چطور به بچم دارو بدم

سوال بسیاری از مادران عزیز این است که چگونه به کودکان و نوزادان دارو بدهند و وقتی دارو به آنها داده می شود یا استفراغ می کنند یا از دهانشان می ریزند یا به سختی دارو را قورت می دهند.

در چنین شرایطی چه باید کرد؟ بهترین راه برای دادن دارو به کودکان چیست؟ آیا می توانیم داروی کودک را در شیره یا غذای او بریزیم؟ اگر کودک استفراغ کند چه؟

سوالاتی از این دست می تواند باعث نگرانی بسیاری از مادران کودکان خردسال شود. در ادامه سعی می کنیم به هر چیزی که ممکن است در مورد تجویز دارو به کودک نگران یک مادر باشد، پاسخ دهیم.

زبان آینده است! اپلیکیشن آموزش زبان چاق برای بچه های ایرانی کاملا رایگان است! اکنون آن را دانلود کنید. ما زمان زیادی را صرف کمک به ساختن آینده ای بهتر برای فرزندان عزیز ایران کرده ایم!

مادر جولیای 2 ساله می گوید که او مجبور شد چند بار به فرزندش 2.5 میلی لیتر شربت بدهد، اما در نهایت متوجه شد که 2.4 میلی لیتر در دهانش قاشق، روی شلوار و روی زمین باقی مانده است.

مادر جاناتان یک ساله هزاران بار به دخترش دارو داد و او با یک استفراغ ساده زحماتش را هدر داد.

اما قبل از آن ذکر چند نکته مهم و کلی ضروری به نظر می رسد:
* ابتدا قبل از دادن هر دارویی به کودک، تاریخ ساخت و انقضای دارو را بررسی کنید. اگر تاریخ مصرف دارو تمام شده است، آن را به داروخانه برگردانید.
* دوم، دستورالعمل، موارد منع مصرف و دوز دقیق دارو را بخوانید و قبل از دادن دارو به کودک آن را خوب تکان دهید.
* ثالثاً پس از دادن دارو به کودک، درب دارو را ببندید و طبق دستور روی بسته در جای مناسب و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

مقاله مهم و کاربردی: 13 علت اصلی بلوغ زودرس

آنچه در زیر می خوانید 14 توصیه است که به شما کمک می کند راحت تر به کودکان زیر 1 سال و کودکان بالای 1 سال دارو بدهید.

1- در این سن می توانید به کودک توضیح دهید که مصرف دارو باعث بهبود وضعیت او می شود، اما اصرار نکنید که او این مشکل را درک کند. هرگز به کودک نگویید فلان دارو شکلات یا اسمارتیز یا یک شربت با طعم پرتقال است تا به این بهانه آن را بخورد، زیرا در این شرایط ممکن است کودک حتی بدون دلیل درخواست کند که دارو را مصرف کند یا خودسرانه مصرف کند. . دارو را بدون تهدید، دعوا و پاداش به کودک بدهید و اگر گریه کرد صبر کنید تا گریه اش قطع شود.

2- اگر کودک شما تمایلی به مصرف دارو یا مکمل های غذایی ندارد، می توانید با داروساز مشورت کنید و اگر منعی ندارد، مکمل یا دارو را در غذا یا آب میوه به او بدهید. در این شرایط کودک شما بدون اینکه متوجه باشد آن را مصرف می کند.

3- اگر طعم دارو باعث ایجاد حالت تهوع در کودک شد، آن را در یخچال قرار دهید. طراوت به طور کلی حس چشایی را کاهش می دهد. اگر نیازی به گذاشتن دارو در یخچال ندارید، قبل از دادن آن به کودک، مقداری یخ به او بدهید تا بمکد.

4- با توافق با داروساز بلافاصله پس از مصرف دارو به کودک یک لیوان آب میوه بدهید تا طعم دهان او تغییر کند.

5- اگر تنها هستید و کودک انرژی زیادی برای مصرف دارو دارد، او را در ملحفه ای بپیچید و در آغوش خود بگیرید تا دارو را مصرف کند. این روش چندان خوشایند نیست، اما گاهی لازم است.

6- هرگز بدون تجویز پزشک قرص را نشکنید و کپسول را باز نکنید زیرا اسید معده یا برخی غذاها می توانند خواص دارو را خنثی کرده یا در دهان ایجاد طعم بد کنند.

7- برای خوردن قرص یا کپسول یک بطری آب به کودک بدهید تا مجبور شود برای نوشیدن آب سرش را به عقب برگرداند. در این شرایط، بلعیدن قرص راحت تر است.

8- اگر کودک دهان خود را می بندد و قفل می کند، آن را با بستن بینی باز کنید.

9- اگر بوی دارو آزارش می دهد از کودک بخواهید بینی اش را بچیند اما اگر می خواهید اسانس به دارو اضافه کنید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

10- در دفترچه ای مقدار داروی تجویز شده به کودک، زمان آن و دوز بعدی دارو را یادداشت کرده و در معرض دید قرار دهید تا اگر در خانه نیستید و شخص دیگری مسئول این امر است. آن را خواهد دانست هرگز این کار را به کودک نسپارید.

11- اگر کودک کمتر از 10 دقیقه بعد از مصرف دارو استفراغ کرد، باید نیم ساعت صبر کنید و دوباره دوز مشخص شده از دارو را به کودک بدهید. اگر زمان گذشت و مثلاً پس از 20 دقیقه از مصرف دارو، کودک استفراغ کرد، زیرا میزان جذب داروهای مختلف متفاوت است، بهتر است با داروساز یا پزشک در مورد دوز داروی مصرفی صحبت کنید. کودک. کودک.

12- اگر کودک شما بهبود یافته و علائم بیماری را نشان نمی دهد، قبل از پایان درمان، مصرف دارو را قطع نکنید. برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها باید برای مدت معینی به بیمار داده شود.

13- هرگز خوددرمانی نکنید و به کودکتان دوز کم دارو ندهید. مصرف زیاد داروها قبل از 15 سالگی ممنوع است. استفاده از داروها توسط بزرگسالان می تواند عملکرد سیستم ایمنی را در کودکان مختل کند و روند درمان را کند کند یا حتی عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

14- گیاهان دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با متخصص طب سنتی به کودکان ندهید. اگرچه داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی پیچیده تر به نظر می رسند، اما بسیاری از آنها برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است. از 6 سالگی به توصیه پزشک می توان از دانه مارچوبه برای درمان یبوست، زنجبیل برای درمان تهوع و درخت چای برای درمان گلودرد استفاده کرد. قبل از 2 سالگی استفاده از هر نوع داروی نعناع ممنوع است و باعث اسپاسم حنجره می شود. این در مورد شکلات های نعناع نیز صدق می کند.

مهم: مزایا و معایب بازی های رایانه ای برای کودکان

چگونه به نوزاد دارو بدهیم؟

1- اگر دارو را به تنهایی به نوزاد می‌دهید، می‌توانید ابتدا دارو را در سرنگ آماده کنید و سپس در حالی که آن را در دست گرفته‌اید یا روی سطح مطمئنی قرار داده‌اید، به آرامی دهان نوزاد را باز کرده و دارو را به سمت او بریزید. دهان و پشت دهان و به سمت گونه نوزاد. (در این کار بسیار دقت کنید.)

در این قسمت از دهان نوزاد جوانه های چشایی وجود ندارد و نوزاد متوجه طعم متفاوت دارو نخواهد شد. اگر به جای سرنگ از قاشق اندازه گیری استفاده می کنید، باید قاشق را داخل لب پایینی کودک قرار دهید و در حالی که دهان نوزاد را نیمه بسته نگه داشته اید، قاشق را به سمت بالا حرکت دهید تا دارو به آرامی وارد دهان نوزاد شود.

2- می توانید آن را با کمی شیرخشک یا شیر مادر مخلوط کنید تا مصرف دارو برای نوزاد آسان شود، اما مراقب باشید دارو را با شیشه کامل شیر مخلوط نکنید زیرا ممکن است کودک نتواند آن را مصرف کند. همه. نوشیدنی بلافاصله شیر می خورد و مقدار دارویی که دریافت می کند کمتر از مقدار تجویز شده است.

3- سرنگ بهترین راه برای اندازه گیری مقدار دارو و همچنین ذخیره دارو برای استفاده بعدی است.

4- از پزشک بخواهید که دفعات تجویز دارو به نوزاد را افزایش دهد و هر بار دوز کمتری به او بدهد تا نوزاد راحتتر دارو مصرف کند. او نباید اذیت شود و مصرف دارو نباید به یک تجربه دردناک تبدیل شود. برای او.

6- اکثر داروهای کودک به صورت مایع هستند که باعث سهولت تجویز دارو به نوزاد می شود. اغلب این داروها با طعم دهنده های مصنوعی شیرین می شوند تا طعم آنها کودک را آزار ندهد. اما طعم متفاوت این داروها ممکن است باعث شود که نوزاد به راحتی خوردن این داروها را نپذیرد. راه نروید و در حالی که مادر یا شخص دیگری نوزاد را در آغوش گرفته است، دارو باید توسط شخص دوم داده شود. فردی که نوزاد را در آغوش می گیرد می تواند به آرامی با یک انگشت چانه نوزاد را به سمت پایین بکشد تا دهان کودک باز شود.

7- در حین مصرف دارو آواز بخوانید یا به آرامی با نوزاد صحبت کنید تا احساس آرامش کند. حتی اگر کودک معنای کلمات شما را درک نمی کند، لحن آرام و لحن صدای شما می تواند به او احساس امنیت بدهد.

8- کمک یک بزرگسال دیگر برای قطره چشم کاملا ضروری است. در حالی که یکی از بزرگسالان کودک را ثابت نگه می دارد، فرد دیگر باید به آرامی پلک پایین را به سمت پایین بکشد و اجازه دهد قطره بین چشم و پلک پایین بیفتد. پس از ریختن قطره چشم، سر نوزاد را برای مدتی عقب نگه دارید تا دارو از چشم او نیفتد.

9- برای ریختن قطره در گوش نوزاد، نوزاد را روی تخت یا روی سطح ایمن قرار دهید تا گوش آسیب دیده کودک رو به بالا باشد. پس از ریختن قطره در گوش نوزاد، کمی صبر کنید تا دارو به طور کامل در مجرای گوش جاری شود، سپس قسمت کوچک غضروفی جلوی مجرای گوش را به آرامی چندین بار فشار دهید تا دارو وارد مجرای گوش شود. وارد گوش شود سرریز. .

10- دارو باید به وسیله سرنگ مدرج، قطره چکان یا قاشق دارویی مخصوص به نوزاد داده شود تا در هر دوز دارویی که به نوزاد داده می شود دوز صحیح دارو رعایت شود. در ماه های اول زندگی، نوزادان نمی توانند با لبه یک قاشق معمولی غذا بخورند و بیشتر چیزی که می خورند از گوشه دهانشان خارج می شود.

نکته مهم: آموزش تصویری نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد

و هنگام دادن دارو به کودک چه سوالاتی را باید از پزشک بپرسید:

فرزند من چقدر برای مصرف این دارو نیاز دارد؟

چگونه می توانم جلوی دهان نوزادم دارو را بگیرم؟

اگر فرزندم این دارو را مصرف نمی کند چه باید بکنم؟

فرزند من این دارو را دوست ندارد. آیا داروی مشابه دیگری یا با طعم و شکل متفاوت وجود دارد؟

آیا می توانم آب میوه یا طعم دهنده ها را به این دارو اضافه کنم؟ چه نوع آب میوه ای؟

آیا می توان این دارو را با غذا مصرف کرد یا با غذاهای خاصی مخلوط کرد؟

آیا می توانم این دارو را در یخچال نگهداری کنم یا آن را با یخ مخلوط کنم؟

آیا این دارو را می توان له کرد یا خرد کرد؟

همه ما وقتی بچه هایمان بیمار می شوند. یکی از دغدغه های ما دادن دارو به آنهاست. گاهی بر خلاف میل درونی خود از روش های بدی مانند ترساندن و تهدید استفاده می کنیم یا به زور به آنها دارو می دهیم، دستشان را می گیریم، دهانشان را باز می کنیم و دارو را در دهانشان می ریزیم.

با تمام این روش‌ها و روش‌های دیگر که شامل زور می‌شود، به نوعی استقلال و حق انتخاب را از فرزندانمان سلب می‌کنیم. حال سوال این است که چه کنیم تا بتوانیم بدون هیچ آسیبی به این مهم برسیم؟ در این مقاله راهکارهای مفید و موثری برای دارو دادن به کودکان ارائه می دهیم پس با ما همراه باشید.

دارو دادن به اجبار به کودکان

فرض کنید تب شدید دارید و پزشک دست و پای شما را گرفته و به زور یک آمپول یا شیاف به بدن شما تزریق می کند. در چنین شرایطی چه احساسی خواهید داشت؟ یا رمانی که در آن دوست ندارید دارو مصرف کنید و پزشک یا همسرتان به زور به شما دارو می دهد. در این شرایط چه احساسی خواهید داشت؟

شما قطعا احساس بسیار بد و منفی خواهید داشت و متاسفانه این حس دقیقا همان چیزی است که فرزند من در این شرایط تجربه می کند.

درک کودکان از پزشکی

طبق تحقیقات کاترین هامین و همکاران، کودکان دانش سطحی و منفی در مورد پزشکی دارند و اطلاعات پزشکی را به طور کامل درک نمی کنند. از دوران کودکی، پزشکی و پزشکان با درد و خطر برای کودکان همراه بوده اند و به همین دلیل، فرزندان ما به شدت نیازمند آموزش صحیح در برقراری ارتباط با مصرف دارو هستند. این آموزش باید از سنین پایین باشد و با سن کودک ما تطبیق داده شود تا بتواند در مصرف دارو از ما حمایت کند و مقاومت نکند. همچنین در کشورهای پیشرفته جهان، کودکان از سنین پایین و در مدرسه آموزش های بهداشتی و پزشکی لازم را می بینند.

اگر مایل به گوش دادن به پادکست صوتی این مقاله هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید…

پادکست صوتی 

4 روش موثر برای دارو دادن به کودکان

بیایید خودمان طعم دارو را بچشیم

این به ما اجازه می دهد طعم آن را بدانیم. در این صورت می توانیم با فرزندمان همدردی کنیم و به او نگوییم بخور، خوشمزه است وگرنه طعمش زود از بین می رود و …. برخی از داروها به ویژه داروهای آهن می توانند باعث شوند که طعم آن برای چندین ساعت در دهان باقی بماند و هر غذایی که می خوریم این مزه در دهان ما از بین نمی رود.

از معجزه تاریخ، نقاشی و انیمیشن

فرزند ما داروها را مصرف نمی کند زیرا دقیقاً نمی داند فواید آن چیست و چرا باید آنها را مصرف کند. ما با نقاشی، نمایش انیمیشن و داستان گفتن توضیح می دهیم که پس از مصرف دارو در بدن ما چه اتفاقی می افتد.

تجربه شخصی: همیشه برای فرزندم قصه تعریف می کردم و به او می گفتم که گلبول های سفید سرباز بدن هستند و با بیماری ها مبارزه می کنند. وقتی تعداد سربازان در سپاه ما کم می‌شود، بیمار می‌شویم، بنابراین دارو مصرف می‌کنیم تا برای آنها نیروی کمکی بفرستیم.

همچنین سعی کنید این داستان ها را در زندگی روزمره خود ذکر کنید. مثلا آرتین مامان خرس تو کارتون رو نگاه کن مریضه الان باید دارو بخوره تا سرباز بدنش زیاد بشه یا وقتی خودمون دارو میخوریم میگیم: هورا من دارو میخورم حتی اگر تلخ است، اما من به سربازان در بدنم کمک می کنم. (باید گفت شوخی زیبا نیست تا فرزندمان بداند که ما احساسات او را انکار نمی کنیم).

به شکل دارو توجه کنید

برخی از داروها مانند استامینوفن به شکل طعم‌دار موجود است که ممکن است برای کودک ما قابل تحمل‌تر باشد یا می‌توانیم داروهای تلخ را به شکل قرص تهیه کنیم تا کودکمان تلخی شربت را تحمل نکند. می دانم که به هیچ وجه نباید از مصرف دارو خودداری کرد. اما می توانیم به فرزندمان حق انتخاب بدهیم. مثلا: آرتین مامان دوست داری داروتو با آب بخوری یا آب میوه؟ میخوای بعدا برات شربت درست کنم؟ داروهایت را خودت مصرف میکنی یا میخوای بهت بدم؟

رفتار او را تحسین کنید

مثلا: هورا، چه کار خوبی کردی که دارو مصرف کردی. حالا که به گلبول های بدنتان کمک کردید و سربازان بدنتان را تقویت کردید، به یاد داشته باشید که می توانیم این داستان ها را با توجه به روحیه فرزندمان اصلاح کنیم تا تاثیر بیشتری داشته باشند. به او بگوییم: ابتدا به پزشک مراجعه می کنیم تا ببینیم چه تشخیصی می دهد و اگر فرزندمان باید آمپول بزند و می ترسد باید به او زمان بدهیم و با او همدردی کنیم.

بارها کودک ما در حین تزریق از ما وقت می خواهد و مثلاً می گوید: “مامان، یک لحظه صبر کن.” در این شرایط، بیایید به او زمان بدهیم، با او همدردی کنیم و در مورد احساسات خود صحبت کنیم: وقتی تزریق می‌کنم درد می‌کشم، اما برای کمک به سربازان بدنم را تزریق می‌کنم، آنها به نیروهای کمکی نیاز دارند. دوست داری دست مامان رو بگیری یا مامان کنارت بنشینه…؟ این بدان معناست که با پیشنهاد موقعیت های سخت به فرزندمان می تواند یاد بگیرد که به ما تکیه کند و برای حل مشکل و مدیریت ناراحتی خود از ما کمک بگیرد.

چگونه آمپول ها، شیاف ها و داروهای سخت مصرف را استاندارد کنیم؟

برای این مشکل سعی کنیم وقتی حالش خوب است از کودکمان سوالی بپرسیم مثلا: مهدی مومانی چرا فکر می کنی بعضی داروها باید قرص باشند و بعضی داروها مثل آمپول. چرا نیاز به تزریق یا تزریق شیاف به بدن خود داریم؟ چرا همیشه قرص نمی خوریم تا اذیت نشویم؟

و وقتی فرزندمان با سوالی مواجه می شود به او می گوییم: مامان، گاهی اوقات گلبول های خون ما در شرایط بسیار سختی قرار می گیرند و سریع نیاز به کمک دارند. اگر ما قرص بخوریم، زمان زیادی طول می کشد تا سربازان با استفاده از سلول های خونی خود را ابراز کنند. قرص ها ابتدا باید وارد معده ما شوند، هضم شوند، سپس وارد روده ما شوند، سپس تمام مسیر را طی کنند تا به جریان خون ما برسند و با میکروب ها مبارزه کنند.

برای بیماری هایی که خیلی جدی نیستند و ما را آزار نمی دهند و گلبول های خون می توانند منتظر بمانند، قرص مصرف می کنیم. اما گاهی اوقات، مانند زمانی که ما تب داریم، سلول های خونی دیگر نمی توانند صبر کنند و زنگ قرمز در بدن ما به صدا در می آید.

به همین دلیل است که صورت ما قرمز و داغ می شود و بدن ما به کمک ما نیاز دارد. در چنین مواقعی باید داروهایی مانند آمپول یا شیاف را مصرف کنیم که سریعتر به خونمان می رسد.
مواظب باشیم این همه اطلاعات را یکدفعه به فرزندانمان ندهیم و به مرور یا کم کم این داستان ها را تعریف کنیم. به فرزندمان بدهیم.

ضمناً، اگر دوست دارید پادکست صوتی این مقاله را بر اساس سخنان استاد شریفی بشنوید و دوره های آموزشی رایگان دیگر را ببینید، فراموش نکنید که از اپلیکیشن ما دیدن کنید.

پادکست صوتی در مورد دارو دادن به کودک

دارو دادن به کودکان یکی از چالش های والدین به ویژه والدین کم سن و سال و کم تجربه است. معمولاً بسیاری از کودکان از مصرف دارو خودداری می کنند و برای والدین خود دردسر ایجاد می کنند. اگر کوچولوی شما اینگونه است و نمی دانید برای حل این مشکل چه کاری انجام دهید، نگران نباشید زیرا همیشه راه حلی وجود دارد. پس با ما همراه باشید و با مطالعه این مقاله با بهترین روش دارو دادن به کودکان بیشتر آشنا شوید.

تکنیک های تجویز دارو به صورت شربت و مایع، قرص و کپسول به کودکان

اگر قصد دارید به کودک خود دارو بدهید، این نکات را در نظر داشته باشید:

– دادن دارو به کودک به روش نادرست باعث ناراحتی و استفراغ او می شود و در صورت بروز چنین تجربه ای ممکن است کودک شما در جلسات بعدی از مصرف دارو خودداری کند.

– اگر فرزندتان سعی می کند دارو مصرف نکند و با شما مواجه شد، هرگز او را مجبور به این کار نکنید. وادار کردن کودکان به مصرف هر نوع دارویی در حالی که مشکل دارند، خطر استفراغ یا حتی خفگی را افزایش می دهد. اگر کودک شما در مصرف نکردن دارو مشکل دارد، بهتر است از یک تکنیک جدید و بهتر برای تجویز دارو استفاده کنید.

– اگر فرزندتان از مصرف دارو امتناع کرد، به پزشک اطلاع دهید و با او مشورت کنید. گاهی اوقات پزشکان می توانند یک آنتی بیوتیک بد مزه را با یک آنتی بیوتیک خوش مزه جایگزین کنند. گزینه دیگری که در چنین شرایطی وجود دارد، تجویز یک آنتی بیوتیک به یکباره و با دوز مشخص به جای چند بار است.

– در مورد داروهای بدون نسخه معمولا برای شما راحت تر است، زیرا در صورت موافقت پزشک می توان آنها را قطع کرد.

نکاتی برای دادن دارو به کودکان، شربت و داروهای مایع

اگر قصد دارید به کودک خود داروها را به شکل مایع (مانند شربت) بدهید، می توانید از این استراتژی استفاده کنید:

– اول از همه وسایل لازم را تهیه کنید. این تجهیزات عبارتند از: سرنگ یا قطره چکان داروی پلاستیکی. قاشق انتخاب خوبی نیست.

– کودک خود را در حالت نشسته قرار دهید و هرگز در حالت خوابیده به او دارو ندهید.

– برای تجویز دارو، سرنگ یا قطره چکان را پر کرده و پشت دندان یا لثه کودک خود قرار دهید. علاوه بر این، می توانید شانس خود را با همکاری فرزندتان امتحان کنید. برخی از کودکان خردسال ممکن است زمانی که به آنها اجازه می دهید سرنگ را نگه دارند با شما همکاری کنند. در این صورت می توانید از آنها بخواهید که سرنگ را در دهان خود بگذارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پیستون را فشار دهید. به همین راحتی!

– هدف از این تکنیک این است که دارو را به آرامی روی پشت زبان بریزید تا کودک شما احساس بدی نداشته باشد. همچنین می توانید داخل گونه را نشانه بگیرید تا دارو را پخش کنید.

– در مورد نحوه تجویز دارو به کودک یک ساله، به یاد داشته باشید که هرگز دارو را در پشت گلو قرار ندهید. دلیل آن این است که با این کار دارو می تواند وارد لوله تنفسی کودک شما (نای) شود و باعث خفگی شود.

تکنیک های بیشتر برای دارو دادن به کودکان در شرایطی که فرزند شما همکاری نمی کند

– در صورت عدم نیاز واقعی به مصرف دارو، مراقب باشید و هرگز از این روش استفاده نکنید.

– اگر فرزند شما در مصرف دارو همکاری نکند، اغلب برای انجام موفقیت آمیز این کار به همکاری 2 بزرگسال نیاز است.

– برای این کار یک بزرگسال باید کودک شما را در حالت نشسته در آغوش بگیرد و به آرامی دست و سر او را با دست بگیرد تا از حرکت و تقلای او جلوگیری کند.

– سپس فرد دیگر که می توانید خودتان و یا همسرتان باشید، با استفاده از تکنیک زیر دارو را به فرزندتان ارائه دهد:

– برای دادن داروی مایع به کودک باید سرنگ دارویی داشته باشید. این سرنگ را می توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید.

– هنگام دادن دارو به کودک از یک دست برای نگه داشتن سرنگ و از دست دیگر برای باز کردن دهان کودک استفاده کنید.

– دهان فرزندتان را با فشار دادن روی چانه باز کنید. همچنین می توانید انگشت خود را وارد گونه فرزندتان کرده و فک پایین را فشار دهید تا دهان باز شود.

– حالا سرنگ را بین دندان ها قرار دهید و دارو را پشت زبان بگذارید.

– پس از تخلیه کامل سرنگ، دهان کودک خود را بسته نگه دارید تا دارو را ببلعد و به بیرون تف ندهد. اگر کودک خود را در این نقطه در وضعیت عمودی قرار دهید، نیروی جاذبه ممکن است به بلع بهتر دارو کمک کند. مراقب باشید در صورت کج شدن سر به عقب، بلع اتفاق نیفتد.

– کوچولوی شما احتمالا در حین انجام این روش گریه می کند و ناراحت می شود، وقتی با چنین احساساتی مواجه می شود خونسردی خود را حفظ کنید و کودک خود را نگه دارید و آرام کنید و به او بگویید: «متاسفم که مجبور شدیم از شما پرستاری کنیم و بیا کار را انجام دهیم. اگر دفعه بعد کمک و همکاری کنید، دیگر لازم نیست این کار را انجام دهیم.

– فراموش نکنید که فرزندتان را در آغوش بگیرید تا او را آرام کنید. همچنین برای ایجاد حس مثبت و جلب همکاری آنها، جوایز ترجیحی را به آنها پیشنهاد دهید.

داروهای مایع: چگونه دوز دارو را اندازه گیری کنیم؟

از سرنگ دوز خوراکی همراه با دارو استفاده کنید. با استفاده از این ابزار می توانید دوز دارو را به دقیق ترین شکل اندازه گیری کنید.

اگر سرنگ طبی ندارید، از داروخانه تهیه کنید.

تعیین دوز با سرنگ بسیار دقیق تر از اندازه گیری با فنجان یا قاشق چایخوری است.

قاشق های خانگی از نظر حجم متفاوت هستند و بنابراین ابزار مناسبی برای اندازه گیری دوز دارو نیستند.

باید بدانید که استفاده از قاشق های خانگی خطر خطا در اندازه گیری دوز دارو را افزایش می دهد و سالانه هزاران مورد مسمومیت ایجاد می کند. پس جدی، دست از این کار بردارید.

در صورت امتناع از فرزندتان مصرف دارو، چه موقع با پزشک تماس بگیرید

اگر این حوادث هنگام دادن دارو به کودک رخ داد، در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

کودک شما از مصرف داروهای تجویز شده خودداری می کند. استفاده از روش های ذکر شده و سایر تکنیک های تجویز دارو نیز کمکی نکرد.

کودک شما بسیار بیمار به نظر می رسد و حال خوبی ندارد.

شما فکر می کنید مشکل فوری است و کودک شما باید توسط متخصص اطفال ویزیت شود.

مواردی که در صورت بروزشان، می توانید کمی صبر کرده و طی 24 ساعت با پزشک تماس بگیرید:

– فکر می کنید فرزندتان باید توسط متخصص اطفال ویزیت شود، اما مشکل فوری نیست. اگر این اتفاق افتاد، می توانید منتظر بمانید و در ساعات اداری با پزشک تماس بگیرید.

– کودک شما از مصرف داروهای بدون نسخه توصیه شده توسط پزشک خودداری می کند (داروهای غیر ضروری) و استفاده از روش های ذکر شده و سایر روش های تجویز دارو کمکی به رفع این مشکل نکرده است.

– اگر سؤال یا نگرانی بیشتری دارید، به یاد داشته باشید که اگر بیماری یا آسیب کودک شما تهدید کننده زندگی است، با شماره اورژانس تماس بگیرید.

دارو دادن به کودک، تکنیک هایی برای دادن قرص یا کپسول

1. آنچه باید قبل از دادن قرص یا کپسول به کودکان بدانید:

– بسیاری از کودکان در بلعیدن قرص یا کپسول مشکل دارند.

خوشبختانه اکثر داروها برای کودکان به شکل مایع هستند و مصرف آنها را آسان تر می کند.

اگر کودک شما قادر به قورت دادن قرص یا کپسول نیست، حتماً با پزشک اطفال کودک خود تماس بگیرید تا بپرسید آیا امکان مصرف مایع یا جویدنی دارو وجود دارد یا خیر.

2. نکاتی برای کمک به قورت دادن قرص یا کپسول:

برای دادن قرص و کپسول به کودک نوپا از مایعات غلیظ تر از آب استفاده کنید. آب میوه یا اسموتی گزینه خوبی برای این کار است. برخلاف تصور، بلعیدن قرص با آب برای کودکان همیشه دشوارتر است. قرص یا کپسول را در پشت زبان کودک خود قرار دهید. سپس از او بخواهید که دهانش را با مایعات پر کند. از کودک خود بخواهید که یکباره پرستوهای بزرگ را قورت دهد تا قرص به طور یکنواخت بلعیده شود. قرص باید از دهان ناپدید شود.

– برای دادن دارو به کودک، سر را در حالت خنثی یا کمی به جلو خم کنید. اگر سر به عقب متمایل شود، بلعیدن قرص ها یا کپسول ها دشوارتر می شود.

– نوشیدن سریع مایعات مورد نظر از طریق نی نیز ممکن است به بلع این نوع دارو به بهترین شکل ممکن کمک کند.

3. قرص های آستردار دارای قابلیت خرد شدن و شکافتن:

– یکی از روش‌های آسان‌تر بلع، تقسیم قرص به دو نیمه یا یک چهارم است.

– روش دیگر تبدیل قرص ها به پودر است. قرص را بین دو قاشق له کنید. راحت ترین کار این است که قرص را با فرو بردن آن در چند قطره آب خرد کنید. اجازه دهید به مدت 5 دقیقه نرم شود.

– می توانید قرص های پودر شده و له شده را با شربت پنکیک، شربت شکلات یا حتی ماست مخلوط کنید. همچنین می توانید از هر نوع غذای شیرینی که نیاز به جویدن ندارد برای خوش طعم شدن دارو استفاده کنید.

– هنگام دادن دارو به کودکان به یاد داشته باشید که این امر با اکثر قرص ها امکان پذیر است. با این حال، هرگز نباید این کار را با قرص های آهسته رهش یا روکش دار انجام دهید. اگر مطمئن نیستید که کدام قرص را می توانید تقسیم یا پودر کنید، قبل از انجام این کار با پزشک اطفال کودک خود مشورت کنید.

4. به کودک دارو، کپسول بدهید:

بلعیدن کپسول یکی از سخت ترین کارها برای کودکان است. خوشبختانه، کپسول های آهسته رهش را می توان خالی کرد. فقط مطمئن شوید که کودک شما بدون جویدن محتویات آن را می بلعد.

– این کپسول ها اغلب حاوی داروهایی با طعم تلخ هستند. بنابراین محتویات آنها باید با یک غذای شیرین مخلوط شود. پوره یا ماست سیب می تواند در پوشاندن طعم تلخ آنها موثر باشد.

5. پیشگیری از طریق ورزش:

– اگر کودک شما بالای 8 سال سن دارد و قادر به قورت دادن قرص ها نیست، برای موفقیت به تمرین نیاز دارد. زمانی که مریض نیستید یا بهانه نمی آورید، این مهارت را تمرین کنید. البته جای نگرانی برای این مشکل وجود ندارد، زیرا برخی از کودکان تا 10 سالگی نمی توانند قرص ها را قورت دهند.

– برای تمرین قورت دادن قرص ها و کپسول ها، با تکه های کوچک آب نبات یا یخ شروع کنید و به تدریج به سمت غذاهای قرص مانند مانند اسمارتیز بروید. سعی کنید از موادی استفاده کنید که در صورت گیر کردن در گلوی شما به سرعت آب می شوند. در صورت لزوم، ابتدا آنها را با کره بپوشانید تا بلع راحت تر شود و خطر گیر کردن آنها به حداقل برسد.

– هنگامی که فرزند دلبندتان در بلعیدن گلوله های آب نبات تسلط یافت، معمولاً می توان مصرف قرص ها را نیز مدیریت کرد.

6. چه زمانی باید با پزشک کودک خود تماس بگیرید:

پس از امتحان تمام این روش ها برای دادن دارو به کودک، کودک شما هنوز نمی تواند دارو را مصرف کند.

– فکر می کنید فرزندتان باید ویزیت و معاینه شود.

– وضعیت فرزند شما بدتر می شود.

– به یاد داشته باشید، اگر کودک شما هر یک از علائم هشدار دهنده یا نگران کننده و غیرعادی را داشت، حتما با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.

– در پایان باید توجه داشته باشیم که این اطلاعات بهداشتی صرفاً برای اهداف آموزشی جمع آوری شده است و شما به عنوان خواننده باید مسئولیت کامل نحوه استفاده از آن را بر عهده بگیرید.

بیشتر بدانید:

نحوه استفاده از داروهای سرماخوردگی در کودکان

اگر کودک پس از مصرف دارو استفراغ کرد چه باید کرد؟

آموزش روش صحیح دادن دارو به نوزاد + نکات کلیدی

چگونه مصرف قرص را برای کودکان آسان کنیم؟

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا