چطور باید حفظ کنیم

چطور سریع حفظ کنیم؟ | تکنیک های حفظ سریع درس ها – دورخیز

درج کنید

مردم همیشه به شوخی می گویند که تنها چیزی که ما در مدرسه یاد گرفتیم «حفظ کردن» بود، اما ظاهراً اکثر مردم حتی حفظ کردن را هم یاد نمی گیرند. به عنوان مثال، وارد اتاق شوید و از همه بپرسید که چگونه چیزی را سریع حفظ می کنند. اکثر آنها احتمالاً بارها و بارها آن را می گویند. این روش هرگز موفق نخواهد شد. تکرار روش خوبی برای به خاطر سپردن سریع مطالب نیست. بهتر است آن را امتحان کنید. مشکل این است که برای به خاطر سپردن چیزی، ابتدا باید آن را یاد بگیرید. همه ما روش های متفاوتی برای یادگیری داریم. در این مقاله با چند روش رایج حفظ کردن آشنا خواهید شد. با این روش ها می توانید در مدت زمان کوتاهی اطلاعات زیادی را حفظ کنید.

حتما بخوانید:

قبل از شروع، ابتدا باید یک چیز را بدانید. روش یادگیری شما چیست؟ شنیداری، دیداری یا تجربی؟ اگر با گوش دادن یاد می گیرید، بهترین راه برای شما گوش دادن است. منطقی است که اگر یادگیری بصری دارید، باید چیزی را ببینید تا یاد بگیرید و اگر یادگیری تجربی دارید، از اتفاقات و تجربیات خود بیشتر یاد بگیرید یا مثلاً باید یک کار فیزیکی انجام دهید. اکثر مردم از ترکیبی از هر دو گروه استفاده می کنند. در این مقاله بهترین روش ها را برای هر یک از گروه ها خواهید آموخت. با کمک آنها می توانید مطالب را سریعتر و کارآمدتر ذخیره کنید.

مرحله 1: آماده سازی

برای بهینه سازی اولین فرآیند یادگیری، باید محیط خود را با دقت انتخاب کنید. بیشتر مردم محیطی با حواس پرتی کمتر را ترجیح می دهند. اما بسیاری از مردم در مکان های عمومی به بهترین شکل یاد می گیرند. ابتدا محیطی را پیدا کنید که مناسب شماست. سپس می توانید شروع کنید.

سپس چای بنوشید. مطالعات متعدد نشان می دهد که چای سبز یادگیری را بهبود می بخشد. از دیدگاه علمی، یادگیری به ارتباط بین اعصاب ذهن بستگی دارد. این اعصاب توسط سیناپس ها به هم متصل می شوند. هر چه بیشتر با سیناپس های خود کار کنید، قوی تر می شوند. در این صورت، توانایی شما برای مدیریت سریع محتوا نیز بهبود می یابد.

با افزایش سن، مواد شیمیایی سمی به نورون ها و سیناپس ها آسیب می رسانند. این مشکل باعث از دست دادن حافظه و حتی بیماری آلزایمر می شود. اما چای سبز حاوی موادی است که از این مواد سمی جلوگیری می کند. این مواد به ذهن شما اجازه می دهند که برای مدت طولانی تری به درستی کار کند.

حتما بخوانید: بهترین روش های یادگیری؛ چطور هر آنچه می‌خواهیم یاد بگیریم؟

مرحله 2: آنچه را که می خواهید نگه دارید ذخیره کنید

این روش به ویژه برای به خاطر سپردن سریع مطالب درسی مفید است. آنچه را که یاد گرفتید با صدای بلند بگویید و خودتان ضبط کنید. پس گوش کن اگر مجبور به سخنرانی هستید، ابتدا مطالب را با صدای بلند بخوانید. آن را ضبط کنید و به صدای خود گوش دهید. این روش برای کسانی که به صورت شنیداری یاد می گیرند بسیار مفید است. این روش برای دیگران نیز مفید است زیرا شما زمینه بهتری را برای آنچه یاد می گیرید ایجاد می کنید. این به شما کمک می کند اطلاعات را سریعتر یاد بگیرید.

مرحله 3: همه را یادداشت کنید

سومین مرحله برای یادآوری بهتر و حفظ سریع محتوا، نوشتن اطلاعاتی است که می خواهید حفظ کنید. قبل از اینکه بخواهید همه چیز را حفظ کنید، بارها و بارها آن را یادداشت کنید. این به شما کمک می کند تا در مورد موضوع بیشتر بدانید. اگر این کار را با گوش دادن به صدای خود انجام دهید، آن را بیشتر به خاطر خواهید آورد. این روش به ویژه برای یادگیرندگان تجربی مفید است.

مرحله 4: یادداشت های خود را دسته بندی کنید

حالا که تمام مطالب را یادداشت کردید، آنها را به گروه های مختلف تقسیم کنید. این روش برای کسانی که یادگیرنده بصری هستند ایده آل است. به خصوص اگر از رنگ های مختلف برای موضوعات مختلف استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا چیزها را از بین ببرید. سپس می توانید اطلاعاتی را که در ذهن خود ذخیره کرده اید دسته بندی کنید.

مرحله 5: حفظ را با تکرار جایگزین کنید

هر خط از متن را چندین بار تکرار کنید، سپس سعی کنید بدون نگاه کردن به یادداشت ها آن را به خاطر بسپارید. با حفظ کردن هر قسمت از متن، اطلاعات جدیدی را اضافه کنید. این به شما اجازه نمی دهد چیزی را از حافظه کوتاه مدت خود پاک کنید. این کار را تا زمانی که این قسمت را به خاطر بسپارید تکرار کنید. به شرطی که این قسمت را به طور کامل به خاطر بسپارید. تا زمانی که این بخش را به طور کامل حفظ نکرده اید، به بخش بعدی نروید. یادگیری بصری است. اما اگر با صدای بلند بخوانید، گوش دادن را نیز یاد خواهید گرفت.

حتما بخوانید: چطور هر چیزی را یاد بگیریم و از یادگیری آن لذت ببریم؟

مرحله 6: مقاله را از حافظه بنویسید

اکنون که می توانید کل بخش را به خاطر بسپارید، همه چیز را از حافظه یادداشت کنید. این به شما امکان می دهد با تجربه همه چیز آن را بهتر یاد بگیرید.

مرحله 7: آن را به کسی (یا خودتان) آموزش دهید

وقتی دانش آموز بودم، بهترین راه یادگیری برای من این بود که آن را به دیگری بیاموزم. خیلی راه ها برای انجام دادن این وجود دارد. می توانید مطالب را برای فردی که روبروی شما نشسته توضیح دهید. یا اگر کسی را پیدا نکردید، می توانید جلوی آینه صحبت کنید. شما می توانید همه چیز را به زبان خود توضیح دهید. گاهی لازم است چیزی را حفظ کنید تا بعداً در مورد آن صحبت کنید. در این صورت، ابتدا در مقابل شخص دیگری سخنرانی کنید تا ببینید با ارائه آن به مخاطبان خود چه احساسی خواهید داشت.

روش مورد علاقه من طراحی تست برای دیگران است. به این ترتیب سعی می کنم سوالات مربوط به مطالب را پیش بینی کنم. این سوالات می تواند گزینه چهار، اتصال بخش های جملات و … باشد. در این صورت شما اطلاعات را در قالب یک سوال تستی قرار می دهید تا ببینید دیگران چگونه به سوالات شما پاسخ می دهند. این همه یادگیری تجربی است. زیرا در این روش از اطلاعات آموخته شده تمرین و استفاده می کنید.

حتما بخوانید: اشتباهات ارزشمندی که منجر به یادگیری می‌شوند

مرحله 8: به گوش دادن به ضبط خود ادامه دهید

هنگام انجام کارهای خانه یا رانندگی می توانید به ضبط های خود گوش دهید. به این ترتیب می توانید اطلاعات را بارها و بارها مشاهده کنید. این یک یادگیری شنیداری است، اما همچنان می تواند اطلاعات ذخیره شده در حافظه کوتاه مدت شما را به خاطر بیاورد.

مرحله 9: استراحت کنید

در نهایت می توانید به ذهن خود استراحت دهید. ممکن است فکر کنید که این ارتباط چندانی با به خاطر سپردن و یادآوری سریع محتوا ندارد. اما بهتر است مدتی به اطلاعاتی که آموخته اید فکر نکنید. وقتی بعداً به آن بازگردید، متوجه خواهید شد که واقعاً چقدر آموخته اید. البته، این به شما کمک می کند تا روی مناطقی تمرکز کنید که در آن با مشکل مواجه شده اید.

به خاطر سپردن مطالب درسی و به خاطر سپردن آن در دراز مدت کار آسانی نیست. حتی گاهی اوقات به مشکلی تبدیل می شود که برای آن به مهارت های حل مسئله نیاز داریم. اما اگر بلد هستید دروس حفظی را مطالعه کنید، می توانید بدون فراموش کردن مباحث در آزمون قبول شوید. در این مقاله به بررسی روش های مختلف می پردازیم و بهترین روش مطالعه دروس حفظی را ارائه می دهیم. در اواسط مقاله راه حل های کلیدی برای حفظ مطالب مربوط به امتحان را نیز ارائه می دهیم. ما همچنین برنامه های قابل اعتمادی را معرفی می کنیم که از آنها برای یادگیری سریع تر و عمیق تر استفاده می کنند.

فهرست مطالب این نوشته

چگونه دروس حفظی را مطالعه کنیم

بسیاری از ما در حین مطالعه دروس را مرور نمی کنیم و شب امتحان با کوهی از مطالب خوانده نشده مواجه می شویم. مطالعاتی که در شب امتحان انجام می دهید در نهایت برای چند ساعت در ذهن شما باقی می مانند و به سرعت فراموش می شوند. در شرایطی مثل کنکور یا تست های جامع این روش مطالعه هیچ فایده ای ندارد و نمی توانید نتیجه خوبی از آن بگیرید.

چیزی که شما را موفق می کند اطلاعاتی است که به حافظه بلند مدت منتقل می شود. بنابراین، باید از روش های موثری استفاده کنید که حافظه بلند مدت شما را به چالش می کشد.

تاکنون روش های مختلفی برای مطالعه دروس حفظی توسط محققین ارائه شده است که برخی از این روش ها موثرتر هستند. بنابراین ما آنها را بهترین راه برای مطالعه دروس حفظی می نامیم. در ادامه به معرفی برخی از این روش ها می پردازیم و نحوه تقویت حافظه با کمک آنها را توضیح می دهیم.

1. روش پاسخ به تماس فعال

یکی از روش های حفظ کردن، یادآوری فعال مطالب است. یادآوری فعال با یادآوری غیرفعال بسیار متفاوت است. در حالت غیرفعال، چیزها را به صورت غیر فعال یاد می گیرید. به عنوان مثال، یادداشت‌های خود را مرور می‌کنید، به یک قطعه ضبط‌شده گوش می‌دهید یا یک درس ویدیویی تماشا می‌کنید. معمولا افراد در حین تمرین سعی می کنند مطالب را وارد حافظه خود کنند اما در این روش مطالب حافظه بازیابی می شود.

روش کار این است که شما موضوع مورد نظر خود را انتخاب می کنید، سپس به سوالات احتمالی آن موضوع فکر می کنید. بعد خودت رو تست کن در این مرحله، فشاری به مغز شما وارد می‌شود تا محتوا را به خاطر بسپارد که یادگیری فعال را تشکیل می‌دهد. این روش مطالعه دروس حفظ بر روی موضوعات حفظ تمرکز می کند و همچنین مطالب خوانده نشده یا اشتباه را برای شما شناسایی می کند. اهمیت این روش در یادگیری عمیق متون و همچنین حفظ آنهاست. یکی از بهترین ابزارهای یادآور فعال، استفاده از فلش کارت است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

2. یادگیری توزیع شده (تکرار با فاصله)

یادگیری پراکنده یا تکرار فاصله دار یکی از روش های یادگیری در دوره های حفظ است که عمدتاً بر مرور و بازنگری مطالب خوانده شده در بازه های زمانی بهینه تمرکز دارد. استفاده از این روش در دراز مدت ذهن شما را به بالاترین سطح یادگیری این مبحث می برد. این تکنیک از شما می خواهد که از فراخوان فعال استفاده کنید و اطلاعات قبلی را به درستی به یاد آورید. می توانید از آن برای یادگیری تمام موضوعات خود و دستیابی به نتایج درخشان استفاده کنید.

یادگیری توزیعی برای تقویت حافظه بلند مدت بسیار مفید است و با روش مطالعه امتحان عصر و یادگیری سطحی تفاوت زیادی دارد.

مغز ما به طور کلی مشکلات تکراری را به خوبی درک می کند. حال اگر این تکرارها در فواصل زمانی صحیح انجام شود، پس از یادگیری، اطلاعات موجود به سرعت به حافظه بلند مدت منتقل می شود. لازم نیست همیشه در کلاس پاسخ های یکسانی بدهید. تا زمانی که این فضاها وجود دارند، می توانید مفاهیم مختلفی را در مورد یک موضوع بیان کنید. این روش علاوه بر مفاهیم اصلی به شما یاد می دهد که چگونه مفاهیم مشابه را یاد بگیرید و بازده یادگیری خود را افزایش دهید.

3. روش SQ3R

روش SQ3R مخفف عبارت Survey, Question, Read, Recite و Review است. هنگام مطالعه فعال و مؤثر باید این 5 مرحله اساسی را دنبال کنید. با کمک این روش مطالعه دروس حفظی، قبل، بعد و حین مطالعه درگیر فرآیند مطالعه می شوید و درک شما از موضوع به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. در ادامه به این 5 عمل می پردازیم.

Initial Assessment (Survey) : ابتدا نگاهی سطحی به کتاب یا متن مورد نظر بیندازید. عناوین را بخوانید، فهرست مطالب را بخوانید، اگر تصویر یا نموداری وجود دارد، نگاه کنید. این یک اطلاعات اولیه در ذهن شما ایجاد می کند و متوجه خواهید شد که قرار است با چه چیزی روبرو شوید.

سوال : بعد از مرحله اول سوالاتی در ذهن شما شکل می گیرد و می توانید خودتان آنها را اصلاح کنید. به عنوان مثال، عنوان هر عنوان را به عنوان یک سوال بخوانید یا از خود بپرسید که آیا این مقاله برای شما مناسب است یا خیر. سعی کنید 3-5 سوال بپرسید و آنها را روی یک کاغذ یادداشت کنید.

Reading (Read) : در مرحله سوم شما درگیر خواندن متن می شوید و آن را فعالانه می خوانید. در این مرحله، ذهن شما ناخودآگاه به دنبال پاسخ سوالاتی است که در مرحله قبل مطرح کردید. تمام عناوین فرعی، نکات برجسته و هر چیز دیگری که نوشته شده را با دقت بخوانید.

Recite : به این مرحله بازیابی و یادآوری نیز می گویند. در حالی که فعالانه مطالعه می کنید، یادداشت برداری کنید یا به صورت شفاهی پاسخ های خود را به سوالات مرور کنید. هدف این کار این است که فرمولی ساختاریافته در مورد این متن در ذهن شما شکل دهد و معنای محتوا را به درستی درک کند.

Revision (Revision) : پس از خواندن مجدد متن، به آن برگردید و جملات موجود را با استفاده از کلمات خود تکرار کنید. همچنین تمام یادداشت ها را در این مرحله مرور کنید. در پایان هر قسمت موضوع اصلی آن قسمت را پیدا کنید تا کل متن بهتر در ذهن شما جا بیفتد.

مثلاً فرض کنید می خواهید فصل 6 از کتاب زیست شناسی دوازدهم علوم تجربی را بخوانید. برای اولین قدم، باید سرفصل های فصل 6 را بخوانید تا بدانید این فصل به طور کلی درباره چیست.

سپس به صفحه اول فصل نگاه کنید.

پس از دیدن صفحه اول، نگاهی به کل فصل بیندازید و به فرمول ها و عکس های موجود در آن توجه کنید.

اکنون که تمام مطالب این فصل را به اختصار مرور کردید، سرفصل ها را به عنوان سوال بخوانید و به آنها پاسخ دهید.

اکنون زمان آن است که متن را به طور فعال بخوانید. در این صورت ذهن شما به دنبال پاسخ سوالاتی است که قبلا از خود پرسیده اید. در مرحله دوم R لازم است همزمان با خواندن متن از آن یادداشت برداری کنید و یا مطالب را با شما مرور کنیم. سومین مرحله R جایی است که شما برمی گردید و این بار پاسخ صحیح سوالاتی را که پرسیده اید به زبان خودتان فرموله می کنید.

4. روش SQ4R

این روش نیز مانند روش قبلی به حفظ طولانی مدت مطالب کمک می کند و یکی از روش های مطالعه سریع است. با این تفاوت که در این روش یک مرحله به مراحل قبل اضافه شده است. در واقع بعد از مرحله خواندن، مرحله بعدی تفکر (اندیشیدن) است. در این مرحله باید انتقادی فکر کنید و به این فکر کنید که این اطلاعات چه تاثیری بر زندگی شخصی یا هر فضای دیگری خواهد داشت.

علاوه بر این، در این بخش از مطالعه، شما باید بتوانید مطالبی را که می خوانید به دیگران آموزش دهید. بقیه مراحل مانند روش قبلی به بازیابی مطالب خوانده شده و سپس مرورهای دوره ای (روزانه، هفتگی، ماهانه و قبل از امتحان) اختصاص دارد.

این روش مطالعه دروس حفظی بیشتر مختص متن هایی است که سوالات اصلی از همان متن ها پرسیده می شود و جزئیات این مطالب به قدری زیاد است که برای قبولی در امتحان باید همه آنها را یاد بگیرید.

5. روش مطالعه فاینمن

این روش مطالعه به درستی توانایی های شما را آشکار می کند و شما را ملزم به درک عمیق مطالب می کند.

“ریچارد فاینمن” (ریچارد فاینمن) برنده جایزه نوبل فیزیک شد، اما توانایی واقعی او توضیح مسائل پیچیده به زبان ساده بود. تا دیگران با نوع توضیح او سخت ترین مشکلات را درک کنند. او دریافت که استفاده از اصطلاحات دشوار و پیچیده مفهوم محتوا را احمقانه می کند.

فاینمن از 4 اصل کلیدی در روش تدریس خود استفاده کرد:

موضوع مورد نظر را انتخاب کنید : اولین قدم این است که موضوع خود را مشخص کنید و هر آنچه در مورد آن شنیده اید را یادداشت کنید. همچنین آنچه را که می خواهید از خواندن این مقاله یاد بگیرید را یادداشت کنید. هر چه بیشتر بخوانید، بیشتر یادداشت بردارید. هنگامی که درک کاملی از موضوع پیدا کردید، به مرحله دوم بروید.

موضوع را برای یک کودک 12 ساله توضیح دهید : اکنون که موضوع را فهمیدید، آن را برای یک کودک یا نوجوان توضیح دهید. از نوشته های خود به عنوان منبع استفاده کنید و از اصطلاحات پیچیده استفاده نکنید. فقط از کلماتی استفاده کنید که کودک به راحتی آن را بفهمد. هر کسی می تواند جملات پیچیده را تلفظ کند، اما فقط کسانی که موضوع را به خوبی درک کرده اند می توانند آن را به زبان ساده توصیف کنند.

بازتاب، پالایش اطلاعات و ساده سازی: نوشته خود را اصلاح کنید تا مطمئن شوید که اصطلاحات پیچیده را تحریف یا حذف نکرده اید. حالا نوشته ها را با صدای بلند بخوانید و اگر فکر می کنید درک این کلمات از توان ذهنی کودک خارج است، به عقب برگردید و از ابتدا معانی را تعریف کنید.

سازماندهی و اصلاح : از دیگران بپرسید که چه بخشی از توضیحات شما را گیج کننده می بینند. یادداشت های خود را زمانی مرتب کنید که مطمئن شوید موضوع را درک کرده اند.

بین درک موضوع و دانستن نام آن تفاوت زیادی وجود دارد. فاینمن با شنیدن نام موضوعی هرگز موضوعی را دانش نمی دانست و همیشه برای یادگیری عمیق ارزش قائل بود. به گفته فاینمن، اگر کسی می‌گوید که نمی‌تواند چیزی را که در ذهنش است بگوید، بدانید که او ذهن خود را نادیده می‌گیرد.

6. روش PQRST

این روش به شما کمک می کند تا مطالب را بهتر درک کنید و اطلاعات موجود در آن را حفظ کنید. علاوه بر این، استفاده از PQRST علاقه شما را به مطالعه افزایش می دهد و مطالعه دیگر خسته کننده نخواهد بود.

در این روش مطالعه دروس حفظی با 5 مرحله پیش نمایش، پرسش، خواندن، خود روایتی و تست مواجه هستید. 3 مرحله میانی برای هر بخش از یک فصل اعمال می شود، اما مرحله اول و آخر به کل فصل مرتبط است. در ادامه به بررسی این مراحل می پردازیم.

پیش‌نمایش (P): ابتدا کل فصل را یک‌جا مرور کنید. تماشای کل محتوا باعث می شود به اصل موضوع پی ببرید. راه دیگر خواندن مقدمه، عناوین و مقدمه بخش های مختلف و بررسی تصاویر است. سپس بخش «خلاصه» یا خلاصه متن را در انتهای فصل بخوانید.

سوال (س) : در حین خواندن متن، از خود بپرسید که در هر یک از این بخش ها چه چیزی یاد خواهید گرفت. این به ذهن شما اجازه می دهد تا بهتر با محتوا ارتباط برقرار کند و معنای این نوشته را بهتر درک کند.

Read (R): در نهایت می توانید تمام فصل ها را بخوانید. خیلی با دقت انجامش بده به معنای مطالب فکر کنید و بین آنچه اکنون می خوانید و دانش قبلی خود ارتباط برقرار کنید. کلمات مهم پررنگ، اما از زیاده روی در آن خودداری کنید. اگر می خواهید یادداشت برداری کنید، هنگام مطالعه این کار را انجام ندهید. ابتدا کل بخش را بخوانید سپس خلاصه بنویسید.

گزیده ای از خواندن (S): وقتی مطالب را به طور کامل خواندید، به این فکر کنید که ایده اصلی این متن چه بوده است که باید یاد بگیرید. سعی کنید برخی از این اطلاعات را با صدای بلند و از حافظه بگویید. سپس به متن اصلی بازگردید، عناصر فراموش شده را بخوانید و یادداشت برداری کنید. مطمئن شوید که چیزی از این دو حالت خارج نمی شود، سپس به قسمت بعدی بروید و تست را اجرا کنید.

تست : با گذراندن این 4 مرحله مطالعه فصل را کامل کرده اید. اکنون زمان آن است که دانش خود را آزمایش کنید. به ارتباط بین موضوعاتی که می خوانید فکر کنید و خلاصه فصل ها را دوباره بخوانید. حتی اگر تاکنون فقط یک فصل را مطالعه کرده اید، حتما خودتان را امتحان کنید.

بسیاری از محققان استفاده از تکنیک PQRST را بهترین راه برای مطالعه دروس حفظی می دانند، زیرا مسیر یادگیری به این ترتیب مغز شما را به طور کامل فعال می کند و بنابراین آمادگی لازم را برای رویارویی با سوالات دشوار به دست می آورید.

7. روش PQ6R

این روش مطالعه شامل مراحل زیر است:

پیش نمایش

سوال

خواندن دقیق (خواندن)

صرفه جویی

بازتاب عمیق (انعکاس)

تجدید نظر کنید

از بر خواندن

خداحافظ

استفاده از این روش ظرفیت حافظه شما را برای یادگیری افزایش می دهد و مطالب را عمیق تر و بهتر یاد خواهید گرفت.

8. روش تمرین توزیع شده

وقتی از ما می پرسند چگونه درس بخوانیم تا فراموش نکنیم، باید روش های صحیح مطالعه را به آنها آموزش دهیم. برای مثال برخلاف روش های معمول مطالعه عصر برای امتحان، در این روش باید زمان مطالعه را به قسمت های کوچک تقسیم کرد و بین کلاس ها چند روز فاصله گذاشت. اگر برنامه ریزی شما به گونه ای باشد که هر روز قسمت کوچکی از مطالب را مرور کنید، اثربخشی این روش را افزایش خواهید داد. وقتی از مطالعه یا خواب استراحت می‌کنید، به مغز این فرصت را می‌دهید که مطالب را دسته‌بندی کند و بهتر به خاطر بسپارد.

تکنیک Pomodoro

برای افزایش اثربخشی این روش حفظ دروس می توانید از تکنیک پومودورو استفاده کنید. در این روش مدیریت زمان با حداکثر بازدهی انجام می شود.

طبق روش پومودورو که یکی از تکنیک های مدیریت زمان است باید 25 دقیقه مطالعه کنید و 5 دقیقه استراحت کنید. به مدت 25 دقیقه باید فقط روی درس تمرکز کنید و نباید درگیر هیچ موضوع دیگری شوید. اگر در این مدت به پیام های تلفن همراه خود پاسخ می دهید یا با اعضای خانواده صحبت می کنید، این روش را به درستی اجرا نکرده اید و مطمئناً در این مورد نمی تواند مؤثر باشد.

مراحل تکنیک پومودورو به شرح زیر است:

برنامه ریزی

تایمر را تنظیم کنید

شروع کنید و روی موضوع تمرکز کنید (25 دقیقه)

زمان استراحت (5 دقیقه)

بررسی قسمت های زیر (پس از 4 تکرار مراحل قبلی)

افزایش زمان استراحت (بین 15 تا 30 دقیقه)

گاهی اوقات برخی از قسمت های درس به 20 دقیقه مطالعه و برخی دیگر به 45 دقیقه نیاز دارد. در این صورت باید مطالب طولانی را به دو دوره مطالعه تقسیم کنید. مدیریت زمان بهتر است از این طریق انجام شود. اما بسته به موارد استثنا، می توانید چند کتاب مدیریت زمان تهیه کنید تا بهترین روشی را که مناسب شماست پیاده سازی کنید.

9. روش تمرین بازیابی

وقتی کلمه ریکاوری در مبحث حافظه انسان ذکر می شود، معنای آن یادآوری بخشی از اطلاعات قدیمی است که با چشمان خود شنیده، خوانده اید یا دیده اید.

محققان بر این باورند که این تکنیک از همه فنون مؤثرتر است و دانش آموزانی که از این روش برای مطالعه دروس حفظی استفاده می کنند اغلب در این زمینه پیشرفت چشمگیری خواهند داشت. روش تمرین خنک کننده به روش های مختلفی کار می کند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اطلاعات در ذهن قفل می شود : وقتی اطلاعات را از انبوهی از اطلاعات استخراج می کنید، به خاطر سپردن آن در آینده آسان تر می شود.

ضعف های تحصیلی خود را کشف خواهید کرد : وقتی خودتان تست بزنید، بهتر می توانید میزان دانش و ناآگاهی را تعیین کنید و روی موضوعات مهم کار کنید.

شما اطلاعات را در زمینه های جدید اعمال می کنید : این روش فقط برای دروس مدرسه نیست. می توانید از آن به عنوان یکی از روش های حل مسئله در موقعیت های مختلف استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر تصمیم به موفقیت در المپیک دارید، ابتدا باید رشته ورزشی خود را انتخاب کنید و سپس تمرینات خود را در آن زمینه آغاز کنید. به عنوان مثال، اگر وزنه برداری را انتخاب می کنید، باید روی بلند کردن اجسام سنگین تمرکز کنید و اگر می خواهید دونده شوید، مهم ترین چیز برای شما تمرین سرعت است.

بنابراین، اگر دانشجو هستید و می خواهید برای یک امتحان موفق آماده شوید، هدف اصلی شما باید تمرین و یادآوری اطلاعات قبلی باشد تا حافظه خوبی داشته باشید. البته باید کارهای دیگری مانند استراحت و ورزش انجام دهید، اما تمرکز اصلی باید روی دریافت و حفظ اطلاعات باشد.

در ادامه به بررسی تکنیک های موجود در استراتژی تمرین ریکاوری می پردازیم:

همه چیز را روی کاغذ سفید بنویسید : یک ورق کاغذ سفید بسیار ارزان به نظر می رسد، اما بسیار موثر است. کتاب را کنار بگذارید و هر آنچه را که در مورد آن موضوع خاص به خاطر دارید بنویسید. سپس به کتاب بازگردید و مطالب باقیمانده و جزئیات گم شده را با خودکارهای رنگی به نوشته های قبلی خود اضافه کنید. دفعه بعد که این موضوع را بنویسید جزئیات کمتری را از دست خواهید داد. با تکرار این روند اطمینان حاصل می کنید که تا یک هفته قبل از امتحان چیزی را از دست ندهید.

ترسیم نقشه های مفهومی: کمی پیچیده تر از نوشتن روی کاغذ است. در این روش باید با استفاده از حافظه و مطالعات خود یک نقشه مفهومی ترسیم کنید. در این نوع نقشه شما باید موضوعات و ایده های مختلف را در قالب مربع ترسیم کنید و سپس با توجه به رابطه آنها به یکدیگر متصل کنید. شما می توانید این نقشه ها را خیلی سریع ترسیم کنید و فقط باید روابط را پیدا کنید و نشان دهید. قرار نیست کارت زیبایی داشته باشید چون زیباسازی کارت کار حاشیه ای است و کمکی به حفظ مطالب نمی کند.

سوالات تمرینی : روی تمرین های کتاب و کتاب های کمکی کار کنید و به آنها پاسخ واقعی بدهید. همچنین می توانید سوالات مختلفی را خودتان بپرسید. دانش آموزانی که در یادداشت برداری مهارت دارند معمولاً سؤالات خوبی طراحی می کنند. برای اثبات اینکه مطالب را خوانده اید، باید به این سوالات پاسخ دهید. هنگام پاسخ دادن، یادداشت ها را کنار بگذارید و از حافظه خود استفاده کنید.

از فلش کارت استفاده کنید : فلش کارت های خود را بسازید. مطالعه با استفاده از کارت های فلش یک راه سرگرم کننده و جذاب برای یادگیری حجم زیادی از مطالب است.

برای این روش مطالعه دروس حفظی باید در تمام مراحل از دفترچه ها خارج شوید و پس از انجام این تست ها به سراغ منابع موجود رفته و بر اساس پاسخ ها بازخورد بگیرید. این بازخورد نشان می دهد که چقدر مفهوم مطالب را درک کرده اید و چه قسمت هایی را فراموش کرده اید. بازخورد یکی از مهم ترین مراحل این روش مطالعه دروس حفظی است، پس به هیچ وجه آن را حذف نکنید.

اشتباهات رایج در پیاده‌سازی تکنیک تمرین بازیابی

بهترین تکنیک ها اگر به درستی اجرا نشوند، نتایج خوبی را به بار نمی آورند. در ادامه به اشتباهات رایجی می پردازیم که حتی در اجرای بهترین روش مطالعه دروس حفظی شما را با مشکل مواجه می کند.

رفع مشکلات : اگر هنگام نوشتن روی کاغذ چیزی به یاد نمی آورید و اطلاعاتی که در ذهن شما باقی می ماند بسیار اندک و ناچیز است، باید مقاله را دوباره مطالعه کنید. زیرا واضح است که شما هنوز آن را درک نکرده اید. بازگشت به منبع و بازخوانی آن در این شرایط خوب است، اما اگر برای هر جمله ای که می نویسید یک بار کتاب را باز کنید، روند یادگیری را مختل خواهید کرد. برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید، محتوای کتاب را به بخش های کوچک تقسیم کنید و برای هر یک از این بخش ها یک تمرین بازیابی انجام دهید. سپس از ابتدا تا انتها متن را به صورت یکپارچه و بدون استفاده از منبع روی کاغذ بیاورید.

آن را دشوار کنید : برخلاف آنچه در بالا ذکر کردیم، گاهی اوقات کوچکتر کردن قطعات برای حفظ کردن، به خاطر سپردن آنها بسیار آسان تر می شود. به طوری که هنگام مطالعه و انجام تمرینات بازیابی به حافظه فشاری وارد نمی شود. اگر این اتفاق بیفتد، اثربخشی این روش از بین می رود. برای مثال، فرض کنید یک فرمول شیمیایی را حفظ کرده اید و هر بار که یک اتم را حفظ کرده اید و یادداشت می کنید، سپس دوباره اتم بعدی را بخوانید. این نوع مطالعه تاثیری در تقویت حافظه و حفظ موضوع نخواهد داشت. اگر می خواهید این تکنیک کار کند، باید کل فرمول را بخوانید و سپس آن را روی کاغذ یادداشت کنید. شما می توانید این را برای همه موضوعات در نظر بگیرید و به یاد داشته باشید که وقتی به خاطر سپردن مطالب زیادی آسان می شود، باید مقدار مطالب را افزایش دهید تا فشار آن را روی حافظه خود احساس کنید.

تا زمانی که موضوع را به طور کامل یاد نگرفته اید آن را رها نکنید : گاهی اوقات وقتی فلش کارت را می خوانید، بخشی از آن را به یاد می آورید و فکر می کنید که آن را می دانید. آیا واقعا موضوع این است؟ به مغزتان زمان کافی برای کار بدهید و موارد مبهم را یادداشت کنید تا بتوانید برای اصلاح آنها وقت بگذارید. به خاطر داشته باشید که حتی اگر حافظه شما موضوعی را به شما یادآوری نکند، این فعالیت مغزی برای پیشرفت شما نیز مفید است و اگر دوباره تلاش کنید، نتیجه درخشان خواهد بود.

اگر چیزی را در ابتدا به خاطر می آورید، دلیلی ندارد که برای همیشه در ذهن شما بماند : زمانی که نیاز به یادگیری یک فرمول طولانی، یک عدد بزرگ، یک لیست طولانی یا یک نمودار پیچیده دارید، همه جزئیات در آن ثبت نمی شوند. مغز شما از ابتدا وقتی فهرستی تهیه می کنید، حتماً آن را روی کاغذ یادداشت کنید. قبل از نوشتن، به نظر می رسد که همه چیز را حفظ کرده اید، اما روی کاغذ چالش واقعی شروع می شود. حافظه خود را بهبود ببخشید و هرچقدر که به یاد دارید یادداشت کنید. مرور مطالب و پر کردن جزئیات لیست به شما کمک می کند تا تمام اجزای آن را یاد بگیرید.

در نگاه اول روش تمرین بازیابی سخت به نظر می رسد، اما در نظر داشته باشید که این روش یادگیری می تواند بهترین روش برای یادگیری دروس حفظی باشد، پس به آن عادت کنید و تمرینات گفته شده را روزانه انجام دهید.

ده تمرین دقیق

به این ترتیب باید به مطالعه و یادگیری جدید خود معنا ببخشید. درک این اطلاعات آن را از حافظه کوتاه مدت مغز به حافظه بلند مدت منتقل می کند و در آنجا ذخیره می شود. همانطور که قبلا گفتیم، اگر بین مطالب خوانده شده و به خصوص با کمی طنز ارتباط معناداری ایجاد کنید، ماندگاری این اطلاعات افزایش می یابد.

یکی از راه های معنا بخشیدن به اطلاعات این است که خود را به کلمات خشک کتاب محدود نکنید. به عنوان مثال، اگر در حال نوشتن یک تعریف بر روی فلش کارت هستید، تا زمانی که معنی آن حفظ شود، حتما از جملات خود استفاده کنید. با هر مقاله جدید این فرصت را به خود بدهید تا از خود بپرسید چرا. آیا می توانید با یک مثال توضیح دهید که موارد زیر درست است؟ پرسیدن این سوالات به شما این باور را می دهد که مفهوم درس را به خوبی یاد گرفته اید، سطح یادگیری خود را بالا برده اید و به سطوح عمیق طبقه بندی بلوم نفوذ کرده اید.

همانطور که محتویات فلش کارت را مرور می کنید، به این فکر کنید که مفاهیم موجود در این کارت چگونه با کارت های بخش های دیگر مرتبط هستند و چه مشترکاتی را می توانید به عنوان نکات اصلی در نظر بگیرید.

راه دیگر برای یافتن ارتباط بین مفاهیم استفاده از نقشه ذهنی است که قبلا در مورد آن صحبت کردیم. نقشه های ذهنی شامل جداول، نمودارها و نمودارهایی است که حافظه بصری شما را فعال می کند. اگر حافظه دیداری شما قوی است این روش برای شما موثر خواهد بود.

راه دیگر برای تمرین معناسازی این است که بین مطالب جدید و زندگی شخصی خود ارتباط پیدا کنید. مثلاً در کلاس های زیست شناسی برای بخشی که مربوط به سلامت انسان است، می توانید خودتان را در نظر بگیرید و تمام درس ها را بر اساس بدن خود یاد بگیرید. به این ترتیب در زمان امتحان با به خاطر سپردن این لینک مطالب مربوط به این مبحث را فراموش نمی کنید.

روش نوشتن بروشور (کرنل)

هرکسی سبک خاص خود را برای نوشتن بروشور دارد، اما استفاده از روش های موثر بروشور نویسی توانایی شما را در یادگیری و به خاطر سپردن افزایش می دهد. در این قسمت به معرفی بهترین روش بروشور نویسی به نام کرنل می پردازیم.

این روش تهیه جزوه دست نویس است که شامل 7 مرحله مهم می باشد. افرادی که از این روش استفاده می کنند، نمرات آزمون خود را 10-12٪ افزایش می دهند. برای نوشتن بروشورهای کورنل فقط دو چیز لازم است: کاغذ سفید و یک خودکار یا مداد.

مرحله 1: صفحه را قاب کنید

اثربخشی صفحه بروشور با کادربندی مناسب افزایش می یابد. یک خط افقی در بالای صفحه بکشید و نام دوره، موضوع و تاریخ را بالای آن بنویسید. یک خط افقی دیگر حدود 5 سانتی متر زیر اولین خط افقی بکشید و به عنوان مکانی برای خلاصه کردن بروشور فکر کنید.

سپس از وسط صفحه یک خط عمودی بکشید تا صفحه دو ستون شود. ستون سمت راست برای نوشتن سند و ستون سمت چپ برای نوشتن کلمات و نکات کلیدی استفاده می شود.

مرحله 2: در حین تدریس یادداشت برداری کنید

در حالی که معلم در حال تدریس است، شروع به نوشتن بروشور در ستون سمت راست صفحه کنید. سعی کنید جملات کوتاه بنویسید و هر جمله شامل 5-10 کلمه باشد. در روش هسته نوشتن جملات طولانی اشتباه است زیرا حفظ را مشکل می کند. می توانید از نمادها و اختصارات در سند خود استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا بعداً فهرستی از این عبارات تهیه کنید و بدون نوشتن زیاد، سرعت نوشتن بروشور خود را افزایش دهید. به یاد داشته باشید که باید تمام نکات مهم، فرمول ها، نمودارها، اطلاعات و غیره را یادداشت کنید. در این مرحله، تا بعداً هنگام مطالعه یک موضوع آنها را کنار نگذاریم.

مرحله 3: سوالات را بر اساس یادداشت های خود فرموله کنید

پس از نوشتن مقاله، بر اساس نوشته های کلاس، سوالاتی را مطرح کنید. این سوالات به شما کمک می کند تا موضوع درس را بهتر درک کنید. در این روش باید کلمات کلیدی مرتبط با موضوع را نیز یادداشت کنید. برای مثال، اگر در یک کتاب تاریخی در مورد انقلاب فرانسه می خوانید، لازم است تاریخ و نام نبردها و همچنین نام شخصیت های تاریخی مهم آن دوره را یادداشت کنید.

این نوشته ها همچنین ابزار قدرتمندی هستند که می توانید از آنها برای ایجاد ارتباط بین موضوعات مختلف استفاده کنید. قبلاً گفته‌ایم که اگر بتوانید مفاهیم را به نحوی با یکدیگر مرتبط کنید، یادگیری و حفظ آن مفاهیم برای شما آسان‌تر خواهد بود.

مرحله 4: به سوالات به زبان خود پاسخ دهید

این مرحله به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که به درستی یاد می گیرید. جواب ها را با دست بپوشانید و سوالاتی را که در مرحله قبل پرسیدید از خود بپرسید. هنگام پاسخ دادن به این سؤالات، سعی کنید از کلمات خود استفاده کنید. همچنین می توانید پاسخ ها را روی یک برگه دیگر بنویسید.

مرحله پنجم: در مورد آنچه یاد گرفتید فکر کنید

وقتی چیزی یاد می گیرید، زمانی را برای فکر کردن در مورد آن اختصاص دهید. برای افزایش کارایی این کار، سوالات زیر را از خود بپرسید:

نکته اصلی این درس چیست؟

این ایده ها بر چه اساسی استوار است؟

این ایده ها چگونه اجرا می شوند؟

ارتباط اطلاعات جدید با مطالعات قبلی چگونه است؟

مرحله 6: نوشته ها را خلاصه کنید

اکنون که وقت گذاشته اید و به آنچه می دانید فکر کرده اید، وقت آن است که خلاصه ای را در زیر صفحه سند بنویسید. این خلاصه باید خیلی سریع و مختصر نوشته شود و فقط برای مرور گذرا بعدا استفاده شود. نوشتن این خلاصه یادگیری شما را آسان تر می کند.

مرحله هفتم: یادداشت های هفته را مرور کنید

در پایان هر هفته، زمانی را به بررسی تمام اسناد خود اختصاص دهید. تکرار این امتحانات به شما کمک می کند تا اطلاعات لازم را در ذهن خود ذخیره کنید و شب های امتحان را بدون استرس نگه دارید. علاوه بر این، همانطور که مدام در نوشتار خود تجدید نظر می کنید، توانایی بالایی برای پاسخگویی به انواع سؤالات امتحانی خواهید داشت.

استفاده از روش هسته برای نوشتن بروشور بسیار موثر است، اما توصیه می کنیم علاوه بر این روش دستی، از نرم افزارهای مربوط به بروشور نویسی، فلش کارت ها و سایر برنامه های مطالعاتی استفاده کنید. در ادامه به چند مورد از کاربردی ترین نرم افزارهای دروس حفظی اشاره می کنیم.

نرم افزاری برای یادگیری از روی قلب

نرم افزارهای راحت و بسیار پیشرفته ای وجود دارد که می توانید آن ها را روی گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر خود نصب کنید تا روند یادگیری را تسریع کنید. از این برنامه ها برای بخش های مختلف مطالعه مانند نوشتن بروشور، پر کردن فلش کارت، یادآوری مطالب درسی و غیره استفاده می شود. در این قسمت نرم افزارهای مناسب برای این حوزه ها را ارائه می دهیم.

1. نرم افزار Evernote

این برنامه یکی از بهترین نرم افزارهای یادداشت برداری و بروشور نویسی است که حجم زیادی از اطلاعات را در خود ذخیره می کند و نحوه سازماندهی بسیار واضحی دارد. شما می توانید انواع محتوا مانند متن، عکس، صدا و ویدئو را آپلود کنید.

مدیریت این اطلاعات کار بسیار ساده ای است و می توان گفت هیچ محدودیتی در استفاده از این اپلیکیشن در نظر گرفته نشده است. حتی می توانید اطلاعات موجود در آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

پیوند به وب سایت نرم افزار Evernote: “+”

2. نرم افزار OneNote

نرم افزار OneNote یکی از محبوب ترین برنامه های یادداشت برداری است و استفاده از آن بسیار آسان است. وظیفه این اپلیکیشن مراقبت از تمام نکات مهمی است که ممکن است فراموش شوند. هنگام استفاده از این برنامه می توانید یادداشت برداری کنید، یادداشت برداری کنید و از نوشته های خود عکس بگیرید.

همچنین به عنوان کاربر اپلیکیشن امکان کد رنگی این دفتر مجازی و سازماندهی نوشته های خود را دارید. قابلیت جستجوی OneNote سرعت یافتن محتوا را افزایش می دهد و می توانید علاوه بر برچسب گذاری و برچسب گذاری، حاشیه نویسی نیز انجام دهید. از آنجایی که OneNote متعلق به مایکروسافت است، می توانید سایر نرم افزارهای آفیس را به آن متصل کنید.

پیوند به وب سایت نرم افزار OneNote: “+”

3. نرم افزار کاغذ Dropbox

نرم افزار Dropbox یکی دیگر از برنامه های آموزشی است. مزیت اصلی این اپلیکیشن این است که می توان از آن به همراه سایرین استفاده کرد. برای مثال می توانید از این نرم افزار در گروه های مطالعه آنلاین و بحث های گروهی استفاده کنید.

در این برنامه چندین نفر می توانند مطالب را بنویسند یا ویرایش کنند، بنابراین برای طوفان فکری نیز استفاده می شود.

پیوند وب سایت Dropbox Paper: “+”

4. نرم افزار SimpleNote

این برنامه تمام نیازهای نوشتن بروشور شما مانند نوشته ها، لیست ها، ایده ها و غیره را برطرف می کند. هدف اصلی این برنامه افزایش راندمان کاری شما و ثبت تمامی افکار شما با سرعت بالا می باشد. مزیت این اپلیکیشن سرعت بالای آن در ضبط و جستجوی محتوای ضبط شده است. در قسمت جستجو تمامی مطالب مرتبط با جستجوی شما نمایش داده می شود و با نشان دادن ارتباط بین موضوعات به بهبود نحوه مطالعه دروس حفظ کمک می کند.

شما می توانید این برنامه یادداشت برداری رایگان را روی لپ تاپ و تلفن خود نصب کنید زیرا بین دستگاه ها همگام می شود و می توانید به یادداشت های خود در هر دستگاهی دسترسی داشته باشید.

پیوند به وب سایت نرم افزار Simplenote: “+”

تا به حال با 4 نرم افزار بروشور نویسی برخورد کرده اید. تعداد این گونه نرم افزارها مدام در حال افزایش است و هر کدام از آنها در تلاش هستند تا امکانات بیشتری را به اپلیکیشن خود اضافه کنند. شما می توانید محیط این 4 برنامه و سایر برنامه های موجود را بررسی کنید و بروشورهای خود را در برنامه ای که مناسب شماست ذخیره کنید.

علاوه بر جزوات، تهیه مقدار زیادی فلش کارت بسیار سخت و زمان بر است. به خصوص اگر دانشجوی کنکور هستید باید سازماندهی خوبی برای سر فصل ها، نکات و دروس مختلف داشته باشید تا دچار ناراحتی های روحی و روانی نشوید. علاوه بر این، هنگام نوشتن یادداشت بر روی فلش کارت، لازم است که به طور مداوم رنگ قلم را تغییر دهید تا فاصله های واضحی بین نوشته ها ایجاد شود. این مشکل برای همه دانش آموزان مشترک است. بنابراین، برنامه های فلش کارت ایجاد شد. در ادامه چند نمونه از محبوب ترین نرم افزارهای ساخت و سازماندهی فلش کارت ها را ارائه می دهیم.

5. ثبت همه نرم افزارها

این نرم افزار مخصوص ساخت فلش کارت می باشد و از هوش مصنوعی برای پرسیدن سوالات استفاده می کند. به سادگی محتوای مورد نظر را یادداشت کنید و نکات کلیدی را برای به خاطر سپردن مشخص کنید. این نرم افزار رایگان به طور خودکار کلمات کلیدی را سبز رنگ می کند (قابل تغییر است) و سوالات مربوط به همان عبارت را از شما می پرسد.

می توانید فلش کارت های خود را دسته بندی کنید که برای فصل های مختلف و همچنین کتاب های مختلف بسیار مفید است. این نرم افزار برای سیستم عامل های اندروید و iOS و همچنین تحت وب قابل استفاده است.

پیوند به تمام وب سایت نرم افزار: “+”

6. نرم افزار AnkiMobile

نرم افزار AnkyMobile یکی از محبوب ترین فلش کارت های مجازی برای انواع گوشی های هوشمند است. البته نسخه تحت وب هم داره. این اپلیکیشن قدرتمند و هوشمند انواع فرمت های محتوا مانند صدا، عکس، متن و ویدئو را می پذیرد. برنامه رایگان Anki در بین دانشگاهیان بسیار محبوب است و بیش از 100000 فلش کارت را بدون مشکل ذخیره می کند.

پیوند به نسخه iOS نرم افزار AnkiMobile: “+”

لینک نسخه اندروید نرم افزار AnkiDroid: “+”

7. نرم افزار StudyBlue

اپلیکیشن StudyBlue یکی از بهترین فلش کارت های مجازی است که امکانات زیادی مانند ایجاد کارت جدید، یادگیری آن و به اشتراک گذاری آن با دیگران را در اختیار شما قرار می دهد. می توانید محتوای خود را با استفاده از عکس ها و صداها شخصی سازی کنید. این برنامه به شما امکان می دهد فلش کارت های جدید را از معلمان و دانش آموزان در سراسر جهان کشف کنید.

می توانید کارت ها را در هر زمانی از شبانه روز بخوانید و برای امتحانات آماده شوید.

لینک نسخه اندروید و iOS نرم افزار StudyBlue: “+”

8. نرم افزار Quizlet

این برنامه یکی از بهترین فلش کارت های اندروید و iOS می باشد. این نرم افزار رایگان به شما امکان می دهد واژگان زبان های مختلف را یاد بگیرید. فلش کارت های آماده بی شماری وجود دارد و می توانید کارت های دیگر را خودتان بسازید.

لینک نسخه اندروید نرم افزار Quizlet: “+”

استفاده از این نرم افزارها باعث صرفه جویی در وقت شما می شود و به سادگی و بدون نیاز به نوشتن مطالب کوتاه و طولانی، آنها را ذخیره خواهید کرد. مطمئن باشید که اثربخشی این برنامه ها بسیار بالاست و به بهبود نحوه مطالعه دروس حفظی کمک می کند.

می توانید از روش سنتی پیروی کنید و تمام این فعالیت ها را به صورت دستی انجام دهید. اما با توجه به اینکه در ایام امتحانات به خصوص در سال کنکور زمان کافی برای سازماندهی این فعالیت ها وجود ندارد، وجود این اپلیکیشن ها سرعت اجرای شما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

همچنین رنگ ها و گرافیک های جذاب این نرم افزارها زیبایی آن ها را افزایش داده و انگیزه کافی برای مراجعه به آن ها و تکمیل مراحل مطالعه را در شما ایجاد می کند.

بهترین روش مطالعه دروس حفظی برای کنکور

اگر در طول کنکور دائماً یادداشت ها و فلش کارت های خود را مرور کنید، مطمئناً اطلاعات مهم را بهتر به خاطر خواهید آورد، اما استفاده از روش های ابتدایی باعث افزایش راندمان مطالعه شما می شود. به یاد داشته باشید که بزرگترین مانع امتحانات حجم زیاد مطالب است. در میان انواع روش های مطالعه حفظی که در بالا ذکر کردیم، بهتر است روش هایی را امتحان کنید که بر مرور مستمر مطالب تاکید دارند.

همچنین به خاطر داشته باشید که باید مطالب قبلی را مدام به خاطر بسپارید. این کار مغز شما را فعال می کند و آماده حفظ موضوعات مختلف در روز امتحان خواهید بود.

از بین روش های ذکر شده بهترین روش مطالعه دروس حفظی سال کنکور یا هر آزمون فشرده دیگری روش PQRST، روش تمرین بازیابی و روش تمرین معنادار است. انجام مراحل هر یک از این سه روش نتایج درخشانی را برای شما به همراه خواهد داشت. این سه تمرین به شما این امکان را می دهد که قبل از به خاطر سپردن مطالب، درک خود را عمیق تر کنید و معنای آن را کاملاً درک کنید. دانش آموزانی که از این روش ها استفاده می کنند، اطلاعات درسی را در دراز مدت حفظ می کنند. علاوه بر این، این افراد در مواجهه با سوالات پیچیده در کنکور بهتر از دانش خود استفاده می کنند و عملکرد بهتری دارند.

باید گفت که این تمرین ها از ابتدای مطالعه نمی توانند اثربخشی خود را نشان دهند، بلکه بازنگری و ادامه اجرای آنهاست که نتایج را اصلاح می کند. علاوه بر این، استفاده از این روش مطالعه دروس حفظی، سطح اضطراب شما را کاهش می دهد. هر بار که مطالب را مرور می کنید، بیشتر مرور قبلی را به خاطر خواهید آورد و به مرور زمان حافظه قوی برای حفظ تمام اطلاعات جدید خواهید داشت.

اشتباهات رایج در مطالعه کنکور

دانش آموزان در طول سال امتحان استرس زیادی دارند و به همین دلیل مرتکب اشتباهات مختلفی می شوند. امسال فرصت ها محدود است و جایی برای خطا نیست. پس بهتر است آنها را بشناسید و اگر شما هم مرتکب این اشتباهات شده اید به تدریج آنها را از برنامه روزانه خود حذف کنید.

به عنوان مثال تندخوانی و عجولانه خواندن و نقدهای متداول یکی از کارهایی است که اکثر دانش آموزان در طول تحصیل و به خصوص در روزهای امتحانات پایان ترم انجام می دهند. در بسیاری از موارد این روش مطالعه به افراد کمک می کند تا نمرات خوبی کسب کنند. اما این برای کنکور جواب نمی دهد.

۷۵ درصد مطالبی که فقط در شب امتحان می خوانید تا هفته بعد در ذهن شما می ماند، بنابراین این روش برای سال کنکور که باید ماه ها روی سخت افزارهای مختلف وقت بگذارید، کارایی خاصی ندارد.

اگر از این روش مطالعه برای کنکور استفاده کنید، کیفیت یادگیری خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید و به نتیجه خوبی نمی رسید. مشکل بعدی این روش مطالعه این است که سایر اشتباهات رایج را تقویت می کند. مثلا وقتی وقت کم دارید مدام یادداشت های خود را می خوانید و با تکرار این عمل تصور می کنید که این مطالب را حفظ می کنید.

در حالی که مغز فقط در کوتاه مدت این مواد را حفظ می کند و تکرارهای مداوم در طول یک تا دو روز اثربخشی لازم را ندارد. برای یادگیری و درک واقعی، باید از بهترین روش مطالعه دروس حفظی که در بالا ذکر شد استفاده کنید. در کنار این روش ها بهتر است توصیه هایی را اجرا کنید تا همیشه در طول مطالعه با انگیزه باشید و این وسط خسته نشوید. در اینجا برخی از این توصیه ها وجود دارد:

استراحت کافی داشته باشید: درس های حفظی زیادی در کنکور وجود دارد که دانش آموزان باید با استفاده از قدرت حافظه خود برای پاسخ صحیح در روز امتحان آن ها را به خاطر بسپارند. اگر می خواهید دروس مدرسه و دانشگاه را نیز به خاطر بسپارید، لازم است در حین مطالعه ذهن و بدن خود را آرام نگه دارید. یک استراحت کوتاه و تنفس عمیق در میانه مطالعه شدید بدن و ذهن شما را آرام می کند.

استفاده از کاغذ تحریر قدیمی : دانش آموزان معمولاً از مداد و پاک کن برای نوشتن پاسخ امتحانات استفاده می کنند. در این مواقع حتما از ابزارهای معمولی استفاده کنید. با استفاده از ابزار قدیمی، احساس آرامش می کنید و پاسخ ها را بدون استرس می نویسید. همچنین سعی کنید وسایل اضافی غیرضروری همراه خود نداشته باشید تا آرامش شما مختل نشود.

بدترین موارد را تصور کنید : برای قبولی در امتحان، بدترین احتمالات را در نظر بگیرید. بدترین سناریو را فرض کنید و برای آن آماده شوید. این امر آمادگی شما را برای یک امتحان مناسب افزایش می دهد و استرس روحی را کاهش می دهد.

از منابع مختلف استفاده کنید : هرگز برای یادگیری مطالب فقط به یک کتاب بسنده نکنید و برای درک و یادگیری آن از منابع مختلف کمک بگیرید. علاوه بر کتاب های کمک آموزشی، فیلم های آموزشی بسیار خوبی نیز وجود دارد. تصاویر بهتر در ذهن انسان نقش می بندد و اگر از این فیلم ها برای یادگیری استفاده کنید، مطالب را در روز امتحان بهتر به خاطر خواهید آورد.

موضوعات دشوار را دوست دارد : معمولاً دانش آموزان از مطالعه دروس دشوار خسته و خسته می شوند و ترجیح می دهند از خواندن مطالب مرتبط با آن موضوع خودداری کنند. بهترین راه برای مطالعه دروس سخت حفظ، انجام فعالیت هایی است که قبل از شروع مطالعه از آن لذت می برید. به عنوان مثال، به یک آهنگ محبوب گوش دهید یا یک فیلم کوتاه تماشا کنید. این فعالیت ها برای شما سرگرم کننده است و ذهن شما را برای رویارویی با مشکلات دوره آماده می کند. به این ترتیب وقتی در این درس شرکت می کنید، مطالب حفظ شده را خیلی راحت تر از قبل به خاطر خواهید آورد.

راهنمای عملی مطالعه دروس حفظ

بسیاری از مردم نمی دانند چه حافظه قدرتمندی دارند. در دوران دانشجویی نشستن و مطالعه آسان نیست. بسیاری از دانش آموزان، حتی اگر یک سند را چندین بار بخوانند، چیزی در مورد آن به خاطر نمی آورند و پس از چندین بار خواندن آن سند، به طرز دردناکی ناامید می شوند. حقیقت این است که همه دانش آموزان سالم حافظه دارند، اما باید بدانند چگونه از قدرت حافظه خود استفاده کنند. مثل این است که یک ماشین بنز داشته باشید اما ندانید چگونه از آن استفاده کنید.

برخی افراد مدام به خود می گویند که حافظه ضعیف و ضعیفی دارند. آنها انتظار دارند به پزشک مراجعه کنند و دکتر به آنها بگوید که متاسفانه حجم حافظه آنها کم است و توانایی به خاطر سپردن موضوعات مختلف را ندارند. اما حافظه یک جسم فیزیکی درون مغز نیست. حافظه مهارتی است که می توانید آن را توسعه دهید.

تصور کنید قبلاً هرگز اسکی روی یخ نرفتید. آیا اگر در اولین تلاش خود شکست بخورید شگفت زده خواهید شد؟ قطعا نه. بنابراین، اگر هرگز حفظ را تمرین نکرده اید، نباید انتظار داشته باشید که همه چیز را سریع و کارآمد حفظ کنید.

اگر می خواهید در مدرسه، دانشگاه یا هر دوره آموزشی دیگری موفق شوید، باید از حافظه خود به خوبی استفاده کنید. افرادی که به طور مداوم بهترین نمرات را می گیرند از روش های حفظی متعددی برای به خاطر سپردن و یادآوری مطالب استفاده می کنند. خوشبختانه روش‌های آموزشی مؤثر زیادی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد بیشتر مطالبی را که می‌خوانید حفظ کنید. همچنین در بالا به انواع روش های مطالعه حفظیات اشاره کردیم. در این قسمت به ارائه نکات کاربردی برای مطالعه انواع متون می پردازیم. مهم نیست در چه مرحله ای هستید. اگر برای امتحان آماده می‌شوید، قبل از شروع امتحانات، تکنیک‌های زیر را حتما مطالعه کنید، آن‌هایی را که مناسب شماست انتخاب کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

1. تجسم کنید

حقیقت این است که 90 درصد اطلاعات در حافظه ما به شکل تصویر ذخیره می شود. علاوه بر این، ما اطلاعات بصری را 60000 برابر سریعتر از کلمات حفظ می کنیم. جای تعجب نیست که یکی از راه های مطالعه حفظ کردن، استفاده از تصاویر است. اگر بتوانید کلمات یا معادلات را تجسم کنید، به احتمال زیاد این اطلاعات را در دراز مدت به خاطر خواهید آورد. برای موفقیت بیشتر این فرآیند مطالعه از تصاویر ذهنی سرگرم کننده و سرگرم کننده استفاده کنید. هر چه تصویر طنز آمیزتر باشد، احتمال یادگیری و حفظ محتوا بیشتر است.

یک نمونه روزمره از این تکنیک، تشخیص زولبیا و بامیه است. اکثر مردم این دو را با هم اشتباه می گیرند و نمی دانند کدام بامیه و کدام زولبیا است. می توانید زولبیا را ژولیده تصور کنید و چون تصویر این آب نبات کمی ژولیده است، آن را به خاطر خواهید آورد. به این ترتیب با دیدن زولبیا و بامیه به سرعت آنها را تشخیص می دهید.

همین تصویرسازی ذهنی در فیزیک، شیمی، ریاضی و … به وفور وجود دارد و فقط در مواجهه با موضوعات سخت آموزشی از خلاقیت خود برای طنز و یادگیری بهتر استفاده کنید.

2. با صدای کلمات بازی کنید

برخی از واژه های علمی برای ذهن ما تعریف نشده است و با خواندن آنها یاد عبارات آشنا می افتیم. می توانید از این قابلیت برای حفظ کلمات استفاده کنید. همین طور واژه های عربی «عفال» و «فولی» با «اکبر» و «کبری» هماهنگ است و در ذهن باقی می ماند.

3. از کلمات اختصاری استفاده کنید

استفاده از اختصارات برای کسانی که در حال یادگیری هستند به خصوص دانش آموزان بسیار موثر است. معمولاً نام چند نفر برای یک موضوع در کتاب های درسی نوشته می شود. اگر می خواهید نام آنها را به خاطر بسپارید، ابتدا همه نام آنها را جمع آوری کنید و آنها را به یک کلمه تبدیل کنید. این به شما این امکان را می دهد که هنگام پاسخ دادن، نام کامل این افراد را با گفتن ابتدای نام آنها به خاطر بسپارید. هر چه اسمی که می گذارید معنی دارتر باشد، بهتر در ذهن شما می ماند. بنابراین، در مواقعی که رعایت ترتیب اسم ها ضروری نیست، با تغییر حروف اول، یک کلمه معنی دار تشکیل دهید.

مثلا فهرست کتاب های نظامی گنجوی یکی از سوالات مهم در دبیرستان و همچنین کنکور است. کلمه ملخ از ابتدای نام این کتابها تشکیل شده است (م مخزن السرار، ل لیلی و مجنون، ک خسرو شیرین، هفت پکیر، اسکندرنامه) .

4. داستان بسازید

یکی از راه های مطالعه دروس حفظی، ساختن داستان است. برای به خاطر سپردن یک موضوع، به سادگی درباره آن داستان بسازید. داستان ها بهتر از موضوعات خشک در ذهن شما می مانند. فرض کنید قرار است این کلمات را حفظ کنید: میخ، نعل اسب، اسب، سوار، جنگ، کشور، چکش زدن.

به خاطر سپردن این کلمات برای مدت کوتاهی کار سختی نیست. اما اگر می خواهید فردا آن را به خاطر بسپارید، احتمالاً چیزهایی را فراموش کرده اید. حالا فرض کنید شخصی این داستان را برای شما تعریف کند: “او به خاطر میخ افتاد.” به خاطر نالی اسبی افتاد. به دلیل سفر، یک نبرد شکست خورد. به دلیل شکست، کشوری ویران شد و همه به خاطر کسی که به میخ درست نخورد. » در این ضرب المثل ژاپنی تمامی کلمات بالا در قالب یک داستان به هم پیوند خورده اند و حالا بهتر در حافظه شما می مانند.

5. اطلاعات جدید را به اطلاعات قبلی متصل کنید

اگر بین آنچه اکنون یاد می‌گیرید و آنچه قبلاً آموخته‌اید ارتباط برقرار کنید، راحت‌تر می‌توانید آن را به خاطر بسپارید. بسیاری از برنامه های مدرسه از این تکنیک برای کمک به دانش آموزان برای درک و یادگیری سریعتر استفاده می کنند. مثلاً در کلاس ریاضی وقتی دانش آموز موضوع واحد را به درستی بفهمد، مراحل اشتقاق را بهتر یاد می گیرید.

همچنین فرض می کنیم که موضوع آموزشی جدید تاریخ رم است. اگر در گذشته تاریخ یونان را مطالعه کرده اید و درک کرده اید، می توانید این دو را با هم مقایسه کنید و با حفظ تفاوت ها، همه چیز را در مورد رم بیاموزید.

به عنوان مثال، هر دوی این مناطق زمانی به کشاورزی وابسته بودند: در یونان دموکراسی وجود داشت، اما در روم ترکیبی از دموکراسی و سلطنت بود. یونانیان نیز مستعمره بودند، اما روم مناطق دیگر را مستعمره کرده بود. با پیوند این دو داستان، هر دو در ذهن شما باقی می مانند.

6. در مکانی جدید مطالعه کنید

بسیاری از افراد ممکن است از شما بخواهند که مکان خاصی را برای تحصیل انتخاب کنید. ایده پشت این ایده این است که اگر فقط یک مکان را انتخاب کنید، ذهن شما آن مکان را به عنوان مکانی برای مطالعه می بیند و بهره وری شما افزایش می یابد. در تحقیقات، روانشناسان به دانش آموزان 40 کلمه برای یادگیری دادند. دانش آموزان شروع به حفظ کلمات در دو اتاق مختلف کردند. یک اتاق به هم ریخته بود و پنجره نداشت و اتاق دوم بسیار مدرن بود و از داخل اتاق هم منظره بسیار زیبایی داشت. دانش آموزانی که در هر دو اتاق بودند به طور قابل توجهی بهتر از دانش آموزانی که در یک اتاق بودند عملکرد بهتری داشتند. زیرا در روش مطالعه درس حفظی، زمانی که مکان فعلی را تغییر می دهید، مغز مجبور به تطبیق با محیط جدید می شود و این سازگاری از ذهن استفاده می کند. فعالیت ذهنی منجر به یادگیری بهتر و حفظ بهتر مطالب می شود.

بنابراین توصیه می کنیم بخشی از درس را در مدرسه یا دانشگاه، بخشی را در منزل و بخشی را در کتابخانه مطالعه کنید. البته به یاد داشته باشید که برای حفظ مطالب باید همان مطالب را در هر سه جا بخوانید تا کاملا در ذهن شما باشد.

7. خوابیدن بعد از خواندن مطلبی سخت

باید بدانید که کمبود خواب تاثیر منفی بر روند یادگیری شما خواهد داشت. ممکن است تعجب کنید که دانش‌آموزان برتر برای دستیابی به نتایج درخشان چه کار متفاوتی انجام می‌دهند. مطمئن شوید که یکی از این چیزها خواب کافی دارد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که بعد از مطالعه کمی می خوابند بهتر یاد می گیرند. بنابراین، اگر در حفظ کردن درس مشکل دارید، حتماً آن را برنامه ریزی کنید تا کمی دیرتر بخوابید.

8. قبل از تلاش برای به خاطر سپردن مطالب، کمی پیاده روی کنید

ورزش هم برای بدن و هم برای مغز مفید است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که قبل از به خاطر سپردن مطالب به مدت 15 دقیقه روی تردمیل راه می روند، بهتر از افرادی که ورزش نمی کنند، فهرستی از کلمات را حفظ می کنند.

با توجه به این روش حفظی مطالعه دروس، بهتر است قبل از گوش دادن به درس، خواندن فلش کارت یا حفظ تعاریف درس یا متن درس، کمی در اتاق قدم بزنید.

9. مطالب را با صدای بلند بگویید

اگر مطالب را با صدای بلند بخوانید، بهتر از آن که در سکوت بخوانید، آن را به خاطر خواهید آورد. محققان این مشکل را “اثر تولید” می نامند. اثر تولید نشان می دهد که مغز انسان آنچه را که با صدای بلند گفته شده بهتر به خاطر می آورد. بنابراین، اگر با چیزی برای حفظ کردن مشکل مواجه شدید، آن را با صدای بلند بخوانید.

10. مطالب را یاد بگیرید

یکی از اشتباهات رایجی که افراد هنگام یادگیری مرتکب می شوند این است که می خواهند مطالب را بدون درک آن حفظ کنند. بدیهی است که این روش هرگز جواب نمی دهد. وقتی چیزی را متوجه نمی شوید، ذهن شما روی آن موضوع متمرکز نمی شود و به شما اجازه می دهد اطلاعات جدید را به خاطر بسپارید. این مشکل “داربست ذهنی” نامیده می شود.

به عنوان مثال، آنچه جنگ جهانی اول را آغاز کرد، ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند توسط پسری 19 ساله به نام گاوریلو پرینسیپ بود. اکنون علاوه بر جملات بالا، این اطلاعات را نیز به شما می دهیم:

آرشیدوک فردیناند در بوسنی کشته شد.

بوسنی بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان بود

صربستان می خواست کنترل بوسنی را در دست بگیرد.

گاوریلو پرنسیپ یک ملی گرا صرب بود.

اتریش از ناسیونالیسم صرب احساس خطر می کرد. به همین دلیل به او حمله کرد.

صربستان با روسیه معاهده داشت

اتریش با آلمان پیمان داشت

روسیه نیروهای خود را برای حمایت از صربستان و آلمان با اتریش بسیج کرد.

هنگامی که این اطلاعات به جمله اول متصل می شود، مغز در درک آن قفل می شود و آن را به خاطر می آورد.

مثال دیگر می تواند قضیه فیثاغورث باشد. می دانیم که در یک مثلث قائم الزاویه، مربع وتر برابر است با مجموع مربع های دو ضلع دیگر. اگر این تمام چیزی است که به شما گفته می شود، یادگیری آن در ذهن شما بسیار دشوار خواهد بود. اما فقط از زاویه ای دیگر به این سوال نگاه کنید و بگویید اگر در مثال زاویه قائمه طول دو ضلع را بدانید به راحتی می توانید طول ضلع سوم را نیز پیدا کنید. به این ترتیب اهمیت قضیه فیثاغورث در ذهن شما آشکار می شود و نیازی به تلاش زیادی برای یادگیری آن نخواهید داشت.

11. آنچه را که آموخته اید به دیگران بیاموزید

تحقیقات نشان می دهد که اگر چیزی را یاد بگیرید و سپس آن را به دیگری یاد دهید، درک شما از آن مطالب به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. بنابراین در این روش مطالعه دروس حفظی باید مطالب خوانده شده را برای همکلاسی خود یا هر فرد دیگری توضیح دهید. وقتی این توضیحات را می دهید، مغز شما دائما در حال کار است و سعی می کند از حافظه شما برای یادآوری دقیق مطالب استفاده کند. به علاوه، کمک به دیگران برای درک بهتر محتوا بسیار عالی است. شما مجبور نیستید چیزهایی را که یاد گرفته اید ذخیره کنید. به اشتراک گذاری این مطالب علاوه بر افزایش قدرت یادگیری به شما کمک می کند تا انگیزه خود را حفظ کرده و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

12. از رنگ ها استفاده کنید

رنگ ها توجه شما را جلب می کنند. علاوه بر این، استفاده از آنها مانند کدنویسی در مغز است و استفاده از آنها با سخت افزار، کارایی فرآیند مطالعه شما را بهبود می بخشد. وجود تصاویر و همچنین رنگ ها روند یادگیری را 60000 برابر بهتر از زمانی که کلمات سیاه و ساده را مطالعه می کنید، می کند.

یک کد رنگ ایجاد کنید و پس از مطالعه مقاله مورد نظر، مطابق با قوانینی که با استفاده از هایلایت یا قلم های مختلف وضع کرده اید، در گوشه قسمت های مختلف محتوا را رنگ آمیزی کنید. البته به خاطر داشته باشید که این کار را هنگام مطالعه برای اولین بار انجام ندهید زیرا حواس شما را پرت می کند و روند مطالعه شما را مختل می کند.

اگر کدگذاری رنگ را در تمام درس‌های کتاب ثابت نگه دارید، ذهن شما نسبت به دیدن هر رنگ و نمایش عملکرد مناسب آگاه می‌شود. به عنوان مثال، می توانید کدهای رنگ را به صورت زیر مشخص کنید:

آبی: محتوای کلیدی

سبز: اطلاعات مهم

قرمز: مثال های مهم

هنگام استفاده از رنگ‌ها مراقب باشید که زیاده روی نکنید زیرا اگر تعداد زیادی از مطالب با رنگ‌های مختلف پوشانده شود، دچار سردرگمی می‌شوید و این تکنیک به درد شما نمی‌خورد.

13. مقاله حفظ را بنویسید

طبق یک مطالعه، دو روز پس از شنیدن یا خواندن یک مقاله، مغز ما 60 درصد آن را فراموش می کند. اما اگر همین را بنویسیم حفظ کردن خیلی بهتر می شود. انجام این کار شما را مجبور به دسته بندی و رتبه بندی مطالب می کند و این اطلاعات را در ذهن شما ثبت می کند.

البته واضح است که نمی توان تمام مطالب یک کتاب را نوشت چون زمان زیادی می برد و خسته کننده است. پس فقط اطلاعات کلیدی، محتوا، تفاسیر و توضیحات را بنویسید.

14. جداول و نمودارها را رسم کنید

بیشتر روش های استفاده شده در این قسمت برای یادگیری مطالب ذهنی مربوط به داربست ذهنی است و استفاده از آنها به شما کمک می کند تا اطلاعات را بهتر به خاطر بسپارید. یکی دیگر از داربست های ذهنی استفاده از جداول، نمودارها و نقشه های ذهنی است.

به عنوان مثال، می توانید یک نمودار ساده از چرخه کربن ترسیم کنید. یا مثلاً می توانید نقشه ذهنی برای کشف مناطق درگیر در جنگ جهانی دوم ترسیم کنید. فقط میزان یادگیری خود را در حالت تخته و بدون تخته مقایسه کنید. خواهید دید که این روش ها به شما در حفظ محتوا کمک زیادی می کند.

15. در صورت امکان از فونت هایی استفاده کنید که خواندن آنها دشوار است

تحقیقات نشان می دهد که اگر متن دارای فونتی باشد که خواندن آن دشوار است، احتمالاً آن را حفظ خواهید کرد. وقتی فونت یک متن دشوار است، ذهن ما سعی می کند آن را عمیق تر بخواند و درک کند. البته محققان محدودیت های این نظریه را نیز در نظر گرفتند. به عنوان مثال، اگر فونت متن خیلی تند باشد، مغز از خواندن آن امتناع می کند و شما ترجیح می دهید آن را نخوانید.

16. متن آهنگ را بخوانید

وقتی لازم است فهرستی از چیزها را به خاطر بسپارید، بهتر است آنها را با صدای بلند و قافیه بخوانید. وزن و قافیه در ذهن می ماند و به شما کمک می کند همه موارد موجود در لیست را به راحتی یاد بگیرید.

17. یادآوری فعال را تمرین کنید

البته یادآوری غیرفعال بخش ضروری یادگیری است، اما اگر می‌خواهید مطالب را به خوبی حفظ کنید و آن را برای مدت طولانی در ذهن خود نگه دارید، باید یادآوری فعال را تمرین کنید. قبلا این روش مطالعه دروس حفظی را به تفصیل توضیح دادیم.

18. یک فلش کارت ایجاد کنید

فلش کارت یکی از ابزارهای یادگیری محبوب است که برای حفظ مطالب بسیار مفید است. اما نکته مهم این است: آیا می دانید چگونه از فلش کارت به درستی استفاده کنید؟ در ادامه به استفاده صحیح از این ابزار می پردازیم:

عبارت، مفهوم، عبارت، کلمه یا سایر نکات مهم را روی کارت بنویسید.

در پشت کارت، در گوشه سمت چپ، توضیح و تفسیر آن کلمه یا اصطلاح را یادداشت کنید. در هنگام نوشتن تعاریف تا حد امکان از کلمات خود استفاده کنید.

در گوشه سمت راست دسته مربوط به این مقاله را مشخص کنید. به عنوان مثال، اگر کلمات انگلیسی را روی کارت می نویسید، در قسمت دسته بندی مشخص کنید که این کلمه یک اسم، یک فعل یا یک صفت است.

در پایین سمت چپ کارت، مثال یا جمله ای بنویسید که به وضوح معنای تعریف بالا را مشخص کند.

در گوشه سمت راست پایین کارت، جدول، نمودار یا تصویری بکشید که به خاطر بسپارید و دیدن آن درک شما را عمیق تر می کند.

البته همه این مراحل برای همه مواد لازم نیست. اما انجام این کارها تمرین خوبی است که به شما کمک می کند چیزهای مهم را بهتر به خاطر بسپارید. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید عدد پی (Π) را با استفاده از فلش کارت به خاطر بسپارید. مراحل کار به شرح زیر است:

روی کارت Π بنویسید.

در سمت چپ بالای متن، Π=3.1416 را بنویسید.

در سمت راست بالای کارت، مشخص کنید که این عدد یک ثابت ریاضی است.

در پایین سمت چپ کارت بنویسید که محیط دایره برابر با 2ΠR است.

یک دایره در پایین سمت راست بکشید و قطر، شعاع و محیط آن را نشان دهید.

هنگام مطالعه دروس، بهتر است یک دسته فلش کارت سفید در کنار خود داشته باشید. هر زمان که با موضوعی مواجه شدید که یادگیری و حفظ آن دشوار است، با همان روشی که برای مطالعه دروس حفظی استفاده می شود، این جمله را روی فلش کارت یادداشت کنید. پس از اتمام مطالعه اولیه، فلش کارت های نوشته شده را بر اساس دسته بندی مرتب و تکمیل کنید. به این ترتیب با استفاده از فلش کارت ها می توانید از یادآوری فعال برای یادگیری بهتر استفاده کنید.

19. بازنویسی اطلاعات

گروه بندی اطلاعات یکی از موثرترین روش های به خاطر سپردن است. وقتی فهرستی از محتوا را گروه بندی می کنید یا موضوعات را به چند زیر شاخه تقسیم می کنید، محتوا برای شما قابل درک خواهد بود. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید لیست خرید روزانه را به خاطر بسپارید و باید چنین لیستی را ارائه دهید:

ولی

کلم بروکلی

روغن مخصوص سرخ کردن

خیار

سس گوجه

ارد

برنج

شیر نر

در این صورت می توانید موارد موجود در لیست را بر اساس رنگ آنها مرتب کنید:

زرد: ذرت و روغن سرخ کردنی

قرمز: سس کچاپ

سفید: آرد، برنج، شیر

سبز: خیار، کلم بروکلی

این به شما کمک می کند تا لیست خرید را بهتر از قبل کنید.

20. از حواس پنجگانه خود استفاده کنید

آیا تا به حال بویی استشمام کرده اید که ناگهان خاطره ای از گذشته را زنده کند؟ همچنین، آیا یک قطعه موسیقی شما را به گذشته برده است؟ اگر چنین تجربیاتی داشته اید، می توانید حدس بزنید که حواس ما چقدر در یادگیری اهمیت دارد.

هرچه بیشتر از حواس خود استفاده کنید، روند یادگیری شما بهتر خواهد بود. به عنوان مثال برای ثبت یک موضوع در ذهن خود به صورت خلاصه، خوب است از عکس ها و فرم های گرافیکی استفاده کنید. شما همچنین می توانید موسیقی ملایم و بدون متن را در حین یادگیری پخش کنید. علاوه بر این، استفاده از الگوهای مختلف حرکت دست برای به خاطر سپردن موضوعات موثر است.

21. مطالب را در فواصل منظم مرور کنید

اگر اطلاعات مشابهی را در فواصل زمانی منظم بشنوید، به مرور زمان آن موضوع را بهتر یاد خواهید گرفت و به یاد خواهید آورد. برای این کار لازم است ابتدا مقاله را مطالعه کرده و سپس در مدت زمان کوتاهی مجددا مطالعه کنید. به تدریج فواصل زمانی را افزایش دهید تا به تدریج آنها را به خاطر بسپارید. به عنوان مثال، می توانید اولین بررسی را یک روز پس از بررسی اولیه بگذارید. تکرار بعدی می تواند سه روز بعد انجام شود و این فاصله را به همین ترتیب افزایش دهد. ممکن است این کار خسته کننده به نظر برسد، اما اگر آن را انجام دهید، در زمان زیادی صرفه جویی خواهید کرد.

22. واضح مطالعه کنید

مطالعه موضوع کریستال یک روش مطالعه حفظی است که در آن تمام مهارت ها و دانش مربوط به یک موضوع واحد را به صورت مداوم یاد می گیرید. برعکس، شما مطالب را به طور کامل جدا می کنید و به صورت خطی مطالعه می کنید. به عنوان مثال، شخصی می خواهد اطلاعاتی در مورد بسکتبال به دست آورد.

اگر این فرد از این روش مطالعه استفاده نکند، در عرض یک ساعت فقط قسمت خاصی از بسکتبال را یاد می گیرد. مثلاً دریبل زدن در این ورزش را بلد است و به صورت کاملا تخصصی به این موضوع تسلط دارد، اما به جز دریبل، اطلاعات دیگری در مورد این ورزش کسب نکرده است.

اما اگر از روش کریستال استفاده کنید، همزمان چندین موضوع و مهارت مرتبط با موضوع اصلی را یاد خواهید گرفت و در پایان کار به شناخت عمیقی از این مبحث دست یافته اید.

برای مدت طولانی، محققان معتقد بودند که خواندن باید به صورت خطی انجام شود و در حین مطالعه نباید به موضوعات دیگر نگاه کرد. اما اخیراً نتایج نشان می دهد که مطالعه کریستالی بسیار بهتر از مطالعه خطی است. بنابراین این میزان ماندگاری را بین 25 تا 76 درصد افزایش می دهد.

اشتباهات رایج در استفاده از روش مطالعه دروس حفظی

گاهی اوقات برخلاف انتظارمان مطالب را آنطور که باید به خاطر نمی آوریم و همین امر باعث می شود نتوانیم در امتحانات مدرسه به نتایج خوبی برسیم. در این قسمت به رایج ترین اشتباهاتی که هنگام حفظ کردن درس ها مرتکب می شوند می پردازیم.

1. به ذهن خود استراحت نمی‌دهند

بسیاری از مردم با نزدیک شدن به روز امتحان، یک سری مطالب را بدون هیچ وقفه ای می خوانند و انتظار دارند آنها را یاد بگیرند. مهم نیست چقدر زمان از امتحان باقی مانده است. مغز شما نیاز به استراحت دارد و باید در فواصل زمانی معقول به آن فرصت دهید تا اطلاعات دریافتی را پردازش و به خاطر بسپارد. در غیر این صورت، مطمئن شوید که در روز امتحان مطالب جدیدی را به خاطر نمی آورید.

به جای ذخیره همه مطالب برای شب های امتحان، برای یادگیری آنها در حین مطالعه وقت بگذارید تا مغز شما برای حفظ آنها وقت داشته باشد. در مواقع اضطراری، همانطور که در بالا اشاره کردیم، هر 25 دقیقه در حین مطالعه، 5 دقیقه استراحت کنید. پس از 4 بار تکرار این کار، استراحت بیشتری داشته باشید. این کار احساسات منفی را از بین می برد و ذهن شما برای یادگیری چیزهای جدید آمادگی بیشتری خواهد داشت.

2. تمام صفحه را رنگی می‌کنند

گاهی برای یادگیری خوب یک موضوع، شروع به رنگ آمیزی در مطالب مهم می کنیم. اما بعد از مدتی می بینید که کل صفحه را رنگی کرده اید و چیزی یاد نگرفته اید. فقط به این دلیل که کل صفحه رنگی است به این معنی نیست که شما به موضوع تسلط دارید. خواندن فعال و یادداشت برداری را بیاموزید.

یادداشت برداری شما را مجبور می کند که فقط قسمت های مهم را جدا کنید و دیگر درگیر مطالب غیر ضروری نخواهید بود. استفاده از این روش مطالعه دروس حفظ به حفظ بهتر مطالب کمک می کند. برای اینکه بتوانید مهمترین بخش ها را پیدا کنید، فقط باید خود را به جای معلم خود بگذارید. اگر معلم بودید چه سوالاتی از این صفحه می پرسیدید و فکر می کنید مهم ترین نکات در این صفحه چیست؟ پاسخ این سوال این است که چه چیزی را باید رنگ یا روی فلش کارت بنویسید.

3. چند مبحث مختلف را هم زمان مطالعه می‌کنند

ما انسان ها عموماً در انجام وظایف مختلف ضعیف عمل می کنیم. با نزدیک شدن به ایام امتحان، برخی افراد به طور همزمان چندین موضوع امتحانی مختلف را مطالعه می کنند. این کار عموماً مثمر ثمر نیست زیرا ذهن ما معمولاً زمان کافی برای فکر کردن به دو موضوع مجزا را ندارد و اگر از آن برای دو موضوع مختلف استفاده کنیم، به احتمال زیاد هیچ یک از آنها را به خاطر نخواهد آورد.

تنها راه حل این اشتباه برنامه ریزی از قبل است. استفاده از روش های مختلف برنامه ریزی مطالعه می تواند به شما کمک کند. شما نمی توانید برای شرکت در دو امتحان پشت سر هم زمان بگذارید، بنابراین اگر می خواهید مشکلی نداشته باشید، باید دو موضوع را جداگانه بخوانید و با استفاده از روش های درس پژوهی آنها را حفظ کنید. در نهایت شب های امتحان فقط برای درس و یادآوری به سراغ این درس ها بروید.

4. هنگام مطالعه از فضای مجازی استفاده می‌کنند

بسیاری از افراد در حین مطالعه به دوستان خود پیامک می دهند، آنلاین می شوند و به موسیقی بلند گوش می دهند. کسی که هر 5 ثانیه یک بار به تلفن همراه خود نگاه می کند، واضح است که سازنده نیست. اگر می خواهید مطالب را به خوبی حفظ کنید، هنگام مطالعه از گوشی خود دوری کنید و زنگ آن را خاموش کنید.

همچنین، اتصال اینترنت خود را خاموش نگه دارید تا زمانی که واقعاً به آن نیاز داشته باشید. استفاده از موسیقی ملایم و بدون کلام نتیجه مثبتی در یادگیری شما دارد، اما انواع دیگر موسیقی نمی تواند به افزایش تمرکز شما کمک کند و برعکس حواس شما را پرت می کند.

5. از هیچ کس کمک نمی‌گیرند

درس خواندن به صورت خصوصی انتخاب خوبی است اما گاهی حضور افرادی که به موضوع شما تسلط دارند تاثیر مثبتی در پیشرفت شما دارد. اگر یک دوست یا یکی از اعضای خانواده دارید که به سوالات شما پاسخ دهد، درس را بهتر متوجه خواهید شد و به یاد خواهید آورد.

6. از حجم زیاد مطالب وحشت‌زده می‌شوند

گاهی اوقات به طور ناگهانی با حجم زیادی از مطالب و زمان کمی که در اختیار دارید مواجه می شوید و از سر هراس مطلق نمی توانید کاری انجام دهید. به ذهن خود استراحت دهید، غذاهای سالم بخورید و پیاده روی کنید. بدانید که همه گاهی اوقات در این شرایط قرار می گیرند، اما مهم این است که دوباره استراحت کنید و برای مطالعه آماده شوید.

متن سخنرانی را حفظ کنید

یکی از سخت‌ترین چالش‌ها برای بسیاری از مردم این است که بدانند دقیقاً چه می‌خواهند بگویند و آن را در طول سخنرانی در ذهن داشته باشند. به یاد داشته باشید، اگر سخنرانی خود را بدون نوشتن فیلمنامه شروع کنید، مانند کسی خواهید بود که از یک خط باریک بدون طناب ایمنی عبور می کند. اما اگر متنی تهیه کنید، اعتماد به نفس شما افزایش می یابد و آماده می شوید که یک سخنرانی خوب و موفق داشته باشید.

هنگام حفظ سخنرانی، به یاد داشته باشید که هیچ کس نباید این تصور را داشته باشد که شما متن را حفظ کرده اید. کلماتی که استفاده می کنید مهم نیستند و مهم این است که پیام خود را خیلی واضح به آنها منتقل کنید. مخاطبان شما دوست دارند در سخنرانی شما شرکت کنند و سرگرم شوند یا از نظر علمی روشن شوند. بنابراین باید مخاطبان خود را بشناسید و به خوبی با آنها ارتباط برقرار کنید. همچنین باید برنامه گفتار را به خاطر بسپارید و در مرحله آخر جلوی آینه تمرین کنید.

فقط به کلمات کلیدی توجه کنید و آنها را حفظ کنید زیرا این کلمات به شما کمک می کند تا بقیه مطالب را حفظ کنید. برای اینکه این کلمات را به یاد نیاورید، داستانی را برای آنها در ذهن خود تصور کنید و بین هر کلمه ارتباط معناداری ایجاد کنید. به این ترتیب خواهید دید که تمام کلمات را به ترتیب صحیح حفظ کرده اید.

برای این کار کافی است متن سخنرانی خود را به قسمت های کوچک تقسیم کنید و برای هر قسمت از جمله کلمه کلیدی یک تصویر ذهنی ایجاد کنید.

انواع حافظه

نظریه های زیادی در مورد حافظه در مغز انسان ارائه شده است. اکثر محققان بر این باورند که حافظه انسان حداقل به 4 دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

حافظه حسی

حافظه کاری

حافظه کوتاه مدت

حافظه بلند مدت

برخی دیگر از محققان معتقدند که این 4 دسته از انواع حافظه نیستند، بلکه مراحل حافظه انسان را تشکیل می دهند. در ادامه به توضیح انواع حافظه یا همان مراحل می پردازیم.

حافظه حسی

حافظه حسی انسان اطلاعات عاطفی را برای مدت کوتاهی (معمولاً حدود 1 ثانیه یا کمتر) ذخیره می کند. اگر فردی به احساسات خود توجه کند، این اطلاعات به حافظه کوتاه مدت و سپس به حافظه بلند مدت تبدیل می شود. ضبط صداهایی که هنگام راه رفتن می شنوید نمونه ای از حافظه حسی است.

حافظه حسی به فرد کمک می کند تا حواس مختلف را بر اساس آنچه که در قالب صداها، علائم و غیره دریافت می کند کنار هم قرار دهد. وقتی این حواس به درستی بسیج شوند، وارد مرحله دیگری می شوند. به خاطر داشته باشید که حافظه حسی بسیار کوتاه مدت است و افراد خیلی زود آن را فراموش می کنند.

حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت رشته ای از اطلاعات را برای مدت زمان محدودی در ذهن انسان حفظ می کند. این خاطرات در کمتر از 30 ثانیه ناپدید می شوند. نمونه هایی از حافظه کوتاه مدت عبارتند از:

5 تا 7 کلمه را به خاطر بسپارید و آنها را تکرار کنید

شماره تلفن را حفظ کنید تا زمانی که به طور خودکار آن را پیدا کنید و آن را یادداشت کنید

حافظه کاری

حافظه کاری شبیه حافظه کوتاه مدت است، با این تفاوت که در درجه اول زمانی که اطلاعات را دستکاری می کنید استفاده می شود. نمونه هایی از این حافظه در زیر آورده شده است.

حل مسائل پیچیده ریاضی که باید اعداد زیادی را به خاطر بسپارید.

پخت و پز در حالی که باید مواد را به خاطر بسپارید.

وقتی در حال مناظره هستید و باید به یاد داشته باشید که طرف مقابل چه گفته است.

اگرچه محققان بین حافظه کوتاه مدت و حافظه فعال تفاوت قائل شده اند، اما این دو حافظه شباهت های زیادی دارند.

حافظه بلند مدت

حافظه بلند مدت انسان انواع خاطرات و تجربیات را در خود ذخیره می کند. بیشتر خاطراتی که فرد به خاطر می آورد، به خصوص خاطراتی که بیشتر از 30 ثانیه طول می کشد، بخشی از حافظه بلند مدت او هستند. بسیاری از محققان حافظه بلند مدت را به دو گروه تقسیم می کنند. دسته اول حافظه بلندمدت روشن است که به رویدادهایی می پردازد که در زندگی انسان رخ داده است. گروه دوم حافظه ضمنی بلندمدت است که شامل خاطراتی است که بر رفتار انسان تأثیر گذاشته است.

آیا حافظه انسان محدود است؟

حافظه حسی، کاری و کوتاه مدت فضای بسیار کمی دارند زیرا هر چیزی که در این حافظه ها می رود در مدت کوتاهی از بین می رود، بنابراین می توان گفت محدودیت هایی در این نوع حافظه وجود دارد. اما به خاطر داشته باشید که مغز انسان مانند کامپیوتر نیست و خاطرات فضای فیزیکی مغز را اشغال نمی کند. بنابراین، طبق تحقیقات، هیچ محدودیتی برای حفظ خاطرات در حافظه بلند مدت وجود ندارد.

روش هایی برای تقویت حافظه وجود دارد که عموما موثر هستند. از جمله این استراتژی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرور خاطرات : تمام نام هایی را که می شناسید در ذهن خود مرور کنید.

انجام بازی های فکری : بازی های فکری و تکمیل پازل مغز و حافظه را فعال می کند.

ارتباط با خاطرات : مرور خاطرات اخیر و صحبت در مورد آنها ذهن را تقویت می کند.

انجام ورزش های هوازی : ورزش های مفید برای قلب و رگ های خونی تاثیر مثبتی بر حافظه انسان دارد.

نتیجه

حافظه انسان محدودیتی برای یادگیری ندارد. اوست که از انواع روش های مطالعه حفظی استفاده نمی کند و در امتحانات به نتایج خوبی نمی رسد. تاکنون روش های زیادی در این زمینه ارائه شده است. در این مقاله به بهترین روش مطالعه دروس حفظی در کنکور و سایر آزمون ها نیز پرداخته ایم. همچنین اپلیکیشن های ویژه ای را برای یادگیری و تسریع روند آموزشی معرفی کرده ایم. مطمئن باشید اگر طبق مراحل این روش های آموزشی مطالعه کنید، نتیجه همه امتحاناتتان درخشان خواهد بود. زیرا علاوه بر حفظ مطالب، آن را می فهمید و به هر سوال پیچیده ای در روز امتحان پاسخ می دادید.

سوالات متداول

بهترین روش مطالعه دروس حفظ چیست؟

روش های بی شماری برای مطالعه دروس حفظ وجود دارد که بهترین آنها PQRST، Retrieval Practice و Meaningful Practice هستند.

چگونه می توانیم محتوا را ذخیره کنیم؟

بهترین راه برای به خاطر سپردن مطالب این است که آنها را به یکدیگر مرتبط کنید و از آن داستان بسازید. داستان ها بهتر در ذهن می ماند.

فلش کارت دستی بهتر است یا نرم افزاری؟

نوشتن فلش کارت در موضوعات محدود کار جالب و لذت بخشی است، اما زمانی که حجم مطالب مانند سال امتحان زیاد می شود، بهتر است از اپلیکیشن های خاص استفاده کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا