چطور با اکسل نمودار رسم کنیم

اگر با اکسل کار کرده باشید، مطمئناً به مفید بودن و اهمیت این نرم افزار پی برده اید و می دانید که رسم نمودار در اکسل از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله با نحوه رسم نمودار در اکسل آشنا می شویم تا شما را با این ویژگی بسیار مهم اکسل آشنا کنیم. اگر مقاله قبلی ما در مورد آموزش پایه اکسل را نخوانده اید، بهتر است برای سرعت بخشیدن به این آموزش، آن را بررسی کنید. با ما بمان.

درباره نمودارهای اکسل بیشتر بدانید

اکسل شامل طیف گسترده ای از نمودارها و جداول است تا به ارائه آسانتر و جذاب تر داده ها کمک کند. اگرچه استفاده از چندین نوع نمودار برای نمایش مجموعه داده های یکسان می تواند راحت باشد، به طور کلی توصیه می شود از یک نوع نمودار برای این منظور استفاده کنید. چندین دسته اصلی نمودار در اکسل وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

نمودارهای ستونی

یکی از رایج‌ترین انواع نمودارها که برای ایجاد فایل‌های ارائه استفاده می‌شود، انواع ستون‌هایی هستند که امکان مقایسه مقادیر مختلف را در کنار یکدیگر فراهم می‌کنند. داده های مشترک در دسته هایی قرار می گیرند که هر کدام یک ستون را تشکیل می دهند. برای استفاده از نمودار مذکور کافیست پس از انتخاب سری داده های مورد نظر بر روی Insert کلیک کنید و سپس هیستوگرام دو بعدی یا سه بعدی را انتخاب کنید.

متأسفانه نمودارهای ستونی در اکسل به طور پیش فرض بدون هیچ برچسب محور افقی یا عمودی ایجاد می شوند. بنابراین، مخاطب ممکن است متوجه نوع داده های مورد ارزیابی در نمودار نشود. برای افزودن چنین برچسب هایی، باید روی نماد “+” در گوشه سمت راست بالای نمودار کلیک کنید و سپس گزینه Axis titles را علامت بزنید.

همانطور که می دانیم نمودار ستونی می تواند گزینه خوبی برای نمایش داده ها باشد. با این حال، در بسیاری از موارد، استفاده از نمودار میله ای ممکن است گزینه بهتری برای مقایسه داده ها باشد. برای افزودن آن از همان قسمت Insert اقدام کرده و روی گزینه کنار آیکون هیستوگرام کلیک کنید.

نمودار دایره ای

همانطور که از نام این نمودار مشخص است، شکل دایره ای دارد و عمدتا برای نمایش داده های غالب استفاده می شود. معمولاً بهتر است از نمودار دایره‌ای برای سری داده‌هایی که به بخش‌های کوچک‌تر دسته‌بندی شده‌اند، استفاده کنید. بنابراین، اگر با چندین نوع داده سر و کار دارید، بهتر است نمودارهای ستونی یا میله ای را انتخاب کنید.

نمودار خطی

برای استفاده از نمودارهای خطی یا انواع مشابه، به یک سری داده جدید نیاز دارید. زیرا معمولا این نمودارها وابسته به زمان هستند و برای تغییر یک نوع داده در یک دوره زمانی استفاده می شوند. هر نمودار خطی به مقادیر X و Y نیاز دارد که روی دو محور قرار گرفته باشند، در بیشتر مواقع Y شامل زمان است.

نمودار مساحت

نمودارهای منطقه بسیار شبیه به انواع خطوط هستند. اما منطقه زیر خط پر شده است. در حالی که نمودار خطی بر تغییرات یک داده در طول زمان تمرکز می کند، نمودار ناحیه می تواند میزان این تغییرات را نشان دهد. نمودار ناحیه انباشته یکی دیگر از گزینه های موجود در اکسل است که می تواند چندین نوع داده را در دو بعد نمایش دهد.

نمودار نقطه ای

یکی از محبوب ترین نمودارها در میان جامعه علمی نمودار نقطه ای است که برای نشان دادن همبستگی ها و الگوهای بین داده ها استفاده می شود. به عنوان مثال، در جدول زیر، بستری شدن در بیمارستان برای آسم در شهر شیکاگو از سال 2000 تا 2011 با کد پستی نمایش داده شده است. همانطور که نمودار نشان می دهد، منطقه کد پستی 60628 بیشترین تعداد بستری شدن را دارد و منطقه 60655 با کمترین میزان بستری احتمالاً بهترین کیفیت هوا را برای زندگی دارد.

نمودار حباب

نمودار حبابی انتخاب خوبی برای انواع داده های متغیر است. دو متغیر اول معمولاً می توانند برای تعریف نقاط X و Y استفاده شوند، که نشان دهنده نقطه ای در نمودار است که به عنوان مرکز حباب استفاده می شود. متغیر سوم قادر به تعیین اندازه حباب است و روشی متفاوت و جالب برای رسم داده ها است.

نمودار مساحت

نمودار سطحی یک نوع سه بعدی در نظر گرفته می شود که امکان در نظر گرفتن چندین نوع داده در ابعاد مختلف را فراهم می کند. استفاده از این جدول می تواند کمی پیچیده باشد. اما نتیجه نهایی جذابیت بصری بالایی خواهد داشت. نوع سه بعدی آن شباهت زیادی به نقشه های توپوگرافی دارد و می توان ارتفاع و فاصله یک نقطه را از نقاط دیگر به دست آورد.

نمودار دوناتی

نمودار دونات شبیه یک نسخه پیچیده تر از نمودار دایره ای است که در آن می توانید یک سری داده اضافی را به عنوان لایه اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر بخواهیم دو سری داده های مختلف را بر اساس متغیر دیگری مقایسه کنیم، می توانیم از نمودار دونات استفاده کنیم. البته بهتر است داده های مورد مقایسه از یک دسته باشند. به عنوان مثال، تعداد زنان و مردان در جمعیت به تفکیک سال در زیر نشان داده شده است، که در آن هر حلقه متعلق به یک جنسیت است.

اگرچه نمودار دونات یکی از عناصر کمتر شناخته شده اکسل است، اما اگر در مکان مناسب استفاده شود، ارزش زیادی برای نمایش و مقایسه جذاب و موثر داده ها خواهد داشت.

نحوه رسم نمودار خطی

اگرچه اصول ترسیم نمودارهای مختلف در اکسل یکسان است، اما ممکن است در برخی جزئیات متفاوت باشد. برای شروع، نحوه رسم نمودار خطی را خواهیم دید. نموداری که معمولاً برای نشان دادن تغییرات داده ها در طول زمان استفاده می شود. ابتدا باید ستون حاوی داده های خود را انتخاب کنید و سپس مطابق تصویر زیر از تب Insert گزینه نمودار خط را انتخاب کنید. در قسمت نمودارهای خطی دو بعدی گزینه های مختلفی وجود دارد که در اینجا از ساده ترین آنها استفاده می کنیم.

پس از کلیک بر روی گزینه گفته شده، جدولی مانند تصویر زیر خواهید داشت. همانطور که می دانید این نمودار بسیار ساده است و برای افزایش جذابیت آن می توانید از استایل های آماده اکسل استفاده کنید یا به صورت دستی عناصر مختلف را به آن اضافه کنید.

استفاده از استایل های اکسل

سبک های نمودار از سمت راست هر نمودار قابل دسترسی هستند. همانطور که در تصویر زیر می بینید، استایل ها می توانند جلوه ها و رنگ های مختلفی را به نمودار اضافه کنند. از آنجایی که نمودار فعلی فقط شامل یک مجموعه داده است، افزودن یک رنگ جدید تغییر چندانی در آن ایجاد نمی کند. اما با افزایش داده ها، استفاده از رنگ ها می تواند به عموم مردم کمک کند تا آنها را راحت تر تشخیص دهند.

تغییر فرمت محورهای نمودار

اگر به نمودار بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که طیف وسیعی از مقادیر در محور X حاوی داده ای نیستند. در نتیجه بخش بزرگی از نمودار خالی می ماند. برای کاهش این فضا می توانید با کلیک بر روی گزینه Vertical Axis به پنجره Format Axis مراجعه کنید. در این قسمت مقدار محور X را از 0 به 50 هزار به 50 هزار به 64 هزار تغییر می دهیم. اکنون میزان تغییر داده ها در سال های مختلف بسیار بیشتر از قبل محسوس خواهد بود.

همچنین می توانید عنوان خاصی را به هر محور اختصاص دهید. با کلیک بر روی نماد “+” در گوشه سمت راست بالای نمودار و انتخاب Axis Titles می توانیم عنوان مورد نظر را وارد کنیم.

یک محور جدید به نمودار اضافه کنید

ممکن است بخواهیم داده های جدیدی را به نمودار خود اضافه کنیم، اما گسترش دامنه مقادیر در نمودار به تنهایی برای نشان دادن آن کافی نیست. برای رفع این مشکل ابتدا بر روی نمودار مورد نظر کلیک راست کرده و سپس Change Chart Type را انتخاب کنید. سپس از پنل سمت چپ گزینه Combo را انتخاب کنید. اکنون می توانیم به طور مستقل نوع نمودار و محور آن را برای هر نوع داده مانند تصویر زیر تنظیم کنیم.

دو سری داده به عنوان محورهای اضافی به نمودار اضافه شده است که هر دو از نمودار خطی استفاده می کنند و نتیجه مانند تصویر زیر خواهد بود.

حال به دلیل استفاده از چندین نوع داده در نمودار، باید از تابع توضیحات نمودار استفاده کنیم. اگرچه شرح نمودار در مواردی که فقط یک سری داده را شامل می شود ضروری نیست. اما در این مثال به مخاطب کمک می کند تا دید بهتری از انواع داده ها در نمودار داشته باشد. برای فعال کردن آن، ابتدا بر روی نماد “+” در گوشه سمت راست نمودار کلیک کنید و سپس گزینه Legend را تیک بزنید. با استفاده از نشانگر فلش کوچک، می توانید محل توضیحات نمودار را مشخص کنید که در این مثال در زیر نمودار قرار دارد.

برای تغییر عناوین در توضیحات نمودار، روی خود نمودار کلیک راست کرده و گزینه Select Data را انتخاب کنید. در پنل سمت چپ دسته بندی های بدون عنوان را مشاهده می کنید و پس از انتخاب هر کدام با کلیک بر روی Edit می توانید عنوان آنها را ویرایش کنید.

پس از اتمام ویرایش، روی دکمه OK کلیک کنید تا تغییرات پیش بینی شده به طور خودکار در توضیحات نمودار اعمال شود.

حاشیه ها و عناوین

در نمودار ذکر شده حاشیه های زیادی را در دو سر خطوط مشاهده می کنیم که ضروری نیست. برای حل مشکل روی نقطه متصل به محور افقی دوبار کلیک می کنیم سپس حالت موقعیت محور را از Between the ticks به On the ticks تغییر می دهیم. اکنون خطوط نمودار تمام قسمت ها را پوشش می دهد و فضای خالی کمتری در حاشیه وجود خواهد داشت.

در نهایت، بهتر است یک عنوان کامل برای نمودار در نظر بگیرید. همچنین ممکن است از عناوین فرعی برای توضیح بیشتر هدف استفاده از نمودار استفاده کنیم. عناوین به مخاطب کمک می کند تا به سرعت نوع داده های نمایش داده شده را درک کند.

یک نمودار ستونی در اکسل رسم کنید

اکنون زمان شروع رسم نمودار در اکسل است. برای رسم نمودار در اکسل کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

1. سلول هایی را که می خواهید در نمودار قرار دهید انتخاب کنید. این سلول ها باید شامل عنوان هر سطر و ستون باشد. سلول هایی که انتخاب می کنید منبع اصلی داده برای نمایش در نمودار خواهند بود. در مثال زیر سلول های A1:F6 را انتخاب کرده ایم. (یادآوری: A1:F6 به معنای انتخاب سلول ها از سلول های ستون A و ردیف 1 به سلول های ستون F و ردیف 6 است.)

2. نمودار مورد نیاز خود را از تب Insert در بالای صفحه اکسل و قسمت نمودارها (مانند شکل زیر) انتخاب کنید. در این مثال از نمودار میله ای استفاده می کنیم.

3. نوع نمودار خود را از منوی کشویی انتخاب کنید.

4. نمودار انتخاب شده در صفحه کاری شما نمایش داده می شود.

به یاد داشته باشید که اگر مطمئن نیستید از چه نوع نموداری باید برای سلول های انتخابی خود استفاده کنید، روی گزینه نمودارهای پیشنهادی کلیک کنید. به طور پیش فرض، این گزینه نموداری را نمایش می دهد که مناسب ترین مدل داده شماست. البته این انتخاب اکسل همیشه بهترین انتخاب نیست.

سایر ویژگی های نمودارها:

راه های زیادی برای ایجاد تغییرات سفارشی در نمودارها وجود دارد. به عنوان مثال، اکسل به شما امکان می دهد تغییراتی در داده ها ایجاد کنید، نوع نمودار را تغییر دهید و حتی موقعیت نمودار را در صفحه اکسل تغییر دهید.

ویرایش داده های ردیف و ستون:

گاهی اوقات ممکن است بخواهید نوع تقسیم بندی نمودار خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، در نمودار زیر؛ داده های فروش کتاب سالانه گزارش می شود که هر ستون نشان دهنده ژانر کتاب است. اکنون می خواهیم تغییراتی در نمودار ایجاد کنیم، آن را بر اساس ژانر گروه بندی کنیم و هر ستون نشان دهنده یک سال باشد. با این کار هیچ تغییری روی داده ها اعمال نمی شود و فقط نوع گروه بندی نمودار تغییر می کند.

1. نمودار مربوطه را انتخاب کنید.

2. در تب Design، روی دستور Toggle Row/Column کلیک کنید.

3. سطرها و ستون ها تغییر خواهند کرد. در مثال ما، اطلاعات داده ها بر اساس ژانر گروه بندی می شوند و هر ستون نشان دهنده یک سال است.

تغییر نوع نمودار:

اگر فکر می کنید داده های شما در یک نوع نمودار خاص به خوبی نمایش داده نمی شوند، می توانید نوع نمودار خود را تغییر دهید. انجام آن بسیار ساده است. در مثال، ما سعی می کنیم نمودار خود را از حالت ستونی به حالت خطی تغییر دهیم.

1. در تب Design بر روی گزینه Change Chart Type کلیک کنید.

2. پنجره تغییر نوع نمودار ظاهر می شود. بر روی نوع جدید مورد نظر خود و همچنین نوع طرح مورد نظر خود کلیک کنید، سپس دکمه OK را فشار دهید. در مثال ما یک نمودار خطی را انتخاب می کنیم.

3. نمودار جدید به سادگی نمایش داده می شود. در مثالی که زدیم، نمودار خطی گزینه بهتری برای نشان دادن میزان فروش در طول زمان است.

تغییر موقعیت نمودار:

پس از رسم نمودار در اکسل، نمودار شما به عنوان یک شی در کاربرگ شما نمایش داده می شود. بدون هیچ مشکلی می توانید محل نمایش این نمودار را تغییر دهید. برای این کار می توانید مراحل زیر را طی کنید:

1. گرافیک مورد نظر برای تغییر موقعیت را انتخاب کنید.

2. در تب Design، روی دستور Move Graphic کلیک کنید.

3. پنجره تغییر موقعیت نمودار باز می شود. مکان مورد نظر را برای گرافیک انتخاب کنید. تصمیم گرفتیم نمودار را به صفحه دیگری منتقل کنیم. موضوعی که یک صفحه کار جدید ایجاد می کند.

4. روی OK کلیک کنید.

5. نمودار در صفحه مورد نظر نمایش داده می شود. در مثال ما، نمودار مطابق شکل زیر به صفحه کار جدید منتقل شده است.

داده های نمودار را به روز نگه دارید

به‌طور پیش‌فرض، اگر می‌خواهید پس از رسم نمودار در اکسل، داده‌ها را به سطرها و ستون‌های خود اضافه کنید، تغییرات اعمال شده در نمودار را مشاهده نخواهید کرد. برای حل این مشکل باید محدوده داده های خود را مشخص کنید. انجامش آسان است. روی نمودار کلیک کنید. این باعث می شود سلول های مورد نظر نمایش داده شوند. شما به سادگی می توانید با بزرگ کردن محدوده انتخاب شده در سلول ها (همانطور که در زیر نشان داده شده است) محدوده وسیع تری را به نمودار خود اعمال کنید.

اگر دائماً داده‌ها را اضافه می‌کنید، انجام بارها و بارها می‌تواند خسته‌کننده به نظر برسد. خوشبختانه راه ساده تری برای این کار وجود دارد. برای انجام این کار، به سادگی سلول های منبع داده خود را به قالب جدول تغییر دهید. سپس یک نمودار بر اساس جدول خود ایجاد کنید. بنابراین هر زمان که داده ها را به جدول اضافه می کنید، تغییرات مورد نیاز به طور خودکار روی نمودار اعمال می شود.

سوالات متداول کاربر در مورد ترسیم نمودار در اکسل

چند نوع نمودار را می‌توان در اکسل رسم کرد؟

در اکسل می توانید نمودارهای ستونی، نمودارهای خطی، نمودارهای دایره ای، نمودارهای میله ای، نمودارهای مساحت و نمودارهای سه بعدی مساحتی را ترسیم کنید.

ویژگی‌های اکسل نسبت به برنامه‌های دیگر برای رسم نمودار چیست؟

اکسل از نمودارهای مختلفی پشتیبانی می کند و می توانید تغییرات زیادی در آن ایجاد کنید.

به روز نگه داشتن نمودار در اکسل چگونه است؟

برای انجام این کار، به سادگی سلول های منبع داده خود را به قالب جدول تغییر دهید. سپس یک نمودار بر اساس جدول خود ایجاد کنید. بنابراین هر زمان که داده ها را به جدول اضافه می کنید، تغییرات لازم به طور خودکار در نمودار اعمال می شود.

امروزه اکسل به عنوان یک ابزار مفید برای ذخیره داده های گروه بندی شده برای انواع مشاغل و افراد شناخته می شود. علیرغم ظهور و رشد بسیاری از رقبا برای نرم افزار قدیمی ردموند، اکثر کاربران مدرن در دنیای فناوری راهی جز Excel برای ذخیره داده های جدولی، تجزیه و تحلیل و گرفتن نتیجه از آن نمی شناسند. Draw Chart در اکسل یکی از برنامه های مهمی است که نمای گرافیکی و مفهومی بیشتری از محتویات فایل اکسل به نمایش می گذارد.

فایل های اکسل یا به طور دقیق تر صفحات گسترده، برای به اشتراک گذاری و مدیریت داده ها بسیار مفید هستند. اما مهمتر از همه، خواندن و درک محتوای آنها و هدف سازنده فایل، مشکلات زیادی را به همراه دارد. در این میان جداول و نمودارها تصویری مفهومی از مطالب ارائه می دهند و با نگاه اول می توان به راحتی از داده های موجود در فایل معنا و نتیجه گیری مناسب استخراج کرد. در ادامه این مقاله زومیت از سری مقالات آموزش اکسل به نحوه رسم نمودار در اکسل با جزئیات اپلیکیشن و نحوه رسم نمودارهای مختلف می پردازیم.

لینک را کپی کنید

نمودار در اکسل چیست؟

همانطور که گفته شد، جداول و نمودارها به ایجاد یک جلوه بصری از داده های موجود در فایل اکسل کمک می کنند. اصطلاحات نمودار و نمودار معمولاً با هم و گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند. به طور کلی نمودار را می توان اساسی ترین روش برای نمایش بصری داده ها دانست که مقادیر داده ها را در یک بازه زمانی نمایش می دهد. نمودارها ساختار پیچیده تری دارند و مقایسه دو نوع داده را تا حدودی آسان تر می کنند.

کاربران معمولاً از نمودارها برای نمایش داده های مورد نظر به مدیران، مشتریان، اعضای تیم، اساتید و سایر مخاطبان استفاده می کنند تا یک نمای کلی سریع از نتایج یا پیشرفت یک موضوع ارائه دهند. با یک نمودار میله ای در اکسل، تمام داده های کمی را می توان به خوبی در یک جلوه بصری نمایش داد. رسم نمودار در اکسل آسان است. از آنجایی که داده‌هایی که در نمودار نمایش داده می‌شوند معمولاً در یک فایل نمودار قرار دارند، کاربران برای ترسیم و مدیریت نمودارها پیچیدگی زیادی نخواهند داشت. علاوه بر این، اکسل انواع جدول و نمودار پیش فرض را ارائه می دهد که برای انواع داده ها و مقایسه بین آنها استفاده می شود.

لینک را کپی کنید

استفاده از انواع نمودارها در اکسل

مجموعه عظیمی از نمودارها در اکسل برای کاربران در دسترس است. برای هر نوع داده، می توان از چندین نوع نمودار استفاده کرد. اما انتخاب بهترین گرافیک برای نشان دادن مهم ترین اثر محتوای مورد نظر شما مهمتر است. همیشه می توانید با افزودن جلوه های گرافیکی نمودار خود را جذاب تر و قابل درک تر کنید. اکسل 2016 پنج دسته اصلی را برای نمودارها و نمودارها ارائه می کند.

THE

لینک را کپی کنید

نمودارهای ستونی

۳۴۹۲ بازدید

آخرین به‌روزرسانی:
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

زمان مطالعه:
۳۳ دقیقه

چه برای استفاده سازمانی، آموزشی یا شخصی، امروزه تقریباً هر کسی می تواند از نرم افزار Microsoft Excel استفاده کند تا بتواند داده های خود را جمع آوری و یکپارچه کند. اگرچه صفحات گسترده به عنوان یک پلتفرم حیاتی برای مدیریت داده ها در نظر گرفته می شوند، اما معمولاً ساختار خشکی دارند و بینش، مشاهده روندها و اتصال همه داده ها را در یک نگاه ارائه نمی دهند. در چنین مواردی، رسم نمودار در اکسل می تواند رویکرد هوشمندانه تری باشد که به داده ها شکلی منظم و بصری می دهد و به شما امکان می دهد همه چیز را از بالا نگاه کنید.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی رسم نمودار در اکسل

برای مشاهده این ویدیو باید عضو باشید و وارد مجله فرادرس شوید.

در این مقاله طیف وسیعی از نمودارهای اکسل را به شما معرفی می کنیم و نحوه ترسیم هر کدام را در اکسل به شما آموزش می دهیم. همچنین اگر می خواهید نرم افزار اکسل را به صورت پایه یاد بگیرید می توانید از مطالب آموزشی اکسل مجله فرادرس یا فیلم های آموزشی اکسل فرادرس استفاده کنید. در عین حال برای جمع آوری داده از کاربران می توانید به مقاله ساخت فرم در اکسل نگاهی بیندازید و اگر می خواهید اصول فرمول نویسی در اکسل را یاد بگیرید کافیست به مقاله تهیه شده در این زمینه در مجله فرادرس مراجعه کنید.

نکات اساسی در مورد ترسیم نمودار در اکسل

یک نمودار ساده در نرم افزار مایکروسافت اکسل می تواند حاوی داده ها و اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به یک صفحه گسترده پر از اعداد باشد. همانطور که در زیر خواهید دید، رسم نمودار در اکسل بسیار آسان است و می توانید طیف گسترده ای از نمودارها و جداول را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. اگر مطمئن نیستید که کدام نمودار برای شما مناسب است، نمونه های مختلفی را در زیر برای شما آورده ایم. اما برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر می توانید از مقاله استفاده از انواع نمودار در اکسل استفاده کنید.

ایجاد نمودار در اکسل

برای ایجاد نمودار خطی در اکسل، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محدوده سلولی A1 تا D7 را انتخاب کنید.

2. در تب Insert نوار بالا، روی گروه نمودارها کلیک کنید و سپس به آیکون Line بروید.

3. حال گزینه ای به نام Line with Markers را انتخاب کنید.

نتیجه:

نکته: با کلیک بر روی عنوان نمودار می توانید عنوانی را برای نمودار وارد کنید. به عنوان مثال، ما به عنوان “جمعیت حیات وحش” حرکت کردیم.

تغییر نوع نمودار در اکسل

اکسل امکان تغییر نوع نمودار خود را در هر زمان و به آسانی ممکن ساخته است.

1. نمودار را انتخاب کنید.

2. در تب Design روی گروه Type کلیک کنید و سپس به گزینه Change Chart Type بروید.

3. در سمت چپ، روی Column کلیک کنید.

4. برای تغییر نوع نمودار از خط به ستون، روی OK کلیک کنید.

نتیجه:

سطرها و ستون ها را در نمودار در اکسل جایگزین کنید

اگر، مانند مثال ما، می خواهید حیوانات (به جای ماه) در محور افقی نمایش داده شوند، موارد زیر را انجام دهید:

1. نمودار را انتخاب کنید.

2. در تب Design، در نوار بالا و داخل گروه Data، روی گزینه Change Row/Column کلیک کنید.

نتیجه:

موقعیت راهنمای نمودار را در اکسل تنظیم کنید

برای جابجایی راهنمای گرافیکی (Legend) در اکسل و انتقال آن به سمت راست، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. نمودار را انتخاب کنید.

2. روی دکمه علامت مثبت (+) در سمت راست نمودار، روی فلش کنار راهنمای نمودار کلیک کنید و گزینه Right را انتخاب کنید.

نتیجه:

برچسب های داده

از برچسب های داده در اکسل می توان برای جلب توجه خوانندگان به یک مجموعه واحد از داده ها یا به نقاط مختلف داده استفاده کرد.

1. نمودار را انتخاب کنید.

2. روی یکی از نوارهای سبز رنگ کلیک کنید تا مجموعه داده ژوئن را انتخاب کنید (در مثال ما ژوئن).

3. کلید Ctrl را نگه دارید و سپس از کلیدهای جهت دار روی صفحه کلید خود برای انتخاب جمعیت دلفین ها در ماه ژوئن استفاده کنید.

4. روی دکمه علامت مثبت (+) در سمت راست نمودار کلیک کنید، سپس کادر کنار Data Labels را علامت بزنید.

نتیجه:

یک هیستوگرام (نمودار ستونی) در اکسل رسم کنید

نمودار میله ای برای مقایسه مقادیر مختلف در دسته های مختلف با استفاده از میله های عمودی استفاده می شود.

برای ایجاد هیستوگرام مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محدوده ای از سلول ها مانند A1 تا A7 را انتخاب کنید، کلید Ctrl را روی صفحه کلید خود نگه دارید و سپس محدوده دیگری مانند C1 تا D7 را انتخاب کنید.

2. در تب Insert و در گروه Charts، روی نماد Column کلیک کنید.

3. حالا گزینه Grouped column را انتخاب کنید.

نتیجه:

رسم نمودار خطی در اکسل

یک نمودار خطی برای نشان دادن روندها در طول زمان استفاده می شود. اگر برچسب‌های متنی، تاریخ‌های مختلف و همچنین برچسب‌های عددی در محور افقی خود دارید، می‌توانید نمودار خطی را انتخاب کنید. نمودار نقطه ای (یا نمودار XY) همچنین می تواند برای نمایش داده های علمی XY استفاده شود.

برای رسم نمودار خطی در اکسل مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محدوده سلولی A1 تا D7 را انتخاب کنید.

2. در تب Insert و در گروه Charts، روی نماد Line کلیک کنید.

3. گزینه Line with Markers را کلیک کنید.

نتیجه:

نکته: اگر فقط برچسب‌های عددی دارید، قبل از ترسیم نمودار خطی، سلول A1 را خالی کنید. با این کار، اکسل اعداد ستون A را به عنوان مجموعه ای از داده ها در نظر نمی گیرد و به طور خودکار این اعداد را در محور افقی قرار می دهد. پس از رسم نمودار می توانید کلمه سال را به دلخواه در سلول A1 وارد کنید.

حالا بیایید تا حد امکان سفارشی کردن نمودار خطی خود را شروع کنیم.

برای تغییر محدوده داده ها در نمودار، مراحل زیر را دنبال کنید:

4. نمودار خطی را انتخاب کنید.

5. در تب Design و در گروه Data، روی Select Data کلیک کنید.

6. تیک گزینه های Dolphins and Whales را بردارید و روی OK کلیک کنید.

نتیجه:

برای تغییر رنگ خط و نشانگرها به صورت زیر عمل می کنیم:

7. روی خط سمت راست کلیک کنید و روی گزینه Format Data Series کلیک کنید.

کادر Format Data Series ظاهر می شود.

8. روی نماد سطل رنگ کلیک کنید و رنگ خط را تغییر دهید.

9. روی Marker کلیک کنید و رنگ داخل و لبه های نشانگرها را تغییر دهید.

نتیجه:

برای افزودن خط روند، مراحل زیر را دنبال کنید:

ده نمودار خط را انتخاب کنید.

11. روی دکمه علامت مثبت (+) در سمت راست نمودار کلیک کنید، سپس روی فلش کنار Trendline کلیک کنید، سپس گزینه های بیشتر را انتخاب کنید.

صفحه Format Trendline ظاهر می شود.

12. یک نوع روند/رگرسیون را انتخاب کنید، سپس روی Linear کلیک کنید.

13. اعداد را برای دوره های زمانی که باید در برآورد خود لحاظ کنید، تعیین کنید. عدد 2 را در کادر انتقال وارد کنید.

نتیجه:

برای تغییر نوع محور به Date Axis مراحل زیر را دنبال کنید:

14. روی محور افقی کلیک راست کرده و Format Axis را انتخاب کنید.

صفحه Format Axis ظاهر می شود.

15. بر روی محور تاریخ کلیک کنید.

نتیجه:

در نهایت، خط روند در نمودار خط مثال ما پیش بینی می کند که تا سال 2024 حدود 250 خرس خواهیم داشت.

برای آشنایی بیشتر با رسم نمودار خطی در اکسل می توانید مقاله منتشر شده در این باره در مجله فرادرس با عنوان رسم نمودار خطی در اکسل را مطالعه نمایید.

معرفی مجموعه ویدیوهای آموزشی اکسل

اکسل در حال حاضر یکی از محبوب ترین ابزارها برای مدیریت داده ها و مدیریت صفحات گسترده است و فرادرس در مجموعه ای که شامل حداقل 74 ساعت فیلم آموزشی است، هر آنچه را که هنگام کار با این ابزار مفید باید بدانید، آموزش داده است. در مجموعه ویدیوهای آموزش فوق برنامه اکسل، دروس مختلفی با عناوین مختلف مانند «آموزش اکسل 2016»، «آموزش داشبوردهای مدیریت اکسل»، «آموزش توابع و فرمول نویسی اکسل»، «آموزش نمودار اکسل»، «آموزش پیاده سازی هوش تجاری اکسل»، «آموزش پیاده سازی هوش تجاری اکسل»، «آموزش پیاده سازی هوش تجاری اکسل»، «آموزش پیاده سازی هوش تجاری اکسل»، «آموزش پیاده سازی هوش تجاری اکسل»، «آموزش پیاده سازی هوش تجاری اکسل»، «آموزش برای همه کاربران اینتروکس» را پیدا خواهید کرد.

نمودار پای یا نمودار پای را در اکسل رسم کنید

نمودار دایره ای یا نمودار دایره ای برای نشان دادن سهم هر مقدار (یا برش) در یک کل بزرگتر (یا نمودار دایره ای) استفاده می شود. این نمودارها همیشه از یک مجموعه داده استفاده می کنند. برای ایجاد نمودار دایره ای بر اساس مجموعه داده های نمونه ای که از سال 2017 داریم، مراحل را به ترتیب زیر دنبال می کنیم:

1. محدوده سلولی A1 تا D2 را انتخاب کنید.

2. در تب Insert و در گروه Charts، روی نماد Pie کلیک کنید.

3. حالا دوباره روی Pie کلیک کنید.

نتیجه:

4. روی نمودار دایره ای کلیک کنید تا کل نمودار انتخاب شود. با کلیک بر روی یکی از برش ها می توانید آن را از مرکز دور کنید.

نتیجه:

نکته: فقط اگر برچسب عددی دارید، قبل از ایجاد نمودار دایره ای، سلول A1 را خالی بگذارید. با انجام این کار، اکسل اعداد ستون A را به عنوان یک مجموعه داده شناسایی نمی کند و به طور خودکار نمودار صحیح را تشکیل می دهد. پس از ایجاد نمودار، می توانید متن “سال” را به دلخواه در سلول A1 وارد کنید.

بیایید یک نمودار دایره ای جذاب دیگر بسازیم.

5. محدوده سلولی A1 تا D1 را انتخاب کنید، کلید Ctrl را روی صفحه کلید نگه دارید و همچنین محدوده A3 تا D3 را انتخاب کنید.

6. با تکرار مراحل 2 و 3 نمودار دایره ای ایجاد کنید.

7. روی راهنمای نقشه در پایین کلیک کنید و دکمه Delete را فشار دهید.

8. نمودار دایره ای را انتخاب کنید.

9. روی دکمه مثبت (+) در سمت راست نمودار کلیک کنید و کادر کنار برچسب داده ها را علامت بزنید.

ده روی نماد مداد در سمت راست نمودار بکشید و رنگ غالب نمودار دایره ای را تغییر دهید.

فیلم‌های آموزشی مرتبط

نتیجه:

11. روی گرافیک فوتر سمت راست کلیک کنید و به Format Data Labels بروید.

12. گزینه Category Name را علامت بزنید، تیک Value را بردارید، تیک Percentage را بزنید و در نهایت روی Center کلیک کنید.

نتیجه:

نکته: برای تغییر اندازه فونت و رنگ برچسب های داده ها، روی آنها کلیک کنید و به گزینه Font بروید.

مطالب پیشنهادی مطالعه:

یک نمودار میله ای در اکسل رسم کنید

نمودار میله ای در واقع نسخه افقی نمودار ستونی است. هنگامی که نیاز به دسترسی به نمودار میله ای در اکسل دارید، برچسب های متنی طولانی دارید.

برای ایجاد نمودار میله ای در اکسل مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محدوده ای از سلول ها، به عنوان مثال A1 تا B6 را انتخاب کنید.

2. در تب Insert و در گروه Charts، روی نماد Column کلیک کنید.

3. حالا به گزینه Grouped Bar بروید.

نتیجه:

مورد پیشنهادی:

نمودار مساحت (نمودار مساحت) در اکسل

نمودار ناحیه ای نوعی نمودار خطی است که در آن مناطق رنگی زیر خطوط آن مشاهده می شود. با نمودارهای منطقه انباشته، سهم هر مقدار در یک مجموعه را می توان در طول زمان نمایش داد.

برای ایجاد نمودار مساحتی، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محدوده سلولی A1 تا D7 را انتخاب کنید.

2. در تب Insert و در گروه Charts، روی نماد Line کلیک کنید.

3. بر روی گزینه Area کلیک کنید.

نتیجه:

در این مثال، برخی از مناطق با هم همپوشانی دارند.

4. برای اینکه نمودار به این شکل باشد، زیرگروه نمودار را به Stacked Zone (گزینه کنار Zone) تغییر دهید.

نتیجه:

رسم نمودار پراکندگی در اکسل

نمودار نقطه ای یا نمودار XY برای نمایش اطلاعات علمی X و Y استفاده می شود. نمودارهای نقطه ای معمولاً زمانی مؤثر در نظر گرفته می شوند که بین متغیرهای X و Y همبستگی وجود داشته باشد.

نمودار نقطه ای فقط با برچسب

برای اینکه بفهمیم آیا یک نرخ مبادله اساسی بین فاکتور X (در مثال ما، حقوق یک نفر) و عامل Y (قیمت ماشین آنها) وجود دارد، مراحل زیر را طی می کنیم:

1. محدوده سلول های A1 تا B10 را انتخاب می کنیم.

2. در تب Insert و در گروه Charts به آیکون Scatter می رویم.

3. روی گزینه Scatter کلیک می کنیم.

نتیجه:

توجه: خط روند را اضافه کردیم تا بتوانیم همبستگی بین این دو متغیر را به وضوح ببینیم.

یک نمودار نقطه ای در اکسل با خطوط مستقیم رسم کنید

برای رسم نمودار نقطه ای با خطوط مستقیم، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محدوده سلولی A1 تا D22 را انتخاب کنید.

2. در تب Insert و در گروه Charts، روی نماد Scatter کلیک کنید.

3. به گزینه Scatter with Straight Lines دسترسی پیدا کنید.

توجه: همچنین می توانید زیر شاخه Scatter with Smooth Lines را بررسی کنید.

نتیجه:

مدیریت سری داده ها در نمودارهای اکسل

سطر یا ستونی از اعداد درون نمودار شما «سری داده» نامیده می شود. هر نمودار می تواند یک یا چند مجموعه داده داشته باشد.

برای ایجاد هیستوگرام مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محدوده سلولی مانند A1 تا A7 را انتخاب کنید.

2. در تب Insert و در گروه Charts، روی نماد Column کلیک کنید.

3. حالا گزینه Grouped column را انتخاب کنید.

نتیجه:

یک مجموعه داده را انتخاب کنید

برای باز کردن گفتگوی انتخاب منبع داده و انتخاب مجموعه داده‌های خود، این مراحل را دنبال کنید:

1. نمودار را انتخاب کنید و روی آن کلیک راست کنید. سپس به گزینه Select Data بروید.

اکنون کادر Select Data Source باز خواهد شد.

2. در مثال ما، سه مجموعه داده (خرس، دلفین و نهنگ) در سمت چپ و برچسب های محور افقی (ژانویه، فوریه، مارس، آوریل، می، ژوئن) در سمت راست قرار دارند.

ردیف ها و ستون ها را ویرایش کنید

اگر روی گزینه Switch row/column کلیک کنید، سطرها و ستون ها با هم عوض می شوند، بنابراین شش مجموعه داده (ژانویه، فوریه، مارس، آوریل، می، ژوئن) و سه برچسب محور افقی (خرس، دلفین و نهنگ) خواهید داشت.

نتیجه:

اضافه کردن، ویرایش، حذف و انتقال

کادر انتخاب منبع داده که کمی پیشتر به آن پرداختیم می‌تواند برای افزودن، ویرایش، حذف و جابجایی مجموعه‌های داده استفاده شود، اما راه سریع‌تری وجود دارد:

1. نمودار را انتخاب کنید.

2. فاصله صفحات را خیلی راحت تغییر دهید.

نتیجه:

نمودار محوری در اکسل

بیشتر نمودارها دو محور دارند: یک محور افقی (یا محور X) و یک محور عمودی (یا محور Y). در این قسمت از مقاله ترسیم نمودار در اکسل نحوه تغییر نوع محور، اضافه کردن عنوان به محورها و تغییر مقیاس محور عمودی به شما آموزش داده می شود. ابتدا باید یک نمودار ستونی ساده برای این کار ایجاد کنیم:

1. محدوده ای از سلول ها مانند A1 تا B7 را انتخاب کنید.

2. در تب Insert و در گروه Charts، روی نماد Column کلیک کنید.

3. حالا گزینه Grouped column را انتخاب کنید.

نتیجه:

نمودار نوع محور (نوع محور) در اکسل

طبق مثال ما، اکسل تاریخ بین 2018/08/24 و 2018/09/01 را نمایش می دهد. برای حذف این تاریخ ها، نوع محور را از محور تاریخ به محور متن تغییر می دهیم.

1. بر روی محور افقی کلیک راست کرده و سپس به گزینه Format Axis بروید.

کادر Format Axis باز خواهد شد.

2. اکنون روی Text Axis کلیک کنید.

نتیجه:

نمودار عناوین محورها (عناوین محورها) در اکسل

برای اضافه کردن یک محور عمودی، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. نمودار را انتخاب کنید.

2. روی دکمه مثبت (+) در سمت راست نمودار کلیک کنید، روی فلش کنار عناوین محور کلیک کنید و روی علامت تیک کنار Primary Vertical کلیک کنید.

3. حالا یک عنوان برای محور عمودی وارد کنید. به عنوان مثال ما از اصطلاح بازدیدکنندگان استفاده کردیم.

نتیجه:

نمودار مقیاس محوری (مقیاس محوری) در اکسل

هنگام ترسیم نمودار در اکسل، این برنامه به طور پیش فرض مقادیر روی محور عمودی را تعیین می کند. برای تغییر این مقادیر، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. روی محور عمودی کلیک راست کرده و به Format Axis بروید.

اکنون کادر Format Axis باز است.

2. حداکثر را روی 10000 تنظیم کنید.

3. واحد اصلی را روی 2000 قرار دهید.

نتیجه:

ورق نمودار در اکسل

تا کنون در مقاله ترسیم نمودار در اکسل، ما فقط به نمودارهایی که در همان برگه حاوی داده های منبع قرار گرفته اند نگاه کرده ایم. اما امکان انتقال نمودار به یک صفحه جداگانه که فقط شامل همان نمودار است و در واقع دارای یک “برگ نمودار” است نیز وجود دارد.

برای انتقال نمودار به صفحه نمودار، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. نمودار را انتخاب کنید.

2. در تب Design، در گروه Location، روی Move Graphic کلیک کنید.

اکنون کادر Move Chart باز خواهد شد.

3. بر روی گزینه New Sheet کلیک کنید و یک نام برای برگه جدید خود انتخاب کنید.

4. بر روی گزینه OK کلیک کنید.

نتیجه:

توجه: مراحل بالا را تکرار کنید تا نمودار را به همان صفحه ای که میزبان داده های منبع است برگردانید. اما به جای انتخاب New Sheet در مرحله سوم، روی Object in کلیک کنید.

نمودار روند در اکسل

در این قسمت از مقاله ترسیم نمودار در اکسل، نحوه اضافه کردن خط روند به نمودار را یاد می گیرید.

1. نمودار را انتخاب کنید.

2. روی دکمه علامت مثبت (+) در سمت راست نمودار کلیک کنید، روی فلش کنار Trendline کلیک کنید، سپس به گزینه های بیشتر بروید.

اکنون کادر Format Trendline باز می شود.

3. نوع روند/رگرسیون (Trend/Regression) را انتخاب کنید. بر روی گزینه Linear کلیک کنید.

4. تعداد بازه هایی را که می خواهید در پیش بینی خود لحاظ کنید را مشخص کنید. در این مثال در کادر Forward عدد 3 را وارد می کنیم.

5. دو گزینه Show equation on chart و Show R-squared value on chart را علامت بزنید.

نتیجه:

نوارهای خطا

در این مثال، نحوه اضافه کردن نوار خطا به نمودارهای اکسل را یاد خواهید گرفت:

1. نمودار را انتخاب کنید.

2. روی دکمه علامت مثبت (+) در سمت راست نمودار کلیک کنید، روی فلش کنار نوارهای خطا کلیک کنید و سپس به گزینه های بیشتر بروید.

متوجه خواهید شد که می توانید نوارهای خطا را با میانبرها و با استفاده از خطای استاندارد نشان دهید.

اکنون کادر Format Error Bars باز خواهد شد.

3. یک جهت را انتخاب کنید و روی Both کلیک کنید.

4. یک سبک پایانی را انتخاب کنید و روی Cap کلیک کنید.

5. روی Fixed Value کلیک کنید و عدد 10 را وارد کنید.

نتیجه:

توجه: اگر نوارهای خطا را به نمودار پراکنده اضافه کنید، اکسل نیز نوارهای خطای افقی را به نمودار اضافه می کند. در این مثال نوارهای خطای مورد نظر حذف شده اند. نوار خطای عمودی در محدوده 1 فروش 10 تا 30 محصول را پیش بینی می کند، نوار خطای عمودی در محدوده 2 فروش 22 تا 42 محصول و غیره را پیش بینی می کند.

ایجاد نمودار Sparklines در اکسل

Sparklines یک نمودار ویژه در اکسل است که فقط در یک سلول قرار می گیرد. این نمودار یک گزینه عالی برای نمایش روندها است.

نحوه ساخت Sparklines

برای نصب Sparkline مراحل زیر را دنبال کنید:

1. سلول هایی را انتخاب کنید که می خواهید نمودار sparkline ظاهر شود. در این مثال از محدوده G2 به G4 عبور می کنیم.

2. در تب Insert، در گروه Sparklines، روی Line کلیک کنید.

3. روی کادر Dara Range کلیک کنید و محدوده B2 تا F4 را انتخاب کنید.

4. بر روی گزینه OK کلیک کنید.

نتیجه:

5. حالا مقدار سلول F2 را به 1186 تغییر می دهیم.

نتیجه:

سلول به طور خودکار sparkline را به روز می کند.

سفارشی کردن Sparklines

برای سفارشی کردن Sparklines، باید این مراحل را دنبال کنید:

1. Sparklines را انتخاب کنید.

2. در تب Design و در گروه Show، گزینه های Top Point و Bottom Point را علامت بزنید.

نتیجه:

نکته: برای بزرگ کردن نمودار sparkline، به سادگی ارتفاع سطرها و عرض ستون های حاوی سلول های نمودار sparkline را تغییر دهید.

3. در تب Design، در گروه Style، یکی از پروفایل های بصری مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

نتیجه:

توجه: نقاط بالایی به رنگ سبز و نقاط پایینی با رنگ قرمز نمایش داده می شوند.

برای حذف نمودار sparkline، مراحل زیر را دنبال کنید:

4. یک یا چند خط جرقه را انتخاب کنید.

5. در تب Design و در گروه Group، روی Clear کلیک کنید.

مقایسه Sparklines

به طور پیش‌فرض، هر جرقه‌خط مقیاس عمودی خود را دارد. حداکثر مقدار در بالای سلول نمایش داده می شود. حداقل مقدار نیز در پایین سلول است.

برای مقایسه خطوط جرقه، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. Sparklines را انتخاب کنید.

2. در تب Design و در گروه Type، به Column بروید.

نتیجه:

توجه: همه نوارهای سبز دارای ارتفاع یکسان هستند، اما حداکثر مقادیر (در B2، E3 و F4) متفاوت است.

3. Sparklines را انتخاب کنید.

4. در تب Design، در گروه Group، روی Axis کلیک کنید.

5. در قسمت گزینه های حداقل مقدار محور عمودی و گزینه های حداکثر مقدار محور عمودی، گزینه Same را برای همه خطوط جرقه انتخاب کنید.

نتیجه:

توجه: اکنون می توانید به وضوح ببینید که یک مقدار بسیار بالاتر از مقادیر دیگر است.

جدول ترکیبی

نمودار ترکیبی نموداری است که یک یا چند نوع نمودار را در یک نمودار ترکیب می کند. برای رسم نمودار در اکسل مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محدوده ای از سلول ها را انتخاب کنید، مانند A1 تا C13 در مثال ما.

2. در تب Insert و در گروه Charts، روی نماد Combo کلیک کنید.

3. روی گزینه Create a custom combo chart کلیک کنید.

حالا پنجره Insert Chart باز می شود.

4. برای مجموعه داده نمونه ما به نام روزهای بارانی، ستون خوشه ای را انتخاب می کنیم.

5. برای مجموعه داده نمونه ما به نام سود، به نمودار خطی برویم.

6. مجموعه داده سود را در محور ثانویه قرار می دهیم.

7. روی OK کلیک می کنیم.

نتیجه:

یک نمودار گیج در اکسل رسم کنید

نمودار میله ای (یا نمودار سرعت سنج) نمودارهای دونات و دایره ای را در یک نمودار واحد ترکیب می کند.

برای ترسیم این نمودار در اکسل مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محدوده H2 تا I6 را انتخاب کنید.

فیلم‌های آموزشی مرتبط

توجه: مجموعه داده Donut شامل 4 نقطه داده و مجموعه داده Pie شامل 3 نقطه داده است.

2. در تب Insert و در گروه Charts، روی نماد Combo کلیک کنید.

3. گزینه Create a custom combo chart را انتخاب کنید.

اکنون کادر Insert Chart باز می شود.

4. برای مجموعه داده Donut، گزینه Donut را انتخاب کنید که چهارمین گزینه در زیر Pie است.

5. برای مجموعه داده Pie، گزینه Pie را انتخاب کنید.

6. مجموعه پا را روی شفت ثانویه قرار دهید.

7. دکمه OK را فشار دهید.

8. عنوان نمودار و راهنمای آن را حذف کنید.

9. نمودار را انتخاب کنید. در تب Format، در گروه Current Selection، سری داده Pie را انتخاب کنید.

ده در تب Format و در گروه Current Selection بر روی Format Selection کلیک کنید و زاویه اولین برش را به 270 درجه تغییر دهید.

11. کلید Ctrl را روی صفحه کلید نگه دارید و با استفاده از کلیدهای جهت دار راست و چپ (← و →) یک نقطه داده را انتخاب کنید. در تب Format، در گروه Shape Style، گزینه Shape Fill را برای هر نقطه تغییر دهید. نقطه 1 را روی No Fill، نقطه 2 را روی Black و نقطه 3 را دوباره روی No Fill قرار می دهیم.

نتیجه:

12. مراحل 9 تا 11 را برای سری داده های دونات تکرار کنید. نقطه 1 = قرمز، نقطه 2 = زرد، نقطه 3 = سبز و نقطه 4 = بدون پر کردن.

نتیجه:

13. نمودار را انتخاب کنید. در تب Format و در گروه Current Selection به گزینه Chart Area بروید. در گروه Shape Style، Shape Fill را به No Fill و Shape Outline را به No Outline تغییر دهید.

14. از دکمه Spin برای تغییر مقدار سلول I3 از 75 به 76 استفاده کنید. نمودار دایره ای تبدیل به یک تکه شفاف 76 نقطه، یک تکه سیاه با 1 نقطه (سوزن) و یک تکه شفاف دیگر با 123 امتیاز (با کم کردن 1 و 76 از 200 به دست می آید). فرمول موجود در سلول I5 تضمین می کند که مجموع 3 برش برابر با 200 است.

معرفی آموزش تصویری رسم نمودارهای پیشرفته در اکسل

یکی از مهم ترین و راحت ترین راه های ارائه داده ها به صورت کاملا قابل درک و ملموس، رسم نمودار در اکسل است و نرم افزار مایکروسافت ابزارهای مختلفی را برای پیاده سازی نمودارها به بهترین شکل در اختیار شما قرار داده است. این ویدیوها به صورت 9 درس ارائه شده و از این درس ها می توان در مدیریت داشبوردهای مختلف استفاده کرد.

در درس اول با روش های مختلف ادغام داده ها در نمودار و ایجاد محدوده پویا آشنا خواهید شد. درس دوم به ابزارهای ListBox، Scrollbar، Checkbox و Option Button اختصاص دارد. درس سوم نمودار گاج را در سطح ساده و پیشرفته آموزش می دهد. در درس چهارم به نمودار دایره ای پیشرفته می پردازیم و در درس های پنجم تا نهم نیز می توانید انتظار داشته باشید که چگونه نمودارهای مختلف مانند نمودار هدف و نمودار گانت را یاد بگیرید.

برای تماشای ویدیوهای نحوه رسم نمودارهای پیشرفته در اکسل اینجا را کلیک کنید.

رسم نمودار دماسنج در اکسل

در این قسمت از مقاله نحوه رسم نمودار در اکسل با نحوه ساخت نمودار دماسنج آشنا می شوید. نمودار دماسنج به شما نشان می دهد که چقدر به هدف خود نزدیک شده اید.

برای رسم نمودار دماسنج مراحل زیر را دنبال کنید:

1. سلول B16 را انتخاب کنید.

توجه: سلول های مجاور باید خالی باشند.

2. در Insert bin و در گروه Charts به نماد Column بروید.

3. گزینه Grouped column را کلیک کنید.

نتیجه:

اکنون نمودار را تا حد امکان سفارشی می کنیم.

4. عنوان نمودار و محور افقی را حذف کنید.

5. بر روی نوار آبی رنگ راست کلیک کنید، Format Data Series را انتخاب کنید و عرض شکاف را روی 0 درصد قرار دهید.

6. عرض نمودار را تغییر دهید.

7. روی درصدها در نمودار کلیک راست کنید، گزینه Axis Format را فشار دهید، حداقل را روی 0 و حداکثر را روی 1 قرار دهید. سپس نوع نماد اصلی را روی Outer قرار دهید.

نتیجه:

یک نمودار گانت در اکسل رسم کنید

نرم افزار اکسل مایکروسافت اجازه ترسیم نمودار گانت را نمی دهد، اما می توانید به راحتی با سفارشی کردن نمودارهای میله ای، نمودار گانت ایجاد کنید.

برای ایجاد چنین نموداری مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محدوده سلولی A3 تا C11 را انتخاب کنید.

2. در تب Insert و در گروه Charts، روی نماد Column کلیک کنید.

3. به گزینه Stacked Bar بروید.

نتیجه:

4. با کلیک بر روی عنوان نمودار، عنوانی را برای نمودار وارد کنید. مثلا به سراغ عنوان ساختن خانه یا ساختن خانه می رویم.

5. بر روی راهنمای گرافیکی در پایین کلیک کرده و دکمه Delete را فشار دهید.

6. وظایف (ریختن پایه ها، دیوارهای ساختمان و غیره) به ترتیب معکوس نمایش داده می شوند. روی وظایف موجود در نمودار راست کلیک کنید، روی Format Axis کلیک کنید و گزینه Categories in reverse order را علامت بزنید.

نتیجه:

7. روی نوارهای آبی کلیک راست کنید، سپس به Data Series Format، Fill and Line icon، گزینه Fill و No Fill بروید.

8. تاریخ ها و زمان ها به صورت اعداد در اکسل ذخیره می شوند و به عنوان تعداد روزهای پس از اولین روز سال 1900 نمایش داده می شوند. بنابراین تاریخ 1 ژانویه 2017 (شروع) برابر با 42887 و تاریخ 15 ژوئیه 2017 (پایان) نیز برابر با 42931 است. در نمودار A را راست کلیک کرده و در نمودار به Respect، روی Maxxiives کلیک کرده و روی حداکثر 4 کلیک کنید. ly 2887 و 42931. واحد اصلی را روی 7 قرار دهید.

نتیجه:

توجه داشته باشید که طبق مثال ما می توان کارهای لوله کشی و برق را به صورت همزمان و موازی انجام داد.

برای آشنایی بیشتر با رسم نمودار خطی در اکسل می توانید مقاله منتشر شده در این باره در مجله فرادرس با عنوان رسم نمودار گانت در اکسل را مطالعه کنید.

رسم نمودار پارتو در اکسل

در این قسمت از مقاله ایجاد نمودار در اکسل با نحوه رسم نمودار پارتو آشنا می شوید. بر اساس قانون پارتو، در بیشتر رویدادها، حدود 80 درصد از اثرات ناشی از 20 درصد از علل است. در این مثال می بینیم که تقریباً 80 درصد از شکایات از 20 درصد انواع شکایات است.

برای ترسیم نمودار پارتو در مایکروسافت اکسل، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محدوده سلولی A3 تا B13 را انتخاب کنید.

2. در تب Insert و در گروه Charts به نماد Histogram بروید.

3. حال بر روی گزینه Pareto کلیک کنید.

نتیجه:

نکته: در نمودار پارتو، نمودارهای ستونی و خطی با هم ترکیب شده اند.

4. عنوانی را برای نمودار وارد کنید.

5. روی دکمه علامت مثبت (+) در سمت راست نمودار کلیک کنید و گزینه کنار برچسب داده ها را علامت بزنید.

نتیجه:

برای آشنایی بیشتر با رسم نمودار خطی در اکسل می توانید مقاله منتشر شده در مجله فرادرس با عنوان ترسیم نمودار پارتو در اکسل را مطالعه کنید.

منابع:

Excel Easy

شایان ضیایی (+)

شایان ضیایی دانش‌آموخته مترجمی زبان است. فعالیت‌های کاری او در حوزه تکنولوژی، ویدیوگیم و دانش بوده و در حال حاضر گستره متنوعی از مقالات مجله فرادرس را می‌نویسد.

مطالب مرتبط

برچسب‌ها

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا