چطور به دهک بندی یارانه اعتراض کنیم

دولت در راستای حمایت از اقشار مختلف جامعه برنامه حمایتی و کمک معیشتی برای دهک های پایین جامعه را ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، افرادی که به هر نحوی با اعشاری شدن آنها مخالف هستند می توانند اعتراض خود را از طریق سامانه جامع رفاه اجتماعی ایران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir ثبت کنند. و در صورت تایید اطلاعات اعلام شده یارانه آنها جبران خواهد شد.

3- شماره تلفن 0216369 و شماره صوتی 09200006369 مرتبط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت پاسخگویی به سوالات در این زمینه در دسترس عموم می باشد.

بیشتر بدانید:

جزئیات تخصیص کمک هزینه ارز خارجی

سیاست های کلی اعطای کمک های ارزی

1- یارانه پولی ترجیحی نان و دارو ادامه خواهد داشت و شامل همه مردم و همه اقشار جامعه می شود.

2- دولت در راستای حمایت از اقشار مختلف جامعه برای سه دهک پایین درآمدی ماهانه 400 هزار تومان و برای شش دهک بعدی 300 هزار تومان برای دو ماه یارانه در ابتدای طرح ارائه کرده است. اجرا به حساب سرپرستان خانوار و تعدیل قیمت ها امکان برداشت یارانه ماه اول را فراهم می کند.

<div id=”video-display-embed-code_7981596″><script type=”text/JavaScript” src=”https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3441184/7981596?width= 400&height=300″></script></div>

3- ایجاد زیرساخت برای استفاده از محصولات الکترونیکی به جای طرح حمایت نقدی در دستور کار ستاد قرار گرفته و در نتیجه برنامه حمایتی دولت در قالب محصولات الکترونیکی ارائه می شود.

4- سامانه ویژه ثبت درخواست های جدید شهروندی اعم از بازماندگان ثبت نام های قبلی و موارد تغییر و اصلاح اطلاعات خانوار به زودی راه اندازی و اطلاع رسانی می شود ضمن اینکه کمک هزینه افراد جدید مشمول طرح نیز یکپارچه و از اول خواهد بود. روز اجرای طرح محاسبه خواهد شد.

5- افراد معترض به بندهای عشریه می توانند از طریق سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir نسبت به ثبت مطالبات خود اقدام نمایند.

6- اصلاح و تناسب قیمت کالاهای مشمول ارز ترجیحی به پیشنهاد سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و تصویب ستاد تنظیم بازار است و این قیمت‌ها توسط اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرتبط با تجارت ابلاغ می‌شود. و واحدهای تولیدی، هرگونه افزایش قیمت، تنظیم بازار بدون رعایت ضوابط و مصوبه ستاد ممنوع است.

برای افزایش قیمت مواد غذایی بخوانید:

7- نهادهای بازرسی و نظارت ذیربط و نیروی انتظامی به طور مستمر بر رعایت قیمت ها نظارت و از احتکار و گران فروشی جلوگیری می کنند و با استفاده از تمامی توانمندی ها و نیروهای مردمی موجود با متخلفان برخورد قاطع و سریع خواهند داشت. شهروندان تخلفات صنفی را از طریق خطوط ارتباطی 124 و 135 به نهادهای مذکور اطلاع دهند.

8- کلیه تصمیمات ستادی از طریق سخنگوی اقتصادی دولت و اطلاعیه های صادره به اطلاع عموم خواهد رسید.

بازماندگان باید برای دریافت کمک هزینه به چه کسی مراجعه کنند؟

دومین اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اطلاع خانوار‌های جامانده از دریافت یارانه که از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ یارانه دریافت نکرده‌اند یا از سال ۱۳۹۳ به دلیل انصراف یا ثبت نام نکردن، مشمول این یارانه نبوده اند منتشر شد.

در متن این اطلاعیه آمده است: «هموطن گرامی، چنانچه از ابتدای اجرای طرح هدفمندسازی کمک‌های بلاعوض در سال 1388 کمک نقدی دریافت نکرده‌اید و یا از سال 1392 به دلیل انصراف یا عدم واجد شرایط بودن، مشمول کمک بلاعوض نمی باشید. ثبت نام کنید و درخواست بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود را دارید اگر تازه دریافت کمک معیشتی هستید، می توانید مشخصات خود را در سامانه ثبت کنید که به زودی ظرف سه ماه آینده توسط سازمان هدفمندی کمک هزینه اطلاع رسانی خواهد شد. در صورت تایید درخواست، کمک هزینه معاش جدید در شروع برنامه محاسبه و به خانوار داده می شود. اختصاص خواهد یافت. برای این سوال نیازی به مراجعه حضوری یا تماس تلفنی به وزارت تعاون، کار و حمایت اجتماعی نیست و فقط از طریق سامانه هدفمندسازی گرنت سازمان که به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت، امکان پذیر است.

بیشتر بدانید:


طبق اعلام دولت، طبقات یارانه ای به دهک ها تقسیم شده و بر اساس این دهک ها تعدادی از خانواده ها از دریافت یارانه محروم شده اند و دهک پایین جامعه به ازای هر نفر 400 هزار تومان و دهک های بعدی دریافت خواهند کرد. 300 هزار تومان. با توجه به این موضوع، ممکن است افراد نسبت به عدم صلاحیت خود از پرداخت کمک هزینه یا عشر اعتراض داشته باشند که برای ثبت آن باید به سامانه اعتراض یارانه معیشتی مراجعه کنند.

به همین منظور در این مقاله سعی شده است تا سامانه اعتراض یارانه معیشتی معرفی و جزییات بیشتری در خصوص پیگیری کمک هزینه معیشتی با کد ملی در سامانه اعتراض به نشانی hemayat.mcls .gov.ir ارائه شود.

معرفی سامانه اعتراض یارانه معیشتی

کمک هزینه زندگی کمک هزینه ای است که توسط دولت به طبقات مختلف داده می شود. اما این کمک مالی نیز مملو از مسائل و مشکلاتی است که باعث نارضایتی مردم شده است. مواردی مانند کم بودن میزان کمک های مالی، عدم مشمولیت افراد دهک های پایین جامعه و پرداخت یارانه به دهک های بالا که توان مالی دارند از جمله گلایه های مردمی است. موارد مهم .

به همین دلیل دولت تصمیم گرفته است تا علاوه بر افزایش میزان یارانه ها، با تقسیم بندی افراد به دهم، یارانه نیز ارائه کند. به این ترتیب سه دهک پایین جامعه که 30 درصد از جامعه یارانه ای را تشکیل می دهند، 400 هزار تومان و دهک های بالا که 60 درصد این جمعیت را تشکیل می دهند، 300 هزار تومان یارانه دریافت کردند. تومان و دهک های بعدی کمک بلاعوض دریافت کردند. البته روند دهیک هنوز کامل نشده است.

بر اساس طرح جدید پرداخت کمک معیشتی، کمک‌های ۴۵ هزار تومانی دیگر پرداخت نمی‌شود و به همه افراد واجد شرایط ۳۰۰ هزار تومان و برای سه دهک پایین جامعه ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو جامعه واریز می‌شود. حساب نگهبانان یعنی اگر خانواده ای 4 نفره باشد در مجموع یک میلیون و 200 هزار تومان به حساب سرپرست خانواده واریز می شود.

دولت تلاش می کند ماهانه این مبلغ را در قالب صورتحساب الکترونیکی به خانواده ها پرداخت کند تا زمانی که زیرساخت ها آماده شود، این کمک هزینه به صورت نقدی پرداخت می شود. در حال حاضر کمک بلاعوض واریز شده در اردیبهشت ماه قابل برداشت نیست و تا زمان اعلام رئیس جمهور در حساب بانکی مردم مسدود می ماند.

با توجه به اینکه تغییرات در پرداخت کمک بلاعوض شامل تغییر مبلغ کمک بلاعوض و حذف عده ای از افراد از دریافت کمک بلاعوض به دلیل عشریه می باشد، در صورتی که مردم نسبت به عدم پرداخت کمک هزینه یا عشر پرداختی خود اعتراض داشته باشند می بایست به سامانه اعتراض یارانه معیشت به آدرس همایت مراجعه نمایند. mcls.gov.ir و اعتراض عشر خود را ثبت کنید.

نحوه ورود به سامانه اعتراض یارانه معیشتی

برای ثبت اعتراض به عدم دریافت کمک هزینه معیشت یا اعتراض به عشریه، باید به سایت اعتراض عشریه مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنید. اما برای این کار باید وارد سامانه شوید که در ادامه این قسمت نحوه ورود به سامانه اعتراض به یارانه معیشتی ارائه شده است.

نحوه ورود به سامانه اعتراض یارانه معیشتی

ابتدا به سامانه پشتیبانی معیشت مراجعه کنید. برای دسترسی به پنل کاربری خود، روی گزینه «ورود/ثبت نام» کلیک کنید.

حالا شماره موبایل و کد امنیتی خود را بنویسید و روی گزینه “ارسال کد تایید” کلیک کنید.

حالا کد ارسال شده را وارد کرده و روی گزینه ورود کلیک کنید.

سامانه صمد که با نام سامانه ارتباط الکترونیک مردم و دولت نیز شناخته می شود، سامانه ای است که به افراد امکان می دهد شکایات و درخواست های خود را به ریاست جمهوری ارسال کنند که در مقاله زیر توضیح داده شده است.

نحوه ثبت نام در سامانه اعتراض یارانه معیشت

افرادی که قصد ثبت اعتراض و درخواست بررسی در سامانه اعتراض یارانه های معیشتی را دارند باید توجه داشته باشند که برای این منظور ابتدا باید در سایت ثبت نام کنند. ثبت نام در این سامانه آسان است لذا در ادامه این قسمت نحوه ثبت نام در سامانه اعتراض کمک هزینه معیشتی ارائه شده است.

نحوه ثبت نام در سامانه پشتیبانی معیشت

ابتدا به سامانه پشتیبانی معیشت مراجعه کنید. برای دسترسی به پنل کاربری خود، روی گزینه «ورود/ثبت نام» کلیک کنید.

در کادر باز شده بر روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و اطلاعات درخواستی شامل شماره همراه، کد ملی، تاریخ تولد و کد امنیتی را وارد کرده و سپس بر روی گزینه ارسال کد Validation کلیک کنید.

حالا کد ارسال شده را وارد کرده و روی گزینه ورود کلیک کنید.

اکنون ثبت نام کامل شده و اطلاعات شما در سیستم ذخیره می شود.

در این طرح مسکن حمایتی، خود مردم متولی ساخت واحدهای مسکونی هستند، بنابراین دولت برای این افراد در شهرهای کوچک زمین تهیه می کند و خود مردم اقدام به ساخت واحدهای مسکونی می کنند که در ادامه مطلب توضیح داده شده است.

طریقه اعتراض یارانه معیشتی در سال 1401

پس از ثبت نام در سامانه چالش گرانت یا سامانه پشتیبانی معیشت، کاربران می توانند وارد حساب کاربری خود شوند، اطلاعات خود را مشاهده کنند و در صورت عدم تایید، درخواست بررسی و ثبت چالش کنند. به همین دلیل در ادامه این قسمت نحوه اعتراض به یارانه معیشتی در سال 1401 ارائه شده است.

نحوه اعتراض به یارانه معیشتی

ابتدا با توجه به راهنمای ارائه شده در قسمت های قبل، وارد حساب کاربری خود در سیستم پشتیبانی شوید. اکنون به بخش اعضای خانوار و اعتبار اقتصادی بروید و جزئیات عشر خانوار و وضعیت کلی خود را ببینید. اگر به اطلاعات موجود اعتراض دارید، روی گزینه درخواست بررسی کلیک کنید.

اکنون قرارداد نمایش داده شده را بخوانید و تیک تایید را بزنید و گزینه save and continue را بزنید.

اکنون اطلاعات خانوار را مشاهده می کنید و در صورت تایید، گزینه صحیح را انتخاب کنید، سپس save را بزنید و ادامه دهید.

اما در صورتی که اطلاعات مورد تایید شما قرار نگرفت، گزینه نادرست را انتخاب کنید تا کادر زیر نمایان شود. متن راهنما را بخوانید و روی من متوجه شدم، سپس ثبت نام کنید و ادامه دهید.

اکنون اطلاعات خودرو قابل مشاهده است که با توجه به وضعیت آن باید در قسمت درخواست بررسی بررسی شود، یکی از گزینه های “درست است، درخواست بررسی ندارم”، “اصلاً این خودرو متعلق به فردی» و «ماشین تحویل داده شده است، اما فرآیند «پلاک گواهینامه هنوز ارسال نشده است» را انتخاب کرده و گزینه ثبت نام و ادامه را فشار دهید.

اکنون وارد مرحله اطلاعات واریز و خرید می شوید. در این بخش، کل درآمد خانوار در نیمسال اول و دوم سال های 1398 و 1397 قابل مشاهده است. اگر این اطلاعات را تایید کردید، در قسمت درخواست تایید مجدد، گزینه I don’t have را انتخاب کنید و روی ذخیره و ادامه کلیک کنید.

اگر اعتراضی دارید گزینه I have را انتخاب کنید، تیک موافقت را بزنید و save and continue را بزنید.

در مرحله بعد اطلاعات درآمدی نمایش داده می شود که با توجه به اینکه این داده ها مستقیماً از پایگاه ثبت نام گرفته شده است، امکان ثبت اعتراض به این مشخصات را ندارید. پس از مشاهده بر روی save کلیک کنید و ادامه دهید.

اکنون وارد قسمت شرایط ویژه می شوید. در صورتی که هر یک از اعضای خانواده دارای شرایط خاصی هستند، گزینه “شرایط اقتصادی خانواده تحت الشعاع بیماری پرهزینه یکی از اعضا قرار گرفته است” را انتخاب کرده و نام فرد، نوع بیماری و سازمان بیمه گر را مشخص کرده و فشار دهید. ثبت نام کنید و ادامه دهید

در این مرحله اگر یکی از اعضای خانواده شما به دلیل معلولیت تحت مراقبت سازمان امدادی قرار دارد، گزینه مربوطه را تیک زده و نام او را انتخاب کرده و روی ثبت نام کلیک کرده و ادامه دهید. اما اگر هم به بیماران پرهزینه و هم به بیماران ناتوان اعتراض دارید، کادر هر دو را علامت بزنید.

حال باید نامزدی را بخوانید و آن را تایید کنید، سپس بر روی گزینه ذخیره و ادامه کلیک کنید.

اکنون مراحل ثبت درخواست بررسی و اعتراض به پایان رسیده و کد رهگیری نمایش داده خواهد شد. ضمناً این کد از طریق پیامک به شماره شما ارسال خواهد شد.

شماره پیامک اعتراض به یارانه معیشتی

همانطور که قبلا توضیح داده شد، برای ثبت اعتراض به حذف کمک هزینه یا اعتراض به عشر، باید به سامانه اعتراض به اعطای معاش مراجعه کنید. اما ممکن است برخی از معترضان به این سامانه دسترسی نداشته باشند و به دنبال راه دیگری برای ثبت درخواست خود باشند. باید گفت در حال حاضر امکان ثبت درخواست از طریق شماره پیامک اعتراض یارانه معیشتی وجود ندارد اما کاربران می توانند از طریق تلفن گویا اقدام به ثبت درخواست کنند.

جاماندگان ثبت نام یارانه

در حال حاضر افرادی هستند که به دلایلی مانند انصراف یا تعلیق ثبت نام نمی توانند از کمک هزینه های تشکیل پرونده دولتی استفاده کنند. بر اساس اخبار منتشر شده، کسانی که برای دریافت کمک هزینه ثبت نام نکرده اند، منصرف شدگان و بازماندگان می توانند در زمان اعلام شده از سوی دولت برای دریافت این کمک هزینه مجدد ثبت نام کنند.

در صورت ثبت نام این افراد مشخصات آنها بررسی می شود و پس از تقسیم به دهک ها می توانند بسته به دهک که در آن قرار می گیرند 400 یا 300 هزار تومان یارانه دریافت کنند و در صورتی که جزو دهک بالایی باشند. جامعه، کمک مالی به آنها تعلق نخواهد گرفت. علاوه بر این، اگر بازماندگان از ثبت نام کمک هزینه و کسانی که برای کمک هزینه ثبت نام نکرده اند واجد شرایط دریافت این کمک هزینه باشند، کمک هزینه ای که این دو بار پرداخت می شود نیز به آنها واریز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس مصوبه دولت مبنی بر تغییر سیاست پولی ۴۲۰۰ تومانی، مقرر شد برای جبران هزینه های مازاد بر اساس اعشار یارانه به مردم پرداخت شود.

در همین حال، به دلیل مشکلات احتمالی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که امکان ثبت اعتراض به یارانه از طریق «سامانه رسیدگی به شکایات» درخواست حمایت معیشتی و کمک هزینه نقدی به سامانه امکان‌پذیر است. آدرس hemayat.mcls.gov.ir و شماره تماس 6369-021 ارائه شده است.

بر این اساس پس از ورود به سایت مذکور و کلیک بر روی گزینه ورود به سامانه و وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار و شماره حساب سپرده یارانه ای، آخرین وضعیت اطلاعات خانوار قابل مشاهده خواهد بود.

در صورتی که فرد نسبت به اطلاعات وارد شده و وضعیت ارسال کمک هزینه اعتراض داشته باشد، می تواند در ادامه این فرآیند اعتراض خود را ثبت کند.

به گفته سید مرتضی موتورچی، مدیر روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه، افرادی که به عشریه خود اعتراض دارند، با توجه به ارتباط این سامانه با پایگاه بهزیستی ایرانیان، باید با مدارک اعتراض خود را در این سامانه ثبت کنند. ، اطلاعات بهداشتی ارزیابی شده و نتیجه بررسی حداکثر ظرف مدت یک ماه اعلام می شود.

البته لازم به ذکر است که این سایت در حال حاضر به دلیل حجم بالای بازدید عموم با مشکلاتی مواجه است. به گفته روابط عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه ها، بیش از 100 هزار نفر از این سایت بازدید کرده اند و کارشناسان فنی این سازمان در تلاش هستند تا پهنای باند را افزایش داده و تا پایان روز مشکل را برطرف کنند.

خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هليا

واقعاً عالی بود! مقاله خیلی خوبی بود و راهنمایی های خوبی برای دهک بندی یارانه ارائه شده بود. من حتماً این روش رو امتحان می کنم. ممنون از نویسنده.

دکمه بازگشت به بالا