چطور در لحظه باشیم

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چگونه می توانیم در لحظه حال بمانیم؟ چگونه دائما لحظه حال را درک کنیم و از آن خارج نشویم؟ حضور قلب با چه تمریناتی ممکن و دست یافتنی است؟

به عنوان فردی که روی موضوع مدیریت زمان و زمان کار می کنم، باید در ابتدای این بحث یک باور و یکی از ارکان آموزشی خود را بنویسم:

مدیریت زمان یعنی لحظه حال

بیشتر تدریس من در کلاس هایم به روش های ماندن در لحظه حال و آگاهی مداوم از لحظه حال اختصاص دارد. در این قسمت می خواهم چند سرنخ کوچک برای شما بنویسم و ​​چند روش بسیار ساده و کاربردی در زندگی را توضیح دهم. این مقاله را به تدریج تکمیل خواهم کرد…

چگونه می توانیم همیشه در لحظه حال باشیم؟

چند تکنیک و روش ساده برای درک عمیق تر لحظه حال وجود دارد که در اینجا برای شما می نویسم. امیدوارم با اجرای آنها و انجام تمرینات طولانی مدت حضور بیشتر و بهتری را در لحظه حال تجربه کنید.

با شخص دیگری صحبت کنید

به یاد داشته باشید که زبانی که می کشد اکنون است. زبان انسان یکی از پیچیده ترین و عجیب ترین چیزهای موجود است. سیر تکاملی زبان انسان، برقراری ارتباط با دیگران بوده است، نه ارتباط با خود. اما با گذشت زمان، این توانایی خارق‌العاده انسانی به توانایی دیگری «صحبت کردن با خود» تبدیل شد. ما زمان زیادی را صرف صحبت با یکدیگر می کنیم که به معنای ترک لحظه حال است.

به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنم به جای صحبت با خودتان، با شخص دیگری در مورد آنچه در ذهنتان است صحبت کنید (همانطور که زبان در ما تکامل یافت). اگر هیچ کس دیگری حضور ندارد، در ذهن خود نشخوار فکری نکنید، صدای خود را ضبط کنید. انگار شخص دیگری در کنار شماست و چیزی را ضبط می کند که به آن “گفتگوی درونی” می گویند.

برای آشنایی با مفهوم تکامل، فیلم آموزشی سفر تکاملی خردمندان را مشاهده کنید.

تا جایی که می توانید بنویسید

همان توجیهات و صحبت هایی که در بند بالا داشتم را اینجا می آورم. اما به جای حرف زدن، پیشنهاد دوم من نوشتن است. وقتی موتور گفتگوی داخلی شروع به کار کرد و شما را از لحظه حال به گذشته یا آینده می کشاند، یک خودکار بردارید و بنویسید. نوشتن آنچه در ذهن شماست، تمرینی برای ماندن در لحظه حال است.

اگر نمی دانید چگونه بنویسید یا در مورد چه چیزی بنویسید، پیشنهاد می کنم مجموعه مقالات من در مورد نوشتن، نوشتن و وبلاگ نویسی را مطالعه کنید. من چند پیشنهاد و روش خوب را به شما نشان خواهم داد.

آگاهانه نفس های خود را بشمارید

این یکی از تمرینات بسیار خوب است که در تمرینات یوگا و ذن بسیار بر آن تاکید شده است. پیشنهاد می کنم هر جا که هستید و هر زمان که احساس می کنید در آن لحظه حضور ندارید، آرام آرام نفس های خود را بشمارید. نفس عمیق بکشید، به آرامی داخل و خارج کنید و تمام توجه خود را به آن معطوف کنید. این توجه و تمرکز باعث می شود در لحظه حاضر شوید. اکنون می توانید به زندگی خود ادامه دهید

به یاد داشته باشید که تنفس ابزاری است که همیشه در همه جا همراه خود دارید. پس به خوبی از آن استفاده کنید و آرامش بیشتری برای خود ایجاد کنید.

از تکنیک کش استفاده کنید

منظور من از کش، کش پول است.

یکی از دستبندها را دور مچ دست خود قرار دهید، هر زمان که احساس کردید در لحظه حال خودتان نیستید، این دستبند را محکم بکشید و روی دستتان رها کنید. هر چند باری که این کار را انجام دهید، خودآگاهی شما افزایش می یابد و از خود در لحظه حال آگاه می شوید.

در کار خود به نقطه FLOW برسید

یکی از دستاوردهای علمی بزرگ روانشناسی مثبت گرا ارائه شده توسط آقای Mihai Csiksentmihai Flow FLOW است. من فکر می کنم FLOW اوج بودن در لحظه حال برای یک انسان است.

برای آشنایی بیشتر با این نظریه، می توانید مجموعه نوشته های من در مورد جریان را دنبال کنید. به عنوان مثال این دو:

فیلم توسط آقای Mihai Csiksantmihai و ارائه FLOW

کتاب حداکثر تجربه – فراتر از خلسه (کتاب ترجمه شده از این ایده)

نوشته ها و مطالب دیگر

زمان جویان عزیز همانطور که در ابتدا برای شما نوشتم آموزش لحظه حال یکی از ارکان آموزشی من در زمینه مدیریت زمان است. به همین دلیل یک سری مقالات مرتبط با آن را در سایت خود منتشر می کنم که آدرس آن برای مطالعه بیشتر و دسترسی آسان تر در اینجا آمده است:

همه چیز درباره لحظه حال

2 فایل صوتی – به موقع کجا هستید؟ + تمرینی برای کشف موقعیت زمانی خودمان، قطب نما زمانی

http://zaman.link/tnow

لطفا به این مطلب امتیاز دهید 🙂 [Total: ۵ Average: ۴.۲]

بسیاری از ما همیشه به دنبال راه هایی برای لذت بردن از زندگی هستیم؟ و چگونه در هر لحظه شاد باشیم؟ در زیر به چند روش ساده در این زمینه می پردازیم. بنابراین برای لذت بردن از زندگی باید از همین لحظه شروع کنیم و وقت خود را تلف نکنیم.

ما باید روی خودمان تمرکز کنیم

ما دائما در معرض نظرات و توصیه های دیگران هستیم. اطرافیان همیشه دوست دارند نظرات و تجربیات خود را به ما بگویند و به این نکته اشاره کنند که اشکالی ندارد اما باید روی خودمان تمرکز کنیم و بهترین مسیر را برای رسیدن به اهدافمان انتخاب کنیم.

زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

پیشنهاد می شود زمانی که با چالش هایی در زندگی مواجه می شوید، زمانی را برای استراحت و لذت بردن از زندگی اختصاص دهید. در واقع استراحت موثرترین و مفیدترین راه برای بازیابی انرژی از دست رفته است.

سعی کنید ارتباطات مثبت را گسترش دهید

چگونه از زندگی لذت ببریم؟ تا حد زیادی بستگی به این دارد که آیا در زندگی زمانی را صرف ایجاد روابط مثبت و موثر با خانواده، همسر و دوستان می کنیم یا خیر. در واقع ما باید با افرادی ارتباط برقرار کنیم که می توانند باعث پیشرفت ما شوند و بهتر است از انرژی خود برای ارتباط با این دسته از افراد استفاده کنیم.

با افراد جدید آشنا شوید

وقتی می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم ((چگونه از زندگی لذت ببریم؟ و چگونه شاد باشیم؟)) ابتدا باید به ساده ترین و در دسترس ترین راه های لذت بردن از زندگی فکر کنیم. زندگی در اجتماع یکی از اساسی ترین نیازهای انسان است. بنابراین، ملاقات با افراد جدید و شناخت آنها ذهن انسان را بهبود می بخشد.

بیایید برای تحقق رویاهایمان تلاش کنیم

راهی برای یادگیری لذت بردن از زندگی؟ این به معنای متعهد شدن به تحقق تعداد معینی از آرزوهایمان در هر سال است. به این ترتیب احساس می کنیم رویاهایمان به حقیقت پیوسته و در مرحله آرزو نمانده اند. انجام این کار لذت بردن از زندگی را تسریع می کند.

از پول خود برای کسب تجربیات جدید استفاده کنید

تجربیات جدید به زندگی ما معنا می بخشد. ترس از خرج کردن، فرصت کسب تجربیات جدید و لذت های جدید را از ما سلب می کند.

وسایل استفاده نشده و غیر ضروری را دور بریزید

چگونه از زندگی لذت ببریم؟ به خاطر داشته باشید که ازدحام بیش از حد و بی نظمی از عوامل ایجاد اختلالات روانی است. ما باید محیط خود را آرام کنیم. به ما آرامش می دهد.

مطمئن شوید که برای قدردانی وقت می گذارید

یاد بگیریم از زندگی لذت ببریم؟ خوب است هر روز سه دلیلی که ما را خوشحال و راضی می کند یادداشت کنیم و خدا را به خاطر آنها شکر کنیم. قدردانی به ما کمک می کند تا بیشتر بر آنچه داریم تمرکز کنیم و لذت زندگی را احساس کنیم.

برای پیشرفت شخصی وقت بگذارید

هر چه بیشتر خودمان را بشناسیم و به خود اعتماد کنیم، بیشتر یاد می گیریم که از زندگی لذت ببریم؟ و همچنین از خود راضی تر خواهیم بود.

فعال بودن

ورزش در طول روز باعث ترشح اندورفین در بدن و همچنین کاهش درد ما می شود. ورزش بدنی نیز استرس را کاهش می دهد.

بسیاری از ما فکر می کنیم که برای شاد بودن در هر لحظه از زندگی خود باید عادات و روال خود را تغییر دهیم یا یک حساب بانکی پر از پول داشته باشیم. مشکل اصلی این نیست که ما دلایل کافی برای شاد بودن در زندگی خود نداریم، داستان اصلی این است که یاد می گیریم از زندگی لذت ببریم؟ این یک مهارت است و یادگیری آن مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین و پشتکار دارد. در حال حاضر، اکثر ما همه چیزهایی را که برای لذت بردن از زندگی نیاز داریم، داریم و اصلی ترین چیز برای لذت بردن از زندگی این است که چگونه اولویت بندی می کنیم. حالا بیایید به این سوال برسیم که “چگونه از زندگی لذت ببریم؟” بیایید به این پاسخ دهیم: برای لذت بردن از زندگی، باید توانایی اولویت بندی وظایف را بر اساس اهمیت آنها به دست آوریم.

چگونه از زندگی لذت ببریم؟

بسیاری از مردم همیشه به دنبال راه هایی برای لذت بردن از زندگی و احساس خوشبختی هستند. در این مقاله می خواهیم در مورد 25 راه ساده برای لذت بردن بیشتر از زندگی صحبت کنیم. پس برای لذت بردن از زندگی باید از همین امروز شروع کنید و زمان را تلف نکنید.

۱- روی خودمان تمرکز کنیم

ما همیشه در معرض توصیه ها و نظرات دیگران هستیم. دیگران همیشه علاقه مند به انتقال تجربیات و نظرات خود هستند و بر صحت آنها پافشاری می کنند. البته در نهایت تمامی تصمیمات و پیامدهای انتخاب های ما بر عهده ما خواهد بود. پس باید روی خودمان تمرکز کنیم و بهترین راه ها را برای رسیدن به اهدافمان انتخاب کنیم.

2. زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

در مواقع سخت زندگی، بهتر است زمانی را برای استراحت شخصی اختصاص دهید. استراحت بهترین و موثرترین راه برای بازگشت به خود و بازیابی انرژی از دست رفته است.

3. از اخبار دوری کنید

گرفتار شدن در دام رویدادهای جاری آسان است و حتی راحت تر تحت تأثیر نمایش عمومی قرار گرفت. بهتر است مطمئن باشیم که اگر اخبار را دنبال نکنیم، مهم ترین اتفاقات را نادیده نخواهیم گرفت. پس بهتر است انرژی و زمان ارزشمند خود را با صرف اخبار مختلف هدر ندهیم و در عوض وقت خود را صرف امور مهمتر و تاثیرگذارتر کنیم.

4. روابط مثبت خود را توسعه دهید

برای لذت بردن از زندگی، می توانیم زمانی را صرف ایجاد روابط مثبت با همسر، خانواده و دوستان خود کنیم. ما باید افرادی را پیدا کنیم که زندگی ما را بهتر کنند و انرژی خود را روی برقراری ارتباط با آن افراد متمرکز کنیم.

5. با افراد جدید آشنا شوید

وقتی می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه شاد باشیم و چگونه از زندگی لذت ببریم، اولین قدم این است که به ساده ترین و در دسترس ترین راه ها برای لذت بردن از زندگی فکر کنیم. زندگی در اجتماع یکی از نیازهای اساسی انسان است. بنابراین ملاقات و شناخت افراد جدید باعث بهبود ذهن انسان می شود. وقتی با افراد جدید ملاقات می کنیم، نیاز ما به اجتماعی بودن برآورده می شود و ایده ها و دیدگاه های جدیدی کشف می کنیم.

6. مکان های جدید را کشف کنید

برای آشنایی با فرهنگ های مختلف جهان و کسب تجربیات متنوع، می توانیم به مکان های جدید سفر کنیم و فرهنگ کشورهای جدید را تجربه کنیم.

7. خواسته های خود را در قالب فهرست بنویسید

وقتی برای رسیدن به هدفی در ذهن خود برنامه ریزی می کنیم، قصد سفر به مکانی را داریم، فکر خرید محصول را در ذهن خود داریم یا می خواهیم شرایط خاصی را برای روزهای آینده خود ایجاد کنیم، بهتر است فهرستی تهیه کنیم. و همه این موارد را به این لیست اضافه کنید. داشتن فهرستی از آرزوها و رویاها به ما کمک می کند هرگز آنها را فراموش نکنیم و همیشه برای رسیدن به آنها تلاش کنیم. تلاش برای رسیدن به رویاهایتان باعث می شود از زندگی لذت ببرید.

حتما بخوانید: برنامه ریزی برای زندگی بهتر با چند توصیه‌ای که حتما باید بدانید

8. به دنبال تحقق رویاهایمان باشیم

ما باید متعهد شویم که هر سال تعداد معینی از آرزوهای فهرست خود را برآورده کنیم. به این ترتیب ما احساس خواهیم کرد که رویاهای ما به پایان رسیده است و در مرحله ی آرزو باقی نمانده است. این تأثیر بسیار زیادی بر نحوه لذت بردن ما از زندگی دارد.

9. پول خود را صرف تجربه های جدید کنید

کسب تجربیات جدید خاطرات منحصر به فردی را برای ما ایجاد می کند و به زندگی ما معنا می بخشد. با نگه داشتن دارایی های خود و ترس از خرج کردن آنها، تجربه های جدید و لذت های جدید را از دست می دهیم.

ده وسایل غیر ضروری خود را دور بریزید

ازدحام بیش از حد و سردرگمی جسمی یکی از علل اختلالات روانی است. باید محیط خود را از شر لوازم غیر ضروری خلاص کنیم و وسایل غیر ضروری خود را دور بریزیم. باعث می شود احساس آرامش کنیم.

11. زمانی را برای قدردانی اختصاص دهید

بهتر است هر روز سه دلیل که باعث خوشحالی و رضایت ما می شود را در یک دفتر یادداشت کنیم و خدا را به خاطر آنها شکر کنیم. قدردانی به ما کمک می کند تا بیشتر روی چیزهایی که داریم تمرکز کنیم و هر روز برای آنها خوشحال باشیم.

12. بیایید دلایل اتلاف وقت خود را بررسی کنیم

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در پایان یک روز از اینکه زمان به سرعت می گذرد و هیچ یک از کارهایتان انجام نشده است شگفت زده شوید. برای جلوگیری از مواجه شدن با این وضعیت، بهتر است نسبت به سرگرمی های خود حساس باشیم. با نگاه کردن به زمان هایی که در طول روز برای هر کار صرف کرده ایم، می توانیم بفهمیم که در طول هفته بیشتر وقت خود را صرف کدام فعالیت کرده ایم. وقتی از سرگرمی های خود آگاه شویم، می توانیم زمان خود را بهتر برنامه ریزی کنیم.

13. انتخاب آگاهانه داشته باشید

هیچ کس در زندگی وقت کافی ندارد تا همه چیز را برای خودش تجربه کند و دقیقاً همانطور که می خواهد زندگی کند. بنابراین بهتر است آگاهانه و دقیق تصمیم بگیرید و بهترین انتخاب را داشته باشید. مسئولیت زندگی همه به طور کامل بر عهده همه است، بنابراین برای ایجاد بهترین شرایط باید در انتخاب هر موضوع دقت و دانش داشته باشیم.

14. توسعه شخصی را هدف قرار دهید

هرچه خودآگاه و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم، رضایت درونی بیشتری خواهیم داشت. خواندن کتاب در موضوعات مختلف به ما کمک می کند تا خود را بهتر بشناسیم و در جهت پیشرفت شخصی گام برداریم.

15. به یاد داشته باشید که هر احساسی موقتی است

کلید درک چگونگی لذت بردن از زندگی این است که این واقعیت را بپذیریم که هیچ کس همیشه 100٪ خوشحال نیست. در روزهای سخت زندگی باید به یاد داشته باشیم که زندگی پر از فراز و نشیب و تکه های خشن است و همه احساسات زودگذر هستند.

16. بیایید موفقیت های خود را جشن بگیریم

در یک جامعه هدفمند، حرکت از سطحی به سطح دیگر و موفقیت در مسیری بسیار آسان است، اما اغلب هیچکس طعم موفقیت را نمی چشد. برای داشتن انگیزه و لذت بردن از زندگی، باید موفقیت های خود را جشن بگیریم. حتی اگر این موفقیت ها کم باشد. در زندگی نباید تنها بر رسیدن به نتیجه تمرکز کنید، بلکه بهتر است به فکر لذت بردن از مسیر باشید.

حتما بخوانید: تمرکز چیست؛ ۷ راهکار کاربردی که باعث افزایش تمرکز می‌شود

17. از کوچکترین اتفاقات و لحظات معمولی لذت ببرید

برخی اتفاقات نباید رخ دهد تا احساس خوشبختی کنیم و از زندگی لذت ببریم. تمام لحظات زندگی پاک است و اگر از منظری متفاوت به آن نگاه کنیم، حتی آشکارترین لحظات را قدردان خواهیم کرد.

18. ذهن آگاهی را تمرین کنید

وقتی احساسات خود را بشناسیم و از چگونگی اتفاقات پیرامون خود آگاه باشیم، راهی موثر برای رهایی از نگرانی ها و استرس از ذهن خود پیدا کرده ایم. باعث می شود به زندگی واقعی برگردیم و شادی را در زندگی واقعی خود تجربه کنیم. با یادگیری و تمرین ذهن آگاهی، می توانیم احساس بهتری نسبت به زندگی داشته باشیم.

19. بیایید بیرون از خانه قدم بزنیم

برای بهبود خلق و خوی خود می توانیم به بیرون برویم و نسیم و نور خورشید را روی پوست خود احساس کنیم. هوای تازه به ما کمک می کند خلق و خوی خود را بهتر کنیم و به لطف آفتاب، پوست ما ویتامین D کافی را جذب می کند.

20. نظر خود را به وضوح بیان کنید

وقتی از بیان افکار و عقاید خود می ترسیم و نمی توانیم نظر خود را در مورد مسائل مختلف بیان کنیم، به این معنی است که به خودمان اعتماد نداریم. صحبت در مورد افکار، نظرات و خواسته هایمان ممکن است در ابتدا ناراحت کننده باشد، اما در دراز مدت باعث می شود از زندگی لذت ببریم.

21. لحظات شاد را ثبت کنید

برای داشتن احساسات خوب می توانیم عکس های قدیمی، مجلات مورد علاقه و نقاشی های دوره های مختلف زندگی خود را ذخیره کنیم. خاطرات و لحظات خوب را در ذهن ما زنده می کند و شادی درونی ایجاد می کند.

22. فعال باشید

انجام ورزش و ورزش روزانه باعث ترشح اندورفین در بدن ما می شود و به طور طبیعی درد بدن را کاهش می دهد. تمرینات بدنی نیز استرس را در بدن ما کاهش می دهد.

23. بیایید به یادگیری ادامه دهیم

داشتن هدف و وقت گذاشتن برای کشف چیزهای جدید به ما احساس خوبی می دهد و به طور موثر ما را سرگرم می کند. با این حال، ما هرگز نمی دانیم که دنبال کردن علایق و کشف چیزهای جدید ما را به کجا می برد.

24. مهربانی را تمرین کنید

زمانی که یاد بگیریم با خود مهربان باشیم، می توانیم با دیگران مهربان باشیم. حتی در سخت ترین شرایط، مهربانی و بخشش به انسان احساس خوبی می دهد.

25. فعالیت های داوطلبانه و بشردوستانه انجام دهید

شرکت در فعالیت های داوطلبانه و بشردوستانه به زندگی ما معنا می بخشد. برخی از فعالیت های داوطلبانه اگرچه جالب و هیجان انگیز نیستند، اما باز هم حس خوشایندی را در ما ایجاد می کنند و به ما کمک می کنند تا حد امکان از زندگی خود لذت ببریم.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا