چطور ضربان قلب را پایین بیاوریم

چگونه ضربان قلب خود را فورا کاهش دهیم

در ادامه به معرفی بیماری ضربان قلب بالا و معایب آن می پردازیم و نحوه کاهش سریع ضربان قلب را آموزش می دهیم.

اگر ضربان قلب شما بدون هیچ دلیل مشخصی بالا می رود، چند کار وجود دارد که می توانید آن را به حالت عادی برگردانید:

1. دما را کم کنید: مطمئن شوید که محیط اطرافتان خنک و راحت است. دما و رطوبت بالا می تواند جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد.

2. به آرامی نفس بکشید و تا حد امکان آرام باشید: ناراحتی عاطفی می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد. تنفس آهسته و اندازه گیری شده می تواند به کاهش ضربان قلب شما کمک کند.

3. جلوگیری از حرکات ناگهانی: اگر می خواهید از حالت نشسته بلند شوید و بایستید. حتما این کار را به آرامی انجام دهید، زیرا ایستادن ناگهانی می تواند باعث سرگیجه و افزایش ضربان قلب شود. در این شرایط خم شدن برای بیمار مناسب است.

4. آب سرد بنوشید

5. در صورت هماهنگی با پزشک، قرص پروپرانولول مصرف کنید

البته روش های دیگری نیز برای کاهش و کاهش ضربان قلب در کوتاه مدت وجود دارد که ممکن است در کاهش طولانی مدت این عارضه نیز موثر باشد.

تمرین آرامش ذهنی می تواند ضربان قلب را کاهش داده و کاهش دهد. طبق یک مطالعه روی افرادی که تمرینات آرام سازی ذهنی مداوم داشتند. مشخص شد که پس از یک دوره تمرینی 12 هفته‌ای، شرکت‌کنندگان ضربان قلب کمتری داشتند و می‌توانستند از نظر فیزیکی مسافت بیشتری را در یک آزمون استاندارد شش دقیقه‌ای طی کنند.

مقاله پیشنهادی: چه زمانی باید نوار قلب گرفت؟

اگر با یوگا آشنایی دارید، انجام چند عادت نیز می تواند به کاهش ضربان قلب شما کمک کند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که تمرین کنندگان یوگا توانایی کاهش ضربان قلب خود را به طور نسبتا مستقل دارند. با این حال، اگر احساس افزایش ضربان قلب مداوم است، حتماً در برنامه خود به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد تپش قلب

ضربان قلب سالم چیست؟

راه های زیادی برای کاهش ضربان قلب وجود دارد و بسیاری از آنها برای بسیاری از افراد کارآمد هستند. ضربان قلب در بزرگسالان باید بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه باشد. اما بسته به شرایط فیزیکی و اثرات محیطی، این مقدار ممکن است تغییر کند.

خطرات نبض ناخواسته

کاهش ضربان قلب بسیار مهم است زیرا ضربان قلب غیر طبیعی می تواند خطرات و مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند.

– درد قفسه سینه

– ضعف

– غش کردن

– سرگردان

– درد قلب (ایسکمی قلبی)

– گردش خون ناکافی در بازوها و پاها

– فشار خون پایین

مقاله پیشنهادی: چگونه با مشکل طولانی مدت ضربان قلب بالا مقابله کنیم؟

نحوه اندازه گیری ضربان قلب

به گفته مربی متخصص، ماریانا جانسون، بهترین زمان برای اندازه گیری ضربان قلب، درست پس از بیدار شدن از خواب و زمانی که هنوز در رختخواب هستید، است. البته این کار را می توان در اواسط روز بعد از 5 دقیقه استراحت انجام داد.

برای اندازه گیری ضربان قلب، انگشت میانی و میانی خود را روی مچ دست یا گردن خود قرار دهید و نقطه نبض را پیدا کنید و دو انگشت خود را روی آن قرار دهید. حالا تعداد تاب ها و ضربه ها را در یک دقیقه بشمارید. این میزان ضربان قلب شما در یک دقیقه است.

ضربان قلب کمتر زمانی است که احساس می کنید ضربان قلب شما خیلی زیاد است. ضربان قلب بالا یا تپش قلب باعث گرفتگی و فشرده شدن عضله بافت قلب می شود و باعث استرس و تنش در فرد می شود. اما ضربان قلب بالا یک بیماری یا اختلال نیست، بلکه به طور کلی می تواند به عنوان یک هشدار عمل کند و به فرد بفهماند که ضربان قلب نامنظم است، اما شدت این بی نظمی در ضربان قلب برای هر فردی متفاوت خواهد بود.

عواملی که احتمال افزایش ضربان قلب را افزایش می دهند: الف. پیدایش اختلالات مربوط به غده تیروئید، ب. بروز مشکلات مختلف برای عضلات قلب و اختلالات مربوط به نارسایی قلبی.

راه های کاهش ضربان قلب:

1. از ابزارها و راهکارهای مختلف برای ایجاد آرامش روانی بهره ببرید:

استرس و اضطراب باعث بروز مشکلات، بیماری ها و اختلالات مختلف و متعددی برای اندام های مختلف بدن می شود و سلامت فرد را به خطر می اندازد. یکی از اندام هایی که استرس و اضطراب باعث اختلال در کار می شود بافت قلب است. بنابراین، قبل از انجام هر کاری برای کاهش ضربان قلب، باید از راهکارها و روش هایی برای از بین بردن اضطراب و استرس استفاده کنید. با اتخاذ برخی از این راه حل ها می توان استرس و اضطراب را از فرد دور کرد که باعث کاهش ضربان قلب می شود، به عنوان مثال:

چند بار در روز دم و بازدم عمیق انجام دهید

استفاده از ورزش هایی که اضطراب و استرس را از فرد دور می کند و به جای آن در فرد انرژی و انگیزه ایجاد می کند، مانند؛ ورزش یوگا و مدیتیشن

برای اوقات فراغت مانند مسافرت، خرید، انجام کارهایی که دوست دارید برنامه ریزی کنید که با انجام این فعالیت ها علاوه بر کاهش استرس و اضطراب در فرد باعث خوشحالی و رضایت او می شود.

استراحت و خواب کافی داشته باشید

2. از موادی که باعث ضربان قلب بالا می شوند استفاده نکنید یا آنها را به حداقل نرسانید:

گاهی برخی مواد باعث ایجاد مشکلاتی در بافت قلب شده و باعث نامنظم شدن ضربان قلب می شود مانند: سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر، عوارض مصرف برخی داروها مانند داروهایی که برای رفع انواع حساسیت ها استفاده می شود، مصرف ماده ای به نام کافئین، داروهایی که اشتهای فرد را کاهش می دهد.

(علاوه بر این توصیه می شود مقاله نحوه تشخیص انسداد عروق قلب را مطالعه کنید)

3. غذاهای مغذی را در رژیم غذایی قرار دهید که ضربان قلب را منظم می کند:

مواد مغذی مانند پتاسیم که برای تامین پتاسیم مورد نیاز بدن از انواع میوه ها به ویژه موز و انواع سبزیجات به ویژه اسفناج و ماده مغذی دیگری به نام منیزیم که از لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست می توان برای تامین منیزیم مورد نیاز بدن استفاده کرد.

4. آب کافی برای بدن تامین کنید:

یکی دیگر از راه های کاهش ضربان قلب نوشیدن آب کافی است. نداشتن آب کافی در بدن باعث بروز مشکلات و دردسرهایی در فرد می شود که یکی از این مشکلات ایجاد نامنظم شدن ضربان قلب است. کمبود آب لازم در بدن منجر به مشکلاتی در فعالیت سلولی می شود و کمبود آب در بدن باعث می شود که قلب فعالیت خود را برای پمپاژ خون افزایش دهد که این امر باعث افزایش فعالیت قلب خود به خود و در نتیجه افزایش ضربان قلب می شود. بنابراین با نوشیدن آب کافی و تامین آب مورد نیاز بدن می توان ضربان قلب را کاهش داد تا ریتم ضربان قلب عادی شود.

علائمی که از کمبود آب در بدن خبر می دهد: رنگ زرد ادرار، سردردهای مکرر که باید به آنها توجه کرد تا با رساندن آب کافی به بدن از ضربان نامنظم قلب جلوگیری شود.

(سپس توصیه می شود مقاله درمان خانگی تپش قلب و اضطراب را مطالعه کنید)

5. از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید:

مصرف مشروبات الکلی قسمت های مختلف قلب مانند دهلیزها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث اختلال در عملکرد بافت قلب می شود که یکی از مشکلات افزایش ضربان قلب است و با پرهیز و پرهیز از نوشیدنی های الکلی می توان ضربان قلب را کاهش داد.

6. درگیر فعالیت های بدنی مناسب و به موقع:

انجام حرکات بدنی باعث تقویت، تقویت و تنظیم اندام های بدن می شود و همچنین استرس را از بین می برد، حرکت بدنی باعث می شود قلب به طور منظم کار کند، بنابراین اگر ضربان قلب بالا باشد، می توان با انجام فعالیت های بدنی آن را کاهش داد. .

تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا

اطلاعات این مقاله فقط برای راهنمایی است. بدون مشورت با پزشک خود درمانی نکنید.

دریافت مشاوره آنلاین

کاهش ضربان قلب می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی افراد ممکن است به طور طبیعی ضربان قلب کمتری داشته باشند. اما گاهی اوقات ضربان قلب پایین به دلیل یک مشکل ایجاد می شود و با عوارض جدی همراه است. در این مقاله به بررسی علت کاهش ضربان قلب و راه های درمان آن می پردازیم.

فهرست مطالبی که می خوانید:

ضربان قلب پایین چیست؟

برادی کاردی یا ضربان قلب پایین ضربان قلب کمتر از حد طبیعی نامیده می شود. ضربان قلب در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. زمانی که ضربان قلب در حالت استراحت کمتر از 60 ضربه در دقیقه باشد، فرد دچار کاهش ضربان قلب یا برادی کاردی می شود.

اگر ضربان قلب پایین باعث کاهش جریان خون از قلب به سایر قسمت های بدن شود، می تواند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند. در برخی افراد، ضربان قلب بدون هیچ علامت یا عارضه خاصی پایین است.

ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت باید بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه باشد.

علت کاهش ضربان قلب چیست؟

گاهی اوقات علت ضربان قلب پایین مشخص نیست. اما دلایل رایج عبارتند از:

برای پیر شدن

مشکلات گره سینوسی قلب

بیماری های التهابی قلب (پریکاردیت، اندوکاردیت)

بیماری قلبی مادرزادی

افزایش فشار داخل جمجمه به دلیل ضربه به سر

حمله قلبی

آپنه انسدادی خواب

کم کاری تیروئید

برخی داروها مانند مسدود کننده های بتا یا مسدود کننده های کانال کلسیم

کاهش ضربان فیزیولوژیکی قلب

اگر برادی کاردی علائمی ایجاد نکند، کاهش فیزیولوژیکی ضربان قلب نامیده می شود. علل شایع کاهش فیزیولوژیکی ضربان قلب عبارتند از:

ورزش سخت و شدید

فشار روی سینوس کاروتید (مانند سفت کردن گردنبند)

سرفه یا استفراغ

قرار گرفتن ناگهانی در معرض سرما

کاهش دمای بدن

اجبار به اجابت مزاج

علائم ضربان قلب پایین

علامت اصلی ضربان قلب پایین کاهش ضربان قلب به زیر 60 ضربه در دقیقه است. کاهش ضربان قلب باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندام ها می شود و علائم زیر را ایجاد می کند.

سرگیجه

ضعف و خستگی

تنگی نفس

درد قفسه سینه

مشکلات حافظه

غش کردن

خستگی زودرس در حین فعالیت بدنی

اگر علائم شما شدید است، به اورژانس مراجعه کنید. اگر علائم خفیفی دارید، می توانید از یک متخصص قلب و عروق مشاوره بگیرید.

چگونه با استفاده از اعداد ضربان قلب را بفهمیم؟

همچنین می توانید ضربان قلب خود را اندازه گیری کنید. ابتدا ضربان قلب خود را با قرار دادن انگشت روی شریان رادیال مچ دست پیدا کنید. سپس در حالت استراحت، تعداد ضربات را بشمارید.

اندام های دیگری نیز وجود دارند که می توانید ضربان قلب خود را اندازه گیری کنید، مانند گردن (شریان کاروتید)، کشاله ران (شریان فمورال) و پاها (شریان درشت نی خلفی و پدال پشتی).

محدوده ضربان قلب طبیعی در افراد مختلف عبارتند از:

ضربان قلب بزرگسالان در حالت استراحت معمولاً 60 تا 100 در دقیقه است.

ورزشکاران یا افرادی که از برخی داروها استفاده می کنند ممکن است ضربان قلب کمتری نسبت به افراد عادی داشته باشند.

ضربان قلب طبیعی برای کودکان 1 تا 12 ساله 80 تا 120 ضربه در دقیقه است.

ضربان قلب طبیعی برای نوزادان 1 تا 12 ماهه 100 تا 170 ضربه در دقیقه است.

در جدول زیر ضربان قلب در سنین مختلف را مشاهده می کنید.

تشخیص

تشخیص ضربان قلب پایین اغلب با گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی انجام می شود. پزشک با گوشی پزشکی به ضربان قلب گوش می دهد. ECG یک روش ساده و غیر تهاجمی برای بررسی فعالیت الکتریکی قلب است.

اگر ریتم غیر طبیعی قلب متناوب باشد، ضربان قلب بیمار در موقعیت های مختلف با استفاده از دستگاه هولتر کنترل می شود. بسته به علائم بیمار و نتایج سایر آزمایشات آزمایشگاهی ممکن است اکوکاردیوگرام انجام شود. تست ورزش یکی دیگر از روش های تشخیصی است که ضربان قلب را در حین فعالیت بدنی اندازه گیری می کند.

عوارض ضربان قلب پایین

اگر کاهش ضربان قلب درمان نشود، منجر به عوارضی مانند غش و غش مکرر، کمبود خون، نارسایی قلبی و حمله قلبی یا مرگ ناگهانی می شود. بنابراین برای جلوگیری از عوارض احتمالی، در صورت مشاهده علائم افت ضربان قلب، حتما با متخصص قلب و عروق مشورت کنید.

ضربان قلب پایین، اگر درمان نشود، می تواند منجر به نارسایی قلبی و آسیب جبران ناپذیر به سایر اعضای بدن شود.

علائم فشار خون بالا و ضربان قلب پایین چیست؟

برای درک بهتر رابطه بین نبض و فشار خون، بهتر است نبض را یک سیستم الکتریکی و فشار خون را یک سیستم لوله کشی در نظر بگیرید. پالس توسط تکانه های الکتریکی کنترل می شود. این تکانه ها از طریق قلب عبور می کنند و دهلیزها و بطن ها و ضربان قلب را همزمان کنترل می کنند.

ضربان قلب اغلب تحت تأثیر ورزش، استرس یا ترس افزایش می یابد. بی تحرکی به طور کلی ضربان قلب را کاهش می دهد.

نبض باعث گردش خون در سیستم قلبی عروقی (لوله کشی) می شود، اگر مسیر عروقی مسدود نشود، خون به راحتی گردش می کند. اما انسداد یا باریک شدن رگ‌ها فشار خون را افزایش می‌دهد (خون باید با فشار بیشتری در رگ‌ها جریان یابد)

درمان ضربان قلب پایین

درمان ضربان قلب پایین یا برادی کاردی به علت اصلی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر افت ضربان قلب ناشی از کم کاری تیروئید باشد، با درمان آن می توان آن را درمان کرد.

گاهی اوقات علت کاهش ضربان قلب استفاده از برخی داروها مانند بتابلوکرها است. این داروها برای تسکین انقباض عضله قلب استفاده می شوند. در صورت کاهش ضربان قلب، دوز یا نوع دارو توسط پزشک تغییر خواهد کرد.

اگر درمان دارویی موثر نباشد، ممکن است ضربان ساز بر روی فرد قرار داده شود تا از آسیب به مغز و سایر اندام ها جلوگیری شود.

پیروی از یک سبک زندگی سالم به حفظ سلامت قلب شما کمک می کند.

چیکار کنم که ضربان قلبم پایین نیاد؟

پیشگیری از بیماری قلبی موثرترین راه برای کاهش ضربان قلب است. اگر بیماری قلبی دارید، حتما تحت نظر متخصص قلب و عروق باشید تا از خطر کاهش ضربان قلب جلوگیری کنید. برخی از اقدامات موثر برای پیشگیری و درمان بیماری قلبی و کاهش ضربان قلب عبارتند از:

ورزش و رژیم غذایی سالم را در برنامه روزانه خود بگنجانید

وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید

فشار خون و کلسترول خود را در حد طبیعی نگه دارید

سیگار نکش

با یادگیری تکنیک های موثر سطح استرس خود را کاهش دهید

ویزیت منظم و دوره ای داشته باشید

لازم نیست برای صحبت با او به دکتر بروید! در سامانه دکتر ساینا می توانید در هر زمان و مکان مشاوره پزشکی را به صورت متنی، صوتی یا تصویری از پزشکان و روانشناسان برتر دریافت کنید.

آخرین سخنان دکتر ساینا

گاهی اوقات کاهش جزئی ضربان قلب مشکلی ندارد. اما این امر می تواند روند خون رسانی طولانی مدت را مختل کند و آسیب های جبران ناپذیری به قلب و سایر اندام ها وارد کند و حتی زندگی فرد را تهدید کند. در صورت نیاز به صحبت با متخصص قلب، می توانید همین الان در سامانه دکترساینا، مشاوره آنلاین قلب و عروق را دریافت کنید.

سوالات متداول

اگر ضربان قلب به کمتر از 60 ضربه در دقیقه برسد، فرد دچار کاهش ضربان قلب یا برادی کاردی می شود. اگر ضربان قلب به افت ادامه یابد و خون کافی به سایر اندام های حیاتی بدن مانند مغز نرسد، فرد در معرض خطر عوارض خطرناکی مانند حمله قلبی و مرگ قرار می گیرد.

مصرف برخی داروها مانند داروهای کاهش دهنده فشار خون یا داروهای تقویت کننده عضلات قلب مانند دیگوکسین می تواند باعث کاهش ضربان قلب شود. علاوه بر این، برخی از داروهای ضد افسردگی با کاهش ضربان قلب مرتبط هستند. در صورت مصرف دارو و کاهش ضربان قلب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

همکار مجله سلامت دکتر ساینا، شما نیز می توانید سوالات خود را در رابطه با موضوع این مقاله در قسمت نظرات بنویسید. کارشناسان ما سعی می کنند در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا