چطور تصمیم به طلاق بگیرم

تصمیم به طلاق می تواند به یک کابوس بی پایان تبدیل شود زیرا به هر حال پایان دادن به یک زندگی مشترک کار آسانی نیست. در جلسات مشاوره قبل از طلاق و جدایی، شرایط آمادگی برای طلاق توسط روانشناس بررسی می شود تا بهترین تصمیم گرفته شود. به هر حال در این مقاله ویکی روان به بررسی شرایط تصمیم گیری قطعی طلاق از دیدگاه روانشناسی خواهیم پرداخت.

لیست موضوعات بررسی شده

همه چیز درباره تصمیم به طلاق

وبلاگ روانشناسی عمومی روان ویکی را دنبال کنید.

اگر به فکر طلاق و جدایی هستید، احتمالاً نشانه های طلاق را در زندگی خود دیده اید و با یکی از سخت ترین تصمیمات زندگی بزرگسالی خود مواجه خواهید شد. بسیاری از زوج ها به سختی در مورد ماندن یا طلاق فکر می کنند.

اگر در تصمیم گیری در این مورد مشکل دارید، ادامه مطلب را بخوانید تا در مورد طلاق تصمیم بهتر و عاقلانه تری بگیرید.

مشاوران روانشناسی مرتبط با این سوال

چه بخش هایی از زندگی شما تحت تأثیر تکالیف است؟

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که بدون تصمیم قطعی طلاق تا زمانی که در نهایت از تصمیم طلاق راضی نشوید، چه بخش هایی از زندگی شخصی و مشترک شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

1- سلامتی شما

اگر خوب نمی خوابید یا ورزش نمی کنید و غذاهای سالم می خورید، سلامتی شما در خطر است.

2- کار شما

شغل شما ممکن است به دلیل بدخلقی و عدم توجه شما به خطر بیفتد، صرفاً به این دلیل که به اندازه کافی تمرکز ندارید و روحیه شما خوب نیست.

3- سایر روابط شما

کودکان، دوستان و سایر اعضای خانواده ممکن است غم، ناامیدی، بی حوصلگی، ترس، عصبانیت و بلاتکلیفی شما را احساس کنند و درگیر مشکلات و سختی های طلاق شوند که اصلا خوب نیست.

این مقالات را در ویکی روآن حتما بخوانید:

به این فکر کنید که با کدام یک احساس بهتری خواهید داشت، ازدواج یا طلاق؟

فرقی نمی کند که شما تصمیم به طلاق توافقی گرفته اید یا هر نوع طلاق دیگری، تصمیم به طلاق مربوط به در نظر گرفتن جنبه های مختلف زندگی است و قبل از تصمیم گیری جدی برای طلاق خوب باید همه موارد را در نظر بگیرید. . ، برای اینکه شما هم مثل خیلی از زوج ها پشیمان شوید بعدا طلاق نگیرید.

پاسخ این سوال که ازدواج بهتر است یا طلاق را فقط خود شما می دانید (اگر مردد هستید و نمی دانید کدام بهتر است، حتما قبل از طلاق به مشاوره روانشناسی مراجعه کنید).

گاهی یک ازدواج ارزش ماندن دارد و گاهی نه

مهم است که با واقعیت های طلاق روبرو شوید و فقط خیال پردازی نکنید.

وقتی چنین تصمیماتی می گیرید که زندگی را تغییر می دهد، به این فکر کنید که چه چیزی را از دست خواهید داد و روی چیزهایی که ممکن است به دست آورید حساب نکنید. اگر دلیل اصلی طلاق شما عدم رضایت است، به عواملی فکر کنید که زندگی شما را تاریک کرده است، شاید شما هم بی تقصیر نیستید!

هنگام تصمیم گیری نهایی برای طلاق، بهتر است این سوالات را از خود بپرسید:

آیا احساس می کنید هیچ کاری نمی توانید انجام دهید تا رابطه خود را پایدار کنید؟

آیا نسبت به همسرتان بی تفاوت هستید؟

آیا به دلیل رفتار بد یا بی تفاوتی همسرتان تصمیم به طلاق و جدایی گرفته اید؟

آیا بخشش، امید و صبر شما تمام شده است؟

آیا سابقه طولانی اعتیاد یا خیانت وجود داشته است؟

آیا صمیمیت شما نه تنها در سطح جنسی، بلکه از نظر صمیمیت عاطفی، محبت و شادی کاهش یافته است؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، ممکن است در پایان زندگی مشترک خود باشید. احساس بی توجهی یا جدا شدن از نظر عاطفی، نشانه قوی این است که ازدواج شما به پایان رسیده است.

قبل از تصمیم نهایی برای طلاق چه باید کرد؟

امروز شرایط تغییر کرده و ابزارهای پیشگیری از طلاق کارساز نبوده و فرد به جدایی قطعی نزدیک شده است، اما شرایط آمادگی برای طلاق چیست؟

سعی کنید استرس را در زندگی خود کاهش دهید

برای نجات یا کنترل بیشتر زندگی خود برنامه ریزی کنید. ممکن است هرگز نیازی به استفاده از آن نداشته باشید، اما همچنان داشتن آن خوب است

قوی و آرام باشید تا بر همه مشکلات آینده غلبه کنید

اگر سلامت جسمی یا روحی شما به جدایی شما از همسرتان بستگی دارد، باید آن را در اولویت خود قرار دهید.

ممکن است برای حل مسائل زندگی زناشویی خود به زمان تنهایی نیاز داشته باشید. حتی تنها ماندن در آخر هفته می تواند به شما کمک کند تا تصمیم خود را برای طلاق حل کنید و به آن فکر کنید.

بسیاری از افراد از این فرصت استفاده می کنند و متوجه می شوند که باید چه کاری انجام دهند، زیرا یکی از مهم ترین دلایل طلاق در ایران عجله زوج ها برای جدایی و تصمیم گیری عاطفی نادرست است.

سوالاتی که باید پرسید:

اصلا میدونی طلاق یعنی چی و چرا تصمیم به جدایی گرفتی؟

آیا هنوز نسبت به شریک زندگی خود احساسی دارید؟

آیا واقعا متاهل هستید یا زندگی زناشویی شما یک ازدواج ساختگی است؟

آیا واقعاً آماده طلاق هستید یا فقط تهدید می کنید؟ آیا این تعبیری برای ترساندن همسرتان است؟

آیا این تصمیم برای طلاق بر اساس خودآگاهی است یا یک تصمیم واکنش عاطفی است؟

هدف شما از طلاق چیست؟

آیا علائم و نشانه های طلاق عاطفی از همسرتان را در زندگی می بینید؟

آیا درگیری درونی خود را برای طلاق حل کرده اید؟

آیا می توانید عواقب ناخوشایند طلاق را تحمل کنید؟

آیا آماده هستید که کنترل زندگی خود را به شیوه ای مسئولانه و بالغ به دست بگیرید؟

چه زمانی به دنبال کمک حرفه ای باشیم؟

اگر به فکر طلاق هستید، حتی اگر تنها هستید، با یک مشاور طلاق حرفه ای که با زوجین کار می کند مشورت کنید، حتما فردی را انتخاب کنید که تجربه خوبی از کار با زوج ها داشته باشد.

گاهی اوقات یک روانشناس با درک ناکافی از تعاملات رابطه، رابطه را سریعتر به پایان می رساند، بنابراین در انتخاب خود دقت کنید.

هر دوی شما می توانید مشاوره تشخیصی را امتحان کنید، نوعی مشاوره که به زوج ها کمک می کند تصمیم بگیرند که آیا می خواهند به رابطه خود پایان دهند یا روی آن کار کنند.

اگر مطمئن نیستید که چه زمانی باید به دنبال مشاوره طلاق باشید، برای روشن شدن موارد اینجا را کلیک کنید.

فراموش نکنید که به جلو بروید

اگر تصمیم به طلاق دارید، باید با خودتان صادق باشید. به یاد داشته باشید، اگر ازدواج شما شکست خورد، به این معنی نیست که شما شکست خورده اید. برخی از روابط ناسالم کارساز نیستند و قطع رابطه بهترین راه است.

ما قصد تبلیغ و ترویج طلاق را نداریم، اما به دلیل ترس از طلاق، بسیاری از زوج ها در نهایت به زندگی مشترک می پردازند که هیچ لذت و فایده ای برای آنها ندارد.

همچنین قبل از اینکه تصمیم به طلاق بگیرید باید از تمام اشتباهاتی که منجر به جدایی می شود آگاه باشید تا ناخودآگاه از هم جدا نشوید.

مشاوران روانشناسی مرتبط با این سوال

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

آماده شدن برای طلاق زمان می برد و باید صبور باشید!

روآن ویکی

سایت روانشناسی ویکی روان محیطی صمیمی و امن برای کسب دانش مرتبط با زندگی شخصی و اجتماعی بر اساس روانشناسی است. شما می توانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بگذارید تا روانشناسان ویکی روان در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

دکمه بازگشت به بالا

تصمیم گیری در مورد اینکه آیا ازدواج شما تمام شده است یا خیر و پاسخ دادن به این سوال “آیا باید طلاق بگیرم؟” » «انتخاب آسانی نیست. به خصوص پس از تلاش برای حفظ رابطه ای بدون عشق. این مقاله به برخی از رایج ترین علائمی که ممکن است به سؤال شما پاسخ دهد اشاره می کند:

تصمیم به طلاق گرفتن

طلاق بگیرم؟ اگر در شرایطی در زندگی زناشویی خود قرار دارید که این سوال را از خود می پرسید یا اگر تصمیم به طلاق دارید، مطمئناً به دنبال نشانه هایی برای پاسخ به سوالات خود هستید. این نشانه ها لزوماً به این معنی نیست که ازدواج شما به پایان رسیده است، اما نشان می دهد که زندگی مشترک شما در خطر جدایی است و باید به فکر راه حل باشید.

نشانه های طلاق

هیچ وقت بحث نمی کنید.

باور کنید یا نه، قرار است در زندگی مشترک با هم دعوا کنید. سکوت و اجتناب می تواند به یک رابطه آسیب برساند. دکتر جولیانا موریس، کارشناس روابط، می‌گوید: «وقتی دیگر نمی‌توانید در یک رابطه اذیت شوید، به این معنی است که چیزی از دست رفته است.

اگرچه همه بحث ها موفقیت آمیز نیستند، اما خوب است که بتوانیم مشاجره را به گونه ای حل کنیم که به نفع ازدواج باشد.

برنده شدن همه چیز است.

در حالت ایده آل، در یک زندگی مشترک، شما می خواهید تعارض به گونه ای حل شود که رابطه حفظ شود. اگر جنگ بیشتر برای “برنده شدن” باشد تا نجات رابطه، این پرچم قرمز می تواند به تصمیم طلاق تبدیل شود.

شما می خواهید همسرتان را تحریک کنید.

اگر در دانستن اینکه آیا باید طلاق بگیرید یا نه مشکل دارید، یک قدم به عقب بردارید و به نحوه رفتار خود با همسرتان نگاه کنید. وقتی دائماً آزمایش می کنید که چقدر می توانید قبل از انفجار ازدواج خود فشار بیاورید، خود را برای طلاق آماده می کنید. سانی جوی مک میلان، نویسنده کتاب Unhitched، می‌گوید که هرگاه می‌خواهید سطح تحمل شریک زندگی خود را آزمایش کنید، ممکن است ناخودآگاه بخواهید به آن پایان دهید، اما از انجام آن بترسید.

شما خود واقعی تان را پنهان می کنید.

طلاق بگیرم؟ آیا شما در زندگی مشترک خود واقعی خود هستید؟ اگر پاسخ شما منفی است، طلاق ممکن است یکی از راه حل ها باشد. لورن لیک، کارشناس روابط و قاضی دادگاه می گوید اگر احساس می کنید همسرتان با دیدن واقعیت زندگی شما، شما را طرد می کند، غیرممکن است که یک رابطه رضایت بخش داشته باشید و بهتر است در مورد تصمیم طلاق دو بار فکر کنید.

«وقتی مجبورید دائماً خود را فیلتر کنید یا اعتقادات خود را از شریک زندگی خود دور نگه دارید، نشان دهنده عدم احترام در رابطه شماست. و حل این مشکل دشوار است. »

شما هرگز «ما» نیستید.

ازدواج نیاز به کار گروهی دارد که به معنای گرد هم آمدن برای یک هدف مشترک است. اگر ازدواج شما به جای «ما» دو «من» شده است، احتمالاً پاسخ این سؤال را می‌دانید که «آیا طلاق بگیرم یا نه؟»

آیا شما مدام از خود می پرسید که آیا طلاق بگیرم؟

اگر دائماً در مورد طلاق یا عدم تصمیم گیری ندارید، این نشانه آن است که ازدواج شما ممکن است در آستانه خطر باشد یا اینکه طلاق راه حل بهتری برای زندگی مشترک شما است.

آیا هنوز نسبت به شریک زندگی خود احساسی دارید؟

بسیاری از افرادی که می گویند می خواهند طلاق بگیرند، هنوز احساسات شدیدی نسبت به شریک زندگی خود دارند، اما به دلیل جنگ قدرت در رابطه، صمیمیت وجود ندارد. اگر هنوز احساسات دارید، بهتر است قبل از تصمیم به طلاق روی رابطه خود کار کنید و از زوج درمانی کمک بگیرید. در غیر این صورت، احساس از دست دادن شما را فرا خواهد گرفت و ممکن است پس از طلاق وضعیتی بدتر از وضعیت فعلی خود پیدا کنید.

اگر هیچ احساسی نسبت به همسر خود ندارید و در حین تلاش برای بهبود روابط خود، هیچ احساسی بین شما ایجاد نشده است، شاید پاسخ سوال طلاق بله یا خیر باشد.

آیا واقعاً ازدواج کرده اید؟

برای ازدواج واقعی، یک زن و شوهر باید رابطه ای ایجاد کرده باشند که شامل «ما» باشد. بسیاری از افرادی که قصد طلاق را دارند هرگز ازدواج نکرده اند. آنها ممکن است بچه ها را بزرگ کرده باشند و خانه مشترکی داشته باشند، اما در این فعالیت ها از موقعیت رقابت شرکت می کنند تا یکپارچگی. اگر در رابطه خود یک “ما” واقعی ایجاد نکرده اید، وقت آن است که یا متعهد شوید و یاد بگیرید که چگونه این کار را انجام دهید، یا این واقعیت را بپذیرید که هرگز واقعاً ازدواج نکرده اید.

آیا شما واقعاً آماده طلاق هستید یا فقط تهدید می کنید؟

وقتی فکر می کنی که آیا من باید طلاق بگیرم؟ یا در شرف تصمیم گیری برای طلاق هستید، از خود بپرسید آیا آماده جدایی هستید؟ مردم اغلب تهدید به طلاق می کنند. دلایل این تهدید ممکن است:

عصبانیت و ناامیدی.

به دست آوردن قدرت و کنترل بر شخص دیگر.

انگیزه تغییر واقعی در خود یا شریک زندگیتان.

نوسانات شدید در ازدواج

افرادی که مدام تهدید به طلاق می کنند اعتبار خود و شریک زندگی خود را از دست می دهند. اگر فکر می کنید تصمیم خود را در مورد طلاق گرفته اید و آماده انجام آن هستید، مشاوره قبل از طلاق را انتخاب کنید.

آیا این یک تصمیم آگاهانه است یا یک تصمیم واکنش عاطفی؟

آماده بودن برای طلاق از شریک زندگی خود به این معنی است که بتوانید تصمیمی واضح و غیر عاطفی بگیرید که بتوانید در طول زمان آن را حفظ کنید. طلاق به این معنی است که می توانید هرگونه وابستگی عاطفی قوی به طرف مقابل را رها کنید. تصمیمات احساسی در صورت اجرا ماندگار نیستند و مشکل اساسی را حل نمی کنند. افرادی که از روی عصبانیت طلاق می گیرند حتی پس از پایان طلاق نیز عصبانی می مانند. مطمئن شوید که به سوال “آیا طلاق بگیرم؟” مبتنی بر منطق و مشاوره با زوج درمانی است.

آمادگی برای طلاق به معنای داشتن وابستگی عاطفی کمتر به فردی است که از او جدا می‌شوید، از سوی دیگر، فرآیند طلاق خود احساس خشم، بی‌اعتمادی و صدمه خواهد بود.

آیا می توانید از پس عواقب ناخوشایند طلاق برآیید؟

طلاق تغییر و اندوه می آورد. زیرا از دست دادن رویای یک “خانواده شاد” صدمه، ناامیدی، تنهایی، شکست، طرد شدن، نارسایی همه می توانند به روح حمله کنند. برای آماده شدن برای فراز و نشیب های طلاق، داشتن یک سیستم حمایتی از اعضای خانواده و دوستان ضروری است.

یکی از سخت ترین عواقب طلاق، کنار آمدن با درد دیگران است، چه فرزندان، خانواده یا دوستان، زیرا طلاق بر زندگی بسیاری از افراد تأثیر می گذارد.

آیا حاضرید زندگی خود را به روشی مسئولانه و بالغانه کنترل کنید؟

چه تصمیم به طلاق بگیرید و چه همسرتان تقاضای طلاق کند، هر دو موقعیت یک چیز مشترک دارند: ازدواج در حال پایان است. نحوه واکنش افراد به این واقعیت تعیین کننده نوع طلاق و آینده آنهاست. نگرش شما تعیین کننده نوع طلاق شما خواهد بود. اگر حاضر نیستید به طور بالغ مسئولیت زندگی خود را پس از طلاق به عهده بگیرید، آماده نیستید که از هم جدا شوید و اوضاع پس از طلاق بدتر از الان خواهد شد.

آیا طلاق بگیرم؟

اگر تمایلی به تغییر وضعیت مالی، سبک زندگی یا سنت های خود ندارید، آمادگی طلاق را ندارید.

اگر نمی توانید ناراحتی و عصبانیت فرزندانتان را بپذیرید، آمادگی طلاق را ندارید.

اگر نمی توانید ناامنی، ترس و ناشناخته ها را بپذیرید، آمادگی طلاق را ندارید.

اگر حاضر نیستید همسرتان را از نظر روحی، عاطفی و روحی رها کنید، آمادگی طلاق را ندارید.

سه مشکل طلاق

زوج هایی که با احتمال طلاق روبرو هستند با یکی از سه معضل روبرو هستند:

معضل اول طلاق

میخوام طلاق بگیرم ولی نمیدونم طلاق بگیرم یا نه! از آنجایی که طلاق بر زندگی فرزندان شما و همچنین سبک زندگی، امور مالی و سرمایه گذاری های زناشویی شما تأثیر می گذارد، فشار برای تصمیم گیری «درست» بسیار زیاد است. متاسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد. بهتر است تصمیمی بگیرید که نه احساسی باشد و نه تحت تاثیر خودخواهی شما.

معضل دوم طلاق

من نمی خواهم طلاق بگیرم، همسرم می خواهد. قرار گرفتن در این مکان واکنشی باعث می شود که احساس کنید از کنترل خارج شده اید و مانند یک قربانی درمانده هستید. هنگامی که زندگی شما جلوی چشمانتان تغییر می کند، بدون اینکه تأثیری بر نتیجه داشته باشید، ویرانگری عاطفی شدیدی را تجربه خواهید کرد. در حل این مشکل باید از خود بپرسید آیا می خواهید در یک مکان آشنا و توهم ازدواج بمانید؟ وقتی احساس می کنید از همسرتان آسیب دیده اید، تشخیص و کنار آمدن با مشکلات ازدواج آسان نیست.

معضل سوم طلاق

من فقط می خواهم طلاق بگیرم زیرا ازدواجم به نتیجه نمی رسد. اگر این مشکل شماست، می خواهید با سرزنش شریک زندگی خود از مسئولیت دوری کنید. نگرانی و عصبانیت زیادی در مورد اینکه چگونه شریک زندگی شما انگیزه این تصمیم را گرفته است، وجود خواهد داشت. میزان سر و صدای ایجاد شده توسط این سرزنش مستقیماً با عدم تمایل شما به خطر ابراز ترس و اندوه متناسب خواهد بود. اگر این اتفاق نیفتد، روند طلاق با تنش و درگیری همراه خواهد بود.

عنصر مشترک در بین هر سه معضل یافتن پاسخ این سوال است که “آیا باید طلاق بگیرم؟” » ترس است. در گروه اول ترس از اشتباه و اشتباه وجود دارد، گروه دوم با انکار هرگونه مشکل یا اعتراف به دلبستگی به افراد آشنا از آن پنهان می‌شوند و گروه سوم از هر گونه مسئولیتی می‌ترسند. نتیجه در هر سه حالت طلاق های کشنده، جنگی، پی در پی خواهد بود.

برای اینکه طلاق یک فرآیند مشارکتی و محترمانه باشد، زن و شوهر باید تمایل داشته باشند که زندگی خود را در همه سطوح از هم جدا کنند. از نظر قانونی، عملی و عاطفی. برای این کار بهتر است زوجین از مشاور طلاق کمک بگیرند. وکیل طلاق توافقی

 نتیجه گیری

 طلاق فرآیندی بسیار پیچیده و سخت است. طلاق، رهایی از یک وابستگی و در کمترین حالت یک عادت نسبت به زندگی کردن با شخصی دیگر، وابستگی های اقتصادی، اجتماعی و … است و شما در تصمیم گیری برای طلاق ، انتخاب می کنید که تمام این رشته های مرتبط و وابستگی ها را از بین ببرید. هنگامی که از خودتان می پرسید که آیا طلاق بگیرم؟ پاسخ دادن به آن تحت تاثیر بسیاری از شرایط و سوالات فرعی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند. اما بهتر است به تنهایی این تصمیم را نگیرید. کمک گرفتن از یک مشاور ازدواج برای بهبود رابطه و در صورت نیاز آماده شدن برای طلاق، به شما و همسرتان کمک خواهد کرد.

4.6/5 – (390 امتیاز)

تنهایی یک عامل مخرب است. روانشناسان پیشنهاد می کنند در ابتدا هر دو طرف به دنبال روش ها و شروع دوباره رابطه باشند و آخرین راه حل طلاق است. برای تصمیم گیری صحیح، فرد باید اعتماد به نفس داشته باشد، بتواند عشق و نیاز را تشخیص دهد و ارزش های خود را به درستی شناسایی کند.

بسیاری از زوج ها پس از مدتی از زندگی خود به این نتیجه می رسند که نمی توانند زندگی مشترک خود را ادامه دهند و تصمیم به طلاق می گیرند. در این بخش با این موضوع بیشتر آشنا می شوید و نکات اساسی که برای طلاق باید رعایت کنید را به شما می گوییم.

برای تصمیم گیری برای طلاق این نکات را بدانید

تحقیقات نشان می دهد که تنهایی یک عامل مخرب است. کارشناسان و روانشناسان پیشنهاد می کنند که به جای طلاق، هر دو طرف به دنبال راه حل هایی برای اجتناب از طلاق و بازسازی رابطه باشند.

برای تصمیم گیری صحیح، انسان باید به خود اطمینان داشته باشد، بتواند عشق و نیاز را تشخیص دهد، ارزش های خود را به خوبی بشناسد و…

به ندرت شنیده ایم که کسی بگوید خوشبختی نتیجه بریدن گره ها (باز نکردن آن ها) است یا کسی بگوید شاد زیستن در زندگی نتیجه توانایی طلاق است. یکی از مهم ترین راه های شاد کردن مردم ارتباط با دیگران است و بخش مهمی از زندگی ماست. و برعکس، کسانی که از ارتباط با دیگران اجتناب می کنند، مضطرب و سردرگم به نظر می رسند.

با این حال، ممکن است افراد زیادی را بشناسید که اگر نمی توانستند در زمان مناسب طلاق بگیرند و از هم جدا شوند، امروز خوشحال نمی شدند. بدون شک این افراد زمانی که تصمیم به طلاق گرفتند احساس خوشبختی نمی کردند اما احساس می کردند ادامه زندگی با این شرایط برایشان سخت است. بسیاری از ما روابطی را دیده یا تجربه کرده ایم که به کندی یا کندی پایان یافته اند. اغلب حتی مشاوران ازدواج وقتی می بینند که یک رابطه به دلیل خشونت، نداشتن آزادی های شخصی، رنج و مشکلات به بن بست رسیده است، طلاق را به افراد پیشنهاد می کنند. زندگی کوتاه تر از آن است که بتوان در غم و سختی زندگی کرد، شادی بخش ماست و باید آن را در زندگی داشته باشیم.

در این مقاله به نکات و اصولی می پردازیم که باید در این مسیر رعایت کنید. و می خواهیم بدانیم چگونه به این نتیجه برسیم که طلاق راه حل نهایی است. چه اتفاقی می افتد وقتی تصمیم می گیریم به یک رابطه پایان دهیم و این تصمیم را جدی دنبال کنیم؟ اکثر مردم از فرمول صحیح برای تصمیم گیری پیروی نمی کنند، حتی اگر فکر کنیم که آن فرمول ها کارساز بوده و پیش بینی درستی کرده اند. مطالعات نشان می دهد که نسبت احساسات مثبت به منفی زمانی که تصمیم به طلاق می گیرید تغییر می کند.

این نسبت برابر با اصل پارتو 20/80 است. تئوری رابطه 20/80 به این معنی است که در یک رابطه سالم باید 80 درصد نیازهای خود را در ازدواج برآورده کنید و 20 درصد را رها کنید. بنابراین، اگر احساس می کنید که جنبه منفی رابطه شما با همسرتان به 21 درصد می رسد، در منطقه خطر قرار می گیرید، اما حتی اگر تصور کنیم که این نسبت بسیار منفی شده است و این وضعیت برای مدت طولانی وجود داشته است، شما قبل از طلاق نیز باید به نکات مهم توجه کرد.

تحقیقات نشان می دهد که ما صرفاً بر اساس عقل و منطق تصمیم به طلاق نمی گیریم، بلکه سعی می کنیم 20 درصد تغییر ناپذیر را بپذیریم و درصدد افزایش نسبت مثبت آن هستیم. در هر صورت، ما باید بیشتر احساس جدایی از رابطه خود کنیم. برای به دست آوردن این حس باید چندین مرحله را طی کرد.

عشق و نیاز را از یکدیگر جدا کنید

شما می توانید کسی را دوست داشته باشید اما نتوانید خواسته های خود را از طریق او برآورده کنید. این اصل برای شما بسیار مهم است که نیازهای خود را شناسایی کنید و بررسی کنید که آیا نیازهای شما توسط طرف مقابل برآورده می شود یا خیر. همه ما انسان ها نیازهایی داریم که فعلا نمی توان آنها را برآورده کرد و باید برویم و آنها را برای خودمان حل کنیم و به همین دلیل نباید انتظار داشته باشیم که کسی آنها را حل کند، اما وقتی حتی کسانی که به شما می گویند باید کاملاً باشید. مستقل باشید و فقط به خودتان تکیه کنید و از دیگران هیچ انتظاری نداشته باشید، مراقب باشید. از دیدگاه آنها، یک زن با یک ربات تفاوتی ندارد. وقتی بتوانید نیازهای خود را بدون شرم و خجالت بیان کنید، می توانید آنها را احساس کنید و در صورت عدم پاسخگویی به آنها پاسخ دهید.

بیشتر بخوانید: حقایق خواندنی در مورد طلاق که نمی دانستید!

تمام عواملی که به رابطه آسیب می زند را شناسایی کنید

شما دقیقاً سیستم ارزش گذاری را خودتان تنظیم کرده اید و می دانید که چه نیازهایی دارید. بنابراین باید هر چه سریعتر مولفه هایی که باعث عبور این خط قرمز می شوند را شناسایی کنید. این سناریو را در نظر بگیرید: زنی که سال‌ها مورد بی‌احترامی و بی‌توجهی قرار گرفته، اکنون به این نتیجه می‌رسد که مهم‌ترین عنصر و ارزش برای او خود زندگی است. شوهر این زن آنقدر از کنترل خارج شده که زندگی اش به تهدید تبدیل شده است. زن در مقطعی با خود می گوید که اگر بتواند به سلامت از این رابطه خارج شود، خوشحالی و امید به زندگی اش باز می گردد. و با گذشت زمان متوجه می شود که استانداردهای او در زندگی چقدر پایین بوده است.

برای خودت ارزش قائل باش

همه ما برای خودمان استانداردهایی داریم و اگر از آنها فراتر برویم احساس محدودیت می کنیم. به قول معروف عشق چشم خیلی از جوانان را کور می کند و باعث می شود ارزش های خودشان را فراموش کنند و به راحتی از کنارشان بگذرند. فهرستی از ارزش های خود تهیه کنید و آنها را رتبه بندی کنید. برای مثال، با خود فکر کنید که احترام، گذشت، فداکاری و گذشت، مهربانی، مراقبت مشترک، تأثیر متقابل، روابط جنسی و محبت چقدر برای شما ارزشمند است. در واقع، این در مورد عشق، مراقبت، توجه، پذیرش و درک متقابل است، اما این عناصر می تواند برای همه متفاوت باشد. واقعا عشق برای شما چه معنایی دارد؟ این اجزا را بررسی کنید و همه آنها را بر اساس دسته بندی خود طبقه بندی کنید.

اعتماد به نفس داشته باشید

اگر از نظر روانی می ترسید و اعتماد به نفس بالایی ندارید، طلاق نمی گیرید. تحقیقات زیادی نشان می دهد که این نگرانی ها ناشی از ترس از پشیمانی، احساس انزوای اجتماعی، شرم و ناتوانی در ایجاد یک رابطه جدید است. به این جملات فکر کنید: من به اندازه کافی خوب نیستم زیرا به اندازه کافی زیبا نیستم، نمی توانم شریک جدیدی برای زندگی خود انتخاب کنم زیرا پر از نقص هستم. اینها چند نمونه از کلماتی است که با آنها ذهن خود را خسته می کنیم و به همین دلیل می توانیم در صمیمیت خود رنج زیادی ببریم. با کمک خانواده یا دوستان مورد اعتماد خود و یک روانشناس مجرب، می توانید بهترین دوست خود شوید و بهترین تصمیم را برای زندگی خود در زمان مناسب بگیرید.

همه جوانب را در نظر بگیرید

اگر ترک زندگی یا فردی برای شما خطرات مختلفی را از نظر زندگی به همراه دارد و خطرات زیادی را به همراه دارد، می توانید از تصمیم خود برای طلاق صرف نظر کنید. شما باید از امنیت خود کاملا مطمئن باشید. افراد وابسته و ضعیف نمی توانند کسی را ترک کنند. ترک یک فرد غیرقابل کنترل و غیرقابل پیش بینی تهدید کننده زندگی است. برای رهایی از این احساس باید برنامه ریزی دقیق و منظمی برای نجات جان خود داشته باشید. اگر زندگی شما در خطر است، باید عاقلانه کار کنید و تصمیم درستی برای ادامه زندگی مشترک بگیرید.

قبل از تصمیم گیری برای طلاق، بهتر است مراحل ذکر شده را برای توانمندسازی، شناخت بهتر خود و شناسایی نیازها و ارزش های خود دنبال کنید. دنیا جایی است که می توانید خودتان باشید، شاد باشید و شاد زندگی کنید. با کسی باشید که می خواهد شما را در دنیا خوشحال کند و از شما حمایت کند. وقتی بتوانید خودتان را درک کنید، می توانید متوجه شوید که چه چیزی برای شما نیست و چه چیزی مال شماست.

مطلب پیشنهادی: روزهای سخت بعد از جدایی و طلاق را چگونه تحمل کنیم؟

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا