چطور قورمه سبزی درست کنیم

قورمه سبزی – یک غذای خوشمزه با مواد سبزی تازه

قورمه سبزی یکی از غذاهای سنتی و محبوب در فرهنگ آشپزی ایران است. این غذا با ترکیب سبزیجات تازه و معمولاً گوشت قرمز یا مرغ تهیه می شود. سبزیجات معمولاً شامل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و نعناع است که در قورمه سبزی با گوشت و ادویه استفاده می شود.

قورمه سبزی علاوه بر طعم شیرین و لذیذ، دارای خواص سبزیجات از جمله غنی بودن از ویتامین ها و مواد مغذی، افزایش سطح آنتی اکسیدان ها و فیبر غذایی است. این غذا معمولا با برنج یا نان سفید سرو می شود و می توانید با افزودن رب گوجه فرنگی یا آب لیمو طعم و رنگ آن را اصلاح کنید.

از آنجایی که قورمه سبزی پخت زمان می برد، می توانید عرقیات آن را در فریزر نگهداری کنید تا در صورت نیاز آماده سرو شود.

تاریخچه قورمه سبزی – خاستگاه و تکامل این غذای محبوب

قورمه سبزی یکی از غذاهای معروف و محبوب در سنت آشپزی ایران است. تاریخچه این غذا به قرن ها قبل برمی گردد و از قدیم الایام در جوامع روستایی و شهری وجود داشته است.

کورما سبزی در طول زمان دستخوش تغییرات و دگرگونی هایی شده است. در ابتدا این غذا به سادگی از سبزیجات تازه و گوشت تهیه می شد. اما با گذشت زمان و تاثیرات مختلف فرهنگی، دستور پخت و تنوع قورمه سبزی بیشتر شده است. به عنوان مثال افزودن مواد افزودنی مانند لیمو عمانی و ادویه های مختلف به طعم و عطر این غذا افزوده است.

قرمه سبزی امروزه به عنوان یک غذای پرطرفدار و متنوع در رستوران ها و منازل سراسر ایران و حتی برخی از کشورها شناخته می شود. این غذا نماد فرهنگ و سنت آشپزی ایرانیان به شمار می رود و در جشن ها، مراسم و مناسبت های خاص نیز استفاده می شود.

طرز تهیه سوپ سبزیجات

در این قسمت از آشپزی نمناک با شما هستیم تا طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه یا قورمه خوشمزه و جا افتاده را به شما بگوییم.

مواد لازم برای سوپ سبزیجات

مواد لازممقدار لازم گوشت سردست نیم کیلو پیاز  1 عدد بزرگ روغن 250 گرم لیمو عمانی 5 تا 6 عدد لوبیا قرمز نصفه پیمانه سبزی خورشت 1 کیلوگرم زردچوبه به مقدار لازم نمک به مقدار لازم فلفل به مقدار لازم

نکته اول: سبزیجات آب پز شامل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و نعناع است.

نکته دوم: برای تهیه کاری سبزیجات از گوشت سرد و بدون استخوان استفاده کنید.

طرز تهیه سوپ سبزیجات

برای تهیه کرمه سبزی ابتدا حبوبات را از روز قبل در ظرف مناسبی خیس کنید و آب حبوبات را چند بار عوض کنید تا باقلا نرم و بزرگ شده و نفخ آن برطرف شود.

در ادامه کار برای تهیه خورشت سبزی گوشت ها را تمیز کنید سپس آن ها را به صورت خورشتی خرد کنید. یک عدد پیاز بزرگ را نیز پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید.اگر دوست ندارید که پیاز در غذا دیده شود می توانید آن را رنده کنید.

ابتدا پیاز را با روغن در تابه ای مناسب تفت دهید سپس گوشت را اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

در مرحله بعدی زردچوبه و فلفل سیاه را به گوشت و پیاز افزوده و تفت دهید تا ادویه ها به طور کامل به خورد گوشت و پیاز بروند.

سپس لوبیا قرمز را آبکش کرده، دوبار شسته و به گوشت و پیاز اضافه کنید.

آب را هم به این مواد اضافه می کنیم و حرارت می دهیم. این حرارت را تا نیم پز شدن گوشت ادامه می دهیم.

حالا برای تهیه سوپ سبزی باید سبزیجات خود را که شامل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و مقداری برگ نعناع می شود، تمیز کنید، سپس بشویید و بگذارید تا آب سبزیجات خشک شود. تا زمانی که سبزیجات تیره و سرخ شوند.

حالا وقت آن است که سبزیجات تفت داده شده را به قابلمه خورش سبزی خود اضافه کنید.

در این مرحله از طرز تهیه ی قورمه سبزی باید ادویه های خود را به قورمه سبزی اضافه کنید، مثل طرز تهیه هر خورشت ایرانی دیگر مثل خورش قیمه، خورش کرفس و غیره ادویه فلفل و نمک برای قورمه سبزی کافیست اما شما می توانید بر حسب تجربه از ادویه های دیگری نیز استفاده کنید بعد از اینکه خورش چند بار جوش خورد ، وقت آن می رسد که لیمو عمانی را به غذا اضافه کنید و  دقت داشته باشید که بر روی لیمو عمانی چند سوراخ کوچک ایجاد کنید تا غذا پخش شود.به یاد داشته باشید که اگر لیمو عمانی شما تلخ باشد قورمه سبزی شما تلخ مزه خواهد شد پس اگر از کیفیت لیمو عمانی خود اطمینان ندارید سعی کنید از گرد لیمو استفاده کنید. شما می توانید یک سوم پیمانه آب غوره هم به خورشت اضافه کنید البته این کار کاملا سلیقه ای می باشد و

این به طور مستقیم با خلق و خوی غذا خوردن شما مرتبط است. حالا منتظریم تا غذا پخته شود. زمانی که یک سطح روغنی روی غذا ظاهر می شود، غذا پخته می شود.

همچنین بخوانید : طرز تهیه لیمو عمانی خانگی بدون تیرگی و تلخی

یک ساعت تا یک ساعت و نیم می گذاریم بپزد و بعد از اینکه از جا افتادن سبزی مطمئن شد از روی حرارت برداشته و با برنج سرو می کنیم.

استفاده از رب گوجه فرنگی

یکی از راه های رسیدن به تلخی خورش قورمه سبزی استفاده از یک قاشق رب گوجه فرنگی در خورش است. لازم به ذکر است که اگر مقدار رب گوجه فرنگی اضافه شده زیاد باشد طعم خورش خراب می شود.

نکات و ترفندهایی برای پختن سوپ سبزیجات خوشمزه

از آنجایی که در قورمه سبزی از حبوبات استفاده می شود، می توان این غذا را حجیم کرد. اما برای جلوگیری از این مشکل می توانید حبوبات را از روز قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا کاملاً نفخ حبوبات برطرف شود.

سلیقه شما در انتخاب لوبیا نقش دارد، چه لوبیا چیتی باشد، زیرا برخی افراد لوبیا سبز را با لوبیا چیتی دوست دارند و برخی دیگر با لوبیا چیتی.

هنگام انتخاب نوع گوشت گوسفند یا گوساله، بهتر است از گوشت گوسفندی استفاده کنید که حاوی مقداری چربی باشد تا طعم آن بیشتر شود.

سعی کنید از روغن کمتری برای سرخ کردن و برشته کردن استفاده کنید.

برای تهیه سوپ سبزیجات می توانید از روغن حیوانی استفاده کنید.

اگر هنگام شروع غذا متوجه شدید که غذا خوب جا نگرفته و سطح روغنی روی آن تشکیل نشده است، 10 دقیقه قبل از برداشتن خورش، 3 یا 4 تکه یخ کوچک اضافه کنید، این عمل روغن خورش را جذب می کند. و به سراغ خورش بروید

در مورد سبزیجات، شما می توانید با توجه به سلیقه یا تجربه خود؛ سرخ کردن سبزیجات قبل از افزودن آنها به غذا یک عمل بسیار سلیقه ای است.

همچنین می‌توانید از عصاره قلم برای خوشمزه‌تر یا روغن‌تر شدن سوپ سبزیجاتتان استفاده کنید.

سبزیجات باید خوب سرخ شوند. قهوه ای خوب. آن را زیاد تیره نکنید وگرنه تلخ می شود.

قورمه سبزی، چیکن تکین و کباب کوبیده از غذاهای اصلی هستند.

لازم به ذکر است که تمام موارد ذکر شده در بالا، موارد آزمایشی بوده و برای استفاده از دستور پخت اجباری نیست.

شمارش کالری سبزی کورما – اطلاعات تغذیه ای غذای محبوب کورما سبزی

تعداد کالری سوپ سبزیجات معمولاً به مقدار مواد و نحوه تهیه آن بستگی دارد. بسته به مواد اصلی آن غذا که شامل سبزیجات تازه و گوشت یا مرغ می شود، میزان کالری آن تغییر می کند.

اگر از گوشت قرمز استفاده می کنید، هر 100 گرم سوپ سبزیجات تقریباً 150 تا 200 کالری دارد. اگر از گوشت مرغ استفاده شود، میزان کالری آن کمتر می شود، تقریباً 100-150 کالری در هر 100 گرم کورمه سبزی.

علاوه بر این، تعداد کالری سوپ سبزیجات ممکن است با مواد اضافی مانند روغن یا آب لیمو تغییر کند. بنابراین برای دقیق‌تر شدن میزان کالری گورمه سبزی می‌توان به محاسبات دقیق‌تر تغذیه‌ای بر اساس مقادیر دقیق مواد در نرم‌افزارهای مرجع و منابع تغذیه‌ای مراجعه کرد و در نهایت با توجه به ماهیت آن، گورمه سبزی دارای طعم تند است. طعم و طبیعت خشک

نکات اضافی برای سوپ سبزیجات

زمان تهیه مواد اولیه و ملزومات آن حدود 30 دقیقه
و زمان پخت و انتظار حدود 4 ساعت می باشد.
برای صبحانه هم میشه در ماه رمضان خورد
دقت کنید که تعداد مواد و دستور غذا برای 6 نفر مناسبه.

اگر سوپ سبزی خوب تهیه شود و سبزیجات درست انتخاب شوند، بدون شک بهترین غذای خانه خواهد بود.

مطمئنم خیلی از شما دوستان گل هم با من موافق هستید، چون شما، مادرتان یا اقوامتان حتما خانم های رمزی دارید که این خورش را در بهترین حالت آماده می کنند و با عطری که خانه را پر می کند همه را به آشپزخانه جذب می کند.

قورمه سبزی

در این آموزش مرحله به مرحله سوپ سبزی این خورش خوشمزه را برای کسانی که در تهیه آن مشکل دارند قرار می دهم.

البته خیلی از شما خانم ها هستن که کد میزنین تا این خورش طعم خیلی بهتری داشته باشه و خوشحال میشیم از راهنمایی شما استفاده کنیم.

دستور پخت سوپ سبزی را قبلا در سایت قرار داده بودیم اما در این مطلب به صورت تصویری آن را مرحله به مرحله ارائه می کنیم.

فهرست

مواد لازم برای تهیه سوپ سبزیجات

گوشت (من از گوشت گوساله استفاده کردم) 300 گرم

1 عدد پیاز متوسط

200 گرم لوبیا قرمز

سبزی قورمه (تره، گشنیز و جعفری، شنبلیله و اسفناج 1/3 تره) خرد شده و سرخ شده 400 گرم

3 عدد لیمو عمانی

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

2 پیمانه آب (16 لیوان)

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی

سبزی قورمه سبزی

مامان عزیزم همیشه مقدار زیادی سبزی گورما رو سرخ می کنه و فریز میکنه تا همیشه آماده باشه. البته مادر عزیزم همیشه پشت تهیه سبزی قورمه است که به نظر من خوشمزه ترین ترکیب سبزی قورمه است.

شاید یک بار از سبزه سرخ کردنی عکس گرفتم و یک مقاله جداگانه در مورد آن منتشر کردم. اما بد نیست اینجا توضیحی در مورد آن بدهیم و جزئیات را تا حدی برای شما عزیزان توضیح دهیم.

سبزی قورمه در مناطق مختلف کشورمان از نظر جزییات متفاوت است و آن هم به این دلیل که در هر نقطه سبزی های خاصی وجود دارد که با ذائقه مردم آن منطقه سازگارتر است.

به طور کلی سبزی قورمه شامل تره، گشنیز و جعفری به همان میزان + اسفناج و شنبلیله به میزان قبلی است. ولی چون شمالی هستیم به خاطر عطرش تو همه غذاهامون یه مقدار چوچاق هست + یه مقدار نعنا و البته یه مقدار تزیین! که مادرم گریه می کند

مقدار سبزیجات سبز خرد شده و سرخ شده به ذائقه خانواده شما و البته اهمیت سلامت رژیم غذایی بستگی دارد. سبزی ها را خرد می کنیم و بیشتر آنها را سرخ می کنیم. البته نه در حدی که سبزی کاملا سیاه شود.

اما نظر من این است که تا سبزی کاملا سرخ نشده سبزی جایی برای خوردن ندارد. البته هر چه کمتر سرخ کنیم سالم تر است و خیلی بهتر است برای مهمانی هایی که برگزار می کنیم از سرخ شده کامل استفاده کنیم و برای مصرف خانگی زیاد سرخ نکنیم. در هر صورت سبزی قورمه است.

مراحل تهیه کورمه سبزی

حبوبات را از چند ساعت قبل خیس کنید. پیاز را نگینی خرد کرده و در کمی روغن همراه با زردچوبه تفت دهید. وقتی روشن و طلایی شد گوشت را با فلفل سیاه اضافه کنید و دو سه دقیقه تفت دهید.

البته به جای این مرحله می توانید از گوشت آماده ای که خاتون عزیز زودتر گذاشته بود استفاده کنید و پیاز داغ را به آن اضافه کنید.

تفت دادن گوشت ها با پیاز

بعد از اینکه گوشت به خوبی تفت خورد، دو پارچ آب داغ اضافه کنید و ته قابلمه را بالا بیاورید تا بجوشد. بعد با حرارت متوسط ​​میپزم.

بعضی ها در این مرحله برای طعم بهتر گوشت زعفران دم کرده اضافه می کنند که من استفاده نکردم.

من معمولاً لوبیاها را اگر خوب خیس بخورند همزمان با گوشت میپزم. اگر فکر می کنید حبوبات شما آرام پخته می شوند، آن ها را جداگانه بگذارید تا نیم پز شوند، سپس به گوشت اضافه کنید.

قبل از اضافه کردن سبزی

بعد از حدود 1 ساعت که گوشت و حبوبات نیم پز شد (عکس بالا) سبزیجات را اضافه کنید.

بعد اضافه کردن سبزی

از آنجایی که من با پوست لیمو عمانی رابطه خوبی ندارم و فکر می کنم خورش را کمی تلخ می کند، معمولا پوست و دانه های لیمو عمانی را جدا می کنم و تفاله های خشک را با سوپ سبزیجات اضافه می کنم.

لیمو عمانی رو با سبزی ها اضافه میکنیم

بعد از یک ساعت تا یک ساعت و نیم سبزی آماده می شود.

سوپ سبزیجات سر جایش است

نشانه ریشه سبزی این است که آب ها از یکدیگر جدا نشوند. وقتی آب را روی برنج می ریزید، آب ته ظرف و سبزیجات روی برنج نباید بماند. آب سبزیجات بیشتر باید خشک شود.

پس اگر دیدید که گوشت و حبوبات پخته شده و سوپ سبزی شما هنوز مقدار زیادی آب دارد، مقدار آب را زیاد کنید تا آب آن تبخیر شود. در انتها آن را به مدت پنج دقیقه خیلی آرام بپزید تا روغن آن خارج شود.

مقدار روغنی که برای سرخ کردن سبزی و تفت دادن گوشت استفاده کردید به اندازه خورش خواهد بود.

قورمه سبزی جا افتاده

این خورش خوشمزه را با برنج سرو می کنیم.

4.1/5 – (884 امتیاز)

قورمه سبزی یکی از بهترین غذاهای ایرانی است. این غذا در بین ایرانیان بسیار محبوب است. پس وقتی یک خارجی به ایران می‌رود، پس از رفتنش حتماً در مورد ایرانی‌ها می‌گوید: آنها عاشق خورش سبزی هستند. در این مقاله سعی داریم طرز تهیه سوپ سبزیجات برای 4 نفر را برای شما شرح دهیم. در این مقاله با نکات مهم برای خوشمزه تر شدن خورش آشنا می شوید.

مواد لازم برای پخت سوپ سبزیجات

گوشت خورش: 300 گرم

سبزیجات خورشتی: 500 گرم

لوبیا قرمز: 200 گرم

پیاز: 1 عدد

لیمو عمانی: ۲ عدد

روغن: 3 قاشق غذاخوری

زردچوبه، فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

ادویه برای سوپ سبزیجات: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه سوپ سبزیجات برای 4 نفر

برای تهیه این غذا باید زمان کافی داشته باشید. به یاد داشته باشید، آشپز موفق کسی است که زمان زیادی را صرف آشپزی کند. درست کردن خورش سبزی از شما آشپز بدی عجله می کند.

مرحله 1: لوبیا قرمز را خیس کنید

لوبیا قرمز باعث نفخ می شود. کسانی که از باد شکم رنج می برند نمی توانند با میل قرمه سبزی بخورند. بنابراین باید حبوبات را از روز قبل در آب خیس کنید. سپس آب را چندین بار عوض کنید تا از لوبیا قرمز نهایت استفاده را ببرید.

مرحله 2: سبزیجات را سرخ کنید

هنگام تهیه خورش سبزی برای 4 نفر باید سبزی را خوب سرخ کنید. سبزیجات باید با 2 قاشق غذاخوری سرخ شوند. حرارت را کم کنید و سبزیجات را به هم زدن ادامه دهید تا نچسبند. زمان سرخ کردن تقریبا 20 دقیقه است. در این مدت رنگ سبزیجات باید کمی تیره تر شود. اما مراقب باشید که نسوزد. در این صورت آش سبزی تلخ می شود و طعم سوختگی می دهد. این باعث می شود سوپ سبزیجات طعم بهتری داشته باشد. البته له کردن سبزی اختیاری است. اگر می‌خواهید سبزی‌ها درشت باشند، می‌توانید بدون له کردن آن‌ها را کنار بگذارید.

مرحله 3: گوشت را سرخ کنید

دستور پخت سوپ سبزیجات با مرغ شبیه به گوشت قرمز است. هر دو نوع گوشت باید سرخ شوند. برای سرخ کردن ابتدا باید یک پیاز را در تابه سرخ کنید. سپس گوشت را به آن اضافه کنید.
بعد از اینکه کمی تفت خورد زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید. اگر قصد دارید یک سوپ سبزیجات با گوشت قرمز درست کنید، آن را با سبزیجات مخلوط کنید. اما برای تهیه قورمه سبزی با مرغ باید گوشت مرغ را بعدا اضافه کرد.

مرحله چهارم: مواد را با هم مخلوط کنید

لوبیاها را قبلا خیس کرده اید. برای تهیه قورمه سبزی در این مرحله باید باقالی خیسانده، سبزی سرخ شده و گوشت سرخ شده را با هم ترکیب کنید.
حالا لیمو عمانی و 5 لیوان آب جوش را به این مواد اضافه کنید. روی آتش بگذارید تا بجوشد. سپس درب قابلمه را ببندید و ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید تا حبوبات و گوشت بپزند. سبزیجات نیز طعم خود را در این غذا نشان می دهند.

مرحله 5: نکات مهم برای خوشمزه تر کردن سوپ سبزیجات

در این مرحله از تهیه سبزی قورمه 4 نفره به این صورت عمل کنید:
برای خوش طعم شدن سبزی قورمه به آن ادویه و نمک اضافه کنید. اگر ابتدا نمک اضافه کنید، گوشت و حبوبات مدت بیشتری می پزند. اگر ابتدا ادویه را اضافه کنید به دلیل پختن زیاد طعم آن از بین می رود و در طعم خورش تاثیری نخواهد داشت. برای تهیه این خورش ادویه مخصوص آش سبزی را فراموش نکنید.
برای سیاه شدن روغن سوپ سبزی یک تکه یخ به آن اضافه کنید. این کار به خورش شوک وارد می کند و باعث از بین رفتن روغن آن می شود. پس حرارت را کم کنید تا خورش تثبیت شود.

طرز تهیه سوپ سبزیجات با سبزیجات خشک

می توانید سوپ سبزیجات را با سبزیجات خشک تهیه کنید. سبزیجات مخصوص این خورش شامل اسفناج، شنبلیله، تره، گشنیز و جعفری است. هر چه شنبلیله بیشتر در خورش استفاده کنید طعم بهتری دارد. اما شنبلیله زیاد باعث تلخی آش سبزی می شود.
برای جلوگیری از تلخی در این مواقع یک قاشق چایخوری پودر دانه شنبلیله را به خورش اضافه کنید. برای رفع تلخی شنبلیله و لذیذتر شدن خورش شما. البته سبزی های خشک را ابتدا باید در آب خیس کنید و سپس سرخ کنید.
اگر می خواهید خورش شما لعاب دار باشد می توانید مقدار اسفناج را افزایش دهید. البته بهتر است سبزی ها را بعد از سرخ شدن با چرخ گوشت خرد کنید تا خورش لعاب دار به دست آید.

طرز تهیه خوراک سبزی 10 نفره چگونه است؟

دستور کورماه سبزی برای 4 نفر یا 10 نفر یکسان است. با این تفاوت که باید مقدار مواد را 2 تا 3 برابر افزایش دهید. نکات تهیه خورش 4 یا 10 نفره به همین صورت است.

14959 پخش

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا