چطور ژله از قالب جدا کنیم

ژله یکی از دسرهای خوشمزه و پرطرفدار است که به روش های مختلف تهیه می شود. تنوع این دسر بسیار زیاد است و می توانید دسرهای مختلفی را به روش های مختلف از آن درست کنید. ژله دو رنگ یا ژله چند رنگ یکی از آنهاست. امروزه ژله تزریقی نیز به دلیل فرم خاص خود طرفداران زیادی دارد. البته تهیه ژله تزریقی با وسایل مخصوص انجام می شود. از ژله می توان برای تهیه انواع دسر مانند ژله یخ زده استفاده کرد. اما مهمترین چیز این است که ژله را از قالب خارج کنید.

از کدام قالب برای ژله استفاده کنیم؟

تهیه ژله در پیرکس یکی از رایج ترین روش های تهیه ژله است. اما برای ساخت قالب ژله به قالب مخصوص ژله نیاز دارید. برای این منظور از انواع قالب های ژله مانند سیلیکونی، پلاستیکی و فلزی استفاده می شود. در این مطلب بهترین قالب ژله و نحوه جداسازی ژله از قالب را به شما آموزش می دهیم.

بهترین قالب های ژله، قالب های پلاستیکی و سخت ترین قالب های ژله، قالب های سیلیکونی هستند. قالب های فلزی نیز به سرعت گرما را جذب می کنند و در نتیجه ژله سریعتر و راحت تر از قالب خارج می شود. در هر صورت هر چه ژله بیشتر در یخچال بماند راحتتر از قالب خارج می شود. قبل از تهیه ژله مایع، قالب ژله را با پیمانه اندازه کنید و ژله مایع را از آن تهیه کنید.

برای قالب گیری ژله، آن را چند لحظه در آب گرم قرار دهید و با نوک انگشت یا چاقوی ژله به آرامی ژله را از کناره ها جدا کنید. سپس قالب را به آرامی تکان دهید تا ژله جدا شود. نکته مهم در مورد برگرداندن ژله از قالب این است که قبل از برداشتن ژله و خارج کردن قالب، ظرف مورد نظر را کمی خیس کنید تا پس از رندر ژله به راحتی آن را جابجا کنید.

دلیل چسبیدن ژله به قالب

دلایل زیادی برای چسبیدن ژله به قالب وجود دارد. مهمترین دلیل این است که قالب ژله را چرب نکنید. برای جدا کردن راحت ژله یا هر دسری که در قالب آماده شده است باید قالب پلاستیکی یا سیلیکونی را با قلم مو و روغن چرب کنید و شکر بپاشید و در فریزر بگذارید. سپس مایع ژله را داخل آن بریزید. در مورد قالب فلزی ژله به سادگی آن را خیس کرده و در فریزر قرار دهید تا یخ بزند سپس مایع ژله را داخل آن بریزید.

روش های قالب گیری ژله

مهمترین نکته در ساخت قالب ژله غلظت ژله است. آب کمتری در مایع بریزید. اولین و ساده ترین راه برای جدا کردن ژله از قالب جوشاندن آب است. وقتی ژله یا دسر کاملا بسته و سفت شد یک ظرف آب داغ آماده کنید و کف قالب را به مدت 15 ثانیه در آن قرار دهید سپس قالب را در ظرف مورد نظر برگردانید. روش استفاده از آب داغ برای جدا کردن ژله از ظروف مناسب نیست. زیرا امکان شکستن ظرف پیرکس در اثر تغییر دمای ناگهانی وجود دارد. اگر می خواهید ژله را در ظرف پیرکس درست کنید، قبل از ریختن مواد ژله در ظرف، کناره های ظرف را کمی آب بپاشید و اجازه دهید چند دقیقه بیرون از یخچال بماند و ژله را از ظرف خارج کنید. ظرف پیرکس. سپس ظرف سرو را روی لبه قالب پیرکس خود قرار دهید و پیرکس را تکان دهید تا ژله بیرون بیاید. راه حل دیگر برای جلوگیری از چسبیدن ژله به قالب استفاده از حوله داغ و سشوار برای جدا کردن ژله از قالب است. بعد از اینکه ژله یا دسر خود را داخل قالب ریختید و سفت شد، قالب را برگردانید و حوله ای را که گرم کردید دور قالب بپیچید. وقتی ژله از قالب خارج شد، پارچه را بردارید. برای این کار می توانید از سشوار هم استفاده کنید.

میوه هایی مانند کیوی، آناناس، انجیر و انبه به ژله آب اضافه می کنند و از خوب سفت شدن ژله جلوگیری می کنند و از این رو خارج کردن ژله از قالب مشکل می شود. همچنین مرکبات را باید با پوست نازک خود استفاده کرد تا ژله نشتی نداشته باشد.

می توانید ژله را با قالب های سیلیکونی، فلزی و پلاستیکی به اشکال مختلف مانند طرح گل یا قلب درست کنید. برای خرید اینترنتی انواع قالب ژله با ارسال رایگان به فروشگاه قنادی ایران کوک مراجعه کنید.

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame; عرض: 100%؛ ارتفاع: 100%؛}

ژله یکی از دسرهای خوشمزه است و روش های ساده تهیه ژله محبوبیت تهیه ژله را در بین خانم ها افزایش داده است. اما معمولا کسانی که برای اولین بار می خواهند ژله درست کنند با مشکلی به نام نحوه درآوردن ژله از قالب مواجه می شوند. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد.

ژله را از قالب خارج کنید

3 روش متداول برای قالب گیری ژله وجود دارد

1- از آب داغ برای قالب گیری ژله استفاده کنید

این روش عمدتا استفاده می شود. پس از آماده شدن ژله، ظرف ژله را در ظرف کمی بزرگتر پر از آب جوش قرار دهید. بعد از حدود 15 ثانیه ظرف ژله را از ظرف آب گرم خارج کرده و با قرار دادن مجدد ظرف ژله در ظرف مورد نظر که می خواهید ژله را در آن سرو کنید، کار قالب گیری ژله به پایان می رسد.

در این روش دو نکته باید رعایت شود. اول اینکه قالب را بیش از 20 ثانیه در آب نگذارید و دوم اینکه ظرف آب جوش خیلی بزرگتر از قالبتان نباشد تا دستتان نسوزد.

۲- از روغن استفاده کنید تا ژله به قالب نچسبد

راه دیگر برای پاسخ به این سوال که چگونه ژله را برگردانیم استفاده از روغن است. برای این کار قبل از ریختن مواد ژله در قالب، آن را با کمی روغن چرب می کنیم. با این روش وقتی ژله آماده شد با یک حرکت کوچک در قالب ژله جدا می شود.

بیرون آوردن قالب از ظرف آب جوش

چند نکته برای قالب گیری ژله

برای اینکه ژله به راحتی از قالب خارج شود، بهتر است قبل از ریختن مواد ژله در قالب، آن را با آب سرد بشویید و پس از خشک شدن کامل قالب، آن را به مدت 15 دقیقه در یخچال قرار دهید، سپس قالب را بردارید. . از قالب از یخچال بیرون آورده و مواد را داخل قالب بریزید.

همچنین برای اینکه ژله را راحت برگردانید، بهتر است ظرفی را روی قالب قرار دهید و ظرف و قالب را با انگشتان خود محکم بگیرید سپس ظرف ژله را بردارید.

گذاشتن ظرف روی قالب

برگرداندن قالب ژله داخل ظرف مورد نظر

امیدواریم با مطالعه این مقاله پاسخ مناسبی به سوال نحوه قالب گیری ژله دریافت کرده باشید. اگر اطلاعات تکمیلی در مورد ساخت ژله و انواع ژله می خواهید، به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ژله انواع مختلفی دارد مانند ژله رولتی، ژله یخی، ژله رنگین کمانی، ژله میوه ای، ژله شکسته. اما ساده ترین راه این است که با استفاده از پودرهای آماده یا پودر ژلاتین یک ژله تک رنگ با طعمی خاص تهیه کنید.

طرز تهیه ژله ساده با پودر ژلاتین

برای این کار یک ساشه پودر ژلاتین را در یک لیوان آب ولرم بریزید و خوب هم بزنید. وقتی دانه های ژله خوب حل شد و دیگر شفاف نشد، یک لیوان آب سرد روی مواد بریزید و دوباره چند دقیقه هم بزنید سپس ظرف ژله را در یخچال قرار دهید. بعد از 4 ساعت ژله شما آماده است. پودر ژلاتین را می توان با طعم های مختلفی مانند پرتقال، توت فرنگی، هندوانه، زغال اخته، تمشک و غیره درست کرد.

همچنین می توانید با ریختن میوه های مختلف در پودر ژلاتین ژله میوه درست کنید. اما باید توجه داشت که میوه هایی هستند که در صورت استفاده در ژله، ژلاتین را به هم متصل نمی کنند که این به دلیل وجود آنزیم در این میوه ها است. این میوه ها شامل آناناس خام، انجیر و کیوی است.

نکته دیگر اینکه ژلاتین به صورت پودر و ورق به فروش می رسد. اما باید بدانید که این روش به شما امکان می دهد معادل پودر ژلاتین و برگ ها را بدست آورید: یک قاشق چایخوری پودر ژلاتین معادل یک یا دو برگ کوچک ژلاتین است.

زمان تهیه ژله

می توانید به جای یک لیوان آب داغ دو لیوان آب بریزید که ژله شفاف می شود اما زمان بسته شدن ژله حدود نیم ساعت بیشتر می شود و 4-5 ساعت طول می کشد.

ژله تک رنگ

دلیل چسبیدن ژله به ظرف چیست؟ چگونه ژله را با خیال راحت به ظرف سرو برگردانم؟ درآوردن ژله از قالب یکی از مراحل ساخت ژله است که بسیاری از افراد با آن مشکل دارند. این مشکل به ویژه هنگام استفاده از قالب های سیلیکونی بسیار انعطاف پذیر ایجاد می شود. اما قالب گیری ژله به صورت سالم دارای نکات و اصول مهمی است که در این مقاله به آموزش آنها می پردازیم.

پیشنهاد ستاره

اصول ساخت ژله از قالب های مختلف

چرا ژله به قالب می چسبد؟ چون عجله دارید! آره؛ اولین کلید این است که صبور باشید! چون همه ژله ها به همه قالب های میکرونی می چسبند!

مرحله اول: تهیه ژله اولیه

مواد لازم برای تهیه ژله و تهیه ژله معمولا روی بسته بندی آن درج شده است و همه می دانند که برای هر بسته پودر ژله 1 لیوان آب جوش و 1 لیوان آب سرد می باشد. اما اگر قصد دارید ژله را در قالب درست کنید و سپس آن را از قالب خارج کنید، مقدار آب سرد را به نصف لیوان کاهش دهید تا ژله شما سفت تر شود، شکل قالب مورد نظر را بهتر به خود بگیرد و در هنگام قالب گیری ژله از روی قالب، شکل خود را از دست نمی دهد.

مقدار مواد لازم برای تهیه ژله را مطابق جدول زیر در نظر بگیرید:

مواد لازم برای تهیه ژله

آب جوش
۱ لیوان

آب سرد
۱/۲ لیوان

پودر ژله
۱ بسته

روش:

ابتدا پودر ژله را به آب در حال جوش اضافه کنید و حتما در حمام آب حل کنید.

حدود 1 دقیقه روی حرارت بگذارید و مرتب هم بزنید تا پودر ژله کاملا در آب حل شود.

حالا شعله را خاموش کنید، 1/2 لیوان آب سرد اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله دوم: قالب ژله را آماده کنید

1. قالب های ژله ای سیلیکونی یا پلاستیکی

قبل از ریختن مخلوط ژله در قالب، با قلم مو تمام قسمت های داخلی قالب را چرب کنید و سعی کنید همه سوراخ ها و عیوب را چرب کنید.

سپس داخل قالب را شکر بپاشید و قالب را به مدت 30 دقیقه در فریزر قرار دهید.

بعد از 30 دقیقه قالب را از فریزر خارج کرده و مایع ژله را داخل آن بریزید.

2. قالب ژله فلزی

قبل از ریختن ژله مایع داخل قالب، داخل قالب را با آب خیس کنید سپس در فریزر قرار دهید تا لایه نازکی از یخ روی دیواره داخلی قالب ایجاد شود.

سپس قالب را از فریزر خارج کرده و مایع ژله را داخل آن بریزید.

3. قالب ژله شیشه ای یا پیرکس

قبل از ریختن مخلوط ژله در قالب، کمی آب سرد روی دیواره داخلی قالب بپاشید تا خیس شود و در فریزر قرار دهید تا این قطرات یخ بزنند و از چسبیدن تمام ژله به ظرف جلوگیری شود.

سپس مایع ژله را داخل آن بریزید.

مرحله آخر: ژله را از قالب جدا کنید

1. ژله را از قالب پلاستیکی و سیلیکونی جدا کنید

برای خارج کردن ژله از قالب پلاستیکی باید نکاتی را رعایت کنید. بعد از اینکه ژله کاملا بسته شد و سفت شد آن را از یخچال خارج کنید سپس:

1. قالب را حدود 15-20 ثانیه روی بخار نگه دارید.

2. ظرفی بزرگتر از قالب را با آب گرم (نه آب جوش) پر کنید، سپس قالب را به مدت 15 تا 20 ثانیه در آب داغ نگه دارید، به طوری که سطح آب دو تا سه سانتی متر زیر لبه بالایی قالب قرار گیرد.

3. لبه های ژله را با فشار دست یا با نوک چاقو یا خلال دندان از قالب خارج کنید. سپس دور تا دور قالب را با کف دست بزنید تا ژله کاملا از قالب جدا شود.

در انتها بشقاب یا ظرف سرو ژله را کمی مرطوب کنید تا ژله به آن نچسبد! و روی درب قالب قرار دهید سپس ژله را در ظرف سرو برگردانید و به آرامی قالب را بردارید.

برداشتن ژله از قالب سیلیکونی کوچک و بزرگ تفاوتی ندارد و روش کار همان بود که گفته شد!

2. ژله را از قالب فلزی جدا کنید

از آنجایی که فلز به گرما حساس است، می توانید از سشوار یا حوله گرم برای جدا کردن ژله از قالب فلزی استفاده کنید. به این منظور:

بشقاب یا ظرفی را که می خواهید سرو کنید خیس کنید و روی دهانه قالب فلزی قرار دهید.

قالب را دوباره روی بشقاب قرار دهید سپس دور تا دور آن را با پارچه ای که از قبل گرم کرده اید بپوشانید.

حدود 1 دقیقه صبر کنید تا ژله داغ شود و از قالب جدا شود.

می توانید به جای حوله گرم از سشوار استفاده کنید. سشوار را روی پایین ترین حالت قرار دهید و دور تا دور قالب سشوار را باد بزنید تا ژله داغ شود و از قالب جدا شود.

پاک کردن ژله از تابه آلومینیومی، چدنی یا فلزی ساده ترین کار دنیاست!

👩‍🍳 نکته: حتی نیازی به چرب کردن یا اسپری کردن تابه قبل از ریختن مواد ندارید! در انتها کافیست قالب را چند ثانیه در آب داغ قرار دهید و هم زمان آن را تکان دهید تا از قالب جدا شود. در این مرحله یک بشقاب نمدار روی دهانه قالب فلزی قرار دهید و ژله را برگردانید! کامل!

3. ژله را از لیوان یا قالب پیرکس جدا کنید

قرار دادن قالب شیشه ای سرد در آب داغ باعث تغییر ناگهانی دمای ظرف و در نتیجه شکستن آن می شود، بنابراین پس از بیرون آوردن قالب شیشه ای از یخچال، چند دقیقه آن را در دمای محیط قرار دهید تا ژله جدا شود. . (به طوری که هنگام تکان دادن ژله احساس کنید که از ظرف جدا شده است)

کناره های ژله را با دست فشار دهید تا دیواره ژله آزاد شود.

سپس ظرف سرو را روی دهانه قالب قرار دهید و ژله را داخل آن قرار دهید.

فیلم ژله ای را از قالب های شیشه ای، پلاستیکی و فلزی جدا کنید

نکات مهم برای برش و برش ژله

برای بریدن ژله با چاقو مرتب چاقو را با آب خیس کنید تا هنگام برش به شکل ژله آسیب نبیند.

ظرفی که قرار است ژله در آن برگردانده شود را حتماً مرطوب کنید تا ژله به راحتی حرکت کند و به آن نچسبد و اگر قصد جابجایی ژله را دارید ژله به راحتی به ته ظرف می لغزد.

حداقل یک ساعت قبل از سرو ژله را از قالب خارج کرده و در یخچال برگردانید تا اگر سطح ژله بر اثر حرارت شل شد به حالت اولیه برگردد.

بهترین قالب برای تهیه ژله، قالب های پلاستیکی است که ژله به راحتی از آن جدا می شود.

از آنجایی که قالب های فلزی گرما را سریعتر جذب می کنند، ژله سریعتر از آنها جدا می شود، اما جداسازی ژله از قالب های پلاستیکی و سیلیکونی زمان بیشتری می برد.

در تمام روش هایی که گفته شد ممکن است ژله شما کمی آب شود و روی ظرف سرو پخش شود! وحشت نکنید ! یک دستمال کاغذی بردارید و ژله را پاک کنید و دوباره ژله را در یخچال بگذارید تا خنک شود.

اگر با پودر ژلاتین ژله درست می کنید کمی بیشتر از حد معمول پودر ژلاتین اضافه کنید و اگر از پودرهای آماده استفاده می کنید کمتر از حد معمول آب بریزید تا قالب درست شود.

آخرین کلمه

ژله ها دسرهای محبوبی هستند که در انواع مختلفی از جمله ژله تزریقی آسان و ساده، ژله تخم مرغ شربتی، ژله رولی گل رز و … تهیه می شوند. این دسرهای زیبا یا در ظرف سرو آماده می شوند و با همان ظرف روی میز ناهارخوری قرار می گیرند و یا در قالب های مخصوص پلاستیک، سیلیکون، فلز یا شیشه درست می شوند و پس از قالب گیری در ظرف سرو قرار می گیرند.

وقتی این همه اشتیاق برای تهیه انواع دسر با ژله در پایان کار فروکش می کند، بدترین حالت ممکن به ما دست می دهد! قالب گیری ژله یکی از مراحل مهم در تهیه چنین دسرهایی است. امیدواریم این مقاله برای شما جالب بوده باشد و نظرات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا