چرا به پلدختر پلدختر میگویند

شهر پلدختر یکی از شهرستان های استان لرستان است که نام آن برگرفته از پلی تاریخی به نام پلدختر است. این منطقه در دامنه کوه ماله در رشته کوه زاگرس قرار دارد. امروز از 8 طاق آن تنها یکی باقی مانده است که باید از زیر یک جاده بین شهری عبور کرد. ساکنان آن به گویش لری بالاگریوه ای که یکی از گویش های لری جنوب غربی استان لرستان است صحبت می کنند. اگر تا به حال به این نقطه از لرستان نرفته اید، پیشنهاد می کنیم کوله بار سفر خود را ببندید و به شهر پلدختر بروید که زیبایی های طبیعی بسیاری از این منطقه در انتظار شماست. اگر اهل طبیعت گردی هستید، دیدن اینجا را از دست ندهید. در ادامه به اطلاعاتی در مورد این شهر و مکان های دیدنی پلدختر می پردازیم.

آب و هوای پلدختر

چهار فصل منطقه پل، دختر زیباست. یعنی در هر فصلی از سال که به استان لرستان و پلدختر سفر کنید می توانید جلوه های باشکوه طبیعت را مشاهده کنید. اما از نظر آب و هوا تابستان ها گرم و زمستان ها معتدل است. این شهر دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

دیدنی های پلدختر

هرچه بگوییم نمی توان از جذابیت های طبیعی شهر پلدختر چشم پوشی کرد. یکی از جاذبه های این منطقه در نزدیکی شهر ایلام، آبشار آفرین نام دارد. این آبشار در 38 کیلومتری خرم آباد است که از تلاقی رودخانه های افرین و چشک به وجود آمده است. در اینجا می توانید یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های ایران را ببینید که از بالای یک سازه سنگی، از روی دیواره ای صخره ای سرازیر شده و پس از سقوط به درون برکه ای سقوط می کند. فضای اطراف آبشار و دسترسی آسان به این مکان دیدنی می تواند یک روز عالی را برای خانواده ها رقم بزند. اگر با تور طبیعت گردی به پلدختر سفر می کنید، از دیگر جاذبه های گردشگری پلدختر غافل نشوید. تنگه هلت یکی دیگر از جاذبه های وسوسه انگیز این منطقه از لرستان است که نباید از دست داد. فصل تابستان بهترین گزینه برای بازدید از این منطقه تفریحی واقع در حاشیه آب است تا بتوانید از سفر خود لذت بیشتری ببرید. دوربین را فراموش نکنید و برای یادآوری طبیعت این شهر عکس های زیبایی بگیرید تا خاطره ای زیبا داشته باشید.

در سفر به پلدختر از چه چیزی بازدید کنیم؟

شهرستان پلدختر در جنوب استان لرستان مرکز شهرستانی به همین نام است. شهری واقع در دامنه کوه مله در رشته کوه زاگرس که به خاطر ده ها پل باستانی اش معروف است. این شهر با داشتن آب و هوای گرم در تابستان و زمستان معتدل یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری غرب کشور است و بهترین زمان برای رفتن به آن فصل پاییز و بهار است. با ما همراه باشید تا به شما در کشف مکان های طبیعی و تاریخی پلدختر و همچنین پل های آن کمک کنیم.

دره گنج

منبع عکس: pinorest.com. عکاس: ناشناس

دره خزینه معروف به گرند کانیون ایران، در میانه راه پلدختر به اندیمشک و در کنار روستایی به همین نام که روزگاری بلندترین پل معلق ایران و خاورمیانه را در خود جای داده است، جاذبه ای بی نظیر است. . پلی زیبا و مستحکم بر روی رودخانه کرخه با ارتفاع 112 متر که یکی از جاذبه های اصلی این دره محسوب می شود و با اتصال الوار روسی و چهار کابل ایجاد شده است. اما متاسفانه در سال 2017 توسط افراد ناشناس تخریب شد.

دره خزینه بر اثر فرسایش در طول سالیان متمادی شکل گرفته و یکی از زیباترین جلوه های آن رودخانه سیمره است که از میان آن می گذرد. پیچ نعل اسبی که در وسط آن صخره ای قرار دارد از دیگر مکان های دیدنی دره خزینه است. دره ای که در لبه آن ایستاده، انگار بالای یک ساختمان ۲۹ طبقه ایستاده ای و رودخانه ای زیر پای توست. کوهنوردی، صخره نوردی، کمپینگ، عکاسی، پرنده نگری و ورزش های آبی از جمله فعالیت های محبوب گردشگران در دره خزینه است.

صدای هولت

منبع عکس: پایگاه میراث فرهنگی استان لرستان. عکاس: ناشناس

تنگه هلت یکی از تنگه های افسانه ای استان لرستان است که در مسیر بزرگراه خرم آباد – اندیمشک و بین تونل یک و دو خرگوش قرار دارد. جاذبه ای در میان سنگ های عظیم و صخره های بلندی که رودخانه ای از آن عبور می کند. تنگه هلت به طول چهار کیلومتر در طول زمان و در اثر فرسایش آبی ایجاد شد. در واقع، چشمه‌ها و آب‌های جاری، شکل لایه‌های رسوبی و آهکی را تغییر داده و به مرور زمان این دره شگفت‌انگیز را ایجاد کرده است. جالب است بدانید که ورودی تنگه تا چند سال پیش زیر آب بوده و امکان دسترسی به آن وجود نداشت. اما بر اثر سیل، مسیر این تنگه باز شد و این مکان شگفت انگیز نمایان شد.

دره هلت در اثر فرسایش آبی ایجاد شد

به طور متوسط ​​1.5 تا دو ساعت طول می کشد تا از طریق دره هلت سفر کنید. بازگشت به عقب به همان میزان زمان می برد. عمق آب در تنگه هلت به 1.5 متر می رسد. بنابراین توصیه می شود با تورهای دره نوردی معتبر، راهنمایان مجرب و محلی به این مکان بروید. به خاطر داشته باشید که سفر و عبور از تنگه هلت به مهارت شنا و کوهنوردی و همچنین تجهیزات فنی نیاز دارد. همچنین به دلیل وجود صخره های بزرگ عبور از برخی نقاط تنگه دشوار خواهد بود. در جاهایی سنگ ها به قدری به هم نزدیک هستند که عبور از بین دو سنگ دشوار است.

غار کوگان پلدختر

منبع عکس: top-travel.ir. عکاس: ناشناس

غار شگفت انگیز کوگان در ۴۰ کیلومتری جنوب خرم آباد و شرق شهر پلدختر در روستای شرقی میانکوه قرار دارد. غاری مصنوعی در کوه کوگان که قدمت آن به دوره اشکانی (حدود 2200 سال پیش) می رسد و از آثار و آثار معماری صخره ای ثبت ملی به شمار می رود. غار کوگان در سال 1981 توسط ژاک دو مورگان فرانسوی کشف شد. دسترسی به غار کوگان بدون تجهیزات و امکانات کوهنوردی و غارنوردی اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است.

غار کوگان به صورت مربع و کاملا منظم برای پرستش مهر و آیین میترائیسم حجاری شده است. غاری در ارتفاع ۱۷۵۹ متری از سطح دریا در دره ای باریک با دیواره ای عمودی دو طبقه از رسوبات فشرده و سوراخ های ریز و درشت آن از دور جلب توجه می کند. دهانه غار در ارتفاع تقریبی 60 متری از کف دره و رو به شمال به ابعاد 2.5×2.5 متر قرار دارد. پنجره های غار مشرف به کوه ها و مسیر رودخانه کوگان است که از کف باریک دره می گذرد. جالب است بدانید که این غار حمام و سرویس بهداشتی نیز دارد و فضاهای آنها در غار وجود دارد. 21 غار از نوع کوگان در استان لرستان شناسایی شده است که ارتفاع آنها از سه تا هفت طبقه است. تنها غار هفت طبقه غار ارژنک در الیگودر است.

غار کلمکره پلدختر

منبع عکس: top-travel.ir. عکاس: ناشناس

غار کلماکره، یکی از اسرارآمیزترین غارهای تاریخی و طبیعی ایران، در نزدیکی روستایی به نام طاق ملک حسین، در شرق یکی از آخرین دره های صخره ای کوه آهکی مله قرار دارد. غاری که ششمین گنج بزرگ دنیا را مدفون کرده و داستان های بسیار جالبی در مورد آن وجود دارد. جلوی غار کلماکره حدود 1.5 متر پایین تر از دهانه آن است. به همین دلیل مدت زیادی غار کشف نشد. کلماکره در گویش لری به معنی محل زندگی کل (بز کوهی نر) و درخت انجیر است.

غار کلماکره 4300 متر عرض دارد و دارای چهار اتاق نسبتاً بزرگ است که هر کدام دارای ستون های رسوبی و آویزهای باشکوهی است. ارتفاع برخی از آنها به 15 متر می رسد. استالاکتیت ها و استالاگمیت های طلایی، استخرهای پر از آب، دهلیزها و چاله ها، قنات های طبیعی داخل غار، ستون های رسوبی و سقف های کاذب باشکوه از جاذبه های این غار است.

قدمت غار کلماکره به حدود 2700 سال می رسد و برخی معتقدند این مکان یکی از مهم ترین گنجینه های حکومت های ایران باستان مانند هخامنشیان و ساسانیان بوده است. برخی دیگر این غار را مربوط به زمان لاماها و قبل از دوره هخامنشی می دانند و می گویند این گنج میراث یا هدایای بسیاری از پادشاهان است. بیشتر اشیاء یافت شده در غار کلماکره شامل مجسمه ها، بشقاب ها، کاسه ماهی بادام، جام شیردال (معروف به سلطان کلماکره) و تکوک های نفیس، اکنون در خارج از کشور در موزه هایی مانند لوور، موزه بریتانیا و متروپولیتن نگهداری می شوند. موزه ای در نیویورک و بخش کوچکی از آنها در موزه ایران باستان تهران و موزه قلعه نجوم خرم آباد است.

منطقه شکار ممنوع تالاب پلدختر

منبع عکس: سایت راهبال آسمان. عکاس: ناشناس

پلدختر مکانی فوق العاده برای تماشای پرندگان است

در شهرستان پلدختر 11 تالاب وجود دارد. تالاب هایی که زیستگاه بیش از 15 گونه پرنده مهاجر از جمله چنگر، کاشیم، خوتکا، غاز خاکستری، غاز، لک لک حاجی، مرغ ماهی، حواصیل و … است. و مکان های منحصر به فردی برای تماشای پرندگان هستند. در ادامه به معرفی برخی از تالاب های فصلی و دائمی پلدختر می پردازیم.

تالاب تکانه: این تالاب پنج هکتاری بر روی ارتفاعات چول شهرستان پلدختر قرار دارد و پوشیده از نیزار است.

تالاب لافانه یک و دو: این تالاب به وسعت 10 هکتار پوشیده از نیزار بوده و به عنوان منطقه شکار حفاظت شده شناخته می شود.

تالاب زردابه: این تالاب دو هکتاری جزو مناطق شکار ممنوع است و می توان انواع آبزیان و گیاهان مانند سرخس آبزی را مشاهده کرد.

تالاب سیاه: این تالاب با وسعت 1.5 هکتار کوچکترین تالاب شهرستان پلدختر و زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر است.

منبع عکس: سایت راهبال آسمان. عکاس: ناشناس

تالاب بلمک: این تالاب با 14 هکتار وسعت بزرگترین تالاب شهرستان پلدختر است که متاسفانه در سال های اخیر بخش قابل توجهی از آن توسط کشاورزان به مزرعه تبدیل شده است. بنابراین امروزه تنها یک تالاب فصلی موقتی کوچک باقی مانده است.

تالاب جمجمه: تالاب جمجمه 3.7 هکتاری زیستگاه پرندگان مهاجر و یکی از مناطق شکار ممنوع پوشیده از نیزار است. در گویش لری، کلمه جمجمه به معنای فک است. گفته می شود این تالاب به دلیل متحرک بودن به این نام معرفی شده است.

تالاب آبی: مساحت چهار هکتار است

تالاب طف یک و دو: به مساحت پنج هکتار

تالاب گلم سوزه به مساحت دو هکتار

تالاب پایک: مساحت 3.5 هکتار

آبشار عفرین

منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: محمد حسین وی

آبشار افرین بین خرم آباد و پلدختر در روستای افرین قرار دارد و یکی از آبزی ترین آبشارهای لرستان است. دسترسی به این آبشار از چندین آبشار کوچک و بزرگ با حداکثر ارتفاع 20 متر تشکیل شده است و به همین دلیل گردشگران زیادی در فصل بهار و تابستان از آن دیدن می کنند. سرچشمه آبشار افرین در خرم آباد قرار دارد. در واقع این جاذبه طبیعی پس از تلاقی دو رودخانه افرین و چمشک شکل گرفته است. آب آبشار به راه خود ادامه می دهد تا به رودخانه کشکان می ریزد. آبشار افرین چهار فصل دارد و در تمام طول سال استخری پر از آب دارد.

کاروانسرای چاشک

منبع عکس: top-travel.ir. عکاس: ناشناس

قدمت کاروانسرای چاشک یا چمشک به دوران صفویه می رسد و 4000 متر مربع مساحت دارد. این بنا یکی از آثار ثبت ملی شهرستان پلدختر است که در منطقه چاشک و در مسیر جاده باستانی شاپورخاشات خوزستان قرار دارد. شکل اصلی بنا مستطیل شکل به ارتفاع پنج متر و ورودی آن جنوبی و هلالی است. کاروانسرای چشک یکی از کاروانسراهای دارای حیاط مرکزی است و طول و عرض آن ۴۸×۴۴ متر است. بنایی با سه حیاط و 12 اتاق که برخی از آن ها برای اسکان کاروان ها و برخی دیگر برای نگهداری احشام استفاده می شد.

از مصالح به کار رفته در کاروانسرای چشک می توان به سنگ، گچ و ساروج اشاره کرد و تزئینات آن شامل بارویی با کنگره های نیم دایره است. این کاروانسرا دومین خانه خرم آباد در خوزستان است و پس از آن کاروانسراهای قلعه نصیر، قلعه اوسر، قلعه شوند، قلعه چارتا و قلعه رضا نمایان است.

قبرستان چاشک

قبرستان چشک در پشت تنگه چمشک و در محلی به نام میچاکو قرار دارد. گورستانی مربوط به دوره اشکانی به مساحت 3000 متر مربع. فاصله قبرهای این منطقه که در جهت شمال به جنوب کنده شده است، چهار تا پنج متر است. هر مقبره 4.5 متر طول و 1.5 متر عرض دارد و با سنگ هایی به طول 1.5 متر و عرض 80 سانتی متر طاق گذاری شده است. این گورستان برای یافتن گنج کاوش شد و امروزه به جز چند قبر غارت شده، اثری از آن باقی نمانده است. سفال های کتیبه ای مربوط به دوره اشکانی بر روی تپه و درون گورها کشف شده است.

مقبره حیات الغیب

منبع عکس: eneshat.com. عکاس: ناشناس

بقعه حیات الغیب از دو بنا تشکیل شده است که در واقع مدفن محمد بن احمد رضی الدین و شخصی به نام گنبد الیاس است.

آرامگاه حیات الغیب بر فراز تپه ای مشرف به روستایی به همین نام در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی خرم آباد در مسیر جاده خرم آباد به اهواز و در کرانه شمال غربی رودخانه کشکان قرار دارد. در این محوطه دو ساختمان نزدیک به هم دیده می شود، ساختمان بزرگتر مقبره محمد بن احمد رضی الدین (از نوادگان امام موسی کاظم (ع) و ملقب به «حیات الغیب») و کوچکترین بنا. معروف به «گمب الیاس» (از فرمانروایان لر کوچاچ). در حال حاضر آرامگاه حیات الغیب در قبرستانی قرار دارد که محل دفن مردم است.

تاریخ ساخت آرامگاه حیات الغیب بر اساس کتیبه سنگی موجود در آن به دوره قاجار نسبت داده شده است. البته برخی معتقدند این بنا در زمان صفویه ساخته شده است. شواهد نشان می دهد که گنبد الیاس به طور جداگانه ساخته شده و سپس مقبره حیات الغیب در کنار آن ساخته شده است. پلان بقعه حیات الغیب مستطیل شکل است. این بنا دارای یک ورودی و گنبدی دو پوسته است. نقاشی های کبوتر و گچ بری به شکل گل از تزئینات آرامگاه است. آرامگاه حیات الغیب در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

آرامگاه خلیل اکبر

منبع عکس: top-travel.ir. عکاس: ناشناس

آرامگاه خلیل اکبر یا «خلیل کر» بر فراز تپه ای طبیعی در روستای به همین نام قرار دارد و از آثار ثبت ملی روستای میانکوه شرقی شهرستان پلدختر است. نام صاحب بقعه، سازنده و بانی آن به طور برجسته بر چهارچوب در قدیمی که قسمت های آن از یکدیگر جدا شده، نقش بسته است. بقعه دارای گنبدی مربع شکل و ورودی اضافی در قسمت شرقی آن است. گنبد آرامگاه خلیل اکبر بر روی هشت طاق نما مخروطی به ارتفاع 10 متر، دو جداره و آجر ساخته شده است.

قلوه سنگ طبیعی و ملات گچ از جمله مصالح به کار رفته در آرامگاه خلیل اکبر است. قدمت این بنا به گفته برخی به دوره صفویه و به عقیده برخی به دوره خوارزمشاه می رسد. خلیل کر احتمالاً پیرمردی یا از بزرگان ایل بابایی پلدختر بوده و در حدود 12 قرن پیش می زیسته است. باو ابراهیم و باو محسن دو تن از بزرگان طایفه بابایی بودند که این آرامگاه را در حدود 750 سال ساختند.

امامزاده بابا زید

آرامگاه بابازآباد در هفت کیلومتری شمال پلدختر بر روی تپه‌ای قرار دارد که در حال حاضر قبرستان روستا است. روستای بابازید در شمال و نزدیک گنبد این بنا قرار دارد. بنایی با گنبد مخروطی نسبتاً کوتاه و پلان مربعی که فقط از اتاق خاکسپاری (گنبد) تشکیل شده است. مصالح به کار رفته در ساخت دیوارهای امامزاده بابا زید سنگ و نوعی ملات گچ است.

پل گاو نر

منبع عکس: top-travel.ir. عکاس: ناشناس

پل گائو میشان در 30 کیلومتری پلدختر، 15 کیلومتری شهرستان دره شهر و در مرز استان های لرستان و ایلام قرار دارد. پلی با جهت شمال شرقی به جنوب غربی بر روی تلاقی دو رودخانه کشکان و سیمره که قدمت آن به دوره ساسانیان می رسد و یکی از معروف ترین و بزرگ ترین پل های تاریخی غرب ایران و نمونه ای از مهندسی در دوران باستان به شمار می رود. . گمیشان 178 متر طول، 24 متر ارتفاع و 230 متر طول دارد. پل گاو میشان نیز در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

از نظر ساختار، پل گائو میشان یک پل فنی و پیچیده با پایه های گرد و ضخیم است که از روی هم چیدن سنگ های بزرگ و طاق های آجری به ابعاد 20×25 سانتی متر ساخته شده است. در راهرو ستون وسط پلکانی وجود دارد که نشان می دهد قمیشان علاوه بر پل ارتباطی به عنوان سرپناه نیز بوده است. این پل در زمان قاجار توسط فرمانداران پشتکوه مرمت و بازسازی شد. به گفته برخی از مورخان، نام این پل برای پرورش گاومیش در این منطقه بوده است. اما به دلیل اهمیت گاو در دین عشق می توان این نام را از دین عشق گرفته است.

پل کالهرت

منبع عکس: top-travel.ir. عکاس: ناشناس

پل کلهرت یکی از طولانی ترین پل های تاریخی ایران است

پل کلهرت با پی های بیضی شکل در جهت شرقی-غربی به ارتفاع 91 متر در روستای دمرود شکرمی که عموماً از توابع شهرستان پلدختر و بر روی رودخانه کشکان است قرار دارد و به عنوان یکی از مرتفع ترین پل های تاریخی ایران این پل شامل چهار ستون به ارتفاع 26 متر از سطح زمین تا قسمت فوقانی است. دهانه پل نیز 26 متر است. پل کلاهورت که به پل مامولو نیز معروف است به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد پل کلهرت وجود یک سکو در دو پایه اصلی پل است. سکوی متشکل از 12 پله و احتمالاً به عنوان تکیه گاه استفاده می شود. رنگ ملات پل در پایه ها قرمز است. زیرا در ساخت آنها از نوعی ماسه قرمز و همچنین نوعی گیاه به نام «طرح پی» استفاده می شد. برخی از مورخان معتقدند قدمت پل کالهرت به دوره هخامنشیان می رسد. زمانی که این پل در جاده شاهی از هگمتانه به سوش ساخته شد. مورخان معتقدند که پل کالهرت در دوره ساسانیان مرمت شده است. اما بیشتر قسمت های آن مربوط به زمان بدر بن حسنویه (374 هجری قمری) است.

در قسمت غربی پل کلهرت، بر روی سینه کوه، بالای معبر روی پل به سمت شمال غربی، کتیبه ای به خط کوفی و ​​زبان عربی دیده می شود که در گذشته به دستور بدر نوشته شده است. بن حسنویه و تاریخ ساخت این پل در قرن چهارم و سال 374 هجری قمری قابل مشاهده است. مشابه این کتیبه، در قسمت جنوبی، روی سینه کوه نیز وجود داشت که متأسفانه بر اثر راهسازی از بین رفت. پل کالهرت در جریان سیل 2018 لرستان به شدت آسیب دید. امیدواریم مسئولان از این اثر تاریخی پاسداری کنند.

دختر پل

منبع عکس: top-travel.ir. عکاس: ناشناس

پل کرودختر یا پل دختر یکی از سازه‌های دوره ساسانیان است که بر روی بقایای یک پل قدیمی‌تر متعلق به دوره هخامنشی بر روی رودخانه کشکان و در جاده ارتباطی شهرستان‌های شاپورخواست و جندی شاپور قرار دارد. نام این پل پس از پل دختر، به نام الهه آناهیتا نسبت داده شده است. پلدختر در ورودی شهر پلدختر قرار دارد و بنای آن در قرن چهارم هجری مرمت شده است.

در حال حاضر تنها یک دهانه از هشت طاق پلدختر باقی مانده و جاده شماره 37 از زیر آن می گذرد. ارتفاع تک طاق پل از سطح آسفالت جاده 18 متر و از آب رودخانه 30 متر و عرض آن 11.30 متر است. جهت پل شرقی و غربی و طول آن 270 متر است. پلی که نامش در فهرست آثار ملی ایران آمده و در انتظار ثبت جهانی است.

پل تخاب

منبع عکس: poldokhtarnews.ir. عکاس: ناشناس

پل تلخاب بر روی رودخانه ای به همین نام در روستای جلوگیر و در 500 متری غرب روستای برج کبود قرار دارد. این پل که قدمت آن به دوره ساسانیان می رسد در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در ساخت آن از مصالحی مانند قلوه سنگ و ساروج استفاده شده است. پل تلخاب 91 متر طول و 9 متر ارتفاع دارد و سطح تقاطع آن 7 متر است. البته این عرض در دو سر پل به 11 متر می رسد. پل چهار دهنه ای به ارتفاع هشت متر و طاق نیم دایره ای پوشیده از فواره ها و راهنماها که دیوار بیرونی آن با سنگ های خوش تراش تزیین شده است.

بر فراز قسمت فوقانی پایه میانی پل تلخاب، قاب سنگی مستطیل شکلی به ابعاد 120×80 سانتی متر دیده می شود که در مرکز آن بیضی برجسته ایجاد شده است. در وسط آن کتیبه ای هفت سطری به خط نستعلیق وجود دارد که روی آن نوشته شده است:

در زمان اعلیحضرت رضا شاه پهلوی اثر معمار یوسف فشنگچی قزوینی دو خط ناخوانا ولی الله حجاز.

پل تاریخی عفرین

منبع عکس: موج نیوز. عکاس: ناشناس

پل تاریخی آفرینه یکی از آثار ملی ایران است که در شهرستان پلدختر در روستایی به نام آفرینه در نزدیکی آبشار آفرینه واقع شده است. این پل با قدمتی تقریبی 100 ساله از چهار دهانه پنج متری تشکیل شده است. پل آفرین تا چند سال پیش محل عبور خودروها بود. اما سیل سال 2018 باعث شکسته شدن پایه های پل شد و به همین دلیل تصمیم گرفتند در آوریل 1401 آن را مسدود کنند.

سوالات رایج

معروف ترین پل های پلدختر کدامند؟

پل دختر، پل کلهرت، پل گاومیشان، پل افرین، پل تلخاب

معروف ترین جاذبه های طبیعی پلدختر کدامند؟

تالاب پلدختر، غار کلماکره، غار کوگان، تنگه هلت، دره خزینه، آبشار افرین

معروف ترین جاذبه های تاریخی پالدختر کدامند؟

آرامگاه خلیل اکبر، بقعه حیات الغیب، قبرستان و کاروانسرا چشک

پلدختر چند تالاب دارد؟

نویسنده: نگین توکلی

شهرستان پلدختر یکی از شهرستان های استان لرستان است که از نظر تاریخی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. این شهرستان که در جنوب استان قرار دارد از شمال و شرق با شهرستان خرم آباد، از جنوب با شهرستان های اندیمشک و آبدانان و از غرب با شهرستان کوهدشت همسایه است. این شهر شامل کوه های متعددی چون بر آفتاب، چیل شامه و سلطان کوه است و از جاذبه های طبیعی آن می توان به گذرگاه های باریکی چون تنگ مالوی، تنگ تونل و تنگ چمشک اشاره کرد. کشکان مهمترین رودخانه این شهرستان پس از خشک شدن زمین خود در محلی به نام سیکان سیمره در جنوب شهر به رودخانه سیمره می پیوندد. رودخانه فصلی امیران از جنوب بن پنه آبادی و رودخانه چول هول که از آفرین از مشرق آبادی می گذرد نیز از این شهر می گذرد. وجود رودخانه های متعدد در این شهر باعث وجود پل های مختلفی شده است که در گذشته در این منطقه ساخته شده اند. در این قسمت از مجله مستر تیکت اطلاعاتی در مورد یکی از این پل ها که قدمتی طولانی دارد و پل پلدختر نام دارد را در اختیار شما قرار می دهیم. اگر تصمیم دارید روزی به این منطقه سفر کنید، بهتر است با آثار تاریخی آن بیشتر آشنا شوید، این مطلب را دنبال کنید.

دسترسی سریع

معرفی پل پلدختر

پل‌ها و سدها ساختمان‌های عمومی و غیر مذهبی هستند که به مدت طولانی در میان رودخانه‌ها و در مسیر کاروان‌ها ساخته می‌شوند. معماران ایرانی با ساختن پل علاوه بر تسهیل در تردد، ایجاد سد و آب انبار را نیز مورد توجه قرار دادند. قبل از پیدایش و گسترش پل سازی، وجود موانع طبیعی به ویژه رودخانه های بزرگ در مسیر ارتباطات مختلف فرهنگی، تجاری، سیاسی و اقتصادی یکی از مشکلات اساسی و اساسی زندگی بشر و مانعی بر سر راه ساخت و ساز بوده است. از پل ها پیشرفت و گسترش تمدن بشری. با ساخت پل ها بود که تا حدودی این مشکل حل شد. تاریخچه پل سازی در ایران به دوران باستان باز می گردد، بنابراین آثاری از پل هایی که در دوره هخامنشیان ساخته شده اند در ایران نیز یافت می شود. یکی از پل هایی که قدمت بسیار بالایی دارد و یکی از پل های باقی مانده در ایران از گذشته های دور محسوب می شود، پل پلدختر در استان لرستان و شهرستان پلدختر است. نام شهر پلدختر از این پل گرفته شده است، بر خلاف بسیاری از آثار تاریخی که نام خود را از شهر یا روستای همجوار گرفته اند، می توان این را نشان از قدمت بالای این پل دانست. این پل در ورودی شمالی شهر پلدختر قرار دارد اما باید توضیح داد که تنها بقایایی از آن باقی مانده است. از ویژگی ها و جاذبه های آن می توان به این نکته اشاره کرد که امروزه یکی از دروازه های پل ورودی شهر است و جاده ای از زیر آن می گذرد. از دیگر نام های این پل می توان به پل شاهپور اشاره کرد.

تاریخ پلدختر

این پل بر روی رودخانه کشکان ساخته شده است و وسعت پل نشان می دهد که زمانی این رودخانه بزرگتر از اندازه فعلی خود بوده است. این پل به دستور شاپور اول ساسانیان ساخته شد و بر سر راه شاهی که شهر استخار را به بیشاپور متصل می کرد قرار داشت و از آنجا به شهرهای بین النهرین مانند تیسفون و هترا می رسید. احتمالاً این پل بر روی بقایای پلی مربوط به دوران هخامنشیان ساخته شده است. این پل در گذشته با نام پل کر و دختر شناخته می شد، اما امروزه تنها به آن پل پلدختر می گویند. این اثر تاریخی به شماره 1678 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری پل پلدختر

قدمت هنر پل سازی در ایران به گذشته های بسیار دور برمی گردد، اگرچه گفته می شود ایرانیان پل سازی را از رومیان آموخته اند، اما به مرور زمان تغییراتی در ساخت و معماری پل ها به وجود آمد که نشات گرفته از زمان رومیان است. ذوق و استعداد معماران ایرانی. هر پل از قطعاتی مانند کتیبه، جان پناه، نی یا قایق، طاق، موج شکن یا موج شکن، پایه پل و پی تشکیل شده است. این پل برخی از این ویژگی ها را در خود جای داده است، اگرچه امروزه تنها بخش هایی از این پل باقی مانده است. طول پل 270 متر، ارتفاع آن از رودخانه 30 متر و ارتفاع آن از جاده 18 متر است. این پل از دوازده ستون و هشت طاق تشکیل شده بود که امروزه تنها یکی از آنها باقی مانده است. دهانه باقی مانده به شکل طاق جناغی و مقطع پی پل پنج ضلعی است و در ساخت آن از سنگ ساروج نیز استفاده شده است.

پلدختر یکی از شهرهایی است که می توانید با اتوبوس به آنجا بروید، اگر قصد خرید بلیط اتوبوس را دارید بهتر است از مستر بلیط کمک بگیرید.

چگونه به پلدختر برسیم

برای رسیدن به این پل باید به شهر پلدختر بروید که در ورودی شمالی شهر به این سازه می رسید و می توانید آن را از نزدیک ببینید.

از پل پلدختر دیدن کنید

بازدید از این ساختمان رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه نیست، تعطیلی ندارد و می توانید در هر زمانی از آن بازدید کنید. به نظر می رسد حدود یک ساعت برای این کار کافی باشد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا