چرا در روز تخمک گذاری باردار نشدم

سوال مخاطب نینی بان: من 25 سالمه، 3 ساله ازدواج کردم و PCOS دارم. من ماه پیش اقدام به بارداری کردم. دکتر به من لتروزول داد و تخمکم 18 میلی لیتر بود. من 2 آمپول hcg خوردم تا تخمک آزاد کنم و یک شب رابطه جنسی داشتیم. با این حال من چند روزی پریود شدم و تست Btime منفی بود. دکترم بهم دیدروژسترون داد تا پریود بشم. در کل 15 روز تاخیر کردم. یه سوال دارم چرا با وجود تخمک گذاری پریود نشدم؟ من حتی تمام علائم بارداری را داشتم. پریودم 7 روزه تموم شد هنوز 10 روز بود با لکه. من چند ماه قبل از عمل دیدروژسترون مصرف کردم. اما پریودهای من هنوز نامنظم بود. من خیلی اضافه وزن داشتم، اما در عرض یک سال با رژیم به وزن طبیعی برگشتم. این ماه دو تا تخم مرغ 13 و 14 بدون قرص داشتم. دکتر باز از شب 14 2 دوز دیدروژسترون داد آیا امکان بارداری وجود دارد یا با این مسائل بارداریم طولانی می شود؟

پاسخ دکتر میترا عاشوری، جراح و فوق تخصص زنان و زایمان:
زمانی که زوجی بیش از یک سال است که اقدام به بارداری می کنند و موفق نمی شوند، می گویند مشکل ناباروری وجود دارد و فرد شروع به معاینه و رسیدگی می کند. یک ماه برای بارداری زود است. به خاطر داشته باشید که هر ماه 25 درصد احتمال بارداری وجود دارد. معمولا بعد از یک سال به خانم دارو می دهیم. اگر 3 تا 4 ماه است که دارو مصرف کرده و هنوز باردار نشده است، توصیه می کنیم که مرد آزمایش اسپرموگرافی انجام دهد و تعداد اسپرم ها را بررسی کند و زن از رحم خود عکس رنگی بگیرد تا وضعیت رحم را ببیند. لوله های فالوپ است. . ممکن است مشکل شما فقط PCOS نباشد. دیدروژسترون هیچ کار خاصی نمی کند و فقط عادت ماهانه شما را منظم می کند. گفتن “به ظاهر” به این معنی است که دلیل چرخه نامنظم را از بین نمی برد، فقط چرخه را منظم جلوه می دهد. لتروزول داروی بدی نیست که بتوانید زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنید. این دارو نوعی داروی تحریک تخمک گذاری محسوب می شود و آمپول hcg نیز باعث پاره شدن فولیکول ها و آزاد شدن تخمک در زمان مشخصی می شود. همه اینها می تواند به شما کمک کند زودتر باردار شوید. اکنون که درمان دارویی را شروع کرده اید، 4-3 ماه ادامه دهید و در صورت عدم نتیجه به یکی از مراکز ناباروری مراجعه کنید تا آزمایشات لازم را انجام دهید.

شما مدت زیادی است که برای باردار شدن تلاش می کنید، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. چرا باردار نمیشی چندین دلیل احتمالی برای این وجود دارد؛ از جمله تخمک گذاری نامنظم، مشکلات ساختاری در سیستم تولید مثل، تعداد کم اسپرم، یا بیماری های نهفته. اگرچه ناباروری با علائمی مانند پریودهای نامنظم یا گرفتگی های شدید قاعدگی خود را نشان می دهد، حقیقت این است که بیشتر علل ناباروری پنهان و بدون علامت هستند. ناباروری در مردان به ندرت علائمی دارد. در اینجا 8 دلیل احتمالی برای باردار نشدن شما وجود دارد:

برای باردار شدن به اندازه کافی تلاش نکردی

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که چه مدت برای باردار شدن تلاش کرده اید. ممکن است احساس کنید که باید برای مدت طولانی تلاش کنید و شاید این کار را نکنید. اما لازم است بدانید که بسیاری از زوج ها بلافاصله پس از عمل باردار نمی شوند. حدود 80 درصد از زوج ها پس از 6 ماه تلاش باردار می شوند. نزدیک به 90 درصد آنها پس از یک سال تلاش باردار می شوند. این فرض را بر این می گذارد که هر ماه زمان خوبی برای رابطه جنسی دارید. پزشکان توصیه می کنند در صورت داشتن موارد زیر به پزشک برای ناباروری مراجعه کنید:

اگر 35 سال یا بیشتر دارید و حداقل 6 ماه از تلاش شما برای بارداری گذشته است

اگر زیر 35 سال دارید و حداقل یک سال است که برای باردار شدن تلاش کرده اید

اگر این موارد در مورد شما صدق می کند، حتی اگر هیچ علامتی از مسائل ناباروری ندارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

شما تخمک گذاری ندارید

برای ایجاد لقاح، انسان به تخمک و اسپرم نیاز دارد. اگر تخمک گذاری نداشته باشید، نمی توانید باردار شوید. عدم تخمک گذاری یکی از دلایل ناباروری در زنان است و می تواند با بسیاری از بیماری ها مرتبط باشد. سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) یا PCOS یکی از دلایل احتمالی عدم تخمک گذاری است. سایر علل احتمالی عبارتند از چاقی یا کمبود وزن، نارسایی اولیه تخمدان، اختلالات تیروئید، هیپرپرولاکتینمی (افزایش هورمون پرولاکتین) و ورزش بیش از حد. اکثر زنانی که با مشکل عدم تخمک گذاری مواجه هستند، پریودهای نامنظم دارند. با این حال، قاعدگی منظم تضمینی برای تخمک گذاری نیست. اگر پریودهای نامنظم دارید، حتی اگر کمتر از یک سال از تلاش برای بارداری گذشته باشد، به پزشک خود اطلاع دهید.

مشکل از همسرت هست نه تو

شاید زنان حامل جنین باشند، اما این مشکل می تواند از هر دو ناشی شود. 20 تا 30 درصد از زوج های نابارور پس از معاینه متوجه می شوند که عوامل ناباروری طرف مرد است. 40 درصد دیگر عامل ناباروری مربوط به هر دو طرف است. نکته دیگری که باید بدانید این است که ناباروری مردان به ندرت علائمی دارد. و این را نمی توان بدون تجزیه و تحلیل مایع منی مشاهده کرد. “تحلیل” سلامت مایع منی و منی را بررسی می کند. هنگام مراجعه به پزشک حتما هر دو را بررسی کنید.

ناباروری مرتبط با سن یک مشکل است

باردار شدن برای زنان بعد از 35 سالگی و برای مردان بعد از 40 سالگی کمی بیشتر طول می کشد. برخی از زنان تصور می کنند که اگر هنوز دوره های منظم داشته باشند، باروری آنها خوب است، اما این درست نیست. سن بر کیفیت و همچنین تعداد تخمک ها تأثیر می گذارد. همچنین اگر همسرتان بیش از 5 سال از شما بزرگتر باشد، خطر مشکلات بارداری بعد از 35 سالگی افزایش می یابد.

لوله های فالوپ شما مسدود شده است

علت 25 درصد ناباروری در زنان اختلال تخمک گذاری است. سایر موارد ناباروری زنان ممکن است مربوط به مشکلات انسداد لوله های فالوپ (لوله های رحمی)، مشکلات ساختاری در رحم یا اندومتریوز باشد. اگر نمی دانید لوله فالوپ چیست، لوله های فالوپ مسیرهای بین تخمدان ها و رحم شما هستند. این لوله ها مستقیماً به تخمدان ها متصل نیستند. اسپرم باید به سمت دهانه رحم شناور شود و سپس وارد لوله های فالوپ شود. هنگامی که تخمک از تخمدان آزاد می شود، ساختارهای مو مانند لوله های فالوپ، تخمک را به داخل لوله ها می کشاند. لقاح در داخل لوله های فالوپ انجام می شود. جایی که در نهایت اسپرم و تخمک به هم می رسند. اگر چیزی مانع از عملکرد صحیح لوله های فالوپ شود یا اگر آسیبی مانع از رسیدن اسپرم به تخمک شود، نمی توانید باردار شوید. دلایل زیادی برای مسدود شدن لوله های فالوپ وجود دارد. در حالی که برخی از زنان با انسداد لوله های فالوپ درد لگن را تجربه می کنند، بسیاری از زنان دیگر هیچ علامتی ندارند. فقط یک آزمایش باروری می تواند تعیین کند که لوله های فالوپ شما باز هستند یا نه. HSG یک اشعه ایکس ویژه است که برای تعیین باز یا بسته بودن لوله های فالوپ استفاده می شود. این آزمایش می تواند توسط متخصص زنان برای شما تجویز شود.

شما مشکل اندومتریوز دارید

آندومتریوز زمانی رخ می دهد که پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد کند. تخمین زده می شود که بیش از 50 درصد از زنان مبتلا به اندومتریوز برای باردار شدن با مشکل مواجه خواهند شد. شایع ترین علائم آندومتریوز شامل قاعدگی های دردناک و درد لگن در زمان قاعدگی است.اما همه زنان مبتلا به این مشکل این علائم را تجربه نمی کنند. برخی از زنان هنگام تلاش برای باردار شدن متوجه این مشکل می شوند. آندومتریوز اغلب اشتباه تشخیص داده می شود یا اصلاً تشخیص داده نمی شود. این مشکل با آزمایش خون یا سونوگرافی مشخص نمی شود. اندومتریوز برای تشخیص نیاز به جراحی تشخیصی لاپاراسکوپی دارد. به همین دلیل تشخیص صحیح به طور متوسط ​​4 سال طول می کشد.

شما شرایط بهداشتی زمینه ای دارید

مسائل بهداشتی زمینه ای می تواند منجر به ناباروری در زنان و مردان شود. به عنوان مثال، عدم تعادل تیروئید یا دیابت تشخیص داده نشده می تواند منجر به ناباروری شود. اگرچه افسردگی به خوبی ثابت نشده است، اما با ناباروری مرتبط است. بیماری های خودایمنی تشخیص داده نشده مانند لوپوس یا بیماری سلیاک نیز می تواند منجر به ناباروری شود. برخی از داروهای تجویز شده می توانند بر باروری تأثیر بگذارند. هرگز بدون مشورت با پزشک خود مصرف دارو را قطع نکنید و مطمئن شوید که هر دو پزشک شما می دانند که قصد بارداری دارید. همچنین بیماری های مقاربتی تشخیص داده نشده می تواند منجر به ناباروری شود. ممکن است هیچ علامتی از این بیماری نداشته باشید.

ناباروری شما قابل توضیح نیست

بین 10 تا 30 درصد از زوج های نابارور هرگز متوجه نمی شوند که چرا نتوانسته اند باردار شوند. برخی از پزشکان می گویند که این به دلیل عدم تشخیص صحیح است. به گفته آنها، چیزی به نام ناباروری بدون دلیل وجود ندارد. برعکس، مشکل Meriut به دلایلی کشف یا تشخیص داده نشده است. اگرچه حقیقت همچنان پابرجاست و برخی از زوج ها پاسخی برای مشکل خود دریافت نکرده اند. با این حال، عدم پاسخ به این معنا نیست که شما نمی توانید درمان شوید. شما می توانید (و باید) برای ناباروری درمان شوید. حتی اگر تشخیص شما غیرقابل توضیح باشد.

چند توصیه

اگر در بارداری مشکل دارید، بدانید که مشکل شما راه حلی دارد. بسیاری از زوج ها درمان و آزمایش را به تعویق می اندازند و منتظر معجزه می شوند و فکر می کنند که فقط باید «تلاش کنند و بیشتر صبر کنند». این اشتباه است. برخی از علل ناباروری با گذشت زمان بدتر می شوند. هر چه زودتر درمان را شروع کنید، احتمال اینکه درمان نتیجه بهتری برای شما داشته باشد بیشتر است.

یکی دیگر از دلایلی که زوج ها گاهی اوقات آزمایش را به تاخیر می اندازند این است که آنها احساس سلامتی کامل می کنند. این درست است که شما و همسرتان ممکن است هیچ علامت یا نشانه ای از ناباروری نداشته باشید. داشتن یک سیکل قاعدگی 28 روزه منظم و طبیعی، اما این به این معنی نیست که تضمینی وجود دارد که به زودی پس از تلاش برای باردار شدن باردار شوید یا مشکلات ناباروری نداشته باشید.

دلایل ناباروری همیشه برای فرد تخمک گذار قابل مشاهده نیست. به همین دلیل، اگر یک سال است که برای باردار شدن تلاش می کنید (یا اگر 35 سال یا بیشتر دارید و 6 ماه است که تلاش کرده اید)، لطفاً برای درمان به پزشک مراجعه کنید و منتظر نمانید.

۲۲ دلیل برای باردار نشدن + چند دلیل مهم برای باردار نشدن را بشناسید

باردار نشدن یکی از دغدغه های برخی از خانم هایی است که تصمیم به بچه دار شدن دارند و گاهی خانم های جوان از خود می پرسند که چقدر طول می کشد تا یک خانم باردار شود؟
و چرا باردار نمیشم؟ با ما همراه باشید تا دلیل باردار نشدن را توضیح دهیم

اگر سالم هستید و سیستم تناسلی شما به خوبی کار می کند، در هر سیکل قاعدگی 25 درصد احتمال بارداری وجود دارد.

30 درصد در ماه اول باردار می شوند
75 درصد بعد از شش ماه باردار می شوند
85 درصد در عرض یک سال باردار می شوند
90 درصد بعد از یک سال باردار می شوند
92 درصد در عرض سه سال باردار می شوند.
93 95 درصد در عرض چهار سال (48 سیکل) باردار می شوند. زیاد نگران نباش

عوامل مختلفی بر بارداری زوجین تأثیر می گذارد.

اگر قاعدگی شما منظم باشد، برخی فعالیت های روزانه می تواند بر شانس باردار شدن شما تأثیر بگذارد.

سکس احتمالا اساسی ترین نیاز انسان برای لذت و تولید مثل است.

رابطه جنسی بیش از حد

برخی از مردم بر این باورند که داشتن رابطه جنسی بیشتر می تواند منجر به بارداری شود.
اما این همیشه درست نیست. اگرچه رابطه جنسی مکرر قدرت اسپرم را افزایش نمی دهد، اما می تواند منجر به مشکلات بالقوه سلامتی مانند خستگی، سرگیجه، ضعف زانوها و تکرر ادرار شود (چند بار در هفته باید رابطه جنسی داشته باشیم؟). علاقه به رابطه جنسی در دوران باروری
بنابراین شانس بارداری شما از بین می رود.

جوراب های جنسی

شما فقط زمانی می توانید رابطه جنسی داشته باشید که در حال تخمک گذاری هستید.
اما نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی بر بارداری تأثیر می گذارد.
ممکن است فاز باروری خود را از دست بدهید زیرا مطمئن نیستید چه زمانی تخمک گذاری خواهید کرد.

رابطه جنسی در زمان تخمک گذاری

سعی کنید رابطه جنسی مکرر داشته باشید و تاریخ تخمک گذاری خود را بدانید.
اگر پریودهای نامنظم دارید یا دوره باروری خود را به درستی نمی دانید، از کیت تخمک گذاری یا تقویم بارداری استفاده کنید.
اگر نتیجه حاکی از یک یا دو تخمک گذاری باشد. روز بعد اتفاق می افتد، در این مدت، رابطه جنسی داشته باشید.
به خاطر داشته باشید که فقط برای بچه دار شدن رابطه جنسی نداشته باشید، بلکه سعی کنید از رابطه خود لذت ببرید.

استرس شدید

استرس بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر می گذارد و بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر می گذارد.
سایر اختلالات عاطفی مانند افسردگی و اضطراب می توانند باروری را کاهش دهند. هنگام تلاش برای باردار شدن باید آرام باشید. استرس تومور موجود در هیپوتالاموس را که غده هیپوفیز را کنترل می کند از کار می اندازد. غدد
غدد فوق کلیوی، تیروئید و تخمدان ها را تنظیم می کنند و بر چرخه قاعدگی تأثیر می گذارند و حتی باعث پریودهای نامنظم می شوند.
برای کاهش استرس می توانید از دوستان کمک بگیرید، با روانشناس مشورت کنید
یوگا برای باروری، مدیتیشن و ورزش.

مشکل مرد این است که چرا باردار نمی شود

یکی از علل و علائم اصلی ناباروری، تعداد کم اسپرم و تحرک کم و ضعیف اسپرم مردان است.

برای غلبه بر این مشکل باید با پزشک یا متخصص باروری برای درمان فوری مشورت کرد.

از علل پزشکی ناباروری در مردان می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

مشکلات اسپرم از باردار شدن جلوگیری می کند

تحرک ضعیف اسپرم، تعداد کم اسپرم یا عدم وجود اسپرم و اسپرم غیر طبیعی می تواند باروری مردان را کاهش دهد.

درمان: داروهای باروری اولین خط درمانی برای افزایش تولید اسپرم هستند. گزینه های بعدی IUI و ICSI هستند.

انسداد لوله نر

انسدادهای موجود در اپیدیدیم (یک لوله پیچیده در پشت بیضه ها) و مجرای دفران (لوله عضلانی که اسپرم را از اپیدیدیم به مجرای ادرار می برد) می تواند بر انتقال اسپرم بارور تأثیر بگذارد. به دلیل عفونت هایی مانند سوزاک یا کلامیدیا، نقایص مادرزادی یا جراحات. همچنین واریکوسل (وریدهای گشاد شده در کیسه بیضه) بر تحرک اسپرم تأثیر می گذارد.

درمان: برداشتن لوله ها باروری را بهبود می بخشد.
علاوه بر انتخاب های سبک زندگی و دلایل پزشکی، عوامل دیگری نیز می توانند بر باروری تأثیر بگذارند.

روش درمانی برای تحرک کم و تعداد کم اسپرم

برای تعداد کم اسپرم یا تحرک کم اسپرم، لقاح داخل وریدی (IVF) یا تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) بهترین راه حل است. IVF شامل تطبیق تخمک و اسپرم در خارج از بدن انسان و انتقال تخمک به واژن است.
در ICSI، یک اسپرم منفرد برداشته شده و مستقیماً به تخمک تزریق می شود.

بلافاصله بعد از رابطه جنسی به توالت بروید

بسیاری از زنان بلافاصله بعد از رابطه جنسی به توالت می روند و شستشو می دهند. لازم است بعد از رابطه جنسی مدتی در رختخواب بمانید تا اطمینان حاصل شود که اسپرم می تواند به تخمک برسد و آن را بارور کند.
اگر فوراً بلند شوید، جاذبه منی را پایین می‌کشد. .

لباس زیر خیلی تنگ است

لباس های تنگ عملکرد توده های تناسلی را مختل می کند.
در مردان تولید اسپرم کاهش می یابد و در زنان گردش هوا کاهش می یابد و منجر به ناراحتی می شود.
برای جلوگیری از عفونت لباس مناسب بپوشید.
مشکلات تعریق و رطوبت را می توان کاهش داد و اندام تناسلی می تواند نفس بکشد.

اختلالات خواب و خواب کمتر

کمبود خواب می تواند بدن را خسته کند و بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.
این مشکل خطر عفونت را افزایش می دهد و به نوبه خود چرخه تولید مثل را تحت تأثیر قرار می دهد. عفونت ها می تواند باعث تب شود و گرمای بیش از حد بدن می تواند به اسپرم آسیب برساند.
کمبود خواب در زنان می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد و باعث اضطراب شود. به اندازه کافی بخوابید تا سالم بمانید.

باردار نشدن به دلیل چاقی یا کمبود وزن

بیش از حد لاغر یا چاق بودن نیز بر احتمال بارداری تأثیر می گذارد.
اگر سوءتغذیه داشته باشید تخمک گذاری خوبی نخواهید داشت.
اگر خیلی چاق باشید روی باروری شما تاثیر می گذارد.
رژیم غذایی و سبک زندگی خوب است شما می توانید در مورد تغذیه سالم و مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید.

استفاده بیش از حد از روان کننده ها

مطالعات نشان می دهد که روان کننده های واژینال بر تحرک اسپرم تأثیر منفی می گذارند و در باروری اختلال ایجاد می کنند، دلیل آن این است که pH مخاط دهانه رحم قبل از تخمک گذاری برای بقا و حرکت اسپرم ایده آل است. دارای pH اسیدی است که اسپرم را از بین می برد.
همچنین، تحرک اسپرم تحت تأثیر غلظت روان کننده ها و محتوای آب آنها قرار می گیرد.

سیگار کشیدن و سیگار کشیدن

عوامل رایج سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، سوء مصرف مواد مخدر و کافئین بر باروری شما تأثیر می گذارد.
این عوامل در مردان باعث کاهش تعداد و تحرک اسپرم می شود و در زنان باعث تخمک گذاری نامنظم می شود.
از آنها. از عادات بخصوص چند عادت دوری کنید. ماه ها قبل از برنامه ریزی بارداری
به انتخاب سبک زندگی سالم توجه کنید. همچنین از شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید و خود را در معرض مواد شیمیایی قرار ندهید.

آلودگی محیطی

سموم محیطی به مردان و زنان آسیب می رساند.
قرار گرفتن در معرض آلاینده هایی مانند مواد شیمیایی، آفت کش ها، دود سیگار، بی فنیل پلی کربنات ها، پلاستیک، بسته بندی مواد غذایی و محصولات مراقبت شخصی (صابون، شامپو و لوازم آرایشی) می تواند بر سلامت شما، به ویژه باروری تأثیر بگذارد. آنها توانایی یک زوج برای باردار شدن را تا 29 درصد کاهش می دهند.

غذاهای ارگانیک را انتخاب کنید
از محصولات مراقبت شخصی ارگانیک استفاده کنید
هنگام کار در مناطق مستعد شیمیایی از لباس های محافظ استفاده کنید.

آسیب لوله فالوپ در اثر جراحی شکم، اندومتریوز، عفونت های مقاربتی
قطعا راه حلی برای رفع ناباروری و بارداری آسان وجود دارد
اما ابتدا باید مشکل را شناسایی کنید، سپس راه حلی برای آن پیدا کنید.

باروری شما پس از بارداری اول کاهش می یابد و بارداری دوم معمولاً دشوارتر است.
این ناباروری ثانویه نامیده می شود. در اینجا چند دلیل برای باردار نشدن آورده شده است:

اگر شما یک زن بالای 35 سال هستید، تعداد تخمک ها کاهش می یابد و منجر به کاهش یا عدم وجود تخمک می شود.
مردان بالای 50 سال باروری و اسپرم غیر طبیعی دارند. استرس، داروها (استروئیدها، آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها) و سوء مصرف مواد (مواد مخدر، تنباکو و الکل)

دلایل پزشکی برای باردار نشدن

پریودهای نامنظم: زنانی که عادت ماهانه منظمی ندارند در دوران بارداری دچار مشکل می شوند.
پریودهای نامنظم منجر به تخمک گذاری نامنظم می شود و تخمک گذاری بدون تخمک غیر ممکن است (دوره تخمک گذاری در پریود نامنظم). بنابراین، هر چه کمتر تخمک گذاری داشته باشید، احتمال بارداری کمتر می شود.

آندومتریوز: این یک اختلال مزمن در دستگاه تناسلی است که سلول های آندومتر خارج از رحم را تحت تاثیر قرار می دهد.
این لوله ها از لقاح یا حرکت تخمک به لوله های فالوپ جلوگیری می کند (بیماری اندومتریوز، علائم و درمان).
این وضعیت باعث پریودهای دردناک می شود. ، درد شدید هنگام دخول در هنگام مقاربت، اجابت مزاج دردناک و تکرر ادرار همراه با احساس پر بودن مثانه در سیکل قاعدگی یا درد مزمن لگنی.

درمان: بهترین درمان لاپاراسکوپی است که در آن از یک لوله نازک برای معاینه و برداشتن کیست های غیر طبیعی و لوله های مسدود شده استفاده می شود.
بعد از جراحی شش تا هشت ماه بعد باردار خواهید شد. تلقیح داخل رحمی (IUI) تجویز می شود و در موارد شدید از تلقیح داخل وریدی استفاده می شود.

مشکلات تخمدانی: حدود 20 تا 40 درصد از مشکلات ناباروری در زنان ناشی از تخمک گذاری نامنظم است که از آزاد شدن تخمک های بالغ از تخمدان ها جلوگیری می کند.
برخی از زنان هرگز نمی توانند تخمک تولید کنند. نوسانات هورمونی، افزایش یا کاهش بیش از حد وزن، ورزش بیش از حد یا استرس شدید می تواند از دلایل اصلی اختلالات تخمدان باشد.

درمان: پزشک داروهای محرک تخمک گذاری مانند گنادوتروپین ها، کلومیفن، مسدود کننده های پرولاکتین، همراه با IVF و داروهای باروری را تجویز می کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری پیچیده است که در اثر عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود که از تخمک گذاری جلوگیری می کند.
کیست های کوچکی در تخمدان ها ایجاد می شود که باعث تخریب و بلوغ فولیکول های تخمدان می شود.
سایر علائم علل احتمالی شامل پریودهای نامنظم، افزایش وزن، رشد بیش از حد مو و آکنه است.

درمان: تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی که به کنترل وزن کمک می کند و درمان های پزشکی مانند داروهای محرک تخمک گذاری (گنادوتروپین، کلومیفن) همراه با IVF می تواند PCOS را درمان کند.

بیماری های دستگاه تنفسی: لوله های آسیب دیده یا مسدود شده مانع از رسیدن تخمک به رحم و نرسیدن اسپرم به تخمک می شود عقیم سازی.

درمان: جراحی لاپاراسکوپی به باز کردن و ترمیم لوله ها کمک می کند و به دنبال آن IVF انجام می شود.

کیفیت و کمیت تخمک: کیفیت و کمیت تخمک در اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40 کاهش می یابد.
بعد حدود 300 تخم مرغ. بالغ می شوند و با تخمک گذاری آزاد می شوند.

درمان: از آنجایی که از دست دادن تخمک یک فرآیند غیرقابل برگشت است، باید سعی کنید بارداری را در سن باروری خود برنامه ریزی کنید.
همچنین، اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن خود را کاهش دهید، سیگار را ترک کنید، مشکلاتی در مدیریت تیروئید خود دارید و از مکمل های حاوی روغن ماهی استفاده کنید. ، ویتامین های قبل از قاعدگی، پروبیوتیک ها، ویتامین D و کوآنزیم ها.
اگر روش های فوق جواب نداد، راه حل های ممکن دیگر شامل اهدای تخمک یا جنین است.

سطوح پایین پروژسترون: پس از تخمک گذاری، جسم زرد برای حمایت از تخمک گذاری جنین در دوران بارداری، پروژسترون تولید می کند.
کمبود پروژسترون در این مرحله فاکتور فاز لوتئال (LPD) نامیده می شود و می تواند یکی از علل ناباروری باشد.
حتی اگر باردار شوید، جفت و جنین دیگر رشد نخواهند کرد و باعث از دست دادن جنین نمی شوند. سایر بیماری ها مانند پرولاکتین یا اختلالات تیروئید می توانند منجر به عملکرد غیر طبیعی لوتئال شوند.

درمان: ممکن است پزشک شما را به یک متخصص غدد ارجاع دهد.
درمان شامل مکمل پروژسترون، تزریق واژینال یا شیاف برای ضخیم کردن پوشش رحم در آماده سازی برای انتقال جنین است.

مشکلات مخاط دهانه رحم: معمولا قوام مخاط دهانه رحم تغییر می کند و شفاف و الاستیک می شود.
تا اسپرم بتواند به راحتی از طریق مخاط به اندام های تناسلی زنانه حرکت کند.
درباره ناهنجاری های مخاط دهانه رحم رحم از عبور اسپرم جلوگیری می کند.
این مشکلات در زنان مبتلا به دهانه رحم مزمن یا دهانه رحم باریک با هر جراحی دیده می شود و منجر به شکست بارداری می شود.

درمان: شناسایی و درمان عفونت ها و استفاده از روش های کمک باروری مانند آی یو آی و لقاح آزمایشگاهی به حل مشکل کمک می کند (بارداری به روش آی یو آی).

بی دلیل باردار نشوید

از تمام موارد ناباروری، 25 درصد به دلیل ناتوانی در یافتن علت واقعی، حتی پس از طیف گسترده ای از آزمایش ها و ارزیابی ها، به عنوان ناباروری غیرقابل توضیح تشخیص داده می شوند.

پزشکان معمولاً بهترین مرحله برای باردار شدن را داشتن رابطه جنسی منظم توصیه می کنند. اگر بعد از چند سال باردار نشدید، درمان IVF انجام می شود.

ناباروری ترکیبی و باردار نشدن

در اینجا هر دو نفر مشکل باروری دارند یا یکی از آنها مشکل باروری دارد.
درمان مناسب بسته به علت ناباروری ارائه می شود.
در زنان، گاهی اوقات چرخه قاعدگی می تواند از نظر شدت و مدت تغییر کند.
این مشکل نیز می تواند باشد. به طور مستقیم بر باروری تأثیر می گذارد.

دوره حجم بالا

پریودهای سنگین نشانه باروری نیست و گاهی می تواند نشان دهنده مشکل دیگری باشد.
ممکن است احساس خستگی کنید. با از دست دادن خون بیشتر، منابعی را که بدن در طول زمان انباشته کرده است از دست خواهید داد.
اگر پریودهای ناگهانی و شدید دارید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آیا می توان در هر زمانی از ماه باردار شد؟

بارداری در هیچ زمانی از ماه امکان پذیر نیست. برای باردار شدن باید تخمک گذاری کنید
یعنی در روزهایی که تخمک گذاری دارید یا نزدیک به تخمک گذاری هستید باید رابطه جنسی داشته باشید.
دو تا سه روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری روزهای باروری است.
با این حالا باید درک کنید که روزهای بارور مستقیماً به این معنی نیست که همه چیز خوب کار می کند.

روش های بارداری سریع

وقتی تصمیم به بچه دار شدن می گیرید، ممکن است بخواهید سریعتر باردار شوید.
راه هایی برای افزایش شانس باردار شدن وجود دارد.

• برنامه مشاوره یا نظارت

• چند روز یا چند هفته قبل از اقدام به بارداری مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کنید
• بدانید چه زمانی تخمک گذاری دارید. می توانید از کیت پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنید.
• در زمان مناسب رابطه جنسی داشته باشید
• با بهبود رژیم غذایی خود، ورزش منظم، محدود کردن مواد شیمیایی و مصرف مکمل های گیاهی، تعداد اسپرم را افزایش دهید. هر چه زودتر این تغییرات را اعمال کنید، زودتر می توانید باردار شوید.

تالیف و تنظیم: کلمه جدید

مراجع

مامان تقاطع اوما

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد

این مقاله خیلی عالی بود! به خاطرش من به خودمون قول دادم که از این به بعد روزهای تخمک گذاریم رو بیشتر مراقبت کنم.

دکمه بازگشت به بالا