چرا باید دو دوز واکسن زد

دانشمندان مدت‌ها حدس می‌زنند که دادن دو واکسن کمی متفاوت می‌تواند پاسخ ایمنی قوی‌تری ایجاد کند، شاید به این دلیل که واکسن‌ها بخش‌های مختلف سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند یا می‌توانند قسمت‌های مختلف ویروس مهاجم را تشخیص دهند.

بیشتر واکسن‌های تولید شده برای مبارزه با بیماری کووید-19 شامل دو دوز است و تقریباً همه افرادی که هر دو دوز را تزریق کرده‌اند واکسن مشابهی را دریافت کرده‌اند.

اما این روند همانطور که برخی کشورها اجازه می دهند و در برخی موارد حتی دوزهای مختلف این دو واکسن را تشویق می کنند در حال تغییر است.

دولت آلمان سه شنبه گذشته اعلام کرد که آنگلا مرکل، صدراعظم 66 ساله، دو واکسن مختلف تزریق کرده است که باعث افزایش علاقه مردم به دریافت دو واکسن متفاوت شده است.

برخی از کشورها این کار را از سر ناچاری انجام داده‌اند، زمانی که موفق به تهیه واکسن خاصی نشده‌اند، یا به عنوان یک اقدام احتیاطی وقتی سؤالاتی در مورد ایمنی واکسن برای کسانی که اولین دوز را دریافت کرده‌اند مطرح می‌شود. با این حال، ایالات متحده تاکنون تمایلی به تشویق این اقدام نداشته است.

اما محققان و سیاست گذاران سلامت به این واقعیت علاقه مند هستند که تزریق واکسن های مختلف به یک فرد در نهایت می تواند مزایای قابل توجهی داشته باشد.

روزنامه نیویورک تایمز سوالات متداول در این زمینه را مطرح کرده و به آنها پاسخ داده است.

مزایای بالقوه تزریق دو واکسن مختلف چیست؟

واکسیناسیون ترکیبی که دانشمندان آن را “پرایمینگ ناهمگن” می نامند، ایده جدیدی نیست و محققان آن را در برخی بیماری ها از جمله ابولا آزمایش کرده اند.

دانشمندان مدت‌ها حدس می‌زنند که دادن دو واکسن کمی متفاوت می‌تواند پاسخ ایمنی قوی‌تری ایجاد کند، شاید به این دلیل که واکسن‌ها بخش‌های مختلف سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند یا می‌توانند قسمت‌های مختلف ویروس مهاجم را تشخیص دهند.

جان مور، ویروس شناس در کالج پزشکی ویل در دانشگاه کرنل نیویورک می گوید: «اثربخشی این استدلال برای کووید-19 نیازمند ارزیابی واقعی داده ها است.

Xu Xing، ایمونولوژیست در دانشگاه مک مستر در کانادا، معتقد است که علاوه بر مزایای ایمنی بالقوه، اختلاط و تطبیق “همچنین در صورت مشکل یا محدود بودن منابع واکسن، انعطاف پذیری لازم را فراهم می کند.”

داده ها چه می گویند؟

در حال حاضر، چندین آزمایش بالینی در حال انجام است تا مشخص شود که آیا تزریق دو واکسن مختلف دارای مزایا یا معایبی است. در آزمایشی به نام Com-Cov، محققان دانشگاه آکسفورد در حال انجام مطالعات ترکیبی مختلف از جمله AstraZeneca-Oxford، Pfizer-Biontech، Moderna و Novavax هستند و مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده اخیراً دوزهای ترکیبی متفاوتی را آزمایش کرده است.

محققان روسی همچنین در حال بررسی تزریق واکسن «اسپوتنیک V» با واکسن AstraZeneca هستند. البته فرمول دوز اول واکسن اسپوتنیک با دوز دوم متفاوت است.

اکثر مطالعات در مراحل اولیه خود هستند، اما نتایج اولیه برخی مطالعات و تحقیقات امیدوارکننده است. به عنوان مثال، ماه گذشته تیمی از محققان اسپانیایی اعلام کردند افرادی که دوز واکسن AstraZeneca و به دنبال آن دوز واکسن فایزر دریافت می کنند، پاسخ ایمنی قوی تری نشان می دهند.

زینگ می گوید: به نظر می رسد این نوع ترکیب نسبت به تزریق دو دوز واکسن AstraZeneca پاسخ ایمنی قوی تری دارد. اما هنوز در مورد دو دوز واکسن فیض نامشخص است.

آیا تزریق دو واکسن مختلف بی خطر است؟

داده های اولیه از مطالعه Kam-Kow نشان می دهد که مخلوط کردن و تطبیق واکسن ها ممکن است عوارض جانبی خفیف و متوسط ​​از جمله تب، خستگی و سردرد را افزایش دهد.

محققان می گویند داده ها نشان می دهد که واکسن ترکیبی ممکن است برخی مضرات کوتاه مدت داشته باشد. با این حال، همچنین ممکن است که عوارض جانبی شدیدتر نشانه ای از پاسخ ایمنی قوی باشد. محققان دریافتند که اکثر عوارض جانبی در عرض 48 ساعت ناپدید می شوند.

به طور کلی، محققان می گویند که انتظار دارند داده ها نشان دهد که این روش ایمن است.

دانیل آلتمن، ایمونولوژیست در امپریال کالج لندن، به نیویورک تایمز گفت: «همانطور که در 18 ماه شوک ناشی از بیماری کووید-19 آموختیم، هرگز نگویید هرگز، بلکه هرگونه خطر جدید مرتبط با آنچه را که اساسی است توجیه کنید. رویکرد، بررسی و آزمون در ایمونولوژی شناختی. واقعا سخت بود.

واکسن ترکیبی در کدام کشورها تزریق می شود؟

مقامات بهداشتی در کشورهای مختلف اجازه استفاده از واکسن های ترکیبی با ساختار مشابه را می دهند. بریتانیا اجازه تزریق واکسن های ترکیبی را از اولین روزهای واکسیناسیون داده است.

مقامات برخی کشورها از جمله آلمان، کانادا، سوئد، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا گفته اند افرادی که یک دوز از واکسن AstraZeneca را دریافت کرده اند، می توانند دوز دوم واکسن را دریافت کنند. این به دلیل یک اختلال لخته شدن خون نادر ناشی از واکسن AstraZeneca است. کره جنوبی هفته گذشته نیز اعلام کرد که پرسنل پزشکی که اولین دوز واکسن AstraZeneca را دریافت کرده اند، ممکن است دوز دوم واکسن فایزر را به دلیل تاخیر در تامین واکسن دریافت کنند.

هیئت مشاوره ایمن سازی کانادا همچنین گفت که واکسن های فایزر و مدرنا می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند.

با این حال، FDA محافظه کارانه تر عمل کرده است. به گفته آژانس، افرادی که یک دوز از واکسن‌های فایزر و مدرنا را دریافت کرده‌اند، ممکن است در شرایط استثنایی، مانند زمانی که واکسن اولیه در دسترس نیست، دوز دیگری دریافت کنند.

مور گفت: “من نمی توانم تصور کنم که FDA این نوع استراتژی ترکیبی را بدون ارزیابی مناسب داده های کارآزمایی بالینی تایید کند.”

آنگلا مرکل دو واکسن مختلف دریافت کرد

آلمان به شدت از اسرار پزشکی محافظت می کند، حتی در میان مقامات خود، اما استفان زایبرت، سخنگوی مرکل، گفت که انتخاب واکسن صدراعظم آلمان تا حدی به عنوان نمونه بود.

موارد گزارش شده لخته شدن خون و خونریزی غیرطبیعی بسیاری از کشورهای اروپایی را بر آن داشته است که استفاده از واکسن AstraZeneca را محدود یا متوقف کنند.

اما زمانی که مرکل واکسن AstraZeneca را در آوریل دریافت کرد، بسیاری از مردم هنوز نسبت به او شک داشتند و سرعت واکسیناسیون را کاهش داد.

سیبرت روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: “وقتی صدراعظم AstraZeneca را به عنوان اولین دوز واکسن خود انتخاب کرد، توانست بسیاری از مردم را متقاعد کند که با AstraZeneca واکسینه شوند.”

کمیسیون واکسن آلمان در ماه آوریل توصیه کرد که افراد زیر 60 سال که اولین دوز واکسن AstraZeneca را دریافت کرده اند باید دوز دوم فایزر یا مدرنا را دریافت کنند.

سیبرت گفت: «شاید او [مرکل] بتواند از این طریق نگرانی مردم در مورد واکسن ترکیبی را کاهش دهد.

مور به نوبه خود می‌گوید مشکلی با ترکیب واکسن‌ها ندارد، اما درباره نظر کارشناسی مرکل در این مورد کنجکاو است. وی خاطرنشان می‌کند که یک رئیس‌جمهور آمریکا باید در این مرحله از همه‌گیری چنین کاری انجام دهد، زیرا تنظیم‌کننده‌های آمریکایی بسیار محتاط هستند و آن را تایید نکرده‌اند.

برای خواندن این فایل، لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید یا از مرورگر دیگری استفاده کنید.

فاصله بین دوز اول و دوم واکسن کرونا چقدر باید باشد؟

«در دسترس نبودن دوز دوم واکسن کرونا» در ایران دغدغه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.

از سوی دیگر، مخاطبان بی بی سی فارسی نیز پیام های زیادی در این باره برای ما ارسال کرده اند. آنها می گویند اعضای سالخورده خانواده خود که اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند، اکنون که نوبت دریافت نوبت دوم است، با پاسخ منفی مراکز بهداشتی مواجه شده اند.

بسیاری از شنوندگان ما گزارش دادند که به آنها گفته شده “دوز دوم واکسن کرونا نداریم” و بعداً بازگردند. برخی از یک دوره حداکثر تا سه ماه آینده را نشان دادند.

در حساب های منتشر شده، مشکل دوز دوم واکسن سینوفارم بود.

دکتر مازیار صدری، متخصص مراقبت های ویژه در لندن، در مورد عواقب تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا توضیحاتی ارائه کرد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رادیو بی بی سی، به صفحه رادیو مراجعه کنید یا به برنامه های ما در Soundcloud گوش دهید.

با گذشت بیش از شش ماه از شروع واکسیناسیون عمومی علیه کووید-19 برای دوز تقویت کننده یا دوز سوم، گمانه زنی ها در مورد نیاز به دریافت دوز چهارم در کشورهای مختلف جهان در حال افزایش است.

با گذشت بیش از شش ماه از شروع واکسیناسیون عمومی علیه کووید-19 برای دوز تقویت کننده یا دوز سوم، گمانه زنی ها در مورد نیاز به دریافت دوز چهارم در کشورهای مختلف جهان در حال افزایش است.

به گفته نیویورک تایمز، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، چهارمین دوز تقویت کننده را برای همه بزرگسالان 50 سال و بالاتر تایید کرده است، مشروط بر اینکه حداقل 4 ماه از دوز مصرفی آنها گذشته باشد. در عین حال، کسانی که واکسن تک دوز جانسون و جانسون را دریافت کرده اند، می توانند دوز تقویت کننده واکسن را نیز تزریق کنند.

با این حال، شواهد علمی برای دوز چهارم حداقل ناقص است، و محققان در مورد نیاز به این واکسن اختلاف نظر دارند. اما آیا دوز تقویت کننده دوم باید تزریق شود؟

سازندگان واکسن چه می گویند؟

دو هفته پیش، فایزر برای دریافت دوز دوم واکسن تقویت کننده برای افراد 65 سال و بالاتر، از سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأییدیه گرفت. دو روز بعد، مدرنا درخواست مشابهی کرد، اما برای همه بزرگسالان بالای 18 سال. مدیران این شرکت‌ها در برنامه‌های تلویزیونی ظاهر شده‌اند و از نیاز به چهارمین دوز واکسن دفاع کرده‌اند، اما شواهد زیادی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکرده‌اند.

سعد عمر، مدیر مؤسسه سلامت جهانی در دانشگاه ییل، می‌گوید که علیرغم اعلام‌های متعدد در مورد تزریق دوز سوم، «کمتر از نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده با دریافت واکسن تقویت‌کننده موافقت کرده‌اند، حتی زمانی که ویروس در حال گسترش بود. کشور.” »

عمر گفت، به جای اصرار بر تکرار این رویکرد معیوب، مقامات دولت فدرال ایالات متحده باید وقت خود را صرف یافتن بهترین استراتژی واکسیناسیون کنند.

نظر دانشمندان در مورد چهارمین دوز واکسن چیست؟

کارشناسان بهداشت عمومی می گویند که تحقیقات انجام شده تاکنون برای اندازه گیری اثربخشی دوز چهارم محدود است و این واکسیناسیون فقط برای افراد بالای 65 سال یا کسانی که بیماری های زمینه ای دارند ضروری است.

قانع‌کننده‌ترین داده‌ها، از یک مطالعه در اسرائیل، نشان داد که بزرگسالان بالای 60 سال که دوز چهارم را دریافت کرده‌اند، 78 درصد کمتر از افرادی که تنها سه واکسن دریافت کرده‌اند، در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-19 هستند.

با این حال سوالاتی در مورد این تحقیق باقی مانده است که هنوز توسط مجلات تخصصی مورد ارزیابی علمی قرار نگرفته است. پل آفیت، مدیر مرکز ایمن سازی در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، گفت: «کسانی که داوطلبانه برای دریافت چهارمین دوز واکسن داوطلب شدند، احتمالاً به طور طبیعی افرادی هستند که به سلامتی بیشتری توجه دارند. آنها بیشتر ورزش می کنند، کمتر سیگار می کشند و بیشتر ماسک می زنند. این عوامل ممکن است باعث شود که واکسن تقویت‌شده مؤثرتر از آنچه هست عمل کند.»

محققان می گویند که دوز چهارم سطح آنتی بادی را به همان حداکثر دوز تقویت کننده اول برمی گرداند و نه بیشتر. به همین دلیل، احتمالاً اثرات آن مانند گذشته موقتی است. ماریون پپر، ایمونولوژیست در دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «اگر پاسخ ایمنی طولانی‌تر و با کیفیت‌تری ایجاد نکند، ارزش آن کمی مشکوک است.

ده‌ها مطالعه نشان داده‌اند که اکثر افرادی که تا به حال واکسینه شده‌اند به خوبی در برابر بیماری‌های جدی محافظت می‌شوند و اکثر افرادی که واکسینه شده‌اند که به‌شدت بیمار می‌شوند یا می‌میرند، مسن‌تر هستند یا سیستم ایمنی بدنشان به‌شدت به خطر افتاده است.

به اینستاگرام فارسی یورونیوز بپیوندید

چه کسی از تزریق تقویت کننده دوم سود می برد؟

بر اساس شواهد محدودی که تاکنون در دسترس است، تنها افرادی که دارای نقص ایمنی هستند یا بالای 65 سال سن دارند، احتمالاً بیشترین سود را از این تزریق خواهند برد. دکتر واچر می گوید: اگر بیش از پنج یا شش ماه از آخرین تزریق خود فاصله دارید و در معرض خطر بالا یا بسیار زیاد هستید، تزریق کنید.

جان ویری، مدیر مؤسسه ایمونولوژی در دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید حمایت از دوز چهارم بدون شواهد قطعی دشوار است، اما او توصیه می‌کند که آن را به همه افرادی که واجد شرایط هستند داده شود. او گفت: “این ویروس ممکن است اکنون کمتر خطرناک باشد، اما از بین نرفته است، بنابراین کسانی که دوزهای تقویت کننده دریافت نمی کنند ممکن است خود به خود یا اطرافیان خود را در برابر عفونت آسیب پذیر کنند.”

تزریق دوره ای واکسن های تقویت کننده؛ یک استراتژی موثر؟

برخی از کارشناسان بر این باورند که اگر افراد مجبور باشند هر چند ماه یک بار یک دوز تقویت کننده دریافت کنند که فقط یک تا سه ماه از آنها محافظت می کند، این یک رویکرد غیر عملی و غیر واقعی است. دکتر آفیت می گوید: «این یک استراتژی بهداشت عمومی نیست، یک استراتژی معقول نیست.

پاییز گذشته، دولت بایدن دوز تقویت کننده دوم را برای بیشتر آمریکایی ها تجویز کرد تا شیوع ویروس را محدود کنند، اما اکنون یک مطالعه در اسرائیل روی جوانان نشان می دهد که دوز چهارم مصونیت چندانی در برابر سویه میکرونی ویروس کرونا ایجاد نمی کند. همانطور که باید باشد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، واکسن فایزر 30 درصد و واکسن مدرنا تنها 11 درصد در پیشگیری از این سویه از ویروس کرونا موثر بوده است. در واقع، هیچ داده قابل اعتمادی در مورد دوز تقویت کننده دوم سایر واکسن ها وجود ندارد.

محققان می گویند کاهش موارد هر درصد که باشد به این معنی است که احتمال انتقال ویروس کمتر است، بنابراین در مفید بودن دوز چهارم شکی نیست. با این حال، استفاده از آن به عنوان یک راه حل و استراتژی بادوام همچنان سوال برانگیز است.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا