چطور پذیره نویسی کنیم

اشتراک چیست؟

کسانی که با بازار سرمایه یا مسائل حقوقی مالی سر و کار دارند احتمالاً با اصطلاح “پذیره نویسی” مواجه شده اند. یکی از موارد مهم در مورد این دستور، تعهد و تسهیل تامین مالی است. در واقع، این فرآیند برای افرادی که قصد دارند سهامدار شرکت‌ها باشند، آسان‌تر می‌شود و به تامین مالی بهتر و سریع‌تر شرکت‌ها کمک می‌کند. در این مقاله خانه پایتخت روش های مختلف اشتراک را توضیح می دهیم.

یک تعریف ساده از اشتراک

Subscribe به این کلمه به معنای نوشتن و امضا در پای سند و نوشتن است. در واقع آبونمان تعهد به انجام کار یا تعهد امری که در سند آمده است نامیده می شود. همچنین پذیره نویسی به معنای فرآیند خرید اوراق بهادار از ناشر یا نماینده قانونی آن و پرداخت یا موافقت با پرداخت کل مبلغ طبق قرارداد است.

در نظر گرفتن پذیره نویسی از منظر حقوق تجارت

در حقوق تجارت و در مورد شرکت های سهامی، پذیره نویسی عبارت است از:

تعهد به پرداخت بهای یک یا چند سهم از شرکت

پذیره نویسی عملی است که به موجب آن شخص متعهد می شود قسمتی از سرمایه شرکت را بپذیرد و در شرکت سهامی عام شریک شود. مؤسسین شرکت با مسئولیت محدود، بخشی از سرمایه را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند. طبق ماده 38 قانون تجارت، شرکت سهامی عام زمانی ایجاد می شود که تمام سهام آن پرداخت شود. این بدان معناست که ایجاد شرکت زمانی امکان پذیر است که کل سرمایه هم توسط موسسان و هم توسط مردم تعهد شده باشد.

فرآیند اشتراک چگونه کار می کند؟

برای تکمیل موفقیت آمیز فرآیند پذیره نویسی، باید طرح آن توسط کلیه موسسان شرکت تهیه و امضا شود. در مرحله بعد این طرح به اداره ثبت شرکت در تهران یا در صورت شهرستان بودن به دایره ثبت شرکت و یا در مکان هایی که دایره ثبت شرکت وجود ندارد در محل ثبت اسناد و املاک تحویل داده می شود. دفتر. . البته لازم است موسسین علاوه بر طرح آبونمان، اظهارنامه و اساسنامه شرکت را به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم کنند. مرجع ثبت شرکت پس از مطالعه متن و پیش نویس اساسنامه و طرح پذیره نویسی سهام و انطباق آنها با قانون مجوز انتشار آگهی پذیره نویسی اقدامات را صادر می کند. موسسین شرکت پس از انجام این مراحل باید در روزنامه ای که قبلاً تعیین کرده اند اطلاعیه ای منتشر کنند و بانک محل وثیقه سهام را نیز اعلام کنند. در نهایت آگهی پذیره نویسی سهام به اطلاع مشترکین احتمالی تعهد سرمایه شرکت می رسد.

پذیره نویسی سهام در شرکت سهامی عام چگونه انجام می شود؟

در شرکت های سهامی عام باید حداقل 35 درصد از سرمایه شرکت آزاد شود. یعنی پرداخت کل سرمایه اجباری نیست بلکه باید حداقل 35 درصد متعهد به پرداخت باشد که از طریق بانک انجام می شود. اظهارنامه تعهد به پرداخت سرمایه سهامداران در صورتجلسه که به امضای همه می رسد درج می شود. همه مبلغ سرمایه تعهد شده و مبلغی که حاضرند بلافاصله بپردازند را جلوی نام خود می نویسند و امضا می کنند. در واقع، آنها باید برگه ای به نام “برگه تعهد اقدام” را تکمیل و امضا کنند که نشان دهنده پذیرش و تعهد به پرداخت بهای عمل باشد. به این کار «تعهد نویسی» می گویند. در مدت زمان تعیین شده در آگهی اشتراک، علاقه‌مندان با مراجعه به بانک، فرم تعهد سهام را تکمیل و امضاء کرده و مبلغ قابل پرداخت را نقداً پرداخت کرده و رسید دریافت می‌کنند. امضای برگ تعهد سهام خود مستلزم پذیرش اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی شرکت است. برگ تعهد سهام در دو نسخه تنظیم و به امضای مشترک یا نماینده قانونی او با ذکر تاریخ می رسد. نسخه دوم برگ تعهد سهم مذکور با گواهی پرداخت و با مهر و امضای بانک در اختیار مشترک قرار می گیرد. بر اساس ماده 13 قانون جمهوری اسلامی ایران، برگه تعهد شامل موارد زیر است:

نام، موضوع، مرکز اصلی و مدت شرکت

سرمایه سهام

شماره و تاریخ مجوز انتشار آگهی اشتراک و مرجع صادر کننده آن

تعداد سهام مورد تعهد، مبلغ اسمی آنها و همچنین مبلغی که باید به صورت نقدی در هنگام پذیره نویسی پرداخت شود.

نام بانک و شماره حسابی که باید مبلغ مورد نیاز توسط پذیره نویسان به آن پرداخت شود

هویت و آدرس کامل مشترک

ثبتی که مشترک متعهد می شود مبلغ پرداخت نشده سهام تعهد شده را طبق مفاد اساسنامه شرکت بپردازد.

نکاتی در مورد تعداد و ویژگی های مشترکین

در شرکت سهامی عام باید هیئت مدیره ای مرکب از حداقل 5 سهامدار تشکیل شود. در نتیجه تعداد مشترکین باید به حدی باشد که تعداد همکاران کمتر از پنج نفر نباشد. قانون برای حداکثر تعداد شرکا شرطی تعیین نکرده است و این تعداد می تواند بین 5 تا هزار نفر باشد.

روش های اشتراک

اشتراک به طور کلی به دو صورت انجام می شود:

تعهد اشتراک

بهترین تلاش

تعهد اشتراک چیست و چه مزایایی دارد؟

در تعهد پذیره نویسی، در صورت عدم فروش اوراق در زمان مقرر، شخص متعهد به خرید این اوراق می شود. شخصی که اوراق قرضه را خریداری می کند “پذیره نویس” یا “کارگزار” نامیده می شود. «پذیره‌نویس» شخص ثالثی است که در صورت عدم فروش اوراق در بازه زمانی معین، کلیه اوراق بهادار را خریداری می‌کند. این شخص از خریداران اوراق قرضه جدا است.

در صورت عدم فروش اوراق، موسسه واسط با پذیره نویس قراردادی را برای خرید باقی مانده اوراق منعقد می کند. در این فرآیند کارگزار پذیره نویس پس از بررسی سهام شرکت های متقاضی عرضه اولیه سهام توسط کارشناسان خود، سهام را ارزیابی کرده و در هنگام ارائه شرکت برای عرضه اولیه، متعهد می شود که مابقی اوراقی که تا پایان دوره خریداری نشده اند. مدت عرضه اولیه، خرید است. کارگزار باید با ارائه ضمانت‌نامه و مدارک مشابه به سازمان بورس اطمینان داشته باشد که می‌تواند به تعهدات پذیره‌نویسی خود عمل کند.

مزیت روش تعهد پذیره نویسی نسبت به سایر روش های رایج IPO این است که می تواند از سفته بازی جلوگیری کند و قیمت های کاذب ایجاد کند. به لطف نظرات کارشناسان و قیمت گذاری با کیفیت با استفاده از این روش، سهام به قیمت واقعی خود نزدیک شده و ریسک سرمایه گذاری در سهام شرکت های جدید کاهش می یابد. برای فروش اوراق به این روش، لازم است ناشر از طریق تعهد پذیره نویسی، درخواست انتشار اوراق را ارائه کند.

شرکت تامین مالی سرمایه به عنوان پذیره نویس و تامین کننده مالی فرآیند عمل می کند. سپس ناشر باید مبلغی معادل ارزش کل اوراق از این شرکت دریافت کند. پس از آن شرکت سرمایه اوراق را به قیمت دلخواه منتشر می کند. در انجام این فرآیند، پذیره نویس نقش رهبری، مدیریت و هماهنگی را بر عهده می گیرد. تعهد پذیره نویسی در بند ۲۹ ماده ۱ قانون بورس اوراق بهادار ایران ذکر شده است.

ارائه بهترین روش تلاش پذیره نویسی

در روش بهترین تلاش، شرکت تامین کننده سرمایه، درخواست شرکت برای خرید اوراق را دریافت می کند. اما هیچ تعهدی برای خرید تمام اوراق با استفاده از این روش وجود ندارد. در واقع، بر خلاف روش اشتراک، برخی از اوراق قرضه را نمی توان فروخت. شرکت تامین کننده سرمایه تمام تلاش خود را در این راستا می کند که همیشه منجر به فروش همه اوراق نمی شود.

پیش نویس اطلاعیه اشتراک

پیش از این گفته شده بود که شرکت برای ورود به فرآیند آبونمان باید طرح اشتراک را به مرجع ثبت شرکت ها ارائه کند. این طرح که توسط موسسان شرکت تهیه می شود باید شامل عناصر زیر باشد:

نام شرکت

نوع فعالیت هایی که شرکت برای آن تشکیل شده است

مرکز اصلی شرکت و شعب آن در صورت تمایل به تاسیس شعبه

مدت زمان ثبت شرکت

هویت کامل، محل سکونت و حرفه موسسین در صورتی که تمام یا بخشی از موسسین دارای سوابق، اطلاعات یا تجربه در امور مربوط به موضوع شرکت یا موارد مشابه باشند، به اختصار ذکر شود.

میزان سرمایه شرکت و تعیین جداگانه مقدار آن به صورت نقدی و غیرنقدی، تعداد و نوع سهام در مورد سرمایه غیرنقدی (جنسی)، تعیین میزان، مشخصات و ارزش آن. که امکان کسب اطلاعات از میزان و کیفیت سرمایه غیر پولی وجود دارد.

اگر مؤسسین منافعی را برای خود در نظر گرفته اند، ماهیت و شرایط این مزایا را با جزئیات مشخص کنید

تعیین میزان سرمایه تعهد شده توسط مؤسسین و میزان پرداختی آنها

هزينه هايي را كه تاكنون موسسان در زمينه آماده سازي مقدمات تشكيل شركت و مطالعات انجام شده پرداخته اند ذكر كرده و هزينه هاي لازم را تا شروع فعاليت شركت برآورد كنيد.

در صورتی که فعالیت شرکت مستلزم تایید مراجع خاصی باشد، جزئیات مجوز یا موافقت اصولی این مرجع را ذکر کنید.

حداقل تعداد سهامی را که باید در هنگام پذیره نویسی توسط مشترک تعهد شود را مشخص کنید و مبلغی را که باید همزمان با پذیره نویسی به صورت نقدی پرداخت شود، مشخص کنید.

شماره و مشخصات حساب بانکی که مبلغ نقد سهام تعهد شده باید به آن واریز شود را ذکر کرده و مدتی را که علاقه‌مندان می‌توانند برای اشتراک و پرداخت نقدی به بانک مراجعه کنند، مشخص کنید.

توضیح اینکه اظهارنامه موسسین به همراه پیش نویس اساسنامه برای ذینفعان به مرجع ثبت شرکت ها تقدیم شد

نام روزنامه کثیرالانتشاری که هر گونه دعوتنامه و اطلاعیه های بعدی تا مجمع عمومی موسسین در آن منتشر می شود قید شود.

نحوه تخصیص سهام به مشترکین

تفاوت بین IPO و اشتراک چیست؟

هنگام عرضه سهام در بورس یا فرابورس، محدوده قیمتی برای سهم در نظر گرفته می شود. به همین دلیل داوطلبان سفارشات خود را در این بازه قیمتی وارد سامانه معاملات می کنند. اما اشتراک با قیمت اسمی 100 تومان انجام می شود.

برای عرضه اولیه سهام به طور کلی مدت زمان 2 ساعت در روز در نظر گرفته می شود و سپس بر اساس سفارش های ثبت شده در سامانه، سهام به متقاضیان تخصیص می یابد. اما برای اشتراک حداکثر 30 روز است.

پذیره نویسان می توانند با شروع دوره اشتراک، سفارش های خود را در سامانه معاملات ثبت کنند و این روند تا عرضه تمامی اوراق مورد نظر شرکت ادامه دارد. این فرآیند می تواند در روز اول اشتراک به پایان برسد یا تا پایان دوره مورد نظر ادامه یابد. حتی در برخی موارد، در صورت قطعی نشدن اشتراک، امکان تمدید مدت زمان برنامه ریزی شده وجود دارد.

مهم ترین تفاوت پذیره نویسی و عرضه اولیه، مدت زمان معاملات سهام این شرکت در بورس است. در زمان عرضه اولیه، بلافاصله فردای عرضه، نماد شرکت با حاشیه معاملاتی 5 درصد باز و آماده معاملات است. اما در اشتراک پس از اتمام مراحل باید مراحل مربوط به ثبت کسب و کار طی شود. این مرحله می تواند روزها یا ماه ها طول بکشد. پس از آن شاهد بازگشایی نمادهای تجاری در بورس و معاملات خواهیم بود.

یک نکته کوچک در مورد پذیره نویسی

اشتراک اقدامی است که تامین مالی شرکت های دولتی را تسهیل می کند. برای شرکت هایی که قصد حضور در بازار سرمایه را دارند تامین مالی شرکت توسط مشترک تا حدودی ضامن حضور و قدرت شرکت است. در واقع فرآیند پذیره نویسی پیوند بین تقاضای منابع مالی و عرضه منابع مالی را تشکیل می دهد. این موضوع می تواند کمک زیادی به توسعه رقابت، شفافیت و کیفیت انتقال منابع مالی کند.

یکی از رایج ترین روش های تامین مالی شرکت ها، اشتراک در بورس است. در واقع پذیره نویسی به یک رویه حقوقی اطلاق می شود که به موجب آن شخص با تأمین بخشی از سرمایه متعهد می شود در شرکت سهامی عام شریک شود. هر فرد در هنگام پذیره نویسی سهام متعهد می شود معادل مبلغی که در برگه تعهد سهام مشخص شده است پرداخت کند و در ازای آن صاحب تعداد مشخصی از سهام شرکت می شود. این شخص تا سقف سرمایه خود در سود و زیان شرکت شریک خواهد بود. در این مقاله به مفهوم پذیره نویسی و جزئیات آن می پردازیم.

آموزش تصویری نحوه عضویت در بورس

اشتراک چیست؟

قبل از توضیح فرآیند پذیره نویسی، بهتر است ابتدا این فرآیند را تعریف کنیم. از نظر حقوقی می توان گفت که پذیره نویسی فرآیندی است که طی آن اشخاص حقیقی یا حقوقی تامین مالی بخشی از سرمایه شرکت را بر عهده می گیرند. این فرآیند قبل از مرحله انتشار IPO و زمانی که شرکت هنوز تاسیس نشده است انجام می شود. با توجه به ماده 38 قانون تجارت، آبونمان می‌تواند راه شروع به کار شرکت‌ها باشد. زیرا بر اساس این قانون تا زمانی که سرمایه شرکت (با مشارکت موسسین یا مشارکت سرمایه گذاران) مشارکت نشده باشد، امکان تشکیل آن وجود ندارد. برای اقدام به اشتراک، شرکت ها ابتدا باید به سایت فرابورس و به بخش بازار سوم یا به بخش بورس و ناشران مراجعه کنند. سپس بازار مناسب را انتخاب کنید تا مراحل پذیرش را طبق شرایط آن طی کنید. شرکت ها قبل از اشتراک باید پس از بررسی شرایط مدارک لازم را با توجه به نیاز بازار تهیه و ارائه کنند. در این فرآیند، شرکت درصد کمی از سهام خود را برای فروش عرضه می کند (معمولاً کمتر از 1%) و تا زمان ثبت شرکت، معاملات متوقف می شود.

فرآیند اشتراک چگونه کار می کند؟

پذیره نویسی سهام را می توان یک عمل حقوقی دانست که در پایان آن افراد متعهد می شوند بخشی از سرمایه شرکت را به اشتراک بگذارند. این فرآیند مستلزم تدوین طرحی از سوی موسسین شرکت است که باید به امضای همه برسد و به اداره ثبت تجاری یا ثبت املاک ارائه شود. موسسان باید علاوه بر طرح اشتراک، اساسنامه و اظهارنامه شرکت را نیز به مراجعی که گفتیم ارائه دهند. این مراجع پس از بررسی های لازم و انطباق مدارک با قوانین جاری نسبت به طرح اشتراک، اساسنامه و اعلامیه تصمیم گیری و مجوز اشتراک را صادر می کنند.

پیش نویس اطلاعیه اشتراک

طرح اشتراک ارائه شده به مراجع قضایی باید شامل اطلاعات زیر باشد:

نام شرکت

زمینه فعالیت شرکت

مرکز اصلی و شعبه

دوره ثبت نام

اطلاعات کامل هویتی و سکونتی موسسین

میزان سرمایه شرکت با تعیین مقدار اقلام نقدی و غیر پولی

نحوه و شرایط سود مؤسسان

تعیین و ذکر مبلغ پرداختی مؤسسین

هزینه های جانبی مربوط به آماده سازی مقدمات ایجاد کسب و کار را ذکر کنید

ذکر مجوز و تایید مراجع قضایی

ذکر حداقل تعداد سهام پذیرفته شده

شماره حساب بانکی و مشخصات تعهدات سپرده را ذکر کنید

توضیحات و مستندات مربوط به ارائه پایان نامه و پیش نویس اساسنامه

نام روزنامه منتشر کننده آگهی را اعلام کنید

نحوه تخصیص سهام به مشترکین را ذکر کنید

پس از جمع آوری این اطلاعات، شرکت می تواند آگهی پذیره نویسی خود را در روزنامه ای که قبلاً مشخص کرده است منتشر کند و نام بانک محل وثیقه سهام را اعلام کند. فرآیند پذیره نویسی شرکت پس از این فرآیند آغاز و به سرمایه گذاران احتمالی اطلاع رسانی خواهد شد. نکته قابل توجه در مورد شرکت های سهامی عام این است که نیازی به مشارکت در کل سرمایه نیست و تعهد به مشارکت حداقل 35 درصد از سرمایه شرکت کافی است.

اشتراک در صندوق های سرمایه گذاری

همانطور که اشاره کردیم امکان پذیره نویسی سهام شرکت های مختلف برای سرمایه گذاری در بازار وجود دارد. در این راستا شرایطی برای پذیرش وجوه قبل از تشکیل آنها فراهم شده است. به عنوان مثال، پذیره نویسی صندوق اهرمی شتاب آغاز در 17 خرداد 1402 پس از انتشار اطلاعات و تعیین تاریخ آغاز شد. این اشتراک از ساعت 10 صبح آغاز شد و سقف سهام قابل عرضه در اشتراک پس از چند دقیقه پر شد. شتاب که اولین صندوق اهرمی از یک شرکت کارگزاری پیچیده است، در روز اشتراک با قیمت هر واحد 1000 تومان عرضه شد و سقف در نظر گرفته شده برای فروش آن 500 میلیارد تومان بود.

از آنجایی که صندوق از نظر نحوه معامله واحدها به دو دسته «ETF» و «صدور و ابطال» تقسیم می‌شود، این فرآیند برای هر گروه متفاوت است. فرآیند عضویت صندوق برای صدور و ابطال با مراجعه به شعب صندوق و یا ثبت نام در سایت آن انجام می شود. در خصوص عضویت در صندوق های قابل معامله پس از کسب اطلاعات مورد نظر، باید از طریق درگاه های اعلام شده در سایت صندوق، عضویت داشته باشید.

تفاوت بین IPO و اشتراک چیست؟

افرادی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند هر روز با اصطلاحات تخصصی زیادی مواجه می شوند. به همین دلیل می توان مفاهیمی مانند تامین اولیه و پذیره نویسی را که شباهت زیادی به یکدیگر دارند یکی دانست. با نگاهی به این دو مفهوم می توانید تفاوت بین پذیره نویسی و تامین اولیه را متوجه شوید.

اولین و مهمترین تفاوت این است که پذیره نویسی برای شرکت هایی انجام می شود که هنوز فعالیت خود را شروع نکرده اند و با هدف کسب سرمایه پذیره نویسی می کنند. IPO شرکت ها زمانی منتشر می شود که سهام آنها برای اولین بار در بازار سهام عرضه شود. این شرکت ها قبلاً ثبت و تأسیس شده اند و مدتی از فعالیت آنها می گذرد.

پیشنهاد اولیه محدوده قیمتی مشخصی دارد اما اشتراک با قیمت اسمی 1000 ریال می باشد.

محدودیت زمانی ثبت سفارش در عرضه اولیه شرکت ها 2 الی 3 ساعت است و پس از آن نماد مورد نظر مانند سایر نمادهای بورسی معامله می شود. از طرفی اشتراک در اکثر موارد ظرف 30 روز انجام می شود. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا مراحل بعدی، ثبت شرکت، شروع عملیات و انتشار IPO انجام شود.

پذیره نویسی قبل از عرضه اولیه انجام می شود و خریداران سرمایه اولیه شرکت را برای فعالیت های متنوع و سودآور تامین می کنند. افراد شرکت کننده در پذیره نویسی پس از تشکیل شرکت بر اساس برگ تعهد حق دریافت سهام دارند.

تعداد مشترکین آنها چقدر است و چه ویژگی هایی دارند؟

در شرکت های سهامی عام، هیئت مدیره از حداقل 5 سهامدار تشکیل شده است. در نتیجه تعداد مشترکین باید به حدی باشد که تعداد کل شرکا کمتر از پنج نفر نباشد. هیچ شرطی در قانون برای حداکثر تعداد شرکا تعیین نشده است. بنابراین این تعداد می تواند بین 5 تا هزاران نفر باشد. کلیه افراد واجد شرایط می توانند در اشتراک یک شرکت جدید ایجاد شده اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی شرکت کنند. اما اشخاص حقوقی در حدود هدف و جایگاه خود مجاز به انجام این کار هستند. از آنجایی که اشتراک یک عمل تجاری محسوب نمی شود، لازم نیست افراد حق مذاکره داشته باشند.

شرایط اشتراک چیست؟

فرآیند اشتراک به دو صورت انجام می شود:

1- تعهد اشتراک

2- بهترین تلاش

تعهد اشتراک چیست و چه مزایایی دارد؟

در فرآیند تعهد پذیره نویسی، کارگزار یا پذیره نویس موافقت می کند که باقی مانده اوراقی را که قبل از پایان دوره فروخته نشده اند، خریداری کند. ضمناً کارگزار پذیره نویسی باید ضمانت ها و شواهد لازم را به سازمان بورس ارائه کند و از انجام تعهدات پذیره نویسی خود اطمینان حاصل کند. یکی از مزایای روش تعهد پذیره نویسی، جلوگیری از رفتارهای سفته بازانه در هفته های اول عرضه اولیه سهام شرکت است. علاوه بر این، این روش به اوراق بهادار اجازه می دهد تا زودتر به قیمت واقعی بازار خود برسد. با این رویکرد، واسطه ها در بازار حذف شده و ریسک سرمایه گذاری در سهام شرکت های جدید کاهش می یابد. در روش بهترین تلاش، شرکت تامین مالی بیشترین تلاش را برای فروش اوراق می‌کند، اما ممکن است برخی از آنها فروخته نشوند و هیچ تعهدی برای خرید همه اوراق وجود ندارد.

بهترین روش تلاش چیست؟

در روش بهترین تلاش، هیچ تعهدی برای خرید همه اوراق وجود ندارد و برخلاف روش قبلی، برخی از اوراق قابل فروش نیستند. در واقع، شرکت سهامی تمام تلاش خود را می کند تا همه اوراق را بفروشد، اما ممکن است برخی از اوراق به فروش نرسد.

مهلت اشتراک تا چه زمانی است؟

سازمان بورس بر اساس تبصره 1 ماده 23 قانون بازار اوراق بهادار و ارز، مدت پذیره نویسی را که عموماً از 30 روز تجاوز نمی کند، تعیین می کند. اما سازمان بورس می تواند با درخواست موسسین و تایید مدارک، مدت پذیره نویسی را حداکثر تا 30 روز تمدید کند. در تبصره ۲ همین ماده آمده است که نتایج توزیع و فروش اوراق باید به سازمان بورس و اوراق بهادار گزارش شود. دلیل این موضوع حفظ حقوق سرمایه گذاران و جلوگیری از ماندن بی دلیل سرمایه آنها در بانک است. تبصره 3 این ماده حاکی از آن است که استفاده از وجوه دریافتی پس از تکمیل فرآیند عرضه عمومی توسط سازمان مجاز است. از سوی دیگر، تبصره 4 این ماده تصریح می‌کند که در صورت تکمیل نشدن فرآیند عرضه عمومی، وجوه پرداخت شده باید حداکثر ظرف مدت 15 روز به سرمایه‌گذاران بازگردانده شود.

برگه تعهد عمل چیست؟

تعهد پذیره نویسی در این فرآیند با فرم تعهد سهام صورت می گیرد. این برگه به ​​مشترکین اجازه می دهد تا اطلاعات مربوط به شرکت را به دست آورند. طبق ماده 13 لایحه قانونی 1347، برگ تعهد سهام مشمول موارد زیر است:

سرمایه سهام

نام بانک و شماره حساب که مشترکین باید مبلغ مورد نیاز را به آن پرداخت کنند.

تعداد سهام، مبلغ اسمی آنها و مبلغی که باید در هنگام پذیره نویسی پرداخت شود.

هویت و آدرس کامل مشترک

نام، موضوع و مرکز اصلی

مدت زمان تأسیس شرکت

شماره و تاریخ مجوز انتشار آگهی پذیره نویسی و قدرت صدور آن و در نهایت قید اینکه مشترک باید مبلغ پرداخت نشده سهام تعهد شده را طبق مفاد اساسنامه شرکت پرداخت نماید.

آخرین کلمه

در این مقاله با مفهوم پذیره نویسی سهام و پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری، فرآیند و اجزای آن آشنا شدیم. در ادامه متوجه شدیم که مهمترین تفاوت بین فرآیند پذیره نویسی و عرضه اولیه سهام، زمانی است که سهام قابل معامله در بورس می شود. در طول عرضه اولیه بلافاصله پس از روز عرضه، نماد شرکت باز و آماده معاملات است. در اشتراک پس از اتمام مراحل باید مراحل مربوط به ثبت شرکت طی شود. این مرحله می تواند روزها یا ماه ها طول بکشد. پس از انجام این مراحل، شاهد بازگشایی نماد معاملاتی در بورس و بورس خواهیم بود.

سوالات متداول:

1- اشتراک چیست؟

پذیره نویسی فرآیندی است که با هدف تامین مالی یک کسب و کار و قبل از ایجاد آن انجام می شود. این فرآیند در یک دوره زمانی تقریباً یک ماهه انجام خواهد شد و تا زمانی که تمامی واحدهای ارائه شده به فروش برسند ادامه خواهد داشت.

2- تفاوت تامین اولیه با اشتراک چیست؟

فرآیند اشتراک قبل از ایجاد شرکت با هدف تامین مالی ایجاد آن انجام می شود. در مقابل، عرضه اولیه سهام شرکت ها زمانی آزاد می شود که سهام آنها برای اولین بار در بورس عرضه شود. این شرکت ها قبلاً ثبت و تأسیس شده اند و مدتی از فعالیت آنها می گذرد. این دو مفهوم تفاوت های دیگری در زمان ثبت سفارش و بازه قیمت دارند.

فهرست

اشتراک چیست؟

هنگامی که آنها ایجاد می شوند، شرکت ها سرمایه گذاران را جذب می کنند تا منابع مالی مورد نیاز آنها را تامین کنند. سرمایه گذاران با تنظیم و امضای سند مربوطه متعهد می شوند در مدت معینی مبلغ مورد نیاز را به حساب شرکت واریز نمایند. تعهد سرمایه گذاران و مؤسسان شرکت به تأمین بخشی از سرمایه اولیه مورد نیاز شرکت و امضای سند توسط آنها پذیره نویسی نامیده می شود.

شرکت های سهامی عام زمانی تشکیل می شوند که تمام سرمایه مورد نیاز آنها به دست آید. این مبلغ توسط سرمایه گذاران و موسسان تامین و تضمین می شود. در واقع سرمایه گذاران متعهد می شوند که مبلغ مورد نیاز برای خرید اوراق را پرداخت کنند. این مشارکت عموماً سودآور است و سرمایه گذاران را به مشارکت در پذیره نویسی تشویق می کند.

اشتراک شامل دو مرحله است:

1- صدور اوراق اجاره 2- عرضه عمومی سهام شرکت

انواع اشتراک

به طور کلی دو نوع اشتراک وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

1- تعهد اشتراک

در این روش شخص به عنوان طلبکار معرفی می شود. این شخص متعهد می شود در صورت عدم فروش کلیه اوراق بهادار شرکت در مدت ثبت سفارش، باقیمانده سهام را از ناشر بازخرید کند. این شخص در واقع شخص ثالثی جدا از خریداران و سرمایه گذاران است و به آن بدهکار یا دلال نیز می گویند.

در این مرحله کارگزار با بررسی کارشناسانه شرکت کاندید، قیمت سهام شرکت را تعیین می کند. کارگزار شرکت را به عرضه عمومی ارائه می کند. با ارائه مدارک لازم به سازمان بورس، اطمینان حاصل می کند که در صورت عدم فروش کلیه اوراق شرکت، خرید مابقی اوراق را تضمین می کند.

مزایای عرضه به روش تعهد پذیره نویسی

ارزیابی تخصصی سهام شرکت (این امر باعث می شود ارزش سهام به ارزش ذاتی آن نزدیک شود)

ریسک سرمایه گذاری بسیار پایین

جلوگیری از سفته بازی و قیمت گذاری کاذب سهام شرکت

2- بهترین تلاش

به این ترتیب کلیه سهام شرکت قابل واگذاری نیست. به عبارت ساده تر، شرکت سهامی عام درخواست پذیره نویسی شرکت متقاضی را دریافت می کند و سپس اقدام به فروش کلیه سهام شرکت می کند، اما تعهدی برای خرید کلیه اوراق قرضه شرکت وجود ندارد. به این ترتیب تلاش های شرکت تامین کننده سرمایه ممکن است به نتیجه نرسد.

تعداد اعضای هیئت مدیره و مشترکین

هیئت مدیره شرکت های سهامی عام متشکل از سهامداران است. تعداد اعضای هیأت مدیره نباید از پنج نفر کمتر باشد. به همین دلیل تعداد مشترکین باید حداقل پنج نفر باشد. هیچ شماره ای برای این حداکثر تعداد مشخص نشده است، بنابراین تعداد مشترکین می تواند از پنج تا چند هزار متغیر باشد.

شرایط اشتراک

مرحله اول: تهیه پیش نویس اعلامیه اشتراک

در این مرحله ابتدا طرح اشتراک تهیه و سپس به امضای کلیه موسسان شرکت می رسد. این طرح و همچنین اساسنامه و اظهارنامه شرکت پس از آن به ثبت مشاغل ارائه می شود.

پس از مطالعه و تطبیق این اسناد با قانون تجارت، اداره ثبت مشاغل مجوز انتشار طرح آگهی اشتراک شرکت را صادر می کند. سپس اطلاعیه مذکور با ذکر نحوه اشتراک، بانک مربوطه و مدارک مورد نیاز جهت شرکت از طریق روزنامه کثیرالانتشار معرفی شده قبلی منتشر می شود.

موارد لازم به ذکر در طرح پذیره نویسی

نام شرکت و نوع فعالیت

آدرس شعبه مرکزی (در صورت وجود آدرس سایر شعب شرکت)

اطلاعات هویتی و سوابق حرفه ای و تحصیلی موسسین

مدت زمان ثبت شرکت

میزان دقیق سرمایه غیر پولی و غیر پولی شرکت (اطلاعات تعداد و شرح کمی و کیفی سرمایه غیر پولی به منظور تعیین بهتر ارزش سرمایه غیر پولی)

مزایا و نحوه بهره مندی بنیانگذاران از آنها را در صورت امکان بیان کنید

میزان سرمایه تعهد شده و پرداخت شده توسط مؤسسین

هزینه های پرداخت شده توسط مؤسسین تا به امروز را اعلام کنید

ذکر مجوز یا تایید اصولی از مرجع مورد نیاز (در صورتی که شرکت برای انجام کار خود نیاز به مجوز داشته باشد)

ذکر حداقل تعداد سهام پذیره نویسی و همچنین حداقل مبلغی که در ابتدا باید پرداخت شود. (مبلغ پرداختی نباید کمتر از 35 درصد مبلغ وعده داده شده باشد)

ذکر شماره حساب بانکی و مشخصات (مبلغ وعده داده شده به این حساب واریز خواهد شد)

تعیین مدت اشتراک (در زمان توافق شده علاقه مندان به سرمایه گذاری می توانند به بانک مراجعه و شرکت کنند)

اعلام تشکیل اظهارنامه و اساسنامه به مرجع ثبت شرکت ها (علاقه مندان می توانند به آنجا مراجعه و مطالعه کنند)

نام روزنامه کثیرالانتشاری منتشر کننده آگهی های مربوط به شرکت را تا مجمع عمومی موسسین اعلام کنید.

نحوه تخصیص اوراق بهادار شرکت به پذیره نویسان

مرحله دوم: نحوه اشتراک

پس از امضای برگه تعهد سهام، مشترک مبلغی را به حساب شرکت واریز و فیش خود را دریافت می کند. لازم به ذکر است که لازم نیست مشترک کل مبلغ را یکجا به حساب شرکت واریز کند. مبلغ سپرده باید حداقل 35٪ از کل مبلغ تعهد شده باشد.

برگه تعهد سهام شامل دو نسخه است که در اختیار بانک قید شده در آگهی پذیره نویسی قرار می گیرد. اولین نسخه پس از امضای مشترک یا نماینده وی در بانک باقی می ماند. نسخه دوم همراه با فیش واریزی و با مهر بانک در اختیار مشترک قرار می گیرد.

اطلاعات مندرج در برگه تعهد شامل موارد زیر است:

اطلاعات ثبت، هدف از فعالیت و سرمایه شرکت

شماره و تاریخ مجوز انتشار آگهی اشتراک از مرجع ذیصلاح

تعداد سهام تعهد شده توسط مشترک و مبلغ قابل پرداخت در زمان پذیره نویسی (حداقل 35 درصد کل مبلغ)

اطلاعات بانکی و حساب

هویت و آدرس مشترک

نحوه پرداخت مابقی مبلغ تعهد مشترک طبق مقررات قانون

لیست شرکت های در صف اشتراک

آخرین اشتراک انجام شده نماد کیمیا بود، در حال حاضر هیچ شرکتی برای ارائه وجود ندارد. (آذر 1401 به روز شد)

تفاوت بین IPO و اشتراک

یکی از اولین مفاهیمی که سرمایه گذاران جدید با آن مواجه می شوند، عرضه اولیه و پذیره نویسی سهام است. هر دو به معنای خرید اوراق بهادار شرکت از ناشر است، اما تفاوت هایی با هم دارند. از آنجایی که این تفاوت ها می تواند بر تصمیم گیری سرمایه گذاران تأثیر بگذارد، به بیان آنها می پردازیم.

نحوه کار شرکت: در اشتراک، هنوز شرکت ایجاد نشده است و موسسان آن در حال افزایش سرمایه برای شروع کسب و کار هستند، در حالی که در صورت عرضه اولیه، شرکت ایجاد شده و شاید در حال حاضر فعال باشد.

قیمت ثبت سفارش: هنگام عضویت، قیمت ثابت و واضح است. این قیمت معادل قیمت اسمی سهم (1000 ریال) است اما در زمان عرضه اولیه می توان قیمت سهم را در محدوده مشخصی سفارش داد.

زمان ثبت سفارش: زمان ثبت سفارش عموماً یک ماه است، در صورتی که زمان اولیه خرید لوازم یک روز معاملاتی باشد.

بازگشایی نماد: پذیره نویسی سهام قبل از ایجاد شرکت انجام می شود به همین دلیل بازگشایی سهام پس از این منوط به اخذ مجوزهای لازم و ایجاد شرکت می باشد. این دوره می‌تواند تا چند ماه ادامه داشته باشد، با بازگشایی IPO در روز معاملاتی بعد.

درباره نسخه اولیه بیشتر بدانید.

پس از نهایی شدن اشتراک، لازم است مراحل زیر را طی کنید:

1- اخذ مجوزهای لازم جهت ایجاد کسب و کار

2- دعوت از مشترکین برای شرکت در مجمع عمومی موسس

3- تشکیل مجمع عمومی مؤسس

4- ایجاد شرکت

1- اخذ مجوزهای لازم جهت ایجاد کسب و کار

هر کسب و کاری برای شروع فعالیت به تعداد مشخصی مجوز از مراجع مربوطه نیاز دارد. مجوزهای لازم توسط موسسین شرکت اخذ می شود. بدون اخذ مجوزهای لازم، شرکت نمی تواند فعالیت خود را آغاز کند.

2- دعوت از مشترکین برای شرکت در مجمع عمومی موسس

در این مرحله موسسین شرکت با انتشار اطلاعیه ای از مشترکین برای شرکت در مجمع عمومی موسس دعوت می کنند. این اطلاعیه باید در روزنامه مربوطه درج شود. حضور نیمی از سهامداران در این مجمع الزامی است. از آنجایی که موسسان شرکت حداقل 20 درصد از کل مبلغ مورد نیاز شرکت را متعهد می شوند، سهامدار محسوب می شوند. در صورتی که در اولین جلسه تعداد شرکت کنندگان به حد نصاب نرسد، جلسه تشکیل نخواهد شد.

در دور دوم مجدداً آگهی دعوت صادر می شود و علت برگزار نشدن جلسه در دور اول نیز مطرح می شود. حضور 1/3 سهامداران در مجمع دوم الزامی است. اگر این تعداد به حد نصاب نرسد، ثالثاً مؤسسین از تشکیل شرکت منصرف می شوند.

3- تشکیل مجمع عمومی موسس و تصویب برنامه ها و اساسنامه شرکت

پس از رسیدن به حد نصاب، مجمع عمومی تشکیل می شود. در این جلسه موسسین کلیه سهام شرکت را پذیره نویسی می کنند و مبالغ مورد نیاز پرداخت می شود. ابتدا اولین بازرسان و مدیران شرکت را انتخاب می کنند. سپس روزنامه کثیرالانتشار را برای ثبت آگهی های شرکت تعیین می کنند. در این مرحله گزارش ها و اساسنامه شرکت توسط مؤسسین ارائه می شود که آن ها را بررسی و نقد کرده و سپس در بین شرکت کنندگان رأی گیری می کنند. هر طرح با 2/3 حاضران در جلسه تصویب می شود.

4- ایجاد شرکت

در نهایت پس از اخذ مجوزها، تشکیل مجمع و تصویب طرح ها و اساسنامه، شرکت تشکیل می شود.

حق ترجیح برای اشتراک سهام جدید

پذیره نویسی تحت عنوان حق تقدم در پذیره نویسی سهام جدید شرکت های سهامی نیز نامیده می شود. حق پذیره نویسی ترجیحی سهام جدید به این معناست که سهامداران سابق در پذیره نویسی سهام جدید شرکت اولویت دارند.

نحوه ثبت نام برای اشتراک تجاری

در اطلاعیه های مربوط به اشتراک، مهلت و زمان ثبت سفارش آنها اعلام خواهد شد. ثبت سفارش همانند عرضه اولیه به روش کتاب سازی انجام می شود.

ماه گذشته اطلاعیه آبونمان بیمه اتکایی سامان با پرداخت 50 درصد منتشر شد. سرمایه گذاران اوراق بهادار این شرکت را از طریق دسترسی آنلاین خریداری کردند. تمامی موارد ذکر شده در این آگهی این اطلاعیه علاوه بر روزنامه کثیرالانتشار ارائه شده از سوی این شرکت در سایت بورس ایران نیز منتشر شده است.

اشتراک نماد اتکاسا (بیمه اتکای سامان) از تاریخ 1398/09/17 به مدت 10 روز آغاز شد. متقاضیان می‌توانند در مهلت مقرر از ساعت 10 الی 12:30 سفارش خود را در سامانه معاملات ثبت کنند. نکته مهم این است که در صورت فروش کلیه اوراق بهادار شرکت قبل از 10 روز (مهلت تعیین شده)، نماد شرکت بسته شده و دیگر امکان ثبت سفارش وجود ندارد.

مشاوره

پذیره نویسی مشاغل عموما برای سرمایه گذاران سودآور بوده است. با شرکت در اشتراک، شما در واقع در شرکتی سرمایه گذاری می کنید که هنوز ایجاد نشده است و مراحل ایجاد، عرضه عمومی و معامله سهام آن می تواند زمان زیادی را ببرد. پس سعی کنید با دید بلندمدت مشارکت کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا