چطور بتونم خوب حرف بزنم

چگونه خوب و جذاب صحبت کنیم؟

اگر دوست دارید حرفه ای و درست صحبت کنید، توصیه می کنم این مقاله را تا انتها بخوانید و قول بدهید که امروز حداقل یکی از موارد زیر را در زندگی خود استفاده کنید. پیشنهاد میکنم این ویدیو رو اول تا آخر ببینید.

1. ابتدا تکنیک بیان خود را تقویت کنید

اول از همه این را بدانید که حتی اگر هزاران نکته کاربردی خوب را بدانید، احتمال اینکه بتوانید مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید کم است. درست مثل خیاطی که عاشق طراحی زیباترین لباس هاست اما هنوز کار با قیچی، متر نواری و چرخ خیاطی را بلد نیست!

اولین نکته دقیقاً آشنایی حداقلی شما با موضوع بیان است. در بحث تکنیک صحبت کردن، مهمترین مسئله لحن شما و توانایی آگاهانه شما برای بیان خود است. اگر با این موضوع آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنم حتما روی آن کار کنید. اما اگر بیان شما خوب باشد. شما می توانید در بحث در مورد گفتار خوب و جذابیت کلامی شرکت کنید!

2. با اشتراک شروع کنید

دوست خوبم چندتا استقلالی میشناسی که پرسپولیسی شدن؟ یا چند اصلاح طلب می شناسید که اصولگرا شدند؟ هرگز در مورد موضوعاتی که باعث اختلاف نظر می شود بحث نکنید! یادم هست در دانشگاه تعدادی از دوستان جناح چپ همیشه با دوستان جناح راست دعوا می کردند و هیچ وقت نتیجه خوبی نمی گرفتند! بنابراین، اگر شما هم فکر می کنید چگونه خوب و جذاب صحبت کنید، بهتر است به سراغ نقاط مشترک بروید.

3. مخاطب را بشناسید

تا زمانی که مخاطب خود را نشناسید، کلمات شما تاثیر زیادی روی آنها نخواهد داشت. فرض کنید دارم با پدربزرگم درباره نسل جدید اینترنت صحبت می کنم. طبیعی است که این اطلاعات برای او جالب نیست. مهمترین چیز برای شناخت مخاطب هدف، فرد مورد نظر است. سطح دانش قبلی شما در مورد موضوعی که در مورد آن صحبت می کنید چقدر است

از آنجایی که شما با کودک سروکار دارید، زبان کودک باید گسترده باشد

4. مشخص باشید

تیزبینی در یک روش بسیار رایج و کاربردی به این معنی است که وقتی صحبت می کنید، انتظار نتیجه صحبت خود را در (فضایی خارج از ذهن شخص) داشته باشید.

این دقیقاً همان چیزی است که مخاطبان در مورد کلمات شما اظهار نظر می کنند. داستان خیلی ساده است. با وجود اینکه مخاطب بسیار باهوش است، نمی تواند حرکات چشم، لحن و زبان بدن خود را به طور کامل کنترل کند. فقط ببینید آیا زبان بدن فرد بعد از چند جمله ای که گفتید تغییر کرده است یا خیر. لحنش عوض شده؟ آیا حرکات چشم او تغییر کرده است؟

دقیقا مثل پاس دادن در فوتبال است. پاس می دهی و منتظر می مانی تا ببینی هم تیمی ات توپ را دریافت کرده یا نه. پس به لحن، ظاهر و زبان بدن طرف مقابل توجه کنید.

5. در مورد پینگ پنگ صحبت کنید

در قسمت قبل در مورد حساسیت و تحلیل دیگری با شما صحبت کردم اما اکنون می خواهم در مورد زاویه دیگری از حساسیت با شما صحبت کنم. باور کنید خیلی ها هستند که نمی فهمند چه کار می کنند! یعنی فرد متوجه نمی شود که با نگاهش مزاحم دیگری می شود! با لحنش دل طرف رو میشکنه! حتی بدتر از اون! او نمی فهمد که دهانش بوی بدی می دهد. اما این محتوا چه ربطی به خوب و جذاب صحبت کردن دارد؟

دقیقا نکته همینه! شما باید این توانایی را داشته باشید که همیشه از خود آگاه باشید (حتماً موضوع ذهن خودآگاه را مطالعه کنید). گاهی اوقات به طرف مقابل زمان بدهید تا گوش کند. حتما مقاله نحوه گوش دادن را بخوانید تا مخاطب عاشق ما شود! و نظر خود را در مورد نظرات شما بیان کنند. بگذارید گفتگو شروع شود. من به شخصه افراد زیادی را دیده ام که حرف می زنند، حرف می زنند، حرف می زنند و… نمی توانند موافق باشند. پس حواستان به این موضوع نیز باشد. اجازه دادن به گفتگو انجام شود! بدون سخنرانی توخالی و یک طرفه

6. تماس چشمی برقرار کنید

حتما این ضرب المثل را شنیده اید که چشم ها دریچه ای به روح هستند. برای اینکه جذاب و خوب صحبت کنید، باید به طرف مقابل نگاه کنید. آنها مخاطبان خود را ایجاد می کنند. بنابراین هنگام صحبت کردن مراقب تماس چشمی باشید.

7. نه خیلی کند و نه خیلی کند

اگر خیلی سریع صحبت کنید به مخاطب اجازه نمی دهید آنچه را که می گویید در ذهن خود تحلیل و تجسم کند و اگر خیلی آهسته صحبت کنید ممکن است مخاطب خسته و بی حوصله شود. بنشین

8. زبان بدن مناسب داشته باشید

بهتر است بدانید که همه چیز فقط صدا نیست. علاوه بر داشتن صدای خوب، باید موارد دیگری را نیز رعایت کنید. یکی از این موارد زبان بدن است. زبان بدن موضوعی مفصل و جالب است که بسیاری از افراد به اندازه کافی درباره آن اطلاعات ندارند. اما برای صحبت خوب و جذاب باید به این قسمت هم توجه کرد. در حال حاضر، مهمترین چیزهایی که باید در مورد زبان بدن بدانید عبارتند از: تماس چشمی برقرار کنید. لبخند. مطمئن شوید که سر و بدن شما صاف است. پس برای جذابیت حداقل این موارد را رعایت کنید.

9. پوشش کافی داشته باشید

همانطور که به شما گفتم، نباید فقط بر روی صدای خود برای جذابیت کلامی تمرکز کنید. یکی دیگر از مواردی که شما را در نظر مخاطبان حرفه ای جلوه می دهد، لباس پوشیدن مناسب است. حتما به لباس مناسب خود توجه کنید. به حرف های ما گوش ندهید و ما را جدی نگیرید.

10. اگر تمرین نکنید نتیجه نمی گیرید!

بهترین تمرین برای خوب و جذاب صحبت کردن، صحبت کردن است! پیشنهاد میکنم صدایت را ضبط کنی یا اگر واقعاً می‌خواهید حرفه‌ای شوید، حتماً یک ویدیو از خودتان بسازید. نیازی به ارسال فایل صوتی یا تصویری نیست. از شدت شما به هر کسی. خودت ببین. و سعی کنید دفعه بعد آن را بهبود بخشید.

4.3/5 – (35 امتیاز)

صحبت کردن راهی برای برقراری ارتباط بین احساسات انسانی با یکدیگر است. این ویژگی منحصر به فرد مخصوص انسان است. در تکامل انسان با گذشت زمان نیاز به ارتباط عاطفی و کلامی بهتر بیشتر می شود. صحبت کردن را می توان شاخصی از شخصیت، روحیه و سطح افراد دانست.

مطالعه بیشتر: کتاب تکنیک گفتار و اصول گفتار

با این حال، بسیاری از ما هنوز نمی دانیم چگونه صحبت کنیم، یا حداقل چگونه جذاب صحبت کنیم تا مخاطبان ما از گفتگو لذت ببرند و آن را به علاقه خود تبدیل کنند. هر کلمه‌ای که انتخاب می‌کنیم و احساسات روی صورتمان فرآیندی را تکمیل می‌کند که آن را نحوه صحبت‌مان می‌نامیم.

آیا می خواهید فردی محبوب باشید؟

اول صمیمیت

فردی که به دیگران اجازه صحبت نمی دهد و مدام حرف آنها را قطع می کند تا خودشان عمل کنند، در نظر دیگران آدم جذابی نیست. صمیمیت بیشتر مربوط به خود بودن است. مردم می خواهند شخصیت واقعی شما را بشنوند.

پرهیز از تکبر

به نظرات دیگران احترام بگذارید. تفکر شما چه خوب و چه بد نباید به طرف مقابل تحمیل شود. وقتی هیچ ایده ای در مورد موضوعی ندارید، به عهده گرفتن مسئولیت و صحبت در مورد آن قطعا نشانه تکبر است. سعی کنید به همان اندازه که از صحبت کردن لذت می برید، شنونده خوبی باشید.

واضح صحبت کن

حجم صدای شما باید به گونه ای باشد که به راحتی توسط دیگران شنیده شود، اما نباید باعث حواس پرتی شود. اگر زیاد لکنت می کنید یا صدایتان فقط به صورت زمزمه شنیده می شود، حضور شما در مکالمه نادیده گرفته می شود و شاید دیگران همچنان مکالمه شما را قطع کنند.

سریع صحبت کردن یک رفتار بد است که باعث می‌شود دیگران نتوانند حرف شما را دنبال کنند و منظور شما را بفهمند. در مورد افرادی که خیلی سریع صحبت می کنند، به احتمال زیاد مخاطب در مقطعی از گوش دادن به ادامه مکالمه خودداری می کند. بنابراین کلمات را کمی بیشتر بشمارید و مطمئن شوید که بین جمله ها کمی مکث کنید.

عمیق نفس بکشید و مرتب آب بنوشید

تنفس عمیق یکی از جالب ترین و مهم ترین اصول تماس صوتی است. اکثر مردم هنگام صحبت کردن سریع و کوتاه نفس می کشند و در نتیجه صدایشان خشن و نازک به نظر می رسد. هیدراته بودن به بهبود کیفیت صدا کمک می کند. اگر از نوشیدنی هایی مانند قهوه، نوشابه و غیره استفاده می کنید. در طول روز به جای آب، رطوبت مورد نیاز تارهای صوتی کاهش می یابد و در نتیجه از جذابیت صدای شما کاسته می شود.

گفتگوهای خود را با اشتیاق دنبال کنید

برای اینکه با اشتیاق و انگیزه صحبت کنید، شخصیت شما، محتوای کلامتان و هدف پیامی که به مخاطب منتقل می کنید باید نتیجه یکسانی داشته باشد. شخصیت به تمام افکار و تجربیاتی اطلاق می شود که باعث تفاوت های فردی می شود و به شرایط منحصر به فرد زندگی افراد بستگی دارد.

با صدای بلند تمرین کنید

برای یادگیری نحوه تلفظ صحیح کلمات و کنترل سرعت و حجم صدای خود، باید با صدای بلند صحبت کنید. توصیه ما این است که متنی را از کتاب یا مجله بردارید و با صدای بلند بخوانید.

هنگام صحبت لبخند بزنید

دوستانه و تشویق کننده صحبت کنید. عموم مردم قضاوت بهتری در مورد شما و محتوای نظرات شما خواهند داشت. بنابراین اگر با خشونت، کنایه آمیز و آزاردهنده صحبت کنید، تاثیر منفی روی مخاطب کلامتان خواهید گذاشت. برای اینکه طرز صحبت کردنتان نرم شود، هنگام صحبت لبخند بزنید.

دایره لغات خود را گسترش دهید

هرچه کلمات جدید و جدیدی در سخنرانی خود استفاده کنید، مطمئناً تأثیر بیشتری در جذب مخاطب خواهید داشت.

سعی کنید با لحن خودتان صحبت کنید

داشتن نوع خاصی از سخنرانی قطعا در ذهن مخاطب خواهد بود و هر بار که آن لحن صدا را می شنوند شما را به یاد می آورند. هر روز کمی آن را تمرین کنید.

چگونه زیبا صحبت کنیم

از دست ندید 👇🏻👇🏻👇🏻

چگونه روان صحبت کنیم؟

امام علی می فرماید:

«برای شناخته شدن صحبت کن. زیرا انسان زیر زبانش پنهان است…»

اکثر ما نسبت به صحبت کردن نگرش سیاه و سفید یا صفر و صد داریم.

این احتمالا به دلیل رشد ما ایرانی هاست. از کودکی به ما آموخته اند که نباید زیاد در جمع صحبت کنیم. یا وقتی بزرگتر می شود، جوانتر صحبت نمی کند.

اگرچه هدف از این گونه آموزه‌ها آموزش ادب و احترام است، اما واقعیت این است که خوب و روان صحبت کردن می‌تواند این فرصت را به ما بدهد که در جمع بزرگان یا کسانی که فکر می‌کنیم بهتر از ما هستند صحبت کنیم.

اما یکی از ملزومات سخنرانی در جمع، یادگیری روان صحبت کردن است؟

در این مقاله می خواهیم به این نکته بپردازیم و 8 نکته کاربردی را به شما آموزش دهیم. البته اگر این 8 نکته را رعایت کنید و تمرین کنید، طولی نمی کشد که متوجه می شوید بهتر و روانتر از قبل صحبت می کنید.

چگونه روان صحبت کنیم؟

بهتر است ابتدا برای مدت کوتاهی فرار کنید زیرا نمی توانید در جمع صحبت کنید یا به این دلیل که هنگام صحبت وحشت می کنید.

عوامل مختلفی مانند اضطراب و استرس، اعتماد به نفس بسیار پایین و ترس از سخنرانی در جمع یا خجالتی بودن می توانند از عوامل ایجاد ترس از سخنرانی باشند.

اما از یک چیز مطمئن باشید. ما می توانیم همه این عوامل را حذف کنیم و روان صحبت کنیم. فقط تمرین، تکرار و تلاش می خواهد.

فصیح بودن یک مسئله ذاتی نیست. در هر سنی می توانید یاد بگیرید که روان صحبت کنید. “.

این روش ها را امتحان کنید:

1- دایره لغات خود را بررسی کنید. آیا مختصر و مفید هستند یا خیر؟

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای مسلط شدن، استفاده از حداقل کلمات ممکن برای رساندن حداکثر معنی است.

استفاده از کلمات پیچیده یا گستره وسیع کلمات لزوماً بیانگر شیوایی و روان بودن کلمات ما نیست.

آیا این ضرب المثل را شنیده اید که «کمتر صحبت کن و مانند در انتخاب کن»؟

بنابراین یک روش خوب برای شمردن کلمات این است که یک روز یا یک هفته به کلمات خود توجه کنیم و ببینیم از چه کلماتی استفاده می کنیم. تلاش آگاهانه ای داشته باشید تا راحت و معمولی صحبت کنید.

2- آیا دایره لغات زیاد خوب است یا کافی نیست؟

بدون شک دایره لغات زیاد خوب است. یادگیری کلمات و عبارات جدید اصلا بد نیست. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند هنگام نوشتن یا صحبت کردن، دستتان بازتر باشد. اما زمانی که صحبت می کنید، سعی کنید از رایج ترین کلمات در زبان خود استفاده کنید.

مطمئن شوید که سعی می کنید یاد بگیرید از کلمات پیچیده یا سنگین در مکان ها و زمان های مناسب استفاده کنید. (مثلا وقتی طولانی صحبت می کنید و نمی خواهید گفتارتان یکنواخت شود). در غیر این صورت استفاده از کلمات پیچیده زیاد باعث سردرگمی و سردرگمی مخاطب می شود.

3- ارجاعات مفیدی ارائه دهید

اگر سخنان شما با اسناد، منابع و آمار معتبر منطبق باشد، این موضوع تا حد زیادی بر اعتبار سخنان شما می افزاید.

سعی کنید همیشه در یک سند صحبت کنید تا اگر کسی با حرف شما مخالف است، بتوانید به راحتی او را به یک منبع معتبر ارجاع دهید.

مثلاً یک نقل قول معروف از یک فرد مشهور را فرض کنید. یا سخنرانی خود را با منابع مهم تجهیز کنید. به طوری که هیچ کس جرات رد آنها را ندارد!

4- اغراق نکنید

اگر چندین بار با دقت به خود گوش دهید، خواهید دید که کلمات اضافی، صداها و صداهای غیر ضروری زیادی وجود دارد که نباید وجود داشته باشد. (اصطلاحاً صداها و کلمات پرکننده)

به عنوان مثال، برخی افراد از “ahhhh” زیاد استفاده می کنند. بعضی‌ها یک کار را چندین بار تکرار می‌کنند، مانند «در واقع»، در حالی که دیگران دائماً کف می‌زنند و سوت می‌زنند.

اگر هر یک از این عناصر در گفتار و لحن گفتار شما وجود دارد، سعی کنید به تدریج آنها را از بین ببرید. این گام مهمی برای روان شدن است.

حتی اگر مکث کنید یا سکوت کنید، بهتر از این است که چیزهای غیر ضروری در کلامتان داشته باشید.

می توانید از این برنامه برای حذف کلمات پرکننده استفاده کنید:

برنامه LikeSo به شما می آموزد که به کلمات پرکننده تکیه نکنید.

اما این آپ چطور کار می‌کند؟

این برنامه سخنرانی شما را (در حین تمرین) ضبط می کند، سپس یک گزارش آماری از تعداد “کلمات پرکننده” که در سخنرانی خود استفاده کرده اید تهیه می کند و به شما می گوید که چگونه آنها را تصحیح کنید. حتی دارای یک بازی مکالمه است که به شما می آموزد چگونه از استفاده از کلمات پرکننده در مکالمات روزمره خودداری کنید.

5- کلمات را محکم و واضح تلفظ کنید

سخنرانان بزرگ کلمات را واضح و بدون ابهام تلفظ می کنند.

مخاطب شما نباید سعی کند آنچه را که می گویید بفهمد. او باید به راحتی حرف شما را بفهمد.

برای این کار، کتابی را بردارید، چند صفحه را با صدای بلند بخوانید و صدای خود را ضبط کنید. سپس به صدای خود گوش دهید و ببینید آیا می توانید کلمات را به وضوح تلفظ کنید یا خیر.

6- حروف ربط را بشناسید و به موقع از صفت ها استفاده کنید

مشکل رایج اکثر سخنرانان این است که در نهایت به جستجوی کلمات می‌پردازند و مکث‌های ناگهانی در گفتارشان ایجاد می‌شود که باعث می‌شود به نظر آماده نباشند.

برای رفع این مشکل، از قبل در تمرینات خود از فهرستی از کلمات و صفت های مرتبط استفاده کنید و در صورت فراموشی صحبت کردن، آنها را در ذهن خود آماده نگه دارید تا کمک شود.

عباراتی مانند:

علاوه بر این

جدا از این قضیه

به خصوص آن

حتی اگر

در رابطه با این سوال

با اينكه

در حالی که …

دیگه چی

و…

صفت ها همچنین به بهتر و متنوع تر شدن گفتار شما کمک می کنند:

جذاب، زیبا، دلپذیر، لذیذ، جذاب، ناخوشایند، غیرمنتظره، منزجر کننده، خوش ذوق، اغراق آمیز، مختصر و غیره.

7- نقش تمرین بسیار مهمتر از آن چیزی است که فکر می کنید!

یادگیری فرمول فیزیک فقط چند دقیقه طول می کشد. اما برای اینکه بدانید کجا از آن استفاده کنید، هفته ها و ماه ها!

و این معجزه نشان از تمرین و تکرار دارد.

سطح آمادگی مستقیماً با میزان موفقیت در بیان شفاهی یا سخنرانی ها متناسب است.

وقتی قبلاً متنی را برای سخنرانی آماده کرده باشید و ده ها بار آن را تمرین کرده باشید، هرگز به اندازه زمانی که تمرین ندارید احساس اضطراب نخواهید کرد.

فقط به یک نکته توجه کنید. شما نباید جملات خود را از قبل حفظ می کردید.

فقط تمرین، تمرین و تمرین…

طوری برنامه ریزی یا حفظ نکنید که گفتار شما مصنوعی به نظر برسد یا کلمات مهم را فراموش کنید.

8- لرزش صدای خود را کنترل کنید

تکان دادن صدای شما یکی از نشانه هایی است که باعث می شود مردم فکر کنند استرس دارید یا اعتماد به نفس ندارید. امیدواریم، آنها فکر می کنند که شما آماده نیستید.

مقاله زیر را ببینید:

۹- تمدد اعصاب را تمرین کنید

همانطور که در مورد ارتعاش صدا گفتیم، اینجا هم اگر استرس و اضطراب دارید نمی توانید درست و با لحن درست صحبت کنید.

بنابراین، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای مسلط شدن این است که قبل از هر اقدامی سعی کنید خونسردی خود را هنگام صحبت در جمع حفظ کنید.

برای این کار باید چندین بار از خود فیلم بگیرید و تمرین کنید. به یاد داشته باشید که در بدبینانه ترین حالت ممکن است سخنرانی شما خراب شود. دنیا پایانی ندارد! بنابراین راحت باشید و حتی اگر اتفاقات غیرمنتظره ای رخ دهد، وحشت نکنید. کنترلش کن

دوستان عزیز می توانید پکیج کامل خارج از حضور: بیش از یک دوره تکنیک بیان را تهیه کنید

10- روی اعتماد به نفس خود کار کنید

افرادی که با اعتماد به نفس رفتار می کنند جذاب تر و تاثیرگذارتر به نظر می رسند. وقتی با جسارت، شجاعت و قاطعیت صحبت می کنید، در نظر مردم برتر از آنها به نظر می رسید. با اعتماد به نفس عمل کنید تا سخنرانی خود را موثرتر کنید.

می توانید این مقاله را بخوانید و از تمرینات آن استفاده کنید:

11- هنگام صحبت به مخاطب توجه کنید

اگر می‌خواهیم واضح و روان صحبت کنیم، باید بتوانیم ارتباط چشمی بهتری با مخاطب برقرار کنیم و مستقیماً آنها را مورد خطاب قرار دهیم. این نشان می دهد که شما به طرف مقابل احترام می گذارید. اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

12- آیا یادداشت برداری لازم است؟

اگر می خواهید در حین سخنرانی و حتی بعد از تمرین زیاد روانتر صحبت کنید، باز هم نگران فراموش کردن چیزی هستید، با خود یادداشت برداری کنید.

هنگام صحبت کردن از استفاده از یادداشت ها دریغ نکنید. اگر نگران یک سخنرانی عمومی هستید. سازماندهی افکار و تهیه خلاصه ای از گفتگوها روشی موثر برای بیان کلماتمان به شیوه ای منظم و منظم است.

اما یک چیز: گرفتن متن گفتگو کاملا اشتباه است. شما فقط باید از عبارات یا عناوین کلیدی یادداشت برداری کنید. یعنی باید آنقدر تمرین کرده باشید که فقط با دیدن یک کلمه از یک جمله همه چیز را به خاطر بسپارید.

13- آینه وسیله بسیار مفید و مهمی است

ممکن است خنده دار به نظر برسد، اما آینه یکی از ابزارهای رایگان و بسیار مهم برای تمرین صحبت کردن و روان صحبت کردن است.

هنگام صحبت کردن به حرکات خود توجه کنید، متوجه ایرادات او خواهید شد. شاید در ابتدا از دیدن خود در آینه احساس راحتی نکنید. این وضعیت به زودی عادی خواهد شد.

می توانید به جای آینه از دوربین استفاده کنید.

14- هر چه بیشتر مطالعه کنیم راحت تر صحبت می کنیم…

خواندن کتاب نه تنها دایره لغات شما را گسترش می دهد و غنی می کند، بلکه درک شما را نیز افزایش می دهد.

یک برنامه منظم و دقیق برای مطالعه کتاب داشته باشید و توجه خود را به خصوص بر روی حرف های شخصیت های کتاب متمرکز کنید. تقلید از رفتارها و الگوهای گفتاری این شخصیت ها به شما کمک می کند که مسلط شوید. فواید مطالعه بی شمار است…

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا