چطور قولنج کمر را بشکنیم

چرا افراد مبتلا به قولنج کمر یا دست خود را می شکنند؟ اکثر افراد از روی عادت این کار را انجام می دهند و برخی از افراد صدایی شبیه شکستن کمر یا قولنج کمر می شنوند که حس متفاوت و خوشایندی به آنها دست می دهد. اما برخی افراد فکر می کنند که به مفاصل و ماهیچه های بدن فشار وارد می کند. آیا این باورها درست است؟ در این مقاله آی آر میکس قصد داریم نحوه مبارزه با کولیک پشت و کمر را در خانه به شما آموزش دهیم.

چگونه قولنج را آرام کنیم؟ چگونه قولنج کمر و شانه را به تنهایی در خانه تسکین دهیم؟

چگونه کمر خود را بشکنیم

چگونه قولنج را آرام کنیم؟ راه های زیادی برای تسکین قولنج کمر وجود دارد، اما همه این روش ها بی خطر نیستند و می توانند آسیب جدی به عضلات و مفاصل شما وارد کنند. در این مطلب قصد داریم امن ترین راه های تسکین قولنج کمر و شانه را به تنهایی و با کمک شخص دیگری آموزش دهیم تا همه شما بتوانید این کار را انجام دهید.

درمان کولیک پشت و کمر؛ خلاص شدن از شر قولنج به تنهایی در خانه

حرکت اول: کشش عضلات پشت و کمر. بیشتر گرفتگی‌ها و تنش‌های عضلانی را می‌توان با انجام حرکات کششی و ورزش‌های ساده از بین برد تا صدای شکستن گرفتگی را نشنید، اما به دلیل آسیب‌پذیری بالای نواحی کمر و کمر، آرتروز به دلیل کولیک شایع است. به جای گوش دادن به صدای قولنج، روی کشش عضلات تمرکز کنید.

یکی از ساده ترین راه ها برای آرام کردن قولنج و از بین بردن تنش عضلانی این است که این حرکت کششی را انجام دهید، بسته به میزان گرفتگی بدن، این حرکت را سه تا پنج بار در طول روز انجام دهید.

ابتدا روی یک سطح صاف دراز بکشید، سپس زانوهای خود را به سمت قفسه سینه بلند کرده و با دستان خود نگه دارید تا سر و گردن کمی به سمت زانو متمایل شوند. این کار را تا حد امکان به آرامی انجام دهید و سعی نکنید نفس خود را در قفسه سینه حبس کنید. دم و بازدم به مدت 30 ثانیه انجام دهید، به آرامی دستان خود را باز کرده و به حالت اول بازگردید.

مراقب باشید برای شنیدن صدای گرفتگی عضلات خود فشار زیادی وارد نکنید.

حرکت دوم: ژست کودک در یوگا

این حرکت شباهت زیادی به حرکت کودک در یوگا دارد و برای سهولت در یادگیری آن را به همین نام می نامیم. برای رفع قولنج روی دو زانو بنشینید. به طوری که پاشنه ها رو به بیرون باشد. به آرامی به سمت زمین خم شوید. به طوری که می توانید پاهای خود را به زمین بچسبانید و دستان خود را به موازات سر خود روی زمین قرار دهید. در همان حالت، کف دست ها را روی زمین قرار دهید، به آرامی نفس بکشید و دستان خود را به سمت جلو دراز کنید تا احساس کنید عضلات پشت و چرخاننده ها کشیده می شوند. 30 ثانیه تا یک دقیقه در این حالت بمانید. دم و بازدم را به آرامی انجام دهید. این حرکت را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید.

حرکت سوم: کشیدن ستون فقرات در حالت ایستاده

شاید این حرکت را چند بار در روز به روش دیگری انجام دهید، اما برای رفع قولنج کمر و کمر باید به روش زیر این حرکت را انجام دهید: ابتدا در حالت ایستاده، دستان خود را پشت سر قرار دهید و به آرامی سر خود را به سمت عقب ببرید تا ستون فقرات تا حدی به سمت عقب قوس دارد تا عضلات پشت شما کشیده شود. این وضعیت را برای 10 تا 20 ثانیه نگه دارید. بسته به میزان درد و سفت شدن عضلات می توانید این کار را 4 تا 5 بار انجام دهید.

حرکت چهارم: حرکت کششی کم خطر برای کولیک آرام حرکت کنید

شاید بیشتر افراد با این حرکت آشنا باشند، اما برای از بین بردن قولنج کمر باید آن را به درستی انجام دهید. برای شروع ایستادن، پاها باید به اندازه عرض شانه باز باشند و کف دست ها در پشت کمر قرار گیرند. سپس به آرامی پشت خود را به مدت 30 ثانیه فشار دهید تا شکم شما به سمت بیرون رانده شود. این حرکت را 3 تا 5 بار در روز بسته به شرایط بدنی خود انجام دهید.

حرکت پنجم: به چپ و راست بپیچید

این حرکت بسیار ساده و مناسب برای کسانی است که به دلیل کهولت سن قادر به انجام حرکات حرفه ای نیستند. معمولا اکثر افراد با انجام این حرکت کمر و قولنج می شکنند. برای شروع، پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، سپس بازوهای خود را جلوی خود ببرید، آرنج های خود را خم کنید و قسمت بالایی بدن خود را تا حد امکان به سمت چپ بچرخانید. برای درمان قولنج کمر و کمر نیز همین کار را در طرف مقابل انجام دهید. این حرکت همچنین به درمان کمردرد کمک می کند.

حرکت ششم: ژست چرخشی نشسته

این حرکت یکی دیگر از حرکات یوگا است که برای درمان کمردرد و گردن درد مناسب است اما برای جلوگیری از قولنج کمر باید پاهای خود را روی زمین دراز کنید در حالی که کمر و شانه ها کاملا صاف هستند. به آرامی پای راست خود را بلند کرده و در کنار پای چپ خود قرار دهید. پشت خود را عمودی نگه دارید، دست چپ خود را از ناحیه آرنج روی زانوی راست خود قرار دهید و بالاتنه خود را کمی به سمت راست متمایل کنید.

این حرکت را برخلاف جهت بدن خود (به مدت 30 تا چند دقیقه) انجام دهید و به یاد داشته باشید که در حین انجام این حرکت دم و بازدم را انجام دهید.

حرکت هفتم: چرخش نشسته برای درمان قولنج کمر

چگونه قولنج را آرام کنیم؟ هنگام نشستن روی صندلی، پاها و باسن خود را ثابت نگه دارید و گوشه صندلی را با دست بگیرید. دست دیگر خود را بالا بیاورید، سپس آرنج خود را خم کنید و بدن خود را به سمت دستی که صندلی را نگه می دارد بچرخانید. برای شکستن قولنج نخاعی خود همین کار را به صورت معکوس انجام دهید.

حرکت هشتم: حرکت کششی چرخشی روی زمین

انجام این حرکت حس بسیار خوبی به شما دست می دهد زیرا اگر آن را به درستی انجام دهید بیشتر کولیک های کمر شما از بین می رود. برای انجام این حرکت، روی زمین دراز بکشید و یکی از پاهای خود را بلند کنید (در این مثال پای راست را بلند می کنیم)، سپس آن را از زانو خم کنید در حالی که پای خود را به سمت قفسه سینه خود می آورید تا قولنج پشت و از ناحیه کمر شکسته شود. و با دست چپ پای راست را به طرف مقابل و پایین بکشید تا صدای شکستن قولنج بشنوید.

حرکت نهم: با استفاده از وردنه

می توانید این غلتک ها را در فروشگاه های لوازم ورزشی پیدا کنید یا از بطری های شیشه ای و سایر اجسام گرد و سفت برای انجام این حرکت استفاده کنید. برای شروع، غلتک را روی زمین قرار دهید، سپس با پشت روی آن بایستید به طوری که زانوهایتان خم شده و کف پاهایتان با زمین تماس داشته باشد. سپس، با کمک قدرت پا، به عقب بر روی غلتک جلویی بروید تا قولنج در پشت و شانه های خود را تسکین دهید. این کار را 10 دقیقه در روز انجام دهید تا به درمان قولنج کمر و شانه کمک کنید.

توجه داشته باشید که غلتک را نباید روی پشت خود قرار دهید زیرا به آن آسیب می رساند.

حرکت دهم: حرکت کششی روی لبه تخت

برای انجام این حرکت به پشت روی تخت دراز بکشید سپس سر خود را روی لبه تخت قرار دهید تا گردن و سرتان بالای لبه تخت قرار گیرند. به آرامی سر و دستان خود را به سمت زمین حرکت دهید و به مدت 5 ثانیه در همین حالت بمانید و این کار را چندین بار در حین دم و بازدم انجام دهید.

حرکت یازدهم: بغل خرس

برای شکستن کمر و قولنج باید حرکت باسن خرس را با کمک شخص دیگری انجام داد. بهتر است فردی که از شما درخواست کمک می کنید قد بلندتر از شما باشد، بنابراین انجام این کار آسان تر است. جلوی شخص خود بایستید و به صورت او نگاه کنید، سپس طرف مقابل باید دستان خود را دور قسمتی از کمرتان که درد می کند بپیچد.

بازوها و شانه های خود را شل کنید و اجازه دهید طرف مقابل شما را از روی زمین بلند کند، سپس بازدم کنید. اگر طرف مقابل با فشار زیاد این کار را انجام دهد، تمام قولنج های پشت و کمر شما را از بین می برد.

حرکت دوازدهم: بلند کردن از پشت

درمان قولنج کمر؛ در این حرکت نیز مانند حرکت قبلی به فرد دیگری نیاز دارید تا شما را از زمین بلند کند. دست‌هایتان را روی سینه‌تان بگذارید، سپس اجازه دهید طرف مقابل شما را از روی زمین پشت بغلتان بلند کند و پس از یک دم و بازدم عمیق، همزمان شما را به سمت خودش هل دهد. شانه و شانه قولنج خود را بشکنید.

برای راحتی، آرنج شما می تواند بدن شما را راحت تر بلند کند.

فیلم آموزشی غلبه بر قولنج و کمردرد در خانه

برای درک بهتر این آموزش و راه های درمان گرفتگی کمر و کمر برای شما دوستان آموزش تصویری رفع گرفتگی کمر و کمر به تنهایی را آماده کرده ایم.

اگر از کمردرد، زانو درد و بیماری های مفصلی رنج می برید، پیشنهاد می کنیم اطلاعات استفاده از آب درمانی استخری برای کمردرد، زانو درد و سیاتیک را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مقاله امروز سعی کردیم ساده ترین حرکات را برای درمان قولنج کمر و کمر به شما آموزش دهیم تا با نحوه تسکین قولنج پشت و کمر در خانه آشنا شوید. اگر تجربه و نظری در مورد کولیک و رفلاکس کمر دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

خانه » سلامت » قولنج شکسته / آموزش قولنج شکسته / قولنج شکسته کتف

قولنج شکننده / فیلم آموزشی قولنج شکننده / قولنج شکننده در شانه / قولنج شکننده در دوران بارداری / فیلم قولنج شکننده / قولنج شکننده با پا / نحوه درمان صحیح قولنج شکننده / عوارض قولنج شکننده

ترک مفاصل، که ما آن را قولنج می نامیم، اغلب احساس خوبی دارد زیرا استرس را کاهش می دهد و تحرک را افزایش می دهد. شکستن قولنج از مفاصل ستون فقرات کمری، اگر به صورت کنترل شده و دقیق انجام شود، به طور کلی مفید است. چرخش و کشیدگی ستون فقرات معمولاً با صدای شکستن مفاصل کوچک آن همراه است. با این حال، اگر مشکلات جدی تری در این زمینه دارید، بهتر است با یک متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپ مشورت کنید.

در این مقاله خواهید خواند: (برای مراجعه به قسمت مورد نظر کلیک کنید)

چگونه قولنج را شکست دهیم

نحوه شکستن قولنج شانه و قسمت بالای کمر

نحوه شکستن قولنج کمر

مضرات قولنج شکستگی مفصل

شکستن قولنج کمر در دوران بارداری و در کودکان

چگونه قولنج را شکست دهیم

پس از یک دوره طولانی نشستن یا ایستادن، ممکن است در ناحیه کمر خود احساس درد کنید. قولنج شکسته می تواند درد ناشی از این مشکل را کاهش دهد و شما را خنک کند. خلاص شدن از شر قولنج آسان است، اما به کمی دقت نیز نیاز دارد. به عنوان مثال، در مصرف آن زیاده روی نکنید، زیرا این کار باعث تشدید کمردرد شما می شود. به یاد داشته باشید که اگر مشکل حاد کمر یا شانه دارید، شکستن قولنج آن را حل نمی کند و بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

بخش اول: کشش خوب عضلات پشت

ابتدا عضلات پشت خود را بکشید. گرفتگی عضلات پشت اغلب بدون شکستن قولنج با این کشش ساده برطرف می شود. شکستن قولنج بیش از حد می تواند باعث آسیب به بافت مفصلی و ایجاد نوعی آرتریت به نام ساییدگی استخوان شود. به همین دلیل برای انجام حرکات کششی به درستی نشانه گیری کنید و زیاد به پارگی قولنج و صدای آن توجه نکنید.

به پشت روی یک سطح صاف دراز بکشید و از یک پوشش نرم مانند فرش یا تشک یوگا برای جلوگیری از کبودی ستون فقرات استفاده کنید.

هر دو زانو را به سمت قفسه سینه خود بیاورید و آنها را با دستان خود حدود 30 ثانیه نگه دارید تا زمانی که کشش خفیف تا متوسطی را در پشت خود احساس کنید. این کار را 3 تا 5 بار در روز بسته به میزان درد انجام دهید.

نفس خود را حبس نکنید. درعوض، هنگام کشش با تنفس عمیق، احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

برای کشش بهتر عضلات می توانید در این تمرین کمی جلو و عقب انجام دهید، اما مطمئن شوید که آهسته و کنترل شده است. همچنین هرگز کشش شدید ستون فقرات یا سایر مفاصل را انجام ندهید، زیرا ممکن است باعث آسیب اضافی شود.

با کشش و کشش ستون فقرات کمری، عضلات پشت و کمر را کش دهید. می توانید نوع دیگری از تمرینات کششی را با نشستن روی زانوها و رو به زمین انجام دهید (مشابه حرکت پوزیشن کودک در یوگا). هدف از انجام این تمرین کشش عضلات پشت و ستون فقرات است اما به دلیل عدم چرخش پشت، صدای خرچنگ قولنج را نخواهید شنید.

روی یک سطح نرم با هر دو زانو بنشینید، سپس پشت خود را به جلو خم کنید و دستان خود را تا جایی که ممکن است دراز کنید در حالی که سعی می کنید با نوک بینی خود زمین را لمس کنید.

بسته به شدت گرفتگی عضلات، می توانید این کار را حدود 30 ثانیه و 3 تا 5 بار در روز انجام دهید. به یاد داشته باشید که هنگام ورزش نفس بکشید.

ممکن است شکم شما بزرگ باشد و بدن شما خیلی نرم و منعطف نباشد، اما دستان خود را تا جایی که ممکن است دراز کنید تا حداقل یک کشش جزئی در پشت خود احساس کنید.

در حالت ایستاده ستون فقرات خود را دراز کنید. این نوع کشش اغلب با قولنج شکننده همراه است، اما از آنجایی که دامنه حرکتی ستون فقرات در این وضعیت محدود است، باید مراقب بود که آن را خیلی سخت انجام ندهید. این حرکت در واقع باعث کشش عضلات نمی شود، اما ممکن است در قفسه سینه و عضلات شکم احساس کشش کنید.

دستان خود را پشت سر قرار دهید و به آرامی سر خود را به عقب ببرید، در حالی که ستون فقرات را کشیده اید، معده نیز کمی به سمت عقب حرکت می کند.

این حرکت را به مدت 10 تا 20 ثانیه و حدود 3 تا 5 بار در روز بسته به شدت درد عضلانی انجام دهید.

در این حالت ستون فقرات قفسه سینه یا در واقع قسمتی از ستون فقرات بین شانه ها می شکند.

برای جلوگیری از زمین خوردن و حفظ تعادل، محکم بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید. همچنین از چرخاندن گردن و سر خود در حالی که مستقیم به جلو نگاه می کنید خودداری کنید.

بخش دوم: تمرینات ورزشی کم خطر

ستون فقرات خود را خم کنید، دستان خود را حمایت کنید. در حالی که به آرامی ستون فقرات را به عقب می کشید، می توانید با تکیه دادن به نواحی دردناک فشار بیشتری وارد کنید. این حرکت به بالاتنه و بازوهای انعطاف پذیر نیاز دارد.

در حالی که ایستاده اید و به آرامی به عقب متمایل شده اید، دستان خود را روی ستون فقرات خود قرار دهید و شکم خود را به سمت جلو فشار دهید. بسته به شرایطتان، این حرکت را به مدت 10 تا 20 ثانیه و حدود 3 تا 5 بار در روز انجام دهید.

می توانید از دست ها و بازوهای خود به عنوان پشتیبان برای تعادل بیشتر استفاده کنید.

در این حرکت قولنج در قسمتی از ستون فقرات که بیشترین فشار را متحمل می شود شکسته می شود. به خصوص زمانی که بدن آنقدر انعطاف پذیر است که از ستون فقرات قفسه سینه خم می شود.

در حالت ایستاده، چرخش ستون فقرات را به حرکت خود اضافه کنید. دامنه حرکت ستون فقرات هنگام چرخش بیشتر از خم شدن به عقب است. به همین دلیل چرخش به پهلوها حرکت ایمن تری است و به راحتی می تواند باعث شکستگی قولنج به خصوص در پشت و کمر شود.

در حالی که ایستاده اید، پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید و دست های خمیده خود را در مقابل خود قرار دهید.

در یک وضعیت کنترل شده، بالاتنه خود را تا جایی که ممکن است در یک جهت بچرخانید، موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید، سپس جهت را تغییر دهید.

می توانید بازوهای خود را سریعتر بچرخانید، اما مراقب باشید که آنها را بیش از حد دراز نکنید و باعث گرفتگی عضلات نشوید.

می توانید این حرکت را هر چند بار که لازم است تکرار کنید، اما به خاطر داشته باشید که پس از رفع گرفتگی، حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد تا مفاصل دوباره تنظیم شوند.

در حالی که روی زمین نشسته اید، ستون فقرات خود را بچرخانید. یکی از بهترین راه‌ها برای چرخاندن ستون فقرات، چرخاندن آن در حالت نشسته است، زیرا بدن در وضعیت پایدارتری قرار دارد. همچنین می توانید با قرار دادن دست ها روی تکیه گاه تعادل خود را افزایش دهید و سرعت چرخش خود را بدون حرکت دادن بدن افزایش دهید.

روی زمین بنشینید و در حالی که یک پا را روی زانو خم کرده اید، پای دیگر را دراز کنید. فرقی نمی کند این حرکت را از کدام سمت شروع کنید، زیرا هر چند ثانیه یکبار تغییر جهت خواهید داد.

کف پای خم شده خود را روی زمین قرار دهید، دست خود را برای حمایت قرار دهید و با اعمال فشار بر روی آن، بالاتنه خود را در جهت مخالف بچرخانید.

سعی کنید شانه خود را به سمت همان زانو خم کنید.

در حین تمرین از کفش های ورزشی استفاده کنید تا پاها بتوانند فشار بیشتری به زمین وارد کنند.

در حالی که روی صندلی نشسته اید، از آن برای اهرم و پشتیبانی استفاده کنید. نشستن روی صندلی هنگام چرخش ستون فقرات بسیار مفید است، زیرا می توانید از آن به عنوان اهرمی برای چرخش بیشتر استفاده کنید. مفاصل ستون فقرات برای شکستن باید کمی فراتر از محدوده طبیعی خود حرکت کنند، بنابراین این ایده بسیار مفید خواهد بود.

روی یک صندلی محکم و رو به جلو بنشینید. در حالی که سعی می کنید باسن و پاها را در همان حالت نگه دارید، بدن را در یک جهت بچرخانید، چند ثانیه صبر کنید سپس جهت را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که هنگام انجام این حرکت نفس بکشید.

برای پشتیبانی بیشتر، می توانید قسمت بالایی صندلی را نگه دارید. استفاده از صندلی چوبی برای این تمرین توصیه می شود.

این وضعیت برای شکستن قولنج کمر مفید است.

این حرکت کششی و پیچشی را در حالی که به پشت دراز کشیده اید انجام دهید. یکی از راه های تسکین قولنج میانی و پایین کمر این است که به پشت دراز بکشید و از پاها یا زانوها به عنوان اهرمی برای برگرداندن استفاده کنید. برای راحتی بیشتر، می توانید روی یک سطح نرم دراز بکشید.

روی یک سطح نرم و راحت دراز بکشید، پاها را به سمت سینه خم کنید و زانوها را خم کنید. سپس قسمت بیرونی زانو را به سمت دست دیگر به زمین بیاورید. این حرکت باعث چرخش پشت و پایین کمر می شود.

در این حالت احساس می کنید قولنج در ناحیه کمر و مفصل ران شکسته شده است.

این حرکت شبیه کاری است که یک فیزیوتراپ یا متخصص استخوان برای تنظیم مفاصل کمر و لگن انجام می دهد.

از غلتک فوم استفاده کنید. غلتیدن روی یک تکه فوم سفت روش خوبی برای ماساژ پشت و کمر است و خطر شکستگی مفاصل قولنجی ستون فقرات به ویژه مفاصل میانی (قفسه سینه) را افزایش می دهد. فوم غلتک ها معمولا در فیزیوتراپی، یوگا و پیلاتس استفاده می شوند.

این غلتک ها را می توانید از فروشگاه های لوازم ورزشی یا مراکز خرید تهیه کنید. این فوم ها ارزان هستند و معمولاً نمی شکنند.

غلتک را روی زمین و عمود بر محل مورد نظر قرار دهید. به پشت دراز بکشید تا غلتک زیر شانه های شما قرار گیرد.

کف پاهایتان را روی زمین بگذارید، زانوهایتان را خم کنید و کمرتان را کمی بالا بیاورید تا بتوانید روی فوم حرکت کنید. (می آید و می رود)

هرگز کمر خود را روی فوم حرکت ندهید زیرا باعث کشیدگی آن می شود. هنگام چرخاندن این قسمت روی فوم، همیشه به یک طرف خم شوید.

از پاهای خود برای حرکت روی فوم غلتک استفاده کنید تا بتوانید کل ستون فقرات خود را ماساژ دهید. (حداقل 10 دقیقه) می توانید این عمل را هر چند بار که لازم است تکرار کنید، اما ممکن است پس از اولین استفاده کمی درد در عضلات احساس کنید.

بخش سوم: استفاده از روش‌های ناامن

قولنج خود را با استفاده از لبه تخت بشکنید. یکی از راه های کشش بیشتر کمر استفاده از لبه تخت به عنوان تکیه گاه برای تکیه دادن است، در این حالت سر پایین تر از ستون فقرات است. این وضعیت برای موارد قولنج شکننده در قسمت میانی کمر مناسب است.

به پشت روی تخت دراز بکشید به طوری که شانه ها و بالاتنه شما مانند سر بیرون از تخت باشد.

پشت خود را شل کنید و سعی کنید به آرامی سر و دستان خود را به زمین نزدیک کنید، در حالی که سعی کنید عمیق و آهسته نفس بکشید.

پس از هر حرکت کششی رو به پایین، 5 دقیقه صبر کنید و سپس به حالت عادی برگردید و نفس عمیق بکشید. در صورت لزوم این حرکت را تکرار کنید.

این تمرین برای تقویت عضلات شکم نیز عالی است، اما خطر آسیب به ستون فقرات را افزایش می‌دهد، بنابراین می‌توانید با کمک شریک زندگی آن را ایمن‌تر انجام دهید.

از آغوش خرس استفاده کنید. یکی از رایج ترین راه ها برای تسکین قولنج وسط کمر این است که از کسی بخواهید شما را محکم بغل کند. برای کشش بیشتر مفاصل، بهتر است فردی که شما را بلند می کند قوی تر و قد بلندتر باشد، تا بتواند این کار را به خوبی حمایت کند. مطمئن شوید که آن را با دقت انجام دهید. زیرا می تواند باعث شکستگی دنده ها و آسیب ریه شود.

در مقابل فردی هم قد یا کمی بلندتر از خود بایستید.

اجازه دهید فرد شما را در آغوش بگیرد و دستانش را نزدیک جایی که می خواهید کولیک را تسکین دهید قرار دهد. دستان خود را کنار خود بگذارید.

پس از کشیدن نفس عمیق، از فرد بخواهید حلقه را با یک حرکت سریع سفت کند. (این کار نیاز به هماهنگی و تمرین زیاد دارد) این کار باعث کشیدگی ستون فقرات و شکستن قولنج می شود.

این حرکت برای خانم هایی با سینه های بزرگ و حساس مناسب نیست.

از کسی بخواهید که شما را بلند کند. یکی از موثرترین راه‌ها برای مقابله با کولیک، بغل کردن فرد از پشت است، زیرا در این حالت مفاصل ستون فقرات سینه‌ای راحت‌تر کشیده می‌شوند. لازم به ذکر است که فردی که این عمل را انجام می دهد باید آنقدر قوی باشد که شما را چند اینچ از زمین بلند کند. علاوه بر این، فرد به جای استفاده از دستان خود برای تسکین قولنج، ممکن است از وزن و قفسه سینه خود برای بلند کردن شما استفاده کند.

دست‌هایتان را جلوی بدنتان ضربدری کنید تا فرد قوی‌تری که شما را بلند می‌کند از آرنج‌هایتان برای حمایت استفاده کند.

پس از کشیدن یک نفس عمیق، به فرد علامت دهید که محکم از شما حمایت کند و شما را از روی زمین بلند کنید تا عضلات میانی کمرتان کشیده شود.

این حرکت برای هر دو نفر خطرناک است زیرا به ستون فقرات و شانه ها فشار زیادی وارد می کند.

اجازه ندهید کسی قولنج شما را روی زمین بشکند. روشی وجود دارد که فقط باید توسط فردی با آموزش مناسب مانند یک استئوپات یا فیزیوتراپیست انجام شود. قوانینی وجود دارد که برخی از متخصصان پزشکی را از انجام این حرکت بدون آموزش مناسب باز می دارد. اگر می خواهید قولنج را از این طریق متوقف کنید، حتما با یک متخصص صحبت کنید.

نحوه شکستن قولنج شانه و قسمت بالای کمر

احساس درد یا ناراحتی در قسمت بالای کمر یا شانه را می توان با از بین بردن قولنج و کشش عضلات پشت بهبود بخشید. در این قسمت از سایت اعتماد مگ نحوه ادامه کار را به شما نشان می دهیم.

روش اول: غلبه بر قولنج کمر

سعی کنید با ایستادن راحت قولنج کمر خود را تسکین دهید. این یک راه ساده برای تسکین قولنج است و می توانید به راحتی خودتان در طول روز آن را امتحان کنید. در این حرکت از دست ها استفاده می شود زیرا باید در وسط پشت قرار گیرند.

برای شروع، هر دو دست را در وسط کمر کنار هم قرار دهید.

کمی به عقب خم شوید و هر دو دست را روی ستون فقرات خود قرار دهید.

این کار را تا زمان بروز قولنج ادامه دهید و به این نکته توجه کنید که بیش از حد انعطاف بدن خود خم نشوید. هر زمان که احساس درد یا ناراحتی کردید، بلافاصله ورزش را متوقف کنید.

قولنج کمر خود را با استفاده از صندلی بشکنید. اگر در محل کار یا مدرسه احساس نیاز به رفع قولنج کمر خود دارید، می توانید این کار را به صورت نشسته انجام دهید. برای این کار بهتر است صندلی با پشتی کوتاه انتخاب کنید. روی لبه صندلی بنشینید و پشت خود را خم کنید تا پشتی صندلی را لمس کند.

کف دست ها را روی پیشانی خود قرار دهید و به آرامی سر خود را به عقب فشار دهید.

این حرکت سر و شانه های شما را به سمت پایین صندلی متمایل می کند.

معمولا در چنین حالتی باید صدای قولنج شنیده شود.

سر و شانه های خود را فراتر از قدرت و انعطاف بدن خم نکنید، زیرا بعدا احساس درد خواهید کرد.

روی زمین دراز بکشید. همچنین می توانید حرکات ایستاده یا نشسته را برای تسکین قولنج در حالی که روی زمین دراز کشیده اید امتحان کنید. اما این ژست نیاز به انعطاف بیشتری دارد زیرا شما باید بتوانید شصت فوت بایستید.

برای انجام این حرکت روی یک سطح نرم دراز بکشید. سپس به پهلو دراز بکشید و زانوها را به شکم بکشید تا بتوانید کف پاهایتان را لمس کنید و در عین حال پاهایتان را دراز کنید. این حرکت را تا رفع کولیک ادامه دهید سپس جهت را تغییر دهید و دوباره تکرار کنید.

اگر نگه داشتن کف پا در این حالت سخت و دردناک است، این حرکت را انجام ندهید. حتی اگر در حین کشش احساس درد کردید، بلافاصله ورزش را متوقف کنید.

روش دوم: غلبه بر قولنج با کمک شخص دیگر

روی کف دست خود روی یک سطح سخت دراز بکشید. برای اینکه شخص دیگری قولنج شما را تسکین دهد، باید روی یک سطح سخت، روی شکم بخوابید. کف یا تشک سخت برای این کار مناسب است. روی شکم خود دراز بکشید و بازوهای خود را در کنار خود قرار دهید و از شخصی که به شما کمک می کند بخواهید بالای سر شما بایستد.

با هر دو دست به ستون فقرات فشار وارد کنید. نفر دوم باید دست ها را به هم نزدیک کند و بین شانه ها قرار دهد و برای شروع کمی به شانه ها فشار بیاورد.

از او بخواهید هنگام بازدم شانه شما را فشار دهد. مطمئن شوید که طرف مقابل می تواند نفس شما را بشنود. هنگام بازدم باید روی شانه های شما فشار بیاورد. برای ایمنی بیشتر، بهتر است فرد دیگری تنفس شما را کنترل کند.

نفر دوم باید در حین بازدم شانه های شما را فشار دهد.

برای شنیدن صدای قولنج باید فشار بیشتری به پشت وارد کنید و آن را پایین بیاورید.

از دوستتان بخواهید که پشت شما را فشار دهد. او باید هنگام بازدم به کمر فشار بیاورد و بهترین نقطه را برای شکستن قولنج انتخاب کند.

برای شکستن قولنج با کمک شخص دیگری باید مراقب بود. زیرا در چنین حالتی مراقب از میزان راحتی آنها آگاه نیست و نمی تواند آن را ارزیابی کند. به همین دلیل، بهتر است برای او توضیح دهید که در طول این کار چه احساسی داشتید.

اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، از همسرتان بخواهید فورا ورزش را متوقف کند.

روش سوم: تمرینات کششی پشت و پشت

از یک توپ ورزشی بزرگ استفاده کنید. توپ ورزشی یکی از بهترین راه ها برای کشش کمر و جلوگیری از قولنج است. ابتدا روی یک توپ ورزشی باد کرده بنشینید. سپس پاهای خود را کمی به سمت جلو حرکت دهید و روی توپ ورزشی دراز بکشید. بالاتنه خود را کاملا روی توپ قرار دهید و با حرکت دادن پاها به جلو و عقب بدن خود را روی توپ حرکت دهید. به این ترتیب کل بالاتنه روی توپ می غلتد.

این حرکت لزوما باعث شکستن قولنج نمی شود، اما ممکن است هنگام حرکت روی توپ اتفاق بیفتد. آرام کردن قولنج از این طریق کمی زمان می برد، بنابراین توصیه می شود آرام باشید و از حرکت کششی توپ لذت ببرید.

از کشش های پا به پا برای تسکین قولنج استفاده کنید. روی یک تشک بنشینید و پشت خود را عمودی و صاف نگه دارید و پاهای خود را صاف و در تماس با زمین نگه دارید. پای راست خود را بالا بیاورید و آن را روی پای چپ خود قرار دهید و آن را خم کنید. پای چپ باید صاف و کف پای راست با زمین در تماس باشد.

بازوی چپ را جلوی بدن برای حمایت در سمت راست زانوی راست قرار دهید. در این صورت باید کشش را در کمر و پشت خود احساس کنید. با استفاده از بازوی چپ خود، زانوی راست خود را به سمت پایین فشار دهید و بالاتنه و ستون فقرات خود را به عقب و به سمت راست بچرخانید.

هنگامی که صدای کولیک را شنیدید، استراحت کنید و پس از کاهش فشار، همین حرکت را برای پای دیگر تکرار کنید.

از لبه تخت برای انجام حرکات کششی استفاده کنید. روی لبه پایینی تخت در وضعیتی دراز بکشید که سر و شانه های شما به سمت بیرون باشد. آرام باشید و سعی کنید بالاتنه و بازوهای خود را به زمین نزدیک کنید. پس از کشش کامل روی زمین، ستون فقرات را به طور کامل بلند کرده و به سمت مخالف خم کنید، سپس حرکت را تکرار کنید، شانه ها را از روی تخت قرار دهید و پشت را خم کنید.

کشیدن پلانک را انجام دهید. این تمرین یک حرکت کششی پیلاتس است که برای شل کردن عضلات ستون فقرات استفاده می شود. روی یک تشک دراز بکشید و پاهای خود را به سمت سینه جمع کنید، آنها را با هر دو دست نگه دارید. روی تشک به جلو و عقب راه بروید و با اعمال نیرو به آن، قسمت های مختلف ستون فقرات را لمس کنید.

همچنین سعی کنید قولنج را به زمین بشکنید. روی یک سطح سخت دراز بکشید و دستان خود را زیر سر خود قرار دهید. پاهای خود را روی زمین دراز کنید و زانوها را تا 45 درجه خم کنید، کمر خود را کاملا صاف و در تماس با زمین نگه دارید. سپس سعی کنید ستون فقرات خود را از روی زمین بلند کنید.

دستان خود را پشت سر خود قرار دهید و سر خود را به جلو فشار دهید، سعی کنید چانه خود را به سینه نزدیک کنید.

به آرامی پشت سر را فشار دهید. با این فشار کم، قولنج در تیغه شانه و بین شانه ها باید شکسته شود.

اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، بلافاصله ورزش را متوقف کنید.

روش چهارم: توجه و استفاده از نکات ایمنی

اگر کمردرد طولانی و مداوم را تجربه کردید، با پزشک مشورت کنید. قولنج صعب العلاج معمولاً درد را کاهش می دهد، اما همچنان بهتر است علت کمردرد مداوم توسط پزشک متخصص بررسی و ارزیابی شود.

کمردرد معمولاً به دلیل نشستن در جای نامناسب یا تقلای شدید در حین ورزش ایجاد می شود و معمولاً با گذشت زمان بهبود می یابد. اما کمردردی که بعد از چند هفته بهبود نمی یابد باید توسط پزشک معاینه شود.

بسته به علت درد، پزشک درمان های مختلفی را پیشنهاد می کند. این درد معمولا با فیزیوتراپی و دارو درمان می شود، اما گاهی ممکن است بیمار نیاز به جراحی داشته باشد.

قولنج را زیاد نشکنید. این کار ممکن است یک بار درد را کاهش دهد، اما تکرار مداوم آن باعث کشیدگی عضلات پشت و آرتروز می شود.

آرتروز عضلات پشت را ضعیف می کند و رباط ها و مفاصل را از بین می برد.

اگر به دلیل درد مداوم احساس نیاز به تسکین قولنج دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

کولیک را با تمرینات کششی جایگزین کنید. تمرینات کششی به طور کلی درد را بیشتر از قولنج کاهش می دهد. برای کشش کمر، در حالی که نشسته اید به جلو خم شوید، سپس برگردید و دوباره به پهلوها خم شوید. این حرکت برای کاهش درد مفید است.

بهتر است این کار را بعد از حدود 5 دقیقه دوش گرفتن در حمام انجام دهید.

نحوه شکستن قولنج کمر

احساس درد یا ناراحتی در ناحیه کمر را می توان با از بین بردن قولنج و کشش عضلات پشت بهبود بخشید. در این قسمت از سایت اعتماد مگ نحوه ادامه کار را به شما نشان می دهیم.

مروری سریع بر نحوه پیشگیری از کولیک

برای تسکین قولنج در حالت درازکش، دست های خود را به طرفین باز کنید و زانوی راست خود را به سمت پای چپ خم کنید. سپس سر و بالاتنه خود را به سمت راست بچرخانید تا قولنج از بین برود. این کار را برای سمت چپ تکرار کنید. برای شکستن قولنج در حالت نشسته، آرنج خم شده دست راست را به زانوی چپ نزدیک کرده و تنه خود را به سمت چپ بچرخانید، سپس جهت را تغییر دهید. برای تسکین قولنج، همانطور که در قسمت قبل خواندید، می توانید از فوم رولر یا همراه نیز استفاده کنید.

روش اول: چرخاندن بالاتنه

با بدن صاف به پشت دراز بکشید و دستان خود را به طرفین باز کنید. در یک وضعیت راحت دراز بکشید و عضلات خود را کاملا شل کنید. در مرحله بعد، دست های خود را کاملاً صاف روی زمین قرار دهید تا خطی عمود بر بالاتنه شما تشکیل دهند.

مکانی که روی آن دراز می کشید باید ساختاری صاف و سخت داشته باشد. در صورت لزوم می توانید از تشک یوگا یا حوله به عنوان پوشش نرم استفاده کنید.

زانوی راست خود را خم کنید و کف پای راست خود را روی زمین قرار دهید. توجه داشته باشید که پای چپ باید به همان روش قبلی صاف روی زمین قرار گیرد.

پای راست را طوری خم کنید که بین لگن و کف پا فاصله وجود داشته باشد.

به آرامی زانوی راست خود را به سمت چپ حرکت دهید و آن را به زمین نزدیک کنید. در این حالت، زانوی راست باید روی پای چپ برود. در صورت امکان، زانوی خود را به گونه ای خم کنید که در قسمت بیرونی پای چپ با زمین تماس داشته باشد.

اگر در هر نقطه احساس درد کردید، بلافاصله کشش را متوقف کنید و به وضعیت قبلی بازگردید.

بهتر است سعی کنید وضعیت پای راست را ثابت نگه دارید، اما به این نکته توجه کنید که وقتی پای دیگر را خم می‌کنید، کف پا کمی از زمین بلند می‌شود.

سر و بالاتنه خود را به سمت راست بچرخانید. این روش اغلب موثر است، اما ممکن است که قولنج بدتر نشود. در هر صورت کشش عضلات باید همیشه بدون درد و راحت باشد.

حرکت کششی را تا زمانی که کولیک ناپدید شود یا انعطاف بدن شما بازیابی شود ادامه دهید. قبل از بازگشت به وضعیت شروع، زانوی راست خود را به سمت سقف بلند کنید.

همین روند را با خم کردن پای چپ و پایین آوردن آن به سمت زمین در سمت دیگر پای راست تکرار کنید. اگرچه ممکن است پس از انجام این حرکت احساس کنید که قولنج در حال شکستن است، اما ادامه آن در جهات دیگر می تواند قولنج در سایر قسمت های ستون فقرات را نیز بشکند.

روش دوم: غلبه بر قولنج با کمک شخص دیگر

روی شکم خود دراز بکشید و دستان خود را در پهلو قرار دهید. سطح نرمی مانند فرش یا تشک ورزشی را انتخاب کنید که روی آن احساس راحتی کنید. از انتخاب سطوحی مانند تشک های ضخیم یا کوسن ها که فنری هستند خودداری کنید.

برای راحتی، سر خود را به پهلو روی زمین قرار دهید، اما از سطوحی که به آن ارتفاع می دهند و به گردن فشار وارد می کنند، مانند بالش استفاده نکنید.

از همراه خود بخواهید پای غالب خود را روی کمر شما قرار دهد تا با انتقال وزن به پا، فشار کمی به کمر شما وارد کند.

این فشار به تثبیت و تعادل مفاصل کمر کمک می کند. وزن اضافه شده به این قسمت باید سفت و ثابت باشد اما به اندازه وزن فرد نباشد. در این حالت یک پا باید همیشه در تماس با زمین باشد.

فشار بخشی از روند مبارزه با قولنج است، اما اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، فوراً از شریک زندگی خود بخواهید که پای خود را از پشت شما خارج کند.

از شریک زندگی خود بخواهید مچ دست شما را دراز کند و به آرامی آنها را به عقب بکشد. بازوهای خود را صاف نگه دارید و از سفت شدن آرنج خودداری کنید، زیرا فشار زیاد روی مفاصل می تواند به آنها آسیب برساند.

از همسرتان بخواهید پایش را روی پشت شما بگذارد و به آرامی دست هایش را بالا بیاورد. وقتی شما را به عقب می کشد، بسته به انعطاف بدنتان، کمرتان قوس پیدا می کند.

به صدای ترک خوردن مفاصل توجه کنید. عضلات همسترینگ کمر اغلب در حین حرکت ممکن است بشکنند، بنابراین مراقب باشید که با فشار زیاد به عضلات و مفاصل آسیب وارد نکنید.

روش سوم: غلتک فوم برای آرام کردن قولنج

فوم غلتک را روی یک سطح سفت قرار دهید و روی آن دراز بکشید تا قسمت کوچکی از کمرتان با آن تماس پیدا کند. فوم غلتک را نزدیک ناحیه کوچک پشت قرار دهید. پاهایتان را به هم نزدیک کنید، زانوهایتان را خم کنید و با دستانتان آن ها را کنار هم نگه دارید. سر خود را به آرامی بالا بیاورید تا ماهیچه ها فعال و تقویت شوند.

فوم غلتک ها یکی از بهترین ابزارها برای تسکین قولنج و کشش عضلات پشت هستند، اما اگر چنین چیزی ندارید، می توانید خودتان آن را بسازید. برخی افراد با استفاده از لوله پی وی سی و فوم نرمی که دور آن می پیچند، خود چنین وسیله ای را می سازند که سطح آن از غلتک های معمولی سخت تر است و استفاده از آن برای مبتدیان توصیه نمی شود.

کف پای خود را روی زمین قرار دهید و در حالت نیمه نشسته و با پشت صاف شروع به غلت زدن روی این دستگاه کنید. می توانید کف پاهای خود را روی زمین بکشید و سپس جمع کنید. این حرکت شبیه بالا و پایین رفتن روی تاب است و حرکت دادن قسمت پایین کمر را روی فوم غلتک آسان می کند.

اگر می خواهید به بالاتنه خود کشش خوبی بدهید، فوم غلتک را از قسمت پایین کمر به سمت شانه های خود حرکت دهید. با این کار صدای ترک خوردن قولنج خود را خواهید شنید.

به غلت زدن روی غلتک ادامه دهید تا کولیک کمری از بین برود. اگر اخیراً این کار را انجام نداده اید، قولنج شما به راحتی شکسته می شود. هنگام سواری موارد زیر را به خاطر بسپارید:

قسمت میانی بدن را به غلتک تکیه دهید و خود را کمی از زمین بلند کنید و از خم شدن خودداری کنید.

کف پاهای خود را در تماس با زمین نگه دارید و در حین سر خوردن روی غلتک، آنها را حرکت ندهید.

سعی کنید آرام و راحت باشید. هرچه عضلات شما شل تر باشند، احتمال شکستن قولنج بیشتر می شود.

حرکت جدیدی را با استفاده از غلتک فوم برای قسمت پایین کمر خود امتحان کنید. پشت خود را روی یک غلتک فوم قرار دهید. یکی از ران ها را بالا بیاورید تا عمود بر بالاتنه باشد. در این حالت، ران باید با بالاتنه هماهنگ باشد. پشت زانو را با دست دیگر خود نگه دارید (مثلاً ران چپ را با دست راست نگه دارید.) کف دست و پای آزاد را در تماس با زمین قرار دهید و شروع به غلتیدن روی غلتک کنید.

هر زمان که در ناحیه کمر خود احساس گرفتگی کردید، استراحت کنید و جهت را تغییر دهید. این کار را تا رسیدن به نتیجه دلخواه ادامه دهید.

حرکت دیگری که می توانید انجام دهید این است که تمام پای خود را به سمت بالا بکشید و روی غلتک بلغزید. پشت خود را روی یک غلتک فوم قرار دهید. یک پا را طوری بالا بیاورید که عمود بر بالاتنه شما باشد. این پا باید به سمت سقف کشیده شود. کف دست و پای دیگر را در تماس با زمین قرار دهید و شروع به حرکت روی غلتک کنید.

روش چهارم: شکستن قولنج در حالت نشستن روی صندلی

روی یک صندلی راحت و بدون دست بنشینید. صندلی بدون دسته مناسب است زیرا می توانید دستان خود را راحت تر حرکت دهید.

یکی از آرنج های خود را خم کنید و به زانوی مقابل نزدیک کنید. اگر از دست راست خود بیشتر استفاده می کنید، آن را به سمت بیرون زانوی چپ خم کنید.

بالاتنه خود را به سمت زانوی مورد نظر بچرخانید. اگر دست راست خود را به سمت زانوی چپ خم می کنید، بالاتنه خود را به سمت چپ بچرخانید. اما اگر بازوی چپ خود را به زانوی راست نزدیک کنید، بالاتنه شما باید به سمت راست بچرخد.

هنگام چرخاندن بالاتنه مراقب باشید. از حرکات سریع و ناگهانی خودداری کنید. فشار ملایم و یکنواخت برای قولنج شکسته مناسب است.

پس از شکستن قولنج، جهت چرخش خود را با تعویض دست تغییر دهید.

به عنوان یک حرکت جایگزین، می توانید این چرخش را روی زمین انجام دهید. زانوی راست خود را خم کنید و پای راست خود را روی پای چپ که باید مماس با زمین باشد بیاورید. دست چپ را در قسمت بیرونی پای راست خم شده قرار دهید. با استفاده از آرنج چپ خود که به عنوان تکیه گاه در پشت زانوی راست قرار گرفته است، بالاتنه خود را به سمت راست بچرخانید.

این تمرین شبیه به حرکت چرخشی برای آرام کردن قولنج روی صندلی است که در آن آرنج به عنوان تکیه گاه عمل می کند. اگر دوباره در ناحیه کمر خود احساس گرفتگی کردید، می توانید جهت حرکت را تغییر دهید.

روش پنجم: سایر اطلاعات و مسائل بهداشتی مرتبط با این موضوع

به طور کلی، تسکین قولنج خطرناک تلقی نمی شود. متخصصان ماساژ و فیزیوتراپیست ها معتقدند که قولنج شکسته را می توان با خیال راحت در خانه درمان کرد و هیچ درد و ناراحتی ایجاد نخواهد کرد. اما به یاد داشته باشید، اگر در حین انجام این تمرینات احساس درد کردید، فورا آنها را متوقف کنید.

چه اتفاقی می افتد زمانی که قولنج کمر عود می کند؟ هنگامی که قولنج خود را تسکین می دهید، حباب های نیتروژن و دی اکسید کربن بلافاصله از بافت های اطراف به مفاصل می روند. این حرکت یک خلأ لحظه ای و صدای شکستن ایجاد می کند.

به یاد داشته باشید، غلبه بر قولنج با بازنشانی آن متفاوت است. شکستن قولنج اغلب درد را تسکین می دهد و احساس بهتری به شما می دهد، اما در صورت وجود درد اولیه را از بین نمی برد. گاهی اوقات می تواند به درمان کمردرد کمک کند یا گاهی اوقات می تواند آن را بدتر کند.

آیا تا به حال متوجه شده اید که غلبه بر قولنج اول باعث درد می شود، سپس باعث آرامش می شود؟ در ابتدا وقتی قولنج شروع می شود، احساس آرامش می کنید و دردتان کاهش می یابد، اما روز بعد دوباره به آن نیاز دارید. این چرخه بین درد و درمان معمولاً از طریق ماساژ و تنظیم ستون فقرات از بین می رود.

در طول ماساژ و تنظیم ستون فقرات چه اتفاقی می افتد؟ با تنظیم مجدد مهره های متراکم ستون فقرات، متخصص ستون فقرات فشار آنها را بر روی یکدیگر کاهش می دهد. متاسفانه هیچکس حتی فیزیوتراپیست ها به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند و تنظیم ستون فقرات و ماساژ آن باید توسط شخص دیگری انجام شود.

به جای تسکین قولنج، تمرینات کششی انجام دهید. تمرینات زیادی وجود دارد که اغلب برای کاهش درد و بیماری های کمر و ستون فقرات مفید است. اینجا چندتایی هستند:

تمرینات یوگا مانند ژست گربه، ژست سگ رو به پایین، ژست کبوتر و ژست صندلی

تمرینات کششی برای کمر

به تمریناتی که بعد از رفع قولنج انجام می دهید توجه کنید. ورزش بلافاصله پس از پارگی قولنج می تواند باعث آسیب هایی مانند برآمدگی دیسک شود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است به جای فشار دادن به مفاصل یا بعد از ورزش، حرکات کششی انجام دهید.

مضرات قولنج شکستگی مفصل

اگر هنگام شکستن مفاصل قولنج خود احساس درد کردید، باید با پزشک مشورت کنید. برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که پیچ خوردگی انگشتان پا بی ضرر است و مشکلات زیادی ایجاد نمی کند. اما مطالعات دیگر نشان می دهد که قولنج مکرر و مکرر انگشت به بافت نرم مفاصل آسیب می رساند. همچنین باعث تورم دست و کاهش قدرت پنجه می شود.

آیا شکستن قولنج کمر مضر است و باعث آرتروز می‌شود؟

هر چه بیشتر قولنج خود را بشکنید، کپسول مفصلی و رباط ها را بیشتر کش می دهید. هرچه این ساختارها شلتر باشند، ترقه زدن برای مفصل شما آسانتر است. بنابراین شکستن قولنج اثراتی بر روی مفصل دارد، اما در مورد میزان آسیب این عوارض به مفصل بحث وجود دارد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که قولنج هیچ ارتباطی با شروع زودهنگام بیماری هایی مانند آرتریت ندارد. اگر هنگام شکستن قولنج شما هیچ دردی احساس نمی کنید، احتمالاً این صدای ناشی از حرکت بافت نرم است. وجود صدا به تنهایی نیازی به درمان ندارد و تاکنون هیچ بیماری مزمن یا مشکلی مرتبط با پارگی قولنج شناسایی نشده است. اما اگر شنیدن صدایی که از مفصل می آید با درد همراه باشد، احتمالاً نشان دهنده آسیب سطح غضروف مفصل است و لازم است پزشک وضعیت بیمار را بررسی کند.

شکستن قولنج کمر در دوران بارداری و در کودکان

شنیدن صدای کولیکی در پشت کودکان احتمالاً به دلیل لغزش تاندون های آنها روی استخوان ها است. شنیدن این صداها در پشت، شانه ها، زانوها و مچ پای نوزادان و کودکان خردسال بسیار رایج است. درست مثل صدای گرفتگی انگشتان. شنیدن این صداها از مفاصل کودک بسیار رایج است، اما اگر لگن کودک شما این صدا را تولید می کند، حتما باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، به خصوص اگر این صدا عمیق است و بیشتر شبیه کوبیدن است تا صدای قولنج. این توصیه برای اطمینان از عدم دررفتگی مادرزادی لگن است. این منبع نیاز به تشخیص و درمان در اسرع وقت دارد.

چرا در دوران بارداری با انجام حرکات عادی، کمر صدا می‌دهد؟

این صدا صدای حرکت تاندون ها و رباط ها بر روی استخوان یا صدای انتشار گاز در داخل کپسول مفصلی است. اگرچه این صدا ترسناک به نظر می رسد، اما به مفصل آسیبی نمی رساند. هنگامی که باردار هستید، هورمون‌های آزاد شده باعث شل شدن رباط‌های شما می‌شوند، بنابراین راحت‌تر روی استخوان‌ها می‌لغزند و صدا ایجاد می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ همه ما گاهی احساس خستگی می کنیم و دچار گرفتگی کمر می شویم. سپس کمر خود را کش می دهیم و قوس می دهیم و به صورت خاصی به پهلو می چرخیم و با شنیدن صدای ترق کمر احساس راحتی و شادی می کنیم و انگار خسته شده ایم.

بیشتر بخوانید: 8 ضرری که با زیاد خوابیدن به بدن خود وارد می کنید

در واقع با شکستن قولنج کمر، عمل خود تنظیمی انجام دادیم و حباب های دی اکسید کربن را که باعث سفتی بین مفاصل می شد، ترکاندیم. قولنج مکرر باعث تسکین موقت و کوتاه مدت، کاهش استرس و افزایش تحرک می شود. اما اگر خلاص شدن از شر قولنج به یک عادت تبدیل شود، این نیز منجر به آسیب می شود. شکستن قولنج کمر کار ساده ای است و با چند حرکت کششی یا یوگای ساده به دست می آید، اما نیاز به ظرافت، کنترل و دقت دارد و اگر به درستی انجام نشود به مفاصل آسیب می رساند.

توجه داشته باشید که رفع قولنج کمر تنها زمانی مفید است که کمر درد و خستگی خفیف داشته باشد و هرگز برای افرادی که مشکلات مفصلی و آرتروز دارند توصیه نمی شود. این را هم بدانید که پسرفت قولنج برای شما تبدیل به عادت نمی شود.

در ادامه چند راه ساده برای رفع قولنج و مضرات عمل نادرست و تکرار زیاد قولنج ارائه می کنیم.

راه های تسکین قولنج:

1- با کشش عضلات پشت قولنج را بشکنید: زیاد درگیر شنیدن صدای ترق و ترق زیاد نشوید تا مطمئن شوید که قولنج شما برطرف شده است. شما می توانید با انجام حرکات کششی مناسب، فشار زیادی را به کمر کاهش دهید.

به پشت روی یک سطح نرم مانند تشک یوگا یا فرش دراز بکشید. سپس زانوهای خود را به سمت قفسه سینه بیاورید و با دستان خود نگه دارید تا کشش متوسطی را در قسمت پایین کمر خود احساس کنید.

برای ایجاد تنش بیشتر می توانید کمی به جلو و عقب حرکت کنید. اما مراقب باشید که این حرکات را با زور انجام ندهید و نفس خود را حبس نکنید تا آسیبی به خود وارد نکنید.

حرکت کششی زیر شبیه حرکت پوزیشن کودک در یوگا است. روی زانوهای خود بنشینید. در مرحله بعد، کمر خود را به جلو خم کنید و بازوهای خود را تا جایی که ممکن است به جلو دراز کنید.

برای حرکت کششی بعدی، بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید. دستان خود را پشت سر خود قرار دهید و به آرامی سر خود را به عقب خم کنید. با این حرکت، قولنج قفسه سینه (یا در واقع بخشی از ستون فقرات بین دو کتف) می شکند و معمولاً با صدای شکستن قولنج کمر همراه است.

این حرکات را حدود 30 ثانیه و 3 تا 5 بار در روز انجام دهید.

2- با تمرینات کم خطر قولنج کمر را بشکنید: برای شکستن قولنج کمر با ایستادن و قرار دادن کف دست ها به عنوان تکیه گاه برای ستون فقرات شروع کنید. سپس به آرامی به عقب خم شوید و شکم خود را به سمت جلو فشار دهید.

تمرین دیگر برای مبارزه با کولیک این است که پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. دستان خود را در مقابل خود قرار دهید و بازوهای خود را خم کنید. سپس بالاتنه خود را تا حد امکان در یک جهت کنترل شده بچرخانید، چند ثانیه صبر کنید و سپس به سمت دیگر بچرخانید. این حرکت چرخشی می تواند به راحتی قولنج را از بین ببرد.

گام بعدی تسکین قولنج پشت با استفاده از فوم غلتک است. فوم غلتک ها ارزان هستند و معمولا در فیزیوتراپی، یوگا و پیلاتس استفاده می شوند. غلت زدن روی پدهای فوم راه خوبی برای ماساژ پشت است و خطر ابتلا به قولنج کمر (به ویژه در مفاصل میانی) را افزایش می دهد. غلتک را روی تشک قرار دهید و به پشت دراز بکشید تا غلتک زیر شانه های شما قرار گیرد. زانوهای خود را خم کنید و پشت خود را کمی بالا بیاورید تا بتوانید به آرامی روی غلتک حرکت کنید. سپس با نیرویی که به پاهای خود وارد می کنید، کمر خود را روی غلتک بالا و پایین ببرید. مراقب باشید قسمت پایین کمر خود را با غلتک برش ندهید زیرا باعث کشیدگی آن می شود.

3- شکستن قولنج کمر با روش های خطرناک: یکی از راه های شکستن قولنج کمر محکم نگه داشتن جلوی یک فرد قوی و بلند قد است. فرد باید دستان خود را نزدیک محلی قرار دهد که می خواهید کولیک را آرام کنید، شما باید دستان خود را در کنار خود آزاد نگه دارید. سپس یک نفس عمیق بکشید و از فرد بخواهید حلقه را در دستان خود با یک حرکت سریع فشار دهد و شما را بلند کند. شکستن قولنج در ناحیه کمر با این روش نیاز به تمرین، هماهنگی و احتیاط زیادی دارد زیرا اگر اشتباه انجام دهید ممکن است دنده ها را بشکند و به ریه ها آسیب برساند. همچنین برای خانم هایی که سینه های بزرگ دارند مناسب نیست.

راه دیگر برای تسکین قولنج استفاده از لبه تخت است. روی تخت دراز بکشید تا شانه ها و سرتان بیرون از تخت باشد. سپس کمر خود را شل کنید و سعی کنید سر و دستان خود را به سمت زمین بکشید. این روش برای مبارزه با قولنج برای عضلات شکم مفید است، اما می تواند به ستون فقرات آسیب برساند.

عوارض قولنج مکرر

هنوز به طور کامل ثابت نشده است که شکستن قولنج کمر (در صورت انجام صحیح) به افراد سالم آسیب می رساند. اما بسیاری از کارشناسان می گویند که قولنج عود کننده به طور مداوم باعث ساییدگی استخوان، آرتریت، آسیب ستون فقرات، درد مفاصل، کمردرد، سردرد، تاری دید و موارد دیگر می شود.

بنابراین نکته مهم در اینجا این است که شکستن قولنج و شنیدن صدای ترق آن برای شما تبدیل به یک عادت نمی شود. همچنین بهتر است زمان نشستن و انجام کارهایی که باعث خستگی و گرفتگی کمر می شود را کاهش دهید، پیاده روی کنید و تمرینات ورزشی انجام دهید ورزش های ساده پشت را انجام دهید تا نیاز به کولیک را کاهش دهید.

منبع: بهترین ها

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا