چطور مبل پارچه ای را تمیز کنیم

نظافت مبل پارچه ای یکی از بزرگترین دغدغه های هر خانم خانه دار است. برای صرفه جویی در هزینه ها، به جای سپردن مبلمان به کارخانه ها و خشکشویی ها، می توانید مبل را در منزل با مواد شوینده و پاک کننده مناسب مبل های پارچه ای تمیز کنید.

در این مقاله سعی داریم مراحل نظافت مبل و نکات ساده و کاربردی مانند: تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش، تمیز کردن مبل با جوش شیرین، شستشوی مبل پارچه ای با سرکه، تمیز کردن کاناپه با پراکسید هیدروژن را در اختیار شما قرار دهیم. و … بیایید با هم آشنا شویم.

نحوه شستن مبل با شامپو فرش و هر ماده شوینده دیگری که مناسب پارچه مبلمان شماست اصول و قوانینی دارد که با خواندن این متن با آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

از بهترین کارشناسان شهر خود نقل قول رایگان دریافت کنید، با آنها گپ بزنید و بهترین را انتخاب کنید.

ثبت سفارش مبل شویی

برای تمیز کردن مبل چه کار کنیم؟

تمیز کردن مبلمان پارچه ای یک کار آسان اما ظریف است. اغلب پیش می آید که وقتی لکه ها و کثیفی های زیادی را روی مبل می بینیم، سریع به سراغ پارچه نظافتی و مواد شوینده می رویم و سعی می کنیم لکه ها را پاک کنیم. اما نتیجه ناامید کننده و بسیار بد است. نه تنها لکه ها پاک نمی شوند، بلکه لباس های شسته شده روی پارچه مبل باقی می مانند و لکه ها رشد می کنند.

نکته اینجاست که در حین استفاده از شوینده مناسب برای مبلمان پارچه باید مراحل قبل از استفاده از مبل شوینده را رعایت کنید. این مراحل که در قسمت بعدی توضیح داده شده اند بسیار ساده هستند و از ایجاد لکه جلوگیری می کنند. علاوه بر این، پس از نظافت مرحله به مرحله مبل، لازم است نکات مهم مربوط به خشک کردن مبل و استفاده از واکس را رعایت کنید که در قسمت آخر به آن اشاره کردیم.

چگونه مبل را تمیز کنیم؟

مراحل نظافت مبل پارچه ای

در این قسمت مراحل نظافت مبل پارچه ای را مرحله به مرحله شرح داده ایم تا بتوانید پارچه مبل منزل یا محل کار خود را به راحتی تمیز کنید. تمیز کردن مبل چندان دشوار و پیچیده نیست. برعکس، تنها با دانستن چند نکته اساسی می توانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

1- مرحله اول: جارو کشیدن و مسواک زدن

اولین قدم این است که مبل پارچه ای را با استفاده از لکه مبل پارچه ای، شامپو فرش، بخارشوی و جاروبرقی یا برس های غلتکی تمیز کنید. برای تمیز کردن مبل پارچه ای ابتدا باید تمام کوسن ها و قسمت های قابل جدا شدن را بردارید تا بتوانید هر چیزی که بین مبل ها افتاده است را تمیز کنید. خودکار، سکه، کنترل از راه دور، چیزی نیست که نتوانید بین مبل ها پیدا کنید! حالا جاروبرقی را روشن کنید تا گرد و غبار و زباله های ریز روی سطح مبل تمیز شود. هنگام تمیز کردن مبل، جاروبرقی ها معمولا قسمت های خاصی برای جمع کردن موها دارند، در غیر این صورت از برس های غلتکی برای تمیز کردن مبل استفاده کنید.

2- مرحله دوم: به راهنمای شستشوی مبل دقت کنید

مرحله دوم در نظافت مبل پارچه ای توجه به دفترچه مبل است. بسیاری از تولیدکنندگان مبل، برچسب یا کتابچه راهنمای مبل را ارائه می دهند و نحوه تمیز کردن مبل پارچه ای را با شامپو فرش یا روش های دیگر توضیح می دهند.

این دستورالعمل ها را به طور کامل بخوانید؛ زیرا توصیه های بسیار خوبی در مورد بهترین شوینده مبل برای پارچه شما و نحوه استفاده از آن داده شده است. برای مثال نحوه شستشوی مبل با شامپو فرش، سرکه یا هیدروژن پراکسید را نیز می توان در متن ذکر کرد. معمولاً علائمی در برچسب ها یا دفترچه های راهنما وجود دارد که بد نیست در مورد تمیز کردن کاناپه بدانید. این علائم و معانی آنها در جدول زیر منعکس شده است:

راهنمای شستشوی مبل پارچه ای

علامت
مفهوم علامت راهنما جهت تمیز کردن مبل پارچه ای

W
این علامت یعنی شما می‌توانید براي تميز كردن مبل پارچه ای خود از شوینده‌هایی که در آب حل می‌شوند، مانند شامپو استفاده کنید.

S
این علامت نشان می‌دهد که بهترين روش تميز كردن مبل پارچه اي استفاده از شوینده‌های غیر آبی و شستشو به صورت خشک است.

SW
یعنی شما می‌توانید تميز كردن مبل پارچه ای را به هر دو روش گفته شده (WوS)، بشویید.

X
این علامت یعنی این که پارچه مبل شما اصولا نباید شسته شود و فقط می‌توانید آن را با جاروبرقی یا برس تمیز کنید.

3- مرحله سوم: لکه زدایی

مرحله سوم برای تمیز کردن مبل پارچه ای تمیز کردن نقطه ای است. اگر مشکل فقط لکه است، نیازی به شستن کل مبل پارچه ای نیست. به سادگی لکه ها را پاک کنید. در مواردی که لازم است کل مبل تمیز شود، بهتر است ابتدا لکه ها را پاک کنید.

برای تمیز کردن مبل پارچه ای بهتر است قبل از شستشو جدا شود. از بین بردن لکه یکی از مهمترین مراحل تمیز کردن مبل است. زیرا با فرآیند شستشوی معمولی لکه ها به خوبی پاک نمی شوند و نسبت به تمیزکردن مبل در قسمت های دیگر تلاش بیشتری می طلبد.

4- مرحله چهارم: کل مبل را تمیز کنید

مرحله چهارم برای تمیز کردن مبل پارچه ای، شستشوی مبلمان است. برای تمیز کردن مبل، اگر روکش مبل شما قابل جدا شدن است، می توانید آن را بردارید و در ماشین لباسشویی یا خشکشویی بشویید. اگر روکش های مبل قابل جدا شدن نیستند، برای شستن و خشکشویی مبل در منزل به نکات زیر توجه کنید:

هنگام استفاده از مواد شوینده (یا حتی تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش و سرکه)، درها و پنجره ها را باز کنید و در صورت امکان تهویه را روشن کنید.

برای انتخاب بهترین شوینده کاناپه، دستورالعمل های روی برچسب یا دفترچه سازنده را دنبال کنید. تولیدکنندگان مبل های پارچه ای معمولا نوع پارچه و مواد شوینده مناسب آن را روی برچسب یا دفترچه راهنمای آن می نویسند. در غیر این صورت با فروشنده چک کنید تا برای تمیز کردن انواع مبل های ساتن، مخمل و … مشکلی نداشته باشید. با چند ترفند ساده تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش اگر با مواد شوینده صحیح انجام نشود به پارچه مبل آسیب می زند.

قبل از استفاده از پاک کننده روی کل مبل، مواد شوینده را روی قسمتی از مبل که مشخص نیست امتحان کنید. برای این کار، یک پارچه تمیز را به مواد شوینده آغشته کنید و محل را تمیز کنید. بعد از چند دقیقه بررسی کنید که آیا رنگ پارچه مبل تغییر نکرده است. سپس یک دستمال کاغذی را تا کنید و این قسمت را فشار دهید. در صورتی که حوله لک نشده باشد، می توانید با خیال راحت از این ماده شوینده برای تمیز کردن مبل استفاده کنید.

در این مرحله از نظافت مبل پارچه ای باید به انتخاب ماده شوینده برای نظافت مبل اهمیت زیادی داد.

برای شستشوی مبل با شامپو و محلول فرش می توانید علاوه بر شامپو از مواد شوینده دیگری نیز استفاده کنید. مواد شوینده و آب باید به نسبت مساوی با هم ترکیب شده و خوب مخلوط شوند. اگر می خواهید مبل پارچه ای را با سرکه تمیز کنید، قبل از استفاده حتما آن را رقیق کنید.

همچنین می توان مبل پارچه ای را با مواد شوینده خشک تمیز کرد. برای استفاده از آنها نیازی به استفاده از آب نیست. دستورالعمل های روی مواد شوینده را بخوانید و آنها را دنبال کنید. هیچ ماده شوینده ای را مستقیماً روی مبل نریزید. به خصوص برای تمیز کردن مبل مخملی. همیشه ابتدا پاک کننده مبل را روی یک پارچه تمیز بریزید، سپس آن را روی سطح مبل پهن کنید. اگر مواد شوینده هنگام تمیز کردن مبل مستقیماً در تماس باشد، ممکن است به رنگ و بافت پارچه آسیب برساند.

برای مبل پارچه ای از چه ماده شوینده ای استفاده کنیم؟

در این مرحله می خواهیم چند ترفند ساده را به شما بگوییم تا در کمترین زمان و کمترین هزینه مبل را تمیز کنید و بتوانید مبلمان خود را به بهترین شکل در منزل بشویید. نحوه شستشوی مبل با شامپو فرش یکی از روش هایی است که در این قسمت توضیح داده خواهد شد.

نکته اول: مبل پارچه ای را با سرکه + هیدروژن پراکسید تمیز کنید

تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه و پراکسید هیدروژن یک ترفند خانگی ارزان قیمت است. البته قبل از استفاده از پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن مبل باید به این نکته توجه کنید که این ماده می تواند به پارچه های تیره رنگ آسیب برساند و رنگ آنها را روشن تر کند. بنابراین برای تمیز کردن مبل مخملی یا شستن مبل پارچه ای ساتن با رنگ پارچه تیره از پراکسید هیدروژن استفاده نکنید. در این صورت شستن مبل با سرکه نتیجه بهتری می دهد.

برای تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه و پراکسید هیدروژن، ابتدا باید 4 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را به سرکه 50 درصد رقیق شده در آب اضافه کنید. سپس محلول را در یک بطری اسپری بریزید و آن را تکان دهید. حالا محلول را روی لکه های روی مبل اسپری کنید. چند دقیقه صبر کنید تا راه حل اثر کند. قبل از خشک شدن محلول، سطح مرطوب را با دستمال کاغذی تمیز کنید. ادامه دهید تا تمام لکه ها از بین بروند. همچنین می توانید از سرکه برای تمیز کردن تمام سطح مبل خود با بخارشوی استفاده کنید.

نکته دوم: برای تمیز کردن مبل پارچه ای از جوش شیرین استفاده کنید

تمیز کردن مبل های پارچه ای با جوش شیرین یکی دیگر از ترفندهایی است که این روزها بسیار محبوب شده است. این ترفند بهترین راه برای تمیز کردن مبل پارچه ای برای مبلمان کمی کثیف و گرد و غبار است. برای این کار باید جوش شیرین را روی سطح مبل بریزید و بعد از یک ساعت جوش شیرین را از روی سطح مبل خود با جاروبرقی تمیز کنید. صرفا – فقط.

تمیز کردن مبل با جوش شیرین باعث می شود مبلمان شما با طراوت به نظر برسد. اگر قصد ندارید مبل را به طور کامل بشویید و تمیز کنید و فقط می خواهید مبلمان را کمی شاداب کنید، روی آن پودر جوش شیرین بپاشید و بگذارید 20 دقیقه بماند تا بوی نامطبوع به خود بگیرد. اگر می خواهید نتیجه بهتری بگیرید، جوش شیرین را یک شب روی مبل بگذارید تا بوی نامطبوع پارچه و کوسن های مبل از بین برود (البته می توانید برای شستن کوسن های مبل از ماشین لباسشویی هم استفاده کنید). سپس سطح مبلمان را با جاروبرقی تمیز کنید. حالا مبل شما تمیز شده و شبیه روز اول شده است.

نکته سوم: نحوه شستشوی مبل با شامپو فرش

تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش بهترین و ساده ترین راه برای تمیز کردن مبل (هر مبل) است. کافی است کمی شامپو فرش را در ظرفی بریزید و مبلمان را با یک پارچه نرم اما مقاوم بشویید. نظافت مبل پارچه ای با شامپو فرش، تمامی آلودگی ها و آلودگی ها را از سطح مبل پاک می کند. از آنجایی که مبل بعد از شامپو فرش آبگیری نمی شود و شامپو فرش در آن باقی می ماند، ذرات آلودگی روی سطح مبل پخش می شود. پس بهتر است بعد از تمیز کردن مبل با شامپو فرش، ذرات آلوده روی مبل ها را با بخارشوی معمولی یا جاروبرقی پاک کنید.

نحوه شستن مبل با شامپو فرش خیلی پیچیده نیست. فقط باید آب و شامپو را با نسبت ذکر شده روی بسته بندی شامپو خوب مخلوط کنید تا ماده شوینده رقیق شود. بهتر است این آب ولرم باشد. باید به هم زدن ادامه دهید تا شامپو به خوبی کف کند. حالا می توانید با شامپو فرش، مبل پارچه ای را تمیز کنید. با استفاده از یک پارچه نرم، فوم یا اسفنج، شامپو را روی سطح مبل بمالید تا مبل تمیز شود. پس از سپری شدن زمان لازم، کف باقیمانده را با یک پارچه تمیز جدا کنید تا فرآیند شستشوی مبل با شامپو فرش کامل شود.

نکته چهارم: مبل را با بخارشوی تمیز کنید

نظافت مبل با بخارشوی چهارمین نکته برای شستشوی مبل است. روش استفاده از بخارشوی مبل به این صورت است که این دستگاه از مقدار کمی آب برای تمیز کردن مبل استفاده می کند و در دمای بالا به کثیفی پارچه مبل نفوذ می کند. می توانید مبل را با بخارشوی با آب یا مواد شوینده تمیز کنید. سر بخارشوی را به آرامی روی سطح مبل حرکت دهید تا آب یا مواد شوینده در تمام سطح پخش شود. کمی صبر کنید، سپس دکمه را رها کنید تا جاروبرقی فعال شود و مواد شوینده اضافی از سطح مبل جمع شود.

نکته پنجم: مبل پارچه ای را با یک اسفنج نرم تمیز کنید

گاهی اوقات تنها چیزی که برای تمیز کردن مبل خود نیاز دارید یک اسفنج نرم است. کافی است یک اسفنج نرم را در محلول شوینده مبل بریزید و چند بار فشار دهید تا خوب کف کند. سپس مواد شوینده را با اسفنج روی سطح مبل پخش کنید و مبل را تمیز کنید. پس از آن، مواد شوینده را از روی سطح مبل با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید.

برای تمیز کردن مبل پارچه ای باید چندین بار این عمل را تکرار کنید تا مواد شوینده به طور کامل از سطح مبل پاک شود. تمیز کردن مبل پارچه ای بدون انجام این مرحله باعث می شود مواد شوینده مبل به خصوص مواد شوینده خشک باقی بمانند که می توانند رنگ پارچه مبل را تغییر دهند. ممکن است لازم باشد این کار را چندین بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

نکات مهم بعد از نظافت مبل پارچه ای

بعد از شستن مبل پارچه ای چه کنیم؟ فرقی نمی کند مبل پارچه ای را با شامپو فرش تمیز کنید یا با روش های دیگر مبل را تمیز کنید. مراحلی وجود دارد که باید بعد از تمیز کردن مبل پارچه ای رعایت کنید. اگر اطلاعات کافی در این مورد ندارید، توصیه می شود نکات زیر را با دقت مطالعه کنید:

1. خشک کردن کاناپه

پس از شستن مبلمان پارچه ای از هیچ وسیله ای برای خشک کردن مبل پارچه ای استفاده نکنید و بگذارید آرام آرام خشک شود. برای خشک شدن لازم نیست مبل را در جریان هوا قرار دهید. زیرا باعث جذب گرد و غبار به داخل مبل و ایجاد لکه در برخی قسمت ها خواهد شد. در قسمت نحوه شستشوی مبل با شامپو فرش اشاره شد که بعد از گذشت زمان لازم شامپو را با دستمال تمیز از روی سطح مبل پاک کنید. توجه داشته باشید که این به معنای خشک کردن مبل نیست، بلکه به معنای برداشتن کف است.

2. استفاده از مواد پولیش

پس از تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش یا مواد شوینده دیگر، اگر مبل شما دارای قطعات غیر پارچه ای است، بسته به جنس آن ها، باید آن ها را به طور خاص تمیز کنید. مثلاً اگر چوبی هستند باید از روغن های مخصوص چوب و اگر فلزی هستند باید از پاک کننده ها و پولیش های مخصوص فلزات استفاده کنید. مراقب باشید این مواد روی پارچه مبل نریزد تا زحمات شما برای نظافت مبل هدر نرود.

3. از تثبیت کننده استفاده کنید

پس از تمیز کردن مبل پارچه ای، استفاده از یک تثبیت کننده به حفظ رنگ و بافت پارچه مبل کمک می کند. برای افزایش دوام پارچه باید پس از تمیز کردن و شستن مبل پارچه ای از این ماده استفاده کنید. استابلایزرها را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و ابتدا آنها را امتحان کنید.

در “سرویس از ما” به بهترین کارشناسان نظافت مبلمان در شهر خود دسترسی دارید.

مشاهده متخصصین مبل شویی

با خواندن این مقاله مراحل نظافت مبل پارچه ای و همچنین چند نکته ساده و کاربردی برای شستن مبل را یاد گرفتید. اگر هنوز شروع نکرده اید به تمام نکات مهمی که در مورد شستشوی مبلمان و نظافت مبل اشاره شد توجه کنید.

خواهید دید که این ترفندها چقدر موثر و ساده هستند. تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش یکی از بهترین راه ها برای تمیز کردن مبل پارچه ای است. بنابراین در مطلب فوق نکاتی نیز در مورد نحوه شستشوی مبل با شامپو فرش ذکر شده است. البته اگر برای نظافت مبل به افراد حرفه ای و واجد شرایط نیاز دارید، می توانید از متخصصان فعال در «سرویس از ما» کمک بگیرید.

برای نظافت مبل در منزل باید به چند نکته از جمله روش نظافت با توجه به نوع پارچه و همچنین دستورالعمل سازنده مبل توجه کرد. در این مقاله روش صحیح تمیز کردن مبل پارچه ای را با نکات طلایی و کاربردی به شما نشان می دهیم.

اگر شما هم قصد تمیز کردن مبل پارچه ای خود را در منزل دارید، باید از خود سوالاتی بپرسید: «روش های تمیز کردن مبلمان پارچه چیست؟»، «از چه مواد شوینده ای می توان برای از بین بردن لکه ها استفاده کرد؟» برای شما هم اتفاق خواهد افتاد. تمیز نگه داشتن آن، نظافت مبل مخملی و پارچه ای و چیدمان مداوم مبلمان تاثیر بسزایی در زیباسازی هویت بصری خانه و سپس ایجاد زیبایی و انرژی مثبت در محل سکونت دارد. برای از بین بردن لکه و تمیز کردن مبل بسته به نوع روکش و نوع لکه ایجاد شده باید از روش های کاملا متفاوتی استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی روش های نظافت مبل پارچه ای به معرفی انواع لکه ها و شوینده های خاص بپردازیم. با ما بمان.

پیشنهاد ستاره

نکات مهم قبل از تمیز کردن مبل پارچه ای

می توانید مبل های پارچه ای را به راحتی و با استفاده از روش های ساده و راحت تمیز و نگهداری کنید. برای این منظور، چندین عامل کلیدی در تعیین نحوه تمیز کردن مبل پارچه ای وجود دارد.

1. دستورالعمل سازنده مبل را بررسی کنید

همیشه قبل از اقدام به پاک کردن لکه از مبل خود دستورالعمل های تمیز کردن را بررسی کنید، سپس اقدام به تمیز کردن مبل خود کنید. در صورت عدم انجام این کار، مبل شما و گارانتی آن باطل می شود.

2. قبل از تمیز کردن مبل پارچه ای یک برچسب را به دقت بخوانید

در بسیاری از مبلمان های جدید، اختصارات خاصی با حروف انگلیسی مشخص شده است که نشان دهنده بهترین مواد شوینده برای پارچه این مبل است. (اسم این نشانه ها معمولا بر اساس حرف اولیه این ماده انتخاب می شود). برای شستن و از بین بردن لکه ها مانند از بین بردن سوختگی سیگار از روی مبل، از بین بردن لکه های شمع و تمیز کردن لکه های مداد باید از این اختصارات استفاده کنید. در ادامه، به برخی از رایج ترین علائم مورد استفاده نگاه می کنیم و توصیه های خاص آنها را مرور می کنیم:

W: این مخفف نشان دهنده کلمه “آب” است. طبق توصیه این پنل، مبل شما باید فقط با آب یا بخار شسته شود.

S: این مخفف به خشکشویی مبلمان بدون استفاده از آب اشاره دارد.

O: این علامت اختصاری به لزوم استفاده از آب سرد اشاره دارد تا وسایل ارگانیک مبلمان را از بین نبرد.

WS: این مخفف به اهمیت استفاده از محلول های آبی و شامپوهای غیر شیمیایی اشاره دارد. در واقع اهمیت اصلی این علامت در این است که سازنده محصول شستشوی آن را فقط با آب تمیز ناکافی می داند.

X: این مخفف همچنین به استفاده از جارو و برس برای تمیز کردن مبلمان و همچنین استفاده از شامپو در صورت لزوم اشاره دارد.

مراحل نظافت مبل پارچه ای

اگرچه مبل های پارچه ای از نظر راحتی بسیار عالی به نظر می رسند، اما می توان آنها را به حالت استراحت درآورد. اما آنها می توانند یک کابوس برای تمیز کردن باشند. از این گذشته، غذا و نوشیدنی می‌تواند در هر زمانی روی مبل‌های شما بریزد، مگر اینکه مبل خود را با روکش‌های پلاستیکی زیبا تزئین کرده باشید. با این حال، شما باید بدانید که چگونه یک مبل پارچه ای را تمیز کنید.

مرحله اول: گرد و غبار را پاک کنید

اولین قدم برای تمیز کردن این مبل ها این است که با استفاده از جاروبرقی از عدم وجود گرد و غبار روی سطح مبلمان اطمینان حاصل کنید. برای این کار می توانید از انواع برس، حوله و جارو نیز استفاده کنید (اگر حیوان خانگی دارید می توانید از برس مخصوص استفاده کنید).

مرحله دوم: مبل پارچه ای را با مواد مختلف تمیز کنید

در مرحله بعد باید تمام سطوح غیر پارچه ای را با مواد شوینده مخصوص تمیز کنید (توجه داشته باشید که هر کدام از قطعات چوبی، فلزی، پلاستیکی و … نیاز به مواد شوینده مخصوص به خود دارند).

به طور کلی شامپو و محلول آب غیر شیمیایی یا محلول سرکه و آب بهترین و در دسترس ترین محصولات پاک کننده هستند. در ادامه به چند راه حل ثابت شده برای شستشوی مبلمان پارچه می پردازیم:

1. مبل پارچه ای را با جوش شیرین و سرکه تمیز کنید

یکی از بهترین راه حل ها برای مبل های پارچه ای ترکیب آب، جوش شیرین، سرکه سفید و صابون ظرفشویی (یک قاشق غذاخوری) است. باید این مخلوط را با استفاده از یک حوله روی سطح لکه دار مبل بمالید و سپس مبل را خشک کنید. این پاک کننده موفقیت آمیز برای لکه های چرب و بسیار کثیف است. البته این می تواند به پارچه تیره آسیب برساند.

جوش شیرین علاوه بر از بین بردن لکه های اسیدی، بوی بد را نیز از بین می برد. مایع ظرفشویی در برابر لکه های چرب نیز موثر است. این روش بسته به نوع لکه به صورت جداگانه نیز قابل استفاده است (مثلاً بعد از محلول از جوش شیرین جدا استفاده کنید).

تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین و سرکه

 

2. مبل پارچه ای را با جوش شیرین و نشاسته ذرت تمیز کنید

راه حل دومی که برای مبل های پارچه ای توصیه می شود، ترکیب جوش شیرین و نشاسته ذرت با آب است. با ترکیب این دو ماده با مقدار مناسب آب، خمیر سفتی به دست می آید. سپس خمیر به دست آمده را باید روی سطح مالیده و مدتی صبر کنید تا خشک شود. پس از خشک شدن می توانید آن را با جارو بردارید و شستشو را تمام کنید. این روش برای انواع مبلمانی که نیاز به خشکشویی دارند موثر است.

3. تمیز کردن مبل پارچه ای با مایع ظرفشویی و پراکسید هیدروژن

این محلول در مقایسه با سایر محلول های پاک کننده، پارچه مبل را نیز سبک می کند.

مواد تشکیل دهنده این محلول صابون ظرفشویی خانگی (نصف قاشق غذاخوری) و یک فنجان پراکسید هیدروژن است. این محلول بهتر است با اسپری روی سطح مبل اسپری شود و با مسواک یا برس روی پارچه آغشته شود. خاصیت اصلی این محلول تمیز کردن و درخشندگی پارچه های براق و ظریف است. علاوه بر این، پراکسید هیدروژن به عنوان یک پاک کننده طبیعی، تأثیر زیادی در از بین بردن لکه، به ویژه از بین بردن لکه جوهر از روی مبل دارد. البته باز هم باید تاکید کرد که این محلول می تواند به رنگ پارچه های تیره آسیب برساند.

 

4. مبل پارچه ای رنگی را با سرکه تمیز کنید

اگر روی برچسب تخت خود علامت “X” می بینید، فقط باید آن را جاروبرقی بکشید. مبل هایی با برچسب “S” به پاک کننده های مبتنی بر حلال نیاز دارند و دستورالعمل های تمیز کردن زیر باید فقط برای مبل هایی با برچسب “W” یا “WS” استفاده شود. شما به اقلام و مواد زیر نیاز دارید:

جاروبرقی با دستگاه های یکپارچه

حداقل سه پارچه (پارچه میکروفیبر رنگارنگ که رنگ روی مبل باقی نمی‌گذارد)

سطل

آب معدنی یا آب مقطر

ظرف حاوی صابون مایع

سرکه سفید

🧺 نکته: قبل از شروع تمیز کردن، همیشه باید مواد را روی قسمت کوچک و نامحسوس مبل آزمایش کنید.

در یک سطل، 2 فنجان آب مقطر را با 1 قاشق غذاخوری صابون ظرفشویی و 1 قاشق غذاخوری سرکه مخلوط کنید.

یک پارچه میکروفیبر را به محلول آغشته کنید. هر قسمت از مبل را با یک پارچه نرم به آرامی مالش دهید. این کار را با پارچه یا اجسام ضخیم انجام ندهید زیرا می توانند به الیاف آسیب برسانند.

یک پارچه میکروفایبر تمیز دیگر آغشته به محلول را روی مبل بمالید و ناحیه را تمیز کنید.

مناطق آسیب دیده را بگذارید تا با صابون تمیز شوند. دوباره مبل را با یک پارچه میکروفایبر خشک پاک کنید. پنکه را جلوی مبل قرار دهید و آن را روشن کنید تا قسمت شسته شده خشک شود.

نکته: در این مرحله پس از اطمینان از شستشوی کامل مبل می توانید از تثبیت کننده های رنگ پارچه برای جلوگیری از تغییر شکل آن استفاده کنید.

مرحله سوم: انواع لکه های روی مبل پارچه ای را پاک کنید

همانطور که گفته شد روش نظافت و البته شوینده بهینه تا حد زیادی به نوع لکه ایجاد شده روی سطح مبل بستگی دارد. در ادامه به برخی از رایج ترین انواع لکه روی مبلمان و بهترین روش شستشوی آنها می پردازیم:

لکه چربی روی مبل: بهترین راه برای از بین بردن لکه چربی از روی سطح پارچه مبل استفاده از ترکیب الکل و نمک است. در این روش ابتدا باید مقداری از این مخلوط را روی قسمت لکه دار مالیده و سپس با یک حوله مرطوب این محلول را از سطح مبل پاک کنید.

لکه نوشابه روی مبل: بهترین پاک کننده لکه نوشابه نمک است. در این روش ابتدا باید روی لکه نمک بریزید و سپس با یک پارچه مرطوب یا اسفنج مرطوب مبل را تمیز کنید.

لکه جوهر روی مبل: برای از بین بردن لکه جوهر می توانید از محصولات پاک کننده مختلفی استفاده کنید. بهتر است ابتدا محل مورد نظر را خیس کنید و سپس مانند روش قبلی مقداری نمک روی آن بریزید. در این روش البته بهتر است از محلول گلیسیرین و آمونیاک یا شامپو برای تمیز کردن مبل استفاده کنید.

لکه های زرد یا سوختگی سیگار روی مبل: بهترین راه برای از بین بردن لکه ها یا سوختگی های ناشی از سیگار استفاده از شکر و در مورد الیاف مصنوعی استفاده از آبلیمو است. در این روش باید به طور مداوم روی لکه شکر بمالید تا از بین برود.

مرحله چهارم: مبل پارچه ای را خشک کنید

آخرین مرحله خشک کردن مبلمان است. در این مرحله پس از اطمینان از شستشوی کامل مبل می توانید از تثبیت کننده های رنگ پارچه برای جلوگیری از تغییر شکل آن استفاده کنید. نکته مهم این مرحله این است که مبلمان باید در محیطی عاری از گرد و غبار یا کثیفی های دیگر نگهداری شود. اهمیت این نکته این است که مبل ها ظرفیت زیادی برای جذب مجدد گرد و غبار و لکه ها تا خشک شدن کامل دارند.

مبل پارچه ای را با بخارشوی برقی تمیز کنید

اگر برچسب روی مبل شما “W” یا “WS” است، ممکن است بتوانید از بخارشوی برقی استفاده کنید. قبل از انجام این کار، به دستورالعمل های سازنده برای تمیز کردن بخار مراجعه کنید تا مطمئن شوید که چگونه از آن استفاده کنید. در حالی که مبل های “W” و “WS” می توانند در برابر آب مقاومت کنند، اما همیشه قادر به تحمل گرما نیستند.

همچنین باید قسمت کوچکی از مبل را با بخارشوی تست کنید تا مطمئن شوید که بخارشوی به مبل آسیب نمی رساند. قبل از شروع نظافت مبل پارچه ای و بعد از استفاده از بخارشوی، مبل را با جاروبرقی تمیز کنید. روز خوبی را برای این کار انتخاب کنید تا بتوانید پنجره ها را باز کنید و مبل ها را با هوا خشک کنید.

برخی از بخارشوها از پارچه های میکروفیبر برای جلوگیری از تجمع کثیفی استفاده می کنند. می توانید این تنظیم را برای جذب کثیفی در مبل تغییر دهید. پس از تمیز کردن با بخارشوی برقی، یک فن را در جلوی مبل قرار دهید تا مبل کاملا خشک شود.

آخرین کلمه

تمیزی و آراستگی وسایل منزل علاوه بر نقش مهمی که در طول عمر این وسایل دارد، در ایجاد روحیه و انرژی مثبت در فرد نیز موثر است. مبلمان به عنوان یکی از مهم ترین وسایل خانه همیشه در معرض لکه ها و ذرات کثیف مختلف است. همیشه روش ها و مواد شوینده مختلفی برای لکه گیری و شستشوی مبلمان وجود دارد. یکی از پاک کننده های اصلی مبل سرکه، جوش شیرین یا ترکیبی از این دو با آب است.

علاوه بر این، بخارشوی قطعه مهمی از تجهیزات است که برای تمیز کردن مبلمان بسیار مفید است. علاوه بر مبلمان، تمیزی فرش ها نیز در زیبایی خانه تاثیر بسزایی دارد. اگر می خواهید نحوه تمیز کردن فرش در منزل را یاد بگیرید، توصیه می کنیم مقاله روش صحیح شستشوی فرش و موکت را در خانه بشناسید.

افزایش سن، استفاده مداوم از لوازم آرایشی و هوای آلوده باعث ایجاد چین و چروک در پوست صورت می شود. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می توان چین و چروک را از بین برد و از ایجاد آنها جلوگیری کرد و خاصیت سفت کنندگی این کرم از افتادگی عضلات صورت جلوگیری می کند.

یک مبل پارچه ای را تمیز کنید

انواع لکه های مبل را با روش های زیر پاک کنید.

اگر روکش کرکی است، می توانید لکه ها را با پنبه و شیر پاک کنید.

لکه های جوهر را نیز می توان با پارچه مرطوب و نمک پاک کرد.

لکه های روغن نیز با محلول الکل و نمک پاک می شوند.

می توانید سوختگی سیگار یا لکه زرد را با یک حبه قند پاک کنید.

بهترین راه برای تمیز کردن مبل پارچه ای استفاده از صابون ظرفشویی و جوش شیرین است.

چگونه می توانید مبلمان پارچه ای خود را تمیز نگه دارید و تمام قسمت های آن را تمیز کنید. برای این کار به ابزار و تجهیزات خاصی نیاز نیست. به کمک یک روش عالی و محصولاتی که ارائه می کنیم می توانید مبلمان پارچه ای خود را به راحتی تمیز کنید. معمولاً انواع مبلمان راحتی پارچه ای بیشترین استفاده را در خانه دارند. بنابراین به مرور زمان کثیف می شوند. با دو محصول ساده و تلاش کم برای حذف، می توانید نتایج شگفت انگیزی را مشاهده کنید. شما می توانید حیوانات خانگی مانند سگ یا بچه های کوچک در خانه نگهداری کنید. در این صورت مبلمان شما بسیار کثیف شده و بوی نامطبوعی خواهد داشت. بنابراین برای اینکه دوباره سفید و تمیز شوند و بوی خوبی داشته باشند در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مقایسه قبل و بعد از شستشوی مبل پارچه ای با مایع لباسشویی و جوش شیرین

مراحل تمیز کردن کاناپه پارچه ای با صابون ظرفشویی و جوش شیرین

جوش شیرین و مایع ظرفشویی دو عامل معجزه آسا برای تمیز کردن مبل ها هستند. شما همچنین به یک پارچه نانو برای تمیز کردن نیاز دارید، یک پارچه نخی و یک مسواک یا برس شستشو. همچنین می توانید به جای صابون ظرفشویی از تاید استفاده کنید.

مواد مورد نیاز: مایع لباسشویی، حوله نخی، دستمال پارچه ای، برس سخت

ابتدا باید دو فنجان مایع لباسشویی را به ظرفی پر از آب داغ اضافه کنید و فرقی نمی کند چه مارکی باشد. دو فنجان مایع لباسشویی را با آب گرم مخلوط کنید.

در مرحله بعد، باید از کوسن های صندلی مبل خود شروع کنید، زیرا معمولاً کثیف تر هستند و خشک شدن آنها بیشتر طول می کشد.

می توانید از این روش برای تمیز کردن مبلمان پارچه ای و سایر مبل ها استفاده کنید. کافی است یک حوله نانو را کاملا با محلول آب و مواد شوینده مایع خیس کنید و روی کوسن های مبل بکشید تا تمیز شوند. سعی کنید به درزها توجه ویژه ای داشته باشید زیرا بیشترین آلودگی در این قسمت ها ایجاد می شود. در حین پاک کردن، با دست خود فشار محکمی به سطح مبل وارد کنید و با عقب و جلو کشیدن پارچه تمام قسمت ها را پاک کنید. حوله را در محلول شوینده خیس کنید تا کاملا خیس بخورد. سپس کمی فشار دهید و آب اضافی را جمع کنید. حوله را در محلول شوینده آغشته کنید و تمام قسمت ها را تمیز کنید.

سپس پارچه نانو را دور مسواک یا یک برس سفت بپیچید و به روش قبلی کوسن مبل را تمیز کنید. در این مرحله شما شروع به از بین بردن کثیفی و گرد و غبار خواهید کرد و از نتیجه شگفت زده خواهید شد. زیرا با نگاهی به دستمال خود متوجه می شوید که چقدر کثیفی و سیاهی به پارچه شما منتقل شده است. حوله را دور برس بپیچید و دوباره مبل را با برس تمیز کنید. کمی فشار بیاور!

در حالی که کوسن ها هنوز مرطوب هستند، روی سطح آن ها جوش شیرین بپاشید. این کار بوی بد پدها را از بین می برد و همچنین به رها شدن کثیفی که در بافت پارچه است کمک می کند. سعی کنید جوش شیرین را پخش کنید و آن را روی تمام سطوح بمالید و سعی کنید آن را عمیق‌تر روی پارچه تامپون بمالید. جوش شیرین را روی کاناپه بپاشید و آن را با دستان خود بمالید تا به پارچه خیس شود.

سپس باید اجازه دهید جوش شیرین بوی بد را به مدت 10 دقیقه جذب کند. وقتی زمان تمام شد، باید سطح را با یک پارچه نانویی تمیز که مرطوب کرده اید، تمیز کنید و دوباره مرحله پاشیدن جوش شیرین را تکرار کنید.

در مرحله آخر باید از یک حوله نخی سفید خشک و تمیز برای فشار دادن پارچه کوسن استفاده کنید تا کثیفی های عمیق از سطح مبل شما پاک شود. با تلاش مداوم و پاک کردن، تمام آلودگی های روی سطح مبل شما به خوبی پاک می شود. اگر حوله شما چرب و خیس شد، آن را با یک حوله تمیز و خشک جایگزین کنید. کاناپه را با یک حوله پارچه ای خشک کنید. می بینید که آلودگی به حوله منتقل شده است.

پس از خشک شدن کامل سطح مبل پارچه ای و کوسن ها، در نهایت سطح آن ها را جاروبرقی بکشید تا مواد باقیمانده از بین برود و مبل نرم، تمیز و صافی داشته باشید. جوش شیرین با جاروبرقی به طور کامل از روی مبل پاک می شود.

این روش ممکن است کمی طول بکشد، اما نتایج عالی و منحصر به فرد است. مطمئناً از نتیجه کار ناراضی نخواهید بود و مجبور نخواهید بود هزینه ای برای تمیز کردن مبل بپردازید. شما می توانید این کار را دو بار در سال انجام دهید. اما اگر حوصله یا زمان کافی برای این کار ندارید، می توانید از سرویس نظافت مبل منزل استفاده کنید. تکنسین های مبل نظافتی مبل را در محل با قیمت مناسب و به موقع شستشو می دهند.

بهترین مبل شوی از دیدگاه مردم شهر شما چیست؟

منبع

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تينا

خیلی ممنون از مقاله خوبتون. من از روشی که گفتید استفاده کردم و مبلم بهتر از قبل شد.

دکمه بازگشت به بالا