چرا نباید به سگ های ولگرد غذا بدهیم

گزارش نوشته شده

افزایش جمعیت سگ های ولگرد و بی صاحب به معضلی در محیط های شهری، روستایی و محیطی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مرکز اردبیل؛ در سال های اخیر در نقاط مختلف کشور با پدیده سگ های ولگرد یا بی صاحب مواجه بوده ایم که خطرات زیادی را به همراه دارد که به گفته کارشناسان بخشی از آن به دلیل تغذیه دستی انسان به این حیوانات است که منجر به ضرب آنها
اصولاً سگ های ولگرد به سگ هایی گفته می شود که تحت مراقبت شخص خاصی نیستند و آزادانه در کوچه ها و خیابان ها پرسه می زنند. در بین شهروندان و همچنین آلودگی محیط زیست، همه این موارد نشان می دهد که نیاز به جمع آوری و کنترل این حیوانات و بزرگسالان در سراسر کشور به گوش می رسد و حتی در سطح جاده ها نیز وجود این حیوانات باعث تصادف می شود.
اخیرا هفته ها، خبر دردناک و ناگوار حمله سگ های ولگرد به کودک 4 ساله بیرجندی و مرگ دلخراش او در مقابل چشمان مادرش، دل بسیاری را شکست. جریحدار کرد، هیچ پدر و مادری نمی خواهد پدر و مادر این کودکان باشد.
گرچه از گذشته های دور سگ ها را دوست بشر می دانستند و با اهلی شدن خدمات زیادی به بشر کرده اند اما امروزه در هیچ جامعه ای سگ ولگردی باقی نمانده بدون استاد پذیرفته نیست.
مسائل مدیریت شهری و آن خطرات زیادی دارد
سگ های ولگرد از شمال شهر تا مناطق دورافتاده و مرکزی شهر وجود دارند و حتی ما گاهی اوقات با گله می آییم. و با گله های سگ در داخل شهر و محله ها و شهرک های دور افتاده مواجه می شویم و بسیاری از شهروندان نیز می خواهند شهر را از وجود این حیوانات پاک کنند.

بر اساس قانون، جمع آوری سگ های ولگرد به عهده شهرداری ها است و بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، پیشگیری از شیوع بیماری های انسان و دام ساری، جمع آوری حیوانات ولگرد و حذف حیوانات بیمار، مزاحم و ولگرد جزء وظایف این نهاد است.

بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها: از شیوع بیماری‌های ساریای انسان و دام جلوگیری کنید و در صورت بروز این بیماری‌ها را به وزارت بهداشت و موسسات بهداشتی و دامپزشکی و شهرداری‌های همجوار گزارش دهید، بیماران را از ساریا دور نگه دارید و حیوانات ولگرد را جمع‌آوری کنید. دفع حیوانات بیمار مضر و سرگردان و ممانعت از چرا و تردد احشام و دام در سطح شهر و از بین بردن حشرات

جمع آوری و عقیم سازی سگ های ولگرد

نماینده مردم خدمات شهری شهرداری اردبیل در مجلس گفت: شهرداری برای جمع آوری سگ های ولگرد تلاش کرده و در حال انجام است اما این اقدامات پاسخگوی کامل این مشکل نیست. از یک طرف شهرداری جمع آوری و عقیم می کند، از طرف دیگر سگ هایی که در روستاها و بیابان های اطراف شهرها زندگی می کنند برای یافتن غذا به داخل شهر هجوم می آورند. وی افزود: دو دستگاه خودرو نیز برای جمع آوری سگ های ولگرد در سطح شهر تعیین شده است که ماموران ما به صورت گشت و یا گزارش مردمی اقدام به جمع آوری و انتقال آنها به محل نگهداری می کنند. واکسینه شده و استریل شده، گاهی تعداد آنها به 300-400 یقه در محل نگهداری می رسد. در غیر این صورت به صحرا رها می شوند.
نماینده خدمات شهری شهرداری اردبیل گفت: ما در اسلام دستورات زیادی در خصوص نحوه رفتار با حیوانات و حفظ حقوق آنها داریم. این وظیفه انسانی هر فردی است که به حیوان گرسنه یا تشنه غذا بدهد.
صفری اضافه شد: برخی از شهروندان در کوچه و خیابان یا اطراف شهرها به سگ های ولگرد غذا می دهند، البته غذا دادن به حیوانات شهری فقط در روزهای برفی و یخبندان توصیه می شود، زیرا غذا دادن به حیوانات شهری در روزهای عادی باعث ایجاد اختلال در محیط زندگی آنها و افزایش آنها می شود. : تغذیه سازمان‌یافته سگ‌های ولگرد یکی از دلایل اصلی افزایش بی‌رویه جمعیت آن‌ها است، زیرا زمانی که منبع غذایی آن‌ها تامین شود، تولیدمثل آن‌ها بدون کنترل جمعیت به همان نسبت افزایش می‌یابد. می گوید: همچنین برای جلوگیری از افزایش مجدد تعداد این سگ ها باید زباله های خود را مدیریت کنیم یعنی زباله ها به گونه ای مدیریت شود که در اختیار این حیوانات قرار نگیرد که در کشورهای پیشرفته این اتفاق می افتد اما ما در مدیریت زباله ضعیف هستند، بنابراین ما همیشه در کوچه هستیم و غذای زیادی در خیابان به این حیوانات ارائه می شود، این مشکل علاوه بر اشتباه کردن آنها، جمعیت آن حیوانات بدون صاحب را افزایش می دهد، مثلاً سگ. و گربه و گاهی در برخی موارد انواع حشرات.
معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل از علاقه مندان به غذا دادن به حیوانات خواست با هماهنگی معاونت خدمات شهری شهرداری و در محل نگهداری سگ های ولگرد این امر را به صورت مدیریت شده انجام دهند.

هاری خطرناک ترین بیماری مشترک بین انسان و سگ و خطرناک ترین بیماری هاری است. وی با بیان اینکه بیماری های انگلی از جمله این بیماری ها هستند، گفت: بهداشت جهانی هر ساله هزینه های زیادی را برای این بیماری ها پرداخت می کند، اطلاع رسانی به مردم به ویژه در روستاها از بیماری های شایع و علائم بیماری حائز اهمیت است
اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه شهرداری ها و دهیاری ها وظیفه جمع آوری و نگهداری سگ های ولگرد را بر عهده دارند، بر نقش حمایتی این اداره کل تاکید کرد و گفت: دامپزشک با هماهنگی شهرداری در حال سمپاشی محل این سگ ها هستند.
جامعی افزود: حیوانات غرایز دارند که وقتی احساس امنیت می کنند و غذا می خورند بیشتر تولید مثل می کنند اما اگر یکی از آنها نباشد حیوان خود به خود تولید مثل نمی کند. این باعث افزایش جمعیت آنها می شود، آنها تعداد حیواناتی را که به شهرها نقل مکان می کنند افزایش می دهند و با گرد هم آوردن آنها در انتقال بیماری ها نقش دارند. که مشکل ساز می شود و این روند هر سال تکرار می شود و به همین دلیل بارها از هموطنان خواهش کرده ایم که این کار را نکنند زیرا مشکلات زیادی را به همراه دارد. جابجایی بیماری ها و انتقال بیماری ها به انسان و سایر حیوانات از عوارض سگ های ولگرد است. روند طبیعی زندگی آنها و علاوه بر به خطر انداختن دور انداختن جان خود، طبیعت را نیز با مشکل مواجه می کند. انتقال بیماری افزایش می یابد. حتی ممکن است این حیوانات به بیماری هایی مبتلا شوند که خود به آن مقاوم هستند، اما آنها را به سایر حیوانات وحشی منتقل کنند.

عدم وجود تشکل های مردم نهاد برای حمایت از حقوق حیوانات
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ حمایت از حقوق حیوانات در جامعه تاکید کرد.
رضوان باغلاچی گفت: مهم ترین راهکار در این راستا فرهنگ سازی در جامعه، همفکری، همفکری و هم افزایی سازمان ها و ارتباطات بین دستگاهی مربوط به نهادها است. باید از ظرفیت ها و سازمان های مردم نهاد استفاده شود و ظرفیت ها و بدنه فعالان اجتماعی و مدنی با نهادهای دولتی پیوند بخورد. »
حوزه حمایت از حقوق حیوانات در استان هنوز به مرحله ثبت نرسیده است و این یکی از مهمترین دغدغه هاست و در این راستا دستگاه های اجرایی وظیفه تسهیل و حمایت دارند. سازمان ها تا حد امکان در این زمینه تشویق می شوند.

ضرورت توقف تغذیه سگ های ولگرد
رئیس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست می گوید: سگ های ولگرد آفت محیط زیست هستند و برای تغذیه باید از آنها جلوگیری کرد.

شهاب الدین نجیری سگ های ولگرد را اصلی ترین معضل حیات وحش دانست و گفت: سگ های ولگرد برای تامین غذا وارد مناطق مسکونی و زیستگاه های حیات وحش می شوند و باعث رشد جمعیت و شیوع بیماری های شایع می شوند. ما نگران افزایش هاری هستیم.

گرگ ها از جفت گیری سگ ها و گرگ ها به وجود می آیند و بسیار خطرناک هستند، هم ژن های گرگ ها را از بین می برند و هم خیلی راحت به جوامع انسانی نزدیک می شوند، تعداد حملات آنها به انسان بسیار زیاد است، دلیل آن هم ژن سگی است که دارند و بسیاری از آنها. آنها برای ژن گرگ خطرناک هستند. در عین حال گرگا با تداخل ژنتیکی که ایجاد می کند به حیات وحش آسیب جدی وارد می کند، بسیاری از مواقع آسیب هایی که در درگیری با انسان ایجاد می کنند به گرگ ها نسبت داده می شود و در نهایت گرگ ها توسط انسان کشته می شوند.

وی افزود: جمع آوری سگ های ولگرد بر عهده سازمان محیط زیست نیست و این حیوانات آفتی برای محیط زیست هستند و زمانی که سگ های ولگرد از زیستگاه یوزپلنگ ها دور شده اند، یوزپلنگ ها به میدان بازگشته اند. ” کشور باید تعیین کند که این سگ ها در کجا در مناطق تحت حفاظت محیط زیست پخش می شوند. برای تنویر افکار عمومی و مقابله با این پدیده خطرناک.

با غذا دادن به حیوانات نظم اکوسیستم را برهم بزنید

یک فعال محیط زیست نیز گفت: تغذیه با دست یک امر علمی است و هیچکس نمی تواند درباره آن نظر شخصی بدهد، علم امروز نشان می دهد که حیوانات وحشی چرخه طبیعی خود را دارند مگر اینکه اتفاقی مانند خشکسالی رخ دهد و حیوانات تحت فشار باشند. برای تهیه غذا”. آنها تحت فشار خواهند بود و در آن زمان باید بررسی شود که چگونه تغذیه دستی انجام می شود و تعمیم آن چیست.

وی افزود: غذا دادن به حیوانات علاوه بر حس مهربانی و تفریحی که دارد اما گاهی اوقات می تواند نظم اکوسیستم را به هم بزند. کار بسیار بدی که ما انجام می دهیم این است که زباله ها، به خصوص زباله های خیس را که بدترین نوع زباله است، روی سطح شهر می گذاریم.

این فعال محیط زیست بیان کرد: مشکل طبیعت این است که بسته به زیستگاه، شرایط غذایی و موارد مشابه، طبیعت به حد طبیعی و ثابتی رسیده است و زمانی که گونه دیگری در طبیعت رها می شود، این شرایط عادی اصلاح می شود. بنابراین انسان نمی تواند اجازه دهد حیوانی را که اهلی کرده و در طبیعت بزرگ کرده است به تنهایی شکار کند. به عنوان مثال، روباه تعدادی جونده را در باغ وحش روی ماه شکار می کند. در این حالت، حتی اگر جوندگان توسط روباه تغذیه شده باشند، جمعیت عادی دارند، اما وقتی دو حیوان خانگی در آنجا رها می‌شوند، حد طبیعی به هم می‌خورد و غذای طبیعت کاهش می‌یابد. در این شرایط اکوسیستم و زنجیره غذایی با هم برخورد می کنند.

یک کارشناس دامپزشکی نیز گفت: ما نباید حیوانات را پرورش دهیم، اگر یکی دو بار به آنها غذا بدهید اشکالی ندارد اما نباید آنها را پرورش دهید. در فرانسه، اگر به پرندگان غذا بدهید، جریمه می شوید، زیرا داوطلبانه یا غیرارادی پرورش حیوانات را تحریک می کنید و در تکامل بعدی این حیوان، از حیوانی که با انسان زندگی می کند به حیوانی تبدیل می شود که این کار را انجام می دهد. از انسان غذا نمیخواهد مردم باید بتوانند مسئولیت حیوانی را که به آن غذا می دهند بپذیرند، اما اینطور نیست، بنابراین وقتی نمی توانید مسئولیت بیماری یا مراقبت از آن را به عهده بگیرید، نباید در توسعه آن مشارکت داشته باشید.

اسلام نگهداری حیوانات موذی و موذی را ممنوع کرده است

اسلام دین تعادل و اعتدال است. این اعتدال در دستورات اسلامی به وضوح دیده می شود.

پیشوایان و پیشوایان دینی ما با اینکه معتقد به نجاست سگ هستند، اما ظلم به این حیوان را جایز ندانستند، به آن حق و حقوق دادند.

فقه اسلامی ثواب نگهداری از حیوانات را بیش از آنچه تصور می کنیم به ما می دهد. در مواردی ما را از نگهداری برخی از حیوانات منع می کرد، حیواناتی که باعث ضرر و زیان انسان می شوند، مانند عقرب، مار و مار که مضرات خاصی دارند و مانند سگ های دیوانه و سایر حیواناتی که بیماری های آنها غیر قابل علاج و درد است. .

اخرین حرف

شکی نیست که جمعیت سگ ها باید کنترل شود. اما نمی توان برای تمام شهرهای ایران نسخه واحد ساخت. یک دستورالعمل می تواند در یک دامنه و دستورالعمل دیگری در دامنه دیگر عمل کند. اما باید به درستی انجام شود و از تجربیات کشورهای دیگر استفاده شود. مراقبت از سگ ها به خصوص سگ های ولگرد بسیار مهم است و نیاز به زیرساخت های قابل توجهی دارد. ابتدا باید با استفاده از روش‌های مختلف تخمین جمعیت حیوانات، تعداد ولگردها در شهرها و خارج از شهرها را دریابیم. بنابراین باید برنامه ای برای کنترل جمعیت آنها تهیه شود، چگونه می توان برای آنها قیم پیدا کرد؟ یا اصلا امکانش هست؟ آیا می توانیم سگ هایی با اندازه ها، نژادها و عادات مختلف را در خود جای دهیم؟ طیفی از مسائل باید واقع بینانه مورد توجه قرار گیرد و نمی توان خطرات احتمالی این حیوانات برای انسان و حیات وحش را نادیده گرفت.

دیدن سگ های لاغر و گرسنه در کنار جاده های بین شهری که برای غذا رد می شوند، امری عادی است. این روزها مرز جاده گنجنامه و عباس آباد همدان مملو از سگ های ولگرد و کیسه های نایلونی پر از مواد غذایی است. که به سگ ها سپرده می شود. بدیهی است که وقتی هوا سردتر می شود، شهروندان بیشتر و بیشتری لازم می دانند که به فکر غذا دادن به حیوانات ولگرد باشند. اما صدای دیگری شنیده می شود که این همه مهربانی و شفقت انسانی نسبت به حیوانات را تایید نمی کند. سگ ها اولین حیواناتی هستند که توسط انسان اهلی شدند و قرن ها متعلق به انسان بودند تا اینکه تعدادی از آنها پرورش یافتند. حیوانات وفاداری که قرن‌ها و هزاره‌ها به کمک ما آمده‌اند و اکنون به دنبال بقایای غذا از مسافری هستند که شیشه ماشین خود را به کنار جاده انداخته است.

ما نباید حیات وحش را با اعمال خود رام کنیم و بیش از حد به انسان ها اعتماد کنیم و در امان باشیم. کسی وجود دارد که به آنها غذا بدهد، زیرا این مشکل مقاومت حیوانات را در برابر شرایط سخت کاهش می دهد. دادن غذا و آب به حیوانات باعث می شود که آنها به تدریج در برابر آسیب های جدی آسیب پذیرتر شوند. آنچه که ممکن است با اخلاق زیست محیطی سازگارتر باشد این است که اگر هموطنان ما با حیوانی آسیب دیده مواجه شوند، برای بهبود وضعیت آن اقدام کنند. یا در شرایط یخبندان و سرمای شدید که غذا پیدا نمی شود و حیوانات نمی توانند از پوشش گیاهی تغذیه کنند و برگ ها و منابع آب برای کمک به آنها منجمد می شود. به گفته کارشناسان محیط زیست، غذا دادن و پشت کردن حیوان نه تنها کمکی به سگ نمی کند، بلکه بدبختی یک حیوان را در تعداد توله هایش چندین برابر می کند و تعداد سگ هایی را که بدون غذا و سرپناه خواهند ماند به صورت تصاعدی افزایش می دهد. ما در ایران با یک میلیون سگ طرف هستیم. ترک سگ در طبیعت معنی دارد و به این معنی است که از زیستگاه مراقبت شده است. آنها پوشش گیاهی، مارها، مارمولک ها و موش ها را از بین می برند و بالاخره هیچ پستاندار دیگری حق زندگی در قلمرو آنها را ندارد. انگار گروهی از شکارچیان چاقو را به طبیعت فرستادیم.

افراد زیادی هستند که حاضرند به سگ های خیابانی و ولگرد که اکثرا بی خانمان هستند غذا بدهند. اما اگر نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید، نه تنها هیچ کار مفیدی انجام نداده اید، بلکه به سگ ها و جامعه نیز آسیب رسانده اید. در این مقاله در مورد نحوه غذا دادن به سگ های خیابانی و همچنین در مورد غذاهای مناسب برای این سگ ها صحبت خواهیم کرد.

سگ های خیابانی

اگر تازه شروع به غذا دادن به سگ ها کرده اید، باید آنها را بهتر بشناسید. سگ های خیابانی معمولاً در دسته زندگی می کنند. معمولاً گروهی از سگ ها دور هم جمع می شوند و با یکدیگر به این سو و آن سو می روند. این در هنگام غذا دادن به سگ بسیار مهم است زیرا نباید به دو گروه سگ نزدیک به هم غذا دهید. این موضوع باعث درگیری بین دو گروه شده و ممکن است به یکدیگر آسیب جدی وارد کند.

نکاتی برای غذا دادن به سگ های خیابانی:

1. هنگام غذا دادن به سگ های خیابانی هرگز با دیگران درگیری نداشته باشید. چه بخواهیم چه نخواهیم افراد زیادی در جامعه هستند که به حیوانات ولگرد آسیب می رسانند. اما درگیر شدن با این افراد اصلا توصیه نمی شود. چون بعد از دعوا به خانه می روید و سگ ها هنوز آنجا هستند.

2. هرگز غذا را در پیاده روها، جلوی خانه و یا در مناطق مسکونی برای سگ ها نگذارید. این امر محله را کثیف می کند و همچنین آرامش را به کسانی که در این منطقه زندگی می کنند ربوده است. برای غذا دادن به سگ ها آنها را به مکانی دور از مناطق مسکونی ببرید و غذای آنها را در مکانی خلوت قرار دهید.

3. به سگ ها چند بار در روز غذا ندهید!

شاید برای شما عجیب باشد و فکر می کنید که غذا دادن به سگ کار خوبی است، اما چرا؟ اما باید بدانید که هر حیوانی باید توانایی علوفه خود را حفظ کند و بتواند به طور طبیعی غذای خود را پیدا کند. اگر روزی یک بار به سگ های خیابانی غذا بدهید کافی است. آنها به دنبال خود می گردند تا وعده غذایی بعدی خود را پیدا کنند.

ادامه این مطلب را می توانید در سایت ترکیفای و مقاله به سگ های خیابانی یا ولگرد چه غذایی بدهیم؟

و همچنین می توانید اطلاعات بیشتری از حیوانات خانگی را در اکانت اینستاگرام ترکیفا دنبال کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا