چگونه به گل ارکیده اب دهیم

زمان مطالعه: 16 دقیقه

گل ارکیده گیاهی زیبا و پرطرفدار با گل های درشت و ماندگار و البته رنگ های جذاب و خاص است. نگهداری از گل ارکیده نسبتاً دشوار است، اما زیبایی منحصر به فرد و خاص آن، حتی اگر سخت باشد، ارزش مراقبت از آن را دارد. این گل نمادی از زنانگی، زندگی جدید، شکوه و عشق و یکی از بهترین هدایای روز زن است. امکان ندارد زن یا مردی این گل را به عنوان هدیه دریافت کند و از این هدیه تعجب نکند.

با توجه به جذابیت بصری گل ارکیده، اگر به دنبال گلی جذاب برای منزل خود هستید، به شما توصیه می کنیم گل ارکیده را ذخیره و خریداری کنید. درست است که روش نگهداری از گل ارکیده در مقایسه با سایر گیاهان دشوار است، اما نگران نباشید، ما در این مقاله گلستان هر آنچه را که باید در مورد نحوه نگهداری از گل ارکیده بدانید را به شما خواهیم گفت. با گلستان همراه باشید.

فهرست:

مختصری در مورد گل ارکیده

سختی نگهداری گل ارکیده این است که این گیاه روش نگهداری متفاوتی با سایر گیاهان دارد و این نیاز به صبر دارد. ایران گل و گیاه دارد) راحت تر است.

جالب است بدانید که بیش از 20000 گونه ارکیده در جهان وجود دارد و به جرات می توان گفت که از نظر تنوع در صدر لیست گیاهان قرار دارد. سازگاری این گیاه با محیط های مختلف و همچنین فصل گلدهی طولانی آن، این گیاه را به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی مورد استفاده در دکوراسیون داخلی تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای انتخاب گل ارکیده سالم

گل ارکیده نارنجی

نحوه نگهداری از گل های ارکیده گلدانی

گل ارکیده در کشورهایی مانند مالزی و تایلند روی شاخه‌ها رشد می‌کند که به ما کمک می‌کند بفهمیم که گل ارکیده در حالت طبیعی خود در خاک زندگی نمی‌کند و رطوبت هوا و باران را دریافت می‌کند که نیاز به رطوبت بالایی دارد.

خاک مناسب برای نگهداری گل ارکیده

از آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که گل ارکیده را نباید در خاک معمولی کاشت و به خاک مخصوص خود نیاز دارد. مهمترین ویژگی خاک ارکیده این است که زهکشی خوبی دارد و آب به سرعت از آن عبور می کند.

به طور کلی دو نوع خاک برای گل ارکیده استفاده می شود:

پوست درخت (تراشه)

فوم درشت

اگر خاک ارکیده از پوست درخت تشکیل شده باشد، لازم است سالی یک بار یا هر دو سال یک بار تعویض شود، زیرا بافت چوبی آن به مرور زمان تحلیل رفته و خاصیت زهکشی خود را از دست می دهد.

هنگام مراقبت از گل ارکیده، برای تغییر خاک آن، به سادگی و به آرامی ارکیده را از گلدان خارج کنید، خاک قبلی را دور بریزید و ریشه های پوسیده و سیاه شده را با قیچی ببرید. حالا گیاه را دوباره در گلدان قرار دهید و خاک جدید را داخل آن بریزید. به گفته پرورش دهندگان ارکیده بهترین خاک برای این گیاه پوست درخت یا تراشه است.

مقاله مرتبط: بهترین مواد برای تهیه خاک گل ارکیده در خانه چیست؟

سیستم های آبیاری

یک سوال رایج که اکثر مردم در مورد مراقبت از ارکیده می پرسند این است: هر چند وقت یکبار باید گلدان ارکیده خود را آبیاری کنند؟ این سوال اساساً اشتباه است زیرا دفعات آبیاری بستگی به این دارد که گیاه شما به چه مقدار آب نیاز دارد، چه مقدار رطوبت، گرما و جریان هوا در محیط زندگی خود و چه نوع گیاهی دارد.

اجازه دهید یک راز مهم را به شما بگوییم: اگر سعی کنید گیاهان خود را طبق برنامه و نظم خاصی آبیاری کنید، گیاه شما قطعا می میرد. پاسخ به این سوال این است که گیاه را یک روز قبل از خشک شدن کامل خاک آبیاری کنید.

برای اطلاع از میزان رطوبت خاک گلدان، مقداری خاک بردارید و بین انگشتان خود نگه دارید تا میزان رطوبت آن را بفهمید یا انگشت خود یا یک سیخ چوبی را داخل خاک فرو کنید و از آن برای بررسی میزان رطوبت استفاده کنید. مرطوب. محتوا. . اگر چند اینچ بالای خاک خشک باشد، به این معنی است که زمان آبیاری فرا رسیده است.

بهترین راه برای آبیاری ارکیده این است که تمام سطح گلدان را با آب بپوشانید و مقدار آن به اندازه ای باشد که آب اضافی از زیر تخلیه شود. زهکشی گلدان نیز نکته بسیار مهمی است. یعنی کف گلدان باید سوراخ های متعددی داشته باشد تا آب اضافی به راحتی خارج شود.

ارکیده زرد

رطوبت لازم برای نگهداری گل ارکیده

گل ارکیده گیاهی رطوبت دوست است و محیط نگهداری آن باید مرطوب باشد. با توجه به این مشکل، اگر در مجاورت دریا زندگی می کنید و محیط زندگی شما 40 تا 60 درصد رطوبت دارد، نیازی به تامین رطوبت نیست، اما اگر در مناطق خشک زندگی می کنید، می توانید روزانه آن را با اسپری آب اسپری کنید تا رطوبت مورد نیاز تامین شود. رطوبت مراقبت از گل ارکیده همچنین می توانید از مرطوب کننده سرد استفاده کنید یا گلدان را در بستری از سنگریزه و آب قرار دهید، اما توجه داشته باشید که ته گلدان و ریشه گیاه باید دور از سنگریزه و بدون تماس باشد. با آب داخل گلدان در غیر این صورت رطوبت خیلی زیاد می شود از سوراخ ته گلدان وارد خاک می شود و باعث پوسیدگی ریشه می شود.

علاوه بر موارد فوق می توانید مقاله روش های افزایش رطوبت برای گیاهان سرپوشیده را نیز در وبلاگ گلستان مطالعه کرده و از سایر روش های ذکر شده در این مقاله استفاده کنید.

دمای مناسب برای نگهداری گل ارکیده

ارکیده دمای 16 تا 24 درجه سانتیگراد یا دمای متوسط ​​را دوست دارد. اگر می خواهید گل های ارکیده با کیفیت و درشت داشته باشید، گلدان را در همان دما و در محیطی با جریان هوای متوسط ​​قرار دهید، مثلا اتاقی با پنجره یا کولر، اما باید مراقب باشید که ارکیده را در آن قرار ندهید. جلوی کولر یا کولر گازی قرار ندهید.

نکته ای که باید در مورد نگهداری از گل های ارکیده در نظر داشته باشید این است که به طور کلی باید از قرار دادن گل در نزدیکی رادیاتور و جریان هوای گرم یا سرد خودداری کنید.

گل ارکیده زرد

کود دهی و پیوند

ارکیده نیاز به کوددهی دارد زیرا خاک مواد مغذی گیاه را تامین نمی کند. پرورش دهندگان ارکیده توصیه می کنند همیشه یک چهارم مقدار توصیه شده کود محلول در آب را در آبی که به ارکیده می دهید حل کنید و به آن آبیاری کنید. به این ترتیب همیشه مقدار کمی کود به گیاه می رسد و شما نگران کود دادن به گیاهان خود نباشید.

نور لازم برای نگهداری گل ارکیده

گل ارکیده به محیطی روشن نیاز دارد اما نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد. بنابراین، پنجره ها باید پرده نازکی داشته باشند تا نور خورشید مستقیماً به گیاه نتابد. از آنجایی که در اکثر خانه ها نور زیادی وجود ندارد، بهتر است ارکیده هایی را انتخاب کنید که به نور کمتری نیاز دارند.

مطالب پیشنهادی: کودهای مناسب برای رشد گیاه

مراقبت از گل ارکیده بعد از گلدهی

پیشنهاد می کنیم بعد از هر گلدهی خاک گلدان را عوض کنید و کوددهی را فراموش نکنید. کوددهی در دوره استراحت گیاه باعث استحکام بیشتر آن می شود و گل ها در دوره بعدی قوی و زیبا خواهند بود. علاوه بر این، پس از گلدهی، شاخه گل خشک شده را از گیاه جدا کنید.

اگر این دستورالعمل ها را دنبال کنید، ارکیده پس از 6 تا 9 ماه دوباره شکوفا می شود. با این حال، ممکن است این اتفاق نیفتد، بنابراین اگر ارکیده شما گل نمی دهد، ممکن است به دلیل یک یا چند مورد زیر باشد:

نور خیلی کم یا زیاد

دمای نامناسب

کود خیلی کم یا زیاد

آبیاری زیاد یا کم

گیاه نیاز به تعویض گلدان دارد

گل های زیبای ارکیده

پیشنهادی بر اساس تجربه ما در گلستان برای گلدهی مجدد ارکیده گلدانی.

می توانید گل ارکیده را با خود به حمام ببرید تا هوای مرطوب مناطقی که ارکیده در ماشین رشد می کند را تداعی کند تا گل ارکیده بتواند از رطوبت موجود در حمام اتاق حداکثر استفاده را ببرد!

البته حواستان باشد که اگر از آن دسته افرادی هستید که حمام را با آب بسیار داغ مانند سونای بخار گرم می کنید، نباید گل ارکیده را با خود به حمام ببرید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نحوه مراقبت از گل زیبای ارکیده Oncidium

راز شکوفه دادن دوباره ارکیده ها

اگر از گل ارکیده خود به خوبی مراقبت می کنید، باید حدود 6 تا 9 ماه پس از توقف گلدهی گل های زیبایی را ببینید که دوباره رشد می کنند، اما اگر گل ارکیده شما بعد از این مدت شکوفا نشد، احتمالاً باید دلایل زیر را بررسی کنید.

1. نداشتن نور کافی

ارکیده باید در یک مکان روشن، اما از نور مستقیم خورشید محافظت شود. اگر نمی توانید چنین شرایطی را برای آن فراهم کنید یا مثلاً می خواهید آن را روی میز یا کنار تخت خود قرار دهید، باید از لامپ های مخصوص رشد گیاه استفاده کنید، در غیر این صورت برای نگهداری از گیاه مشکل خواهید داشت. گل از بین خواهد رفت

ارکیده قرمز صورتی

2. دریافت نور بیشتر از حد لازم

مانند بیشتر گیاهان، ارکیده ها نیز در صورت قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می میرند. زیرا نور مستقیم خورشید برگ های آن را می سوزاند. بنابراین، هنگام مراقبت از گل ارکیده، مطمئن شوید که ارکیده شما نور مستقیم خورشید را دریافت نمی کند. حتی اگر قصد استفاده از چراغ‌های رشد را دارید، حتماً یک برنامه زمانی مناسب برای روشن کردن آن ایجاد کنید. به طوری که میزان نور دریافتی ارکیده برابر با مدت تابش نور خورشید باشد، نه بیشتر!

3. شرایط دمایی نامناسب

ارکیده باید در محدوده دمایی بین 18 تا 23 درجه سانتیگراد باشد و نمی تواند تغییرات مداوم هوا را تحمل کند. به همین دلیل توصیه می کنیم که ارکیده را همیشه در داخل خانه نگه دارید و از نگهداری گل ارکیده در خارج از خانه خودداری کنید.

4. لقاح خیلی زیاد یا خیلی کم

اگر ارکیده شما در خاک استریل شده و غیر ارگانیک کاشته شود، نمی تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند و از کمبود کود رنج می برد. بنابراین برای تقویت گیاه باید از کود استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از کودهای بدون اوره برای گل ارکیده است. برعکس این مشکل نیز می تواند باعث عدم گلدهی یا حتی تخریب شود، پس در کود دادن بسیار مراقب باشید و گل خود را به همان اندازه، نه بیشتر، نه کمتر بدهید! بهتر است کود گل شما کمتر باشد، زیرا کود زیاد باعث سوختن ریشه های ارکیده و از بین رفتن آنها می شود.

گل ارکیده زیبا

5. گیاهان سیل

آبیاری زیاد دلیل اصلی گلدهی مکرر ارکیده است. اگر متوجه پژمرده شدن برگها یا قهوه ای شدن ریشه ها شدید، به این معنی است که ارکیده بیش از نیاز خود آب دریافت کرده است. در این صورت، قبل از آبیاری مجدد، اجازه دهید ارکیده به مدت یک هفته خشک شود.

6. آبیاری خیلی کم

همانطور که آبیاری بیش از حد می تواند گیاه را از بین ببرد، آبیاری زیر آب نیز می تواند اثرات منفی بر رشد ارکیده داشته باشد. بنابراین، اگر در طول نگهداری از گل ارکیده، برگ های ارکیده شما خشک به نظر می رسد، حتما گیاه را آبیاری کنید و به آن توجه بیشتری کنید.

ارکیده سفید گلدانی

7. فصل برای گلدهی مناسب نیست

بر خلاف بیشتر گل های باغ، ارکیده ها در پاییز بهترین شکوفه می دهند. بنابراین نباید در بهار و تابستان منتظر شکوفه دادن گل ارکیده باشید، بلکه باید در این فصول در مراقبت از گل ارکیده دقت بیشتری داشته باشید و به خوبی از آن مراقبت کنید تا شاهد گل های زیبای آن باشید.

8. نیاز گیاه به تعویض گلدان

هنگامی که ارکیده از گلدان خود بیشتر می شود، ریشه ها فشرده می شوند و فضای کافی برای تهویه وجود ندارد. این مشکل خود می تواند دلیلی بر عدم گلدهی در مراقبت از ارکیده باشد. برای تعیین اینکه آیا ارکیده شما نیاز به تعویض گلدان دارد یا خیر، باید به ریشه ها بیشتر از برگ ها توجه کنید. اگر ریشه ها قهوه ای به نظر می رسند یا از گلدان بیرون می آیند، زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.

ارکیده بدون گل

روش تکثیر ارکیده

تکثیر گل ارکیده مشکل است و خطر آسیب گیاه و شکست در روند تکثیر زیاد است. پیشنهاد ما این است که از یک متخصص کمک بگیرید یا یک ارکیده جدید بخرید.

با این حال، اگر قصد دارید این کار را در حین نگهداری از گل ارکیده انجام دهید، به خاطر داشته باشید که روش های مختلفی برای این کار وجود دارد. مانند بریدن، تقسیم کردن، کاشت بذر یا کاشت پیاز، هر کدام عملکرد متفاوتی در رابطه با نوع ارکیده ای که قصد تکثیر آن را دارید، دارند. به عنوان مثال، قلمه ها ممکن است برای همه انواع ارکیده کارایی نداشته باشند، اما تقسیم به طور کلی برای اکثر انواع ارکیده کار می کند و فرار کمتری دارد.

همچنین می توانید از ریزوم ارکیده برای تکثیر گل ارکیده استفاده کنید. به این ترتیب می توانید ریشه را به راحتی از زمین جدا کرده و قسمت مستقلی از آن را با دقت جدا کنید. سپس تمام گرد و غبار چسبیده به این قسمت را با محلول ضد قارچ تمیز کنید تا گیاه به بیماری های احتمالی مبتلا نشود. اکنون می توانید این قسمت را در گلدانی با خاک تازه بکارید.

راه دیگر استفاده از جوانه های گیاه است. برخی از انواع ارکیده این جوانه ها را در انتهای ساقه های خود تولید می کنند. می توانید جوانه را به آرامی از گیاه مادر جدا کرده و در گلدان دیگری بکارید. اگر این جوانه ریشه ندارد، قسمت پایین را به آرامی باز کنید تا به تولید ریشه کمک کنید. فقط مراقب باشید به گیاه آسیب نرسانید.

نکته مهم در این روش تکثیر گل ارکیده این است که گلدان گیاه جدید را همیشه مرطوب نگه دارید. علاوه بر این، شما باید آنها را در یک محیط گرم و تقریبا تاریک قرار دهید. زیرا نور مستقیم خورشید باعث سوختگی گیاه جوان می شود. هنگامی که گیاه به خوبی در گلدان جا افتاد، می توانید آن را به گلدان های دیگر خود منتقل کنید.

مشکلات و بیماری های مراقبت از گل ارکیده

عفونت های قارچی شایع ترین بیماری ارکیده است. این عفونت می تواند خود را به صورت گزش، زنگ زدگی و ایجاد سوراخ در سطح برگ ها نشان دهد.

بیماری ریشه و آسیب گلبرگ نیز از دیگر عوارض عفونت قارچی است. علاوه بر این، عفونت های باکتریایی نیز می تواند به طور قابل توجهی به سلامت ارکیده آسیب برساند. برای درمان این مشکلات، تشخیص نوع بیماری گیاهی بسیار مهم است.

به طور کلی، هنگام مراقبت از گل ارکیده برای درمان بیماری های قارچی، باید خاک گیاه را تغییر دهید و از زهکشی خوب اطمینان حاصل کنید. مرحله بعدی جلوگیری از تجمع قطرات آب در سطح برگها است. هوا نیز باید در حضور گیاه به خوبی گردش کند. همچنین فراموش نکنید که برگ ها و ساقه های بیمار را از گیاه جدا کنید.

برای درمان عفونت های باکتریایی نیز باید سطح برگ را از هرگونه رطوبت خشک کنید و قسمت های آسیب دیده را جدا کنید. همچنین ممکن است لازم باشد گیاه را با مقداری پراکسید هیدروژن اسپری کنید، اما قبل از انجام این کار حتما با یک متخصص گیاه مشورت کنید.

مطالب پیشنهادی: با 12 مشکل گیاهان آپارتمانی آشنا شوید

ارکیده نارنجی

مشکلات رایج مربوط به مراقبت از گل ارکیده

1. دلایل پژمرده شدن گل های ارکیده

بر اساس تجربیات ما در مراقبت از گل های ارکیده، این گل معمولاً به 4 دلیل اصلی زیر پژمرده می شود:

دلیل اول،‌ تغییرات محیطی

مسئله مهم هنگام خرید ارکیده گلدار حساسیت بیشتر آنها به تغییرات محیطی است. شرایط محیطی گلخانه را در نظر بگیرید، جایی که نور، رطوبت، خاک و کوددهی به طور مطلوب برای ارکیده فراهم می شود. آوردن گیاه به خانه در چنین محیطی مطمئناً آن را شوکه خواهد کرد. پس سعی کنید گل ارکیده ای که گل داده است را هرگز جابجا نکنید. علاوه بر این، نباید خاک آن را نیز تغییر دهید، زیرا این یک نوع تغییر در محیط حفاظتی گل ارکیده محسوب می شود.

دلیل آن این است که گل ارکیده تمام انرژی خود را برای تولید گل به کار برده است و دیگر توانایی سازگاری با بستر جدید را ندارد. اگر قصد دارید محل یا گلدان گل ارکیده خود را تغییر دهید، صبر کنید تا همه گل ها بریزند، سپس گلدان یا محل را عوض کنید.

دلیل دوم،‌ تغییرات دمایی در محیط نگهداری از گل ارکیده

تغییرات دما در دو حالت می تواند باعث پژمردگی گیاه شود:

مورد اول: اگر گیاه را در زمستان خریداری کرده اید، ممکن است اختلاف دمای گلخانه و ماشین تا خانه برای آن آزاردهنده باشد. پس سعی کنید دمای ماشین را افزایش دهید و بلافاصله گیاه را به داخل خانه ببرید.

حالت دوم: نزدیک بودن به وسایل سرمایشی/گرمایشی برای نصب اصلاً مطلوب نیست. پس سعی کنید آن را از باد این وسایل دور نگه دارید.

بیشتر بخوانید: 20 مورد از بهترین گیاهان آپارتمانی زودرشد

دلیل سوم، تغییرات رطوبتی

علاوه بر تغییرات دما، تغییرات رطوبت نیز در نگهداری گل های ارکیده موثر است. ارکیده گیاهی است که حداقل به رطوبت 40 درصد نیاز دارد و اگر رطوبت کمتر باشد پژمرده می شود و آسیب می بیند. بنابراین بهتر است برای این کار از دستگاه های رطوبت هوا استفاده کنید. راه دیگر این است که هوای اطراف آن را با پاشیدن آب مرطوب کنید.

همچنین می توانید آن را در آشپزخانه قرار دهید و اگر نور حمام خوبی دارید، مکان مناسبی برای گل ارکیده نیز خواهد بود.

گل های ارکیده زرد و صورتی

دلیل چهارم،‌ آبیاری

اگر رطوبت هوا مناسب بود دلیل دیگر پژمرده شدن گیاه آبیاری ضعیف است. اگر گیاه تشنه باشد، برگهای آن بلافاصله پژمرده شده و درخشندگی خود را از دست می دهند. به طور کلی، به خاطر داشته باشید که گیاهان گلدار به آبیاری بیشتری نیاز دارند و شما باید آب مورد نیاز آنها را تامین کنید. با این حال، اگر هنگام مراقبت از گل ارکیده به نظر می رسد که گیاه را به طور کامل و درست آبیاری می کنید و گیاه شما هنوز پژمرده می شود، احتمالاً زهکشی گلدان کافی نیست و آب را با سرعت زیاد از بین می برد. او تشنه بماند

مقاله پیشنهادی: نکاتی که باید برای آبیاری گیاه خانگی خود بدانید

در این مقاله سعی کرده ایم هر آنچه که باید در مورد گل ارکیده و مراقبت از آن در منزل بدانید را به شما بگوییم. از گیاه گلستان با مشاوره آنلاین تخصصی استفاده کنید. کارشناسان مجرب ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه شناسان مشکل شما را بررسی می کنند و در صورت لزوم غذای گیاهی (کود)، سم و سایر ملزومات گیاهی را برای شما ارسال می کنند. همچنین اگر زمان و تخصص کافی برای نگهداری از گیاه خود ندارید، می توانید خدمات باغبانی تهران گلستان (ارسال باغبان و پزشک نباتات به منزل خود) را استخدام کنید تا کارشناسان ما با ابزار و وسایل مورد نیاز در منزل شما باشند. خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سمپاشی، کود دهی و یا حتی کاشت را در اختیار شما قرار می دهند.

علاوه بر این، ما همچنین برخی از سوالات متداول شما را در مورد مراقبت از ارکیده آماده کرده ایم و می توانید پاسخ برخی از سوالات خود را بیابید.

سوالات متداول شما در مورد مراقبت از ارکیده

چطور به گل ارکیده آب بدهیم؟

آبیاری گل ارکیده باید به گونه ای باشد که آب به تمام قسمت های ریشه برسد و وقتی سطح خاک خشک شد دوباره آبیاری شود نه زودتر! در واقع یکی از اشتباهات در مورد گل ارکیده آبیاری زیاد است که باید مراقب آن باشید وگرنه گل زیبای خود را از بین می برید. علاوه بر آبیاری کافی و متعادل، زهکشی گلدان نیز باید مناسب باشد، یعنی کف گلدان باید سوراخ های متعددی داشته باشد تا آب اضافی به راحتی خارج شود.

کدام مکان خانه برای قرار گرفتن گلدان ارکیده مناسب است؟

محل گلدان ارکیده نباید خیلی تاریک یا در معرض نور مستقیم خورشید باشد. به عبارتی بهترین مکان برای نگهداری گل ارکیده نزدیک پنجره های جنوبی و شرقی است که نور بهتری نسبت به سایر پنجره ها دارد. هنگام مراقبت از گل ارکیده، توجه داشته باشید که اگر برگ های ارکیده سبز روشن است، به این معنی است که شرایط نور مناسب است. اما اگر برگ های آن سبز تیره باشد، به این معنی است که نور محیط ضعیف است و باید محل گلدان را تغییر داد. اگر برگ های آن زرد یا قهوه ای باشد به این معنی است که نور زیادی در محیط وجود دارد.

گیاه ارکیده تا چه مدت زنده می ماند؟

چرخه رشد ارکیده شامل گلدهی (که معمولاً در پاییز اتفاق می افتد)، دوره استراحت و گلدهی مجدد است و اگر به درستی از آن مراقبت شود، این چرخه رشد هر چند ماه یکبار تکرار می شود.

بیش از 20000 گونه ارکیده وجود دارد و بر خلاف تصور عمومی نگهداری از آنها بسیار آسان است. با این حال، بسیاری از صاحبان خانه ها با آبیاری بیش از حد یا قرار دادن ارکیده ها در مکان نامناسب، زندگی این گل ها را به خطر می اندازند.

با مراقبت مناسب، این ارکیده های دوست داشتنی می توانند به گلی بادوام تبدیل شوند.

ارکیده ها گیاهانی علفی و چند ساله هستند و با وجود اینکه 85 درصد آنها متعلق به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند، تقریباً در همه جای دنیا و در آب و هوای گرم و سرد یافت می شوند.

در این بسته فوق العاده شما لذت های باغبانی را به گونه ای یاد خواهید گرفت که در هیچ دوره یا بسته آموزشی دیگری ندیده اید و نشنیده اید! به سرعت لذت های باغبانی را بیاموزید، گلخانه خود را راه اندازی کنید یا حتی مقداری پول در بیاورید!

تمام گیاهان خانواده ارکیده دارای ساختار گلی یکسانی هستند. آنها از سه کاسبرگ و سه گلبرگ تشکیل شده اند. گلبرگ وسط کمی بزرگتر است و شکل دیگری دارد که به آن گلبرگ لباس می گویند. لباس بستری را برای حشرات فراهم می کند تا به راحتی به قلب و قسمت میانی گل دسترسی داشته باشند. این قسمت شامل خوشه گرده است که پرچم نیز نامیده می شود.

از خانواده ارکیده ها، Phalaenopsis (که به ارکیده شاپرکی نیز معروف است) با زیبایی عجیب و جذاب خود توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. البته تعداد این گونه ارکیده های محبوب مانند کتلیا، واندا و زیگوپتالوم کم نیست.

در این مقاله نکاتی را در مورد مراقبت از گل ارکیده و افزایش طول عمر این گل ها ارائه می کنیم و نکاتی را که در خرید این گیاهان زیبا باید در نظر بگیرید را بیان می کنیم.

مراقبت از ارکیده

مالکوم گرگوری، متخصص ارکیده، نکات و ترفندهای ساده‌ای را به اشتراک می‌گذارد که می‌توانید آن‌ها را در روال مراقبت از ارکیده خود بگنجانید تا ارکیده‌تان طولانی‌تر بماند و بوی بهتری بدهد.

با این برنامه ساده، با گوش دادن به آن به مدت 5 دقیقه در روز، در 80 روز به هر زبانی مانند بلبل صحبت کنید! بهترین روش روز ضمن تقویت حافظه آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

1- اتاق روشن اما خنک

ارکیده ها از نور مستقیم خورشید متنفرند، بنابراین آنها را در یک اتاق روشن اما خنک قرار دهید.

واقعیت جالب: آنها عاشق حمام کردن هستند.

۲- مراقب سبد میوه باشید

مالکوم هشدار می دهد: “هرگز گیاه خود را خیلی نزدیک به ظرف میوه قرار ندهید زیرا ممکن است باعث ریزش همه گل ها شود. ارکیده ها به گاز اتیلن حساس هستند که در زمان رسیدن میوه ها به ویژه موز تولید می شود.

3- گیاه خود را به جای یک بار در هفته دو بار آبیاری کنید

گل ارکیده به طور معمول فقط یک بار در هفته به آب نیاز دارد، اما در موارد دمای بالا (به خصوص در تابستان) باید این مقدار را افزایش داد. مالکوم می گوید: «به سادگی گل ارکیده و گلدانش را برای چند دقیقه زیر آب قرار دهید. این به ریشه اجازه می دهد تا تمام آب مورد نیاز خود را جذب کند. یا می توانید 20 ثانیه گلدان را زیر شیر آب بگذارید و اجازه دهید آب از ته آن خارج شود. حتی اگر در منطقه ای با آب بسیار سخت زندگی می کنید، آب لوله کشی گزینه خوبی است. ارکیده ها بسیار متنوع هستند و با هر نوع آبی سازگار هستند.

نکته مراقبت از گل ارکیده: به جای آبیاری، چند تکه یخ را روی سطح پوست ساقه گل قرار دهید. مراقب باشید که یخ به برگها برخورد نکند.

4-ماهیانه گیاه را تغذیه کنید

ارکیده شما بدون غذای گیاهی زنده می ماند، اما اگر ماهیانه به آن غذا بدهید رشد بیشتری خواهد داشت. مالکوم می گوید ارکیده ها با هر کودی سازگار هستند، فقط دستورالعمل های برچسب را دنبال کنید یا از کود گیاهی سنتی مانند توموریت استفاده کنید. حتما آن را با یک چهارم مقدار توصیه شده روی برچسب رقیق کنید.

5-ریشه ارکیده

می توانید ریشه های خشک و چروکیده را که معمولاً ظاهر خوبی ندارند و از خاک گلدان بیرون زده اند جدا کنید. مالکوم هشدار می دهد که اگر آن ریشه ها سبز و سالم هستند، با آنها کاری نکنید. ارکیده ها دارای ریشه هایی هستند که از طریق هوا رشد می کنند.

6- گلدهی مجدد

وقتی گل ها شروع به ریزش کردند، ساقه ها را ببرید. مالکوم می گوید: «بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که حداقل یک گل باقی مانده باشد، زیرا این کار باعث فعال نگه داشتن ساقه و جلوگیری از مرگ و قهوه ای شدن آن هنگام برش می شود. خیلی راحت قسمت بالای گره ای را که زیر هر شاخه یا گل قبلی است ببرید. اگر ساقه قهوه ای شده است، آن را در نزدیکی پایه گیاه قطع کنید.

نکته: اگر ساقه را از زیر ببرید، گیاه گل های بزرگتری تولید می کند، اگرچه ممکن است رشد آنها بیشتر طول بکشد. اگر به دنبال یک “راه حل موقت” هستید، بهتر است بالای گره زیر پایین ترین شاخه یا گل قبلی را ببرید. یک شاخه جدید باید با سرعت نسبتاً سریعی به جلو حرکت کند. اگر گل های جدید در عرض دو تا سه ماه ظاهر نشد، سعی کنید گیاه را به مکان خنک تری منتقل کنید. این باعث می شود که ارکیده دوباره شکوفا شود.

چگونه از کاکتوس مراقبت کنیم (10 باید و نباید)

گلدهی مجدد بسته به گونه متفاوت است. یک ارکیده zygopterum می تواند تا سه بار در سال گل دهد، در حالی که oncidium فقط پس از 9 تا 12 ماه گل می دهد.

7- گلدان ارکیده را عوض کنید

توصیه می شود ارکیده خود یا ارکیده ای که پوست ساقه آن به کمپوست تبدیل شده است را هر چهار یا پنج سال به گلدان بزرگتر منتقل کنید. مالکوم می گوید: اگر شکافی در پوست ساقه وجود دارد نگران نباشید، ریشه های ارکیده هوا را به اندازه آب دوست دارند. گلدان کمی بزرگتر انتخاب کنید و از پوست ارکیده استفاده کنید. ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد تا گیاه تثبیت شود و به خاک و گلدان جدید عادت کند.

نحوه مراقبت از ارکیده: مشکلات و راه حل ها

اگر گل های ارکیده شما در حال ریزش هستند یا زرد و بی حال شده اند، ادامه این مقاله را در مورد بیماری های شایع این گیاه بخوانید.

مشکل: اگر گل‌ها یا ساقه‌های ارکیده شما در حال افتادن هستند، این نشان می‌دهد که گیاه شما آب یا نور خورشید کافی دریافت نمی‌کند.

راه حل: آن را به مکان روشن تری منتقل کنید و هفته ای یک بار به ریشه های آن آبیاری کنید.

مشکل: دلیل زرد شدن برگها ممکن است قرار گرفتن ارکیده در معرض نور شدید خورشید باشد.

راه حل: ارکیده خود را در محیطی روشن و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. مثلا میز کنار پنجره جای خوبی است.

مشکل: برگ های سست و پژمرده نشان دهنده کمبود آب یا برعکس آبیاری بیش از حد است. اگر ریشه ارکیده خاکستری است، به این معنی است که ارکیده شما از کم آبی رنج می برد.

راه حل: بهتر است ارکیده خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه زیر سینک قرار دهید. اگر ریشه ارکیده قهوه ای است، این نشان می دهد که ارکیده شما آب زیادی دریافت کرده است. گاهی اوقات یک ارکیده پس از گل دادن، ریشه های جدیدی رشد می کند.

نکاتی برای خرید ارکیده

هنگام خرید ارکیده، چند نکته مهم وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا مطمئن شوید گیاه شما سالم است و به مرور زمان شکوفا می شود:

1- به اندازه گلدان، تعداد گل ها و جوانه های ساقه و ظاهر آن دقت کنید. قیمت ارکیده تا حد زیادی به طول دوره رشد و میزان کاری که برای پرورش آنها انجام می شود بستگی دارد.

2- ارکیده باید عاری از آفات و بیماری باشد. گاهی اوقات گل ها دچار بیماری قارچی (نوعی قارچ خاکستری) می شوند که زیبایی بصری و تزئینی آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اگر برگ های گیاه زرد است به این دلیل است که آن را خیلی مرطوب یا خیلی خشک نگه داشته اند. آفاتی مانند میگ، شته و شپشک آردآلود دردسرساز هستند، زیرا ریشه کن کردن آنها بسیار دشوار است.

دانلود رایگان لیست کامل گیاهان دارویی با عکس + فایل pdf

3- معمولاً گلها یا شاخ و برگ آنها در اثر حمل و نقل یا نگهداری آسیب دیده و معیوب می شوند. البته علت دیگر آسیب مکانیکی در گلخانه و بریدن لبه برگ ها است.

4- دمای توصیه شده برای نگهداری و حمل و نقل 12 تا 16 درجه سانتیگراد می باشد. لکه های تیره روی برگ ها می تواند ناشی از دمای پایین باشد. گیاه ارکیده باید سرپوشیده فروخته شود. بررسی بلوغ این گیاه به خصوص در ماه های زمستان بسیار مهم است. گیاهانی که به اندازه کافی بالغ نیستند در ماه هایی با نور روز کمتر رشد می کنند.

نکاتی برای مراقبت از ارکیده در آپارتمان

ارکیده ها به آب کافی نیاز دارند، اما باید اجازه داد که رطوبت خود را از دست بدهند و بین دو آبیاری خشک شوند. یکی از راه های بررسی آبیاری این است که انگشت خود را حدود یک اینچ در محیط گل بچسبانید. اگر خشک است به آن آب بدهید. در غیر این صورت آن را به حال خود رها کنید.

ارکیده های خانگی نیز به رطوبت حدود پنجاه تا هفتاد درصد نیاز دارند. راه های مختلفی برای افزایش رطوبت در خانه وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید یک بشقاب پر از آب یا یک سینی سنگ را زیر گیاهان قرار دهید، گیاه را روزانه آبیاری کنید یا از مرطوب کننده استفاده کنید.

گل ارکیده را هفته ای یک یا دو بار در ماه کود دهید تا زمانی که محصول (گل) یا ساقه جدیدی تولید کند و پس از بالغ شدن، این کار را یک بار در ماه یا یک ماه دیگر انجام دهید. هنگامی که گیاهان غیر فعال و ظاهراً خواب هستند، کوددهی را به طور کامل متوقف کنید.

آموزش تصویری پرورش گیاهان دارویی در آپارتمان

نکته دیگری که در نگهداری از گل ارکیده آپارتمانی باید به آن توجه کنید، انتقال آن به گلدان بزرگتر است که معمولا هر دو سال یکبار انجام می شود. اگر رشد ارکیده شما ناگهان متوقف شد اما نور، دما و رطوبت کافی دارد، ممکن است لازم باشد آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. علاوه بر این، مراقب علائم آفات یا بیماری باشید. گاهی اوقات ارکیده ها تحت تأثیر شپشک آرد آلود، شپشک آردآلود و شته قرار می گیرند. معمولاً می توان آنها را شست و یا با صابون حشره کش درمان کرد.

فهرست

معرفی

موضوع این مقاله نگهداری گل ارکیده در آب است. ارکیده ها ظریف و زیبا هستند. همچنین اعتقاد بر این است که زنده نگه داشتن ارکیده در داخل یا حتی خارج از خانه می تواند دشوار باشد زیرا مراقبت از این گیاه نیاز به توجه زیادی دارد. راز این است که نگهداری ارکیده در آب در واقع کار سختی نیست و وقتی ارکیده را با هیدروپونیک ترکیب کنید، اتفاقات شگفت انگیزی می تواند رخ دهد. در اینجا همه چیزهایی که باید بدانید برای رشد موفق ارکیده در آب آورده شده است.

در مورد ارکیده بیشتر بدانید:

نکات نگهداری ارکیده گلدانی

ارکیده ها در آب بسیار خوب عمل می کنند، به شرطی که به درستی از آنها مراقبت شود. حتی ممکن است برای برخی کاشت ارکیده در آب آسان تر باشد زیرا نیازی نیست نگران نگهداری و آبیاری خاک باشید. با این حال، مواردی وجود دارد که باید در نظر گرفت:

مراحل نگهداری ارکیده در آب

مرحله اول

انتخاب ظرف مناسب برای نگهداری گل ارکیده در آب بسیار مهم است. اندازه ظرف به اندازه ارکیده شما بستگی دارد، اما شما معمولاً می توانید یک کاسه به اندازه کافی بزرگ داشته باشید تا همه ریشه های خود را نگه دارد و کمی فضای بیشتری برای گسترش و رشد به آنها بدهید. کاسه شما همچنین باید به اندازه ای بلند باشد که ساقه ارکیده شما را پشتیبانی کند تا واژگون نشود.

قبل از قرار دادن ارکیده در کاسه مطمئن شوید که ریشه های ارکیده شما تمیز و سالم است. اگر ارکیده خود را از خاکی به آب دیگر منتقل می کنید، تمام خاک را از ریشه جدا کنید. ریشه های ارکیده خود را از نظر آسیب، پوسیدگی یا بیماری بررسی کنید و هر قسمت ناسالم ریشه را بردارید. اگر ارکیده شما ریشه دار یا درهم است، به آرامی آنها را از هم جدا کرده و در آب پخش کنید.

آب موجود در کاسه شما باید در دمای اتاق باشد تا از هرگونه ضربه به گیاه شما جلوگیری شود. استفاده از آب لوله کشی می تواند راه حل خوبی باشد، اما بستگی به سختی آب شما دارد. برخی شهرها برای تصفیه آب از مواد شیمیایی استفاده می کنند که برای ما خوب است اما برای گیاهان چندان مفید نیست. آب مقطر بهترین است و از آب باران نیز می توان استفاده کرد، مشروط بر اینکه در منطقه ای زندگی کنید که باران اسیدی وجود دارد.

خرید بهترین ارکیده گلدانی

مرحله دوم

هنگام اضافه کردن آب، مطمئن شوید که ریشه ها را بدون دست زدن به برگ ها بپوشانید. برگ‌های مرطوب پوسیده می‌شوند که می‌تواند گیاه را ضعیف کند، آب را آلوده کند و به طور کلی ظاهر آن را ناخوشایند کند. سطح آب را زیر پایین ترین برگ ها نگه دارید، آب را به آرامی اضافه کنید و هنگام اضافه کردن آب به کاسه یا تابه از پاشیدن روی برگ ها خودداری کنید.

اگر می‌خواهید چند تزیین به ظرف خود اضافه کنید، دریغ نکنید! تا زمانی که تزیینات مقاوم در برابر آب هستند و به درستی مهر و موم شده اند، می توانید کاسه خود را هر طور که دوست دارید تزئین کنید، زیرا برخی از سنگ ها به آرامی در آب حل می شوند و مواد معدنی را در آب می شکنند و اضافه می کنند که این می تواند به گیاه شما آسیب برساند. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از تجمع جلبک ممکن است لازم باشد تزئیناتی را که اضافه می کنید تمیز کنید.

گل ارکیده را چه مدت در آب نگه دارید؟

دو روش برای نگهداری گل ارکیده در آب وجود دارد. یک روش این است که ارکیده های خود را در آب نگه دارید و هر هفته یا دو هفته یکبار آب آن را عوض کنید. روش دوم شامل خیس کردن ارکیده در آب به مدت دو روز و سپس خشک کردن آن به مدت پنج روز است.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یک روش به طور قابل توجهی بهتر از روش دیگر است، بنابراین واقعاً بستگی به این دارد که کدام یک برای برنامه شما بهتر عمل می کند. هر دو روش را امتحان کنید و ببینید کدام را بیشتر دوست دارید!

آیا ارکیده بدون خاک رشد می کند؟

ارکیده ها می توانند بدون خاک رشد کنند و رشد می کنند. آنها برای جوانه زدن به مقدار کمی خاک نیاز دارند، اما با بالغ شدن به خاک کمتری نیاز دارند. در زیستگاه طبیعی خود، ارکیده ها گیاهان هوا هستند. این بدان معنی است که آنها ریشه های بسیار کمی در زمین دارند، اغلب روی شاخه های درخت، و بیشتر نیازهای خود را از هوا تامین می کنند. به همین دلیل است که ارکیده ها رطوبت را بسیار دوست دارند. این به این دلیل است که آنها به طور طبیعی می خواهند آب را جذب کنند.

اگرچه همه ارکیده‌ها هوا را به یک اندازه دوست ندارند، اما گونه‌هایی که از اجداد وحشی خود دور هستند و برای رشد در خاک پرورش داده می‌شوند، ممکن است برای سازگاری با وجود بدون خاک مشکل‌تری داشته باشند. البته نباید تسلیم شد! هر ارکیده ای را می توان تنها با کمی صبر در آب پرورش داد. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر شرایط مشاوره مشاوره گل و گیاه ما را مطالعه فرمایید

شرایط دریافت مشاوره رایگان گل و گیاه الی ماما

نتیجه

امیدواریم مطالب فوق برای شما کاربردی و مفید واقع شود. اگر در مورد نگهداری گل ارکیده در آب سوالی دارید در قسمت نظرات با کارشناسان فروشگاه گل و گیاه الی ماما در میان بگذارید.

ارکیده در کدام ظرف کاشته شود؟

اندازه ظرف بستگی به اندازه ارکیده شما دارد.

ارکیده را در چه نوع آبی قرار دهید؟

آب مقطر بهترین گزینه است

آیا ارکیده بدون خاک رشد می کند؟

آیا امکان خرید گل آپارتمانی ارزان قیمت در الی ماما وجود دارد؟

بله، به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، این وب سایت دارای بخشی به نام گیاهان آپارتمانی ارزان برای فروش است که مجموعه ای از زیباترین و در عین حال ارزان ترین گیاهان آپارتمانی است.

3.5/5 – (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا