چرا تندی مزه نیست

تندی یک طعم نیست، بلکه یک احساس درد است. تندی فلفل به دلیل وجود کپسایسین است که با گیرنده های گرما در دهان و پوست ارتباط برقرار می کند. از آنجایی که چیزی به نام تندی وجود ندارد، وقتی کپسایسین روی مخاط دهان پوشانده می شود، مغز به اشتباه گرما را در آن ناحیه احساس می کند که بسته به نوع فلفل و درصد کپسایسین موجود در آن متفاوت است. بر همین اساس در این مقاله به روش های رفع تندی غذا و نحوه رفع تندی غذا می پردازیم.

راه های رفع تندی غذا

چگونه تندی غذا را بدست آوریم؟

دو راه برای کاهش سوزش ناشی از کپسایسین وجود دارد: آن را جذب کنید یا رقیق کنید. راه های زیادی برای غلیظ کردن غذاها وجود دارد.

اگر در هنگام پخت ناخواسته فلفل و تندی غذاها زیاد شود چگونه تندی غذاها را کم کنیم؟ آیا می دانید چگونه تندی غذاها را کاهش دهید؟ هر ماده غذایی که مانند یک اسفنج عمل می کند می تواند کپسایسین را جذب کرده و اثربخشی آن را کاهش دهد. غذاهای سرشار از روغن و چربی می توانند کپسایسین را حل کرده و از اتصال آن به گیرنده های عصبی جلوگیری کنند. چند راه ساده و قابل اعتماد برای کاهش تندی غذاها وجود دارد:

1. محصولات لبنی مانند شیر، خامه ترش یا ماست را اضافه کنید

افزودن لبنیات به غذاها می تواند غذاها را تند کند. اگر سس شما تند شد می توانید کمی شیر اضافه کنید تا تندی آن کم شود و از خامه ترش یا ماست همراه غذا استفاده کنید یا با غذا مخلوط کنید.

کپسایسین به راحتی در محصولات لبنی حل می شود. در واقع، چربی موجود در لبنیات، کپسایسین را به مولکول کپسیم تبدیل می کند و آن را از گیرنده های درد روی زبان دور می کند. از آنجایی که چربی موجود در لبنیات باعث کاهش تندی غذاها می شود، برای این منظور باید از لبنیات پرچرب استفاده کنید. غذاهای مکزیکی، هندی و تایلندی اغلب بسیار تند هستند و می توانید از خامه ترش و ماست رایتا برای سرو این غذاها استفاده کنید.

کاهش تندی غذا با لبنیات

2. استفاده از جایگزین های لبنیات

افزودن جایگزین های لبنی به غذاها می تواند غذاها را تندتر کند. افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی توانند از لبنیات استفاده کنند می توانند از شیر نارگیل، شیر سویا، شیر بادام، شیر سویا و شیر برنج استفاده کنند. تمامی این مواد حاوی چربی های گیاهی هستند که در کاهش تندی غذاها موثر هستند.

3. کره بادام زمینی

افزودن کره بادام زمینی به غذاها می تواند غذاها را تند کند. چربی موجود در کره بادام زمینی از اتصال کپسایسین به گیرنده های عصبی در زبان جلوگیری می کند. بنابراین تندی غذا را کاهش می دهد.

4. مواد اسیدی مانند آبلیمو و سرکه را به غذاها اضافه کنید

افزودن مواد اسیدی به غذاها باعث تند شدن غذاها می شود. کپسایسین قلیایی است و می تواند توسط اسید خنثی شود، بنابراین افزودن آب لیمو یا سرکه هنگام پختن غذاها می تواند تندی غذاها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اما مراقب باشید مشکل جدیدی ایجاد نکنید! ترش به اندازه غذا! (اگر غذایتان ترش شد نگران نباشید! چون برای گرفتن غذاهای اسیدی هم راه حلی وجود دارد)

برای رفع تندی غذاها با آبلیمو یا سرکه، پس از افزودن این مواد به غذا، اجازه دهید غذای شما چند دقیقه بماند تا آبلیمو به طور یکنواخت به همه مواد نفوذ کند و اثر تند آن از بین برود. روش دیگر این است که غذا را کاملا از روی حرارت بردارید، کمی لیموی تازه روی آن بمالید و بگذارید کمی بماند.

5. از گوجه فرنگی استفاده کنید

افزودن گوجه فرنگی یا آب آن به غذاها باعث کاهش تندی غذاها می شود. از آنجایی که گوجه فرنگی اسیدی است، می تواند تندی غذاها را کاهش دهد.

6. تندی غذاها را با سیب زمینی حذف کنید

افزودن سیب زمینی یا نشاسته به غذا نیز می تواند غذا را تندتر کند. برنج ساده، نان، سیب زمینی و چیپس بهترین غذاهای نشاسته ای هستند که می توانند تندی را جذب کرده و فلفل را در تمام غذا پخش کنند و در نتیجه تندی غذا را کاهش دهند. این غذاهای نشاسته ای مانند اسفنج عمل می کنند و کپسایسین اضافی را جذب می کنند. این مواد مانع از سوزش دهان شما هنگام خوردن غذاهای تند نمی شوند، اما به مرور زمان از گرم شدن شما جلوگیری می کنند.

شاید توجه نکرده باشید که چرا غذاهای هندی با نان سرو می شود، غذاهای مکزیکی با تورتیلا و غذاهای تایلندی با برنج سرو می شود! در واقع، دلیل آن کاهش احساس تند در هنگام خوردن این غذاهای تند است.

کاهش تندی غذا با نشاسته

7. آب شکر را اضافه کنید

افزودن آب و شکر به غذاها می تواند در کاهش تندی غذاها موثر باشد. آب و شکر کپسایسین را رقیق کرده و اثر آن را کاهش می دهد. آب میوه، شکر و عسل نیز در کاهش تندی غذاها بسیار موثر است. این روش در پخت بیشتر غذاهای آسیایی بسیار کاربرد دارد. همچنین اگر شیرینی غذا را دوست ندارید کم کم شیرین کننده اضافه کنید تا طعم لذیذ غذا از بین نرود.

8. روش های دیگر

مواد را اضافه کنید! آره! وقتی مقدار مواد را زیاد می کنید یعنی مقدار فلفل غذا را کم کرده اید و این ساده ترین راه برای کاهش تندی غذاست!

به جز غذا گزینه های دیگری را انتخاب کنید! می توانید غذاهای تند خود را با انواع سالادهای سرد سرو کنید. به عنوان مثال: سرو ماست خیار، ماست سیر، ماست موسیر و سالادهای مختلف فصل از بهترین راه ها برای از بین بردن تندی غذا هستند. علاوه بر این، استفاده از غذاهای نشاسته ای مانند پوره سیب زمینی و برنج نیز بسیار مفید است.

فلفل ها را در اسرع وقت بردارید! بدون شک دلیل اصلی تندی بودن غذا وجود تکه های فلفل است و هر چه بیشتر با غذا پخته شود تندی بیشتری به غذا می دهد. بنابراین بهتر است تکه های فلفل را قبل از پخت کامل از غذا جدا کنید.

نکاتی برای از بین بردن تندی برخی غذاها

1. تندی سوپ رشته را رفع کنید

افزودن کمی آب لیمو یا سرکه و کشک می تواند کمک کننده باشد.

2. تندی را از سوپ خارج کنید

می توانید از کمی شیر یا خامه برای از بین بردن تندی سوپ استفاده کنید، مخصوصا سوپ هایی که با خامه و شیر درست می شوند.

3. تندی قلیه ماهی، سوپ سبزی و خورش کرفس را بردارید

اگر فلفل زیاد به غذایتان اضافه کرده اید و خیلی تند است، چند دقیقه قبل از برداشتن غذا از روی حرارت، آب یک لیموترش تازه را اضافه کنید و خوب هم بزنید. تندی غذا از بین می رود.

4. تندی غذاها را با نوشابه از بین ببرید

می توانید یک قاشق نوشابه را به غذاهایی مانند خورش مرغ و قیمه اضافه کنید، اما تاثیر نوشابه در کاهش شوری غذاها بسیار فراتر از کاهش تندی است.

5. تندی را از آبگوشت خارج کنید

4 راه برای از بین بردن تندی آبگوشت وجود دارد:

اگر تندی آبگوشت غیر قابل تحمل نیست، می توانید از لبنیات مانند ماست و دوغ و غذاهای نشاسته ای مانند برنج و نان استفاده کنید. رقیق کردن آبگوشت یکی از راه های ساده و آسان برای کاهش تندی آن است. برای رقیق شدن آبگوشت می توانید کمی آبجوش به آن اضافه کنید یا مقدار کمی آبگوشت بدون فلفل و مواد تند در قابلمه ای جداگانه بریزید و در حین پخت به آبگوشت قبلی اضافه کنید.

اضافه کردن حبوبات و آب گوشت نیز می تواند تا حدودی از تندی آن بکاهد.

اضافه کردن آب لیمو یا سرکه به آب آشپزی نیز می تواند آن را تندتر کند. اگر در حین پخت متوجه شدید آبگوشت شما خیلی تند است، می توانید یک لیموترش تازه را داخل آبگوشت داغ بریزید و خوب هم بزنید تا تندی آن گرفته شود.

همانطور که در قسمت قبل از مقاله اشاره شد، سیب زمینی، سبزیجات نشاسته ای و آب گوجه فرنگی یا خود نیز به کاهش تندی غذاها کمک می کند. اگر سیب زمینی بیشتری دارید، می توانید چند تکه سیب زمینی پوست گرفته به آبگوشت اضافه کنید. بعد از چند دقیقه آنها را بردارید. سیب زمینی مانند یک اسفنج عمل می کند و تندی غذا را جذب می کند.

خواص فلفل

انواع فلفل ها مانند فلفل دلمه ای، فلفل سیاه، فلفل سبز و فلفل قرمز دارای خواص فراوانی هستند و استفاده از آنها می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد:

فلفل دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

خاصیت ضد باکتریایی دارد و با تحریک ترشح آنزیم های گوارشی در معده، دستگاه گوارش را تقویت می کند.

تند بودن فلفل باعث تحریک سیستم قلبی عروقی و تسکین درد مفاصل و آرتروز می شود.

این غذا سرشار از ویتامین C و کاروتن است.

مضرات فلفل

فلفل علاوه بر تمام خواصی که دارد، مضراتی نیز برای بدن دارد:

تماس فلفل با پوست باعث درد، قرمزی و تورم می شود.

خوردن فلفل و غذاهای تند می تواند به بافت های دهان و معده آسیب برساند و باعث بدتر شدن زخم معده و رفلاکس اسید در برخی افراد شود.

تماس با فلفل یا بخار ناشی از غذاهای تند می تواند باعث سوختگی، قرمزی و تورم چشم شود.

خوردن مداوم غذاهای تند می تواند به جوانه های چشایی آسیب برساند و تشخیص طعم غذا را برای فرد دشوار کند. بنابراین فرد دیگر متوجه تندی غذا نمی شود و تندی غذا او را آزار نمی دهد.

آخرین کلمه

شستن ناحیه ای (مانند دست ها) که فلفل قرمز با آب مالیده شده است، ناحیه تماس با فلفل را افزایش می دهد. برای از بین بردن تندی فلفل، باید روغن گیاهی یا کره را به محل مورد نظر بمالید و آن را با مایع ظرفشویی یا محلول سفید کننده رقیق شده بشویید.

امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید. برای دریافت غذاهای تند چه می کنید؟ در پایان پیشنهاد می کنیم راه های بدست آوردن شوری غذا در ستاره را مطالعه کنید.

چگونه از غذاها تند خلاص شویم

برای از بین بردن تندی غذاها چه باید کرد؟ راه های زیادی برای از بین بردن تندی غذاها با استفاده از برخی غذاها وجود دارد که به دستیابی به تندی فلفل در غذاها کمک می کند. اگر غذای شما تند است و نمی دانید تندی غذا را چگونه بگیرید، در این قسمت از سایت سماتک با ما همراه باشید. تند مزه نیست، بلکه یک احساس دردناک است که توسط کپسایسین موجود در فلفل ایجاد می شود. اما اگر تندی غذاها زیاد شد، برای کنترل این ماده و رفع تندی غذاها چه باید کرد؟ دو راه برای کاهش احساس سوزش ناشی از فلفل کپسایسین وجود دارد: یا آن را جذب کنید یا آن را رقیق کنید. راه های زیادی برای کاهش تندی غذاها وجود دارد. اگر غذای شما تند است به دلیل فراموشی یا تصادفی نگران نباشید. راه های زیادی برای ادویه زدایی از غذاها وجود دارد. البته این را هم بدانید که ادویه هایی مانند فلفل هورمون های شادی مانند اندورفین و دوپامین ترشح می کنند و درد و اضطراب را تا حد قابل قبولی کاهش می دهند. چه در حال آشپزی و چه در حال غذا خوردن باشید، برای هر دو حالت راه حل هایی وجود دارد که می تواند تا حدودی از تندی غذاها بکاهد.

راهی برای گرفتن فلفل قرمز

1. اگر بلافاصله بعد از افزودن فلفل زیاد متوجه شدید، قبل از هم زدن غذا و حل شدن فلفل، می توانید با قاشق ذرات فلفل شناور را از غذا جمع کنید. اگر دلیل اصلی تندی بودن غذا وجود تکه های فلفل است و چون هر چه مدت زمان طولانی تری با غذا بپزد طعم غذا را تندتر می کند، بهتر است تکه های فلفل غذا را بردارید. قبل از اینکه غذا کاملاً پخته شود.

2. دومین و مطمئن ترین راه رقیق کردن تندی غذا یا افزایش حجم غذاست. اگر زمان کافی برای طبخ غذا دارید، مواد خام بیشتری را بدون ادویه اضافه به غذا اضافه کنید تا از تندی آن کاسته شود. وقتی مقدار مواد را زیاد می کنید یعنی مقدار فلفل غذا را کم کرده اید و این بهترین راه برای از بین بردن تندی غذاست!

برای از بین بردن تندی غذاها چه باید کرد؟

اگر در هنگام پخت ناخواسته فلفل و تندی غذاها زیاد شد برای رفع تندی غذاها چه باید کرد؟ آیا می دانید چگونه تندی غذاها را کم و از بین ببرید؟ هر غذایی که مانند اسفنج عمل می کند می تواند کپسایسین موجود در فلفل را جذب کرده و اثر آن را کاهش دهد. غذاهای سرشار از روغن و چربی می توانند کپسایسین را حل کنند، بنابراین دیگر نمی تواند به گیرنده های عصبی متصل شود.

آیا می دانستید که چیزی به نام تند وجود ندارد؟ حسی که حسگرهای عصبی در زبان به دنبال مخلوط کپسایسین و بزاق به مغز منتقل می کنند، احساس گرما است و سوزشی که هنگام لمس فلفل احساس می کنیم به دلیل تحریک حسگرهای عصبی در بدن است که پاسخ می دهند. . در برابر گرمای وارد شده به بدن شبیه سوختگی هستند. چند راه ساده و قابل اعتماد برای کاهش تندی غذاها وجود دارد:

تند بودن غذاها را با شیر و لبنیات حذف کنید

افزودن محصولات لبنی مانند شیر، خامه ترش یا ماست به غذاها می تواند غذاها را تند کند. اگر سس شما تند شد می توانید کمی شیر اضافه کنید تا تندی آن کم شود و از خامه ترش یا ماست همراه غذا استفاده کنید یا با غذا مخلوط کنید. کپسایسین به راحتی در محصولات لبنی حل می شود و چربی موجود در لبنیات کپسایسین را به مولکول های فلفل دلمه ای تبدیل می کند و آنها را از گیرنده های درد روی زبان دور می کند. از آنجایی که چربی موجود در لبنیات باعث کاهش تندی غذاها می شود، برای این منظور باید از لبنیات پرچرب استفاده کرد.

محصولات لبنی کپسایسین را در فلفل حل کرده و غذاها را تند می کند. هر چه چربی شیر بیشتر باشد کپسایسین بیشتری در آن حل می شود و در نتیجه تندی غذا کاهش می یابد. حتما می دانید که شیر برای از بین بردن تندی گورمه سبزی گزینه خوبی نیست. از شیر در غذاهای لبنی استفاده کنید. افزودن جایگزین های لبنی به غذاها می تواند غذاها را تند کند. افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی توانند از لبنیات استفاده کنند می توانند از شیر نارگیل، شیر سویا، شیر بادام و شیر برنج استفاده کنند. همه این مواد حاوی چربی های گیاهی هستند که در کاهش تندی غذاها موثر هستند.

تندی غذاها را با کره بادام زمینی حذف کنید

افزودن کره بادام زمینی به غذاها می تواند غذاها را تند کند. چربی موجود در کره بادام زمینی از اتصال کپسایسین به گیرنده های عصبی در زبان جلوگیری می کند و تندی را کاهش می دهد.

تندی غذاها را با سرکه از بین ببرید

افزودن مواد اسیدی به غذاها باعث تند شدن غذاها می شود. کپسایسین قلیایی است و می تواند توسط اسید خنثی شود، بنابراین افزودن آب لیمو یا سرکه هنگام پختن غذاها می تواند تندی غذاها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. استفاده از سرکه سیب یا سرکه سفید یک روش و روش سنتی برای رفع تندی غذاهایی است که مادران و مادربزرگ ها توصیه می کنند. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی، دانه های کپسایسین موجود در فلفل را رقیق کرده و تندی غذاها را کاهش می دهد.

اگر از سرکه برای از بین بردن تندی خورش سبزی سبزی استفاده می کنید، بهتر است اسیدهای دیگر مانند آبغوره یا رب انار را به خورش اضافه نکنید. همانطور که می دانید سرکه به تنهایی طعم دهنده ای قوی است و مقدار زیاد آن طعم غذا را تغییر می دهد. پس در استفاده از آن مراقب باشید. همچنین به خاطر داشته باشید که خوردن برنج به عنوان نشاسته با خورش تاثیر بسزایی در از بین بردن تندی سوپ سبزیجات دارد.

تندی غذاها را با آب لیمو از بین ببرید

برخی معتقدند افزودن آب لیمو به طرز معجزه آسایی از تندی غذاها می کاهد. مخصوصاً اگر در حال تهیه خوراکی هستید که نیاز به ماریناد خاصی دارد، می توانید یک یا دو قاشق آبلیمو اضافه کنید، بگذارید چند دقیقه بماند تا آبلیمو به طور یکنواخت به همه مواد نفوذ کند و تندی آن از بین برود. یا آن را از روی حرارت بردارید، کمی لیموی تازه را داخل آن بمالید و بگذارید کمی بماند.

تندی غذاها را با لیمو حذف کنید

اگر مقدار زیادی فلفل به غذایتان اضافه کردید و خیلی تند بود، چند دقیقه قبل از اینکه غذا را از روی حرارت بردارید، آب یک لیموترش تازه را اضافه کنید و خوب هم بزنید، تندی غذا از بین می رود.

تندی غذاها را با گوجه فرنگی حذف کنید

افزودن گوجه فرنگی یا آب آن به غذاها باعث کاهش تندی غذاها می شود. از آنجایی که گوجه فرنگی اسیدی است، می تواند تندی غذاها را کاهش دهد.

تندی غذاها را با سیب زمینی حذف کنید

سیب زمینی از آن دسته موادی است که معمولا در هر خانه ای یافت می شود و در رفع تندی غذاها یار و همکار آشپزهای بی دقت است. سیب زمینی به دلیل بافت نفوذ پذیری که دارد ادویه ها را جذب می کند. اگر بعد از چشیدن متوجه شدید که غذا تند یا شور است، یکی دو عدد سیب زمینی خام را پوست بگیرید و داخل غذا بیندازید. از بین بردن تندی غذاها با سیب زمینی راه خوبی است. زیرا سیب زمینی همیشه در دسترس است و طعم غذا را تغییر نمی دهد.

از بین بردن حرارت از غذاها با سیب زمینی یا افزودن نشاسته به غذاها می تواند غذاها را تند کند. برنج ساده، نان، سیب زمینی و چیپس بهترین غذاهای نشاسته ای هستند که می توانند تندی را جذب کرده و فلفل را در سراسر غذا پخش کنند و باعث کاهش تند شدن آن شوند. این غذاهای نشاسته ای مانند اسفنج عمل می کنند و کپسایسین اضافی را جذب می کنند. این مواد از سوختگی جلوگیری نمی کنند، اما از بدتر شدن آنها به مرور زمان جلوگیری می کنند. بسیاری از غذاهای تند با این روش سرو می شوند. غذاهای هندی با نان، غذاهای مکزیکی با تورتیلا و غذاهای تایلندی با برنج سرو می شود. فقط باید مراقب باشید که سیب زمینی را قبل از له شدن در غذا از قابلمه خارج کنید.

تندی غذاها را با نوشابه از بین ببرید

می توانید یک قاشق نوشابه را به غذاهایی مانند خورش مرغ و قیمه اضافه کنید، اما تاثیر نوشابه در کاهش شوری غذاها بسیار فراتر از کاهش تندی است.

تندی غذاها را با شکر حذف کنید

اگر از طعم شیرین غذاها ایرادی ندارید، شکر نیز راه حل خوبی برای از بین بردن تندی غذاها است. افزودن آب و شکر به غذاها می تواند در کاهش تندی غذاها موثر باشد. آب و شکر کپسایسین را رقیق کرده و اثر آن را کاهش می دهد. آب میوه، شکر، عسل و تعدادی شیرین کننده در کاهش تندی غذاها بسیار موثر است. این روش در پخت بیشتر غذاهای آسیایی بسیار کاربرد دارد. همچنین اگر شیرینی غذا را دوست ندارید کم کم شیرین کننده اضافه کنید تا طعم لذیذ غذا از بین نرود.

ادویه را از آبگوشت خارج کنید

اگر تندی آبگوشت غیر قابل تحمل نیست، می توانید از لبنیات مانند ماست و دوغ و غذاهای نشاسته ای مانند برنج و نان استفاده کنید.

رقیق کردن آبگوشت یکی از راه های ساده و آسان برای کاهش و از بین بردن تندی آبگوشت است. می توانید کمی آبجو به آن اضافه کنید یا مقدار کمی آب گوشت را بدون فلفل یا مواد تند در قابلمه ای جداگانه بریزید و در اواخر پخت به آبگوشت قبلی اضافه کنید.

اضافه کردن حبوبات و آب گوشت نیز می تواند تا حدودی از تندی آن بکاهد. می توانید آب لیمو یا سرکه را به آب آشپزی اضافه کنید تا تند شود. یک لیموی تازه را در آبگوشت روی آتش بگذارید و خوب هم بزنید تا تندی آن از بین برود.

می توانید آب گوجه فرنگی یا آب گوجه فرنگی را به آبگوشت اضافه کنید. سیب زمینی و غذاهای نشاسته ای تندی را از بین می برند. بنابراین می توانید علاوه بر خود سیب زمینی، چند تکه سیب زمینی پوست کنده نیز به آبگوشت اضافه کنید. بعد از چند دقیقه آنها را بردارید.

سیب زمینی مانند یک اسفنج عمل می کند و تندی غذا را جذب می کند.

چگونه تندی را از غذا پاک کنیم

هندی‌ها و ساکنان کشورهای شرق آسیا معتقدند فلفل و تند غذاها باعث افزایش طول عمر می‌شود و مصرف منظم آن عوامل خطر مرگ مانند سرطان، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. غذاهای تند خود را می توانید با انواع سالادهایی که طبیعت سرد دارند سرو کنید، به عنوان مثال: سرو ماست خیار، ماست سیر، ماست موسیر و سالاد فصل یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن تندی غذاهاست. همچنین استفاده از غذاهای نشاسته ای مانند پوره سیب زمینی و برنج بسیار مفید است. اگر با این متن از سایت سماتک تا اینجا پیش رفته اید، حتما به دنبال راهی برای رفع تندی غذاها بوده اید، اما بدانید که غذاهای تند فواید زیادی دارند و افراد زیادی در سراسر دنیا به دنبال آن هستند. .

جوانه های چشایی ما به طور خاص قادر به تجربه 4 طعم اصلی هستند: شیرین، ترش، تلخ و شور، برخی افراد طعم اصلی دیگری را به این چهار طعم اضافه می کنند. به این مزه umami می گویند، یک کلمه ژاپنی که برای توصیف طعم مطبوع اسیدهای آمینه خاص و محصولات سویا استفاده می شود. در این مقاله طعم های اصلی را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

انواع طعم اصلی روی زبان

1. خوش طعم

شیرینی یا طعم شیرین یکی از اصلی ترین انواع طعم است که اغلب به عنوان یک تجربه خوشایند در جهان شناخته می شود. این طعم عمدتاً با غذاهایی مرتبط است که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات ساده مانند شکر هستند.

2. شوری

ساده ترین گیرنده ای که در دهان یافت می شود، گیرنده کلرید سدیم (نمک) است. شوری مزه ای است که عمدتاً از حضور یون های سدیم ایجاد می شود.

3. ترشی

لیمو ترش میوه ای است که طعم ترش دارد و با یک سیستم مزه معمولی قابل درک است. ترش مزه یا مزه ترش کلمه ای است برای توصیف طیفی از مزه ها یا حس های درک شده توسط حس چشایی و به ماده ای که مزه ترش می دهد ترش می گویند.

طعم ترش به برخی از حیوانات مانند پستانداران کمک می کند تا پس از خوردن غذاها را برای هضم مناسب تشخیص دهند، زیرا غذاهای اسیدی عموماً خاصیت اسیدی دارند.

انواع اصلی طعم

4. طعم تلخ

تلخی یا طعم تلخ کلمه ای است برای توصیف طیفی از مزه ها یا احساسات که از طریق حس چشایی گیاهانی مانند ترخون و دانه های قهوه درک می شوند. به ماده ای که طعم تلخی دارد تلخ می گویند.

تلخی به برخی از حیوانات مانند پستانداران کمک می کند تا غذاهای سمی را تشخیص دهند. غذاهای سمی معمولاً طبیعت تلخی دارند. بنابراین، این موجودات از طعم تلخ بیزاری غریزی دارند.

به عنوان مثال دانه های سیب که طعم تلخی دارند سمی و حاوی سیانید هستند و خوردن 200 دانه سیب برای کشتن انسان کافی است. علاوه بر این، بادام تلخ، هسته هلو و برخی تلخ های دیگر حاوی سیانید هستند و خوردن به اندازه کافی از آنها کشنده است. غذاهایی که طعم تلخی دارند عبارتند از: قهوه، آبجو، زیتون، کاسنی.

5. اومامی

در میان انواع اصلی طعم، اومامی در واقع کمتر شناخته شده است، همانطور که طعم لذیذ گوشت و برخی سس ها نیز شناخته شده است. جالب اینجاست که دانشمندان کشف کرده اند که گیرنده های چشایی اومامی نه تنها در سطح زبان، بلکه در سراسر دستگاه گوارش نیز وجود دارد.

نکته: تند مزه نیست و جزو دسته طعم ها نیست. اساسا، تندی با حس لامسه مرتبط است و این حس با “کاپسایسین” که به ویژه در فلفل تند وجود دارد، مرتبط است.

انواع گیرنده های اصلی چشایی در زبان

به احتمال زیاد، بارها شایعه “نقشه زبان” یا “نقشه طعم” را شنیده اید. در این شایعه ادعا شده است که طعم های اصلی مانند شیرین، شور، ترش و تلخ در قسمت های خاصی از زبان تشخیص داده می شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در متن این شایعه توضیح داده شده است که ما انسان ها در نوک زبان احساس شیرینی، در طرفین ترش و شور و در نوک زبان تلخی می کنیم. حال سوال این است که این گفته چقدر صحت دارد و آیا حقایق علمی کافی برای اثبات این گفته وجود دارد یا خیر؟

نه!

زبان ما با جوانه های چشایی پوشیده شده است. این پرزها برجستگی های کوچکی هستند که سطح زبان ما را می پوشانند. طرح این جوانه های چشایی که در پشت زبان قرار دارند شامل 240 جوانه چشایی و جوانه های چشایی در مرکز و کناره های زبان شامل 115 جوانه چشایی است. تعدادی برآمدگی قارچی شکل روی پرزهای چشایی جلوی زبان قرار دارد که شامل 1-3 جوانه چشایی می باشد.
جوانه چشایی ساختاری شبیه پیاز دارد و از 60 تا 100 سلول تشکیل شده است. این سلول های جوانه چشایی یک چرخه زندگی تقریباً 10 تا 240 روزه دارند و به طور مکرر جایگزین می شوند.

گیرنده هایی برای طعم های اصلی زبان

در واقع، این جوانه های چشایی حاوی انواع سلول های گیرنده چشایی اولیه هستند. این سلول های گیرنده در میکروویلی به نام میکروویلی قرار دارند. میکروویلی ها برآمدگی های کوچکی در دهانه های چشایی هستند و این روزنه ها با بزاق تماس پیدا می کنند. بنابراین سلول های گیرنده قادر به تشخیص ترکیبات بزاقی هستند.

ساختار هر جوانه چشایی در زبان

وقتی سلول هایی که انواع طعم های اولیه را دریافت می کنند تحریک می شوند، سیگنال هایی را به مغز می فرستند و مغز مسئول تفسیر این هزاران سیگنال است. امروزه برخی از ما ذائقه‌های بهتری نسبت به دیگران داریم و تعداد جوانه‌های چشایی روی زبان یک فرد می‌تواند تا 100 برابر تغییر کند.

مزه شما چطوره؟

به جز گیرنده های اصلی چشایی روی زبان، بو نیز نقش مهمی در چشایی ما دارد. به عنوان مثال، هنگامی که شما سرماخورده هستید، بیشتر غذاها بی مزه به نظر می رسند. در واقع، ترکیب پیام‌های عصبی از گیرنده‌های چشایی و بویایی و تجزیه و تحلیل آن‌ها در مغز، چیزی است که ما به عنوان چشایی درک می‌کنیم.

پیچیدگی ذائقه و ذائقه به حدی است که حتی چندین رشته دانشگاهی برای بررسی انواع طعم اصلی وجود دارد و در حال حاضر بسیاری از شرکت های سوپر فود سرمایه گذاری هنگفتی را برای بررسی ذائقه و ذائقه مشتریان انجام می دهند. این دانش تا حدی پیشرفت کرده است که به طور مجازی با ترکیب مواد شیمیایی و تنها در آزمایشگاه، دانشمندان قادر به تولید طعم های موجود یا جدید هستند.

آخرین کلمه

جالب است بدانید که برخی از بیماری ها و داروها توانایی شما را در طعم غذا تغییر می دهند. این تغییرات می تواند منجر به اختلالات جزئی یا کامل چشایی شود. یا ممکن است طعم مختلط را تجربه کنید، یعنی برخی از مزه ها را مانند طعم های دیگر تشخیص دهید: مثلاً ترش را شیرین می شناسید یا برعکس.

امیدواریم از مقاله طعم های اصلی استفاده لازم را برده باشید و نظرات خود را در انتهای این مقاله با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا