چرا شراب نجس است

نوشيدن شراب حرام است و در بعضى از روايات آن را بزرگترين گناه دانسته اند و اگر كسى آن را در صورت حلال بودن حلال بداند كه حلال آن لازم است، كافر است. از امام جعفر صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود: شراب ریشه بدی ها و منشأ گناهان است و هر کس شراب بنوشد عقلش را از دست می دهد و در آن هنگام خدا را نمی شناسد و می داند. . از هیچ گناهی نمی ترسد و به احدی احترام نمی گذارد و حقوق نزدیکان خود را رعایت نمی کند و از زشتی های آشکار دور نمی شود و روح ایمان و تقوا از بدنش خارج می شود و ناقص. روح شیطانی که از رحمت خدا می آید دور است و در او می ماند و خدا و فرشتگان و پیامبران و مؤمنان او را لعنت می کنند و چهل روز دعایش مستجاب نمی شود و روز قیامت او را می پذیرد. سیاه باشد و زبانش از دهانش بیرون بیاید. آب دهانش بر سینه اش جاری می شود و فریاد تشنگی او بلند است».[1]

«البته باید گفت که نپذیرفتن نماز به معنای باطل بودن نماز نیست و نپذیرفتن آن به معنای محرومیت از درجات بهشت ​​است، چنین شخصی باید نماز خود را بعد از مستی بجا آورد» [2] و اگر در پایان دو ساعت مست نیست و پس از پاک کردن بدن و لباس خود از نجاست شراب، می تواند نماز بخواند.[3]

با جستجویی که انجام شد، متنی که شامل گفتار سوال باشد پیدا نکردیم. بله ممکن است مراد از نجاست در این جمله نجاست ظاهری نباشد بلکه به نجاست باطنی اشاره داشته باشد که باعث دوری انسان از رحمت و عنایات خداوند می شود و تا چهل نمازش قبول نمی شود. روزها.

 

[1] توضیه المسال (المحشی الامام الخمینی)، ج 1، ص 138. 2، ص. 603.

[2] استفاده از نرم افزار Persman.

[3] از سؤال 7690 (سایت: 7722).

در این مقاله IR Social می خواهیم بدانیم آیا شراب نجس است؟ و دلایل نجاست شراب و الکل چیست؟

آیا شراب نجس است؟

شراب و هر چیزی که انسان را زیاد مست کند، اگر به خودی خود مایع باشد، نجس است و خوردن آن حرام است، هر چند ضعیف باشد یا مستی سبک باشد. اما اگر مانند بانگ و حشیش مایع نباشد، حتی اگر چیزی در آن قرار دهید که آن را مایع کند، تمیز است.

آیا الکل صنعتی موجود در شراب نجس است؟

الکل صنعتی برای رنگ آمیزی در، پنجره، میز، صندلی و غیره استفاده می شود. اگر انسان نداند که آن را از چیزی که ذاتاً مست کننده و مایع است ساخته اند پاک است.

اگر انگور و شیره انگور به دلیل پختن یا غیر آن بجوشد، طبق قوانین و مقررات مصرف آن ممنوع است و باید از آن خودداری شود.

شرابی که از خرما و مویز و کشمش درست می شود خالص است یا خیر؟

اگر خرما و مویز و کشمش و آب آن خود به خود یا پخته بجوشد، پاک بودن و خوردن آن اشکال دارد.

آیا کسی که مشروبات الکلی می نوشد نجس است؟

شراب حرام است و در برخی از روایات آن را از بزرگترین گناهان دانسته اند. امام جعفر صادق (علیه السلام) می فرماید: شراب منشأ بدی ها و منشأ گناهان است و هر کس مشروب بنوشد عقل خود را از دست داده است و در آن زمان خدا را نمی شناسد و برای هیچ گناهی احترام نمی گذارد. ، حقوق عزیزانش. اطاعت نمی کند، از زشتی های آشکار دور نمی شود، روح ایمان و الوهیت را از بدن خود دور نمی کند و شر ناقص است. روح خبیثی در او می ماند و خداوند و فرشتگان و پیامبران و مؤمنان او را لعنت می کنند و چهل روز نمازش قبول نمی شود و در روز قیامت سرخ می شود و زبانش از دهانش بیرون می آید. و آب دهانش در سینه جاری می شود و تشنه می شود. با صدای بلند فریاد می زند.

دعای مستی

البته باید گفت نپذیرفتن نماز به معنای باطل بودن نماز نیست و قبول نشدن به معنای محرومیت از درجات بهشت ​​است و آن شخص باید بعد از مستی نماز خود را بجا آورد. بعد از دو ساعت و بعد از پاک شدن بدن و لباس از نجاست های مشروب، باید نماز بخواند.

چرا خدا شراب را نجس اعلام کرد؟

یکی از دلایل حرام بودن شراب، حرام بودن آن در قرآن است. آیاتی وجود دارد که دلیل نجس بودن شراب را برای ما توضیح می دهد. آیاتی که به این مطلب اشاره دارد:

«یا ایها الذین آمنوا ولکن شراب و آسانی، انساب و ازلم مکروه از کار شیطان است، پس نبوت کنید تا رستگار شوید؛ (مائده/90) ای کسانی که ایمان آورده اید! شراب و قمار و بت و ازلام. [یک نوع قرعه] شر و کار شیطان است، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید، شراب طبق این آیه نجاست است و نجاست به معنای نجاست و به معنای صفتی است که انسان را از آن متنفر می کند و دور می شود. از آن و نیز نجاست، عمل شیطانی است که موجب هلاکت و گمراهی انسان می شود، بنابراین رجس به معنای نجاست، در عین حال جسمانی و معنوی است.

«همانا شیطان می خواهد که در شراب و آسانی میان شما دشمنی و کینه ورزد و شما را از یاد خدا و دعای فهل باز دارد. سرود منتهون (ماده 91); شیطان می خواهد با شراب و قمار بین شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد. آیا (با این همه آسیب و فساد و با این ممنوعیت شدید) امتناع می کنید؟»

«از تو درباره شراب سؤال می‌کنم و راه آسان برای گفتن: «از تو درباره شراب و قمار سؤال می‌کنند، و از تو درباره شراب و قمار سؤال می‌کنند: «در آنها گناه بزرگ و زیان بزرگ و منفعت (از نظر مادی) است. مردم (اما) گناهشان بیشتر از سودشان است.

و همچنین احادیث متعددی در مورد نجس یا حرام بودن شراب داریم که در این مقاله از ذکر آنها خودداری کرده ایم.

دلایل حرام بودن شراب چیست؟

نوشیدنی های الکلی پس از مصرف به سرعت جذب جریان خون می شوند. در طول مسیر، خون از مغز بی‌آسیب نمی‌ماند، در نتیجه سیستم عصبی ضعیف می‌شود و خویشتن‌داری که مایه شرمساری و حیا در انسان است و مانع از پیدایش امور زشت می‌شود، از بین می‌رود.

چنانکه امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند شراب را حرام کرده است زیرا مایه فساد است و عقل را از درک حق باز می دارد و حیا و حیا را از بین می برد.

دلیل حرام بودن شراب از نظر قرآن

آیات زیادی در قرآن کریم وجود دارد که حرمت مشروبات الکلی را به صورت کنایه آمیز یا گاه به گاه بیان می کند، اما ما به صریح ترین آنها می پردازیم:

«اما الخمر، المصار، السنسب و الازلام از اعمال زشت شیطان است، فاجتنبوه لالکم تفلحون؛ مائده (5) آیه 90.

بالاخره شراب و انواع بازی های شانسی و بت پرستی یا سنگ هایی که برای قربانی می گذارند و چوب های ریخته گری (برای کشف غیبت) از کارهای شیطانی شیطان است، اگر از آن دور شوید انتخاب کنید. شاید نجات یابی.»

«اما شیطان می آید و عداوت و دشمنی در شراب و طمع می افتد…؛ (مائده (5) آیه 91).

شیطان می خواهد با شراب و قمار در میان شما کینه و دشمنی بکارد، درگیری های درونی را تشدید کند و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد.

یسیلونک عن الخمر و المسر قول فیهاما اصم کبیر و منفعت الناس، و أشمهاما اکبر من نافهما; (بقره (2) آیه 219)

از تو درباره شراب و قمار می پرسند، بگو: در این دو گناهان کبیره است و برای مردم فایده ای دارد و گناهانشان از منافعشان بیشتر است.

شراب طبق اجماع فقهای شیعه و سنی نجس و حرمت است. اکثر علمای دین مشروب را حتی به نام دارو تجویز نمی کنند، زیرا خداوند متعال شفا را حرام نکرده است. همه فقهای اسلام رعایت حد شرعی (هشتاد ضربه) را بر مستی واجب کرده اند.

علت حرام بودن شراب در احادیث نبوی و علوی

در جماعات شیعه و سنی این حدیث را می دانیم که بر اساس آن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ده گروه را که مستقیم یا غیرمستقیم در شراب سازی دخیل هستند لعن کرده است: 1- کسی که انگوری می کارد به قصد درست کردن. شراب. آهسته 2- آن که تاکستان را به این نیت نگاه دارد; 3 – خریدار نوشیدنی; 4 – فروشنده آن; 5- آن که می نوشد; 6- شرکتی که از شراب فروشی کسب درآمد می کند; 7 – پرس انگور برای تهیه شراب; 8- افرادی که نوشابه را حمل می کنند. 9 – تحویل گیرنده آن; 10 – ساقی یا کسی که برای دیگری شراب می گیرد. (فروو کافی، چاپ جدید، ج 6، ص 430-429)

در اسلام هیچ گناهی تا این حد محکوم نشده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمود: «اگر همه گناهان در یک خانه جمع شوند، کلید شراب است. (وصال الشیعه ج 17 ص 271 )

امام علی (علیه السلام) می فرماید: «خداوند شراب و لبنیات را برای سلامتی عقل حرام کرده است. (نهج البلاغه، حکمت 252)

امام صادق (علیه السلام) نیز می فرماید: «اگر کسی دخترش را به مستی بدهد، مانند آن است که او را در آتش بیندازد. (وسیله الشیعه، ج 17، ص 249)

دلیل حرام بودن شراب از نظر عقلی

برخی از روشنفکران جهان، به ویژه پزشکان متعهد، بر اساس موازین عقلی و علمی و مشاهدات حسی معتقدند که الکل انسان را از حالت عادی خارج می کند و او را برای مدتی مست و بیهوش نگه می دارد و در این صورت. ، هر اقدام خطرناک و/یا شرم می تواند از او سرچشمه بگیرد.

علت حرام بودن شراب از نظر فقهای شیعه و سنی

شراب طبق اجماع فقهای شیعه و سنی نجس و حرمت است. اکثر علمای دین مشروب را حتی به نام دارو تجویز نمی کنند، زیرا خداوند متعال شفا را حرام نکرده است. همه فقهای اسلام رعایت حد شرعی (هشتاد ضربه) را بر مستی واجب کرده اند.

دلیلش این بود که شراب از نظر علم پزشکی ممنوع بود.

(معنای علم طبیعی در نتایجی است که متفکران از آن می گیرند. وقتی علم به مضرات و مضرات شراب پی می برد، عقل حرمت آن را اعلام می کند.) بسیاری از پزشکان دلشکسته درباره مفاسد آن نوشته اند.

اثرات شراب

شراب، سلامت انسان و جامعه

دانشمندان و پزشکان زمان ما اذعان دارند که شراب باعث انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، بیماری های عروقی و اختلالات عصبی می شود. مصرف الکل یکی از عوامل سکته مغزی و سرطان است.

نوشابه های الکلی اثرات منفی زیادی بر انسان می گذارد که گاه نسل های آینده را نیز تهدید می کند، به گونه ای که اگر زن باردار مشروبات الکلی مصرف کند، جنین او نیز در معرض بیماری های ذکر شده قرار می گیرد. همچنین به آمار زیر که در یکی از نشریات معتبر منعکس شده است توجه کنید:

60 درصد قتل های عمدی، 75 درصد نزاع های خونین منجر به جراحت، 30 درصد جرایم غیر اخلاقی (از جمله زنا) و 20 درصد سرقت ها ناشی از مصرف مشروبات الکلی است.

حال اینکه این قتل ها، نزاع ها، دزدی ها، تعرض به ناموس و غیره چه عواقبی دارد، مثل محاکمه، دادگاه، زندان، مجازات و… بحث مفصلی می طلبد که جای آن نیست. همچنین در ابتدای آیه 91 سوره نساء به همین قسمت از مضرات شراب اشاره شده است.

شراب و کمبود معنویت

مشروبات الکلی علاوه بر آسیب‌های فراوانی که بر بدن انسان و جامعه وارد می‌کند، برای معنویت انسان نیز آفت بزرگی است.

همانطور که در آیه 91 سوره نساء آمده است، ابتلا به این ام الخبائث، انسان را از خدا دور می کند و او را از نماز واقعی و واقعی دور می کند. با توجه به همه این اعمال ناشایست که هزار و چهارصد سال پیش اسلام نسبت به آن هشدار داده است. و امروز ثابت و روشن شد، خداوند آن را جواز فرموده است.

پرسش و پاسخ در مورد الکل

سوال: نظر شما در مورد آبجوئی که در بازار به فروش می رسد و گاهی کلمه (غیر الکلی) روی آن نوشته شده است چیست؟

جواب: نوشیدنی که از جو تهیه می شود و به آن بقاع می گویند، قطعاً حرام است و بنابر احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی عموماً موجب مستی نمی شود، اما موجب مستی خفیف و ظاهراً منشأ آن می شود. نسبت کم است مشروب است پس اگر مشروب مورد نظر از ابتدا کاملاً بدون الکل باشد به طوری که به آن بقاع گفته نشود اشکالی ندارد وگرنه حرام است هر چند بعد از تولید الکل از آن جدا شود. .

سؤال: سرو و فروش مشروبات الکلی در رستوران چه حکمی دارد؟
پاسخ: حرام است.

سؤال: مصرف الکل سفید و مشروبات الکلی اگر انسان را از حالت عادی خارج نکند، نظر شرعی چیست؟
پاسخ: حرام است.

سوال: من در جایی کار می کنم که گاهی اوقات مجبورم مشروبات الکلی سرو کنم. نظر حقوقی در این مورد چیست؟
پاسخ: حرام است.

سؤال: غذا خوردن در اماکن و رستوران هایی که مشروبات الکلی سرو می شود چه حکمی دارد؟ ممنوع .

سؤال: آیا شراب لزوماً باید مایع باشد یا اگر به صورت جامد یا گاز باشد نوشیدن آن همچنان ممنوع است و باعث محدودیت مصرف الکل می شود؟

سؤال: آیا نوشیدن شراب تا زمانی که موجب از دست دادن حال انسان نشود جایز است؟ ٧٥٧٥٧٥٩٩٩٨٨٨ پاسخ: شراب نوشيدن هر چند قطره باشد حرام و از گناهان كبيره است.

سوال: من در آمریکا زندگی می کنم و طبق قوانین آمریکا، اگر رستورانی مشروبات الکلی نمی فروشد، مردم می توانند الکل خود را به رستوران بیاورند. سوال این است: آیا قانوناً مجاز به ایجاد رستورانی با این ویژگی ها هستیم؟
پاسخ: مانعی ندارد.

سؤال: نظر شرعی در مورد نوشیدن آب جو که ظاهراً دارای درصد کمی الکل است و پزشک آن را برای بیماریهای کلیوی و دفع سنگ کلیه نیز تجویز می کند چیست؟
پاسخ: اگر مصرف زیاد باعث مسمومیت شود، اگر چه بسیار خفیف باشد، خوردن آنها مطلقاً حرام است. .

سوال: دلیل قرآنی یا حدیثی بر حرام بودن مشروبات الکلی؟
پاسخ: دلیل حرمت مشروبات الکلی در آیات قرآن از جمله آیه شریفه (انما الخم… رجس من امل الشیطان فجتنبوه) و در احادیث بسیار حرمت شراب و هر چیز مست کننده است. اشاره شده است

سؤال: اگر خصلت مقدس شراب به دلیل شرارت آن است؟ چرا سیگار حرام نیست؟

پاسخ: از نظر ائمه معصومین (علیهم السلام) شیعیان استفاده از متشابهات را برای اثبات احکام شرعی جایز نمی دانند. زیرا قیاس حداکثر مشکوک است، یقین نمی دهد و شبهات مردم را برآورده نمی کند.

بنابراین شبهه در اثبات احکام شرعی ارزشی ندارد. مسکر و مضر بودن شراب ممکن است به دلیل حکمت مقدس بودن آن باشد نه دلیل مقدس بودن آن. شراب ممکن است ممنوع شود حتی اگر مسکر نباشد یا مقدار آن به اندازه ای کم باشد که آسیب قابل توجهی ایجاد نکند.

بنابراین، قیاس مذکور، حرمت سیگار را توجیه نمی کند، هرچند برخی از فقها در مورد سیگار فتوا داده اند (به شرطی که ضرر قابل توجهی داشته باشد).

بیشتر بدانید:

تفاوت سرکه و شراب چیست؟ چرا سرکه حلال و شراب حرام است؟

عوارض نوشیدن الکل و خطرات الکل

احکام شرعی در مورد مصرف مشروبات الکلی چیست؟

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا