چطور در دادگاه دفاع کنیم

نحوه دفاع از خود در دادگاه و دادسرا

آگاهی از نحوه دفاع از خود در دادگاه

دفاع در دادگاه یکی از مهمترین عناصر حقوقی است که تأثیر بسزایی در برنده شدن یا باخت یک پرونده دارد. دانستن نحوه دفاع از خود در دادگاه یکی از مسائل اصلی مرتبط با این مشکل است. بدون شک همه می دانند که هر فردی را می توان در طول زندگی خود به پای میز محاکمه کشاند. به همین دلیل است که دانستن روش دفاع در دادگاه های مختلف بسیار مهم است.

مقاله مفید دفاع از متهم در تصرف عدوانی

بسته به روش دفاع در دادگاه کیفری، متهم ممکن است هرگز از خود دفاع نکند یا از خود دفاع کند و حتی به وکیل متوسل شود. باید بدانید که متهم حق دارد به سوالات بازپرس و مراجع قضایی پاسخ ندهد و حق سکوت دارد.

این تنها بخشی از فرآیند دفاع است. اگر به این رشته علاقه دارید، با ما همراه باشید تا اطلاعات اولیه این موضوع را بیاموزیم.

منظور ما از نحوه دفاع از خود در دادگاه چیست؟

بر اساس اصول و مبانی اساسی قانون اساسی، موارد مختلف جرم نوعی استثناء محسوب می شود. هیچ کس را نمی توان به دلیل ارتکاب جرم بدون مجوز قانون و قوه قضاییه تحت تعقیب قرار داد. در صورت تعقیب، حقوق دفاعی متهم شامل حق سکوت، حق داشتن وکیل و سایر حقوق ضروری است.

مقاله مفید اعتراض به مشاوره تخصصی

یکی از موضوعات حقوقی مهمی که در قانون آیین دادرسی کیفری مورد توجه قرار گرفته است، حق دفاع نهایی متهم است. قبل از پایان جلسه و اعلام ختم رسیدگی، متهم فرصت دارد به عنوان آخرین دفاع اظهارات خود را برای انصراف از اتهام اعلام کند.

علاوه بر این، متهم می تواند یک یا چند وکیل را برای دفاع از خود در دادسرا یا دادگاه کیفری انتخاب کند. لوایح دفاعی اغلب توسط یک وکیل تنظیم می شود و در صورت حضور وکیل در مراجع قانونی، می تواند از طرف متهم در برابر اتهامات وارده دفاع کند.

رویه های دفاعی در نزد دادستانی و دادگاه

رویه های حقوقی مربوط به رسیدگی به پرونده های کیفری در ایران شامل چند مرحله است. در ابتدا تحقیقات مقدماتی جرم توسط بازپرس یا دادستان انجام می شود. سپس با شکایت شاکی یا اعلام مراجع ذی صلاح، دادستان مکلف است نسبت به متهم طبق مقررات قانونی اقدام کیفری نماید. این یک سوال مهم در مورد نحوه دفاع از خود در دادگاه است.

واحد اطلاع رسانی دادسرا در این مرحله از متهم ارتکاب جرم جهت ارائه توضیحات و همکاری در تحقیقات مقدماتی ضمن ارسال اطلاعیه برای روز و ساعت معین به دادسرا دعوت می کند.

در صورتی که متهم بدون عذر موجه در وقت مقرر حاضر نشود مجدداً احضار یا قرار استرداد صادر می شود. این مجموعه را می توان در خانه و یا با موبایل انجام داد.

پس از احضار متهم، بازپرس یا معاون دادستان رسیدگی به مدارک لازم و تعیین روش های اثبات جرم و شناسایی متهم و در نهایت پس از جمع آوری دلایل و اطلاعات، موضوع به دادگاه ارجاع می شود. در دادگاه مراحل مختلفی از جمله جلسات رسیدگی، حضور شهود و شهادت آنها، حضور دفاعیات متهم و… وجود دارد.

مهمترین حقوق متهم در دادگاه

متهم از لحظه ای که تحت نظر ضابطان دادگستری یا دادسرا قرار می گیرد باید کتباً از حقوق خود مطلع شود. این نکته ای است که بسیاری از مردم هنگام بحث در مورد نحوه دفاع از خود در دادگاه نمی دانند. برخی از مهمترین حقوق متهم در تحقیقات مقدماتی دادسرا عبارتند از:

حق اطلاع به خانواده و بستگان: ضابطان باید از بدو مشاهده متهم، شرایط ارتباط متهم را با خانواده از طریق تلفن یا سایر وسایل ارتباطی در زمان دستگیری و بازداشت، فراهم کنند.

حق ملاقات با وکیل: متهم می تواند زیر نظر ضابطان دادگستری یا دادستان ها حداکثر تا یک ساعت با وکیل ملاقات و مشورت کند. ضابطان مربوطه باید این حق را به متهم اطلاع دهند. حضور وکیل و ملاقات با متهم صرفاً به منظور نصیحت و راهنمایی وی بوده و لزوماً به معنای واگذاری دفاع به وی نیست.

روش دفاع شخصی در روش

نحوه دفاع کتبی شما در دادگاه کیفری بسیار مهم است. متهم می تواند اظهارات و دفاعیات خود را کتباً از طریق وکیل یا خود به دادگاه ارائه کند. در این صورت وکیل متهم می تواند نامه ای حاوی دفاعیات و اظهارات متهم را در اختیار دادگاه قرار دهد. ضمناً متهم می تواند در دفاعیه کتبی خود اسناد و مدارکی را که به نفع خود است به دادگاه ارائه کند.

مقاله مفید دفاع مرد از نفقه خود در دادگاه

به طور کلی در امور دفاعی در دادگاه کیفری متهم می تواند به صورت شفاهی یا کتبی از خود دفاع کند. در هر دو صورت متهم باید مؤدب و محترمانه رفتار کند و به سؤالات قاضی به طور دقیق و بدون هیاهو پاسخ دهد. ضمناً چنانچه متهم به همراه وکیل خود در دادگاه حضور داشته باشد، باید از هماهنگی و حمایت کامل با وکیل وی اطمینان حاصل شود.

نقش لایحه در دفاع مشروع در دادگاه های کیفری

در دادگاه کیفری، دفاع کتبی اغلب با تنظیم سند دفاعی انجام می شود. لایحه دفاعیه نامه ای است که توسط متهم یا وکیل او نوشته شده و به دفتر دادگاه کیفری تحویل داده می شود. این نامه خطاب به دادگاه کیفری است که متهم تلاش می کند به تبرئه خود از جرم متهم پاسخ دهد.

در این لایحه متهم یا وکیل او باید اسناد و مدارکی را به دادگاه ارائه کند که توانایی برائت متهم را داشته باشد. هدف قانع كردن مقام قضايي با ادله قانع كننده و منطقي بر بي گناهي متهم است. لایحه دفاعیه می تواند چاپ یا دست نویس باشد.

مقاله مفید نحوه دفاع از زن در دادگاه نفقه اطفال

به طور کلی در مورد دفاع در دادگاه کیفری، دفاع به دو صورت دفاع شفاهی و دفاع کتبی قابل انجام است. در طول دفاع شفاهی متهم یا وکیل وی در جلسات دادگاه حضور یافته و با مقام قضایی صحبت می کند. در دفاع کتبی، از دفاع پیشنهادی برای ارائه شواهد و دلایل اضافی استفاده می شود.

روش کار دستگاه‌های قضایی

دستگاه‌های قضایی باتوجه‌به شواهد و مدارک موجود در پرونده، بدون تعصب و به شکل بی‌طرف، حکم خود را صادر می‌کنند. برای این منظور، طبق قوانین و مقررات مربوطه، جلسات دادگاه برگزار می‌شود و سپس در نتیجه بررسی مدارک و شواهد قضایی، حکم صادر می‌گردد.

به عبارت دیگر در نظام قضایی تلاش می شود بر اساس قوانین و مقررات مربوط و با رعایت اصول عدالت و بی طرفی تصمیم گیری شود. بنابراین در صدور حکم برای شخصی نباید از صادرکننده حکم انتقاد کرد تا از قانونی بودن حکم اطمینان حاصل شود.

با این حال، در برخی موارد، به دلیل ناقص بودن مدارک یا فقدان شواهد قانونی، ممکن است تصمیمات دادگاه ناعادلانه به نظر برسد. و به ضرر متهمان یا شاکیان.

اقرار

اقرار برای اثبات جرم متهم در دادگاه بسیار مهم است. این تصدیق باید به صورت شفاهی یا کتبی واضح و بدون ابهام باشد. همچنین اقرار باید قطعی باشد و اقرار معلق و مشروط قابل قبول نیست. اقرار باید مؤثر باشد، اقرار کننده باید عاقل، بالغ و مستقل باشد.

مقاله مفید نحوه دفاع از خود در دادگاه نفقه

اعترافات اخذ شده از طریق اجبار و شکنجه و همچنین میزان شرایط روحی نامناسب تحت هیچ شرایطی معتبر نخواهد بود. در برخی از جرایم مانند شرب خمر، تکدی، زنا و سرقت، دو اقرار متوالی و در سایر جرایم یکی کافی است. در واقع اقرار یک اصل مهم در دانستن نحوه دفاع از خود در دادگاه است.

لازم به ذکر است که امتناع پس از اقرار موجب تخفیف مجازات نمی شود مگر در جرایمی که مجازات آن سنگسار یا قتل است. در این صورت مجازات ثقات و لوات فوق 100 ضربه شلاق و در سایر موارد حبس درجه 5 خواهد بود.

در مجموع اقرار از آن جهت اهمیت زیادی دارد که یکی از اصلی ترین دلایل قانونی برای اثبات مجرمیت متهم بوده و تاییدی قاطع برای محاکمه و قضاوت وی محسوب می شود.

سوگند

طبق ماده 201 قانون مجازات اسلامی، سوگند یکی از دلایل اثبات محسوب می شود. قسم به معنای شهادت دادن به خداوند در مورد صحت گفتار گوینده است. برای صحت سوگند، سوگند دهنده باید عاقل، بالغ، نالایق و مستقل باشد. همچنین طبق ماده 203 قانون مجازات اسلامی، سوگند باید با عبارت جلاله و الله، بالله، طلّه یا بسم الله در سایر زبانها باشد و در صورت لزوم دادگاه کیفیت سوگند را بررسی می کند. . .

طبق کلیه قوانین مربوط به نحوه دفاع در دادگاه، سوگند باید بر اساس ادعای متهم باشد و قطعیت آن قابل اثبات باشد. ضمناً روش فحش دادن باید کلامی باشد. البته می توان سوگندنامه را روی یک برگه نوشت. طبق ماده 207 قانون مجازات اسلامی، سوگند فقط برای اصحاب دعوا و قائم مقام آنها مؤثر است.

در برخی زمینه ها ممکن است با قسم یا قسم، میزان جریمه ثابت شود. از جمله این موارد می توان به تلافی و ضرر اشاره کرد. ضمناً در صورتی که ثابت شود سوگند دروغ بوده و یا سوگند دهنده فاقد صلاحیت قانونی بوده است، سوگند معتبر نخواهد بود.

دانش و اطلاعات قاضی

در امور کیفری علم قاضی آخرین رکن اثبات است. طبق ماده 211 قانون مجازات اسلامی، علم قاضی به معنای یقین ناشی از مستندات صریح دعوی است. در قسمت هایی که سند حکم مربوط به علم عمومی قاضی خواهد بود، قاضی وظیفه داده است که سایر ادله و دلایل در نظر گرفته شده در رأی را به اطلاع سایر افراد برساند.

تبصره ماده 211 نیز عناصری از قبیل نظریه کارشناسی، معاینه اماکن، تحقیقات محلی، اظهارات مطلع، گزارش ضابطان و سایر ادله و امارات را که در مستندسازی آگاهی قاضی از نحوه دفاع از خود در دادگاه آموزنده است، معرفی کرده است.

در شرایطی که علم یا علم قاضی مانند سایر اسناد قانونی نباشد، نمی توان از این اسناد برای تصمیم گیری استفاده کرد. بنابراین در چنین شرایطی قاضی باید فقط به علم خود عمل کند.

در صورت عدم اطلاع قاضی، ادله قانونی معتبر است و بر این اساس حکم صادر می شود. طبق ماده 213 قانون مجازات اسلامی، در صورت تعارض ادله دیگر با یکدیگر، پذیرش شهادت شرعی، قسم و سوگند و شهادت شرعی بر فحش و لعن مقدم است.

اهمیت بهره‌ گیری از وکلا

با توجه به تخصص و تجربه وکلا در زمینه دفاع در دادگاه، آنها به قوانین و مقررات مربوط به هر پرونده آشنایی کامل دارند و به همین دلیل می توانند بهترین خدمات حقوقی را به موکلان خود ارائه دهند.

وکیل به عنوان نماینده متهم موظف است در دادگاه از منافع موکل خود دفاع کند. وکیل با ارائه اسناد و مدارک موکل سعی می کند در دادگاه به بهترین نحو از حقوق و منافع وی دفاع کند. علاوه بر این، یک وکیل مجرب موکل را در پیشگیری از مشکلات احتمالی راهنمایی می کند.

استفاده از خدمات وکیل، احتمال برنده شدن در دادگاه را افزایش می دهد و کاستی هایی را که ممکن است هنگام دفاع بدون وکیل ایجاد شود، به میزان قابل توجهی به حداقل می رساند. ضمناً استفاده از خدمات وکیل این امکان را به موکل می دهد که طبق مقررات قانونی حقوق و منافع خود را به طور قانونی به دست آورد.

سخن پایانی

دفاع در دادگاه شامل قواعد و مقررات مختلفی است که هر یک به نحوی می تواند نتیجه اعلام شده توسط قاضی را تحت تأثیر قرار دهد. به طور کلی می توان گفت که دانستن این موضوع یکی از مهم ترین مواردی است که همه فعالان عدالت باید آن را کاملا بدانند.

اگر نمی دانید چگونه در دادگاه از خود دفاع کنید، باید از وکلای حرفه ای کمک بگیرید. این افراد با داشتن دانش جامع در این زمینه به شما کمک می کنند تا در سریع ترین زمان ممکن از حقوق خود دفاع کنید. در صورت نیاز به استفاده از این خدمات با ما تماس بگیرید.

به گزارش اطلاع نیوز

امروزه برای هر مشکلی اعم از دعوای ساده در آپارتمان یا دعوای کوچک پشت فرمان با راننده دیگری و عجیب تر از آن، بسیاری از مشاجرات بین زن و شوهر به دادگاه کشیده می شود و مثل این است که فراموش کرده ایم که ممکن است با کمی گفتگو و منطق، راه حل بسیاری از مشکلات را یافته ایم.

یا وقتی به یکی از بنده خدا بدهی داریم و او درخواست معطلی چند روزه می کند یا به دلیل عدم پرداخت قبض همسایه با پلیس 110 تماس می گیریم و راه گفت و گو برای رفع مشکلات را گم کرده ایم.

اتفاقاً پرونده ها جمع می شود و بعد برای هر شکایت باید ماه ها صبر کرد تا احضاریه برسد، سپس دادگاه و دادگاه.

این مشکلات از دیرباز وجود داشته و همیشه با کمک یک بزرگتر و ریش سفید حل می شود. مهم ترین نکته این است که تا جایی که می توانید به دادگاه مراجعه نکنید و شکایت کنید، اما اگر مشکل واقعا حاد و غیر قابل حل است و نیاز به طرح شکایت در دادگاه و نزد قاضی دارید، حتما توجه کنید. برای به دست آوردن بهترین نتیجه نکات زیر را رعایت کنید.

چگونه در دادگاه صحبت کنیم؟

1- اگر صحبت را تمام نکرده اید

اگر نتوانستید تمام کلمات خود را در طول جلسه بیان کنید، یا اگر زمان کافی نداشتید، یا اگر فراموش کردید، اصلا نگران نباشید و خارج از زمان خود صحبت نکنید، یا اینکه به قاضی مراجعه کنید، به جاش نامه بنویسید و از منشی بخواهید که آن را به قاضی بدهد.

2- آشنا بازی نکنید

راستش را بخواهید اگر می خواهید پرونده تان شروع شود و جلو بیفتد، در خانواده، آشنایان و قاضی به دنبال آشنایی متقابل نباشید و در حضور قاضی به دوست یا آشنا زیاد سلام نکنید، زیرا ممکن است فکر کند. او باید روی کفش شما شن باشد و البته ملاقات خارج از دادگاه با قاضی نیز معنای بسیار بدی دارد و می تواند شبیه به رشوه و رشوه و غیره باشد که مطمئناً برای شما مشکلات زیادی ایجاد می کند. و حتی اگر قاضی از خانواده یا همسایگان و آشنایان شما باشد، خارج از دادگاه در مورد پرونده با او صحبت کنید.

3- فحاشی، جای سوال نیست!

یکی از موضوعاتی که می تواند شرایط دادگاه را کاملاً علیه شما برگرداند، استفاده از فحاشی یا صحبت نامناسب با سایر اعضای حاضر در جلسه است، مثلاً شاکی متهم را با الفاظ بد خطاب می کند، در این مورد حتی اگر متهم مظنون به قتل باشد. ، قاضی صحبت شما را قطع می کند و حتی ممکن است شما را از جلسه اخراج کند ، پس مراقب باشید زبان قرمز سرهای سبز را به باد می دهد!

4- شماره پرونده خود را یادداشت کنید

اگر برای اولین بار است که به دادگاه یا دادسرا مراجعه می کنید، شماره پرونده خود را بردارید و حتی در هنگام خواب نیز آن را خارج نکنید. مطمئن شوید که این شماره را در بازدیدهای بعدی خود برای پیگیری پرونده همراه خود داشته باشید. بدون این شماره، پیدا کردن پرونده شما مانند جستجوی سوزنی در انبار کاه است.

5- نام قاضی را یادداشت کنید

یادآوری می کنیم که مقامات قضایی دادسرا شامل دادستان، معاونان دادستان، بازپرس و دادیار است. قضات دادگاه عبارتند از رئیس دادگاه، قاضی دادگاه، مستشار قضایی یا مستشار قضایی. اگر عنوان دقیق مقام قضایی درج شده بالای درب اتاق خوابش را نمی دانید، نگران نباشید و او را آقای قاضی خطاب کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت شکایت / نحوه ثبت شکایت

6- به موقع صحبت کنید

وقتی در اتاق قاضی شکایت می کنید، به فحاشی های طرف مقابل توجه نکنید، وقتی قاضی به او اجازه صحبت داده است، اگر حرفش کذب است، حق اعتراض یا قطع صحبت های او را ندارید. . و حق دارد هر طور که صلاح می داند از خود دفاع کند، حتی اگر بخواهد یک داستان رویایی بسازد. شما می توانید پس از اتمام صحبت های او، زمانی که اجازه صحبت دارید، با ارائه مدرک و شاهد، سخنان او را انکار کنید.

7- قسم نخور

قسم به ناموسم، به جان مادرم، بچه ام را بپیچانم و… واقعیت اینطور نیست. دوست عزیز، اگر شاکی یا متهم هستید، نیازی به قسم خوردن به مقدسات نیست یا هفت جد زنده و مرده را وسط بیندازید و همه را تکان دهید، سوگندهای شما در زمان شکایت ارزشی ندارد. قاضی مراسم خاصی ترتیب می دهد که در آن در صورت لزوم از آنها می خواهد در موارد خاص از جمله شهادت شهود و غیره سوگند یاد کنند.

8- با هم تیمی نکنید

آیا می خواهید به میدان جنگ بروید که در آن لشکری ​​را به دنبال خود فرستادید؟ نه، عقل هم چیز خوبی است. آیا قاضی این همه بیکار را به اتاقش راه می دهد؟ به یاد داشته باشید که وقتی شکایتی دارید یا خدای ناکرده متهم شدید، برای اثبات دیدگاه خود نیازی نیست همه اقوام و همسایگان خود را که در یک موسسه یا اداره کار می کنند یا در دادگاه شبیه به هم هستند، بکشید. دادستان و دادگاه، قاضی هر روز. صدها نفر اینطور می بینند، اما آنها فقط طبق قانون می توانند رای دهند. اما اگر شهادت شهود لازم بود، وقتی آنها را در شکایت یا درخواست خود مطرح می کنید، خودش آنها را احضار می کند.

نحوه برخورد با قاضی

وظیفه قاضی این نیست که هر حکمی را که صادر می کند یا هر تصمیمی می گیرد برای شما به عنوان شاکی یا متهم توضیح دهد و دلایل و مبانی قانونی آن را برای شما توضیح دهد. اگر می خواهید این دلایل را بدانید با وکیل خود صحبت کنید تا دلیل هر جمله را توضیح دهد.

دفاع در برابر دادگاه یکی از حقوق شناخته شده حقوقی اصحاب دعوا است. هم در پرونده حقوقی و هم در پرونده کیفری، متقاضی یا شاکی باید در دادگاه از شهادت خود دفاع کند و متهم یا متهم باید در برابر اتهامات وارده از خود دفاع کند.

متهم می تواند سه دفاع مطرح کند:

برای طرح اعتراض و طرح اعتراض.

دیگر اینکه دفاع معنای خاصی دارد.

دفاع در دادگاه امری تخصصی و حیاتی است که بستگی به نتیجه پرونده دارد. به همین دلیل است که همواره توصیه می شود طرفین دعاوی حقوقی و کیفری از یک وکیل متخصص بهره ببرند.

دفاع به معنای خاص

این لحظه ای است که خوانده به درخواست متقاضی اعتراض یا مخالفت نمی کند و یا خود از طرح اعتراض و استیفای حق خود صرف نظر می کند و تصمیم گیری در مورد موضوع را به تشخیص دادگاه می سپارد و حتی اعتراض نیز جزء موارد است. قوانین اجباری، متهم می تواند پاسخ دهد، او اعتراضی به فرم نمی کند و ترجیح می دهد از خود دفاع کند.

به عبارت دیگر، دفاع به معنای خاص; هر نوع دفاعی است که مستقیماً حق مورد ادعای شاکی را مورد هدف قرار می دهد تا مدعی علیه با این دفاع ثابت کند که شاکی حق ادعای خود را ندارد و ادعای او نه موجه و نه بی اساس است.

بر این اساس، هدف خوانده از دفاع در ماهیت یا دفاع به معنای خاص آن است که دادگاه ادعای شاکی را غیر موجه یا بی اساس تشخیص دهد و اعلام کند و بنابراین زمانی که خواهان از توفیق و پیروزی در دادرسی پیشنهادی محروم شود دفاع به معنای خاصی ظاهر می شود.

ویژگی مشترک همه دفاعیات به معنای خاص مطرح شده توسط خوانده این است که خوانده حق ادعای شاکی را انکار و نفی می کند.

دفاع به معنای خاص به طرق مختلف امکان پذیر است: مثلاً خوانده به سادگی دعوی را رد می کند یا مدعی علیه عمل حقوقی را که به موجب آن شاکی مبنای دعوای خود است باطل اعلام می کند یا واقعه حقوقی را که مبنای دعوای اوست رد می کند. دعوای خواهان، یا عنوان دفاعیه، حمله به صحت اسناد ارائه شده توسط شاکی است (همه اینها می تواند ابزار دفاعی باشد که ممکن است متهم مصلحت پیدا کند و خود را آماده کند).

نبرد متقابل

و آخرین اقدامی که در بحث دفاع یا پاسخ های خوانده مطرح می شود و خوانده می تواند نسبت به آن اقدام کند بحث دعوای متقابل است.

دعوای متقابل یکی از ابزارهایی است که خوانده می تواند از خود دفاع کند. این دفاع برخلاف دفاع به معنای خاص، دفاع تهاجمی است و متهم به مدعی حمله می کند و از او حق می خواهد.

موضوع دعوای متقابل ممکن است یکی از سه مورد زیر باشد:

خواهان به دنبال کاهش محکومیت خود در اقدام اولیه خواهان است.

متهم مایل است از هرگونه محکومیت خودداری کند و پرونده خود را به کلی رد کند.

خواهان متقابل علاوه بر اینکه در دعویی که اقامه کرده است، خواهان محکومیت شاکی است، همچنین مایل است از او امتیاز جدیدی نیز بگیرد و نه تنها از امتیازی که خواسته است محروم شود، بلکه امتیازی را نیز از دست خواهد داد. .

شخص الف علیه ب اقامه دعوی می کند و می خواهد از او خلع ید کند، اما خوانده که ملک را از طریق قرارداد عادی خریداری کرده است، دادخواست متقابل ارائه می کند و از شاکی می خواهد که سند رسمی تنظیم کند (در این مورد دادگاه رسیدگی می کند و آیا تصمیم میانجی در فروش ملک توسط الف و ب تایید شده است، نه تنها شاکی را در دعوای تخلیه محکوم می کند، بلکه به نفع خوانده حکم می کند که مدعی اصلی سند رسمی ملک را در دادگاه تنظیم می کند. نام متهم اصلی و مدعی متقابل.

شرایط دعوای متقابل

مطابق ذیل:

شرط اول:

دعوای متقابل باید توسط خوانده اقامه شود. متهم کسی است که طرف دعوای اصلی بوده و علیه وی طرح دعوا شده است و می تواند علاوه بر دفاع از خود به معنای خاص، دعوای متقابل اقامه کند.

ادعای دیگری که گاه خواهان می تواند علیه خوانده ادعا کند، دعوای متقابل نیست و به آن ادعای تکمیلی می گویند.

شرط دوم:

دعوای اصلی با دعوای متقابل منشأ یکسانی دارد (علت هر دو دعوا یکی است) یا ارتباط کامل دارد.

دلیل برای مبارزه

رابطه حقوقی خاصی که بین متقاضی و خوانده برقرار شده است و بر اساس آن متقاضی معتقد است که حق دارد (که ممکن است یک عمل یا رویداد حقوقی باشد یا بر اساس قانون باشد).

مثال: اگر کسي به استناد اجاره از خوانده مبلغي معوقه مطالبه کند، بنا به ادعايي، مبناي اين دعوي، اجاره نامه است.

حال اگر مدعی علیه (مستاجر) که طبق قرارداد اجاره به عنوان مستأجر مجاز به انجام مخارج است، دادخواست متقابلی را علیه خواهان مطرح کند و هزینه های انجام شده را از او مطالبه کند، مبنای این دادخواست متقابل است. همانند دادخواست قرارداد اجاره اصلی.

از آنجایی که مبنای درخواست اولیه مفاد قرارداد اجاره بوده است، این دو دعوا منشأ یکسانی دارند و در صورت وجود موارد دیگر، از دعوای متقابل صحبت می کنیم.

ماده 141- خوانده می تواند نسبت به ادعای خواهان اقدام قانونی کند. چنین دعوی در صورتی که منشا یکسانی داشته باشد یا کاملاً مربوط به دعوای اصلی باشد دعوای متقابل نامیده می شود و با هم رسیدگی می شود و در صورت عدم وجود دعوای متقابل در دادگاه صالح جداگانه رسیدگی می شود.

ممکن است دعوای متقابل منشأ مشابهی با ادعای اصلی نداشته باشد، اما کاملاً به هم مرتبط هستند. هنگامی که تصمیم در یکی از آنها در دیگری مؤثر باشد بین دو آزمایش ارتباط کامل وجود دارد.

اگر دادگاه بخواهد در هر موردی تصمیم بگیرد، تصمیم آن در مورد دیگر مؤثر و تعیین کننده است.

به عنوان مثال، خریدار بر اساس قرارداد بیع متعارف، علیه خوانده اقامه دعوی می کند و فروشنده را ملزم به تنظیم سند رسمی می کند و فروشنده نیز دعوای متقابل مطرح می کند و به دلیل بطلان قرارداد بیع، استرداد خودرو را مطالبه می کند. .

رسیدگی دادگاه به هر یک از این دو درخواست در درخواست دوم و در مورد دیگر مؤثر است، بدین معنی که اگر دادگاه قرارداد بیع را تأیید یا آن را صحیح بداند، طبیعی است که رأی به نفع خواهان در دادخواست صادر شده باشد. دعوای اصلی و به ضرر خوانده دعوای اصلی و خواهان دعوای متقابل اقامه می کند.

اما اگر دادگاه تشخیص دهد که فروش صورت نگرفته یا فروش به درستی انجام نشده است، تصمیمی که در این مورد خواهد گرفت، استرداد خودرو است.

در نتیجه، رأی به نفع مدعی متقابل به ضرر مدعی متقابل یا مدعی اصلی خواهد بود، زیرا مبنای دعوی اصلی، قرارداد بیع است که وجود آن در دعوای دوم منتفی بوده است، نتیجه این تصمیم است که دادگاه در این خصوص در درخواست اصلی که مؤثر و تعیین کننده خواهد بود، اقدام خواهد کرد.

بنابراین، اگر دعوای اصلی و دعوای متقابل منشأ یکسانی داشته باشند یا کاملاً به هم مرتبط باشند، اگر دو شرط دیگر را نیز داشته باشند، دعوای متقابل خواهد بود.

شرط سوم:

دعوای متقابل باید قبل از پایان اولین جلسه اقامه شود. بنابراین خوانده در این مرحله فقط می تواند دعوای متقابل اقامه کند. اگر دعوا خارج از این مهلت مطرح شود، دعوای متقابل حتی اگر همزمان با دعوای اصلی رسیدگی شود، دعوای متقابل محسوب نمی شود.

اگر برای دفاع از پرونده خود نیاز به دریافت اطلاعات اضافی و تخصصی دارید، می توانید از Fondation des Avocats مشاوره حقوقی بگیرید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا