چرا باید از هدر رفتن انرژی گرمایی جلوگیری کنیم

جلوگیری از اتلاف گرما در فصل سرما یکی از مهم ترین دغدغه های خانواده هاست. بسیاری از خانواده ها از گرانی قبوض بنزین در پاییز و زمستان شکایت دارند. گروه دیگری از خانواده ها هستند که می گویند از هر سیستم گرمایشی استفاده می کنند و خانه آنها گرم نمی شود. فکر میکنی مشکل چیه؟ آیا راهی برای گرم نگه داشتن خانه وجود دارد؟ آیا راهی برای جلوگیری از اتلاف گرما در فصول سرد سال وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات با زومیلا همراه باشید.

چگونه از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری کنیم؟

در فصول سرد سال، گرم کردن و گرم نگه داشتن خانه یک مشکل مهم به حساب می آید. مردم همیشه به دنبال راه هایی برای جلوگیری از هدر رفتن گرما در خانه خود هستند تا بتوانند خانه خود را گرم نگه دارند و هزینه اضافی برای قبض برق و گاز نپردازند. در این مقاله شما را با راه هایی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرارتی آشنا می کنیم. پس با ما همراه باشید و اجازه دهید 10 نکته اساسی را به شما یادآوری کنیم.

1- سیستم گرمایش مناسب چیست؟

مهم ترین عامل در مصرف انرژی، انتخاب سیستم گرمایشی مناسب برای خانه است. این سیستم گرمایشی باید بسته به شرایط خانه و آب و هوای محل زندگی انتخاب شود.

با ارائه مثالی این مشکل را بهتر توضیح می دهیم:

به عنوان مثال شومینه بازده انرژی پایینی دارد زیرا بیشتر حرارتی که تولید می کند از دودکش خارج می شود و نمی تواند خانه را خیلی گرم کند اما اجاق گاز با اینکه سیستم قدیمی است اما بازده انرژی بالایی دارد و گرمایی که تولید می کند. برای گرم کردن خانه استفاده می شود.

اگر در آپارتمان زندگی می کنید و واحد شما در پارکینگ قرار دارد، پس زیرزمین شما خالی است. حتما در فصول سرد سال با مشکلی مواجه خواهید شد که خانه شما نسبت به طبقات دیگر سردتر می شود و باید به فکر گرمایش خانه باشید.

در خانه های واقع در پارکینگ به دلیل عبور هوای سرد از زیر ساختمان، کف خانه خنک می شود و برای رهایی از این مشکل افزایش درجه گرمایش راه حل مناسبی نیست.

در خانه هایی با این شرایط باید از سیستم گرمایش از کف استفاده کرد. با استفاده از چنین سیستم هایی با صرف انرژی کمتر به نتیجه دلخواه می رسید.

بنابراین انتخاب سیستم گرمایشی مناسب برای منزل می تواند در کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف حرارت موثر باشد.

2- استفاده بهینه از نور و انرژی خورشید

اگر خورشید در داخل خانه شما می تابد، بهتر است در روزهای آفتابی پرده های خانه را ببندید و از گرما و نور خورشید استفاده کنید.

استفاده صحیح از انرژی خورشیدی نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی در خانه دارد.

نور خورشید علاوه بر گرم کردن خانه و پرهیز از مصرف بی رویه برق باعث شادابی زندگی و کاهش افسردگی در افراد می شود.

نور خورشید همچنین یک ضدعفونی کننده است و می تواند میکروب های خانه را از بین ببرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، اشعه خورشید حاوی ویتامین D است و قرار گرفتن در مقابل نور به تامین این ویتامین در بدن کمک می کند.

توجه داشته باشید که بستن پرده ها در روزهای ابری نتیجه معکوس دارد و مصرف انرژی در خانه را افزایش می دهد.

به طور کلی، پرده ها به عنوان عایق عمل می کنند و گرما را در خانه نگه می دارند. می دانیم که هر چه پرده های خانه ضخیم تر باشند، گرمای بیشتری را عایق می کنند و خانه گرمتر می شود.

3- از گرمای آشپزخانه نیز استفاده کنید

غذا در آشپزخانه تهیه می شود و بیشتر غذاها نیاز به پخت دارند. این پخت با حرارت انجام می شود. پیشنهاد ما استفاده بهینه از حرارت تولید شده برای تهیه غذا است، مثلاً اگر از فر برای پخت و پز استفاده می کنید، پس از اتمام کار، دستگاه را خاموش کرده و آن را باز بگذارید. انجام این کار باعث می شود که فر گرمای خود را با سرد شدن به داخل خانه تزریق کند.

در اینجا ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که هنگام آشپزی در آشپزخانه درجه بخاری خانگی را کاهش دهید زیرا فعالیت در کنار اجاق گاز باعث افزایش دمای بدن شما می شود و به طور خودکار گرم می شوید.

4- دودکش شومینه و کانال کولر راه های فرار گرما هستند

امروزه از شومینه ها در بسیاری از خانه ها استفاده می شود زیرا ظاهر بسیار خوبی دارند. اما اگر از شومینه خود استفاده نمی کنید، به یاد داشته باشید که دودکش را ببندید و آن را از داخل وصل کنید. در این صورت گرمای خانه هدر نمی رود. برای بستن مسیر دودکش می توانید از پشم عایق، پشم شیشه و بادکنک های مخصوص استفاده کنید.

اما به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید شومینه را بعدا روشن کنید، قبل از هر کاری، آن عایق های دودکش را بردارید تا جا برای آن باز شود.

کانال کولر یکی دیگر از مواردی است که هوای گرم از خانه خارج شده و هوای سرد وارد خانه می شود. با شروع فصل سرما، دریچه های کولر گازی را ببندید و برای حفظ امنیت می توانید جلوی دریچه ها را با یک لایه پلاستیک بپوشانید.

5- پنجره های دوجداره برای جلوگیری از اتلاف حرارت

پنجره های دوجداره روشی مدرن برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در داخل خانه است که این روزها بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند.

این پنجره ها از دو یا سه لایه شیشه ساخته شده اند و بین دو لایه شیشه گاز یا هوا وجود دارد، بنابراین گرما نمی تواند به راحتی از یک طرف پنجره به طرف دیگر منتقل شود.

پنجره های دوجداره علاوه بر عایق حرارتی، عایق صدا نیز هستند و از انتقال صدا جلوگیری می کنند.

برای تعویض پنجره های خانه با پنجره های دوجداره باید هزینه بالایی را پرداخت کنیم اما میزان صرفه جویی انرژی این پنجره ها در دراز مدت هزینه اولیه را جبران می کند.

6- به بخاری و رادیاتور توجه کنید

اگر بخاری خانه شما بخاری و شوفاژ است، باید آن را ساکت نگه دارید.

اگر اجسام بزرگ مانند مبل را در نزدیکی رادیاتور قرار دهید، این اجسام گرمای تولید شده توسط رادیاتور را به مرور جذب می کنند و اجازه نمی دهند خانه شما گرم شود.

برخی از افراد برای دکوراسیون منزل از اجاق گاز استفاده می کنند و وسایل تزیینی را در آن قرار می دهند، توصیه می کنیم چیزی روی اجاق گاز نگذارید.

بهتر است یک قفسه کمی بالاتر از رادیاتور نصب شود تا گرمایی که به سمت پایین بالا می رود بازیابی شود. این ترفند کمک زیادی به گرم نگه داشتن خانه می کند.

7- آب بندی درب و پنجره انتقال حرارت

درزها و شکاف های در و پنجره محل هایی از خانه هستند که گرما از خانه خارج می شود. استفاده از پنجره های دو جداره می تواند در این امر به شما کمک کند. اما اگر هنوز احساس می‌کنید که درزی وجود دارد که گرما هدر می‌رود، آن را با استفاده از درزگیرهای مخصوص یا یک تکه پارچه بپوشانید.

8- برای جلوگیری از اتلاف حرارت از ترموستات استفاده کنید

برای شما عادی نیست که بخاری های خانه را در تمام روز و شب روشن بگذارید. نکته منفی این است که نمی توانید چندین بار در شب از خواب بیدار شوید و بخاری ها را خاموش و روشن کنید.

در اینجا می توانید از ترموستات یا تایمر استفاده کنید.

هنگام تنظیم ترموستات، مراقب باشید که آن را خیلی بالا یا پایین تنظیم نکنید.

برای منازل مسکونی توصیه می کنیم دمای ترموستات موتورخانه حدود 68 درجه سانتیگراد باشد.

اگر در خانه خود از رادیاتور یا سیستم گرمایش هوشمند استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم دمای قطع گرمایش را روی 20 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

9- لباس گرم و ضخیم بپوشید

اکثر ایرانی ها عادت دارند در سرما دمای بخاری هایشان را بالا ببرند و در خانه لباس های نازک و خنک بپوشند و از این موقعیت استفاده کنند. برخی افراد زیاده روی می کنند و گاهی آنقدر خانه را گرم می کنند که به دلیل گرما مجبور می شوند پنجره ها را باز کنند.

باید گفت که اینها متاسفانه عادات بسیار بدی هستند و منجر به افزایش مصرف سوخت می شوند.

به جای افزایش دمای خانه و پوشیدن لباس های نازک، باید دمای خانه را در حد نرمال نگه داشت و ساکنان خانه از لباس های گرمتر و ضخیم تر استفاده کنند.

پوشیدن جوراب در خانه به گرم نگه داشتن بدن در هوای سرد کمک می کند.

10- تعمیر و نگهداری وسایل گرمایشی

لوازم خانگی بعد از مدتی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. با نگهداری تجهیزات، عیوب ناشی از ساییدگی اصلاح می شود.

سیستم های گرمایش خانه از جمله وسایلی هستند که نیاز به نگهداری دارند. یادتان باشد موتورخانه، بخاری، بخاری، شوفاژ و سایر سیستم های گرمایشی خانه خود را قبل از فرا رسیدن فصل سرما چک کنید تا در صورت نیاز به تعمیر، در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.

به عنوان مثال، اگر هوا در داخل لوله های رادیاتور گیر کند، راندمان گرمایش را کاهش می دهد، اما با تهویه ساده می توان این مشکل را حل کرد و از اتلاف انرژی گرمایی در خانه جلوگیری کرد.

خلاصه راه های جلوگیری از اتلاف گرما

صرفه جویی در انرژی حرارتی و جلوگیری از اتلاف گرما از خانه در فصل پاییز و زمستان یکی از دغدغه های خانواده هاست.

انتخاب سیستم گرمایشی مناسب برای موقعیت منزل و محل سکونت نقش مهمی در حفظ انرژی حرارتی خانه دارد.

برای کاهش مصرف انرژی در فصول سرد سال باید از نور خورشید و انرژی خورشیدی به طور بهینه و صحیح استفاده کرد.

برای حفظ انرژی حرارتی خانه وسایلی مانند بستن دریچه کولر و بستن دودکش شومینه پیشنهاد می شود.

اجسام بزرگ را نباید در اطراف رادیاتور قرار داد، زیرا گرما را جذب می کنند و اجازه نمی دهند خانه گرم شود.

پنجره های دو جداره عایق صدا و عایق حرارتی هستند و می توانند نقش حیاتی در جلوگیری از اتلاف گرما داشته باشند.

سیستم های گرمایشی باید به طور منظم سرویس شوند زیرا این کار باعث افزایش کارایی این دستگاه ها می شود.

پوشیدن لباس گرم بهتر از افزایش درجه بخاری است.

از سری مقالات زومیلا مقاله نکاتی برای دانستن شومینه های گازی را بیابید! همچنین می توانید نظرات خود را در قسمت نظرات در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید. ممنون که تا آخر با ما بودید

برای جلوگیری از اتلاف گرما چه باید کرد؟ کتاب علوم تجربی چهارم دبستان، همراه با آموزش و پرورش ماگرتا در آینده است.

پاسخ: استفاده از مواد نارسانا می تواند از اتلاف گرما در زمستان و ورود گرما به خانه در تابستان جلوگیری کند. با انجام این کار، ما همچنین به صرفه جویی در انرژی کمک می کنیم.

بیشتر بدانید:

در روزهای خیلی سرد و خیلی گرم که کولر و گرمایش روشن است پنجره ها را باز نمی گذارم.

من و خانواده ام از بتونه برای پوشاندن شکاف بین در و پنجره استفاده می کنیم.

در هوای سرد از پرده های ضخیم برای پوشاندن پنجره ها استفاده می کنیم.

همچنین بخوانید : پاسخ درس 5 علوم چهارم

برای پرسیدن سوالات دوره خود، به بخش نظرات این مقاله مراجعه کنید. همچنین حتما کلمه Magerta را به انتهای جستجوهای دوره گوگل خود اضافه کنید تا بهترین پاسخ ها را ببینید.

فصل سرما در راه است و شما را مجبور می کند خانه خود را گرم نگه دارید. کم کم وقت آن می رسد که رادیاتورها را از انبار خارج کنیم. در این مقاله ایران آتا دو توصیه برای جلوگیری از اتلاف گرما به شما پیشنهاد می کنیم.

پرده های ضخیم برای درها و پنجره ها

بیشتر گرمای خانه می تواند از طریق درزگیر پنجره ها و درها خارج شود. برای جلوگیری از اتلاف گرما از خانه به بیرون، می توانید از عایق حرارتی موثر و پرده های ضخیم جلوی در و پنجره استفاده کنید.

استفاده از عایق بازتابی در سیستم های گرمایشی

بسیاری از منابع حرارتی در کنار دیوارها قرار دارند. برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرارتی، توصیه می کنیم عایق بازتابی را روی دیوار پشت سیستم های گرمایش قرار دهید. به عنوان مثال، می توانید از فویل آلومینیومی موجود در بازار استفاده کنید و آن را به یک تکه مقوا بچسبانید و پشت رادیاتور خود قرار دهید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سجاد رحمانی

مقاله خوبی بود، به وضوح توضیح داده که چطور از هدر رفتن انرژی گرمایی جلوگیری کرد. فقط شاید بشه بیشتر به شیوه های عملی برای پیاده سازی این ایده ها پرداخت. اما در کل این مقاله خوب بود و ممنون بابت این مطلب.

پريسا

واقعا مقاله خوبی بود در مورد اهمیت جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایی! من تا به حال به این موضوع به این شکل فکر نکرده بودم. ممنون که این موضوع رو به این خوبی روشن کردید.

امين

مقاله خوبی بود، ولی مطمئن نیستم که همه می‌تونن برای جلوگیری از هدررفت انرژی گرمایی اقدامات لازم رو انجام بدن. شاید بعضی از افراد نمی‌تونن به دلیل محدودیت‌های مالی یا فنی. اما به هر حال، خوب بود که درباره این مسئله مطالعه کردم.

دکمه بازگشت به بالا