چرا جلیلی در کابینه رئیسی نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همانطور که پیش بینی می شد سعید جلیلی در بین کاندیداهای پوششی انتخابات ریاست جمهوری 1400 قرار گرفت; پوششی برای گرفتن ضربات احتمالی رقبای قدر، ابراهیم رئیسی، هرچند شورای نگهبان به هیچ یک از حریفان قدر اجازه ورود به زمین را نداد.

در هر صورت، رئیس جمهوری که بیشترین رای را در میان رای دهندگان به دست آورد. علیرضا زاکانی و سعید جلیلی دو کاندیدای پوششی رئیسی از حضور در انتخابات انصراف دادند.

از همان ابتدا مشخص بود که زاکانی در حد و اندازه های ریاست جمهوری نیست و تنها برای دفاع از رئیسی و حمله به دولت و منتقدان رئیسی به میدان آمده است. اما سعید جلیلی داستان دیگری داشت. از ابتدای دولت روحانی در سال 92، او سازمانی به نام دولت در سایه تشکیل داده است. این سازمان را می توان نوعی کپی از نظام سیاسی انگلستان در تشکیل دولت سایه حزب رقیب دولت مستقر دانست.

به گفته وی در آن 8 سال از سایه به سایه دولت مستقر برخاسته بود و نقاط ضعف و قوت دولت را می شناخت و برنامه های جامعی داشت. از منظری دیگر، جلیلی را می‌توان با دیگر رقابت‌کننده پوشش، یعنی زاکانی، متفاوت دانست. او برخلاف زاکانی اخلاقی در مناظره ها ظاهر می شد و از حاشیه رفتن پرهیز می کرد و سعی می کرد دستور کار خود را توضیح دهد.

جلیلی در برخی از سخنان خود برخی از اقدامات دولت را کار پسندیده خواند، اما در مجموع رهبری وی نسبت به بینش سیاسی وی انتقاد داشت و در عین حال بر اساس ایدئولوژی که ملکه ذهن اوست. در عین حال سعی می کرد از برخی بداخلاقی ها و بداخلاقی ها دوری کند.

اگرچه خود او این گونه رفتار می کرد، اما برخی از هواداران جلیلی در فضای مجازی شبیه کاندیدای محبوبشان نبودند. جلیلی حتی پس از ورود رئیسی به انتخابات 1395 و سفر به شهرهای مختلف و سخنرانی برای تبلیغ رئیسی از ثبت نام خودداری کرد. یادآوری صحبت های حمایتی جلیلی در سال 1395 به نفع رئیسی، رقابت جلیلی و رئیسی را بیشتر به یک شوخی سیاسی تبدیل کرد!

در هر صورت استعفای جلیلی فصل جدیدی را برای او رقم خواهد زد، هرچند جلیلی در نامه استعفای خود هدف از تشکیل دولت انقلابی را اعلام کرده و از هوادارانش خواسته به رئیسی رای دهند. اما به هر حال، در دنیای سیاسی، نمی توان عقب نشینی را به نفع کسی بدون شرکت در آینده تصور کرد. جلیلی یا حداقل افراد تیمش را نمی توان رد کرد.

معاون اول؛ جلیلی از نیکزاد و فرهاد رهبر قویتر است

با توجه به آرشیو جلیلی، اگر بتوان در دولت ابراهیم رئیسی پستی برای او در نظر گرفت، می توان 3 گزینه را حدس زد. اولی معاون اول رئیس جمهور است. جلیلی اگرچه تجربه مدیریتی چندانی در کارنامه خود ندارد، اما با نگاهی به تیم رئیسی مشخص می‌شود که سایر اعضای آن تیم چیزی جز جلیلی نیستند. حداکثر می توان از علی نیکزاد که تجربه وزارت راه و شهرسازی در دولت احمدی نژاد را دارد، نقل کرد. یا فرهاد رهبر که سابقه اجرایی او به چند ماه ریاست دانشگاه آزاد، چند ماه ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در زمان احمدی نژاد و 3 سال معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات خلاصه می شود. این دو گزینه مهم ترین گزینه برای معاون اول رئیس جمهور هستند، اما جلیلی حداقل 6 سال سابقه دبیری شورای امنیت ملی را داشت و حداقل تجربه او نسبت به دو نفر دیگر واضح تر است؛ اما جلیلی حداقل 6 سال سابقه دبیری شورای امنیت ملی را داشت. و حداقل یک برنامه برای دوره انتخابات داشته باشند که دو نفر دیگر ندارند. با این حال، همه آنها در یک سطح هستند.

بازگشت به دفتر؟

سمت دوم دبیری شورای عالی امنیت ملی است که احتمالاً به سمت سابق خود باز خواهد گشت. البته 8 سال از آخرین روزهای حضور جلیلی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی می گذرد، تغییرات قابل توجهی در نحوه اجرای سیاست های نظام ایجاد شده است و جلیلی با همین کنترل نمی تواند برای این سمت جذابیت زیادی داشته باشد. دست مثل قبل برای چی؟ اول اینکه پرونده هسته ای بعد از ریاست جمهوری روحانی از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حذف و به وزارت امور خارجه تحویل داده شد. بر این اساس دبیرخانه حداقل در حال حاضر جایی در مذاکرات هسته ای ندارد. ثانیاً جلیلی نشان داده که به ایدئولوژی حاکم بر ذهن او بی نهایت وفادار است و به هیچ وجه این روش ها را رها نخواهد کرد. با توجه به تغییر سیاست های اجرایی، چنین گفتمانی نمی تواند پاسخگوی نیازهای امنیتی و سیاسی کشور باشد و کمترین فضای سیاسی و افکار عمومی دیگر سیاست های دوران احمدی نژاد را که ایدئولوژی جلیلی آن نماد سال های احمدی نژاد است، نمی پذیرد.

مدرسه جلیلی وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه یکی دیگر از گزینه های احتمالی جلیلی است. البته شاید جلیلی دیگر رفتن به وزارت امور خارجه را در شأن خود نداند، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، پیام روشنی به طرف های ایرانی برجام و سایر کشورهای جهان خواهد داشت. مالک کشتی فونت دیگری نیست که همان فونت های 84-92 است. از سوی دیگر رئیسی در اولین نشست خبری خود پس از انتخابات گفت که سیاستش تعامل با دنیاست و به خاطر مذاکره از مذاکره پرهیز می کند. تعامل با دنیا همان سیاستی است که جلیلی در ایدئولوژی جلیلی جایگاه خاصی ندارد و مذاکره برای مذاکره کلید واژه ای بود که منتقدان جلیلی در سال های دبیری شورای عالی امنیت ملی برای راهبرد مذاکره او به کار بردند. .

استفاده از چنین واژه ای از سوی رهبری حدس می زد که جلیلی در دستگاه سیاست خارجی رهبری جایی نداشته باشد اما پس از آن اخبار غیررسمی حاکی از نصب علی باقری کنی در وزارت امور خارجه به گوش رسید. ; دست راست جلیلی در مذاکرات هسته ای و نماینده اندیشه جلیلی در میان نسل جوان محافظه کاران تندرو.

باقری کنی معاون جلیلی در شورای عالی امنیت ملی و رئیس ستاد انتخابات جلیلی در سال 92 بود و همچنین معاون امور بین الملل و معاونت حقوق بشر قوه قضائیه در دوره ریاست جمهوری ابراهیم مطرح است. علی باقریکانی، برادرزاده محمدرضا مهدویکانی، یکی از روحانیون محافظه کار و تأثیرگذار است که چند سال پیش درگذشت. مرحوم مهدوی کنی اگرچه جلیلی را فردی سالم و خوب می دانست، اما وی را برای ریاست جمهوری سال 92 مناسب نمی دانست، اما برادرزاده وی از نزدیکان جلیلی بود و تمام تلاش خود را برای به قدرت رساندن او انجام می داد. باقریکانی دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه امام صادق است. دانشگاهی که عمویش سال‌ها ریاست آن را برعهده داشت، سپس پسر عمویش تا سال 2017 رئیس آنجا بود.

در هر صورت، با توجه به اینکه جلیلی بعد از دبیری شورای عالی امنیت ملی و دو بار کاندیداتوری ریاست جمهوری بعید به نظر می رسد وزارت خارجه را در نظر بگیرد، اما اگر باقریکانی برای وزارت خارجه انتخاب شود، نشان می دهد که اگرچه خود جلیلی مستقیماً به وزارت امور خارجه خواهد رفت. وزارتخانه به خارج از کشور نرفته است، اما نماینده و تفکرات مکتب جلیلی در این وزارتخانه راهبردی پیشقدم شد که نتیجه آن احتمالاً پیچیدگی روابط ایران با کشور جهان خواهد بود.

دولت سایه خیرخواه

اما اینکه جلیلی در سخنان خود تلویحا به ادامه دولت در سایه به رهبری ابراهیم رئیسی اشاره کرد، احتمالاً نشانه عدم حضور وی در دولت است، اما حداقل نزدیکان وی و نمایندگان اندیشه جلیلی این کار را خواهند کرد. در کابینه رئیسی حضور داشته باشید. البته دولت در سایه ایشان قطعا با دولت رئیس جمهور بسیار زیبا برخورد خواهد کرد و نحوه برخورد ایشان مانند سال های 92 تا 1400 نخواهد بود، به هر حال اینها همه گمانه زنی و احتمال است و باید تا مرداد ماه صبر کرد. ، چه زمانی ترکیب دولت جدید مشخص می شود.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ چند روزی به آغاز رسمی دولت سیزدهم باقی مانده و همچنان گمانه زنی ها درباره چیدمان کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی وجود دارد. آیا از نیروهای اصلاح طلب استفاده می کند یا خیر؟ یا اگر رهبری از نیروهای گروهی مانند جبهه پایداری دعوت به همکاری نکند، با انتقاد اصولگرایان مواجه می شود؟

عباس امیری فر، فعال سیاسی در این باره گفت: آقای رئیسی گفت: قرار نیست کابینه وابستگی به گروهک ها و گروه ها داشته باشد و باید از همه شخصیت هایی که سابقه روشنی دارند استفاده کرد و کشور نیازمند حرکت انقلابی است. . این واقعیت است زیرا در صورت تداوم مبارزات جناحی و سیاسی بسیاری از مشکلات مردم حل نمی شود و هیچ گروهی از اصولگرایان نباید هدفشان فشار آوردن به آقای رئیسی باشد.

وی ادامه داد: همه گروه هایی که نظام را قبول دارند، معتقد به ولایت فقیه هستند و سخنان امام و رهبری برایشان حجت است، از سهم خواهی پرهیز کنند.

این فعال سیاسی درباره نیروهایی که باید در دولت به کار گرفته شوند، گفت: باید افرادی منصوب شوند که به دنبال حفظ منافع جناحی خود نباشند و خود اصولگرا، آن فرد پایدار یا آن شخصیت اصلاح طلب نیاید دنبال منفعت باشد. برای خود و گروهش انتخابات باید بر اساس شایسته سالاری باشد در این میان ممکن است عده ای خوششان نیاید که اصلاً مهم نیست و پایگاه باید نیروهای منافع ملی انتخاب شود که هدفشان جلب رضای خدا باشد، برای کار کردن. خدا و مردم و نه به دنبال قدرت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر رئیسی از جلیلی دعوت به همکاری نکند ممکن است جبهه پایداری به گروهی علیه دولت رئیسی تبدیل شود، گفت: حتی ممکن است برخی در آقای رئیسی کار کرده باشند که نباید احساس مسئولیت کنند. و همه ما باید به آقای رئیسی کمک کنیم تا مشکلات موجود را حل کند، حدس می‌زنم آقای جلیلی اهل تقابل نیست و از ایشان دعوت به همکاری با دولت می‌شود، قبول می‌کند و در غیر این صورت به این دلیل از دولت انتقاد نمی‌کند. بعید است که جبهه پایداری در صورت عدم رضایت از چیدمان کابینه به یک گروه ضد ریاست جمهوری تبدیل شود.

امیری فر در پایان درباره احتمال استفاده رئیسی از اصلاح طلبان در کابینه گفت: تماس های دفتر آقای رئیسی با برخی اصلاح طلبان نشان داد که می توان از آنها استفاده کرد اما بعید است که اصلاح طلبان در پست های کلیدی یا در آرا باشند. وزارتخانه ها و اگر آقای رئیسی بخواهد از نیروهای اصلاح طلب یا نیروهای دولت آقای روحانی احتمالا در سطوح دوم و سوم مدیریتی استفاده کند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا