چطور باید پاسپورت بگیریم

برای سفر به خارج از کشور باید پاسپورت داشته باشید. اما این پاسپورت تحت چه شرایطی صادر می شود؟ برای گذرنامه چه مدارکی لازم است؟ اگر پاسپورت خود را گم کنیم چه مدارکی برای صدور المثنی نیاز داریم؟ برای تمدید گذرنامه چه مدارکی لازم است؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

دسترسی سریع

مراحل و مدارک لازم برای اخذ پاسپورت 1402

برای صدور پاسپورت باید به یکی از کلانتری +10 مراجعه کنید. اسامی این نمایندگی ها در پرتال خدمات الکترونیک پلیس به نشانی https://epolice.ir/ درج شده است. با مراجعه به این درگاه خدمات، نزدیکترین شعبه را بیابید و از آن بازدید کنید. در این نمایندگی ها مدارک لازم برای گذرنامه از متقاضی دریافت می شود و شایان ذکر است حضور فرد متقاضی گذرنامه برای ارائه مدارک الزامی است.

طبق قوانین و مقررات کشور مدارک مورد نیاز برای پاسپورت 1402 به شرح زیر می باشد.

اصل مدارک هویتی یعنی شناسنامه و کارت ملی و کپی آنها

اصل گواهی جدایی یا گواهی معافیت از خدمت معتبر برای مردان بالای 18 سال به همراه کپی آن؛ افراد بالای 50 سال نیازی به ارائه این مدرک ندارند.

گواهی پرداخت هزینه های صدور گذرنامه اعم از شهریه، شهربانی و پستی

گواهی تعهد به تحصیل یا سپرده مالی به مبلغ 8000000 تا 1500000 تومان برای مردان مشمول خدمت سربازی.

گواهی حفاظت یگان برای پرسنل نظامی فعال یا بازنشستگانی که کمتر از 5 سال بازنشسته شده اند.

یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای پاسپورت 3 قطعه عکس 6 در 4 است که به آن عکس بیومتریک می گویند. این عکس باید کمتر از 3 سال پیش گرفته شده باشد. در کلانتری +10 مکان هایی برای گرفتن عکس های بیومتریک وجود دارد. پس بهتر است هنگام مراجعه به این مراکز آمادگی گرفتن این عکس ها را داشته باشید.

عکس بیومتریک برای زنان باید دارای مشخصات زیر باشد.

حجاب کامل

بدون آرایش غیر معمول

بدون عینک

با ماسک یا روسری که هیچ طرح و طرحی نداشته باشد و به رنگ سفید، سبز تیره و روشن نباشد.

گردی صورت کاملا نمایان است.

هیچ گونه زیور آلات روی صورت فرد وجود نداشته باشد.

دختران بالای 5 سال باید حجاب کامل داشته باشند.

دختران زیر 5 سال باید لباس بپوشند و گوش هایشان نمایان باشد.

عکس مردان برای صدور پاسپورت نیز باید دارای مشخصات زیر باشد.

بدون هیچ گونه آرایش صورت

بدون عینک، کلاه، کراوات و گردنبند

روی لباس هایشان هیچ نوشته یا برچسب خاصی وجود ندارد.

رنگ لباس آنها نباید سفید یا سبز روشن یا تیره باشد.

آنها نباید لباس های یقه باز یا ژاکت های یقه بلند بپوشند.

اجزای صورت فرد، به ویژه گوش های او، باید به وضوح مشخص شوند.

هیچ زیور آلاتی روی صورتش نباشد.

مدل موی او معمولی است.

فضایل آن باید با آداب و رسوم جامعه مطابقت داشته باشد.

استفاده از لباس اداری و عمامه در عکس روحانیون اشکالی ندارد.

با ارسال این مدارک فرمی در اختیار شما قرار می گیرد. در این فرم اطلاعات شخصی، مشخصات فیزیکی مانند قد، وزن و رنگ چشم، شغل و محل کار، آدرس محل سکونت، کشور مقصد و قصد خروج از کشور، اطلاعات دو نفر از بستگان یا بستگان برای تماس در مواقع ضروری می باشد. ، امضاء همسر، قیم یا قیم باید با خروج از کشور موافقت کرده و گذرنامه متقاضی را امضاء کند.

پس از انجام این مراحل، مجوز پلیس +10 دریافت خواهید کرد. باید این تاییدیه را تا زمان صدور گذرنامه از طریق پست نگه دارید. اگر مشکل قانونی خاصی وجود نداشته باشد، تقریباً یک هفته تا 10 روز کاری طول می کشد تا پاسپورت به دست شما برسد.

مدارک مورد نیاز برای پاسپورت دانشجویی

دانشجویانی که برای صدور گذرنامه به کلانتری +10 مراجعه می کنند، علاوه بر مدارک ذکر شده باید مدارک دیگری از جمله:

گواهی تاییدیه تحصیلی از دانشگاه محل تحصیل

تامین مالی یا ضمانت خروج از کشور مشمولان خدمت سربازی

بهتر است مدارک لازم گذرنامه دانشجویی را یک ماه قبل از تاریخ سفر تهیه کنید. معمولا مراحل تهیه گواهی های مربوط به اشتغال و تحصیل و مجوزهای مربوط به صدور پاسپورت دانشجویی زمان زیادی می برد. ضمناً باید ترم تحصیلی برای اخذ گواهی کار شروع شده باشد. بنابراین بهتر است مراحل کار قبل از تعطیلات نیمسال شروع شود تا با مشکل خاصی مواجه نشوید.

پس از ارائه این مدارک به پلیس +10 باید منتظر پیامک برای صدور مجوز خروج از کشور باشید. در نهایت با تکمیل مدارک لازم برای پاسپورت 1402، مراحل درخواست گذرنامه به پایان می رسد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت کودک

کودکان همچنین برای سفر به خارج از کشور به پاسپورت نیاز دارند، زیرا این مدرک یک مدرک هویتی بین المللی است. برخی از خانواده ها درخواست دارند که نام فرزندشان در گذرنامه والدین درج شود و اداره گذرنامه این کار را برای آنها انجام می دهد، اما برخی از والدین ترجیح می دهند برای فرزند خود پاسپورت جداگانه تهیه کنند.

مراحل و مدارک مورد نیاز برای پاسپورت کودک

مدارک مورد نیاز برای پاسپورت فرزندان به شرح زیر می باشد.

مجوز قیم قانونی کودک که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود.

مدارک هویتی کودک مانند شناسنامه و کپی آن

3 عکس شخصی کودک

هزینه های مربوط به صدور پاسپورت

گواهی تولد کودک که توسط پزشک یا ماما صادر شده باشد.

واریز فیش بانکی از بانک ملی به حساب سازمان احوال کشور

توجه داشته باشید که کودک برای درخواست پاسپورت باید حضور داشته باشد.

برای اخذ پاسپورت، اولین قدم ثبت قانونی اجازه قیم است. این مجوز در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده است. توجه داشته باشید که از نظر قانونی کودک پدر اوست و در صورتی که مادر کودک بخواهد اجازه کتبی بدهد باید وکالتنامه رسمی از پدر کودک داشته باشد. اگر پدر در قید حیات نباشد، ولی قانونی او حق دارد این کار را انجام دهد.

ثانیا مدارک لازم مانند شناسنامه، عکس، فرم های گذرنامه و … ارائه می شود. باید فراهم شود.

در مرحله سوم باید هزینه های لازم مانند هزینه های اولیه به حساب شهرداری و اداره گذرنامه واریز شود.

در مرحله چهارم، کودک باید برای احراز هویت در محل صدور گذرنامه حاضر شود. در این مرحله عکس کودک با چهره او تطبیق داده می شود.

در نهایت پرسشنامه توسط والدین/سرپرست کودک تکمیل خواهد شد. البته این کار زمانی انجام می شود که بخواهید نام کودک را در گذرنامه خود درج کنید.

در صورتی که بخواهید اطلاعات کودک را در گذرنامه یکی از بستگان وی درج کنید، پرسشنامه بر اساس مدارک شناسایی این فرد تکمیل و در نهایت با مدارک درخواست ثبت می شود.

مدارک مورد نیاز برای پاسپورت زنان مجرد و متاهل

خانم ها برای گرفتن پاسپورت باید مدارک دیگری ارائه دهند. طبق قوانین این کشور، زنان متاهل برای خروج از کشور باید از همسر و دختر زیر 18 سال خود اجازه بگیرند. این افراد هنگام درخواست پاسپورت باید مجوز محضری به همراه داشته باشند.

زنانی که از همسر خود جدا شده اند یا شوهرشان فوت کرده است برای صدور گذرنامه باید اصل طلاق یا اصل گواهی فوت یا شناسنامه ابطال شده شوهر خود را ارائه دهند.

مراحل و مدارک مورد نیاز برای تمدید گذرنامه

گذرنامه های صادر شده به مدت 5 سال از زمان صدور اعتبار دارند. گاهی اوقات پاسپورت سفر به خارج از کشور داریم اما تاریخ مصرف آن تمام شده است. در این شرایط برای تمدید گذرنامه باید به یکی از نزدیکترین کلانتری +10 مراجعه کنیم.

مدارک مورد نیاز برای تمدید گذرنامه عبارتند از:

پاسپورت فعلی و کپی صفحات دوم و سوم و صفحه دارای آخرین مهر خروج.

شناسنامه جمهوری اسلامی ایران و کپی تمام صفحات آن. شناسنامه افراد بالای 15 سال باید دارای عکس باشد.

پاسپورت یا عکس بیومتریک مناسب با مشخصات ذکر شده در بالا.

با ارسال این مدارک، فرمی دریافت خواهید کرد که در آن باید اطلاعات شخصی و مشخصات گذرنامه قدیمی خود شامل شماره پاسپورت، تاریخ صدور، تاریخ انقضا، محل صدور و دلیل تعویض را وارد کنید.

سایر مراحل تمدید پاسپورت دقیقا مشابه مراحل اخذ پاسپورت جدید است و برای دریافت این پاسپورت باید یک هفته تا 10 روز کاری صبر کنید.

نکته مهمی که برای تمدید پاسپورت باید به آن توجه کنید این است که عموما برای پروازهای خارجی باید حداقل 6 ماه از تاریخ انقضای پاسپورت باقی بماند. بنابراین ترجیحاً قبل از این زمان گذرنامه خود را تمدید کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت المثنی

پاسپورت یکی از مدارک هویتی مهم شماست. بنابراین، اگر آن را گم کردید، باید فوراً برای پاسپورت تکراری اقدام کنید. در این شرایط اولین کاری که باید انجام دهید این است که به اداره گذرنامه محل زندگی خود اطلاع دهید. با گزارش آن به مقامات مربوطه، وضعیت پاسپورت شما در سامانه گزارش مفقودین پلیس بین‌الملل یا اینترپل ثبت می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن سوء استفاده کند.

پس از آن برای صدور پاسپورت المثنی باید به هر یک از کلانتری +10 یا شعبه مراجعه کنید. برای دریافت این پاسپورت به مدارک زیر نیاز دارید.

اصل مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی و کپی آنها

3 عکس بیومتریک

نحوه گم شدن پاسپورت را اعلام کنید

نامه ای مبنی بر سرقت یا مفقود شدن گذرنامه با مهر پلیس یا مراجع قانونی مربوطه

رسید پرداخت برای صدور گذرنامه المثنی

با ارائه این مدارک فرم صدور گذرنامه را دریافت خواهید کرد که باید آن را تکمیل کنید. بقیه مراحل مانند مراحل صدور پاسپورت است که قبلا توضیح دادیم.

هزینه اخذ پاسپورت 1402

طبق آخرین اطلاعیه ها در خصوص مدارک لازم برای پاسپورت 1402 باید هزینه هایی را پرداخت کنید که مهمترین آنها عبارتند از:

1000 تومان برای دریافت فرم درخواست گذرنامه و مدرک هویتی

6250 تومان به حساب بدنه شهرداری

73152 تومان خدمات گذرنامه

43000 تومان عکس و احراز هویت

33000 تومان هزینه دفتر

هزینه اولیه صدور پاسپورت در مجموع حدودا 200 هزار تومان است که علاوه بر سایر هزینه های جاری، حدوداً 365 تا 380 هزار تومان خواهد بود. این مبلغ را باید از طریق کارتخوان واقع در کلانتری +10 پرداخت کنید. واریز اینترنتی و بانکی این مبلغ یا واریز از طریق عابر بانک به هیچ عنوان پذیرفته نمی شود.

در نهایت اگر تجربه یا اطلاعات موثری در فرآیند درخواست و اخذ پاسپورت دارید، لطفاً آن را با سایر همراهان ماستربلیت به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که می توانید بلیط هواپیما خارجی به مقاصد مختلف از جمله بلیط هواپیما استانبول و بلیط هواپیما نجف را نیز خریداری کنید.

یکی از مدارکی که مسافران هنگام سفر به خارج از کشور باید به همراه داشته باشند و یکی از مهمترین ارکان اخذ مجوز ورود به سایر کشورها، پاسپورت است و اطلاع از مراحل اخذ پاسپورت دومینیکن مفید است. توجه داشته باشید که پاسپورت با ویزا متفاوت است و برای ورود به همه کشورها باید پاسپورت داشته باشید اما برای ورود به همه کشورها داشتن ویزا الزامی نیست. این بار میخوام تفاوت ویزا و پاسپورت رو توضیح بدم عزیزان و مراحل گرفتن پاسپورت رو یکی یکی مرور کنم.

چه کسی باید پاسپورت بگیرد؟

اگر بخواهم خیلی ساده بیان کنم، می توان پاسپورت را یک شناسنامه معتبر دانست، شناسنامه ای که تمامی افرادی که قصد خروج از کشور و ورود به کشور دیگری را دارند، باید آن را داشته باشند. در حقیقت کسانی که پاسپورت ندارند اجازه خروج از کشور را ندارند. پاسپورت شباهت زیادی به شناسنامه دارد و مشخصات هر شخص را بیان می کند و توسط دولت کشوری که در آن متولد شده اید و در آن زندگی می کنید صادر می شود.
ویزا با پاسپورت یا گذرنامه فرق دارد. ویزا توسط کشور مقصد ارائه می شود به زبان ساده به این معنا است که کشور مقصد به شما اجازه می دهد که برای مدت خاصی وارد خاک تحت حکومت آنها شوید. ویزاها انواع مختلفی دارند و افرادی که با قصد بازدید از اماکن گردشگری و یا تفریح به سفر می روند باید ویزای توریستی بگیرند.
تفاوت اساسی ویزا با پاسپورت در آن است که پاسپورت هر کشور دارای قدرت و امتیاز خاصی است و دارندگان پاسپورت آن کشور به نسبت قدرت پاسپورت خود می توانند بدون داشتن ویزا به برخی از کشورها وارد شوند. در حقیقت دولت ها با یکدیگر توافق می کنند که اجازه بدهند بدون کاغذبازی مسافرانشان به کشورهای دو طرف قرارداد وارد و خارج شوند. اغلب ویزاهای توریستی بعد از سه ماه منقضی می شوند و مسافر پس از انقضای ویزای خود دیگر اجازه ماندن در کشور مقصد را ندارد و با این کار جریمه خواهد شد. پاسپورت ها اغلب 5 سال اعتبار دارند. با وجود این تفاوت ها باید بگویم که هر فرد می تواند پاسپورت کشورهایی که در آنها اقامت داشته و یا اجازه اقامت دارد را داشته باشند (اغلب یک یا دو یا سه پاسپورت دارند) اما هر مسافرت می تواند هزاران ویزا داشته باشد.
همه کسانی که در ایران زندگی می کنند، می توانند پاسپورت ایرانی بگیرند به جز پسرانی که دوران سربازی خود را سپری نکرده اند یا گواهی معافیت ندارند که در انتها بیشتر در این رابطه توضیح خواهم داد.

از کجا می توان پاسپورت گرفت؟

اگر تا به حال سفری به خارج کشور نداشته اید و پاسپورت ندارید و برای نخستین بار تور خارجی خریده اید و یا خودتان قصد خروج از ایران را دارید، باید پاسپورت داشته باشید زیرا در گمرک و فرودگاه ها حتما پاسپورت را از شما می خواهند. برای اخذ این دفترچه باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید. مهم نیست که دفتر پلیس +10 در منطقه سکونت شما هست یا خیر اما برای گرفتن گذرنامه باید مبلغی پول و چند مدرک را به کارکنان پلیس +10 تحویل بدهید که در ادامه به توضیح آنها می پردازم.
برای دریافت پاسپورت باید چه مدارکی داشته باشیم؟
با مراجعه به دفاتر پلیس +10 تمامی مدارک مورد نیاز را به شما اعلام می کنند اما از آنجایی که همیشه شعبات این مجموعه شلوغ هستند و باید مدتی در نوبت باشید تا کار شما انجام شود، توصیه می کنم که پیش از مراجعه هم مدارک را داشته باشید که عبارت اند از:
اصل و کپی شناسنامه (برای مسافرانی که سنشان بالای 15 سال است، شناسنامه باید عکس دار باشد)
اصل و کپی کارت ملی
در صورتی که دو مورد بالا را ندارید باید تاییدیه ثبت احوال داشته باشید.
اجازه قانونی و ثبت شده از پدر یا قیم مسافرانی که سنشان کمتر از 18 سال است از در دفاتر اسناد رسمی
یک قطعه عکس 4 در 6 جدید با پس زمینه سفید
*حضور شخص متقاضی الزامی است.
*متقاضیانی که سن آنها کمتر از 15 سال است باید گواهی اشتغال به تحصیل و دفترچه بیمه داشته باشند و در دفتر حضور به عمل بیاورند.
*نظامی هایی که مشغول به کار هستند باید اجازه نامه از حفای یگان داشته باشند و ابتدا آن را به سازمان گذرنامه ارائه داده و سپس آن را به دفاتر خدمات الکترونیک نظامی ارائه بدهند.
*برای بازنشستگان نظامی که کمتر از 5 سال از بازنشستگی آنها می گذرد داشتن اجازه نامه از حفای یگان مربوط به آنها الزامی است.
*برای بازنشستگانی که بیش از 5 سال از بازنشستگی آنها می گذرد، اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان الزامی است.

نکات مهم در مورد عکس پاسپورت

یکی از نکات مهم درباره اخذ گذرنامه داشتن عکس مناسب است. وقتی برای گذرنامه اقدام می کنید، حتما می شنوید که عکس برخی متقاضیان را قبول نکرده اند و مجبور شده اند که دوباره عکس گرفته و هزینه ای دو برابر پرداخت نمایند. اگر شما می خواهید با یکبار عکاسی عکس شما مورد تایید قرار بگیرد، نکاتی که در ادامه بیان می کنم را در نظر داشته باشید:
آقایان باید بدون کلاه و کروات و زیورآلات باشند و عکس باید طوری گرفته شود که پیشانی کاملا مشخص باشد.
بانوان باید بدون آرایش و با روسری و یا مقنعه باشند.
نباید بیش از 6 ماه از تاریخ انداختن عکس گذشته باشد.
زمینه عکس باید روشن باشد.

چه کسانی نمی توانند پاسپورت بگیرند؟

به برخی افراد گذرنامه داده نمی شود بنابراین پیش از مراجعه به دفاتر پلیس +10 شرایط خود را در نظر بگیرید تا زمان شما هدر نرود.
کسانی که توسط منابع قضایی ممنوع الخروج شده اند.
کسانی که سو پیشینه دارند (در داخل یا خارج از کشور).
کسانی که بدهی مالیاتی زیادی دارند
بانوانی که اجازه رسمی همسر ندارند.
کسانی که سن آنها کمتر از 18 سال است و اجازه قیم ندارند.
ارائه اصل و کپی گواهی فوت یا طلاق برای بانوانی که همسرشان فوت کرده یا طلاق گرفته اند.
بانوانی که همسرشان مفقودالاثر است باید از دادستان گواهی بگیرند در غیر این صورت نمی توانند پاسپورت بگیرند.
افرادی که سن آنها کمتر از 18 سال است و پدرشان فوت شده و قیم آنها در دسترس نیست باید گواهی دادستان داشته باشند تا به آنها پاسپورت داده شود.
کسانی که به هر دلیلی مراجع قضایی اجازه خروج وی را نمی دهند.

چگونه پاسپورت نظامی بگیریم؟

همانطور که بالاتر اشاره کردم پسرانی که مشمول گذراندن خدمت سربازی هستند، پیش از گذاندن این دوران نمی توانند پاسپورت بگیرند و فقط با کارت پایان خدمت و یا معافیت می توانند گذرنامه بگیرند با این وجود قوانینی که برای این افراد وجود دارد را باهم مرور می کنیم:
کسانی که خدمت سربازی خود را گذراندند باید اصل و کپی کارت پایان خدمت خود را داشته باشند و اگر معاف شده اند کارت معافیت دائم آنها لازم است.
آقایانی که سن آنها بیش از 50 سال است، لازم نیست کارت پایان خدمت داشته باشند.
اگر خروج فردی که مشمول نظام وظیفه است، واجب باشد، می توانند با در دست داشتن موافقت کتبی از معاونت نظام وظیفه عمومی به مدت مشخص و محدود پاسپورت بگیرند؛ در غیر این صورت به آنها پاسپورت تعلق نمی گیرد. در این مرحله افراد باید 15 میلیون تومان نیز باید نزد دولت به امانت بگذارند تا اجازه خروج از کشور برای آنها صادر شود.

نکات مهم در مورد پاسپورت

با وجود توضیحاتی که ارائه کردم بازهم مواردی وجود دارد که بهتر است پیش از اقدام برای اخذ پاسپورت آنها را بدانید:
در شعبات پلیس +10 مدارک خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید، بهترین روش این است که خودتان به شخصه برای اخذ پاسپورت اقدام کنید و در شعبه حضور داشته باشید.
باید حتما نشانی پستی دقیق و کاملی را ارائه بدهید.
مراقب باشید که در هنگام چک شدن گذرنامه شما توسط پلیس و نیروهای امنیتی همواره پاسپورت خود را پس بگیرید زیرا اگر در این مرحله پاسپورت شما گم شود، مسئولیت آن بر عهده شماست.
برای احتیاط از گذرنامه خود کپی گرفته و آن را نگه دارید.
در زمان ورود به کشورهای دیگر، توجه کنید که گذرنامه شما را مهر ورود زده باشند.
اگر می خواهید همسر و فرزندان شما به پاسپورتتان ضمیمه شوند، باید حتما در زمان دادن مدارک به پلیس +10 مدارک آنها را نیز ارائه بدهید.
قبل از اقدام به اخذ پاسپورت مطمئن شوید که ممنوعیت خروج از کشور را ندارید.
چند نوع گذرنامه در ایران داریم، توریستی، دیپلمات و خدمت
هزینه دریافت پاسپورت
توجه داشته باشید که برای گرفتن پاسپورت نیاز است که این هزینه ها را نیز بپردازید:
75000 تومان به نیروی انتظامی
1000 تومان برای فرم
3750 تومان به کارتخوان موجود در محل به شهرداری


تورهای خارجی

سخن فاینداتور
آیا با مشکلی در راستای اخذ پاسپورت روبه رو شده اید؟
آیا می دانستید که روال اخذ پاسپورت چگونه است؟

این مقاله فقط برای اهداف اطلاعاتی نوشته شده است. ویزاگارد خدمات صدور پاسپورت ایرانی را ارائه نمی دهد. برای اطلاعات بیشتر با کلانتری +10 تماس بگیرید.

پاسپورت چیست؟

گذرنامه سند مسافرتی است که دولت یک کشور برای شهروندان خود صادر می کند و هویت و ملیت متقاضی سفر بین المللی و خروج از کشور را تایید می کند. پاسپورت کتاب کوچکی است که حاوی اطلاعات مربوط به نام و نام خانوادگی، محل تولد، تاریخ تولد، تاریخ صدور، تاریخ انقضا، شماره پاسپورت و عکس دارنده گذرنامه است.

انواع پاسپورت در ایران

در ایران 3 نوع پاسپورت برای خروج از کشور وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

پاسپورت توریستی

پاسپورت یا پاسپورت توریستی که گذرنامه توریستی نیز نامیده می شود، رایج ترین نوع پاسپورت است. این پاسپورت برای مقاصد سفر، تحصیل و تجارت (کار) صادر می شود.

گذرنامه دیپلماتیک

این گذرنامه فقط برای دیپلمات ها و رهبران سیاسی کشورها صادر می شود. این نوع پاسپورت قوانین خاص خود را برای صدور دارد.

گذرنامه خدمت

گذرنامه خدمت برای کارمندانی است که به راحتی می توانند برای مأموریت های حرفه ای به خارج از کشور سفر کنند. این پاسپورت نیز مانند پاسپورت دیپلماتیک قوانین خاص خود را دارد.

گذرنامه زیارتی

گذرنامه زیارتی فقط برای ایام محرم و صفر اعتبار دارد و برای زیارت اربعین استفاده می شود.

شرایط اخذ پاسپورت

اخذ پاسپورت در هر کشوری شرایط خاص خود را دارد. معمولاً برای بررسی شرایط اخذ پاسپورت باید وب سایت دولتی کشور خود را بررسی کنید. اما به طور کلی شرایط درخواست پاسپورت این است که باید فرم درخواست گذرنامه را تکمیل و مدارک هویتی و تابعیتی خود را ارائه دهید. سپس عکس هایی در اندازه پاسپورت ارسال کنید، دو مرجع را در فرم درخواست ذکر کنید و هزینه درخواست را بپردازید.

شرایط اخذ پاسپورت برای افراد زیر 18 سال

افراد زیر 18 سال برای دریافت گذرنامه نیاز به اجازه کتبی از پدر یا قیم قانونی خود دارند.

مدت صدور پاسپورت 1402

مدت زمان صدور گذرنامه در ایران یک تا سه روز است و مدت زمان لازم برای رسیدن پاسپورت از طریق پست به دست متقاضی 5 تا 7 روز کاری می باشد. مهلت تمدید گذرنامه با مهلت صدور پاسپورت تفاوت چندانی ندارد. زیرا مراحل صدور و تمدید گذرنامه یکسان است.

مدارک مورد نیاز برای پاسپورت 1402

مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت به شرح زیر است:

اصل شناسنامه و کارت ملی

این عکس در کلانتری +10 گرفته شده است

مجوز محضری از پدر یا قیم قانونی برای افراد زیر 18 سال الزامی است.

ارائه دفترچه بیمه و گواهی کار برای افراد زیر 15 سال الزامی است

پرسنل نظامی بازنشسته کمتر از 5 سال باید دارای مجوز کتبی باشند

سربازان بازنشسته با سن کمتر از 5 سال باید کارت کانون بازنشستگی را ارائه دهند

سربازان فعال باید نامه موافقتنامه حفاظت یگان را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه و سپس به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس ارائه دهند.

مدارک لازم جهت اخذ پاسپورت آقایان

در هنگام اخذ پاسپورت ایرانی علاوه بر مدارکی که در بالا ذکر شد، آقایان باید مدارک خاصی را برای اخذ پاسپورت خود ارائه دهند.

مدارک درخواست پاسپورت برای آقایان عبارتند از:

آقایان باید اصل و کپی کارت پایان خدمت یا انصراف هوشمند خود را ارائه دهند

صاحبان دفتر همچنین می توانند مجوز رسمی از سازمان خدمات عمومی ارائه دهند.

افرادی که کارت معافیت آنها قدیمی است برای معافیت هوشمند اقدام کنند. سپس پس از 24 ساعت می توانند با ارائه فرم درخواست تعویض کارت برای دریافت گذرنامه اقدام کنند.

دانشجویان آقا باید از محل تحصیل خود مجوز کتبی دریافت کرده و سپس به سازمان وظیفه عمومی ارائه کنند.

افراد بالای 50 سال نیازی به ارائه کارت جدایی و معافیت ندارند

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پاسپورت بانوان

زنان نیز مانند مردان برای اخذ پاسپورت باید علاوه بر اصل مدارک، مدارک مشخصی نیز ارائه دهند. این اسناد شامل موارد زیر است.

مدارک درخواست گذرنامه برای زنان عبارتند از:

زنان متاهل باید دارای مجوز کتبی و محضری از همسر خود باشند

زنانی که در خارج از ایران زندگی می کنند نیازی به اجازه کتبی و محضری از همسر خود ندارند.

همچنین افرادی که از همسر خود طلاق گرفته اند باید اصل طلاق را ارائه دهند.

افرادی که همسر خود را از دست داده اند باید گواهی فوت و اصل شناسنامه لغو شده همسر خود را ارائه دهند.

شناسه عکس 1402

ذکر این نکته ضروری است که برای اخذ پاسپورت ابتدا باید مشخصات عکس هویت را بدانیم. اولین نکته این است که تمام کلانتری های +10 عکس، اثر انگشت و کپی مدارک می گیرند. عکس ها باید با فرمت 6×4 گرفته شوند. کسانی که جراحی زیبایی انجام داده اند و عکس جدیدشان با عکس کارت ملی و شناسنامه تفاوت فاحشی دارد باید از جراح خود گواهی دریافت و ارائه کنند.

شرایط عکس پاسپورت بانوانشرایط عکس پاسپورت آقایانحجاب کاملبدون عینک و کلاه، کروات و زیورآلاتبدون آرایشبدون کروات و زیورآلاتبدون زیورآلات و عینکلباس ساده و بدون نوشتهاز مقنعه یا روسری استفاده شودمدل موی سر و ریش باید ساده باشد.گردی صورت کاملا مشخص باشدنمایان بودن گوش‌ها و پیشانی و کل صورت

افراد زیر نمی توانند از کیوسک های اداری برای عکس گرفتن استفاده کنند:

نوزادان زیر 3 سال

اقلیت های مذهبی که شایستگی های خاصی دارند

بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند

افرادی که دچار آسیب سر هستند

افرادی که تحت عمل جراحی زیبایی قرار گرفته اند و هنوز درمان را کامل نکرده اند

مراحل اخذ پاسپورت

گرفتن پاسپورت کار سخت و پیچیده ای نیست و به راحتی می توانید ظرف چند ساعت برای پاسپورت خود اقدام کنید. مراحل اخذ پاسپورت به شرح زیر است:

اول از همه، باید به یک مرکز پلیس 10+ در نزدیکی محل زندگی خود بروید.

سپس باید مدارک گذرنامه را ارائه دهید (مدارک را به طور کامل توضیح داده ایم.)

سپس از مهماندار فرم گذرنامه می خواهید.

فرمی را که شامل اطلاعات تماس شماست تکمیل کنید

در مرحله بعد باید به غرفه عکس بروید و عکس و چاپ الکترونیکی بگیرید.

برای گرفتن پاسپورت باید هزینه ای پرداخت کنید

در انتها کافیست منتظر بمانید تا پاسپورت شما پست شود و رسید دریافتی از کلانتری +10 را به مامور پست بدهید و مراحل اخذ پاسپورت به پایان برسد.

هزینه گرفتن پاسپورت در سال 1402 چقدر است؟

با این حال، روند دریافت گذرنامه شامل هزینه های مربوط به هزینه های پلیس و شهرداری، هزینه های ایستگاه پلیس +10، هزینه های پستی، وضعیت مدنی و عکس است. هزینه گذرنامه معمولاً هر سال تغییر می کند. اما به طور کلی هزینه گذرنامه در سال 1402 بالغ بر 453437 هزار تومان است. هزینه گذرنامه را باید از طریق کارتخوان پلیس +10 پرداخت کنید و سایر روش های پرداخت پذیرفته نمی شود.

جدول هزینه گذرنامه 1402:

خدمات صدور پاسپورتهزینه خدماتعوارض شهرداری۲۰,۰۰۰ تومانهزینه‌های چاپ گذرنامه۲۰۰,۰۰۰ توماناخذ تصویر بیومتریک چهره۲۱,۶۰۰ توماناحراز مشخصات هویتی متقاضی۵۰،۴۰۰ تومانتعرفه ارایه خدمت در دفتر با احتساب هزینه پستی، پیامک و شخصی سازی۱۶۱،۴۳۷ تومان

پاسپورت دانشجویی

گذرنامه صادر شده برای افراد مشمول خدمت سربازی و برای دانشجویان را پاسپورت دانشجویی می نامیم. اخذ پاسپورت دانشجویی با واریز وجه امکان پذیر است. پاسپورت دانشجویی 5 سال اعتبار دارد و هیچ تفاوتی با پاسپورت های دیگر ندارد. تنها تفاوت این گذرنامه با سایر پاسپورت ها، مجوز خروج از کشور است. مجوز خروج مجوزی است که به شما امکان می دهد در مدت زمان مشخص شده کشور را ترک کنید.

شرایط اخذ پاسپورت دانشجویی

قوانین و شرایط اخذ پاسپورت ضمن خدمت با کسانی که کارت پایان خدمت دارند متفاوت است. طبق قانون، افراد بالغ مشمول خدمت سربازی هستند. مگر اینکه دارای کارت معافیت از خدمت باشند یا مشمول معافیت تحصیلی باشند. اکنون شرایط را برای افرادی که سرباز هستند و مایل به درخواست پاسپورت هستند توضیح می دهیم.

شرایط اخذ پاسپورت بدون کارت خدمت:

غیبت نکن

از معافیت تحصیلی بهره مند شوند یا وضعیت تحصیلی خاصی داشته باشند.

در سال های اولیه تحصیل یا دوستی باشید.

تحصیل آنها به پایان رسیده است و یک سال فرصت دارند تا وارد شوند.

سپرده مورد نیاز را برای بازگشت به موقع به کشور بگذارید.

برای دانشجویان، برای مجوز خروج موقت اقدام کنید.

مراحل اخذ پاسپورت دانشجویی

اولین قدم برای اخذ پاسپورت دانشجویی اخذ مجوز خروج از کشور است. مراحل اخذ مجوز خروج از کشور به شرح زیر است

شماره گواهی خدمت برای پاسپورت یا کد سخا را دریافت کنید

ثبت درخواست خروج از قلمرو از طریق وب سایت خدمات الکترونیک پلیس

به دانشگاه محل تحصیل بروید و مدرک تحصیلی بگیرید

ایجاد حساب بانکی قوامین

برای خروج از کشور به سایت مراجعه کنید و واریز کنید

برای گرفتن پاسپورت به پلیس +10 مراجعه کنید و مدارک را پر کنید

مرحله ۱: گرفتن کد سخا

کد سخا یک کد پنج رقمی منحصر به فرد است که کلید دسترسی به سیستم الکترونیکی خدمت سربازی را تشکیل می دهد. مدارک زیر برای دریافت کد سخا مورد نیاز برای پاسپورت دانشجویی مورد نیاز است:

یک قطعه عکس 4*3

نقشه ملی اصلی

اصل شناسنامه همراه با عکس

کپی دو رو کارت ملی

هزینه تشکیل پرونده

پس از مراجعه به کلانتری +10، درخواست کد سخا و پرداخت هزینه های لازم، کد سخا شما برای شما صادر می شود.

مرحله ۲: مراجعه به سایت خدمات الکترونیک انتظامی

در این مرحله باید به درگاه خدمات الکترونیک پلیس مراجعه کرده و با کد ملی و کد سخایی صادر شده در مرحله قبل وارد سامانه شوید. فیلدهای مربوطه را تکمیل کرده و مدت سفر خود را مشخص کنید. در این قسمت بسته به نوع سفری که دارید مبلغ واریزی برای شما مشخص می شود. مبلغ اوراق دانشجویی از 22.5 میلیون تومان بدون سود به 40 میلیون تومان و با سود به 46 میلیون تومان افزایش یافته است.

جدول میزان وثیقه مشمولین خدمت سربازی برای مجوز خروج از کشور سال ۱۴۰۲نوع سفر هدف مسافرتمیزان وثیقه 

علمی

شرکت در کنفرانس ها یا کنفرانس های علمی، سفرهای تحصیلی و گذراندن دوره های تحصیلات تکمیلی

8 میلیون تومان نقد

زیارت

زیارت کشورهایی مانند عراق و سوریه یا شرکت در مراسم حج در عربستان سعودی

3 میلیون تومان نقد

تماشا

خوش بگذرانید، سفر کنید و با اقوام مقیم خارج از کشور ملاقات کنید

15 میلیون تومان نقد

مطالعات

انجام تحقیقات یا آزمایشات به منظور پیشرفت تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری

8 میلیون تومان نقد

ورزش ها

شرکت در اردوهای تدارکاتی باشگاه ها و تیم های ملی و مسابقات رسمی

ضمانت برگشت شامل مبلغ 15 میلیون ریال از وزارت ورزش و جوانان

درمان پیگیری

رفتار

نیاز ندارد

مدت اعتبار پاسپورت

تمام مدارک هویتی ما مانند پاسپورت تاریخ انقضا دارند. طبق قوانین، اعتبار پاسپورت شما می تواند تا پنج سال باشد. پس از انقضای مدت اعتبار گذرنامه باید با ارائه مدارک مورد نیاز برای تمدید آن اقدام کند. اما ذکر این نکته ضروری است که قبل از سفر به یک کشور خارجی باید پاسپورت خود را که حداقل 6 ماه اعتبار دارد بررسی کنید. اگر پاسپورت شما کمتر از 6 ماه اعتبار داشته باشد، ممکن است نتوانید به کشورهای خاصی سفر کنید.

تمدید گذرنامه چگونه انجام می شود؟

اخذ پاسپورت تمدید دارای شرایط و مراحلی است که باید به درستی آنها را دنبال کنید. اولین قدم این است که برای تمدید پاسپورت خود به نزدیکترین کلانتری +10 مراجعه کنید. مدارک خود را به همراه فرم های تکمیل شده ارسال کنید. سپس پاسپورت بین سه تا 10 روز کاری برای شما ارسال می شود. مدارک مورد نیاز برای تمدید گذرنامه همانند مدارک مورد نیاز برای صدور پاسپورت می باشد.

چگونه پاسپورت المثنی بگیریم؟

اگر به هر دلیلی پاسپورت خود را گم کردید، می توانید برای پاسپورت المثنی اقدام کنید. در این صورت باید ابتدا برای گزارش مفقود شدن گذرنامه خود به اداره گذرنامه مراجعه کنید و سپس برای دریافت پاسپورت المثنی از پلیس +10 کمک بگیرید. اگر گذرنامه شما منقضی شده است، دیگر نیازی به مراجعه به اداره گذرنامه ندارید، بلکه فقط به کلانتری +10 بروید.

اخذ پاسپورت حیوانات

هنگام مهاجرت یا سفر با حیوان خانگی، داشتن پاسپورت حیوان خانگی ضروری است. پاسپورت حیوان خانگی شامل مواردی مانند شناسایی حیوان خانگی شما، مالکیت و اطلاعات پزشکی مانند واکسیناسیون است. اگر حیوان خانگی شما دارای پاسپورت معتبر حیوان خانگی باشد، می تواند بدون قرنطینه بین کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهایی که پاسپورت حیوانات خانگی را می پذیرند، سفر کند.

اگر حیوان خانگی شما برای شرکت در رویدادهای ورزشی یا نمایشگاه ها سفر می کند، باید مدارک کتبی ارائه دهید که نشان دهد حیوان خانگی شما برای آن رویدادها ثبت شده است.

نکاتی برای دریافت پاسپورت حیوانات خانگی

علامت گذاری (تراشه الکترونیکی): یک تراشه بارکد در زیر پوست حیوان خانگی شما قرار داده شده است. این بارکد همان بارکد موجود در شناسنامه حیوان خانگی شما است و نشان می دهد که حیوان خانگی شما شناسنامه دارد.

واکسیناسیون هاری

آزمایش آنتی بادی هاری (این آزمایش بین 1 تا 3 ماه طول می کشد)

گواهی سلامت (اعتبار یک هفته)

بیمه حیوانات

مدارک مربوط به خروج حیوان:

شناسنامه و پاسپورت حیوان خانگی

گذرنامه مسافر و کپی آن

کارت هوشمند

برگه واکسیناسیون حیوانات

گواهی سلامت دامپزشکی

پرونده سلامت و کپی آن

رسید ودیعه حیوان خانگی را ارائه دهید

آزمایش خون برای آنتی بادی هاری

حمل و نقل حیوان خانگی:

هنگام حمل و نقل حیوان خانگی، ابتدا باید به شرکت هواپیمایی خود اطلاع دهید و سپس پرداخت کنید. این هزینه بر اساس وزن حیوان خانگی شما تعیین می شود. همچنین محل نگهداری حیوان شما بسته به وزن آن متفاوت است.

گذرنامه زیارتی چیست؟

گذرنامه های زیارتی فقط برای سفر زیارتی به عراق در ایام محرم و صفر صادر می شود. سفر به عراق با این نوع گذرنامه در روزهایی غیر از اربعین و صفر امکان پذیر نیست.

در واقع گذرنامه زیارتی نوعی سند معتبر برای ورود به کشور عراق است که فقط برای زیارت عتبات عالیات صادر می شود.

بر اساس برآورد پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، بیشتر گذرنامه های اربعین برای پیاده روی اربعین صادر شده است.

دلیل اصلی صدور این نوع گذرنامه ویژه اربعین، تسهیل سفر سالانه اربعین برای زائران است. گذرنامه ویژه اربعین در اسرع وقت صادر می شود و صفحات کمتری دارد. در عین حال هزینه صدور آن نسبت به سایر گذرنامه ها کمتر است. بر اساس اعلام سخنگوی فرجا، هزینه صدور گذرنامه زیارتی 50 هزار تومان است. اعتبار این گذرنامه های زیارتی مانند سایر گذرنامه ها پنج سال است.

برای گذرنامه زیارتی چه مدارکی لازم است؟

کارت ملی و شناسنامه (در صورت نداشتن کارت ملی باید فرم تایید ثبت نام ارائه شود)

رضایت همسر از دفاتر رسمی زنان متاهل

ارائه گواهی فوت یا طلاق برای زنانی که شوهرانشان فوت کرده یا از هم جدا شده اند. (در صورت عدم دسترسی زوجه، ارائه نامه از مرجع قضایی الزامی است.)

عکس رضایت نامه رسمی ولی یا قیم قانونی برای افراد زیر 18 سال

در صورتی که عکس قبلی در سیستم ثبت نشده است، برای پاسپورت یک عکس رنگی با پس زمینه سفید به ابعاد 4*6 ارائه دهید.

کارت جدایی برای آقایان 18 تا 50 سال

مجوز حفاظت اطلاعات را برای سربازان فعال ارائه دهید

چگونه گذرنامه اربعین را ثبت کنیم؟

ثبت نام گذرنامه زیارتی به صورت اینترنتی و حضوری انجام می شود. داوطلبان بسته به شرایط خود می توانند از هر دو روش استفاده کنند.

روش های زیر توسط پلیس گذرنامه و مهاجرت بین المللی اعلام شده است:

ثبت‌نام آنلاین ازطریق سامانه پلیس من

ابتدا اپلیکیشن My Police را نصب کنید. سپس برای دریافت گذرنامه زیارتی و دریافت کد از پنجره خدمات فراجا وارد قسمت احراز هویت قسمت درخواست آنلاین شوید.

برای ثبت نام باید شماره تلفن متقاضی متعلق به کد ملی ثبت شده باشد.

پس از وارد کردن اطلاعات هویتی و تکمیل ثبت نام، در قسمت منوی اپلیکیشن، وارد بخش خدمات پلیس مهاجرت و پاسپورت شوید و بر روی گزینه درخواست پاسپورت زیارتی کلیک کنید.

پس از تکمیل اطلاعات، پیامک تایید به همراه ثبت موفقیت آمیز درخواست گذرنامه برای شما ارسال می شود.

ثبت‌نام حضوری بامراجعه به دفاتراداره مهاجرت و گذرنامه

ثبت نام حضوری برای اخذ پاسپورت زیارتی باید به دفاتر اداره مهاجرت و گذرنامه (و نه دفاتر پلیس +10) مراجعه شود. مراحل و مدارک مورد نیاز برای این مرحله اکثراً مشابه شرایط اخذ سایر پاسپورت های بین المللی است. مدارک هویتی از قبیل شناسنامه، کارت ملی، شماره متعلق به همان کد ملی را به دستگاه های مربوطه ارائه دهید. سپس مراحل صدور و پرینت پاسپورت در اسرع وقت انجام و از طریق پست ارسال خواهد شد.

مدت زمان صدور گذرنامه زیارتی چقدر است؟

معمولاً پس از انجام کلیه مراحل ثبت نام گذرنامه عراقی و صدور گذرنامه، حدود 10 روز کاری تا دو هفته طول می کشد تا گذرنامه اربعین توسط اداره پست برای متقاضی صادر شود.

برای پیگیری زمان صدور، می توانید با شماره گیری کد دستوری #110 از وضعیت گذرنامه زیارتی خود مطلع شوید.

خطرات دریافت پاسپورت جعلی

بسیاری از افراد به دلایل مختلف به جای اخذ پاسپورت اصولی، پاسپورت مشابه یا جعلی می گیرند. مسلم است که جعل اسناد هویتی خطرات و مجازات هایی را در پی خواهد داشت. در ادامه به مضرات این نوع پاسپورت می پردازیم.

اگر پاسپورت جعلی شما گم یا دزدیده شد، باید دزدی را گزارش دهید. در این صورت مقامات مربوطه ممکن است شما را به دلیل جعل پاسپورت دستگیر کنند.

با اخذ پاسپورت مشابه امکان کار در کشورهای آمریکایی و اروپایی را نخواهید داشت. اتباع کشورهای اروپایی و آمریکایی یک کد شناسایی ملی دارند که با آن می توانند از جعلی بودن پاسپورت شما اطلاع پیدا کنند.

در صورت دستگیری جاعل گذرنامه علاوه بر پرداخت جزای نقدی به چندین سال حبس محکوم می شود. او همچنین در بسیاری از امکانات محدود است و نامش در لیست سیاه پلیس بین الملل قرار دارد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا