چطور جهت قبله را تشخیص دهیم

تعیین جهت قبله با قطب نما کار سختی نیست. اما مشکل اینجاست که ما همیشه قطب نما به همراه نداریم و ممکن است برای قبله یابی با مشکلات زیادی مواجه شویم. در این مقاله 12 راه برای یافتن مسیر را توضیح می دهیم. بنابراین، بسته به شرایط خود، از بهترین گزینه استفاده کنید.

کد خبر: 464348

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، همه مسلمانان برای خواندن نماز باید جهت قبله را بدانند. از آنجایی که جهت قبله خانه کعبه در مکه است، همه مردم همیشه رو به کعبه نماز می خوانند و کسانی که از آن دور هستند در آن سمت نماز می خوانند. تعیین جهت قبله با قطب نما کار سختی نیست. اما مشکل اینجاست که ما همیشه قطب نما به همراه نداریم و ممکن است برای قبله یابی با مشکلات زیادی مواجه شویم. از طرفی وقتی وارد مکان جدیدی می شوید باید بتوانید جهت قبله را پیدا کرده و سپس به انجام فرایض دینی بپردازید. قبله یابی و جهت گیری فقط برای نماز نیست. هنگام سفر، برای یافتن راه یا چیزهای دیگر، بهتر است مسیرهای مختلف را بدانیم. بنابراین در این مقاله می خواهیم روش هایی برای تعیین قبله ارائه دهیم.

روش های زیادی وجود دارد که می توانید برای یافتن مسیرها استفاده کنید. در ادامه 12 راه برای یافتن مسیر را توضیح می دهیم. بنابراین، بسته به شرایط خود، از بهترین گزینه استفاده کنید.

1- پراکندگی خزه

قسمتی که خزه های زیادی در آن وجود دارد رو به شمال است.

2- شاخص آفتابی

انگشت اشاره نشان دهنده یک چوب یا میله مستقیم و مستقیم است، به عنوان مثال، به طول یک متر و به صورت عمودی در زمین صاف، صاف و افقی چسبیده است.

روش اول:

انتهای سایه ای را که روی زمین می افتد با سنگ یا جسم دیگری علامت بزنید. 10 تا 20 دقیقه صبر کنید تا نوک سایه چند اینچ حرکت کند، سپس محل جدید سایه شاخص را علامت بزنید. اگر این دو نقطه را با یک خط به هم وصل کنید، جهت شرق به غرب را مشخص می کند که علامت اول نشان دهنده غرب و علامت دوم نشان دهنده شرق است. بنابراین، اگر طوری بایستید که پای چپ خود را روی نقطه اول و پای راست خود را روی نقطه دوم قرار دهید، جلوی شما به سمت شمال و پشت شما به سمت جنوب می رود.

نکته: در شب های ماه کامل نیز می توانید از این روش استفاده کنید. تنها تفاوت این است که شما نور ماه را به جای خورشید اندازه می گیرید. به عبارت دیگر در مناطق قطبی با عرض جغرافیایی بیشتر از 60 درجه این روش توصیه نمی شود. یعنی در نیمکره شمالی، سایه ها در جهت عقربه های ساعت می چرخند.

روش دوم:

قبل از ظهر سایه نشانگر را علامت بزنید. یک دایره یا کمان در مرکز محل شاخص و در شعاع محل مشخص شده بکشید. سایه به تدریج به سمت شرق حرکت می کند و کوتاه تر می شود. بعد از ظهر به کوتاه ترین اندازه خود می رسد و بعد از ظهر به تدریج طولانی می شود. هنگامی که سایه شاخص از روی کمان عبور می کند، آن را به عنوان نقطه دوم علامت گذاری می کنیم. این نقطه نیز مانند روش قبلی ضلع شرقی و نقطه قبلی ضلع غربی را نشان می دهد.

3 عقربه ساعت

در منطقه معتدل شمالی:

بهتر است از این روش در شمال ایران استفاده شود. ابتدا ساعت خود را روی زمان صحیح تنظیم کنید و نوک عقربه ساعت را به صورت افقی به سمت خورشید قرار دهید. طوری که دست سایه اش را پوشاند. در این حالت نیمساز زاویه بین عقربه ساعت و عدد ساعت 12 را در ضلع جنوبی نشان می دهد.

در منطقه معتدل جنوبی:

ابتدا ساعت را روی زمان صحیح تنظیم کنید و عدد 12 را به صورت افقی در مقابل خورشید قرار دهید. نیمساز زاویه بین عدد 12 و عقربه ساعت امتداد شمالی را نشان می دهد.

4- تنه درخت قطع می شود

روش بعدی استفاده از تنه درخت بریده شده است. اگر در منطقه شما تنه درخت بریده وجود دارد به آن مراجعه کنید. مرکز دایره ها ضلع شمالی را نشان می دهد.

5- قبرستان مسلمانان

از آنجایی که مسلمانان همیشه مرده را در قبر روی شانه راست می گذارند، اگر قبرستانی در نزدیکی شما باشد می توانید به آن مراجعه کرده و جهت را تشخیص دهید.

6- تپه ماهورها

در تپه ماهورها قسمتی از تپه ها پوشیده و مرطوب منطقه ای است که در معرض تابش نور خورشید نیست و در واقع این قسمت شمال محسوب می شود و قسمتی که خشک است آفتاب نمی تابد. و به همین دلیل به آن جنوب می گویند.

7- اشکال ماه

در 30 روز، ماه از حلال شروع می شود و یک دایره کامل می سازد تا روز سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم، سپس به حالت حلال باز می گردد و ناپدید می شود. در نیمه اول که ماه در حلال شروع می شود و به بدر ختم می شود، ماه به طور متوسط ​​از غروب آفتاب تا نیمه شب در آسمان دیده می شود و برآمدگی حلال را در غرب و سپس قسمت داخلی طاق را نشان می دهد. سمت شرق

در نیمه دوم، هنگام حرکت از حالت ماه کامل به حالت حلال، برآمدگی سمت شرق و قسمت داخلی ضلع غربی را مشخص می کند که از نیمه شب به بعد در آسمان قابل مشاهده است.

8- ستاره شمالی

ستاره شمالی جهت شمال را نشان می دهد. مکان این ستاره همیشه در آسمان ثابت است.

9- صورت فلکی خوشه پروین

این صورت فلکی از 15 ستاره تشکیل شده است که دم آنها به سمت شرق است.

10- لانه مورچه

در صحرا مورچه های بزرگی وجود دارند که به عنوان مورچه زمینی، مورچه خر یا مورچه گازی شناخته می شوند. اگر یکی از آنها را دنبال کنید به لانه آنها می رسید و ورودی را پیدا می کنید. لانه این مورچه ها عمدتاً رو به شمال یا متمایل به شمال است. مورچه ها خانه های خود را طوری می سازند که نور مستقیم خورشید وارد لانه آنها نشود.

11- سوسک مصری

سوسک مصری نوعی سوسک است که گلوله ای از علف خشک را می پیچد و با خود می برد. اگر دو سوسک را با هم دیدید، بدانید که آنها به سمت غرب می روند. اما اگر سوسک بود، می توانست به هر سمتی برود. بنابراین استفاده از این روش توصیه نمی شود.

12- قطب نما دست ساز

اگر قطب نما به همراه ندارید، اما یک سوزن یا یک میخ کوچک پیدا کردید، این روش کمک زیادی به شما می کند.

سوزن را به آهنربا، چاقو، پارچه ابریشمی یا نخی در یک جهت مالش دهید، سوزن مانند سوزن قطب نما مغناطیسی یا قطبی می شود. حتی می توانید آن را در یک جهت روی موهای خود بکشید. فقط توجه داشته باشید که اصطکاک باید همیشه در یک جهت باشد.

حالا اگر آن را روی چوب پنبه یا کیسه کوچکی بگذارید و روی آب شناور کنید، مانند قطب نما عمل می کند و سوزن به سمت شمال می رود. برای اینکه در مورد شمال و جنوب سوزن اشتباه نکنید، در نظر بگیرید که در نیمکره شمالی زمین، طرف قطب نما که تقریباً رو به خورشید و ماه است، ضلع جنوبی است.

انتهای پیام/

قبله جهتی است که ما مسلمانان در هنگام نماز با آن روبرو هستیم. در طول سال ها، بسیاری از ابزارهای جستجوی قبله با استفاده از برنامه های Google Maps توسعه یافته اند. به نظر می رسد اکثر آنها از یک الگوی اساسی پیروی می کنند. برخی از قبله یاب ها از خطوط افقی و برخی قبله یاب ها از دایره بزرگ استفاده می کنند. بنابراین دو قبله یاب مختلف می توانند نتایج کاملاً متفاوتی را ارائه دهند. در این مقاله روش های مختلف تشخیص جهت قبله و تعیین جهت قبله با گوشی را آموزش می دهیم، در صورتی که تجهیزاتی همراه خود ندارید و حتی به اینترنت متصل نیستید. جهت قبله را پیدا کنید.

چگونه قبله را تعیین کنیم؟

معنای لغوی کلمه عربی قبله «جهت» است. در متون اسلامی به جهتی که مسلمانان هنگام اقامه نماز به آن می ایستند اشاره دارد. مکان کعبه و مکان فعلی فرد که توسط GPS یا به صورت دستی تعیین می شود برای تعیین قبله استفاده می شود. این مسیر مستقیم ترین مسیر بین دو نقطه روی زمین است که به آن فاصله دایره بزرگ نیز می گویند.

این موقعیت با استفاده از فرمول هاورسین محاسبه می شود. گاهی اوقات خط به دلیل انحنای زمین خمیده به نظر می رسد. به خصوص در یک نقشه مسطح دیده می شود.

مطمئن شوید که جهت گیری صحیح است

قبله یاب با دستگاه قطب نما کار می کند. برای اطمینان از اینکه جهت تا حد ممکن دقیق است، توصیه می کنیم قبل از استفاده از قطب نما، آن را کالیبره کنید.

نحوه استفاده از نقشه گوگل برای تشخیص جهت قبله

خوشبختانه تکنولوژی امروزی رفع نیازهای انسان را آسان می کند. نیاز به عبادت نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس حتی اگر در مکانی دور افتاده هستید، اجازه ندهید که باعث غفلت شما از عبادت شود.

اما وقتی می خواهید در مکانی ناآشنا نماز بخوانید چه؟ در ادامه این مقاله راهنمای تعیین جهت قبله با گوگل مپ را ارائه می دهیم.

برای تعیین جهت قبله با گوشی خود باید GPS یا موقعیت مکانی تلفن همراه خود را فعال کنید. فقط صفحه را به نمای اصلی بکشید. سپس نماد مکان فهرست شده در منوی زمینه را پیدا کنید. روی منو ضربه بزنید تا فعال شود.

اگر این اولین بار است که GPS را روی دستگاه خود فعال می کنید، برای نتایج دقیق تر باید GPS را کالیبره کنید. برای انجام این کار، روی منوی «بهبود دقت موقعیت مکانی» ضربه بزنید. سپس ابزار را حرکت دهید تا فعال شود. سپس برنامه Google Maps را در تلفن همراه خود باز کنید. اگر این برنامه را ندارید می توانید آن را از گوگل پلی دانلود کنید.

پس از باز کردن برنامه، کعبه را در کادر جستجو تایپ کنید. صفحه گوشی نتایج مکان یابی کعبه را نشان می دهد. بزرگنمایی کنید تا کعبه روی صفحه باشد. فلش سبز رنگی را می بینید که محل کعبه را نشان می دهد.

برای تعیین دقیق جهت قبله با Google Map، بهتر است گوشی خود را در مکانی صاف و صاف قرار دهید.

جهت قبله را با گوشی به صورت آنلاین تعیین کنید

بهترین راه برای یافتن جهت دقیق قبله در هر مکانی استفاده از اپلیکیشن موبایل است. بهتر است این برنامه دارای ویژگی های قطب نما آنلاین و موقعیت مکانی قبله با استفاده از نقشه گوگل باشد.

برنامه HalalTrip.com همراه با برنامه HalalTrip برای iPhone، iPad و Android به شما این امکان را می دهد که هنگام سفر به راحتی جهت قبله خانه یا هر مکانی را پیدا کنید. اپلیکیشن موبایل HalalTrip فورا موقعیت شما را پیدا کرده و جهت قبله را نمایش می دهد.

در وب سایت HalalTrip.com کاربر به سادگی محل را وارد می کند و جهت قبله نمایش داده می شود.

جهت قبله را از توالت تشخیص دهید

تعیین قبله از روی سنگ توالت کمی مشکل است. محل قرارگیری سنگ حمام فقط دو جهت مخالف را نشان می دهد. اما محل دقیق قبله را نشان نمی دهد. بنابراین تنها جهت سنگ توالت نمی تواند برای تعیین قبله کافی باشد.

اما در شرایطی مانند کویر و خارج از شهر که دسترسی به جمعیت محلی امکان پذیر نیست، می توان بر اساس جهت سنگ توالت، محل تقریبی قبله را تعیین کرد. اگر قطب نما دارید بهترین راه برای تعیین قبله استفاده از آن است.

قبله نما چیست؟

قطب نماهای قبله قطب نماهای استانداردی هستند که جهت قبله را نشان می دهند. جهت تعیین می شود که کاربران سوزن قطب نما را با شماره شهر مشخص شده ارائه شده در دفترچه قطب نما هماهنگ کنند. این جهت ممکن است هنگام استفاده در داخل خانه دقیق نباشد.

خلاصه تعیین جهت قبله با گوشی

گوگل سرویس جدیدی را برای کمک به دعای مسلمانان در ماه مبارک رمضان راه اندازی کرده است. این موتور جستجوی محبوب به کاربران امکان می دهد با استفاده از سرویس قبله یاب خود، جهت دقیق کعبه را بیابند.

برای تعیین جهت قبله با گوگل مپ، می توانید به سادگی با جستجوی “قبله یاب” در گوگل و کلیک بر روی لینک مشخص شده از این سرویس استفاده کنید. همچنین می توانید مستقیماً با استفاده از پیوند qiblafinder.withgoogle.com از این سرویس بازدید کنید. (برای باز کردن پیوند، باید ابزار ضد مجازات را فعال کنید.)

3.8/5 – (12 امتیاز)

قبله به کدام سمت می رود؟ آیا راه هایی برای تعیین جهت قبله وجود دارد؟ قبله را می توانید به صورت آنلاین یا بدون ابزار و با آفتاب پیدا کنید. قبله، جهتی است که مسلمانان به سوی آن نماز می خوانند. این جهت نه تنها در احکام نماز بلکه در بسیاری از احکام اسلامی دیگر مانند ذبح حیوانات و دفن میت نیز حائز اهمیت است.

بسیاری از مردم خود را در جاهایی می بینند که نمی دانند جهت قبله کدام است و می پرسند چگونه جهت قبله را پیدا کنند. در این مطلب روش های مختلفی را برای یافتن جهت قبله برای شما گردآوری کرده ایم. ابتدا با قبله مسلمانان و علت تغییر آن آشنا شوید.

قبله به کدام سمت می رود؟

قبله را از بیت المقدس به کعبه تغییر دهید

قبله نماد توحید و جهت و نشانه اسلام و ادیان توحیدی است که ادیان الهی را از سایر ادیان جدا می کند و به عبادت انسان رنگی الهی می بخشد. خداوند برای هر امت از امتهای پیشین قبله خاصی قرار داده است تا در حاجت به سوی او متوسل شوند و دعا کنند و از توجه انحرافی دور بمانند.

قبله اول

بیت المقدس یکی از مقدس ترین اماکنی است که خاستگاه بسیاری از پیامبران بزرگ الهی بوده و در ادبیات اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مسجد الاقصی را باید به عنوان یکی از مقدس ترین مکان های اسلامی برای مسلمانان جهان توصیف کرد. این مسجد اولین قبله مسلمانان است که در زمان پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) به اذن خداوند به سمت این مسجد نماز می خواند و همچنین سومین حرم مطهر بعد از مسجد حرم و مسجدالحرام است. مسجد النبی در مکه و مدینه. به گفته مورخان مسجد الاقصی پس از بیت الله الحرام دومین مسجدی است که روی زمین ساخته شده است. نقل شده است که حضرت آدم علیه السلام چهل سال پس از بنای بیت الحرام به دستور خداوند آن را بنا کرد; بنابراین صرف نظر از اعتقادات مذهبی ما مسلمانان قدمت ساخت این مسجد بیش از هزار سال است و همین امر دلیل توجه همه دنیا به این مسجد خواهد بود. سیزده ماه در شهر مقدس مکه بر او دعا کرد. پیامبر پس از هجرت از مکه به مدینه و برقراری حکومت اسلامی، به سفر خود ادامه داد و مدتها به سوی قبله یهودیان (بیت المقدس) نماز خواند. این کار تا نیمه ماه رجب سال دوم هجرت ادامه داشت.

بهانه آوردن برای یهودیان

پیامبر اسلام (ص) کعبه را بسیار دوست می داشت. علت علاقه حضرت به کعبه را باید در علاقه زیاد ایشان به حضرت ابراهیم (ع) و آثارش جست. به علاوه کعبه قدیمی ترین خانه توحید بود. از طرفی حضرت می دانست که بیت المقدس قبله موقت مسلمانان است و می خواست حکم قبله کعبه را صادر کند و قبله نهایی را مشخص کند. سرزنش ها و تحقیرهای بیش از حد یهودیان مدینه نیز این انتظار را به اوج رسانده بود. اما چون پیامبر مشمول فرمان خدا بود، این درخواست را بیان نکرد. نیمه های شب از خانه بیرون می آمد و به آسمان نگاه می کرد و با نگاه های بی حوصله اش نشان می داد که عشق و علاقه زیادی در دل دارد.

پایان انتظار

پیامبر(ص) برای تغییر قبله مسلمانان لحظه شماری می کرد و منتظر ظهور خداوند بود. قرآن كريم لحظات انتظار را چنين بيان مي كند: «نگاه هاي پرمعناي شما را به آسمان مي بينم و شما را به قبله اي كه خشنودتان مي كند، برمي گردانيم». هفده ماه از ورود پیامبر به مدینه گذشته بود که انتظار پایان یافت و دستور تغییر قبله صادر شد. این دستور در روز پانزدهم رجب سال دوم هجری در حالی که دو رکعت نماز ظهر را در مسجد بنی سالم به سمت بیت المقدس می خواند به پیامبر ابلاغ شد. در همین حال جبرئیل امین نازل شد و بازوان پیامبر را گرفت و به خانه کعبه بازگرداند. مردان و زنانی که در مسجد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم الگو گرفته بودند به او اقتدا کردند و به کعبه بازگشتند و دو رکعت آخر نماز را به سوی کعبه خواندند. از آن روز به بعد کعبه قبله مستقل مسلمانان اعلام شد. این مسجد هنوز در شهر مدینه وجود دارد و به مسجد ذخبلاطین (دو قبله) معروف است.

کعبه

خانه کعبه شریف ترین مکان روی زمین است که از سوی خداوند به عنوان مرکز و پناهگاه امن معرفی شده و مقررات سختی برای جلوگیری از هرگونه درگیری و جنگ و خونریزی در این سرزمین مقدس وضع شده است. به طوری که نه تنها انسان ها از همه طبقات و گروه ها، بلکه حیوانات و پرندگان نیز در امنیت زندگی می کنند و هیچکس حق آسیب رساندن به آنها را ندارد. این قبل از ابراهیم و حتی در زمان حضرت آدم وجود داشت. قرآن کریم می فرماید: «اولین خانه ای که برای عبادت مردم ساخته شد در سرزمین مکه بود. » در نتیجه کعبه قدیمی ترین مرکز توحید و عبادت ذات خدا بود و نزد همه ساکنان جزیرة العرب گرانبها و احترام بود.

به سمت مسجد الحرام

یکی از برکات تبدیل قبله مسلمانان به خانه کعبه کوتاه کردن زبان مخالفان اسلام بود. یهودیان مسلمانان را سرزنش کردند و گفتند: در تورات می خوانیم که یکی از نشانه های پیامبر آخرالزمان نماز در دو قبله است در حالی که ما این علامت را در او نمی بینیم. » با این بیان مسلمانان نیز دچار تردید می شوند و پایه های حکومت اسلامی سست می شود. از سوی دیگر مشرکان نیز پیامبر (ص) را متهم به فراموشی خانه اول توحید کردند. تغییر قبله زبان دو گروه مخالف اسلام را بست. قرآن کریم با اشاره به این مهم می فرماید: ای پیامبر! هر جا که بیرون می روی، رو به مسجد الحرام کن تا مردم هیچ عذری بر علیه تو نداشته باشند.» این جهت نه تنها در احکام نماز، بلکه در بسیاری از احکام اسلامی دیگر مانند ذبح حیوانات و دفن حائز اهمیت است. مردگان بسیاری از افراد خود را در جاهایی می بینند که نمی دانند جهت قبله چیست و می پرسند چگونه جهت قبله را پیدا کنند در این مقاله روش های مختلفی را برای یافتن جهت قبله برای شما گردآوری کرده ایم.

بیشتر بدانید:

روش های تعیین جهت قبله

راه های تعیین جهت قبله به شما کمک می کند قبله را در هر جایی پیدا کنید.

جهت قبله را مشخص کنید

1- جهت قبله را با خورشید مشخص کنید

نوک (انتهای) سایه نشانگر را روی زمین [مثلا با سنگ] علامت گذاری می کنیم. مدتی صبر می کنیم (مثلاً ده تا بیست دقیقه بعد یا بیشتر) تا نوک سایه چند سانتی متر حرکت کند. اکنون مکان جدید سایه شاخص (که تغییر کرده است) را علامت گذاری می کنیم. حال اگر این دو نقطه را با یک خط به هم وصل کنیم جهت شرق به غرب را مشخص می کند. نقطه علامت گذاری اول ضلع غربی و نقطه دوم سمت شرقی را نشان می دهد. یعنی اگر طوری بایستیم که پای چپ را روی نقطه اول و پای راست را روی نقطه دوم قرار دهیم، رو به روی ما شمال را نشان می دهد و رو به خورشید (پشت سرمان) جنوب است. به سمت غرب جهت حرکت سایه خورشید بر روی زمین از غرب به شرق خواهد بود. یعنی در نیمکره شمالی، سایه ها در جهت عقربه های ساعت می چرخند. یعنی استفاده از آن در مناطق قطبی (عرض جغرافیایی بالای 60 درجه) توصیه نمی شود. این روش در شب های ماه کامل نیز قابل استفاده است: به جای خورشید از ماه استفاده کنید.

تعیین جهت قبله با خورشید

2- جهت قبله را با استفاده از خورشید به گونه ای دیگر مشخص کنید

اگر چوبی را به عنوان نشانگر به زمین بچسبانیم تا عمود بر زمین باشد، می بینیم که ارتفاع خورشید پس از طلوع خورشید به تدریج افزایش می یابد و تا ظهر که ارتفاع خورشید به حداکثر می رسد، سایه کوتاهتر می شود. طول سایه نشانگر به اختصار نهایی خود می رسد. در این زمان خورشید رو به جنوب و طرف مقابل آن شمال است. اما از ظهر به تدریج جهت خورشید به سمت غرب متمایل می شود و طول سایه شاخص بیشتر می شود.
با این حال، در محدوده بین 23.5 درجه، در زمان های خاصی از سال خورشید در بالا قرار دارد و به صورت عمودی می تابد، بنابراین هیچ سایه ای وجود ندارد. از آنجایی که مکه نیز این ویژگی را دارد، بنابراین در روزهایی که خورشید در زمان ظهر اسلامی در مکه اوج قرار دارد، با تعیین این زمان در هر افقی می توان شاخص نصب کرد و در مقابل امتداد سایه یا بالعکس. (بسته به افق) که جهت قبله مشخص شده است; و دو روز در سال است، این دو روز 7 ژوئن و 25 جولای است.

قبله به کدام سمت می رود؟

3- جهت قبله را از طریق ماه مشخص کنید

گردی هلال ماه در غرب 15 روز اول ماه قمری و در شرق 15 روز دوم است. قبله در ایران به سمت جنوب غربی است. وقتی جهت یافتیم، اگر دست راست خود را به سمت شرق و دست چپ خود را به سمت غرب بگیریم، به سمت شمال و پشت سر به سمت جنوب خواهد بود و اگر کمی به سمت غرب بپیچیم، متوجه می شویم. جهت. جنوب غربی که جهت قبله است.

تعیین جهت قبله با ماه

4- جهت قبله را با استفاده از ستارگان مشخص کنید

هفت ستاره در آسمان وجود دارد که شبیه یک غواصی هستند. اگر آب دب را در پنج ضرب کنیم (مانند چشم به آسمان پیشروی کنیم) ستاره شمال را پیدا می کنیم که جهت شمال را نشان می دهد. اگر رو به شمال بایستیم، پشت ما به سمت جنوب، دست راست ما به سمت شرق و چپ ما به سمت غرب است.

قبله به کدام سمت می رود؟

5- جهت قبله را از طریق ستارگان کهکشان راه شیری مشخص کنید

به لطف ستارگان کهکشان راه شیری می توانید جهت قبله را نیز بیابید. البته این کهکشان به دلیل وجود نورها در شهر قابل مشاهده نیست اما در بیابان به صورت یک خط سفید به وضوح قابل مشاهده است و در پایین این کهکشان بریدگی وجود دارد که دقیقا رو به روی خانه کعبه است. و جنوب غربی را نشان می دهد، ایستادن رو به این شیار به معنای ایستادن رو به قبله است.

راههای تعیین جهت قبله

6- جهت قبله را با ساعت مشخص کنید

الف) در منطقه معتدل شمالی: در ایران که در این منطقه قرار دارد به صورت زیر عمل می کنیم: ابتدا ساعت خود را روی زمان صحیح تنظیم می کنیم و نوک ساعت را به صورت افقی به سمت خورشید قرار می دهیم تا عقربه را بپوشاند. سایه آن در این حالت نصف شدن زاویه بین عقربه ساعت و عدد 12 ضلع جنوبی را نشان می دهد.
b) در منطقه معتدل جنوبی: ابتدا ساعت را روی زمان صحیح تنظیم کنید و عدد 12 را به صورت افقی در مقابل خورشید قرار دهید نیمساز زاویه بین عدد 12 و عقربه ساعت نشان دهنده امتداد شمالی است.

قبله به کدام سمت می رود؟

7- جهت قبله را با استفاده از قبرستان مسلمانان مشخص کنید

جنازه را با شانه راست رو به قبله دفن می کنند.

منبع: صداسیما/ بیتوته.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا