چطور به بچم درس یاد بدم

4/5 – (6 امتیاز)

با کودکی که درس نمی خواند چه کنیم؟ چرا برخی از دانش آموزان درس نمی خوانند؟ برای اینکه فرزندم درس بخواند چه کار کنم؟ شاید شما هم با چنین سوالاتی مواجه شده باشید. برخی از کودکان به طور خود به خود علاقه زیادی به مطالعه، مطالعه و یادگیری نشان می دهند. اما بچه های دیگر اصلا کتاب نمی خوانند یا مطالعه نمی کنند. از مدرسه رفتن و درس خواندن متنفرند. کمک به دانش آموزی که مهارت های مطالعه ضعیفی دارد یا مدام بهانه ای برای درس نخواندن دارد به نفع والدین، معلمان و دانش آموزان است. اما چگونه کم مطالعه بودن کودک را از بین ببریم؟

مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه مطالعه کودکان امروز و نحوه برخورد با کودکان غیر مطالعه را مورد بررسی قرار دادند. پس از مطالعه و تحقیق مقاله جامع و کاربردی زیر را نوشتند. اگر شما هم به دنبال ایجاد انگیزه در فرزندانتان برای درس خواندن هستید و نمی دانید با کودکی که درس نمی خواند چگونه رفتار کنید. این مقاله را حتما بخوانید. همچنین بهترین راه حل برای رفع مشکل شما این است که با مشاوران مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید و از مشاوره و راهنمایی عالی آنها در زمینه افت تحصیلی فرزند یا نوجوان خود استفاده کنید.

راهکارهایی برای مبارزه با کودکانی که مطالعه نمی کنند

تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه ممکن است در بیشتر موارد دشوار باشد یا نتیجه مطلوب را به همراه نداشته باشد. نحوه برخورد شما با کودکی که درس نمی خواند می تواند تاثیر زیادی بر آینده و تحصیلات او داشته باشد. اگر نتوانستید فرزندتان را به درستی تشویق و تشویق به مطالعه کنید. نه تنها سراغ کتاب هایش نمی رود، بلکه کم مطالعه اش را برجسته می کند و به راهش ادامه می دهد. تعدادی از اقدامات پیشگیرانه وجود دارد که می توانید برای کمک به فرزندان خود در ایجاد عادات و مهارت های مطالعه بهتر انجام دهید. به یاد داشته باشید که نظم و انضباط مهم است. اما فرزند شما باید در کنار منظم بودن، مطالعه و مطالعه را نیز در برنامه های خود قرار دهد. مهمترین و کاربردی ترین راه حل های مبارزه با کودکانی که درس نمی خوانند عبارتند از:

یک سیستم تشویقی و پاداش ایجاد کنید

می توانید برای تشویق فرزندتان به مطالعه از جوایز استفاده کنید. بر اساس علایق و انگیزه های فرزندتان یک پاداش و انگیزه مناسب انتخاب کنید. یک ساعت بیشتر تلویزیون تماشا کنید، عروسک بخرید و غیره. می تواند راهی برای تشویق کودکان به مطالعه باشد. دو راه برای تشویق و پاداش دادن به سیستم وجود دارد:

اول از همه به فرزندتان بگویید که اگر درس بخواند می تواند به هر چیزی که می خواهد برسد، مثل تماشای تلویزیون یا بازی با دوستان و ….

دوم اینکه به فرزندتان بگویید اگر درس نخواند به خواسته اش نمی رسد و شما او را منع می کنید. مثلاً اگر امروز کلاس هایش را نخواند، نمی تواند با دوستانش به پارک برود.

اهداف مطالعه را برای فرزندان خود توضیح دهید

از منظر کودک، مطالعه را می توان یک رفتار بیهوده دانست. آنها نمی توانند درک کنند که مطالعه چه سودی برای آنها خواهد داشت. با کودک خارج از مدرسه خود صحبت کنید. تا منظور شما را بفهمد و مزایای مطالعه را بفهمد. به او توضیح دهید که با مطالعه می تواند در آینده به راحتی به اهداف خود برسد. سعی کنید به آنها نشان دهید که چگونه مطالعه می تواند آنها را به اهداف عالی و مهمشان برساند.

به موضوعات مورد علاقه فرزندتان بیشتر توجه کنید

بیشتر کودکان به طور طبیعی به موضوعات خاصی علاقه بیشتری دارند. به عنوان مثال، ممکن است یک کودک موضوعات طبیعت را دوست داشته باشد، اما دانش آموز دیگری ممکن است موضوعات حیوانات را دوست داشته باشد. سعی کنید با موضوعات مورد علاقه فرزندتان مطالعه و مطالعه کنید. در این شرایط آنها بیشتر به مطالعه علاقه مند می شوند و با گذشت زمان مطالعه برای آنها تبدیل به یک عادت می شود.

اجازه ندهید به موضوعات آسان عادت کنند

با گذشت زمان، دانش آموزان یاد می گیرند که موضوعات آسان را مطالعه کنند و از موضوعات دشوار صرف نظر کنند. این بیزاری باعث می شود که وقتی درس ها سخت تر می شود، بچه ها تعطیل شوند و از مطالعه دست بردارند. بهانه ای برای درس نخواندن پیدا می کنند و تبدیل به عادت می شود. قبل از اینکه فرزندتان عادت به نخواندن ریاضی کند و مبارزه کند، از ایجاد این عادت جلوگیری کنید. یکی از راه‌های اجتناب از این موضوع این است که موضوعی را که نمی‌فهمند به موضوعی که در آن برتری دارند، مرتبط کنند. از مثال ها و مقایسه ها استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر کودک به تاریخ علاقه دارد اما به ریاضیات علاقه ندارد، سعی کنید او را در تاریخ اعداد مشارکت دهید. برای او داستان هایی در مورد ریاضیدانان معروف بگویید تا او را به ریاضیات علاقه مند کنید.

فرزندتان را به کلاس های مورد علاقه اش بفرستید

به این فکر کنید که مهارت‌ها، توانایی‌ها و علایق فرزندتان بیشتر کجاست. به عنوان مثال، اگر موسیقی دوست دارد، او را به کلاس موسیقی بفرستید یا اگر دوست دارد آزمایش های علمی انجام دهد، او را به یک اردوی علمی بفرستید. این کار می تواند در کودک انگیزه ایجاد کند و او را به سمت مطالعه سوق دهد. شما می توانید با تشویق فرزندتان به یادگیری درس خواندن و نظم و انضباط را آموزش دهید.

به کودک پیش دبستانی خود بیاموزید که چیزهای جدید یاد بگیرد و کشف کند

فرزندتان را تشویق کنید تا هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرد. اگر فرزند شما معنای یادگیری و عشق به یادگیری را درک نکند، نمی تواند با اشتیاق و علاقه درس بخواند. لذت یادگیری را به فرزندان خود نشان دهید. کودک خارج از مدرسه خود را به کتابخانه، موزه یا هر جایی که ذهن او را تحریک می کند ببرید. آنها را به جاهایی ببرید که یک هفته در مورد آن مکان صحبت کنند و ذهنشان درگیر شود. همچنین راه های تعاملی برای یادگیری فرزندتان در خانه پیدا کنید. فیلم های علمی یا بازی های آموزشی می تواند او را به مطالعه علاقه مند کند.

راه های سرگرم کننده برای مطالعه پیدا کنید

از فلش کارت، آموزش مجازی، یادداشت برداری و … استفاده کنید. تا یادگیری را برای فرزندتان سرگرم کننده کنید. می توانید تخته سیاه مربوط به درس های او را در اتاقش نصب کنید. حتی می توانید از طریق فضای مجازی فرزندتان را تشویق کنید که با دوستانش درس بخوانند یا به خانه همدیگر بروند و با هم درس بخوانند. اگر کودک بی مطالعه شما می خواهد از روش خاصی برای مطالعه استفاده کند، او را منع نکنید و بایدها و نبایدها را تعیین کنید.

سعی کنید درس خواندن را لذت بخش کنید

حتی می توانید با انجام کاری به سادگی استفاده از خودکارهای رنگی برای مطالعه، انگیزه درس خواندن را در فرزندانتان ایجاد کنید. برای مثال اگر فرزند شما کلاس اول دبستان است و علاقه ای به درس خواندن ندارد، می توانید از فیلم های آموزشی همراه با شعر و بازی برای مطالعه و یادگیری فرزندتان استفاده کنید. استفاده از این اقلام به کودک شما کمک می کند که در هنگام مطالعه و یادگیری خلاقیت بیشتری داشته باشد و به مطالعه به عنوان یک فعالیت لذت بخش نگاه کند.

علاقه خود را به یادگیری و مطالعه نشان دهید

در درس و تکالیف فرزندتان شرکت کنید. به آنها نشان دهید که عاشق یادگیری و مطالعه هستید. اگر درس خواندن در خانواده شما یک عادت است، فرزندتان از شما الگو می گیرد و درس خواندن را یاد می گیرد. اگر خودتان با مفاهیم اولیه آشنا نباشید، کمک به فرزندتان و رفع کم مطالعه بودن کودک برایتان دشوارتر خواهد بود. اگر برخی از تکالیف برای فرزندتان سخت است و شما هم با آنها آشنایی ندارید، می توانید از معلم کمک بخواهید. به او نگویید که از خود معلم بپرسد زیرا ممکن است خجالت بکشد یا فراموش کند. در عوض، در جلسات با معلم، خودتان از او سؤال کنید و به او آموزش دهید.

تکالیف خود را هم انجام دهید

یکی از موثرترین راه‌ها برای برخورد با کودکی که درس نمی‌خواند، درگیر کردن تکالیف اوست. گاهی به جای اینکه به فرزندتان بگویید هجی کند، از او بخواهید که برای شما املا کند. سعی کنید برخی از کلمات مهم را اشتباه بنویسید تا فرزندتان هنگام تصحیح نوشته شما آنها را یاد بگیرد و نحوه صحیح نوشتن کلمات را بفهمد. این کار باعث می شود کودک شما علاقه بیشتری به مطالعه داشته باشد.

عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید

بهانه های زیادی برای درس نخواندن وجود دارد. کودکی که درس نمی خواند به دنبال بهانه های مختلف برای دوری از مطالعه می گردد. علاوه بر این، اگر او را به مطالعه تشویق کرده باشید، راحت تر از سایر کودکان حواسش پرت می شود. پس سعی کنید عواملی که می تواند حواس کودک را پرت کند یا بهانه ای برای درس نخواندن او در حین انجام تکالیف یا درس خواندن باشد را به حداقل برسانید. به عنوان مثال، تلویزیون را خاموش کنید، اسباب بازی ها را از دسترس کودک خود بردارید، کامپیوتر را خاموش کنید و اجازه ندهید کودک به آن دسترسی داشته باشد و غیره. سعی کنید به جای وسایل الکترونیکی، کودک از کاغذ و خودکار برای مطالعه استفاده کند. این وسایل برای کودک سالم نیستند و استفاده زیاد از آن به کودک شما آسیب می رساند.

یک محیط آموزشی ایده آل ایجاد کنید

چگونه کودک پیش دبستانی شما به بهترین شکل یاد می گیرد و چه چیزی او را علاقه مند می کند؟ چه چیزی او را درگیر خواهد کرد؟ سعی کنید محیطی ایده آل برای یادگیری برای او فراهم کنید. با کودک خود به عنوان فردی با نیازها و نقاط قوت منحصر به فرد رفتار کنید. برخی از دانش آموزان باید در حین مطالعه غذا بخورند و برخی دیگر عادت دارند در محیطی آرام و ساکت درس بخوانند یا باید پشت میز بنشینند و مطالعه کنند و …. پس درک کنید که بهترین محیط برای مطالعه فرزندتان چیست و تا حد امکان آن را فراهم کنید.

هرگز فرزندتان را سرزنش نکنید

اگر فرزندتان درس نمی خواند نباید مدام این مشکل را در حضور دیگران بیان کنید. این می تواند وضعیت را بدتر کند. نیازی نیست دیگران بدانند که فرزند شما درس نمی خواند یا اینکه نوجوان شما به فکر ترک تحصیل است. این مشکلی است که در خانواده شما رخ داده است و به محیط خانواده مرتبط است نه به دیگران. اگر فرزندتان را در مقابل دیگران سرزنش کنید، به این معناست که به همه اجازه داده اید فرزندتان را سرزنش یا مسخره کنند. اگر نمی توانید پسر یا دختر نوجوان خود را برای ادامه تحصیل متقاعد کنید، بهتر است از یک مشاور نوجوان در این زمینه کمک بگیرید. یک مشاور بهتر در اطراف ما می تواند به شما در حل مشکل کمک کند.

تکالیف فرزندتان را بررسی کنید

وقتی به خانه رسید و استراحت کرد، سعی کنید تکالیفی که در مدرسه انجام داده را مرور کنید. پاسخ های آنها را بررسی کنید و اشتباهاتی را که در طول امتحان انجام داده اند اصلاح کنید. پاسخ صحیح سوالات را به آنها آموزش دهید. با این کار فرار فرزندتان را از بین می برید و به او یاد می دهید بعد از امتحانات اشتباهاتش را بررسی کند. البته رفتار و عملکرد شما نباید به گونه ای باشد که فرزندتان را تحقیر یا آزار دهید. توصیه شما باید چراغ روشنی برای یادگیری و مبارزه با فرار از مدرسه باشد تا یک عامل استرس زا برای فرزندتان.

فرزندتان را مجبور به درس خواندن نکنید

ناتوانی کودک در مطالعه نباید باعث شود که او را مجبور به مطالعه کنید. اگر نوجوان یا فرزند خود را مجبور به مطالعه کنید، به مرور زمان ممکن است باعث شود که آنها به هر قیمتی از مطالعه خودداری کنند. اصولا باعث می شود که بیشتر از درس خواندن متنفر باشند و به دنبال بهانه ای برای درس نخواندن باشند. اگر در را قفل کنید و به فرزندتان بگویید تا زمانی که درس نخوانده اجازه خروج از اتاق را ندارد، ممکن است وضعیت بدتر شود. اما اگر با آرامش در مورد اهمیت مطالعه با او صحبت کنید، نتیجه بهتر می شود.

از یک مشاور کمک بگیرید

اگر راه حل های فوق در تشویق فرزندتان به درس خواندن کمکی به شما نکرد و یا نمی دانید چگونه با تنبلی و درس نخواندن فرزندتان مبارزه کنید، بهتر است به توصیه و کمک خانواده متوسل شوید. مشاور با بررسی علت درس نخواندن کودک و عوامل ایجاد این مشکل می تواند راه حل های مناسبی را در اختیار شما قرار دهد. او ممکن است بخواهد با فرزند شما صحبت کند و او را تشویق به مطالعه کند.

سخنی از مشاوران آویژه

در برخی مواقع، فرزند شما ممکن است مطالعه را به عنوان یک کار اضافی و خسته کننده ببیند. او ممکن است در مقطع ابتدایی یا در دبیرستان غیبت کند. با این حال، مهم است که شما به عنوان یک والدین بتوانید با رفتار، عملکرد و گفتار صحیح با کمبود آموزش کودک خود مبارزه کرده و آن را برطرف کنید. نحوه برخورد با کودکی که درس نمی خواند بسیار مناسب است. پس به دنبال راه حل مناسب و راهکارهای عملی برای حل این مشکل باشید. هرگز فرزندتان را مجبور به درس خواندن نکنید یا از کلمات تهدید آمیز و منفی برای وادار کردن او به مطالعه استفاده نکنید. این کارها نه تنها اوضاع را بهتر نمی کند، بلکه اوضاع را بدتر از قبل می کند.

سوالات متداول

آیا می توانم فرزندم را مجبور به درس خواندن کنم؟

در حالی که به عنوان والدین مهم است که از تکمیل تکالیف فرزندتان مطمئن شوید، مهم است که فرزندتان را مجبور به انجام آن نکنید. در عوض، سعی کنید زمان مطالعه را به تجربه ای مثبت و غنی برای فرزندتان تبدیل کنید. به طوری که فرزند شما بتواند به خود انگیزه دهد تا آن را به موقع تمام کند.

چرا برخی از دانش آموزان درس نمی خوانند؟

عدم مطالعه کودک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مانند: اضطراب، ناامیدی یا دلسردی مربوط به گذشته. بازی زیاد، والدینی که به تحصیل فرزندانشان اهمیت نمی دهند و…

اگر فرزندم درس نمی خواند برای دریافت مشاوره چه باید بکنم؟ 16 راه برای برخورد با کودکی که مطالعه نمی کند

از مشاوران خانواده و روانشناسان متخصص از سراسر کشور

با شماره 02162999066 تماس بگیرید

چگونه به فرزندم آموزش دهم

مدرسه محل اصلی آموزش کودکان است!!

این اعتقاد اکثر والدینی است که فکر می کنند مدرسه تنها مرکزی است که باید در آن به فرزندشان آموزش دهید و آنها نباید هیچ گونه دخالتی در تربیت فرزندشان داشته باشند.

اگر محل اولیه آموزش در خانه باشد، تحقیقات نشان می‌دهد که مدرسه در بهترین حالت تنها 16 درصد بر موفقیت افراد تأثیر دارد، به این معنی که مدرسه نمی‌تواند تضمین کند که 16 درصد از موفقیت فرزند شما در بهترین حالت ممکن است.

جدای از همه این موارد، در دوران قرنطینه و تعطیلی مدارس، کار والدین کمی سخت می شود و شاید از خود بپرسید که چگونه می توانم در این مدت به فرزندم آموزش دهم؟

والدین نمی‌خواهند نسبت به سرنوشت فرزندشان بی‌تفاوت بمانند و معمولاً دو واکنش نسبت به او نشان می‌دهند: گروهی از والدین با حداکثر فشار نمی‌خواهند فرزندشان از مدرسه دور بماند و سعی می‌کنند او را با حداکثر استرس درس بخوانند. اضطراب آنها را تشویق به مطالعه کنید، اما نمی دانند که با این کار فقط فرزندان خود را از مطالعه و علاقه به مدرسه منصرف می کنند.

در این مقاله روش‌هایی را به شما والدین آموزش می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها متوجه می‌شوید که چگونه به فرزندم آموزش دهم و به پیشرفت تحصیلی فرزندتان در خانه کمک کنید و علاقه او را به مطالعه برانگیزد.

چگونه به فرزندم آموزش دهم

1- با معلم فرزندتان هماهنگ کنید:

سعی کنید از هر طریق ممکن با معلم فرزندتان هماهنگ شوید و انتظارات معلم فرزندتان را بدانید. درست است که تلویزیون و رسانه های مختلف به کودکان آموزش می دهند، اما آنچه مهم است سبک و ترتیب تربیت معلم فرزند شماست.

شما باید درک کنید که معلم فرزندتان از او چه انتظاری دارد تا بتوانید در رشد تحصیلی او سهیم باشید.

چگونه به فرزندم آموزش دهم

2-برنامه مطالعه روزانه:

به جای اینکه فرزندتان را مجبور کنید همه تکالیفش را یکجا انجام دهد، سعی کنید یک برنامه مطالعه روزانه برای او تهیه کنید. برای این طرح فقط باید دو ساعت در روز وقت بگذارید.

هر روز دو ساعت از وقت کودک خود را به مطالعه و انجام تکالیف اختصاص دهید. اگر شروع کار برای او سخت است، از نیم ساعت در روز شروع کنید و به تدریج آن را به دو ساعت برسانید.

برای اینکه این برنامه را برای او به یک عادت مطالعه تبدیل کنید، سعی کنید آن را هر روز در یک ساعت مشخص انجام دهید، مثلاً از ساعت 17 تا 19 یا 10 تا 12 بعد از ظهر.

چگونه به فرزندم آموزش دهم

3- مکان مناسب برای مطالعه:

برای اینکه کودکتان روی مطالعه تمرکز کند، سعی کنید هر روز در یک مکان خاص مطالعه کنید. زمانی که او در این مکان است، هیچ عامل حواس پرتی مانند تلفن همراه یا حتی کامپیوتر نباید اطراف او باشد و فقط باید مطالعه کند.

چگونه به فرزندم آموزش دهم

4- بازی بعد از مطالعه:

بسیاری از والدین در مواجهه با تقاضای بازی کودک، او را از درس خواندن باز می دارند و فکر می کنند که او بعد از بازی درس می خواند، اما بارها مشاهده کرده اید که وقتی بچه ها بازی می کنند، جدا کردن آنها از بازی بسیار سخت است، پس قانون بگذارید که آنها مجاز به بازی هستند مشروط بر اینکه تکالیف روزانه خود را کامل کرده باشند و اگر انجام نداده باشند، اجازه بازی ندارند.

چگونه به فرزندم آموزش دهم

5- از فیلم های آموزشی استفاده کنید:

در حال حاضر تلویزیون بسته به زمان بندی برنامه های مختلفی را برای دانش آموزان مختلف ارائه می دهد. سعی کنید طبق برنامه این موضوع را به فرزندتان یادآوری کنید.

اینترنت به خصوص سایت هایی مانند aparat.ir پر از مطالب آموزشی مناسب برای درس های فرزندتان است و فقط کافی است فرزندتان را به دیدن این فیلم ها تشویق کنید.

علاوه بر این، سایت هایی مانند YouTube.com یا فرادرس و فرانش فیلم های آموزشی زیادی را برای دانش آموزان ارائه می دهند.

چگونه به فرزندم آموزش دهم

6- سبقت ممنوع:

بسیاری از والدین نسبت به درس خواندن فرزندان خود کاملاً بی تفاوت هستند و مدرسه را تنها عامل تحصیل فرزندان خود می دانند. حتی در دوران قرنطینه هم چیزی جز بی تفاوتی نشان نمی دهند. این نگرش والدین باعث می شود که فرزندانشان نسبت به مطالعه کاملاً بی تفاوت باشند.

دسته دوم والدین کسانی هستند که تاکید زیادی بر درس خواندن دارند و بازی را کاملا بایکوت می کنند و سعی می کنند حواس فرزندشان را از درس و مدرسه پرت نکنند و با فشاری که به فرزندشان وارد می کنند فقط باعث شکست تحصیلی او می شود. و اضطراب و استرس او می شوند

هیچ کدام از این افراد کار درستی انجام نمی دهند. سعی کنید در آموزش فرزندانتان از افراط و تفریط پرهیز کنید. اگر بتوانید تعادلی بین بازی و مطالعه فرزندتان ایجاد کنید، علاوه بر مشغول کردن او به بازی، دیگر نگران تحصیل او نخواهید بود.

و در پاسخ به این سوال که چگونه به فرزندم آموزش دهم، فقط یک جمله را به عنوان بستر یادگیری ارائه می دهید و لازم نیست خودتان آن را یاد بگیرید.

لطفا سوالات و تجربیات خود را در مورد نحوه آموزش فرزندم با ما و دوستان خود به اشتراک بگذارید www.mivezendegi.ir

ممکن است مقالات و ویدیوهای زیر را دوست داشته باشید:

چگونه فرزندم را برای مدرسه آماده کنم؟

با کودکی که مدرسه نمی رود چه باید کرد؟

روش های حل تنبلی در تکالیف

در این بخش از دنیای مطالب در مورد کودک نمناک به شما مجموعه ی جامع از روش های آموزشی طیف گسترده ای از این روش ها را خواهیم گفت.اگر به نظرتان انگیزه دادن به فرزندتان کار سختی است، ما با شما همراه هستیم حفظ تکنیک ها، ایجاد برنامه ی مشخص، برنامه ریزی زمان مطالعه ، تخصیص زمان مطالعه روی موضوعات مختلف، تشخیص نقاط ضعف و قوت و موارد دیگر در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

طریقه صحیح آموزش دادن به کودکان در یادگیری همه چیز

چگونه و با چه روشی همه چیز را به فرزندمان بیاموزیم

علاوه بر موارد ذکر شده، والدین نقش مهمی در تربیت فرزندان دارند. در نظر گرفتن جنبه های دیگری که می تواند کودک را بی انگیزه کند مفید است، به عنوان مثال: قلدری در مدرسه، عملکرد تحصیلی ضعیف و غیره. ما همچنین روش‌های خاصی برای والدین داریم تا تشخیص دهند مشکل کجاست. در مورد ایجاد یک مکان خوب برای مطالعه مطمئن نیستید؟

آیا به نکات عملی امتحان نیاز دارید؟

آیا به دنبال مشاوره حرفه ای از کارشناسان در زمینه آموزش کودک پیش دبستانی خود هستید؟

آیا احساس می کنید که فرزندتان باید دایره لغات خود را تقویت کند؟

ما برای هر مشکل احتمالی که ممکن است شما یا فرزندتان با آن مواجه شوید، روش های واقع بینانه و اثبات شده را به شما نشان خواهیم داد. به یاد داشته باشید که تحصیلات دانشگاهی همه چیز نیست. برای کودکان، دنیایی رنگارنگ فراتر از آموزش و مدرسه وجود دارد.

چگونگی آموزش دادن به کودکان 

پاسخ به سوالات مهم والدین در مورد آموزش کودکان

آیا به فرزندم برای تکالیفش جایزه بدهم؟

این سوال یکی از سوالات انتقادی است. جواب آره یا نه است. تشویق اگر پاداشی برای تکالیف کودک باشد چیز خوبی است. مثلا وقتی در امتحانات نمره خوبی می گیرد باید حدی باشد. رشوه دادن به کودک نیز می تواند مضر باشد، برای مثال زمانی که قول می دهید چیزهای بسیار گران قیمت بخرید. بهتر است ثواب اینگونه باشد. اگر تکالیفش را درست و کامل انجام دهد، با هم غذا بخورند، غذای مورد علاقه‌اش را بپزند، بگذار بازی کنند، فیلم ببینند و مانند آن جایزه بگیرند. این خوب است، تا زمانی که رویاهای شما برای تربیت فرزندتان او را تحت تأثیر قرار ندهد، او را مجبور به انجام کاری برای دریافت جوایز بزرگ نکنید.

چگونه همه چیز را کودکان آموزش دهیم 

روش های موثر برای آموزش کودکان

از طریق بازی یاد بگیرید

آموزش به کودکان می تواند کمی دشوار باشد. گرامر انگلیسی، ریاضیات و غیره اختلاط بازی ها و تست های کوتاه به عنوان بخشی از یادگیری به سریع و آسان شدن آن کمک می کند. به عنوان مثال، برای بهبود دایره لغات، می توانید حروف الفبا را در چندین برگه بنویسید و آنها را در یک برگه قرار دهید.

چه روش هایی برای آموزش دادن به کودکان وجود دارد

آموزش در خانه – عجله نکنید

این اولین قانون برای والدینی است که می خواهند در خانه به فرزندشان کمک کنند، عجله نکنند و کودک را مجبور به انجام سریع تکالیف نکنند. همچنین به کودک خود آموزش دهید که هنگام مطالعه عجله نکند. اگر این کار را آهسته و پیوسته انجام دهید، نتایج بهتری خواهید گرفت زیرا به کودک در درک درس ها کمک می کنید.

بهترین روش ها برای آموزش و یادگیری کودکان

تدریس در منزل

والدین نقش مهمی در عملکرد تحصیلی فرزندان خود دارند. اولین قانون مهم آموزش در خانه، قاطعیت بودن است. بخشی از آموزش شامل یادگیری فرزند شما می شود. برای این کار باید موارد زیادی را رعایت کنید، این مقاله را بخوانید تا اطلاعات کافی کسب کنید.

چگونه موثرتر مطالعه کنیم؟

در واقع، مطالعه فقط انجام درست تکالیف، حفظ کردن، پایبندی به برنامه و غیره نیست. یادگیری مهمترین بخش پرونده است. کسب نمره عالی و قبولی در امتحانات بدون مطالعه تنها به معنای اتلاف وقت و تلاش است. تلاشی که برای مطالعه انجام می دهید باید به یادگیری منجر شود. برای یادگیری بیشتر، خواسته های خود را افزایش دهید، این به افزایش دانش شما کمک می کند.

برای یادگیری بهتر کودکمان چه کنیم

دریافت جوایز و بررسی

همه ما به نوعی تشویق و تایید نیاز داریم تا در چیزی برتر باشیم. هر کودکی در صورت تشویق می تواند پیشرفت کند. در واقع دانش آموز پس از اتمام تکلیف می تواند به خود پاداش دهد. مثلا ؛ بیرون غذا بخورید یا فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید. شناخت و تشویق در قالب پاداش، کودکان را قادر می سازد تا با تمرکز کامل و موثرتر مطالعه کنند.

آموزشی که باید به کودکان داده شود

در محل مطالعه علائم مثبت داشته باشید

تابلوی علامت با کلمات مثبت و تشویقی ناخودآگاه فرد را تحریک می کند و توانایی یادگیری فرد را افزایش می دهد. ممکن است لازم باشد به یک نمودار کوچک با چند عبارت مثبت فکر کنید. عباراتی مانند:

من منابع زیادی برای موفقیت بزرگ دارم

هر کاری که انجام می دهم سزاوار بهترین نتایج است

یادگیری ساده و آسان است

من میتوانم

ابزار مطالعه مناسب داشته باشید

از تمام وسایل مدرسه نیز استفاده شود. قبل از شروع مطالعه، مطمئن شوید که تمام لوازم مورد نیاز خود مانند کتاب، نشانگر، نمودار و مواد نوشتاری را در اختیار دارید. در صورت در دسترس نبودن لوازم باید در حین مطالعه بلند شوید و بیاورید که قطعا درس خواندن را مختل می کند. اطمینان حاصل کنید که همه ابزارهای لازم به راحتی در دسترس هستند.

والدین چه نقشی در  آموزش دادن به کودکان دارند

یک مکان مناسب برای مطالعه انتخاب کنید

قبلاً در مورد مطالعات مؤثر شنیده ایم. در اینجا یک رویکرد متفاوت برای بهبود کارایی و اثربخشی زمان مطالعه شما وجود دارد. البته داشتن یک محیط مثبت و جذاب بسیار مهم خواهد بود. و همانطور که در بالا دیدید، کودکان برای افزایش اثربخشی خود به علائم مثبت نیاز دارند. علاوه بر این، داشتن محیط مطالعه مجزا و خاص، کاملاً به دور از حواس‌پرتی‌های طبیعی، به‌طور خودکار کارایی و تلاش دانش‌آموز را افزایش می‌دهد. محل مطالعه می تواند اتاق خواب، دفتر کار، بالکن یا هر مکان دیگری باشد که محیط خوبی ایجاد می کند.

سبک مطالعه

هیچ قانونی برای مطالعه سریع و سخت وجود ندارد: بیشتر والدین دوست دارند سبک یادگیری ترجیحی خود را به فرزندانشان تحمیل کنند. انجام این کار اشتباه است؛ زیرا هرکسی سبک یادگیری خود را دارد.

ویژگی های سبک یادگیری فرزندتان را بشناسید

یادگیری جنبشی

دانش آموزانی که از طریق حرکت یاد می گیرند، یادگیرندگان جنبشی نامیده می شوند. این دقیقاً همان چیزی است که کاوش در چیزها، موشکافی کردن، تحقیق و غیره انجام می شود. آنها سؤالات زیادی می پرسند که چگونه این اتفاق افتاد؟ چرا آسمان آبی است؟ چرا آب شور است؟ و غیره. این کودکان به سادگی از طریق حقایق و شواهد یاد می گیرند. اگر چیزی برای آنها به خوبی درک یا اثبات نشده باشد، قادر به درک یا به خاطر سپردن آن نیستند. با این حال این بچه ها می توانند در هنر پیشرفت زیادی داشته باشند اما متاسفانه دانش آموزانی که بسیار پویا هستند با روش سنتی تدریس در مدرسه مشکل زیادی دارند.

آموزش تصویری یکی از روش های  آموزش دادن به کودکان 

آموزش تصویری

این نوع یادگیری با دیدن تصاویر به کودک آموزش می دهد. افرادی که یادگیرنده بصری هستند حافظه بسیار خوبی دارند و تصاویر را به راحتی به خاطر می سپارند. تصاویری که در مغز این کودکان وجود دارد مانند تصاویری است که در یک سی دی یا USB ذخیره می کنید. آنها به سرعت تصاویر را می بینند و سپس آنها را به خاطر می آورند. به یاد می آورند و هرگز از خاطرشان پاک نمی شود. با کمال تعجب، 40 درصد از کودکان یادگیرنده بصری هستند.

یادگیری شنیداری

ما همچنین در مورد یادگیری با گوش صحبت می کنیم. این زبان آموزان صدا و موسیقی را بهتر به خاطر می آورند. با این حال، آنها مطالعه را دوست ندارند. از آنجایی که این کودکان تجسم نمی شوند، فقط حقایق مهمی را که قبلا شنیده اند به خاطر می آورند. یادگیرندگان شنوایی حتی سال ها بعد افراد را فقط با شنیدن صدای آنها به یاد می آورند.

 آموزش دادن به کودکان چطور و چگونه 

روش شناسایی سبک یادگیری کودکان

برای شناسایی سبک یادگیری فرزندتان، فعالیت زیر را انجام دهید

از فرزندان خود بپرسید که با شنیدن نام سگ یا گربه چه چیزی را به خاطر می آورند. شما می توانید همین سوال را از بزرگسالان بپرسید. برخی از افراد صدای سگ را به یاد می آورند، به این معنی که آنها به صورت شنیداری یاد می گیرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تصویر یک سگ را به خاطر بیاورند که نشان می دهد آنها در حال یادگیری بصری هستند.

علاوه بر این، برخی ممکن است در مورد تلفظ کلمه سگ (بزرگسالان یا کودکان در حال رشد) فکر کنند، این گروه نیز به عنوان یادگیری بصری طبقه بندی می شود و کسانی که دندان های تیز یا بافت پوست سگ را به خاطر می آورند، یادگیرندگان جنبشی هستند.

ما سه سبک یادگیری را دیده ایم و باید بدانید که هر کودکی سبک یادگیری خاص خود را دارد. یک روش و سبک آموزشی برای همه مناسب نیست. برای یادگیری چیزهای مختلف، ترکیب سبک ها بسیار مهم است، به عنوان مثال نمی توان تمام اطلاعات لازم را در جلسه امتحان، فقط با حفظ صداها به دست آورد.

چگونه سبک یادگیری کودکمان را شناسایی کنیم

نقش والدین در تربیت فرزندان

مشارکت والدین

بر اساس مطالعات، فرزندان والدین یا سرپرستانی که به شدت درگیر آموزش مدرسه هستند، نتایج بهتری نسبت به سایر کودکان نشان داده اند. مشارکت والدین باعث افزایش عملکرد تحصیلی کودک و ایجاد موجی از نگرش مثبت در بین کودکان می شود.

نقش والدین آموزش دادن به کودکان چیست

چگونه شرکت کنیم؟

ابتدا هر روز با فرزندتان صحبت کنید و زمان کافی برای این کار بگذارید.

از زحمات آنها علیرغم نمرات پایین یا متوسط ​​آنها قدردانی کنید.

با معلمان و والدین فرزندتان رابطه مثبت داشته باشید.

اهمیت و ارزش آموزش را به او بیاموزید.

برای حل تمام مشکلات مدرسه توجه کافی داشته باشید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا