چطور به دیگران حسادت نکنیم

گاهی حتی اگر بخواهید حسادت خود را با لبخند پنهان کنید، فایده ای ندارد، زیرا حسادت چیزی نیست که به راحتی آن را رها کنید. حسادت به تدریج غیر قابل کنترل می شود و به یک احساس مخرب یا حتی افسردگی تبدیل می شود. پس برای جلوگیری از حسادت قبل از اینکه به شما برخورد کند چه باید کرد؟ اجتناب از مقایسه خود با دیگران، قدردانی برای آنچه دارید و داشتن نکات عملی برای تغییر دیدگاهتان می تواند به شما کمک کند حسادت خود را درمان کنید و اجازه ندهید که از کنترل خارج شود. اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه حسادت را درمان کنید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

حتما بخوانید: با دانستن این ۵ اصل روانشناسی، راحت‌تر زندگی کنید

روش اول: حسادت را بشناسید

1. تفاوت بین حسادت و حسادت جنسی را بدانید

حسادت جنسی و حسادت متفاوت هستند، اما اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند. شما باید تفاوت بین حسادت و حسادت جنسی یا مالکیت را بدانید تا بدانید چه احساسی دارید. حسادت جنسی واکنشی است به تهدید از دست دادن آنچه دارید و اغلب در روابط انسانی رخ می دهد، اما حسادت واکنشی است به آنچه که ندارید و می خواهید داشته باشید. به عنوان مثال، زمانی که فکر می‌کنید شریک زندگی‌تان به شخص دیگری علاقه‌مند است، احساس حسادت جنسی می‌کنید، اما وقتی دوست خود را در حال رانندگی یک ماشین جدید و گران قیمت می‌بینید، حسادت می‌کنید.

حتما بخوانید: چرا‌ همسرتان به شما خیانت می‌کند؟

2. به این فکر کنید که حسادت چقدر شما را آزار می دهد

حسادت چه تاثیری منفی بر زندگی شما داشته است؟ شاید رابطه شما با یک دوست قدیمی در شرف فروپاشی است زیرا دیگر نمی توانید وانمود کنید که از موفقیت های او خوشحال هستید و بنابراین به تماس های او پاسخ ندهید. شاید شما با وسواس به صفحه فیس بوک سابق خود نگاه می کنید و به عکس های او و نامزدش نگاه می کنید. شاید وقتی به وبلاگ عکاسی یکی از همکلاسی ها نگاه می کنید، وانمود کنید که به عکس های او علاقه ای ندارید، در حالی که آرزو می کنید کاش استعداد هنری او را داشتید. اینها فقط چند نمونه از این هستند که چگونه حسادت انرژی شما را هدر می دهد، انرژی که بهتر است برای چیز مفیدتری خرج شود. حسادت می تواند به روش های زیر به شما آسیب برساند:

اتلاف وقت؛

ذهن را به خود مشغول کند؛

آسیب به روابط شخصی و حرفه ای؛

تغییر شخصیت؛

ایجاد احساس منفی.

حتما بخوانید: ۶ اخلاق سمّی که آدم‌ها را از شما می‌راند

3. دلیل حسادت خود را بدانید

قبل از اینکه بتوانید به طور سازنده با حسادت خود مقابله کنید، ابتدا باید علت آن را درک کنید. اگر به ماشین گران قیمت دوستتان حسادت می کنید، برای بررسی این حس حسادت وقت بگذارید. قبل از مقابله با حسادت، چند سوال از خود بپرسید تا دلیل این احساس را بشناسید. به عنوان مثال، آیا حسادت شما به این دلیل است که می خواهید ماشینی مانند او داشته باشید یا به توانایی مالی او برای خرید آن حسادت می کنید؟

4. احساسات خود را بنویسید

روزنامه نگاری راهی عالی برای بیان احساسات و مدیریت احساسات منفی است. نوشتن در مورد حسادت می تواند به شما در درک و مدیریت بهتر آن کمک کند. ابتدا دلیل حسادت خود را بنویسید. منشاء حسادت خود را تا حد امکان با جزئیات شرح دهید و مشخص کنید که چرا به این شخص حسادت می کنید. به عنوان مثال، می توانید در مورد دوست خود که در حال رانندگی با ماشین جدید گران قیمت خود بود و احساسی که با دیدن آن صحنه داشتید، بنویسید. اون موقع چطور بودی؟ وقتی جلوی شما ایستاد چه احساسی داشتید؟ دوست داشتید چه بگویید یا چه کاری انجام دهید و در واقع چه گفتید یا انجام دادید؟ بعد از رفتن او چه احساسی داشتید؟ وقتی به آن فکر می کنید، چه احساسی دارید و دوست دارید چه احساسی داشته باشید؟

حتما بخوانید: ابراز احساسات؛ چگونه احساسات‌مان را به درستی بیان کنیم

5. در مورد احساس حسادت خود با یک دوست صحبت کنید

صحبت کردن با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و احساسات خود را بیان کنید. البته با کسی صحبت کنید که با فردی که به او حسادت می کنید ارتباطی ندارد. اطمینان حاصل کنید که با کسی صحبت می کنید که اهمیت می دهد و گوش می دهد. صحبت کردن با کسی که به احساسات شما اهمیتی نمی دهد یا حامی خوبی نیست، حتی می تواند به شما احساس برتری بدهد.

6. اگر به تنهایی قادر به مقابله با احساس حسادت خود نیستید، از یک متخصص کمک بگیرید.

حسادت می تواند زندگی روزمره برخی افراد را مختل کند و مانع شادی آنها شود. درک حسادت و یافتن بهترین راه برای مقابله با آن بدون کمک دیگران می تواند دشوار باشد. یک متخصص سلامت روان می تواند به شما در درک و مدیریت این احساسات کمک کند.

روش دوم: حسادت خود را به چیزی مثبت تبدیل کنید

1. از قضاوت بیش از حد خود دست بردارید

معمولاً احساس حسادت نسبت به دیگران ناشی از احساس بی کفایتی شخصی است. شما روی دیگری تمرکز می‌کنید که شغل، همسر، دارایی یا هوش مورد نظر شما را داشته باشد، و این خواسته‌ها ریشه در آن چیزی دارد که از نظر شما نقص‌های شماست. با کنار گذاشتن هرگونه قضاوت خشن خود، دیگر تمایلی به مقایسه وضعیت خود با دیگران نخواهید داشت. به عنوان مثال، ممکن است به کار دوست خود حسادت کنید زیرا او پیشرفت زیادی داشته است، در حالی که شما در پایین ترین سطح باقی مانده اید. صبورتر باش و بدان که اگر به کار خود ادامه دهی، خودت هم روزی به مقامی مناسب و بلند میرسی.

حسادت از قضاوت کردن، فکر کردن به چیزی بهتر از چیز دیگر و تصمیم گیری بر اساس آنچه که نداریم ناشی می شود. سعی کنید ذهن بازتری داشته باشید و فکر نکنید که داشتن ویژگی های خاص چیز خوبی است و داشتن ویژگی های خاص چیز خوبی نیست.

حتما بخوانید: جزئیاتی که مردم بر اساس آنها شخصیت شما را قضاوت می‌کنند

2. شخصی که به او حسادت می کنید و شما را نیز می بخشد

بخشش در رها کردن حسادت بسیار مهم است، زیرا تنفر از دیگران به خاطر موفقیت‌شان تنها موقعیت شما را پایین می‌آورد. یکی از تمرین‌هایی که به شما کمک می‌کند با حسادت خود کنار بیایید، این است که برای شخصی که به او حسادت می‌کنید (اما نه برای او) و همچنین برای خودتان، بخشش کنید. فقط زمانی که تنها هستید یک دقیقه وقت بگذارید و با صدای بلند بخشش خود را بگویید. به خاطر داشته باشید که شما طرف مقابل را به خاطر انجام کار اشتباهی نمی بخشید. در عوض، شما انتخاب می کنید که به موقعیت او از دیدگاه خودش نگاه کنید. با دیدن آن از منظر او، می توانید حس غرور و دستاوردهای او را با شفقت و مهربانی درک کنید. برای مثال می توانید بگویید: “من به دوستم به خاطر موفقیت شغلی و شغلی اش افتخار می کنم و خودم را می بخشم که در مسیر موفقیت از او عقب مانده ام.”

حتما بخوانید: چطور حتی وقتی غیر ممکن است، بتوانیم ببخشیم؟

3. حسادت خود را به شکرگزاری تبدیل کنید

برای غلبه بر حسادت، باید از ارزش های خود و همچنین دستاوردهای دوست خود قدردانی کنید. یکی از راه‌های تغییر دیدگاه و غلبه بر حسادت، یافتن راهی برای درک موفقیت یا خوشبختی دیگران است. سعی کنید به جای حسادت برای دوست خود احساس خوشحالی کنید. مثلاً برای دوستی که توانسته یک ماشین گران قیمت بخرد خوشحال باشید و حسادت شما را به تحسین تبدیل کند. ممکن است کمک کند که تحسین خود را با صدای بلند بیان کنید. به عنوان مثال، ممکن است به دوست خود بگویید: “ماشین جدیدی که خریدی تبریک می گویم.” من واقعا برای شما و همه موفقیت های شما خوشحالم.”

4. از حسادت خود برای تعیین اهداف خود استفاده کنید

هنگامی که دلیل حسادت خود را کشف کردید، می توانید به طور سازنده با آن برخورد کنید و آن را به چیزی مثبت مانند یک هدف تبدیل کنید. استفاده از حس حسادت برای تعیین اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی به شما کمک می کند تا احساسات منفی خود را رها کنید و احساس قدرت کنید تا چیزی را در زندگی خود برای بهتر شدن تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر به خاطر ماشین گران قیمت دوست خود حسادت می کنید، به این دلیل که آرزو می کنید می توانید چنین چیزی را بپردازید، هدف خود را برای کسب درآمد یا پس انداز بیشتر تعیین کنید.

اهداف بزرگتر را به اهداف کوچکتر و قابل اندازه گیری تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما کسب درآمد یا پس انداز بیشتر است، یکی از اهداف کوچکتر شما ممکن است جستجوی شغلی با درآمد بالاتر یا یافتن فرصت هایی برای پیشرفت در شغل فعلی باشد. هدف کوچک دیگر می تواند پس انداز مقدار مشخصی در هفته باشد.

حتما بخوانید: مثبت اندیشی و موفقیت؛ چگونه نگرش خود را تغییر دهیم

روش 3: از مقایسه خودداری کنید

1. تعریف خود را از موفقیت داشته باشید

آیا خود و دیگران را بر اساس باورهای سطحی در مورد معنای موفقیت قضاوت می کنید؟ موفقیت لزوما به معنای داشتن یک خانه بزرگ، دو ماشین و یک شغل واقعا خوب یا زیبایی خیره کننده نیست. موفقیت یعنی اینکه بدانید بهترین زندگی برای شما چیست و بهترین استفاده را از آن ببرید. اگر کمتر به معیارهای معمول موفقیت جامعه توجه کنید و به جای آن بر آنچه که به شما انگیزه می دهد تمرکز کنید، دیگر خود را با دیگران مقایسه نمی کنید.

اشکالی ندارد اگر در مرحله متفاوتی از زندگی با دیگران باشید. به عنوان مثال، اگر هنوز به شغل یا همسر مورد نظر خود نرسیده اید، به این معنی نیست که ارزش شما نسبت به فردی که به او حسادت می کنید کمتر است. زندگی همان چک لیستی نیست که همه ما در مسیر خوشبختی یکی پس از دیگری موارد را بررسی کنیم. هر کس مسیر متفاوتی را دنبال می کند و هیچ راهی معنادارتر یا بهتر از مسیر دیگری نیست.

حتما بخوانید: موفقیت چیست؛ آیا معنای آن را درست درک کرده‌ایم

2. بدانید که از کل داستان خبر ندارید

به نظر می رسد دیگران همه چیزهای مناسبی دارند، مانند همسر عالی، شغل عالی و غیره. ; اما همیشه مشکلات دیگری وجود دارد که ما از آنها آگاه نیستیم زیرا زندگی ایده آل و کامل برای کسی غیر ممکن است. اگر شخصی از نظر ظاهری همه چیزهایی را که شما می خواهید دارد، به احتمال زیاد شما نیز چیزی را دارید که او فاقد آن است. زیاد به دیگران نگاه نکنید و فکر نکنید که خوشبختی روی شانه های آنهاست. ممکن است نقاط ضعف آنها را ندانید. بسیاری از افراد در پنهان کردن عیوب خود بسیار خوب عمل می کنند، اما شک نکنید که آنها هم عیب هایی دارند.

فکر کردن به این واقعیت که همه مشکلات، نیازها یا خواسته‌هایی دارند، به شما یادآوری می‌کند که همه ما در کنار هم هستیم. برای یافتن نقاط ضعف فرد نیازی به کاوش نداریم. مطمئن شوید چیزی وجود دارد که نمی توانید ببینید. سعی کنید حس حسادت را کنار بگذارید و روی خودتان تمرکز کنید.

حتما بخوانید: چرا باید مثبت‌اندیش باشیم؟

3. باید بدانید که موفقیت دیگران تاثیری در موفقیت شما ندارد

فرض کنید شخصی که می‌شناسید شروع به رژیم کرد و 10 پوند وزن کم کرد و اخیراً اولین ماراتن خود را دوید و دوره را به پایان رساند. درست است که او دستاوردهای زیادی داشته است، اما هیچ چیز شما را از انجام همین کار باز نمی دارد. موفقیت شما در زندگی به موفقیت دیگران بستگی ندارد. هر آرزویی که دارید، پیدا کردن شریک مناسب، شغل مناسب یا هر چیز دیگری، بدون توجه به موفقیت دیگران، می توانید به آن برسید.

روش چهارم: سپاسگزار باشید

1. بر استعدادها و نقاط قوت خود تمرکز کنید

اکنون که دیگر مقایسه خود را با دیگران متوقف کرده اید، بیایید روی آنچه دارید تمرکز کنیم و انرژی خود را به سمت ویژگی های خود هدایت کنیم تا در کاری که انجام می دهید و آنچه هستید بهتر شوید. به عنوان مثال، وقتی شما ویولن سل را خوب می نوازید یا یک پایان نامه عالی می نویسید، لازم نیست نگران کارهای دیگران باشید.

وقتی ذهن شما ناخودآگاه به سمت چیزهایی که ندارید کشیده می شود، سعی کنید آگاهانه به چیزهایی که دارید فکر کنید. هر زمان که احساسات ناخوشایند حسادت به سراغتان آمد، این کار را انجام دهید. اگر اجازه ندهید ذهنتان در این افکار غرق شود و به جای آن بر ویژگی های مثبت و شگفت انگیز خود تمرکز کنید، دید بسیار بهتری خواهید داشت. دیگران ویژگی ها و امکانات شما را ندارند. در واقع، حتی ممکن است که استعدادها و دارایی های شما مورد غبطه دیگران قرار گیرد.

حتما بخوانید: چگونه استعداد خود را کشف کنیم

2. قدر عزیزان خود را بدانید

به افرادی فکر کنید که به شما اهمیت می دهند و هر کاری برای شما انجام می دهند. فکر کنید که شما نیز آماده هستید تا کارهای زیادی برای آنها انجام دهید. تمرکز بر افرادی که زندگی شما را زیبا می کنند، راهی مفید برای رها کردن حسادت است. به جای اینکه به چیزهایی که در زندگی ندارید فکر کنید، قدر کسانی را بدانید که در کنارتان هستند. سپاسگزار بودن بسیار شبیه به هوش بودن است. این بدان معناست که بر زمان حال تمرکز کنید و افکار خود را به آنچه دارید هدایت کنید و به چیزهایی که ندارید فکر نکنید.

حتما بخوانید: چگونه مهربان باشیم؟

3. آنچه را که می توانید تغییر دهید و بقیه را بپذیرید

شما باید بدانید چه چیزی را می توانید تغییر دهید و چه چیزی خارج از کنترل شماست. انرژی خود را صرف بهبود چیزهایی کنید که می توانید تغییر دهید، و وقت خود را برای تغییر چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند تلف نکنید، زیرا هیچ کاری نمی توانید در مورد آن انجام دهید. اگر روی چیزهایی تمرکز کنید که خارج از کنترل شما هستند، احساس منفی و شاید حتی افسردگی خواهید داشت. شما زمان محدودی در زندگی دارید و نباید آن را برای چیزهایی که تغییر نمی کنند تلف کنید.

به عنوان مثال، اگر دوست دارید استعداد موسیقی دوست خود را داشته باشید و هیچ چیز در زندگی برای شما مهمتر از خواننده یا ترانه سرا شدن نیست، تمام تلاش خود را صرف تحقق آرزوی خود کنید. اگر می خواهید شانس خود را در صحنه موسیقی امتحان کنید یا آنقدر به موسیقی علاقه دارید که می خواهید تمام زندگی خود را وقف آن کنید، اجازه ندهید هیچ چیز مانع شما شود.

اما چیزهایی در زندگی وجود دارد که با تلاش و علاقه به دست نمی آیند. به عنوان مثال، اگر شما عاشق یک بازیگر مشهور هستید و او و همسرش زندگی مشترک خوبی دارند، باید بپذیرید که نمی توانید شرایط را تغییر دهید. شما باید این وضعیت را بپذیرید و اجازه ندهید حسادت شما به یک نیروی منفی و قدرتمند تبدیل شود.

4. با افراد سپاسگزار وقت بگذرانید

اگر دوستان شما افرادی هستند که همیشه شغل، همسر و فرزندان خود را با دیگران مقایسه می کنند، از نداشته های خود شکایت می کنند و به دیگران حسادت می کنند، بهتر است وقت خود را با دیگران بگذرانید. اگر در اطراف افرادی هستید که قدر آنچه را دارند نمی دانند، شما نیز همین احساس را خواهید داشت. با افرادی باشید که از زندگی خود راضی هستند (اما نه در حدی که زندگی خود را در مقابل شما نشان دهند) و مدام از دیگران انتقاد و شکایت نمی کنند. دوستانی بیابید که قضاوت کننده، سخاوتمند و مهربان باشند و همین احساس را در شما نسبت به خود و دیگران ایجاد کنند.

حتما بخوانید: ۱۷ عادت گفتاری افراد خیلی دوست داشتنی

روش پنجم: دیدگاه خود را تغییر دهید

1. یک مجله سپاسگزاری نگه دارید

اگر مدتی است که به چیزهای خوب زندگی تان فکر نکرده اید، یک قلم و کاغذ بردارید و شروع به نوشتن درباره آنها کنید. یک دفترچه قدردانی راهی عالی برای تغییر دیدگاه شما و قدردانی از آنچه در زندگی دارید است. اگر تمایلی به استفاده از دفترچه یادداشت ندارید، می توانید از دفترچه طراحی استفاده کنید. از آنجایی که حسادت در مورد درک شما از چیزهایی است که ندارید، زمان و انرژی خود را صرف به خاطر آوردن چیزهایی کنید که دارید. می توانید موارد زیر را در دفترچه یادداشت بنویسید:

استعدادهای شما؛

ویژگی های فیزیکی دلخواه شما؛

بهترین دوستان شما؛

غذاهای مورد علاقه شما؛

چیزهایی که شما را می خنداند؛

خاطراتی که شما را خوشحال می کند؛

موقعیت هایی که در آینده انتظار دارید؛

چیزهای خوبی که داری؛

دستاوردهای شما

2. برای یک روز، فقط بر روی نکات مثبت تمرکز کنید

اگر فرد حسودی هستید که حسادت خود را نشان نمی دهید، شاید نیازی به امتحان این ترفند نداشته باشید، اما اگر حسادت وجود شما را فراگرفته و رفتار و زبان شما را بیش از حد تلخ کرده است، سعی کنید یک روز کامل بدون گله و شکایت پیش بروید. . انجام دادن. البته، این کاری نیست که بتوانید همیشه انجام دهید، و مطمئناً، اشکالی ندارد که گاهی در مورد چیزها احساس بدی داشته باشید، اما شکایت نکردن برای یک روز کامل به شما نشان می دهد که چند بار در روز دهان خود را برای گفتن چیزی باز می کنید. چیزی منفی و ناخوشایند می گویید. اگر متوجه می‌شوید که بیشتر روز ساکت و بدون شکایت بوده‌اید، چنین تجربه‌ای ممکن است این را به شما نشان دهد.

اگر این ترفند را امتحان کردید، همه چیزهای بدی را که می توانید از آنها شکایت کنید، در نظر بگیرید، حتی شکایت از خودتان. خودتان را کوتاه نفروشید، خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و آرزو نکنید که ای کاش اوضاع فرق می کرد. ممکن است متوجه شوید که شکایات شما بر اطرافیان شما تأثیر می گذارد. بودن با کسی که همیشه نیمه خالی لیوان را می بیند اصلا خوشایند نیست. تغییر نگرش می تواند روابط شما با دیگران را بهبود بخشد. در نهایت سعی کنید مسیرهای مثبت اندیشی بیشتری را دنبال کنید.

3. به مدت یک هفته از ورودی های منفی دوری کنید

“سهم منفی” هر چیزی است که شما را حسادت می کند و باعث می شود چیزی را که ندارید یا نمی توانید داشته باشید بخواهید. بیشتر فکر کردن به این مسائل برای روح شما مضرتر است. پس سعی کنید یک هفته خود را از این افکار رها کنید و ببینید آیا احساس بهتری دارید یا خیر. در اینجا چند نمونه از ورودی های منفی آورده شده است:

تبلیغات. به عنوان مثال، اگر دائماً تبلیغات لباس هایی را می بینید که توانایی خرید آنها را ندارید، ممکن است نسبت به کسانی که لباس های گران قیمت می پوشند حسادت کنید. این تبلیغات باعث حسادت شما می شود. شاید بهتر باشد یک هفته تلویزیون تماشا نکنید و به جای مجلات مد، کتاب بخوانید.

شبکه های اجتماعی. اگر وارد فیس بوک می شوید و افراد خودستایی که می بینید باعث ناراحتی شما می شوند، بدانید که تنها نیستید. در واقع، مطالعات نشان داده است که استفاده از فیس بوک باعث افزایش احساس حسادت می شود. اگر واقعاً می خواهید صفحات فیس بوک و سایر صفحات رسانه های اجتماعی را بخوانید، حداقل یک هفته از آنها استفاده نکنید.

حتما بخوانید: اعتیاد به تلویزیون چه ضررهایی دارد؟

4. به یاد داشته باشید که خودتان خیلی چیزها را نخواستید

اگر به آنچه دیگران دارند حسادت می کنید، به یاد داشته باشید که می توانید آنها را داشته باشید، اما انتخاب می کنید که آنها را نداشته باشید. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک کمدی پر از لباس های طراح و گران قیمت داشته باشید، باید هزینه های بسیار بالایی بپردازید و بدهکار شوید، اما چون برای پول خود ارزش قائل هستید، از خرید این لباس ها خودداری می کنید. اگر تصمیمات عاقلانه ای می گیرید (مانند اجتناب از هزینه های غیر ضروری)، باید به خود افتخار کنید.

5. هر روز به پنج نفر تبریک بگویید

سعی کنید هر روز از پنج نفر جدید تعریف کنید و از همان افراد بارها و بارها تعریف نکنید. در مورد ویژگی هایی که واقعاً برای شما قابل تحسین است به ما بگویید. مسیر آسان را انتخاب نکنید و ویژگی های سطحی را تبلیغ نکنید. کمی وقت بگذارید و در مورد ویژگی هایی که واقعاً به شما علاقه دارند فکر کنید، سپس آنها را با صدای بلند بگویید. این به ذهن شما کمک می کند تا در وضعیت مثبت باقی بماند و دیگر نگران مقایسه خود با دیگران نباشید. تحقیقات نشان می دهد که تعریف و تمجید از فردی که به او حسادت می کنید برای شما خوب است. سعی کنید این شخص را به خاطر سخت کوشی و سایر ویژگی های شخصی ارزشمندش تحسین کنید.

6. داوطلب شوید

اگر نمی توانید چیزهایی را که ندارید فراموش کنید، وقت خود را صرف کمک به نیازمندان کنید. گاهی اوقات ما دچار عادات ذهنی می شویم که به ما اجازه نمی دهد آنچه را که داریم ببینیم. با گذراندن یک روز داوطلبانه در مکان‌هایی مانند آشپزخونه، بیمارستان یا پناهگاه حیوانات، طعم واقعیت را بچشید و سپس در مورد این تجربه فکر کنید. کمک به دیگران به شما کمک می کند تا متوجه شوید که چقدر ثروتمند هستید و چقدر انرژی مثبت می توانید برای خدمت به دنیا استفاده کنید.

برگرفته از: wikihow.com

حسادت عموماً به افکار یا احساس ناامنی، ترس و نگرانی در مورد فقدان نسبی مالکیت یا امنیت، احساس کمبود نسبت به آنچه دیگران به هر نحوی دارند، اشاره دارد، به طوری که شخص می خواهد به آنها برسد یا دیگران نمی خواهند. با داشتن آنها چگونه می توانی حسادت نکنی؟ راه های مقابله با حسادت چیست؟ راه های مقابله با حسادت چیست؟

حسادت ممکن است متشکل از یک یا چند احساس مانند خشم، رنجش، درماندگی، درماندگی یا انزجار باشد و ممکن است مشکوک یا واکنشی باشد و اغلب به عنوان مجموعه ای از تجربیات انسانی قوی و جهانی در نظر گرفته می شود. روانشناسان مدل های مختلفی را برای بررسی فرآیندهای بنیادی حسادت ارائه کرده اند و عواملی را که منجر به حسادت می شوند، شناسایی کرده اند.

جامعه شناسان نشان داده اند که باورها و ارزش های فرهنگی نقش مهمی در تعیین اینکه چه چیزی باعث حسادت می شود و چه چیزی حسادت قابل قبول اجتماعی را تشکیل می دهد، ایفا می کند. زیست شناسان عواملی را شناسایی کرده اند که می توانند به طور ناخودآگاه بر حسادت تأثیر بگذارند.

این تجربه رایج در روابط انسانی در نوزادان تا پنج ماهگی نیز مشاهده شده است و نوعی واکنش عاطفی است که می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد، همانطور که کودک بزرگ می شود.

حسادت به طور ناخودآگاه در اوایل کودکی در فرد ایجاد می شود و با رشد کودک در بزرگسالی آگاهانه ظاهر می شود. افراد حسود دوست ندارند پیشرفت و موفقیت دیگران را ببینند و دوست دارند این موفقیت در شخص گم شود و به خودشان نسبت داده شود.

افراد حسود همیشه احساس کمبود و شکست دارند زیرا دائماً به موفقیت دیگران نگاه می کنند. شخص حسود با دیدن موفقیت دیگران در یک فعالیت خاص، به این کار روی می آورد، حتی اگر این کار ریشه در نیاز او نداشته باشد و صرفاً از روی حسادت به آن دست زده باشد. باید بدانید که نیازهای هر فردی خاص و متفاوت از دیگران است. بیشتر مردم وقتی حسادت می کنند نیازهای واقعی خود را نادیده می گیرند.

با توجه به اثرات مخرب حسادت بر زندگی انسان، لازم است راه های مقابله با حسادت را بیاموزیم تا از اسارت این خصلت منفی اخلاقی در امان بمانیم.

بهترین راه های مقابله با حسادت چیست؟

احساسات را بشناسید و موقعیت های حسادت را شناسایی کنید تا بدانید چگونه حسادت را درمان کنید.

دلیل حسادت خود را بدانید و احساسات خود را بنویسید.
باید بدانید چرا حسادت می کنید. و احساسات خود را روزانه یادداشت کنید، این کار در درمان حسادت بسیار موثر خواهد بود.

به تاثیرات مخرب حسادت بر جسم و روح خود فکر کنید.
اتلاف وقت، افکار مخدوش و منفی، افزایش احساسات منفی و تغییر شخصیت از جمله آثار مخرب حسادت است.

اگر نمی توانید حسادت را به تنهایی درمان کنید، از متخصصان کمک بگیرید.

در ادامه راه های دیگر مبارزه با حسادت را ذکر می کنیم. همچنین در مقاله “حسادت به موفقیت دیگران” به تفصیل به این موضوع پرداخته ایم که شاید مطالعه آن مفید باشد.

از مقایسه بپرهیزید

هرگز زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه نکنید. توجه داشته باشید که افراد بسته به شخصیت متفاوتشان ماموریت های مختلفی در این دنیا خواهند داشت. اگر مدام خود را با دیگران مقایسه و اندازه گیری کنید، از اهداف خود کوتاه می آیید. وضعیت و موجودی خود را در نظر بگیرید تا انتظارات معقولی از خود داشته باشید.

موفقیت برای هر کسی معنای متفاوتی دارد زیرا افراد متفاوت هستند و شخصیت و استعدادهای خاص خود را دارند. علاوه بر این، شرایط خانواده، در واقع محیط و محیط نیز با رشد و تکامل افراد رابطه ناگسستنی دارد، به طوری که همان انتظار از عملکرد انسان و تعابیر سطحی، سطحی و گذرا وجود دارد. موفقیت که عمدتاً آمیخته به مادیات و ظواهر است، عمل بسیار بد و مخربی است که متاسفانه در جامعه خود بسیار شاهد آن هستیم.

پس قهرمان زندگی خود باشید و هر روز رکورد خود را بشکنید زیرا موفقیت چیزی جز رضایت از خود و آرامش نیست.

روی استعدادهای خود تمرکز کنید و به خود اعتماد داشته باشید

روی نکات مثبت خود تمرکز کنید و آن را روز به روز پیشرفت کنید. انرژی خود را صرف استعدادهای پنهان خود کنید و بدانید که توجه به موفقیت دیگران فقط شما را از مسیر خارج می کند.

دیدگاه خود را تغییر دهید و افکار مثبت را در پیش بگیرید

شما باید تفکر خود را اصلاح کنید و سعی کنید افکار مثبت داشته باشید، این افکار منفی ابتدا به شما آسیب می رساند و آبروی شما را پایین می آورد. به جای اینکه به موفقیت ها و دستاوردهای دیگران نگاه کنید، به دستاوردها و ویژگی های مثبت خود توجه کنید و سعی کنید این نکات مثبت را به خاطر بسپارید. با این کار به مرور نگرش شما نسبت به خود و اطرافیانتان تغییر می کند و قدم مهمی در مقابله با حسادت برداشته اید.

برای دیگران آرزوی موفقیت کنیم

چه اشکالی دارد که همه مردم با هم شاد، شاد، موفق و سربلند باشند؟ چرا باید بهترین ها تنها مال تو باشد؟ با این هدف چه چیزی به شما داده خواهد شد؟ هر کسی توانایی خاص خود را دارد و همین تفاوت هاست که دنیا را زیبا می کند. سعی کنید خود را بالا ببرید و روحیه خوبی داشته باشید

قدردان باشید

ذهن خود را کنترل کنید. اجازه نده ذهنت به سمت چیزهایی که نداری سرگردان شود. مطمئن باشید وقتی به چیزهایی که ندارید فکر می کنید، حسادت خواهید کرد. سعی کنید با افرادی که روحیه شکرگزاری دارند، بنشینید و بایستید.

مرزهای مشخصی در رابطه داشته باشید

گذشته دیگران و روابط قبلی آنها، مشکلاتی که با یکدیگر داشتند، عشق و میزان احساساتی که وجود داشت به همان افراد در گذشته مرتبط است. مقاله

قبل از ازدواج گذشته همسر را بخوانید تا با همسرتان در مورد گذشته مشکلی پیش نیاید.

به منشا حسادت خود فکر کنید. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. بابت داشته هایتان شکرگزار خداوند باشید و بدانید که حسادت فقط به شما آسیب می زند و ما باید یاد بگیریم که حسادت نکنیم.

درمان حسادت با قرآن

درمان حسادت با قرآن چگونه عمل می کند؟ حسد ایمان انسان را می سوزاند و حسنات را از بین می برد.
خداوند در سوره نحل آیه 96 می فرماید آنچه نزد توست هلاک می شود و آنچه نزد خداوند متعال است باقی می ماند و در سوره نساء آیه 78 می فرماید هر جا که باشی مرگ تو را فرا می گیرد. . با توجه به بی ثباتی دنیا، باید از حسادت دوری کنید و آن را از دل یا ذهن خود بیرون کنید.

درمان حسادت زنانه

برای خود ارزش قائل باشید و خود را دوست داشته باشید. زندگی خود را با مقایسه خود با دیگران هدر ندهید و در مسیری که در آن هستید پیش بروید. قدردانی خود را با یادآوری نعمت هایی که خداوند به شما داده است افزایش دهید.
سعی کنید دوستی ها و روابط عاطفی خود را کنترل کنید. اعتدال را در احساسات و عواطف به خاطر بسپارید. اگر روابط شما بی ملاحظه شود، به دیگران وابسته می شوید و شادی شما تحت الشعاع روابطتان قرار می گیرد.

راه های مقابله با حسادت دیگران

اگر افراد حسود سعی کنند شما را از موقعیتی که دارید پایین بیاورند، به شما آسیب خواهند رساند. سعی کنید افراد حسود را عصبانی نکنید. آنها را دوست داشته باشید و سعی کنید به آنها بفهمانید که شما دوست آنها هستید و موفقیت شما تأثیری در موفقیت آنها ندارد.

اگر نمی توانید آنها را با عشق تحت تأثیر قرار دهید، روابط خود را با این افراد محدود کنید.
حسادت یک امر اخلاقی منفی است و می تواند روابط افراد را تحت الشعاع قرار دهد. مشکلات روحی و اخلاقی ناشی از حسادت کافی است تا شما را مجبور کند که سریعتر به فکر درمان آن باشید. نگاهی واقع بینانه به زندگی و روابط خود بیندازید. شما بعضی چیزها را دارید و بعضی را ندارید، و بعضی چیزها را ندارید و بعضی دیگر آنها را دارید. این زیبایی هستی است.

همیشه به داشته هایت فکر کن و خدا را شکر کن. برای شادی دیگران شاد باشید و همیشه از خداوند توفیق آنها را بخواهید. بدانید که موفقیت شما ربطی به موفقیت دیگران ندارد و بالعکس. اگر به تنهایی نمی توانید با حسادت خود کنار بیایید، از یک مشاور و متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا یاد بگیرید چگونه از شر حسادت خلاص شوید.

با مطالعه مقالات می توانید اطلاعات بیشتری در مورد “حسادت بین کودکان” به دست آورید. درمان حسادت چیست؟

یکی از سوالاتی که شاگردانم اغلب از من می پرسند، نحوه برخورد با افراد حسود خانم معتمد پویا است. تعجب کردم که چرا مردم اینقدر به هم حسادت می کنند، محیط اجتماعی به خاطر این مشکل چقدر متشنج است و چگونه حسادت نکنیم؟

بنابراین من شروع به مطالعه و تحقیق در مورد این موضوع کردم و در این مقاله می خواهم نتایج را با شما به اشتراک بگذارم.

این کاملا طبیعی است که هر از گاهی نسبت به دیگران حسادت کنید.

اما مشکل زمانی پیش می‌آید که حسادت ما را به حدی کور می‌کند که تمام وقت خود را صرف پشیمانی از آنچه دیگران دارند می‌کنیم. به طوری که دیگر نمی توانیم قدردان داشته هایمان باشیم.

قرار گرفتن تحت تأثیر حسادت شدید می تواند به زندگی ما آسیب برساند.

حسادت از راه های زیر به ما آسیب می رساند:

وقتمان را تلف کنیم

ذهنمان را مشغول کنیم

برای رابطه ما خیلی بد است.

اگر می خواهید حسادت خود را کنترل کنید، ادامه این مقاله را بخوانید.

محتوا

روش های کنترل حسادت

اولین روش این است که احساس حسادت خود را بپذیریم.

1- به احساس حسادتمان آگاه شویم.

قبل از اینکه بتوانیم حسادت خود را کنترل کنیم، بهتر است بپذیریم که این احساس شدید حسادت به مشکلی در زندگی ما تبدیل شده و روابط ما را با دیگران تیره و تار کرده است.

حسادت می تواند مانع از رسیدن ما به اهداف و تبدیل شدن به فرد بهتری شود.

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد حسادت تأثیر منفی بر زندگی ما داشته است:

اگر بیشتر وقت خود را به پشیمانی از آنچه دیگران دارند می گذرانیم و برای داشته های خود سپاسگزار نیستیم.

اگر مدام خود را با دوستان، اعضای خانواده و همکارانمان مقایسه کنیم.

اگر به شخص خاصی حسادت می کنیم و نمی توانیم بیش از 5 دقیقه با او بمانیم بدون اینکه از لباس، ظاهر و رفتار او پشیمان شویم.

اگر به روابط عاشقانه دوستانمان حسادت می کنیم و پشیمان هستیم که ای کاش رابطه ما به خوبی روابط آنها بود.

ما نمی توانیم تحمل کنیم که شریک عاشقانه مان با جنس مخالف صحبت کند. ما فکر می‌کنیم که هر دختر دیگری قصد دارد شریک عاطفی ما را بگیرد!

اگر مرتب صفحه اینستاگرام، موبایل یا تلفن شریک عاشقانه خود را چک کنیم تا مچ او را بگیریم!

اگر نتوانیم بیش از چند دقیقه با آنها بگذرانیم بدون اینکه رابطه، شغل و خانواده خود را با روابط، شغل و خانواده دیگران مقایسه کنیم.

هر بار که یکی از دوستان ما با شخصی جدید دوست می شود، ما به شدت حسادت می کنیم. این اتفاق ما را به این فکر می‌اندازد که «چه اشکالی دارد که او با دیگری دوست شده است؟» »

2- به دلیل حسادتمان فکر کنیم.

وقتی بپذیریم که حسادت به یک مشکل در زندگی ما تبدیل شده است و اکنون می خواهیم آن را کنترل کنیم، بهتر است تشخیص دهیم که دلیل حسادت ما چیست؟ و چرا به این شخص حسادت می کنیم؟

اگر حسادت کنیم وقتی متوجه می شویم آنچه دیگران دارند، ما نداریم، معلوم می شود که یک سری نیازها در زندگی ما وجود دارد که برآورده نمی شود. پس با یافتن دلیل حسادت می توانیم این نیازها را برطرف کنیم.

دلایل حسادت:

آیا فقط به یک جنبه از زندگی دوستانمان حسادت می کنیم؟

به عنوان مثال، ما به روابط عاشقانه دوستانمان حسادت می کنیم، زیرا رابطه ما به گرمی و صمیمیت آنها مانند آنها نیست، بنابراین بهتر است برای بهبود روابط خود تلاش کنیم. یا اگر رابطه ما دیگر ارزش وقت و انرژی ما را ندارد، به آن پایان دهید.

آیا ما به بهترین دوست خود حسادت می کنیم که او در مسیری که قبلاً آرزویش را داشتیم پیشرفت زیادی کرده است، در حالی که ما به دلیل تعلل و ترس هیچ اقدامی در جهت رویای خود انجام نداده ایم؟ این نشان می دهد که بهتر است با ترس های خود روبرو شویم و دست به کار شویم.

آیا به افرادی که دوست دارند سفر کنند و خوش بگذرانند حسادت می کنیم؟ این نشان می دهد که ما باید لذت ببریم.

خلاصه داستان : چندین سال پیش به مردمی که به طور گسترده به ایران سفر می کردند حسادت می کردم. دلیل حسادت من این بود که به تفریح ​​نیاز داشتم و مسافرت یکی از علایق من است. اما از آنجایی که شرایط خانواده و دوستانم به گونه ای بود که در ایران نمی توانستند من را همراهی کنند، این نیاز برآورده نشد. بنابراین تصمیم گرفتم به تنهایی با تورهای گردشگری سفر کنم. بنابراین نیاز من به خوبی برآورده شده است و من دیگر به آنها حسادت نمی کنم.

آیا ما به همه چیزهایی که دیگران دارند حسادت می کنیم؟ این نشان می دهد که ما عزت نفس پایینی داریم. بنابراین بهتر است روی عزت نفس خود کار کنیم.

آیا به زیبایی دوستانمان حسادت می کنیم؟ آیا فکر می کنیم اگر بهتر به نظر برسیم، زندگی مان خیلی بهتر خواهد شد؟ در اینجا بهتر است سبک زندگی سالم خود را ایجاد کنیم. رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید.

نکته: نوشتن احساسات حسادتمان می تواند به درک بهتر و مقابله با آنها کمک کند. بنابراین بهتر است دلیل حسادت خود را روی کاغذ یادداشت کنید.

روش دوم – برای بهبود وضعیت ما

1- روی بهبود فردی مان کار کنیم

اگر حسادت می کنیم، احتمالاً فکر می کنیم که چون جذاب نیستیم، شایسته تحسین دیگران نیستیم. وقت آن است که روی تغییر خودمان کار کنیم. زیرا تنها در این صورت است که از آنچه که هستیم راضی خواهیم بود. برای پیشرفت شخصی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

عزت نفس خود را افزایش دهید

هر چیزی را که در مورد مد خود دوست دارید بنویسید و لیستی از عیوب خود تهیه کنید. سپس سعی خواهیم کرد تا حد امکان این مسائل را حل کنیم. به این ترتیب احساس بهتری نسبت به خود خواهیم داشت. هر چه بیشتر خودمان را دوست داشته باشیم، حسادتمان کمتر می شود.

بدنت را کار کن

اگر به اندام مناسب دوستانمان حسادت می کنیم، بیایید مرتب به باشگاه برویم. یادمان باشد با تمرینات منظم و ابتدایی می توانیم اندام خود را به فرم بهتری برسانیم.

خلاصه داستان : حدود 12 سال پیش به افرادی که خوش فرم بودند حسادت می کردم زیرا در آن زمان اندام من خوش فرم نبود و نمی توانستم لباس های زیبا بپوشم. بنابراین رژیم گرفتم. همچنین تمرینات هوازی را به طور منظم ادامه دادم. به بدنم فرم داد و دیگر به آنها حسادت نمی کنم.

خودمان باشیم

اگر بخواهیم مانند دوستانمان کارهایی را انجام دهیم، شبیه دوستانمان باشیم یا روابطی مشابه با دوستانمان داشته باشیم، حسادت خود را از دست نمی دهیم. هیچ دو نفری شبیه هم نیستند و اگر سعی کنیم شبیه دیگران باشیم، حالمان بد می شود! اگرچه افراد مختلف می توانند از یکدیگر الهام بگیرند، اما به یاد داشته باشیم که ما انسان های منحصر به فردی هستیم و هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنیم.

خلاصه داستان: یادم می آید زمانی که در مدرسه و دانشگاه بودم، همکلاسی هایم نمرات خود را با دیگران مقایسه می کردند و غمگین می شدند. در پایان دبیرستان رشته هایی را که در دانشگاه پذیرفته بودند مقایسه کردند و غمگین بودند. اگر دانشگاه قبول نمی شدند که از این هم بدتر بود!

بعد از کالج، وقتی دیدند دوستانشان شغل پیدا کرده اند و هنوز شغلی ندارند، غمگین شدند. در محل کار، وقتی دیدند دوستانشان ازدواج کرده اند و هنوز ازدواج نکرده اند، ناراحت می شوند. بعد از ازدواجشان وقتی دیدند دوستانشان بچه دارند و هنوز بچه دار نشده اند ناراحت شدند. کمی بعد وقتی دیدند دوستانشان به خارج از کشور رفته اند و در ایران مانده اند ناراحت شدند.

و این مقایسه و عزاداری تا پایان عمر ادامه دارد.

زندگی یک مسابقه شامل همان چک لیستی نیست که همه ما باید یکی پس از دیگری در مسیر زندگی علامت گذاری کنیم! هر کس مسیری متفاوت از دیگران در پیش می گیرد. موافقید؟

توجه خود را به فردی که به او حسادت می کنیم متمرکز کنیم. شباهت ما به او چیست؟ با دیدن شباهت های ما و شخصی که به او حسادت می کنیم، می توانیم بر حسادت خود غلبه کنیم. هر چه بیشتر شبیه هم باشیم حسادتمان کمتر می شود!

مثلا ما به همسایه مان حسادت می کنیم که ماشین خوبی دارد. اما به یاد داشته باشید که ما هر دو در یک محله زندگی می کنیم و احتمالاً خانه های مشابهی داریم.

2- کارمان  را نسبت به قبل بهتر کنیم

ما ممکن است به دیگران حسادت کنیم، زیرا بر خلاف آنها، اهداف خود را با پشتکار دنبال نمی کنیم. برای جلوگیری از این امر، بهتر است با سخت کوشی به دنبال اشتیاق خود باشیم. اگر مشغول دنبال کردن اهداف و علایق خود هستیم، زمانی برای حسادت به کارهایی که دیگران انجام می‌دهند، نداریم.

کارهایی که به ما علاقه دارد را انجام دهیم

اگر اغلب می خواهیم با هم دوست باشیم، شاید به این دلیل است که کارهایی را انجام نمی دهیم که به آنها افتخار می کنیم. با مطالعه کتاب، برای افزایش دانش و فرهنگ خود تلاش کنیم و یا مهارت های مفیدی مانند عروسک بافی، ساخت گردنبند یا تعمیر کامپیوتر و تلفن همراه را بیاموزیم.

هرچه بیشتر پیشرفت کنیم، از اینکه خودمان باشیم خوشحالتر خواهیم شد.

برای بهبود حرفه خود کار کنید

اگر به کسی که به آرزوهایش رسیده، یا به کسی که در محل کار ارتقا پیدا کرده حسادت می‌کنیم، یا اگر مجبوریم در کارمان سخت‌تر کار کنیم، یا اگر شغل خود را دوست نداریم، باید به فکر تغییر شغل باشیم. چیزی که ما واقعا دوست داریم

یک هدف تعیین کنید و برای رسیدن به آن هدف سخت تلاش کنید

با اهداف کوچک شروع کنید. مثلاً اگر قبلاً کوهنوردی نکرده‌ایم، بار اول فقط باید به ایستگاه چشمه توچال برویم. اگر بتوانیم به این هدف کوچک برسیم، به توانایی های خود افتخار می کنیم و سعی می کنیم اهداف بزرگتر دیگری را تعیین کنیم.

مثلا دفعه بعد به ایستگاه دو توچال می رویم. و دفعه بعد به تدریج تعداد ایستگاه ها را افزایش خواهیم داد. ایستگاه 5، ایستگاه 7 و در نهایت قله ایستگاه. هورا!

یادمه اولین بار که رفتم ایستگاه رسیدم ایستگاه 5! چون بدنم آماده نبود آنقدر نفسم بند آمده بود که وسط راه از کارم پشیمان شدم. اشتباه من بود چون برای اولین بار بهتر بود مقصد کوتاه تری انتخاب می کردم!

اهداف بزرگتر را به اهداف کوچکتر و قابل اندازه گیری تبدیل کنید. به عنوان مثال، اگر هدف ما کسب درآمد بیشتر است، یکی از اهداف کوچکتر ممکن است جستجوی شغلی با درآمد بالاتر یا یافتن فرصت هایی برای پیشرفت در شغل فعلی باشد. هدف کوچک دیگر می تواند پس انداز مقدار مشخصی پول در هفته باشد.

3- روابط خود را بهتر کنیم.

اگر به کسی حسادت کنیم که دوستان زیادی دارد یا رابطه عاشقانه خوبی دارد، ممکن است در روابط خود احساس کمبود کنیم. در اینجا، زمان بیشتری را صرف گفتگوها یا فعالیت های معنادار با دوستان خود کنید و سعی کنید روابط خوب خود را حفظ کنید.

اگر از بودن با دوستان خود خوشحالیم، دلیلی برای حسادت به روابط دیگران وجود ندارد. اگر با دوستان خود رابطه قوی داشته باشیم، احساس خوشبختی و امنیت می کنیم.

اگر دوستی داریم که با پختن زیاد به ما حسادت می کند، وقت آن است که به این دوستی پایان دهیم!

روابط خود را با خانواده خود بهبود بخشید

اگر زمان کافی را با خانواده خود سپری نکنیم، ممکن است به روابط نزدیک دیگران با اعضای خانواده خود حسادت کنیم. در اینجا می توانیم زمان بیشتری را با اعضای خانواده خود بگذرانیم. به این ترتیب ما در روابط خود احساس بهتری خواهیم داشت.

زندگی عاشقانه خود را بهبود بخشید

اگر در یک رابطه جدی هستیم، روی مهارت های ارتباطی خود برای بهبود آن رابطه کار کنید. اگر مجردیم، به جای اینکه وقتمان را صرف حسادت به افراد متاهل کنیم، از آزادی مجرد بودن لذت ببریم، روی بهبود خودمان کار کنیم و امیدوار باشیم که در آینده یک شریک عاشقانه خوب پیدا کنیم. مجردانی که برای بهبود شخصیت خود تلاش می کنند، ازدواج موفق تری را در آینده تجربه خواهند کرد.

روش سوم – برای بهبود دید ما

1- به خودمان یادآوری کنیم که چقدر نعمت های زیادی داریم

وقتی حسادت چشمان ما را می پوشاند، دیدن نعمت هایی که داریم غیرممکن می شود. پس یادمان باشد که ما برکات زیادی داریم. آب، غذا، بهداشت، پوشاک، اتاق، برق، کامپیوتر، اینترنت و… در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

ما را با کشورهایی که شرایط بدتر از ما دارند مقایسه کنید

به یاد داشته باشیم که بسیاری از مردم در سراسر جهان، مانند مردم افغانستان، از چیزهایی که ما بدیهی می دانیم، سود نمی برند. از جمله غذا برای خوردن، آب برای نوشیدن، مراکز درمانی، لباس گرم و … مواردی است که بسیاری از ما ایرانی ها می توانیم قدردان آن باشیم.

فهرستی از حداقل بیست چیز که دیگران دوست دارند داشته باشند تهیه کنید. به عنوان مثال، چیزهای واضحی مانند آب برای خوردن یا مهارت هایی مانند شوخ طبعی و …

بیایید بدانیم که زندگی هر کسی که به او حسادت می‌کنیم کامل نیست.

شاید ما نقاط ضعف آنها را نمی دانیم. بسیاری از افراد در پنهان کردن عیوب خود بسیار خوب عمل می کنند، اما شک نکنیم که ضعف هایی نیز دارند. فهرستی از تمام چیزهایی که دیگران دارند و ما به آنها حسادت می‌کنیم تهیه کنید، سپس از خود بپرسید که آیا ما چیزی داریم که آنها دوست دارند داشته باشند.

به عنوان مثال، ممکن است ما به رابطه عاشقانه دوستمان حسادت کنیم، اما او ممکن است به والدین مهربان ما حسادت کند. ما ممکن است به ارتقاء دوستمان حسادت کنیم، حتی اگر او ممکن است آرزو کند می تواند مانند ما یک آلت موسیقی بنوازد.

2- بخشنده تر باشیم

اگر برای کمک به دیگران وقت بگذاریم، نه تنها احساس بهتری نسبت به بخشش خود خواهیم داشت، بلکه برای آنچه باید بدهیم نیز سپاسگزارتر خواهیم بود.

در یک مرکز خیریه داوطلب شوید

برای اینکه بفهمیم چقدر خوب هستیم، می‌توانیم در یک موسسه خیریه برای کمک به مردم در یادگیری زبان، هنر یا غذا دادن به فقرا داوطلب شویم. بودن در کنار افرادی که نیازهای اولیه آنها برآورده نمی شود به ما یادآوری می کند که وقتی بتوانیم به دیگران خدمت کنیم چقدر زندگی بهتر است… آیا شما این را تجربه می کنید؟

به افرادی که می شناسیم کمک کنیم

بیایید دوستمان را در حل مشکلات زندگی یاری کنیم یا با جدیت و تلاش به دوستمان انگیزه بدهیم تا تحصیلاتش را به پایان برساند. درک مشکلات دیگران باعث می شود متوجه شویم که همه در زندگی خود مشکلاتی دارند و ما تنها کسانی نیستیم که می خواهیم زندگی خود را بهبود ببخشیم.

کارهای کوچک را برای کسانی که دوستشان داریم انجام دهیم. مثلا مشکلات موبایل و کامپیوتر و … را حل کنیم. به این ترتیب ما احساس مفید بودن می کنیم و بابت داشته هایمان بیشتر سپاسگزار خواهیم بود.

وقتی مشکلات تلفن همراه یا کامپیوتر اعضای خانواده یا دوستانم را برطرف می کنم، متوجه می شوم که چقدر در این کار مهارت دارم.

روش چهارم – داشتن یک زندگی مثبت

1- دریابیم که: ماهیت آدمی چیست و چه کسی هستیم؟

ما هرگز انسان های کاملی نخواهیم بود و همیشه چیزهایی هست که می خواهیم داشته باشیم.

می دانیم که زندگی عادلانه نیست. هر چقدر هم که تلاش کنیم، نمی‌توانیم به هر چیزی که می‌خواهیم برسیم و همیشه افرادی هستند که واقعاً از ما شادتر هستند. زمانی که این واقعیت را بپذیریم، از تلاش برای به دست آوردن همه چیز دست می کشیم.

از بودن خودمون لذت ببریم بدانیم که ما هم مثل بقیه نقاط ضعف داریم. پس بیایید تمام عیوب خود را بپذیریم و خودمان را دوست بداریم.

روی ویژگی های مثبت خود تمرکز کنید. به عنوان مثال: نوشتن خوب، آشپزی خوب، سخت کوشی و…

می توانیم موارد زیر را در دفترچه یادداشت خود بنویسیم:

استعدادهای ما

ویژگی های خوب بدن ما

بهترین دوستان ما

غذاهای مورد علاقه ما

چیزهایی که ما را می خنداند.

خاطراتی که ما را خوشحال می کند.

آرزوهای ما (با دیدن لیست آرزوهایم احساس خوبی به من دست می دهد.)

چیزهای خوبی که داریم

دستاوردهای ما

لیست بالا را در تلفن همراهم تایپ کردم. هر بار که به چیز جدیدی فکر می کنم که بتوانم بابت آن سپاسگزار باشم، آن را به انتهای این لیست اضافه می کنم. هر زمان که حالم خوب نیست، مرور این لیست حالم را بهتر می کند.

هشدار: این لیست را به دوستان خود نشان ندهید. چون طبیعتاً می تواند داشته های ما را با نداشته هایش مقایسه کند، ناراحت شود و در نتیجه دوستی ما کم رنگ شود.

2- در آینده نیز از حسادت دوری کنم.

وقتی سعی کردیم حسادت خود را کنترل کنیم و موفق شدیم، بهتر است مطمئن شویم که در آینده می توانیم آن را کنترل کنیم. چند کار وجود دارد که می توانیم انجام دهیم تا مطمئن شویم در آینده حسادت نمی کنیم:

هیچ وقت چیزی را به عنوان حق مسلم نگیر. هر روز عصر، حداقل ده چیزی را که به خاطر آنها سپاسگزاریم، یادداشت کنید. داشتن یک برنامه منظم روزانه برای این کار به ما کمک می کند حسادت خود را کنترل کنیم.

از موقعیت هایی که می تواند منجر به حسادت شود دوری کنید. اگر دوستی داریم که به نظر می رسد همه چیز را دارد و نمی توانیم به او حسادت نکنیم، سعی کنید زمان کمتری را با او بگذرانید.

حسادت خود را بپذیرید. به محض اینکه متوجه شدیم به یکی حسادت می کنیم باید بریم خونه و احساساتمون رو تو دفترچه یادداشت کنیم، چرا به این آدم حسودی می کنیم؟

به یاد داشته باشید که هر از گاهی حسادت کردن اشکالی ندارد. اگر حسادت به ما هجوم آورد، نباید خودمان را سرزنش کنیم. اگر دوستمان خانه ای بخرد و ما نداریم، یا دوستمان بگوید که ازدواج می کند، اما ما مشتاق یک شریک عاشقانه هستیم، اشکالی ندارد برای مدتی حسادت کنیم. تنها زمانی که حسادت بر کل زندگی و رفتار ما تأثیر منفی می گذارد، آن را یک مشکل می دانیم.

اگر هنگام ورود به اینستاگرام برای دیدن لحظات شاد مردم احساس حسادت می کنید، بدانید که تنها نیستید. تحقیقات روانشناسی نشان داده است که استفاده از اینستاگرام باعث افزایش حس حسادت می شود. همه کسانی که باعث حسادت ما می شوند را آنفالو کنید. یا بهترین کار حذف کامل اینستاگرام از گوشی است!

روزانه مدیتیشن کنید. مدیتیشن می تواند ذهن ما را پاک کند و به ما کمک کند روی چیزهای مهم تمرکز کنیم. افکار منفی حسادت ممکن است مانند گرد و غبار دید ما را مسدود کرده باشد. با نشستن آرام در یک فضای آرام در صبح حداقل به مدت ده دقیقه، به آرامش می رسیم. در این مدت، به سادگی روی تنفس و احساس بدن خود تمرکز کنید.

از آنجایی که به اهمیت مدیتیشن پی بردم، هر روز صبح بعد از شستن دست ها و صورتم مدیتیشن می کنم. آرام روی زانوهایم می نشینم. چشمانم را می بندم و 10 نفس عمیق با شکم می کشم. و اینگونه روزم را با انرژی مثبت شروع می کنم.

نکات

حسادت از جذابیت ما می کاهد. اگر در رابطه هستیم، یادمان باشد که هیچ چیز بدتر از کسی نیست که مدام حسادت می کند! این حسادت نشان می دهد که ما در این رابطه احساس امنیت نمی کنیم و از جذابیت ما می کاهد.

هشدار

اگر همه چیز را در این مقاله امتحان کرده اید اما هنوز نمی توانید حسادت خود را کنترل کنید، از یک روانشناس کمک بگیرید.

دوستان عزیز در این مقاله یاد گرفتیم که حسادت نکنیم:

روش اول – پذیرش احساس حسادت:

1- از احساس حسادت خود آگاه باشیم.

2- فکر کردن به خاطر حسادت ما.

روش دوم – برای بهبود وضعیت ما:

1- روی بهبود شخصی خود کار کنید.

2- کارمان را بهتر از قبل کنیم.

3- روابط خود را بهبود بخشیم.

روش سوم – برای بهبود بینایی:

1- به ما یادآوری کند که چقدر نعمت داریم.

2- ملایم تر باشید.

روش چهارم – زندگی مثبت:

1- بیایید دریابیم: ماهیت یک شخص چیست و ما کیستیم؟

2- از حسادت در آینده بپرهیزید.

برگرفته از:

www.wikihow.com

دوستان عزیز برای دریافت مطالب آموزشی مفید در زمینه مهارت های ارتباطی من را در اینستاگرام دنبال کنید. برای دنبال کردن روی لینک زیر کلیک کنید:

اینستاگرام من

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا