چطور ممکن است یک انسان ۸ روز نخوابد؟

پس از نخوابیدن طولانی مدت، فرد بسیار ضعیف می شود و این مشکل آسیب جدی به بدن وارد می کند.

– خبرگزاری میزان – آنا نوشت: استراحت و خوابیدن در شبانه روز یکی از نیازهای اساسی انسان است و قسمت های مهمی از فرآیندهای طبیعی بدن در خواب انجام می شود.

اگرچه استراحت در طول روز می تواند خستگی را از بین ببرد، اما پزشکان معتقدند که خواب شبانه مفیدترین نوع استراحت برای بدن انسان است.

طبق تحقیقات متخصصان، هیچ انسانی نمی تواند برای مدت طولانی بیدار بماند و قطعا باید پس از یک دوره بی قراری خاص بخوابد.

آزمایشات علمی نشان می دهد که انسان حداکثر تا یازده روز نمی تواند بخوابد و پس از این مدت فعالیت های طبیعی بدن متوقف می شود و فردی که بیش از حد بیدار می ماند می میرد.

نخوابیدن آسیب های جدی به بدن وارد می کند، از جمله افزایش وزن، دیابت، مشکلات حافظه، رفتار نامناسب، سردرد، کاهش ایمنی، اختلالات گفتاری، مشکلات گوارشی و اختلالات ژنتیکی.

خواب کافی در شب به خصوص برای کودکان بسیار مهم است، زیرا هورمون های رشد اغلب در شب و هنگام خواب ترشح می شوند و کودکی که خواب کافی نداشته باشد رشد کافی نخواهد داشت.

چرا جنوب غربی آسیا منطقه ای پرتنش است

ایران در منطقه جنوب غربی آسیا چه جایگاهی دارد

چرا منطقه جنوب غربی آسیا دو چیز استراتژیک است

چرا منطقه جنوب غربی آسیا گاما استراتژیک است

چرا جنوب غربی آسیا منطقه ای پرتنش است، مطالعات هشتم

چرا منطقه جنوب غربی آسیا توجه قدرت های بزرگ جهانی را به خود جلب می کند

چرا جنوب غرب آسیا مرکز جهان اسلام است

چرا ایران در جنوب غربی آسیا جایگاه ویژه ای دارد

دلیل نام مرداب گاوخونی چیست؟

تحقیقات باتلاق گاو

گاوخونی یعنی چی

فیلم Swamp Cow

گاو مرداب خونی

چند سوال در مورد اصفهان

یک بند در اصفهان

تحقیق در مورد یکی از شهرهای ایران

پیامک در اصفهان

شهر اصفهان در کدام نقطه ایران واقع شده است

درس آزاد هفتم اصفهان

تحقیق در مورد دمی ماوند اصفهان

مجموعه‌ای از فعل و انفعالات پیچیده در مغز انسان رخ می‌دهد که باعث می‌شود برخی از قسمت‌های بدن کند شده و چندین قسمت از بدن خاموش شوند. بدن انسان برای بازیابی انرژی از دست رفته خود به خواب نیاز دارد. بهتر است بدانید که خواب از چند مرحله تشکیل شده است. فعالیت یک سری امواج مغناطیسی در مغز باعث به خواب رفتن فرد می شود. در این مقاله قصد داریم با مراحل خواب انسان و اتفاقاتی که در مغز منجر به خواب می شود بیشتر بدانیم.

خواب چیست؟

خواب نتیجه فرآیندهایی است که در مغز انسان اتفاق می افتد. خواب به دلیل اثرات مثبتی که بر بدن و مغز می گذارد بسیار مهم است، بنابراین کمبود آن بر عملکرد ذهن و بدن انسان تأثیر منفی می گذارد. بسیاری از محققان 8 ساعت خواب را برای انسان توصیه می کنند. بدن انسان در طول روز به همان میزان خواب نیاز دارد. با توجه به اهمیت خواب، افراد مبتلا به اختلالات خواب باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

خواب نیاز مهم و اساسی بدن انسان است. زمانی که فرد به خواب می رود چندین مرحله را طی می کند تا وارد خواب عمیق شود. در مرحله خواب عمیق بدن آرام می شود و تمام انرژی از دست رفته در طول روز را بازیابی می کند و صبح که از خواب بیدار می شود احساس نشاط و سرزندگی به او دست می دهد اجازه دهید روز خود را با انرژی شروع کند.

شرایط و مراحل خواب

اکثر محققان خواب را یک کمای موقتی می دانند که بدن انسان برای چند ساعت به آن فرو می رود. برای اینکه انسان به خواب عمیق فرو رود باید چهار مرحله را طی کند. وقتی مغز به خواب می رود باعث می شود ذهن کمتر به محیط اطراف خود توجه کند و متوجه رویدادهای اطراف خود نشود. در این قسمت قصد داریم مراحل خواب را به تفصیل توضیح دهیم.

خواب NREM چیست؟

NREM اصطلاحی است که به معنای عدم حرکت چشم است. خواب سبک، خواب نسبتاً عمیق و خواب عمیق از نوع NREM در نظر گرفته می شوند. در این نوع خواب چشم ها اصلا حرکت نمی کنند. NREM در مراحل اول تا سوم خواب رخ می دهد.

خواب REM چیست؟

برای اینکه فرد بتواند این خواب را تجربه کند باید مراحل خواب NREM (خواب سبک، نسبتا عمیق و عمیق) را طی کرده باشد. انسان ها معمولاً پس از 90 دقیقه به خواب رفتن وارد خواب REM می شوند. خواب و رویا نیز در این مرحله اتفاق می افتد و چرخه REM و NREM چندین بار در طول شب تکرار می شود. به همین دلیل ممکن است در طول شب رویاهای مختلفی ببیند. REM در مرحله چهارم خواب انجام می شود.

خواب عمیق چیست؟

خواب عمیق یکی از مراحل خواب است که در مرحله سوم رخ می دهد. در این مرحله از خواب، بدن در حالت استراحت کامل قرار دارد. فعالیت امواج مغزی کاهش می یابد و هوشیاری او کاهش می یابد. همه باید این مرحله از خواب را تجربه کنند زیرا خواب واقعی بدن در این مرحله اتفاق می افتد و تمام فواید خواب در این مرحله ظاهر می شود.

خواب سبک چیست؟

برخی از افراد در طول شب هنگام خواب چندین بار از خواب بیدار می شوند. اینگونه است که مردم با کوچکترین صدا و نور از خواب بیدار می شوند. خواب مرحله اول و دوم که در ادامه به آن می پردازیم خواب سبک محسوب می شود. افرادی که کم خواب هستند به سختی مرحله سوم را پشت سر می گذارند و بی خوابی همچنان آنها را آزار می دهد.

مراحل خواب انسان

مرحله اول

در مرحله اول خواب، ذهن نسبتاً هوشیار و از رویدادهای اطراف خود آگاه است. این مرحله را نمی توان خواب واقعی در نظر گرفت زیرا مغز هنوز به آنچه در اطرافش اتفاق می افتد واکنش نشان می دهد. خواب در این مرحله بسیار سبک است و چون مغز به طور کامل به خواب نمی رود، به کوچکترین صدایی در محیط اطراف واکنش نشان می دهد و از خواب می پرد و به هوش می آید. در این مرحله قسمت های مختلف بدن به تدریج شل می شوند.

مرحله دوم

فعالیت امواج مغزی در این مرحله کاهش می یابد و مغز نسبت به مرحله اول هوشیاری کمتری دارد. در این مرحله مغز کمترین واکنش را به اتفاقات پیرامون خود نشان می دهد. حرکات چشم در این مرحله کاهش می یابد و ضربان قلب به تدریج کاهش می یابد. مرحله دوم خواب فرآیند جداگانه ای را در بدن و ذهن ایجاد می کند که منجر به کاهش دمای بدن می شود.

سطح سوم

در این مرحله هوشیاری مغز بسیار بسیار ضعیف و واکنش آن به محیط اطراف بسیار ضعیف است. خواب عمیق در این مرحله اتفاق می افتد. بیدار کردن فردی که وارد این مرحله از خواب شده است دشوار است و برای بیدار شدن او باید بدن خود را تکان دهید.

مرحله چهارم

در این مرحله فعالیت امواج مغزی نسبت به مرحله قبل افزایش می یابد و حرکات چشم نیز افزایش می یابد. در این مرحله فرد زودتر از خواب بیدار می شود و به هوش می آید. خواب مرحله چهارم مانند مراحل قبل بسیار مهم است و باید برای فرد اتفاق بیفتد. این مرحله قبل از بیدار شدن است، زمانی که بدن در مرحله سه استراحت کرده و اکنون آماده بیدار شدن است.

فواید خواب

همانطور که در بالا ذکر شد، خواب یک نیاز مهم برای بدن انسان است. خواب کافی به سلامت انسان کمک می کند و کمبود آن باعث بروز بیماری های مختلفی در انسان می شود. افرادی که مرحله خواب عمیق را پشت سر می گذارند، شادتر و پر انرژی هستند. سلامت ذهن و جسم انسان به خواب بستگی دارد و هیچ چیز دیگری نمی تواند کمبود آن را جبران کند. در زیر به فواید خواب اشاره می کنیم تا در مورد آنها بیشتر بدانید.

استرس را کاهش دهید

کمبود خواب یکی از عوامل ایجاد استرس در بدن انسان است. افرادی که کمبود خواب دارند همیشه استرس دارند. استرس باعث مشکلات دیگری مانند فشار خون بالا، حملات قلبی و سکته در بدن می شود. خواب کافی استرس را کاهش می دهد و ذهن و بدن را آرام می کند. استرس و فشار عصبی ناشی از کم خوابی می تواند بسیاری از توانایی های انسان را مختل کند و از نتیجه مثبت ذهن و بدن جلوگیری کند.

هوشیاری بیشتر

افرادی که در شب به اندازه کافی می خوابند، سطح هوشیاری بالاتری دارند. افرادی که در طول روز هوشیار هستند می توانند کار خود را به خوبی انجام دهند و روز خود را فعال و پر انرژی بگذرانند. یک فرد آگاه همیشه سرشار از انرژی است و می تواند انرژی خود را برای انجام کارهای روزانه خود به کار گیرد.

بهبود حافظه

خواب کافی نقش مهمی در بهبود حافظه انسان دارد. افرادی که خواب کافی دارند حافظه قوی تری دارند و اطلاعات به راحتی در مغز آنها ثابت می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، مغز انسان در هنگام خواب استراحت می کند و برخی از فعالیت های مربوط به شنوایی و بینایی متوقف می شود. بسیاری از افراد از ضعف حافظه خود شکایت دارند، خواب کافی و به موقع یک راه درمانی برای بهبود حافظه آنها محسوب می شود.

سلامت قلب

پزشکان همیشه 8 ساعت خواب در شب را توصیه می کنند. برای داشتن قلب سالم باید به خواب خود توجه کنید. خواب کافی به حفظ سلامت قلب تا حد امکان کمک می کند. افرادی که شب ها تا دیروقت بیدار می شوند و به دلیل بی قراری صبح زود بیدار می شوند، استرس همیشه همراهشان است و بیشتر از دیگران در معرض بیماری های قلبی هستند.

اختلالات خواب

برخی افراد به دلیل شرایط کاری و نگرانی های شخصی خود از استرس زیادی رنج می برند. استرس یکی از عوامل اصلی بی خوابی در افراد است. استرس بیش از حد باعث کابوس می شود. افرادی که استرس دارند هر چهار مرحله خواب را نمی گذرانند و ممکن است مرحله اول و دوم را پشت سر بگذارند و از خواب بپرند و مرحله سوم و چهارم را تجربه نکنند.

نتیجه

بدن به ۸ ساعت خواب در روز نیاز دارد. وقتی انسان به خواب می رود، به تدریج از هوش می رود. فعالیت مغز در هنگام خواب کاهش می یابد و تمام ماهیچه های بدن شل می شوند. خواب از چهار مرحله تشکیل شده است. در مرحله اول خواب سبک است و ذهن هوشیاری نسبی خود را حفظ می کند.

در این مرحله ذهن فرد نسبت به اتفاقات پیرامونش حساس تر است و زودتر از خواب بیدار می شود. خواب عمیق به خواب واقعی معروف است و در مرحله سوم رخ می دهد. برای درمان بی خوابی می توانید به متخصص اختلالات خواب و کلینیک خواب هاله مراجعه کنید. این مجموعه با حضور دکتر فریبا معینی پور دارای مجهزترین امکانات و کادر پزشکی در ایران در زمینه خواب می باشد.

سوالات متداول

چند ساعت خواب برای انسان مفید است؟

8 ساعت خواب می تواند برای بزرگسالان مفید باشد. البته این میزان در سنین مختلف متفاوت است و کودکان نسبت به افراد مسن به خواب کمتری نیاز دارند. خواب مفید مستلزم خواب عمیق است و خواب سبک در طول روز انسان را کسل کننده می کند.

چه چیزی باعث بی خوابی می شود و آیا خطرناک است؟

افسردگی، احساسات یا رویدادهای غمگین، مصرف دارو یا کافئین، نگرانی های روحی و جسمی، کار زیاد و استرس زیاد و بسیاری از این عوامل می تواند منجر به بی خوابی شود. بی خوابی موقت تاثیر زیادی روی بدن ندارد اما بی خوابی های مکرر برای بدن بسیار مضر است و باید با مشورت پزشک متخصص درمان شود. مشکلات جسمی، بی قراری و بی حوصلگی، عدم تمرکز در طول روز و بیماری های روانی می تواند از نتایج بی خوابی باشد.

مقالات مرتبط:

امواج مغزی چیست؟

خواب عمیق چیست؟

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا