چطور با تلگرام کار کنم

تلگرام با بیش از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه، یکی از محبوب ترین پیام رسان ها در جهان محسوب می شود. این سرویس که چند سال پیش در ایران به بیرون درز کرد، همچنان کاربران زیادی دارد و با افزودن امکانات جدید با هر آپدیت، روز به روز بر تعداد کاربران افزوده می شود.

تلگرام از زمان ایجاد خود دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. در ابتدا امکانات نسبتاً محدودی در این پیام رسان ارائه می شد، اما امروزه تلگرام حتی سرویس اشتراک نیز ارائه می دهد و با بزرگترین پیام رسان های جهان (واتس اپ) رقابت می کند.

اگر در کار با پیام رسان زیر نظر پاول دورف مشکل دارید، آموزش تلگرام برای شما مناسب است. در ادامه سیر و پیاز تلگرام را به زبانی ساده و بدون توضیح اضافی بررسی خواهیم کرد.

لینک را کپی کنید

ثبت نام

برای ثبت نام در تلگرام، پس از اجرای اپلیکیشن، شماره خود را با فرمت +989123456789 وارد کنید تا پیامک حاوی کد فعال سازی برای شما ارسال شود. پس از وارد کردن کد دریافتی، در تلگرام ثبت نام می‌شوید و نام و نام خانوادگی از شما خواسته می‌شود که می‌توانید آن‌ها را به صورت کامل یا مخفف وارد کنید.

عکس پروفایل تلگرام در همان ابتدا قابل تنظیم خواهد بود. پس از مشخص کردن اطلاعات شخصی خود وارد محیط اصلی تلگرام می شوید. صفحه اولیه تلگرام هنگام ثبت نام در این پیام رسان خالی است، اما به مرور زمان می توانید کانال، گروه، ربات یا صفحه چت را به آن اضافه کنید. همه تنظیمات، از جمله نام و تصویر نمایه، می توانند بعدا تغییر کنند.

پس از اتصال اولیه، باید مدتی صبر کنید تا تلگرام مخاطبین شما را بررسی کند و افرادی که عضو این پیام رسان هستند را به لیست مخاطبین حساب کاربری اضافه کند.

اگر با وارد کردن شماره، حساب شما آماده کار بر روی دستگاه دیگری باشد، ابتدا کد ارسال شده به صورت پیام تلگرامی ارسال می شود نه به صورت پیامک. بنابراین اگر در دریافت کد با تاخیر مواجه شدید، ممکن است این اتفاق برای شما بیفتد. برای رفع این مشکل کافی است گزینه Send via SMS را انتخاب کنید تا کد از طریق SMS ارسال شود.

لینک را کپی کنید

مشکل در ضبط تلگرام

مشکل اصلی در مراحل ثبت نام تلگرام عدم دریافت کد یا عدم پذیرش شماره تلگرام است. اگر کد را دریافت نکردید، تلگرام پس از چند دقیقه با شما تماس می گیرد تا کد را برای شما بخواند. اگر بعد از وارد کردن شماره با خطا مواجه شدید به این معنی است که شماره مورد نظر توسط تلگرام مسدود شده است. این امر یا به صورت موقت (اگر چند بار رمز عبور اشتباه وارد کنید) یا به طور دائم (معمولاً برای شماره های مجازی) اتفاق می افتد.

لینک را کپی کنید

مروری بر بخش های اصلی تلگرام

به محض باز کردن برنامه تلگرام، صفحه اصلی چت را مشاهده خواهید کرد. تلگرام دارای بخش‌های دیگری مانند فهرست مخاطبان و منوی تنظیمات است.

لینک را کپی کنید

مخاطبان

اولین نماد سمت چپ در نسخه iOS تلگرام شما را به لیست مخاطبان می برد. در بالای صفحه می توانید مخاطبان خود را جستجو کنید. گزینه Find People Nearby به شما امکان می دهد افراد نزدیک خود را جستجو کنید. فقط در صورتی می توانید سایرین را پیدا کنید که تنظیمات این بخش فعال باشد. به طور پیش فرض، تلگرام بخش Find people nearby را غیرفعال می کند. با ورود به این منو و انتخاب گزینه Make Me Visible می توانید به کاربران نزدیک خود اجازه دهید تا شما را پیدا کنند.

گزینه دوم در این منو به شما امکان می دهد افرادی را که هنوز عضو تلگرام نیستند به این سرویس پیام رسان دعوت کنید. دعوت به تلگرام از طریق پیام رسان های دیگر و یا از طریق پیامک و ایمیل امکان پذیر است.

در صفحه مخاطبان تلگرام با کلیک بر روی گزینه مرتب سازی می توانید لیست مخاطبان را بر اساس نام یا آخرین بازدید خود ویرایش کنید. با ضربه زدن بر روی گزینه “+” می توانید یک مخاطب جدید اضافه کنید.

دو راه برای اضافه کردن یک مخاطب جدید به مخاطبین تلگرام وجود دارد. روش اول مربوط به موردی است که شما فقط یک شماره تلفن از شخص مورد نظر دارید. راه دوم زمانی است که با شخصی که شماره شما را ذخیره کرده است چت می کنید.

در حالت اول کافی است به قسمت مخاطبین گوشی مراجعه کرده و شماره طرف مقابل را ذخیره کنید. با این کار شماره مورد نظر هم به گوشی و هم به تلگرام شما اضافه می شود. اگرچه این روش بهترین روش محسوب می شود، اما می تواند باعث تاخیر طولانی در افزودن شماره به تلگرام شود. اگر با چنین تاخیری مواجه شدید، به جای دسترسی به مخاطبین گوشی، می توانید به قسمت تماس تلگرام رفته و با لمس آیکون «+» شماره مورد نظر را اضافه کنید. در حالت دوم، کافیست با لمس نام فرد، مشخصات او را وارد کرده و در قسمت سه نقطه گزینه Add to contacts را انتخاب کنید.

لینک را کپی کنید

مخاطب

تلگرام به شما امکان برقراری تماس صوتی و تصویری را می دهد. برقراری تماس در تلگرام بسیار آسان است. مشخصات فرد مورد نظر را وارد کنید تا گزینه تماس صوتی و تصویری برای شما نمایان شود.

لینک را کپی کنید

صفحه گفتگو

آیکون منوی سوم ابزار تلگرام شما را به صفحه اصلی این اپلیکیشن می برد. در صفحه چت، می توانید چت های خصوصی، گروه ها، کانال ها و ربات ها را مشاهده کنید. اگر صفحه را به سمت پایین بکشید، نوار جستجوی سراسری تلگرام باز می شود. در این بخش می توانید کانال ها و گروه های جدید را علاوه بر جستجوی بحث های خود بیابید. با ضربه زدن روی گزینه Edit می توانید چت ها را حذف یا بایگانی کنید. با زدن آیکون در سمت راست بالای صفحه وارد صفحه مخاطب می شوید. همچنین می توانید در این بخش گروه و کانال ایجاد کنید.

لینک را کپی کنید

تنظیمات

آخرین نماد در نوار ابزار تلگرام شما را به منوی تنظیمات می برد. اگر فقط با حساب کاربری در تلگرام وارد شده اید، این گزینه شبیه چرخ دنده است. با این حال، اگر چندین حساب دارید، نماد چرخ دنده با عکس نمایه شما جایگزین می شود.

منوی تنظیمات تلگرام گزینه های زیادی را ارائه می دهد و به کاربر اجازه می دهد این پیام رسان را شخصی سازی کند. در سمت چپ بالای صفحه، گزینه ای شبیه به کد QR را مشاهده خواهید کرد. این بخش به شما امکان می دهد پروفایل خود را از طریق کد QR به اشتراک بگذارید. می توانید انیمیشن کد QR را با حالت های روشن و تاریک و پس زمینه های مختلف سفارشی کنید.

در سمت راست بالای صفحه تلگرام، گزینه Edit قابل مشاهده است. با ورود به این بخش می توانید اطلاعات شخصی مانند نام، نام خانوادگی، بیوگرافی، شماره همراه و مدرک هویتی را تغییر دهید. در این قسمت می توانید یک اکانت جدید نیز به تلگرام اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید از طریق این صفحه از حساب کاربری خود خارج شوید.

در صفحه تنظیمات تلگرام می توانید از طریق گزینه Change profile photo عکس پروفایل را تغییر دهید. با افزودن عکس جدید، عکس پروفایل قبلی حذف نمی شود. اگر عکس نمایه شما برای مخاطب باز است، طرف مقابل نیز می‌تواند عکس‌هایی را که قبلاً برای نمایه انتخاب کرده‌اید ببیند. در صورت تمایل می توانید تصاویر قبلی را به عنوان تصویر اصلی انتخاب کنید.

دومین گزینه ای که در صفحه تنظیمات مشاهده می کنید، Add Account است که به شما امکان می دهد یک حساب جدید اضافه کنید. می توانید همزمان به سه اکانت تلگرام وارد شوید. دسترسی به اکانت دوم یا سوم کار سختی نیست. فقط بعد از گزینه Add Account شماره موبایل را وارد کنید.

از طریق منوی تنظیمات می توانید به بخش پیام های ذخیره شده دسترسی داشته باشید. ذخیره پیام یکی از جذاب ترین قابلیت های تلگرام است که سال هاست در این پیام رسان وجود دارد اما اخیرا به واتس اپ نیز قابلیت مشابهی داده شده است.

می توانید از بخش ذخیره پیام برای یادداشت برداری یا ذخیره برخی اطلاعات استفاده کنید. Save Message تمام ویژگی‌های صفحات چت، از ارسال متن، عکس و ویدیو گرفته تا پیام‌های صوتی و تصویری را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین می توانید فایل های مورد نظر خود را در قسمت ذخیره پیام آپلود کنید. اگر پست جالبی را در یکی از کانال ها مشاهده کردید، آن را برای دسترسی آسان تر به پست به ذخیره پست فوروارد کنید. Save Messenger یک ابزار جستجو نیز دارد.

گزینه Recent Calls در منوی تنظیمات دسترسی به لیست تماس های اخیر را فراهم می کند. در این صفحه با غیرفعال کردن گزینه Show Calls Tab می توانید تب Calls را از صفحه اصلی حذف کنید.

قسمت Devices در منوی تنظیمات تلگرام لیست دستگاه های متصل به حساب کاربری شما را نمایش می دهد. با زدن گزینه آبی در بالای صفحه به راحتی می توانید از طریق دستگاه دیگری وارد حساب کاربری خود شوید. گزینه Edit امکان حذف دستگاه ها را فراهم می کند. در پایین صفحه می توانید تعیین کنید که اکانت تلگرام شما پس از غیر فعال بودن چه مدت حذف خواهد شد.

قسمت پوشه های چت تلگرام برای کسانی است که چت های زیادی دارند و می خواهند آن ها را سازماندهی کنند. در این بخش می توانید یک پوشه جدید ایجاد کنید و کانال ها، گروه ها یا چت ها و ربات ها را به آنجا منتقل کنید. این پوشه ها در صفحه اصلی تلگرام، بالای چت ها نمایش داده می شوند.

لینک را کپی کنید

تنظیمات اعلان

اولین قسمت مهم منوی تنظیمات تلگرام امکان سفارشی سازی اعلان ها و صداهای داخلی این پیام را فراهم می کند. با ورود به این بخش می توانید اعلان های چت، گروه و کانال را تغییر دهید. گزینه In-app sounds صداهای داخلی تلگرام (مانند دریافت نوتیفیکیشن، ارسال پیام و …) را فعال می کند. همچنین می توانید تنظیمات دیگری مانند نمایش نام کاربری در صفحه قفل را فعال کنید. گزینه New Contacts به محض ایجاد اکانت تلگرام توسط مخاطبان برای شما اعلان ارسال می کند. در صورت تمایل می توانید بر روی گزینه reset کلیک کنید تا تمامی تنظیمات اعلان بازیابی شود.

لینک را کپی کنید

تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی

در قسمت حریم خصوصی و امنیت می توانید به لیست اکانت های مسدود شده دسترسی داشته باشید. این صفحه به شما امکان می دهد یک قفل به تلگرام اضافه کنید. در گوشی های آیفون می توانید از طریق تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی Face ID را فعال کنید تا تلگرام تنها با اسکن چهره شما باز شود.

تایید دو مرحله ای امنیت حساب شما را افزایش می دهد. برای فعال کردن این ویژگی مشکلی ندارید. احراز هویت دو مرحله ای تلگرام نیاز به وارد کردن رمز عبور و افزودن ایمیل بازیابی دارد. پس از فعال شدن این ویژگی، هر بار که می خواهید از دستگاه جدیدی وارد اکانت تلگرام خود شوید، باید رمز عبور خود را وارد کنید.

هنگام تعیین این ویژگی، تلگرام دو راه مختلف از جمله ایمیل پشتیبانی و راهنمای یادآوری را به شما پیشنهاد می کند تا در صورت فراموشی رمز عبور، از یکی از این دو روش، آن را بازیابی کنید. اما متاسفانه بسیاری از کاربران از پرکردن این دو قسمت صرف نظر می کنند و با زدن گزینه Skip از آنها صرف نظر می کنند زیرا احتمال فراموشی رمز عبور را نزدیک به صفر می دانند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به این موارد توجه نکرده اید و اکنون رمز تایید دو مرحله ای را فراموش کرده اید و برای ورود مجدد به حساب خود دچار مشکل شده اید، چاره ای جز حذف اکانت خود و ایجاد مجدد آن ندارید. با این کار همه پیام‌ها، کانال‌ها و گروه‌هایی که در آنها عضو بوده‌اید حذف می‌شود.

گزینه Automatically delete messages امکان حذف خودکار پیام ها را فراهم می کند. در این منو می توانید تعیین کنید که پیام های جدید پس از یک روز، یک هفته، یک ماه یا یک بازه زمانی سفارشی حذف شوند. توجه داشته باشید که اگر پیام ها به طور خودکار حذف شوند، هیچ راهی برای بازیابی آنها وجود ندارد.

در بخش Privacy می توانید تعیین کنید چه کسی می تواند شماره موبایل شما را ببیند. توصیه می کنیم این تنظیمات را در My Contacts بگذارید تا فقط مخاطبان شما بتوانند شماره تلفن همراه را ببینند. گزینه Everyone شماره تلفن را به همه نشان می دهد و گزینه Nobody آن را از همه کاربران پنهان می کند. چنین تنظیماتی را می توان برای تصویر نمایه و ارسال پیام نیز تنظیم کرد. برای مثال، می‌توانید تعیین کنید که اگر پیام شما فوروارد شود، چه کسی می‌تواند به پیوند نمایه دسترسی داشته باشد.

بخش تنظیمات داده به شما امکان می دهد یک سری تغییرات مانند همگام سازی مخاطبین و حذف پیش نویس های ذخیره شده در فضای ابری انجام دهید. گزینه Link Previews پیش نمایشی از لینک هایی که در تلگرام ارسال می کنید را نشان می دهد.

لینک را کپی کنید

تنظیمات داده و حافظه ذخیره سازی

می توانید میزان مصرف اینترنت را در منوی تنظیمات داده و حافظه مشاهده کنید. در این قسمت می توانید اطلاعات ذخیره شده در تلگرام را نیز حذف کنید. اگر فضای گوشی شما پر است، می توانید با حذف اطلاعات تلگرام فضای قابل توجهی را آزاد کنید. همچنین می توانید گزینه حذف خودکار داده های ذخیره شده را فعال کنید.

این منو به شما امکان می دهد دانلودهای خودکار را غیرفعال کنید. در حالت عادی، تلگرام به صورت خودکار پیام ها، عکس ها، فیلم ها و گیف ها را دانلود می کند. گزینه Background Download تلگرام را در پس زمینه فعال نگه می دارد تا زمانی که از برنامه استفاده نمی کنید بتوانید به دانلود ادامه دهید.

لینک را کپی کنید

تنظیمات ظاهری و تم

منوی ظاهر تلگرام به شما این امکان را می دهد که تا حدی رابط کاربری این پیام رسان را شخصی سازی کنید. در این بخش می توانید تم های مختلفی را برای صفحه چت انتخاب کنید. امکان تغییر پس زمینه چت نیز وجود دارد. فعال کردن حالت شب و تغییر ابعاد متن و حتی تغییر آیکون تلگرام از این قسمت قابل دسترسی است.

لینک را کپی کنید

تنظیمات دیگر

تلگرام به شما امکان می دهد از طریق منوی تنظیمات زبان را تغییر دهید. برای تغییر زبان اپلیکیشن تلگرام وارد قسمت Language شده و زبان مورد نظر را انتخاب کنید.

با مراجعه به منوی Stickers & Emoji به تنظیمات استیکرها و ایموجی ها دسترسی خواهید داشت. در این منو می توانید یک ایموجی سفارشی داشته باشید، ایموجی های پیش فرض را برای واکنش پیام تنظیم کنید یا شروع به استفاده از استیکرهای جدید کنید.

لینک را کپی کنید

چت را در تلگرام شروع کنید

پس از اتصال اولیه به تلگرام، این برنامه به صورت خودکار شماره تلفن های گوشی شما را اسکن می کند و افرادی که عضو تلگرام هستند را به مخاطبین اضافه می کند.

به این صورت که پس از ورود به برنامه فقط باید از طریق منوی اصلی به قسمت مخاطبین دسترسی داشته باشید و از لیست مخاطبین فرد مورد نظر را انتخاب کنید. با زدن نام هر فرد وارد پروفایل او می شوید. در صفحه باز شده می توانید با فرد مورد نظر چت کنید.

لینک را کپی کنید

تلگرام پریمیوم

در ماه های اخیر تلگرام سرویس اشتراک جدیدی را میزبانی کرده است که محدودیت های کمتری نسبت به نسخه معمولی دارد و از یک سری ویژگی های اضافی پشتیبانی می کند.

سرویس Premium Telegram به کاربران این امکان را می دهد تا فایل های 4 گیگابایتی را برای یکدیگر ارسال کنند (در حالی که نسخه رایگان دارای محدودیت 2 گیگابایتی است). تلگرام همچنین گفت که نسخه پریمیوم از سرعت دانلود بالاتری پشتیبانی می کند.

کاربران اشتراک تلگرام می توانند به 1000 کانال بپیوندند در حالی که کاربران نسخه رایگان می توانند تا 500 کانال بپیوندند. کاربران همچنین می توانند 20 پوشه چت ایجاد کرده و در هر کدام 200 چت قرار دهند. سرویس پریمیوم تلگرام به شما این امکان را می دهد که از چهار حساب کاربری به طور همزمان استفاده کنید، حداکثر 10 چت را پین کنید و تا 10 مجموعه استیکر و 400 گیف ذخیره کنید.

در نسخه جدید تلگرام، کاربر می تواند بیو طولانی تری بنویسد و به آن لینک اضافه کند. نسخه پریمیوم همچنین اجازه می دهد تا از کاراکترهای بیشتری در عنوان محتوای رسانه استفاده شود. علاوه بر این، کاربران Premium Telegram می‌توانند تا ۲۰ لینک عمومی t.me را برای خود رزرو کنند.

Premium Telegram به شما این امکان را می دهد که ارسال پیام های صوتی یا تصویری را مسدود کنید یا آنها را به متن تبدیل کنید. سرویس اشتراک تلگرام نیز ایموجی های سفارشی خود را دارد.

متاسفانه تلگرام پریمیوم برای شماره های ایرانی فعال نیست اما با یک سری روش ها می توان از محدودیت عبور کرد. هزینه تلگرام پریمیوم چهار دلار در ماه است. تلگرام به طور مداوم در حال اضافه کردن ویژگی های جدید به سرویس پریمیوم است.

لینک را کپی کنید

تلگرام قبلا فقط نام کاربری معمولی داشت، اما اکنون علاوه بر نام کاربری معمولی، میزبان «نام کاربری مجموعه» نیز است. نام های کاربری جمعی، نام های کاربری خاصی هستند که تلگرام به دنبال کسب درآمد با آنهاست. علاوه بر نام کاربری اصلی، کاربران می توانند چند نام کاربری مجموعه را به هر یک از حساب ها و گروه های عمومی خود اضافه کنند.

طبق گفته تلگرام، مالکیت نام‌های کاربری جمعی تحت حفاظت شبکه TON مبتنی بر بلاک چین است. نام‌های کاربری جمعی تا حدودی شبیه به نام‌های کاربری استاندارد هستند، اما تفاوت‌های مهمی نیز دارند.

نام های کاربری جمع آوری شده در موتور جستجوی داخلی تلگرام ظاهر می شود. این نام‌های کاربری جدید دارای پیوند اختصاصی با فرمت thezoomit.t.me یا t.me/thezoomit هستند. نام‌های کاربری مجموعه، بر خلاف نام‌های کاربری معمولی، حداقل پنج کاراکتر را شامل نمی‌شوند. به همین دلیل می توان دسته های منحصر به فردی مانند @Tech ایجاد کرد.

تلگرام برای خرید و فروش نام های کاربری کلکسیونی به پلتفرمی به نام Fragment متکی است. Fragment یک پلتفرم رایگان است که هدف آن تسهیل تبادل کلکسیونی بین کاربران است. فروش در Fragment به صورت مستقیم، امن و ناشناس انجام می شود.

لینک را کپی کنید

راز چت تلگرام و تفاوت با چت معمولی

تلگرام علاوه بر چت های معمولی قابلیت دیگری به نام چت مخفی دارد که تفاوت های مهمی با چت های معمولی دارد. برای شروع گفتگوی مخفی باید مشخصات فرد مورد نظر را وارد کرده و روی گزینه Start Secret chat کلیک کنید. چت مخفی در یک صفحه جداگانه باز می شود و ربطی به چت های معمولی شما با آن شخص ندارد.

اولین و مهمترین تفاوت بین چت مخفی و چت معمولی، پشتیبانی از رمزگذاری سرتاسر است. در سیستم رمزگذاری سرتاسر، تمامی پیام ها به صورت دوطرفه رمزگذاری می شوند و خبری از ذخیره آن ها در فضای ابری نیست. رمزگذاری انتها به انتها دسترسی به محتوای چت را غیرممکن می کند.

تلگرام مبتنی بر سرور ابری است. این به شما امکان می دهد به چت های خود در دستگاه های مختلف دسترسی داشته باشید. با این حال، از آنجایی که راز چت در فضای ابری ذخیره نمی شود، دسترسی به آن از طریق دستگاه های دیگر امکان پذیر نیست.

دومین تفاوت بین چت مخفی و چت معمولی، حذف خودکار پیام ها است. شما می توانید تعیین کنید که پیام های ارسال شده به طور خودکار پنج ثانیه پس از خواندن حذف شوند تا خطر سوء استفاده به حداقل برسد. این زمان قابل تغییر است.

تفاوت سوم این است که در چت مخفی به دلایل امنیتی، فرد مقابل از گرفتن اسکرین شات مطلع می شود. اگر دوست دارید از پیام ها اسکرین شات بگیرید، بهتر است این کار را در Secret Chat متوقف کنید. زیرا به محض انجام این کار پیامی مبنی بر اینکه از صفحه چت اسکرین شات گرفته اید برای طرف مقابل ارسال می شود.

چهارمین تفاوت، عدم اجازه فوروارد پیام های ارسالی شماست. همچنین می‌توانید پیام‌ها را از خارج به چت مخفی منتقل کنید، اما نمی‌توانید پیام یا فایلی را از چت مخفی به خارج منتقل کنید.

لینک را کپی کنید

باند

اگر قصد ایجاد یک گروه دوستی یا گروه خانوادگی را دارید و می خواهید پیامی که ارسال می کنید برای گروه خاصی قابل مشاهده باشد، می توانید از قابلیت ایجاد گروه در تلگرام استفاده کنید.

برای ایجاد گروه در تلگرام، ابتدا وارد صفحه چت شوید و سپس روی نماد سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید. پس از انتخاب گروه جدید، بلافاصله به لیست مخاطبان خود متصل خواهید شد. در این بخش، روی نام تمام افرادی که می‌خواهید عضو گروه شما باشند، ضربه بزنید و در نهایت روی علامت تایید در منوی بالا ضربه بزنید. سپس وارد مرحله آخر یعنی تعیین نام و عکس گروه می شوید و پس از آن باید دوباره بر روی علامت تایید در منوی بالا ضربه بزنید. با انجام این فرآیند ساده گروه تلگرام ایجاد می شود.

اگر می خواهید پس از ایجاد گروه فردی را به گروه دعوت کنید، کافی است به پروفایل گروه رفته و گزینه Add Member را انتخاب کنید. با این کار به لیست مخاطبان خود منتقل می شوید و می توانید فرد مورد نظر را انتخاب کنید.

اگر می خواهید فردی را اضافه کنید که در لیست مخاطبان شما نیست، باید از “پیوند دعوت” استفاده کنید. برای دسترسی به لینک دعوت، باید وارد تنظیمات گروه شوید و قسمت پیوند دعوت را باز کنید.

اگر می خواهید کاربر را منشن (نقل قول) کنید، می توانید با تایپ کاراکتر @ و سپس انتخاب فرد مورد نظر از لیست ظاهر شده، در پیام خود به او اشاره کنید. تفاوت بین این و Reply در این است که پیامی به عنوان یک اعلان برای طرف مقابل ارسال می شود که او را از پاسخ شما مطلع می کند.

در صورت تمایل می توانید نوع گروه را از خصوصی به عمومی تغییر دهید. گروه های عمومی، همانطور که از نامشان پیداست، برای عموم قابل مشاهده هستند. می توانید سابقه چت را در قسمت تنظیمات گروه فعال یا غیرفعال کنید. همچنین می توانید واکنش ها را محدود کنید یا از یک سری ویژگی ها مانند ارسال عکس و فیلم جلوگیری کنید.

در صورت تمایل می توانید تعداد مدیران گروه را افزایش دهید. نکته جالب در مورد گروه های تلگرام این است که می توانید به هر ادمین دسترسی خاصی بدهید.

لینک را کپی کنید

سوپرگروه تلگرام

قبل از تغییرات اخیر، تبدیل یک گروه معمولی تلگرام به یک سوپرگروه آسان بود، اما اکنون دیگر چنین قابلیتی به راحتی در دسترس نیست. Supergroup برای گروه های بسیار بزرگ طراحی شده است و مدیران آن به امکانات بیشتری دسترسی دارند. برای ایجاد یک سوپرگروه، تعداد کاربران گروه باید بسیار زیاد باشد.

علاوه بر محدودیت عضو، تفاوت‌های دیگری نیز بین گروه و سوپرگروه وجود دارد، از جمله توانایی حذف پست کاربر برای همه، پین کردن یک پست مهم در بالای صفحه، امکان مسدود کردن اعضا و عدم امکان بازگشت کاربران به گروه

لینک را کپی کنید

کانال تلگرام

تمامی افرادی که در گروه تلگرام حضور دارند می توانند در آنجا پیام ارسال کنند اما فقط یک نفر (یا تیم) مسئولیت ارسال در کانال را بر عهده خواهد داشت و بقیه فقط نقش بازدید کننده را دارند. در واقع می توان گفت که کانال بیشتر یک شبکه و کاربری یک طرفه است تا تعامل گروهی. البته می توان قسمت نظرات را به کانال ها اضافه کرد تا کاربران بتوانند در مورد یک پست خاص نظر دهند.

این کانال برای افراد معروف یا یک تیم سرگرمی یا تجاری استفاده می شود و افراد عادی برای ایجاد کانال نیاز زیادی نخواهند داشت، البته این امکان برای همه وجود دارد و در صورت تمایل می توانید به راحتی کانال خود را ایجاد کنید. شرکت ها و افراد مشهور می توانند اخبار مربوط به خود، عکس محصولات جدید و … را ارسال کنند. با ایجاد یک کانال و عضویت در آن.

برای ایجاد کانال تلگرام کار سختی پیش رو ندارید. فقط روی نماد بالای صفحه اصلی ضربه بزنید و کانال جدید را انتخاب کنید. بعد نام و عکس مناسب کانال را انتخاب کنید و مشخص کنید که کانال خصوصی است یا عمومی. می توانید برای کانال لینک ایجاد کنید.

امکان ایجاد کانال به صورت عمومی و خصوصی وجود دارد. اگر کانال خود را عمومی کنید، کانال شما در قسمت جستجوی جهانی تلگرام نمایش داده می شود. اما اگر حالت خصوصی را انتخاب کنید، کانال شما فقط از طریق پیوند عضویت قابل دسترسی است و در جستجوهای عمومی نمایش داده نخواهد شد.

آدرس دهی کانال به دو صورت شناسه و لینک عضویت امکان پذیر خواهد بود. تفاوت شناسه و لینک عضویت در این است که کاربر با ارسال شناسه می تواند ابتدا کانال شما را مشاهده کند و سپس در صورت تمایل عضو شود. اما با ارسال لینک عضویت کاربر ابتدا باید به کانال شما بپیوندد تا بتواند مطالب و پست های شما را ببیند.

کانال های تلگرام امکان پخش زنده را فراهم می کنند. در قسمت تنظیمات می توانید برای کانال گروه ایجاد کنید. برای این کار باید در منوی تنظیمات کانال وارد Chat شوید. می توانید نام خود را به پست های کانال اضافه کنید و تعداد ادمین ها را افزایش دهید.

لینک را کپی کنید

گپ، گروه یا کانال را بی‌صدا کنید

اگر پیام‌های زیادی از یک شخص، گروه یا کانال دریافت می‌کنید و باید گوشی را روی حالت بی‌صدا قرار دهید، بهتر است از قابلیت بی‌صدا کردن تلگرام استفاده کنید. برای قطع صدا در نسخه iOS، روی چت مورد نظر به سمت چپ بکشید و روی گزینه Mute ضربه بزنید.

لینک را کپی کنید

پاسخ به پیام ها (پاسخ)

ارسال مجدد پیام در تلگرام یکی از ابزارهای مفیدی است که با استفاده از آن می توانید به یک پیام خاص پاسخ دهید. به عنوان مثال، سه پیام از دوست خود را با مضامین “سلام”، “خوبی؟”، “دانشگاه رفتی؟” تصور کنید. ارسال شده برای شما با ضربه زدن روی هر پیام و انتخاب گزینه Reply می توانید پیام مورد نظر را به یک نقل قول تبدیل کنید و شروع به تایپ پاسخ مربوطه کنید. پس از انجام این کار و ارسال پاسخ، پیام فرستنده در فرم خلاصه بالای پاسخ شما درج می شود تا مشخص شود پاسخ شما مربوط به کدام پیام بوده است. این بسیار مفید خواهد بود به خصوص زمانی که در یک گروه چت می کنید و می توانید به افراد مختلف به روشی مشخص پاسخ دهید.

برای پاسخ به یک پیام در نسخه iOS تلگرام، روی پیام مورد نظر به چپ بکشید. در مرحله بعد پاسخ مورد نظر را بنویسید و سپس آن را ارسال کنید تا برای طرف مقابل به عنوان پاسخ مشاهده شود.

لینک را کپی کنید

فوروارد پیام ها

در تلگرام امکانی به نام Forward وجود دارد. با استفاده از این قابلیت وقتی پیام جالبی را در چت، گروه یا کانال شخصی مشاهده می کنید، می توانید آن را برای افراد دیگر فوروارد کنید.

به طور معمول، برای ارسال یک عکس یا ویدیو به شخص دیگری، چاره ای جز دانلود آن و سپس بارگذاری مجدد آن ندارید. اما به لطف امکان فوروارد کردن، می توانید بدون نیاز به آپلود و دانلود با ضربه زدن و نگه داشتن پیام، آن را برای افراد دیگر ارسال کنید.

توجه داشته باشید که با این کار نام فرستنده اصلی پیام برای دیگران نیز قابل مشاهده خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر پیام مورد نظر از طرف شخصی به نام مبین باشد، متن Forwarded From Mobin در بالای پیام فوروارد شده نوشته می شود و سایر کاربران می توانند با کلیک بر روی نام مبین (البته مطمئن، نه همیشه) به پروفایل او دسترسی پیدا کنند. .

لینک را کپی کنید

واکنش به پیام

واکنش با ایموجی یکی از ویژگی های نسبتا جدید تلگرام است. این قابلیت نه تنها در چت های گروهی و شخصی بلکه در کانال ها نیز کاربرد دارد. برای واکنش به پیام، کافی است انگشت خود را برای مدت کوتاهی روی آن نگه دارید تا لیست ایموجی ها ظاهر شود. با همه ایموجی ها نمی توان واکنش نشان داد. علاوه بر این، کاربران ممتاز می‌توانند به پست‌ها و پیام‌ها با طیف گسترده‌تری از ایموجی‌ها واکنش نشان دهند.

لینک را کپی کنید

ویرایش پیام های ارسال شده

تلگرام مدت‌هاست که امکان ویرایش پیام‌های ارسالی را ارائه کرده است. در صورت وجود اشتباه تایپی در پیام ارسال شده یا حتی اگر از نامه ارسالی پشیمان هستید، می توانید با نگه داشتن انگشت خود بر روی پیام و انتخاب گزینه ویرایش، پیام ارسالی خود را ویرایش کنید. برخلاف iMessage اپل، ویژگی ویرایش پیام تلگرام تاریخچه ویرایش را نمایش نمی دهد. به خاطر داشته باشید که ویرایش پیام ها در تلگرام محدودیت زمانی دارد (حدود دو روز). پس از اتمام زمان ویرایش، حذف پیام در هر جهت همچنان امکان پذیر خواهد بود.

پس از ویرایش، برچسبی با عنوان ویرایش شده در زیر پیام اضافه می شود تا طرف مقابل متوجه شود که پیام ویرایش شده است. البته متن قبلی برای او قابل مشاهده نخواهد بود.

لینک را کپی کنید

پیام های ارسالی را حذف کنید

احتمالاً بارها پیش آمده است که به اشتباه برای شخصی پیام یا استیکر ارسال کرده باشید یا دقایقی پس از ارسال پیام و قبل از خوانده شدن آن از کار خود پشیمان شده باشید. با استفاده از قابلیت ویرایش پیام ها این مشکل تا حدودی حل می شود و در صورت ارسال اشتباه می توانید با ویرایش آن را تغییر دهید. این روش کامل نیست. زیرا فقط برای پیامک استفاده می شود و در مورد استیکر یا فایل کمکی به کاربر نمی کند.

علاوه بر این، حتی اگر پیام را ویرایش کنید، باز هم اعلان برای شخص مورد نظر ارسال می شود و نمی توانید شرایط را تغییر دهید تا طرف مقابل متوجه نشود که شما برای او پیام ارسال کرده اید. خوشبختانه اکنون تلگرام از قابلیت حذف پیام ها پشتیبانی می کند. در تلگرام علاوه بر پیام های خود می توانید پیام های طرف مقابل را به صورت دوطرفه نیز حذف کنید.

برای حذف یک پیام، انگشت خود را روی آن نگه دارید و روی حذف ضربه بزنید. در پنجره شناور جدید، دو گزینه را مشاهده خواهید کرد. گزینه اول پیام را به دو صورت حذف می کند و گزینه دوم فقط پیام را برای شما حذف می کند.

لینک را کپی کنید

ارسال پست صوتی (VICE)

ارسال پیام صوتی یکی از ساده ترین کارها در تلگرام است. به سادگی روی نماد میکروفون در کنار کادر متن تلگرام ضربه بزنید و نگه دارید. تا زمانی که انگشت خود را از روی صفحه بردارید، به محض برداشتن انگشت از روی آیکون میکروفون، صدای شما ضبط و ارسال می شود.

اگر می‌خواهید صدای طولانی‌تری ارسال کنید، می‌توانید پس از شروع ضبط، با کشیدن انگشت به بالا (آیکون قفل) حالت ضبط را قفل کنید.

لینک را کپی کنید

ارسال پیام تصویری (پیام تصویری)

پیام ویدیویی یا پیام ویدیویی عملکردی مشابه پیام صوتی دارد، با این تفاوت که این بار می‌توانید با استفاده از دوربین جلو یا عقب ویدیویی از خود بسازید و ارسال کنید. این قابلیت در نماد Vismessage ادغام شده است.

در حالت عادی، آیکون میکروفون در کنار کادر متن تلگرام وجود دارد که می توانید با زدن و نگه داشتن آن، آن را ضبط و ارسال کنید. در صورت تمایل، می توانید با فشار دادن کوتاه آن نماد، آن را به نماد پیام ویدیویی تغییر دهید. فقط انگشت خود را روی نماد پیام ویدیویی نگه دارید تا ضبط شروع شود.

حداکثر مدت زمان ضبط پیام ویدیویی یک دقیقه است و فیلم ضبط شده به صورت دایره ای برای طرف مقابل ارسال می شود.

ویدئوی ارسالی از نوع GIF خواهد بود و دارای قابلیت پخش خودکار و حلقه می باشد. اما علاوه بر این، این پیام قابل شنیدن خواهد بود و شخص مقابل نیز با لمس آن می تواند صدای ضبط شده در ویدئو را بشنود.

قابلیت غیرفعال کردن پخش خودکار پیام های ویدیویی در تنظیمات تلگرام تعبیه شده است، بنابراین در صورت لزوم می توانید آن را خاموش کنید.

لینک را کپی کنید

ارسال عکس، فیلم و فایل

عکس، صدا، فیلم و هر فایل دیگری که فکرش را بکنید از طریق تلگرام قابل ارسال است. برای ارسال یک فایل، به سادگی این کار را انجام دهید: با ضربه زدن روی نماد پین در کنار کادر متن، به منویی می‌روید که شامل چندین گزینه است.

گزینه اول امکان دسترسی به گالری گوشی از طریق تلگرام را فراهم می کند. در اینجا می توانید عکس ها و فیلم های دلخواه خود را ارسال کنید. ارسال عکس و فیلم از این طریق باعث کاهش حجم و کیفیت آنها می شود. پس از انتخاب فایل های مورد نظر می توانید آنها را به صورت گروهی یا تکی ارسال کنید.

دومین گزینه ای که در نوار ابزار پایین صفحه مشاهده می کنید، File است. در اینجا امکان ارسال انواع اسناد و فایل ها وجود دارد. ارسال از طریق فایل باعث کاهش حجم و کیفیت عکس و فیلم نمی شود.

به لطف گزینه Location، می توانید موقعیت مکانی خود را برای هر کسی که می خواهید ارسال کنید. تلگرام از لایو لوکیشن نیز پشتیبانی می کند. ارسال مکان به فعال بودن GPS گوشی بستگی دارد.

در نهایت به لطف گزینه Contacts می توانید مخاطبینی را که در تلگرام دارید برای شخص دیگری ارسال کنید.

لینک را کپی کنید

ارسال پیام های حذف شده

ارسال پیام قابل حذف قبلاً محدود به قسمت چت مخفی بود، اما امروزه امکان ارسال این محتوا در چت های معمولی نیز وجود دارد. به لطف ویژگی مورد بحث، می توانید پیام هایی ارسال کنید که پس از مدت زمان مشخصی به طور خودکار حذف می شوند.

در قسمت حریم خصوصی منوی تنظیمات تلگرام، گزینه جدیدی به نام Auto-Delete messages اضافه شده است که پس از مدتی تمامی پیام ها را پاک می کند.

اگر نمی خواهید تنظیمات حذف خودکار را به صورت جهانی فعال کنید، می توانید وارد نمایه طرف مقابل شوید و از منوی سه نقطه روی Enable Auto-Delete ضربه بزنید.

در صورت تمایل می توانید عکس هایی را ارسال کنید که پس از مدت کوتاهی به صورت خودکار پاک می شوند. عکس‌هایی که به‌طور خودکار از تلگرام ناپدید می‌شوند، قبلاً فقط در قسمت چت مخفی در دسترس بودند.

برای ارسال این نوع عکس ها، روی نماد ساعت جدید اضافه شده به ابزار ویرایش عکس ضربه بزنید و زمان مورد نظر خود را مشخص کنید، سپس آن را برای شخص دیگر ارسال کنید. تصویر یا فیلم مورد نظر به صورت تاری برای طرف مقابل ارسال می شود و به محض اجرای آن، تایمر مشخص شده توسط شما محاسبه می شود و پس از تکمیل به صورت خودکار حذف می شود. نکته جالب در مورد این ویژگی این است که اگر طرف مقابل از پیام ناپدید شده شما اسکرین شات بگیرد، به شما اطلاع داده می شود.

لینک را کپی کنید

تماس صوتی و تصویری تلگرام

حتی قبل از فیلتر شدن تلگرام، تماس صوتی این پیام رسان برای کاربران ایرانی بسیار آزاردهنده بود و در بیشتر مواقع صدا و تصویر مخابره نمی شد. اما برای کاملتر شدن مطلب به قابلیت تماس صوتی و تصویری تلگرام نیز اشاره می کنیم.

برای برقراری تماس در پلتفرم تلگرام کافی است به صفحه پروفایل شخص مورد نظر مراجعه کرده و آیکون Call یا Video را بزنید. توجه داشته باشید که تماس با طرف مقابل به تنظیمات حریم خصوصی آنها بستگی دارد.

پس از برقراری مکالمه، سه نماد به صفحه تماس اضافه می شود. می توانید میکروفون را با استفاده از نماد اول غیرفعال کنید. با آیکون دوم می توانید صدای طرف مقابل را به بلندگوی گوشی منتقل کنید و با آیکون سوم می توانید در حین مکالمه صوتی به صفحه چت بازگردید.

لینک را کپی کنید

غیرفعال کردن تماس های تلگرام

قابلیت تماس تلگرام بسیار مفید است، اما می تواند ناراحتی را برای شما افزایش دهد. اگر نمی‌خواهید کسی با شما تماس بگیرد، می‌توانید در قسمت تنظیمات تغییراتی را اعمال کنید.

توجه داشته باشید که حتی اگر دریافت تماس‌های صوتی را مسدود یا محدود کنید، همچنان می‌توانید بدون محدودیت با دیگران تماس بگیرید. برای این کار وارد تنظیمات تلگرام، قسمت Privacy and Security سپس قسمت Calls شده و حالت قسمت Who can call me را روی Nobody قرار دهید.

در پایین این صفحه یک بخش مفید به نام Exceptions وجود دارد. می توانید از این بخش به عنوان لیست سیاه (اگر تماس را فعال کرده باشید) یا به عنوان لیست سفید (اگر تماس را بسته اید) استفاده کنید.

اگر تماس صوتی را کاملاً غیرفعال کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از گزینه Exceptions در پایین این صفحه، افراد را به‌عنوان استثناء مشخص کنید تا همزمان با غیرفعال شدن امکان برقراری تماس صوتی با شما برای همه افراد دنیا، این لیست می تواند با شما ارتباط برقرار کند.

اگر تماس صوتی را باز گذاشته اید، می توانید از گزینه Exceptions به عنوان لیست سیاه استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر فردی مزاحم دارید، می توانید به جای مسدود کردن همه تماس ها، او را به این لیست اضافه کنید تا اجازه تماس با شما را نداشته باشد. البته این لیست فقط افراد مخاطب شما را پوشش می دهد. اگر مزاحم شما غریبه است و شماره او را نمی بینید، به سادگی حساب او را مسدود کنید.

لینک را کپی کنید

یک برچسب جدید اضافه کنید

اگر استیکری از دوستان خود دریافت کردید که به آن علاقه داشتید، کافیست روی آن ضربه بزنید و از پنجره باز شده گزینه Add Stickers را انتخاب کنید. برای مدیریت استیکرهای قبلی نیز می توانید به تنظیمات و سپس گزینه Stickers رفته و ترتیب استیکرها را حذف یا تغییر دهید.

لینک را کپی کنید

یکی از ویژگی های جذاب تلگرام که در ابتدا دل بسیاری از کاربران را به دست آورد، آزادی در ساخت استیکر بود. تقریباً در تمام برنامه‌های مشابه، شما محدود به استیکرهایی هستید که توسط سازندگان برنامه ایجاد می‌شوند.

در تلگرام هر کاربری می تواند استیکر خود را به برنامه اضافه کند. بنابراین در مدت زمان کوتاهی استیکرهای وایبر، لاین و … را دیده ایم. محبوب ترین در تلگرام اگر شما هم به دنبال ساخت استیکرهای مورد علاقه خود هستید، می توانید از آموزش ساخت استیکر تلگرام تهیه شده در زومیت استفاده کنید.

لینک را کپی کنید

متن و برچسب به تصاویر اضافه کنید

در تلگرام می توانید قبل از ارسال یک تصویر را با قلم مو روی آن بکشید. همچنین می توانید از صدها ماسک موجود در برنامه، عناصر جذابی را به عکس های خود اضافه کنید.

همچنین امکان استفاده از استیکرهای تلگرام در این قسمت وجود دارد. علاوه بر موارد فوق، به راحتی می توانید به عکس های خود متن اضافه کنید. بخش ویرایش تصاویر تلگرام به بلوغ بالایی رسیده است و کار با این اپلیکیشن را جذاب تر می کند.

لینک را کپی کنید

دسترسی ابری تلگرام

یکی از مهمترین مزیت های تلگرام، وابستگی این اپلیکیشن به سرورهای ابری است. تعداد مشخصی از خدمات پیام رسانی به حافظه داخلی گوشی بستگی دارد و اگر دستگاه را تغییر دهید، پیام های خود را از دست می دهید. با این حال، تلگرام از سرور ابری استفاده می کند.

در میان انبوه پیام هایی که روزانه در گروه ها و کانال ها مشاهده می کنیم، برخی از پیام های مورد علاقه ما هستند و ما تمایل داریم آنها را در جای دیگری ذخیره کنیم تا دسترسی به پیام ها آسان تر شود. تلگرام فضای شخصی نامحدودی را در اختیار کاربران قرار داد.

این فضای ابری نامحدود در واقع همان قسمت Save Message است. پیام ذخیره شبیه به صفحه چت است و می توانید هر آنچه را که می خواهید در آنجا ارسال کنید. ماندگاری فایل ها در قسمت پشتیبان پیام ها دائمی است. یعنی اگر پیام مورد نظر از کانال یا گروه حذف شود همچنان در قسمت ذخیره پیام شما باقی می ماند.

لینک را کپی کنید

پین کردن بحث ها

یکی از مشکلاتی که پس از تولد کانال ها در تلگرام مشاهده شد، نمایش همزمان چت ها، گروه ها، کانال ها و ربات ها در یک صفحه بود. اگرچه این مشکل از طریق قسمت Chat Folder حل شده است، اما هنوز راه حل دیگری برای دسترسی سریعتر به چت های مهم وجود دارد.

تلگرام به طور معمول به شما امکان پین کردن حداکثر پنج چت را می دهد، اما در صورت خرید نسخه پریمیوم، می توانید حداکثر 10 چت را پین کنید. برای پین کردن، کافی است روی چت مورد نظر به سمت راست بکشید و گزینه Pin را انتخاب کنید.

لینک را کپی کنید

آرشیو کردن بحث ها

در تلگرام تابعی به نام آرشیو وجود دارد که از طریق آن می توانید چت های کم اهمیت را در فضایی جداگانه وارد کنید. صفحه آرشیو تلگرام عملکردی نسبتا مشابه با صفحه اصلی دارد و می توانید چت ها را در آنجا پین کنید.

برای آرشیو چت ها، گروه ها، کانال ها یا ربات های تلگرام، کافی است روی چت مورد نظر در آیفون به چپ بکشید و گزینه Archive را انتخاب کنید. با این کار یک بخش جدید به نام بحث های آرشیو شده در بالای صفحه اصلی ایجاد می شود.

لینک را کپی کنید

ویرایش متن؛ از پررنگ و مورب گرفته تا اسپویلرهای فعال

تلگرام یک ابزار داخلی و پرکاربرد برای ویرایش متن دارد که اگرچه به عنوان یک ویرایشگر پیشرفته به نظر نمی رسد، اما ویژگی های جالبی را ارائه می دهد. پس از نوشتن متن، انگشت خود را روی آن نگه دارید تا منوی کوچکی باز شود. در این لیست روی Format کلیک کنید تا گزینه های بیشتری ظاهر شود.

می توانید متن را پررنگ و مورب کنید یا پیوندی به آن اضافه کنید. یکی از ویژگی های نسبتا جدید اسپویلر است. با انتخاب اسپویلر، متن برای طرف مقابل محو می شود و تا زمانی که روی آن ضربه نزنند، آن را نمی بینند.

لینک را کپی کنید

در قسمت تنظیمات می توانید تم های جدید برای تلگرام ایجاد کنید. روش ایجاد تم به این صورت است که ابتدا یک پوسته در تلگرام قرار داده و سپس آن را ویرایش کنید.

ایجاد تم تلگرام بسیار پیچیده و مبهم است. تلگرام بخش های مختلفی دارد که همگی به عنوان عناوین نامفهوم در دسترس هستند و مثلاً اگر قصد تعیین رنگ بخشی از محیط را داشته باشید، متوجه نمی شوید که کدام عنوان را باید تغییر دهید.

زومیت آموزش کاملی را آماده کرده است که با کمک آن می توانید تنها در 10 دقیقه پوست مورد نظر خود را به طور کامل و بی نقص آماده کنید.

لینک را کپی کنید

تنظیمات اخیراً مشاهده شده است

حتما در صفحه چت برخی از کاربران مشاهده کرده اید که به جای زمان آخرین حضور آنها در تلگرام (مثلاً آخرین حضور در ساعت 14:00) پیغام Last seen recently درج شده است. اگر می‌خواهید افراد دیگر نبینند آخرین بار چه زمانی در تلگرام بوده‌اید، می‌توانید با رفتن به تنظیمات تلگرام، بخش Privacy & Security و سپس بخش Last Connected & Online گزینه Nobody را انتخاب کنید.

اگر آخرین زمان حضور خود را از دیگران پنهان کنید، نمی توانید آخرین زمان حضور آنها را در تلگرام تماشا کنید (حتی اگر این گزینه را فعال کرده باشند).

لینک را کپی کنید

عکس ها و فیلم ها بارگیری نمی شوند

در هنگام استفاده از تلگرام ممکن است با مشکل لود نشدن تصاویر و ویدیوها مواجه شوید، بنابراین فقط قادر به خواندن پیامک خواهید بود و حتی اگر سرعت اینترنت بالا باشد، هیچ یک از عکس ها و فیلم ها برای شما لود نمی شود. در مقاله ای جداگانه مشکل لود نشدن تصاویر و ویدیوهای تلگرام را به تفصیل بررسی کرده ایم.

لینک را کپی کنید

مسدود کردن و رفع انسداد

اگر در تلگرام با مشکلی مواجه شدید یا پیام های ناخواسته دریافت کردید، می توانید این حساب را مسدود کنید. برای این کار کافیست وارد پروفایل آنها شده و از منوی سه نقطه گزینه Block user را انتخاب کنید. برای رفع انسداد کافی است دوباره به این قسمت مراجعه کنید و این بار گزینه Unblock را انتخاب کنید.

لینک را کپی کنید

آیا توسط کسی بلاک شده اید؟

برای اینکه بفهمید توسط دیگران بلاک شده اید، کافی است به نمایه یا صفحه بحث آنها بروید. اگر آخرین تاریخ بازدید فرد از مدت ها قبل مشاهده شده است و عکس پروفایل قابل مشاهده نیست، به احتمال زیاد آن شخص شما را بلاک کرده است.

لینک را کپی کنید

افراد، گروه ها یا کانال های مزاحم را گزارش دهید

اگر شخص ناشناسی برای شما پیام های مزاحم ارسال کرد و یا با گروه یا کانالی با موضوع و فعالیت مشکل دار برخورد کردید، می توانید به جای بلاک کردن، آنها را گزارش دهید و در صورت لزوم تلگرام آن حساب یا کانال را به طور کامل حذف خواهد کرد. برای این کار کافیست پس از مراجعه به پروفایل، گروه یا کانال چت، از منوی سه نقطه ای گزینه Report را انتخاب کنید.

لینک را کپی کنید

آیا به شما گزارش شده است؟ اطلاعات زمان تصحیح را گزارش دهید

اگر حساب شخصی شما به هر دلیلی گزارش شود، محدودیت هایی برای شما در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، شما نمی توانید برای افرادی که شما را در لیست مخاطبین خود ندارند، پیام ارسال کنید. اگر به هر دلیلی احساس کردید که اکانت شما ریپورت و محدود شده است، می توانید توسط ربات رسمی تلگرام به شما اطلاع داده شود. برای این کار کافیست به @SpamBot پیام دهید. این ربات در عرض چند ثانیه به شما می گوید که آیا شما ریپورت شده اید یا خیر.

در صورتی که پاسخ این ربات مثبت باشد، پس از اصلاح گزارش حساب کاربری به شما اطلاع داده خواهد شد. اگر این اولین باری است که به شما گزارش می شود، مشکل معمولاً ظرف 48 ساعت حل می شود. در صورت تکرار این مشکل، مدت زمان محدودیت ها به تدریج افزایش می یابد.

مقاله مرتبط:

لینک را کپی کنید

حذف اکانت تلگرام

از طریق اپلیکیشن یا وبسایت می توانید اکانت تلگرام خود را حذف کنید. فرآیند حذف اکانت تلگرام ساده است. ابتدا کدی دریافت می کنید که باید در قسمت مربوطه وارد کنید. با حذف اکانت تلگرام تمامی اطلاعات حذف می شود.

سوالات متداول زومیت

آموزش کار با تلگرام چگونه انجام می شود؟

تلگرام دارای امکانات مختلفی مانند ارسال پیام و تماس است که در این مقاله نحوه کار با تلگرام را بیان کرده ایم.

لیست جدیدترین امکانات تلگرام

تلگرام در هر آپدیت قابلیت های مختلفی را میزبانی می کند. تبدیل پیام های تصویری به متن و خرید و فروش آیدی از جدیدترین امکانات تلگرام است.

آیا تلگرام هک شده است؟

تلگرام یک پیام رسان امن است و از رمزگذاری سرتاسر در قسمت چت مخفی پشتیبانی می کند. هک تلگرام بسیار غیرقابل تحمل است، اما هیچ چیز در فضای آنلاین غیرممکن نیست.

چگونه تلگرام را دانلود کنیم؟

برای دانلود تلگرام می توانید به وب سایت این پیام رسان یا فروشگاه های اپلیکیشن آنلاین مانند گوگل پلی و اپ استور دسترسی داشته باشید.

این مطلب توسط حمیدرضا مالکی در تاریخ 24 اردیبهشت 1396 نوشته شده و توسط مبین احمدی در تاریخ 13 دی 1401 به روز رسانی شده است.

آموزش تلگرام

تلگرام یک سرویس پیام رسانی رایگان روسی است که کاربران بی شماری مانند واتس اپ دارد. این برنامه جدید با تمرکز بر امنیت و پیام های خصوصی ارائه شده است.

در نگاه اول ممکن است فکر کنید که تلگرام یک کپی از واتس اپ است که توسط فیسبوک به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری شده و فاقد نوآوری است. حتی می توانید با یافتن شباهت هایی بین این دو سرویس آن را ثابت کنید. اما تفاوت اصلی کجاست؟ آنچه تلگرام را منحصر به فرد می کند بحث امنیت است.

در اپلیکیشن تلگرام گزینه جدیدی به نام «چت مخفی» دارید. چت مخفی نوع خاصی از چت است که در آن مکالمات رمزگذاری شده است. بنابراین، هکرها نمی توانند به مکالمات یا اظهارات شما دسترسی داشته باشند. یکی از تفاوت‌های «چت مخفی» و چت معمولی تلگرام این است که مکالمات در فضای ابری ذخیره نمی‌شوند.

حتی تفاوت تلگرام و واتس اپ فراتر از این است. شما این امکان را دارید که برای هر یک از مکالمات خود محدودیت زمانی ایجاد کنید تا پس از این مدت (مثلا یک روز و …) مکالمه شما ناپدید شود. این کار امنیت شما را چندین برابر افزایش می دهد.

به هر حال، اگر به تازگی به تلگرام پیوسته اید و اطلاعات زیادی در مورد نحوه استفاده از آن ندارید، به راهنمای و آموزش فناوری اطلاعات تلگرام بپیوندید:

1- اپلیکیشن تلگرام را برای دستگاه خود با توجه به سیستم عامل آن دانلود کرده و سپس بر روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید. حالا اجراش کن

2- “شروع پیام رسانی” را فشار دهید

3- حالا در قسمت خالی شماره خود را وارد کنید.

4- پس از وارد کردن شماره، پیامی از تلگرام حاوی کد دریافت خواهید کرد. کد را وارد کنید سپس به مرحله بعد بروید.

5- در این مرحله در صورت تمایل باید نام خود را به همراه عکس وارد کنید (در نسخه اندروید چنین مرحله ای وجود ندارد و می توانید پس از ورود به منوی اصلی از طریق تنظیمات این کار را انجام دهید).

6- در مرحله بعد از شما خواسته می شود که به تلگرام اجازه دسترسی به مخاطبین خود را بدهید. موافقت خود را اعلام کنید و در صورت تمایل دوستان خود را به تلگرام دعوت کنید. تلگرام برای دوستان شما پیامی ارسال کرد که شامل لینک دانلود این اپلیکیشن و درخواست عضویت در تلگرام شد. توجه داشته باشید که مخاطبین شما باید از سیستم عامل اندروید یا iOS استفاده کنند.

7- تا زمانی که دوستان شما به تلگرام بپیوندند، می توانید از طریق این سرویس با آنها ارتباط برقرار کنید. برای شروع ارتباط، شما باید دو مسیر را دنبال کنید: چت معمولی و “چت مخفی” که تفاوت بین این دو قبلا توضیح داده شده است.

اگر روی مخاطبین تلگرام خود ضربه بزنید، چت عادی شروع می‌شود و اگر نمی‌خواهید عکس‌های شخصی‌تان در جایی فاش شود، «چت مخفی» را پیشنهاد می‌کنیم. برای شروع یک “چت محرمانه”، این مراحل را دنبال کنید:

اگر کاربر اندروید هستید، انگشت خود را به سمت راست بکشید و روی New Secret Chat ضربه بزنید. کاربری را که می خواهید با او چت خصوصی شروع کنید انتخاب کنید و مکالمه خود را شروع کنید.

برای کاربران iOS، وارد صفحه مخاطبین خود در تلگرام شوید، سپس گزینه «چت مخفی جدید» را انتخاب کنید. سپس کاربر مورد نظر را انتخاب کنید.

هم‌چنین اگر می‌خواهید که از امنیت مکالمه مخفی خود مطمئن شوید، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

سیستم عامل اندروید:

برای افزایش 200 درصدی امنیت این حالت، پس از ورود به چت مخفی، روی نام مخاطب مورد نظر ضربه بزنید و سپس کلید رمزگذاری را بزنید. به گفته تلگرام، تصویر نمایش داده شده باید همان تصویری باشد که در گوشی یا تبلت دوست شما از این کد رمزگذاری شده نمایش داده می شود.

سیستم عامل iOS:

برای افزایش 200 درصدی امنیت این حالت، پس از ورود به چت محرمانه، روی عکس مخاطب خود ضربه بزنید تا صفحه باز شود، سپس کلید رمزگذاری را بزنید. تصویر نمایش داده شده باید همان تصویری باشد که در گوشی یا تبلت دوست شما از این کد رمزگذاری شده نمایش داده شده است.

همچنین اگر می خواهید این مکالمه پس از مدتی محو شود، پس از ورود به چت مخفی، موارد زیر را انجام دهید:

سیستم عامل اندروید:

روی نام مخاطب خود ضربه بزنید و در صفحه باز شده روی کلمه تایمر خود تخریبی ضربه بزنید. سپس زمان مورد نظر را انتخاب کنید.

سیستم عامل iOS:

روی بالای صفحه، یعنی نام مخاطب خود و اطلاعات را لمس کنید. اکنون تایمر خود تخریبی را لمس کرده و سپس زمان مورد نظر را انتخاب کنید.

لطفا توجه داشته باشید، پس از این زمان، مکالمه شما از بین خواهد رفت. امیدواریم مطالب گفته شده به شما در استفاده از سرویس تلگرام کمک کرده باشد. اگر ترفندی برای تلگرام می دانید، می توانید آن را در نظرات به اشتراک بگذارید.

دانلود تلگرام و نصب تلگرام روی ویندوز یا موبایل برای پیام رسانی و ارسال فایل الزامی است. تلگرام یکی از محبوب ترین نرم افزارهای پیام رسان در دنیای دیجیتال است که بیش از 500 میلیون کاربر فعال دارد. اگر شما هم از نحوه نصب تلگرام سوال می کنید، باید گفت که مراحل نصب تلگرام در ویندوز کمی با مراحل نصب تلگرام روی گوشی متفاوت است. در این سری از آموزش هاست فا مگ تصمیم گرفتیم ابتدا مراحل نصب تلگرام برای ویندوز و سپس نصب تلگرام روی موبایل را توضیح دهیم. برخی از کاربران می پرسند آیا امکان دانلود تلگرام اصلی فارسی وجود دارد؟ باید بگوییم نه. بعد از نصب تلگرام خواهید دید که زبان آن به صورت پیش فرض انگلیسی است اما می توانید آن را به فارسی تغییر دهید. پس اگر به دنبال راهنمای دانلود تلگرام و نصب تلگرام بر روی کامپیوتر یا موبایل خود هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

موضوعاتی که در راهنمای آموزشی دانلود تلگرام و نصب تلگرام در ویندوز و موبایل خواهید آموخت عبارتند از:

دانلود تلگرام

تلگرام را روی گوشی نصب کنید

یک اکانت تلگرام بسازید

تلگرام را برای کامپیوتر نصب کنید

دانلود تلگرام

امکان دانلود تلگرام برای ویندوز و همچنین دانلود تلگرام برای اندروید و سایر سیستم عامل ها وجود دارد. بهتر است تلگرام را مستقیماً از وب سایت رسمی در telegram.org دانلود کنید. شایان ذکر است برخی از کاربران می پرسند چگونه تلگرام فارسی 2021 را دانلود کنیم؟ باید در نظر داشته باشید که آخرین نسخه نرم افزار را همیشه می توانید از وب سایت رسمی تلگرام دانلود کنید و از طرفی بعد از نصب تلگرام می توانید زبان برنامه را تغییر دهید.

نصب تلگرام

نصب تلگرام و مراحل مربوط به آن به سیستم عاملی که استفاده می کنید و نسخه تلگرامی که می خواهید دانلود و نصب کنید بستگی دارد. امکان دانلود تلگرام برای اندروید و تلگرام برای مک و همچنین دانلود و نصب تلگرام برای ویندوز و لینوکس وجود دارد. در نتیجه در صفحه اصلی وب سایت رسمی تلگرام با چهار گزینه زیر روبرو می شوید که بسته به سیستم عامل باید یکی از آنها را دانلود کنید:

اگر پس از دانلود تلگرام و ساخت اکانت تلگرام پشیمان شدید، می توانید از راهنمای ویدیویی زیر برای حذف اکانت تلگرام خود استفاده کنید.

آموزش تصویری حذف اکانت تلگرام

دانلود تلگرام و نصب تلگرام روی موبایل یا کامپیوتر برای پیام رسانی و تعامل بسیار مفید است. برای دانلود مستقیم تلگرام اصلی بهتر است به وب سایت رسمی این برنامه مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که امکان دانلود تلگرام برای تمامی سیستم عامل ها وجود دارد اما ساخت اکانت تلگرام تنها از طریق موبایل و تبلت امکان پذیر است و در سیستم عامل هایی مانند ویندوز امکان نصب تلگرام و ورود به آن وجود دارد. حسابی که قبلا ایجاد کرده اید با توجه به شرایط فعلی و عدم دسترسی به تلگرام، نصب تلگرام ضد فیلتر و غیر رسمی تلگرام را توصیه نمی کنیم. اگر می خواهید تلگرام فارسی را نصب کنید، ابتدا تلگرام را مستقیما از وب سایت رسمی دانلود کنید و سپس زبان این برنامه را تغییر دهید. در این آموزش سعی کردیم به این سوال بپردازیم که چگونه تلگرام را نصب کنیم و در نهایت به ساخت اکانت تلگرام پرداختیم. از چه نرم افزاری برای پیام رسانی استفاده می کنید؟

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا