چطور جهت قبله را پیدا کنیم

تعیین جهت قبله با قطب نما کار سختی نیست. اما مشکل اینجاست که ما همیشه قطب نما به همراه نداریم و ممکن است در یافتن قبله با مشکل زیادی مواجه شویم. در این مقاله 12 راه برای یافتن مسیر را توضیح می دهیم. بنابراین بسته به شرایط خود، از یکی که بیشتر برای شما مناسب است استفاده کنید.

کد خبر: 464348

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، همه مسلمانان برای خواندن نماز باید جهت قبله را بدانند. از آنجایی که جهت قبله خانه کعبه در مکه است، همه مردم همیشه رو به کعبه نماز می خوانند و کسانی که از آن دور هستند به همین سمت نماز می خوانند. تعیین جهت قبله با قطب نما کار سختی نیست. اما مشکل اینجاست که ما همیشه قطب نما به همراه نداریم و ممکن است در یافتن قبله با مشکل زیادی مواجه شویم. از طرفی وقتی وارد مکان جدیدی می شوید باید بتوانید جهت قبله را پیدا کرده و سپس به فرایض شرعی بپردازید. قبله یابی و جهت گیری فقط برای نماز نیست. هنگام سفر، برای یافتن راه یا چیزهای دیگر، بهتر است مسیرهای مختلف را بدانیم. بنابراین در این مقاله می خواهیم روش هایی برای تعیین قبله ارائه دهیم.

روش های زیادی وجود دارد که می توانید برای یافتن مسیر استفاده کنید. در ادامه 12 راه برای یافتن مسیر را توضیح می دهیم. بنابراین بسته به شرایط خود، از یکی که بیشتر برای شما مناسب است استفاده کنید.

1- پراکندگی فوم ها

قسمتی که خزه های زیادی در آن وجود دارد رو به شمال است.

2- شاخص آفتابی

انگشت اشاره به یک چوب یا میله مستقیم و مستقیم اشاره می کند، مثلاً به طول یک متر و به صورت عمودی در زمین صاف، صاف و افقی چسبیده است.

روش اول:

انتهای سایه افتادن روی زمین را با سنگ یا جسم دیگری علامت بزنید. 10-20 دقیقه صبر کنید تا نوک سایه چند اینچ حرکت کند، سپس مکان جدید سایه شاخص را علامت بزنید. اگر این دو نقطه را با یک خط به هم وصل کنید، جهت شرق به غرب را مشخص می کند که علامت اول نشان دهنده غرب و علامت دوم نشان دهنده شرق است. بنابراین اگر طوری بایستید که پای چپ را روی نقطه اول و پای راست را روی نقطه دوم قرار دهید، جلوی شما شمال و پشت شما جنوب را نشان می دهد.

نکته: در شب های ماه کامل نیز می توانید از این روش استفاده کنید. تنها تفاوت این است که شما نور ماه را به جای خورشید اندازه می گیرید. یعنی در مناطق قطبی با عرض جغرافیایی بالای 60 درجه این روش توصیه نمی شود. یعنی در نیمکره شمالی، سایه ها در جهت عقربه های ساعت می چرخند.

روش دوم:

قبل از ظهر رنگ نشانگر را علامت بزنید. یک دایره یا کمان در مرکز محل شاخص و در شعاع محل مشخص شده بکشید. سایه به تدریج به سمت شرق حرکت می کند و کوتاه تر می شود. بعد از ظهر به کوتاه ترین ارتفاع خود می رسد و بعد از ظهر به تدریج طولانی می شود. هنگامی که سایه شاخص از روی کمان عبور می کند، آن را به عنوان نقطه دوم علامت گذاری می کنیم. این نقطه نیز مانند روش قبلی ضلع شرقی و نقطه قبلی ضلع غربی را نشان می دهد.

3 عقربه ساعت

در منطقه معتدل شمالی:

بهتر است از این روش در شمال ایران استفاده شود. ابتدا ساعت خود را روی زمان صحیح تنظیم کنید و نوک عقربه ساعت را به صورت افقی به سمت خورشید قرار دهید. طوری که دست سایه اش را پوشاند. در این حالت نیمساز زاویه بین عقربه ساعت و ساعت 12 را در ضلع جنوبی نشان می دهد.

در منطقه معتدل جنوبی:

ابتدا ساعت را روی زمان صحیح تنظیم کنید و عدد 12 را به صورت افقی در مقابل خورشید قرار دهید. نیمساز زاویه بین عدد 12 و عقربه ساعت امتداد شمالی را نشان می دهد.

4- تنه درخت قطع می شود

روش بعدی استفاده از تنه درخت بریده شده است. اگر در منطقه شما تنه درخت بریده وجود دارد به آن مراجعه کنید. مرکز دایره ها ضلع شمالی را نشان می دهد.

5- قبرستان مسلمانان

از آنجایی که مسلمانان همیشه مرده را در قبر روی شانه راست می گذارند، اگر قبرستانی در نزدیکی شما باشد می توانید به آن مراجعه کرده و جهت را تشخیص دهید.

6- تپه ماهورها

در تپه ماهورها قسمت سرپوشیده و مرطوب تپه ها منطقه ای است که در معرض تابش نور خورشید نیست و در واقع این قسمت شمالی محسوب می شود و در قسمت خشک آن آفتاب نمی تابد. و به همین دلیل به آن جنوب می گویند.

7- اشکال ماه

در 30 روز ماه از حالت حلال خارج می شود و یک دایره کامل می سازد تا روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم و سپس به حالت حلال باز می گردد و ناپدید می شود. در نیمه اول که ماه در حلال شروع می شود و به بدر ختم می شود، ماه به طور متوسط ​​از غروب آفتاب تا نیمه شب در آسمان دیده می شود و برآمدگی حلال را در غرب و سپس قسمت داخلی قوس را نشان می دهد. سمت شرق

در نیمه دوم، هنگام تغییر حالت ماه کامل به حالت حلال، برآمدگی سمت شرق و قسمت داخلی ضلع غربی را مشخص می کند که از نیمه شب در آسمان قابل مشاهده است.

8- ستاره شمالی

ستاره قطبی جهت شمال را نشان می دهد. مکان این ستاره همیشه در آسمان ثابت است.

9- صورت فلکی خوشه پروین

این صورت فلکی از 15 ستاره تشکیل شده است که دم آنها به سمت شرق است.

10- لانه مورچه

در صحرا مورچه های بزرگی وجود دارند که به عنوان مورچه زمینی، مورچه خر یا مورچه گازی شناخته می شوند. اگر یکی از آنها را دنبال کنید به لانه آنها می رسید و ورودی را پیدا می کنید. لانه این مورچه ها بیشتر رو به شمال یا کج به شمال است. مورچه ها خانه های خود را طوری می سازند که نور مستقیم خورشید وارد لانه آنها نشود.

11- سوسک مصری

سوسک مصری نوعی سوسک است که گلوله ای از علف خشک را می پیچد و با خود می برد. اگر دو سوسک را با هم دیدید، بدانید که آنها به سمت غرب می روند. اما اگر سوسک بود، می توانست به هر سمتی برود. بنابراین استفاده از این روش توصیه نمی شود.

12- قطب نما دست ساز

اگر قطب نما به همراه ندارید، اما یک سوزن یا یک میخ کوچک پیدا کردید، این روش کمک زیادی به شما می کند.

سوزن را به آهنربا، چاقو، پارچه ابریشمی یا نخی در یک جهت مالش دهید، سوزن مانند سوزن قطب نما مغناطیسی یا قطبی می شود. حتی می توانید آن را در یک جهت روی موهای خود بکشید. فقط توجه داشته باشید که اصطکاک باید همیشه در یک جهت باشد.

حالا اگر آن را روی کلاه یا کیسه کوچکی قرار دهید و روی آب شناور کنید، مانند قطب نما عمل می کند و سوزن به سمت شمال می رود. برای اینکه در مورد شمال و جنوب سوزن اشتباه نکنید، در نظر بگیرید که در نیمکره شمالی زمین، طرف قطب نما که تقریباً رو به خورشید و ماه است، ضلع جنوبی است.

انتهای پست/

قبله جهتی است که ما مسلمانان در هنگام نماز با آن روبرو هستیم. در طول سال ها، بسیاری از ابزارهای جستجوی قبله با برنامه های Google Maps توسعه یافته اند. به نظر می رسد اکثر آنها از یک الگوی اساسی پیروی می کنند. برخی از قبله‌جویان از خطوط افقی و برخی از قبله‌جویان از دایره بزرگ استفاده می‌کنند. پس دو قبله‌جوی مختلف می‌توانند نتایج کاملاً متفاوتی به دست آورند. در این مطلب قصد داریم روش های مختلفی را برای تعیین جهت قبله به شما آموزش دهیم، در صورتی که هیچ وسیله ای به همراه ندارید و حتی به اینترنت متصل نیستید. جهت قبله را پیدا کنید

چگونه قبله را تعیین کنیم؟

معنای لغوی کلمه عربی قبله «جهت» است. در متون اسلامی به جهتی که مسلمانان هنگام اقامه نماز به آن می ایستند اشاره می کند. برای تعیین قبله از مکان کعبه و مکان فعلی فرد که توسط GPS یا به صورت دستی تعیین می شود استفاده می شود. این مسیر مستقیم ترین مسیر بین دو نقطه روی زمین است که به آن فاصله دایره بزرگ نیز می گویند.

این موقعیت با استفاده از فرمول هاورسین محاسبه می شود. گاهی اوقات خط به دلیل انحنای زمین خمیده به نظر می رسد. بیشتر روی یک نقشه مسطح دیده می شود.

مطمئن شوید که جهت گیری صحیح است

قبله یاب با دستگاه قطب نما کار می کند. برای اطمینان از اینکه جهت تا حد ممکن دقیق است، توصیه می کنیم قبل از استفاده از قطب نما آن را کالیبره کنید.

نحوه استفاده از نقشه گوگل برای تشخیص جهت قبله

خوشبختانه تکنولوژی کنونی رفع نیازهای انسان را آسان تر می کند. نیاز به عبادت نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس حتی اگر در مکانی دور افتاده هستید، اجازه ندهید که باعث غفلت شما از عبادت شود.

اما وقتی می خواهید در مکانی ناآشنا نماز بخوانید چه؟ در ادامه این مقاله راهنمای تعیین جهت قبله با گوگل مپ را معرفی می کنیم.

برای تعیین جهت قبله با گوگل مپ، باید جی پی اس یا موقعیت مکانی تلفن همراه خود را فعال کنید. به سادگی صفحه را به نمای اصلی بکشید. سپس نماد مکان فهرست شده در منوی زمینه را پیدا کنید. منو را لمس کنید تا فعال شود.

اگر این اولین بار است که GPS را روی دستگاه خود فعال می کنید، باید GPS را برای نتایج دقیق تر کالیبره کنید. برای انجام این کار، روی منوی “بهبود دقت موقعیت مکانی” ضربه بزنید. سپس ابزار را حرکت دهید تا فعال شود. سپس برنامه Google Maps را در تلفن همراه خود باز کنید. اگر این برنامه را ندارید می توانید آن را از گوگل پلی دانلود کنید.

پس از باز کردن برنامه، کعبه را در قسمت جستجو تایپ کنید. صفحه تلفن نتایج مکان کعبه را نشان می دهد. بزرگنمایی کنید تا کعبه روی صفحه باشد. فلش سبز رنگی را می بینید که محل کعبه را نشان می دهد.

برای تعیین دقیق جهت قبله با نقشه گوگل، بهتر است گوشی خود را در مکانی صاف و صاف قرار دهید.

نحوه تعیین جهت قبله آنلاین

بهترین راه برای یافتن جهت دقیق قبله در هر مکانی استفاده از اپلیکیشن موبایل است. بهتر است این برنامه دارای ویژگی های قطب نما آنلاین و قبله یاب با استفاده از نقشه گوگل باشد.

برنامه HalalTrip.com و همچنین برنامه HalalTrip برای iPhone، iPad و Android به شما این امکان را می دهد که هنگام سفر به راحتی جهت قبله خانه یا هر مکانی را پیدا کنید. برنامه تلفن همراه HalalTrip فورا موقعیت شما را پیدا می کند و جهت قبله را نمایش می دهد.

در سایت HalalTrip.com کاربر فقط باید محل را وارد کند و جهت قبله نمایش داده می شود.

جهت قبله را از توالت تشخیص دهید

تعیین قبله از روی سنگ توالت کمی مشکل است. محل قرارگیری سنگ حمام تنها دو جهت مخالف را نشان می دهد. اما محل دقیق قبله را نشان نمی دهد. بنابراین جهت سنگ توالت به تنهایی نمی تواند برای تعیین قبله کافی باشد.

اما در شرایطی مانند کویر و خارج از شهر که دسترسی افراد محلی ممکن نیست، می توان با توجه به جهت سنگ توالت، محل تقریبی قبله را تعیین کرد. اگر قطب نما دارید بهترین راه برای تعیین قبله استفاده از آن است.

قبله نما چیست؟

قطب نماهای قبله قطب نماهای استانداردی هستند که جهت قبله را نشان می دهند. جهت تعیین می شود که کاربران سوزن قطب نما را با شماره شهر مشخص شده در دفترچه قطب نما تراز کنند. این جهت ممکن است هنگام استفاده در داخل خانه دقیق نباشد.

نتیجه

گوگل سرویس جدیدی را برای کمک به دعای مسلمانان در ماه مبارک رمضان راه اندازی کرده است. این موتور جستجوی محبوب به کاربران امکان می دهد با استفاده از سرویس قبله یاب خود، جهت دقیق کعبه را بیابند.

برای تعیین جهت قبله با گوگل مپ می توانید به سادگی با جستجوی “قبله یاب” در گوگل و کلیک بر روی لینک مشخص شده از این سرویس استفاده کنید. همچنین می توانید مستقیماً با استفاده از پیوند qiblafinder.withgoogle.com از این سرویس بازدید کنید. (برای باز کردن لینک باید ابزار ضد تحریم را فعال کنید.)

3.9/5 – (9 امتیاز)

۲۶۵۴۴ بازدید

آخرین به‌روزرسانی:
۱۵ مرداد ۱۴۰۲

زمان مطالعه:
۱۴ دقیقه

نماز واجبی است که مسلمانان باید پنج بار در روز آن را بخوانند. اما انجام این وظیفه مقدماتی ضروری است. این مقدمات شامل تعیین جهت قبله یعنی جهت کعبه و زمان انجام وظیفه در تمام نقاط جهان است. در این مقاله از مجله فرادرس اطلاعاتی در مورد عملکرد و فیزیک دستگاه قبله که برای تعیین جهت قبله استفاده می شود را ارائه می دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

قبله نما چیست؟

سلطان یمن الملک الشراف در قرن سیزدهم استفاده از قطب نما را به عنوان شاخص قبله معرفی کرد. الاشراف در رساله‌ای درباره نجوم و ساعت‌های آفتابی، پاراگراف‌های متعددی را درباره ساختن «کاسه قطب‌نما» (طاسا) توضیح می‌دهد. در واقع او از قطب نما برای تعیین قطب شمال، نصف النهار و قبله استفاده کرد. این اولین ظهور و استفاده از کلمه قطب نما در یک متن علمی اسلامی قرون وسطی و اولین استفاده شناخته شده آن به عنوان شاخص قبله است. با این حال، اشرف هرگز ادعا نکرد که اولین کسی است که از قطب نما برای تعیین جهت قبله استفاده می کند.

به این ترتیب می توان اساس کار قبله را قطب نما بر اساس میدان مغناطیسی دانست. قبله (که گاهی اوقات نشانگر قبله نیز نامیده می شود) قطب نمای اصلاح شده ای است که توسط مسلمانان برای نشان دادن جهت ایستادن هنگام نماز استفاده می شود. این جهت در اسلام قبله نامیده شده و به جهت شهر مکه و به طور مشخص به کعبه اشاره دارد.

در حالی که قبله مانند هر قطب نما دیگری جهت شمال را نشان می دهد، جهت نماز با علائمی در اطراف صفحه که مربوط به شهرهای مختلف است یا با اشاره گر ثانویه ای که کاربر با توجه به موقعیت مکانی آن تعریف کرده است نشان داده می شود. برای تعیین جهت صحیح انسان باید طول و عرض جغرافیایی محل سکونت و مکه مکرمه خود را بداند. سپس این مقادیر به یک مثلث کروی اعمال می شود و می توان زاویه بین نصف النهار محلی و جهت مکه مورد نیاز را تعیین کرد.

تصویر ۱: تصویر شماتیک از یک قبله نما

قطب نمای قبله معمولاً از یک جعبه برنجی گرد با درب لولایی و یک قطب نمای مغناطیسی داخلی تشکیل شده است. فهرستی از اماکن مهم اسلامی با طول و عرض جغرافیایی در چهار طرف جعبه به زبان عربی حک شده است. قطب نما دارای یک سوزن فولادی آبی با دایره باز برای نشان دادن جهت شمال است. یک محور چرخان برنجی روی این دایره نصب شده و کل جزء با صفحه شیشه ای پوشانده شده است.

یک انگشتر برنجی مدرج با حروف «ابجد» در لبه قبله شماره گذاری شده و نقاط اصلی آن مشخص شده است. درب جعبه نیز با یک قلاب بسته می شود. این ابزار برای تعیین جهت صحیح قبله (جهت رو به رو مسلمانان هنگام نماز) توسط کاربر ارائه شده است. قطب نماهای قبله تزئین شده حداقل به قرن هجدهم برمی گردد، در برخی از نسخه های اخیر به جای نشانگر مغناطیسی از نمایشگر دیجیتالی استفاده شده است. برخی از قبله‌نامه‌ها دارای شمارنده‌ای هستند که برای شمارش تکرار دعاهای مختلف بعد از نماز به کار می‌رود.

برای تعیین جهت قبله و وقت نماز باید از طول و عرض جغرافیایی آن ناحیه یا منطقه استفاده کرد. در گذشته پژوهشگران کتابچه ای برای تعیین جهت قبله و وقت نماز تهیه کرده بودند که بر اساس سه پارامتر طول سایه خورشید، قطب نما و روش ریاضی به دست می آمد. این روش ریاضی توسط برخی از علما و دانشمندان مسلمان مانند ابوالوفا، بیرونی، ابن هیثم و… محاسبه و اجرا شد.

امروزه تعیین مکان یا طول و عرض جغرافیایی (مختصات) توسط سیستم موقعیت یاب جهانی یا GPS بسیار ساده تر و دقیق تر شده است. علاوه بر این، در حال حاضر الگوریتم ها و فناوری های میکروکنترلر برای ایجاد اتوماسیون در هر زمینه ای وجود دارد.

محققان برخی از فناوری های امروزی را با روش های ریاضی ترکیب کرده اند تا بتوانند جهت قبله و زمان نماز را به صورت حرفه ای و دقیق تری اندازه گیری کنند.

جهت قبله را به صورت ریاضی تعیین کنید

قبله در زبان عربی به معنای جهت و به معنای جهت وزش باد به سمت کعبه است. محاسبه جهت قبله در تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت نجوم بررسی می شود.

یکی از روش های بررسی جهت قبله استفاده از هندسه مثلث کروی است که در قسمت قبل به آن پرداختیم. این روش توسط دانشمندان مسلمان مانند النیریزی، الکوهی، ابولوفا، بیرونی، ابن معاذ و دیگران ایجاد شد. مثلثات مثلث کروی و روشی که دانشمندان مسلمان ابداع کرده اند در شکل زیر قابل مشاهده است.

تصویر ۲: مثلثات مربوط به مثلث کروی و تعیین جهت قبله از نظر ریاضی

با استفاده از نقشه گوگل، موقعیت کعبه به ترتیب بر حسب طول و عرض جغرافیایی در معادلات زیر بیان می شود:

$$phi=21^{circ}25^{‘}21,21^{”} LU$
$$lambda=39^{circ}49^{‘}34,56^{”} BT$$

با استفاده از روابط مثلثاتی مثلث کروی، قبله در مکانی با طول و عرض جغرافیایی معین مطابق معادله زیر به دست می آید:

$$tan(Q)=frac{sin(lambda_{L}-lambda_{M})}{cos phi_{L}.tan phi_{M}-sin phi_{L }.cos(lambda_{L}-lambda_M)}$$

در رابطه بالا، $$phi_M$$ عرض جغرافیایی مکه، $$lambda_M$$ طول جغرافیایی مکه، $$phi_L$$ عرض جغرافیایی و $$lambda_L$$ طول جغرافیایی مکه است. . مکان دلخواه.

وقت نماز را مشخص کنید

نماز واجبی است که مسلمانان پنج بار در شبانه روز انجام می دهند، از این رو تعیین وقت فجر، ظهر، عصر، مغرب و عشا برای مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شکل زیر موقعیت خورشید را در آسمان نشان می دهد. اوقات نماز در جاهای مختلف به دلیل اختلاف طول و عرض جغرافیایی با جاهای دیگر متفاوت است.

تصویر ۳: موقعیت خورشید در کره آسمان

بدین ترتیب می توان این پنج لحظه مهم برای مسلمانان را با استفاده از روابط هندسی و با توجه به موقعیت هر کدام تعیین کرد. در ادامه روش محاسبه هر یک از این زمان ها را با توجه به طول و عرض جغرافیایی مکانی که در آن قرار دارید مشخص می کنیم.

زمان فجر را مشخص کنید

دهه فجر از سحر که هوا هنوز گرگ و میش است آغاز می شود و قبل از طلوع خورشید به پایان می رسد. به عبارت دیگر داریم:

$$Fajr=Dhuhr-HFajr=Dhuhr-frac{1}{15}cos^{-1}(frac{-sin AIT-sin phi sindelta}{-sin phi. sindelta})$$

معادله فوق مدل ریاضی وقت نماز صبح را توضیح می دهد. $$Dhuhr$$ یک مدل ریاضی است که در معادله زیر تعریف شده است، AIT مخفف Astronomical Islamic Twilight و برابر با $$-18^{circ}$$ است. همچنین $$phi$$ عرض جغرافیایی آسمان و $$delta$$ زاویه انحراف است.

ساعت ظهر را تعیین کنید

ظهر یا ظهر از بعد از ظهر یا زمانی که مرکز خورشید در ظهر است شروع می شود. ظهر 5 دقیقه پس از غروب خورشید در بالاترین نقطه کره آسمانی آغاز می شود و در اوایل شب به پایان می رسد. برای محاسبه ظهر رابطه زیر را داریم:

فیلم‌های آموزشی مرتبط

$$Dhuhr=12^{h}+frac{lambda}{15}+frac{E}{60}+1^{min}$$

معادله فوق زمان نماز ظهر را در مناطق مختلف جغرافیایی نشان می دهد. طبق این معادله، $12^h$$ نشان دهنده ظهر است، $$lambda$$ تفاوت طول جغرافیایی بین طول جغرافیایی که در آن قرار داریم و طول جغرافیایی محلی است. علاوه بر این، E معادله زمان است.

تنظیم زمان عصر

عصر زمانی شروع می شود که خورشید در اوج نقطه عبور قرار دارد و سایه قطب عمودی حداقل است. همانطور که می دانیم طول سایه برابر است با مجموع طول جسم و طول سایه آن در ظهر. بنابراین، نسبت محاسبه ساعت عصر برابر است با:

$$Asr=Dhuhr+frac{1}{15}cos^{-1}(frac{-sin a.sin phi. sindelta}{cos phi.cosdelta} )

معادله فوق زمان عصر را مشخص می کند. در این معادله، $$a=cot^{-1}(x+tan|phi-delta|)$$ است که بین گروه‌های مختلف در مورد ارزش $x$$ اختلاف نظر وجود دارد. و برخی آن را 1 و برخی آن را 2 می دانند. همچنین $$phi$$ عرض جغرافیایی آسمان و $$delta$$ زاویه انحراف است.

تنظیم زمان مغرب

مغرب از غروب آفتاب شروع می شود و در آغاز عشاء به پایان می رسد. مرکز خورشید در زیر افق در 50 دقیقه قوس و خورشید 0.83$$$^{circ}$$ زیر افق است.

$$Maghrib=Dhuhr+frac{1}{15}cos^{-1}(frac{-sin D-sin phi. sindelta}{cos phi.cosdelta} )

در معادله بالا، $$D$$ زاویه رکود است و برابر با $0.833^{circ}$$ است. همچنین $$phi$$ عرض جغرافیایی آسمان و $$delta$$ زاویه انحراف است.

زمان تشییع جنازه را مشخص کنید

تابش پس از ناپدید شدن پرتوهای نور شروع می شود و می توان آن را با معادله زیر محاسبه کرد:

$$Isha=Dhuhr+frac{1}{15}cos^{-1}(frac{-sin AIT-sin phi. sindelta}{cos phi.cosdelta} )

در معادله بالا که برای محاسبه زمان عشا استفاده می شود، AIT مخفف Astronomical Islamic Twilight و برابر با $$-18^{circ}$$ است. همچنین $$phi$$ عرض جغرافیایی آسمان و $$delta$$ زاویه انحراف است.

بدین ترتیب جهت قبله با روش علمی و مثلثاتی تعیین و وقت نماز مسلمانان محاسبه شد. در ادامه روش های مختلف تعیین جهت قبله را بررسی می کنیم.

انواع صورت قبله

انواع مختلفی از نمایشگرهای قبله وجود ندارد، اما اخیراً، سال گذشته، محققان در پاکستان بر روی یک صفحه نمایش قبله کار کردند که به افراد اجازه می دهد از این دستگاه در حال حرکت و در سفرهای طولانی بدون نیاز به قرار دادن آن بر روی سطح صاف و ثابت استفاده کنند. . برای نشان دادن قبله نده. در بخش بعدی به توضیح این موضوع می پردازیم.

چرخش قبله

در این کار تحقیقاتی، محققان پاکستانی سکویی طراحی کردند که می تواند حول محور خود بچرخد تا جهت قبله را پیدا کند و به طور خودکار جهت قبله را تعیین کند. این پلت فرم را می توان در داخل یک وسیله نقلیه در حال حرکت نیز استفاده کرد. این طرح برای سفرهای طولانی که می تواند روزها یا ماه ها طول بکشد مناسب است زیرا در این حالت یافتن جهت قبله برای افراد دشوار است.

این دستگاه به مسلمانان کمک می کند تا بدون نگرانی در مورد تغییر جهت وسیله نقلیه خود نماز بخوانند، زیرا با تغییر جهت قبله، سکو به طور خودکار تغییر جهت می دهد. برای تعیین جهت قبله از HMC 5883-L استفاده شد. این دستگاه یک قطب نما الکترونیکی است و با استفاده از میدان مغناطیسی اطراف زمین مقادیر قبله را به دست می آورد.

این پلتفرم بر روی آردوینو، یک شرکت سخت‌افزار و نرم‌افزار متن‌باز اجرا می‌شود که میکروکنترلرهای تک بردی و کیت‌های میکروکنترلر را برای ساخت دستگاه‌های دیجیتال طراحی و تولید می‌کند. علاوه بر این، طراحی مکانیکی گشتاور را بسیار بهینه کنترل می کند.

در این طرح از گیربکس استفاده شده تا سیستم بتواند وزن بیشتری را کنترل کند و هدف اصلی از استفاده از گیربکس کاهش سرعت سکو در حین چرخش است. نمونه اولیه این سکوی مکانیکی چرخان که در جهت قبله تنظیم شده است در شکل زیر نشان داده شده است. این تحقیق و نتایج آن در سال 2019 در کنفرانس بین المللی ریاضیات کاربردی و مهندسی (ICAEM) ارائه شد.

فیلم‌های آموزشی مرتبط

مونتاژ مکانیکی سکوی چرخان

برای آشنایی بیشتر با آردوینو می توانید فیلم آموزش برنامه نویسی آردوینو با تمرکز بر پروژه های رباتیک – مقدمه ارائه شده توسط فرادرس را مشاهده کنید. لینک این آموزش در زیر موجود است.

برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی آردوینو با محوریت پروژه های رباتیک – معرفی اینجا کلیک کنید.

قبله به کدام جهت است؟

همانطور که گفته شد قبله در مکه و عربستان به سمت کعبه است; ما همچنین طول و عرض جغرافیایی آن را در زیر فهرست کرده ایم:

$$phi=21^{circ}25^{‘}21,21^{”} LU$
$$lambda=39^{circ}49^{‘}34,56^{”} BT$$

چگونه جهت قبله را مشخص کنیم؟

قبلاً اشاره کردیم که جهت قبله در مکه و عربستان به سمت کعبه است. زمانی که انسان در مکانی ناآشنا قرار می گیرد و جهت درست رو به قبله را پیدا می کند، روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه به معرفی این روش ها می پردازیم.

استفاده از خورشید برای تعیین قبله

برای هزاران سال، دریانوردان برای دانستن جهت و مکان خود به خورشید متکی بوده اند. به این ترتیب تنها با دانستن اینکه خورشید از کدام جهت طلوع می کند و در کدام جهت غروب می کند، می توانید اطلاعات کلی در مورد جهت قبله به دست آورید.

تصویر ۴: استفاده از خورشید برای یافتن جهت قبله

برای تعیین قبله از ساعت آفتابی استفاده کنید

ساعت آفتابی درست کنید؛ یک نقطه روی زمین پیدا کنید و قبل از ظهر یک چوب یا شیء عمودی دیگری به ارتفاع حدود 3 فوت یا 1 متر قرار دهید. انتهای سایه را روی زمین علامت بزنید و دور چوب دایره ای به شعاع طول سایه بکشید. هر چه به ظهر نزدیک می شوید، سایه کوتاه تر می شود و از محیط دایره ای که کشیده اید دور می شود. در نهایت با سپری شدن ظهر، سایه به سمت بالا حرکت می کند و دور دایره را لمس می کند. در این صورت روی دایره علامت بزنید.

تصویر ۵: استفاده از ساعت آفتابی برای تعیین جهت قبله

اکنون که دو علامت در محیط دایره دارید، بین دو علامت خط بکشید. این خط جهت غرب به شرق را نشان می دهد. نقطه اول غرب و نقطه دوم شرق است. حالا یک خط عمود بر خط غرب به شرق بکشید، این خط شمال و جنوب است، حالا با توجه به اینکه کجا هستید و کعبه نسبت به این مکان کجاست، می توانید جهت قبله را مشخص کنید. مثلاً در ایران کعبه جنوب غربی است و قبله در ایران طبق جهت هایی که شما مشخص کردید جنوب غربی خواهد بود.

از ساعت برای تعیین قبله استفاده کنید

می توان از ساعت برای تعیین قبله استفاده کرد. این روش با هر ساعت آنالوگ که دارای عقربه ساعت و دقیقه عقربه باشد امکان پذیر است و با این ساعت می توانید جهت ها را پیدا کنید.

در نیمکره شمالی، ساعت را به صورت افقی و رو به خورشید نگه دارید. مسیری که در وسط عقربه ساعت قرار دارد و شماره ساعت 12 شما جنوبی است و بنابراین می توانید جهت شمال، شرق و غرب را پیدا کنید.

تصویر ۶: استفاده از ساعت برای تعیین جهت قبله

در نیمکره جنوبی، ساعت را به صورت افقی نگه دارید و عدد ساعت 12 خود را به سمت خورشید بگیرید. وسط فاصله عقربه ساعت شما با عدد 12 جهت شمال است و به این ترتیب می توانید سه جهت دیگر را تعیین کنید.

استفاده از قطب نما برای تعیین جهت قبله

استفاده از قطب نما نمی تواند به طور دقیق جهت قبله را به شما بگوید، اما اگر می دانید مکه نسبت به شما کجاست، می توانید از قطب نما استفاده کنید و این روش از روش مبتنی بر ساعت آفتابی دقیق تر است. برای تعیین جهت با استفاده از قطب نما، مراحل زیر را دنبال کنید:

تصویر ۷: استفاده از قبله نما برای تعیین جهت قبله

جهت جغرافیایی مکه را نسبت به خود تعیین کنید.

قطب نما را روی یک سطح صاف قرار دهید و منتظر بمانید تا نشانگر تنظیم شود. سپس قطب نما را بچرخانید تا سوزن به سمت مکه باشد.

جهت قبله اکنون برای شما روشن است.

برنامه های موبایل برای پیدا کردن قبله

برنامه های زیادی وجود دارد که می توانید روی گوشی خود نصب کنید و جهت قبله را در مکان های ناشناخته پیدا کنید. در این قسمت با چندین اپلیکیشن آشنا می شوید.

اپلیکیشن قبله یاب

یکی از این اپلیکیشن ها قبله یاب است. برای استفاده از این برنامه، باید موقعیت مکانی را در گوشی خود فعال کنید. وقتی موقعیت مکانی روشن است، تلفن همراه می تواند مکان فعلی شما را تشخیص دهد. اگر موقعیت مکانی تلفن همراه شما غیرفعال باشد، هنگام ورود به اپلیکیشن، پیامی مبنی بر فعال کردن موقعیت مکانی دریافت خواهید کرد. وقتی وارد اپلیکیشن می شوید، صفحه نمایش داده شده در تصویر زیر را مشاهده می کنید.

تصویر ۸: صفحه اول اپلیکیشن، برای یافتن جهت قبله کافی است location گوشی همراه خود را روشن کنید و تلفن را روی سطحی صاف قرار دهید. سپس، روی Find Qibla کلیک کنید.

بر روی گزینه Find Qibla در تصویر بالا کلیک کنید و گوشی را روی یک سطح صاف قرار دهید. نشانگر جهت قبله را نشان می دهد. قطب نمای آنلاین ممکن است هنگام استفاده در داخل ساختمان ها مانند اتاق های هتل به دلیل رابط های مغناطیسی دقیق نباشد.

تصویر ۹: جهت قبله و فاصله از کعبه در این تصویر نشان داده شده است.

برنامه قطب نما قبله – مسیر را پیدا کنید

اپلیکیشن Qibla Compass یکی دیگر از اپلیکیشن های قبله یاب با امتیاز 4.8 است. در اولین ورود، این برنامه از شما می خواهد موقعیت مکانی تلفن همراه خود را فعال کنید تا بتواند مکان دقیق شما را برای یافتن جهت قبله پیدا کند. توجه داشته باشید که هنگام کار با اپلیکیشن ها برای یافتن قبله، فیلترشکن خود را خاموش کنید. پس از فعال کردن مکان، برنامه جهت قبله را به شما نشان می دهد.

تصویر ۱۰: نشان دادن جهت قبله در اپلیکیشن Qibla Compass. همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود چهار گزینه در کنار قبله‌ نما و چهار گزینه در پایین قبله نما وجود دارند که با کلیک روی هر یک از آن‌ها اطلاعات مختلفی را می‌توانیم به‌دست آوریم.

برای آشنایی شما با گزینه های مختلف قطب نما قبله ابتدا هر کدام را شماره گذاری می کنیم و سپس توضیح مختصری در مورد آنها می دهیم. گزینه اول موقعیت شما را در نقشه گوگل و گزینه دوم کعبه را روی نقشه در نقشه گوگل نشان می دهد. با کلیک بر روی گزینه 3 با تصویری مانند زیر روبرو خواهید شد. با انتخاب دایره 1 قطب نما و با انتخاب دایره شماره 2 قبله انتخاب می شود. چهار دایره دیگر با یک قفل در کنار آنها وجود دارد. برای دسترسی به هر یک از آنها، باید یک حساب پریمیوم خریداری کنید.

تصویر ۱۱: با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید به قطب‌نما یا قبله‌نما دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به گزینه‌های بیشتر باید اکانت خود را ارتقا دهید.

فیلم‌های آموزشی مرتبط

در تصویر شماره 10 سه گزینه 5، 6 و 7 نمایش داده شده است. با کلیک روی گزینه 5 صلاح و تنظیم مکان فعلی خود می توانید ساعات شرعی را مشاهده کنید. با کلیک بر روی گزینه 6 اسماء الله با اسماء مختلف خداوند و معانی آنها آشنا می شوید. در نهایت با کلیک بر روی گزینه 8 دعا، دعای ماه های مختلف مانند رمضان و محرم را مشاهده خواهید کرد.

اپلیکیشن قطب نما قبله

در اولین ورود، برنامه قبله قطب نما از شما می خواهد که موقعیت مکانی تلفن همراه خود را روشن کنید تا بتواند مکان دقیق شما را برای یافتن جهت قبله پیدا کند. پس از یافتن مکان دقیق، صفحه اصلی برنامه مانند تصویر زیر به نظر می رسد. اولین چیزی که هنگام باز کردن برنامه نظر شما را جلب می کند جهت قبله است.

تصویر ۱۲: این اپلیکیشن در نخستین صفحه خود جهت قبله را نشان می‌دهد. همچنین، گزینه‌های مختلفی برای نشان دادن جهت قبله در این اپلیکیشن وجود دارند.

گزینه اول جهت قبله را به صورت فلش و گزینه دوم جهت قبله جغرافیایی را نشان می دهد. همانطور که در تصویر 12 نشان داده شده است، قبله در جهت جغرافیایی جنوب غربی است. با زدن گزینه 3 جهت قبله به صورت یک فلش بزرگ نمایش داده می شود. با کلیک روی گزینه 4 جهت قبله را روی نقشه خواهید دید. گزینه 5 تقویم میلادی و هجری را نشان می دهد. با کلیک بر روی گزینه 6 با نام های مختلف خداوند آشنا می شوید. آخرین گزینه یعنی گزینه 7 نزدیک ترین مساجد به منزل یا محل کارتان را به شما نشان می دهد.

اپلیکیشن Qibla Direction

این برنامه شبیه به برنامه قبله قطب نما است. با استفاده از آن می توانید جهت قبله، تقویم میلادی و هجری قمری، نام های مختلف خداوند و نزدیک ترین مساجد به محل سکونت یا محل کار را مشاهده کنید.

شاید برای شما سوال شده باشد که آیا می توان جهت قبله را در مکان های مختلف بدون دانلود اپلیکیشن خاص و فقط به صورت آنلاین پیدا کرد؟ پاسخ این پرسش “بلی” است. برای یافتن قبله آنلاین، «پیدا کردن قبله آنلاین» را در گوگل جستجو کنید. سایت قبله یاب اولین نتیجه ای است که ظاهر می شود. روی آن کلیک کنید. صفحه اول سایت در تصویر زیر نشان داده شده است. بر روی گزینه Let’s go کلیک کنید.

تصویر ۱۳: صفحه نخست وبسایت Qibla Finder. در این وبسایت می‌توانید جهت قبله را در هر مکان، بدون نصب اپلیکیشنی خاص روی گوشی، به صورت آنلاین پیدا کنید.

توجه داشته باشید که با کلیک بر روی گزینه Let’s go پیامی مبنی بر اینکه در موبایل نتایج بهتری خواهید گرفت ظاهر می شود. پیام نمایش داده شده را ببندید. سپس نقشه ای با جهت قبله به شما ارائه می شود. با حرکت روی نقشه می توانید موقعیت دقیق خود را پیدا کنید. جهت قبله با تغییر مکان تغییر می کند.

وب سایت دیگری که می توانید برای یافتن قبله از آن استفاده کنید، سفر حلال نام دارد. با استفاده از این وب سایت یا نصب اپلیکیشن آن بر روی تلفن همراه خود، نه تنها می توانید جهت قبله را در مکان های مختلف به راحتی پیدا کنید، بلکه می توانید به راحتی به مساجد، رستوران های حلال و بسیاری از مراکز تفریحی دیگر دسترسی داشته باشید.

معرفی فیلم برنامه نویسی آردوینو با تمرکز بر پروژه های رباتیک مقدماتی

گروه فرادرس در تولید و تهیه محتوای آموزشی خود آموزش برنامه نویسی آردوینو را آماده کرده است. این مجموعه آموزشی شامل ده ها درس است و برای دانش آموزان علاقه مند به برنامه نویسی و رباتیک جذاب خواهد بود.

درس اول این مجموعه در مورد آردوینو صحبت خواهد کرد و در درس دوم یاد خواهید گرفت که از کجا شروع کنید. در درس سوم برنامه نویسی اولین پروژه را در آردوینو شروع می کنید و در درس چهارم دستورات زبان C را برای برنامه نویسی معرفی می کنید.

در درس پنجم سنسورهای کاربردی مانند فتوسل، مادون قرمز و… معرفی می شوند. درس ششم و هفتم به نحوه اتصال برد آردوینو و برنامه ریزی آن و همچنین نحوه اتصال موتورهای DC و کنترل آنها از طریق آردوینو اختصاص دارد.

سپس در درس هشتم نحوه اتصال LCD های کاراکتر رایج و برنامه ریزی آنها را یاد می گیرید. درس های نهم و دهم به ترتیب به آموزش نحوه اتصال بلندگو و سایر ماژول های صوتی برای ایجاد صدا برای ربات و خلاصه کردن موضوعات با ایجاد برنامه نویسی منحصر به فرد برای ساخت ربات اختصاص دارد.

در نهایت در درس یازدهم و دوازدهم توضیحاتی در مورد نحوه حل مشکلات احتمالی و عیب یابی ربات و همچنین توضیح و مقدمه قسمت بعدی آموزش (سطح پیشرفته) و یا بهبود ایده های فردی ارائه شده است. علاقه مند به این موضوع

برای مشاهده آموزش برنامه نویسی آردوینو با محوریت پروژه های رباتیک – مقدماتی اینجا کلیک کنید.

نتیجه

در این مقاله مجله فرادرس در مورد قبله و نحوه کارکرد آن صحبت کردیم و روش ریاضی یافتن قبله را بررسی کردیم. همچنین روش های مختلفی را برای یافتن قبله کشف کردیم و در نهایت یکی از اپلیکیشن های قبله یابی روی گوشی های موبایل را ارائه کردیم.

سارا داستان (+)

«سارا داستان»، دکتری فیزیک نظری از دانشگاه گیلان دارد. او به فیزیک بسیار علاقه‌مند است و در زمینه‌ متون فیزیک در مجله فرادرس می‌نویسد.

مطالب مرتبط

برچسب‌ها

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا