چرا شهدا به حجاب تاکید داشتند

به گزارش خبرگزاری مهر، در مقاله بعدی حجت الاسلام دکتر سوزنچی به «فلسفه حجاب» از نگاه شهید مطهری پرداخته است.

شهید مطهری معتقد است که بحث اصلی حجاب این نیست که زنان در معاشرت با اجتماع آزاد باشند یا محدود شوند. برعکس، سوال اصلی این است که آیا استثمار جنسی از زنان باید برای هر مردی مطلقاً ممکن باشد یا خیر؟ آیا هر مردی باید اجازه داشته باشد که از لحاظ بصری و لمسی از یک زن در عرصه اجتماعی لذت ببرد؟ در واقع شهید مطهری در اینجا مانند بحث حقوق زنان نشان می دهد که این شیوه طرح موضوع که در جامعه ما رایج است در زمین بازی غرب بازی می کند و سعی می کنند ابتدا زمین را اصلاح کنند و سپس بازی را راه اندازی کنند. احتیاط در این شیوه طرح سوال می تواند پاسخ مناسبی به بسیاری از شبهات در بحث حجاب باشد.

شهید مطهری پس از بیان این مقدمه، 4 فلسفه را برای حجاب بیان می کند: 1- آرامش روحی 2- حفظ ارزش و بالا بردن حرمت زن. 3- استحکام پیوند خانواده 4- ثبات جامعه

امروزه مسئله حجاب بیشتر از زاویه حفظ عفاف و حیا مورد توجه قرار می گیرد، در حالی که توجه به مقوله حجاب صرفاً از این زاویه، تصویر کاملی از این حکم الهی در اختیار ما قرار نمی دهد. لزوم حجاب تنها حفظ عفاف نیست، بلکه کارکردهای اجتماعی و خانوادگی این نظم نیز در جای خود بسیار حائز اهمیت است.

در مباحث گذشته اشاره شد که انسان دارای سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی است. مواردی که شهید مطهری از آن به عنوان فلسفه حجاب یاد می کند شامل همه این حوزه ها می شود. دو مورد اول مربوط به جنبه فردی، مورد سوم مربوط به خانواده و مورد چهارم مربوط به اجتماع است:

از نظر فردی، یک مشکل مربوط به مردان و یک مشکل مربوط به زنان است. از منظر تأثیر بر مردان باید گفت که حفظ حجاب به معنای فردی باعث ایجاد آرامش و کاهش احساسات کاذب می شود. و التهاب در مردان و از منظر زنان، حجاب ارزش ذاتی و جایگاه انسانی زن را افزایش می دهد.

از نظر خانواده، حجاب موجب تحکیم خانواده و پیوند زناشویی می شود، زیرا زن یا مردی که از غیر همسرش بهره بصری و لمسی نداشته باشد، نسبت به همسر خود احساس علاقه بیشتری می کند و این علاقه و لذت را در پی دارد. به پیوستگی بیشتر او به خانواده که تأثیر مستقیمی بر روحیه زن و تشویق او به کار سخت در محیط خانواده دارد. اما کسی که با مردان و زنان مختلف رابطه دارد، پس از مدتی دلیلی برای سردی و بی تفاوتی نسبت به همسرش پیدا می کند. و لذا همسرش نیز در اثر چنین برخوردی سرد می شود.

حجاب از نظر اجتماعی نیز بسیار حائز اهمیت است و به افراد اجازه می دهد بیشتر روی فعالیت های حرفه ای تمرکز کنند. هر بخشی از فعالیت های اجتماعی که مهم و جدی است باید از تظاهرات جنسی دور شود. این مشکل حتی در جوامع غربی نیز قابل مشاهده است، یعنی پوشش زنان در کارخانه ها با آنچه در جامعه و مثلاً در فروشگاه ها دیده می شود، کاملاً متفاوت است. وقتی صحبت از تولید و استفاده از ماشین آلات صنعتی و غیره می شود، نمایش جنسی جایی ندارد، اما در مورد فروش و تبلیغ کالا، این مشکل (نمایش جنسی) مهم است. بنابراین، در بسیاری از کشورهای غربی، چهره جامعه از نظر پوشش، در ساعات کاری (صبح) و ساعات غیر کاری (بعدازظهر و شب) کاملاً متفاوت است، زیرا پوشش غیرعادی و نیمه برهنه‌ها با آن مطابقت ندارد. فعالیت های جدی و حرفه ای افراد، به همین دلیل در ساعات کاری، این مواد در جامعه بسیار کمتر دیده می شود. فعالیت کاباره ها، مهمانی های شبانه و غیره نیز عمدتاً در ساعات تعطیلی مراکز تجاری آغاز می شود.

علاوه بر این مواردی که شهید مطهری به آن اشاره کرد، امروز به عامل دیگری در زمینه حجاب یعنی حفظ و ارتقای هویت مسلمانی مردم توجه می کنیم. امروزه مخالفت بسیاری از کشورهای غربی با حجاب اسلامی و از سوی دیگر مشکلاتی که مسلمانان در رعایت حجاب در این جوامع متحمل می شوند، در درجه اول به این دلیل است که حجاب هویت و هویت فرهنگی پیدا کرده است. . کارکرد ساختی که بی ارزش است.معنی کمتر از چهار فلسفه فوق نیست.

یکی از شبهاتی که امروزه در جامعه ما مطرح شده این است که هدف اصلی از ترک حجاب حفظ حیا و حیا است، اما برای حفظ حیا نیازی به پوشاندن مو و گردن نیست. لباس زن ممکن است عاری از هرگونه تظاهرات و جاذبه جنسی باشد، اما در عین حال، لباس شرعی نیست. علاوه بر مناقشات مطرح شده پیرامون این ادعا که بعداً به آن پرداخته خواهد شد، پاسخ این اشکال نیز از مباحث گذشته برمی‌آید; یعنی حتی اگر گفته در این شبهه را بپذیریم که حفظ عفاف بدون پوشش شرعی امکان پذیر است، حجاب فقط برای حفظ ملکه حیا و عفاف در زن نیست، بلکه بسیاری از عوامل دیگر مانند حفظ آرامش روحی و روانی است. اعتلای ارزش زن بر مرد، جلوگیری از سردرگمی زن و مرد در جامعه نیز شامل حفظ و تأکید بر هویت اسلامی و غیره است. هر یک از این مسائل، اگرچه نسبتی با «حفظ عفاف» دارند، اما کارکردها و آثار متفاوتی نیز دارند و از این رو، حجاب علاوه بر مسئله عفاف و حیا، ثمرات فراوان دیگری نیز می تواند داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دوران دفاع مقدس به عنوان برگ زرین تاریخ کشورمان همواره مایه مباهات بوده و خواهد بود و نسل های آینده نیز به این افتخار خواهند کرد که در گذشته مردم این دیار در سخت ترین شرایط در شرایط و شرایطی که انقلاب اسلامی به تازگی پیروز شده بود، با دشمن متجاوز مقابله کردند و نه تنها اجازه ندادند که ذره ای از خاک کشور در دست متجاوزان بماند، بلکه آسایش و امنیت امروز آنها را مدیون است. به فداکاری شهدایی که بدون هیچ امیدی جان خود را دادند.

بدون شک دفاع مقدس ملت ایران برگرفته از نهضت انسان دوستانه عاشورا است و بر این اساس رزمندگان اسلام همواره با ادای احترام به شهید سیدالشهدا (ع) از خاک میهن اسلامی دفاع کرده اند. دیدن .

یکی از اولویت های بسیاری از شهدا در وصیت نامه هایشان حفظ حجاب بوده است. در ادامه بررسی موضوعی وصیت نامه شهدا به نمونه هایی از این نکات برجسته می پردازیم.

شهید عبدالرسول آببر (1370-1350 تهران)

خواهرم از شما می خواهم که حجاب خود را همیشه حفظ کنید و با امر به معروف و نهی از منکر همه خواهران را به این امر تشویق کنید و با این اقدام راه شهدا را ادامه دهید.

شهید عباسعلی احمدزاده (گرگان 1347-1365)

خواهرانم حجاب را مانند قبل بهتر و بیشتر رعایت کنید و تمام تلاش خود را برای تربیت فرزندانتان بکنید. سعی کنید فرزندانی با ایمان، صادق و مومن به جامعه بدهید، آینده هر جامعه در گرو داشتن فرزندانی با ایمان و مسلح به سلاح علم و ایمان است.

شهید صمد احمدی (1338-1361 اراک)

خواهرانم امیدوارم خداوند به شما صبر عطا کند، می دانم که خواهر چقدر برادرش را دوست دارد، اما خدا را شکر و شکر که در راه خدا کشته شد و برای شما مایه افتخار است. امیدوارم همگی مرا ببخشید، برادر کوچکتان را حلال کنید و راه زینب را در پیش بگیرید و حفظ حجاب و عفاف را به یاد داشته باشید.

شهید عبدالحسین اسدی کرم (1344-1361 تهران)

مادر از تو می خواهم به خواهرم وقتی به سن 7 سالگی رسید نماز خواندن را بیاموزی و حجاب اسلامی را که سنگر زنان ماست بیاموزی، از خواهرم بخواه به اسلام کمک کند.

و خواهرم را با حجاب اسلامی مانند خواهران خود وارد جامعه کنید. من به تو امید دارم

شهید عباس اصیلیان (1335-1362 آران و بیدگل)

خواهران و همسران عزیز سعی کنید مانند زینب کبری پیام آور وقایع کربلا در ایران باشید و اجازه دهید حجاب و عفاف این زن نمونه در ایران الگوی زندگی شما باشد. همانا این تفنگی است که در اختیار شماست و مانند تیری به قلب دشمنان اسلام است.

شهید عباسعلی خبیری (یزد 1367-1332)

… و به برادران و خواهران حجاب و دین مبین اسلام و حفظ تشیع را اعلام کند. و هر کاری کردی که فرزندان حسین و رضا و مهدی بای را در جامعه و در سپاه اسلام تربیت کردی. و خانم رباب و رقیه بخاطر رعایت سنت زهرا و حجاب.

…و شما دختران عزیزم شما را مانند مادر امر به معروف و نهی از منکر می کنم. خانم رباب و رقیه، اولاً یادآوری می کنم که هیچ چیز بهتر و باوقارتر از حجاب نیست. اول حجابت رو حفظ کن بعد تا ازدواجت به دستور مادرت عمل کن و در دوران عقد از شوهرت اطاعت کن تا روحم شاد و راحت باشه.

حجاب خواهران، حجاب، حجاب.

انتهای پیام

خبرگزاری فارس – گروه حماسه و مقاومت: بحث حجاب بازیچه ضد انقلاب شده است و این بار با حمله به حجاب که مظهر عفاف و حیا است سعی دارند مخالفت خود را با نظام جمهوری اسلامی نشان دهند. فاطمیون. در جدیدترین حمله خود در یکی از شبکه های تصویری مخالفان برای پیشبرد اهداف خود، این بار به سراغ وصیت نامه شهدا رفته و نوشتند: امروز خون شهدا را مبنای حجاب قرار می دهند و آن استدلال. بی اساس است!

80 درصد وصیت نامه شهدا به چه موضوعی اختصاص دارد؟

این در حالی است که بیش از 80 درصد وصیت نامه شهدا حول محور مسائلی چون قیام نظام و انقلاب اسلامی، حمایت از ولایت فقیه و مسئله حجاب است. لذا تاکید بر حفظ حجاب و پیوند آن با کرامت انسانی زنان در وصیت نامه شهدا حضور جدی دارد.

مثلاً شهید شکرخدا فردین در وصیت نامه خود نوشته است: «پیامی که شهدا خطاب به شما می کنند حجاب است. پیام امام حجاب است، پیام قرآن حجاب است. حجاب بر هر زن شریف مسلمان واجب است. همچنین شهید سعید زقاقی در بخشی از وصیت نامه خود مادرش را چنین خطاب می کند: «مادر من! گریه کن فقط زمانی که مردان ما غیرت خود را فراموش کنند و زنان ما عفت خود را فراموش کنند.

شهید غلامرضا عسگری نیز با اشاره به اینکه عفاف و حجاب مادرش باعث رشد روحی و معنوی او شده است، به صراحت در وصیت نامه خود نوشت: «مادر من! من با حجاب تو، عزت نفس و فداکاری تو بزرگ شدم.» یا شهید حمیدرستمی نیز چنین وصیت کرده است: «به پشت شکسته فاطمه زهرا(س) سکه می دهم که حجاب، حجاب، حجاب را رعایت کنی».

در ادامه، شهید یعقوب ابراهیم نژاد در وصیت نامه خود درباره تأثیر خون شهید در حفظ اعتقادات جامعه می گوید: «اگر می دانستم هرگاه خون من ریخته شد، برهنگی آغوش حجاب را در بر گرفت، آماده کشته شدن بودم. هزاران بار.” یا شهید احمد پناهی از دیگر شهدای دفاع مقدس خطاب به زنان جامعه اسلامی می نویسد: حجاب شما دژی است آغشته به خون من، اگر از آن محافظت نکنید به خون من خیانت کرده اید.

در همین زمینه رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان با اشاره به تلاش مذبوحانه دشمن برای به چالش کشیدن باورهای جامعه اسلامی، گفتند: مطالبات شما باید به گونه ای باشد که با دشمن مغرض وجه اشتراک پیدا کنید. هم از نظر ارائه مشکلات و هم از نظر ارائه راه حل. به نظر من یکی از مصادیق مسئله حجاب و هشتگ این روزها همین نکته است که باید حواسمان باشد، دوراندیشی داشته باشیم که خودمان را با کینه ورزی مغرض که این را کشف کرده اند پشت این آشفتگی و می خواهند همسو نکنیم. جنجال، نه اینکه سخنگو آنها باشد.

به همین منظور سخنان چند تن از خانواده های شهدای دفاع مقدس، شهدای ترور و شهدای مدافع حرم را در خصوص اهمیت حفظ حجاب و برجسته ساختن آن در وصیت نامه شهدای نزدیکشان شنیدیم تا به ما بگوید. بیشتر در مورد آرزوهای جوانان خود:

شهید مسعود فراهانی قانون ثالث

خواهر شهید: غربی ها به دنبال رفع موانع خود به ویژه بحث حجاب هستند.

اشرف فراهانی، دختر شهید عزرا سادات نورد و خواهر شهید مسعود فراهانی (که به وحشیانه توسط کومله به شهادت رسید) می گوید: شهدا کسانی هستند که به امام حسین (ع) اقتدا کردند و خون خود را برای حفظ اسلام و دفاع از میهن نثار کردند. . وصیت نامه آنها در واقع اهداف عملی این انقلاب و آرمان های اصلی نظام را برای حفظ حکومت اسلامی ترسیم می کند.

وی می افزاید: این غربی ها اساسا مخالف انقلاب و مبانی اسلامی حاکم بر آن هستند و هر آنچه در دین ما مقرر شده است را مانع رسیدن به اهداف خود می دانند و در صدد تخریب آن برمی آیند. این در حالی است که امام (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای خواندن وصیت نامه شهدا را به جوانان توصیه اکید کردند. (اطلاعات بیشتر در مورد شهید مسعود فراهانی را اینجا بخوانید)

شهید جواد شعاری دوم از چپ

برادر شهید: دشمنان به دوقطبی متوسل شدند/ جامعه ایران مذهبی است

رضا شعاری، برادر شهید جواد شعاری، از شهدای عملیات کربلای 5، در این باره می گوید: در نگاه اول، این تلاش مذبوحانه در سناریوی دوقطبی سازی با حجاب و بی حجاب جای می گیرد و c کاملاً تولید یک برنامه ریزی هوشمند مطابق با همان سناریو.

وی با تاکید بر اینکه مخالفان غرب زده هرگز علاقه ای به شهدا نداشته اند، ادامه می دهد: طبیعتا شهادت و شهادت و علاقه مندی به این گفتمان برای گروهی از آرمان ها و اعتقادات دینی، حجاب و دین است (حتی کسانی که با حجاب هستند) . . در این منظر، نظر و وصیت شهید ارزشمند خواهد بود. زیرا مبتنی بر همین بینش و همان ریشه های دینی است. (اطلاعات بیشتر در مورد شهید جواد شهری را اینجا بخوانید)

شهید محمدصادق امانی

فرزند شهید: بچه های این مملکت که به جبهه رفتند کجا بودند؟

صدیقه امانی فرزند شهید محمدصادق امانی از شهدای اسلام ضمن انتقاد از هجمه به حجاب و وصیت نامه شهدا می گوید: این افراد چه جای نقد و نظر دارند؟! آنهایی که خارج از پرتگاه ایران و مسائل ایران هستند، نظریه پردازانی که تنها به فکر نابودی و تضعیف ایران و مردم ایران هستند، از فلسفه حجاب و ضرورت آن چه می دانند؟

می گوید: این مردم چقدر به شهدا و آرمان هایشان پایبند هستند که از کلمه شهدا استفاده می کنند. وقتی جوانان ما راهی جبهه ها می شدند، چه جایگاهی داشتند و اگر می خواستند خود را به شهدای امروز منتسب کنند، حضور در جبهه را ضروری می دانستند؟

این کارشناس مطالعات زنان تصریح می کند: نگاه قرآن به حجاب این است که زن عفیف و عفیف را از دیگران جدا کرد. در آیه 59 سوره احزاب می فرماید: «ای پیغمبر به زنان و دخترانت و زنان مؤمنان بگو که آنها را به بدی های زیر داوری می کنی. نمی دانند پس نماز نمی خوانند و خداوند آمرزنده و مهربان است. در واقع حجاب وسیله ای برای شناخت است. حال از این افراد که حاشیه هایشان در مورد ازدواج سفید، روابط و الگوهایشان مشخص است، نباید از حجاب انتظار داشت.

فرزند شهید ترور: آیا وقتی کلمه شهدای ما را به زبان می آوردند به فکر و راه شهید اعتقاد داشتند؟

جواد اسلامی فرزند شهید محمدصادق اسلامی گیلانی که توسط منافقین به شهادت رسید می گوید: خود این افراد چه جایگاهی برای نقد و نظر دارند؟ تعریف آنها از کلمات اراده، حجاب، دین، آخرت و… چیست؟ ? از فلسفه حجاب و ضرورت آن چه می دانند؟

وی می افزاید: قرآن حجاب را برای زنان متدین واجب می داند (البته در ایران حجاب یک قانون است). آیا با استفاده از کلمه شهدا به فکر و سفر شهادت اعتقاد دارند؟

خانواده شهید سعید انصاری

همسر شهید مدافع حرم: وصیت نامه شهدا ما را مقید می کند

فاطمه جعفری، همسر شهید مدافع حرم سعید انصاری نیز خاطرنشان می کند: شهدا در هر کشوری قهرمانانی هستند که از زندگی شخصی و خوشی های دنیوی دست برداشته و تمام سرمایه خود از جمله جان خود را برای دفاع از انسانیت و آب فدا کرده اند. ، زمین و اعتقادات دست به دست هم دادند و از خود دفاع کردند.

وی گفت: وقتی خانه همسایه آتش می گیرد، اگر آتش خانه همسایه را خاموش نکنید، آتش به خانه خودتان سرایت می کند و خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری به بار می آورد. حالا اراده و حرف این مردم قهرمان ما را متعهد می کند. بخصوص که همه شهدا به این نکته اشاره کردند که سیاهی چادر زنان ما از خون سرخ شهدا چشمگیرتر است (در مورد شهید سعید انصاری اینجا بخوانید)

شهید مهدی حسینی

همسر شهید مدافع حرم: عده ای برای خوشایند دشمن اسلام دست به هر کاری می زنند

زهرا سلیمانی زاده همسر شهید مدافع حرم مهدی حسینی می گوید: اگر شهدا و ایثارگری های آنها نبود، الان در این امنیت و آرامش نبودیم. آنها عزیزترین و گرانبهاترین چیزی را که برای ما داشتند از دست دادند. بنابراین هر کدام از ما حق داریم و باید گوش کنیم و انجام دهیم. عمل به وصیت شهدا کار بسیار کوچکی است که در این دنیا می توانیم انجام دهیم.

وی ادامه می دهد: متاسفم که برخی برای خوشایند دشمن، نه دشمن نظام بلکه دشمن اسلام، دست به هر کاری می زنند و در جبهه دشمن کار می کنند. (در مورد شهید مهدی حسینی اینجا بیشتر بدانید)

شهید مدافع حرم عبدالصالح زارع

دشمنان از وصیت شهید اطلاعی ندارند

عبدالوهاب زارع، پدر شهید عبدالصالح زارع که او نیز از مدافعان حرم است، ریشه این نوع تفکر را حاصل مال حرام می داند و می گوید: چند سال پس از رحلت آن مرحوم. پیامبر اعظم (ص) شکم ها از مال حرام پر شد. در نتیجه یک ذره از نور خدا و اسلام در وجود اکثر مردم آن زمان باقی نمانده بود تا بتوانند حق را از باطل تشخیص دهند و نتیجه این شد که بر سینه پسر حضرت نشستند. پیامبر (ص) سرش را از بدن جدا کرد.

وی می افزاید: شهدا تمام وجودشان یعنی زندگی و همسر و فرزند و پدر و مادر را رها کردند و رفتند تا اسلام و اوامر الهی باقی بماند. این مزدوران دشمن این مرز و بوم هستند و از وصیت شهدا چه می دانند! (اطلاعات بیشتر در مورد شهید عبدالصالح زارع را اینجا بخوانید)

انتهای پیام/


نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا