چرا شراب حرام است

دلایل حرام بودن شراب چیست؟

نوشیدنی های الکلی پس از مصرف به سرعت جذب جریان خون می شوند. در طول مسیر خون از مغز بی‌آسیب نمی‌ماند، در نتیجه سیستم عصبی ضعیف می‌شود و خویشتن‌داری که مایه شرمساری و حیا در انسان است و مانع از پیدایش چیزهای زشت می‌شود، از بین می‌رود.

چنانکه امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند شراب را حرام کرده است زیرا مایه فساد است و عقل را از درک حق باز می دارد و حیا و حیا را از بین می برد.

دلیل حرام بودن شراب از نظر قرآن

آیات زیادی در قرآن کریم وجود دارد که حرمت مشروبات الکلی را به صورت کنایه آمیز یا گاه به گاه بیان می کند، اما ما به صریح ترین آنها می پردازیم:

«اما الخمر و المصار و السنسب و الازلام از اعمال مکروه شیطان است، فتنبوه لالکم تفلحون؛ مائده (5) آیه 90.

بالاخره شراب و انواع بازی های شانسی و بت پرستی یا سنگ هایی که برای قربانی می گذارند و چوب های ریخته گری (برای کشف غیبت) از کارهای شیطانی شیطان است، اگر از آن دور شوید انتخاب کنید. شاید نجات یابی.»

«اما شیطان می آید و عداوت و دشمنی در شراب و طمع می افتد…؛ (مائده (5) آیه 91).

شیطان می خواهد با شراب و قمار در میان شما کینه و دشمنی بکارد، درگیری های درونی را تشدید کند و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد.

یسیلونک عن الخمر و المسر قول فیهاما اصم کبیر و منفعت الناس، و أشمهاما اکبر من نافهما; (بقره (2) آیه 219)

از تو درباره شراب و قمار می پرسند، بگو: در این دو گناهان کبیره است و برای مردم فایده ای دارد و گناهانشان از منافعشان بیشتر است.

شراب طبق اجماع فقهای شیعه و سنی نجس و حرمت است. اکثر علمای دین مشروب را حتی به نام دارو تجویز نمی کنند، زیرا خداوند متعال شفا را حرام نکرده است. همه فقهای اسلام رعایت حد شرعی (هشتاد ضربه) را بر مستی واجب کرده اند.

علت حرام بودن شراب در احادیث نبوی و علوی

در جماعات شیعه و سنی این حدیث را می دانیم که بر اساس آن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ده گروه را که مستقیم یا غیرمستقیم در شراب سازی دخیل هستند لعن کرده است: 1- کسی که انگوری می کارد به قصد درست کردن. شراب. آهسته 2- آن که تاکستان را به این نیت نگاه دارد; 3 – خریدار نوشیدنی; 4 – فروشنده آن; 5- آن که می نوشد; 6- شرکتی که از شراب فروشی کسب درآمد می کند; 7 – پرس انگور برای تهیه شراب; 8- افرادی که نوشابه را حمل می کنند. 9 – تحویل گیرنده آن; 10 – ساقی یا کسی که برای دیگری شراب می گیرد. (فروو کافی، چاپ جدید، ج 6، ص 430-429)

در اسلام هیچ گناهی تا این حد محکوم نشده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمود: «اگر همه گناهان در یک خانه جمع شوند، کلید شراب است. (وصال الشیعه ج 17 ص 271 )

امام علی (علیه السلام) می فرماید: «خداوند شراب و لبنیات را برای سلامتی عقل حرام کرده است. (نهج البلاغه، حکمت 252)

امام صادق (علیه السلام) نیز می فرماید: «اگر کسی دخترش را به مستی بدهد، مانند آن است که او را در آتش بیندازد. (وسیله الشیعه، ج 17، ص 249)

دلیل حرام بودن شراب از نظر عقلی

برخی از روشنفکران جهان، به ویژه پزشکان متعهد، بر اساس موازین عقلی و علمی و مشاهدات حسی معتقدند که الکل انسان را از حالت عادی خارج می کند و او را برای مدتی مست و بیهوش نگه می دارد و در این صورت. ، هر اقدام خطرناک و/یا شرم می تواند از او سرچشمه بگیرد.

علت حرام بودن شراب از نظر فقهای شیعه و سنی

شراب طبق اجماع فقهای شیعه و سنی نجس و حرمت است. اکثر علمای دین مشروب را حتی به نام دارو تجویز نمی کنند، زیرا خداوند متعال شفا را حرام نکرده است. همه فقهای اسلام رعایت حد شرعی (هشتاد ضربه) را بر مستی واجب کرده اند.

دلیلش این بود که شراب از نظر علم پزشکی ممنوع بود.

(معنای علم طبیعی در نتایجی است که متفکران از آن می گیرند. وقتی علم به مضرات و مضرات شراب پی می برد، عقل حرمت آن را اعلام می کند.) بسیاری از پزشکان دلشکسته درباره مفاسد آن نوشته اند.

اثرات شراب

شراب، سلامت انسان و جامعه

دانشمندان و پزشکان زمان ما اذعان دارند که شراب باعث انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، بیماری های عروقی و اختلالات عصبی می شود. مصرف الکل یکی از عوامل سکته مغزی و سرطان است.

نوشابه های الکلی اثرات منفی زیادی بر انسان می گذارد که گاه نسل های آینده را نیز تهدید می کند، به گونه ای که اگر زن باردار مشروبات الکلی مصرف کند، جنین او نیز در معرض بیماری های ذکر شده قرار می گیرد. همچنین به آمار زیر که در یکی از نشریات معتبر منعکس شده است توجه کنید:

60 درصد قتل‌های عمدی، 75 درصد دعواهای خونین منجر به تجاوز، 30 درصد جنایات غیر اخلاقی (از جمله زنا) و 20 درصد سرقت‌ها نتیجه مصرف مشروبات الکلی است.

حال اینکه این قتل ها، دعواها، دزدی ها، تعرض به ناموس و غیره از قبیل محاکمه، دادگاه، زندان، مجازات و… چه عواقبی دارد، بحث مفصلی می طلبد که جایش نیست. همچنین در ابتدای آیه 91 سوره نساء به همین قسمت از مضرات شراب اشاره شده است.

شراب و کمبود معنویت

مشروبات الکلی علاوه بر آسیب های فراوانی که برای بدن انسان و جامعه ایجاد می کند، برای معنویت انسان نیز آفت بزرگی به بار می آورد.

همان گونه که در آیه 91 سوره نساء آمده است، رنج این ام الخبعه، انسان را از خدا و از نماز واقعی و حقیقی دور می کند. با توجه به همه این اعمال ناشایست که هزار و چهارصد سال پیش اسلام نسبت به آن هشدار داده است. و امروز ثابت و روشن شد، خداوند آن را جواز فرموده است.

پرسش و پاسخ در مورد الکل

سوال: نظر شما در مورد آبجوئی که در بازار به فروش می رسد و گاهی کلمه (غیر الکلی) روی آن نوشته شده است چیست؟

جواب: نوشیدنی که از جو تهیه می شود و به آن بقاع می گویند، قطعاً حرام است و بنابر احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی عموماً مسکر نمی کند، بلکه باعث مسکرات ملایم و ظاهراً منشأ آن می شود. نسبت پایینی است مشروب است پس اگر مشروب مورد نظر از ابتدا کاملاً بدون الکل باشد به طوری که به آن بقاع گفته نشود اشکالی ندارد وگرنه حرام است هر چند بعد از تولید الکل از آن جدا شود. .

سؤال: سرو و فروش مشروبات الکلی در رستوران چه حکمی دارد؟
پاسخ: حرام است.

سؤال: مصرف الکل سفید و مشروبات الکلی اگر انسان را از حالت عادی خارج نکند، نظر شرعی چیست؟
پاسخ: حرام است.

سوال: من در جایی کار می کنم که گاهی اوقات مجبورم مشروبات الکلی سرو کنم. نظر حقوقی در این مورد چیست؟
پاسخ: حرام است.

سؤال: غذا خوردن در اماکن و رستوران هایی که مشروبات الکلی سرو می شود چه حکمی دارد؟ حرام..

سؤال: آیا شراب لزوماً باید مایع باشد یا اگر به صورت جامد یا گاز باشد نوشیدن آن همچنان ممنوع است و باعث محدودیت مصرف الکل می شود؟

سؤال: آیا نوشیدن شراب به اندازه ای که موجب از دست دادن حال انسان نشود جایز است؟ ٧٥٧٥٧٥٩٩٩٨٨٨ پاسخ: شراب نوشيدن هر چند قطره باشد حرام و از گناهان كبيره است.

سوال: من در آمریکا زندگی می کنم و طبق قوانین آمریکا، اگر رستورانی مشروبات الکلی نمی فروشد، مردم می توانند الکل خود را به رستوران بیاورند. سوال این است: آیا قانوناً مجاز به ایجاد رستورانی با این ویژگی ها هستیم؟
پاسخ: مانعی ندارد.

سؤال: نوشیدن آب جو که ظاهراً دارای درصد کمی الکل است و پزشک آن را برای بیماری های کلیوی و سنگ کلیه نیز تجویز می کند، چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر مصرف زیاد باعث مسمومیت شود، اگر چه بسیار خفیف باشد، خوردن آنها مطلقاً حرام است. .

سوال: دلیل قرآنی یا حدیثی بر حرام بودن مشروبات الکلی؟
پاسخ: دلیل حرمت مشروبات الکلی در آیات قرآن از جمله آیه شریفه (انما الخم… رجس من امل الشیطان فجتنبوه) و در احادیث بسیار حرمت شراب و هر چیز مست کننده است. اشاره شده است

سؤال: اگر خصلت مقدس شراب به دلیل شرارت آن باشد; چرا سیگار حرام نیست؟

پاسخ: از نظر ائمه معصومین (علیهم السلام) شیعیان استفاده از متشابهات را برای اثبات احکام شرعی جایز نمی دانند. زیرا قیاس حداکثر مشکوک است و یقین نمی دهد و متوجه شبهات و شبهات انسانی نمی شود.

بنابراین شبهه در اثبات احکام شرعی ارزشی ندارد. مسکر و مضر بودن شراب ممکن است به دلیل حکمت مقدس بودن آن باشد نه دلیل مقدس بودن آن. شراب ممکن است ممنوع شود حتی اگر مسکر نباشد یا مقدار آن به اندازه ای کم باشد که آسیب قابل توجهی ایجاد نکند.

بنابراین، قیاس مذکور، حرمت سیگار را توجیه نمی کند، هرچند برخی از فقها در مورد سیگار فتوا داده اند (به شرطی که ضرر قابل توجهی داشته باشد).

بیشتر بدانید:

تفاوت سرکه و شراب چیست؟ چرا سرکه حلال و شراب حرام است؟

عوارض نوشیدن الکل و خطرات الکل

احکام شرعی در مورد مصرف مشروبات الکلی چیست؟

سوال 1:
چرا شراب ممنوع است؟ توضیح: 1- سال نو مبارک می خواستم بدانم دلیل حرام بودن شراب چیست و چرا مردم از نوشیدن آن منع می شوند؟ بد نیست بدانیم شراب در همه احکام حرام است، امام رضا علیه السلام فرمود: (1) خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرده، مگر اینکه حکم به حرام بودن شراب داده باشد. . زیرا میگسری قبل از اسلام در عربستان بسیار محبوب بود. این یک عادت رایج اعراب بود. متأسفانه این عادت بد در کشورهای دیگر نیز رواج دارد. سعی می کنند با توجیهات مختلف آن را توجیه کنند. از آنجایی که علنا ​​و ناگهانی اعلام حرمت شراب تقریباً با انکار عمومی مواجه می شود و از نظر مشکلات روانی و تربیتی باید با ملایمت و با احتیاط با این موارد برخورد کرد. در چهار مرحله
در مرحله اول فرمود:
«و از من میوه درختان خرما و انگور را از من شکر و رزق و روزی سالم بگیر. (2) و ميوه خرما و انگور از نعمت هايي است كه از آن شراب و غذاي خالص به دست مي آوريد. در این آیه شراب را در مقابل غذای خوب ذکر می کند تا به طور غیرمستقیم به او یادآوری کند که خوب نیست. (3) وقتی مست می شوی به نماز نزدیک می شوی.»
در مرحله بعد اشاره کرد که اگر چه شراب فوایدی دارد و با خرید و فروش آن سود مالی می برند یا با نوشیدن آن از ترس نجات می یابند. اضطراب و اندوه و طراوت می یابند، (4) اما در مقابل گناه و عوارض آن نمی توان به این فواید توجه کرد: (5)
از تو درباره شراب و قمار سؤال می کنند، بگو: در هر دو صورت گناه است. بزرگ است و فوایدی دارد و گناه از منفعت بیشتر است.»
علیرغم افزایش تقدس این آیات، برخی از نوشیدن شراب دست برنداشتند تا اینکه خداوند آنها را به شدت مجازات کرد. و با لهجه های بسیار، حرمت خود را اعلام کرد و گفت: ای کسانی که ایمان آورده اید، اما مشروب و مصر و مصر و الاذلام مکروه است، کار شیطان است، از من نترسید. شیطان می خواهد در شراب و مصر بین من دشمنی و کینه ایجاد کند و مرا از ذکر الله و ان الصلوة باز دارد، درست است؟ (6) ای کسانی که ایمان آورده اید شراب و قمار و انساب و ازلم چیزی جز شر و کار شیطان نیست. زنهار برای اجتناب از آن. امیدوارم نجات پیدا کنی تنها هدف شیطان این است که با شراب و قمار بین شما کینه و دشمنی ایجاد کند و شما را از راه خدا و نماز باز دارد. آیا آنها را رها می کنی؟»
قرآن به هیچ وجه با این تأکید و صراحت حرمت را اعلام نکرده است. قرآن شراب را نجاست و کار شیطان نامیده است. مفتاح همه گناهان و سرچشمه و مادر همه گناهان است.رسول خدا (ص) ده نفر را بر شراب لعنت کرد:
هر که درخت خرما یا انگور بکارد تا شراب کند، عصاره انگور یا خرما ببرد تا شراب کند.
کسی که شراب می‌نوشد؛
کسی که ساقی می‌شود؛
کسی که بارهای شراب را حمل می‌کند؛
کسی که شراب معامله می‌کند؛ 759757599888 کسی که شراب معامله می‌کند؛ 75757599888 کسی که شراب معامله می‌کند آن که می خرد و آن که قیمت و پول را می خورد از شراب (7)
اما در مورد فلسفه حرمت شراب اولاً موافق است که:
احکامی را که خداوند برای بشریت تعیین کرده و پیامبر ابلاغ کرده است برای سعادت و سعادت انسان وضع شده است. . . مسلمان چون به خدا ایمان دارد. مسلم است که احکام و اوامر خداوند مصالح و مصلحت هایی دارد که خداوند از آن آگاه بوده و از طریق پیامبر بر بشر نازل شده است، هرچند ما نه از حکمت و فلسفه احکام و نه از بخشی از حکمت آنها آگاه هستیم. ما معتقدیم که برای خیر و نجات انسان ها ایجاد شده است، به آن پایبند هستیم و عمل می کنیم، همانطور که از دستورات پزشکانی که با اطمینان از تخصص پزشک در رشته خود، دارو تجویز می کنند، عمل می کنیم. حتی اگر از کیفیت داروها و نحوه عملکرد آنها اطلاعی نداشته باشیم، اقدام می کنیم. آنها می دانند که کدام چیزها برای سلامت فکری انسان مفید و کدام مضر است. در آیات شراب به وضوح نجس و قبیح اعلام شده و مردم از مصرف آن منع شده اند. خداوند در قرآن فرمود:
«اما شراب و بخیل… مکروه از کار شیطان؛ (8) شراب و قمار و…
سپس خداوند درباره قداست فرمود: اما شیطان می خواهد دشمنی کند دشمنی بین شما در شراب و آسانی؛ (9) شیطان می خواهد با شراب و قمار بین شما دشمنی کند و
در این آیات شراب خواری را عملی شیطانی و ناپاک دانسته است که آثار نامطلوبی از نظر روحی و روانی بر انسان می گذارد که از آن جمله می توان به نفرت و نفرت اشاره کرد. دشمنی
خداوند در آیه ای دیگر می فرماید: «چون از شراب و شکار پرس و جو کردند، گویند دو گناه کبیره در آن است.» (10)
در داستان ها حرمت شراب به تفصیل بیان شده و به آن اشاره شده است. از ملا متقیان پرسیده شد: آیا گفته ای که مشروب از دزدی و زنا بدتر است، پاسخ داد: بلی، زناکار گناه دیگری نمی تواند بکند، اما مست، وقتی مشروب می نوشد، زنا می کند، مردم را می کشد و رها می کند. دعا « (11)
از امام باقر (ع) سؤال شد كه بزرگترين گناه چيست؟ فرمود: «در شراب خواري چيزي مثل شراب خدا را نافرماني نمي كند! ممکن است انسان در حال مستی و بدون دلیل نماز واجب خود را ترک کند و با مادر و دختر و خواهر خود زنا کند. (12)
امام رضا فرمودند: خداوند شراب را حرام کرد زیرا مایه فساد است و عقل را از درک حق باز می دارد و حیا و حیا را از بین می برد. از نظر علمی نیز ثابت شده است.در توضیح این موضوع با اشاره به سخنان متخصصین گفته شد: دانشمندان به این حقیقت اعتراف کرده اند که یکی از مضرات شراب تأثیری است که بر مغز و عقل می گذارد و آنها را ناتوان می کند. روشن است که با از دست دادن عقل، حجاب شرم و حیا پاره می شود، در نتیجه قلمرو به دست غرایز حیوانی می افتد، انسان حیوانی وحشی و لجام گسیخته می شود، مشروبات الکلی پس از آن به سرعت جذب خون می شوند. مصرف خون مغز را به حال خود رها نمی کند که باعث تضعیف عملکرد سیستم عصبی می شود، خویشتن داری که اراده و مایه شرمساری و حیا در انسان است و از بروز اعمال زشت جلوگیری می کند از بین می رود.
الکل بالاترین عملکرد مغز را فلج می کند. ملاک برتری انسان بر سایر موجودات زنده، عقل اوست. از راه عقل است که انسان علم به دست می آورد. همه پیشرفت‌ها در جوامع بشری نتیجه دانش بشری است. شراب عقل را از بین می برد هر چند محدود و موقت باشد.
برای آشنایی بیشتر با مضرات شراب، چند نظریه روانشناسان و پزشکان در مورد مضرات شراب آورده شده است:
تأثیر الکل بر زندگی:
دانشمندان مشهور غربی تخمین می زنند که هر 51 فرد مسن از 23 سال تا 21 سال می میرند. اعتیاد به الکل، از سوی دیگر، حتی 10 نفر در بین جوانان غیر معتاد جان خود را از دست نمی دهند. دانشمند دیگری ثابت کرد که افراد 20 ساله ای که انتظار می رود پنجاه سال عمر کنند به دلیل مصرف الکل بیش از 35 سال عمر نخواهند کرد. جرایم اجتماعی الکلی ها به شرح زیر است: مرتکبان قتل های عمومی 50 درصد، ضرب و جرح 77.8 درصد، دزدی 88.5 درصد، جرایم جنسی 88.8 درصد. این آمار نشان می دهد که بیشتر جرایم و جرایم بزرگ در حالت مستی انجام می شود.(14)
آنچه در آمارها نشان داده شده تنها بخشی از آثار و مضرات مشروبات الکلی است، آن هم از نظر فیزیکی و مادی، اما مخرب اجتماعی و آثار معنوی و معنویت آن بسیار بیشتر است. آنچه در حال حاضر مشهود است که پیروان ادیان آسمانی مانند مسیحیان شراب می نوشند، ثابت نمی کند که پیامبر(ص) آن را حلال می دانست، بلکه ناشی از تحریف آموزه های دینی است.

حواشی:
1. توحید، شیخ صدوق، جامعه مدرسین، قم، 1398 ق، باب 54 البداء، ص 138. 334.
2. نهال (16) آیه 67.
3. نساء (4) آیه 42.
4. سید محمد حسین طبا طبایی، المیزان، ج 1، ص 138. 2، ص. 294، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1374ق با ترجمه موسوی همدانی.
5. بقره (2) آیه 219.
6. مائده (5) آیه 91.
7. المیزان، ج. 2، صفحات 298 و 299. انتشار قبلی
8. مائده، آیه 190.
9. همان، آیه 291.
10. سوره بقره، آیه 219.
11. شهيد عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره، ج 1، ص 138. 1، ص. 234، نشر جامعه مدرسین، قم. 1376 چ
12. همان صفحه 233.
13. سید هاشم رسولی محلاتی، جزای گناه، ص 138. 78، کتابخانه صدر، تهران، ب
14. همان، ص. 80،

سؤال 2:
2- چگونه ثابت کنیم که اسلام کاملترین دین است؟

پاسخ:
با سلام و تبریک فرا رسیدن سال نو و تشکر از ارتباط شما با این مرکز.
پاسخ از دو منظر قابل تبیین است: یکی از منظر درونی دینی و نگاه به معارف اسلامی، دیگری از منظر برون دینی و بدون نگاه به معارف اسلامی.
الف) دیدگاه درون دینی:
مسلمان بر اساس آموزه های دینی، برتری اسلام را بر سایر ادیان تشخیص می دهد، با این توضیح که در تفکر برون دینی، اعتقاد به همه خدایان و پیامبران پیشین جزء ضروری دین است. (1) اما شریعت یا دین برتر اسلام است. قرآن در این باره می فرماید: «کسی که دینی غیر از اسلام برگزیند، از او پذیرفته نمی شود و در آخرت از زیانکاران خواهد بود. » (2)
اسلام از نظر درونی دینی دین تکامل یافته آدم، نوح، ابراهیم، ​​موسی و عیسی (علیهم السلام) است که با تکمیل رهنمودهای نازل شده، این دین موجب خشنودی خداوند می شود. رضای خدا نازل شده (امروز دین شما را کامل کردم و آن را کامل کردم و تمام کردم و تمام کردم و برای شما تمام کردم) و نیز فرمود: «و کلام خداوند به حقیقت تحقق یافت. و به درستی (4) (با این قرآن) رسالت راستین خداوند تکمیل شد.گل گل اصلی انبیا است.آیات فوق بیانگر برتری پیامبر اسلام و شریعت او بر پیامبران پیشین و قوانین آنهاست. دین واقعی در برابر ادیان باطل یا دین برتر در برابر قوانین آسمانی قبلی ذکر شده است.
ادیان خدا هر کدام برای تکامل بشریت آمده اند بنابراین ادیان بعدی باید کاملتر از ادیان قبلی باشند زیرا فقط یک دین واقعی در یک دین وجود دارد. در حال حاضر دین مبین اسلام که جدیدترین و کاملترین دین است باید عمل کرد
شهید مرتضی مطهری با اشاره به آیه «و لا یغلو دین الا الاسلام» می فرماید: دین خضوع است، اما حقیقت تسلیم در همه زمان ها صورت دارد و در این زمان صورت آن ایمان دینی است که به دست حضرت خاتم الانبیاء ظهور کرده است. پذیرش احکام خدا لازم است. (6) 75757559998888888888888888888888888888888888888888888888888 هیچ کس نمی تواند به آیات قرآن و سنت های اسلامی برای برتری اسلام متوسل شود ، زیرا غیر مسلمانان آنها را نمی پذیرند ، اما ابتدا باید در مرحله بعدی مشروعیت را اثبات کنند. یک دین، نه چیزی بیشتر ما نمی توانیم بپذیریم که اسلام و سایر ادیان حق دارند. کثرت و تعدد دینی (تساوی و مساوات همه ادیان از نظر مشروعیت) قابل قبول نیست.75757559998888 اگر بخواهیم حقانیت دین اسلام را اثبات کنیم، خواهیم گفت که در این مجال نمی توان به تفصیل آن را توضیح داد. از این رو، بحث مختصری در مورد تداوم اسلام و برتری آن بر سایر ادیان مطرح می شود که یکی از آنها به بررسی صفات اسلام در انسان شناسی، عالم بینی، انسانیت، اعتقادات و مسائل و پرسش های اخلاقی می پردازد. ارزش ملاک عقل و خرد است. اگر خواهان مطالعه وسیع تری در این زمینه هستید، توجه شما به کتاب های شهید مطهری و شهید محمد باقرصدر (به ویژه کتاب فلاسفه ترجمه فارسی «فلسفه ما»، «عالم ما» است. و «شناخت ما» ) می گیریم مثلاً شهید مطهری درباره نگرش های اسلام می نویسد: دیدگاه اسلام شناختی است: 75757599998881 – انسان می تواند دنیا و حقایق آن را بشناسد و تشویق … عفافی، پاسخ‌های انسانی یا اجتماعی، تاریخ یا تاریخ اجتماعی ملت‌ها و ملت‌ها و عقل…، جهان طبیعت، انسان با جامعه و زمان، یعنی تمام واقعیت آن منتسب به قانون است.
2- حقيقت و نسبت آن عادلانه است.5- اين عالم طبيعت «اُوَي»؛ يعنى از آن اوست… فضل و قضاوت و قدردانى الهى نسبت به هر موجودى جز از مسير او سرازير نيست. همه ذرات جهان در همه زمان ها توسط نور هدایت می شوند.75757559998888881.انسان براساس اصل آفرینش دارای یک سری استعدادهای ذاتی از جمله ماهیت مذهبی و اخلاقی است.
12 – همه در وجود انسان متولد می شوند. در هر انسانی استعداد توبه و رجعت و نصیحت نهفته است…. وحدت است…. 757575999988888888888888888888888888888888888 عقیدتی جهانی و جامع که اجتهاد در آن راه دارد، آسانی و آسانی دارد. زندگی محور (نه تمام زندگی)، اجتماعی است و دارای مقررات اجتماعی است. در عین اجتماعی بودن، حقوق و آزادی های فردی را رعایت می کند…. (7)
8 با ویژگی های اسلام. می گوییم: این معارف را می توان با مکاتب و ادیان دیگر مقایسه کرد; زیرا مقایسه یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی است. تبلور اسلام در قرآن و سایر ادیان نیز در کتب مقدس آنها تبلور یافته است. ادیان، توحید و تصویری که از خدا ارائه می دهند، با اسلام متفاوت است. ج: حقوق فردی انسان در ادیان دیگر که در اسلام است مورد توجه قرار نمی گیرد و گاه نادیده گرفته می شود. از برخی جهات آرمان گرا هستند، برای مثال عدم خشونت بودایی ها و مسیحیان، در حالی که جهان پر از خوب، بد و بد است. بنابراین مکان باید خشن یا ملایم باشد. این دستور اسلام است. هم قانون و هم اخلاق را دارد. به عبارت دیگر جهت گیری های آن با واقعیات منطبق است.
: اکثر ادیان مسئولیت زندگی اجتماعی انسان ها را بر عهده ندارند و یا اگر هستند تعادلی در آنها وجود ندارد و قوانین اجتماعی آنها ناقض حقوق بشر است. در اسلام بهتر است.
: اکثر ادیان با ادیان دیگر با خشونت روبرو هستند. این در اسلام تعدیل شده است. تاریخ نیز نشان داده است که مسلمانان در همزیستی مسالمت آمیز همه آنها را حذف کردند. برای همه شئون زندگی انسان، اعم از فردی و اجتماعی، اخلاقی و سیاسی و حتی برای کوچکترین مسائل، برنامه زنگ خطر است، در حالی که در سایر ادیان چنین جامعیتی وجود ندارد.

پیام ها: 7575759999881. بقره (2) آیه 285.7575759999882. آل عمران (3) آیه 85.757575999883. مداح (5) آیه 3.7575759999884. انام (6) آیه 115.7575759999885. قطعات (33) آیه 40.7575759999886. مرتضی مطهری، عدل الهی، صدرا، تهران، 1388، صص. 329 به 334.7575759999887. مرتضی مطهری، مجموعه سیره، انتشارات صدرا، تهران، 1378 ش. 2، صص 229 تا 250.

سؤال 3: 7575759999883- و برای داشتن ایمان قوی تری چه راه حل هایی باید پیدا کنیم؟

پاسخ:
39892 مورد قبلا پاسخ داده شده است

دلایل حرام بودن شراب چیست؟

نوشیدنی های الکلی پس از مصرف به سرعت جذب جریان خون می شوند. در طول مسیر خون از مغز بی‌آسیب نمی‌ماند، در نتیجه سیستم عصبی ضعیف می‌شود و خویشتن‌داری که مایه شرمساری و حیا در انسان است و مانع از پیدایش چیزهای زشت می‌شود، از بین می‌رود.

چنانکه امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند شراب را حرام کرده است زیرا مایه فساد است و عقل را از درک حق باز می دارد و حیا و حیا را از بین می برد.

دلیل حرام بودن شراب از نظر قرآن

آیات زیادی در قرآن کریم وجود دارد که حرمت مشروبات الکلی را به صورت کنایه آمیز یا گاه به گاه بیان می کند، اما ما به صریح ترین آنها می پردازیم:

«اما الخمر، المصار، السنسب و الازلام از اعمال زشت شیطان است، فاجتنبوه لالکم تفلحون؛ (مادئه (5) آیه 90).

بالاخره شراب و انواع بازی های شانسی و بت پرستی یا سنگ هایی که برای قربانی می گذارند و چوب های ریخته گری (برای کشف غیبت) از کارهای شیطانی شیطان است، اگر از آن دور شوید انتخاب کنید. شاید نجات یابی.»

«ولى شيطان مى آيد و ميان شما عداوت و بغض در مستى و بخيل قرار مى گيرد…؛ (مادئه (5) آيه 91).

شیطان می خواهد با شراب و قمار در میان شما کینه و دشمنی بکارد، درگیری های درونی را تشدید کند و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد.

یسیلونک عن الخمر و المسر قول فیهاما اصم کبیر و منفعت الناس، و أشمهاما اکبر من نافهما; (بقره (2) آیه 219)

از تو درباره شراب و قمار می پرسند، بگو: در این دو گناهان کبیره است و برای مردم فایده ای دارد و گناهانشان از منافعشان بیشتر است.

شراب طبق اجماع فقهای شیعه و سنی نجس و حرمت است. اکثر علمای دین مشروب را حتی به نام دارو تجویز نمی کنند، زیرا خداوند متعال شفا را حرام نکرده است. همه فقهای اسلام رعایت حد شرعی (هشتاد ضربه) را بر مستی واجب کرده اند.

علت حرام بودن شراب در احادیث نبوی و علوی

در جماعات شیعه و سنی این حدیث را می دانیم که بر اساس آن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ده گروه را که مستقیم یا غیرمستقیم در شراب سازی دخیل هستند نفرین کرد: 1- کسی که انگور را به قصد درست کردن آن می کارد. شراب آهسته 2- نگهدارنده تاک به این نیت; 3- خریدار نوشیدنی; 4- فروشنده آن; 5- آن که می نوشد; 6- شرکتی که از شراب فروشی کسب درآمد می کند; 7- پرس انگور برای تهیه شراب; 8- افرادی که نوشابه را حمل می کنند. 9- تحویل به گیرنده آن؛ 10- ساقی یا کسی که برای دیگری شراب می گیرد. (فروو کافی، چاپ جدید، ج 6، ص 430-429)

در اسلام هیچ گناهی تا این حد محکوم نشده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمود: «اگر همه گناهان در یک خانه جمع شوند، کلید شراب است. (وصال الشیعه ج 17 ص 271 )

امام علی (علیه السلام) می فرماید: «خداوند شراب و لبنیات را برای سلامتی عقل حرام کرده است. (نهج البلاغه، حکمت 252)

امام صادق (علیه السلام) نیز می فرماید: «اگر کسی دخترش را به مستی بدهد، مانند آن است که او را در آتش بیندازد. (واصل الشیعه ج 17 ص 249 )

دلیل حرام بودن شراب از نظر عقلی

برخی از روشنفکران جهان، به ویژه پزشکان متعهد، بر اساس موازین عقلی و علمی و مشاهدات حسی معتقدند که الکل انسان را از حالت عادی خارج می کند و او را برای مدتی مست و بیهوش نگه می دارد و در این صورت. ، هر عمل خطرناک و/یا شرم می تواند از او سرچشمه بگیرد.

علت حرام بودن شراب از نظر فقهای شیعه و سنی

شراب طبق اجماع فقهای شیعه و سنی نجس و حرمت است. اکثر علمای دین مشروب را حتی به نام دارو تجویز نمی کنند، زیرا خداوند متعال شفا را حرام نکرده است. همه فقهای اسلام رعایت حد شرعی (هشتاد ضربه) را بر مستی واجب کرده اند.

دلیلش این بود که شراب از نظر علم پزشکی ممنوع بود.

(معنای علم طبیعی در نتایجی است که متفکران از آن می گیرند. وقتی علم به مضرات و مضرات شراب پی می برد، عقل حرمت آن را اعلام می کند.) بسیاری از پزشکان دلشکسته درباره مفاسد آن نوشته اند.

شراب، سلامت انسان و جامعه

دانشمندان و پزشکان زمان ما اذعان دارند که شراب باعث انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، بیماری های عروقی و اختلالات عصبی می شود. مصرف الکل یکی از عوامل سکته مغزی و سرطان است.

نوشابه های الکلی اثرات منفی زیادی بر انسان می گذارد که گاه نسل های آینده را نیز تهدید می کند، به گونه ای که اگر زن باردار مشروبات الکلی مصرف کند، جنین او نیز در معرض بیماری های ذکر شده قرار می گیرد. همچنین به آمار زیر که در یکی از نشریات معتبر منعکس شده است توجه کنید:

60 درصد قتل‌های عمدی، 75 درصد دعواهای خونین منجر به تجاوز، 30 درصد جنایات غیر اخلاقی (از جمله زنا) و 20 درصد سرقت‌ها نتیجه مصرف مشروبات الکلی است.

حال اینکه این قتل ها، دعواها، دزدی ها، تعرض به ناموس و غیره از قبیل محاکمه، دادگاه، زندان، مجازات و… چه عواقبی دارد، بحث مفصلی می طلبد که جایش نیست. همچنین در ابتدای آیه 91 سوره نساء به همین قسمت از مضرات شراب اشاره شده است.

شراب و کمبود معنویت

مشروبات الکلی علاوه بر آسیب های فراوانی که برای بدن انسان و جامعه ایجاد می کند، برای معنویت انسان نیز آفت بزرگی به بار می آورد.

همانطور که در آیه 91 سوره نساء آمده است، ابتلا به این ام الخبائث، انسان را از خدا دور می کند و او را از نماز واقعی و واقعی دور می کند. با توجه به همه این اعمال ناشایست که هزار و چهارصد سال پیش اسلام نسبت به آن هشدار داده است. امروز ثابت و روشن شده است، خداوند آن را مجاز دانسته است.

پرسش و پاسخ در مورد الکل

سوال: نظر شما در مورد آبجوئی که در بازار به فروش می رسد و گاهی کلمه (غیر الکلی) روی آن نوشته شده است چیست؟

جواب: نوشیدنی که از جو تهیه می شود و به آن بقاع می گویند، قطعاً حرام است و بنابر احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی عموماً مسکر نمی کند، بلکه باعث مسکرات ملایم و ظاهراً منشأ آن می شود. نسبت پایینی است مشروب است پس اگر مشروب مورد نظر از ابتدا کاملاً بدون الکل باشد به طوری که به آن بقاع گفته نشود اشکالی ندارد وگرنه حرام است هر چند بعد از تولید الکل از آن جدا شود. .

سؤال: سرو و فروش مشروبات الکلی در رستوران چه حکمی دارد؟
پاسخ: حرام است.

سؤال: نوشیدن شراب سفید و مشروبات الکلی اگر انسان را از حالت عادی خارج نکند، چه حکمی دارد؟
پاسخ: حرام است.

سوال: من در جایی کار می کنم که گاهی اوقات باید مشروبات الکلی سرو کنم. نظر حقوقی در این مورد چیست؟
پاسخ: حرام است.

سوال: توصیه حقوقی در خصوص غذا خوردن در اماکن و رستوران هایی که مشروبات الکلی سرو می شود چیست؟
پاسخ: مانعی ندارد، ولی نشستن بر سر سفره یا سفره ای که در آن شراب مصرف می شود، بنابر احتیاط واجب جایز نیست و خوردن آن حرام است. ممنوع .

سؤال: آیا شراب لزوماً باید مایع باشد یا اگر به صورت جامد یا گاز باشد مصرف آن همچنان ممنوع است و باعث محدودیت در مصرف الکل می شود؟

سؤال: آیا نوشیدن شراب به حدی که موجب نقصان سلامتی نشود جایز است؟

سوال: من در ایالات متحده زندگی می کنم و طبق قوانین آمریکا، اگر رستورانی مشروبات الکلی نمی فروشد، مردم می توانند مشروب خود را به رستوران بیاورند. سوال این است: آیا قانوناً مجاز به ایجاد رستورانی با این ویژگی ها هستیم؟
پاسخ: مانعی ندارد.

سؤال: نظر شرعی در مورد مصرف آب جو که ظاهراً دارای درصد کمی الکل است و پزشک آن را برای بیماری های کلیوی و دفع سنگ کلیه نیز تجویز می کند چیست؟ .

سوال: دلیل قرآنی یا حدیثی بر حرام بودن الکل؟
پاسخ: دلیل حرمت مشروبات الکلی در آیات قرآن مانند آیه شریفه (انما الخم… رجس من امل الشیطان فاجتنبوه) و در احادیث بسیار حرمت الکل الکل و هر چیز دیگری است. مست کننده گنجانده شده است.

سؤال: اگر خصلت مقدس شراب به دلیل شرارت آن باشد; چرا سیگار حرام نیست؟

پاسخ: شیعیان به تبعیت از ائمه معصومین (علیهم السلام) استفاده از متشابهات را برای اثبات احکام شرعی جایز نمی دانند; زیرا قیاس حداکثر مشکوک است و یقین نمی دهد و متوجه شبهات و شبهات انسانی نمی شود.

بنابراین شبهه در اثبات احکام شرعی ارزشی ندارد. مسکر و مضر بودن شراب ممکن است به دلیل حکمت مقدس بودن آن باشد نه دلیل مقدس بودن آن. شراب ممکن است ممنوع شود حتی اگر مسکر نباشد یا مقدار آن به اندازه ای کم باشد که آسیب قابل توجهی ایجاد نکند.

بنابراین، قیاس مذکور، حرمت سیگار را توجیه نمی کند، هرچند برخی از فقها در مورد سیگار فتوا داده اند (به شرطی که ضرر قابل توجهی داشته باشد).

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا