چطور خلال بادام درست کنیم

دستور تهیه خلال بادام خانگی

رب بادام خانگی یکی از روش های بسیار ساده و سریع برای تهیه خمیر خانگی، بسیار مقرون به صرفه و کاربردی است. برای تهیه این کیک می توانید از بادام خشک یا تازه استفاده کنید. برای تزیین برنج زرد یا انواع پلو و برنج می توانید از خلال بادام خانگی استفاده کنید. اما بادام یکی از آجیل های پرطرفدار در خاورمیانه و به خصوص ایران است و در بیشتر شیرینی ها نیز از آن استفاده می شود. اما بادام بومی خاورمیانه است و عمدتاً در ایران، عربستان سعودی و ترکیه یافت می شود. اما بادام به دو نوع شیرین و تلخ تقسیم می شود. حتی می‌توانید از بادام برای تهیه نوشیدنی‌های مختلف استفاده کنید یا آن‌ها را تفت دهید و به‌صورت بو داده مصرف کنید. اما بادام در مقایسه با سایر مغزها بسیار مفید و مغذی است و منبع بسیار خوبی از ویتامین E و کلسیم است. همچنین می توانید از بادام به عنوان یک میان وعده ساده و سالم استفاده کنید. بادام همچنین در تقویت مغز و سلامت آن بسیار مفید است و در تنظیم سطح کلسترول و استخوان ها نیز موثر است. امروز در روز پارسی طرز تهیه خلال بادام خانگی را به شما آموزش می دهیم، با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خلال بادام خانگی

بادام تازه یا خشک 1 کیلوگرم

آب به میزان لازم

طرز تهیه خلال بادام خانگی با استفاده از بادام خشک یا تازه

مرحله اول: بادام خشک را آماده کنید

برای تهیه خلال بادام می توانید از بادام خشک یا تازه استفاده کنید. ابتدا باید بادام ها را از پوسته بیرونی آن جدا کنید. سعی کنید بادام ها را به درستی جدا کنید. بادام ها را به مدت 12 ساعت در آب بگذارید تا مرتب چک شود تا پوست بادام به راحتی جدا شود. اگر از بادام خشک و پوست کنده استفاده می کنید، از این مرحله صرف نظر کنید.

مرحله دوم: برش

سپس وقتی بادام ها خوب خیس خوردند، باید پوست قهوه ای آن را جدا کنید. اگر عجله دارید می توانید آن را به مدت 2 دقیقه در آب جوش قرار دهید و آبکش کنید و با یک فشار ساده آن را بردارید. حالا بادام ها را از وسط نصف کرده و شروع به خلال کردن آنها کنید.

مرحله سوم: خلال بادام را آماده کنید

وقتی همه بادام ها را برش زدید، باید آنها را در سینی بچینید و در آفتاب بگذارید تا خشک شوند. همچنین می توانید آن را روی اجاق گاز یا رادیاتور قرار دهید. وقتی کاملا خشک شد آن را در شیشه مورد نظر بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکات کلیدی برای درست کردن خلال بادام خانگی در خانه

بادام باید خام باشد و برشته نباشد، پس مراقب باشید از کدام نوع استفاده می کنید.

نگهداری خلال بادام در یخچال کیفیت بهتری دارد.

شما همچنین می توانید پولک درست کنید.

اگر در فصل تابستان بودید، می توانید آن را جلوی پنکه نیز قرار دهید.

همچنین ببینید

چگونه به راحتی خلال بادام خانگی سالم و ساده برای برنج و برنج درست کنیم

3.5 (70%) 2 votes

سرویس آشپزی ستاره – بادام یکی از آجیل های پرکالری و بسیار مفید است که می توان از آن در انواع غذاها استفاده کرد. به عنوان مثال، شیر بادام، بهترین منبع تهیه شده از پوسته بادام، تنها منبع گیاهی ویتامین D است. خلال بادام که در پوسته زرد استفاده می شود، طعم این دسر خوشمزه را با گرمی و طراوت خود متعادل می کند و… در مطلبی جداگانه به توضیح خواص بادام می پردازیم. اما در اینجا طرز تهیه پرک و خلال بادام را برای شما آماده کرده ایم. اگر دوست دارید شله و خلال بادام تازه را در خانه تهیه کنید، با ستاره همراه باشید.

طرز تهیه پرک و خلال بادام

برای تهیه شله بادام بهتر است از بادام تازه استفاده کنید. البته از بادام خشک هم می توان استفاده کرد اما اولویت با بادام تازه است. سپس با مقدار بادامی که در دسترس دارید و برای این منظور در نظر گرفته اید مراحل زیر را دنبال کنید.

اول از همه باید پوست بادام را جدا کنید، دو روش برای این کار وجود دارد، اگر عجله دارید می توانید از آب جوش استفاده کنید. به این ترتیب بادام ها را در آب جوش بریزید و بگذارید حدود 5 تا 10 دقیقه در آب بماند، پس از این مدت خواهید دید که پوست قهوه ای بادام به راحتی جدا می شود.

راه دوم این است که بادام ها را برای ساعات بیشتری در آب با دمای اتاق خیس کنید. حدود 12 ساعت طول می کشد تا بادام ها کاملا خیس بخورند و پوست آن ها به راحتی جدا شود. مراقب باشید هنگام برداشتن پوست به کل بادام آسیب نرسانید. در نظر داشته باشید که هرچه بادام نرمتر باشد خلال و شله بادام بهتر شکل می گیرد.

👩‍🍳 2 نکته:

اگر زمان کافی دارید، توصیه می کنیم مسیر دوم را انتخاب کنید. در این صورت عطر و خواص بادام بهتر حفظ می شود.

در صورت استفاده از بادام خشک، لازم است بادام را به مدت 12 ساعت در آب جوش نگه دارید تا پوست آن به راحتی جدا شود.

با استفاده از یک چاقوی تیز میوه، بادام ها را از وسط نصف کرده و به شکل پرک بادام درآورید. اگر می خواهید خلال بادام داشته باشید، باید خلال بادام را برش دهید.

خلال و پر بادام را در یک سینی نسبتا بزرگ پهن کرده و در بالکن یا فضای باز قرار دهید. برای این کار سایه آفتاب کافی است و نیازی به نور مستقیم آفتاب نیست تا خلال و پر بادام بدرخشد.

در طول روز چندین بار سینی پرک و بادام را بازدید کنید و آن ها را برگردانید تا کاملاً یکنواخت خشک شوند.

اگر برای خشک کردن پرک و شله بادام عجله دارید، می توانید به جای آن از فر استفاده کنید. به این ترتیب خلال بادام و خلال بادام را به صورت یکنواخت و یک لایه روی سینی فر پخش کنید و فر را با دمای بسیار پایین قرار دهید. شاید نتوان زمان دقیقی برای این کار تعیین کرد، اما باید مدام به فر بروید و بادام ها را بچرخانید تا رنگ بادام ها تغییر نکند و به طور یکنواخت خشک شوند.

پس از این مرحله محتویات سینی را در یک سبد مناسب ریخته و در هوای آزاد قرار دهید تا خلال و خلال بادام خنک شود و عرق نکند.

در آنجا که می روید، خلال و خلال بادام شما آماده است. آنها را در ظرف دربسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

چگونه شله بادام آزمایش شده درست کنیم؟

برای تست بادام حرارت بیشتری لازم است اما باید مراقب بود که بادام نسوزد. با استفاده از فر و مایکروفر به راحتی می توانید این کار را در خانه انجام دهید، اما اگر این ابزار را ندارید، می توانید با گاز نیز این کار را انجام دهید.

1. تکه های بادام را در فر تست کنید

فر را روی 175 درجه سانتیگراد معادل 350 درجه فارنهایت تنظیم کنید.

پوسته های بادام را به صورت یک لایه روی سینی فر پهن کنید و در طبقه وسط فر قرار دهید. بعد از 5 دقیقه در فر را باز کنید و با قاشق چوبی بادام ها را برگردانید.

حدود 10-15 دقیقه طول می کشد تا تکه های بادام را تست کنید. در ضمن هر 5 دقیقه یکبار به فر سر بزنید تا بادام نسوزد.

وقتی بوی بادام بلند شد و شله بادام کمی طلایی شد، از فر خارج کنید.

👩‍🍳 توجه: مواظب باشید رنگ بادام ها بیشتر از این تغییر نکند، در غیر این صورت اگر رنگ بادام ها برگشت، سریعا آن ها را به سینی سرد منتقل کنید تا خنک شوند.

2. تکه های بادام را در مایکروویو و تستر تست کنید

بادام ها را یک لایه بدون چرب کردن در بشقاب پهن کرده و در مایکروفر قرار دهید. بسته به قدرت مایکروویو، حدود 3 تا 5 دقیقه برای تست کامل شله بادام کافی است. در همین حال، هر 30 ثانیه، بشقاب را از مایکروویو خارج کرده و بادام ها را هم بزنید.

در مورد تستر نیز روند کار به همین صورت است با این تفاوت که در تستر زمان بیشتری می برد و حدود یک ربع زمان می برد تا پره های بادام کاملاً تست شوند.

👩‍🍳 توجه: لطفا توجه داشته باشید که این زمان ها همگی تقریبی هستند و این شما هستید که باید با بررسی وضعیت بادام تصمیم بگیرید که حرارت تا چه زمانی ادامه یابد.

3. تکه های بادام را روی گاز تست کنید

یک قابلمه مناسب را روی حرارت متوسط ​​تا کم گاز قرار دهید و صبر کنید تا کاملا داغ شود.

پوسته های بادام را به صورت یک لایه در تابه بریزید و در فواصل کوتاه هم بزنید تا نسوزند.

تست پولک بادام به این روش حدود 3 تا 5 دقیقه طول می کشد.

وقتی عطر بادام بلند شد، وقت آن است که شله بادام را از روی حرارت بردارید. دقت کنید که لبه های پره بادام قهوه ای نشود. شله بادام را به ظرف سرد منتقل کنید و پس از سرد شدن در یخچال نگهداری کنید.

آخرین کلمه

همانطور که می بینید تهیه شله بادام در خانه بسیار آسان است. البته تست پولک بادام و تنظیم دما کمی مهارت می خواهد که بعد از چند بار انجام آن قطعا به آن مسلط خواهید شد. می توانید از شله و شله بادام هم به صورت خام و هم برای تزیین و در هنگام طبخ بسیاری از غذاها مانند خورش چلو، شله زرد و … استفاده کنید. کیفیت و عطر شله بادامی که خودتان در خانه تهیه می کنید بسیار متفاوت خواهد بود. سلامت و شاد باشید.

طرز تهیه خلال بادام

خلال بادام یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین مواد غذایی برای طراحی انواع غذاها، دسرها و خوراکی ها می باشد. با ویکی ناب همراه باشید تا طرز تهیه خلال بادام را یاد بگیرید.

عناصر:

بادام تازه: به میزان دلخواه

روش تهیه خلال بادام:

مرحله اول

برای درست کردن خلال بادام بهتر است از بادام تازه استفاده کنید، البته می توانید با بادام تفت نداده خلال درست کنید، اما ممکن است یک بار برش بزنید. ابتدا باید بادام ها را هسته بگیرید تا آسیبی به آنها نرسد.

مرحله دوم

حالا مغز بادام ها را در ظرف مناسبی بریزید و روی آنها آب جوش بریزید. بعد از 3 تا 5 دقیقه به راحتی می توانید پوست قهوه ای بادام را جدا کنید. هنگام برش حتما از چاقوی تیز استفاده کنید.

مرحله سوم

بعد از اینکه پوست بادام ها را جدا کردید، آن ها را به اندازه های دلخواه به صورت پرک برش دهید، سپس پوسته ها را به ربع برش دهید. حالا باید بادام ها را خشک کنیم، برای این کار می توانیم از نور خورشید استفاده کنیم.

طرز تهیه عصاره گوشت

مرحله چهارم

اگر عجله دارید، بادام ها را در سینی فر قرار دهید و فر را روشن کنید. سپس سینی را در فر قرار دهید و مدام از بادام ها بازدید کنید تا تغییر رنگ ندهند و آن ها را برگردانید تا یکدست خشک شوند.

مرحله آخر

پس از اتمام مرحله خشک شدن بادام ها، آنها را از فر خارج کرده و در دمای محیط قرار می دهیم تا کاملا خنک شوند، سپس خلال بادام ها را در ظرف درب دار بسته بندی کرده و در یخچال نگهداری می کنیم. .

منبع

بخش آشپزی ویکی ناب

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا