چطور رسوب کتری را بگیریم

خانه خانه راههای جرم گیری و رسوب زدایی کتری و سماور ( با عکس )

کربنات کلسیم (آهک) یک ترکیب طبیعی است که به راحتی در آب حل می شود. هنگامی که آب به جوش می آید، کربنات کلسیم از آب جدا می شود و باعث ایجاد رسوب آهک یا رسوب می شود. البته آهک خطرناک نیست اما باعث ایجاد رسوب در داخل کتری و سماور می شود که به مرور زمان قطر آن افزایش یافته و مشکل ایجاد می کند. با روش های ساده و خانگی زیر می توانید به راحتی و بدون نگرانی یا خرید چیزی از شر توده کتری خلاص شوید.

1- از سرکه استفاده کنید. کتری یا کتری را با آب سرد پر کنید. ½ فنجان سرکه سفید را به کتری اضافه کنید. سرکه را به مدت 1 ساعت در کتری بگذارید سپس کتری را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. اگر جرم سماور خیلی زیاد بود بعد از جوشیدن بگذارید خنک شود و بگذارید یک شب بماند. کل کتری را با مایع ظرفشویی و چسب به خوبی بشویید.

۲- از لیمو و جوش شیرین استفاده کنید. کتری یا سماور را با آب سرد پر کنید سپس چند عدد لیمو را با پوست برش دهید و در کتری بریزید. اگر لیمو ندارید می توانید از آبلیمو استفاده کنید. ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. بگذارید آب داخل کتری بجوشد (کتری یا سماور را خاموش کنید) بعد از 10 دقیقه آن را آبکشی کرده و با مایع ظرفشویی و چسب کاملاً بشویید.

3- استفاده از نوشابه. کتری یا سماور را با آب پر کنید و بگذارید بجوشد (کتری یا سماور را خاموش کنید) سپس یک ساعت صبر کنید و آبکشی کنید. ذرات سماور به طور کامل از بین می روند.

برچسب‌هااز بین بردن جرم کتری با جوش شیریناز بین بردن رسوب چای سازاز بین بردن رسوب کتری با نوشابهاستفاده از کتری نوتمیز کردن کتری استیلتمیز کردن کتری سوختهجرم گیری سماور با پوست هندوانهجرم گیری کتری با سرکهرسوب زدایی شیر سماورکندن گچ کتریمنشا رسوبات داخل سماور

مطلب قبلی راههای پاک کردن درست شیشه و آینه + لک گیری و جرم گیری ( با عکس )

مطلب بعدی رسوب زدایی اتو + تمیز کردن سوختگی کف اتو ( با عکس )


مطالب بیشتر از مهرداد

گال چیست؟ علائم، علل و روش های درمان

گال نوعی بیماری شدیدا مسری و همراه با خارش بدن است. این بیماری پوستی به‌خاطر نوعی انگل خار…

بهمن ۲۰, ۱۴۰۱
1 دقیقه خوانده شده

قرص ایورمکتین برای درمان گال!!!

قرص ایورمکتین چیست ؟ ( Ivermectin ) یک داروی ضد انگلی است که در درمان گال ، شپش سر و برخی …

آبان ۳۰, ۱۴۰۱
58 ثانیه خوانده شده

اسپری ضد گال!!! (از 0 تا 100 بدانید)

آیا اصلا نیازی به سمپاشی برای گال هست ؟ سمپاشی گال واجب نیست . گال بیشتر از ۲ تا ۳ روز دور…

آبان ۳۰, ۱۴۰۱
52 ثانیه خوانده شده

درمان خانگی گال، واقعیت یا…؟!!

گال هجوم کنه‌های کوچکی است که در پوست فرو می‌روند و باعث خارش پوست می‌شوند. افراد مبتلا به…

شهریور ۱۲, ۱۴۰۱
1 دقیقه خوانده شده

گال | علت، درمان، علائم و پیشگیری (همراه با عکس)

نکات اولیه که باید در مورد گال بدانید ۱ – گال یک بیماری پوستی خارش دار و بسیار مسری …

شهریور ۱۱, ۱۴۰۱
1 دقیقه خوانده شده

گال اینجوری ولش کن!!!

تشخیص گال برای تشخیص گال، پزشک به پوست شما برای داشتن علائم گال نگاه می کند. پزشک شما همچن…

مرداد ۲۲, ۱۴۰۱
1 دقیقه خوانده شده

5 درمان خانگی برای گال (همراه با عکس)

گال چیست؟ گال یک بیماری پوستی است که توسط کنه های ریزی به نام  Sarcoptes scabiei ایجاد می …

مرداد ۲۲, ۱۴۰۱
1 دقیقه خوانده شده

گال، هر چیزی که باید بدانید اینجاست!!!

گال چیست؟ گال یک عفونت پوستی است که توسط کنه ای به نام  Sarcoptes scabiei ایجاد می شود. ای…

مرداد ۱۷, ۱۴۰۱
1 دقیقه خوانده شده

آیا من واقعا گال دارم؟ درمان قطعی

محققان می گویند که گال یک بیماری پوستی خارش دار است که توسط کنه ای به نام Sarcoptes scabie…

مرداد ۱۶, ۱۴۰۱
1 دقیقه خوانده شده

در 3 سوت از شر گال خلاص شوید!!!

خاراندن عادتی است که به سختی می توان آن را ترک کرد، به خصوص زمانی که ناشی از گال باشد، که …

مرداد ۱۴, ۱۴۰۱
1 دقیقه خوانده شده

از بین بردن جای زخم گال در 3 سوت!!!

گال یک بیماری پوستی تحریک کننده است که توسط مایت ها ایجاد می شود و می تواند منجر به خارش و…

مرداد ۱۴, ۱۴۰۱
1 دقیقه خوانده شده

چگونه کلیه هایمان را سم زدایی کنیم؟

کلیه‌ها، مواد زائد بدن را تصفیه و دفع می‌کنند و همچنین میزان املاح و مواد مغذی اصلی بدن را…

دی ۹, ۱۴۰۰
51 ثانیه خوانده شده

مطالب بیشتر از این نویسنده مهرداد

بررسی کنید

نظافت انواع دیوار + لکه گیری (همراه با عکس)

اگر قصد تمیز کردن خانه را دارید، باید دیوارهای آن را نیز تمیز کنید. دیوارها هستند …

کتری و سماور پر مصرف ترین اقلام در آشپزی ایرانی هستند. استفاده طولانی مدت از سماور و کتری باعث تشکیل گچ و رسوب می شود. به همین دلیل توجه به نگهداری کتری و سماور و دانستن نحوه پاک کردن رسوب از کتری به خصوص اگر ضخیم باشد و همچنین اقداماتی مانند رسوب گذاری از اتو بخار و رسوب اهرم بسیار مهم است. شیرآلات و موارد مشابه دیگر

امروزه اپلیکیشن خانه داری علاوه بر ایجاد سطح دسترسی بیشتر به تماس های کارگران خانه داری و سایر شهرها، داشتن آشپزخانه ای با وسایل تمیز را آسان می کند. اگر می خواهید رسوبات غلیظ را از کتری پاک کنید، رسوبات شیر ​​را از سماور پاک کنید و رسوب غلیظ سماور را بردارید، با “خدمات ما” همراه باشید.

بسته به نحوه استفاده شما از کتری یا سماور و البته نوع آب، میزان رسوب آهک در این دستگاه ها متفاوت است. ممکن است با یک لایه نازک یا یک لایه ضخیم و سرسخت روبرو باشیم. روش‌های هوشمندانه‌تر و ساده‌تری از شستشوی ساده داخل کتری یا سماور برای رسوب‌زدایی و رسوب‌زدایی وجود دارد.

به عنوان مثال، برداشتن رسوب از کتری با آبلیمو یا برداشتن رسوب از قوری با نوشابه از جمله روش های ساده ای است که استفاده می شود.

در ادامه علاوه بر روش های فوق موارد دیگری را برای رسوب گیری از کتری و سماور (با شدت های مختلف) در نظر خواهیم گرفت:

1. با تکان دادن رسوبات را از کتری خارج کنید

این روش برای برداشتن رسوب غلیظ از کتری و برای برداشتن رسوبات غلیظ از سماور توصیه نمی شود و برای رسوب زدایی از کتری و آرام بخش سماور توده های نازک و تازه بسیار مناسب است.

ابتدا باید کتری یا سماور را روی آتش بگذارید و بگذارید بدن آن کاملا داغ شود (اما نه خیلی داغ). پس از گرم شدن کتری یا سماور آن را در آب سرد قرار دهید. بنابراین رسوبات نازک داخل کتری از بین خواهند رفت. بعد از تخلیه آب، داخل کتری را با برس تمیز کنید و آب بکشید تا کتری شما نو به نظر برسد.

2. کتری را با سرکه پخش کنید

انگار هیچ چیز در دنیا نیست که با سرکه پاک نشود! برای برداشتن رسوب غلیظ از سماور و برداشتن جرم غلیظ از کتری، طبق این روش ابتدا 1 واحد آب و 1 واحد سرکه را داخل کتری بریزید. سپس کتری را روی آتش بگذارید و بگذارید 1 ساعت بجوشد. بعد از 1 ساعت کتری را خالی کنید و بگذارید خنک شود.

سپس داخل کتری را خوب بشویید. برای این کار بهتر است از یک برس نسبتا نرم استفاده کنید تا هیچ خط و خش در کتری یا سماور نیفتد و به اندازه کافی برای از بین بردن رسوبات و ذرات مناسب باشد.

بعد از کلسیم زدایی سماور و کتری و قبل از استفاده مجدد می توانید آب داخل کتری را یک بار بجوشانید و سپس استفاده کنید. کتری شما دیگر بوی سرکه نخواهد داد.

3. رسوبات را با آب لیمو از کتری خارج کنید

در ادامه لیست روش های رسوب زدایی کتری، به استفاده از آبلیمو برای رسوب زدایی کتری با آبلیمو می رسیم. این روش تفاوت چندانی با روش قبلی ندارد.

در این روش می توانید از چند عدد لیموترش یا آبلیمو (کامل یا خلال شده) برای برداشتن رسوب غلیظ از کتری و از بین بردن رسوب غلیظ سماور استفاده کنید.

البته یکی از مزیت های این روش نسبت به روش قبلی این است که کتری شما به جای بوی قوی سرکه، بوی لیمو می دهد.

4. رسوب غلیظ را با نوشابه از کتری جدا کنید

یکی از راه های جالب برای پاک کردن رسوب از روی کتری استفاده از نوشابه است. برای برداشتن رسوب از قوری با نوشابه، برای زدودن رسوب غلیظ کتری با نوشابه یا رسوب زدایی سماور با نوشابه، کافی است آنها را با نوشابه پر کنید و بگذارید 1 ساعت بجوشد.

سپس آن را خاموش کرده و بعد از 1 ساعت کتری، سماور یا قوری خود را خالی کنید. خواهید دید که جرم به طور کامل از بین می رود.

5. رسوبات کتری و سماور را با جوش شیرین خارج کنید

استفاده از جوش شیرین راه دیگری برای از بین بردن رسوبات داخل کتری است. با جوش شیرین می توان رسوب غلیظ را از کتری خارج کرد، رسوب شیر را از سماور خارج کرد و رسوب غلیظ را از سماور خارج کرد. (جوش شیرین را داخل مایع ظرفشویی بریزید)

برای رسوب زدایی سماور و کتری با این روش، کمی جوش شیرین داخل کتری (یا سماور) بریزید و آن را با آب پر کنید. کتری را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید کمی بجوشد. حرارت را خاموش کنید و بگذارید کتری کمی خنک شود.

محتویات کتری را خالی کنید و رسوبات را با برس یا خط شستشوی مناسب تمیز کنید. در نهایت کتری را آبکشی کنید تا کاملا تمیز شود.

تا اینجا شما را با 5 روش مختلف رسوب زدایی سماور و ته نشینی کتری آشنا کردیم. اما چرا (حداقل در آینده) به جای این که بدانیم چگونه از شر گچ کتری خلاص شویم، چرا اکنون از آن جلوگیری نکنیم؟

یک روش جالب برای رسوب زدایی کتری استفاده از گوش ماهی در حالی که آب در حال جوشیدن است. گوش ماهی رسوبات آب را جذب کرده و از رسوب کتری و سماور جلوگیری می کند.

نتیجه

امیدوارم حداقل یکی از این نکات برای برداشتن رسوب و رسوب از کتری و سماور به شما کمک کرده باشد که رسوبات غلیظ را از کتری خارج کنید، رسوبات شیر ​​را از سماور خارج کنید، سماور رسوب غلیظ را بردارید و غیره.

همانطور که مشاهده کردید، برای رسوب زدایی کتری و سماور نیازی به آسیاب سخت نیست. و بدون مواد شوینده صنعتی این جنایات به ظاهر سرسخت به لطف نکات و مواد ویژه ای که همیشه در خانه در دسترس هستند، از بین خواهند رفت.

اکثر ما طعم بی نظیر چای سماور را امتحان کرده ایم. اگرچه چای سازهای امروزی سعی کرده اند تا حدی سماور را جایگزین کنند، اما اکثر ما ایرانی ها حداقل یک سماور یا کتری در خانه داریم که بیشتر اوقات ترجیح می دهیم از آن برای دم کردن چای استفاده کنیم.

اما مشکل اینجاست که استفاده طولانی مدت از کتری و سماور باعث ایجاد رسوب می شود. به دلیل وجود مواد معدنی و غیره در آب پس از مدتی رسوبات زیادی در کتری و سماور ایجاد می شود که علاوه بر تغییر طعم و رنگ چای برای سلامتی انسان نیز مضر است.

خبر خوب این است که راه های زیادی برای پاک کردن رسوبات از کتری و سماور شما وجود دارد و می توانید به راحتی آنها را پاک کنید. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا از شر این رسوبات آزار دهنده خلاص شویم.

محلول های رسوب زدایی کتری و سماور

از آنجایی که آب حاوی مقادیر بسیار بالایی از مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم است، پس از جوشاندن طولانی مدت باعث ایجاد رسوبات سرسخت می شود. این رسوبات با چسبیدن به بدنه کتری یا سماور بر توانایی انتقال حرارت آن ها تأثیر منفی می گذارد. برای از بین بردن آنها می توانید راه حل های زیر را امتحان کنید:

1) از سرکه استفاده کنید:

یکی از راه های رسوب گیری از کتری و سماور استفاده از سرکه است. برای این کار یک فنجان سرکه و یک فنجان آب را مخلوط کنید. سپس آن را داخل کتری بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند.
بعد از آن کتری یا سماور خود را روشن کنید و اجازه دهید محلول به نقطه جوش برسد. بعد از مدتی کتری یا سماور خود را خاموش کنید و بگذارید خنک شود. در این مرحله حتما سماور خود را از برق بکشید.
برای از بین بردن رسوبات سطح داخلی کتری و سماور باید از مسواک یا مسواک درشت استفاده کنید و داخل آن را به خوبی بشویید. پس از آن محلول را از کتری خارج کرده و آبکشی کنید. در نهایت قبل از استفاده از کتری آب تمیز را چندین بار در آن بجوشانید تا بوی سرکه کاملا از بین برود.

۲) از آبلیمو استفاده کنید:

برای از بین بردن رسوبات سماور برقی می توانید از برش های لیمو یا آبلیمو با آب استفاده کنید. لیموترش سرشار از اسید سیتریک است و باعث رسوب زدایی زیادی می شود.
برای این کار 3 تا 5 عدد لیموی متوسط ​​را ورقه ای برش دهید یا آب آن ها را بگیرید و در کتری مورد نظر بریزید. سپس آن را تا نیمه با آب پر کنید و بگذارید یک ساعت بجوشد. این عمل را تا زمانی که کاملا تمیز شود تکرار کنید. سپس محتویات باقیمانده را بیرون بریزید.
در نهایت، می‌توانید رسوبات بسیار نرم را با یک برس بشویید تا از بین بروند. قبل از استفاده، کمی آب داخل کتری یا سماور خود بریزید و بجوشانید تا بوی لیمو از بین برود.

3) از جوش شیرین استفاده کنید:

جوش شیرین یکی از موثرترین پاک کننده ها برای انواع لکه ها و حتی رسوبات مورد استفاده مداوم است. برای از بین بردن رسوب از سماور یا کتری برقی خود، 1 یا 2 قاشق جوش شیرین را با آب داخل کتری بریزید. سپس بگذارید کمی بجوشد. می توانید این عمل را چندین بار تکرار کنید و در نهایت مانند روش های دیگر رسوبات دیواره کتری را با برس یا برس جدا کنید.
. علاوه بر این، می توانید این کار را با استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید مقطر نیز انجام دهید. برای این روش آب را با یک فنجان سرکه سفید داخل کتری خود بریزید و بگذارید ده دقیقه بجوشد.
سپس 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کنید. در این مرحله سطح محلول با کف پر می شود و سپس می توانید کتری را خالی کنید. در نهایت کتری را با آب و مایع ظرفشویی بشویید.

4) استفاده از نوشابه:

سودا یکی از رسوب زداهای بی نظیر است که یکی از روش های رسوب زدایی از کتری و سماور نیز به شمار می رود. مقداری نوشابه را با آب داخل کتری یا سماور خود بریزید و بگذارید بجوشد. اگرچه سودای سیاه تقریباً به خوبی سرکه عمل می کند، اما ممکن است طعم خوبی نداشته باشد. بنابراین احتمالاً بهتر است این روند را چندین بار تکرار کنید تا رسوبات به طور کامل از بین بروند.

5) استفاده از مایع ضدآهک برای فولاد:

اگر به دنبال روشی برای رسوب زدایی کتری و سماور بدون ایجاد بو هستید، استفاده از مایع رسوب زدایی استیل را پیشنهاد می کنیم. برای این کار می توانید از مایع رسوب زدایی نویتکس استفاده کنید.
کمی آب با مایع رسوب زدا نوویتکس داخل کتری یا سماور خود بریزید و پس از مدتی جوشیدن با برس رسوبات را جدا کنید. این کار یکی از راه های سریع زدودن رسوبات کتری و سماور است. اما پس از تخلیه رسوب زدا، آب داخل کتری را چندین بار بجوشانید و آن را خالی کنید.

۶) از سیب زمینی استفاده کنید:

پوست سیب زمینی سرشار از نشاسته است و هنگامی که در معرض حرارت قرار می گیرد، رسوب آهک را از بین می برد. به سادگی کتری خود را با آب پر کنید و مقداری پوست سیب زمینی را در آن قرار دهید تا مدتی بجوشد. می توانید این فرآیند را هر چند بار که لازم است تکرار کنید.

7) کتری را در فریزر قرار دهید:

اگر میزان رسوبات داخل کتری کم است می توانید داخل آن آب بریزید و به مدت 8 الی 10 ساعت در فریزر قرار دهید. سپس آن را بشویید و داخل آن آب بریزید تا بجوشد.

آیا رسوب کتری مضر است؟

آب حاوی مواد معدنی زیادی است. با این حال، بدن ما به همه املاح خود نیاز ندارد. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان استفاده از آب جوشانده را برای نوشیدن پیشنهاد می کنند. اگر مواد معدنی و املاح موجود در آب در بدن افزایش یابد، مشکلات و بیماری های زیادی مانند نارسایی کلیه و ضعیف شدن سیستم عصبی و حرکتی در انسان به وجود می آید. علاوه بر این، سدیم موجود در آب اثرات مخربی بر سیستم گوارشی دارد. این رسوبات با ضخیم شدن در دیواره و کف کتری عایق ایجاد کرده و تبادل حرارت را کاهش می دهند.
به همین دلیل آب کتری دیرتر می جوشد و انرژی بیشتری مصرف می کند. همچنین این رسوبات باعث خوردگی و آسیب به دیواره داخلی کتری می شود.

راه حل جلوگیری از رسوب کتری و سماور چیست؟

روش های مختلفی برای جلوگیری از تشکیل رسوب در کتری و سماور وجود دارد. روش اصلی این است که کتری یا سماور خود را مرتب بشویید و سپس خشک کنید. آبی که بعد از مدتی در کتری باقی می ماند باعث رسوب آهک می شود.
پس بهتر است بعد از هر بار استفاده آب را خالی کنید. همچنین در هنگام ایجاد مقدار کمی رسوب، بلافاصله آن را با برس یا مسواک بشویید و خارج کنید تا ضخامت رسوب زیاد نشود. یکی از این روش ها استفاده از نرم کننده آب است. این محلول منیزیم و کلسیم موجود در آب را از بین می برد.
این کار تاثیر شگفت انگیزی در کاهش رسوب کتری و سماور شما خواهد داشت. زیرا آب شیرین حاوی آهک بسیار کمی است. به علاوه، در مقایسه با آب سخت (که حاوی املاح زیادی است)، طعم بسیار بهتری به چای می‌دهد. بنابراین با استفاده از دستگاه تصفیه آب یا نرم کننده علاوه بر کاهش رسوبات داخل کتری می توانید طول عمر لوازم آشپزخانه خود را نیز افزایش دهید.

نتیجه

هیچ چیز بهتر از یک چای خوش رنگ و خوش طعم، در هر زمانی از روز برای ما ایرانی ها نیست. از آنجایی که رسوبات طعم و رنگ چای را تغییر می دهند، بهتر است هر از چند گاهی آنها را از بین ببرید. می توانید از هر یک از روش های ذکر شده برای حذف رسوبات از کتری خود استفاده کنید. اگر کتری شما بیش از حد رسوب کرده است، ممکن است لازم باشد هر روش را چندین بار تکرار کنید تا کاملا از شر آن خلاص شوید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا