چطور در طراحی سایه بزنیم

4.7/5 – (26 امتیاز)

4.4/5 – (276 امتیاز)

4.4/5 – (276 امتیاز)

4.7/5 – (26 امتیاز)

در فتوشاپ از تنظیمات drop shadow برای سایه زدن متن یا تصاویر استفاده می شود، اما جلوه های آنها در صفحه قابل مشاهده نیست و در تنظیمات استایل لایه پنهان می شود.

بنابراین، ابتدا باید لایه مورد نظر را انتخاب کنید، سپس بر روی آیکون “fx” در پایین پنل لایه ها کلیک کنید و گزینه “Drop Shadow” را انتخاب کنید تا سایه ای به متن یا تصویر مورد نظر اضافه کنید. در پنجره باز شده گزینه هایی مانند اندازه سایه، نرمی و موقعیت را می توان تنظیم کرد.

در فتوشاپ افکت های مختلفی برای بهبود ظاهر سایه ها وجود دارد. چه یک رنگ سیاه ساده باشد و چه بخواهید علاقه و تنوع بیشتری ایجاد کنید، همه چیز را می توان به راحتی در پنجره Layer Style تنظیم کرد.

در این پکیج فوق العاده، فتوشاپ را به گونه ای یاد خواهید گرفت که در هیچ دوره یا بسته آموزشی دیگری ندیده اید و نشنیده اید! با فتوشاپ کاری نمی توانید انجام دهید. با همه آنها به راحتی می توانید درآمد کسب کنید!

این آموزش نمای کلی گام به گام ایجاد سایه ها در فتوشاپ را به همراه نکات مفیدی ارائه می دهد که به شما کمک می کند سایه ها را دقیقاً همانطور که تصور می کنید ایجاد کنید!

آموزش تصویری سایه زدن به هر نوع شی در فتوشاپ

و اما توضیح گام به گام:

یک سایه در فتوشاپ اضافه کنید

مرحله 1: لایه متن یا تصویر را انتخاب کنید.

قبل از ایجاد سایه، باید لایه مورد نظر را در پنل لایه ها انتخاب کنید و با کلیک بر روی متن یا تصویر مورد نظر، آن را برجسته کنید. اکنون دقیقاً مشخص است که سایه باید در کجا اعمال شود.

در این مثال، ما یک drop shadow به متن اضافه می کنیم، اما مراحل مشابه اضافه کردن یک drop shadow به یک لایه تصویر است.

مرحله 2: جلوه های لایه > سایه انداختن را انتخاب کنید.

ساده ترین راه برای افزودن افکت لایه در فتوشاپ استفاده از آیکون FX در پایین پنل لایه ها است.

با کلیک بر روی این آیکون تنظیمات لایه های مختلف را مشاهده خواهید کرد. برای ایجاد سایه روی “Drop Shadow” کلیک کنید.

سایه روی لایه متن یا تصویر انتخاب شده اعمال می شود، اما هنوز تنظیمات زیادی باقی مانده است!

مرحله 3: موقعیت سایه را تنظیم کنید.

پس از انتخاب گزینه Drop Shadow، پنجره layer styles باز می شود و تنظیمات سایه نمایش داده می شود. اولین قدم تنظیم موقعیت سایه است. با تنظیم گزینه Angle به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

دو روش برای تنظیم زاویه یا موقعیت سایه وجود دارد. ساده ترین راه این است که خیلی راحت روی تنظیم منبع نور کلیک کنید. این امر جهت “نور” را تغییر می دهد و بنابراین سایه در طرف مقابل منبع قرار می گیرد.

به عنوان مثال، یک ضربه رو به پایین نشان می دهد که نور از پایین می آید و سایه ای روی متن ایجاد می کند. بدون توجه به زاویه نور، همین کار را انجام می دهد.

روش دوم این است که مستقیماً زاویه مورد نظر را برای سایه وارد کنید. برای مثال با تایپ زاویه 45 درجه، زاویه نور متناسب با آن تنظیم می شود.

نتیجه هر دو روش تغییر موقعیت سایه یکسان است، اما اگر می‌خواهید زوایای بیشتری را به راحتی امتحان کنید، استفاده از تنظیم منبع نور کار را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

مرحله 4: ظاهر سایه را تغییر دهید.

پس از قرار دادن سایه در زاویه صحیح، باید ظاهر سایه را تنظیم کنید. در قسمت تنظیم زاویه، سه گزینه به نام های Distance، Spread و Size را مشاهده خواهید کرد. در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

فاصله: فاصله بین سایه و متن یا تصویر را کنترل می کند. هر چه فاصله بیشتر باشد تداوم و ارتباط بین سایه و لایه ضعیف تر است.

توزیع: توزیع سایه روی لایه را کنترل می کند. به عنوان مثال، در یک لایه متن، هر چه سایه بزرگتر باشد، سایه هر حرف ضخیم تر ظاهر می شود.

اندازه: تنظیم اندازه بسیار شبیه تنظیمات Blur در ابزار Brush عمل می کند. با افزایش اندازه، لبه های سایه ها نرم تر می شوند.

هیچ راه جهانی برای تنظیم این گزینه ها وجود ندارد، شما باید آنها را تغییر دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

مرحله 5: برای اعمال تغییرات روی OK کلیک کنید.

هنگامی که از ظاهر سایه خود راضی هستید، باید تغییرات لایه را تأیید کنید. برای خروج از پنجره تنظیمات و بازگشت به پنل لایه ها، روی OK کلیک کنید.

یک نماد FX در کنار لایه با سایه زیر آن وجود دارد. برای ویرایش ها و تنظیمات بیشتر، کافی است روی کلمه drop shadow دوبار کلیک کنید تا دوباره پنجره Layer Styles باز شود.

دانلود رایگان آموزش صفر تا صد فتوشاپ (فیلم فارسی + PDF)

نحوه تغییر رنگ سایه در فتوشاپ

پس از دوبار کلیک کردن بر روی تصویر کوچک لایه یا نماد سبک لایه، “Drop Shadow” را در سمت چپ پنجره باز انتخاب کنید. بالای تنظیمات Drop Shadow یک کادر رنگی در کنار گزینه Blend Mode قرار دارد. روی این کادر رنگ کلیک کنید تا پالت رنگ آن باز شود، یک رنگ جدید برای سایه انتخاب کنید.

راه های دیگری نیز برای تنظیم ظاهر رنگ ها با استفاده از حالت ترکیبی و کدورت وجود دارد. در بیشتر موارد، بهتر است حالت ترکیبی را روی “Normal” تنظیم کنید.

در مورد کدورت، می توانید شفافیت سایه را با حرکت دادن آن به جلو و عقب تغییر دهید. در کدورت 0 درصد، سایه به طور کامل پنهان می شود، در حالی که در شفافیت 100 درصد، کل سایه قابل مشاهده خواهد بود. اگر سایه ظریفی می خواهید، کدورت را کم کنید تا شدت سایه خیلی سریع کاهش یابد.

پس از اعمال تنظیمات روی OK کلیک کنید تا از پنجره Layer Styles خارج شوید.

ایجاد طیف رنگی در فتوشاپ (آموزش گام به گام کامل)

نحوه ایجاد سایه های طولانی در فتوشاپ

بر خلاف سایه‌های معمولی، سایه‌های بلند در یک تصویر یا متن فاصله بیشتری از هم دارند اما همچنان به هم متصل هستند. متأسفانه هیچ راهی برای ایجاد سایه های بلند با استفاده از تکنیک های بالا وجود ندارد، اما با استفاده از روش های زیر به راحتی ایجاد می شوند.

برای ایجاد سایه های طولانی در فتوشاپ ابتدا لایه متن را کپی کنید. لایه پایینی را انتخاب کنید و Ctrl + T را در ویندوز (یا Command + T در مک) فشار دهید تا متن مطابق با سایه دلخواه باشد. سپس Alt (Option در مک) و فلش رو به بالا را نگه دارید تا متن ایتالیک 100 بار کپی شود. سپس لایه های کپی را ادغام کرده و پشت متن اصلی قرار دهید.

مرحله 1: لایه متن یا تصویر را کپی کنید.

بسته به اینکه بخواهید روی متن یا تصویر سایه ایجاد کنید، مراحل اول کمی متفاوت خواهد بود. البته این مرحله برای هر دو یکسان است. پس از انتخاب لایه متن یا تصویر، Ctrl+J (Command+J) را فشار دهید تا لایه کپی شود.

مرحله 2: رنگ لایه زیرین را تغییر دهید

قبل از ایجاد سایه، یک رنگ را انتخاب می کنیم. برای متن، لایه متن را انتخاب کنید، پانل Character را باز کنید و یک رنگ متن جدید را انتخاب کنید.

برای تصویر، باید تصویر را با یک رنگ پر کنید. ابتدا روی لایه زیر تصویر کلیک کنید، سپس Control را نگه دارید و روی تصویر لایه کلیک کنید. با این کار شکل تصویر به یک انتخاب فعال تبدیل می شود.

حالا روی رنگ پیش زمینه در نوار ابزار کلیک کنید و رنگ جدیدی را از پالت رنگ انتخاب کنید.

در حالی که لایه انتخاب شده هنوز فعال است، Alt+Del (Option+Del) را فشار دهید تا آن را با رنگ پیش زمینه پر کنید. سپس Ctrl + D (Command + D) را فشار دهید تا لایه تصویر از حالت انتخاب خارج شود.

مرحله 3: زاویه متن یا تصویر را تنظیم کنید.

با انتخاب لایه زیر، Command + T (Control + T در مک) را فشار دهید تا به ابزار Transform دسترسی پیدا کنید. در نوار تنظیمات بالا، چرخش به چپ روی 0 درجه پیش‌فرض است. روی این کادر کلیک کنید و زاویه مورد نظر را برای سایه طولانی تایپ کنید.

در اینجا زاویه 45 درجه وارد می شود، لایه متن یا تصویر مطابق این زاویه می چرخد.

از آنجایی که با لایه زیر کار می کنید، لایه زاویه دار را در زیر لایه کپی خواهید دید.

مرحله 4: لایه زاویه دار را 100 بار کپی کنید.

100 بار؟! دیوانه ای؟!

این ممکن است زیاد به نظر برسد، اما یک میانبر صفحه کلید ساده وجود دارد که می تواند آن را تنها در چند ثانیه انجام دهد. پس از انتخاب لایه زاویه دار، ابزار Move را با فشار دادن کلید V فعال کنید.حالا Alt (Option) را نگه دارید تا لایه ها به طور مداوم یکی پس از دیگری کپی شوند.

با نگه داشتن این میانبر، فتوشاپ به کپی و جابجایی لایه ادامه می دهد تا در نهایت یک سایه طولانی ایجاد شود. صد نسخه کافی است.

مرحله 5: لایه های تکراری را ادغام کنید.

روی بالاترین لایه کپی کلیک کنید، سپس Shift را نگه دارید و به پایین پانل بروید، روی پایین ترین لایه کپی کلیک کنید تا همه لایه های کپی شده انتخاب شوند. حالا Ctrl + E (Command + E) را فشار دهید تا همه لایه ها در یک لایه ادغام شوند.

اکنون نظم و آرامش به پنل لایه ها بازگشته است.

مرحله 6: زاویه سایه بلند را اصلاح کنید.

شما اکنون یک سایه طولانی دارید اما با متن یا تصویر مطابقت ندارد. با فشار دادن مجدد Ctrl + T (Command + T) به تنظیمات چرخش برگردید و مقدار منفی را وارد کنید. چون قبلا زاویه چرخش 45 درجه بود، حالا برای اصلاح آن را روی 45- درجه قرار می دهیم.

مرحله 7: محل سایه بلند را تغییر دهید.

سایه ممکن است کمی از متن یا تصویر دور باشد، بنابراین با انتخاب Move Tool (V) و کشیدن آن را تغییر دهید.

مرحله 8: سایه طولانی را کپی و گسترش دهید

اگر از اندازه سایه راضی هستید، کارتان تمام شده است. با این حال، می توانید سایه را با کپی و جابجایی لایه گسترش دهید. با انتخاب لایه سایه، Ctrl + J (Command + J) را فشار دهید تا آن را کپی کنید. از ابزار Move Tool (V) برای تغییر مکان سایه کپی شده استفاده کنید تا از قبل بازتر شود.

این مراحل کپی و تغییر موقعیت را تکرار کنید تا سایه به اندازه دلخواه شما باشد.

خوب، شما با موفقیت یک سایه طولانی در فتوشاپ روی یک متن یا تصویر ایجاد کرده اید. اکنون می توانید با تغییر رنگ پس زمینه یا حتی اضافه کردن یک پالت رنگ، سبک های بیشتری را در طراحی خود اعمال کنید!

با مطالبی که در این آموزش گفتیم به راحتی می توانید هر افکت سایه ای را در فتوشاپ ایجاد کنید. چه در حال اضافه کردن سایه‌های استاندارد به متن یا یک سایه طولانی به یک تصویر باشید، همه این کارها در چند مرحله ساده انجام می‌شود. سایه ها یک راه عالی برای سبک سازی گرافیک هستند.

آموزش دیگر: آموزش عمق بخشیدن به متن (سایه دهی) در فتوشاپ

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا