چرا لحیم به برد نمی چسبد

در لحیم کاری، اتصال ایده آل باید مطابق شکل زیر باشد.

اتصال آسیب دیده:

این به دلیل جابجایی قطعه پس از لحیم کاری به تخته و با ثابت شدن قلع در جای خود یا سرد شدن اتفاق می افتد. ظاهر لحیم در این حالت مات، کریستالی و زبر است که شبیه حالت اتصال سرد است اما علت هر کدام متفاوت است.

حل مشکل:

برای رفع مشکل می توانید محل اتصال را با لوله گرم کنید و بدون هیچ حرکت و مشکلی اجازه دهید خنک شود.

جلوگیری از مشکلات:

می توانید از گیره ها و سایر تجهیزات برای نگه داشتن قطعات و برد در جای خود استفاده کنید.

اتصال سرد:

این زمانی اتفاق می افتد که قالب به درستی ذوب نشده باشد. این حالت را می توان با ظاهر ناهموار و ناهموار جوش تشخیص داد. این اتصال اصلا قابل اعتماد و ضعیف نیست و به مرور زمان خطر ایجاد ترک در لحیم کاری وجود دارد.

حل مشکل:

اتصالات سرد معمولاً به راحتی با گرم کردن محل اتصال با آهن لحیم کاری و اجازه دادن به قلع به درستی ثابت می شوند. اکثر مفاصل سرد حاوی مقدار زیادی قلع هستند، بنابراین بهتر است مقداری از آن را با قلع‌بر جدا کنید.

جلوگیری از مشکلات:

اگر از آهن لحیم کاری با وات مناسب استفاده کنید و همچنین محل اتصال را قبل از قرار دادن سیم لحیم گرم کنید، می توان از این امر جلوگیری کرد.

{gallery}ELECTRONICS/soldering/cool{/gallery}

اتصال سوخته:

در این صورت به دلیل دمای بالا، قلع به خوبی در محل مورد نظر پخش نمی شود و در نتیجه اتصال با مشکل مواجه می شود.

حل مشکل:

این مشکل معمولاً با تمیز کردن کانکتور قابل رفع است. می توانید آن را با یک چاقوی تیز، مسواک یا مقدار کمی ایزوپروپیل الکل تمیز کنید.

جلوگیری از مشکلات:

هویا را تمیز کنید و پس از گرم شدن کامل از آن استفاده کنید. تخته و قطعه را در محل مورد نظر ثابت کنید و محل اتصال را نیز تمیز کنید.

{gallery}ELECTRONICS/soldering/heat{/gallery}

اتصال بد: پد

در این حالت لحیم به خوبی به پین ​​های قطعه چسبیده است اما با لنت (قسمت مسی برد برای اتصال پین ها) ارتباطی ندارد. در صورتی که برد و اتصال کثیف باشد یا گرمای لازم به لنت منتقل نشود این حالت رخ می دهد.

حل مشکل:

نوک داغ هویه لحیم کاری را می توان در محل اتصال قرار داد تا لحیم کاری به طور مساوی بین لنت و پین توزیع شود.

جلوگیری از مشکلات:

قبل از شروع کار حتما برد را خوب تمیز کنید و در حین کار پین و بافر را با هم خوب گرم کنید.

{gallery}ÉLECTRONIQUE/solder/wet0pad{/gallery}

اتصال بد: پین

در این حالت لحیم به خوبی به لنت می چسبد اما ارتباطی با پین ندارد. این مشکل زمانی رخ می دهد که حرارت ناکافی به اسپیندل منتقل شود.

حل مشکل:

مشابه مورد قبلی، این مشکل را می توان با استفاده از اتو داغ حل کرد. اطمینان حاصل کنید که نوک ابزار باید با پین و پد در تماس باشد.

جلوگیری از مشکلات:

گرم شدن همزمان پین و پد توسط هویا از این مشکل جلوگیری می کند.

{gallery}ÉLECTRONIQUE/solder/wet0pin{/gallery}

اتصال بد: پد (سطح مسی)

همانطور که در تصویر اول مشاهده می کنید، سه مورد از اتصالات بین پین و سطح مسی به درستی انجام نشده و تمام لحیم کاری به پین ​​ها چسبیده است. دلیل این مشکل داغ شدن بیش از حد پین و حرارت کم پد هنگام اتصال است.

حل مشکل:

برای رفع این مشکل، باید پین و پد را به اندازه ای گرم کنید که لحیم کاری به هر دو بچسبد.

جلوگیری از مشکلات:

می توانید با گرم کردن پد قبل از گرم کردن پین از این مشکل جلوگیری کنید.

لحیم کاری بد:

در این شرایط از قلع کافی در محل اتصال استفاده نمی شود. در این حالت اتصال برق به خوبی برقرار است اما به دلیل ناکافی بودن قلع، اتصال ضعیف است و با کوچکترین ضربه ای ترک می خورد و می شکند.

حل مشکل:

محل اتصال را با استفاده از آهن لحیم کاری گرم کنید و به مقدار لازم قلع به آن اضافه کنید.

{gallery}ELECTRONICS/solder/low{/gallery}

استفاده زیاد از لحیم کاری:

ممکن است این اتصال محکم به نظر برسد، اما ممکن است به دلایلی که قبلاً ذکر شد، لحیم کاری به پین ​​یا پد وصل نشده باشد. بهترین حالت این است که لحیم کاری به صورت مقعر در محل اتصال قرار گیرد.

حل مشکل:

در بیشتر موارد، قلع اضافی را می توان با نوک اتو داغ از محل اتصال جدا کرد. اما در صورت لزوم می توانید از فویل استفاده کنید.

سیم های اضافی:

سیم های اضافی مربوط به قطعات لحیم کاری شده می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند، از جمله: احتمال کوتاه شدن پین ها و آسیب رساندن به قطعات، آسیب به کاربر یا سایر قطعات و همچنین ظاهری نامناسب را à la carte می دهد.

حل مشکل:

پس از لحیم کاری قطعه و بررسی صحیح بودن اتصالات، حتما سیم های اضافی را با استفاده از سیم های چین دار جدا کنید.

{gallery}ELECTRONICS/soldering/overheating{/gallery}

لحیم کاری کوتاه:

گاهی در مدارها به دلیل مجاورت لنت ها و استفاده از قلع، لحیم کاری دو لنت به هم وصل و اتصال کوتاه می شود.

حل مشکل:

در بیشتر مواقع با کشیدن نوک هویه داغ بین دو لنت می توان آنها را از هم جدا کرد و گاهی لازم است لحیم اضافی را با قلع پاک کن جدا کرد.

جلوگیری از مشکلات:

از آنجایی که در اکثر مواقع علت این مشکل استفاده از قلع زیاد است بنابراین از قلع کافی استفاده کنید تا این مشکل پیش نیاید.

{gallery}ELECTRONICS/soldering/short0circuit{/gallery}

بافر مجزا:

تصویر زیر یک پد لحیم کاری را نشان می دهد که از روی برد برداشته شده است. این وضعیت در بیشتر مواقع هنگام برداشتن سکه از روی تخته اتفاق می افتد. اما گاهی به دلیل کهنه شدن تخته و اتصالات و ضعیف شدن چسبندگی صفحه مسی و بدنه تخته اتفاق می افتد.

این مشکل معمولاً در کارت هایی رخ می دهد که دارای صفحه مسی نازک و ضعیفی هستند و آبکاری نشده اند.

تعمیر لنت های شل :

گاهی اوقات می توان لنت های شل را تعمیر کرد. برای این کار می توانید از سیم اضافی پین یا سیم دیگری استفاده کنید، آن را در قسمت مسی خم کنید و در انتها آن را کاملاً لحیم کنید. یا در برخی موارد می توانید از پین ها و قطعات اطراف کمک بگیرید.

لحیم های اضافی روی برد:

گاهی پس از لحیم کاری، براده های قلع به دلیل چسبندگی روی تخته باقی می ماند. این قطعات کوچک را حتما جدی بگیرید، زیرا گاهی اوقات می توانند باعث اتصال به مدار و آسیب دیدن قطعات شوند.

حل مشکل:

با استفاده از چاقو می توانید این قطعات مدار را با دقت جدا کنید.

در پایان باید چند نکته را اضافه کنیم. لحیم کاری می تواند با مشکلات زیادی همراه باشد اما همه این مشکلات با کمی حوصله و البته دقت قابل حل است.

اگر قلع به درستی به واشر نمی چسبد، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

فورا لوله را از محل اتصال جدا کرده، کار را متوقف کرده و اجازه دهید محل اتصال خنک شود.

هویا را تمیز کنید.

کانکتور را تمیز کنید.

بگذارید حرارت به حداکثر مقدار خود برسد.

مفصل را گرم کنید و کار خود را شروع کنید.

امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشد. با نظرات و پیشنهادات خود ما را در بهبود مطالب یاری کنید.

ترجمه و تکمیل صنعت بازار منبع: adafruit

لحیم کاری یا اتصال قطعات الکتریکی به برد و غیره. یک مهارت اساسی برای هر آماتور و حرفه ای علاقه مند به الکترونیک است. با این آموزش خواهید آموخت که برای جوشکاری به چه تجهیزات و مهارت هایی نیاز دارید. امروز در انزل آموزش جوشکاری حرفه ای را به زبان ساده ارائه می دهیم.

آموزش جوش سیم ظریف و … با هویه

نحوه لحیم کردن وسایل الکترونیکی

لحیم کاری برای اتصال مطمئن و ایمن قطعات استفاده می شود. شاید کم و بیش به این کار عادت کرده باشید اما امروز قصد داریم روش صحیح را به شما آموزش دهیم. هنگام لحیم کاری، یک سیم مخصوص توسط یک آهن لحیم ذوب می شود و محل اتصال را لحیم می کند. همچنین با رعایت نکات ایمنی ذکر شده در مقاله می توانید بدون خطر کار را انجام دهید. همچنین می توانید لوازم جانبی مرتبط را از فروشگاه های لوازم الکترونیکی تهیه کنید.

لوازم مورد نیاز برای یک جوشکاری صحیح و مستدل

برای انجام آموزش لحیم کاری با لحیم کاری به یک لحیم کاری با دمای بالا و مناسب نیاز دارید. دستگاه مناسب به دستگاهی اطلاق می شود که دارای سیستم کنترل ایمنی تخلیه الکترواستاتیک (ESD)، کنترل کننده دما و توان بالا باشد. مدل 25 وات برای کارهای کوچکتر و نوع 100 وات برای کارهای بزرگتر و حرفه ای تر مورد نیاز است. از نظر ایمنی دماسنج و شارژر الکترواستاتیک امکان کنترل دما و کنترل رفتار تخلیه ها را فراهم می کند.

برای ساخت انواع جوش نیز به سیم جوش با آلیاژ مناسب نیاز دارید. رایج ترین آلیاژ مورد استفاده در الکترونیک 60 درصد قلع و 40 درصد سرب است که معمولاً 60/40 نامیده می شود. آلیاژ 37.63 کمترین دمای ذوب را دارد. اخیراً مدل های بدون سرب نیز فقط به دلایل بهداشتی به بازار عرضه شده اند.

توجه داشته باشید که محتوای سرب خطرناک است، بنابراین برای جلوگیری از استنشاق دود، هنگام جوشکاری باید از تهویه مناسب یا ماسک تنفسی استفاده کنید. علاوه بر این، این دود برای چشم شما مضر است، به یاد داشته باشید که از عینک ایمنی استفاده کنید.

سایر لوازم مورد نیاز شامل روغن لحیم کاری و فلاکس است. این روغن انواع مختلفی دارد و برای جوشکاری قطعات الکتریکی باید مدل خاصی تهیه کنید. از این ماده برای آماده سازی سطوح جوشکاری استفاده می شود. خاک، گریس و غیره با اتصال لحیم کاری تداخل دارد و باید از بین برود. این روغن ها این کار را آسان می کنند. این روغن ها معمولاً به گونه ای تولید می شوند که پس از استفاده اثری از خود به جای نمی گذارند، اما در غیر این صورت پس از اتمام جوش، در صورتی که روی قسمتی قابل مشاهده باشند، باید آن ها را جدا کرد. البته مدل هایی از سیم لحیم کاری با هسته روغنی وجود دارد که نیازی به روغن اضافی ندارند.

مدار و اجزای مورد نیاز سپس با آموزش حرفه ای در لحیم کاری دنبال می شود. لحیم کاری به طور کلی برای لحیم کردن قطعات الکتریکی به سوراخ های روی برد استفاده می شود. شما می توانید تخته های آماده، آماده برای ساخت خود را خریداری کنید، که می تواند یک ابزار عالی باشد.

همچنین پیشنهاد می کنیم مراحل مهمی را که باید بعد از آیفون، اندروید و … دنبال کنید را مطالعه کنید. خیس می شود و در آب می افتد.

به یاد داشته باشید که برای جوشکاری به گیره ها، براکت ها یا سایر قطعاتی که ممکن است کوچک باشند نیاز دارید. می توانید از انبردست، موچین یا سایر ابزارهای مشابه استفاده کنید. از این قطعات برای ثابت نگه داشتن قطعات در زمان جوشکاری استفاده می شود.

نحوه لحیم کردن قطعات مختلف در آموزش لحیم کاری فارسی

اکنون برای تکمیل آموزش تصویری جوشکاری باید قطعات مورد جوش را آماده کنید. سعی کنید در انتخاب قطعات محاسبات و دقت لازم را انجام دهید تا کار بی نقصی داشته باشید. به عنوان مثال به تعداد مقاومت ها و کد رنگ توجه کنید.

قبل از شروع عملیات، نکات ایمنی را رعایت کنید. محیط جوشکاری باید در فضای مناسب با تهویه و با استفاده از ماسک و محافظ چشم انجام شود. زیرا این دودها علاوه بر تنفس برای چشم نیز مضر هستند. از سالم بودن دسته چوبی یا پلاستیکی آن اطمینان حاصل کنید و به یاد داشته باشید که این قسمت سالم است و به قسمت آهنی آن دست نزنید. همچنین هنگام عدم استفاده از هویا مراقب باشید که با محیط های قابل اشتعال تماس نداشته باشید زیرا در این مواقع خطر آتش سوزی یا سوختگی زیاد است. فاصله قطعات الکتریکی که قرار است لحیم شوند و صورت شما باید بین 18 تا 30 سانتی متر باشد. توجه داشته باشید که سیم لحیم کاری حساس و غیرقابل پیش بینی است و ممکن است بشکند، پس مراقب باشید.

از نوک لحیم کاری استفاده کنید. این قطعه قابل تعویض و باز شدن است و از تماس سیم جوش با سایر قسمت های فلزی بدنه خودداری کنید. برای گرفتن بهتر می توانید این یقه را بعد از کار و زمانی که سرد است با سمباده یا سوهان تمیز کنید. اگر متوجه شدید که سیم ذوب نمی شود و نمی شکند، احتمالا دمای هیت سینک شما برای سیم مناسب نیست.

در این زمینه مطالعه مقاله 4 نکته مهم در شستشو و نظافت وسایل و قطعات الکترونیکی نیز برای شما مفید خواهد بود.

محل را با روغن لحیم کاری بپوشانید (می توانید این کار را با همان سیم لحیم کاری انجام دهید). سکه را در سوراخ یا محل شناخته شده قرار دهید. معمولاً باید هویه لحیم کاری را با دست غالب خود بگیرید و سیم لحیم کاری را با دست دیگر بگیرید. سیم لحیم کاری را بین پایه قطعه مورد نظر و پروب قرار دهید. مشعل را به یک سیم نزدیک کنید، با افزایش دما، روغن تبخیر شده و دود می شود.

به اندازه ای چسب به سیم بزنید تا در ناحیه مورد نظر ذوب شود. سعی کنید لحیم مذاب اطراف محل اتصال را کاملا پر کنید. سپس سیم و سیم را بردارید و کمی صبر کنید تا اتصال خنک شود و لحیم کاری سخت شود. اگر متوجه شدید که لحیم کاری به قطعه نمی چسبد، احتمالا سطح آن آلوده است. اگر از نخ های روکش شده با روغن استفاده می کنید، سعی کنید روغن جداگانه ای را روی آن ناحیه بمالید و آن ناحیه را کاملا تمیز کنید.

همچنین در همین زمینه می توانید مقاله ۴ روش ساخت پنل ال ای دی ثابت و متحرک در منزل برای تقویت لحیم کاری پنل ال ای دی را مطالعه نمایید.

وقتی شکاف بسته شد، باید تغذیه را متوقف کنید. معمولاً برای هر پین بیش از یک یا دو قطره سیم لحیم کاری لازم نیست. کم کم با تمرین بیشتر و با مشاهده نمونه های لحیم کاری با این مقدار آشنا خواهید شد.

ویژگی های یک پروژه جوشکاری خوب

برای انجام یک جوش استاندارد، باید سرعت خود را افزایش دهید. حرارت اتو بسیار زیاد است و با استفاده طولانی مدت می تواند به قطعات شما آسیب برساند. پس سعی کنید این کار را سریعتر انجام دهید. سعی کنید از کوپن استفاده کنید. معمولاً باتری های 30 واتی برای اکثر کارهای الکترونیکی مناسب هستند. همچنین، اگر روی تخته دو طرفه کار می کنید، سعی کنید درزهای دو طرف را بررسی کنید و سمت براق و مخروطی را انتخاب کنید.

همچنین برای محافظت بیشتر از قطعات حساس از خنک کننده ها یا هیت سینک ها استفاده کنید برخی از قطعات مانند دیود، ترانزیستور و غیره. کاملا به گرما حساس هستند یک هیت سینک کوچک آلومینیومی روی قطعات می تواند گرمای آنها را گرفته و قطعات را خنک کند. این قطعه را می توانید از فروشگاه ها تهیه کنید.

سعی کنید تا جایی که می توانید یاد بگیرید و مهارت های خود را افزایش دهید. بعد از یادگیری کامل، دیگر برای شما خسته کننده نخواهد بود، سعی کنید نمونه های کامل و حرفه ای را ببینید و سعی کنید روی تابلوهای آزمایشی یا قدیمی مانند اینها وصل شوید. مطمئنا با تمرین کافی و دیدن نمونه های بیشتر این مهارت در شما تقویت خواهد شد.

نک هویا را همیشه تمیز نگه دارید. با استفاده از اسفنج، روغن هویا، کاغذ سنباده یا سوهان می توانید این قسمت را تمیز نگه دارید. کثیف شدن آن در اثر تماس با سیم جوش و غیره. می تواند روی کار شما تأثیر منفی بگذارد.

به یاد داشته باشید قبل از جابجایی اجزای لحیم کاری آن را کاملا خنک کنید. پس از اتمام کار، لحیم کاری در عرض چند ثانیه خنک می شود. سعی کنید تا این زمان از تکان دادن زیاد خودداری کنید.

آموزش 4 روش ساخت فلزیاب قدرتمند با گوشی، رادیو، ماشین حساب و … را مطالعه کنید. در خانه نیز می تواند برای شما جالب باشد.

تلفن های قدیمی، رادیوهای قدیمی و غیره. می تواند ابزار مناسبی برای آموزش شما باشد. به یاد داشته باشید که هیچ کس کامل نیست، پس تمرین کنید و حرفه ای تر شوید و حتی از این طریق درآمد کسب کنید.

در پایان فیلم لحیم کاری را نیز برای شما آماده کرده ایم که می توانید برای درک کامل مراحل لحیم کاری آن را مشاهده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز آموزش صحیح جوشکاری را به شما پیشنهاد داده ایم. ضمن آرزوی موفقیت و پیشرفت، منتظریم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را برای ما ارسال کنید و یا نکاتی را که در این آموزش کم است ذکر کنید.

2.8/5 – (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا