چطور به زبان ترکی استانبولی

در این مقاله آموزش زبان ترکی استانبولی بصورت رایگان به صورت گام به گام همراه با مثال ارائه شده است. این مقاله صفر تا صد آموزش زبان ترکی نیست و هدف آن ارائه آموزش مقدماتی زبان ترکی و آماده سازی کاربر برای یادگیری مباحث پیشرفته تر می باشد.

مقدمه ای بر آموزش زبان ترکی در استانبول

زبان های ترکی یک خانواده زبانی هستند که بیش از 35 زبان را شامل می شود. زبان های ترکی که بیش از 170 میلیون گویشور دارند در کشورهای مختلف صحبت می شود. نخست، برخی از زبان شناسان، زبان های ترکی را به عنوان “زبان های آلتایی” طبقه بندی می کنند. پس از آن، با تمایز انواع زبان‌های موجود در دسته زبان‌های آلتایی، زبان‌های ترکی جزئی از خانواده «زبان‌های اورالو-آلتایی» در نظر گرفته شدند. حتی اگر به گفته برخی از زبان شناسان، این مقوله اکنون منسوخ شده است. موضوع طبقه بندی زبان های مدرن دنیا همواره محل اختلاف زبان شناسان و صاحب نظران این حوزه بوده است و در حیطه آموزش زبان ترکی استانبولی قرار نمی گیرد.

زبان‌های اوغوز یکی از شاخه‌های خانواده زبان‌های ترکی هستند و بیشتر متکلمان ترک از این دسته هستند. ترکی آذربایجانی، ترکی استانبولی (آناتولی) و ترکمنی از زبان های اوغوز محسوب می شوند. همانطور که اشاره شد، زبان «آذربایجانی | آذری | ترکی آذری که در زبان ترکی «آذربایجانی ترکجسی» نامیده می شود، از خانواده زبان های ترکی است. این زبان توسط آذربایجانی ها صحبت می شود که مردمانی ترک زبان هستند و عمدتاً در آذربایجان، آذربایجان و برخی از استان های ترکیه، گرجستان و روسیه (داغستان) زندگی می کنند. زبان ترکی (زبان ترکی | Türkçe) که به آنها Anadolu Türkçe، ترکی استانبولی و Türkiye Türkçesi نیز می‌گویند، عمدتاً در ترکیه، اروپای شرقی و بخش‌هایی از آسیای غربی صحبت می‌شود.

زبان ترکی آذربایجانی با زبان ترکی استانبولی متفاوت اما بسیار نزدیک است. تفاوت این دو زبان ترکی در الفبا، صداها، کلمات، دستور زبان و موارد دیگر نهفته است. علاوه بر این، در حال حاضر در ایران برای نوشتن زبان ترکی آذربایجانی از خط عربی یا فارسی و در کشورهایی مانند ترکیه از خط لاتین استفاده می شود. پرداختن به تفاوت های این دو زبان، این مقاله را از موضوع اصلی خود دور می کند و از این رو، این مقاله به آموزش زبان ترکی استانبولی می پردازد.

در مقاله زیر آموزش ترکی استانبولی یا ترکی آناتولی پیشنهاد شده است. در این آموزش زبان ترکی استانبولی، مباحث مقدماتی یادگیری زبان ترکی، الفبا، گرامر، افعال، اسم، صفت، قید، صفت، اعداد و شمارش، مکالمه، عبارات مفید برای سفر و سایر موضوعات برای کسانی که مایل به یادگیری این هستند. زبان ارائه شده است. .was آنچه در این مقاله بیان می شود دیدگاهی کلی از زبان ترکی استانبولی به دست می دهد و مسلم است که یادگیری کامل این زبان نیازمند محتوای آموزشی بیشتری است. در قسمت بعدی مقاله آموزش زبان ترکی به این سوال پاسخ می دهیم که این زبان در کدام کشورها و مناطق صحبت می شود.

کدام کشورها ترکی صحبت می کنند؟

ترکی استانبولی یا ترکی آناتولی با بیش از 70 میلیون نفر زبان رسمی ترکیه است. این زبان در جمهوری ترک قبرس شمالی و قبرس نیز استفاده می شود. گروهی از اقوام ترک از عراق، یونان، بلغارستان، مقدونیه شمالی (جمهوری مقدونیه شمالی)، جمهوری کوزوو و جمهوری آلبانی نیز به ترکی استانبولی صحبت می کنند. در عین حال، بسیاری از مهاجران ترک زبان در بخش هایی از اروپای شرقی، آلمان، هلند، بلژیک، استرالیا، سوئیس و فرانسه به ترکی استانبولی صحبت می کنند.

در جمهوری آذربایجان و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز ترک زبانانی هستند که به ترکی استانبولی صحبت می کنند، البته اکثر مردم این مناطق به ترکی آذربایجانی یا ترکی آذربایجانی صحبت می کنند. در ایران استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان از استان های اصلی ترک زبان هستند، البته ترکی در این مناطق ترکی آذربایجانی است که تفاوت های ظریفی با جمهوری ترک آذربایجان دارد.

تاثیر و اثربخشی زبان ترکی در استانبول

زبان ترکی یا آناتولی استانبولی نیز مانند سایر زبان ها تحت تأثیر زبان های دیگر بوده و بر آن تأثیر گذاشته است. در طول تاریخ، زبان‌های ترکی از نظر زبانی تحت تأثیر زبان‌های کشورهای همسایه و همچنین زبان‌های اروپایی بوده‌اند. در زبان ترکی آناتولی کلمات فارسی، عربی، یونانی، فرانسوی و انگلیسی وجود دارد. این کلمات عمداً با موضوعات مد، پزشکی، سیاست و ایدئولوژی مرتبط هستند. لازم به ذکر است که بخش قابل توجهی از کلمات فرانسوی وارد شده در زبان ترکی مربوط به حوزه مالی است و به زبان فرانسوی تلفظ می شود. کلمات انگلیسی در ترکی نیز عمدتاً به فناوری مربوط می شود. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

مثال اول:

انگلیسی: تلویزیون

ترکی: تلویزیون

فارسی: تلویزیون

مثال دوم:

انگلیسی: تورم

ترکی: Enflasyon

فارسی: تورم

پس از اطلاع از جمعیت ترکی زبانان و وسعت مناطقی که این زبان در آن صحبت می شود، مردم احتمالا تا حدودی به این سوال پاسخ داده اند که “آیا باید ترکی یاد بگیرم”. اما در مقاله زیر آموزش زبان ترکی در استانبول به این سوال پاسخ دقیق و کامل داده شد.

آیا باید ترکی یاد بگیرم؟

یادگیری یک زبان جدید فقط یادگیری تعداد معینی از کلمات و قوانین کنار هم قرار دادن آنها نیست. یادگیری یک زبان جدید به معنای ورود به دنیای جدید است. زبان ترکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. صحبت کردن به زبان ترکی دسترسی به دنیایی با بیش از 70 میلیون ترک زبان بومی در سراسر اروپای شرقی و غرب آسیا را فراهم می کند. اکثر این افراد در ترکیه زندگی می کنند، اما همانطور که قبلا ذکر شد، جمعیت قابل توجهی از ترک زبانان در قبرس، یونان، آلمان و بسیاری از کشورهای همسایه ترکیه زندگی می کنند. ترکی استانبولی یا آناتولی پرکاربردترین زبان در بین زبان های ترکی است. در ادامه به بررسی دلایل یادگیری و آموزش زبان ترکی در استانبول پرداخته شده است.

شرکت: چند زبانه بودن فقط یک مهارت برای نوشتن روی رزومه نیست. بلکه یک مهارت کاربردی است و به خصوص در مورد زبان ترکی برای افرادی که می خواهند تجارت کنند یا در شرکت های ترکی کار کنند بسیار مفید است. نباید فراموش کنیم که ترکیه در سال 2021 هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود، در حالی که در سال های اخیر وضعیت نسبتاً مشابهی داشته است.

سفر: ترکیه یکی از مقاصد گردشگری در سراسر جهان به ویژه کشورهای خاورمیانه و ایران است. سواحل زیبا و توریستی، دریای آرام، معماری خاص، موزه ها و مراکز باستانی، مراکز خرید متنوع و متعدد و بسیاری موارد دیگر همگی از دلایل سفر گردشگران به این کشور هستند. تسلط به زبان ترکی به افرادی که به این کشور سفر می کنند این امکان را می دهد تا با جنبه های عمیق تری از این کشور آشنا شوند و تجربه سفر جذاب تری در این کشور داشته باشند. در عین حال، افرادی که به زبان ترکی تسلط دارند می توانند با مردم سایر کشورهای ترک زبان تعامل داشته باشند و تجربه جذاب تری را در طول سفر برای خود به یادگار بگذارند.

مهاجرت: نفر از سراسر جهان و به خصوص خاورمیانه به دلایل مختلف به ترکیه مهاجرت می کنند. برای زندگی در این کشور تسلط به زبان ترکی واقعاً ضروری است و شایان ذکر است که تسلط به زبان ترکی نیز از ضروریات کاریابی در این کشور محسوب می شود.

تقویت ذهن: حتی اگر فردی تصمیم به یادگیری زبان ترکی به عنوان یک مهارت و سرگرمی جدید داشته باشد، دانستن چندین زبان به طور همزمان مغز انسان را حتی در سنین بالا سالم و فعال نگه می دارد. دلیل آن این است که دانستن زبان های دیگر شبکه ای از ارتباطات بین نورون های مغز ایجاد می کند. هر چه ارتباطات متقابل بین نورون‌های مغز بیشتر باشد، حافظه و مهارت‌های حل مسئله در فرد قوی‌تر می‌شود.

فرهنگ ترکی: ترکیه کشوری است که در بیش از یک قاره (آسیا و اروپا) واقع شده است. این امر باعث وجود رگه هایی از فرهنگ آسیایی و اروپایی می شود. موسیقی ترکی، حرکات موزون ترکی، معماری عثمانی، شیرینی ها و غذاهای ترکی از جمله جاذبه های ترکیه هستند که می توانید با یادگیری زبان ترکی بهتر، عمیق تر و عمیق تر آنها را بشناسید.

کمک در یادگیری زبان های دیگر: افرادی که ترکی استانبولی را یاد می گیرند می توانند زبان های دیگری از خانواده زبان های ترکی مانند اویغوری، تاتاری، قزاقستانی، ازبکی و قرقیزی را نیز بیاموزند. یادگیری این زبان ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است زیرا در مناطق استراتژیک مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق، چین، بالکان و قفقاز صحبت می شود.

یکی از مسائلی که افراد قبل از یادگیری زبان نگران آن هستند میزان سختی یادگیری زبان است. در مقاله زیر به این سوال که یادگیری و آموزش زبان ترکی چقدر سخت است با در نظر گرفتن معیارهایی مانند نزدیکی به زبان مادری افراد، زمان لازم برای یادگیری، منابع موجود برای یادگیری و موارد دیگر پاسخ داده شد. چالش ها و مسائل. .

آیا یادگیری زبان ترکی سخت است؟

از سال 1928 تا به امروز زبان ترکی به تدریج با الفبای لاتین نوشته می شود و در حال حاضر در ترکیه توسط گویشوران زبان ترکی با استفاده از این الفبا نوشته می شود. البته کلمات درج شده بر اساس هجاهای ترکی استانبولی تنظیم شده است. این به نوبه خود، یادگیری ترکی را برای افرادی که انگلیسی یا سایر زبان های لاتین می دانند آسان تر کرده است.

عدم وجود جنسیت برای اسم ها و صفت ها در زبان ترکی و در واقع عدم وجود کلمات خاص برای زنان و مردان، آموزش زبان ترکی استانبولی را بسیار ساده تر از بسیاری از زبان های دیگر کرده است. اما باید توجه داشت که در زبان ترکی نیز مانند زبان فرانسه دو شکل رسمی و غیر رسمی برای کلمات وجود دارد. افعالی که همیشه در آخر جمله می آیند بسته به میزان رسمی بودن جمله نیاز به پسوند دارند. در ابتدا ممکن است به نظر برسد که بحث اضافه کردن پسوند برای رسمی و غیر رسمی کردن جملات، آموزش زبان ترکی استانبولی را دشوار می کند، اما وقتی فردی منطق کلی استفاده از افعال را یاد می گیرد، به راحتی می تواند این کار را انجام دهد و طبیعتا اینطور نیست. کار به زبان های دیگر دشوارتر است.

به طور کلی، زبان ترکی در لیست سخت ترین زبان ها برای یادگیری نیست. حتی اگر در لیست آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری نباشد. اما یادگیری آن نسبت به بسیاری از زبان ها بسیار آسان تر است و به ویژه یادگیری این زبان برای فارسی زبانان به دلایل زیادی آسان تر است. افرادی که علاقه مند به یادگیری زبان ترکی هستند و پس از مطالعه قسمت های قبلی همچنان تمایل به یادگیری این زبان را دارند. در قسمت بعدی مقاله آموزش زبان ترکی در استانبول با روش های یادگیری زبان ترکی آشنا می شوند.

روش های یادگیری ترکی چیست؟

روش های مختلفی برای یادگیری یک زبان جدید و به ویژه زبان ترکی وجود دارد. این موارد در این قسمت از مقاله آموزش زبان ترکی استانبولی به اختصار مورد بررسی قرار گرفته است.

کلاس درس

دوره های زبان ترکی در مدارس اختصاصی زبان ترکی یا در مدارسی که دوره های زبان ترکی را در استانبول نیز ارائه می دهند برگزار می شود. در این کلاس ها با حضور اساتید و دانش آموزان علاقه مند به یادگیری زبان ترکی افراد می توانند زبان ترکی را یاد بگیرند. برخی از سفارت های این کشورها نیز گاهی دوره های آموزش زبان را در کشور خود برگزار می کنند که ترکیه یکی از آنهاست.

تدریس خصوصی

برخی افراد به دلایل مختلف از جمله کمبود وقت و تمایل به یادگیری سریعتر زبان ترکی به دنبال روش هایی غیر از دوره های عمومی زبان ترکی هستند. اساتید مطرح در زمینه زبان ترکی به صورت انفرادی کلاس های خصوصی این زبان را برگزار می کنند. علاوه بر این، آموزشگاه های زبان کلاس های زبان ترکی کاملا خصوصی و نیمه خصوصی را نیز برگزار می کنند که افراد بسته به بودجه و نیاز خود می توانند در آن شرکت کنند.

دوره های آموزشی صوتی و تصویری

برای افرادی که علاقه مند به یادگیری زبان ترکی هستند اما زمان کافی یا سایر شرایط لازم (موقعیت جغرافیایی، بودجه و غیره) برای مطالعه این زبان را به روش سنتی مانند کلاس درس، با استفاده از محتوای چند رسانه ای موجود مانند پادکست یا پادکست ندارند. فیلم های. توصیه شده. استفاده از چنین دوره هایی به طور کلی نیاز به بودجه کمتری دارد. فرادرس فیلم های آموزشی برای یادگیری زبان ترکی را نیز ارائه می دهد که در انتهای همین مطلب ارائه شده است.

کلاس های آنلاین

دوره های آنلاین در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. گسترش اپیدمی کووید-19 باعث افزایش رونق و محبوبیت این نوع دوره شده است. آموزشگاه ها و شخصیت های شناخته شده در زمینه آموزش زبان ترکی دوره های آنلاین برگزار می کنند. شرکت در این دوره ها به دلیل رفع موانع جغرافیایی و سایر عوامل آسانتر از دوره های حضوری بوده و در عین حال تعامل بیشتری نسبت به دوره های صوتی دارد. هزینه این دوره ها به طور کلی کمتر از دوره های حضوری است.

در مقاله زیر به آموزش زبان ترکی مدارک صادر شده برای تایید مهارت زبان ترکی پرداخته شده است.

مدارک زبان ترکی چیست؟

برای تحصیل یا کار در بسیاری از کشورهای جهان، افراد باید گواهینامه ای مبنی بر تایید مهارت های زبانی آنها در زبان رسمی آن کشور داشته باشند. این مهارت زبان در بسیاری از کشورهای جهان ملاک زبان انگلیسی و در برخی دیگر از کشورها برای زبان های رسمی همان کشورها می باشد. برای کشور ترکیه افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های غیر انگلیسی زبان این کشور را دارند که تحصیلاتشان به زبان ترکی است و یا برای کار در این کشور، داشتن مدرک زبان ترکی الزامی است. مهارت های اندازه گیری شده در اکثر این آزمون ها شامل خواندن (Okuma)، نوشتن (Yazma)، گوش دادن (Dinleme) و صحبت کردن (Konuşma) است. مطالب زبان ترکی در جدول زیر از مطالب آموزش زبان ترکی استانبولی می باشد.

جدول 1: مدارک ترکی زبان استانبولی

نام آزمون / گواهینامه
موسسه برگزار کننده
سطوح آزمون
نمره قبولی
مهارت مورد سنجش
کتاب منبع

Türkçe Yeterlik Sınavı (TYS)
مرکز آزمون موسسه یونس امره (Yunus Emre Institute Exam Center)

B2 (ثانویه)

C1/C2 (پیشرفته)

سطح B2: امتیاز بین 55 تا 70

سطح C1: امتیاز بین 71 تا 88

سطح C2: امتیاز بین 89 تا 100

خواندن

نوشتن

گوش بده

صحبت

منبع اختصاصی ندارد.

Uzaktan Türkçe Sınavı (Distance Turkish Test | UTS )
مرکز تحقیقات و کاربردشناسی زبان‌های خارجی و ترکی دانشگاه آنکارا

سطح A2 (مقدمه)

سطح B1 (متوسط)

سطح C1 (پیشرفته)

خواندن

گرامر/ساختار

تعامل صوتی

گوش بده

نوشتن

تولید گفتار

منبع اختصاصی ندارد.

TÖMER
مرکز تحقیقات و کاربردشناسی زبان‌های خارجی و ترکی دانشگاه آنکارا

A1/A2 (مقدماتی)

B1/B2 (ثانویه)

امتیاز کل: ٪۵۵ و حداقل امتیاز ٪۵۰ در کلیه آزمون‌ها

خواندن

نوشتن

گوش بده

صحبت

New Hitit

The European Language Certificates (TELC)
telc GmbH

A1/A2 (مقدماتی)

B1/B2 (ثانویه)

سطح C1 (پیشرفته)

تست نوشتن

عناصر زبانی

گوش بده

نوشتن

آزمون شفاهی

ارائه

بحث

مشق شب

منبع اختصاصی ندارد.

Official ACTFL Oral Proficiency Interview (OPI)
شورای آمریکایی آموزش زبان‌های خارجی (American Council on the Teaching of Foreign Languages)

صحبت

منبع اختصاصی ندارد.

در بین تست های ارائه شده در بالا، TÖMER و TYS محبوب ترین، مهم ترین و قابل قبول ترین هستند. هر یک از این مدارک را می توان به دانشگاه ها یا مراکز استخدامی خاصی ارائه کرد، بنابراین فرد باید بسته به دلیل شرکت در آزمون، گواهینامه دریافت کند. هر یک از این آزمون ها آستانه مشخصی برای قبولی فرد دارد. اما قبولی در آزمون کافی نیست و برخی از مراکز آموزشی، پژوهشی و تجاری، قبولی در یک نمره را ملاک قبولی قرار می دهند. بنابراین، قبل از شرکت در آزمون، فرد باید هدف از اخذ مدرک را به دقت بررسی کند، تصمیم بگیرد که کدام مدرک را قبول کند و برای رسیدن به نمره ای که انتظار می رود آماده شود. در قسمت بعدی مطالب آموزش زبان ترکی استانبولی به بررسی الفبای این زبان پرداخته شده است.

الفبای زبان ترکی و تلفظ الفبا در ترکی

الفبای ترکی 29 حرف دارد. الفبای ترکی نسخه ویرایش شده الفبای لاتین است که در مقایسه با آن شش حرف اضافی دارد و البته سه حرف الفبای لاتین را ندارد. این عناصر در زیر توضیح داده شده است.

حروف الفبای ترکی که در الفبای لاتین نیستند: ç,ğ,ı,ö,ş,ü

حروف الفبای لاتین که در الفبای ترکی نیستند: q, w, x

الفبای ترکی دارای 8 مصوت و 21 صامت است. این موارد در زیر لیست شده است.

حروف صدادار در زبان ترکی: a e ı i o ö u ü

حروف همخوان در زبان ترکی: b c ç d f g ğ h j k l m n p r s ş t v y z

تلفظ اکثر حروف ترکی مشابه حروف انگلیسی آنهاست. اگرچه تلفظ برخی از حروف مختص زبان ترکی است. در ادامه الفبای ترکی استانبولی و نحوه تلفظ آن در زبان ترکی استانبولی ارائه شده است.

جدول 2: الفبای زبان ترکی-استانبولی

حرف
نام
تلفظ
کلمه مثال در ترکی استانبولی

Aa
a
sun
kalem (قلم)

Bb
be
bus
balık (ماهی)

Cc
ce
jar
cep (جیب)

Çç
çe
chat
çay (چای)

Dd
de
door
deve (شتر)

Ee
e
egg
ev (خانه)

Ff
fe
face
fil (فیل)

Gg
ge
garden
gemi (کشتی)

Ğğ
Ğğyumuşak ge (ge نرم)
مصوت کشیده (بعد از a,ı,o,u) و yellow (بعد از e,i,ö,ü)
yağmur (باران) و eğitim (آموزش)

Hh
he
hat
havlu (حوله)


ı
cousin
ıspanak (اسفناج)

İi
i
internet
İngilizce (انگلیسی)

Jj
je
pleasure
jimnastik (ژیمناستیک)

Kk
ke
kite
kitap (کتاب)

Ll
le
lamb
limon (لیمو)

Mm
me
mother
masa (میز)

Nn
ne
nest
Namaz (عبادتگر)

Oo
o
orange
okul (مدرسه)

Öö
ö
cure
ördek (اردک)

Pp
pe
pen
parmak (انگشت)

Rr
re
rose
resim (تصویر)

Ss
se
soccer
su (آب)

Şş
şe
shoe
şeker (شکر)

Tt
te
train
top (توپ)

Uu
u
book
uçak (هواپیما)

Üü
ü
cute
ülke (کشور)

Vv
ve
window
vazo (گلدان)

Yy
ye
yellow
yemek (غذا)

Zz
ze
zebra
zambak (زنبق)

در بحث تلفظ های زبان ترکی باید به بحث اعتماد نیز توجه شود. استرس عبارت است از تاکید بر تلفظ یک هجای خاص از یک کلمه با تلفظ بلندتر آن. در زبان ترکی در کلمات تک هجا تاکید بر هجای آخر گذاشته می شود. اما در جمله ها محل لهجه متغیر است. در ادامه مقاله آموزش زبان ترکی استانبولی به طور مختصر به بحث استفاده از زبان ترکی پرداخته شد.

دستور زبان ترکی چگونه است؟

در این قسمت از مطالب آموزشی زبان ترکی به اختصار گرامر آن بررسی می شود. لازم به ذکر است که منظور از دستور زبان ترکی (Türkçe Dilbilgisi) که در این مقاله نیز به آن پرداخته شده است، گرامر استاندارد زبان ترکی استانبولی است که توسط افراد تحصیل کرده در ترکیه استفاده می شود.

ترکی استانبولی، زبان تلفیقی

زبان ترکی یکی از زبان‌های «آگلوتین‌کننده» است، به این معنی که بیشتر دستور زبان با پسوندهایی بیان می‌شود که به اسم‌ها و افعال اضافه می‌شوند. در زبان های صرف، از جمله ترکی، واژگان به طور گسترده با چسباندن کلمات واحد به یکدیگر ایجاد می شود. در زبان های صرف مانند ترکی استانبولی، کلمه سازی صرفاً از طریق افزودن پسوندها و پیشوندها صورت می گیرد. البته در زبان ترکی اکثر (تقریباً همه) لینک ها پسوند هستند. حتی حروف اضافه در ترکی (مانند از، به، با، به، در، برای و غیره) از پسوند تشکیل شده است. در اینجا به نمونه ای از این موارد اشاره می کنیم:

evlerden (خانه ها) = ev (خانه) + -ler (پسوند جمع) + den (معنای جزئی)

gidiyorum (من برمی گردم) = git (برای رفتن) + -iyor (پسوند فعلی استمراری) + -um (پسوند اول شخص مفرد)

قانون مکاتبات آوایی در ترکی استانبولی

قاعده هارمونی آوازی (Vowel Harmony) یا اقتباس آوایی که در ترکی به آن قاعده kalınlık-incelik kuralı می گویند | Büyük ülüsu uyumu، یک اصل اساسی در زبان ترکی است. این قاعده مخصوصاً هنگام الصاق پسوند به کلمات (بر اساس اصل الحاق در این زبان) استفاده می شود. اکثر پسوندها دو یا چهار شکل مختلف دارند. انتخاب کدام یک از این اشکال برای پیوست کردن به یک کلمه به واکه ریشه کلمه یا پسوند قبل از آن بستگی دارد.

به بیان ساده تر، طبق قاعده هماهنگی واکه ها، همه مصوت ها در یک کلمه باید از یک نوع باشند. یا فرش (ضخیم) یا اینجه (ظریف). برخی از پسوندها در زبان ترکی فقط یک حالت دارند. یعنی برای انواع مصوت ها یکسان استفاده می شود. گروهی دیگر دو حالت دارند. به عبارت دیگر برای صداهای غلیظ و ظریف دو حالت مجزا دارند. دسته سوم پسوندها نیز دارای چهار حالت متمایز برای ضخیم / ظریف و بدون لب / تاول هستند. انتخاب اینکه کدام مورد از پسوند برای یک کلمه خاص استفاده شود کاملاً به هارمونی مصوت بستگی دارد.

آنچه گفته شد ممکن است در نگاه اول پیچیده به نظر برسد. اما به دلیل منظم بودن آن، یادگیری ترکی استانبولی برای افراد دارای ذهن ریاضی نیز بسیار آسان خواهد بود. برای درک بهتر، دو مثال زیر قابل توجه است.

evlerden (خانه ها) = ev (خانه) + -ler (پسوند جمع) + den (معنای جزئی)

başlar = baş (سر) + لار (پسوند جمع) + dan (معنای حالت جزئی)

در مثال بالا، بین دو حالت پسوند جمع یعنی ler و lar انتخاب شده است و از بین دو حالت مرتبط با پسوندهای موردی، از طرف دیگر، den و dan، بسته به مصوت های کلمه، a. مورد خاصی برای هر کلمه انتخاب شده است. این انتخاب با توجه به قانون هماهنگی واکه انجام شده است.

جنسیت

ترکی یک زبان غیر جنسیتی است. ضمیر سوم شخص برای زن و مرد یکسان است (همانطور که در فارسی «او» هم برای مرد و هم برای زن به کار می رود). این یکی از ویژگی های کلیدی زبان ترکی است که یادگیری آن را نسبت به زبان هایی مانند آلمانی آسان تر می کند. لازم به ذکر است که اکثر اسامی در زبان ترکی نیز جنسیت ندارند. البته، در مورد چند کلمه خاص جنسیت استثنا وجود دارد.

اجزای گفتار در زبان ترکی استانبولی

در دستور زبان، «بخش‌های گفتار» یا «بخش‌های گفتار» گروه‌هایی از واحدهای واژگانی (کلمه، بخشی از یک کلمه یا رشته‌ای از کلمات) هستند که ویژگی‌های دستوری یکسانی دارند. کلماتی که در یک بخش از گفتار گنجانده شده اند، عموماً رفتار نحوی مشابهی دارند و نقش مشابهی در ساختار دستوری جملات دارند. اجزای کلمات در زبان ترکی عبارتند از:

نام

ضمیر

صفت (صفت یا اوناد)

فعل (پر کردن یا عمل)

قید (zarf یا beyreteç)

حروف اضافه

حروف ربط (bağlaç)

حرف یا فعل (edat یا ilgeç)

حروف Nidâ یا ünlem

در مقاله زیر به مهم ترین جنبه های آموزش زبان ترکی در استانبول پرداخته شده است که برای کسب دانش اولیه زبان ترکی ضروری دانسته شده است.

اسامی در ترکی چگونه هستند؟

اسامی در ترکی جنسیت ندارند. اسامی در ترکی برای نامگذاری افراد، حیوانات، مکان ها، اشیا یا ایده های انتزاعی استفاده می شود. اسامی به طور کلی مهمترین بخش واژگان یک زبان هستند. در زبان ترکی شش حالت دستوری برای کلمات وجود دارد که عبارتند از:

سازمانی

شیء (شیء مستقیم)

برای (شیء غیر مستقیم)

جایی

موضوع به

افزودن (صفت

عدد جمع و مفرد است. اسم ها در ترکی به دو صورت تشکیل می شوند.

ساختن اسم از اسم و صفت

ساختن اسم از افعال

در ادامه نمونه هایی از اسامی زبان ترکی آورده شده است.

جدول 3: نمونه هایی از اسامی ترکی استانبولی

isimler, adlar
اسامی
Nouns

araba
اتومبیل (خودرو)
car

arabam
اتومبیل من (خودروی من)
my car

yeşil araba
اتومبیل سبز (خودروی سبز)
green car

üç araba
سه اتومبیل (سه خودرو)
three cars

araba garajı
گاراژ اتومبیل (گاراژ خودرو)
car garage

araç dışında
بیرون خودرو
outside the car

در زیر لیستی از برخی از نام های رایج در زبان ترکی آورده شده است.

جدول 4: اسم پرکاربرد در زبان ترکی استانبولی

ismler
اسامی
Nouns

kol
دست (از شانه تا مچ)
arm

geri
پشت
back

yanaklar
گونه
cheeks

göğüs
قفسه سینه
chest

çene
چانه
chin

kulak
گوش
ear

dirsek
بازو
elbow

göz
چشم
eye

yüz
صورت
face

parmak
انگشت
finger

parmaklar
انگشت‌ها
fingers

ayak
پا
foot

saç
مو
hair

el
دست (از مچ به پایین شامل پنج انگشت)
hand

kafa
سر
head

kalp
قلب
heart

diz
زانو
knee

bacak
پا
leg

dudak
لب
lip

ağız
دهان
mouth

boyun
گردن
neck

burun
بینی
nose

omuz
شانه
shoulder

mide
شکم
stomach

dişler
دندان
teeth

uyluk
ران
thigh

boğaz
گلو
throat

başparmak
شست
thumb

ayak parmağı
پنجه پا
toe

dil
زبان
tongue

diş
دندان
tooth

ضمایر این زبان در قسمت بعدی مقاله آموزش زبان ترکی مورد بحث قرار گرفته است.

ضمایر در زبان ترکی چیست؟

در این قسمت از مقاله ترکی استانبولی برخی از ضمایر این زبان شرح داده شده است.

جدول 5: ضمایر فعال

Zamirler
ضمایر فاعلی
Pronouns

Ben
من
I

Sen
تو
You

O
او
He/She

Biz
ما
We

Siz
شما
You

Onlar
آن‌ها
They

جدول 6: ضمایر مفعول

Nesnel Zamirler
ضمایر مفعولی
Object Pronouns

beni, bana
من را، به من
Me

seni, sana
تو را، به تو
You

onu, ona
او را، به او
Him/Her

bizi, bize
ما را، به ما
Us

Sizi, size
شما را، به شما
You

onları, onlara
آن‌ها را، به آن‌ها
Them

در ترکی از ضمایر ملکی و پسوند ملکی برای تصرف استفاده می شود. پسوند استفاده شده با هر کلمه از بین همه گزینه های موجود بر اساس اصل هارمونی واکه انتخاب می شود. در ادامه پسوندهای زبانی ترکی استانبولی ارائه شده است.

جدول 7: ضمایر ملکی در زبان ترکی (مورد استفاده با اسامی)

İyelik Ekleri
ضمایر ملکی
Possessive Pronouns

Benim
برای من
My

Senin
برای تو
Your

Onun
برای او
His / Her

Bizim
برای ما
Our

Sizin
برای شما
Your

Onların
برای آن‌ها
Their

جدول 8: ضمایر ملکی (مستقل) در ترکی

İyelik Ekleri
ضمایر ملکی مستقل
Independent Possessive Pronouns

benimki
مال من
Mine

seninki
مال تو
Yours

onunki
مال او
His / Hers

bizimki(ler)
مال ما
Ours

Sizinki(ler)
مال شما
Yours

onlarınki(ler)
مال آن‌ها
Theirs

جدول 9: پسوند ملکی در زبان ترکی (انتخاب پسوند بر اساس آخرین مصوت کلمه است)

پسوند ملکی
ضمیر فاعلی

-ım/ -im/ -um/ -üm
Ben

-ın/-in/-un/-ün
Sen

-ı/-i/-u/-ü
O

-ımız/ -imiz/-umuz/-ümüz
Biz

-ınız/-iniz/unuz/ünüz
Siz

-ları/-leri
Onlar

در ادامه مطالب آموزش زبان ترکی به صفت های این زبان پرداخته شده است.

صفت در زبان ترکی چگونه است؟

در زبان ترکی کلمه ای که اسمی مانند عدد، شکل، رنگ و موارد دیگر را توصیف کند، صفت محسوب می شود. مثال زیر در این زمینه قابل توجه است.

Kırmızı kalem: قلم قرمز

Kırmızı: (صفت) سرخ

کلم: (نام) مداد

در این مثال، “kırmızı” رنگ مداد یا کلم را مشخص می کند. در حالی که Madad یک اسم است، kırımış یک صفت برای اسم kalem است. مثال دیگری در این زمینه در زیر آورده شده است.

اوزون بیر یول: راه طولانی

اوزون: (صفت) طولانی

Bir: (در انگلیسی a معادل است). یعنی یکی؛ البته حرف مجهول هم در ترکی است و در اینجا در نقش عدد و برای اشاره به عدد به کار می رود

در مثال بالا، بیر و اوزون هر دو صفت هستند. زیرا اوزون فاصله و بیر تعداد اسم ها را توصیف می کند.

توجه: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که صفت ها توضیح بیشتری در مورد اسم می دهند در حالی که قیدها توضیح بیشتری در مورد فعل می دهند. در ادامه نمونه های دیگری از صفت در زبان ترکی ارائه شده است.

جدول 10: نمونه هایی از صفت ها در زبان ترکی استانبولی

sıfatlar
صفت‌ها
Adjectives

yeşil bir ağaç
درخت سبز
a green tree

yüksek bir bina
ساختمان بلند
a tall building

çok yaşlı bir adam
مردی بسیار پیر
a very old man

eski kırmızı ev
خانه قرمز قدیمی
the old red house

çok hoş bir arkadaş
دوست خیلی خوب
a very nice friend

Kırmızı kalem
مداد قرمز
Red Pencil

در مثال های ارائه شده در جدول توجه به ساختار صفت ها در زبان ترکی استانبولی حائز اهمیت است. در ادامه لیستی از صفات مربوط به رنگ، شکل، اندازه و سایر عناصر نقاشی را مشاهده خواهید کرد.

جدول 11: ویژگی های مربوط به رنگ

Renkler
رنگ‌ها
Colors

siyah
مشکی
black

mavi
آبی
blue

kahverengi
قهوه‌ای
brown

gri
خاکستری
gray

yeşil
سبز
green

portakal rengi
نارنجی
orange

mor
ارغوانی
purple

kırmızı
قرمز
red

beyaz
سفید
white

sarı
زرد
yellow

جدول 12: ویژگی های مربوط به اندازه

Boyutlar
اندازه‌ها
Sizes

büyük
بزرگ
big

derin
عمیق
deep

uzun
طویل (طولانی | بلند)
long

dar
باریک
narrow

kısa
کوتاه
short

küçük
کوچک
small

uzun, yüksek
بلند
tall

kalın
ضخیم
thick

ince
لاغر
thin

geniş
وسیع
wide

جدول 13: مشخصات شکل

şekiller
اشکال
Shapes

dairesel, yuvarlak
دایره‌ای
circular

düz
مستقیم
straight

kare
مربعی
square

üçgen şeklinde
مثلثی
triangular

جدول 14: ویژگی های مرتبط با طعم

Tatlar
طعم‌ها
Tastes

acı
تلخ
bitter

taze
تازه
fresh

tuzlu
شور
salty

ekşi
ترش
sour

baharatlı
تند | ادویه‌ای
spicy

tatlı
شیرین
sweet

جدول 15: کاراکتر کمی

Miktarlar
کمیت‌ها
Quantities

az
کمی
few

küçük
کمی
little

çok
بسیار
many

çok
بسیار
much

bölüm
بخشی
part

bazı
مقداری
some

birkaç
تعداد کمی
a few

bütün
تمام (همه، کل)
whole

جدول 16: ویژگی های کیفیت

Nitelikler
کیفیت
Qualities

kötü
بد
bad

temiz
تمییز
clean

karanlık
تاریک
dark

zor
سخت
difficult

kirli
کثیف
dirty

kuru
خشک
dry

kolay
آسان
easy

boş
خالی
empty

pahalı
گران
expensive

hızlı
سریع
fast

yabancı
خارجی
foreign

tam, noksansız, dolu
پر
full

iyi
خوب
good

sert
سخت
hard

ağır
سنگین
heavy

ucuz
ارزان
inexpensive

hafif
سبک
light

yerel
محلی
local

yeni
جدید
new

gürültülü
پر سر و صدا
noisy

eski
قدیمی
old

güçlü
قدرتمند
powerful

sessiz
ساکت
quiet

doğru
صحیح
correct

yavaş
آرام
slow

yumuşak
نرم
soft

çok
خیلی
very

zayıf
ضعیف
weak

ıslak
مرطوب
wet

yanlış
اشتباه
wrong

genç
جوان
young

در ادامه مطالب آموزش زبان ترکی به افعال این زبان پرداخته شده است.

افعال در ترکی و انواع آنها چیست؟

در ترکی افعال از نظر عدد و حالت با فاعل موافق است و مانند فارسی است. ساختار کلی فعل در ترکی به شرح زیر است.

ریشه فعل + زمان + پسوند فاعل

زبان ترکی دارای شش نویسه دستوری است که سه نویسه به صورت مفرد و سه نویسه به صورت جمع است. این افراد عبارتند از:

اول شخص مفرد (I)

دوم شخص مفرد (شما)

سوم شخص مفرد (او)

اول شخص جمع (ما)

دوم شخص جمع (شما)

سوم شخص جمع (آنها)

علاوه بر این، افعال در زبان ترکی دارای پنج جهت فعلی (صدا) هستند. این جهت های فعلی عبارتند از:

فعال

منفعل

متفکر

متقابل

علّی

چیزهایی مانند «نباید»، «می‌توانم»، «باید» و «اگر» که در بیشتر زبان‌های اروپایی به صورت کلمات جداکننده بیان می‌شوند، در ترکی استانبولی به صورت پسوند فعل بیان می‌شوند. در زبان ترکی استانبولی نیز زمان های دستوری متفاوتی برای افعال وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

حال ساده

حاضر ادامه دارد

گذشته ساده

بیشتر از کامل

گذشته در گذشته

آینده

آینده در گذشته است

افعال در زبان ترکی نیز جنبه های توصیفی مختلفی دارند که در زبان ترکی نیز کاربران زیادی دارند. عباراتی که با “Who” یا “Because” در انگلیسی شروع می شوند معمولاً به عبارات توصیفی در ترکی ترجمه می شوند. در زبان ترکی استانبولی فاعل، مفعول و افعال در ساختار جمله وجود دارد. اما ترتیب این موارد با زبان فارسی تفاوت هایی دارد. در زبان ترکی، افعال معمولاً در انتهای جمله یا بند آمده است. صفت ها و قیدها قبل از اسمی قرار می گیرند که توصیف می کنند، و چیزهایی مانند “پشت”، “برای”، “مانند/مشابه به” و موارد دیگر به صورت حروف اضافه ای بیان می شوند که پس از اسم ها به عنوان پسوند قرار می گیرند، نه به عنوان یک کلمه قبل از اسم، همانطور که در بسیاری از آنها رایج است. زبان های دیگر. یک شکل غیرعادی که گاهی پیش می آید این است که عبارت اضافه دارای دو جزء است; یک قسمت قبل از کلمه و قسمت دیگر بعد از کلمه قرار می گیرد.

نفی در ترکی بسته به اینکه جمله مستند باشد یا شامل یک فعل اصلی باشد به روش های مختلفی انجام می شود. در جملات مستند نفی فعل (و البته جمله) با استفاده از فعل “değil” انجام می شود. فعل değil مانند سایر افعال به کار می رود و بعد از حرف اضافه قرار می گیرد. در جملاتی که فعل اصلی دارند (جملات غیر مستند) از پسوند من- استفاده می شود.

جملات پرسشی در ترکی به دو صورت انجام می شود. بسته به اینکه فرد قصد فرموله کردن یک جمله پرسشی بله/خیر یا یک جمله استفهامی معمولی را داشته باشد، می تواند از یکی از این دو روش استفاده کند. پسوند “me-” برای افعالی که جملات پرسشی بله/خیر را در ترکی استانبولی می سازند استفاده می شود. برای ایجاد جملات پرسشی رایج در زبان ترکی و همچنین فارسی و انگلیسی از کلمات پرسشی استفاده می شود. در قسمت بعدی مقاله آموزش زبان ترکی به قیدهای این زبان پرداخته شده است.

قید در ترکی چیست؟

قیدها بخشی از گفتار در زبان ترکی استانبولی هستند. قیدها کلماتی هستند که برای سایر قسمت های جمله (به جز اسم) و به ویژه برای فعل توضیح می دهند. قیدها می توانند توضیحاتی در مورد افعال، صفت ها (از جمله اعداد)، بندها، عبارات و سایر قیدها ارائه دهند. در حالی که در زبان انگلیسی قیدها با افزودن ly- به صفت ها ساخته می شوند، در ترکی قیدها با افزودن پسوند ce- به صفت ها یا با استفاده از کلمه bir şeğlar (مانند | به شکل | در شکل) با یک قید تشکیل می شوند. être نمونه هایی از این موارد در ادامه این بخش از مقاله آموزش زبان ترکی در استانبول آورده شده است.

Yavaş + ce = yavaşça (آهسته | آهسته)

که در زبان انگلیسی به صورت زیر است:

آهسته + ly = آهسته

در اینجا باید به پسوند ce-; زیرا همانطور که می بینیم پسوند به that- تبدیل می شود. دلیلش هم ساده است. e به دلیل آخرین مصوت یکی می شود. به همین ترتیب، c تبدیل به آن می شود. به طور کلی اگر کلمه به یکی از حروف s، t، k، ç، ş، h، p و f ختم شود، پسوند ce- با çe- جایگزین می شود. لازم به ذکر است که به جای یاواش می توان از یاواش استفاده کرد. در زبان ترکی استانبولی، برخی از کلمات را می توان به عنوان قید بدون استفاده از پسوند استفاده کرد. مثال زیر در این زمینه قابل توجه است.

حوا خیلی دیر شده خیلی دیر به خانه آمد.

در مثال بالا، قید جمله گھ است که به معنای “دیر” است. این کلمه در واقع قید زمان است. ساده ترین راه برای تصمیم گیری در مورد اینکه یک کلمه قید است یا نه این است که به کلماتی که به دنبال آن هستند نگاه کنید. اگر کلمه زیر فعل باشد، کلمه مورد نظر یک قید است. مثال زیر در این زمینه قابل توجه است.

جک آن را از او بیرون می آورد. جک آهنگ زیبایی خواند

در این مثال، güzel یک صفت است، زیرا کلمه şarkı که به دنبال آن است، فعل نیست. نام شارکی بیشتر به معنای آهنگ است. در این زمینه مثال دیگری در ادامه می آید.

جک گفت şarkıyı güzel söyledi. جک این آهنگ را به زیبایی خواند

در این مثال، کلمه güzel به معنای “زیبا” یک قید است زیرا قبل از فعل قرار دارد و در واقع اطلاعاتی در مورد فعل “söyledi” (به معنای خواندن) ارائه می دهد. در ادامه نمونه های بیشتری از قیدها در زبان ترکی را خواهید دید.

جدول 17: نمونه هایی از قید در زبان ترکی استانبولی

Zarflar
قیدها
Adverbs

Bazen kitap okurum
من گاهی کتاب می‌خوانم.
I read a book sometimes

Asla sigara içmeyeceğim
من هرگز سیگار نمی‌کشم.
I will never smoke

Yalnız mısın?
تنها هستی؟
are you alone?

در مثال های بالا باید به ساختار قید ترکی استانبولی توجه کرد. در زیر لیستی از قیدهای زمان، مکان و تکرار در زبان ترکی آمده است.

جدول 18: محدودیت های زمان زبان ترکی استانبولی

Zaman Zarfları
قید زمان
Adverbs of time

dün
دیروز
yesterday

bugün
امروز
today

yarın
فردا
tomorrow

şimdi
هم‌اکنون
now

o zaman
سپس
then

sonra
بعد
later

bu gece
امشب
tonight

hemen şimdi
همین الان (هم‌اکنون)
right now

dün gece
شب قبل
last night

bu sabah
امروز صبح
this morning

önümüzdeki hafta
هفته بعد
next week

zaten
قبلا، پیش از این
already

geçenlerde
اخیرا
recently

son zamanlarda
در این اواخر، اخیرا
lately

yakında
به زودی
soon

hemen
فورا
immediately

hala
همچنان
still

henüz
هنوز
yet

önce
پیش
ago

جدول 19: ثبت نام به زبان ترکی در استانبول

Yer Zarfları
قید مکان
Adverbs of place

burada
اینجا
here

orada
آنجا
there

karşıda
در آنجا
over there

her yerde
همه جا
everywhere

herhangi bir yerde
هر کجا
anywhere

hiçbir yerde
هیچ کجا
nowhere

ev
خانه
home

uzakta
دور
away

dışarıda
بیرون
out

جدول 20: تکرار زبان ترکی استانبولی

Sıklık Zarfları
قید تکرار
Adverbs of frequency

her zaman
همیشه
always

sık sık
مکررا
frequently

genellikle
معمولا
usually

bazen
گاهی
sometimes

bazen، ara sıra
گاه و بیگاه
occasionally

nadiren
به ندرت (خیلی کم)
seldom

nadiren
به ندرت
rarely

asla
هرگز
never

جدول 21: ثبت نام دولتی به زبان ترکی در استانبول

Durum Zarfları
قیدهای حالت
Adverbs of Manner

çok
بسیار
very

tamamen
کاملا
quite

oldukça
تا حدی
pretty

gerçekten
واقعا
really

hızlı
سریع
fast

iyi
خوب
well

sert
سخت
hard

hızlı, hızlıca
به سرعت
quickly

yavaşça
به آهستگی | به آرامی
slowly

dikkatlice
به دقت
carefully

güçlükle
به سختی
hardly

zar zor
به سختی
barely

çoğunlukla
اغلب
mostly

neredeyse
تقریبا
almost

kesinlikle
کاملا
absolutely

birlikte
با هم
together

tek başına
تنها
alone

در قسمت بعدی مقاله آموزش زبان ترکی به قیدهای این زبان پرداخته شده است.

حروف اضافه در زبان ترکی استانبولی و کاربرد آنها چیست؟

حروف اضافه در زبان ترکی همانطور که قبلا ذکر شد پسوند هستند و بعد از اسم می آیند. در زبان ترکی حروف اضافه زیادی وجود دارد که افزودن هر یک به یک کلمه معنای خاصی به آن می دهد. پرداختن به مبحث حروف اضافه در زبان ترکی، آموزش زبان ترکی استانبولی را از هدف اصلی خود که ارائه دانش مقدماتی این زبان است دور می کند. در مقاله زیر آموزش زبان ترکی به بررسی تعاریف حروف این زبان پرداخته شده است.

تعریف این کلمه در ترکی چیست؟

حروف قطعی در زبان ترکی کلماتی هستند که با اسم ترکیب می شوند تا نوع مرجع اسم را نشان دهند. به طور کلی، حروف اضافه برای روشن شدن دستور زبان اسم ها استفاده می شود. در زبان ترکی «بیر» به عنوان حرف نامعین به کار می رود و کاربرد آن در واقع مانند a یا an در انگلیسی است. مثال هایی برای وضوح بیشتر موضوع در زیر در این زمینه آورده شده است.

سیناودان، تنها یک دانش آموز موفق شد. فقط یک دانش آموز می تواند در امتحانات قبول شود

در مثال بالا، bir به عنوان یک حرف نامعین استفاده نشده است. بلکه برای تعیین تعداد دانش آموزانی که قادر به قبولی در امتحانات هستند استفاده می شود. با این حال، مثال زیر قابل توجه است.

یک دانشجو همیشه در حال مطالعه است. دانش آموز باید همیشه درس هایش را بخواند

در این مثال، bir یک حرف نامعین است زیرا برای اشاره به هر دانش آموزی استفاده می شود. در جدول زیر حروف تعریف زبان ترکی ارائه شده است.

جدول 22: حروف تعریف به زبان ترکی استانبولی

Tanımlıklar
حروف تعریف
Articles

the

bir
یک
a

bir
یک
one

bazı
برخی | مقداری
some

az
کمی
few

در جدول زیر نمونه های دیگری از حروف تعریف در زبان ترکی ارائه شده است.

جدول 23: نمونه هایی از استفاده از صفت در زبان ترکی

kitap
کتاب
the book

kitaplar
کتاب‌ها
the books

bir kitap
یک کتاب
a book

bir kitap
یک کتاب
one book

bazı kitaplar
برخی از کتاب‌ها
some books

birkaç kitap
چند کتاب
few books

در مقاله زیر به موضوع مهم اعداد و شمارش در این زبان پرداخته شده است.

اعداد و شمارش در ترکی چگونه کار می کنند؟

اعداد همیشه یکی از اولین چیزهایی هستند که مردم هنگام یادگیری یک زبان جدید یاد می گیرند. در ادامه این قسمت از مواد آموزشی زبان ترکی استانبولی، اعداد به زبان ترکی ارائه شده است.

جدول 24: شماره به زبان ترکی

Numaralar
اعداد
Numbers

bir
یک
one

iki
دو
two

üç
سه
three

dört
چهار
four

beş
پنج
five

altı
شش
six

yedi
هفت
seven

sekiz
هشت
eight

dokuz
نه
nine

on
ده
ten

on bir
یازده
eleven

on iki
دوازده
twelve

on üç
سیزده
thirteen

در زبان ترکی استانبولی برای اعداد دو رقمی همیشه ابتدا رقم ده ها و به دنبال آن رقم یک ها تلفظ می شود. دهگان های ترکی به شرح زیر است.

جدول 25: اعداد دو رقمی به زبان ترکی-استانبولی

Numaralar
اعداد
Numbers

on
ده
ten

yirmi
بیست
twenty

otuz
سی
thirty

kırk
چهل
forty

elli
پنجاه
fifty

atmış
شصت
sixty

yetmiş
هفتاد
seventy

seksen
هشتاد
eighty

doksan
نود
ninety

نمونه هایی از اعداد دو رقمی در ادامه این قسمت از مقاله آموزش زبان ترکی استانبولی آورده شده است.

otuz bir: سی و یک

kırk beş: چهل و پنج

الی یدی: پنجاه و هفت

اعداد ترتیبی در زبان ترکی استانبولی به شرح زیر است.

جدول 26: اعداد ترتیبی در زبان ترکی استانبولی

Sıra Sayıları
اعداد ترتیبی
Ordinal Numbers

birinci, ilk
اول
first

ikinci
دوم
second

üçüncü
سوم
third

dördüncü
چهارم
fourth

beşinci
پنجم
fifth

altıncı
ششم
sixth

yedinci
هفم
seventh

sekizinci
هشتم
eighth

dokuzuncu
نهم
ninth

onuncu
دهم
tenth

on birinci
یازدهم
eleventh

on ikinci
دوازدهم
twelfth

on üçüncü
سیزدهم
thirteenth

on dördüncü
چهاردهم
fourteenth

on beşinci
پانزدهم
fifteenth

on altıncı
شانزدهم
sixteenth

on yedinci
هفدهم
seventeenth

on sekizinci
هجدهم
eighteenth

on dokuzuncu
نوزدهم
nineteenth

yirminci
بیستم
twentieth

bir kere
یک‌بار
once

iki kere
دوبار
twice

یک مکالمه ساده در ترکی استانبولی چگونه انجام می شود؟

در این قسمت از مطالب آموزش زبان ترکی استانبولی، نمونه هایی از متون مورد استفاده در مکالمات ساده و رایج و نمونه هایی از عبارات پرکاربرد در مکالمات ترکی استانبولی ارائه شده است.

جدول 27: عبارات مفید برای مکالمه ساده در ترکی استانبولی

ترکی
فارسی
انگلیسی

evet
بله
Yes

hayır
خیر
No

lütfen / rica ederim
لطفا / قابلی ندارد.
Please / you’re welcome.

bir şey değil
اصلا قابلی ندارد.
You’re very welcome.

teşekkürler
سپاس‌گزارم.
Thank you.

çok teşekkürler
بسیار سپاس‌گزارم.
Thank you very much.

teşekkürler
از شما سپاس‌گزارم.
Thanks.

Afedersiniz!
ببخشید!
Excuse me!

جدول 28: عبارات مفید در ارتباطات روزمره

ترکی
فارسی
انگلیسی

Anlıyorum.
متوجهم. | می‌فهمم
I understand.

Seni anlamıyorum.
متوجه نمی‌شم. | نمی‌فهمم.
I don’t understand.

Selam.
سلام.
Seni anlamıyorum.

Bu ne anlama geliyor?
این یعنی چی؟
What does that mean?

Bilmiyorum.
نمی‌دونم.
I don’t know.

Lehçe konuşmuyorum.
من لهستانی صحبت نمی‌کنم.
I don’t speak Polish.

Biraz lehçe konuşabiliyorum.
من کمی لهستانی بلدم (صحبت می‌کنم).
I speak a little Polish.

İngilizce konuşabilir misin?
آیا شما انگلیسی صحبت می‌کنید؟ (بلد هستید صحبت کنید؟)
Do you speak English?

Evet, İngilizce konuşuyorum.
بله؛ من انگلیسی صحبت می‌کنم.
Yes, I do speak English.

Hayır, İngilizce konuşmuyorum.
خیر؛ من انگلیسی صحبت نمی‌کنم.
No, I don’t speak English.

جدول 29: عبارات مفید در دانش پایه

ترکی
فارسی
انگلیسی

Lütfen biraz daha yavaş konuşun!
لطفا آهسته‌تر صحبت کنید.
Please talk more slowly!

Seninle tanışmak güzel.
از دیدن شما خوشوقتم (خوشحالم).
Nice to meet you!

Nasılsın?
حالتان چطور است؟
How are you?

Güzel, teşekkürler.
خوبم؛ خیلی ممنون.
Good, thank you!

İyiyim, teşekkür ederim!
من خوبم؛ خیلی ممنون.
I’m well, thanks!

Fena değil, teşekkürler!
بد نیستم؛ مرسی.
Not bad, thanks!

çok kötü
خیلی بدم.
very bad

İsminiz nedir?
نام شما چیست؟
What’s your name?

Benim ismim […].
اسم من هست ….
My name is […].

İsmin nedir?
اسم کوچک شما چیست؟
What’s your first name?

İsmim […].
اسم من هست ….
My first name is […]

Kaç yaşındasın?
چند سالتان است؟ | چند سال دارید؟
How old are you?

[…] yaşındayım.
من … سال دارم. | من … ساله هستم.
I’m […] years old.

Hobilen nelerdir?
سرگرمی‌های شما چیست؟
What are your hobbies?

Neler yapmayı seversin?
به انجام چه کارهایی علاقه داری؟
What do you like doing?

Şu an napıyorsun?
چه کار می‌کنید (در حال حاضر)؟
What are you doing (at the moment)?

Nerede ikamet ediyorsunuz?
کجا زندگی می‌کنید؟
Where do you live?

[…] ikamet ediyorum.
من در … زندگی می‌کنم.
I live in […].

İngiltere’den geliyorum.
من اهل انگلستان هستم. | من از انگلستان هستم.
İngiltere’den geliyorum.

İngilizim.
من انگلیسی هستم.
İngilizim.

جدول 30: معرفی خود و گفتگوی اولیه به زبان ترکی استانبولی

فارسی
ترکی

سلام (رسمی)
Merhaba

سلام (غیر رسمی)
Selam

صبح به خیر
Günaydın

عصر به خیر
Tünaydın

خداحافظ.
hoşça kal

خداحافظ.
Güle güle

به زودی می‌بینمت.
Yakında görüşmek üzere!

مبارک باشد.
tebrikler

چطوری؟ | حالت چطوره؟
Nasılsın?

خیلی ممنون؛ شما چطور؟
İyi, teşekkürler. Siz?

من الهام اوزدمیر هستم.
ben Elham Özdemir. | ‌Benim adim Elham.

از دیدن شما خیلی خوشحال شدم. / از آشنایی با شما خوشحال شدم.
Taniştiğimiza çok memnun oldum. | Tanıştığıma memnun oldum.

من رو می‌شناسید؟
beni tanıyor musunuz?

اسم شما چیست؟
senin adın ne?

کجا زندگی می‌کنید؟
nerede yaşıyorsun?

عذر می‌خوام. | من متاسفم.
Özür dilerim

متاسفم / ببخشید
üzgünüm

واقعا
gerçekten

آشنایی با کلمات و عبارات کاربردی در سفر در یک کشور امری بسیار مهم است. در مقاله زیر به آموزش زبان ترکی در استانبول پرداخته شده است.

کلمات و عبارات کاربردی در ترکی در سفر

در این قسمت از مقاله آموزش زبان ترکی استانبولی برخی از لغات و عبارات ترکی استانبولی که در سفر استفاده می شود توضیح داده شده است.

جدول 31: واژه ها و اصطلاحات ترکی مورد استفاده در سفر (در خیابان)

فارسی
ترکی

می‌خواهید کمکتون کنم؟ | می‌تونم کمکتون کنم؟
Sana yardım edebilir miyim?

می‌توانید کمکم کنید؟
Bana yardımcı olabilir misiniz?

به انگلیسی صحبت می‌کنید؟ / می‌تونید به انگلیسی صحبت کنید؟
ingilizce konuşuyor musunuz?

چقدر دوره؟
(bu) ne kadar uzak?

ساعت چنده؟
saat kaç?

قیمت این چقدره؟
bu ne kadar?, kaç para?

پرداخت را به چه صورت انجام می‌دهید؟
nasıl ödemek istersiniz?

این چیه؟
bu nedir?

 چطور؟
nasıl?

 چی؟ / چه چیز؟
nasıl?

 چه کسی؟
kim?

 چرا؟
neden?

داروخانه
eczane

بانک
Banka

ایستگاه اتوبوس
Otobüs Durağı

پارک
Park

کلیسای جامع
Katedral

کلیسا
Kilise

کتابخانه
Kütüphane

موزه
Müze

تئاتر
Tiyatro

دفتر پست
Postane

بیمارستان
Hastane

ایستگاه پلیس
Karakol

مدرسه
Okul

ایستگاه اتوبوس
Itfaiye

ایستگاه قطار
Tren Istasyonu

صرافی
döviz bürosu

پل
Köprü

قلعه
Kale

اتوشویی
Çamaşırhane

بازار
Pazar

بازار روز خیابانی
Bitpazarı

جدول 32: واژه و عبارات ترکی مورد استفاده در سفر (در رستوران)

فارسی
ترکی

رستوران
restoran

گوشت
et

مرغ
tavuk

ماهی
balık

ساندویچ
sandviç

سالاد
salata

میوه
meyve

غذا
gıda

نان
ekmek

پنیر
peynir

دسر
Tatlı

سس‌ها
Soslar

غذای خیابانی
Sokak Yemeği

انعام
Bahşiş

صورتحساب
Fatura

منو غذاها
Yemek Menüsü

می‌توانم منو را ببینم؟
Menüyü görebilir miyim?

چه چیزی میل دارید بخورید؟
Ne yemek istersiniz?

ترکیبات آن چیست؟ (منظور ترکیبات خوراکی موجود در منو است)
Neler dahil?

سوپ روز چیست؟
Günün çorbası nedir?

آیا این غذا همراه با سالاد است؟
Salatayla beraber mi geliyor?

پیشنهاد شما چیست؟ (چه خوراکی را پیشنهاد می‌کنید؟)
Ne tavsiye edersiniz?

می‌خواهم یک غذای محلی را امتحان کنم (بخورم).
Yöresel bir yemek denemek istiyorum

غذای مخصوص امروز چیست؟
Bugünün spesiyalleri neler?

دسر روز
Günün tatlısı

چه نوع گوشتی دارید؟
Ne tür etiniz var?

می‌توانید نمک‌پاش را به من بدهید؟
Tuzu uzatır mısınız?

می‌توانید کمی آب به من بدهید؟
Bana biraz daha su verebilir misiniz?

می‌توانید میوه برای من بیاورید؟
Meyve getirebilir misiniz?

ما به میزی برای ۴ نفر نیاز داریم.
Bize dört kişilik bir masa lazım

می‌خواهم برای دو نفر میز رزرو کنم.
İki kişilik bir masa ayırtmak istiyorum

فنجان
fincan

چنگال
çatal

چاقو
bıçak

بطری
Şişe

دستمال
Peçete

سفره رومیزی
Masa Örtüsü

خلال دندان
Kürdan

سینی
Tepsi

جدول 33: لغات و اصطلاحات ترکی مورد استفاده در سفر (در هتل و سوئیت)

فارسی
ترکی

خانه
ev

اتاق
oda

دستشویی
banyo

توالت
tuvalet

اتاق خواب
yatak odası

آشپزخانه
mutfak

شامپو
şampuan

صابون
sabun

مسواک
diş fırçası

خمیر دندان
diş macunu

هتل
Otel

محل اقامت
Konaklama

کلید در
Anahtar Kartı

خدمات اتاق (سرویس اتاق)
Oda Servisi

امن
Kasa

دوش
Duş

اتاق
Oda

تهویه کننده هوا
Klima

مسافر
Misafir

کلید
Anahtar

آسانسور
Asansör

پذیرش
Resepsiyon

نمونه ای از متن ساده ترکی استانبولی همراه با ترجمه آن

در این قسمت از مطالب آموزش زبان ترکی استانبولی یک متن ساده ترکی استانبولی همراه با ترجمه فارسی آن ارائه شده است.

علی، عایشه و اصلی قبلاً آنجا بوده اند.

علی، عایشه و اصلی در حال بازگشت به خانه بودند.

علی کرمیزی به قله رسید.

علی یک توپ قرمز دید.

حالا می توانید ببینید چه کار می کنید.

آیچا صدای بچه گربه ای را شنید.

گل های اصلی ایسه کوکلادی

از طرفی ما واقعاً بوی گل ها را می دهیم.

علی توپو عایشه سبزی.

علی توپ را به عایشه داد.

Ayşe yavru kediyi sevdi.

عایشه بچه گربه را نوازش کرد.

بنابراین، آن شب برکو koştu است.

به نوبه خود، اصلی به سمت خانه دوید.

علی و عایشه یک روز قبل از رسیدن به قله رسیدند.

علی و عایشه با بازی فوتبال به خانه آمدند.

معرفی فیلم آموزش زبان ترکی

تاکنون آموزش های زبان ترکی در فرادرس منتشر شده است که در این قسمت از آموزش زبان ترکی استانبولی ارائه شده است.

فیلم مقدماتی آموزش زبان ترکی – سطح مقدماتی (A1 و A2)

مدت زمان این آموزش شش ساعت و پانزده دقیقه و مدرس آن دکتر سید مصطفی کلامی حارث می باشد. این آموزش زبان ترکی ارائه شده در این قسمت از مطالب آموزش زبان ترکی استانبولی برای سطح مقدماتی (A1 و A2) در نظر گرفته شده است. این آموزش بر روی زبان ترکی آذربایجانی تمرکز دارد، البته در برخی قسمت ها به تفاوت های ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی اشاره شده است. این آموزش برای افرادی مناسب است که می خواهند زبان ترکی آذربایجانی را از پایه یاد بگیرند. لازم به ذکر است زبانی که آموزش به آن ارائه می شود فارسی می باشد.

از جمله مباحث مطرح شده در این آموزش می توان با زبان ترکی، حروف الفبا و ویژگی های آن، ضمایر و صرف فعل در ترکی، قانون Inje-Kağlan (هماهنگی حروف صدادار) در ترکی و مکالمه ساده، جمع کردن ابزار سوال ، اعداد و شمارش، تقویم و زمان، حال ساده، حال استمراری، گذشته ساده، آینده ساده، پسوندهای معادل حروف اضافه، واژه های مربوط به خانواده و نسبت ها، واژه های مربوط به اعضای بدن و لباس، رنگ ها و افعال رنگ، واژه های مربوط به اندازه و مکان، واژه های مربوط به دما و شرایط آب و هوایی، افعال نفی، میوه ها، سبزیجات و حیوانات و خواندن و بررسی شعر «یار قصادی» شهریار به زبان ترکی.

معرفی فیلم آموزشی به زبان ترکی (ویژه ترک زبانان)

مدت زمان این آموزش هفت ساعت و هشت دقیقه و مدرس آن دکتر سید مصطفی کلامی حارث می باشد. این آموزش که در این قسمت از مطالب آموزش زبان ترکی استانبولی ارائه شده است به زبان ترکی ارائه شده است و برای ترک زبانان و یا افراد آشنا به زبان ترکی که می خواهند بیشتر با گرامر و ساختار این زبان آشنا شوند در نظر گرفته شده است. از جمله موضوعات مورد مطالعه در این آموزش، مقدمه ای بر زبان ترکی، الفبا و آواها، ضمایر، صرف فعل «ایمک» (بودن)، قواعد جمع، ابزار پرسشی، اعداد و شمارش، مصدرها را می یابیم. ، زمان و حال ساده، حال استمراری، ماضی ساده، آینده ساده، حروف اضافه، رنگ ها، افعال رنگی و صفت تاکیدی، برخی از کلمات پرکاربرد، نفی افعال، پسوندهای رایج، گذشته استمراری، گذشته غیر محتمل و غیر محتمل ماضی استمراری، افعال ماضی ساده و متعدی، تصدیق، امر و امر، زمان آینده، افعال شرطی، افعال متعدی، مجهول و متعارض و خواندن بندهای منتخب از شعر «حیدر بابای سلام» استاد شهریار.

آیا مدام از موسیقی و فیلم های ترکی زبان لذت می برید؟ آیا می خواهید بدانید که چگونه به صورت حرفه ای ترکی صحبت کنید؟ آیا بهترین راه های یادگیری ترکی در استانبول را می شناسید؟ اگر قصد شروع یادگیری زبان ترکی را دارید، حتما این سوالات به ذهن شما خطور کرده است. برای اینکه زبان ترکی را یاد بگیریم تا بتوانیم مانند یک بازیگر بومی و حرفه ای در یکی از سریال های پرطرفدار ترکی خود صحبت کنیم، باید مراحل یادگیری زبان ترکی استانبولی را به درستی و با حوصله طی کنیم.

فهرست:

در این مقاله شما را با 15 روش و روش منتخب برای یادگیری صحبت به زبان ترکی استانبولی آشنا می کنیم تا بتوانید با موسیقی، فیلم ها و سریال های ترکی که از تلویزیون می شنوید و می بینید بهتر ارتباط برقرار کنید و لذت ببرید.

روش های موثر برای یادگیری زبان ترکی در استانبول

1- الفبای ترکی را به طور کامل یاد بگیرید.

یکی از اولین کارهایی که برای یادگیری ترکی استانبولی باید انجام دهید این است که با الفبای ترکی آشنا شوید. شکل نوشتاری زبان ترکی دارای الفبای مشابه انگلیسی یا لاتین است. به جز چند استثنای کوچک که x، w و q هستند. این سه حرف انگلیسی در میان حروف ترکی یافت نمی شود.

در واقع زبان ترکی از 29 حرف تشکیل شده است که 7 حرف آن حروف انگلیسی است که بر اساس نیازهای آوایی زبان ترکی اصلاح شده است. این 7 حرف تغییر یافته زبان ترکی عبارتند از:

Ç
چ

Ğ
یوموشاک گ

İ
یی

I
اْی

Ö
اُو

Ş
ش

Ü
اوو

۲- تلفظ صحیح کلمات ترکی را از ابتدا یاد بگیرید.

اصولا مهمترین قدم برای صحبت کردن و درک خوب زبان ترکی، یادگیری تلفظ صحیح کلمات است. هر چه بیشتر تمرین کنید، زودتر پیشرفت خود را خواهید دید. برای پیشرفت در یادگیری تلفظ صحیح کلمات می توانید با فیلم ها و سریال های ترکی به خود کمک کنید و با زیرنویس تماشا کنید. سپس کلمات جدید را جدا کرده و تلفظ صحیح آنها را با صدای بلند تمرین کنید.

پیشنهاد ویژه

کلیک کنید

هنگامی که صحبت می کنید، انتخاب کلمات مناسب نیز به شما کمک می کند تا پیام خود را به مخاطبان خود منتقل کنید. بهتر است قبل از انتخاب کلمات پیام جمله خود را در ذهن داشته باشید تا بتوانید بهترین کلمات را انتخاب کنید. به این ترتیب در استفاده از زبان ترکی خیلی سریع پیشرفت خواهید کرد.

3- دستور زبان ترکی را یاد بگیرید.

اهمیت یادگیری گرامر ترکی برای حرفه ای شدن در این زبان بر هیچکس پوشیده نیست. وقتی گرامر بلد باشید ساختار جمله را به خوبی می شناسید و به راحتی می توانید آنچه را که در ذهن دارید بگویید. با این کار خیلی سریع به زبان ترکی مسلط خواهید شد. همچنین یادگیری گرامر ترکی به شما این امکان را می دهد که درک بهتری از زبان ترکی به طور کلی داشته باشید.

4- هر جا و هر زمان به زبان ترکی گوش دهید.

برای بهبود مهارت های شنیداری خود می توانید به مصاحبه ها، اخبار، پادکست ها و سایر منابع به زبان ترکی گوش دهید. به این ترتیب با عبارات و لغات مختلفی که در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شوند، راحت‌تر آشنا می‌شوید.

حتی اگر مشغول کار دیگری هستید، می توانید محیط خود را با صدای اخبار ترکی پر کنید و منفعلانه به آن گوش دهید. یا اگر شما هم مثل ما از طرفداران پر و پا قرص سریال های ترکی هستید، می توانید آن ها را چندین بار به زبان ترکی بدون زیرنویس تماشا کنید تا تلفظ صحیح و بومی را هرچه بهتر بدانید.

همچنین می توانید از سایت های مختلف مانند یوتیوب برای یافتن برنامه های ساخته شده به زبان ترکی استفاده کنید و حتی در حداقل زمان خود را با زبان ترکی سرگرم کنید.

5- تا جایی که می توانید بخوانید.

می توان دایره لغات زبان ترکی را به روش های مختلف گسترش داد. یکی از این روش ها مطالعه است. هنگامی که با ساختار جمله آشنا شدید، متوجه خواهید شد که صحبت کردن به صورت حرفه ای ترکی آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نخواهد بود.

خواندن اخبار و روزنامه ها به لطف ساختار تمامی جملات و رعایت کامل دستور زبان به شما در یادگیری کمک می کند. در ضمن با کمک اخبار می توانید به طور مختصر از امور اجتماعی و سیاسی ترکیه مطلع شوید.

البته اگر قصد شروع یادگیری زبان ترکی را دارید یا مبتدی هستید می توانید با کتاب های زبان ترکی برای کودکان نیز تحصیل خود را شروع کنید. پیشنهاد می کنیم یک دفترچه یادداشت برای یادگیری لغات جدید انتخاب کنید و کلمات جدیدی را که هر روز یاد می گیرید به آن اضافه کنید. بهتر است بازنگری روزانه کلمات قبلی را فراموش نکنید.

بیشتر بدانید:

6- مهارت های نوشتاری خود را با تمرین تقویت کنید.

پیشنهاد ویژه

کلیک کنید

هر چه بیشتر بنویسید زبان ترکی استانبولی را بهتر می فهمید و همه چیز برای شما روان تر می شود. به یاد داشته باشید که تسلط بر زبان ترکی نیاز به تمرین دارد و نوشتن یک عنصر کلیدی در یادگیری خوب هر زبان خارجی است.

برای شروع، می توانید عبارات مورد علاقه خود را از یک فیلم، سریال یا موسیقی ترکی چندین بار یادداشت کنید. در مرحله بعد سعی کنید این جملات را به خاطر بسپارید و از حافظه یادداشت کنید. این به شما کمک می کند ساختار جمله را حفظ کنید.

7- ویژگی های منحصر به فرد زبان ترکی را بررسی کنید.

هر زبان دارای ویژگی های منحصر به فردی است که با یادگیری آنها می توانید سرعت یادگیری خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، نحوه تلفظ هر کلمه یا عبارت و مکان قرار دادن حروف یا پسوندهای یک کلمه یا عبارت، معنای کلی یک جمله را تعیین می کند. بازی با پسوندها در زبان ترکی و افزودن آنها به کلمات مختلف به شما کمک می کند تا جملات مختلفی را برای بیان حالات مختلف ایجاد کنید. بنابراین بهترین کار یادگیری پسوندهای زبان ترکی است.

یکی از ویژگی های بارز زبان ترکی هماهنگی حروف صدادار و ترکیب آنها با یکدیگر است. ترتیب کلمات اصلی در یک جمله ساده ترکی به این صورت است: «فاعل – مفعول – فعل». در واقع نحوه ی جملات در ترکی شبیه سنگ تراشی است. اگر این مهارت را بیاموزید، یادگیری سایر زبان های آسیایی برای شما راحت تر خواهد بود.

همچنین یکی دیگر از ویژگی های زبان ترکی این است که جنسیت کلمات و اشیاء مختلف را مشخص نمی کند. بنابراین، یادگیری این زبان نسبت به بسیاری از زبان های دیگر در جهان آسان تر خواهد بود.

8- برای انجام تمرینات خود شریکی پیدا کنید.

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای تسلط بر یادگیری زبان ترکی، یافتن یک شریک یادگیری ترکی در استانبول است. می توانید از همسالان خود یا بومیان ترکیه کمک بگیرید. داشتن یک شریک یادگیری زبان به ایجاد اعتماد به نفس در یادگیری زبان کمک می کند. به این ترتیب می توانید به بهبود یادگیری همه و افزایش سرعت یادگیری خود کمک کنید.

بیشتر بخوانید: جملات ساده و کاربردی روزمره برای یادگیری ترکی

9- با خودتان ارتباط برقرار کنید.

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما برقراری ارتباط با خودتان می تواند به شما در ارزیابی اثربخشی دانشتان کمک کند. ولی چطور این ممکن است؟ برای برقراری ارتباط با خودتان، می توانید درست جلوی آینه بایستید و با صدای بلند با خودتان صحبت کنید.

به این ترتیب، قبل از برقراری ارتباط مهم، رسمی یا حرفه ای، می توانید مهارت های خود را به درستی ارزیابی کنید. علاوه بر این، بهتر است این کار را با صدای بلند و واضح انجام دهید.

10- اگر می توانید به ترکیه سفر کنید.

برای یادگیری بهتر زبان ترکی، می‌توانیم به طور کامل در محیط این زبان غرق شویم. هنگام سفر به ترکیه، می توانید با مردم محلی چت کنید و به سادگی خود را در زبان ترکی غرق کنید. البته ممکن است این روش نسبت به سایر ابزارها و روش ها هزینه بیشتری داشته باشد. اما نمی‌توانیم تأثیر بزرگ او را انکار کنیم.

پیشنهاد ویژه

کلیک کنید

11- برای یادگیری زبان ترکی از تکنولوژی کمک بگیرید.

امروزه یکی از ابزارهای ارزشمند برای تسلط بر زبان ترکی اپلیکیشن هایی هستند که با نصب بر روی گوشی های موبایل و یا نرم افزارهای کامپیوتری آموزش زبان ترکی را میسر می کنند. شما می توانید 4 مهارت خود را با اپلیکیشن ها و نرم افزارهای آموزش زبان ترکی تقویت کنید، از درس های صوتی موجود در هر زمان و هر مکان بهره مند شوید یا با کمی بازی و سرگرمی زبان ترکی را یاد بگیرید.

می توان گفت امروزه استفاده از این ابزارها تا حدودی ضروری است. زیرا با کمک این ابزارها قادر خواهید بود زبان ترکی را سریعتر و موثرتر یاد بگیرید و همچنین می توانید به راحتی دایره لغات خود را غنی کنید یا گرامر ترکی را تنها با 10 دقیقه تمرین روزانه یاد بگیرید.

12- از حرفه ای ها تقلید کنید.

اگر در تلفظ کلمات شک دارید، می توانید به مصاحبه با افراد بومی و حرفه ای مراجعه کنید. می توانند راهنمای خوبی برای یادگیری تلفظ صحیح کلمات باشند. به سادگی تلفظ حرفه ای ها را چندین بار تقلید و تکرار کنید تا خودتان حرفه ای شوید.

یکی از نکات مهم و قابل توجه زبان ترکی، تلفظ حروف صدادار است. بنابراین پیشنهاد می کنیم هنگام یادگیری تلفظ به حرکات لب و دهان گویندگان توجه کنید.

13- از طریق موسیقی یاد بگیرید

آره خوبه! برای یادگیری بهتر زبان و همچنین تمرین روزانه زبان ترکی می توانید با آهنگ های ترکی به استانبول بروید. موسیقی ترکی در تمام سرویس های پخش موسیقی در دسترس است.

همانطور که می دانید موسیقی ابزاری موثر و فوق العاده جذاب برای یادگیری زبان ترکی است. در واقع یادگیری از طریق موسیقی راهی منحصر به فرد برای آشنایی با مفهوم و ساختار عبارات، تلفظ ها و جملات است.

برای استفاده موثر از موسیقی برای یادگیری ترکی، می توانید متن آن را در حین گوش دادن به موسیقی نیز بخوانید. سپس از روی متن بنویسید و عبارات مورد علاقه خود را چندین بار تکرار کنید تا آنها را حفظ کنید. اگر این حرکت را به طور مرتب انجام دهید و آن را تکرار کنید، می توانید پیشرفت سریع خود را در یادگیری ترکی مشاهده کنید.

14- برای سخنرانی و بحث های طولانی آماده شوید.

اگر خود را برای گفتن جملات طولانی، صحبت به ترکی و ضبط صدای خود در حین صحبت آماده کنید، می توانید به زبان ترکی مسلط شوید و اعتماد به نفس خود را در یادگیری افزایش دهید. شما همچنین می توانید یادگیری و پیشرفت خود را با گوش دادن به صدای ضبط شده خود اندازه گیری کنید. در واقع به شما کمک می کند ذهن خود را درگیر زبان ترکی کنید.

15- از معلمان حرفه ای زبان ترکی کمک بگیرید.

تسلط کامل و سریع بر زبان ترکی به لطف شرکت فعال در یک دوره خوب با مدرس حرفه ای امکان پذیر خواهد بود. اگر از یک مربی حرفه ای و با تجربه کمک بگیرید، زمان کمتری برای درک اشتباهات خود نیاز خواهید داشت. شما می توانید در سایت Haitaki مدرس زبان ترکی مورد نظر خود را انتخاب کرده و از هم اکنون شروع به یادگیری زبان ترکی نمایید.

بیشتر بخوانید: آموزش سریع و آسان ترکی استانبولی با دوره خصوصی زبان ترکی

پیشنهاد ویژه

کلیک کنید

آخرین کلمه

برای یادگیری زبان ترکی می توانید با یادگیری الفبای ترکی شروع کنید. از آنجایی که کلمات ترکی همانطور که نوشته می شوند خوانده می شوند، پس از یادگیری الفبای ترکی، درک تلفظ کلمات آسان تر خواهد بود. حتی اگر معنای آن را کاملاً درک نکنیم.

اگر همزمان الفبای ترکی را یاد بگیرید و از روش های ارائه شده در بالا نیز پیروی کنید، به خوبی در مسیر صحبت کردن به زبان ترکی خواهید بود.

به یاد داشته باشید که به طور منظم تمرین کنید. به یاد داشته باشید، حتی اگر فقط 15 دقیقه در روز وقت دارید، می توانید از این زمان برای تبدیل شدن به یک حرفه ای ترکیه استفاده کنید.

منبع: wikihow.com

در این مقاله بهترین ویدیوهای آموزش ترکی در اینترنت را انتخاب کرده ایم. با این درس ها می توانید زبان ترکی استانبولی را تا حد قابل قبولی یاد بگیرید، اما حتماً باید مطالب اضافی موجود در مقاله مانند PDF های انتهای این مقاله را دانلود کنید. این مقاله را نشانه گذاری کنید زیرا همه چیزهایی که برای یادگیری این زبان شگفت انگیز نیاز دارید را در خود دارد.

اول از همه: نکات و ترفندهایی برای یادگیری سریع ترکی

تسلط بر یک زبان خارجی زمان و تلاش زیادی را می طلبد. پس پشتکار و انگیزه خود را افزایش دهید و برای شروع، نکات زیر را دنبال کنید:

الفبای ترکی را یاد بگیرید

از نظر دستور زبان و واژگان هیچ شباهتی بین انگلیسی و ترکی وجود ندارد. با این حال، ترکی از همان الفبای لاتین انگلیسی استفاده می کند، با چند استثنا.

الفبای ترکی استانبولی از 29 حرف تشکیل شده است. 8 مصوت و 21 صامت وجود دارد. این الفبا نسخه اقتباسی از الفبای لاتین با شش حرف اضافی – ç، ğ، ş، ı، ö و ü است. از طرفی حروف q و w و x را در الفبای ترکی پیدا نمی کنید، یادگیری الفبا و صدای هر حرف را تمرین کنید.

تسلط بر تلفظ کلمات

تلفظ در ترکی چندان خاص و پیچیده نیست زیرا یک زبان نوشتاری آوایی است.

هر حرف یک صدا دارد و مانند انگلیسی هیچ صامت دوتایی مانند sh، ch و غیره وجود ندارد. با این حال، استثنائاتی وجود دارد:

ج در ترکی «ج» تلفظ می شود: cam

ç مانند «چ» تلفظ می شود: چم

ğ همچنین به عنوان “g نرم یا مصوت” شناخته می شود و همیشه بعد از یک مصوت قرار می گیرد. در کل صدای خودش را ندارد. اگر «گ نرم» بعد از a، ı، o یا u بیاید، صدای مصوت (مانند ağaç و yağmur) را طولانی می کند. اگر بعد از e، i، ö یا ü بیاید، در کلمه زرد مانند «y» تلفظ می شود: iğne.

صدای ş یا şe در شرم مانند ش تلفظ می شود: شاراپ.

ı مانند حرف انگلیسی i بدون نقطه است اما نسخه بزرگ آن شبیه به انگلیسی است و مانند Shoa تلفظ می شود: ılık, ısı.

نقطه مقابل ı نسخه نقطه‌دار İ یا i است که مانند e مضاعف در see تلفظ می‌شود اما کمی کوتاه‌تر: سوزن.

ö و ü مانند حروف صدادار کولون در آلمانی عمل می کنند.

پس از یادگیری حروف الفبا و سیستم آوایی می توانید کلمات و جملات ترکی را بخوانید.

تصویر

دایره لغات خود را گسترش دهید (در پایان این مقاله)

اگر می خواهید دایره لغات خود را به سرعت گسترش دهید، با رایج ترین کلمات و عبارات ترکی که می توانید در برنامه روزانه خود استفاده کنید، شروع کنید. همانطور که کلمات را یاد می گیرید، متوجه خواهید شد که تعداد قابل توجهی از کلمات با انگلیسی، فرانسوی و سایر زبان ها به اشتراک گذاشته می شوند.

بسیاری از کلمات ترکی از عربی آمده اند. برخی از آنها املای مشابهی با سایر کلمات ترکی از قبل موجود دارند. برای جلوگیری از سردرگمی و تشخیص کلمات با املای یکسان، زبان ترکی از پسوندهای متمایز – â، î و û استفاده می کند. نمونه های زیر را با هم مقایسه کنید:

حلا به معنای عمه پدری است، اما آهال هنوز به معنای است.

kar به معنای برف است. اما کار به معنای سود است.

نکته: استفاده از یک برنامه تلفن همراه همراه با فلش کارت یک راه عالی برای به خاطر سپردن کلمات جدید روزمره است. برای یادگیری تعداد معینی لغات ترکی در هفته برنامه ریزی کنید.

گرامر اولیه و ساختار جمله را تمرین کنید

اگرچه زبان ترکی گرامر منطقی دارد، اما یادگیری برخی چیزها در ابتدا کمی دشوار است. در زیر برخی از مفاهیم گرامری پیچیده‌تر که در ترکی با آن‌ها مواجه خواهید شد، آمده است:

برخلاف انگلیسی، در ترکی هیچ فعل «بودن» یا «بودن» وجود ندارد. زبان ترکی به جای آن از پسوند استفاده می کند. پنج پسوند شخصی وجود دارد که با یک شخص خاص (اول، دوم، سوم) و یک عدد (مفرد، جمع) مطابقت دارد. به عنوان مثال، Ben öğretnim به معنای “من یک معلم هستم”. توجه داشته باشید که هیچ پسوندی برای سوم شخص مفرد وجود ندارد.

ساختن جملات با استفاده از پسوند در کنار ضمیر به طرز شگفت آوری آسان است. این یکی ممکن است در ابتدا گیج کننده به نظر برسد، اما با کمی تمرین به آن عادت خواهید کرد.

نیازی به استفاده از ضمیر اول یا اصلی در جمله نیست زیرا هر فعل پسوند خاص خود را دارد. بنابراین، ضمیر مقدم معمولا حذف می شود تا از افزونگی جلوگیری شود. مثلا Öğretmenim یعنی من معلم هستم.

در زبان ترکی، با افزودن یک یا چند پسوند به یک ریشه، می توانید ویژگی های دستوری کلمات یا حتی جملات را تغییر دهید. این پسوندها می توانند به کثرت، تصرف، نفی، انفعال و بسیاری ویژگی های دیگر اشاره کنند که این کلمه را توصیف می کنند.

همه این پسوندها می توانند یک ریشه کوتاه را به یک کلمه طولانی تر تبدیل کنند که گاهی اوقات تلفظ آن ترسناک به نظر می رسد. اما اگر می دانید چگونه آنها را حذف کنید، جای نگرانی نیست. برای مثال، اگر کلمه Nerelisin را بردارید و آن را تجزیه کنید، متوجه می شوید که: –sin (شما)+ -li (از)+ -re (پیشوند مکان)+ ne (از کجا): اهل کجا هستید؟

یکی دیگر از موارد غیرمعمول در دستور زبان ترکی ترتیب کلمه فاعل-مفعول-فعل در جملات است. همانطور که در فارسی، فعل همیشه در آخر جمله می آید. بنابراین اگر می خواهید بگویید “دختر چوب را به سمت سگ پرتاب کرد”، می گویید: “Kız çüb köpeğe attı”.

همیشه خود را در زبان ترکی غرق کنید

غوطه ور شدن یا مشارکت مداوم بخشی ضروری از هر فرآیند یادگیری زبان است. اگر می خواهید ترکی را یاد بگیرید و به سرعت پیشرفت کنید، باید ترکی را تا حد امکان در زندگی روزمره خود ادغام کنید. کاری که باید انجام دهید این است:

به موسیقی و پادکست ترکی گوش دهید

در زبان ترکی از صداهایی استفاده می کنیم که از الگویی به نام هارمونی واکه پیروی می کنند. این ممکن است در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد. گوش دادن به موسیقی و پادکست ترکی به شما کمک می کند تا با ریتم ها و ریتم های زبان آشنا شوید. دانلود رایگان 20 آهنگ ترکی استانبولی

کتاب های ترکی کودکان را بخوانید

کتاب های کودکان گزینه بسیار خوبی برای زبان آموزان مبتدی است. آنها حاوی جملات کوتاه و آسان با تصاویر حاوی کلمات اصلی ترکی هستند. این به شما کمک می کند تا به سرعت عبارات، اصطلاحات و کلمات ترکی جدید را یاد بگیرید.

اخبار ترکیه را به زبان ترکی دنبال کنید

پلتفرم های خبری مختلف مقالات و فیلم هایی را در مورد آخرین رویدادها به زبان ترکی ارائه می دهند. خواندن یا تماشای اخبار به شما بینشی در مورد زندگی اجتماعی و سیاسی ترکیه می دهد و آن را در حین یادگیری ترکی قوی تر می کند. به عنوان مثال، برخی از روزنامه های معروف ترکیه عبارتند از:

برای سفر به ترکیه برنامه ریزی کنید

سفر به ترکیه یا هر کشور ترک زبان دیگری به شما این امکان را می دهد که به طور کامل و مستقیم با این زبان درگیر شوید و این فرصت را برای شما فراهم می کند تا مکالمه با ترک زبانان بومی را تمرین کنید. آنکارا پایتخت و دومین شهر ترکیه، استانبول، مقاصد گردشگری محبوب و پر از مکان های تاریخی شگفت انگیز هستند. پس چرا سفری رزرو نکنید و واقعیت زبان را همزمان با یک دوره آموزشی تجربه نکنید؟

چرا زبان ترکی یاد بگیریم؟

ترکی نه تنها در ترکیه، بلکه در کشورهای دیگر مانند آلمان، بلغارستان، مقدونیه و بریتانیا به عنوان زبان مادری برخی از مناطق صحبت می شود. ترکی زبان مادری بیش از 80 میلیون نفر در سراسر جهان است که آن را بیستمین زبان پرطرفدار در جهان می کند.

این زبان رایج ترین زبان ترکی در جهان است که در قرن هشتم در مغولستان توسعه یافت. ترکیه دارای تاریخ غنی، غذاهای معروف و طبیعت خیره کننده است که آن را به یک مقصد برتر گردشگری تبدیل کرده است. علاوه بر این، مهمان نوازی بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ترکیه است و ترک ها خوشحال خواهند شد که یاد بگیرند که شما سعی می کنید به زبان مادری خود صحبت کنید.

با این مقاله دانلود کنید: 3 تا از بهترین نرم افزارهای آموزش زبان ترکی استانبولی

آموزش تصویری ترکی در استانبول

برای دانلود یک درس کافیست روی آن کلیک کنید. یا اگر در حال پخش است، روی سه نقطه پایین سمت راست ویدیو کلیک کنید و روی ذخیره کلیک کنید.

اگر پیوندی کار نکرد، آن را در بخش نظرات گزارش کنید تا مشکل حل شود یا به صفحه منبع بروید و آن را در آنجا دانلود کنید.

ما در اینجا دو نوع آموزش داریم. آموزش اول گرامر ترکی استانبولی و آموزش دوم بقیه عناصر مورد نیاز را آموزش می دهد. حتما 100 درس صوتی تکمیل کننده این مقاله و همچنین آخرین پی دی اف این مقاله را دانلود کنید.

اگر می خواهید خیلی راحت، اصولی و بدون نیاز به دوره یک بار برای همیشه مثل بلبل به زبان ترکی استانبولی صحبت کنید، این پکیج را خریداری کنید.

درس اول (گرامر و عبارات اساسی مهم)

از صفحه آسان:

درس 1 آشنایی

درس 2 حروف الفبا

درس 3 نکات مهم الفبا

درس 4 اعداد 0 تا 99

درس 5 جمله ی ساده ی خبری و موصوف و صفت

درس 6 جمع بستن کلمات در زبان ترکی

درس 7 مضاف و مضاف الیه بخش 1

درس 8 مضاف و مضاف الیه بخش 2

درس 9 مضاف و مضاف الیه بخش 3

درس 10 مضاف و مضاف الیه بخش 4

درس 11 اعداد سه رقمی و بزرگتر

درس 12 مضاف و مضاف الیه بخش 5

درس 13 مضاف و مضاف الیه بخش 6

درس 14 مضاف و مضاف الیه بخش 7

درس 15 ضمایر شخصی

درس 16 ضمایر ملکی شخصی

درس 17 مضاف و مضاف الیه ادامه

درس 18 مضاف و مضاف الیه ادامه

درس 19 مضاف و مضاف الیه ادامه

درس 20 مضاف و مضاف الیه ادامه

درس 21 مضاف و مضاف الیه ادامه

درس 22 مضاف و مضاف الیه ادامه

درس 23 ضمایر اشاره

درس 24 ضمایر ملکی اشاره ای

درس 25 (آخر)

درس 26

درس 27

درس 28

درس 29

درس 30

درس 31

درس 32

درس 33

درس دوم (کلمات، جملات و مکالمه)

از صفحه کیوانی:

درس 1

درس 2

درس 3

درس 4

درس 5

درس 6

درس 7

درس 8

درس 9

درس 10

درس 11

درس 12

درس 13

درس 14

درس 15

درس 16

درس 17

درس 18

درس 19

درس 20

درس 21

درس 22

درس 23

درس 24

درس 25

درس 26(حذف شده)

درس 27

درس 28

درس 29

درس 30

درس 31

درس 32

درس 33

درس 34

درس 35

درس 36

درس 37(حذف شده)
درس 38

درس 39

درس 40

حتما همراه با این مقاله دانلود کنید: 100 درس صوتی برای یادگیری ترکی در استانبول

منابع و فایل های PDF تکمیلی این مقاله (دانلود رایگان)

   دانلود ۵۰۰ تا از لغات کاربردی

  ۱۰۰ عبارت پرکاربرد

  ۱۵۰ کلمه و جمله مهم

  ۳ کتاب داستان و رمان

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا