چرا لوزه ورم میکند

گاهی اوقات گلودرد ناشی از التهاب لوزه ها است. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است ناراحتی طولانی مدت را تجربه کنید. تورم لوزه ها می تواند نشانه ای از شرایط دیگری باشد که نیاز به مداخله پزشکی دارند. التهاب لوزه ها به ندرت یک بیماری جدی است، اما اگر تورم باعث درد شدید یا مکرر رخ می دهد، باید با پزشک مشورت کنید.

التهاب لوزه چیست؟

تونسیلیت زمانی رخ می دهد که یک یا هر دو لوزه ملتهب شوند. به طور معمول، لوزه ها به عنوان فیلترهایی عمل می کنند که از ورود میکروب ها به ریه ها جلوگیری می کنند. با مسدود کردن میکروب ها، لوزه ها می توانند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت گلو و ریه را کاهش دهند. لوزه ها همچنین آنتی بادی هایی تولید می کنند که خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

حتما بخوانید: 8 علامت بدن که نشان دهنده احتمال بالای سکته در شماست! (پیر و جوان)

متأسفانه، قرار گرفتن مکرر در معرض باکتری ها و ویروس ها، لوزه ها را در معرض خطر عفونت قرار می دهد. هنگامی که لوزه ها عفونی می شوند، به آن لوزه می گویند. برخی از اصطلاحات اصلی مرتبط با التهاب لوزه عبارتند از:

التهاب: تورم بافت ها.

ویروس های آدنوئید: ویروس هایی که غدد گلو را تحت تاثیر قرار می دهند.

استرپتوکوک: یا گلودرد استرپتوکوکی، وضعیتی که اغلب منجر به التهاب لوزه می شود.

مراحل التهاب لوزه

التهاب لوزه در مراحل زیادی رخ نمی دهد، اما شدت آن می تواند بسیار متفاوت باشد. لوزه خفیف به تورم جزئی اشاره دارد. بیماران مبتلا به لوزه خفیف معمولا گلودرد و سوزش خفیف دارند. این می تواند آزاردهنده باشد، اما معمولاً هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند.

با شدت گرفتن لوزه ها، علائم آن نیز بدتر می شود. این می تواند باعث مشکل در بلع و غذا خوردن شود. این درد می تواند به حدی فرد را تحت تاثیر قرار دهد که نتواند فعالیت های روزانه مانند رفتن به مدرسه یا محل کار را انجام دهد.

موارد پیشرفته لوزه باعث تورم شدید می شود که تنفس از طریق دهان بیمار را دشوار می کند. در این مرحله، درد کاملاً شدید می شود.

علائم و علل

التهاب لوزه ها دو علت اصلی دارد: عفونت های باکتریایی و ویروسی. باکتری استرپتوکوک یکی از شایع ترین علل التهاب لوزه است.

بسیاری از ویروس ها می توانند باعث التهاب لوزه شوند. ویروس های رایج مرتبط با لوزه ها عبارتند از:

برخی از شایع ترین علائم التهاب لوزه عبارتند از:

درد در گلو، گوش یا گردن

مشکل در بلع

تورم لوزه ها و غدد گردن

پوشش سفید یا زرد روی لوزه ها

تنفس دشوار

تب

تاول یا زخم در گلو

پیشگیری و خطرات

پیشگیری از التهاب لوزه به جلوگیری از ورود باکتری ها و ویروس های عامل لوزه بستگی دارد. شستن مکرر دست‌ها، استفاده از ضدعفونی‌کننده دست، و اجتناب از تماس با افراد بیمار از موثرترین راه‌های پیشگیری از لوزه است. افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به لوزه هستند عبارتند از:

فرزندان

بزرگسالان دچار نقص ایمنی

تشخیص و آزمایش

پزشک می‌تواند با معاینه لوزه‌های متورم آن‌ها را تشخیص دهد تا ببیند آیا ملتهب هستند یا خیر. با این حال، آزمایشات بیشتر برای تعیین درمان مناسب برای سایر علل لوزه مورد نیاز است.

اکثر پزشکان فرآیند تشخیص را با آزمایش سریع استرپتوکوک آغاز می کنند. تست نوار سریع نتیجه را در عرض 20 دقیقه نشان می دهد. اگر آزمایش باکتری را تشخیص ندهد، پزشک ممکن است به این نتیجه برسد که یک ویروس عامل التهاب لوزه است.

درمان، روش ها و داروها

درمان لوزه بستگی به علت آن دارد. بیماران مبتلا به عفونت های باکتریایی ممکن است از آنتی بیوتیک برای رفع عفونت استفاده کنند. پزشکان ممکن است یک آنتی بیوتیک تزریقی یا یک آنتی بیوتیک خوراکی 10 روزه را تجویز کنند.

اکثر بیماران پس از مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی به مدت سه روز احساس بهتری دارند. صرف تسکین علائم به معنای بهبودی بیمار نیست. آنها باید یک دوره کامل آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از بازگشت عفونت باکتریایی بگذرانند.

برای بیمارانی که به طور مکرر از ورم لوزه رنج می برند، لازم است لوزه های خود را با جراحی خارج کنند، این عمل را تونسیلکتومی یا تونسیلکتومی می نامند. پزشکان معمولاً از این گزینه اجتناب می کنند مگر اینکه لازم باشد. از آنجایی که لوزه ها نقش مهمی در سیستم ایمنی دارند، برداشتن آنها آخرین راه حل برای افرادی است که از لوزه مکرر رنج می برند.

خواندن را فراموش نکنید: 8 خوراکی که عروق و رگ های قلبی عروقی شما را تمیز می کند!

یک پزشک عمومی یا پزشک خانواده می تواند اکثر موارد لوزه را تشخیص داده و درمان کند. اگر شما یا فرزندتان به جراحی لوزه نیاز دارید، باید با جراح و متخصص بیهوشی مشورت کنید. جراحان از بیهوشی عمومی برای جلوگیری از درد و بی حرکت نگه داشتن بیماران در حین برداشتن لوزه استفاده می کنند. متخصص بیهوشی داروها را تهیه می کند و علائم حیاتی بیمار را در حین عمل مشاهده می کند.

درمان های خانگی طبیعی

موارد خفیف لوزه اغلب به درمان های خانگی که نیازی به مداخله پزشک ندارند، به خوبی پاسخ می دهند. اگر تب همراه با التهاب لوزه دارید، از این درمان های خانگی استفاده نکنید. تب ممکن است نشان دهنده این باشد که شما یا فرزندتان بیماری جدی تری مانند گلودرد استرپتوکوکی دارید که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

درمان‌های خانگی رایج برای التهاب لوزه عبارتند از:

مصرف مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن

غذاهای خنک و نرم مانند بستنی و ژلاتین بخورید

مایعات گرم مانند چای داغ بنوشید

مایعات سرد بنوشید

با آب نمک گرم غرغره کنید

از یک مرطوب کننده یا بخارساز استفاده کنید

اگرچه مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌تواند تورم و درد لوزه‌ها را کاهش دهد، اما نمی‌توانید برای درمان این بیماری به روش‌های مبتنی بر تغذیه اعتماد کنید.

با این حال، می توانید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید که سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد. هرچه سیستم ایمنی موثرتر باشد، احتمال ابتلا به لوزه کمتر می شود، زیرا بدن می تواند با باکتری ها و ویروس ها قبل از ایجاد مشکل مبارزه کند.

در اینجا چند راه برای تقویت سیستم ایمنی وجود دارد:

درمان ساده در طب اسلامی (دکتر ضیایی)

درمان ساده در طب سنتی (دکتر خیر اندیش)

خواندن را فراموش نکنید: با این 9 ماده غذایی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید!

نتیجه

در بیشتر موارد، التهاب لوزه یک وضعیت آزاردهنده است که باعث ناراحتی کوتاه مدت می شود. با این حال، اگر درمان نشود، می تواند خطرناک شود. اگر در مورد درمان شک دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. بسته به علائم، پزشک ممکن است آزمایش های تشخیصی انجام دهد، آنتی بیوتیک تجویز کند یا از روش های دیگر استفاده کند.

با اپلیکیشن Fat Language، تنها با گوش دادن به ۵ دقیقه در روز، به هر زبانی مانند بلبل در ۸۰ روز صحبت کنید! بهترین روش روز ضمن تقویت حافظه آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

به خلاصه این مقاله گوش دهید

همه مقالات صوتی

مرورگر شما از فایل صوتی پشتیبانی نمی‌کند

در انتهای گلو، دو تکه بافت بیضی شکل را می بینید که به آنها لوزه می گوییم. در هر طرف گلو یک لوزه وجود دارد. گاهی اوقات این لوزه ها ملتهب و متورم می شوند. التهاب لوزه ها باعث گلودرد و مشکل در بلع می شود. در بیشتر موارد، تورم و التهاب لوزه ها به دلیل عفونت ویروسی است، اما گاهی اوقات مشکل ناشی از عفونت باکتریایی است. درمان این مشکل به تشخیص علت آن بستگی دارد، بنابراین در اکثر موارد مراجعه به پزشک و متخصص گوش و حلق و بینی ضروری به نظر می رسد.

التهاب لوزه چیست و چه علائمی دارد؟

همه ما در دوران کودکی مشکلات لوزه های زیادی داشته ایم، اما آیا تا به حال فکر کرده اید که لوزه ها چیست؟ لوزه ها دو غده لنفاوی هستند که در دو طرف گلو قرار دارند. هر دوی اینها می توانند از بدن در برابر عفونت محافظت کنند، اما گاهی اوقات خود نیز عفونی می شوند و متورم می شوند. این مشکل در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در کودکان شایع تر است.

پزشکان تورم و التهاب لوزه ها را عمدتا در کودکان از سنین پیش دبستانی تا اواسط نوجوانی تشخیص می دهند. تب، گلودرد و گلودرد از علائم این مشکل هستند. عوامل بیماری زا که باعث التهاب لوزه می شوند به دیگران سرایت می کنند.

علت التهاب لوزه چیست؟

طیف گسترده ای از ویروس ها و باکتری ها می توانند باعث این وضعیت شوند. استرپتوکوک یکی از باکتری های رایجی است که باعث التهاب لوزه می شود.

اگر این بیماری ناشی از باکتری استرپتوکوک به درستی درمان نشود، ممکن است مشکلات جدی تر و پیچیده تری ایجاد شود. تشخیص تورم لوزه ها دشوار نیست و طی 7 تا 10 روز درمان می شود.

لوزه ها یکی از اولین سربازان دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زا هستند. آنها گلبول های سفید خون تولید می کنند که قادر به دفاع و محافظت از بدن هستند.

لوزه ها باکتری ها و ویروس هایی را که از طریق دهان و بینی وارد بدن می شوند را از بین می برند. البته در بحبوحه دفاع ممکن است خودشان دچار عوامل بیماری زا شوند و دچار مشکلاتی مانند تورم شوند. ویروس هایی مانند ویروس سرماخوردگی یا باکتری هایی مانند استرپتوکوک می توانند باعث تورم لوزه های شما شوند. البته در بیشتر مواقع، التهاب لوزه با درمان سرماخوردگی نیز درمان می شود.

ادم ویروسی

ویروس ها شایع ترین علت تورم لوزه ها هستند. ویروس سرماخوردگی باعث می شود که لوزه ها بیشتر از انواع دیگر متورم شوند. سایر ویروس هایی که باعث این مشکل می شوند عبارتند از:

اچ‌آی‌وی

هپاتیت A

ویروس اپشتین بار

ویروس اپشتین بار هم باعث التهاب لوزه و هم تب غدد می شود. گاهی اوقات التهاب لوزه از عوارض تب غدد است. اگر تورم و التهاب لوزه ها منشأ ویروسی داشته باشد، علائم لوزه ها شامل موارد دیگری مانند سرفه و گرفتگی بینی است.

تورم باکتریایی

تورم باکتریایی و التهاب لوزه های گلو در کودکان 5 تا 15 ساله شایع تر است. در بیشتر موارد، باکتری مشکل ساز استرپتوکوک است، اما انواع دیگر باکتری ها نیز می توانند باعث تورم لوزه ها در کودکان شوند.

عفونت لوزه ها

سرماخوردگی، آنفولانزا، آبله مرغان، سرخک و بسیاری از ویروس های دیگر می توانند باعث التهاب لوزه شوند.

نشانه خارجی تورم گلو چیست؟

تورم غدد تیروئید، گلودرد ناشی از باکتری، سرماخوردگی، درد در غضروف گلو، آلرژی به آب و هوا یا داروها یا استنشاق مواد شیمیایی می تواند باعث گلودرد بیرونی شود. این تورم همیشه خطرناک نیست، اما به محض مشاهده باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم التهاب لوزه چیست؟

علائم التهاب لوزه شامل موارد زیر است:

گلو درد شدید

مشکل در بلع

با صدای خشن

بوی بد دهان

تب

لرز

گوش درد

معده درد

سفتی گردن

قرمزی و تورم لوزه ها

وجود لکه های زرد و سفید روی لوزه ها

درد گردن و فک به دلیل تورم غدد لنفاوی

لوزه های متورم و ملتهب در کودکان با علائم دیگری مانند بی اشتهایی، بی قراری یا ترشح بیش از حد بزاق همراه است.

تونسیلیت شدید چیست؟

لوزه های متورم و ملتهب در کودکان بسیار شایع است و اکثر آنها حداقل یک بار دچار این مشکل می شوند. این را می توان به وضوح از عکس التهاب گلو فهمید، اگرچه این تورم احتمالاً در بزرگسالان نیز رخ می دهد. اگر علائم سنگ لوزه در تمام گروه های سنی حدود 10 روز طول بکشد، به این معنی است که فرد تورم قابل توجهی دارد.

اگر تورم بهبود یابد و عود کند، به این معنی است که فرد مبتلا به لوزه مزمن است. در این موارد، راه‌حل‌های درمانی ساده می‌تواند مفید باشد، اما آنتی‌بیوتیک و جراحی گاهی لازم است.

التهاب مزمن نیز می تواند باعث التهاب لوزه شود. در این شرایط سلول‌های مرده، بزاق و غذا در شکاف لوزه‌ها جمع می‌شوند و در نهایت به توده‌های سختی به نام سنگ لوزه‌ها تبدیل می‌شوند. گاهی برای برداشتن این سنگ ها به کمک پزشک نیاز است.

درمان ورم لوزه چیست؟

اگر تورم لوزه ها خفیف باشد، درمان جدی لازم نیست. به خصوص زمانی که ویروسی مانند ویروس سرماخوردگی باعث ایجاد مشکل می شود. در این صورت نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست و استفاده از مسکن، استراحت زیاد و آبرسانی باعث درمان لوزه می شود.

زمانی که تورم شدید باشد از آنتی بیوتیک یا جراحی و برداشتن لوزه استفاده می شود. اگر بیمار به دلیل تورم دچار کم آبی شود، نیاز به مایعات داخل وریدی دارد. مسکن هایی برای کاهش گلودرد نیز در درمان ورم لوزه تجویز می شود. لازم به ذکر است که درمان التهاب لوزه در بزرگسالان به اندازه درمان التهاب و التهاب لوزه در کودکان حساس است.

درمان آنتی بیوتیکی

اگر تورم لوزه ها به دلیل عفونت باکتریایی باشد، پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می کنند. آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت لوزه را بهبود بخشند، اما استفاده از آنها منجر به عوارضی مانند مقاوم شدن بدن به این دسته از داروها یا درد معده می شود.

اگر باکتری استرپتوکوک باعث التهاب لوزه شود، معمولاً از پنی سیلین برای درمان این مشکل استفاده می شود. فراموش نکنید که درمان آنتی بیوتیکی را دنبال کنید. حتی اگر قبل از اتمام مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده احساس بهتری داشته باشید، باز هم باید درمان را تمام کنید.

جراحی و برداشتن لوزه ها

گاهی اوقات برای درمان تورم در این قسمت از بدن، برداشتن لوزه ضروری است. این روش مخصوص بیمارانی است که تورم مزمن دارند یا مشکل آنها مدام عود می کند. اگر روش های دیگر نتایج مثبتی به همراه نداشت، پزشکان جراحی لوزه را انتخاب می کنند.

برخی از افراد با درمان های دیگر بهبود می یابند، اما التهاب لوزه آنها عود می کند (بیماری عود می کند). در این شرایط جراحی لوزه ضروری است. از طریق جراحی، مشکلات بلع و تنفس برطرف می شود.

پس از برداشتن لوزه، خطر عفونت گلو کاهش می‌یابد، اما همچنان ممکن است فرد به التهاب لوزه‌های باکتریایی در ناحیه گلو مبتلا شود. خیلی رایج نیست پس از برداشتن لوزه، بیمار می تواند به خانه برود، اما بهبودی کامل 1 تا 2 هفته طول می کشد.

روش های درمان خانگی لوزه

لوزه های متورم نیز درمان های خانگی دارند. برای حل این مشکل روش های زیر را امتحان کنید:

مصرف بیش از حد مایعات

استراحت کافی

کویل محلول نمک گرم

مصرف یخ

در معرض دود قرار نگیرید

استفاده از استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش التهاب

از یک مرطوب کننده برای نرم کردن هوای محیط استفاده کنید

تورم لوزه ها چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص تورم لوزه ها، پزشک بیمار را معاینه می کند. نمونه برداری از پشت حلق با سواب و کشت آن در آزمایشگاه امکان پذیر است. آزمایش روی این نمونه علت عفونت گلو و التهاب لوزه را نشان می دهد. آزمایش خون نیز در تشخیص لوزه های ویروسی یا باکتریایی مفید است.

آیا ورم لوزه مسری است؟

تورم لوزه ها مشکل مسری نیست، اما می توان عوامل ایجاد کننده آن را به دیگران منتقل کرد. این پاتوژن ها می توانند 24 تا 48 ساعت قبل از ظاهر شدن علائم در بیمار به دیگران منتقل شوند.

اگر ریشه لوزه باکتریایی باشد، 24 ساعت پس از مصرف آنتی بیوتیک، دیگر امکان انتقال باکتری به دیگران وجود نخواهد داشت. اگر فرد بیمار در نزدیکی شما سرفه یا عطسه کند و شما قطرات مخاط و بزاق را تنفس کنید، احتمال درگیر شدن با آن باکتری یا ویروس وجود دارد.

لمس و لمس سطوح آلوده به باکتری یا ویروس لوزه نیز خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. برای جلوگیری از ابتلا به لوزه، باید از افرادی که از این مشکل رنج می برند یا مشکوک به این مشکل هستند دوری کنید. شستن مرتب دست ها و رعایت بهداشت برای پیشگیری از بیماری ضروری است.

چه زمانی برای ورم لوزه باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر لوزه های شما متورم است و تب بالای 39.5 درجه سانتیگراد، ضعف عضلانی، سفتی گردن یا گلودردی که بیش از 2 روز طول می کشد دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات لوزه ها آنقدر متورم می شوند که فرد به سختی می تواند نفس بکشد. در این مورد، لازم است بلافاصله با پزشک مشورت شود. برای مشاوره با پزشک می توانید از نوبت آنلاین استفاده کنید و با بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی نوبت بگیرید.

مراجع:

linehealth.com

mayoclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

فهرست

لوزه ها غدد لنفاوی هستند که در دو طرف گلو قرار دارند. وظیفه این غدد جلوگیری از عفونت است. عفونت لوزه ها به خودی خود تونسیلیت نامیده می شود. ورم لوزه در کودکان شایع است، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. شیوع التهاب لوزه در کودکان پیش دبستانی و اوایل نوجوانی بسیار زیاد است. علائم شامل گلودرد، لوزه های ملتهب و متورم و تب است.

سوال مهم این است: “چه چیزی باعث التهاب لوزه می شود؟” و “آیا ورم لوزه از علائم کرونا است یا خیر”؟

هدف پذیرش 24 پاسخگویی به این سوالات است. همچنین در مورد ورم لوزه در کودکان و بزرگسالان، علل، علائم و درمان لوزه را با طب سنتی در اختیار شما قرار می دهد. با ما همراه باشید تا گامی در جهت بهبود سلامت جسمانی و کیفیت زندگی خود برداریم.

علل ورم لوزه چیست؟

لوزه ها اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری ها و باکتری هایی هستند که وارد بدن می شوند. این غدد لنفاوی گلبول های سفید ترشح می کنند. این سلول های دفاعی میکروب های وارد شده از طریق دهان و بینی را از بین می برند. این اندام دفاعی خود به بسیاری از عوامل بیماری زا حساس است.

ویروس های رایج مانند ویروس سرماخوردگی یا گلودرد می توانند باعث التهاب لوزه در فرد شوند. پاتوژن ها یا عوامل ایجاد کننده لوزه نیز می توانند به افراد دیگر منتقل شوند. باکتری ها و ویروس های بیماری زا مانند باکتری استرپتوکوک در بروز لوزه نقش دارند.

علائم التهاب لوزه چیست؟

علائم این بیماری به طور مساوی در دهان پخش نمی شود. علائم عبارتند از:

گلو درد شدید

مشکل در بلع مایعات و غذا

گرفتگی صدا یا تغییر صدا

بوی بدی دارند

تب

گوش درد

سردرد

معده درد

سفتی گردن

قرمزی و تورم لوزه ها

لوزه های متورم و لکه های سفید و زرد

حساسیت فک و گردن به دلیل التهاب لوزه ها

ورم لوزه در کودکان: افزایش تحریک پذیری، افزایش ترشح بزاق و کاهش اشتها

**توجه: ورم لوزه ها در دهان توزیع متفاوتی دارد. تونسیلیت لینگوال ممکن است، لوزه یک طرفه

یا به عنوان لوزه سوم در بزرگسالان مشاهده می شود.

انواع التهاب لوزه

تورم و التهاب لوزه ها به روش های مختلف خود را نشان می دهد. درمان قطعی ورم لوزه بستگی به نوع لوزه دارد. در ادامه با انواع این التهابات آشنا می شویم.

لوزه حاد

التهاب لوزه در کودکان بسیار شایع است. هر کودک حداقل یک بار به این بیماری مبتلا می شود. اگر علائم به مدت 10 روز یا بیشتر ادامه یابد، التهاب لوزه حاد است. اگر در طول سال چندین بار تکرار شود مزمن محسوب می شود و نیاز به درمان دارویی دارد.

لوزه مزمن

این نوع لوزه بیشتر از لوزه حاد طول می کشد و در طولانی مدت علائم زیر را دارد:

**توجه: سنگ لوزه ها تجمع سلول های مرده، بزاق و غذا در شکاف لوزه ها هستند. این سنگ ها به خودی خود نرم می شوند یا در موارد مزمن نیاز به جراحی دارند.

التهاب لوزه های عود کننده

تحقیقات نشان می دهد که علت لوزه مزمن و عود کننده لایه بیولوژیکی و چین خوردگی لوزه ها است. بیوفیلم حاوی میکروارگانیسم های مقاوم به آنتی بیوتیک است که باعث عفونت مکرر لوزه ها می شود. این نوع لوزه دارای ویژگی های زیر است:

عود التهاب لوزه یا گلودرد 5 تا 7 بار در سال

عود علائم حداقل 5 بار در دو سال گذشته

عود علائم حداقل 3 بار در 3 سال متوالی

ژنتیک بر التهاب لوزه های عود کننده تأثیر دارد. بر اساس مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد، کودکان مبتلا به لوزه مکرر دارای زمینه ژنتیکی هستند. ژن های به ارث رسیده از این کودکان پاسخ ایمنی به باکتری های گروه A را کاهش می دهد.

سمت راست لوزه ملتهب و سمت چپ لوزه سالم

لوزه های ویروسی

ویروس هایی مانند ویروس سرماخوردگی شایع ترین علل التهاب لوزه هستند. ویروس های دیگری نیز عامل ایجاد لوزه در نظر گرفته می شوند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

**نکته: لوزه های ویروسی با احتقان بینی و سرفه همراه است. درمان این نوع بیماری با نوشیدن آب فراوان، مصرف مسکن و استراحت امکان پذیر است.

لوزه های باکتریایی

این نوع لوزه در سنین 5 تا 15 سالگی شایع است. 15 تا 30 درصد از علل تورم و التهاب لوزه ها در این سن، باکتری ها هستند. بیشتر اوقات باکتری استرپتوکوک عامل این بیماری است. اگر علت التهاب لوزه باکتری باشد، با آنتی بیوتیک درمان می شود.

التهاب لوزه در بزرگسالان

شیوع التهاب و التهاب لوزه در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. اما بزرگسالان نیز مستعد ابتلا به لوزه هستند. افرادی که در مکان‌های شلوغ کار می‌کنند، تماس زیادی با دیگران دارند، از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند یا در فعالیت‌های گروهی دیگر شرکت می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا هستند.

ورم لوزه چقدر طول می کشد؟ رویکرد درمانی لوزه در کودکان و بزرگسالان یکسان است. دوره نقاهت پس از برداشتن لوزه در کودکان زمان کمتری می برد. بهبودی کامل بین یک تا دو هفته طول می کشد.

تشخیص و درمان قطعی ورم لوزه

التهاب لوزه تقریباً همین درمان را دارد. ابتدا گلو معاینه می شود و در برخی موارد سواب بزاق و آزمایش انجام می شود. برخی از پزشکان با شمارش گلبول های قرمز نوع ویروسی یا باکتریایی بیماری را تعیین می کنند. نوع پاتوژن در روش درمان تاثیر دارد.

وقت دیدن دکتر لوزه است

اکنون که متوجه شدید التهاب لوزه چه می کند. بنابراین، اگر علائم زیر را تجربه کردید، به پزشک گوش، حلق و بینی مراجعه کنید:

تب بالای 39.5 درجه سانتیگراد

ضعف عضلانی

گردن خشک

گلودردی که می تواند تا سه روز ادامه داشته باشد

التهاب و تورم شدید گلو و مشکل در تنفس

برخی از انواع لوزه ها بدون درد هستند و نیازی به درمان ندارند. دیگران نیاز به درمان دارند.

درمان ورم لوزه

التهاب لوزه همراه با گلودرد باید در اسرع وقت درمان شود. در غیر این صورت به مشکلات جدی منجر خواهد شد. تشخیص لوزه آسان است و علائم در عرض 7 تا 10 روز ناپدید می شوند. لوزه بدون عفونت یا لوزه ناشی از ویروس سرماخوردگی خوش خیم تلقی می شود و لزوماً نیازی به درمان جداگانه ندارد.

تشخیص و معاینه التهاب لوزه توسط پزشک

درمان لوزه در موارد مزمن و شدید با آنتی بیوتیک یا جراحی است. این جراحی شامل برداشتن گلوله ها می باشد. نام این عمل جراحی لوزه است. زمانی که فرد دچار کم آبی می شود، کمبود مایعات با تزریق داخل وریدی جبران می شود. مصرف مسکن برای تسکین گلودرد نیز بخشی از روند درمان است.

آنتی بیوتیک برای التهاب لوزه

آنتی بیوتیک ها در مواردی تجویز می شوند که باکتری ها عامل التهاب لوزه باشند و بلافاصله علائم را متوقف کنند. البته استفاده مکرر از آنها باعث کاهش مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا می شود. همچنین منجر به عوارضی مانند مشکلات گوارشی می شود. بهتر است بر اساس نیاز و تجویز پزشک از آنها استفاده شود.

پنی سیلین معمولاً زمانی تجویز می شود که آلرژی و التهاب لوزه به طور همزمان رخ دهند. علت التهاب لوزه استرپتوکوک نوع A است. در صورت بروز حساسیت، آنتی بیوتیک های دیگری توصیه می شود.

**توجه: حتما داروها را تا پایان دوره درمان مصرف کنید تا علائم عود نکنند.

درمان خانگی لوزه

روش های ساده ای برای توقف علائم التهاب و تسکین التهاب لوزه وجود دارد. به این روش ها توجه کنید:

آب فراوان و غذاهای آبکی بنوشید

غرغره کردن با آب نمک؛ چند بار در روز

قطره سرفه

بستنی یا خوراکی های یخ زده

هوای خانه را با دستگاه بخور مرطوب کنید

سیگار کشیدن ممنوع

ایبوپروفن و استامینوفن برای تسکین درد

اسپری سرفه برای درمان التهاب لوزه در کودکان

قبل از مصرف داروهای کودکان با پزشک مشورت کنید

جوشانده آویشن؛ جوشانده ای برای ورم لوزه

برداشتن لوزه

جراحی لوزه یا برداشتن لوزه زمانی توصیه می شود که التهاب لوزه شایع، شدید، دردناک و بدتر شود یا مشکلات دیگری ایجاد کرده باشد. اگر بیمار در طول سال گذشته 5 تا 7 بار به ورم لوزه های میکروبی یا گلودرد استرپتوکوکی مبتلا شده باشد، انجام این روش به جلوگیری از ظهور مجدد علائم، مشکلات بلع و تنفس کمک می کند.

کودکانی که تحت عمل جراحی لوزه قرار گرفتند به مدت 12 ماه هیچ علائم التهاب یا التهاب لوزه نداشتند. اما بزرگسالان در معرض خطر مشکلات تنفسی طولانی مدت و بیماری های عفونی هستند. بنابراین، جراحی لوزه خطر ابتلا به بیماری های عفونی و باکتریایی از طریق دهان و بینی را کاهش می دهد، اما آن را به صفر نمی رساند. در موارد بسیار نادر، لوزه ها دوباره رشد کرده و مشکل ساز می شوند.

بهبود ورم لوزه بعد از عمل

پس از عمل می توانید بلافاصله مرخص شوید، اما بهبودی کامل حدود 1-2 هفته طول می کشد.

آیا ورم لوزه مسری است؟

ورم لوزه به خودی خود مسری نیست، اما عوامل ایجاد کننده آن مسری هستند. این عوامل 24 تا 48 ساعت قبل از بروز علائم منتقل می شوند و می توانند تا 24 ساعت پس از مصرف آنتی بیوتیک شما را بیمار کنند. انتقال بیماری از طریق عطسه، سرفه، مالش و به طور کلی از طریق تماس فیزیکی و تنفس صورت می گیرد.

آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها برای درمان التهاب لوزه

ارتباط با دیگران و فعالیت در مکان های عمومی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. به همین دلیل، دانش آموزان مدرسه ای بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند. 2 تا 4 روز طول می کشد تا علائم پس از آلوده شدن به ویروس یا باکتری ظاهر شوند. راه های کاهش خطر ابتلا به این بیماری را به خاطر داشته باشید.

پیشگیری از التهاب لوزه ها

استراتژی هایی برای کاهش خطر ابتلا به لوزه وجود دارد. در زیر به آنها اشاره می کنیم:

اگر علائم بیماری را در افراد دیگر مشاهده کردید، فاصله خود را حفظ کنید.

اگر خودتان علائم بیماری را دارید، در قرنطینه بمانید.

مراقب خود و فرزندتان باشید.

دست های خود را مرتب بشویید.

پس از تماس فیزیکی با افراد مبتلا و پس از سرفه و عطسه، حتما دست های خود را ضدعفونی کنید.

از ماسک به مدت یک هفته تا ده روز استفاده کنید. (تا زمانی که عامل بیماری زا نتواند به دیگران منتقل شود.)

عوارض التهاب لوزه چیست؟

بیمار باید تا پایان دوره درمان داروهای تجویز شده را مصرف کند. قطع داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها عوارض زیادی دارد. اگر درمان کامل نشود، علائم ممکن است عود کنند. فرد مبتلا عوارضی مانند پس از استرپتوکوک، تب روماتیسمی یا آپنه انسدادی خواب دارد.

لوزه های متورم و بزرگ شده در آپنه خواب نقش دارند. تورم و عفونت شدید باعث ایجاد آبسه های بزرگ و سنگین در اطراف لوزه ها می شود. این غدد چرکی باید جراحی و تخلیه شوند.

آخرین کلمه

التهاب لوزه منجر به مشکلات تنفسی و احتمالاً مشکلات خواب می شود. عدم درمان التهاب لوزه باعث گسترش عفونت به بافت های اطراف و مجاور دهان می شود. اگر فکر می کنید علائم این بیماری را دارید، نگران نباشید. پذیرش 24 ویزیت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی برای شما.

مشاوره و مصرف دارو علائم را ظرف چند روز ناپدید می کند. همچنین از سرایت آن به افراد دیگر و سایر قسمت های بدن جلوگیری می کنید.

سوالات متداول در مورد التهاب لوزه

برای ورم لوزه چه قرصی بخوریم؟

برای تسکین درد از مسکن ها و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک برای رفع عفونت استفاده کنید.

آیا التهاب لوزه خطرناک است؟

بله، در صورت عدم درمان، التهاب لوزه می تواند منجر به مشکلات جدی شود.

چه چیزی برای ورم لوزه مفید است؟

درمان توسط پزشک در اولویت است. مایعات، استراحت، آنتی بیوتیک ها و بهداشت نیز کمک می کند.

سوال بیمار در مورد گلودرد و لکه های سفید روی لوزه ها

سلام نگران نباشید 3 روزه لکه سفید روی لوزه چپم ظاهر شده ولی دردی ندارم فقط بعضی وقتا چند لحظه گوشم کمی سفت میشه میشه بگید چطوری درمانش کنم یا نه این نشانه کروناست و هیچ علامت و دردی ندارم.

پاسخ دکتر پارسا علی آبادی، پزشک عمومی

وجود لکه سفید روی لوزه ها ممکن است به دلیل عفونت و اگزودا باشد که علل مختلف ویروسی و باکتریایی دارد که باید بررسی شود یا تصویر واضحی دیده شود. اما در برخی موارد این لکه ها سنگ های لوزه هستند که باعث بوی بد دهان می شوند اما جای نگرانی نیست و با دهانشویه روزانه درمان می شوند. موفق باشید

3.9/5 (10 نظر)

منبع

healthline.com

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا