چطور به شخص افسرده کمک کنیم

آیا در میان دوستان، خانواده، آشنایان و همکاران خود با فردی برخورد کرده اید که علائم افسردگی داشته باشد؟ یک فرد افسرده نیاز به درمان دارد و بسته به نوع و درجه افسردگی راه حل هایی برای او وجود خواهد داشت. اما اگر می خواهید شروع به کار کنید و به این افراد کمک کنید، با ما همراه باشید.

افسردگی ناگهانی اتفاق نمی افتد. افسردگی فرد بر سایر افراد نیز تأثیر می گذارد و آنها را تحت تأثیر اثرات مسری ناشی از این بیماری قرار می دهد. در این موارد، اعضای خانواده و دوستان بیمار احساس درماندگی می کنند و نمی دانند چگونه با فرد افسرده ارتباط برقرار کنند و چگونه به فرد مورد علاقه خود کمک کنند.

این واقعیت که فرد افسرده می تواند خواسته های خود را بیان کند، چیز بسیار خوبی است و به خانواده و دوستانش کمک می کند تا بدانند در مورد چه چیزی با آنها صحبت کنند یا چه کاری می توانند برای آنها انجام دهند. Raymond MD بنیانگذار روانپزشکی و مدیر کلینیک اختلالات عاطفی است که در دانشکده پزشکی جان هاپکینز در بالتیمور واقع شده است. وی در این زمینه می گوید: مهارت های ارتباطی بیمار به شدت کاهش می یابد و ارتباط با دیگران برای او مشکلی جدی می شود و از ابراز احساسات خجالت می کشد. یک فرد افسرده فکر می کند که مورد قضاوت منفی قرار خواهد گرفت.

نحوه رفتار هر یک از اعضای خانواده در این شرایط ممکن است متفاوت باشد و ممکن است ندانند چگونه با این موقعیت کنار بیایند. هر فردی ممکن است رفتار متفاوتی برای مقابله با مشکل افسردگی داشته باشد. در اینجا نکات کلی برای بهبودی بیمار را بیان کرده ایم که او و شما را امیدوارتر و سپاسگزاری می کند.

سعی کنید در مورد افسردگی و سایر اختلالات رفتاری اطلاعات کسب کنید

شما به تنهایی نمی توانید فرد را به طور کامل درمان کنید، اما با اطلاع از بیماری افسردگی، می توانید فرد افسرده را بهتر درک کنید و متوجه شوید که او از چه نوع اختلال رفتاری رنج می برد. خواندن در مورد بیماری یک فرد به شما این احساس را می دهد که می توانید موقعیت را کنترل کنید و همچنین به شما صبر بیشتری برای تحمل موقعیت های آشفته و ناامید کننده ای که ایجاد می شود، می دهد.

برای شروع در مقاله زیر به معرفی برخی از وب سایت ها در این زمینه پرداخته ایم:

وب سایت www.familyaware.org به خانواده ها کمک می کند افسردگی و ناهنجاری های ناشی از رفتار دوقطبی را بشناسند و به درمان آن ها بپردازند تا فرد بیمار بهبود یابد و در نتیجه از خودکشی او جلوگیری کند.

www.dbsalliance.org همچنین منبع خوبی برای آموزش عشق، امید و تفاهم بین اعضای خانواده است. این وب سایت طیف گسترده ای از منابع علمی با موضوع خانواده و سایر اطلاعات را ارائه می دهد، از جمله؛ نحوه کمک به فردی که در شرایط بحرانی قرار دارد، ارائه مشاوره در مورد علائم بیماری و درمان آن، کمک به وضعیت رابطه و غیره.

وب سایت www.nami.org همچنین یک گروه حمایتی برای راهنمایی و راهنمایی برای اعضای خانواده، مراقبان و عزیزان مبتلا به بیماری روانی است. با کمک این وب سایت می توانید از چالش ها و موفقیت های دیگران که در موقعیتی مشابه شما هستند مطلع شوید.

از افراد افسرده سوال بپرسید و علت اصلی مشکل آنها را بیابید

بهترین راه برای درک یک موضوع (یا یک شخص) این است که درست مانند یک روزنامه نگار تحقیق کنید و سؤالات زیادی بپرسید. پرسیدن سوال از فردی که از اضطراب و افسردگی رنج می برد، سوال بسیار حساسی است، زیرا هر فردی زندگی و تاریخچه خاصی دارد و هر فردی تجربیات منحصر به فرد خود را دارد. البته دوست شما هرگز مستقیماً اطلاعات مورد نیاز را به شما نمی گوید، زیرا از دیدن علائم افسردگی خود یا قضاوت شما خجالت می کشد.

بنابراین برای درک بهتر آنچه اتفاق افتاده است، باید اطلاعاتی را که به دست می آورید بررسی کنید. در لیست زیر می توانید برخی از سوالاتی را که می توانید از بیمار بپرسید مشاهده کنید:

اولین بار کی احساس بدی کردی؟

از او بپرسید که آیا می تواند به چیزی فکر کند که باعث این اختلال روانی در او شده است؟

آیا او به خودکشی فکر می کند؟

آیا چیزی وجود دارد که حال او را بهتر کند؟

چه چیزی آن را بدتر می کند؟

آیا او استرس دارد؟

شما کاربران How Ken Yo مطمئناً خواهر، دوست، برادر یا پدر خود را بهتر از هر روانشناسی که در زمینه سلامت روان کار می کند می شناسید، بنابراین به آنها کمک کنید تا بتوانند خود را از سردرگمی ناشی از علائم افسردگی نجات دهند و با یکدیگر مشورت کنند. ریشه و علت اصلی افسردگی آنها چیست؟ آیا باعث ایجاد مشکل جسمی یا عاطفی و احتمالاً مشکل روحی می شود؟

چگونه بر شکست غلبه کنیم؟

به افراد افسرده کمک کنید چیزهایی را که باعث استرس آنها می شود شناسایی کرده و با آنها مقابله کنند

واضح است که استرس عامل بسیار مهمی در افسردگی است. استرس زیاد باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن بیمار می شود و وارد جریان خون او می شود و در نتیجه باعث التهاب (اختلال) سیستم عصبی و تمام سیستم های حیاتی بدن او می شود.

در مطالعه‌ای که در مارس 2017 توسط محققان دانشگاه‌های آرهوس و آلبورگ (واقع در دانمارک) روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، نشان داده شد که استرس توانایی ذاتی مغز برای حفظ سلامتی را کاهش می‌دهد. همچنین نشان داده شده است که هیپوکامپ، که بخشی از مغز است که خلق و خوی ما را تنظیم می کند. کوچک شده و بر عملکرد حافظه کوتاه مدت و توانایی یادگیری بیمار تأثیر منفی می گذارد.

علاوه بر این، استرس باعث اختلال در روش های آگاهی شما از مشکلات می شود و فرد بیمار را آسیب پذیر می کند و باعث اختلالات خلقی می شود. وظیفه شما این است که به فرد مورد علاقه خود کمک کنید تا منبع استرس را در زندگی خود بیابد و او را وادار کنید راه حل ها و افکار مثبتی برای کاهش استرس پیدا کند. این تغییرات نباید چشمگیر باشند. انجام چند ترفند کوچک در طول روز، مانند تنفس عمیق، همچنین می تواند پیشرفت اختلالات مرتبط با استرس را کاهش دهد یا حتی معکوس کند.

آنها را تشویق کنید که به دنبال یک گروه حمایتی باشند

مهم نیست چه بیماری دارید. خواه آن بیماری یک بیماری قلبی عروقی باشد یا یک بیماری روانی-روانی. علائم ناشی از استرس باعث می شود فرد بیمار احساس تنهایی کند. این بدان معناست که برای بهبودی کامل، فرد بیمار به حمایت افرادی نیاز دارد که تجربه‌های مشترکی با داستان‌ها و رویدادهای ترسناک زندگی خود داشته‌اند و توانسته‌اند از پس آن برآیند. تا بداند او تنها نیست.

تحقیقات نشان داده است که شرکت در گروه های حمایتی می تواند به بهبودی فرد مبتلا به افسردگی کمک کند و خطر عود را کاهش دهد. مقاله ای در یک مجله پزشکی در مورد 158 زن مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک که تحت درمان های کمکی گفتار قرار گرفتند، منتشر شد. این زنان نسبت به سایر زنانی که گفتار درمانی دریافت نکردند، در علائم روانی بهبود بیشتری نشان دادند و درد کمتری را تحمل کردند. بنابراین برای یافتن راه هایی برای احساس حمایت بیشتر، با دوستان خود طوفان فکری و تحقیق کنید و گروه ها یا افراد مفیدی را به صورت آنلاین در این زمینه پیدا کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

به آنها یادآوری کنید که آنها فوق العاده قوی هستند

دکتر دی پائولو در کتابی معروف درباره شناخت استرس می گوید: «وقتی افسرده هستید، باور نمی کنید که ارزش دوست داشتن را دارید». و این مشکل دقیقاً همان چیزی است که روابط و به خصوص ارتباط را برای شما دشوار می کند. یکی از راه‌های بهبود بیماران این است که نقاط قوت خود را به آنها یادآوری کنیم و مثال‌های عینی از زمان‌هایی در زندگی‌شان بدهیم که شجاعت، استقامت، شفقت، صداقت و پشتکار از خود نشان داده‌اند. حتی اگر عکس هایی از دستاوردها یا پیروزی های گذشته او دارید که اعتماد به نفس او را افزایش می دهد و او را تشویق به پیشرفت می کند، آن عکس ها را به او نشان دهید.

فرد افسرده را بخندانید، زیرا خندیدن به درمان و بهبودی او کمک می کند

تحقیقات نشان داده است که خندیدن یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید. در واقع داشتن حس شوخ طبعی و خنده از شما در برابر بیماری های بی شمار محافظت می کند. در سال 2005 فردی با افسردگی شدید در بیمارستان بستری شد و یکی از پرستاران روانپزشکی که از آن فرد مراقبت می کرد تصمیم گرفت یک جلسه درمانی گروهی شامل تماشای یک فیلم کمدی و انگیزشی در مورد افسردگی برای این بیمار داشته باشد و به مدت یک ساعت همه در این گروه می خندیدند و تأثیر خنده درمانی بر آنها به طرز شگفت آوری قوی بود.

وینستون چرچیل (سیاستمدار و نویسنده بریتانیایی) همیشه افسردگی را سگ سیاه می نامید و در این باره می گفت: هر وقت سگ سیاهی به یکی از دوستانم تعقیب کرد. سعی می کنم او را بخندانم، زیرا وقتی می خندد، برخی از ترس ها و وحشت هایش از بین می رود.

به آنها بگویید که احساسات آنها برای همیشه ثابت نخواهد ماند

وقتی به شدت افسرده هستید، بهترین چیزی که می توانید از یک شخص یا افرادی بشنوید تا کمی احساس بهتری داشته باشید، این جمله است: همیشه این احساس را نخواهید داشت و اینطور نخواهید ماند.

در اصل این جمله یک حقیقت بسیار ساده است و یکی از قوی ترین عوامل در درمان بیماری یعنی داشتن امید را دارد. در واقع سخت ترین کار شما به عنوان یک دوست یا یکی از اعضای خانواده امید دادن به یک فرد بیمار است. شما کاربران هائو کن یو باید ایمان کامل داشته باشید که فرد بهتر خواهد شد، زیرا وقتی قلب یک فرد بهبود یابد، ذهن و بدن او نیز به زودی بهبود می یابد.

راه حل هایی برای مقابله با شکست های عاشقانه و عاطفی

اگر کار دیگری نمی توانید انجام دهید، شنونده خوبی باشید

شما می توانید تمام نکات ذکر شده در بالا را نادیده بگیرید و فقط به صحبت های بیمار گوش دهید. سعی کنید قضاوت نکنید و افکار خود را برای خود نگه دارید و با فرد بیمار ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید و گوش های خود را باز نگه دارید. ریچل نائومی رمن در کتاب پرفروش خود میز آشپزخانه حکمت در این باره نوشت:

من معتقدم ساده ترین و قوی ترین راه برای ارتباط با کسی گوش دادن است. پس فقط گوش کن

شاید مهم ترین چیزی که یک انسان می تواند به انسان دیگر بدهد توجه به آنها باشد; به خصوص اگر این توجه توجهی از ته دل باشد. وقتی مردم با شما صحبت می‌کنند، لازم نیست کاری انجام دهید، فقط حرف‌هایشان را بپذیرید و اجازه دهید با گوش دادن و توجه به حرف‌هایشان احساس راحتی کنند. اغلب، توجه به سخنان یک نفر مهمتر از درک آنهاست.

شاید فردی در اطراف شما باشد که از افسردگی رنج می برد و می خواهید به او کمک کنید. در این مقاله راه هایی برای درمان و کاهش افسردگی وجود دارد تا بتوانید به افرادی که افسرده هستند کمک کنید.

افسردگی یک اختلال جدی اما قابل درمان است که میلیون ها نفر از پیر و جوان و از همه اقشار را تحت تاثیر قرار می دهد. افسردگی زندگی روزمره را مختل می کند و نه تنها به کسانی که از آن رنج می برند، بلکه به اطرافیانشان نیز آسیب می رساند. اگر کسی که دوستش دارید افسرده باشد، ممکن است احساسات سختی از جمله درماندگی، ناامیدی، خشم، ترس، گناه و اندوه را تجربه کنید. این احساسات همه طبیعی است. مقابله با افسردگی در یک دوست یا یکی از اعضای خانواده آسان نیست و می تواند طاقت فرسا باشد. فکر نکنید نمی توانید به افراد افسرده کمک کنید، راه های زیادی برای کمک به افراد افسرده وجود دارد که در این مقاله به برخی از مهم ترین آنها اشاره شده است.

با این حال، همراهی و حمایت شما می تواند برای بهبودی عزیزتان بسیار مهم باشد. می توانید به آنها کمک کنید تا با علائم افسردگی کنار بیایند، بر افکار منفی غلبه کنند و انرژی، خوش بینی و شادی خود را در زندگی بازیابند. با یادگیری هر آنچه می توانید در مورد افسردگی و بهترین راه برای صحبت در مورد آن با دوستان یا اعضای خانواده خود شروع کنید. اما در حین دستیابی، به یاد داشته باشید که از سلامت عاطفی خود مراقبت کنید، زیرا به آن نیاز خواهید داشت تا تمام حمایتی را که عزیزانتان نیاز دارند ارائه دهید. در اینجا به نحوه کمک به افراد افسرده می پردازیم.

چگونه به افراد افسرده کمک کنیم

افسردگی می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، هنوز هم یک بیماری است که بسیاری از مردم آن را درک نمی کنند. امروزه مردم بیشتر از گذشته در مورد بیماری روانی صحبت می کنند. اگر دوستی دارید که افسرده است، دانستن اینکه برای کمک به او چه کاری می توانید انجام دهید دشوار است. در اینجا 10 راه برای کمک به یک دوست مبتلا به افسردگی آورده شده است.

چگونه به افراد افسرده کمک کنیم؟ این 10 نکته می تواند به شما کمک کند به دوست افسرده خود کمک کنید.

1. در مورد افسردگی بیاموزید

اگر می خواهید به فردی مبتلا به افسردگی کمک کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که درباره این بیماری بیشتر بدانید. اگر هرگز از افسردگی رنج نبرده اید، همدردی با کسی که این بیماری را دارد بسیار سخت است. منابع آنلاین زیادی وجود دارد که می توانید به آنها مراجعه کنید. بنابراین، کمی تحقیق کنید، سپس برای ارائه کمک و حمایت به دوستان خود عجله کنید.

2. آن را جدی بگیرید

افسردگی چیزی نیست که کسی بتواند از شر آن خلاص شود. به عنوان مثال، شما نمی توانید با ایجاد یک شب خوب مشکل را حل کنید. هنگامی که با فردی مبتلا به افسردگی صحبت می کنید، سعی نکنید شرایط را نادیده بگیرید. افسردگی یک بیماری جدی است. شما نمی توانید با صحبت کردن با یک فرد افسرده و تشویق او به جمع کردن خود و پشت سر گذاشتن آن کمک کنید.

3. شنونده خوبی شوید

وقتی افراد افسرده هستند، اغلب احساس انزوا می کنند. آنها ممکن است احساس کنند کسی را ندارند که در مورد مشکلات خود با او صحبت کنند. می‌توانید به هر کسی بگویید سرما خورده‌اید و احساس همدردی خواهید کرد. اما برای یک فرد افسرده سخت است که در مورد احساس خود صحبت کند. با دوست خود باشید و اجازه دهید او صحبت کند. آنها را تشویق کنید تا در مورد بیماری خود صحبت کنند، اما سعی نکنید راه حل های سریع ارائه دهید. حمایت شما مهمترین چیزی است که باید ارائه دهید. با دوست خود با استفاده از تکنیک های گوش دادن و پرسیدن سؤالات ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات بیشتری به دست آورید به جای اینکه فرض کنید منظور آنها را می فهمید. احساسات آنها را تأیید کنید. با زبان بدن خود همدلی و علاقه نشان دهید. توجه داشته باشید که دوست شما ممکن است در اولین باری که می خواهید صحبت نکند.

4. آنها را تشویق کنید تا کمک بگیرند

اگر فردی بسیار افسرده است، مهم است که با یک متخصص مشورت کند. روانشناسان و متخصصانی هستند که می توانند به شما کمک کنند. فرد مبتلا به افسردگی شدید ممکن است برای بهبود وضعیت خود نیاز به مصرف دارو داشته باشد. دوست خود را تشویق کنید تا با پزشک خود صحبت کند. سعی کنید به دوستتان بفهمانید که افسردگی قابل درمان است. این چیزی نیست که دوست شما به تنهایی از عهده آن برآید.

5. ارائه کمک عملی

افرادی که افسرده هستند گاهی اوقات کارهای روزانه را نادیده می گیرند. ممکن است متوجه شوید که آنها غذای کافی در خانه خود ندارند یا تمیز نمی کنند. یک فرد افسرده ممکن است در باز کردن نامه و پرداخت قبوض نیز مشکل داشته باشد. شما نمی توانید افسردگی یک دوست را درمان کنید، اما می توانید کمک عملی ارائه دهید. اگر در حال خرید هستید، از دوست خود بپرسید که آیا به چیزی نیاز دارد. اگر می‌دانید که غذا نمی‌خورند، پیشنهاد دهید برایشان غذا درست کنید. (غذا برای افسردگی) چیزهای کوچکی مانند این می تواند تسکین بزرگی برای افراد مبتلا به افسردگی باشد.

6. آنها را در جامعه نگه دارید

یک فرد افسرده احتمالاً از جامعه کناره گیری می کند. ممکن است اصلاً تمایلی به معاشرت نداشته باشد. آنها را به رویدادهای اجتماعی دعوت کنید، اما کار را برای آنها سخت نکنید. دعوت دوست خود به رویدادهای اجتماعی به آنها اطمینان می دهد که فراموش نشده اند. این به آنها یادآوری می کند که دوستانشان همیشه در کنارشان خواهند بود.

7. سعی نکنید متخصص باشید

احساسی که افراد افسرده دارند این است که هیچکس آنها را درک نمی کند. بنابراین سعی نکنید به دوست خود بگویید چگونه بیماری خود را درمان کند. چیزهایی مانند تغذیه سالم و ورزش می تواند به برخی از افراد مبتلا به افسردگی کمک کند. حتی دارو برای بعضی ها جواب می دهد و برای بعضی ها نه. درمان را به متخصصان بسپارید. مهمترین کاری که می توانید برای یک دوست افسرده انجام دهید این است که در کنار آنها باشید.

8. شرایط او را دست کم نگیرید

اگر دوستتان به شما می گوید چه احساسی دارد، آنچه را که می گوید جدی بگیرید. افسردگی با احساس غم و اندوه یکسان نیست. این یک وضعیت ناتوان کننده است که می تواند تمام جنبه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد. گفتن جملاتی مانند “می دانم چه احساسی داری” یا “همه ما آنجا بوده ایم” مفید نیست. این باعث می شود دوست شما فکر کند که بیماری او را جدی نمی گیرید. اگر هرگز افسردگی را تجربه نکرده اید، نمی دانید چه احساسی دارید. بنابراین، خیلی بهتر است اعتراف کنید که نمی‌دانید چه اتفاقی برای دوستتان می‌افتد.

9. در تماس باشید

به دوستان خود اجازه دهید بدانند که شما همچنان به آنها اهمیت می دهید تا زمانی که با افسردگی خود کنار می آیند، می تواند کمک کننده باشد. حتی اگر نمی توانید به طور منظم زمان زیادی را با آنها بگذرانید، هر چند وقت یک بار با پیامک، تماس تلفنی یا یک ملاقات سریع با آنها تماس بگیرید. حتی ارسال یک پیام کوتاه با مضمون «به تو فکر می کردم و به تو اهمیت می دهم» می تواند کمک کننده باشد.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است گوشه‌گیرتر شوند و از تماس دوری کنند، اما ادامه حضور مثبت و حمایت‌کننده در زندگی دوست‌تان می‌تواند تفاوتی ایجاد کند، حتی اگر در حال حاضر نتوانند آن را به شما بیان کنند.

10. صبور باشید

افسردگی معمولاً با درمان بهتر می شود، اما می تواند روندی کند باشد که شامل آزمون و خطا می شود. ممکن است لازم باشد چندین روش مشاوره یا داروی مختلف را امتحان کنید قبل از اینکه بتوانید یکی از آنها را تسکین دهد. حتی درمان موفقیت آمیز همیشه به این معنا نیست که افسردگی به طور کامل از بین می رود. بنابراین برخورد با دوستی که از افسردگی رنج می برد می تواند بسیار خسته کننده باشد. ممکن است مواقعی پیش بیاید که ترجیح می دهید کنار بروید و به زندگی خود ادامه دهید. با این حال، صبر خود را از دست ندهید. زمانی که او بیشتر از همه به کمک شما نیاز دارد او را رها نکنید. توجه داشته باشید که افسردگی می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است شما نفر بعدی باشید که برای مقابله با افسردگی به کمک نیاز دارید.

11. فیلم های مربوط به افسردگی را تماشا کنید

با دیدن فیلم افسردگی می توانید اطلاعات خوبی در مورد این بیماری کسب کنید و تجربه مشابه دیگران را ببینید. اینکه دیگران چگونه با افسردگی خود کنار می آیند و چگونه دیگران در بهبودی آنها کمک می کنند می تواند برای شما مفید باشد تا بدانید چگونه به افراد افسرده کمک کنید.

این کارها را برای کمک به افراد افسرده انجام ندهید

در اینجا مواردی وجود دارد که برای کمک به یک فرد افسرده باید از آنها اجتناب کنیم.

چیزها را شخصی بگیرید

افسردگی اطرافیان تقصیر شما نیست، همانطور که تقصیر آنها نیست. اگر به نظر می رسد که آنها با عصبانیت یا ناامیدی به شما حمله می کنند، برنامه ها را لغو می کنند یا فراموش می کنند پیگیری کنند، یا نمی خواهند کار زیادی انجام دهند، اجازه ندهید که شما را از کمک به آنها باز دارد.

سعی کنید آنها را اصلاح کنید

افسردگی یک بیماری روانی جدی است که نیاز به درمان حرفه ای دارد. اگر هرگز آن را تجربه نکرده اید، درک اینکه دقیقاً چه شکلی است می تواند دشوار باشد. اما این چیزی نیست که بتوان آن را با چند عبارت خوب درمان کرد. حمایت مثبت می تواند به دوست شما بفهماند که واقعاً برای شما مهم است.

توصیه

اگرچه برخی تغییرات سبک زندگی اغلب به بهبود علائم افسردگی کمک می کند، اما ایجاد این تغییرات در بحبوحه یک دوره افسردگی می تواند دشوار باشد. ممکن است بخواهید با ارائه توصیه هایی مانند ورزش بیشتر یا خوردن یک رژیم غذایی متعادل کمک کنید. اما حتی اگر این توصیه خوبی است، ممکن است دوست شما فعلاً مایل به شنیدن آن نباشد. ممکن است زمانی فرا برسد که دوست شما بخواهد بداند کدام غذاها می توانند به افسردگی کمک کنند یا ورزش چگونه علائم را کاهش می دهد. با این حال، تا آن زمان، شاید بهتر باشد به گوش دادن همدلانه پایبند باشید و از دادن نصیحت خودداری کنید، مگر اینکه از شما خواسته شود.

مقایسه با دیگران را به حداقل برسانید

اگر دوست شما در مورد افسردگی خود صحبت می کند، ممکن است چیزی مانند “من متوجه شدم” یا “همه ما آنجا بوده ایم” بگویید. اما اگر خودتان هرگز با افسردگی مقابله نکرده اید، ممکن است احساسات آنها را کم رنگ کند. افسردگی چیزی بیش از یک احساس غم و اندوه یا افسردگی است. غم و اندوه معمولاً به سرعت از بین می رود، در حالی که افسردگی می تواند ماه ها یا حتی سال ها بر خلق و خو، روابط، کار، مدرسه و سایر جنبه های زندگی تأثیر بگذارد. مقایسه آنچه آنها با مشکلات دیگران می گذرانند یا گفتن جملاتی مانند “اما اوضاع می تواند بسیار بدتر باشد” معمولاً کمکی نمی کند.

شناخت علائم افسردگی

همه افراد افسردگی را به یک شکل تجربه نمی کنند و علائم می توانند متفاوت باشند.

اگر یکی از شرکای شما از افسردگی رنج می برد، ممکن است:

غمگین تر یا اشک آلودتر از حد معمول به نظر می رسد.

نسبت به آینده بدبین تر از حد معمول یا ناامید به نظر می رسد.

بیش از حد معمول در مورد احساس گناه، پوچی یا بی ارزشی صحبت کنید.

به نظر می رسد کمتر علاقه ای به گذراندن وقت با دیگران دارد.

به راحتی تحریک می شود یا به طور غیرعادی تحریک پذیر به نظر می رسد.

انرژی کمتری نسبت به معمول دارد، به آرامی حرکت می کند یا به طور کلی بی حال به نظر می رسد.

او کمتر از حد معمول به ظاهر خود علاقه مند است یا از بهداشت اولیه مانند دوش گرفتن و مسواک زدن غافل می شود.

مشکل خواب دارد یا خیلی بیشتر از حد معمول می خوابد.

او کمتر به فعالیت ها و علایق معمول خود اهمیت می دهد.

اغلب فراموش می کند یا در تمرکز یا تصمیم گیری مشکل دارد.

او بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا می خورد.

در مورد مرگ یا خودکشی صحبت کنید.

مگ تک

حتما تا به حال با کلمه افسرده زیاد برخورد کرده اید یا خودتان این دوره را تجربه کرده اید. این امکان وجود دارد که این روزها به خصوص به دلیل کرونا، اطرافیان شما احساس خوبی نداشته باشند و متخصص تشخیص داده باشد که علائم افسردگی دارند.در مورد افسردگی بیشتر بدانید.

همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله رابطه جنسی بعد از گذاشتن آی یو دی را مطالعه کنید.

من و شما به عنوان اعضای درجه یک و دوستان صمیمی، باید بدانیم که چگونه با افراد افسرده ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم به آنها کمک کنیم تا با خیال راحت از جاده افسردگی خارج شوند. به طور کلی، وقتی صحبت از افسردگی به میان می‌آید، همه ما فکر می‌کنیم که علائم آن را می‌شناسیم، اما با درک این موضوع که فرد مضطرب، افسرده یا درگیر مسائل دیگری است. خیلی هم آسان نیست و می تواند علائم رایجی داشته باشد که با خوددرمانی ها و تجویزهای غلط، طرف مقابل را از مسیر درست درمانی دور کنیم.

افسردگی مثل سرماخوردگی است. به راحتی انسان را مبتلا می کند، شکل خود را تغییر می دهد، بیماری بسیار جدی است و در عین حال قابل درمان است. فقط علائم را بشناسید تا آخر با ما همراه باشید تا بتوانیم به شما بگوییم چگونه با یک فرد افسرده کنار بیایید.

علائم یک فرد افسرده چیست؟

در اینجا علائم افسردگی را به طور کلی شرح می دهیم. اگر شما یا اطرافیانتان با این علائم مواجه شدید، باید آنها را جدی بگیرید و اقدامات لازم را انجام دهید.

کمتر دوست دارند.

آنها تقریباً نسبت به همه چیز و همه افراد بی میل و بی تفاوت هستند.

خستگی و کمبود انرژی باعث کاهش استقامت آنها می شود.

احساس بی ارزشی، گناه و شرم به آنها فرصت نمی دهد خود و نیازهایشان را ببینند.

آنها در تمرکز، فکر کردن و حتی به خاطر سپردن مشکل دارند.

آنها مشکل خواب دارند. خیلی کم می خوابند.

خیلی وقت ها احساس پوچی و پوچی می کنند.

ممکن است روزها و هفته ها انرژی نداشته باشند.

آنها علاقه خود را به کار، رابطه جنسی و فعالیت های گذشته از دست می دهند.

آنها نگاهی تلخ و منفی به زندگی پیدا می کنند.

گاهی اوقات آشفته و بی نظم به نظر می رسد.

گاهی اوقات انرژی لازم برای تمیز کردن خود را ندارند. مانند مسواک زدن، دستشویی رفتن و غیره.

گاهی اوقات انجام یک کار کوچک برای آنها خسته کننده است.

گاهی اوقات ترجیح می دهند تمام روز را در رختخواب خود بخوابند.

هر چیز کوچکی برای آنها تبدیل به یک فکر استرس زا می شود.

گاهی اوقات افکار خودکشی از بین نمی روند.

متاسفانه گاهی خودکشی می کنند.

آنها خود را کمتر از آنچه هستند می بینند.

آنها مدام در قسمت های مختلف بدن مانند سر، پشت و عضلات احساس درد می کنند.

برخی از مردم در مورد افسردگی خود صحبت می کنند، اما برخی دیگر این کار را نمی کنند.

برخی افراد مدام گریه می کنند و برخی با وجود احساسات شدیدشان نمی توانند گریه کنند.

برخی افراد در روابط خود با دیگران شاد و بی خیال هستند.

برخی از افراد افسرده وزن اضافه می کنند و برخی دیگر آن را کاهش می دهند.

آنها اغلب با روان درمانی بهبود می یابند و برخی نیاز به درمان دارویی دارند.

آنها کار ارزشمند خود را فراموش می کنند.

گاهی اوقات آنها پیرتر از آنچه هستند به نظر می رسند.

در موقعیت های اجتماعی اعتماد به نفس ندارند.

سطح عمیق روابط آنها در طول افسردگی از بین می رود.

گاهی اوقات آنها شما را آزار می دهند و باعث خجالت می شوند.

افکار منفی مکرر دائماً آنها را درگیر می کند.

حس خوش بینی آنها کم رنگ شد.

آنها می توانند در هر زمان احساس ناامیدی کنند.

احساس بی فایده بودن و بی کفایتی امنیت را از آنها سلب می کند.

برخی از افسردگی ها ساکت هستند. شاید هیچ یک از این علائم را نداشته باشند و فرد به راحتی کار، روابط معمول زندگی و مراقبت از خود را انجام دهد، اما رشد و خلاقیت در زندگی و استعداد او دیده نمی شود.

اینها علائم عمومی افسردگی هستند که شدت آن در هر فردی می تواند متفاوت باشد. این علائم می تواند در هر فرد در هر دوره افسردگی به طور متفاوت ظاهر شود، یک بار او یک پرخور و یک بار دیگر سبک خوار است. لازم است من و شما که ممکن است این را تجربه کرده اید این نشانه ها را به خوبی بشناسیم.

چگونه به یک فرد افسرده کمک کنیم؟

وقتی متوجه شدید که یک فرد افسرده در کنار شما وحشت زده نیست، ساکت بنشینید و ابتدا به بهترین رفتار برای کمک به آن شخص فکر کنید؟

باید بدانید که نمی توانید افسردگی یک نفر را درمان کنید.

می توانید عشق و محبت را به او هدیه دهید.

بهبودی فرد افسرده خود به خود اتفاق می افتد، شما فقط می توانید روند را تسهیل کنید.

شنونده دلسوز بودن می تواند موثر باشد.

برای اصلاح رفتار فرد افسرده اقدام نکنید.

با گفتگو انتظار معجزه نداشته باشید.

ممکن است نیاز داشته باشید که دائماً تمایل و نگرانی خود را برای گوش دادن ابراز کنید تا از منزوی شدن فرد جلوگیری کنید.

ملایم اما پایدار باشید.

افسردگی قضاوت یک فرد افسرده را از بین می برد، بنابراین اگر می گوید می خواهد بمیرد، آن را جدی بگیرید.

خودنمایی برای همیشه ممنوع! مثل اینها نتیجه تنبلی و…

تحمیل منافع خود به فرد افسرده ممنوع است. شاید این روش برای شما کارساز باشد نه برای او.

اجازه ندهید رفتار او شما را آزار دهد و آن را شخصی نگیرید.

پنهان کردن مشکل فردی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کند مضر است.

ناامیدی او را بپذیرید.

به او کمک کنید تا با پزشک قرار ملاقات بگذارد و در اولین ملاقات او را همراهی کنید.

به او کمک کنید تا لیست کاملی از علائم خود را برای متخصص بنویسد تا تشخیص آسان تر شود. “به نظر می رسد در هفته گذشته معده و استخوان درد داشته اید، فکر می کنم خوب است که این علامت را به لیست خود اضافه کنید.”

افرادی که افسرده هستند باید بدانند که به هر حال مهربان هستند، مخصوصاً با عزیزانشان.

به آنها کمک کنید به جلسات و داروهایشان پایبند باشند. بدون قضاوت و تحقیر. با آنها انصاف داشته باشید و یک لیوان آب همراه با دارو برایشان بیاورید.

با ملایمت و محبت مداوم رفتار کنید. ناامید نشوید و از پرسیدن دست نکشید.

در مسئولیت ها یا کارهای خانه کمک کنید، اما فقط کارهایی را انجام دهید که می توانید بدون خستگی انجام دهید!

حتی با روش های درمانی بهینه، بهبودی از افسردگی یک شبه اتفاق نمی افتد، بنابراین صبور باشید و انتظارات خود را واقع بینانه بسازید.

فرد افسرده را تشویق کنید تا زندگی سالم و نشاط بخشی داشته باشد. او را تشویق کنید که نگرش مثبتی داشته باشد، بهتر غذا بخورد، از الکل و مواد مخدر اجتناب کند، ورزش کند و برای حمایت به دیگران تکیه کند.

یک روز برای او یک صبحانه گرم تهیه کنید و با نشستن در کنارش او را تشویق کنید تا با شما راه برود، بدون اصرار بر این موضوع تاکید می کنم.

گهگاه در کنار او بنشینید و او را نوازش کنید تا سطح اکسی توسین در خون او افزایش یابد.

گاهی اوقات سطح دوپامین (هورمون شادی) او پایین می آید و باید به او شکلات بدهید.

گاهی اوقات سروتونین خون او کم است و روال خودمراقبتی کمک می کند.

چه جملاتی را نباید به افراد افسرده گفت؟

«چیزی نیست، خدا بزرگ است، درست می شود و…» اصلاً جملات خوبی نیستند.

هیچ چیز بدون دلیل اتفاق نمی افتد.

آنچه تو را نکشد قوی ترت می کند.

گذشت زمان همه چیز را درست می کند.

منم همینطور بودم

آیا تا به حال چنین چیزی را امتحان کرده اید؟

شما نباید اینقدر نگران همه چیز باشید.

چرا اینقدر ناراحتی؟

فقط داری سرگرم میشی

برای شاد بودن به قرص تکیه نکنید!

گریه نکن !

شما دلایل زیادی برای شاد بودن دارید.

زود خوب شو

خوش بگذره!

فقط تو اینطور فکر میکنی!

دیگران بدتر از آن را پشت سر گذاشته اند.

امروز روز زیبایی است

بیشتر از خانه خود بیرون بروید!

چگونه گفتگو را با افراد افسرده شروع می کنید؟

برای شروع گفتگو با یک فرد افسرده، بهتر است از این عبارات استفاده کنید:

– من اخیراً نگران شما هستم
– اخیراً متوجه تغییراتی در رفتار شما شدم و می خواهم بدانم چه احساسی دارید؟ چون اخیراً از تو ناراحت بودم!

علائم هشدار دهنده خودکشی چیست؟

از آنجایی که خودکشی در هنگام ابتلا به افسردگی یک خطر واقعی است، دانستن علائم هشدار دهنده بسیار مهم است.

صحبت در مورد خودکشی، مردن یا صدمه زدن به خود یا تمایل به مردن.

ابراز احساس ناامیدی یا نفرت از خود

کارهای خطرناک یا خود ویرانگر انجام دهید

کارها را مرتب کنید و خداحافظی کنید

به دنبال قرص، اسلحه یا سایر موارد مرگبار باشید

تسکین ناگهانی پس از افسردگی

این نشانه‌های یک فرد افسرده را جدی بگیرید، به‌خصوص اگر باعث می‌شود احساس خودکشی کنید.

نکته مهم

اگر به دوست افسرده خود فکر می کنید، ابتدا مراقب خود باشید.
چون وقتی شاد و امیدوار هستید به او انگیزه بیشتری می دهید و توانایی ادامه دادن را دارید.

3.2/5 – (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا