چرا مدفوع چسبناک میشود

بسته به رژیم غذایی، سلامتی و حتی داروهایی که مصرف می کنید، مدفوع شما ممکن است قوام متفاوتی داشته باشد. ممکن است گاهی متوجه شوید که مقداری از مدفوع شما پس از شستشو به کاسه توالت می چسبد.

مدفوع چرب می تواند نشانه یک اختلال گوارشی موقت یا مزمن یا نتیجه یک رژیم غذایی بیش از حد چرب باشد. مدفوع چسبنده ممکن است چرب و رنگ پریده یا تیره و رنگ پریده به نظر برسد.

اگر علائم دیگری مانند نفخ شکم یا گرفتگی عضلات نیز دارید، برای یافتن علت آن با پزشک خود مشورت کنید.

علل مدفوع چسبناک

کیفیت مدفوع شما به طور کلی به نحوه واکنش بدن شما به انتخاب های غذایی شما بستگی دارد. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی پرچرب می تواند باعث شود که مدفوع چسبنده تر از حد معمول باشد.

این به این دلیل است که چربی اضافی – بیش از آنچه بدن می تواند جذب کند – می تواند در مدفوع شما جمع شود و آنها را ضخیم تر و چسبنده تر کند.

مدفوع چرب می تواند به طور موقت به دلیل چربی بیش از حد در رژیم غذایی شما ایجاد شود. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده شرایطی مانند بیماری کرون باشد، نشانه‌ای از این که بدن در جذب چربی رژیم غذایی مشکل دارد.

بیماری کرون یکی از چندین بیماری است که به عنوان بیماری التهابی روده (IBD) شناخته می شود. از دیگر اختلالات این گروه می توان به کولیت اولسراتیو و کولیت میکروسکوپی اشاره کرد. همه اینها می تواند باعث ایجاد مدفوع چسبناک شود.

اگر زخم معده یا سوزش سر دل دارید، مدفوع شما به احتمال زیاد چسبناک است. با این بیماری ها ممکن است دچار خونریزی داخلی نیز شوید. خون می تواند با مایعات گوارشی مخلوط شود و مدفوع شما را کدر و چسبناک کند.

خوردن برخی غذاها در حالی که از برخی بیماری ها رنج می برید می تواند باعث ایجاد مدفوع چسبناک شود.

به عنوان مثال، اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید، نمی توانید گلوتن، پروتئین موجود در گندم و برخی غلات دیگر را به درستی هضم کنید. مصرف گلوتن می تواند منجر به مدفوع چسبناک و سایر علائم در افراد مبتلا به بیماری سلیاک شود.

گاهی اوقات عدم تحمل لاکتوز نیز می تواند باعث مدفوع چسبناک شود. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز فاقد آنزیم لاکتاز هستند. این آنزیم برای هضم لاکتوز، قند موجود در محصولات لبنی ضروری است.

درمان مدفوع چسبناک

مدفوع چسبنده اغلب به راحتی در خانه قابل درمان است. در اینجا برخی از تغییرات ساده در شیوه زندگی، و همچنین داروهای بدون نسخه (OTC) و مکمل های پیشنهادی برای درمان آورده شده است.

درمان خانگی

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای تسکین مدفوع چسبنده انجام دهید، افزایش مصرف آب است. سیستم گوارش سالم و حرکات روده سالم به دریافت آب کافی در بدن بستگی دارد.

نوشیدن هشت لیوان آب در روز برای اکثر افراد توصیه می شود. با این حال، میزان آب مصرفی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بگذارید تشنگی میزان مصرف شما را تعیین کند.

اگر مشکلات کلیوی، قلبی یا کبدی دارید، یا دلایل دیگری که نیاز به نوشیدن آب کمتری دارید، با پزشک خود در مورد مقدار مناسب مایعات برای خود مشورت کنید.

ورزش روزانه منجر به یک سیستم گوارشی سالم تر می شود. حتی نیم ساعت پیاده روی می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

داروهای بدون نسخه

برخی از مکمل های مخصوص نیز می توانند به بازگشت حرکات روده به حالت عادی کمک کنند. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که به سلامت روده کمک می کنند. می توانید پروبیوتیک ها را در غذاهایی مانند ماست و کفیر و همچنین مکمل ها پیدا کنید.

همچنین می توانید مکمل های آنزیم گوارشی را امتحان کنید. این آنزیم ها برای کمک به بدن در تجزیه نشاسته ها، چربی ها و پروتئین ها برای هضم بهتر و تشکیل مدفوع طبیعی طراحی شده اند.

قبل از استفاده از پروبیوتیک ها یا آنزیم ها حتما با پزشک خود صحبت کنید. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند IBD بسیار مهم است.

داروهای متداول

اگر مدفوع شما چسبنده است و همچنین اسهال دارید، ممکن است بخواهید پپتو بیسمول یا کائوپکتات را امتحان کنید. این داروهای بدون نسخه عموما در درمان اسهال موثر هستند.

با این حال، اگر متوجه مدفوع یا خون در مدفوع خود شدید، بدون مشورت با پزشک، داروهای ضد اسهال مصرف نکنید. اگر مدفوع شما چسبنده است از مصرف ملین ها خودداری کنید.

درمان چسبندگی مدفوع در طب سنتی

بایدها و نبایدهای
غذایی برای درمان و پیشگیری از مدفوع چسبناک

یکی از موثرترین راه‌ها برای مقابله با مدفوع چسبناک، انتخاب غذاهای مناسب برای دستگاه گوارش است.

به طور کلی، خوردن انواع میوه ها و سبزیجات تازه دستوری برای سلامتی و هضم بهتر است. این غذاها حاوی فیبر هستند که برای عملکرد صحیح روده ضروری است. آنها همچنین حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی برای سلامت کلی هستند.

برخی از بهترین غذاها برای کمک به حفظ مدفوع سالم عبارتند از:

مارچوبه

کلم بروکلی

هویج

سیب زمینی آب پز

سیب زمینی شیرین

لوبیا سبز

انبه

زردآلو

موز

مرکبات

جو دوسر

نخود

از آنجایی که بیشتر علل مدفوع چسبنده به غذاهایی که می خورید مربوط می شود، بهترین درمان پرهیز از غذاهایی است که باعث ایجاد مشکل در سیستم گوارشی می شوند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری سلیاک اغلب هیچ مشکل گوارشی دیگری ندارند. اگر این افراد از غذاهای حاوی گلوتن اجتناب کنند، نباید علائمی مانند مدفوع چسبناک را تجربه کنند.

غذاهای حاوی گلوتن عبارتند از:

گندم

چاودار

جو

مالت، از جمله عصاره مالت، سرکه مالت و غیره.

اگر مشکل شما عدم تحمل لاکتوز است، نباید از شیر گاو یا محصولات لبنی استفاده کنید. مانند:

پنیر

یخ

کره

سس خامه ای و سوپ

همچنین غذاهای پرچرب مانند:

چیپس سیب زمینی

بیسکویت ها

گوشت قرمز

پیتزا

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

مدفوع چسبنده ممکن است در طی یک بار اجابت مزاج ایجاد شود و روز بعد مدفوع شما به حالت عادی بازگردد.

اگر یک روز رژیم غذایی پرچرب باعث ایجاد مدفوع چسبناک شد، یک روز صبر کنید تا ببینید آیا تفاوتی ایجاد می کند یا خیر.

اگر تغییری ایجاد نشد، به مدفوع و سایر علائمی که ممکن است نشان دهنده بیماری جدی تری باشد توجه کنید. اگر علائم اورژانسی مانند گرفتگی شکم یا خون در مدفوع وجود نداشت، سعی کنید رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

اگر رژیم غذایی کم پروتئین، کم چربی و فیبر بالا کیفیت مدفوع شما را بهبود نمی بخشد، با پزشک خود مشورت کنید.

چشم انداز

مدفوع چسبنده معمولاً نشانه این است که رژیم غذایی شما نیاز به تغییر دارد، شاید چربی کمتر یا آب بیشتر.

اما مدفوع چسبنده می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تری مانند بیماری کرون باشد.

توجه به کیفیت مدفوع و مراجعه به پزشک در صورت عدم بهبود، گام مهمی برای سلامتی شماست.

خبر دلگرم کننده این است که شرایطی مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک یا عدم تحمل لاکتوز را می توان با پیروی از رژیم هایی که محرک های مشکلات روده را از بین می برد، به خوبی مدیریت کرد.

ویسکوزیته مدفوع

حرکات روده می تواند موضوعی حساس برای بسیاری از افراد باشد. با این حال، رنگ مدفوع، فرکانس، شکل و بافت می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت انسان ارائه دهد. در صورت ایجاد تغییرات در مدفوع و عادات روده، لازم است با پزشک مشورت شود. اگرچه عوامل رژیم غذایی می تواند برخی از انواع مدفوع غیر طبیعی را توضیح دهد، انواع دیگر مدفوع می تواند نشانه یک اختلال جدی در سلامت انسان باشد.

بیشتر بخوانید: 30 دستور گیاهی و خانگی برای پاکسازی روده از سموم بدن

چه چیزی باعث چسبندگی مدفوع می شود؟

بر اساس نظر دکتر Octavio E. Vega / Octavio A. Vega، پزشک مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو، در بهترین حالت “موز مانند” مدفوع می کند. مدفوع باید فرآیند دفع صاف داشته باشد، دایره ای یا استوانه ای باشد و سطح آنها صیقلی و تمام شده باشد. تغییر در رژیم غذایی افراد ممکن است باعث تغییر در ثبات مدفوع شود.

متخصصان شاغل در جان هاپکینز می گویند که مدفوع سیاه یا کدر می تواند ناشی از مکمل های آهن یا داروهای حاوی بیسموت مانند پپتو بیسمول باشد. با این حال، مدفوع سیاه ممکن است نشان دهنده مشکل بسیار جدی تری باشد، مانند خونریزی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش از معده یا روده کوچک.

هضم ناقص به دلیل بیماری سلیاک، اختلال لوزالمعده یا وجود عفونت نیز می تواند باعث ایجاد مدفوع چسبناک و متراکم شود که غیر طبیعی به نظر می رسد. خلاص شدن از شر این نوع مدفوع می تواند برای فرد بسیار سخت باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی کامل قوام آزمایش مدفوع

غذاهایی که باعث چسبندگی مدفوع می شوند

مشکل در هضم چربی ها، مصرف زیاد غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ شده، قسمت های چرب گوشت قرمز، لبنیات تهیه شده از شیر کامل، روغن ها، کره و انواع شیرینی ها و کلوچه ها باعث ایجاد مدفوع چرب و چسبناک می شود. کسانی که نمی توانند غذاهای حاوی گلوتن بخورند و مبتلا به بیماری سلیاک هستند به دلیل آسیب روده و مشکل در هضم چربی ها از مدفوع چسبناک رنج می برند.

راه های جلوگیری از چسبندگی مدفوع

برای جلوگیری از تغییر مدفوع، به ویژه مدفوع چسبناک، باید سبک زندگی سالمی داشته باشیم و رژیم غذایی سالم داشته باشیم. در رژیم غذایی ما باید انواع میوه ها، سبزیجات، لوبیا، عدس، آجیل، دانه های خوراکی گیاهان و غلات کامل مصرف کنیم، زیرا این مواد به سلامت روده کمک می کنند.

برای ایجاد نظم و ایجاد حرکات سالم روده، باید مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنیم و محصولات حاوی پروبیوتیک ها یا باکتری های “خوب” را مصرف کنیم که در پیشگیری از اسهال مفید هستند. داشتن یک برنامه منظم، ورزش و خواب کافی نیز برای داشتن یک زندگی سالم ضروری است.

یک رژیم غذایی سالم که حاوی مقادیر کافی فیبر از میوه ها، سبزیجات، لوبیا، عدس، آجیل، دانه ها و غلات کامل باشد به سلامت روده کمک می کند. محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده، داشتن برنامه منظم، ورزش و خواب کافی نیز می تواند به برقراری نظم و ایجاد حرکات روده سالم کمک کند.

پروبیوتیک ها یا باکتری های “خوب” ممکن است در برخی موارد در پیشگیری از اسهال مفید باشند، اما این نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: علائم تخم مرغ و انگل در آزمایش مدفوع چیست؟

سلامت روده چگونه با سلامت کلی انسان ارتباط دارد؟

در سال های اخیر، دانشمندان بینش هایی را در مورد رابطه بین سلامت روده و سلامت کلی انسان ارائه کرده اند. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت، سلامت روده انسان نقش کلیدی در سلامت و تندرستی کلی دارد.

استرس، ژنتیک و رژیم غذایی همگی می توانند به سلامت روده آسیب بزنند. باکتری های روده حتی می توانند برخی شرایط پزشکی مانند آلرژی، آسم، سرطان روده بزرگ، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، آرتریت روماتوئید و دیابت نوع 2 را تحت تاثیر قرار دهند.

وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید

کارشناسان دانشگاه راش توصیه می کنند اگر تغییرات در عادات روده ای بیش از یک تا دو هفته ادامه داشت، به ویژه در افراد بالای 50 سال، به پزشک مراجعه کنید. آنها همچنین توصیه می کنند در صورتی که اسهال یا یبوست بیش از یک هفته ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید، زیرا چنین مشکلاتی می تواند نشانه بیماری التهابی روده (IBD)، سندرم روده تحریک پذیر، مشکل تیروئید یا سرطان باشد.

افرادی که تغییراتی در مدفوع خود همراه با علائم دیگری مانند درد، کاهش وزن یا تب دارند نیز باید به پزشک مراجعه کنند. در عین حال، هر فردی که متوجه وجود خون در مدفوع می شود باید با پزشک مشورت کند، زیرا وجود خون در مدفوع می تواند نشانه یک اختلال جدی در سلامت انسان باشد.

چه زمانی مدفوع چسبنده طبیعی است؟

مدفوع چسبنده که با علائم دیگر همراه نباشد احتمالاً برای حدود 1 هفته باقی می ماند. مدفوع غیرطبیعی ناشی از یک اختلال اولیه یا زمینه ای ممکن است بیش از یک هفته باقی بماند و ممکن است با علائم دیگری از جمله خون در مدفوع یا تغییر رنگ قابل توجه مدفوع همراه باشد.

بیشتر بدانید:

تعبیر خواب مدفوع: 44 علامت و معنی دیدن مدفوع در خواب

راه های مناسب برای مقابله با مشکل اجابت مزاج

اگر مدفوع انسان را بخورید چه اتفاقی می افتد؟

شکل، اندازه، رنگ و قوام مدفوع ممکن است از فردی به فرد دیگر یا از روزی به روز دیگر متفاوت باشد. با این حال، برخی از ویژگی های آن ممکن است نشان دهنده شرایط خاصی باشد که نیاز به مراقبت و مراقبت پزشکی دارد. به عنوان مثال، مدفوع چسبنده در بزرگسالان و کودکان ممکن است نشانه ای از یک اختلال گوارشی موقت یا مزمن باشد یا ناشی از خوردن یک رژیم غذایی پرچرب باشد. اگر می خواهید بدانید دلیل چسبندگی مدفوع چیست تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله در مورد علت چسبندگی مدفوع در بزرگسالان و کودکان صحبت می کنیم و راه های درمان آن را توضیح می دهیم. همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله انواع مدفوع انسان را مطالعه کنید.

کیفیت مدفوع به طور کلی به واکنش بدن شما به غذاهایی که می خورید بستگی دارد. به عنوان مثال، رژیم غذایی پرچرب حاوی غذاهای سرخ شده، شیر پرچرب، گوشت پرچرب، کره، روغن و غیره. می تواند منجر به مدفوع چسبناک شود. زیرا چربی اضافی جذب بدن نمی شود و هنگام ورود به مدفوع چسبندگی آن را افزایش می دهد.

البته خوردن غذاهای پرچرب تنها دلیل مدفوع چسبناک و بدبو نیست، اما این علامت گاهی با شرایط زمینه ای مرتبط است که جذب چربی از غذا را برای بدن دشوارتر می کند. یکی از بیماری هایی که منجر به مدفوع چسبناک و شل می شود، بیماری کرون است که نوعی بیماری التهابی روده (IBD) است. سایر اختلالات مرتبط با IBD شامل کولیت اولسراتیو و کولیت میکروسکوپی است که همگی می توانند باعث چسبندگی مدفوع شوند.

بیشتر بخوانید: تجمع مدفوع در روده چیست؟

اگر معده شما تحریک شده یا زخم معده دارید، ممکن است مدفوع شما چسبناک باشد. در این شرایط ممکن است خونریزی داخلی داشته باشید. در نتیجه خون با مایعات گوارشی مخلوط می شود و مدفوع چسبناک، تیره یا قیری ایجاد می کند.

زخم معده ممکن است باعث افزایش چسبندگی مدفوع شود.

سایر بیماری ها نیز می توانند باعث ایجاد مدفوع چسبنده پس از خوردن برخی غذاها شوند. به عنوان مثال، اگر مبتلا به بیماری سلیاک هستید، نمی توانید گلوتن (پروتئین موجود در گندم و برخی غلات) را به درستی هضم کنید. به همین دلیل، پس از خوردن گلوتن، مدفوع چسبناک و سایر علائم گوارشی را تجربه می کنید.

علاوه بر این، عدم تحمل لاکتوز گاهی اوقات علت مدفوع چسبناک است. افراد مبتلا به این بیماری فاقد آنزیم لاکتاز هستند. این آنزیم برای هضم لاکتوز (قند موجود در شیر و محصولات حاوی آن) ضروری است.

اغلب می توانید مدفوع چسبنده را به راحتی در خانه درمان کنید. در اینجا برخی از تغییرات ساده در سبک زندگی وجود دارد که می توانید همراه با بهترین مکمل ها و داروهای بدون نسخه (OTC) ایجاد کنید.

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای از بین بردن چسبندگی مدفوع انجام دهید، افزایش مصرف آب است. زیرا سلامت دستگاه گوارش در گرو حفظ آب بدن است. نوشیدن هشت لیوان آب در روز برای اکثر افراد توصیه می شود. با این حال، میزان آب مورد نیاز بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پس بگذارید تشنگی شما مصرف شما را دیکته کند. اگر مشکلات کلیوی، قلبی یا کبدی دارید یا به دلایل دیگری نیاز به کاهش مصرف آب دارید، با پزشک خود در مورد میزان مایعات مصرفی خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: کدام رنگ مدفوع خطرناک است؟

ورزش روزانه علاوه بر نوشیدن آب به حفظ سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می کند. حتی نیم ساعت پیاده روی در روز می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های گوارشی را کاهش دهد.

برخی مکمل ها می توانند به حرکات روده شما کمک کنند تا به حالت عادی بازگردد. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که از سلامت روده حمایت می کنند. این باکتری ها را می توانید در غذاهای مختلف مانند ماست و کفیر یا در مکمل های غذایی پیدا کنید.

علاوه بر این، می توانید مکمل های حاوی آنزیم های گوارشی را امتحان کنید. این آنزیم ها فرآیند هضم را بهبود می بخشند و به بدن کمک می کنند تا نشاسته، چربی ها و پروتئین ها را تجزیه کند.

قبل از مصرف پروبیوتیک ها یا آنزیم ها حتما با پزشک خود مشورت کنید. این امر به ویژه در صورت داشتن یک اختلال گوارشی مانند IBD مهم است.

قبل از مصرف هر نوع مکملی حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر مدفوع شما چسبنده است و اسهال دارید، بیسموت ساب سالیسیلات بدون نسخه را امتحان کنید. این دارو به طور کلی گزینه خوبی برای درمان اسهال است. البته اگر متوجه خون یا مخاط در مدفوع خود شدید، بدون مشورت با پزشک از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید. همچنین اگر مدفوع شما چسبنده است، از مصرف ملین خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: علت سفت شدن مدفوع چیست؟

یکی از موثرترین راه‌ها برای مقابله با مدفوع چسبنده، انتخاب هوشمندانه مواد غذایی است. به طور کلی، خوردن میوه ها و سبزیجات تازه مانند بروکلی، هویج، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، لوبیا سبز، انبه، زردآلو، موز و پرتقال به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می کند. زیرا این غذاها حاوی فیبر محلول هستند که برای عملکرد صحیح روده مهم است. آنها همچنین طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری را برای بدن فراهم می کنند.

از طرفی توصیه می شود مصرف غذاهای مشکل زا را کاهش داده یا از مصرف آن خودداری کنید. به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری سلیاک اغلب مشکلات گوارشی را صرفاً با مصرف غذاهای حاوی گلوتن مانند گندم، جو و چاودار تجربه می کنند. بنابراین پس از حذف این ماده از رژیم غذایی خود نباید مدفوع چسبنده داشته باشند.

اگر مشکل شما عدم تحمل لاکتوز است، از شیر گاو و سایر محصولات لبنی مانند پنیر، بستنی، کره و سس ها یا سوپ های حاوی خامه خودداری کنید. علاوه بر این، افرادی که مدفوع چسبنده دارند باید مصرف غذاهای پرچرب مانند چیپس، پیتزا و غیره را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: علت مدفوع دو رنگ چیست؟در صورت چسبنده بودن مدفوع باید از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنید.

مدفوع چسبنده می تواند یک مشکل موقتی باشد و خود به خود ظرف یک روز برطرف شود. اگر این علامت را بعد از خوردن غذاهای پرچرب تجربه کردید، یک روز صبر کنید تا ببینید آیا چیزی تغییر می کند یا خیر.

اگر در طول زمان تغییری ایجاد نشد، به سایر ویژگی های مدفوع و سایر علائمی که دارید توجه کنید. اگر تغییر مدفوع بیش از یک تا دو هفته ادامه داشت (به ویژه در افراد بالای 50 سال) یا با علائم دیگری مانند درد شکم، تب، کاهش وزن ناخواسته یا مدفوع خونی همراه بود، با متخصص گوارش و کبد مشورت کنید. در اسرع وقت و یا از طریق تلفن با متخصص گوارش مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: بی اختیاری مدفوع چیست؟ بهترین روش پیشگیری از آن

معمولا علت مدفوع چسبنده در بزرگسالان و کودکان به رژیم غذایی مربوط می شود، اما گاهی اوقات می تواند نشانه مشکل جدی تری مانند بیماری کرون باشد. اگر مشکل مدفوع چسبناک، چسبناک یا بدبو با علائم دیگری مانند درد شکم همراه است یا بیش از یک هفته ادامه دارد، با یک متخصص گوارش مشورت کنید. پیشنهاد می کنیم از طریق سایت درمانکده درخواست دهید. شما می توانید در سایت درمانکده با بهترین متخصصین گوارش و کبد آشنا شوید و به صورت آنلاین با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای ویزیت فیزیکی وقت بگیرید.

علت چسبندگی مدفوع نوزاد چیست؟

نوزادان تازه متولد شده دارای مدفوع چسبنده ای به رنگ سبز مایل به سیاه به نام مکونیوم هستند. مکونیوم از مایع آمنیوتیک، مخاط، سلول های پوست و سایر عناصری که وارد رحم می شوند تشکیل شده است. 2 تا 4 روز پس از تولد، مدفوع تغییر می کند و کمتر از مکونیوم چسبنده می شود.

نشانه چسبنده بودن مدفوع در کودکان چیست؟

مدفوع چسبنده کودک می تواند به عوامل مختلفی مرتبط باشد، از جمله: مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب و بیماری های گوارشی مانند بیماری سلیاک.

نشانه مدفوع چسبنده در بزرگسالان چیست؟

در پاسخ به این سوال که چرا مدفوع چسبناک است، باید گفت در بزرگسالانی که از رژیم غذایی پرچرب پیروی می کنند و از بیماری های التهابی روده، سلیاک، زخم معده و عدم تحمل لاکتوز رنج می برند، ممکن است مدفوع چسبناک شود.

مدفوع چسبنده چگونه درمان می شود؟

افزایش مصرف آب، میوه ها و سبزیجات، کاهش مصرف غذاهای پرچرب، استفاده از مکمل های حاوی پروبیوتیک یا آنزیم های گوارشی و در برخی موارد استفاده از داروهای ضد اسهال به رفع این مشکل کمک می کند.

مراجع:

https://www.healthline.com/health/sticky-poop

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320700

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا