چرا تخمک آزاد نمیشه

سلام
من دوبار باردار شدم حاملگی پوچ بود و هفته 6 سقط کردم بعدش دیگه باردار نشدم. من الان یک سال است که کلومیفن مصرف می کنم. فولیکول من آزاد نشد و تبدیل به کیست شد، حتی با تاول های CJ هم آزاد نشد. کوتریزاسیون تخمدان هم انجام دادم و دوباره رشد می کند اما رها نمی شود. از دوستانی که اطلاع دارند خواهش می کنم راهنماییم کنند یا اگر مشکلی دارند در مورد تجربیات درمانی خود صحبت کنند.

احتمالاً در این مرحله حداقل یک بار درد ناشی از تخمک گذاری را تجربه کرده اید. دردی که با هر سیکل قاعدگی و در دوران باروری ایجاد می شود. اما علت واقعی درد تخمک گذاری چیست؟ آیا این طبیعی است؟ چگونه باید درمان شود؟ در این مقاله پاسخ این سوالات را خواهید گرفت.

قبل از ادامه خواندن حتما به این قسمت توجه کنید

اگر قصد باردار شدن دارید و می خواهید باردار شوید، یکی از مهم ترین نیازها دانستن روز دقیق تخمک گذاری است. اما تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری از طریق درد تخمک گذاری اصلا دقیق نیست و روش های بسیار ساده و دقیق تری وجود دارد. پیشنهاد ما این است که ابتدا با پاسخ دادن به سوالات موجود در لینک زیر، شرایط باروری خود را که توسط سیستم آنالیز شده است، مشاهده کنید، سپس با توجه به آن می توانید بهترین راه برای یافتن زمان دقیق تخمک گذاری خود را درک کنید.

تجزیه و تحلیل شرایط

باید گفت که شما تنها کسی نیستید که این درد را احساس می کنید، تقریباً 50 درصد از خانم ها حداقل یک بار در دوران باروری خود این درد را احساس کرده اند. برخی از آنها (حدود 20٪) تقریبا هر ماه به دلیل تخمک گذاری درد و گرفتگی را تجربه می کنند.

بنابراین به طور کلی، کاملا طبیعی است. از طرفی احساس درد شدید طبیعی نیست و باید نگران آن باشید. درد شدید یا طولانی مدت در لگن ممکن است نشانه آندومتریوز یا التهاب لگن باشد. اگر این درد آنقدر شدید است که نمی توانید رابطه جنسی داشته باشید و حتی شما را از انجام فعالیت های روزانه باز می دارد، این اصلا طبیعی نیست. گاهی اوقات دردی که احساس می کنید اصلا به تخمک گذاری مربوط نمی شود. پس در این صورت چه چیزی باعث این درد می شود؟

مقدمه ای بر درد تخمک گذاری

گاهی اوقات اصطلاح mittelschmerz برای اشاره به درد ناشی از تخمک گذاری نیز استفاده می شود. این عبارت در آلمانی به معنای “درد متوسط” است. درد تخمک گذاری به این معنا نیست که دقیقاً در لحظه رها شدن تخمک احساس درد می کنید. بلکه این درد می تواند در شروع دوره باروری یا حتی پس از تخمک گذاری رخ دهد.

درد تخمک گذاری چه نوع دردی است؟

اکثر مردم درد خفیفی را تجربه می کنند که می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. برخی از افراد درد شدید و ناگهانی را تجربه می کنند که تنها چند ثانیه طول می کشد. اگرچه درد معمولاً خفیف است، اما در برخی موارد گزارش شده است که درد آنقدر شدید بوده که فرد فکر می کند آپاندیسیت دارد و به بیمارستان مراجعه می کند.

ممکن است به نظر برسد که درد در یک طرف تخمدان بیشتر از طرف دیگر متمرکز است. ممکن است فکر کنید که تخمدان ها شروع به تخمک گذاری می کنند، اما این درست نیست. تخمک گذاری یک طرف بیشتر از طرف دیگر کاملا طبیعی است.

این درد در کدام ناحیه ظاهر می شود؟

معمولا چنین دردی را در قسمت پایین شکم و لگن (در وسط یا یک طرف) احساس می کنید. ممکن است زمانی که تخمک آزاد می شود متوجه درد شوید. بسیاری از زنان تخمک گذاری می کنند و هر تخمدان هر ماه یک تخمک آزاد می کند.

با این حال، اگر تخمدان راست تخمک را آزاد کند، به معنای درد در سمت راست است. برخی از زنان متوجه شده اند که این دردهای پهلو با هر سیکل قاعدگی تغییر می کند.

علل درد تخمک گذاری چیست؟

درد در دوران بارداری

نمی توان با قطعیت گفت که علت اصلی چیست، اما چندین نظریه وجود دارد:

تورم یا پارگی یک فولیکول (توده) در داخل تخمدان

این می تواند مایع اضافی را در داخل تخمدان آزاد کند که باعث درد خفیف می شود.

ترکیدن تخمک از داخل فولیکول به بیرون

این عامل می تواند باعث درد شدید و ناگهانی شود که برخی از زنان آن را تجربه می کنند.

انقباض و گرفتگی رحم یا لوله های فالوپ با نزدیک شدن به تخمک گذاری

این عامل همچنین می تواند یکی از علل دردهای مربوط به تخمک گذاری باشد.

علت درد شدید مربوط به تخمک گذاری چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، اگر درد پریود شدید و مداوم را تجربه کنید، ممکن است به اندومتریوز مشکوک شوید. این بیماری آنقدر شدید می شود که حتی نمی توانید رابطه جنسی داشته باشید

با این حال، اندومتریوز تنها علت درد غیرطبیعی در طول تخمک گذاری نیست، در نتیجه موارد دیگری نیز وجود دارد، به عنوان مثال:

عفونت لوله فالوپ

فیبروم رحم یا کیست تخمدان

سندرم تحریک بیش از حد تخمدان، که معمولاً در زنانی که از قرص های ضد بارداری هورمونی استفاده می کنند رخ می دهد، می تواند باعث درد شدید لگن شود.

درد ناشی از تخمک گذاری و برنامه ریزی بارداری

همانطور که گفتیم، این ممکن است به دلیل تخمک گذاری نباشد، اما می تواند دلایل دیگری داشته باشد. اما اگر مطمئن هستید که هیچ دلیل دیگری وجود ندارد، به عنوان مثال اگر از آندومتریوز رنج نمی برید، می توانید آن را به عنوان یکی از علائم تخمک گذاری برای اقدام برای بارداری در نظر بگیرید.

اگرچه این می تواند یکی از نشانه های نزدیک شدن تخمک گذاری باشد، اما بهتر است از آن به تنهایی برای شناسایی بهترین دوره باروری استفاده نکنید. زیرا ممکن است زمان دقیق را به شما ندهد. برای تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری می توانید از این روش در کنار روش های دیگر استفاده کنید. روش های دیگر عبارتند از:

از برنامه Mint استفاده کنید

استفاده از کیت تخمک گذاری

ترشحات واژن

سونوگرافی واژینال

تفاوت بین درد لانه گزینی جنین و درد تخمک گذاری

شاید این سوال به ذهن شما خطور کند که تفاوت درد تخمک گذاری و درد لانه گزینی چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این دو درد از نظر پریود کاملا متفاوت هستند. اولین مورد، همانطور که از نام آن پیداست، در زمان تخمک گذاری رخ می دهد که با علائم دیگری مانند تخلیه تخمک همراه است. اما درد ناشی از لانه گزینی در زمان لقاح (رسیدن اسپرم به تخمک) و تشکیل جنین اتفاق می افتد. این درد حدود یک هفته تا ده روز پس از تخمک گذاری و در حدود زمان پریود شما رخ می دهد.

آیا درد تخمک گذاری همان درد قاعدگی است؟

آنها ممکن است مشابه باشند. مانند گرفتگی عضلات اما توجه داشته باشید که درد در زمان تخمک گذاری حدود دو هفته قبل از شروع پریود شما ظاهر می شود.

چه کسی چنین دردی را تجربه می کند؟

بد نیست بدانید که بسیاری از زنان چنین دردی را تجربه نمی کنند. برخی دیگر هر ماه در اواسط سیکل درد دارند. در واقع با احساس چنین دردی سیگنال تخمک گذاری را می دهند.

این درد چقدر شایع است؟

بسیاری از زنان هیچ گونه درد مرتبط با تخمک گذاری را تجربه نمی کنند.

درد خط وسط می تواند بیش از 40 درصد از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار دهد و تقریباً هر ماه ممکن است رخ دهد.

تشخیص درد تخمک گذاری

پزشک می تواند این درد را بر اساس زمان درد تشخیص دهد. تخمک گذاری معمولاً حدود دو هفته پس از شروع چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. بنابراین اگر در اواسط پریود درد دارید، به معنای درد در زمان تخمک گذاری است.

همچنین ممکن است پزشک برای ثبت اطلاعات از شما سوالاتی در مورد چرخه قاعدگی بپرسد. بنابراین، هر زمان که دردی را احساس کردید یا تجربه کردید، باید ثبت شود.

آزمایشات مورد نیاز برای تشخیص و درمان

ممکن است پزشک معاینه لگن و معاینه شکم را تجویز کند. با انجام این آزمایش ها می توان علل دیگر درد مانند اندومتریوز یا کیست تخمدان را تشخیص داد. همچنین ممکن است به سونوگرافی شکم یا واژینال نیاز داشته باشید.

اگر آزمایش چیز مشکوکی را نشان داد یا درد شما شدید بود، ممکن است برای کشف علت به آزمایش‌های اضافی نیاز داشته باشید. دکتر مراحل بعدی را برای شما توضیح خواهد داد.

راه حل های درمانی و تسکین

برخی از زنان درد تخمک گذاری را به صورت درد شدید اما موقتی تجربه می کنند. قطعا دردناک است! اما به سرعت می گذرد. اما سایر زنان ممکن است درد و ناراحتی طولانی مدت را تجربه کنند. می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید:

استفاده از مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن. البته اگر قصد بارداری دارید بهتر است از استامینوفن استفاده کنید تا روی روند بارداری تاثیری نداشته باشد.

روش هایی برای تسکین علائم قاعدگی، مانند استفاده از کیسه آب گرم یا دوش آب گرم

خبر خوب این است که بسیاری از زنان نیازی به درمان ندارند. این درد معمولا پس از یک روز از بین می رود. برای کنترل درد می توانید از داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (ایبوپروفن، ناپروکسن یا آلیو) استفاده کنید.

اگر شدت درد زیاد است، باید با پزشک خود در مورد مصرف قرص های ضد بارداری صحبت کنید. داروهای هورمونی از تخمک گذاری جلوگیری می کنند. پس بدون تخمک گذاری خبری از این درد نخواهد بود.

توجه داشته باشید که اگر قرص های ضد بارداری مصرف کنید، دیگر باردار نخواهید شد. بنابراین اگر قصد بارداری دارید، از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

در صورت داشتن درد چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

درد شدید

استفراغ یا اسهال شدید

مشکل تنفسی

پایان بخش: آیا درد تخمک گذاری جای نگرانی دارد؟

این درد به خودی خود نگران کننده نیست. اما اگر درد شدیدی را تجربه کردید، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید. زیرا این درد نشانه مشکل جدی تری خواهد بود:

اندومتریوز (یک بیماری التهابی که تخمدان ها و لوله های فالوپ را تحت تاثیر قرار می دهد.)

بخیه ها و اسکارهای ناشی از سزارین یا سایر جراحی های شکمی که باعث چسبندگی در ناحیه شکم می شوند.

بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا که باعث التهاب و دردناک شدن تخمک گذاری می شود.

منبع: کلینیک کلیولند

تشخیص علائم تخمک گذاری دشوار نیست. هنگامی که بدانید به دنبال چه چیزی باشید، خواهید دید که تشخیص این علائم چقدر آسان است. تقریباً همه کسانی که می خواهند باردار شوند می خواهند بدانند چه زمانی تخمک گذاری می کنند. تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که تخمک از تخمدان آزاد شود. هنگامی که تخمک گذاری اتفاق می افتد، اسپرم باید در لوله های فالوپ وجود داشته باشد تا تخمک بارور شود.

به عبارت دیگر، در حالت ایده آل، رابطه جنسی باید قبل از تخمک گذاری انجام شود تا شانس بارداری افزایش یابد. در روزهای منتهی به تخمک گذاری، باروری شما در اوج خود است. اگر بتوانید در این مدت رابطه جنسی داشته باشید، احتمال باردار شدن در این چرخه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

نحوه عملکرد تخمک گذاری: اصول

تخمک های ریز در کیسه هایی به نام فولیکول های واقع در تخمدان ها تولید می شوند. فولیکول ها برای چند ماه رشد می کنند (تخمین زده می شود بیش از 175 روز در 6 سیکل باشد) قبل از اینکه تخمک را آزاد کنند. در هر زمان، فولیکول ها در چندین مرحله از رشد در تخمدان شما هستند.

فولیکول ها قبل از تخمک گذاری دستخوش تغییرات باورنکردنی می شوند و قسمت ها و لایه های زیادی را تشکیل می دهند که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند. با این حال، اکثر فولیکول ها هرگز به تخمک گذاری نمی رسند و در مراحل مختلف رشد یا قبل از رشد از بین می روند.

مغز، هورمون ها و تخمک گذاری

ارتباط مغز و تخمدان که رشد فولیکولی و تخمک گذاری را کنترل می کند، محور هیپوتالاموس-هیپوفیز یا محور HPO نامیده می شود.

قبل از تخمک گذاری

مغز به طور مداوم هورمون محرک فولیکول یا FSH را در طول چرخه شما تولید می کند. FSH دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که برای آن نام گذاری شده است. این هورمون باعث رشد فولیکول ها می شود. با رشد فولیکول ها، استروژن تولید می شود.

هنگامی که فولیکول غالب انتخاب شد و رشد کرد (روزهای 6-9 چرخه)، استروژن شروع به افزایش می کند. یک فولیکول با قطر حدود 10 میلی متر غالب است و به طور معمول به قطر حدود دو میلی متر (و تا حدود 3.3 میلی متر) می رسد. این اندازه به اندازه یک انگور یا یک فندق بدون پوست است.

علائم در زمان رهاسازی تخمک

وقتی استروژن به آستانه خود رسید، تخمک آماده آزاد شدن است. سپس مغز هورمون لوتئینیزه کننده (LH) تولید می کند و تخمک گذاری را آغاز می کند. تخمک تقریبا 24 ساعت بعد (10 تا 12 ساعت پس از اوج هورمون LH) از فولیکول و تخمدان آزاد می شود. فولیکول از آنزیم ها برای تخریب دیواره خود استفاده می کند و یک سوراخ ایجاد می کند که باعث می شود تخمک کوچک از مرکز خود آزاد شود.

در انتهای لوله فالوپ، یک ساختار انگشتی شکل با خون متورم می شود تا تخم را بگیرد و استفاده کند. در طی این مدت، تخمک دستخوش تغییرات خاص خود شد تا برای لقاح احتمالی آماده شود. قبل از تخمک گذاری، فولیکول منبع اصلی استروژن در بدن است. فولیکول غالب مسئول بیش از 90 درصد تولید استروژن در طول دوره قبل از تخمک گذاری است.

همانطور که در بالا گفتیم، قبل از آزاد شدن تخمک، استروژن به بالاترین حد خود می رسد و این افزایش سطح هورمون باعث افزایش ترشحات سفید و چسبناک شبیه سفیده تخم مرغ می شود، در این مرحله دهانه رحم بالا آمده و باز و نرم می شود. . پس از تخمک گذاری، هورمون پروژسترون ترشح می شود که باعث افزایش دمای پایه بدن می شود. گاهی اوقات 20 درصد از زنان در طول تخمک گذاری دچار درد یا سفتی می شوند که می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

لازم به ذکر است که علائم تخمک گذاری در زنان مختلف متفاوت است و برخی از زنان اصلاً هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

 تغییر مایع دهانه رحم

مایع دهانه رحم که شبیه سفیده تخم مرغ است، نشانه تخمک گذاری یا تخمک گذاری قریب الوقوع است. هر خانمی مایع دهانه رحم متفاوتی دارد و همه مایعات دهانه رحم یکسان نیستند.

 تغییر دمای پایه بدن

برای اکثر زنان، متوجه خواهید شد که دمای پایه آنها قبل از تخمک گذاری نسبتاً ثابت است. با نزدیک شدن به تخمک گذاری، ممکن است کاهش جزئی داشته باشید، اما بعد از تخمک گذاری افزایش زیادی خواهد داشت. افزایش دما نشانه آن است که تخمک گذاری به تازگی اتفاق افتاده است. ردیابی دقیق دمای پایه در طی چند ماه می تواند به شما در پیش بینی زمان تخمک گذاری کمک کند.

 تغییر وضعیت یا سفتی دهانه رحم

در طول تخمک گذاری، دهانه رحم دستخوش تغییرات زیادی می شود. در طول تخمک گذاری، دهانه رحم نرم، بزرگ، باز و مرطوب می شود. برای اکثر زنان، مدتی طول می کشد تا متوجه تفاوت بین حالت طبیعی دهانه رحم و حالت تغییر یافته در طول تخمک گذاری شوند.

این 3 علامت اصلی تخمک گذاری را می توان مطالعه و پیگیری کرد تا بتوانید زمان دقیق تخمک گذاری را پیش بینی کنید.

علائم ثانویه تخمک گذاری

علائم تخمک گذاری دیگری نیز وجود دارد که ممکن است علاوه بر 3 علامت اصلی تخمک گذاری وجود داشته باشد. این علائم ثانویه نامیده می شوند زیرا در همه یا بسیاری از زنان رخ نمی دهند:

معده درد

آروغ زدن

افزایش حساسیت در حواس مختلف و تقویت میل جنسی

افزایش مخاط دهانه رحم و تغییر بافت به یک قوام سفید و خشن.

لکه های سبک

نفخ شکم

حساسیت سینه

گرفتگی یا درد خفیف در یک طرف لگن

افزایش حس بویایی، چشایی و بینایی

یادگیری ردیابی تخمک گذاری و توجه به علائم در ابتدا می تواند دشوار باشد، اما با گذشت زمان، بسیاری از زنان به راحتی علائم رایج را تشخیص می دهند و می توانند از آنها برای تعیین چرخه خود استفاده کنند. دانستن زمان تخمک گذاری به شما کمک می کند تا با بدن خود هماهنگ شوید و درگیر اتفاقاتی که هر ماه می افتد باشید.

نشانه هایی که نشان می دهد تخمک گذاری ندارید:

اگر تخمک گذاری نداشته باشید نمی توانید باردار شوید. اگر تخمک گذاری شما نامنظم باشد، باردار شدن برای شما دشوارتر می شود. عدم تخمک گذاری اصطلاح پزشکی برای عدم تخمک گذاری است. اولیگوولاسیون اصطلاح پزشکی برای تخمک گذاری نامنظم است. در اینجا برخی از علائم احتمالی مشکل تخمک گذاری وجود دارد.

چرخه های نامنظم

اگر قاعدگی شما غیرقابل پیش بینی باشد، مشکل تخمک گذاری دارید. تاخیر دو روزه در چرخه قاعدگی در هر ماه طبیعی است. اما تغییرات چند روزه طبیعی نیست.

چرخه های بسیار کوتاه یا طولانی

یک دوره طبیعی می تواند به کوتاهی 21 روز یا تا 35 روز طول بکشد. اما اگر دوره های شما کوتاه تر یا طولانی تر باشد، مشکل تخمک گذاری دارید.

عدم وجود پریود یا ماه بدون سیکل قاعدگی

با فرض اینکه در سنین باروری هستید، اگر اصلاً پریود نمی‌شوید یا چند ماه بین سیکل‌هایتان فاصله است، این نشانه قوی است که تخمک‌گذاری ندارید.

عدم افزایش دمای مرکزی بدن

همانطور که گفته شد، دمای پایه بدن شما پس از تخمک گذاری کمی افزایش می یابد. اگر چرخه های خود را ترسیم کنید و این افزایش دما را مشاهده نکردید، احتمالاً تخمک گذاری ندارید. با این حال، برخی از زنان حتی در زمان تخمک گذاری افزایش BBT را مشاهده نمی کنند. دلیل آن نامشخص است. علاوه بر این، اگر الگوهای خواب شما نامنظم است یا هر روز صبح قبل از بیدار شدن دمای بدن خود را در همان زمان اندازه گیری نمی کنید، نتایج نمودار شما اشتباه خواهد بود.

عدم رعایت نتیجه مثبت کیت تخمک گذاری

کیت های تخمک گذاری هورمون LH را تعیین می کند. این هورمون درست قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد. اگر هرگز نتیجه مثبتی مشاهده نکردید، تخمک گذاری ندارید. دریافت چندین نتیجه مثبت نیز می تواند نشان دهنده مشکل تخمک گذاری باشد. این بدان معنی است که بدن شما در تلاش برای تخمک گذاری است اما قادر به انجام این کار نیست. این در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع است.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا