چگونه به پل بسفر برویم

تنگه بسفر یک تنگه طبیعی بین دریای سیاه و دریای مرمره است. یک آبراه طبیعی استراتژیک که نه تنها استانبول را به دو قسمت تقسیم می کند، بلکه نقطه اتصال دو قاره اروپا و آسیا به حساب می آید. تنگه بسفر نماد شهر بزرگ استانبول است. شهری که هرگز نمی خوابد و هر روز هزاران گردشگر از آن دیدن می کنند. تنگه بسفر و جاذبه های طبیعی و تاریخی آن بدون شک مقصد بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی ترکیه است. در این مقاله MTC Home شما را با این تنگه باشکوه آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

شکل گیری تنگه بسفر

فرضیه های زیادی در مورد شکل گیری تنگه همواره در میان زمین شناسان مطرح بوده است. محبوب ترین آنها سیل دریای سیاه است. بر اساس این فرضیه، بین 5600 تا 6800 سال قبل از میلاد به دلیل تغییرات آب و هوایی، دریای سیاه طغیان می کرد و سیل های عظیمی را ایجاد می کرد. سیل بزرگ دریای سیاه خسارات زیادی به دره پایینی که امروزه به نام تنگه بسفر می شناسیم وارد کرد و دریای سیاه را به مدیترانه متصل کرد.

فرضیه‌ی دیگری که در این زمینه مطرح است شکل‌گیری این تنگه را به دوره‌های زمین شناسی نسبت می‌دهد. در زمانی که صفحات میان قاره‌ها، طی هزاران سال و به کندی شروع به حرکت کردند و شکل‌هایی را پدید آوردند که امروزه به نام خشکی و در مقیاس بزرگ‌تر به نام قاره می‌شناسیم. بر اساس این نظریه‌ی تنگه‌ی بسفر یک دره‌ی عمیق بود که رودی در میان آن جاری بوده است و با فاصله گرفتن صفحات زمین از هم، این دره نیز دستخوش تغییر و تحولات می‌شود. فاصله‌ی طرفین دره از هم بیشتر می‌شود و آب‌های دریاهای اطراف در آن جاری می‌شود.

مقیاس های جغرافیایی تنگه بسفر

طول متوسط ​​تنگه بسفر (به ترکی Boğazı) از دریای سیاه تا دریای مرمره تقریباً 30 کیلومتر است. عرض آن در نقاط مختلف این تنگه متفاوت است به عنوان مثال عرض این تنگه در منطقه عموریری و بویوکدره لیمانو حدود 3420 متر و در منطقه کندیلی تنها 700 متر است. کم عمق ترین قسمت آن تنها 18 متر عمق دارد و در منطقه کادیکوی قرار دارد. جالب است بدانید که جریان آب های سطحی در تنگه بسفر از دریای سیاه تا دریای مرمره امتداد دارد و در عمیق ترین قسمت ها جریانی دو طرفه وجود دارد. بشیکتاش، روم ایلی حصاری، پاشا هستند. باغچسی، آناتولی حصاری، اورتاکوی، آرناوتکوی، بیبک، بیکوز، ترابیا، آنادولوهیسار و اسکودار ذکر شده است.

تنگه بسفر مادر اساطیر یونانی است

زندگی ترکیه به دلیل قرار گرفتن در بخش استراتژیک و تاریخی تمدن، با افسانه ها و اسطوره های بی شماری پوشیده شده است. شهرهای باستانی مانند لیدیا و ایونیا در این منطقه جغرافیایی قرار داشتند. شهرهای متمدن مرتبط با داستان های اساطیری. بنابراین دور از ذهن نیست که برخی از این افسانه ها به بسفر رسیده اند.

افسانه حوا

بسفر در اصل از یک کلمه تراکایی به معنای عبور گاو گرفته شده است. زئوس، خدای خدایان، عاشق آیو، شاهزاده آرگوس شد. همسر زئوس، هرا، به این رابطه مشکوک شد، بنابراین زئوس حوا را به گاو تبدیل کرد تا حوا را از خشم هرا محافظت کند. حوا که به یک گاو تبدیل شده بود از هرا به تنگه بسفر فرار کرد. اما او نتوانست از چشم تیزبین او پنهان شود و خشم او را به شکل مگس های خشمگین بزرگ جذب کرد. تا اینکه به دریای اژه رسید.

افسانه جیسون و پشم طلایی

طبق افسانه های باستانی، در دو طرف تنگه بسفر کوه های عظیمی وجود داشت که به محض عبور کشتی ها و پرتاب سنگ های بزرگ به داخل تنگه، شروع به لرزیدن کردند. این سنگ ها به کشتی ها اصابت کرد و باعث غرق شدن آنها شد.
جیسون، پسر ایسون و یکی از رهبران آرگونات ها، در سفر خود برای به دست آوردن پشم طلایی، به سفر خود از دریای سیاه تا بسفر ادامه می دهد و زمانی که او با رسیدن به صخره های عظیم، درایت و شجاعتش کشتی بزرگش را به سلامت عبور می دهد و در پایان سفر پشم طلایی را به دست می آورد.

اگر می خواهید در ترکیه زندگی کنید و در این کشور صاحب خانه شوید، مسیر سختی در پیش ندارید. برای خرید ملک در ترکیه و دریافت آخرین اطلاعات مهاجرت به ترکیه می توانید با کارشناسان MTC Home تماس بگیرید.

تنگه بسفر

حمل و نقل در تنگه بسفر

بافسر تنگه ای شلوغ و پر رفت و آمد است. بسیاری از نفتکش ها، کشتی ها، قایق ها و کشتی های زمینی از این تنگه عبور می کنند. سالانه حدود 48000 کشتی از این تنگه عبور می کنند. ترافیک تنگه بسفر 3 برابر بیشتر از کانال سوئز و 4 برابر بیشتر از کانال پاناما است. این گواه بر اهمیت تنگه بسفر در روابط اقتصادی است.
سه پل معلق بر روی این تنگه ساخته شد که منطقه آسیایی را به منطقه اروپایی استانبول متصل می کند. پل بسفر در سال 1973 بین دو منطقه بیلربی و اورتاکوی به طول 1074 متر ساخته شد. در ژوئن 2016، این پل به Pont des Martyrs du 15-Juillet تغییر نام داد.

پل دوم، پل فاتح سلطان محمت است که در سال 1988 بین مناطق آنادولو حصاری و روملی حصاری افتتاح شد. این پل 1090 متر طول دارد و دارای هشت خط در امتداد بزرگراه ترانس اروپایی است که آنکارا را به ادرنه متصل می کند.

پل سوم به نام پل یاووز سلطان سلیم در سال 2016 بین دو منطقه گارپیس و پویازکوی ساخته شد. این پل یکی از طولانی ترین پل های معلق دنیا محسوب می شود. طول این پل 1408 متر است که شامل 8 باند برای عبور خودروها می باشد. علاوه بر این، دو خط قطار از این پل وجود دارد:
اتومبیل ها برای عبور از پل های ساخته شده بر روی تنگه بفسر باید هزینه ای بپردازند. البته این هزینه ها فقط از طرف آسیایی دریافت می شود. عبور عابرین پیاده و دوچرخه سواران از سه پل نیز ممنوع است.

علاوه بر پل هایی که بر روی این تنگه ایجاد شده است، در سال های اخیر با کمک های علمی و فنی کشورهای خارجی به ویژه ژاپن، تونل هایی در قسمت های کم عمق تنگه بسفر ساخته شده است که معروف ترین آنها اوراسیا است. تونل 4 و 5 کیلومتری در 2 خط که فقط خودروها و مینی بوس ها مجاز به تردد از آن هستند.

گشت و گذار در بسفر

سواحل اطراف تنگه بسفر محبوب ترین مناطق گردشگری استانبول هستند. به خصوص در فصل تابستان و آب و هوای مدیترانه ای این سواحل. بسیاری از آثار تاریخی استانبول در حاشیه این تنگه ساخته شده اند. علاوه بر نقاط تاریخی، هتل ها، رستوران ها، باغ ها و پارک های زیادی و همچنین مناطق گردشگری استانبول در این منطقه ساخته شده است.

مسجد ایاصوفیه

این شاهکار معماری بیزانسی در سال 532 پس از میلاد به دستور جاستین اول ساخته شد. ایاصوفیه در اصل کلیسای مسیحیان روم شرقی بود و در دوران اسلامی به یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام تبدیل شد. ایاصوفیه نماد ترکیه، استانبول و تنگه بسفر است. این مسجد زیبا و بزرگ از زمان آتاتورک به عنوان موزه شناخته می شد و در سال های اخیر به دستور اردوغان مجدداً به عنوان مسجد معرفی شد.

مسجد سلیمانیه

یکی از مشهورترین بناهای تاریخی استانبول است. معماری این بنا تلفیقی از هنر بیزانسی و اسلامی است. قدمت این مسجد به سال 1550 برمی گردد و به دستور سلطان سلیمان اول ساخته شده است. این مسجد زیبا با گلدسته ها و طاق های زیبا در حاشیه تنگه بسفر و نزدیک به بازار واقع شده است.

قلعه روملی

این بنا در سال 1541 در باریک ترین نقطه تنگه بسفر ساخته شد که اهمیت حفاظتی زیادی دارد. این قلعه که به قلعه روملی معروف است دارای 3 برج اصلی و 13 برج دیده بانی است و یکی از محبوب ترین جاذبه های استانبول است.

کاخ توپکاپی یا توپکاپی

این کاخ یکی از کاخ های معروف امپراتوری استانبول است که در سال 1459 به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است. این کاخ در منطقه شاخ طلایی و نزدیک دریای مرمره ساخته شده و منظره زیبایی از تنگه بسفر ایجاد کرده است.

برج گاتالا

برج گالاتا شاهکار معماری رومی است و در قرون وسطی برای اهداف نظامی در لبه بسفر ساخته شده است. این بنای تاریخی ضمن تبدیل شدن به موزه، شامل یک کافه و رستوران برای گردشگران است.

مخزن باسیلیکا

استانبول یکی از سازه های زیرزمینی است که قدمت آن به امپراتوری های بیزانس و ژوستینین باز می گردد. هدف از ایجاد این آب انبار تامین آب آشامیدنی مردم قسطنطنیه بود که هزاران سال با همین کاربری به حیات خود ادامه داد. امروزه این ساختمان به موزه ای با امکاناتی مانند کافه تبدیل شده است.

آکواریوم استانبول

این مرکز تفریحی در نزدیکی ساحل بسفر ساخته شده است و یکی از عالی ترین و متنوع ترین آکواریوم های جهان به حساب می آید. می توانید ساعت ها در راهروهای این آکواریوم سپری کنید و ماهی ها و حیوانات دریایی را تحسین کنید.

کاخ دلمه باغچه

این کاخ در قسمت اروپایی استانبول واقع شده است. بین سالهای 1889 و 1909، از آن به عنوان مرکز امور اداری عثمانی استفاده می شد.

کاخ بیلربی

این کاخ با نام بیگلار بیگی به معنی بزرگان در منطقه اسکودار واقع در قسمت آسیایی ساخته شده است. این کاخ موزه که اقامتگاه تابستانی پادشاهان عثمانی محسوب می شود، از نظر جغرافیایی در یکی از حساس ترین نقاط تنگه بسفر یعنی دهانه تنگه بنا شده است.

قصر کوچک

این کاخ در بخش آسیایی استانبول و در منطقه بکوز واقع شده است. عبدالمجید اول، پادشاه عثمانی، دستور ساخت این بنا را در سال 1823 داد. کوچوکسو در سمت بسفر ساخته شده است.

آیا تا به حال به تنگه بسفر سفر کرده اید؟ منتظر نظرات شما در مورد این تنگه باشکوه هستیم.

با برنامه وب کارناوال (PWA)، کنترل سفر در دستان شماست. آشنایی با جاذبه های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات گردشگری، همگی در اپلیکیشن کارناوال.

جذاب ترین جاذبه استانبول با نام پل بسفر,پل بغاز استانبول,Bosphorus Bridge

تماس با تیم پشتیبانی

آشنایی با پل بسفر پل بسفر

پل بسفر در استانبول یکی از زیباترین پل های کابلی ترکیه و اولین پل ساخته شده بر روی تنگه بسفر است. پل بغاز در بین ساکنان استانبول به نام Birinci Köprü معروف است. این پل یکی از پل های تاریخی ترکیه به حساب می آید که طرفداران زیادی از آن به ویژه در شب زیبا است و هر ساله این پل و زیبایی آن به یکی از دیدنی های استانبول برای مسافران تبدیل می شود.

در تمام شهرهایی که با یک تنگه از هم جدا می شوند، انتظار می رود پل هایی وجود داشته باشند که بتوانند دو قسمت شهر را به هم متصل کنند، این پل ها معمولاً بسیار چشمگیر هستند و به سرعت به جاذبه های گردشگری تبدیل می شوند. این تنگه دو قسمت اروپا و آسیا را از هم جدا می کند که توسط پل هایی به هم متصل می شوند.

در پایان به شما قول می دهیم که بدون عبور از پل بسفر، انتخاب استانبول و رفتن به شهر زیبای استانبول برای شما غیر ممکن است. این پل در شب با نورهای رنگارنگ زیبا تزیین شده و منظره بی نظیری را ایجاد می کند که دیدن آن خالی از لطف نیست.

جذاب ترین جاذبه استانبول با نام پل بسفر,پل بغاز استانبول,Bosphorus Bridge

شهر زیبای استانبول تحت سیطره تنگه ها و آب هاست. پل ها نقش مهمی در این شهر دارند. پل های این شهر نقاط مختلف و زیبای این شهر را به یکدیگر متصل می کند و به مرور زمان زیبایی خود را نشان می دهد. و اثرات منحصر به فرد در شهر شد. اگر ادبیات ترکی را بخوانید متوجه می شوید که پل های این شهر چقدر در بافت فکری و خاطره این شهر تاثیر دارد.

تنگه بسفر منحصر به فرد و سه پل عبوری از آن مانند یک گردنبند مروارید بر گردن استانبول است. این تنگه با جدا شدن از یکدیگر، باریک ترین آبراه مورد استفاده برای کشتیرانی بین المللی محسوب می شود. شهر زیبای استانبول در دو طرف این تنگه قرار دارد. تنگه بسفر در طول تاریخ بسیار استراتژیک بوده است و کنترل آن به دولت ها قدرت بخشیده است، چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ. اما برای قرن ها، هیچ کس قادر به ساختن سازه و ایجاد ارتباط دائمی بین دو طرف نبود، به جز چند پل موقت در اینجا. تا اینکه در سال 1970 سرانجام دولت ترکیه با ساختن سازه ای از این تنگه موافقت کرد و برای اولین بار پل دائمی بین دو قاره آسیا و اروپا ایجاد کرد.

پل باغاز که اخیرا به نام شهدای پانزدهم تموز (تموز نام ترکی ماه جولای است) تغییر نام داده است، یکی از رویایی ترین مناظر را به نمایش می گذارد. پل بوگاز یا بسفر دو قاره آسیا و اروپا را به هم متصل می کند. این پل به دلیل ظرافت خاصی که در معماری دارد به مروارید بسفر نیز معروف است. در پایه پل ترافیک زیادی وجود دارد و از نظر حمل و نقل برای شهر استانبول بسیار مهم است.

یک قسمت از این پل باشکوه در منطقه بیلربی و قسمت دیگر در منطقه اورتاکوی است.

در فوریه 1970 پروژه ساخت پل بسفر آغاز شد و در ژوئن 1973 به پایان رسید. البته پس از ساخت پل بسفر، چندین سازه دیگر در سراسر تنگه بسفر ساخته شد تا دو ساحل تنگه بسفر را به هم متصل کند. با این حال، پل اول بسفر حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است و بیست و پنجمین پل معلق بزرگ جهان محسوب می شود. البته با پای پیاده نمی‌توانید از آن عبور کنید، اما اگر می‌خواهید عکسی عالی با پس‌زمینه غروب خورشید و ساختاری مدرن برای اینستاگرام خود داشته باشید، حتماً در طول تنگه تا این پل قدم بزنید.

پل اول: پل بوغاز یا بسفر

پل دوم: پل سلطان محمد فاتح

پل سوم: پل یاوز سلطان سلیم

از دهه 1980، زمانی که پل سلطان محمد فاتح در نزدیکی این سازه ساخته شد، پل بسفر نیز به «نخستین پل» ملقب شد. اما از سال 2016 نام رسمی این سازه به Pont des Martyrs du 15 Juillet تغییر یافته است که دلیل آن را توضیح می دهیم. در آخر بد نیست بدانید که پل استانبول در زبان ترکی پل بوغاز نیز نامیده می شود.

این پل های دیدنی و جذاب یکی از تصاویر خیره کننده ترکیه در کنار بناهای تاریخی مانند ایاصوفیه است. علاوه بر این، پل اول استانبول نزدیک‌ترین ساختمان به دریای مرمره است که در نزدیکی برج گالاتا، دروازه‌ای به سوی جاذبه‌های محبوب در شهر قدیمی قرار دارد. این جاده مانند کاخ توپکاپی و بازار بزرگ استانبول واقع شده است و از آنجایی که این جاده مورد استفاده گردشگران استانبول و اکثر مشاغل است، همیشه بسیار شلوغ و شلوغ است و به همین دلیل است که سلطان محمد پل فاتح ساخته شد.

ویدیوی نمایشی پل بلغاز در استانبول را اینجا در سایت استانبول سرا ببینید

ابعاد پل بسفر یا پل بوگاز در استانبول:

این پل یک پل معلق فولادی به طول 1560 متر و عرض 33.5 متر است. قسمت اصلی پل بین دو برج 165 متری قرار دارد و طول آن 1074 متر است. قسمت مرکزی پل توسط کابل های فلزی زیگزاگی پشتیبانی می شود. همچنین بد نیست بدانید که ارتفاع پل بسفر از سطح آب 64 متر برآورد شده است.

پل بسفر نمونه بارز معماری محسوب می شود که از نظر حمل و نقل اهمیت زیادی دارد و همچنین یکی از جذاب ترین جاذبه های ترکیه محسوب می شود. این پل باشکوه نماد مهمی برای شهر استانبول است و به خصوص در شب جلوه ای رویایی به تنگه بسفر و شهر استانبول می دهد. و نورپردازی خیره کننده این پل در شب الهام بخش بسیاری از شاعران و نویسندگان ترک شده است.

پل بغاز استانبول,مسیر رفتن به تنگه بسفر از میدان تکسیم,عملکرد پل بسفر

از آوریل 2007، یک سیستم روشنایی LED کاملاً کامپیوتری با رنگ ها و الگوهای مختلف، ساخت فیلیپس، پل را در شب روشن می کند.

در سال 2012، OGS و KGS با سیستم جدید HGS که از فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) استفاده می‌کند، جایگزین شدند.

از روی این پل می توانید نمای 360 درجه ای از استانبول را ببینید. در سمت اورتاکوی، مسجد زیبای اورتاکوی خودنمایی می کند و در سمت بیلربی، می توانید کاخ های باشکوه استانبول را ببینید.

برای آشنایی بیشتر با این سازه با ما همراه باشید.

ویدئوی نمایشی از جذاب ترین جاذبه استانبول به نام پل بسفر پل بسفر را از اینجا در سایت استانبول سرا مشاهده کنید

اجرای پل بسفر:

بزرگراه روی پل دارای 8 خط است. از سه خط استاندارد، یک خط اضطراری و یک پیاده رو می توان در هر دو جهت استفاده کرد. در صبح های روزهای هفته، بیشترین ترافیک به سمت غرب و اروپا است، یعنی از 6 باند 4 خط به سمت غرب و تنها دو باند به سمت شرق باز است. با این حال، در غروب روزهای هفته، چهار خط برای ترافیک به سمت شرق و دو خط برای ترافیک به سمت غرب در نظر گرفته شده است.

در طی چهار سال اول پس از تأسیس، عابران پیاده می‌توانستند از طریق آسانسورهای واقع در داخل برج‌های دو طرف پل به پل بسفر دسترسی داشته باشند و از آن عبور کنند. امروزه هیچ عابر پیاده یا وسیله نقلیه تجاری مانند کامیون اجازه عبور از روی پل را ندارند.

امروزه حدود 18000 وسیله نقلیه در هر دو جهت پل بسفر تردد می کنند که 85 درصد آن را اتومبیل تشکیل می دهند. در 29 دسامبر 1997 یک میلیارد وسیله نقلیه از این پل عبور کردند. وقتی عرشه کاملا پر شد، وسط عرشه تقریباً 90 سانتی متر خم می شود.

تاریخچه پل بسفر استانبول,تنگه بسفر استانبول,زیباترین پل ترکیه

بهترین مکان ها برای دیدن پل بسفر:

غروب آفتاب در راه است و اگر می خواهید مانند ما پل بسفر را ببینید باید به تنگه بسفر بروید. به تنگه بسفر می رسیم. این یکی از جاذبه هایی است که استانبول در دل خود جای داده است. بیایید سوار کشتی های کروز شویم و در عرض دو ساعت تمام جاذبه های اطراف این تنگه را ببینیم، سپس با خیال راحت در طول تنگه قدم بزنیم و این جاذبه ها را جور دیگری ببینیم. حتی اگر هرگز به استانبول نرفته اید و یا به طور کلی توریست نیستید. ، بدون شک حداقل یک بار نام تنگه بسفر را شنیده اید. تنگه ای که مهم ترین وظیفه اش جدایی است!

از آنجایی که پیاده روی بر روی پل بسفر ممنوع است، اکثر مسافران استانبول این سازه را از کرانه های تنگه بسفر مشاهده می کنند. بنابراین در این قسمت پیشنهاد می کنیم برای دیدن این پل از زاویه بهتری به کجا برویم، یکی از گزینه های پیشنهادی ما در قسمت آسیایی پل و دیگری در قسمت اروپایی است:

بخش اروپایی

در بخش اروپایی، منطقه بشیکتاش مکان خوبی برای دیدن این پل باشکوه است. این منطقه در منطقه ساحلی تنگه بسفر واقع شده و منظره ای دیدنی از پل بسفر را به نمایش می گذارد. اما بهترین مکان در این منطقه برای دیدن پل و سلفی گرفتن با آن، نزدیک مسجد اورتاکوی است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های استانبول به حساب می آید زیرا هم می توانید از مسجد باشکوه اورتاکوی دیدن کنید و هم تنگه و پل بسفر را از نزدیک تحسین کنید. راه دیگری برای شما وجود دارد؛ می توانید از اسکله اورتاکوی سوار کشتی های کروز شوید و در تنگه بسفر به گشت و گذار بپردازید. به این ترتیب از زیر پل بسفر رد می شوید و خودتان تجربه ای به یاد ماندنی خلق می کنید.

زمان و کرایه کشتی: این تورها ساعت 13:00 حرکت می کنند. هر تور تنگه بسفر یک ساعت طول می کشد و برای هر نفر باید 12 لیر ترکیه هزینه کنید.

در 250 متری شمال غربی مسجد، ایستگاه اتوبوس Kabatas Lisesi و Kabataş Erkek Lise کمی دورتر هستند. استفاده از اتوبوس یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای رسیدن به مسجد اورتاکوی است و حتی بسیاری از مردم محلی این گزینه را انتخاب می کنند.

آدرس: استانبول، کرانه باختری تنگه بسفر، منطقه بشیکتاش، پل مسیدیه، منطقه مسیدیه، میدان خاکی اورتاکوی

آدرس: منطقه Mecidiye، پل Mecidiye، منطقه بشیکتاش، استانبول، ترکیه

بخش آسیایی

در سمت آسیایی، منطقه اطراف Beylerbeyi Sarayı مکان خوبی برای دیدن پل بسفر است. این کاخ در منطقه بیلربی، جایی که دهانه آسیایی پل قرار دارد، قرار دارد. اتوبوس بهترین انتخاب برای رسیدن به این منطقه است. ایستگاه های اتوبوس Beylerbeyi Sarayı در حدود 290 متری این کاخ قرار دارند و با حدود 5 دقیقه پیاده روی می توانید به آنها برسید.

آدرس: استانبول، ترکیه، منطقه اسکودار، منطقه بیلربی، خیابان عبدالله آقا

آدرس: Türkiye, Istanbul, Üsküdar, Beylerbeyi Mahallesi, Abdullahağa Cd


پل دائمی بسفر,Birinci Köprü,پل بغاز استانبول

تاریخچه پل بسفر استانبول:

تاریخچه پل بسفر بسیار طولانی و پربار است. در واقع ایده اولیه این پل برای اولین بار در حدود 500 سال قبل از میلاد مطرح شد، درست زمانی که داریوش، «امپراتور ایران» در حال ساختن یک پل موقت برای بیرون راندن سکاها در حال فرار بود. در تنگه بسفر در زمان سلطنت داریوش اول در سال 512 قبل از میلاد، او یک پل قایق موقت بر روی تنگه بسفر ساخت. او در تعقیب سربازان سکاها بود که تنگه بسفر مسیر او را مسدود کرد و مانع از ادامه حرکتش شد.

و اینکه در سال 480 قبل از میلاد، پل موقت دیگری بر روی تنگه داردانل یا هلسپونت ساخته شد که تنگه ای در جنوب شهر و دریای مرمره است. و اسپارتا تأسیس شد و جالب است که این دو پل تاریخی تا زمانی که اولین پل در استانبول پایتخت ترکیه در سال 1973 ساخته شد موقتی بوده است و لازم است بدانید که تا آن زمان کلیه حمل و نقلی که از طریق این تنگه انجام می شد. با قایق انجام می شود و بسیار خنده دار است که این قایق ها هنوز هم برای حمل و نقل استفاده می شوند و وسایل نقلیه محبوب و مورد علاقه گردشگران در فصول مختلف به خصوص در فصل بهار هستند، زیرا به هر حال در این زمان هوا کمی معتدل تر و مناسب تر است، مطمئن باشید. تنگه بسفر را برای گشت و گذار و سفرهای دریایی خود امتحان کنید و در فصل بهار از قایق سواری در این تنگه لذت ببرید.

تاریخ مدرن پل بسفر در سال 1900 آغاز شد. ایده عبور از تنگه بسفر به زمان های بسیار دور برمی گردد. به گفته برخی از مورخان، زمانی که داریوش، پادشاه ایران، کشتی هایی را برای عبور از تنگه بسفر جمع آوری کرد و با این کار توانست پلی متحرک ایجاد کند و از آن عبور کند. در آن زمان ایده عبور از تنگه بسفر به وجود آمد و پروژه های مختلفی ارائه شد که همگی یک طرح بودند و فقط روی کاغذ اجرا می شدند. علاوه بر این، موضوع مهم این بود که تا سال 1957 که ترکیه هنوز یک جمهوری مستقل محسوب نمی شد، تصمیم جدی گرفته شد. و مینی اولیه مبتنی بر آغاز ساخت و ساز و در نهایت در قرن بیستم با رشد صنعت و توسعه استانبول نیز نبود. با افزایش رفت و آمد بین آسیا و اروپا، ساخت یک پل بر روی تنگه بسفر ضروری شد. بر اساس محاسبات انجام شده توسط گروهی از مهندسان و کارشناسان، ساخت این پل بر روی تنگه بسفر در 9 نقطه امکان پذیر بوده است. اما سرانجام در سال 1940 یک مهندس ترک با حمایت انجمن مهندسان ترک و همکاری چند مهندس آمریکایی پروژه ای را برای ساخت پل بر روی تنگه بسفر پیشنهاد کرد که دولت ترکیه در آن زمان با آن مخالفت کرد. شرکت راه آهن بسفر برنامه هایی را توسعه داد که شامل طراحی راه آهن بین دو قاره بود. تا سال 1957 که ترکیه یک جمهوری مستقل نبود، تصمیم جدی برای شروع ساخت این ساختمان گرفته شد. ساخت و ساز در سال 1970 آغاز شد و ساخت پل یک روز پس از پنجاهمین سالگرد استقلال به پایان رسید. شرکت مهندسی بریتانیایی که پل بسفر را طراحی کرد، چندین پل معروف دیگر از جمله پل بندرگاه اوکلند در نیوزلند، پل هامبر در انگلستان و پل ولتا در غرب آفریقا را طراحی کرد.

و جالب است بدانید که پس از ساخت آن، 35 مهندس و 400 مرد به طور خستگی ناپذیر روی این پروژه کار کردند تا اینکه پل در 30 اکتبر 1973 تکمیل و توسط رئیس جمهور فخری کوروترک و نخست وزیر نعیم افتتاح شد. تالو افتتاح و بازگشایی شده است و بالاتر از همه هزینه ساخت آن 200 میلیون دلار (1.07 میلیارد دلار با توجه به قیمت دلار در سال 2016) برآورد شده است.

در واقع ساخت پل بغاز از سال 70 آغاز و در سال 1352 به پایان رسید و در 8 مهر همان سال افتتاح شد. در ابتدای راه اندازی پل بغاز روزانه به طور متوسط ​​32000 خودرو از پل بغاز تردد می کردند که در سال 1366 به 130000 دستگاه و در سال 1383 به 180000 دستگاه رسید و از سال 1366 تردد عابرین پیاده از این پل ممنوع شده است. ، 39 متر عرض و فاصله آن از سطح دریا تقریباً 105 متر است.

در پایان به شما قول می دهیم که بدون عبور از پل بوگاز امکان انتخاب استانبول و رفتن به شهر زیبای استانبول برای شما وجود ندارد. این پل در شب با نورهای رنگارنگ زیبا تزئین شده و منظره بی نظیری را ایجاد می کند. دیدن بدون لذت نیست

پل بسفر ورودی به دریای مرمره و سواحل شمالی ترکیه است. در این مکان شهر بورسا معروف به حمام های ترکی و استان چاناک کاله که دروازه دریای مرمره و دریای اژه و جزایر زیبای یونان است قرار دارد.

تقریباً هر بازدیدکننده ای از شهر در طول اقامت خود از این پل زیبا عبور کرده یا زیر آن قایق سواری کرده است. در طول روز می توان مناظر زیبایی از مناره ها و گنبدهای بلند مسجد آبی و ایاصوفیه را در پس زمینه پل بسفر تماشا کرد. در طول شب، چراغ های کامپیوتری LED با طرح ها و رنگ های مختلف پل را تزئین می کنند.

ویدیوی نمایش پل معلق استانبول را در استانبول از اینجا در وب سایت استانبول سرا تماشا کنید

ساخت پل دائمی بسفر:

تاریخچه ساخت پل دائمی بر روی بسفر به سال 1900 باز می گردد. زمانی که شرکت راه آهن بسفر برنامه هایی از جمله راه آهن بین دو قاره را توسعه داد. اما حتی یک جاده ساده بین دو قاره ساخته نشده بود، حتی یک راه آهن. در اینجا نیز سال ها پروژه ساخت مسیر ارتباطی بین دو قاره مسکوت ماند.

در دهه 1950، جمعیت استانبول روز به روز در حال افزایش بود و افزایش حجم تردد بین بخش های اروپایی و آسیایی شهر، روز به روز نیاز به پل را افزایش می داد. از سوی دیگر، ترافیک کشتیرانی نیز بر مشکلات افزوده شد، بسیاری از مردم تمایل داشتند کالاهای خود را از این سوی شهر به آن سوی شهر و به قاره دیگر منتقل کنند. به همین دلیل نیاز به مسیری برای رفت و آمد و رفت و آمد هر روز بیشتر شده است. تا اینکه سرانجام به دلیل فشار و احساس نیاز به پل، در سال 1960 عدنان مندرس، نخست وزیر ترکیه دستور ساخت این سازه را صادر کرد. اما اجرای این پروژه با کودتای 27 اردیبهشت در ترکیه متوقف شد (3).

با ثبات نسبی اوضاع سیاسی در ترکیه، سرانجام در سال 1968 قرارداد ساخت این پل با یک شرکت انگلیسی به نام Freeman Fox & Partners منعقد شد. سازه باشکوه بسفر توسط چندین مهندس بریتانیایی به نام های گیلبرت رابرتز، ویلیام براون و مایکل پارسونز طراحی شده است. این افراد همچنین طراحی پل هامبر، پل سورن و پل جاده فورت را در کارنامه خود دارند که همگی در بریتانیا ساخته شده اند.

کار ساخت این پل در فوریه 1970 آغاز شد و جودت سونای رئیس جمهور ترکیه و سلیمان دمیرل نخست وزیر ترکیه در مراسم افتتاحیه حضور داشتند. اجرای پروژه پل بسفر توسط شرکت ساختمانی ترکیه Enka (Enka Construction & Industry Co) انجام شد و شرکت انگلیسی Cleveland Bridge & Engineering Company و شرکت آلمانی Hochtief AG استاد کار این پروژه بودند. به لطف همه این همکاری های بین المللی، 35 مهندس و 400 کارگر در پروژه ساخت پل بسفر شرکت کردند.

ساخت این سازه شگفت انگیز سرانجام در اکتبر 1973 به پایان رسید و در 30 اکتبر همان سال، درست یک روز پس از پنجاهمین روز تاسیس جمهوری ترکیه، این پل توسط رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه افتتاح شد. در آن زمان آقایان فهری کوروترک و نعیم تالو. هزینه ساخت این سازه 200 میلیون دلار آمریکا برآورد شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از ساخت این پل در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این پل گفت: این پل از نظر وسایل حمل و نقل هم برای خودرو و هم برای سیستم ریلی یکی از پل های پیشگام در جهان است. و در نهایت می توان گفت که ساخت این پل بخشی از یک پروژه بزرگ اقتصادی در استانبول است که یکی از اهداف آن کاهش ترافیک در شهر پرجمعیت 15 میلیون نفری است.

پل های تاریخی ترکیه,تنگه بی‌نظیر بسفر ,Bosphorus Bridge

برنامه سفر و دسترسی:

در قسمت های قبل توضیح دادیم که پیاده روی تا پل بسفر امکان پذیر نیست و تنها با ماشین می توانید از این سازه عبور کنید. پل بسفر از Beylerbeyi در بخش آسیایی تا Ortaköy در بخش اروپایی امتداد دارد. برای عبور از تنگه بسفر از هر نقطه استانبول، از بزرگراه Cevre Yolu استانبول استفاده کنید و در امتداد پل بسفر رانندگی کنید.

آدرس: پل شهدای 15 جولای (بسفر)، منطقه کوزگونچوک، منطقه اسکودار، استانبول، ترکیه

آدرس: ترکیه، استانبول، Üsküdar، Kuzguncuk Mahallesi، 15 Temmuz Şehitler Köprüs

ماراتن استانبول تنها فرصتی است که عابران پیاده از تنگه بسفر عبور کنند:

اگرچه در دو طرف پل بسفر مسیری برای عابران پیاده وجود دارد. با این حال عابران پیاده به جز در زمان ماراتن استانبول اجازه عبور از این پل را ندارند!

ماراتن استانبول در نوع خود بی نظیر است و تنها ماراتن در جهان است که به لطف پل بسفر اجازه دویدن در دو قاره را می دهد. این مسابقات هر ساله از اکتبر 1979 تا اکتبر 2012 برگزار می شد تا اینکه در سال 2013 زمان برگزاری تغییر کرد. از آن زمان، هر سال در یکی از یکشنبه های ماه نوامبر (معمولا در اواسط این ماه)، عبور و مرور خودروها در تنگه بسفر برای چند ساعت ممنوع است تا ورزشکاران بتوانند به رقابت بپردازند.

هر ساله ماراتن استانبول از سمت آسیایی پل بسفر شروع می شود و از روی این پل ادامه می یابد. در این زمان است که دوندگان این فرصت را دارند که از روی این پل منظره زیبایی از شهر استانبول را تماشا کنند. در ادامه مسیر ماراتن از قسمت اروپایی عبور می کند و از بسیاری از بناهای تاریخی مانند مسجد آبی و موزه ایاصوفیه می گذرد و در نهایت به BJK İnönü Stadyumu می رسد. در طول ماراتن، وسایل نقلیه اجازه عبور دارند، پل ندارند. در ماه اکتبر، بازدیدکنندگان در رویداد “Fun Run” شرکت می کنند و با پای پیاده از پل بسفر عبور می کنند. خیلی ها به پیک نیک می روند و از منظره پل لذت می برند.

شهدای ۱۵ تموز,مروارید بسفر,پل اول
پل بغاز (İstanbul Boğazı),ماراتن استانبول,تنگه بسفر

چیزهایی که درباره تنگه بسفر باید شنید:

طرح پل بسفر از سال 1978 تا 1986 بر پشت اسکناس های 1000 لیره ای چاپ شده است.

در 15 می 2005، ساعت 7 صبح به وقت محلی، ونوس ویلیامز، ستاره تنیس آمریکایی و اپیک سن اوغلو، ستاره تنیس ترکیه، روی عرشه به مصاف هم رفتند، اولین مسابقه تنیس بین دو قاره. این رویداد برای تبلیغ جام تنیس بانوان استانبول برگزار شد و 5 دقیقه به طول انجامید. پس از این نمایش و پس از آن، بازیکنان کارت های بازی خود را به تنگه بسفر انداختند.

ونوس ویلیامز,اپیک سن اوغلو,پل شهدای ۱۵ تموز,پل بغاز استانبول

در 17 ژوئیه 2005، ساعت 10:30 صبح به وقت محلی، دیوید کولتارد راننده بریتانیایی فرمول یک اتومبیل مسابقه ای ردبول خود را از سمت اروپایی به سمت آسیایی در نمایشی راند و پس از یک پیچ ماهرانه در نزدیکی عوارضی به سمت اروپایی بازگشت. . . او ماشینش را در باغ دلمه باغچه پارک کرد، جایی که سفرش را آغاز کرد. خودروی فرمول یک کولتارد هنگام عبور از روی پل توسط سیستم مانیتورینگ خودکار ضبط شد و به دلیل عبور از باجه های عوارضی بدون پرداخت عوارض، 20 یورو جریمه شد. تیم او این جریمه را پرداخت کرد.

تاریخچه پل بسفر استانبول,تنگه بسفر استانبول,زیباترین پل ترکیه,دیوید کولتارد

در 5 نوامبر 2013، تایگر وودز گلف باز شماره یک جهان، که از 7 تا 10 نوامبر در توریش ایرلاینز اوپن 2013 حضور داشت، با هلیکوپتر به پل بسفر منتقل شد و چند تیر نمایشی از سمت آسیایی زد. در سمت پل، که برای یک ساعت بسته بود، انجام داد.

جذاب ترین جاذبه استانبول با نام پل بسفر,پل بغاز استانبول,Bosphorus Bridge,گلف باز شماره یک جهان، تایگر وودز

در 15 جولای 2016 پل بسفر توسط بخشی از نیروهای مسلح ترکیه در تلاش برای کودتا بسته شد، اما سربازان درگیر در این حادثه روز بعد خود را به نیروهای پلیس تسلیم کردند. در 25 ژوئیه 2016، نخست وزیر بینالی ییلدیریم اعلام کرد که پل بسفر به پل شهدای 15 جولای تغییر نام خواهد داد.

پل های تاریخی ترکیه,تنگه بی‌نظیر بسفر ,Bosphorus Bridge,کودتا در ترکیه

رده بندی جهانی تنگه بسفر:

در زمان تکمیل، پل بسفر چهارمین پل معلق طولانی جهان در نظر گرفته می شد و اگر ایالات متحده و سه پل طولانی آن، پل مکیناک، پل Verrazzano-Narrows و پل طلایی، دروازه طلایی بود. در نظر گرفته نشد، بسفر طولانی ترین پل معلق جهان بود.

این پل تا سال 1981 و تا پایان ساخت پل هامبر در انگلستان طولانی ترین پل معلق اروپا باقی ماند و تا اتمام دومین پل روی بسفر یعنی پل سلطان محمد و فاتح در سال 1988 طولانی ترین پل باقی ماند. پل آسیا بود. در حال حاضر این سازه باشکوه و دیدنی بیست و پنجمین پل معلق جهان است.

اریخچه پل بسفر استانبول,تنگه بسفر استانبول,زیباترین پل ترکیه,چگونه به پل بسفر برویم

منطقه میرگان: امیرگان به دلیل معماری خانه های قدیمی و پارک سرسبزش گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.این پارک در اردیبهشت ماه در جشن گل لاله میزبان صدها گل لاله است.

منطقه ببک: پارک معروفی در این منطقه وجود دارد، اما دکه ها و مغازه های آن بیشتر طرفدار دارند! در این محله می توانید غذاهای دریایی، بستنی و وافل بخورید.

منطقه اورتاکوی: علاوه بر مسجد معروفش، کلیساها و اماکن مقدس زیادی دارد. غذاهای خیابانی این منطقه نیز معروف است.

کاخ‌های عثمانی: در دوره عثمانی، اطراف بسفر مملو از کاخ‌های باشکوه و خانه‌های شیروانی برای ثروتمندان بود که بیشتر آن‌ها به سلسله عثمانی مرتبط بودند. کاخ توپکاپی و دلما باغچه دو کاخ عثمانی هستند که هر روز پذیرای صدها گردشگر هستند.

مسجد اورتاکوی: این مسجد که اغلب در عکس های کارت پستال استانبول دیده می شود، در سال 1856 ساخته شده است و نمونه خوبی از معماری باروک است. در این مسجد تعمیراتی انجام شده است و در خارج از اوقات نماز نیز می توانید از آن بازدید کنید.

مسجد ایسکله در اوسکودار: این مسجد در سال 1548 توسط معمار سینان ساخته شد و در نزدیکی آن مسجد شمسی پاشا، یکی دیگر از مسجدهای معمار سینان، مسجدی ساخته شده در سال 1580 و یکی از جذاب ترین مساجد این منطقه قرار دارد.

موزه سادبرک هانیم: این موزه بزرگ نیست، اما دارای مجموعه های ارزشمندی از آثار باستان شناسی و آثار اسلامی ترکی است.

تنگه بسفر، تنگه معروفی است که شهر استانبول را به دو بخش اروپایی-آسیایی تقسیم می‌کند و عامل جدایی بین دو قاره آسیا و اروپا بود. شهرت این تنگه به ​​همین جا ختم نمی شود. این تنگه به ​​دلیل جاذبه های فراوانی که در اطراف خود دارد، سال هاست که گردشگران بیشتری را به خود جذب می کند. از جمله این جاذبه ها می توان به کاخ ها، موزه ها و مساجد مختلف اشاره کرد که زیبایی این تنگه را دو چندان کرده است.

علاوه بر همه این زیبایی ها، باید بدانید که منطقه امیرگان با پارک باشکوهش، منطقه ببک با رستوران های معروف و منطقه اوتاکوی با برنامه های شبانه اش از معروف ترین مکان های این تنگه هستند. بیایید تور نیم روزه خود را با سفرهای قایق شروع کنیم. . نزدیک پنجره های کشتی بایستید و مکان های تاریخی، قلعه ها و خانه های چوبی بزرگ ثروتمندان را در ساحل ببینید.

کاخ ها و موزه ها در ساحل بسفر:

آناتولی:

در بالاترین قسمت سواحل آسیا مستعمره کشتی تنگه بسفر وجود دارد که به آناتولیکاوای معروف است. دهکده ماهیگیری کوچک پر از رستوران، بستنی فروشی و بیسکویت فروشی. قلعه بیزانسی که توسط امپراتوری روم شرقی ساخته شده و بعدها توسط جنواها ساخته شده است، مهمترین جاذبه این منطقه است. شاید در نگاه اول ویرانه ای بیشتر از این بنا باقی نمانده باشد، اما پیشنهاد می کنیم از تپه ها و در کنار آن، دریای سیاه بالا بروید و حواستان به تنگه بسفر باشد.

Route de l’Arnat کابین های چوبی مربوط به دوران عثمانی که برخی از آنها به رستوران غذاهای دریایی تبدیل شده اند، برگ برنده جذابیت این منطقه است. توصیه های ما را جدی بگیرید! پیاده روی در این منطقه ساحلی را از دست ندهید.

ببک:

مدرن ترین منطقه استانبول که به خاطر قایق های تفریحی گران قیمت، رستوران ها و کافه های لوکس و بوتیک های برندهای معروف و جواهرات معروف است، Bebek است.

کاخ بیگلربیگی:

این محل اقامتگاه تابستانی پادشاهان بوده و طراحی آن تلفیقی از سبک معماری ترکی و اروپایی است. سقف رنگی درخشان و لوسترهای کریستالی آن با ستون‌های مرمری، سرستون‌های طلایی و نقش‌های پیچیده، این کاخ را به مکانی باشکوه برای جذب گردشگران تبدیل کرده و حیاط سبز و زیبای آن زیبایی این کاخ را دو چندان کرده است. همه این زیبایی ها ارزش این را دارند که کمی در تور نیم روزه خود صرف کنید.

تنگه بسفر امیرگان:

پارک سرسبز و باشکوه امیرگان شناسه این منطقه است. در این پارک سه اقامتگاه قرن نوزدهمی و یک موزه وجود دارد که متعلق به خدیو مصر است. در فضای سبز و رنگارنگ این پارک کافه ها و رستوران های متعددی وجود دارد و جشنواره سالانه لاله ها گردشگران را به خود جذب می کند.

اوتاکو:

گذراندن عصرها و شب های تابستان با وجود رستوران های اطراف میدان کوچک آبی اورتاکوی بی نظیر است و مسجد این محله بر زیبایی آن می افزاید.

موزه ثاقب سابانچی:

این موزه خصوصی میزبان نمایشگاه های در سطح جهانی است. مجموعه اصلی این موزه از نقاشی های متعلق به اواخر قرن نوزدهم و مجموعه کمیاب خوشنویسی های متعلق به امپراتوری عثمانی و اشیای عتیقه خانواده سابانچی تشکیل شده است.

گالری ایزنیک:

هنرهای کاشی و سرامیک را در این گالری مشاهده کنید.

رستوران ها:

رستوران بابا آدم: این رستوران مدل ترکی ماهی خانه است و در ساخت این رستوران از المان هایی مانند تور ماهیگیری و هر چیزی که نشان دریا و ماهیگیری داشته باشد استفاده شده است.

رستوران مزچنگا: یکی از رستوران های لوکس این منطقه است و منوی رستوران عمدتا مدیترانه ای است و غذاهای بین المللی نیز سرو می شود.

کافه رستوران تنگه بسفر: این رستوران یکی از معروف ترین رستوران ها با چشم انداز دریا و دو تراس بزرگ است. منوی این رستوران از غذاهایی شامل پیش غذا و غذای اصلی تشکیل شده است.

رستوران توگرا: این رستوران داخل کاخ است و یکی از گران ترین رستوران هاست. منوی این رستوران شامل پیش غذای سرد و گرم است و غذای اصلی آن بر پایه ماهی و گوشت است. میزهای این رستوران بین ستون های مرمری با منظره ای از تنگه بسفر چیده شده اند.

هتل ها:

هتل چهارفصل: هتلی مجلل و قدیمی متعلق به قرن نوزدهم میلادی که در ابتدای فعالیت خود کاخ عثمانی بوده است. در این هتل سوئیت هایی نیز برای اجاره وجود دارد. این هتل یکی از زیباترین استخرهای سرپوشیده را دارد و استخر روباز آن نیز در چند قدمی دریا قرار دارد که از زیبایی آن دست کم ندارد.

خانه هتل بسفر: اکثر اقامتگاه های این هتل رو به دریا ساخته شده اند و برخی اتاق ها دارای بالکن اختصاصی هستند و صبحانه های این هتل در کافه خانه رو به آب سرو می شود و آرامش رکن اصلی این هتل است. . هتل.

هتل قصر چراغان بسفر: این هتل مجلل محل اقامت سلاطین عثمانی نیز بوده است. هر اتاق دارای حمام مرمری بزرگ و برخی از اتاق ها دارای بالکن رو به تنگه هستند.یازده سوئیت این هتل در فضای خاص خود قصر هستند.

آخرین کلمه:

پل بسفر را معرفی کردیم که به عنوان اولین پل ارتباطی آسیا و اروپا شناخته می شود و از این نظر بسیار حائز اهمیت است. تاریخچه ساخت این سازه را برایتان گفتیم و مروری بر معماری آن داشتیم. همچنین به اتفاقات جالبی که در طول تاریخ روی این پل افتاده است اشاره کرده ایم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

آیا تا به حال از اولین پل بسفر بازدید کرده اید؟

دوست دارید درباره کدام جاذبه های ترکیه بیشتر بدانید؟

منتظر نظر شما هستیم

[toc]

امتیاز – 93٪

93%

امتیاز

پل بسفر در استانبول یکی از زیباترین پل های کابلی ترکیه و اولین پل ساخته شده بر روی تنگه بسفر است. پل بغاز در بین ساکنان استانبول به نام Birinci Köprü معروف است. این پل یکی از پل های تاریخی ترکیه به حساب می آید که طرفداران زیادی از آن به ویژه در شب زیبا است و هر ساله این پل و زیبایی آن به یکی از دیدنی های استانبول برای مسافران تبدیل می شود.


User Rating:
4.05
( 2 votes)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا