چطور در خانه جوانه گندم درست کنیم

زمان مطالعه: 6 دقیقه

جوانه گندم همانطور که از نامش پیداست از گندم می آید و بخشی از هسته یا قلب گندم است که به این گیاه در روند تولید مثل و ایجاد گندم جدید کمک می کند. برخی افراد ترجیح می دهند جوانه گندم آماده را از فروشگاه ها خریداری و مصرف کنند، اما برخی دیگر تهیه جوانه گندم در خانه را بی ارزش نمی دانند. در این مطلب از وبلاگ اسنپ مارکت شما را با طرز تهیه جوانه گندم در منزل آشنا می کنیم. خوشحالیم که تا پایان این مقاله شما را همراهی می کنیم.

اصول ساخت جوانه گندم در خانه

جوانه گندم را می توان به راحتی در خانه با خیس کردن دانه های مرغوب آن در ظرفی پر از آب کافی تهیه کرد. تمامی مراحل خیساندن این بذر 3 تا 5 روز طول می کشد، البته باید توجه داشت که از آب اضافی خودداری شود. اگر روش کاشت جوانه گندم را می دانید، حتی می توانید این مرحله را خودتان انجام دهید. پس از اتمام مراحل تهیه جوانه گندم در خانه، طعم مشخصی را در این دانه جوانه زده که بافتی کاملا نرم دارد، خواهید دید.

همانطور که اشاره کردیم، جوانه گندم حاصل دانه کامل گندم است و در واقع راهی ساده و خوشمزه برای افزودن ویتامین ها، اسیدهای چرب و فیبر به رژیم غذایی است. با این حال، افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن باید از جوانه گندم اجتناب کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای تهیه جوانه گندم

یک فنجان یا قاشق (برای اندازه گیری)

هر نوع ظرف شیشه ای مانند کاسه

ظرف شیشه ای استوانه ای یک لیتری با درب یا دهانه باز

آبکش یا صافی

روکش توری یا پارچه مش (که می تواند پلاستیکی یا ورق فولادی ضد زنگ باشد)

نصف فنجان غلات کامل

آب بنوشید

طرز تهیه جوانه گندم در خانه

در این قسمت با ما همراه باشید تا طرز تهیه جوانه گندم را مرحله به مرحله یاد بگیرید.

در مرحله اول گندم را خوب بشویید و دانه ها را در آبکش بریزید تا آب آن گرفته شود.

در مرحله دوم باید دانه های گندم را خیس کنید.

این امر باعث افزایش رطوبت این دانه ها و غیرفعال شدن اسید فیتیک آن می شود.

برای این کار به یک ظرف شیشه ای مانند کاسه نیاز دارید تا دانه ها را در آن بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید.

این مقدار آب باید به اندازه ای باشد که چند اینچ گندم را بپوشاند زیرا باید به مدت 24 ساعت در آب غوطه ور شوند.

در این مرحله، در واقع باید مرحله اول را تکرار کنید.

این جمله یعنی بعد از یک روز گندم را از صافی رد کنید تا آب آن گرفته شود.

سپس این دانه ها را دوباره بشویید و آب آن ها را خالی کنید.

در این مرحله از تهیه جوانه گندم در منزل، وقت آن است که گندم خیس خورده را در ظرف شیشه ای ریخته و در آن را ببندید.

برای محکم کردن دهانه ظرف شیشه ای خود، باید از روکش توری یا پارچه توری استفاده کنید.

از آنجایی که شرایط خروج آب و گردش هوا باید تضمین شود، باید از توری استفاده شود.

حتی می توانید از یک صفحه پلاستیکی یا فولادی ضد زنگ استفاده کنید، اما باید آن را با یک نوار پلاستیکی به درب شیشه ای بچسبانید.

در این مرحله باید ظرف را به صورت مورب در محل یا ظرف دیگری قرار دهید تا این کار امکان ایجاد آبکش و تخلیه آب اضافی در لیوان را با دانه های گندم فراهم کند.

کم کم به آخرین مراحل طرز تهیه جوانه گندم در منزل نزدیک می شوید.

در این زمان باید هر دوازده ساعت یکبار گندم را با آب خیس کنید.

یادتان باشد در حین ریختن آب ظرف را تکان دهید تا آب به تمام دانه ها برسد.

سپس آب را از ظرف خارج کرده و به جای اولیه برگردانید.

جوانه زدن گندم سه تا پنج روز طول می کشد و در این مدت باید ریشه هایی را ببینید که از دانه های گندم رشد کرده اند.

البته اگر می خواهید شاخه ها رشد کنند باید زمان بیشتری را تحمل کنید.

اکنون که به مرحله نهایی تهیه جوانه گندم در منزل رسیده اید و آن را آماده کرده اید، باید آن را بدون آب اضافی در یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم در خصوص جوانه گندم

جوانه زنی گندم در مکانی اتفاق می افتد که دمای آن بین 20 تا 24 درجه سانتیگراد باشد.

بنابراین اگر در منطقه سردسیری زندگی می‌کنید یا ظرف حاوی این بذرها را در مکانی سرد قرار داده‌اید، خوب است بدانید که مدت زمانی که در هوای سرد طول می‌کشد تا فرآیند جوانه‌زنی کامل شود، می‌تواند بین 24 تا 36 ساعت باشد.

از آنجایی که روغن های طبیعی در جوانه گندم خام باقی می مانند، باید آن را در یخچال نگهداری کنید تا تازگی و مواد مغذی آن حفظ شود.

در واقع جوانه گندم چیزی است که تازگی آن مهم است، بنابراین اگر این دانه را در کیسه پلی اتیلن نگهداری کنید، می توانید آن را حدود دو هفته در یخچال سالم نگه دارید.

زیرا اگر به درستی در یخچال یا فریزر نگهداری نشود و در فضایی دور از نور مستقیم خورشید نباشد، ممکن است خراب شود.

جوانه هایی که لزج می شوند یا بوی بدی می دهند، نشانه پوسیده بودن آنهاست.

بهتر است جوانه گندم را زیاد نپزید زیرا روغن هایی که حاوی ویتامین های A و E هستند می توانند با حرارت دادن مقداری از کیفیت غذایی خود را از دست بدهند.

چرا جوانه گندم را در خانه تهیه کنیم؟

به گفته کارشناسان جوانه گندم را می توان یک مکمل غذایی با ارزش غذایی بالا دانست. دانه ای سرشار از چندین ماده مغذی، از جمله ویتامین های I و E، فیبر، کربوهیدرات ها، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی مانند اسید فولیک، فسفر، تیامین، روی، منیزیم و همچنین اسیدهای چرب ضروری.

فیبر موجود در این دانه می تواند به کنترل قند خون و اسیدهای چرب ضروری کمک کند. ویتامین های E و A و اسیدهای چرب آن که حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها هستند، رادیکال های آزاد را کاهش می دهند که می تواند از پیری زودرس جلوگیری کند. سایر مزایای سلامتی بالقوه مرتبط با جوانه گندم و گندم کامل شامل کاهش خطر بیماری قلبی است.

از خواص جوانه گندم که بگذریم به موارد مصرف آن می رسیم که می توانید از آن در انواع سالاد استفاده کنید. همچنین، یک افزودنی مغذی برای کیک، کلوچه، نان و سایر محصولات پخته شده است.

از طرف دیگر، دانه های جوانه زده را می توان تا حدی در آفتاب خشک کرد و به قطعات کوچک آسیاب کرد. به این شکل می توان از آن به عنوان سس سالاد، برای غلیظ شدن سس و همچنین برای تقویت شیر ​​یا کشک که غلیظ و خامه ای می شود استفاده کرد.

برای خشک کردن جوانه گندم چکار کنیم؟

خشک کردن جوانه گندم به صورت صنعتی در بستر سیال آزمایشگاهی با شرایط عملیاتی متفاوت انجام می شود اما در صورت تمایل در منزل می توان جوانه گندم را با استفاده از توری کوره خشک کرد و جوانه ها را در فر با دمای پایین 60 درجه قرار داد. درجه سانتیگراد یا 140 درجه فارنهایت قبل. حتی می توانید این کار را با وسایلی مانند توستر انجام دهید.

قرار دادن آن ها روی توری و در هوای آزاد به مدت سه روز یکی دیگر از راه های خشک کردن جوانه گندم محسوب می شود، اما به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از دسترسی حشرات و پرندگان به جوانه گندم، علاوه بر تست میزان رطوبت و در صورت وجود، باید آنها را بپوشانید. رطوبت وجود دارد، مهم است که آنها را خشک کنید.

علاوه بر این، جوانه ها را می توان به طور کامل در آفتاب خشک کرد و سپس کمی تفت داد. سپس به عنوان غلات صبحانه استفاده شد. از طرفی اگر به صورت آرد ریز آسیاب شود، می توان از آن برای تهیه غذاهای مختلف مانند کتلت سبزیجات و همچنین تقویت آردهای دیگر استفاده کرد.

برای تهیه آرد جوانه گندم چه کنیم؟

آرد گندم خانگی بسیار سالم تر از آرد فروشگاهی است زیرا حاوی مواد نگهدارنده نیست. دانه گندم از سه قسمت تشکیل شده است. قسمتی که صدا داره پوسته بیرونی، غنی از فیبر، و آندوسپرم، گوشتی ترین قسمت گندم، غنی از ویتامین ها و پروتئین ها است. آرد گندم محصول آسیاب کردن همه این قسمت ها با هم است که نه تنها به آرد کامل تبدیل می شود، بلکه آردی مهم برای تهیه انواع نان ها و غذاها محسوب می شود.

بعد از اینکه این دانه ها را به روشی که گفتیم خشک کردید، آنها را در آسیاب بریزید و به صورت پودر ریز خرد کنید. پودر درشت برای هدف ما مناسب نیست. آرد گندم باید رنگ قهوه ای و بافت نرمی داشته باشد.

کلام آخر

اگر می‌خواهید روغن، آرد و جوانه گندم را از فروشگاه‌ها بخرید، می‌توانید به اسنپ مارکت مراجعه کنید و آنها را آنلاین سفارش دهید و به راحتی تهیه کنید، اما اگر می‌خواهید تجربه تهیه جوانه گندم از گندم را در خانه داشته باشید، ما در این مقاله شما را با اصول تهیه جوانه گندم در خانه آشنا کردیم. امیدواریم مفید باشیم.

جوانه گندم جایگاه چندانی در رژیم غذایی ما نداشت.

قبل از آماده سازی:

نوع گندم بسیار مهم است و باید تازه و قابلیت جوانه زدن داشته باشد. از گندم مخصوص دیشلیق یا آش دندونی استفاده کردیم.

عناصر:

جوانه زدن گندم تازه: یک فنجان فرانسه

طرز تهیه:

1- گندم را تمیز کرده و چند بار با آب سرد بشویید. سپس آن را در ظرفی بریزید و با آب سرد و تمیز خیس کنید. حدود دو روز گندم را خیس کردیم. هر چند ساعت یکبار آب را عوض می کنیم و دانه ها را جابجا می کنیم، یعنی ته ها بالا می روند و رویه ها پایین می آیند.

2- سپس به مدت 2 روز آن را آبکش کنید و اجازه دهید آب آن گرفته شود. بعد یک بشقاب لبه دار برمی داریم و یک دستمال مرطوب تمیز و نسبتا بزرگ روی آن می گذاریم و گندم را داخل آن می ریزیم و روی دانه ها را با دستمال می پوشانیم. سپس مقدار کمی آب داخل بشقاب میریزیم تا گندم رطوبت کافی برای رشد داشته باشد.

3- دانه های داخل حوله را به آرامی با دست می چرخانیم تا همه جا هوا داشته باشد و خوب رشد کند. علاوه بر این، ما همیشه حوله را مرطوب نگه می داریم. بعد از دو تا سه روز، دانه های ما دارای یک جوانه نازک و سفید می شوند.

4- حالا جوانه آماده مصرف است. آن را در یخچال نگهداری کنید. جوانه ما نباید سبز باشد زیرا در این صورت تلخ می شود. می توان آن را در ظرف دربسته به مدت 3 روز نگهداری کرد.

5- این جوانه برای خوردن با نان و پنیر یا کره بسیار خوشمزه است.

6- عمرت را بنوش.

نکات:

1- میکروب برای مصرف خوراکی نباید سبز باشد زیرا مزه آن تلخ است.

2- مهمترین کاربرد جوانه در تهیه سمنو است.

3- از جوانه ها می توان در سالاد نیز استفاده کرد.

4- میکروب را می توان به عنوان دارچین برای برخی غذاهای آب پز یا سرخ شده استفاده کرد.

نوروز 1394

عید 95

+++++++++++++++++++

+++++++++++++++++++

3/5 – (67 امتیاز)

آیا تا به حال جوانه گندم یا جو درست کرده اید؟ اگر به رژیم خام گیاهخواری روی آورده اید، پاسخ این سوال احتمالا «بله» است. حتی اگر آن را در خانه درست نکرده باشید، احتمالاً نان جوانه گندم را در فروشگاه دیده اید و در مورد آن کنجکاو شده اید. مفهوم “غذای زنده” به طور فزاینده ای محبوب شده است و جوانه ها و غذاهای تخمیر شده راه خود را به فرهنگ اصلی غذایی باز کرده اند. غذاهای تخمیر شده و جوانه ها زنده و برای بدن شما مفید هستند. پس بیایید طرز تهیه جوانه گندم و جو را بیاموزیم و به فواید سلامتی آنها نگاه کنیم.

چرا دیگران جوانه می سازند؟

جوانه گندم و جو راحت تر از گندم و جو معمولی هضم می شوند. همه غذاهای خام و کامل حاوی آنزیم ها، ویتامین ها، مواد معدنی یا پروتئین هایی هستند که به تغذیه بدن شما کمک می کنند. مواد مغذی سبزیجات وقتی خام یا بخارپز مصرف شوند فوراً جذب می شوند، اما ارزش غذایی غلاتی مانند گندم و جو محفوظ است. هضم دانه های گندم و جو نه تنها دشوارتر است، بلکه حاوی مواد مغذی کمتری نسبت به جوانه ها هستند.

جوانه زدن گندم و جو برخی از پروتئین ها و قندهای دیر هضم را تجزیه می کند و ویتامین ها، آنزیم ها و مواد معدنی موجود در آنها مانند روی، ویتامین C و آهن را آزاد می کند. این نه تنها بسیار مفید است، بلکه به هضم در بدن شما نیز کمک می کند، زیرا بیشتر هضم غلات مانند گندم و جو از طریق تشکیل میکروب ها انجام می شود. افرادی که به گلوتن و سایر پروتئین‌های موجود در حبوبات حساسیت دارند، ممکن است فرآیند هضم آسان‌تری برای غلات جوانه زده، به‌ویژه گندم و جو داشته باشند.

جوانه چیست؟

غلات، آجیل و حبوبات حاوی اجزای تولید مثلی هستند که به آنها اجازه رشد و تولید مثل را می دهد. هنگامی که دانه ها در آب خیس می شوند و در دمای اتاق در تاریکی قرار می گیرند، سیستم تولید مثل آنها فعال می شود و شروع به جوانه زدن و تخمیر می کنند. این فرآیند تخمیر همان چیزی است که پروتئین ها و قندهای گفته شده را تجزیه می کند و پروبیوتیک های موجود در غلات را آزاد می کند.

کدام دانه ها برای تهیه جوانه مناسب هستند؟

همه آنها می توانند به میکروب تبدیل شوند. اگر از غلات خام استفاده می کنید (یعنی غلاتی که فرآوری نشده اند، حرارت داده نشده اند یا برشته نشده اند)، می توانید آنها را جوانه بزنید. می توانید ذرت، گندم، چاودار، گندم سیاه، جو، جو و برنج را جوانه بزنید. حتی می توانید از حبوبات، دانه ها و مغزها جوانه درست کنید. اما در این مقاله فقط جوانه گندم و جو آموزش داده شده است.

با جوانه ها چه کنیم؟

جوانه ها کاربردهای زیادی دارند و می توانید آنها را در سالاد بریزید، آرد کنید و با آنها بپزید یا برای تهیه نان خام خشک کنید. متداول ترین استفاده اضافه کردن آنها به سالاد سبز یا ریختن آنها با سس و چیزهای دیگر برای تهیه جوانه سالاد است. اگر آسیاب آرد دارید، می توانید آن را آرد کنید تا چیزی بپزید. همچنین افرادی که باغ سبزی دارند می توانند از آن برای کاشت استفاده کنند.

چه مدت طول می کشد تا جوانه گندم و جو تولید شود؟

دمای اتاق شما تعیین می کند که گندم و جو با چه سرعتی جوانه می زنند (هرچه در خانه گرمتر باشد، زمان کمتری برای جوانه زدن طول می کشد). در دمای 18 درجه سانتیگراد حدود سه روز طول می کشد تا جوانه آماده شود. زمان جوانه زنی برای همه غلات تقریباً یکسان است. بنابراین دما عامل مهمی برای تولید جوانه گندم و جو است.

چگونه جوانه درست کنیم؟

گندم و جو خام (خام و نپخته) را با آب ولرم بشویید.

گندم و جو را در ظرف دهان گشاد بریزید و روی آنها را با 5 تا 7 سانتی متر آب بپوشانید.

درب ظرف را با پارچه و لاستیک بپوشانید تا حشرات نتوانند وارد ظرف شوند. به یاد داشته باشید، ما در اینجا گندم و جو را تخمیر می کنیم، و تخمیر گازهایی را آزاد می کند که حشرات دوست دارند. اجازه دهید گندم و جو به مدت 24 ساعت در جای تاریک بماند (داخل کمد یا کابینت جای خوبی است).

بعد از این مدت گندم و جو را آبکش کرده و خوب بشویید. اگر جوانه گندم سیاه درست کنیم، تعجب نکنید که اطراف آن ژلاتین تشکیل شود. این طبیعی است، با این حال، در صورت بی توجهی می تواند باعث کپک زدن شود، بنابراین حتما آنها را خوب بشویید و اجازه ندهید حبوبات خیلی خیس شوند.

پس از شستن و آبکش کامل گندم و جو، آنها را در ظرف برگردانید. مطمئن شوید که گندم و جو مرطوب هستند اما خیس نشده اند.

دوباره روی ظرف را بپوشانید و ظرف را در جای تاریک قرار دهید.

گندم و جو را دو بار در روز بشویید تا جوانه بزنند که معمولاً 2-3 روز طول می کشد. فراموش نکنید که بعد از هر بار شستشو در ظرف را ببندید. بعد از 2-3 روز باید جوانه هایی را مشاهده کنید که از گندم و جو بیرون می آیند. اکنون می توانید از آنها استفاده کنید.

اگر این روند را چند روز دیگر ادامه دهید، برگ های سبز کوچکی ظاهر می شود که می توانید در باغ خود بکارید.

چگونه جوانه را نگه داریم؟

ابتدا همه جوانه ها را خوب بشویید. برخی از غلات، مانند گندم سیاه، می توانند ژلاتینی باشند، بنابراین شستن صحیح آنها باعث خوش طعم شدن آنها می شود. اگر جوانه های خود را بلافاصله پس از آماده سازی استفاده نمی کنید، آنها را در ظرف درب دار بریزید و در یخچال قرار دهید. اگر در دمای اتاق قرار گیرند، به جوانه زدن ادامه می دهند. بنابراین، برای توقف این فرآیند، باید با سرد کردن، از تخمیر آنها جلوگیری کنید.

منبع: مجله زندگی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابوالفضل

من از این مطلب خوشم اومد. خیلی خوب توضیح داده شده که چطوری می‌تونیم در خانه جوانه گندم درست کنیم. فقط اگه میشد کمی بیشتر ویدیویی بود، بهتر بود. ممنون از نویسنده بابت این مطلب مفید.

دکمه بازگشت به بالا