چرا باید فطریه بپردازیم

پاسخ به تمام سوالات مهم در مورد فطری

یکی از کارهای واجب در روز عید فطر پرداخت زکات فطره است. پرداخت زکات فطره احکامی دارد. اگر با احکام فطره آشنایی ندارید، می توانید پاسخ تمام سوالات خود در مورد فطره را در این قسمت از دین و دین نمناک بیابید.

غریزه چیست؟

فطریه یکی از فروع اسلام است. زکات فطره یکی از عبادات واجب است که در انجام آن قصد تقرب به خدا شرط صحت آن است.

زکات فطره بر چه کسانی واجب است؟

آیت الله سیستانی گفت: بر مؤدی که در هنگام غروب شب عید فطر شرایط زیر را دارد واجب است زکات فطره خود و کسانی را که عرفاً نان آور او محسوب می شوند بپردازد:

1. بالغ باشید. 2. عاقل باشید. 3. بیهوش نباشید. 4. فقیر نیست. 5. برده نباشد. (شرح المسائل، امام خمینی، مسأله 1370)

مقدار و مقدار طبیعی بودن و کفاره

هر سال مبلغی از سوی مراجع تقلید برای فطریه و کفاره تعیین می شود که برای سال 1400 به شرح زیر است:

بر اساس اعلام دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی، میزان زکات فطره امسال بر اساس برنج رایج 70 هزار تومان و بر اساس گندم 20 هزار تومان است. این موارد

کفاره روزه غیر ارادی پنج هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود.

مبلغ کفاره روزه عمد 300000 تومان می باشد.

مزایای پرداخت طبیعی

پرداخت زکات فطره فواید زیادی دارد از جمله:

1.دادن زکات فطره موجب قبولی روزه می شود

در داستانی از امام صادق (علیه السلام) آمده است:

همانا دادن زکات فطره از عوامل تکمیل و تمام کننده روزه است، همچنان که صلوات بر پیامبر(ص) از عوامل تمام کننده نماز است. زیرا اگر کسی روزه بگیرد ولی عمدا زکات فطره را ترک کند و نپردازد، مثل این است که روزه نگرفته است، مثل اینکه نماز بخواند ولی بر پیامبر صلوات نفرستد، مثل این است که روزه نگرفته باشد. نماز نخوانده (شیخ صدوق من لایحضره الفقیه ج 2 ص 183).

2. دادن زکات فطره موجب می شود که انسان از مرگ در آن سال حفظ شود

در داستانی از امام صادق (ع) آمده است:

از معتب از ابی عبدالله (علیه السلام) می فرماید: برو و احکام خانواده هایمان و بر ضعیفان را به ما بده و آنها را جمع کن و از آنها نخواه پس اگر آنها را به عنوان یک انسان ترک کردی، از مرگ می ترسیدی.

امام صادق به من فرمود: زکات فطره را از طرف اهل بیت بپرداز و همه را در نظر بگیر و هیچ کدام را فراموش نکن، زیرا اگر یکی را ترک کنی، از مرگ او می ترسم. راوی می گوید: پرسیدم مرگ چیست؟ حضرت فرمود: مرگ. (شیخ کلینی، اصول کافی، ج 4، ص 174.)

3. پرداخت زکات فطره موجب سلامتی جسم و پاکسازی روح از رذایل اخلاقی می شود 

در روایتی در تفسیر آیه شریفه «قد افلح من زکیها» آمده است: منظور از زکات زکات فطره است. (محدث نوری، مستدرک وصل الشیعه، ج 7، ص 137.)

زکات فطره چقدر است؟

برای زکات فطره باید سه کیلوگرم غذای رایج مانند گندم، برنج، جو، خرما، کشمش، ذرت یا معادل هر یک از آنها اهدا شود. بهتر است موردی را انتخاب کنید که شهر یا منطقه بیشترین جمعیت را داشته باشد. آنها تغذیه می کنند

در مجموع برای هر نفر 3 کیلو گندم، 3 کیلو جو، 3 کیلو خرما، 3 کیلو برنج، 3 کیلو کشمش یا 3 کیلو ذرت به عنوان مصرف طبیعی تعیین شد.

اگر فردی فطریه چند نفر را بدهد، نباید همه فطریه ها از یک نوع و جنسیت باشد. اگر برای فطریه بعضی گندم بدهد، می تواند برای فطریه بعضی دیگر جو یا برنج یا نقره بدهد.

طبیعی است که برود و پرداخت کند

بهتر است فطریه را کنار گذاشته و قبل از اذان مغرب و رؤیت هلال ماه شوال و قبل از نماز عید فطر بپردازید. اگر کسی نماز عید را نخواند باید تا ظهر عید فطریه بدهد. اگر بین غروب شب عید فطر تا ظهر روز عید فطر فقیری پیدا نشود، می توان آن را کنار گذاشته و بعداً پرداخت کرد.

پرداخت فطری قبل از عید فطر

اگر قبل از ماه رمضان فطره بدهد صحیح نیست و احتیاط واجب آن است که در ماه رمضان فطره ندهد. طبیعی دانستن آن مانعی ندارد.

اگر پرداخت فطریه بعد از عید فطر باشد اشکالی دارد؟

اگر فطریه خود را نپردازد و آن را با هم نگذارد، احتیاط واجب آن است که بعداً بدون قصد فطریه آن را بدهد.

عدم پرداخت طبیعی است

زکات فطره «دین» است و از گردن کسی نمی افتد. زکات فطره مخصوص روز عید نیست و اگر کسی زکات فطره را ندهد، زکات فطره بر او واجب است و از او کسر نمی شود.

زکات فطره جزء بدهی محسوب می شود و اگر شخصی بمیرد و زکات فطره را نپرداخته باشد باید زکات فطره را از اصل دارایی خود بپردازد و اجازه ورثه لازم نیست.

آیا فقط روزه داران باید فطریه بدهند؟

زکات فطره نه تنها بر روزه داران واجب است، بلکه افرادی که به توصیه پزشک از روزه گرفتن منع شده اند یا روزه داران اختیاری نیز باید فطره خود را بپردازند.

آیا تابعیت برای فقرا اجباری است؟

کسى که فقیر است و خرجى براى خود و خانواده اش ندارد و شغلى ندارد که بتواند خرج خود و خانواده اش را بپردازد، زکات فطره بر او واجب نیست.

اگر فرزند فقیر، یعنی نان آور او توانایی پرداخت فطره را داشته باشد، پرداخت زکات فطره بر فقیر واجب نیست، بلکه پرداخت زکات فطره لازم است.

آیا این کار برای غیر ناظران واجب است؟

برای کسی که دیگری باید فطره او را بدهد واجب نیست، ولی اگر ولی فطره نداده باشد و شرایط زکات فطره را به جا آورد بنابر احتیاط واجب است که فطره او را بدهد.

اگر شوهر زنی مخارج او را نپردازد و دیگری مخارج او را بپردازد و زن نان آور دیگری باشد، آن شخص باید مخارج زن را بپردازد و اگر کسی مخارج او را نپردازد و خود زن توانایی مالی داشته باشد، باید مخارج زن را بپردازد. باید خودش سهمش را بپردازد.

ماهیت جنین و نوزاد تازه متولد شده

والدین باید کمک هزینه تولد نوزادان شیرده و حتی کودکانی که قبل از غروب آفتاب متولد می شوند را پرداخت کنند، اما پرداخت کمک هزینه تولد برای جنین داخل رحم الزامی نیست، اما مطلوب است.

ماهیت یک سرباز در خدمت

آیت الله مکارم شیرازی

اگر تمکن مالی داشته باشد بنابر احتیاط واجب باید بپردازد.

آیت الله نوری همدانی

اگر نان آور پدر باشند به عهده پدر و اگر مخارج آنها بر عهده اداره ذیصلاح باشد; زکات فطره بر کسی واجب نیست.

طبیعی است که دختر به شوهرش برود

اگر دختری قبل از غروب آفتاب آخرین روز ماه مبارک رمضان نزد شوهرش رفته و زندگی مشترک خود را رسما آغاز کند، فطریه او بر عهده شوهر است.

اگر دختری ازدواج کرده باشد ولی در خانه پدری زندگی کند، تولد او به عهده پدر است.

اگر دختری در آخرین روز ماه مبارک رمضان بعد از غروب آفتاب به خانه شوهر برود، پدرش باید فطریه او را بدهد.

محل اصلی مصرف طبیعی است

بر اساس نظر امام خمینی رحمه الله و برخی منابع عمده تقلید فطریه در هر هشت موردی که زکات استفاده می شود قابل پرداخت است. این بدان معنی است که شامل:

مردم فقیر

فقیر: به افرادی اطلاق می شود که وضعیت اقتصادی آنها بدتر از فقرا است.

مسافرانی که در راه هستند و پولی برای بازگشت به شهر خود ندارند.

بدهکارانی که نمی توانند بدهی خود را پرداخت کنند.

در راه خدا: یعنی در تمام کارهای خیری که به نفع مسلمانان است. مانند ساخت و ساز و تعمیر مساجد، جاده ها، پل ها، مدارس، بیمارستان ها و غیره.

کفاری که با دادن زکات یا کمک به مسلمانان در زمان جنگ به اسلام تشویق می شوند.

پرداخت به نایب امام یا کارمندان حکومت اسلامی که مسئول جمع آوری زکات و پرداخت آن به نیازمندان هستند.

برخی از علمای شیعه مانند آیات اعظم صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی معتقدند که فطریه برای شیعیان فقیر و نیازمند است و در موارد دیگر نیازی به صرف آن نیست.

به چه کسی باید پرداخت شود؟ (پاسخ بر اساس برخی منابع)

آیت الله سیستانی

زکات فطره بنابر احتیاط فقط به فقرا داده شود. و این یعنی فقرای شیعه که شرایط استحقاق زکات را دارند و اگر شیعیان فقیر در شهر نباشند می توان آن را به سایر مسلمانان فقیر داد ولی در هیچ موردی نباید به نصیبی داده شود.

آیت الله مکارم شیرازی

زکات فطره باید برای شیعیان نیازمند استفاده شود. اما اگر مثلاً از این شرایط رنج می برید، می توانید به زلزله زدگان پول بدهید.

آیت الله صافی گلپایگانی

زکات فطره بنابر احتیاط باید به فقرای شیعه برسد و اگر به موسسات و مؤسسات خیریه داده شد، بدون کم و زیاد صرف فقرای شیعه شود.

آیت الله نوری همدانی

مستحب است فقط به شیعیان فقیر بدهد.

آیت الله مظاهری

زکات فطره را می توان در هر کار خیری خرج کرد، اما بهتر است آن را به فقرا پرداخت کنید.

منظور ما از فقیر چیست؟

فقیر کسی است که نمی تواند یکساله یا به طور متناوب مخارج زندگی خود و نان آور خود را تامین کند. فردی که بیکار باشد و دارایی معادل هزینه های سال بعد خود نداشته باشد فقیر محسوب می شود.

کسى که در شب عید فطر یک سال خرج نداشته باشد، ولى هر ماه کار کند و درآمد داشته باشد، فقیر محسوب نمى شود.

فردی که بیکار است اما برای سال بعد هزینه دارد فقیر نیست.

پرداخت طبیعی به عزیزان

مستحب است هرکس ابتدا فطریه خود و خانواده خود را به پدر و مادر و خویشاوندان فقیر خود بدهد و اگر فقیری در بین آنها نیست آن را به همسایه فقیر یا صاحب فضیلت و تقوای فقیر بدهد. فقیر.

آیت الله سیستانی

مستحب است زکات فطره را به خویشاوندان و همسایگان فقیر قبل از دیگران بدهند و شایسته است که اهل علم و دین و فضل را در اولویت قرار دهند.

آیت الله مکارم شیرازی

اگر بخواهد زکات خود را برای کمک به خویشاوند خود در شهر دیگری بفرستد، نمی تواند بفرستد، مگر اینکه در شهر فقیر نباشد; البته در این زمینه راه حلی وجود دارد به این صورت که یکی از دوستان فردی که در این منطقه زندگی می کند زکات فطریه خود را می دهد و این شخص بعداً بدهی خود را به این شخص می پردازد.

آیت الله صافی گلپایگانی

در اعطای زکات فطره مستحب است به خویشاوندان فقیر، سپس به همسایگان فقیر، سپس به فقیران علم اولویت داده شود، اما اگر دیگران از این جهت برتری داشته باشند، مستحب است که آنها را در اولویت قرار دهند.

آیا می توان به سید فطریه داد؟

نظر برخی مراجع در این زمینه به شرح زیر است:

آیت الله سیستانی

کسی که سید نیست نمی تواند به سیدی فطره بدهد، حتی اگر سید نان آور او باشد، نمی تواند فطره خود را به سید دیگر بدهد.

آیت الله نوری همدانی

کسی که سید نیست نمی تواند به سید فطره بدهد.

آیت الله مظاهری

سید می تواند به سید و سید به غیر سید و در صورت لزوم غیر سید نیز می تواند به سید بپردازد.

چه کسانی نباید فطریه بگیرند؟

فطریه باید به فقرا برسد و نیازمندان فطریه نگیرند. اگر فطریه را به فقیری که به اعتقاد او فقیر است بدهد و بعد از دادن فطره بفهمد که فطریه گیرنده فقیر نبوده، می تواند همان فطریه را از او پس بگیرد و به فقیر بدهد. ولى اگر فطريه كرده است، بايد دوباره به مقدار فطريه خود و افراد وابسته به فقير فطريه بدهد.

فطریه دادن به شراب خوار صحیح نیست، پس به شرابخوار هم نباید فطریه داد. حتی اگر فطریه را برای خرید مشروبات الکلی خرج نکند، نباید به او فطریه داد.

فطریه دادن به فقیری که آن را در گناه خرج می کند جایز نیست و اگر بدهد باید به فقیر دیگری برگرداند.

به عقیده برخی از علما فطریه برای کسانی که نماز نمی خوانند صحیح نیست.

گروهی از علما معتقدند که هرکس باید فطریه خود را به فقرای شهر خود بدهد و انتقال فطریه از شهری به شهر دیگر صحیح نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، در آموزه های قرآن و عترت دلایل بسیاری برای انواع عبادات ذکر شده است و هر عملی که در دین مقدس اسلام بر آن تأکید شده است، مفاهیم عمیقی دارد و برکات و برکات فراوانی را به همراه دارد. مرد. در این میان یکی از اعمالی که به عنوان مکمل روزه در ماه مبارک رمضان معرفی شده است، پرداخت زکات فطره است که در بین مردم به فطریه نیز معروف است. شناخت آثار و ثمرات فطریه می تواند قدرت ایمان را تقویت کند و درهای رحمت الهی را به روی ما بگشاید.

خبرگزاری تسنیم به منظور آشنایی بیشتر با حکمت و دستورات مربوط به فطره با استناد به آموزه های قرآن و حدیث و همچنین درخواست مراجع عظام تقلید و علمای دین به مباحث اساسی در خصوص زکات فطره پرداخته است.

زکات فطره چیست؟

اولین سوالی که در مواجهه با زکات فطره یا فطریه به ذهن ما می رسد این است که اساساً معنای فطریه چیست و چرا باید بعد از یک ماه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان مبلغ یا جنسیت را به عنوان فطریه بپردازیم. . ?

برای دانستن پاسخ این سوال ابتدا باید توجه داشت که طبق آموزه های دینی پرداخت زکات فطره بعد از یک ماه روزه در ماه رمضان و در روز عید فطر که روز اول ماه مبارک رمضان است. شوال، واجب است. یعنی هر مسلمانی موظف است در روز عید سعید فطر مبلغ یا وجهی را که علمای دین تعیین می کنند به منظور اطلاع رسانی بپردازد تا از آن برای رسیدگی به امور فقرا و نیازمندان استفاده شود. و سایر مواردی که فقه اسلامی تعیین می کند.

1. روزه و فطره مکمل یکدیگرند

هر عبادتی که در دین اسلام واجب یا مستحب تعیین شده است، دارای آثار رحمت و برکت است. همان گونه که هر عملی، حرام یا مکروه است، نتایج و عواقب بد و مفسده دارد.

پرداخت زکات فطره یا فطریه نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر، وقتی پرداخت مالی بعد از یک ماه روزه واجب می شود، به این معناست که صدقه، برکت و حکمت در آنجا نهفته است.

یکی از حکمت ها را می توان از کلام امام جعفر صادق (علیه السلام) فهمید که فرمودند: «به درستی که پرداخت زکات فطره یکی از عوامل تکمیل کننده و تکمیل کننده روزه است، مانند روزه. صلوات بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از جمله عوامل تکمیل روزه است. نماز است زیرا هر کس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً و اختیاراً ترک کند، مثل این است که روزه نگرفته است. اگر کسى نماز بخواند، ولى بر پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله صلوات نفرستد، مثل این است که نماز را به جا نیاورده است. در این حدیث شریف، فطریه به معنای ختم و تمام شدن روزه در ماه مبارک رمضان است.

گویا خداوند متعال عبادت بدنی مانند روزه را با عبادت اقتصادی مانند پرداخت طبیعی آمیخته و هر یک را مکمل دیگری قرار داده است تا بدین ترتیب یکی از شرایط روزه یعنی درک حال فقرا محقق شود. در مرحله عملی و روزه داران با درک شرایط آن بخشی از اجناس خود را در اختیار نیازمندان قرار می دهند.

2. حفظ زندگی و اجتناب از مرگ

روش دیگری در پرداخت فطریه وجود دارد که به عنوان صدقه مطرح شده است. چنانکه در روایتی می خوانیم امام صادق علیه السلام به شخصی فرمود: «از طرف خود و اهل بیتت زکات فطره را بپرداز و همه را در نظر بگیر و کسی را فراموش نکن. زیرا اگر یکی از آنها را رها کنی، از مرگ او می ترسم.» این شخص از پیامبر پرسید: «معنای مرگ چیست؟ امام علیه السلام فرمود: مرده».

با نگاهی به این حدیث مشخص می شود که فطریه به عنوان صدقه دفع کننده بلا و حتی مرگ معرفی شده است و مردم برای حفظ جان خود و خانواده خود از پرداخت آن دریغ نکنند.

3. پرداخت غرایز به معنای تزکیه خود است

در تفسیر آیه «قد افلح من زکیها» آمده است که منظور از «زکیحه» پرداخت زکات فطره است; زیرا این عمل یکی از مصادیق تزکیه نفس است. به گونه ای که فطریه موجب طهارت روح از رذایل اخلاقی می شود، زیرا پرداخت بخشی از مال به فقرا، انسان را از حرص دور می کند و احساس نوع دوستی و خدمت به دیگران را تقویت می کند.

کمک هزینه تولد را چه کسی باید پرداخت کند؟

هر مسلمان بالغ، عاقل، هوشیار و غیر فقیر باید در پایان ماه مبارک رمضان زکات فطره خود و نان آورانش را بپردازد. در این صورت، هر کس که این چهار شرط را داشته باشد، حتی اگر غیر مسلمان نان آور او نیز باشد، باید برای آنها فطره نیز بدهد.

نکته قابل توجه این است که ممکن است شخص به دلایلی نتواند یک روز یا تمام ماه رمضان را روزه بگیرد. در این صورت همچنان ملزم به پرداخت فطریه است و روزه نگرفتن دلیل بر عدم پرداخت فطریه نخواهد بود. فطری.

نکته دیگر این است که “نیروی مسلط” یک شاخص بازده ذاتی در نظر گرفته می شود. در این مورد باید توجه داشت که نیروی غالب در طول سال ملاک است و نه تنها در ماه رمضان. در عین حال، بنا به فتوای برخی مراجع تقلید از جمله ولایت فقیه، اگر از گندم، برنج، خرما، جو و غیره داده شود، کافی است و لازم نیست. قدرت فرد غالب است

چه کسانی از پرداخت مالیات طبیعی معاف هستند؟

طبق آموزه های اسلامی، گروه خاصی از مردم از پرداخت فطریه معاف هستند، هر چند روزه بر این افراد واجب است.

1. فقیر: فقیر از نظر اسلام کسى است که یکساله و یا به طور متناوب امکاناتى براى تأمین معاش خود و نان آور خانه اش نداشته باشد. پس اگر کسى در شب عید فطر خرج یک سال نداشته باشد، ولى هر ماه کار کند و درآمد داشته باشد، فقیر محسوب نمى شود. در عین حال کسی که بیکار است اما برای سال بعد هزینه دارد فقیر نیست. اما فردی که بیکار باشد و دارایی کافی برای گذراندن سال بعد را نداشته باشد فقیر محسوب می شود.

2. رفتن دختر به خانه شوهر: اگر دختری قبل از غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان به خانه شوهر برود و رسماً زندگی مشترک را آغاز کند، فطره او بر عهده شوهرش است. اما اگر روز آخر ماه رمضان بعد از غروب آفتاب به خانه شوهر برود، پدرش باید فطریه او را بدهد. یعنی دختری که ازدواج کرده ولی در خانه پدری زندگی می کند، ارث او به عهده پدر است، مگر اینکه قبل از غروب آفتاب آخرین روز ماه مبارک رمضان نزد شوهرش برود.

3. جنین: به دنیا آوردن فرزندی که در شکم مادر است و هنوز به دنیا نیامده است، واجب نیست، زیرا او هنوز نان آور کسی محسوب نمی شود.

4. نوزاد: نوزادی که بعد از غروب آفتاب در آخرین روز ماه مبارک رمضان به دنیا بیاید، فطریه ندارد. ولى اگر در ماه رمضان و قبل از غروب روز آخر آن ماه نوزادى به دنيا بيايد، پدر يا کسى که مخارج مادر را بر عهده دارد بايد فطريه او را بدهد.

فدریه را به چه کسی بدهم؟

در مورد محل اصلی مصرف فطریه، مناسب است به نظرات مراجع عظام تقلید که دو نظر ارائه کرده اند، مراجعه شود. از یک سو، طبق نظر امام خمینی رحمه الله و برخی منابع تقلید عمده، در هر هشت موردی که زکات استفاده می شود، فطریه قابل پرداخت است. این بدان معنی است که شامل:

مردم فقیر

فقیر: به افرادی اطلاق می شود که وضعیت اقتصادی آنها بدتر از فقرا است.

مسافرانی که در راه هستند و پولی برای بازگشت به شهر خود ندارند.

بدهکارانی که نمی توانند بدهی خود را پرداخت کنند.

در راه خدا: یعنی در تمام کارهای خیری که به نفع مسلمانان است. مانند ساخت و ساز و تعمیر مساجد، جاده ها، پل ها، مدارس، بیمارستان ها و غیره.

کفاری که با دادن زکات یا کمک به مسلمانان در زمان جنگ به اسلام تشویق می شوند.

پرداخت به نایب امام یا کارمندان حکومت اسلامی که مسئول جمع آوری زکات و پرداخت آن به نیازمندان هستند.

برخی از علمای شیعه مانند آیات اعظم صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری حمدانی نیز معتقدند که فطریه برای شیعیان فقیر و نیازمند است و در موارد دیگر نیازی به صرف آن نیست. به عنوان مثال آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه تاکید کردند که: «زکات فطره باید برای شیعیان نیازمند استفاده شود. اما اگر مثلاً این شرایط را دارید می توانید به زلزله زدگان پول بدهید. »

در عین حال مستحب است هرکس ابتدا فطریه خود و خانواده خود را به پدر و مادر و خویشاوندان فقیر خود بدهد و اگر فقیری در بین آنها نیست آن را به همسایه فقیر و یا به دانشمند فقیر بدهد. فضیلت و تقوا که فقیرند.

ارزش طبیعی چیست؟

هر کس فطریه را واجب می کند باید سه کیلو (یک صاع) گندم، برنج، جو، خرما، کشمش یا ذرت برای خود و هر یک از نان آورانش به فطریه گیرنده بدهد یا بپردازد.

با توجه به دستورات مراجع تقلید و علمای دین، ترجیحاً از بین موارد ذکر شده، مواردی انتخاب شود که اهالی منطقه، روستا یا شهر بیشترین مصرف را در طول سال دارند.

نکته مهم در ادای فطریه این است که هر کس فطریه را به چند نفر بدهد، واجب نیست که فطریه را به همه همجنس بدهد. به عنوان مثال، همه چیز را مانند برنج یا گندم در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، اگر فطریه به برخی برنج بدهد و به برخی گندم دهد، کافی است. اما باید توجه داشت که نیمی از گندم و نیمی از برنج را نمی توان برای پرداخت فطریه انسان داد، یعنی قیمت دو قسم را در فطریه انسان نباید مخلوط کرد.

به گفته مراجع تقلید، میزان و میزان زکات فطره در ماه مبارک رمضان 1400 به شرح زیر است:

دفتر حضرت آیت الله خامنه ای

گندم: 20 هزار تومان

برنج: بر اساس قیمت محل سکونت روزه دار

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی

گندم: 21 هزار تومان

برنج: برنج ایرانی 100000 تومان و برنج غیر ایرانی 75000 تومان

دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی

گندم: 20 هزار تومان

برنج: 75 هزار تومان

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

گندم: 20 هزار تومان

برنج: 70 هزار تومان

دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی

گندم: 20 هزار تومان

برنج: 75 هزار تومان

حق بیمه چه زمانی باید پرداخت شود؟

فطریه را می توان در دو قسط پرداخت کرد: یکی قبل از نماز عید فطر، پس اگر کسی می خواهد نماز عید فطر را بخواند باید قبل از نماز عید فطر فطریه خود را با احتیاط بپردازد، قبیح. دوم بعد از نماز عید فطر تا نماز ظهر، اگر کسی نیت نماز عید فطر را ندارد تا نماز ظهر عید فطر وقت دارد فطریه شما را بدهد.

پس فطریه در ماه رمضان صحیح نیست و اگر کسی در ماه رمضان برای خود و خانواده اش فطریه داده باشد باید بعد از پایان ماه مبارک فطره دوباره بدهد. زیرا زمان دقیق پرداخت فطریه بعد از آخرین عصر ماه مبارک رمضان است.

ولى اگر کسى به هر دلیلى نتوانست فطریه خود را تا اذان ظهر عید فطر بپردازد، باید در اسرع وقت این کار را انجام دهد. البته در این صورت نیت و قضا را صورت ندهد.

محل پرداخت کجاست؟

شورای عالی زکات همه ساله پس از رؤیت هلال ماه شوال، نحوه پرداخت فطریه را اعلام می کند. اما طبق بررسی مراجع تقلید، مردم می توانند فدریه خود را به چند نهاد اصلی پرداخت کنند.

یکی از معتبرترین مراکز برای پرداخت فطریه عمومی و سادات فطریه و کفاره، دفتر مراجع عظام تقلید است که هرکس می تواند زکات فطره را از طریق آن بپردازد.

کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز یکی دیگر از نهادهای معتبر و قابل اعتماد است که هر ساله در شهرها و روستاها صندوق تشکیل می دهد و کمک ها و کفاره ها را دریافت می کند. همچنین کد دسترسی #5*7788 برای پرداخت زکات فطریه سادات، زکات فطریه عام، کفاره عمد و غیر عمد و شماره حساب 6037997950059833 برای فطریه عمومی، شماره حساب 6037997950068115 مربوط به فطریه شماره 6037997950068115 نیز مربوط به شماره کارت 369669669669466966946969669666946696969696669696969696666969669696969699797950059833 برای فطریه سادات، کفاره عمد و غیر عمد. هدف پرداخت کفاره این عمدی است.

همچنین سازمان اجتماعی مسئول نگهداری از معلولان و سالمندان نیازمند، ایتام و آسیب دیدگان اجتماعی نیز آماده دریافت کمک های مردمی خواهد بود. در این صورت، خیرین می توانند سهم کلی خود را از طریق شماره کارت مجازی 6367957070707075 لینک شده به حساب مشارکت های مردمی خیریه واریز کنند.

انتهای پیام/

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، در آموزه های قرآن و عترت دلایل بسیاری برای انواع عبادات ذکر شده است و هر عملی که در دین مقدس اسلام بر آن تأکید شده است، مفاهیم عمیقی دارد و برکات و برکات فراوانی را به همراه دارد. مرد. در این میان یکی از اعمالی که به عنوان مکمل روزه در ماه مبارک رمضان معرفی شده است، پرداخت زکات فطره است که در بین مردم به فطریه نیز معروف است. شناخت آثار و ثمرات فطریه می تواند قدرت ایمان را تقویت کند و درهای رحمت الهی را به روی ما بگشاید.

خبرگزاری تسنیم به منظور آشنایی بیشتر با حکمت و دستورات مربوط به فطره با استناد به آموزه های قرآن و حدیث و همچنین درخواست مراجع عظام تقلید و علمای دین به مباحث اساسی در خصوص زکات فطره پرداخته است.

زکات فطره چیست؟

اولین سوالی که در مواجهه با زکات فطره یا فطریه به ذهن ما می رسد این است که اساساً معنای فطریه چیست و چرا باید بعد از یک ماه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان مبلغ یا جنسیت را به عنوان فطریه بپردازیم. . ?

برای دانستن پاسخ این سوال ابتدا باید توجه داشت که طبق آموزه های دینی پرداخت زکات فطره بعد از یک ماه روزه در ماه رمضان و در روز عید فطر که روز اول ماه مبارک رمضان است. شوال، واجب است. یعنی هر مسلمانی موظف است در روز عید سعید فطر مبلغ یا وجهی را که علمای دین تعیین می کنند به منظور اطلاع رسانی بپردازد تا از آن برای رسیدگی به امور فقرا و نیازمندان استفاده شود. و سایر مواردی که فقه اسلامی تعیین می کند.

1. روزه و فطره مکمل یکدیگرند

هر عبادتی که در دین اسلام واجب یا مستحب تعیین شده است، دارای آثار رحمت و برکت است. همان گونه که هر عملی، حرام یا مکروه است، نتایج و عواقب بد و مفسده دارد.

پرداخت زکات فطره یا فطریه نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر، وقتی پرداخت مالی بعد از یک ماه روزه واجب می شود، به این معناست که صدقه، برکت و حکمت در آنجا نهفته است.

یکی از حکمت ها را می توان از کلام امام جعفر صادق (علیه السلام) فهمید که فرمودند: «به درستی که پرداخت زکات فطره یکی از عوامل تکمیل کننده و تکمیل کننده روزه است، مانند روزه. صلوات بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از جمله عوامل تکمیل روزه است. نماز است زیرا هر کس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً و اختیاراً ترک کند، مثل این است که روزه نگرفته است. اگر کسى نماز بخواند، ولى بر پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله صلوات نفرستد، مثل این است که نماز را به جا نیاورده است. در این حدیث شریف، فطریه به معنای ختم و تمام شدن روزه در ماه مبارک رمضان است.

گویا خداوند متعال عبادت بدنی مانند روزه را با عبادت اقتصادی مانند پرداخت طبیعی آمیخته و هر یک را مکمل دیگری قرار داده است تا بدین ترتیب یکی از شرایط روزه یعنی درک حال فقرا محقق شود. در مرحله عملی و روزه داران با درک شرایط آن بخشی از اجناس خود را در اختیار نیازمندان قرار می دهند.

2. حفظ زندگی و اجتناب از مرگ

روش دیگری در پرداخت فطریه وجود دارد که به عنوان صدقه مطرح شده است. چنانکه در روایتی می خوانیم امام صادق علیه السلام به شخصی فرمود: «از طرف خود و اهل بیتت زکات فطره را بپرداز و همه را در نظر بگیر و کسی را فراموش نکن. زیرا اگر یکی از آنها را رها کنی، از مرگ او می ترسم.» این شخص از پیامبر پرسید: «معنای مرگ چیست؟ امام علیه السلام فرمود: مرده».

با نگاهی به این حدیث مشخص می شود که فطریه به عنوان صدقه دفع کننده بلا و حتی مرگ معرفی شده است و مردم برای حفظ جان خود و خانواده خود از پرداخت آن دریغ نکنند.

3. پرداخت غرایز به معنای تزکیه خود است

در تفسیر آیه «قد افلح من زکیها» آمده است که منظور از «زکیحه» پرداخت زکات فطره است; زیرا این عمل یکی از مصادیق تزکیه نفس است. به گونه ای که فطریه موجب طهارت روح از رذایل اخلاقی می شود، زیرا پرداخت بخشی از مال به فقرا، انسان را از حرص دور می کند و احساس نوع دوستی و خدمت به دیگران را تقویت می کند.

کمک هزینه تولد را چه کسی باید پرداخت کند؟

هر مسلمان بالغ، عاقل، هوشیار و غیر فقیر باید در پایان ماه مبارک رمضان زکات فطره خود و نان آورانش را بپردازد. در این صورت، هر کس که این چهار شرط را داشته باشد، حتی اگر غیر مسلمان نان آور او نیز باشد، باید برای آنها فطره نیز بدهد.

نکته قابل توجه این است که ممکن است شخص به دلایلی نتواند یک روز یا تمام ماه رمضان را روزه بگیرد. در این صورت همچنان ملزم به پرداخت فطریه است و روزه نگرفتن دلیل بر عدم پرداخت فطریه نخواهد بود. فطری.

نکته دیگر این است که “نیروی مسلط” یک شاخص بازده ذاتی در نظر گرفته می شود. در این مورد باید توجه داشت که نیروی غالب در طول سال ملاک است و نه تنها در ماه رمضان. در عین حال، بنا به فتوای برخی مراجع تقلید از جمله ولایت فقیه، اگر از گندم، برنج، خرما، جو و غیره داده شود، کافی است و لازم نیست. قدرت فرد غالب است

چه کسانی از پرداخت مالیات طبیعی معاف هستند؟

طبق آموزه های اسلامی، گروه خاصی از مردم از پرداخت فطریه معاف هستند، هر چند روزه بر این افراد واجب است.

1. فقرا:

از نظر اسلام، فقیر کسی است که یکساله یا به طور متناوب، امکانات زندگی و نان آور خود را نداشته باشد. پس اگر کسى در شب عید فطر خرج یک سال نداشته باشد، ولى هر ماه کار کند و درآمد داشته باشد، فقیر محسوب نمى شود. در عین حال کسی که بیکار است اما برای سال بعد هزینه دارد فقیر نیست. اما فردی که بیکار باشد و دارایی کافی برای گذراندن سال بعد را نداشته باشد فقیر محسوب می شود.

2. دختری که نزد شوهرش می رود:

اگر دختری قبل از غروب آفتاب در آخرین روز ماه مبارک رمضان نزد شوهرش برود و رسماً زندگی مشترک را آغاز کند، فدریه او بر عهده شوهر است. اما اگر روز آخر ماه رمضان بعد از غروب آفتاب به خانه شوهر برود، پدرش باید فطریه او را بدهد. یعنی دختری که ازدواج کرده ولی در خانه پدری زندگی می کند، ارث او به عهده پدر است، مگر اینکه قبل از غروب آفتاب آخرین روز ماه مبارک رمضان نزد شوهرش برود.

3. جنین:

این برای بچه ای که در رحم است و هنوز به دنیا نیامده است واجب نیست، زیرا هنوز نان آور کسی محسوب نمی شود.

4. عزیزم:

نوزادی که بعد از غروب آفتاب در آخرین روز ماه مبارک رمضان به دنیا بیاید فطره ندارد. ولى اگر در ماه رمضان و قبل از غروب روز آخر آن ماه نوزادى به دنيا بيايد، پدر يا کسى که مخارج مادر را بر عهده دارد بايد فطريه او را بدهد.

فدریه را به چه کسی بدهم؟

در مورد محل اصلی مصرف فطریه، مناسب است به نظرات مراجع عظام تقلید که دو نظر ارائه کرده اند، مراجعه شود. از یک سو، طبق نظر امام خمینی رحمه الله و برخی منابع تقلید عمده، در هر هشت موردی که زکات استفاده می شود، فطریه قابل پرداخت است. این بدان معنی است که شامل:

مردم فقیر

فقیر: به افرادی اطلاق می شود که وضعیت اقتصادی آنها بدتر از فقرا است.

مسافرانی که در راه هستند و پولی برای بازگشت به شهر خود ندارند.

بدهکارانی که نمی توانند بدهی خود را پرداخت کنند.

در راه خدا: یعنی در تمام کارهای خیری که به نفع مسلمانان است. مانند ساخت و ساز و تعمیر مساجد، جاده ها، پل ها، مدارس، بیمارستان ها و غیره.

کفاری که با دادن زکات یا کمک به مسلمانان در زمان جنگ به اسلام تشویق می شوند.

پرداخت به نایب امام یا کارمندان حکومت اسلامی که مسئول جمع آوری زکات و پرداخت آن به نیازمندان هستند.

برخی از علمای شیعه مانند آیات اعظم صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری حمدانی نیز معتقدند که فطریه برای شیعیان فقیر و نیازمند است و در موارد دیگر نیازی به صرف آن نیست. به عنوان مثال آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه تاکید کردند که: «زکات فطره باید برای شیعیان نیازمند استفاده شود. اما اگر مثلاً این شرایط را دارید می توانید به زلزله زدگان پول بدهید. »

در عین حال مستحب است هرکس ابتدا فطریه خود و خانواده خود را به پدر و مادر و خویشاوندان فقیر خود بدهد و اگر فقیری در بین آنها نیست آن را به همسایه فقیر و یا به دانشمند فقیر بدهد. فضیلت و تقوا که فقیرند.

حق بیمه چه زمانی باید پرداخت شود؟

فطریه را می توان در دو قسط پرداخت کرد: یکی قبل از نماز عید فطر، پس اگر کسی می خواهد نماز عید فطر را بخواند باید قبل از نماز عید فطر فطریه خود را با احتیاط بپردازد، قبیح. دوم بعد از نماز عید فطر تا نماز ظهر، اگر کسی نیت نماز عید فطر را ندارد تا نماز ظهر عید فطر وقت دارد فطریه شما را بدهد.

پس فطریه در ماه رمضان صحیح نیست و اگر کسی در ماه رمضان برای خود و خانواده اش فطریه داده باشد باید بعد از پایان ماه مبارک فطره دوباره بدهد. زیرا زمان دقیق پرداخت فطریه بعد از آخرین عصر ماه مبارک رمضان است.

ولى اگر کسى به هر دلیلى نتوانست فطریه خود را تا اذان ظهر عید فطر بپردازد، باید در اسرع وقت این کار را انجام دهد. البته در این صورت نیت و قضا را صورت ندهد.

محل پرداخت کجاست؟

شورای عالی زکات همه ساله پس از رؤیت هلال ماه شوال، نحوه پرداخت فطریه را اعلام می کند. اما طبق بررسی مراجع تقلید، مردم می توانند فدریه خود را به چند نهاد اصلی پرداخت کنند.

یکی از معتبرترین مراکز برای پرداخت فطریه عمومی و سادات فطریه و کفاره، دفتر مراجع عظام تقلید است که هرکس می تواند زکات فطره را از طریق آن بپردازد.

کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز یکی دیگر از نهادهای معتبر و قابل اعتماد است که هر ساله در شهرها و روستاها صندوق تشکیل می دهد و کمک ها و کفاره ها را دریافت می کند. همچنین کد دسترسی #5*7788 برای پرداخت زکات فطریه سادات، زکات فطریه عام، کفاره عمد و غیر عمد و شماره حساب 6037997950059833 برای فطریه عمومی، شماره حساب 6037997950068115 مربوط به فطریه شماره 6037997950068115 نیز مربوط به شماره کارت 369669669669466966946969669666946696969696669696969696666969669696969699797950059833 برای فطریه سادات، کفاره عمد و غیر عمد. هدف پرداخت کفاره این عمدی است.

همچنین سازمان اجتماعی مسئول نگهداری از معلولان و سالمندان نیازمند، ایتام و آسیب دیدگان اجتماعی نیز آماده دریافت کمک های مردمی خواهد بود. در این صورت، خیرین می توانند سهم کلی خود را از طریق شماره کارت مجازی 6367957070707075 لینک شده به حساب مشارکت های مردمی خیریه واریز کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا