چگونه با سه انگشت اسکرین شات بگیریم

لینک را کپی کنید

اسکرین شات در ویندوز 10 با دکمه های میانبر “Windows and Print Screen”.

برای گرفتن و ذخیره خودکار اسکرین شات در ویندوز 10، می توانید از دکمه های میانبر Windows و Print Screen استفاده کنید. وقتی از صفحه عکس می گیرید، روشنایی صفحه کم می شود (مانند گرفتن اسکرین شات در برخی گوشی های هوشمند). اسکرین شات در پوشه Pictures > Screenshots ذخیره می شود.

لینک را کپی کنید

اسکرین شات در ویندوز 10 با دکمه های میانبر «Alt and Print Screen».

برای گرفتن سریع اسکرین شات از یک پنجره فعال، می توانید از کلیدهای داغ Alt + PrtScn استفاده کنید. اسکرین شات در کلیپ بورد ذخیره می شود و برای ذخیره آن به صورت فایل باید از یک برنامه ویرایش عکس استفاده کنید.

لینک را کپی کنید

اسکرین شات در ویندوز 10 با نوار بازی

مهم نیست که بازی کنی یا نه. همچنان می‌توانید از Game Bar برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز 10 استفاده کنید. برای این کار، کلیدهای Windows + G را فشار دهید. در اینجا می‌توانید یک اسکرین شات تمام صفحه از تصویر دکمه ضبط از نوار بازی یا دکمه‌های Windows + Alt + PrtScn بگیرید. .

برای تنظیم میانبر اسکرین شات در Game Bar به Settings، Games و سپس Game Bar بروید، توجه داشته باشید که برای استفاده از Game Bar باید گزینه Save game clips, screenshots را فعال کرده باشید و با استفاده از نوار بازی ارسال کنید.

لینک را کپی کنید

اسکرین شات در مایکروسافت سرفیس

اگر از Microsoft Surface استفاده می کنید، می توانید از ترکیب دکمه های فیزیکی (مانند گوشی های هوشمند) برای گرفتن اسکرین شات استفاده کنید. برای این کار دکمه لمسی لوگوی ویندوز را در پایین صفحه سرفیس نگه دارید و دکمه فیزیکی کاهش صدا را فشار دهید. برای مشاهده اسکرین شات ضبط شده، صفحه تاریک است و عکس در پوشه Pictures > Screenshots ذخیره می شود.

امیدواریم مقاله بالا برای شما مفید بوده باشد. اگر روش های بهتری برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز می دانید، می توانید آنها را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

۱۵۹۹ بازدید

آخرین به‌روزرسانی:
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

زمان مطالعه:
۸ دقیقه

آیا باید آنچه را که روی صفحه نمایش لپ تاپ نمایش داده می شود ذخیره کنید؟ خوشبختانه، سیستم عامل هایی که بر روی لپ تاپ های مختلف اجرا می شوند، ابزارهای قدرتمندی برای ذخیره تصاویر به همراه دارند، بنابراین جای نگرانی نیست. اکثر این ابزارها به طور پیش فرض در سیستم عامل ها تعبیه شده اند و در موارد دیگر، مانند زمانی که از یک مرورگر خاص استفاده می کنید، می توانید افزونه ها را نیز انتخاب کنید. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا همه چیزهایی را که باید هنگام گرفتن اسکرین شات با لپ تاپ و در سه سیستم عامل لینوکس، macOS و ویندوز در نظر بگیرید، به شما بگویم.

فهرست مطالب این نوشته

با لپ تاپ ویندوز 10 اسکرین شات بگیرید

ساده ترین راه برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز 10 استفاده از دکمه Print Screen است. این دکمه در سمت راست بالای اکثر صفحه کلیدها (و گاهی اوقات در کنار کلید Space) قرار دارد. برای گرفتن اسکرین شات با لپ تاپ مبتنی بر ویندوز 10، کافی است یک بار دکمه PrtSc را فشار دهید تا یک کپی از تصویر تمام صفحه لپ تاپ در کلیپ بورد (حافظه موقت ویندوز برای ذخیره کپی متون و تصاویر) ذخیره شود. سپس می توانید با فشار دادن دکمه های Ctrl + V تصویر را در برنامه مورد نظر خود قرار دهید.

اما مشکل روش فوق این است که تمام قسمت های قابل مشاهده در مانیتور شما را ذخیره می کند و اگر چند مانیتور داشته باشید، تصویر مانند یک مانیتور بسیار بزرگ ذخیره می شود. خبر خوب این است که با فشار دادن همزمان کلیدهای Alt + Print Screen روی کیبورد، می توانید ناحیه اسکرین شات را کاهش دهید و فقط از پنجره ای که در آن زمان باز کرده اید عکس بگیرید.

از طرفی برنامه Snip & Sketch را نیز در ویندوز 10 داریم که نوار ابزار ارزشمندی برای اسکرین شات گرفتن با لپ تاپ است. به طور همزمان کلیدهای Shift + Windows + S را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا نوار ابزار Snip & Sketch باز شود. اکنون می توانید بین یک تصویر تمام صفحه، یک تصویر سفارشی یا یک تصویر پنجره خاص یکی را انتخاب کنید. اگر این برنامه را مستقیماً باز کنید، ویژگی های اضافی مانند ذخیره اسکرین شات با کمی تاخیر دریافت خواهید کرد. علاوه بر این ابزار، مایکروسافت همچنان از برنامه قدیمی Snipping Tool پشتیبانی می کند. این برنامه را می توانید در منوی استارت ویندوز بیابید و عملاً هیچ تفاوتی با ابزار Snip & Sketch ندارد.

پس از آن سیستم Windows Game Bar در ویندوز 10 وجود دارد که اگرچه به طور ویژه برای ثبت لحظات جالب بازی های ویدیویی طراحی شده است، اما می تواند هر فعالیتی را بر روی صفحه نمایش به صورت ویدئو ضبط کند و از هر صفحه ای اسکرین شات بگیرد.

با فشردن همزمان دکمه های Windows + G می توانید این ابزار را باز کنید، سپس باید در قسمت Capture به دکمه دوربین بروید تا یک اسکرین شات در پوشه Captures ذخیره و ذخیره شود.

مطالب پیشنهادی مطالعه:

گرفتن اسکرین شات با لپ تاپ مبتنی بر ویندوز 11

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به سیستم عامل جدید ویندوز 11 ارتقا داده اید، خبر خوب این است که هنوز هم می توان از عملکرد صفحه نمایش چاپ با فشار دادن دکمه های Alt + PrtSc استفاده کرد. از طرفی شاهد میانبر جدیدی هستیم که به شما امکان می دهد با فشار دادن دکمه های Windows + PrtSc، اسکرین شات را مستقیماً در پوشه Screenshots که در پوشه Pictures قرار دارد ذخیره کنید.

همچنین می‌توانید از دکمه PrtSc به همراه فضای ذخیره‌سازی ابری OneDrive مایکروسافت استفاده کنید. برای این کار به قسمت Settings و سپس به قسمت Backup برنامه OneDrive رفته و تیک گزینه Save screenshots automatically را بزنید تا تمام اسکرین شات هایی که ذخیره می کنید در پوشه ابری OneDrive ذخیره شوند.

اگر استفاده از چندین ابزار برای گرفتن اسکرین شات با لپ تاپ شما را گیج می کند، مایکروسافت نسخه بهبود یافته Snipping Tool را در ویندوز 11 ارائه کرده است که قابلیت های قبلی همان ابزار را با Snip & Sketch ادغام می کند. بنابراین مانند قبل می توانید با فشردن همزمان دکمه های Shift + Windows + S به گزینه های تصویربرداری دسترسی داشته باشید.اگر برنامه را به طور کامل و مستقیم باز کنید، به جای استفاده از گزینه های میانبر، می توانید با کمی تاخیر از صفحه عکس بگیرید.

جالب اینجاست که ویندوز 11 به شما امکان می دهد با رفتن به تنظیمات > دسترسی > صفحه کلید، ابزارهای برش را به دکمه PrtSc اختصاص دهید. اگر می خواهید بتوانید کادر اسکرین شات را به جای گرفتن کل صفحه انتخاب کنید، باید گزینه Use print screen to open screenshot را علامت بزنید.

از سوی دیگر، با وجود تغییر نام سیستم Xbox Game Bar در ویندوز 11، همچنان ساختار و عملکردی مشابه ویندوز 10 دارد. برای باز کردن این ابزار، دکمه های Windows + G را به طور همزمان فشار دهید، سپس برای گرفتن و ذخیره اسکرین شات روی دکمه دوربین در قسمت Capture کلیک کنید. در یک رویکرد کمی متفاوت، می‌توانید Windows + Alt + PrtSc را فشار دهید تا بدون نیاز به باز کردن Game Bar یک اسکرین شات بگیرید.

کاربرانی که از تبلت‌های ویندوزی مانند تبلت‌های سری سرفیس مایکروسافت استفاده می‌کنند، همچنین می‌توانند دکمه‌های افزایش صدا و پاور را به طور همزمان برای گرفتن اسکرین شات فشار دهند.

مطالب پیشنهادی مطالعه:

در سیستم عامل مک اسکرین شات بگیرید

با انتشار macOS Mojave و نسخه های بعدی، کاربران لپ تاپ اپل کنترل بیشتری بر روی اسکرین شات هایی که می گیرند به دست آورده اند. در این آپدیت شاهد یک ابزار اسکرین شات جدید بودیم که با فشردن دکمه های Command + Shift + 5 به طور همزمان یا با رفتن به Launchpad > Other > Screenshot فعال می شود.

پنجره ضبط macOS به شما امکان می دهد کارهای مختلفی را انجام دهید و تصاویر را در دسکتاپ ذخیره کنید. به عنوان مثال، می توانید از کل صفحه، بخشی از صفحه یا یک پنجره خاص عکس بگیرید. علاوه بر این، می توانید از تمام یا بخشی از صفحه فیلم بگیرید و در صورت نیاز به گرفتن اسکرین شات با کمی تاخیر یا تغییر مکان ذخیره تصاویر، ابزارهای لازم در دسترس است.

همچنین گزینه هایی برای کاربرانی که میانبرهای صفحه کلید را ترجیح می دهند وجود دارد. با ترکیب دکمه های Command + Shift + 3 می توانید از کل صفحه عکس بگیرید. اگر می خواهید فقط بخشی از صفحه در کادر باشد باید به دکمه های Command + Shift + 4 دسترسی داشته باشید و در نهایت با دکمه های Command + Shift + 5 (همان دکمه هایی که ابزار snipping را فعال می کنند) می توانید. برای گرفتن عکس از یک پنجره خاص برای جابه‌جایی بین سه گزینه بالا، از دکمه Space استفاده کنید و اگر مک‌بوک با نوار لمسی دارید، می‌توانید با ترکیب Command + Shift + 6 از صفحه نمایش آن نیز عکس بگیرید.

با افزودن دکمه Control به یکی از میانبرهای صفحه کلید که در بالا ذکر شد، می توانید با لپ تاپ خود یک اسکرین شات بگیرید، آن را در حافظه موقت سیستم عامل کپی کرده و آن را در هر جایی قرار دهید. به عنوان مثال، دکمه های Command + Shift + Control + 3 کل صفحه را می گیرند و دکمه های Command + Shift + Control + 4 یک قسمت خاص را می گیرند. لازم به ذکر است که با این ترکیب دکمه ها تصویر در رایانه ذخیره نمی شود، اما می توانید آن را در هر برنامه ای قرار دهید.

اگر به مک بوک با صفحه نمایش رتینا دسترسی دارید، یک اسکرین شات تمام صفحه می تواند یک فایل PNG بسیار بزرگ، گاهی اوقات تا 7 مگابایت باشد. اگر ترجیح می دهید تصاویر را در JPG یا هر فرمت دیگری ذخیره کنید، باید پارامترها را تغییر دهید. برای انجام این کار، یک پنجره ترمینال در رایانه خود باز کنید و عبارت زیر را تایپ کنید:

defaults write com.apple.screencapture type jpg

پس از آن رمز عبور خود را وارد کرده و در صورت درخواست، کامپیوتر را یک بار خاموش و روشن کنید. به این ترتیب اسکرین شات های آینده در فرمت دلخواه ذخیره می شوند. اگر تا به حال خواستید فرمت اسکرین شات را به حالت پیش فرض برگردانید، کافی است به دستور بالا برگردید و این بار به جای کلمه “JPG” در انتها، کلمه “PNG” را در انتهای آن قرار دهید.

در نهایت، اگر می‌خواهید از برنامه‌های شخص ثالث استفاده کنید، گزینه‌هایی مانند Snappy (+)، که تصاویر را با برنامه Snappy در iOS همگام‌سازی می‌کند، و همچنین TechSmith Capture و Snagit مفید هستند.

مطالب پیشنهادی مطالعه:

گرفتن اسکرین شات در لینوکس

همانطور که توزیع های مختلف لینوکس را می بینیم، ابزارهای مختلفی نیز برای ذخیره اسکرین شات ها در این سیستم عامل داریم. ما به طور خاص بر روی اوبونتو تمرکز خواهیم کرد. برای ذخیره اسکرین شات در اوبونتو، کافیست منوی Activities را باز کرده و به گزینه Screenshot بروید. اکنون می توانید بین گرفتن کل صفحه، یک پنجره واحد یا یک قسمت سفارشی از صفحه یکی را انتخاب کنید.

درست مانند ویندوز، لینوکس به شما امکان می دهد از دکمه Print Screen و میانبر Alt + Print Screen برای گرفتن یک پنجره خاص استفاده کنید. برای انتخاب دستی بخشی از صفحه، از دکمه های Shift + Print Screen استفاده کنید. با افزودن دکمه Ctrl به یکی از میانبرها، می توانید تصویر را در حافظه موقت کامپیوتر (کلیپ بورد) نیز ذخیره کنید.

اگر گزینه پیشرفته تری را ترجیح می دهید، با استفاده از برنامه GIMP، می توانید با لپ تاپ خود اسکرین شات بگیرید و بلافاصله شروع به ویرایش تصویری که ذخیره کرده اید کنید. توصیه می کنیم پس از دانلود و باز کردن GIMP به مسیر File > Acquire > Screenshot بروید. در این صفحه، گزینه های اضافی برای گرفتن تمام صفحه، گرفتن یک پنجره یا استفاده از تاخیر را مشاهده خواهید کرد. سپس تصاویر در GIMP باز می شوند تا بتوانید آنها را ویرایش و بهبود بخشید.

در لپ‌تاپ‌های Chromebook عکس بگیرید

کاربرانی که لپ‌تاپ‌های Chromebook مبتنی بر سیستم عامل Chrome دارند، می‌توانند با کلید View Windows یک اسکرین شات بگیرند. این دکمه در بالای صفحه کلید دستگاه قرار دارد و یک تصویر کادر را با چند خط در طرفین نمایش می دهد. به طور همزمان Shift + Ctrl + Show Windows را فشار دهید، سپس روی Screenshot کلیک کنید تا از کل صفحه، بخشی از صفحه یا یک پنجره خاص عکس بگیرید.

اگر از صفحه کلید خارجی استفاده می کنید، ممکن است به دکمه Window Switcher دسترسی نداشته باشید. در این حالت باید از دکمه های Ctrl + F5 برای تصویربرداری تمام صفحه و دکمه های Ctrl + Shift + F5 برای گرفتن بخشی از صفحه استفاده کنید. هنگام استفاده از Chromebook در حالت رایانه لوحی، دکمه های روشن/خاموش و کاهش صدا را فشار دهید تا یک تصویر تمام صفحه بگیرید.

اسکرین شات‌های شما در پوشه Pictures ذخیره می‌شوند، اما می‌توانید آنها را در سرویس Google Photos یا فضای ذخیره‌سازی ابری Google Drive آپلود کنید. از آنجایی که احتمالاً 90 درصد کار شما در مرورگر وب کروم انجام می شود، می توانید از تعداد زیادی افزونه این نرم افزار استفاده کنید.

اسکرین شات را در مرورگر وب ذخیره کنید

کروم، فایرفاکس، سافاری و اج همگی از برنامه‌های افزودنی پشتیبانی می‌کنند که قابلیت‌های این مرورگرها را افزایش داده و گسترش می‌دهند. در ادامه با چند افزونه ضبط اسکرین شات آشنا خواهید شد که با مرورگر انتخابی شما سازگاری کامل دارند:

Lightshot (+) یک نرم افزار رایگان برای ویندوز و مک است که به عنوان یک افزونه برای Chrome، Edge و Firefox نیز موجود است.

اگر مشکلی برای خرج کردن پول ندارید، Fireshot یک ابزار تصویربرداری پولی است که کاملاً با مرورگرها و سیستم های ایمیل سازگار است. با استفاده از این ابزار می توانید از صفحه نمایش عکس بگیرید، تصاویر را ویرایش کنید، از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و فایل ها را در رایانه خود ذخیره کنید. پسوند این ابزار در مرورگرهای کروم (+) و اج (+) موجود است.

Awesome Screenshot (+) یک برنامه رایگان است که از تمام یا بخشی از صفحه اسکرین شات می گیرد و به شما امکان می دهد قبل از اشتراک گذاری آن را حاشیه نویسی کنید یا قسمت های مورد نظر را محو کنید. پلاگین های Awesome Screenshot را در مرورگرهای کروم، اج و فایرفاکس خواهید دید.

Nimbus Screen Screenshot رایگان است و مانند سایر ابزارهای مشابه، به شما امکان می دهد از تمام یا بخشی از صفحه اسکرین شات بگیرید. همچنین می توانید از این ابزار برای طراحی روی تصاویر، حاشیه نویسی یا علامت گذاری عکس ها استفاده کنید. افزونه های Nimbus را در مرورگرهای کروم، اج و فایرفاکس خواهید دید.

و در نهایت، صفحه اسکرین شات وجود دارد که یک افزونه پولی (2.99 دلار) برای سافاری است که به شما امکان می دهد از کل صفحه نمایش داده شده در یک وب سایت یا بخشی از آن اسکرین شات بگیرید. هنگامی که فرآیند اسکرین شات کامل شد، یک پیش نمایش برای ویرایش آسان نمایش داده می شود.

منابع:

PCMag

شایان ضیایی (+)

شایان ضیایی دانش‌آموخته مترجمی زبان است. فعالیت‌های کاری او در حوزه تکنولوژی، ویدیوگیم و دانش بوده و در حال حاضر گستره متنوعی از مقالات مجله فرادرس را می‌نویسد.

مطالب مرتبط

برچسب‌ها

۳۲۹۹ بازدید

آخرین به‌روزرسانی:
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

زمان مطالعه:
۱۰ دقیقه

گرفتن اسکرین شات در ویندوز ساده ترین راه برای مشاهده و اشتراک گذاری انواع محتوای بصری از برنامه ها، وب سایت ها یا حتی بازی های ویدیویی است. پس از گرفتن اسکرین شات در ویندوز، می توانید آن را از طریق ایمیل، رسانه های اجتماعی یا روش های دیگر برای دیگران ارسال کنید. در آموزش زیر روش های مختلفی برای گرفتن اسکرین شات در سیستم خواهیم دید، بله نه تنها یک، بلکه چندین روش مختلف برای عکس گرفتن از صفحه نمایش در ویندوز وجود دارد که احتمالاً نمی دانستید.

فهرست مطالب این نوشته

روش های معرفی شده در این برنامه با ویندوز 10 و 11 سازگار است بنابراین اگر هنوز نسخه جدید ویندوز 11 را نصب نکرده اید بهتر است با استفاده از مقاله “نحوه نصب ویندوز 11 بر روی تمامی کامپیوترها و VMware” آن را نصب کنید. .

ساده ترین راه برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز: دکمه چاپ صفحه

روشی که در زیر می بینیم را می توان بر روی تمامی نسخه های ویندوز از جمله XP و 95 انجام داد. معمولاً کیبوردهای سیستم استاندارد ویندوز دارای دکمه مخصوص برای گرفتن اسکرین شات هستند که به شکل زیر است:

بسته به نوع صفحه کلید، ممکن است یکی از کلمات “Print Screen”، “PrtSc” یا “PrtScn” را روی دکمه مربوطه مشاهده کنید که معمولاً در گوشه سمت راست بالای صفحه کلید در کنار دکمه F12 قرار دارد. توجه داشته باشید که در اکثر کیبوردهای جدید، به خصوص در لپ تاپ ها، باید دکمه Fn یا Function را نیز به همراه دکمه PrtSc فشار دهید.

مطلب پیشنهادی:
تنظیمات کیبرد در ویندوز | راهنمای تصویری و گام به گام
شروع مطالعه

با فشردن این کلید سیستم عامل به طور خودکار کل صفحه را در کلیپ بورد کپی می کند. سپس می‌توانید این تصویر را مستقیماً در ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی یا هر برنامه دیگری «پیست» کنید. همچنین می توان از آن در هر برنامه ویرایش عکس مانند Photoshop یا Paint استفاده کرد.

یکی از معایب این روش این است که به طور خودکار کل صفحه، از جمله نوار ابزار و نوار برگه را کپی می کند، که می تواند منجر به اسکرین شات های بسیار بزرگ شود.

نحوه ذخیره و اشتراک گذاری اسکرین شات ها در ویندوز

یکی از ساده ترین راه ها برای ذخیره اسکرین شات گرفته شده با Print Screen این است که آن را در یکی از نرم افزارهای ویرایش عکس انتخابی قرار دهید. به عنوان مثال، می توانید برای این کار از Paint استفاده کنید که در تمامی نسخه های ویندوز رایگان است.

کافیست این برنامه را باز کنید و با فشار دادن Ctrl+V تصویر را Paste کنید. همچنین می توانید از منوی کشویی Paste را انتخاب کنید.

سپس می توانید قبل از ذخیره عکس در فرمت دلخواه، آن را به دلخواه ویرایش کنید. اگر ویندوز 10 دارید، می توانید با Paint 3D نیز کار کنید. البته اگر نیاز به اعمال تغییرات پیچیده تری دارید، بهتر است برنامه های تخصصی را انتخاب کنید. همانطور که گفتیم پس از گرفتن اسکرین شات در ویندوز می توانید آن را مستقیما از طریق ایمیل یا شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

این یک راه سریع و آسان برای به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش سیستم بدون نیاز به انجام کار اضافی است. فقط کافیست دکمه PrintScreen را فشار داده و عکس را در محل مناسب قرار دهید تا به راحتی آن را به اشتراک بگذارید.

اگر نیاز به گرفتن اسکرین شات از قسمت خاصی از صفحه دارید، باید از روش های دیگری که در زیر ارائه می کنیم استفاده کنید. به این ترتیب شما فقط از قسمت مورد نظر عکس می گیرید و نیازی به ویرایش و برش آن نیست.

نحوه گرفتن اسکرین شات در ویندوز 7، 8 و 10 با استفاده از ابزار Snipping

تمام نسخه های اخیر ویندوز، از جمله نسخه های 7، 8 و 10، دارای ابزار snipping هستند. می توانید با تایپ نام ابزار Snipping Tool در کادر جستجوی ویندوز به آن دسترسی پیدا کنید. برای این کار دکمه Windows را فشار داده و روی قسمت جستجو کلیک کنید. در عوض می توانید از ترکیب دکمه های Windows + S استفاده کنید البته توجه داشته باشید که در ویندوز 7 باید کادر جستجو را به صورت دستی انتخاب کنید. سپس Snipping Tool را در این کادر بنویسید. با این حال، هیچ میانبری برای باز کردن Snipping Tool در ویندوز وجود ندارد و باید آن را به صورت دستی باز کنید.

دکمه Enter را فشار دهید تا برنامه مربوطه باز شود. روش ها و حالت های مختلفی برای کار با این ابزار مانند روش دست آزاد وجود دارد، اما سبک اولیه آن امکان برش را به شکل مستطیل می دهد. با این حال، هنوز هم استفاده از آن راحت تر از PrintScreen است.

کار خود را با فشار دادن دکمه NEW در پنجره این برنامه شروع کنید. با انجام این کار خواهید دید که کل صفحه به طور یکپارچه خاکستری می شود. در این مرحله ناحیه ای را که می خواهید برش دهید انتخاب کنید و در ویندوز اسکرین شات بگیرید.

پس از آن، می توانید با استفاده از گزینه های قلم، نشانگر و پاک کن، تصویر خود را به دلخواه ویرایش کنید. علاوه بر این، در این برنامه ویژگی های منحصر به فرد دیگری نیز وجود دارد که آن را به گزینه ای بهتر از کار با Paint تبدیل می کند. یکی از این قابلیت ها Delay است که برای گرفتن اسکرین شات های تاخیری استفاده می شود. همچنین می توانید بخشی از عکس (HighLight) را هایلایت کرده و مستقیماً از Snipping برای دیگران ارسال کنید.

علاوه بر این، امکان استفاده از میانبرهای مختلف برای انجام سریعتر کارها در این برنامه وجود دارد. در اینجا برخی از این روش های میانبر آورده شده است:

Ctrl + PrtScn / Alt + N با استفاده از ابزار Snipping یک اسکرین شات جدید بگیرید (وقتی برنامه باز است)

Alt + M برای جابه‌جایی بین حالت‌های مختلف (آزاد، مستطیلی، پنجره‌دار و تمام صفحه)

Alt+D یک بازه زمانی برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز تعیین می کند

CTRL + S برای ذخیره اسکرین شات

CTRL + C کپی اسکرین شات در کلیپ بورد

یکی از ویژگی‌هایی که به آن نیاز داریم، توانایی گرفتن چندین اسکرین شات در اندازه و مکان مناسب است که ابزار snipping ارائه نمی‌کند. شاید این روش کامل نباشد، اما تا حد مناسبی کار می کند.

نحوه گرفتن اسکرین شات در ویندوز 10 با استفاده از ابزار Snip & Sketch

در ویندوز 10 نیز ابزار جدید و بهبود یافته ای به نام Snip & Sketch برای گرفتن اسکرین شات وجود دارد. همچنین می توانید از کادر جستجو استفاده کنید یا کلیدهای میانبر Shift+Windows+S را برای دسترسی به این برنامه فشار دهید.

به این ترتیب پنجره اسکرین شات جدید به صورت خودکار باز می شود. در این قسمت می توانید یکی از حالت های «Freeform»، «Fullscreen» یا «Rectangle» را برای گرفتن اسکرین شات انتخاب کنید.

با کلیک بر روی گزینه Snip اسکرین شات به صورت خودکار گرفته نمی شود. در عوض می توانید صفحه مورد نظر را باز کرده و با استفاده از ماوس یا با فشار دادن دکمه های Alt + Tab تصویر آن را ذخیره کنید. در ادامه شاهد تغییرات این برنامه نسبت به نسخه اصلی هستیم:

اسکرین شات ها به طور خودکار در داشبورد ذخیره می شوند (از جمله هر ویرایشی که انجام داده اید).

به طور خودکار یک طرح کلی بر روی تصاویر اضافه کنید که برای اسکرین شات های تکه تکه شده مفید است.

امکان اشتراک گذاری اسکرین شات ها با وای فای یا بلوتوث.

تنظیمات را طوری تغییر دهید که با فشار دادن دکمه PrintScreen، برنامه Snip & Sketch به طور خودکار باز شود.

اکنون دیگر امکان تعیین محدودیت زمانی برای ذخیره اسکرین شات وجود ندارد.

می توانید از این تصاویر برای به روز رسانی مجله شخصی خود استفاده کنید یا آنها را در سایت خود منتشر کنید. به طور پیش فرض، فایل های اسکرین شات PNG ذخیره شده در سیستم بسیار بزرگ هستند. اما می توانید تغییرات مختلفی در آنها ایجاد کنید تا در سایت قرار گیرند.

اگر می خواهید مستقیماً اسکرین شات های خود را ویرایش کرده و برای پلتفرم های مختلف آماده کنید، بهتر است از برنامه های شخص ثالث استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی مطالعه:

روش گرفتن اسکرین شات از صفحات کروم چیست؟

Google Chrome برنامه داخلی برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز ندارد، اما افزونه های رایگان زیادی برای انجام این کار وجود دارد. کافی است وارد فروشگاه کروم شوید و اسکرین شات را جستجو کنید. سپس لیستی از افزونه های مختلف برای انجام این کار را مشاهده می کنید و می توانید یکی را انتخاب کنید.

البته با این همه گزینه، انتخاب کمی سخت می شود. به همین دلیل، ما تعدادی از بهترین پلاگین ها برای گرفتن اسکرین شات را خواهیم دید:

فیلمبرداری از صفحه نمایش Nimbus و ضبط کننده ویدیوی صفحه (+)

اسکرین شات و ضبط کننده صفحه خیره کننده (+)

شات نور (+)

با استفاده از این ابزارها، می توانید خیلی بیشتر از آنچه Snip & Sketch ارائه می دهد، انجام دهید. به عنوان مثال، به جای ضبط قسمت های قابل مشاهده، می توانید از کل صفحه اسکرین شات بگیرید. با افزونه Awesome Screenshot، حتی می توانید Ctrl+Shift+E را فشار دهید تا منویی برای انجام این کار ظاهر شود.

این اسکرین شات ها طولانی هستند و نشان می دهند که سایت در مرورگر چگونه به نظر می رسد. استفاده از این ویژگی راه خوبی برای بررسی ظاهر سایت در سرور و نحوه نمایش آن به عموم است.

مطلب پیشنهادی:
اسکرین شات گرفتن در کروم و فایرفاکس از کل صفحه — راهنمای تصویری
شروع مطالعه

یکی دیگر از مزیت های خوب این افزونه ها این است که می توانید با کمک آنها فقط از محتوای یک سایت عکس بگیرید. به این ترتیب شما نیازی به برش دادن نمای برگه یا URL از داخل عکس ندارید. روش میانبر برای گرفتن این نوع اسکرین شات در برنامه Awesome Screenshot این است که کلیدهای Ctrl + Shift + V را به طور همزمان فشار دهید.

همچنین می توانید از چندین صفحه مختلف اسکرین شات هایی با ابعاد یکسان بگیرید. اگر از این عکس ها برای مجله وب سایت یا بازاریابی محتوا استفاده می کنید، این روش بسیار مناسبی است. علاوه بر این، این افزونه ها ویرایشگر عکس بهتری نسبت به ابزارهای داخلی ویندوز ارائه می دهند.

به عنوان مثال در این برنامه ها می توانید بخشی از کش عکس ها را ایجاد کنید و شکل های مختلف، فلش یا کادر متنی را روی آن ترسیم کنید و تمامی این توابع به صورت رایگان در دسترس هستند.

این ویژگی ها به ویژه برای ایجاد تصاویر راهنمای گام به گام برای انتشارات مجلات آموزشی مناسب هستند.

چگونه در مرورگر ویندوز مایکروسافت اج اسکرین شات بگیریم؟

یکی از مزیت های جالب نرم افزار مرورگر مایکروسافت اج این است که نسخه جدید آن دارای ابزار داخلی برای ذخیره اسکرین شات است. به این ترتیب نیازی به نصب برنامه یا افزونه دیگری نیست و برای عکس گرفتن از صفحه کافیست مرورگر را باز کنید. برای استفاده از این عملکرد، کلیدهای ctrl+shift+s را روی صفحه کلید فشار دهید. همچنین می توانید بین عکس گرفتن از یک قسمت خاص یا کل صفحه یکی را انتخاب کنید.

البته عکاسی تمام صفحه این برنامه شامل اسکرین شات ها و اسکرول های تکه تکه نمی شود. به همین دلیل هیچ چیز مزاحم در اسکرین شات وجود نخواهد داشت. پس از ذخیره عکس، می‌توانید قسمت‌های خاصی را برجسته کنید یا با ویژگی‌های موجود در بخش Draw و Erase به آن متن اضافه کنید.

علاوه بر این، امکان اشتراک گذاری، کپی یا ذخیره اسکرین شات وجود دارد (موقعیت پیش فرض /User/Downloads/   است). امکانات این برنامه محدود است، اما این ابزار یک راه عالی برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز و اشتراک گذاری آن با دوستان یا همکاران است.

نحوه گرفتن اسکرین شات از یک بازی (یا هر چیز دیگری) با استفاده از نوار بازی Xbox

نوار بازی ایکس باکس به طور پیش فرض در ویندوز 10 نصب شده و آماده استفاده است، حتی اگر دستگاه ایکس باکس ندارید. برای باز کردن این ابزار می توانید از کلیدهای میانبر Windows + G استفاده کنید.

اگرچه این ابزار برای گرفتن اسکرین شات و فیلم از بازی های مختلف در نظر گرفته شده است، اما می توان از آن برای ضبط فیلم، وب سایت یا محتوای هر برنامه دیگری نیز استفاده کرد.

پس از باز کردن این برنامه، می‌توانید روی دکمه Camera در گوشه سمت چپ کلیک کنید یا دکمه‌های Windows+Alt+PrtScn روی کیبورد را فشار دهید تا بدون باز کردن منو، اسکرین شات بگیرید.

همچنین می توانید برای مشاهده اسکرین شات های اخیر روی Show all screenshots کلیک کنید.

به این ترتیب می توانید آنها را در توییتر مشاهده و به اشتراک بگذارید. علاوه بر این، یک ویرایشگر بسیار ساده به نام Meme Editor در این برنامه وجود دارد که به شما امکان می دهد تکه های بزرگی از متن را در بالا و زیر تصویر بنویسید و قرار دهید.

فایل‌های خروجی نوار بازی Xbox به‌طور پیش‌فرض در /User/Videos/Captures/ موجود هستند. توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید با استفاده از این ابزار اسکرین شات بگیرید، نیازی به بازی ویدیویی ندارید.

نوار بازی ایکس باکس برای اهداف دیگری از جمله نمایش پنل های عملکرد مخفی در ویندوز 10 نیز استفاده می شود.

آموزش گرفتن اسکرین شات در پاورپوینت

آخرین نسخه نرم افزار پاورپوینت ویندوز 10 از قابلیت اسکرین شات نیز پشتیبانی می کند. به جای فشار دادن دکمه PtrScn و چسباندن تصویر در برنامه، می توانید با استفاده از پاورپوینت از صفحه نمایش از پنجره های دیگر عکس بگیرید.

به این ترتیب تصویر ذخیره شده به صورت خودکار در یکی از اسلایدهای پاورپوینت نمایش داده می شود. همچنین اگر اسکرین شات تمام صفحه باشد، کل صفحه را پوشش می دهد.

آخرین نسخه برنامه پاورپوینت دارای ویرایشگر عکس حرفه ای بسیار قدرتمند و با کیفیت می باشد. با کمک آن می توانید رنگ ها و نوردهی عکس را تغییر دهید یا با ابزار Magic Wand پس زمینه را حذف کنید.

علاوه بر این، می توانید عکس خود را با استفاده از اشکال، حاشیه و متن در نرم افزار پاورپوینت شخصی سازی کنید و اسلاید نهایی را به عنوان عکس ذخیره کنید.

به طور کلی، این ویژگی احتمالاً پاورپوینت را به قدرتمندترین ابزار رسمی اسکرین شات مایکروسافت تبدیل می کند.

نحوه گرفتن اسکرین شات با LightShot (و سایر برنامه های شخص ثالث)

LightShot یک نرم افزار سبک وزن، شگفت انگیز و مفید برای عکس برداری از صفحه نمایش است. برای استفاده از برنامه های شخص ثالث مانند LightShot، اولین قدم این است که آنها را دانلود کنید. بنابراین، ابتدا به صفحه رسمی دانلود نسخه لایت شات (+) ویندوز بروید و روی دکمه Install کلیک کنید.

با نصب این برنامه دستور دکمه PrtScn تغییر می کند و با فشردن آن به طور خودکار برنامه LightShot باز می شود. سپس می توانید بخشی از صفحه را برای گرفتن اسکرین شات و اضافه کردن متن، یک مستطیل یا یک فلش ساده انتخاب کنید. علاوه بر این، می توانید ضخامت عناصر و خطوط را با استفاده از دکمه اسکرول ماوس تغییر دهید. اگر ماوس ندارید، دو انگشت خود را به طور همزمان روی صفحه لمسی بلغزانید.

برای ذخیره فایل ها، روی نماد ذخیره کلیک کنید یا کلیدهای Ctrl+S را در صفحه کلید فشار دهید. این برنامه فایل ها را در مسیر /Documents/Lightshot/ نگهداری می کند. البته می توانید این مسیر را تغییر دهید و فایل ها را در پوشه دیگری ذخیره کنید. LightShot کامل نیست، اما سریع است و بی عیب و نقص کار می کند.

نحوه گرفتن اسکرین شات در دستگاه های سرفیس مایکروسافت

در دستگاه های سرفیس با ویندوز 10 می توانید از تمام روش های ذکر شده برای گرفتن اسکرین شات استفاده کنید. با این حال، روش دیگری برای شخصی سازی برای این دستگاه ها وجود دارد، زیرا از نظر فنی نیز تبلت هستند.

برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز با دستگاه Surface، کلید Windows را نگه دارید و همزمان کلید کاهش صدا را فشار دهید. هنگام گرفتن اسکرین شات، خواهید دید که صفحه دستگاه تاریک می شود. فایل های ذخیره شده به این روش در پوشه /User/Pictures/Screenshots قرار دارند.

این روش ممکن است در برخی از دستگاه های سرفیس به خوبی کار نکند. در چنین مواقعی می توانید تنظیمات را بررسی کنید یا از یکی از راه حل های قبلی در این مقاله استفاده کنید.

آخرین کلمه

گرفتن اسکرین شات در ویندوز و اشتراک گذاری آن کار سختی نیست. در صورت نیاز به انجام این کار، همانطور که در این مقاله گفتیم، دکمه PrtScn را روی صفحه کلید فشار دهید یا از کلیدهای میانبر Shift + Windows + S برای باز کردن برنامه Snip & Sketch برای انجام این کار استفاده کنید. در این مقاله 9 روش مختلف برای گرفتن اسکرین شات را توضیح دادیم و در نهایت روشی ویژه برای دستگاه های سرفیس معرفی کردیم. کافیست یکی از راه حل ها را انتخاب کنید تا بتوانید به راحتی عکس صفحه ویندوز خود را برای دیگران ارسال کنید.

منابع:

kinsta

فاضله قراخانلو (+)

«فاضله قراخانلو» در رشته مهندسی نرم‌افزار تحصیل کرده است. تجربه او در زمینه نگارش و ویرایش مقالات مختلف در حوزه‌های متنوع بوده و در حال حاضر، آموزش‌های ورد و اکسل مجله فرادرس را می‌نویسد.

مطالب مرتبط

برچسب‌ها

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آوا

مقاله جالبی بود. البته من قبلاً از این روش برای اسکرین شات گرفتن استفاده می کردم، اما با خوندن این مقاله چند ترفند جدید هم یاد گرفتم. ممنون بابت این مقاله کاربردی.

دکمه بازگشت به بالا