چرا باید مشورت کنیم

مشاوره در واقع از تجربیات افراد در طول زندگی آنها استفاده می کند. مشورت برای اینکه مسیر اشتباهی که برخی افراد در زندگی خود طی کرده اند را تکرار نکنیم و بتوانیم راه درست را انتخاب کنیم و سریعتر به موفقیت برسیم، مهم است.

تعریف و اهمیت مشاوره

«مشاوره» و «مشاوره» از یک ریشه و به معنای مراجعه به افراد شایسته و آگاه برای یافتن راه حل مشکل و بهره مندی از تجربیات و دانش دیگران است.

نقش نصیحت در زندگی یک نقش اساسی است. تحقیقات تجربی نشان می دهد که اگر مشورت مهمترین نقش را در توسعه و استفاده بهینه از زندگی نداشته باشد، حداقل می تواند یکی از بهترین نقش ها را ایفا کند. مشورت در معنای عام و گسترده فرآیندی است که برای همه در همه سنین مهم بوده است، اما در عصر ما با دامنه وسیع تری اهمیت دارد. زیرا تکنولوژی جدید با دشواری ها و بن بست های زیادی مواجه شده است. در دنیای امروز نمی توان بدون مشورت، مشارکت و اشتراک عقاید با دیگران زندگی کرد. یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید: «اگر می‌خواهی کاری خوب انجام دهی، با سه بزرگ‌تر مشورت کن.» در فرهنگ و ادب فارسی نیز آمده است: «کسی که بیشتر مشورت کند، کمتر خطا می‌کند». و همانطور که آمریکایی ها می گویند: “دو فکر بهتر از یک فکر است.”

تأکید قرآن بر مشورت

توصیه منشأ قرآنی دارد. خداوند به رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «در انجام کارها با مؤمنان مشورت و تبادل نظر کنید». همچنین در وصف بندگان شایسته خود می فرماید: بندگان شایسته، کارشان شور و مشورت است. یکی از مهمترین وظایف پیامبران، هدایت مردم بود. انبیا سعی می کردند مشکلات خود را با مشورت دیگران حل کنند، این در معنا و مفهوم دین مشورت و ارشاد نهفته است.

مشورت در زندگی معصومین علیهم السلام

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) علاوه بر این که خود مشاور مردم بودند و پیوسته مردم را راهنمایی می کردند، با دیگران نیز مشورت می کردند. چنانکه در بدر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مورد جنگ یا عدم جنگ با مسلمانان بحث کرد و پس از اعلام رأی اکثریت به قتال، تصمیم به ضرب و شتم گرفت.

همچنین در مورد محل لشکر، نظر صاحب بن منظر پذیرفته شد که گفت: «اگر چه این مکان به دشمن نزدیک است; اما در کنار آب است» یا در جریان جنگ خندق ها برای حفظ شهر، نظر سلمان مبنی بر حفر خندقی در اطراف مدینه پذیرفته شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور حفر خندقی در اطراف مدینه را صادر کرد.

از این قبیل نمونه ها بسیار است، رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام در مواردی با اصحاب خود مشورت می کردند و امام رضا علیه السلام در مورد زندگی رسول خدا فرمود: رسول الله. خداوند در مورد کار با یاران خود مشورت می کرد، سپس تصمیم به انجام آن گرفت. همچنین از پدر بزرگوارش موسی بن جعفر (علیه السلام) یاد می کند که می فرماید: «اگر چه علم و فهم دیگران با علم پدرم قابل قیاس نبود، بارها برایش اتفاق می افتاد که با بنده مشورت می کرد و در جوابش. به این سوال که آیا با چنین فردی مشورت می کنید؟! گفت: شاید خداوند دری را به روی او باز کند.

باید توجه داشت که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام نیازی به مشورت با دیگران نداشتند و مشورت آنان با دیگران به منظور احترام و شخصیت دادن به مردم و رشد فکری آنان بود. از مشورت با دیگران ، عادت کنید و بدانید که مشورت با دیگران اشتباه نیست و به شخصیت هیچکس لطمه ای وارد نمی کند.

چرا نباید با کسی مشورت کنیم؟

جورج ساموئل کلاوسون در کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» می نویسد: «نصیحت چیزی است که آزادانه داده می شود، اما مراقب باشید که فقط به آنچه ارزشمند است گوش دهید. »

هر کدام از ما در زندگی هدف خود را داریم و رسیدن به آن چندان آسان نیست. تقریباً هیچ کس نمی تواند به شما بگوید که برای رسیدن به آنچه می خواهید چه کاری انجام دهید. همه ما زندگی های فوق العاده می خواهیم. همه ما می خواهیم از نظر مالی مستقل باشیم یا زمان بیشتری را با خانواده و دوستان بگذرانیم. در واقع همه ما می خواهیم مانند قهرمانان داستان ها سرنوشت خود را رقم بزنیم، اما چند نفر را در زندگی واقعی می شناسید که در این زمینه موفق بوده اند؟ افرادی که راه حل را می دانند به اندازه تک شاخ ها کمیاب هستند!

بسیاری از افراد ازدواج های ناموفق، طلاق ها را تجربه کرده اند یا از زندگی مشترک خود ناراضی هستند. اکثر مردم سواد مالی ندارند، گزاف خرج می کنند و به شدت بدهکار هستند. تعداد کسانی که نمی خواهند و نمی دانند چگونه رفتار خود را تغییر دهند نیز بسیار زیاد است. پس چرا باید برای پول از یک فرد ورشکسته مشاوره بگیریم؟ این هیچ معنی ای ندارد. همچنین در صورت تمایل می توانید به مقاله مزایا و معایب ازدواج زودهنگام مراجعه نمایید.

چه کسی قادر به مشاوره است؟

فردی که با او مشورت می کنید باید شرایط و ویژگی های خاصی را داشته باشد. اول از همه در صداقت او شک نکنید و بدانید که او هر آنچه را که واقعاً توصیه می کند به شما می گوید و تجربیاتش را با شما به اشتراک می گذارد.

دوم اینکه دانش، مهارت و تجربه کافی در زمینه مورد نظر داشته باشد. طبیعتاً مشاوره در مورد مسائلی مانند سلامت با فرد غیرمتخصصی که پزشک نیست نمی تواند نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشد.

سوم اینکه وقت آزاد دارد و فرصت صحبت با شما را دارد تا بتواند به حرف های شما گوش دهد و نظراتش را بیان کند.

چهارم، محرمانه باشید و اسرار خود را برای دیگران فاش نکنید.

از سوی دیگر، فرد مورد نظر نباید ویژگی های زیر را داشته باشد.

چرا مردم دوست دارند دیگران را راهنمایی کنند؟

مردم عاشق مشورت و راهنمایی دیگران هستند و این یکی از قدیمی ترین حقایق در مورد همه انسان هاست. اکثر ما اینطوریم و دوست داریم به دیگران نصیحت کنیم. ما دوست داریم برای حل مشکلات دیگران تلاش کنیم، حتی اگر ندانیم چگونه این کار را انجام دهیم یا زندگی خودمان پیچیده باشد. این مشکل دو دلیل مهم دارد: یکی ایجاد احساس بهتر برای خود و دیگری اینکه نظر دیگران را آسان کنیم.

1. وقتی دیگران را رهبری می کنیم احساس بهتری داریم

راهنمایی دیگران نشاط آور و جذاب است و عزت نفس ما را می سازد. فرقی نمی کند به توصیه شما عمل کنند و توصیه شما به آنها کمک کند یا خیر. در هر صورت شما فکر می کنید که برای کمک به من مراجعه کرده اند و مرا عاقل و با تجربه می دانند. پس من آدم موفقی هستم. شاید این فکر زیاد درست نباشد اما به هر حال راهنمایی دیگران همینطور است و باعث می شود همه این احساس را داشته باشند. بنابراین شما تنها کسی نیستید که چنین احساسی دارید.

2. برای اکثر مردم نشستن بیرون از گودال و نظر دادن آسانتر است.

اکثر مردم هرگز طعم موفقیت واقعی را نمی چشند. آنها افرادی می شوند که نه راه پیروزی را می شناسند و نه مسیر شکست را. این افراد در واقع تماشاچیانی هستند که مدام فریاد می زنند و از بازیگران واقعی که وارد گودال زندگی شده اند انتقاد می کنند. همچنین اگر علاقه مند هستید، می توانید مقاله دلایل پیشرفت و موفقیت چشمگیر آمازون را بررسی کنید.

متأسفانه، بسیاری از ما آنقدر مغرور هستیم که کلمه «نمی‌دانم» را بگوییم و آن را اعتراف به شکست بدانیم. بنابراین ما ترجیح می‌دهیم ظاهرمان را حفظ کنیم و وانمود کنیم که همه چیز را فهمیده‌ایم تا اینکه شکست خود را بپذیریم.

چه زمانی مشورت با دیگران بی فایده است؟

هرگز توصیه های افرادی را که نمی دانند چگونه به هدف شما برسند را دنبال نکنید. بهتر است هیچ توصیه ای را نپذیریم و سعی کنیم خودمان تصمیم بگیریم. این ما هستیم که باید وظیفه خود را در همه چیز با توجه به شرایط خاص زندگی مشخص کنیم.

بدیهی است که این اصل استثناهایی دارد. مثلاً اگر بخواهیم بندهای اساسنامه شرکتمان را تغییر دهیم، نمی توانیم به تنهایی وارد گود شویم. برای این کار باید با یک وکیل مجرب صحبت کنیم.

به طور کلی، بهتر است در این شرایط به خودمان تکیه کنیم:

زمانی که باید خطرات کار را بپذیریم؛

در طول کار آزمایشی کوچک برای بررسی شرایط؛

با پیش بینی شرایط و امید به چیزهای بهتر.

در این شرایط پیروی کورکورانه توصیه های خانواده و دوستان فایده ای ندارد.

اکثر مردم به توصیه های افراد بی صلاحیت توجه زیادی می کنند، در حالی که هرکسی باید مسیر خود را در زندگی دنبال کند. بی معنی است که بخواهید دیگران به جای شما تصمیم بگیرند. شما باید خودتان پاسخ سوالات خود را پیدا کنید. همه ما باید عادت کنیم که برای انجام کارها و تصمیم گیری خود منتظر اجازه دیگران نباشیم. هر کس باید کنترل زندگی خود را در دست بگیرد.

چه زمانی باید با دیگران مشورت کنیم؟

طبیعی است که گاهی لازم است در مواردی به توصیه دیگران تکیه کنیم. البته بهتر است این موارد را محدود کنید. قبل از پیروی از توصیه های دیگران، این سوالات را از خود بپرسید:

آیا ارزش مشورت با شخص دیگری در مورد این موضوع را دارد؟

آیا توصیه او به من اجازه می دهد تا نتیجه خوبی بگیرم؟

برخی زمینه ها و رشته هایی وجود دارد که نیازی نیست در آن ها متخصص شوید و خودتان تصمیم بگیرید. مثلا برای تنظیم قرارداد تجاری نیازی به تحصیل در رشته حقوق ندارید تا بتوانید بهترین قرارداد را بنویسید بلکه می توانید کار را به کاردانی بسپارید. در چنین شرایطی بهتر است با یک وکیل مجرب مشورت کنید.

مسائل مهم را بهتر است به افراد ذیصلاح بسپاریم، مثلاً در مسائل مهم مالی یک شرکت که سرنوشت تعداد زیادی از کارکنان را رقم می زند، نمی توانیم به دانش و تجربه خود تکیه کنیم. در چنین زمان مهم و حساسی باید با فردی متخصص در امور مالی مشورت کرد که توانسته مشکلات مالی بسیاری از شرکت ها را حل کند.

گاهی نیازی به مشاوره تخصصی نیست، مثلا برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب نیازی به استخدام طراح داخلی نیست. با گشت و گذار در فضای مجازی و رعایت سبک های دکوراسیون اتاق ها می توانیم مبلمان و لوازم اتاق را مطابق با سلیقه خود بچینیم. همچنین در صورت علاقه می توانید مقاله چیدمان اتاق خواب کوچک با 35 ایده جذاب و خاص را بررسی کنید.

5 نکته مهم در مورد مشورت با دیگران

1. در دسترس ترین ها لزوما بهترین نیستند

مشکل اصلی اکثر ما این است که با افراد اشتباه مشورت می کنیم. اگر گیج هستید و نمی دانید از کجا کاری را شروع کنید یا مشکلی را حل کنید، می توانید نظرات اطرافیان خود را بشنوید. هیچ اشکالی ندارد، اما عمل به آن نظرات و توصیه ها با گوش دادن به آنها متفاوت است. از کسی که می داند درباره چه چیزی صحبت می کند و تجربه کافی دارد مشاوره بگیرید. متأسفانه اکثر مردم با نزدیک ترین و در دسترس ترین افراد مشورت می کنند و توصیه های آنها را جدی می گیرند، حتی اگر آن افراد متخصص نباشند.

2. با شخص باتجربه مشورت کنید

قبل از مشورت با کسی، از خود بپرسید:

آیا این شخص کار خود را به خوبی انجام داده است؟

آیا اخیراً این تجربه را داشته اید؟

پاسخ به این 2 سوال همه چیز را مشخص می کند. فردی که تخصص یا تجربه ای در مورد موضوعی ندارد و حتی نتوانسته مشکل خود را حل کند ممکن است فرد مناسبی برای مشاوره نباشد.

3. توصیه کسانی که اطلاعاتشان به روز نیست فایده ای ندارد

گاهی اوقات توصیه های بیهوده ای برای حل مشکلات خود می شنویم، اما نه به این دلیل که درست نیست. دلیل بی فایده بودن این توصیه ها این است که در گذشته استفاده می شد و امروز دیگر برای ما کارایی ندارد. بنابراین بهتر است با افرادی که اطلاعات کاملتر و به روزتری در مورد موضوعاتی که دائما به روز می شوند مشورت کنید. ممکن است شخصی متخصص باشد، اما از موضوعات جدید آگاه نباشد. این فرد با وجود تخصصش نمی تواند کمک زیادی به ما بکند.

4. هرگز با کسی که دوست ندارید جای او باشید مشورت نکنید

اگر در مشورت با کسی مردد هستید، به زندگی او نگاه کنید. آیا او راضی و خوشحال است؟ سالم، مطمئن و فداکار؟ آیا او زندگی خوبی دارد؟ یا مثل بقیه فردی شکست خورده، خسته، بی حوصله و تنبل است؟ اگر فرد مورد نظر شما در دسته دوم قرار می گیرد، بهتر است با او مشورت نکنید.

5. به صدای قلب خود گوش دهید

اغلب، مشورت با دیگران هدف دیگری جز اعتبارسنجی ندارد. در واقع اغلب اوقات مطمئن نیستیم که تصمیم درستی گرفته ایم یا نه، به همین دلیل به سراغ دیگران می رویم و می خواهیم نظر ما را تایید کنند. اگر آنها هم با ما موافق نباشند، ناامید خواهیم شد. ما برایمان مهم نیست که آنها چه فکر می کنند، ما به دنبال تایید خود هستیم. پس آیا بهتر نیست به حرف دل خود گوش کنیم و آنچه را که واقعاً می خواهیم انجام دهیم؟ هیچ کس بهتر از ما نمی داند چه چیزی برای ما مفید است و چه چیزی نیست.

آیا نیاز به مشورت با همه چیز است؟

اهمیت، نقش و کاربرد مشاوره در موفقیت جوانان به این معنا نیست که در هر شغلی و قبل از هر اقدام دیگری باید مشورت کرد و هر آنچه دیگران می گویند را به کار گرفت. همانطور که تصمیم گیری بدون مشورت خطرناک است و می تواند منجر به شکست شود، مشورت بیش از حد و انتظار از دیگران برای راهنمایی ما در هر کاری نیز منجر به وابستگی و سلب اعتماد به نفس می شود. بنابراین مشورت، همیشه و در هر کاری، بدون اینکه خود شخص به آن فکر کند، نه مطلوب است و نه مناسب. باید در مورد تصمیمات مهم و پروژه های بزرگ مشورت شود. اما ما الزاماً موظف به مشورت در امور جزئی نیستیم، بلکه می توانیم با توجه به افکار و تجربیات شخصی خود راه درست را انتخاب کنیم.

چگونه به توصیه های بد واکنش نشان دهیم؟

اگر متوجه شدید که توصیه درستی دریافت نمی کنید، همیشه می توانید به صحبت های طرف مقابل گوش دهید. به گفته گرینبرگ، “شنیدن توصیه هایی که لزوما مفید نیستند، اشکالی ندارد.” شاید مشورت با طرف مقابل برای شما کارساز نباشد، اما حداقل می توانید از صحبت های طرف مقابل چیزی در مورد خودتان پیدا کنید که بعداً به شما آسیب برساند یا حتی می توانید یک استدلال متقابل در ذهن خود برای طرف مقابل ارائه دهید. . گرینبرگ می گوید: «نکته مهم این است که وقتی فهمیدید که نصیحت مشکوک است، اجازه ندهید روی شما تأثیر بگذارد.

گرینبرگ پیشنهاد می‌کند که اگر مشاور اصرار کرد و متوجه شدید که بهانه می‌آورید، از او تشکر کنید و به آنها بگویید که برای فکر کردن و هضم آنچه گفته‌اند به زمان بیشتری نیاز دارید. شاید طرف مقابل اصرار داشت که به توصیه های او گوش دهید، اما اگر می دانید که مشورت با او بی فایده است، مودبانه و مختصر توضیح دهید که صحبت های او بسیار مفید بوده است، اما حالا باید کمی بیشتر فکر کنید، حتی خودتان. نسبت به چنین شرایطی نگران نباشید زیرا نتیجه خاصی برای شما نخواهد داشت. در عوض، مودبانه کنار بروید!

دعای آنلاین- همه ما در حرف با مشورت موافقیم، اما وقتی نوبت به عمل می رسد، گاهی بدون مشورت و با افتخار تصمیم می گیریم و از نتیجه آن پشیمان می شویم. در حالی که اگر از کارشناسان مشاوره می خواستیم، نتیجه می توانست کاملا متفاوت باشد. البته همه برای مشاوره مناسب نیستند و فرد باید ویژگی های خاصی داشته باشد.

مزایای مشاوره چیست؟

مشاوره با دیگران، چه در مورد زندگی و چه در مورد تجارت، می تواند به شما کمک کند تا تصمیم درستی بگیرید و احتمال اشتباه را کاهش دهید، اما تنها در صورتی که از یک فرد شایسته مشاوره دریافت کنید. گاهی حتی اگر افراد قصد دیگری جز کمک و حمایت نداشته باشند، صرفاً به دلیل اینکه از همه جوانب قضیه اطلاعی ندارند، می توانند بدون هیچ قصدی نصیحت اشتباه کنند. در این مقاله 6 نشانه را به شما پیشنهاد می کنیم که بدانید فرد مناسبی را برای مشاوره انتخاب نکرده اید.

چه کسی قادر به مشاوره است؟

فردی که با او مشورت می کنید باید شرایط و ویژگی های خاصی را داشته باشد. اول از همه در صداقت او شک نکنید و بدانید که او هر آنچه را که واقعاً توصیه می کند به شما می گوید و تجربیاتش را با شما به اشتراک می گذارد.

دوم اینکه دانش، مهارت و تجربه کافی در زمینه مورد نظر داشته باشد. طبیعتاً مشاوره در مورد مسائلی مانند سلامت با فرد غیرمتخصصی که پزشک نیست نمی تواند نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشد.

سوم اینکه وقت آزاد دارد و فرصت صحبت با شما را دارد تا بتواند به حرف های شما گوش دهد و نظراتش را بیان کند.

چهارم، محرمانه باشید و اسرار خود را برای دیگران فاش نکنید.

از سوی دیگر، فرد مورد نظر نباید ویژگی های زیر را داشته باشد.

1. مشاور صلاحیت ندارد

مربی و مشاور بروس کامرون معتقد است که هر کسی دیدگاه خود را دارد، اما این بدان معنا نیست که همیشه می توانید به افکار و نظرات دیگران اعتماد کنید. اگر هیچ نشانه ای در دستاوردها یا سابقه مشاور نمی بینید که آنها صلاحیت مشاوره در مورد پرونده شما را دارند، بهتر است توصیه های او را نادیده بگیرید. کامرون می گوید: «اگر مشاور فردی تصادفی است و حتی حوزه کاری او با شما یکی نیست، باید از صحت مشاوره و مشاور اطمینان حاصل کنید. “ارزیابی مجدد.” به توصیه اپریل ماشینی، کارشناس روابط بین فردی، «باید بسیار مراقب بود، مخصوصاً در مورد مشورت با کسانی که به فرصت و منافع طرف مقابل فکر نمی کنند. کسانی که شما را می شناسند و به شما و موفقیت شما اهمیت می دهند، بهترین افراد برای مشورت هستند. همچنین به نصیحت کسانی که ادعای خیرخواهی می کنند اما در حقیقت دلشان از موفقیت شما خشنود نیست اعتماد نکنید.

بیشتر بخوانید: چگونه در شرایط سخت بهترین تصمیم را بگیریم

2. توصیه ای که دریافت کردید برای شرایط شما مناسب نیست

توصیه هایی که ارتباط چندانی با پرونده شما و کار شما ندارد، معمولاً توصیه خوبی نیستند. جرمی گرینبرگ، استراتژیست کسب و کار، می گوید: «افراد معمولاً بر اساس تجربیات خود توصیه می کنند، که ممکن است با موقعیتی که گیرنده مشاوره در آن قرار می گیرد، مطابقت نداشته باشد. بنابراین هر زمان که مشاوره ای بیشتر در رابطه با تجربه مشاور دریافت کردید، از خود بپرسید که آیا این یا آن تجربه با وضعیتی که من در حال حاضر در آن هستم مطابقت دارد یا خیر.

به گفته گرینبرگ، معمولاً هیچ مسابقه ای وجود ندارد که ارزش بررسی داشته باشد، و در بسیاری از موارد، مانند یک شغل یا یک جابجایی، این به ترجیحات شخصی بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه مهارت تصمیم گیری کسب کنیم؟

3. مشاور بدون گوش دادن صحبت می کند

اگر مشاور زیاد از «باید» استفاده می کند مراقب باشید. توصیه خوب مستلزم دانستن شرایط طرف مقابل است و مشاور ممکن است زمانی که برای پرسیدن سوالات از شما وقت بگذارد، شرایط شما را به خوبی بداند.

کامرون می‌گوید: «مشاوران خوب اغلب قبل از بیان سخنان حکیمانه سؤالات روشنگری می‌پرسند.

بیشتر بخوانید: 5 راه برای آسان کردن تصمیم گیری

4. مشاوره فقط حول نتیجه نهایی می چرخد ​​و نه فرآیند تصمیم گیری.

به عقیده گرینبرگ، باید در مورد مشاوره هایی که فقط بر خود تصمیم تمرکز می کنند و به فرآیند تصمیم گیری کمکی نمی کنند، دقت بیشتری داشت، زیرا فرآیند ارزیابی به اندازه پاسخ نهایی مهم است. گرینبرگ می‌گوید: «ارزیابی نقاط قوت و ضعف گزینه‌های موجود نه تنها به شما در گرفتن بهترین تصمیم کمک می‌کند، بلکه میزان پشیمانی را به حداقل می‌رساند و شما را از تصمیم خود راضی‌تر می‌کند.

5. مشاور جهت گیری عاطفی دارد

وقتی از کسی راهنمایی می‌خواهیم، ​​در واقع قصد داریم نظر بی‌طرفانه شخص دوم را بشنویم. اما به گفته گرینبرگ، اگر مشاور از نظر احساسی درگیر است، گاهی اوقات بهتر است توصیه های او را نادیده بگیرید. شاید او برنامه ای در سر دارد که با برنامه شما همخوانی ندارد.

6. نصیحتی که دریافت کردید برخلاف احساسات درونی شماست

اگر صدای درونی شما با نصیحتی که به شما داده شده در تضاد است، شاید بد نباشد که به غریزه خود اعتماد کنید. ماشینی می گوید: «احتمال زیادی وجود دارد که حق با شما باشد. البته مشورت خوب است، اما اغلب وقتی به دنبال مشورت با دیگران هستیم، خودمان می دانیم که بهترین تصمیم چیست.

به گزارش ماشینی، گاهی مشورت ها فقط باعث می شود در تصمیمات خود تجدید نظر کنیم و از انجام بهترین کار دست برداریم. اما گاهی بهتر است به خودمان گوش دهیم، زیرا خودمان را بهتر از دیگران می شناسیم.

چگونه به توصیه های بد واکنش نشان دهیم؟

اگر متوجه شدید که توصیه درستی دریافت نمی کنید، همیشه می توانید به صحبت های طرف مقابل گوش دهید. به گفته گرینبرگ، “شنیدن توصیه هایی که لزوما مفید نیستند، اشکالی ندارد.” شاید مشورت با طرف مقابل برای شما کارساز نباشد، اما حداقل می توانید از صحبت های طرف مقابل چیزی در مورد خودتان پیدا کنید که بعداً به شما آسیب برساند یا حتی می توانید یک استدلال متقابل در ذهن خود برای طرف مقابل ارائه دهید. . گرینبرگ می گوید: «نکته مهم این است که وقتی فهمیدید که نصیحت مشکوک است، اجازه ندهید روی شما تأثیر بگذارد.

گرینبرگ پیشنهاد می‌کند که اگر مشاور اصرار کرد و متوجه شدید که بهانه می‌آورید، از او تشکر کنید و به آنها بگویید که برای فکر کردن و هضم آنچه گفته‌اند به زمان بیشتری نیاز دارید. شاید طرف مقابل اصرار داشت که به توصیه های او گوش دهید، اما اگر می دانید که مشورت با او بی فایده است، مودبانه و مختصر توضیح دهید که صحبت های او بسیار مفید بوده است، اما حالا باید کمی بیشتر فکر کنید، حتی خودتان. نسبت به چنین شرایطی نگران نباشید زیرا نتیجه خاصی برای شما نخواهد داشت. در عوض، مودبانه کنار بروید!

12jav.net

تقریباً به طور قطع می توان گفت که همه افراد در طول زندگی خود و در آستانه رسیدن به اهداف و خواسته های خود، به دلیل عدم آگاهی کافی از جزئیات مسیر، ناخواسته از همان ابتدا مسیر اشتباه را انتخاب می کنند. جنبش. یا گاهی در طول مسیر معلوم می شود که نتیجه دیر رسیدن یا عدم رسیدن به آنچه می خواهند بوده است. اما با مشورت دیگران و استفاده از دانش، تخصص، تجربه و مشاوره آنها می توان مسیر درست را از بین مسیرهای موجود شناخت. مشاوره گرفتن از افراد متخصص و با تجربه یکی از راه های تسهیل کننده برای پیشبرد اهدافی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

برخی از افراد فکر می کنند که می توانند همه مشکلات را به تنهایی حل کنند و نیازی به مشورت با دیگران ندارند. اما طبیعی است که با توجه به گستردگی و پیچیدگی مشکلات، گستردگی اطلاعات و همچنین وجود راه حل های مختلف، یک فرد به تنهایی قادر به دانستن همه مشکلات نیست، اطلاعات کافی در همه زمینه ها به دست آورده و بهترین تصمیم در همه زمینه ها در شرایط، اینجاست که مشاوره مطرح می شود. رابطه با دیگران اهمیت آن را به وضوح نشان می دهد.

نصیحت یعنی چه؟

منظور از مشاوره، مشورت و گفتگو با افراد شایسته و متخصص برای بهره مندی از دانش و تجربه آنهاست. به عبارت دیگر، «با هم فکر کردن و کنار هم قرار دادن افکار زیاد به جای یک فکر» را مشاوره می گویند.

در فرهنگ و ادبیات کشورهای مختلف، نکات زیادی در مورد مشاوره وجود دارد.

یک ضرب المثل معروف در چین می گوید: “اگر می خواهی کار خوبی انجام دهی، با سه بزرگتر مشورت کن.” »

در فرهنگ و ادب فارسی گفته های زیادی وجود دارد که یکی از آنها این است: «کسی که بیشتر مشورت کند کمتر اشتباه می کند».

در آمریکا هم می گویند: «دو فکر بهتر از یک فکر است».

همچنین امام علی (ع) در کلام حکیمانه خود می فرماید: «کسی که با دیگران مشورت نکند و ظالم باشد هلاک می شود و هر که با بزرگان مشورت کند، خود را در خرد و خرد گم می کند. » شریک می شوند. .

مشاوره می تواند به تصمیم درست منجر شود و خطر خطا را کاهش دهد. البته در صورتی که این مشاوره توسط شخص ذیصلاح انجام شود. گاهی برخی از افراد به قصد کمک و از روی دلسوزی سعی می کنند نصیحت کنند، اما چون دانش و تخصص کافی در این زمینه ندارند، می توانند ما را به اشتباه بیندازند. بنابراین باید در انتخاب فردی که می خواهید با او مشورت کنید، دقت کنید.

کسانی که از آنها مشاوره می گیریم مشاور نامیده می شوند. این مشاور می تواند اعضای خانواده، دوستان، معلمان یا اساتید و افرادی باشد که به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت می کنند و به عنوان مشاور مرکز مشاوره شناخته می شوند. در بیشتر موارد توصیه می شود با مشاوران متخصص و مجرب تماس بگیرید. اما از آنجایی که خانواده و دوستان ما اطلاعات بیشتری نسبت به ما دارند، ممکن است در برخی زمینه ها بتوانند به ما کمک زیادی کنند و نباید از مشاوره با آنها غافل شویم.

اما از مشورت با این گروه خودداری کنید:

افراد نادان، غیر متخصص و کم تجربه:

مراقب باشید از چنین افرادی مشاوره نگیرید. این افراد معمولا بدون هیچ دلیل منطقی تمام حرف ها و کارهای شما را تایید یا رد می کنند. این یک علامت هشدار دهنده است که شما با یک فرد نادان مشورت می کنید. حتماً بررسی کنید که آیا این شخص دلایل منطقی و کافی برای آنچه می گوید یا چگونه پیشنهاد می کند دارد یا خیر.

افراد آگاه که دوست ما نیستند:

گاهی ممکن است عده ای از روی حسادت، دشمنی یا کینه توزی سعی کنند شما را گمراه کنند و با حرف ها و دلایل خود مسیر اشتباه را به شما نشان دهند. پس مراقب حسن نیت مردم باشید. البته این به این معنی نیست که شما نسبت به همه بدبین هستید!

افراد منفی نگر و بدبین:

مشاوره خواستن از افرادی که مدام حرف های منفی می زنند و به همه مسائل بدبین هستند، انگیزه شما را از بین می برد. این افراد فقط تاریکی و منفی را می بینند. بنابراین، مشاوره از آنها علاوه بر کمک به فرد، باعث کاهش سرعت و یا حتی توقف حرکت او نیز می شود.

·        افرادی که لاف می زنند و شکست می خورند:

فردی که سابقه قابل قبولی در زندگی یا حداقل در موردی که مد نظر شماست ندارد، چگونه می تواند شما را برای تصمیم گیری صحیح راهنمایی کند؟

بنابراین بهتر است با فردی که حداقل یک بار این مسیر را با موفقیت طی کرده و از مشکلات و موانع آن آگاه است، تماس بگیرید.

مزایای مشاوره:

• موفق شدن

علاوه بر مشخص کردن هدف، تلاش، برنامه ریزی، تداوم و هر آنچه برای موفقیت لازم است، نمی توان به راحتی از توصیه ها چشم پوشی کرد. در واقع مشاوره در هر مرحله ای می تواند شرایط را بهتر کند و در نهایت مسیر موفقیت را آسان تر و کوتاه تر کند.

•         از افکار دیگران استفاده کنید

با مشاوره، افکار و ایده های مختلف از افراد متخصص و با تجربه در کنار هم قرار می گیرد و با کنار هم قرار دادن آنها با افکار شخصی خود، بصیرت و قدرت تصمیم گیری شما افزایش می یابد.

•        راه حل مناسب را پیدا کنید

یکی دیگر از مزایای مشاوره یافتن بهترین ایده، تصمیم یا راه حل در میان راه حل های متعدد پیشنهاد شده توسط دیگران است.

چه زمانی باید با افراد دیگر مشورت کنیم؟

مشاوره در هر زمینه ای می تواند مفید باشد. مثلاً وقتی با مشکلی روبه‌رو می‌شویم یا ایده‌ای در ذهن داریم و هنوز نمی‌دانیم چگونه آن را اجرا کنیم یا وقتی در زندگی انتخاب‌ها و تصمیم‌های مهمی می‌گیریم، مانند تعیین منطقه، ازدواج، انتخاب شغل و هر چیزی که می تواند نقش تعیین کننده ای در زندگی داشته باشد. بهتر است از مشاوره در مورد بیشتر دغدغه ها و مسائل زندگی خود یا عزیزانتان بهره ببرید.

نکات مهم و ضروری در مشاوره:

درک خوب موضوع:

پس از انتخاب مشاور مناسب، نحوه بیان مشکل نیز بسیار مهم است. زیرا اگر نتوانید به درستی مشکل را به روی این شخص باز کنید و تمام اطلاعات لازم را در اختیار او قرار دهید، قطعاً این شخص نمی تواند آنطور که باید به شما کمک کند و حتی ممکن است مشکل را به گونه ای متفاوت و به دور از همه چیز درک کند. . . عمداً به شما توصیه های نادرستی می کند. بنابراین سعی کنید موضوع را تا حد امکان ساده و قابل درک توضیح دهید.

انتخاب زمان و مکان مناسب:

برای سهولت در صحبت کردن، مطمئن شوید که زمان و مکان مناسبی را انتخاب کرده اید. وضعیت روانی خود و مشاور را در نظر بگیرید و سعی کنید مشکل خود را در بهترین زمان که فکر می کنید بازخورد بهتری دریافت خواهید کرد بیان کنید.

•         به نکات ذکر شده توجه کنید:

در حین چت با مشاور سعی کنید نکات مهمی را که دریافت می کنید یادداشت کنید یا حداقل صدای او را با اجازه او ضبط کنید تا بعداً دوباره به آن گوش دهید و بتوانید نتیجه درستی بگیرید.

نتیجه گیری:

معمولاً چندین مسیر پیش روی ما است و نصیحت مانند مشعلی عمل می کند که راه درست را به ما نشان می دهد و آن را روشن تر می کند. بعد از مشورت با دیگران و جمع آوری ایده ها و راه حل های مختلف، نوبت به انتخاب بهترین ایده از بین ایده های باقی مانده می رسد که کدام یک بهتر است مراقب خود باشید.

شما باید به دنبال ایده ها و نظراتی باشید که برای اکثریت افرادی که با آنها مشورت کرده اید معقول و قابل قبول باشد. در نهايت پيشنهاد مي شود قبل از اتخاذ تصميمات مهم و سرنوشت ساز و يا حتي تصميمات فوري كه از اهميت نسبي كمتري برخوردارند، با افراد شايسته و با تجربه مشورت كرده و از دانش آنها استفاده شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا