چرا بدن کبود میشود

دانشمندان 8 دلیلی که افراد به راحتی کبود می شوند را توضیح می دهند

اگرچه کبودی ها می توانند ناخوشایند و دردناک باشند، اما اغلب بی ضرر و قابل درمان هستند. همه ما کبودی داریم، اما برای برخی، سیاه‌تر یا آبی‌تر است. در این قسمت از Moist Health توضیح می دهیم که چرا برخی افراد به راحتی کبود می شوند، چه باید کرد و چگونه از آنها پیشگیری کرد.

8 دلیلی که باعث ایجاد کبودی در بدن شما می شود

پیر شدن:

کبودی با افزایش سن کاملا طبیعی است. با افزایش سن، پوست مقداری از تراکم و ضخامت خود را از دست می دهد، از جمله لایه ای از چربی (چربی زیر جلدی) که به عنوان محافظی برای رگ های خونی کوچک ما عمل می کند.

روش RICE یک ابزار ساده و موثر برای از بین بردن کبودی است. استراحت، یخ و کمپرس می تواند درد و تورم را کاهش دهد و به بهبودی شما کمک کند، حتی اگر به راحتی کبودی کنید.

شما یک زندگی فعال دارید:

اگر شخصیت ورزشی دارید، به خوبی می‌دانید که بیش از سایرین در معرض آسیب‌ها و تصادفات هستید. مورد دیگری که اغلب اتفاق می افتد، به خصوص زمانی که آدرنالین در حال افزایش است، این است که فرد با چیزی برخورد می کند و بعداً متوجه کبودی می شود.

آیا دارو یا مکمل مصرف می کنید:

داروها و مکمل های مختلف می توانند باعث کبودی شوند. رقیق کننده های خون، NSAID ها (مانند Advil، Aleve)، و حتی مکمل هایی مانند جینکو و روغن ماهی می توانند باعث کبودی شوند.

به طور کلی، هر چه تعداد داروها یا مکمل های بیشتری مصرف کنید، احتمال کبودی شما بیشتر می شود. اگرچه کبودی مضر نیست، اما عاقلانه و بهتر است که در مورد آن با پزشک صحبت کنید.

شما یک آفتاب پرست هستید:

البته نه به معنای واقعی کلمه. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند دیواره رگ های خونی را ضعیف کرده و به راحتی کبود شود.

دو بیماری رایج، پورپورای اکتینیک و پورپورای پیری، باعث ایجاد علائم آبی یا بنفش عجیبی روی دست‌ها و ساعد می‌شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دلایل دیگری از جمله خطر ابتلا به سرطان پوست و گرمازدگی خطرناک است.

استفاده از استروئید:

کورتیکواستروئیدها، داروهای ضدالتهابی که معمولاً برای درمان آسم، آرتریت، اگزما و COPD تجویز می‌شوند و کبودی یکی از عوارض مصرف آنهاست. کورتیکواستروئیدها در بسیاری از داروهای تجویزی، از جمله کرم‌های موضعی، قرص‌ها و داروهای استنشاقی موجود هستند.

استفاده طولانی مدت از استروئیدها می تواند منجر به نازک شدن رگ های خونی شود و منجر به افزایش میزان کبودی در فرد شود.

استعداد ژنتیکی علتی برای کبودی های بی دلیل بدن:

بدون شک یک عامل ژنتیکی در اینجا وجود دارد. اگر مادر، پدر یا پدربزرگ شما به راحتی کبود می شوند، ممکن است برای شما هم اتفاق بیفتد. استعداد ژنتیکی برای پوست نازک‌تر و رگ‌های خونی شکننده‌تر شایع است و کبودی معمولاً در اطراف بازوها، لب‌ها یا ران‌ها ظاهر می‌شود.

شرایط بالقوه جدی داشته باشید:

آسیب کبدی و سرطان خون دو مشکل جدی پزشکی هستند که می توانند باعث لخته شدن خون و کبودی بیشتر شوند. علل شایع آسیب کبدی عبارتند از سوء مصرف الکل، چاقی، عفونت های ویروسی و سکته های ژنتیکی، سرطان های خون شامل لوسمی و لنفوم، دو بیماری که به راحتی کبود می شوند.

اگر کبودی شما با علائم دیگری مانند درد استخوان یا مفاصل، خستگی و تورم غدد لنفاوی همراه است، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

پلاکت پایین خون از علت های کبودی بدن:

افراد مبتلا به اختلالات پلاکتی به راحتی و بدون دلیل کبود می شوند. پلاکت های خون قسمت های صاف سیتوپلاسم هستند که با لخته شدن خون خونریزی را متوقف می کنند.

برای نشان دادن نحوه کار پدها، به یک برش کاغذ روی دست خود فکر کنید. خونریزی ناشی از بریدگی کاغذ کوتاه مدت است زیرا بریدگی آن کوچک است و بنابراین پلاکت ها می توانند به سرعت خونریزی را متوقف کنند، گاهی اوقات حتی در عرض چند دقیقه. اگر کاغذ بریده شده باشد و تعداد پلاکت شما کم باشد، بهبودی احتمالاً بیشتر طول خواهد کشید.

پیشگیری از کبودی و درمان زخم:

پیشگیری همیشه بهترین دارو است. برای جلوگیری از کبودی، در اینجا چند نکته مهم وجود دارد:

آشفتگی، به خصوص زمین را تمیز کنید.

وسایل برقی و کابل ها را طوری بچینید که در راه رفتن شما اختلال ایجاد نکنند.

شنوایی و بینایی خود را هر دو سال یکبار بررسی کنید (برای جلوگیری از حوادث قابل پیشگیری مانند سقوط).

در مورد عوارض جانبی دارو با پزشک خود مشورت کنید.

خانه خود را به خصوص در شب روشن کنید.

بسته به نوع درمان، اکثر کبودی ها بدون مداخله پزشکی به راحتی از بین می روند.

با این حال، کبودی مکرر ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

فهرست

کبودی که به عنوان کوفتگی نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که رگ های خونی زیر پوست پاره می شوند و باعث تغییر رنگ و حساسیت می شوند. اگر چه کبودی معمولاً بی ضرر است و خود به خود از بین می رود، کبودی مکرر بدون علت ظاهری همراه با علائم دیگری مانند خونریزی، تنگی نفس یا بی حسی در قسمت هایی از اندام ها نگران کننده است. در این موارد باید با متخصص داخلی، پزشک عمومی یا متخصص پوست مشورت کنید.

همچنین می توانید از سامانه مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان ایران در سایت پزشک خود استفاده کنید. مشاوره با متخصص می تواند به تشخیص علت کبودی، مدیریت و درمان آن کمک کند. در ادامه این مقاله، با بررسی علل و علائم کبودی بدن همراه ما باشید.

سیانوز یا کبودی چیست؟

در زبان انگلیسی، کبودی یا سیانوز تغییر رنگ پوست به آبی یا بنفش است. سیانوز می تواند مرکزی یا محیطی باشد و زمانی رخ می دهد که خون و اکسیژن کافی به بافت ها نمی رسد. در سیانوز مرکزی، کبودی روی لب‌ها، زبان و بستر ناخن دیده می‌شود، اما سیانوز محیطی زمانی رخ می‌دهد که دست‌ها، پاها یا انگشتان به رنگ آبی در می‌آیند زیرا خون غنی از اکسیژن به اندازه کافی به اندام‌ها نمی‌رسد.

هوای سرد، مشکلات گردش خون و زیورآلات تنگ از شایع ترین علل کبودی دست و پا هستند. نوع دیگری از سیانوز وجود دارد که عبارت است از تغییر رنگ پوست بدن غیر مرتبط با سطح اکسیژن خون یا تغییر خون رسانی از محیط به نام سیانوز کاذب. اغلب توسط برخی داروها (آمیودارون، فنوتیازین، کلروکین) و برخی فلزات (نیترات نقره، یدید نقره و سرب) ایجاد می شود.

سیانوز یا کبودی یک یافته آزمایشگاهی نیست، یک یافته بالینی است که توسط پزشک در طول معاینه تشخیص داده می شود. همچنین باید بدانید که سیانوز در دراز مدت باعث چاق شدن ناخن ها می شود.

علائم کبودی بدن چیست؟

فرد مبتلا به کبودی ممکن است یکی از علائم زیر را داشته باشد:

انگشتان دست و پا، کف دست و پا به رنگ سبز یا آبی هستند.

قسمت های آسیب دیده در لمس سرد هستند.

مناطق کبود شده پس از گرم شدن به رنگ طبیعی خود باز می گردند.

سریع ترین راه برای درمان کبودی چیست؟

همین الان مشاوره بگیرید

علائم کبودی گردن، آیا کبودی گردن خطرناک است؟

کبودی گردن می تواند به دلایل مختلفی مانند ضربه، آسیب یا بیماری زمینه ای ایجاد شود. علائم کبودی گردن عبارتند از:

تغییر رنگ نواحی پوست به بنفش یا آبی

درد یا حساسیت به لمس

التهاب و تورم

سفتی گردن و محدودیت حرکت

مشکل در بلع یا تنفس

سردرد و سرگیجه

بی حسی یا گزگز

از آنجایی که گردن یک نقطه اتصال مهم برای عروق و وریدهای بدن است، علائم را جدی بگیرید و در صورت شدید بودن حتما به پزشک مراجعه کنید.

کبودی گردن چند روز طول میکشد؟

بسته به علت و علائم کبودی گردن، ممکن است بین ۲ روز تا ۲ هفته باقی بماند.

نشانه کبودی بعد از خارش چیست؟

بیماری های پوستی مانند اگزما یا درماتیت آتوپیک می توانند باعث کبودی شدید شوند. در این شرایط پس از خاراندن پوست خود احساس کبودی خواهید کرد.

علت کبودی پوست چیست؟

تمام اندام ها و بافت های بدن برای انجام فعالیت های خود به اکسیژن نیاز دارند. هنگام تنفس، فرد اکسیژن را از هوا به ریه های خود می کشد و از طریق جریان خون به سلول ها می رساند. خون حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین است که اکسیژن را به سلول ها می رساند.

اگر به دلایلی اکسیژن کافی به قسمتی از بدن نرسد سیانوز رخ می دهد. برخی از بیماری ها می توانند از رسیدن خون غنی از اکسیژن به قسمت های خاصی از بدن جلوگیری کنند. به عنوان مثال، گاهی اوقات فردی با هموگلوبین غیر طبیعی (که بر توانایی هموگلوبین برای اتصال اکسیژن و حمل آن به سلول ها تأثیر می گذارد) به دنیا می آید و باعث سیانوز (کبودی) می شود.

1. شایع ترین علل کبودی چیست؟

در اینجا مهمترین دلایل کبودی وجود دارد:

علت کوفتگی بدنتوضیحاتسندروم رینوداختلالی است که در آن نوک انگشتان دست و پا در هوای سرد دردناک شده و به رنگ آبی یا سفید درمی‌آیند. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی تنگ‌شده و مانع رسیدن خون به اندام‌ها می‌شود.افت فشارخونهنگامی‌که فشارخون برای رساندن خون و اکسیژن به دست‌وپاها کافی نباشد، می‌تواند موجب سیانوز در اندام‌ها شود. به افت فشار خون هیپوتانسیون نیز گفته می‌شود.افت دمای بدن (هیپوترمی)زمانی که درجه‌ی حرارت بدن به سطح خطرناکی کاهش می‌یابد هیپوترمی می‌گویند که می‌تواند موجب سیانوز یا کبودی اندام‌ها شود. هیپوترمی یک وضعیت اورژانسی است و نیاز به بررسی فوری پزشک دارد.مشکلات وریدی یا شریانیاگر شریان‌ها یا وریدهای فرد دچار اختلال شوند، ممکن است نتوانند خون و اکسیژن کافی به دست‌ها و پاها رسانده و موجب کبودی اندام‌ها شوند. علل احتمالی اختلالات عروقی عبارتند از: ورید ناکارآمد، بیماری عروق محیطی و انسداد وریدها یا شریان‌ها.مشکلات سیستم لنفاوی بدناختلال در عملکرد سیستم لنفاوی موجب می‌شود که مایع لنف به شکل مناسب جریان نداشته و تخلیه نشود. این اختلال اغلب باعث می‌شود که بافت‌ها در اثر تجمع مایع لنفاوی نیز دچار تورم شوند.شوک هیپوولمیکهیپوولمیک به معنای کاهش حجم خون است و باعث می‌شود که فرد وارد شوک شود. زمانی که فرد دچار شوک هیپوولمیک می‌شود بدن خون را از پوست و اندام‌های دور از قلب گرفته و به ارگان‌های داخلی بدن می‌رساند و همین امر موجب می‌شود که اندام‌های بدن دچار کبودی یا سیانوز شوند.شایع‌‌ترین علل کبودی بدن

2. علت کبودی در بارداری چیست؟

کمبود ویتامین C، کاهش تعداد پلاکت خون و کم خونی شدید از مهم ترین علل کبودی در دوران بارداری هستند. حتما در این دوران مهم به رژیم غذایی و سلامت خود توجه ویژه ای داشته باشید و از انجام آزمایش های دوره ای در دوران بارداری غافل نشوید.

3. علت کبودی ناگهانی انگشتان پا و کف دست (علت سیاه شدن دست و پا)

کبودی های بی دلیل روی ران ها و پاها یا کبودی در نوک انگشتان یکی از دلایل مراجعه مکرر افراد به پزشک است. این می تواند به دلایل مختلفی از جمله ترومبوز ورید عمقی (DVT) باشد.

در این حالت به دلیل ایجاد لخته در وریدهای پا یا اندام های دور از قلب ایجاد می شود که باعث انسداد رگ های خونی و اختلال در خون رسانی به آن ناحیه و در نتیجه ایجاد سیانوز می شود. که باعث کبودی مفاصل نیز می شود (در برخی موارد تب کریمه کنگو نیز باعث خونریزی زیر جلدی می شود).

4. علت کبودی زیر چشم در مردان و زنان

هم در مردان و هم در زنان، سیاهی دور چشم به دلیل افزایش سن ظاهر می شود. با افزایش سن، رگ ها به دلیل کاهش کلاژن در بدن برجسته تر می شوند. از دیگر علل کبودی زیر چشم می توان به مواد کافئین دار، سیگار، الکل و وراثت اشاره کرد.

سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟

دلایل سیاهی زیر چشم می تواند کم خوابی یا عادت های بد خوابیدن، آلرژی و تب یونجه باشد.

دلایل ایجاد سیاهی زیر چشم می‌توانند کم خوابی یا عادت‌های بد خوابیدن، آلرژی و تب یونجه باشد.

5. کبودی انگشتان پا و ایست قلبی

خون مرده در زیر پوست ممکن است به دلیل بیماری قلبی ایجاد شود. هنگامی که فردی از نارسایی قلبی رنج می برد، قلب قادر به پمپاژ موثر خون در سراسر بدن نیست و باعث سیانوز در بدن می شود. اگر آن را جدی نگیرید، می تواند عواقب جدی داشته باشد.

6. استرس و کبودی بدن

یکی از دلایل مهم رنگ بنفش کف دست و بدن، سندرم گاردنر-الماس است که به آن حساسیت گلبول های قرمز یا پورپورای روانی نیز می گویند. به دلیل این سندرم بالینی نادر، کبودی یا خونریزی مکرر معمولاً به دنبال یک عامل استرس زا فیزیکی یا روانی رخ می دهد. این بیماری عمدتاً زنان را درگیر می کند.

7. کم خونی و کبودی ناخن

کبودی روی ناخن ها و ناخن های پا سیاه شدن ناخن های پا ممکن است نتیجه یک بیماری زمینه ای یا کم خونی شدید باشد. دیابت، بیماری کلیوی و بیماری قلبی همگی می توانند باعث سیاه شدن ناخن ها شوند.

8. کبودی بدن و غلظت خون

در برخی موارد، کبودی بدون دلیل ممکن است نشانه ای از گردش خون ضعیف یا غلیظ شدن خون باشد. به عنوان مثال، اگر هموفیلی دارید، بدن شما پروتئین کافی برای لخته شدن خون تولید نمی کند. بدون این پروتئین ها به راحتی می توانید کبود شوید.

9. کبودی‌های بدن مربوط به پلاکت‌های خون، آیا پایین بودن پلاکت خون خطرناک است؟

پلاکت ها سلول های خونی هستند که به توقف خونریزی کمک می کنند. کاهش تعداد پلاکت ها می تواند باعث کبودی، خونریزی لثه و خونریزی داخلی شود.

ده کبودی بعد از عمل های زیبایی (تزریق ژل، بوتاکس و فیلر)

خونریزی زیر پوست و کبودی بعد از جراحی زیبایی طبیعی است و نشانه بهبودی است. کبودی معمولاً در هفته اول پس از جراحی ایجاد می شود و خود به خود از بین می رود.

11. کبودی ناشی از ضربه و بخیه

کبودی بعد از شکستگی پا یا تیره شدن استخوان بعد از شکستگی کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. برای رفع کبودی های ناشی از ضربه یا بعد از بخیه بهتر است از روش های خانگی یا شیمیایی زیر نظر پزشک استفاده شود.

12. کبودی در محل تزریق عضله و نیش حشرات

پزشکان و امدادگران همیشه سعی می کنند از کبودی جلوگیری کنند، اما گاهی اوقات بدن ما به تزریق سوزن واکنش منفی نشان می دهد و در عرض 2-3 روز از بین می رود.

نیش حشرات که می تواند باعث کبودی شود عبارتند از پشه، کنه، زنبور عسل و عنکبوت. کبودی اغلب دلیلی برای هشدار نیست، اما مراقب علائم آلرژی، عفونت های پوستی، نکروز و سایر علائم احتمالی باشید.

گاهی اوقات بدن ما به تزریق سوزن واکنش منفی نشان می‌دهد و طی دو روز رفع می‌شود.

13. چه بیماری هایی باعث کبودی می شوند؟

برخی از شرایط پزشکی و بیماری هایی که می توانند باعث کبودی صورت، کبودی پا، کبودی دست و کبودی پوست شوند عبارتند از:

هموفیلی A (هموفیلی کلاسیک یا فاکتور هشت نیز شناخته می شود و معمولاً ارثی است)

هموفیلی B

بیماری فون ویلبراند

تعداد پلاکت خون پایین

سندرم کوشینگ

سندرم اهلرز دانلوس (EDS)

متن انگلیسی:
اکثر کبودی‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که رگ‌های خونی کوچک (مویرگ‌ها) در نزدیکی سطح پوست در اثر ضربه یا جراحت شکسته شوند.

به نقل از سایت mayoclinic

روش تشخیص انواع کبودی چیست؟

پزشک می تواند با گرفتن شرح حال و معاینه قلب و ریه ها و همچنین با استفاده از یکی از تست های تشخیصی زیر علت اصلی را تشخیص دهد:

پالس اکسیمتری

سی تی اسکن

عکس سینه

آزمایش خون

اندازه گیری گاز خون (ABG)

آیا علائم کبودی و التهاب پوست دارید؟ برای رفع سریع این مشکل با یک متخصص مشورت کنید.

درمان کبودی بدن چیست؟

درمان کبودی بسته به علت زمینه ای متفاوت است. اگر کبودی ناشی از بیماری قلبی یا ریوی باشد، پزشک می تواند با تجویز دارو و بهبود جریان خون و اکسیژن به اندام ها و بافت ها، آن را برطرف کند. گاهی اوقات برای ایجاد یک سطح طبیعی اکسیژن، فرد نیاز به دریافت اکسیژن دارد.

گاهی اوقات یک فرد مبتلا به سیانوز باید مصرف هر دارویی را که جریان خون را محدود می کند متوقف کند. این داروها شامل داروهایی مانند مسدود کننده های بتا، قرص های ضد بارداری و برخی داروهای آلرژی هستند. همچنین ممکن است پزشک تغییراتی در شیوه زندگی مانند ترک سیگار و مصرف کافئین را توصیه کند.

بهترین پماد کبودی بدن (بهترین کرم ضد کبودی)

پماد موضعی آرنیکا یا کرم ضد کبودی به طور موثری کبودی ناشی از لیزر را کاهش می دهد. می توانید روزی چند بار از پماد یا ژل آرنیکا روی کبودی استفاده کنید. کرم ضد کبودی و مرده لافارر نیز بهترین پماد برای کبودی صورت، گردن، دور چشم، پا و دست است.

روش رفع کبودی با طب سنتی چیست؟

موارد زیر در طب سنتی و درمان های خانگی برای رفع کبودی های بدن توصیه می شود:

سبزیجات برگ سبز مصرف کنید

استفاده موضعی از روغن گیاهی بادام تلخ

روغن چهل گیاه یا دانه سیاه را روی محل کبودی بمالید

از کمپرس سرد استفاده کنید

مصرف مرکبات به دلیل ویتامین C

استفاده از کمپرس سرد به رفع کبودی بدن کمک می‌کند.

چه زمانی برای درمان کبودی به پزشک مراجعه کنیم؟

کبودی به طور کلی یک اورژانس در نظر گرفته نمی شود، اما سیانوز مرکزی اغلب به دنبال یک مشکل جدی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. کبودی معمولاً علامت یک بیماری زمینه ای است، اما به خودی خود یک بیماری نیست. بنابراین، درمان باید با هدف رفع علت زمینه ای باشد. برخی از علل زمینه ای خطرناک و تهدید کننده زندگی هستند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

دشواری در تنفس و نفس نفس زدن

درد قفسه سینه

عرق کردن زیاد

درد و بی حسی ناگهانی در پاها، دست ها و انگشتان دست

عدم تمرکز و سردرگمی

تب یا علائم شبیه آنفولانزا

سردرد

سرگیجه یا غش

رنگ پریدگی و سفید شدن دست، پا و انگشتان

علاوه بر این، اگر سیانوز محیطی با گرم کردن بدن یا ماساژ همان ناحیه برطرف نشد، باید با پزشک داخلی مشورت کنید.

نتیجه گیری و راهنمایی برای مراجعه به پزشک

درک علل و علائم کبودی در شناخت و مدیریت این بیماری بسیار مهم است. کبودی ممکن است یک ناراحتی موقت یا نشانه ای از یک مشکل اساسی سلامتی باشد. با آگاهی از اقدامات پیشگیرانه مانند پوشیدن لباس های محافظ در حین فعالیت های بدنی برای جلوگیری از آسیب، رژیم غذایی حاوی ویتامین ها و سبزیجات کافی و انجام آزمایش های دوره ای خون می توانید از آن اجتناب کنید.

برای تشخیص دقیق و اطمینان بیشتر، با پزشک عمومی یا متخصص داخلی مشورت کنید. همچنین در سایت دکترتو علاوه بر دریافت نوبت پزشکی به صورت حضوری می توانید از سامانه مشاوره آنلاین پزشک داخلی و مشاوره آنلاین پزشک عمومی استفاده کنید.

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

آیا کبودی بدن دلیلی برای نگرانی است؟

کبودی پراکنده معمولاً جای نگرانی نیست. اما توجه به علائم غیرمعمول دیگر به شما کمک می کند تا علت اصلی کبودی را پیدا کنید. اغلب، می توانید با مصرف مواد مغذی مناسب در رژیم غذایی خود، خطر کبودی در آینده را کاهش دهید.

این تمایل می تواند ارثی باشد. اختلالات ارثی، مانند بیماری فون ویلبراند، می تواند بر توانایی لخته شدن خون تأثیر بگذارد و به راحتی باعث کبودی شود. کبودی در زنان راحت تر از مردان رخ می دهد. محققان کشف کرده‌اند که هر جنسیتی چربی و رگ‌های خونی را در بدن سازماندهی می‌کند. رگ های خونی در مردان کاملا بی خطر هستند و این مشکل از آسیب دیدن رگ ها جلوگیری می کند.

کبودی در افراد مسن راحت تر رخ می دهد. ساختار محافظ پوست و بافت چربی که از رگ های خونی محافظت می کند با گذشت زمان ضعیف می شود. این بدان معناست که ممکن است پس از صدمات جزئی دچار کبودی شوید.

علل احتمالی کبودی بدن

1. ورزش شدید

ورزش های شدید علاوه بر درد عضلانی باعث کبودی اطراف عضلات آسیب دیده می شود. وقتی عضله ای را می کشید، بافت ماهیچه ای در عمق پوست آسیب می بیند. این مشکل می تواند باعث ترکیدن رگ های خونی و نشت خون به محیط شود. اگر به دلایلی بیش از حد معمول خونریزی کردید، خون در زیر پوست جمع شده و باعث کبودی می شود.

2. داروها

برخی از داروها شما را مستعد کبودی می کنند. رقیق کننده های خون (رقیق کننده های خون) و داروهای بدون نسخه (OTC) مانند آسپرین، ایبوپروفن (ادویل) و ناپروکسن بر لخته شدن خون تأثیر می گذارند. داروهایی که خون را رقیق می کنند ممکن است باعث خونریزی و کبودی بیشتر شوند. برخی از داروهای رقیق کننده خون معروف عبارتند از:

وارفارین

هپارین

ریواروکسان

دابی گوتران

آپیکسابان

آسپرین

برخی دیگر از داروها ممکن است رفتار رگ‌های خونی را ضعیف یا تغییر دهند، التهاب را بدتر کنند یا خطر خونریزی را افزایش دهند. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

برخی از داروهای گیاهی مانند جینکو بیلوبا، جینسینگ، گشنیز، مقادیر زیادی سیر، زنجبیل و پوست درخت بید

کورتیکواستروئیدها و گلوکوکورتیکوئیدها، به عنوان مثال پردنیزون

برخی از داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام و فلوکستین

آسپرین، داروهای ضد انعقاد و داروهای ضد پلاکت، توانایی لخته شدن خون را کاهش می دهند. آنتی بیوتیک ها نیز ممکن است با مشکلات لخته شدن همراه باشند. در نتیجه، خونریزی ناشی از آسیب مو ممکن است طولانی‌تر از حد معمول متوقف شود و اجازه می‌دهد تا خون کافی به بیرون نشت کند تا کبودی بزرگ‌تری ایجاد شود.

کورتیکواستروئیدهای موضعی و سیستمیک – که می توانند برای درمان انواع بیماری ها از جمله آلرژی، آسم و اگزما استفاده شوند – پوست را نازک کرده و کبودی را آسان تر می کنند. برخی از مکمل های غذایی مانند جینکو به دلیل اثر ضد انعقادی خود ممکن است خطر کبودی را افزایش دهند.

افرادی که دارو مصرف می کنند و متوجه افزایش خونریزی یا کبودی می شوند باید از پزشک خود در مورد تأثیر داروها بر خونریزی سوال کنند. اگر این اتفاقات رخ دهد، آنها می توانند با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای ادامه درمان صحبت کنند. زمانی که خون زمان زیادی برای لخته شدن نیاز دارد، بیشتر آن از رگ های خونی خارج شده و در زیر پوست تجمع می یابد. اگر کبودی ناشی از مصرف بیش از حد باشد، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

گاز

نفخ شکم

معده درد

درد معده

حالت تهوع

بالا آوردن

اسهال

یبوست

اگر فکر می کنید کبودی شما نتیجه قرص های بدون نسخه است، با پزشک خود مشورت کنید.

3. کمبود مواد مغذی

ویتامین ها بسیاری از وظایف مهم را در خون شما انجام می دهند. آنها به تشکیل گلبول های قرمز خون، حفظ سطح مواد معدنی و کاهش کلسترول کمک می کنند. به عنوان مثال، ویتامین C از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کند و به بهبود زخم ها کمک می کند. اگر ویتامین C کافی دریافت نکنید، پوست به راحتی کبود می شود و منجر به کبودی “تصادفی” می شود. سایر علائم کمبود ویتامین C عبارتند از:

خستگی

ضعف

تحریک پذیری

لثه های متورم یا دارای خونریزی

اگر آهن کافی دریافت نکنید، بدن به راحتی می میرد. زیرا بدن برای حفظ سلامت سلول های خونی به آهن نیاز دارد. اگر سلول های خونی سالم نباشند، بدن قادر به دریافت اکسیژن مورد نیاز برای عملکرد نخواهد بود. این باعث کبودی روی پوست می شود. سایر علائم کمبود آهن عبارتند از: خستگی

ضعف

سردرد

سرگیجه

تنگی نفس

تورم یا درد زبان

احساس سوزن سوزن شدن در پاها

دست یا پاهای سرد

تمایل به خوردن چیزهایی که غذا نیستند، مانند یخ، خاک یا خاک رس

تورم یا درد زبان

اگرچه در بزرگسالان سالم نادر است، کمبود ویتامین K می تواند لخته شدن خون را کند کند. وقتی خون به سرعت لخته نمی شود، بیشتر آن در زیر پوست جمع می شود و کبودی ظاهر می شود. سایر علائم کمبود ویتامین K عبارتند از:

خونریزی از دهان یا لثه

خون در مدفوع

دوره های سنگین

خونریزی بیش از حد از زخم ها

اگر فکر می کنید کبودی های شما ناشی از کمبود ویتامین است، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک قرص آهن یا سایر داروها را تجویز می کند – یا توصیه می کند رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

4- دیابت

دیابت یک مشکل متابولیک است که بر توانایی بدن برای تولید یا استفاده از انسولین تأثیر می گذارد. اگرچه دیابت باعث کبودی نمی شود، اما می تواند زمان بهبودی را کاهش دهد و باعث شود کبودی بیشتر از حد معمول باقی بماند. علائم دیابت عبارتند از:

خیلی تشنه

افزایش ادرار

افزایش گرسنگی

کاهش وزن غیر قابل توضیح

تاری دید

گزگز، درد یا بی حسی در دست یا پا

اگر یک یا چند مورد از این علائم را همراه با کبودی تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر دیابت قبلاً تشخیص داده شده باشد، کبودی ممکن است نتیجه بهبود آهسته زخم باشد. همچنین می‌تواند ناشی از نیش پوست برای آزمایش قند خون یا تزریق انسولین باشد.

5- بیماری فون ویلبراند

بیماری فون ویلبراند یک اختلال ژنتیکی است که بر توانایی لخته شدن خون تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به VWD با این بیماری متولد می شوند، اما ممکن است برای مدت طولانی علائمی نداشته باشند. این اختلال خونریزی یک مشکل مادام العمر است.

هنگامی که خون به درستی لخته نمی شود، خونریزی ممکن است شدیدتر یا طولانی تر از حد طبیعی باشد. هرگاه این خون در زیر سطح پوست به دام افتاده باقی بماند، کبودی ظاهر می شود. یک فرد مبتلا به VWD ممکن است متوجه کبودی قابل توجه یا بدخیم ناشی از صدمات جزئی یا حتی جزئی شود. علائم دیگر عبارتند از:

خونریزی شدید پس از جراحات، کارهای دندانپزشکی یا جراحی

خونریزی بینی که بیش از 10 دقیقه طول می کشد

خون در ادرار یا مدفوع

دوره های سنگین یا طولانی

لخته شدن خون بزرگ (بیش از یک اینچ) در طول قاعدگی

اگر فکر می کنید علائم شما نتیجه بیماری فون ویلبراند است، به پزشک خود مراجعه کنید.

6. ترومبوفیلی

ترومبوفیلی به این معنی است که خون شما تمایل بیشتری به لخته شدن دارد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که بدن شما مواد شیمیایی لخته‌کننده بیش از حد یا خیلی کم تولید می‌کند. ترومبوفیلی معمولاً هیچ علامتی ندارد تا زمانی که لخته خون تشکیل شود.

اگر لخته خون ایجاد شود، پزشک آزمایش ترومبوفیلی را انجام می دهد و ممکن است یک رقیق کننده خون تجویز کند. افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند راحت تر کبود می شوند.

7. شیمی درمانی

افراد مبتلا به سرطان اغلب خونریزی و کبودی بیش از حد را تجربه می کنند. اگر شیمی درمانی یا رادیوتراپی دریافت کرده اید، ممکن است تعداد پلاکت خون شما کم باشد (ترومبوسیتوپنی). بدون پلاکت کافی، خون کندتر از حد معمول لخته می شود. این بدان معنی است که یک ضربه یا آسیب جزئی می تواند باعث کبودی قابل توجه یا توده ای شود.

افراد مبتلا به سرطان که رژیم غذایی دارند ممکن است دچار کمبود ویتامین شوند که بر توانایی لخته شدن خون تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به سرطان در قسمت هایی از بدن که مسئول تولید خون هستند (مانند کبد) ممکن است لخته شدن غیر طبیعی داشته باشند.

8. لنفوم غیر هوچکین

لنفوم غیر هوچکین سرطانی است که در سلول های لنفوسیتی که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند شروع می شود. شایع ترین علامت لنفوم غیر هوچکین تورم بدون درد غدد لنفاوی در گردن، کشاله ران و زیر بغل است. اگر NHL به مغز استخوان گسترش یابد، می تواند تعداد سلول های خونی را در بدن شما کاهش دهد. این منجر به تعداد کمتر پلاکت ها می شود که می تواند بر توانایی خون برای لخته شدن، کبودی و خونریزی آسان تأثیر بگذارد. علائم دیگر عبارتند از:

عرق شبانه

خستگی

تب

سرفه، مشکل در بلع یا تنفس (اگر لنفوم در ناحیه قفسه سینه باشد)

سوء هاضمه، درد معده یا کاهش وزن (اگر لنفوم در معده یا روده باشد)

9. ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP)

این اختلال خونریزی به دلیل تعداد کم پلاکت ها ایجاد می شود. بدون پلاکت کافی، خون در لخته شدن مشکل دارد. افراد مبتلا به ITP بدون هیچ دلیل مشخصی دچار کبودی می شوند. خونریزی زیر پوست ممکن است به صورت لکه های قرمز یا بنفش ظاهر شود که شبیه بثورات پوستی است. علائم دیگر عبارتند از:

خونریزی لثه

خونریزی بینی

قاعدگی های سنگین

خون در ادرار یا مدفوع

10. هموفیلی A

هموفیلی A یک اختلال ژنتیکی است که بر توانایی لخته شدن خون تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به هموفیلی A فاکتور VIII را از دست می دهند که یک عامل لخته کننده مهم است که منجر به خونریزی و کبودی بیش از حد می شود. علائم دیگر عبارتند از:

درد و تورم مفاصل

خونریزی خود به خود

خونریزی بیش از حد پس از آسیب، جراحی یا زایمان

11. هموفیلی ب

افراد مبتلا به هموفیلی B فاقد یک عامل انعقادی به نام فاکتور IX هستند. اگرچه پروتئین خاص درگیر در این اختلال با پروتئین مرتبط با هموفیلی A متفاوت است، اما این دو بیماری علائم مشابهی دارند. این علائم عبارتند از:

خونریزی و کبودی زیاد

درد و تورم مفاصل

خونریزی خود به خود

خونریزی بیش از حد پس از آسیب، جراحی یا زایمان

12. سندرم اهلرز-دانلوس

سندرم اهلرز دانلوس گروهی از بیماری های ارثی است که بر بافت های همبند تأثیر می گذارد. این بیماری ها شامل مفاصل، پوست و دیواره رگ های خونی است. افراد مبتلا به این عارضه مفاصلی دارند که بسیار فراتر از دامنه حرکتی طبیعی آنها حرکت می کند و پوست کشیده ای دارند. علاوه بر این، پوست نازک و شکننده است و به راحتی آسیب می بیند. کبودی شایع است.

13. سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ زمانی رخ می دهد که کورتیزول بیش از حد در خون شما وجود دارد. این مشکل ممکن است به دلیل مشکل در تولید طبیعی کورتیزول در بدن یا استفاده بیش از حد از کورتیکواستروئیدها ایجاد شود. علائم دیگر عبارتند از:

علائم کشش بنفش روی سینه ها، بازوها، شکم و ران ها

افزایش وزن غیر قابل توضیح

رسوب بافت چربی در صورت و قسمت فوقانی پشت

آکنه

خستگی

افزایش تشنگی

افزایش ادرار

14- پورپورای عروقی

پورپورای عروقی معمولا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله حدود 10 درصد از افراد بالای 50 سال. این بیماری باعث ایجاد ضایعات کبودی مانند قرمز-بنفش بر روی پوست می شود و احتمالاً بازوها و دست ها را نیز درگیر می کند.

15- سوء مصرف الکل و بیماری های کبدی

سوء مصرف الکل یک عامل خطر مهم برای بیماری های کبدی مانند سیروز است. سیروز و سایر بیماری های کبدی به آرامی کبد را ضعیف می کنند. با پیشرفت بیماری کبد، کبد تولید پروتئین هایی را که به لخته شدن خون کمک می کنند متوقف می کند. در نتیجه ممکن است فرد دچار خونریزی بیش از حد و کبودی آسان شود. همچنین ممکن است خارش، احساس خستگی یا حالت تهوع، ورم پاها، ادرار تیره و زردی چشم یا پوست را تجربه کنید.

بیماری های کبدی را می توان درمان کرد، به خصوص زمانی که پزشک آنها را در زمان مناسب تشخیص دهد. افرادی که مشروبات الکلی می نوشند، در صورت بروز علائم مشکلات سلامت کبد، باید نوشیدنی خود را متوقف کنند. پزشک می تواند در مورد ترکیب صحیح درمان های پزشکی و تغییر سبک زندگی به شما توصیه کند.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

در بیشتر موارد، کبودی تصادفی جای نگرانی نیست. اما اگر پس از تغییر رژیم غذایی یا قطع مصرف مسکن متوجه کبودی غیرعادی شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

آبی که با گذشت زمان بزرگتر می شود

کبودی که در عرض دو هفته تغییر نمی کند

خونریزی که به راحتی قطع نمی شود

درد یا حساسیت شدید

خونریزی بینی شدید یا طولانی مدت

تعریق شدید شبانه (که لباس های شما را خیس می کند)

قاعدگی های غیرعادی سنگین یا لخته شدن خون شدید در طول قاعدگی

در بسیاری از موارد، ضایعات به دنبال ترومای پوست ظاهر می شوند. با این حال، آنها بسیار طولانی تر از کبودی هستند و معمولاً بسیار بزرگتر هستند. گاهی حتی پس از بهبود ضایعه، پوست قهوه ای باقی می ماند.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید می تواند شدت علائم را کاهش دهد. افراد مبتلا به پورپورای عروقی باید از کبودی آگاه باشند و سعی کنند از پوست خود در برابر آسیب محافظت کنند. هیچ درمانی وجود ندارد، اما پزشک شما ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای کاهش فراوانی و شدت ضایعات توصیه کند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا