چطور در ورد هدرها و فوتر های متفاوت بسازیم؟

ورد یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای واژه پرداز آفیس است. مایکروسافت آفیس امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا فایل متنی را به دلخواه خود تغییر دهند.

کلمه بخش های مهم زیادی دارد که هر شخصی باید آن ها را بیاموزد. سربرگ و پاورقی از مهم ترین قسمت های ورد محسوب می شوند و استفاده از آنها در تمامی فونت ها ضروری است. اگر در حال نوشتن مقاله یا کتابی هستید، باید سرصفحه و پاورقی متفاوتی برای هر صفحه در Word ایجاد کنید.

در این مقاله نحوه ایجاد هدر و پاورقی مختلف را یاد گرفتیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

برای خواندن مطالب آموزشی در Word به مطالب آموزشی Word مراجعه کنید.

در این مقاله خواهید خواند:

راه های ایجاد هدر و پاورقی در Word

توجه داشته باشید که ابتدا باید هدر و پاورقی را ایجاد کنید. دو روش برای ایجاد هدر و پاورقی وجود دارد که در زیر توضیح داده ایم.

آیتم های مرتبط:

فونت پیش فرض را در Word تغییر دهید

روش اول ایجاد سربرگ و پاورقی است

قسمت Insert را انتخاب کرده و سپس به قسمت مربوط به ایجاد هدر یا پاورقی (Header & Footer) رفته و بر روی گزینه Header & Footer کلیک کنید تا تنظیمات آن برای شما باز شود.

روش دوم ایجاد هدر و پاورقی

با دوبار کلیک کردن در قسمت هدر یا پاورقی ورد، تنظیمات آن در بالای ورد برای شما آماده می شود و به راحتی می توانید تغییرات مورد نظر خود را در آنجا اعمال کنید.

پس از باز کردن تنظیمات Header و Footer که به شما آموزش دادیم، به قسمت Option رفته و گزینه Different Odd and Even Pages را انتخاب کنید.

به این ترتیب می توانید برای هر صفحه یک سربرگ و پاورقی جداگانه تعیین کنید.

لازم به ذکر است که هدر و فوتر به صورت پیش فرض برای شما تکرار می شود و می توانید آن را تغییر دهید.

آخرین کلمه

در این آموزش کوتاه و کاربردی، نحوه ایجاد هدر و پاورقی را توضیح داده ایم. اگر هنگام نوشتن مقاله یا کتاب یادتان رفت که چگونه یک سرصفحه و پاورقی ایجاد کنید، به این آموزش بازگردید و دوباره آن را بخوانید.

در این مقاله سعی کرده ایم به سوالات شما در زمینه ساخت هدر و فوتر پاسخ دهیم. امیدواریم برای خوانندگان عزیز مفید واقع شده باشد.

دبستان تارگمیک همیشه دوره های مختلفی را برگزار می کند. برای زمان و دوره دروس ورد، اکسل و … به صفحه دبستان تارگمیک مراجعه کنید و اولین نفری باشید که در درس ها ثبت نام می کنید.

تارمیک به صورت روزانه مترجمانی را به زبان های مختلف استخدام می کند. در حال حاضر بیش از 16000 مترجم در مشفول ترجمه مشغول به کار هستند. اگر مترجم هستید و به دنبال کار هستید در صفحه استخدام مترجم ثبت نام کنید.

در این آموزش نحوه ایجاد هدر و پاورقی در Word و همچنین ساخت هدر و پاورقی مختلف را خواهیم آموخت.

ما با ایجاد یک سند جدید شروع می کنیم و سپس یک هدر به آن اضافه می کنیم.

به تب Insert بروید.

در قسمت Header and Footer روی دکمه Header کلیک کنید.

یک منوی کشویی با گزینه های مختلف ظاهر می شود، ما با گزینه “Empty” کار می کنیم.

می توانید شروع به اضافه کردن هدر کنید:

یک تصویر یا لوگو اضافه کنید. (فلش سبز)

حاشیه هدر را تنظیم کنید. (فلش آبی)

یا فقط در قسمت هدر شروع به تایپ کنید. (فلش قرمز)

پس از ویرایش هدر، روی Close Header and Footer کلیک کنید تا آن را ببندید (فلش سیاه) یا در قسمت دیگری از سند دوبار کلیک کنید.

در اینجا ما یک تصویر از یک لوگو اضافه کرده ایم.

در این مرحله نحوه افزودن پاورقی را بررسی خواهیم کرد. به تب Insert رفته و روی دکمه Footer در قسمت Header and Footer کلیک کنید. خالی را انتخاب کنید.

اطلاعات مورد نظر را برای فوتر وارد کنید. می توانید گرافیک، متن، جداول و غیره اضافه کنید. در اینجا از جدول استفاده کرده ایم.

ایجاد یک لیست خودکار در Word (و 7 راه برای سفارشی کردن آن)

هدر/پانویس را از صفحه اول در Word حذف کنید

برای حذف هدر یا پاورقی از صفحه اول مراحل زیر را دنبال کنید:

روی هدر یا پاورقی صفحه اول دوبار کلیک کنید تا تب Header & Footer باز شود.

برای حذف محتوای هدر یا پاورقی از صفحه اول، گزینه Different First Page را انتخاب کنید. (سایر صفحات دارای سرصفحه/پانویس هستند.)

اضافه کردن هدر یا پاورقی مختلف به صفحه اول در Word

برای افزودن یک سرصفحه یا پاورقی متفاوت به صفحه اول بدون تأثیر بر سرصفحه یا پاورقی صفحات دیگر:

هدر یا پاورقی را از صفحه اول حذف کنید (طبق مراحل بالا).

به تب Header & Footer رفته و روی نماد Header یا Footer کلیک کنید.

یک قالب انتخاب کنید و محتوای مورد نظر خود را در صفحه اول وارد کنید.

برای بازگشت به متن سند، دور از سرصفحه یا پاورقی کلیک کنید.

هدر و پاورقی متفاوت برای صفحات زوج و فرد

احتمالاً سرصفحه ها یا پاورقی های مختلفی را برای صفحات در اسناد یا حتی کتاب های مختلف دیده اید. برای مثال، می‌توانید عنوان سند را در سرصفحه در صفحات فرد و عنوان بخش را در صفحات زوج داشته باشید. برای داشتن هدرهای مختلف در صفحات فرد و زوج، فقط باید یک گزینه را علامت بزنید:

روی هدر دوبار کلیک کنید.

در تب Header & Footer Tools، صفحات مختلف فرد و زوج را فعال کنید.

حالا اگر هدر یک صفحه فرد را تغییر دهید، برای همه صفحات فرد اعمال می شود، اما روی صفحات زوج تاثیری نخواهد داشت. همین امر برای صفحات زوج نیز صادق است.

شکستن صفحه و ایجاد بخش در Word

شکستگی صفحه:

گزینه Page یک گزینه استاندارد برای برش صفحه و رفتن به صفحه بعد است. این عنصر برای افزودن سرصفحه/پانویس ثابت برای همه صفحات استفاده می شود.

گزینه ستون در ایجاد هدر/پانویس استفاده نمی شود.

گزینه بسته بندی متن – در طراحی سرصفحه/پانویس استفاده نمی شود.

شکست های بخش:

صفحه بعدی – بخشی را ایجاد می کند که در یک صفحه جدید شروع می شود. برای افزودن سرصفحه/ پاورقی متفاوت در هر صفحه یا بخش استفاده می شود.

گزینه Continue – یک بخش جدید ایجاد می شود و در همان صفحه شروع می شود. معمولاً برای رفتن از صفحه تک ستونی به صفحه 2 یا 3 ستونی استفاده می شود.

گزینه زوج – یک بخش جدید از صفحه زوج ایجاد می شود.

گزینه Odd page – یک بخش جدید ایجاد می شود که از صفحه فرد شروع می شود.

سربرگ و پاورقی متفاوت برای بخش های مختلف

شما می توانید هدر (پانویس) متفاوتی برای بخش های مختلف داشته باشید. قبل از اضافه کردن عنوان، باید بخش هایی را در سند خود ایجاد کنید. برای ایجاد موضوع:

اشاره گر را در جایی که می خواهید قطعه ایجاد کنید قرار دهید.

به تب Layout بروید سپس بر روی Breaks کلیک کنید.

در قسمت Breaks Breaks، Continuous را انتخاب کنید.

این یک بخش در محل نشانگر ایجاد می کند. برای ایجاد هدر (پانویس) متفاوت برای هر بخش، مراحل زیر را دنبال کنید:

این یک بخش در محل نشانگر ایجاد می کند. برای ایجاد هدر (پانویس) متفاوت برای هر بخش، مراحل زیر را دنبال کنید:

روی هدر یا پاورقی دوبار کلیک کنید و به تب Header & Footer Tools بروید.

روی گزینه Link to Previous کلیک کنید و آن را خاموش کنید. با فعال نگه داشتن این گزینه، از همان سرصفحه یا پاورقی که در بخش قبلی در این بخش وجود داشت استفاده می شود.

حتما دانلود کنید: آموزش صفر تا صد کلمه

فیلم آموزشی

با این برنامه ساده، فقط در 5 دقیقه در روز در 80 روز به هر زبانی مانند بلبل صحبت کنید! بهترین روش روز، تقویت حافظه، آموزش تصویری. یادگیری زبان کلید یادگیری هر مهارتی در قرن بیست و یکم است!

چگونه هدرها، پاورقی ها و شماره صفحات مختلف در Word ایجاد کنیم؟ سلام دوستان عزیز در این مقاله به بررسی موارد زیر می پردازیم:

نحوه ایجاد هدر و فوتر

نحوه ایجاد شماره صفحه

بخش بندی صفحات برای ایجاد سرصفحه و شماره صفحات مختلف

مراحل ذکر شده در این مقاله در ورد 2007 و 2010 کاملاً مشابه است و اگر از ورد 2003 استفاده می کنید قویاً به شما توصیه می کنیم که ارتقا دهید!!

درج سرصفحه و پاورقی

سربرگ و پاورقی یکی از ویژگی های ورد است که به ما اجازه می دهد متن (مثلا عنوان فصل) یا تصویر (مثلا لوگوی شرکت) یا حتی شماره صفحه را درج کنیم. گاهی اوقات این هدرهای صفحه در فصل مورد نیاز است. کتاب ها یا مقالات مختلف متفاوت هستند. برخی افراد به اشتباه محتوای خود را در چندین فایل جداگانه تایپ می کنند، غافل از اینکه نرم افزار Word به راحتی می تواند این کار را برای ما انجام دهد.

به طوری که صفحات اولیه با حروف الفبا و بقیه صفحات با اعداد یا صفحات زوج و فرد دارای سربرگ یا پاورقی متفاوت هستند. در تب Insert روی هدر یا فوتر کلیک کنید و یکی از قالب ها را انتخاب کنید و یا می توانید روی گزینه های ویرایش سرصفحه و پاورقی کلیک کنید و یکی در هدر و یک پاورقی را به دلخواه طراحی کنید.

اگر می‌خواهید صفحات زوج و فرد دارای سرصفحه‌ها و پاورقی‌های مختلف باشند، روی علامت کوچک در گوشه برگه طرح‌بندی صفحه و برگه تنظیم صفحه کلیک کنید تا صفحه تنظیم صفحه باز شود.

در اینجا چک باکس Od and Even Different را فعال کنید. اکنون یک سرصفحه و پاورقی متفاوت برای صفحات زوج و فرد ایجاد کنید.

لازم به ذکر است که برخی از قالب های آماده سربرگ و پاورقی برای صفحات فرد یا زوج هستند.

درج شماره صفحه

در تب Insert و تب Header & Footer بر روی گزینه Page Number کلیک کرده و یکی از قالب های آماده را انتخاب کنید. اگر صفحه X از Y را انتخاب کنید، می توانید تعداد تمام صفحات را علاوه بر شماره صفحه فعلی ببینید.

اگر می خواهید این فرمت را به فارسی بنویسید با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift و درج صفحه و به ترتیب از به جای صفحه و از به سمت راست صفحه منتقل کنید. اگر می خواهید صفحه اول را بدون شماره درج کنید در منوی طراحی ایجاد شده، گزینه Different first page را فعال کنید، سپس در همان صفحه در قسمت Page number گزینه Format page numbers را انتخاب کنید و در صفحه مقدار Start at 0 را تغییر دهید. بخش شماره گذاری

یک بخش جدید ایجاد کنید

در این قسمت ابتدا لازم است با مفهوم برش بندی آشنا شوید. با این ابزار می توانیم طرح بندی های مختلفی در داخل یک صفحه یا بین صفحات داشته باشیم. به عنوان مثال، اگر می خواهید خلاصه یک مقاله را در یک ستون بنویسید و در همان صفحه، متن مقاله را در دو ستون بنویسید، می توانید یک بخش جدید در این صفحه ایجاد کنید و فرمت نوشتن متن را انتخاب کنید.

انواع بخش هایی که می توان ایجاد کرد:

صفحه بعد:

به این ترتیب یک بخش جدید در ابتدای صفحه بعدی ایجاد می شود.

ادامه دهید:

به این ترتیب یک بخش جدید در این صفحه ایجاد می شود.

صفحه زوج و فرد:

به این ترتیب بخش جدیدی در ابتدای صفحات زوج یا فرد ایجاد می شود.

می‌توانید چندین بخش در یک فایل ایجاد کنید و قالب‌های مختلفی را در آن بخش‌ها اعمال کنید، مانند شماره‌های مختلف صفحات، حاشیه‌های مختلف، اندازه‌های مختلف کاغذ، جهت کاغذ عمودی و افقی، تعداد سطرها و ستون‌های مختلف، سرصفحه‌ها و پاورقی‌های مختلف. .

به عنوان مثال شما می خواهید:

صفحات فهرست باید به ترتیب حروف الفبا و بقیه صفحات متنی شماره گذاری شوند.

شما می خواهید یک صفحه افقی در یکی از صفحات برای درج یک شکل یا یک جدول داشته باشید.

شما می خواهید عنوان هر فصل از مقاله یا پروژه شما با فصل های دیگر متفاوت باشد.

شما می خواهید فهرست مرجع را در پایان هر فصل به جای انتهای کتاب داشته باشید.

برای تمام کارهای فوق، فقط باید یک بخش جدید ایجاد کنید و آن را از صفحات قبلی جدا کنید. مثلاً فرض کنید می خواهیم صفحات فهرست با حروف الفبا و بقیه متن با اعداد شماره گذاری شوند. پس از نوشتن کامل سند، به Go to end of text بروید و پس از آن متن اصلی شما شروع می شود. (مثلاً انتهای صفحه فهرست) و روی پرش به تب Layout و به قسمت Layout کلیک کنید. از این منو گزینه Next Page را انتخاب کنید. این صفحات فهرست و صفحات قبل از آنها را از متن اصلی جدا می کند.

اکنون لازم است که ارتباط این دو قسمت را قطع کنیم تا تغییر اعمال شده در قسمت اول در قسمت دوم اعمال نشود. (فرض می کنیم که شماره صفحه در بالای سند قرار گیرد.) برای این کار از منوی Insert گزینه Header و سپس گزینه Edit Header را انتخاب می کنیم تا وارد محیط طراحی شویم. مکان نما را در بالای صفحه بخش دوم (بخش بعدی) (جایی که قرار است شماره صفحه درج شود) قرار دهید و لینک گزینه قبلی را غیرفعال کنید. با این کار قسمت دوم از قسمت اول جدا می شود.

اگر می خواهید شماره صفحه در پایین درج شود، همان مراحل را در پایین صفحه دنبال کنید.

توجه کنید اگر بالای صفحه یا پایین صفحه قسمت اول کلیک کنید لینک گزینه قبلی غیرفعال می شود چون قبلا قسمت دیگری وجود ندارد. در تب Design، شماره صفحه را وارد کرده و در قسمت Format page number در مقابل کلمه start at، عدد 1 یا هر عدد دلخواه دیگری را که می خواهید اعداد از آن شروع شود را انتخاب کنید. به این ترتیب صفحات قسمت دوم با شماره انتخابی شما شماره گذاری می شود.

اگر می خواهید سرصفحه یا فوتر متفاوتی داشته باشید، باید همین کار را انجام دهید. باز هم تاکید می کنیم که اگر می خواهید هدر متفاوت باشد، سربرگ ها باید جدا شوند و اگر می خواهید فوتر متفاوت باشد، فوتر باید قطع شود.

حالا مکان نما را به بالای یکی از صفحات در قسمت اول ببرید و این بار حالت حروف الفبا را از Format page number انتخاب کنید.

اگر یک ورق افقی یا اندازه ای متفاوت از بقیه می خواهید:

شما باید این برگه را به عنوان یک بخش جداگانه در نظر بگیرید. به عبارت دیگر متن شما به سه قسمت تقسیم می شود:

بخش اول: صفحات قبل از صفحه افقی

بخش دوم: صفحه افقی

قسمت سوم: صفحات بعد از صفحه افقی

حالا 3 قسمت را جدا کنید، مکان نما را به قسمتی که می خواهید افقی کنید ببرید و در تب Layout حالت Landscape و قسمت Margins را انتخاب کنید تا صفحه افقی شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدطاها

عالی بود! با این مقاله تونستم به راحتی هدر و فوتر متفاوتی برای سایتم بسازم. ممنون بابت این محتوا!

دکمه بازگشت به بالا