چطور با ارز دیجیتال کار کنیم

این روزها کمتر کسی نام ارزهای دیجیتال را شنیده است. بازار ارزهای دیجیتال فرصت های زیادی را برای سرمایه گذاران و معامله گران ایجاد کرده است. ارز دیجیتال مفهومی نسبتاً جدید است و مفاهیم گسترده و عمیقی پیرامون آن شکل گرفته است. برای حضور در این بازار و استفاده از فرصت های آن باید مفاهیم اولیه و مقدماتی آن را شناخت. اگرچه آموزش ارز دیجیتال به دلیل پیچیدگی و مقیاس آن کار دشواری است، اما هدف ما در این مقاله آموزش صفر تا صد ارز دیجیتال به ساده ترین شکل ممکن است. در این مقاله علاوه بر توضیح مفاهیمی مانند «ارز رمزنگاری»، «بلاک چین»، «قرارداد هوشمند»، «ماینینگ» و «استکینگ»، نحوه معامله و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را توضیح خواهیم داد. با مطالعه این مقاله به طور کامل فرآیند خرید و فروش ارز دیجیتال را درک خواهید کرد.

آموزش ارز دیجیتال

به هر شکل پولی که در فضای الکترونیکی و دیجیتالی ایجاد می شود و می تواند به دیگران منتقل شود «ارز دیجیتال» نامیده می شود. ارز دیجیتال عملکردی مشابه ارزهای فیات رایج دارد و می توان از آن برای پرداخت هزینه خرید کالا یا خدمات استفاده کرد. مهمترین ویژگی ارز دیجیتال سرعت بالای تراکنش های بین المللی با استفاده از آن است.

یکی دیگر از ویژگی های ارز دیجیتال ماهیت «غیرمتمرکز» آن است. ارزهای رایج مانند دلار و ریال توسط بانک مرکزی هر کشور تولید و توزیع می شود، بنابراین سیستم آنها کاملاً متمرکز است. اما ارزهای دیجیتال می توانند متمرکز و غیرمتمرکز باشند. در یک دولت متمرکز، دولت یا یک سازمان مسئول تولید و توزیع ارزهای دیجیتال است، اما در حالت غیرمتمرکز، این کار توسط همه اعضای حاضر در سیستم انجام می شود.

ارز دیجیتال، بر خلاف پول معمولی که ارزش های مادی را انتقال می دهد، می تواند برای ذخیره و انتقال ارزش های دیگر استفاده شود. به عنوان مثال، ارز دیجیتال می تواند نشان دهنده مالکیت یک اثر هنری یا در بازی های رایانه ای، طول عمر یک بازیکن باشد.

انواع ارز دیجیتال

پس از آموزش در مورد ارز دیجیتال و تعریف آن، نوبت به بررسی انواع آن می رسد. ارز دیجیتال اصطلاحی است که به هر نوع ارز ایجاد شده در فضای دیجیتال اطلاق می شود. به طور کلی و بسته به ویژگی ها و فناوری های مورد استفاده، ارز دیجیتال به سه دسته زیر طبقه بندی می شود.

R Mazarzha: این دسته از ارزهای دیجیتال با استفاده از “فناوری رمزگذاری” ایجاد و ایمن می شوند. اکثر ارزهای دیجیتال این دسته غیرمتمرکز هستند و توسط اعضای شبکه شرکت کننده در سراسر جهان مدیریت می شوند.

ارزهای مجازی : این نوع ارزهای دیجیتال توسط شرکت ها و سازمان های خصوصی ایجاد می شوند و قانون خاصی در مورد آنها اعمال نمی شود. ارزهای مورد استفاده در بازی ها نوعی ارز مجازی هستند. این ارزها کاملا متمرکز هستند و توسط پروتکل بازی ایجاد و توزیع می شوند.

ارزهای بانک مرکزی : بانک های مرکزی هر کشور قادر به تولید ارزهای دیجیتال به صورت متمرکز هستند. این ارزها می توانند مکمل یا جایگزین ارز فیزیکی باشند.

همانطور که گفته شد، ارزهای دیجیتال یکی از سه نوع پول دیجیتال موجود هستند. اما آنچه معمولاً به آن ارز دیجیتال می گویند، این دسته از ارزهای رمزپایه است. بنابراین اکنون در این متن از این دو مفهوم برای آموزش ارز دیجیتال به جای یکدیگر استفاده خواهیم کرد.

ارز رمزنگاری شده چیست؟

“Cryptocurrency” (Cryptocurrency) نوعی ارز دیجیتال است که امکان ایجاد، انتقال و تایید تراکنش های مالی را به صورت غیرمتمرکز و ایمن با استفاده از فناوری های مختلف فراهم می کند. مهمترین ویژگی ارز دیجیتال یا ارز دیجیتال غیرمتمرکز بودن آن است، به این معنی که مالکیت آن در اختیار هیچ شخص یا سازمانی نیست.

تمرکززدایی ارزهای رمزنگاری شده آنها را از خاموش شدن سیستم و تغییر داده ها در امان نگه می دارد. در سیستم های متمرکز مانند بانک ها، اطلاعات در سرورهای مرکزی ذخیره می شود. اگر این سرورها آسیب ببینند، اطلاعات ممکن است به طور کامل از بین بروند. علاوه بر این، در صورت هک شدن این سرورها، می توان اطلاعات آن را به طور کامل تغییر داد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم ارزهای دیجیتال امنیت آنهاست. اطلاعات نوشته شده در پایگاه داده ارزهای رمزنگاری شده به هیچ وجه قابل تغییر نیستند و برای هک آن منابع مالی و فناوری اطلاعات زیادی مورد نیاز است. بخشی از امنیت ارزهای دیجیتال، تمرکززدایی آنهاست. زیرا این ویژگی به سیستم اجازه می دهد در صورت آسیب رسیدن به اندام به کار خود ادامه دهد.

فناوری‌های رمزنگاری و «توابع هش» از جمله فناوری‌هایی هستند که اجماع را در میان اعضای شبکه غیرمتمرکز ممکن کرده‌اند. با استفاده از این فناوری ها، کاربران می توانند بدون حضور واسطه هایی مانند بانک ها، ارز دیجیتال را به دیگران انتقال دهند. علاوه بر این، این فناوری‌ها امکان تایید و تایید تراکنش‌ها را بدون حضور ناظر خارجی سیستم فراهم می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال و ارزهای رمزنگاری شده، توصیه می شود مطالب زیر را مطالعه کنید.

کاغذ سفید چیست؟

“White paper” یا “White paper” یک سند اطلاعاتی است که توسط شرکت ها و سازمان ها برای برجسته کردن ویژگی های محصولات و خدمات آن شرکت ارائه می شود. کاغذ سفید همچنین برای اطلاع رسانی قوانین مدیریت، سیاست ها و عملکرد سیستم استفاده می شود. هر پروژه در حوزه ارزهای رمزنگاری شده با ارائه یک کاغذ سفید، اهداف، سیاست ها، نقشه راه، مدیران و سرمایه گذاران خود را به اطلاع کاربران می رساند.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین پایگاه داده ای است که برای ثبت تراکنش های ارز دیجیتال استفاده می شود. این پایگاه داده دارای ویژگی های خاصی است که آن را از سایر پایگاه های داده متمایز می کند. مهمترین ویژگی بلاک چین این است که داده های آن به هیچ وجه قابل تغییر یا حذف نیستند.

هر فردی در شبکه ارزهای دیجیتال می تواند اطلاعات جدیدی را وارد بلاک چین کند، اما برای انجام این کار، باید شرایط خاصی را داشته باشد. شرط اول این است که اعضای شبکه در هر زمانی نتوانند تراکنش های درون شبکه را ثبت کنند. به عبارت دیگر، تنها یک نفر در یک زمان می تواند تراکنش ها را در شبکه ثبت کند. انتخاب کاربر برای افزودن اطلاعات به شبکه به صورت تصادفی و توسط الگوریتم ها انجام می شود.

شرط دوم این است که شبکه از کاربران بخواهد برای اطمینان از فعالیت کافی پول خرج کنند. اگر کاربر کار خود را به درستی انجام ندهد، پول خرج شده به هدر خواهد رفت. در غیر این صورت، شبکه به کاربر صادق پاداش می دهد. این مدل تجاری از جریمه ها و پاداش ها، کاربران را تشویق می کند که صادقانه عمل کنند.

اگر کاربر انتخاب کند که داده‌ها را به شبکه اضافه کند، بدون در نظر گرفتن هزینه، شبکه را خراب می‌کند، بلاک چین همچنان می‌تواند به کار خود ادامه دهد. از آنجایی که شبکه ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، اطلاعات شبکه برای همه اعضا در دسترس است. بنابراین هر زمان که کاربری بخواهد اطلاعات جدیدی به شبکه اضافه کند، سایر اعضا می توانند صحت این اطلاعات را تایید کنند. بنابراین اگر کاربری بخواهد اطلاعات نادرست را به شبکه ارسال کند توسط دیگران شناسایی و جریمه می شود. تنها زمانی می توانیم داده های نادرست را به شبکه اضافه کنیم که 51 درصد از قدرت پردازش شبکه در دسترس ما باشد.

ساختار بلاک چین چیست؟

داده ها با ساختار «بلاک» به بلاک چین اضافه می شوند. هر بلوک حاوی اطلاعات چندین تراکنش است و از طریق توابع هش به بلوک های قبلی متصل می شود. اتصال بلوک ها زنجیره ای از بلوک ها را تشکیل می دهد و به همین دلیل به این ساختار زنجیره بلوک می گویند.

نحوه اتصال بلوک ها به یکدیگر به این صورت است که اطلاعات بلوک اول پس از ورود به تابع هش یک خروجی تولید می کند. هنگامی که این بلوک به شبکه اضافه شد، خروجی تولید شده به اطلاعات بلوک بعدی اضافه می شود. مجدداً، اطلاعات بلوک جدید که شامل خروجی تابع هش از بلوک قبلی است، یک خروجی تولید می کند و آن را به بلوک بعدی ارسال می کند. به این ترتیب بلوک ها از طریق تابع هش مورد نظر به هم متصل می شوند.

زمان تشکیل هر بلوک و تعداد تراکنش های ثبت شده در آن به بلاک چین مورد استفاده بستگی دارد. در بلاک چین بیت کوین، ساخت هر بلوک 10 دقیقه طول می کشد. حداکثر اندازه هر بلوک 1 مگابایت است، پس از رسیدن به این مقدار، تراکنش های جدید در بلوک ثبت نمی شود و منتظر بلاک بعدی باشید.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم بلاک چین و کاربردهای آن، مطالعه مطالب زیر توصیه می شود.

الگوریتم اجماع چیست؟

اگرچه اطلاعات تراکنش توسط یک شخص به بلاک چین نوشته می شود، سایر کاربران نیز برای تایید اطلاعات باید اطلاعات را تایید کنند. بنابراین، اعضای شبکه باید بتوانند به نحوی به «اجماع» (تفاوت) در مورد صحت اطلاعات برسند. در سیستم های مرکزی این بخش وجود ندارد. زیرا تمامی اطلاعات در دست سرور مرکزی است و تایید و ذخیره اطلاعات بر عهده همان سرور است.

برای اینکه اعضای شبکه در مورد اطلاعات صحیح به اجماع برسند، باید هزینه این فرآیند را بپردازند. بدون پرداخت هیچ هزینه ای، کاربران ملزم به تایید اطلاعات صحیح یا رد اطلاعات نادرست نیستند. بنابراین، الگوریتم اجماع بخشی است که توسط کاربران صرف می شود.

الگوریتم های اجماع مختلفی برای تأیید اطلاعات در شبکه های بلاک چین استفاده شده است. دو مورد اصلی و مهم آن «الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW)» و «الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS)» است. «بیت کوین» و «لایت کوین» از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می کنند و «کاردانو» و «سولانا» از اثبات سهام استفاده می کنند. در ادامه به آموزش این دو الگوریتم می پردازیم.

تنها راه کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال، یادگیری مفاهیم اولیه این بازار است. فرادرس با توجه به اهمیت این موضوع فیلمی را برای آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال (توکن) آماده کرده است که لینک آن در زیر آمده است.

الگوریتم اجماع اثبات کار در آموزش ارز دیجیتال

در الگوریتم PoW، کاربران باید معادلات طراحی شده توسط شبکه را با استفاده از سیستم های کامپیوتری خود حل کنند تا یکپارچگی خود را در شبکه ثابت کنند. بنابراین در این حالت کاربران سیستم های کامپیوتری خود را در اختیار شبکه بلاک چین قرار می دهند. در صورت یکپارچگی، کاربران از شبکه پاداش دریافت می کنند و در صورت خرابکاری، انرژی الکتریکی و هزینه اولیه صرف شده برای خرید دستگاه های محاسباتی هدر می رود.

معادلات شبکه بلاک چین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حل آنها دشوار است، اما تأیید آن آسان است. کاربران شبکه باید به طور مداوم معادله شبکه را با درج عدد تصادفی “Nonce” حل کنند تا به جواب مورد نظر شبکه برسند. هر کسی که ابتدا پاسخ را پیدا کند، اطلاعات جدیدی را به بلاک چین اضافه می کند. کاربر موظف است پاسخ به دست آمده را برای سایر اعضای شبکه ارسال کند. سایر اعضا به راحتی می توانند پاسخ را با قرار دادن آن در معادله نهایی تایید یا رد کنند. در صورت تایید، اطلاعات به بلاک چین اضافه می شود و کاربر پاداش خود را از شبکه دریافت می کند.

تابع هش چیست ؟

تابع هش یک تابع ریاضی است که خروجی با طول ثابت اما مقدار منحصر به فرد را برای هر ورودی دلخواه ارائه می دهد. این خروجی هش نامیده می شود. این تابع همان معادله ای است که دستگاه های متصل به شبکه برای حل آن پاداش دریافت می کنند. بنابراین اتصال بلوک ها به یکدیگر از طریق این تابع انجام می شود. در واقع، تابع هش عامل اصلی امنیتی در بلاک چین است.

ورودی تابع هش شامل اطلاعات تراکنش، خروجی هش بلوک قبلی و دستور Nance است. از آنجایی که اطلاعات تراکنش و خروجی هش بلوک قبلی برای همه دستگاه های شبکه شناخته شده است، از عبارت Nance برای حل معادله و یافتن خروجی استفاده می شود. شبکه بلاک چین به گونه ای طراحی شده است که خروجی تابع هش آن در هر بلوک بر اساس یک عدد معمولی شکل می گیرد.

بنابراین افراد سعی می کنند با قرار دادن مقادیر تصادفی به جای nance به نتیجه مطلوب شبکه دست یابند. هر کسی که اول به این مقدار برسد، پاداش بلوک و کارمزد تراکنش دریافت خواهد کرد. توجه داشته باشید که وقتی یک دستگاه مقدار مناسبی را پیدا کرد، مقدار آن باید به سایر اعضای شبکه ارسال شود. دستگاه های دیگر اعتبار ادعا را با قرار دادن این مقدار در تابع هش اندازه گیری می کنند و آن را تأیید یا رد می کنند.

نود یا گره چیست ؟

کاربرانی که در شبکه بلاک چین کار می کنند و در تایید تراکنش ها نقش ایفا می کنند، “گره” یا “گره” نامیده می شوند. از آنجایی که فرآیند استخراج توسط این گره‌ها انجام می‌شود، به آن‌ها “Miner” یا “Miner” نیز می‌گویند. گره ها مختص الگوریتم PoW نیستند و به تایید کننده های تراکنش در الگوریتم های دیگر اشاره دارند.

توجه داشته باشید که کاربران شبکه بلاک چین به چند دسته تقسیم می شوند. به جز دسته گره ها یا گره هایی که با تهیه سخت افزار کامپیوتر عملیات شبکه را انجام می دهند، دو دسته دیگر از کاربران عادی و برنامه نویسان نیز در شبکه فعال هستند. برنامه نویسان توسعه نرم افزارهای شبکه را دنبال می کنند. کاربران عادی نیز از امکانات شبکه برای مقاصد شخصی استفاده می کنند.

استخراج یا ماینینگ چیست؟

در فرآیند رقابت گره‌ها برای حل تابع هش، زمانی که فردی معادله را حل کرد، شبکه به آنها پاداش می‌دهد. این جایزه از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول شامل کارمزد تراکنش است که از کاربران عادی شبکه دریافت می شود. بخش دوم شامل قطعات جدید ساخته شده است. بلاک چین به گونه ای طراحی شده است که پس از تشکیل بلوک، سکه های دیجیتال جدید تولید و به گره برنده تحویل داده می شود.

تولید سکه های جدید در بلاک چین را «ماینینگ» یا «ماینینگ» می نامند. تعداد قطعات می تواند در طول زمان ثابت یا متغیر باشد. به عنوان مثال، در بیت کوین، تولید سکه های جدید تقریباً هر چهار سال به نصف کاهش می یابد. این مقدار در ابتدا معادل 50 بیت کوین بود که در چرخه جدید به 6.25 سکه رسید.

همچنین ممکن است تعداد کل سکه ها در طول فرآیند استخراج محدود شود. به عنوان مثال، تعداد کل کوین های تولید شده در شبکه بیت کوین 21 میلیون خواهد بود. با نرخ فعلی، تمام بیت کوین ها تا سال 2140 استخراج خواهند شد. پس از اتمام استخراج سکه های جدید، پاداش شبکه، هزینه های دریافتی از کاربران خواهد بود. توجه داشته باشید که همه ارزهای دیجیتال چنین سیستمی ندارند. فرآیند استخراج به ارزهایی با الگوریتم اجماع PoW مربوط می شود.

سختی استخراج چیست ؟

معادلات در شبکه های بلاک چین توسط دستگاه های محاسباتی حل می شود. هرچه تعداد دستگاه ها و قدرت پردازش آنها بیشتر باشد، معادله سریعتر حل می شود. حل سریع معادله منجر به تشکیل سریعتر بلوک تراکنش می شود. برخی از بلاک چین ها معادلات را سخت یا آسان می کنند تا زمان تایید بلوک را بسته به قدرت محاسباتی موجود در شبکه، در محدوده خاصی نگه دارند، به طوری که زمان تشکیل بلوک ثابت بماند. این مفهوم “مشکل معدن” نامیده می شود.

دشواری استخراج مستقیماً با تعداد ماینرها و قدرت محاسباتی آنها مرتبط است. سختی شبکه برای بیت کوین در حدود بلوک های 2016 یک بار تنظیم شده است که تقریباً معادل دو هفته است. اگر تعداد ماینرها در این مدت به هر دلیلی کاهش یابد، بلاک چین معادله را آسان‌تر می‌کند به طوری که حل آن بیش از 10 دقیقه طول نمی‌کشد.

برای آشنایی بیشتر با برنامه نویسی و ایجاد ارز دیجیتال و بلاک چین، توصیه می شود مطالب زیر را مطالعه کنید.

الگوریتم اجماع اثبات سهام در آموزش ارز دیجیتال

در این الگوریتم، کاربران به جای استفاده از دستگاه های محاسباتی برای اثبات یکپارچگی خود، بخشی از دارایی های خود را در شبکه قفل می کنند. بسته به میزان دارایی های قفل شده، هر کاربر این فرصت را دارد که برای تایید بلوک و دریافت پاداش از شبکه انتخاب شود. اگر کاربر بخواهد اطلاعات شبکه را دستکاری کند، اتاق های قفل شده در خطر خواهند بود.

مقدار سکه های مورد نیاز برای قفل کردن هر شبکه با شبکه های دیگر متفاوت است. با این روش دیگر نیازی به استفاده از دستگاه های محاسباتی قدرتمند برای تایید تراکنش ها نیست. بنابراین مصرف برق این روش بسیار کم است. از سوی دیگر، از آنجایی که نیازی به حل و فصل تراکنش نیست، تراکنش‌ها سریع‌تر از الگوریتم‌های اثبات کار اجماع انجام می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

استیکینگ یا به اشتراک‌گذاری سهام چیست؟

گره های شبکه بلاک چین با الگوریتم PoS “Validator” نامیده می شوند. مشابه فرآیند ماینینگ، اعتبار سنجی ها در بلاک چین های PoS برای اعتبارسنجی تراکنش های شبکه پاداش دریافت می کنند. این پاداش شامل سکه های تازه ضرب شده و کارمزد تراکنش است. فرآیند قفل کردن سکه‌ها در شبکه‌های بلاک چین و دریافت پاداش برای آن‌ها، «استیک» نامیده می‌شود.

بنابراین، اعتبارسنجی‌ها هنگام شرط‌بندی، ارزهای دیجیتال خود را در بلاک چین قفل می‌کنند تا بتوانند تراکنش‌ها را تأیید کنند و در ازای آن پاداش دریافت کنند. در این حالت انتخاب کاربران برای تایید تراکنش ها به صورت تصادفی انجام می شود. با توجه به موارد فوق، استکینگ یکی از روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال در کنار ماینینگ است. کسب اطلاعات لازم از طریق آموزش ارزهای دیجیتال در زمینه ماینینگ و استیکینگ می تواند سود خوبی برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که ایجاد شده و مشهورترین آن است. بیشتر مفاهیم آموزشی ارزهای دیجیتال از بیت کوین می آیند. این ارز دیجیتال در سال 2009 توسط شخص یا گروهی ناشناس به نام “ساتوشی ناکاموتو” معرفی شد. ایده اصلی ایجاد بیت کوین، معرفی یک سیستم پرداخت الکترونیکی غیرمتمرکز و مستقل بر اساس روش های محاسباتی اجماع و رمزنگاری بود.

بیت کوین از یک الگوریتم اجماع اثبات کار برای تایید و ثبت تراکنش ها استفاده می کند. دفتر کل آن بین همه ماینرها توزیع شده است و از توابع هش برای تأیید یک بلوک و اتصال آن به بلوک های قبلی استفاده می شود. همه این ویژگی ها بیت کوین را به یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و امن تبدیل کرده است. در بهترین حالت، بیت کوین می تواند 7 تراکنش در ثانیه را در شبکه ثبت کند که تقریباً کمترین مقیاس پذیری را در بین ارزهای دیجیتال مختلف دارد. این امر به دلیل امنیت شبکه و عدم تمرکز اجتناب ناپذیر است.

تعداد کل بیت کوین ها پس از استخراج 21 میلیون خواهد بود. مقدار سکه های استخراج شده هر چهار سال به نصف کاهش می یابد که باعث افزایش قیمت بیت کوین می شود. در ابتدا استخراج بیت کوین با سخت افزار نسبتاً ساده ای مانند پردازنده و کارت گرافیک انجام می شد. اما با افزایش سختی ماینینگ، امروزه استخراج تنها با دستگاه های ASIC و FPGA سودآور است.

لایه OMNI چیست؟

OMNI پلتفرمی است که امکان ایجاد و تجارت ارزهای دیجیتال و دارایی های دیجیتال جدید را در شبکه بیت کوین فراهم می کند. این لایه یک لایه نرم افزاری است که در بالای شبکه بیت کوین ساخته شده است. این لایه در سال 2013 معرفی شد. هسته Omni قلب بیت کوین است که شامل تمام ویژگی های بیت کوین به همراه ویژگی های اضافی آن است.

به لطف Omni، امکان ایجاد ارزهایی وجود دارد که نشان دهنده دارایی های ارزشمند در پلتفرم بلاک چین بیت کوین هستند. سادگی و قابلیت های پروتکل Omni آن را به پروتکل اولیه برای ایجاد ارز جدید در پلتفرم بیت کوین تبدیل کرده است. هر ارز دیجیتالی اگر بخواهد در پلتفرم بیت کوین ایجاد و جابجا شود، باید از این پروتکل استفاده کند. به عنوان مثال، ارز دیجیتال Tether در شبکه های مختلف وجود دارد که Tether Omni برای بلاک چین بیت کوین است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیت کوین و استخراج آن، مطالعه مطالب زیر توصیه می شود.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین ها به همراه بیت کوین دو حوزه اصلی آموزش ارزهای دیجیتال هستند. همه ارزهای دیجیتال موجود در بازار به جز بیت کوین آلت کوین نامیده می شوند. آلت کوین ها ویژگی های مشترک زیادی با بیت کوین دارند، اما از برخی جهات با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال، الگوریتم اجماع برای آلتکوین ها ممکن است با الگوریتم بیت کوین متفاوت باشد.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، فلسفه و ایده طراحی و ایجاد آلت کوین ها را ایجاد کرد. بیت کوین علیرغم تمام ویژگی های مثبتش، مشکلات بزرگی دارد. یکی از اساسی ترین مشکلات بیت کوین این است که اجرای الگوریتم PoW زمان بر است و مصرف انرژی بالایی دارد. دومین ایراد بزرگ بیت کوین این است که قابلیت های قرارداد هوشمند آن محدود است.

آلت کوین ها با رفع نواقص بیت کوین سعی در ایجاد مزیت رقابتی دارند. به عنوان مثال، بسیاری از آلتکوین ها از PoS برای کاهش مصرف انرژی و زمان لازم برای ایجاد و تایید تراکنش ها استفاده می کنند. ارز دیجیتال کاردانو و ارز دیجیتال سولانا از جمله آلتکوین هایی هستند که با افزایش سرعت تایید تراکنش ها توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص دهند.

استیبل کوین چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار بی ثبات است که قیمت ارز به طور مداوم در حال تغییر است. “Stablecoins” ارزهایی هستند که برای حل این مشکل ایجاد شده اند. ارزش این ارزها به دارایی های خارج از شبکه بلاک چین بستگی دارد. به عنوان مثال، ارزهای فیات و فلزات گرانبها مانند طلا به عنوان پشتوانه برای استیبل کوین ها عمل می کنند. در این صورت تغییرات قیمت ارز دیجیتال صرفا به رسانه آن بستگی دارد و تغییر بسیار کمی را نشان می دهد.

استیبل کوین های با پشتوانه دلار به طور گسترده ای در بازار استفاده می شوند. این ارزها را می توان در شبکه های مختلف ایجاد و طراحی کرد. ارز دیجیتال تتر به عنوان معروف ترین استیبل کوین شناخته می شود که در شبکه های مختلفی مانند بیت کوین و اتریوم استفاده می شود. پشتوانه این ارز دیجیتال، دلارهای پس انداز شده توسط این شرکت در بانک ها و موسسات مالی است. انواع دیگری از استیبل کوین ها را می توان با پشتیبانی از ارزهای دیجیتال در پلتفرم های DeFi ایجاد کرد. برای آشنایی بیشتر با استیبل کوین ها توصیه می شود مقاله زیر را مطالعه کنید.

PriosyCoin چیست؟

در شبکه‌های بلاک چین مانند بیت‌کوین، اگرچه اطلاعات شخصی افراد حفظ می‌شود، اما رکورد تمام تراکنش‌ها به‌طور شفاف در دسترس عموم است. بنابراین، تمام تراکنش‌های مرتبط با یک آدرس در شبکه مشخص هستند و در صورت استفاده از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال، کل زنجیره انتقال پول قابل شناسایی است.

برخلاف این ارزها، ارزهای دیگری نیز وجود دارند که امکان مشاهده و ردیابی تراکنش ها و همچنین آدرس موجودی را از بین برده اند. این ارزها “سکه های حریم خصوصی” یا “سکه های حریم خصوصی” نامیده می شوند. هر ارز در این دسته الگوریتم خاص خود را برای پنهان کردن اطلاعات دارد. در برخی از این ارزها، مانند Monero (XRM)، تراکنش ها به طور پیش فرض مخفی هستند، اما در برخی دیگر مانند Dash، کاربران می توانند انتخاب کنند که آیا تراکنش ها پنهان هستند یا خیر.

سکه چیست؟

هنگام آموزش در مورد ارز دیجیتال، ذکر تفاوت بین سکه و توکن ضروری است. هر ارز دیجیتالی که شبکه بلاک چین مستقل خود را داشته باشد کوین نامیده می شود. بنابراین قطعات از ابتدا مسیر توسعه را با هدفی عالی دنبال می کنند. بیت کوین اصلی ترین سکه شناخته شده ای است که بلاک چین آن برای انتقال پول همتا به همتا ایجاد شده است و در برابر هزینه های مضاعف و سانسور اطلاعات مقاوم است. سکه‌ها معمولاً از فناوری‌های سایر ارزهای دیجیتال الهام می‌گیرند و از آن‌ها برای ایجاد یک شبکه نوآورانه استفاده می‌کنند که برای هدف خاصی طراحی شده است.

به عنوان مثال، سیستم قرارداد هوشمند بیت کوین به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد بلاک چین کارآمد نبود. به همین دلیل، سکه اتریوم با الهام از شبکه بیت کوین و افزودن ویژگی های جدید، به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در بازار تبدیل شده است. امروزه، بیشترین تعداد «برنامه‌های غیرمتمرکز» (DApps) بر پایه پلتفرم اتریوم هستند. از سکه های معروف می توان به ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و ترون اشاره کرد.

توکن چیست؟

توکن ها ارزهای دیجیتالی هستند که از پلتفرم های قرارداد هوشمند یک سکه بزرگ مانند اتریوم به دست می آیند. ایجاد، صدور و مدیریت فعالیت توکن به طور کامل بر روی پلت فرم اصلی بلاک چین انجام می شود. بنابراین می توان گفت که توکن ها، ارزهای دیجیتالی هستند که بلاک چین مخصوص به خود را ندارند و از بلاک چین های سکه ای برای فعالیت های خود استفاده می کنند. توکن ها برای ایجاد برنامه ها استفاده می شوند و با هزینه های کم بین آنها قابل تبدیل هستند.

توکن ها را می توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: توکن های قابل مبادله و توکن های غیرقابل تجارت (NFT). به ارزهایی مانند هارمونی وان و سلار که هیچ تفاوتی بین واحدهای آن وجود ندارد، توکن های قابل معامله می گویند. در مقابل به ارزهایی مانند (Crypto Punks) که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند و با یکدیگر قابل مبادله نیستند، NFT می گویند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید.

قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند یکی از موضوعات جالب در آموزش ارزهای دیجیتال است. در دنیای ارزهای دیجیتال، قراردادهای هوشمند برنامه‌ها و برنامه‌هایی هستند که بر روی پلتفرم بلاک چین پیاده‌سازی می‌شوند. قرارداد هوشمند به عنوان یک توافق دیجیتال بین افراد بر اساس مجموعه ای از قوانین عمل می کند. قوانین آنها توسط گره های شبکه های بلاک چین از پیش تعیین و اجرا می شود. ایده قراردادهای هوشمند توسط نیک سابو در دهه 1990 معرفی شد.

اگرچه بیت کوین سال ها از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کند، اما محبوبیت قراردادهای هوشمند به دلیل بلاک چین اتریوم است. توجه داشته باشید که هر شبکه ممکن است روش خاص خود را برای اجرای قراردادهای هوشمند داشته باشد. «ماشین مجازی اتریوم» که بخش اصلی بلاک چین آن را تشکیل می‌دهد، به اجرای قراردادهای هوشمند اختصاص دارد.

قرارداد هوشمند امکان ایجاد پروتکل‌های غیرقابل اعتماد در پلتفرم بلاک چین را فراهم می‌کند. یعنی دو نفر می توانند بدون شناخت یکدیگر قرارداد ببندند. در قرارداد هوشمند، قرارداد تنها زمانی اجرا می شود که تمامی شرایط ذکر شده در قرارداد محقق شود. یکی دیگر از جنبه های مثبت قراردادهای هوشمند این است که با استفاده از آنها می توان بسیاری از واسطه ها را حذف کرد و هزینه های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

قرارداد هوشمند چگونه کار می کند

قرارداد هوشمند به عنوان یک برنامه قطعی عمل می کند. این بدان معنی است که وظایف خاصی توسط شبکه زمانی انجام می شود که شرایط خاصی برآورده شود. بنابراین قرارداد هوشمند شامل مجموعه ای از شرایط است. قراردادهای هوشمند برخلاف اسمشان قراردادهای رسمی نیستند و از طرفی هوشمند نیستند، زیرا فقط از قوانین پیروی می کنند.

در شبکه اتریوم، قراردادهای هوشمند مسئول اجرا و مدیریت عملیات بلاک چین هستند در حالی که کاربران (آدرس ها) با یکدیگر تعامل دارند. هر آدرسی که به قرارداد هوشمند تعلق ندارد یک حساب خارجی (EOA) است. این آدرس ها توسط کاربران کنترل می شوند در حالی که آدرس های قرارداد هوشمند توسط کد کامپیوتری کنترل می شوند.

اساساً قراردادهای هوشمند اتریوم از یک کد قرارداد و دو کلید عمومی تشکیل شده است. اولین کلید عمومی توسط سازنده قرارداد ایجاد می شود و کلید دوم نشان دهنده خود قرارداد است. کلید عمومی دوم به عنوان یک شناسه دیجیتال منحصر به فرد برای هر قرارداد عمل می کند. اجرای هر قرارداد هوشمند از طریق یک تراکنش بلاک چین انجام می شود. بنابراین برای فعال سازی قرارداد هوشمند باید درخواست EOA به شبکه ارسال شود.

مزایا و کاربردهای قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند به عنوان کدهای برنامه نویسی بسیار قابل تنظیم هستند. این قراردادها را می توان به روش های مختلفی طراحی کرد و برای ارائه خدمات متنوع استفاده کرد. شفافیت بالا و هزینه های عملیاتی پایین دو مزیت اصلی قراردادهای هوشمند هستند. این قراردادها به ویژه در مواقعی که انتقال پول بین دو یا چند نفر ضروری است مفید است. قراردادهای هوشمند را می توان برای انجام طیف گسترده ای از فعالیت ها مورد استفاده قرار داد.

به عنوان مثال می توان به ایجاد توکن های دارایی، سیستم های رای گیری، کیف پول های رمزنگاری، مبادلات مالی غیرمتمرکز، بازی ها و برنامه های کاربردی موبایل اشاره کرد. علاوه بر این، قرارداد هوشمند، همراه با دیگر پلتفرم‌های بلاک چین، می‌تواند در مراقبت‌های بهداشتی، خیریه، زنجیره تامین، حاکمیت و امور مالی غیرمتمرکز استفاده شود.

استاندارد ERC20 چیست؟

توکن های ایجاد شده در بلاک چین اتریوم از استاندارد ERC20 پیروی می کنند. این استاندارد عملیات اساسی تمام توکن های مبتنی بر اتریوم را توصیف می کند. توکن های ERC20 بخش بزرگی از ارزهای دیجیتال موجود را تشکیل می دهند، زیرا بسیاری از شرکت های بلاک چین و استارت آپ ها از قراردادهای هوشمند اتریوم برای ایجاد توکن های ERC20 استفاده می کنند.

این استاندارد باید برای انتقال هر ارز دیجیتال در شبکه اتریوم استفاده شود. هزینه تراکنش ها توسط توکن اصلی شبکه اتریوم یعنی ETH پرداخت می شود. هزینه تراکنش در این شبکه متفاوت است، اما هزینه آن در مقایسه با سایر شبکه های بلاک چین معمولاً بالا است. بنابراین هنگام انتقال ارزهای دیجیتال بهتر است از استانداردهای مربوط به سایر ارزهای دیجیتال و در صورت امکان توسط کیف پول پشتیبانی شود.

آموزش تجارت ارز دیجیتال

اکثر مردم به دنبال راه حل مناسب برای تجارت و سرمایه گذاری در آموزش ارزهای دیجیتال هستند. تا اینجای کار در آموزش ارزهای دیجیتال، اطلاعات اولیه در مورد نحوه عملکرد بلاک چین و ارزهای دیجیتال و همچنین تعاریف مختلف این حوزه را آموخته اید. اگرچه این اطلاعات شما را با فضای کلی بازار ارزهای دیجیتال آشنا می کند، اما در سود بردن از بازار کمک چندانی به شما نخواهد کرد.

به طور کلی، “تجارت” به معنای خرید و فروش ارز دیجیتال است. در بازارهای مالی به خرید و فروش دارایی در مدت زمان کوتاه با هدف کسب سود، تجارت می گویند. انواع مختلفی از کسب و کار وجود دارد. برخی از معامله گران معامله گران روزانه هستند، به این معنی که بدون توجه به مثبت یا منفی بودن نتیجه معامله، معامله آزاد را در همان روز می بندند. نوع دیگری از معامله‌گران «Swing Trader» است. این افراد معمولاً بیش از یک روز تا چند هفته در تراکنش می مانند. معامله گران اسکالپ یا اسکالپ تریدر سومین نوع معامله گرانی هستند که معاملات آنها به سرعت و در کسری از دقیقه انجام می شود.

مدل دیگری از خرید و فروش در بازار به نام «سرمایه گذاری» شناخته می شود. مبنای سرمایه گذاری مشابه مبادلات تجاری است. در این حالت با خرید یک دارایی به قیمت پایین و فروش آن به قیمت بالا سود حاصل می شود. تفاوت اصلی بین آنها مدت زمان معاملات است. در سرمایه گذاری، معاملات معمولاً برای بیش از چند ماه تا چند سال باز می مانند. این تفاوت منجر به تفاوت در روش های تحلیل بازار می شود. اگرچه از ابزارهای تحلیل تکنیکال و بنیادی هم در تجارت و هم در سرمایه گذاری استفاده می شود، تحلیل تکنیکال عموماً برای معاملات و تحلیل بنیادی برای سرمایه گذاری مناسب تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معاملات، سرمایه گذاری، معامله گران و انواع آن، مطالعه مطالب زیر توصیه می شود.

آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

یکی از روش های تحلیل بازارهای مالی «تحلیل فنی» است. تجزیه و تحلیل تکنیکال بخش بسیار مهمی در آموزش ارز دیجیتال است زیرا تعیین می کند که چه زمانی و چگونه باید وارد تراکنش ها شود و چگونه از آن خارج شویم. با تشکر از این تجزیه و تحلیل، می توانید روند توسعه قیمت را تشخیص داده و معامله را به پایان برسانید. تحلیل تکنیکال بدون در نظر گرفتن عوامل خارجی موثر بر تحولات قیمت و تنها با استفاده از نمودار توسعه قیمت، بازار را تحلیل می کند. سه اصل زیر اساس تحلیل تکنیکال را تشکیل می دهند.

تمام اطلاعات در قیمت گنجانده شده است. تحلیلگران فنی بر این باورند که تمامی عوامل اساسی، اخبار، شایعات و عوامل روانی در نهایت بر قیمت اثرگذار خواهند بود. بنابراین، اگر بتوان توسعه قیمت را تحلیل کرد، اثرات سایر عوامل نیز به صورت خودکار تجزیه و تحلیل خواهد شد.

قیمت در بازارهای مالی در چارچوب روندها شکل می گیرد. اصل دوم تحلیل تکنیکال بیان می کند که قیمت در بازار به طور کلی یک روند را تشکیل می دهد و قیمت تمایل به حفظ روند فعلی دارد. البته این به این معنی نیست که روندها تغییر نمی کنند، بلکه به این معنی است که حرکت یک روند اصلی است. روندها به سه دسته تقسیم می شوند: “روند صعودی”، “روند نزولی” و “خنثی” (جانبی).

داستان تکرار می شود. معنای این عبارت این است که روندها و الگوهای قیمت بازار به طور مداوم تکرار می شوند. بنابراین می توان با یافتن این الگوها روند قیمت آتی را تخمین زد.

روش‌های تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال شامل روش های زیادی است. اساس همه این روش ها تجزیه و تحلیل بر اساس جدول قیمت است. یادگیری تمامی روش های تحلیل تکنیکال بازار ضروری نیست و با استفاده از چندین روش می توان بازار را به خوبی تحلیل کرد. از مهم ترین روش های تحلیل تکنیکال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مهمترین ویژگی تحلیل تکنیکال این است که تقریباً در هر بازار مالی قابل استفاده است. بنابراین به شرط وجود نمودار تغییرات قیمت، هر بازاری را می توان با استفاده از روش های تحلیل تکنیکال تحلیل کرد. با یادگیری این روش علاوه بر بازار ارز دیجیتال می توانید در بازار بورس و فارکس نیز فعالیت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحلیل تکنیکال، مطالعه منابع زیر توصیه می شود.

برای آشنایی بیشتر با ابزار تحلیل تکنیکال نیز می توانید از فیلم های آموزشی زیر استفاده کنید.

آموزش تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال یکی دیگر از بخش‌های مهم آموزش ارزهای دیجیتال است. در تحلیل فاندامنتال، متغیرهای کلان اقتصادی همراه با ویژگی های بنیادی هر بازار بررسی می شود. برخلاف تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی هر بازار مالی با سایر بازارها متفاوت است زیرا پارامترهای مؤثر بر هر دارایی با سایر دارایی ها متفاوت است. به عنوان مثال، تحلیل بنیادی سهام یک شرکت مواد غذایی با یک شرکت معدنی متفاوت است.

بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر تأثیرپذیری از اقتصاد کلان، به شدت تحت تأثیر تحولات فناوری نیز قرار دارد. بازار ارز دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین است. با پیشرفت این فناوری و اضافه شدن اپلیکیشن های جدید، تمایل به سرمایه گذاری و استفاده از ارزهای دیجیتال افزایش می یابد. تحلیل بنیادی پروژه ارز دیجیتال در چند مرحله انجام می شود که در زیر آورده شده است.

آشنایی با بخش های مختلف بازار ارزهای دیجیتال

به روند کلی بازار ارزهای دیجیتال توجه کنید

حوزه تخصصی مورد علاقه در بازار را شناسایی کنید

بررسی پارامترهای اساسی هر پروژه

پارامترهای بنیادی پروژه‌های ارز دیجیتال

مهمترین بخش تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال مربوط به بررسی پارامترهای تاثیرگذار در هر پروژه است. بسته به حوزه تخصصی هر پروژه، این پارامترها ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی، موارد زیر از جمله عناصری هستند که در تحلیل بنیادی پروژه ارز دیجیتال باید در نظر گرفته شوند.

ثبت نام در سایت های معتبر

ارائه وایت پیپر رسمی و کامل

یک وب سایت رسمی داشته باشید

یک نقشه راه برای آینده پروژه داشته باشید

بررسی اهداف و نوآوری های پروژه

بررسی مسائل اقتصادی مرتبط با پروژه (توکنومیک)

مطالعه نحوه و زمان توزیع سکه (تخصیص)

بررسی تنظیمات درون زنجیره ای

بررسی پیشینه مدیر پروژه

سرمایه گذاران پروژه و فعالیت های آنها را بررسی کنید

لیست مبادلاتی را که پروژه در آن فهرست شده است بررسی کنید

فعالیت اعضا و طرفداران ارز دیجیتال در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید

رقبای پروژه را بررسی کرده و با آنها مقایسه کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موارد ذکر شده توصیه می شود در مقاله “بهترین راه کسب درآمد با بیت کوین و ارز دیجیتال – راهنمای کامل” قسمت “کنترل پارامترهای موثر در پروژه های ارز دیجیتال” را مطالعه فرمایید.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال را بیاموزید

مهمترین بخش آموزش ارز دیجیتال، بخش خرید و فروش است. بهترین راه برای کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال، خرید ارزهای دیجیتال با قیمت پایین و فروش بالا است. بازار ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت دیجیتالی خود کمی با سایر بازارها متفاوت است.

به همین دلیل خرید و فروش در این بازار نیاز به آموزش اولیه دارد. برای خرید و فروش ارز دیجیتال باید اطلاعاتی در مورد موارد زیر داشته باشید.

نحوه تبدیل ریال به ارز دیجیتال و بالعکس

کیف پول ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال

انتقال پول بین صرافی و کیف پول

در ادامه به بررسی جزئیات هر یک از مراحل می پردازیم.

تبدیل ریال به ارز دیجیتال

برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال بخرید و بفروشید باید بتوانید سرمایه ریالی خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنید. علاوه بر این، زمانی که می خواهید سرمایه خود را از بازار خارج کنید، باید ارزهای دیجیتال را به ریال تبدیل کنید. برای این کار باید از صرافی های ارز دیجیتال استفاده کنید. صرافی ها قادر به تبدیل ریال به ارز دیجیتال نیستند. بنابراین از صرافی های ارز دیجیتال داخلی برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال و بالعکس استفاده می شود. پس از مرحله تبدیل سرمایه به ارز دیجیتال در بورس ملی، می توانید ارزهای خود را به صرافی های خارجی منتقل کرده و از خدمات معاملاتی آنها استفاده کنید.

برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال عمدتاً از دو روش استفاده می شود. روش اول خرید تتر ارز دیجیتال یا سایر سکه های پایدار است. بنابراین ریال تبدیل به دلار دیجیتال می شود. در مرحله بعد، با انتقال تترها به ارز خارجی، می توان از آنها برای تجارت یا سرمایه گذاری در سایر ارزهای دیجیتال استفاده کرد. دلیل استفاده از این روش این است که قیمت تتر به دلار همیشه ثابت و برابر با یک دلار است. بنابراین هیچ گونه خطر نوسان در حین انتقال و ذخیره سازی وجود ندارد. اگر مثلاً به جای تتر بیت کوین بخرید و آن را به یک صرافی انتقال دهید، قیمت بیت کوین در این مدت می تواند تغییرات زیادی داشته باشد و این تغییرات برای شما هزینه خواهد داشت.

روش دوم خرید مستقیم ارزهای دیجیتال است. برخی از صرافی های ملی از خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال به جز تتر پشتیبانی می کنند. بنابراین در این صرافی ها می توانید به صورت مستقیم ریال را به ارز دیجیتال تبدیل کنید. طبیعی است که همه ارزهای دیجیتال موجود در بازار در صرافی های ملی وجود ندارند و این روش برای همه آنها جواب نمی دهد. اما با گسترش صرافی های داخلی، امروزه اکثر ارزهای دیجیتال معروف و مورد اعتماد را می توان به صورت مستقیم با ریال خریداری کرد. این روش زمانی مناسب است که هدف از معامله یا سرمایه گذاری شما ارز خریداری شده باشد.

بنابراین با هر دو روش ذکر شده، برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال باید در صرافی داخلی ارز دیجیتال حساب داشته باشید. برای افتتاح حساب در صرافی های ملی احراز هویت لازم است. تأیید هویت شما کاملاً به صورت آنلاین انجام می شود و اطلاعات شما شامل کارت ملی، شناسنامه و سایر اطلاعات در صرافی بارگذاری می شود. بعد از چند ساعت تا چند روز حساب شما فعال می شود و می توانید از امکانات معاملاتی استفاده کنید.

کیف پول ارز دیجیتال

یکی از بخش های مهم آموزش ارز دیجیتال مربوط به “کیف پول رمزنگاری” است. به طور خلاصه، کیف پول وسیله ای است که برای تعامل با شبکه بلاک چین استفاده می شود. کیف پول ها را می توان به سه دسته کلی «نرم افزار»، «سخت افزار» و «کاغذ» طبقه بندی کرد. نوع دیگری از طبقه بندی بر اساس مکانیسم عملکرد کیف پول است. در این حالت کیف پول را می توان به دو دسته «سرد» و «گرم» تقسیم کرد.

کیف پول سرد کیف پولی است که به اینترنت متصل نیست و از سیستم محلی کاربر برای ذخیره داده ها استفاده می کند. کیف پول داغ، کیف پولی است که به اینترنت متصل است. امنیت کیف پول گرم به دلیل اتصال به اینترنت از کیف پول سرد کمتر است.

برخلاف کیف پول های واقعی که پول را در داخل ذخیره می کنند، کیف پول های ارز دیجیتال آدرس ارزهای شبکه را ذخیره می کنند. دو کلید عمومی و خصوصی برای دسترسی کیف پول به ارزها وجود دارد. کلید عمومی همان آدرس پستی است. اگر می خواهید شخصی برای شما پول ارسال کند، این آدرس را ارائه دهید. کلید خصوصی مانند قفل گاوصندوق است. این کلید نباید با دیگران به اشتراک گذاشته شود زیرا با کلید خصوصی، دیگران می توانند دارایی های شما را بگیرند.

آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال

امروزه کیف پول های کاغذی به دلیل سختی کار با آنها و همچنین مشکلاتی مانند گم شدن یا پارگی زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند. کیف پول های سخت افزاری به عنوان ایمن ترین نوع کیف پول شناخته می شوند، اما به دلیل هزینه بالایشان زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند. کیف پول های نرم افزار موبایل، دسکتاپ و وب بیشترین استفاده را توسط سرمایه گذاران دارند. اگر چه اگر مقدار سرمایه گذاری شما زیاد است، استفاده از کیف پول سخت افزاری به شدت توصیه می شود.

کیف پول Ledger و Trezor از محبوب ترین و امن ترین کیف پول های سخت افزاری هستند. “Wasabi” و “Armory” دو کیف پول دسکتاپ قابل اعتماد هستند. کیف پول های موبایل معروف عبارتند از Trust Wallet و Exodus. توجه داشته باشید که صرافی های ارز دیجیتال نیز کیف پول مخصوص به خود را دارند، اما ذخیره ارزهای دیجیتال در آنجا توصیه نمی شود. این کیف پول ها در برابر هک و دستکاری بسیار آسیب پذیر هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کیف پول ارزهای دیجیتال و آموزش استفاده از آنها، مطالعه مطالب زیر توصیه می شود.

آموزش مبادلات ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال مکانی برای تبادل ارزهای مختلف است. مانند کارگزاری های سهام، صرافی ها به عنوان واسطه بین دارایی ها و کاربران عمل می کنند. صرافی های ارز دیجیتال را می توان به جنبه های مختلف طبقه بندی کرد. طبقه بندی بین مبادلات بر اساس داخلی یا خارجی بودن آنها انجام می شود. هر کدام از این مبادلات مزایا و معایب خاص خود را دارند. طبقه بندی دیگر صرافی ها از دیدگاه مدیریت آنها است. مبادلات می توانند متمرکز یا غیرمتمرکز باشند. دسته سوم به نوع تراکنش ها مربوط می شود، برخی از صرافی ها فقط از تراکنش های نقطه ای پشتیبانی می کنند در حالی که برخی دیگر از تراکنش های مشتقه نیز پشتیبانی می کنند. در ادامه آموزش ارز دیجیتال به انواع صرافی ها می پردازیم.

مبادله داخلی

تجارت داخلی به تجارتی اطلاق می شود که محل اصلی فعالیت آن در داخل کشور باشد. از نظر قانونی، تجارت ارز دیجیتال نه قانونی است و نه غیرقانونی. به عبارت دیگر، هیچ مانعی برای فعالیت آنها وجود ندارد، اما قانون خاصی در مورد فعالیت آنها وجود ندارد. بنابراین استفاده از صرافی های ارز دیجیتال داخلی خطرات خاص خود را دارد اما در هر صورت نسبت به صرافی های خارجی ایمن تر است و در صورت بروز مشکل امکان پیگیری قانونی وجود دارد.

صرافی های ارز دیجیتال را می توان به دو دسته تقسیم کرد. نوع اول مربوط به مبادلات تجاری است. در این صورت صرافی بستری را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار داده است اما فروشنده و خریدار کاربران هستند. بنابراین بورس فقط به عنوان یک واسطه عمل می کند و قیمت ها بسته به عرضه و تقاضا تغییر می کند. برای ارزهایی که پشتیبانی می کنند، این صرافی ها یک کیف پول آنلاین ارائه می دهند که دارایی های شما را می توان در آن ذخیره کرد.

نوع دوم معاملات، مدل ارزی است. در این صورت برای خرید و فروش ارز دیجیتال مستقیما با صرافی معامله می کنید. شما هزینه ریالی یک ارز دیجیتال را پرداخت می کنید و صرافی پس از تایید تراکنش، ارز دیجیتال مورد نظر را در اختیار شما قرار می دهد. در این صرافی ها، قیمت گذاری ریالی ارزها توسط صرافی ها انجام می شود و این قیمت گذاری بر اساس قیمت دلاری فعلی ارز دیجیتال مورد نظر و نرخ تبدیل ریال به دلار است. این صرافی ها کیف پول ندارند و باید هنگام خرید آدرس کیف پول خود را به صرافی بدهید تا به محض تایید تراکنش، ارز دیجیتال به کیف پول شما منتقل شود.

برای خرید و فروش می توانید از هر دو نوع صرافی ملی استفاده کنید اما معامله فقط در صرافی نوع اول امکان پذیر است. توصیه می شود ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول صرافی نگهداری نکنید. اگر صرافی هک شود، اموال شما در خطر خواهد بود. علاوه بر این، اگر کلاهبردار هستید، صرافی می تواند دارایی های شما را مصادره کند. در واقع ارز دیجیتال ذخیره شده در کیف پول صرافی تا زمانی که به کیف پول شما منتقل نشود متعلق به شما نیست. اگر می خواهید به صورت ارزی فعالیت کنید، برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال و بالعکس، تنها به یک صرافی ملی نیاز دارید.

تبادل

مبادلات خارجی یا مبادلات بین المللی، مبادلاتی هستند که در مقیاس بین المللی فعالیت می کنند. نکته مثبت این صرافی ها حجم معاملات بسیار بالای آنهاست. هر چه حجم معاملات یک صرافی بیشتر باشد، خرید و فروش ارز دیجیتال آسان تر است. صرافی های بین المللی پلتفرم های معاملات ارز دیجیتال هستند و از تعداد زیادی ارز دیجیتال پشتیبانی می کنند. پشتیبانی از تعداد زیادی ارز دیجیتال را می توان یک نکته مثبت یا منفی در نظر گرفت. مثبت است زیرا کاربران فرصت بیشتری برای معامله دارند و منفی زیرا ارزهای پشتیبانی نشده را می توان در صرافی ها فهرست کرد و بسیاری از مردم ارز مورد نظر را صرفاً به این دلیل که در یک صرافی فهرست شده است خریداری می کنند.

بسیاری از صرافی ها از ارائه خدمات به ایرانیان خودداری می کنند زیرا شبکه بانکی ایران به سیستم بانک جهانی متصل نیست. با این حال، برخی از این مبادلات نیازی به احراز هویت ندارند. بنابراین، اگر صرافی نیاز به احراز هویت ندارد، می توانید با اتصال به VPN یا VPS و تغییر IP خود، به صرافی بپیوندید و از امکانات آن استفاده کنید. هنگام استفاده از VPN به این نکته توجه کنید که همیشه برای دسترسی به صرافی از یک IP ثابت استفاده می کنید و IP مورد استفاده باید متعلق به کشورهایی باشد که فعالیت در صرافی برای آنها رایگان است. توجه داشته باشید که اکثر صرافی های خارجی نیز مستعد هک و کلاهبرداری هستند. بنابراین توصیه نمی شود که ارزهای دیجیتال را روی پلتفرم خود نگه دارید.

برای دسترسی به لیست معتبرترین صرافی‌های بین‌المللی، می‌توانید از بخش بورس‌ها در وبسایت “Coinmarketcap” استفاده کنید. در این قسمت لیست صرافی ها با توجه به امتیاز آنها آورده شده است. این امتیاز بر اساس ترافیک سایت، حجم نقدینگی و حجم معاملات به هر صرافی اختصاص می یابد. با کلیک بر روی نام هر صرافی می توانید به صفحه صرافی رفته و اطلاعات مربوطه را مطالعه کنید. همچنین می توانید صرافی های نقطه ای، مبادلات معاملات مشتقه، صرافی های غیرمتمرکز و پلتفرم های وام دهی را به صورت جداگانه در این سایت مشاهده کنید.

مبادله نقطه ای و مبادله مشتقات

صرافی نقطه ای به صرافی هایی اطلاق می شود که فقط از معاملات نقطه ای پشتیبانی می کنند. تراکنش‌های نقطه‌ای، معاملاتی هستند که در آن خرید و فروش فوراً انجام می‌شود. در این معاملات فقط معامله خرید انجام می شود و برای کسب سود باید ارز مورد نظر را با قیمت پایین خریداری کنید و با قیمت بالا بفروشید. یکی دیگر از انواع معاملات نقطه ای، معاملات حاشیه ای است که در آن معاملات نقطه ای با اهرم قابل انجام است. در این روش می توان از خرید و فروش برای کسب سود استفاده کرد.

بورس اوراق بهادار به صرافی هایی اطلاق می شود که از معاملات مشتقه حمایت می کنند. معاملات مشتقه معاملاتی هستند که در آن دارایی پایه معامله نمی شود و قراردادهای مبتنی بر دارایی پایه به جای آن معامله می شود. شناخته شده ترین نوع این معاملات، معاملات آتی است. معامله آتی معامله ای است که در آن قراردادی را برای خرید دارایی در حال امضا می کنید، اما سررسید آن در آینده است. یکی دیگر از ویژگی های معاملات مشتقه، استفاده از اهرم بالا است.

در اکثر صرافی های عمده، هر دو نوع معاملات نقدی و مشتقه انجام می شود. بنابراین، این معاملات هم نقطه ای و هم مشتقه هستند. بایننس و کو کوین از جمله صرافی هایی هستند که از هر دو نوع تراکنش پشتیبانی می کنند و کوین بیس از جمله صرافی هایی است که فقط از تراکنش های لحظه ای پشتیبانی می کند. برای فعالیت در صرافی بایننس باید احراز هویت انجام شود که این امکان برای ایرانیان داخل کشور وجود ندارد اما صرافی کوکوین نیازی به احراز هویت ندارد و با فیلتر شکن قابل استفاده است.

تبادل متمرکز

همه صرافی هایی که تا به حال صحبت کردیم، صرافی های متمرکز هستند. تمرکز مبادله به این معنی است که یک شخص یا سازمان، مبادله را مدیریت می کند. این صرافی ها بر اساس قوانین دولتی فعالیت می کنند. بنابراین، برای حضور در اکثر آنها، احراز هویت لازم است. اگرچه استفاده از صرافی های متمرکز از نظر عملکرد و امنیت مزایای زیادی دارد، اما استفاده از آنها مشکلاتی نیز دارد.

اولین مشکل تمرکز مبادلات این است که امکان دستکاری اطلاعات توسط مدیران بورس وجود دارد. مشکل دوم این است که قوانین دولتی در هر زمانی می توانند فعالیت آنها را با مشکل مواجه کنند. مشکل سوم عدم امکان پیوستن به این مبادلات برای همه مردم جهان است. با این حال، فعالیت در صرافی های متمرکز با ایده ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز سازگار نیست.

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی غیرمتمرکز (DEX) صرافی است که توسط هیچ شخص یا سازمانی مدیریت نمی شود. این صرافی ها از قراردادهای هوشمند برای مدیریت تراکنش ها استفاده می کنند. در واقع، صرافی غیرمتمرکز از سه طرف اصلی تشکیل شده است: تامین کنندگان نقدینگی، قراردادهای هوشمند و کاربران. روش کار به این صورت است که برای هر جفت ارز مانند بیت‌کوین و اتریوم، ارائه‌دهندگان نقدینگی نسبت مساوی از هر دو ارز را در استخر قرار می‌دهند و در ازای آن رمزی معادل «LP-Token» قرارداد هوشمند دریافت می‌کنند. در واقع این توکن ها اسناد مالکیت دارایی هستند. کاربران همچنین از این بستر برای تبدیل ارزهای دیجیتال بین یکدیگر استفاده می کنند.

هزاران ارائه دهنده می توانند در یک استخر نقدینگی فعالیت کنند. مزایای استخر بین همه افراد به نسبت دارایی آنها تقسیم می شود. کاربرانی که تراکنش‌های موجود در استخر را جستجو می‌کنند، در حالی که در پلتفرم صرافی غیرمتمرکز هستند، دارایی‌های خود، به عنوان مثال بیت‌کوین را وارد صرافی می‌کنند و اتریوم را از آن دریافت می‌کنند. برای تکمیل تراکنش، کارمزد تراکنش به شبکه پرداخت می شود که معادل پاداش تامین کنندگان نقدینگی است.

اگر ارائه‌دهنده‌ای بخواهد ارزهای خود را از شبکه خارج کند، می‌تواند مالکیت خود را با ارائه توکن‌های معادل به صرافی ثابت کند و ارزهای خود را با سود خارج کند. لیست صرافی های غیرمتمرکز نیز در وب سایت Coinmarketcap موجود است. برای استفاده از این صرافی ها فقط به یک کیف پول نیاز دارید. با ورود به سایت صرافی ابتدا باید کیف پول خود را به صرافی متصل کنید. پس از این مرحله می توانید ارزهای خود را بین آنها تبدیل کنید. Uniswap، Sushiswap، Pancakeswap و dYdX برخی از شناخته شده ترین صرافی های غیرمتمرکز هستند.

انتقال ارز دیجیتال

در صرافی های غیرمتمرکز، انتقال ارز دیجیتال به صورت خودکار در مرحله خرید و فروش اتفاق می افتد. در این صرافی ها کیف پول ها مستقیما وارد مرحله خرید و فروش می شوند. بنابراین نیازی به انتقال ارزهای دیجیتال نیست. اما در مبادلات متمرکز داخلی و خارجی باید خودمان این کار را برای انتقال دارایی انجام دهیم. به طور کلی در بازار ارزهای دیجیتال با چهار نوع نقل و انتقال مواجه هستیم.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

انتقال ارز دیجیتال به مبادله از کیف پول

انتقال ارز دیجیتال از یک صرافی به صرافی دیگر

انتقال ارز دیجیتال از یک کیف پول به کیف دیگر

روال در همه این نقل و انتقالات یکسان است. فقط ممکن است مراحل بسته به سیستم صرافی یا ارز دیجیتالی که استفاده می کنید متفاوت باشد. برای انتقال ارز دیجیتال، آدرس طرف مقابل باید مشخص باشد. بنابراین، اگر می خواهید ارز دیجیتال خاصی را به صرافی یا کیف پول انتقال دهید، باید آدرس آن ارز دیجیتال را در کیف پول مقصد صرافی مقصد داشته باشید. اگر دریافت کننده ارز هستید، برای دریافت باید آدرس ارز دیجیتال مورد نظر را در کیف پول یا صرافی خود پیدا کنید و برای گیرنده ارسال کنید تا ارز را به شما منتقل کنند. در ادامه آموزش ارز دیجیتال به کلمات مرتبط با انتقال ارز دیجیتال می پردازیم.

واژگان مربوط به انتقال ارز دیجیتال

در این قسمت از آموزش ارزهای دیجیتال لغات مربوط به انتقال ارزهای دیجیتال را آموزش می دهیم. در اکثر کیف پول ها و صرافی ها از این اصطلاحات برای انتقال ارز دیجیتال استفاده می شود.

send

این کلمه به معنای فرستادن است. این اصطلاح عموما در کیف پول ها برای ارسال ارز دیجیتال استفاده می شود. بنابراین، اگر می خواهید ارز دیجیتال خاصی را از کیف پول خود به صرافی یا کیف پول دیگری ارسال کنید، باید از این گزینه استفاده کنید. پس از انتخاب ارز مورد نظر از کیف پول و کلیک بر روی گزینه ارسال، صفحه انتقال باز می شود. می توانید با وارد کردن «آدرس گیرنده»، «مبلغ» و گاهی اوقات «تگ ارسال» (یادداشت) ارز دیجیتال را به آدرس مورد نظر ارسال کنید.

یادداشت یا برچسب ارسال فقط برای برخی ارزهای دیجیتال مانند بایننس کوین استفاده می شود و اکثر ارزهای دیجیتال برای ارسال نیازی به برچسب ندارند. استفاده از این عبارت تراکنش شما را روی این ارز جدا می کند. علاوه بر آدرس کیف پول، یک صرافی می تواند یادداشتی برای دریافت ارز دیجیتال در اختیار شما قرار دهد. در این صورت باید یادداشت انتقال ارز دیجیتال خود را به کیف پول صرافی در فرم انتقال وارد کنید.

Receive

این کلمه به معنای دریافت است. اگر شخصی می خواهد ارز دیجیتال خاصی را به کیف پول شما منتقل کند، باید آدرس دریافت آن ارز دیجیتال را در کیف پول خود و همچنین یک یادداشت (در صورت لزوم) به او ارائه دهید. برای این کار روی ارز دیجیتال موجود در کیف پول خود کلیک کرده و گزینه Receive را انتخاب کنید. با این کار آدرس کیف پول شما هم به صورت متنی و هم به صورت QRCode نمایش داده می شود. آدرس را کپی کنید و برای شخصی که می خواهد به شما پول انتقال دهد ارسال کنید. فرقی نمی کند که انتقال دهنده بورس باشد یا شخص. صرافی ها پنجره ای را برای دریافت آدرس شما هنگام انتقال نصب می کنند که باید آدرس خود را در آن وارد کنید.

Deposit

این کلمه به معنای پس انداز کردن است. اگر قصد ارسال ارز دیجیتال به صرافی را دارید، از این گزینه در صرافی استفاده می کنید. ابتدا ارز مورد نظر را در صرافی انتخاب می کنید. پس از انتخاب و کلیک بر روی گزینه Deposit، آدرس کیف پول ارز دیجیتال مورد نظر در صرافی نمایش داده می شود. در صورت نیاز به یادداشتی برای دریافت ارز دیجیتال در صرافی، عبارت یا کد QR آن نیز در این قسمت نمایش داده می شود. اکنون می توانید آدرس را کپی کرده و از آن برای ارسال استفاده کنید. اگر می خواهید ارز دیجیتال را از یک صرافی به صرافی دیگر منتقل کنید، آدرس دریافت ارز دیجیتال را از این گزینه در صرافی دوم گرفته و در صرافی اول در قسمت ارسال وارد می کنید.

Withdraw

این کلمه به معنای حذف و از بین بردن است. اگر می خواهید ارز خود را از یک صرافی برداشت کنید و آن را به کیف پول خود یا صرافی دیگری واریز کنید، از این گزینه استفاده می کنید. با انتخاب ارز مورد نظر در صرافی و کلیک بر روی این گزینه، قسمت انتقال نمایش داده می شود. در این قسمت با وارد کردن آدرس گیرنده و مبلغ ارز برداشت انجام می شود. توجه داشته باشید که هنگام انتقال ارز دیجیتال از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر، کارمزد تراکنش دریافت می شود که با ارسال مشخص می شود. تصویر زیر پنجره سپرده و برداشت در صرافی بایننس را نشان می‌دهد. آدرس و شبکه‌های انتقال با کادر آبی رنگ مشخص شده‌اند.

برای مشاهده بزرگتر تصویر روی آن کلیک کنید.

نکات مهم مربوط به انتقال ارز دیجیتال

در آموزش ارز دیجیتال این موضوع اهمیت زیادی دارد چرا که باید به این نکات توجه کرد، ضررهای جبران‌ناپذیری به شما وارد می‌شود. نکته اول که بسیار مهم است به شبکه انتقال ارز دیجیتال ا ست. بستر اصلی انتقال هر ارز دیجیتالی شبکه همان رمزارز است. 2020 ERC20 2020 می شود. توکن‌های ساخته شده در بستر اتریوم نیز بر همین شبکه انتقال می‌یابن د. برای شبکه‌های مختلف از امکانات استفاده، امکان انتقال ارزهای دیجیتال در بسترهای دیگر فراهم شده است.

به طور مثال ارز دیجیتال تتر در مواردی مانند بسترهای جایگزین بستر اتریوم و پ From ERC20 to TRC20 to OMNI to TRC20 to OMNI ر زنجیره هوشمند بایننس bep20 انتقال است. ارز دیجیتال در بستر شبکه اتریوم با ارز دیجیتال در شبکه ترون یکی نیس ت و عملا دو آرزو جدا از هم هستند. به عنوان مثال در کیف پول تراست ولت، ارز دیجیتال تتر بر تخت ترون، اتریوم و بایننس به صورت مجزا از هم قرار دارند. بنابراین در انتقال پول از یک کیف پول دیگر حتما باید شبکه هر دو طرف یکسان باشد. دریافت کننده ارز دیجیتال را در بستر مورد نظر به فرستده ار سال کند و فرستنده ارز دیجیتال، باید انتقال ارز دیجیتال را در آن شبکه انجام دهد.

در صورتی که شبکه انتقال ارزهای دیجیتال باهم یکسان نباشد، ارز د یجیتال شما از بین میرود. هزینه انتقال ارزهای دیجیتال در تخت های مختلف نیز باهم متفاوت ا ست. بنابراین اگر ارز دیجیتال را برای چند شبکه امکان‌پذیر دریافت کنید، می‌توان شبکه‌های را انتخاب کرد که کمترین هزینه را به شما تحویل دهید.

نکته مهم دیگر این است که برای انتقال ارز دیجیتال کلید خصوصی شما به هیچ مدرکی نیاز نیست. بنابراین هرکسی که از شما بخواهد ارز دیجیتال کلید خصوصی را منتقل کنید می داند که به دنبال کلاهبرداری است. کلید خصوصی شما مانند کلید گاوصندوق شما است و اگر در دست دیگران باشد، دارایی های شما در خطر خواهد بود.

بررسی کلی ویدیوی معرفی ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال، بازار نوپایی است که در سال های اخیر طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. با وجود شباهت های فراوان این بازار با سایر بازارهای مالی مانند بورس و فارکس، جنبه تکنولوژیکی این بازار آن را از سایر بازارهای مالی متمایز می کند. برای فعالیت در این بازار، دانستن مفاهیم اولیه و همچنین نکات مربوط به تجارت و سرمایه گذاری ضروری است. در این مقاله بسیاری از مفاهیم اولیه مرتبط با آموزش در مورد ارزهای دیجیتال و نحوه خرید و فروش آموزش داده شده است، اما برای درک کامل فرآیند استفاده از سایت های مختلف مانند صرافی ها، استفاده از آموزش های تصویری می تواند بسیار موثر باشد. فرادرس با توجه به اهمیت این موضوع فیلم آموزشی ۷ ساعته معرفی ارز دیجیتال را تهیه کرده است.

این فیلم آموزشی در 8 فصل گردآوری شده است که شامل بسیاری از مفاهیم مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آنها می باشد. در ادامه به مهمترین بخش های این آموزش می پردازیم.

چرایی ورود و مزایای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال

تمامی اصطلاحات مربوط به ارزهای دیجیتال و فعالان آن

بررسی تمام ویژگی های مهم ارزهای دیجیتال

بررسی وب‌سایت‌های ارز دیجیتال و منابع اطلاعاتی مورد اعتماد

آموزش جامع روش های معاملات و سرمایه گذاری در این بازار

الزامات فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال مانند کیف پول

نحوه کار در بورس برای تجارت یا انتقال ارزهای دیجیتال را بیاموزید

بررسی ارزهای دیجیتال اصلی در بازار

باورهای نادرست و خطاهای مضر را بررسی کنید

این فیلم آموزشی برای تمامی علاقمندان به بازارهای مالی، به ویژه بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده است.

نتیجه

رمزارزها شناخته شده ترین نوع ارز دیجیتال هستند که با استفاده از فناوری بلاک چین و رمزنگاری فرصت ایجاد بسترهای غیرمتمرکز و امن برای انتقال و ذخیره اطلاعات را فراهم کرده است. بیت کوین اولین ارز دیجیتال معرفی شده است. پس از بیت کوین، آلتکوین های زیادی با رویکردهای مختلف مانند استیبل کوین و پریو کوین به بازار معرفی شده اند. ظهور قراردادهای هوشمند در پلتفرم اتریوم فضای آلتکوین را کاملاً تغییر داده است. این امر منجر به گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال و ایجاد توکن های جدید شده است. علاوه بر پیشرفت‌ها در برنامه‌ها، ویژگی‌های کلیدی شبکه بلاک‌چین، مانند مقیاس‌پذیری و امنیت، نیز مورد توجه بسیاری از پروژه‌ها قرار گرفته‌اند. الگوریتم های اجماع جدید، مانند الگوریتم اجماع اثبات سهام، برای افزایش مقیاس پذیری ارزهای دیجیتال به جای الگوریتم اثبات کار بیت کوین استفاده می شود.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال می توان از صرافی های داخلی یا خارجی استفاده کرد. در هر صورت داشتن حساب در بورس ملی برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال و بالعکس ضروری است. اکثر صرافی های متمرکز خارجی توانایی فعالیت با مالکیت معنوی ایران را ندارند. بنابراین برای استفاده از آنها باید از IP ثابت VPS یا VPN استفاده کنید. البته این امکان برای صرافی هایی که نیاز به احراز هویت است وجود ندارد. کار در صرافی های غیرمتمرکز بسیار ساده تر است و می توانید به راحتی ارز دیجیتال را با کیف پول معامله کنید. در این مقاله آموزش ارزهای دیجیتال، مفاهیم اولیه بازار ارز به همراه نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال آموزش داده شده است.

مقاله ای که در بالا خواندید بخشی از مجموعه «آموزش ارز دیجیتال – راهنمای مفاهیم و اصطلاحات ارزهای دیجیتال» است. در ادامه می توانید لیست این مطالب را مشاهده کنید:

تجارت ارزهای دیجیتال یک راه محبوب برای کسب سود است. خبر خوب برای افرادی که علاقه زیادی به تجارت ندارند این است که راه های جذاب دیگری برای کسب درآمد با ارزهای دیجیتال بدون معامله وجود دارد. توسعه دنیای کریپتو راه های جدید و منحصر به فردی را برای کسب درآمد در اختیار کاربران این حوزه قرار داده است که تنها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال محدود نمی شود.

ماینینگ و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، خرید و فروش توکن های غیر سنتی، کسب درآمد از طریق بازی، وام دادن و کسب سود، دریافت ایردراپ و هادل از جمله روش های کسب درآمد با ارزهای دیجیتال بدون تجارت است. در این مقاله هر روش را با ذکر چند مثال به اختصار توضیح داده و به مزایا و معایب آن ها اشاره می کنیم. اگر شما نیز قصد کسب سودی غیر از خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

این مقاله صرفا برای آشنایی خواننده با روش های مختلف سودجویی از ارزهای دیجیتال نوشته شده است و به هیچ وجه نباید به عنوان مشاوره سرمایه گذاری در نظر گرفته شود.

استخراج ارزهای دیجیتال و راه اندازی یک گره کامل

یکی از روش‌های قدیمی برای کسب درآمد در ارزهای دیجیتال بدون نیاز به خرید و فروش ارزهای دیجیتال، دریافت پاداش ارز دیجیتال به شکل استخراج در شبکه‌های اثبات کار (PoW) است. در ماینینگ، ماینرها تراکنش های شبکه را پردازش کرده و با حل پازل های پیچیده ریاضی با استفاده از دستگاه های محاسباتی پیشرفته، بلوک های جدیدی تولید می کنند. با هر بلاک جدید، توکن های جدیدی نیز استخراج می شود که به عنوان پاداش در اختیار ماینر قرار می گیرد.

چندین روش مختلف استخراج وجود دارد. اگر می‌خواهید مستقیماً ماینر شوید و یک گره کامل راه‌اندازی کنید، باید تجهیزات سخت‌افزاری ویژه‌ای را تهیه کرده و قسمت اصلی داده‌های شبکه را دانلود کنید. در عین حال، باید با مکانیسم کامل پیکربندی گره آشنا شوید.

استخرهای معدن

از طرف دیگر، اگر نمی خواهید پول زیادی بپردازید، می توانید به استخرهای استخراج بپیوندید. در این استخرها، با به اشتراک گذاشتن منابع محاسباتی خود، شانس دریافت پاداش را افزایش می دهید.

بیشتر بخوانید: آموزش استخراج بیت کوین + معرفی بهترین ریگ های استخراج

راه دیگر برای مشارکت در استخراج، سرمایه گذاری در پلتفرم های استخراج ابری است. در یک استخر ابری، به جای به اشتراک گذاشتن منابع محاسباتی، به سادگی سرمایه خود را در شبکه سرمایه گذاری می کنید و کار ماینینگ را به دکل واگذار می کنید. بدیهی است که در روش‌های مشارکت ماینینگ استخر یا ماینینگ ابری، پاداش دریافتی کمتر از زمانی است که زیرساخت ماینینگ را خودتان تهیه کنید و به یک گره تمام عیار تبدیل شوید.

پلتفرم هایی مانند Ecos، Copium Protocol و BeMine از جمله پلتفرم هایی هستند که خدمات ماینینگ را ارائه می دهند. ناگفته نماند که این مدل ماینینگ و کسب درآمد از ارزهای دیجیتال خطراتی نیز به همراه دارد و شما باید این کار را با دقت و توجه آگاهانه انجام دهید.

علاوه بر هزینه بالای تجهیزات ماینینگ برای کاربر، استخراج با محیط زیست نیز سازگار نیست. الگوریتم اثبات کار به دلیل مصرف انرژی بسیار زیاد نگرانی های زیست محیطی زیادی را ایجاد کرده است. برای رفع این نگرانی‌ها، الگوریتم‌های اثبات سهام وارد عمل شده‌اند و افرادی که به دلایل زیست‌محیطی نمی‌خواهند استخراج کنند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری درآمد کسب کنند.

شرط بندی یا شرط بندی ارزهای دیجیتال

اشتراک ارز دیجیتال یکی از محبوب‌ترین روش‌های کسب درآمد غیرفعال از دارایی‌های دیجیتال در شبکه‌های اثبات سهام (PoS) است. هنگام سهامداری، کاربران دارایی (سهام) خود را به عنوان نشانه ای از تعهد و وفاداری به شبکه در شبکه قفل می کنند و اعتبار دهنده نامیده می شوند.

اعتبار سنجی ها همان هدفی را دارند که ماینرها دارند: برای کمک به پردازش تراکنش ها و ایجاد بلوک های جدید، پاداش دریافت کنید. مزیت شبکه های اثبات سهام، کاهش چشمگیر مصرف انرژی شبکه و آلودگی محیط زیست است. در واقع تفاوت ماینرها و اعتبار سنجی ها در فرآیند پردازش تراکنش ها و ایجاد بلاک های جدید است.

ماینرها کار پردازش را با مصرف انرژی بالا انجام می دهند و اعتبار سنجی ها تعهد خود را به شبکه با شرط بندی سهام و دارایی های خود ثابت می کنند. در این لیست، تعدادی از بهترین توکن هایی را که می توانید روی آنها سرمایه گذاری کنید، کشف خواهید کرد.

چسبیدن بی خطر نیست!

به یاد داشته باشید که شرط بندی خطراتی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، اگر اعتباردهنده به هر دلیلی از جمله دسترسی نداشتن به اینترنت نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، باید بخشی از سهم خود را به عنوان جریمه پرداخت کند. علاوه بر این، اعتبار سنجی ها باید سکه های خود را برای مدت زمان مشخصی در شبکه قفل کنند و معمولاً در این مدت به دارایی های خود دسترسی ندارند.

برای تبدیل شدن به یک اعتبار سنجی، باید با راه اندازی گره های کامل و زیرساخت های استیکینگ در بلاک چین هدف خود آشنا باشید. علاوه بر این، شما باید حداقل مبلغی را در شبکه سرمایه گذاری کنید که به دستورالعمل های بلاک چین بستگی دارد. به عنوان مثال برای اعتبارسنجی در شبکه اتریوم باید 32 اتر را در شبکه قفل کنید که در حال حاضر (زمستان 1401) معادل بالای 2 میلیارد تومان است.

با این حال، نگران نباشید؛ زیرا راه های پیچیده تری نیز برای سرمایه گذاری وجود دارد. یکی از پرکاربردترین روش های شرکت در خدمات آنلاین، صرافی هایی مانند کوکوین است که خدمات بورس را ارائه می کند.

این صرافی ها دارایی های شما را در ازای درصدی از پاداش دریافت می کنند و وظیفه اعتبارسنجی و مشارکت در سهام را بر عهده می گیرند. در نهایت، درصد مشخصی از جوایز شرط بندی را نیز دریافت می کنید. این درصد خاص اغلب به عنوان APY (بازده درصدی سالانه) نامیده می شود.

اگر به صرافی‌ها اعتماد ندارید یا صرافی مناسبی برای قرار دادن سکه مورد نظر خود پیدا نکرده‌اید، می‌توانید به «استخر سهام» بپیوندید. برای انجام این کار، ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی برای قرار دادن توکن خود تهیه کنید. مرحله بعدی این است که کیف پول را به یک استخر سرمایه گذاری خاص متصل کنید که قبلاً شرایط آن را بررسی کرده اید.

وب‌سایت‌های رسمی اکثر بلاک‌چین‌های اثبات سهام، اطلاعات دقیق‌تری درباره نحوه سهام‌گذاری و مشارکت در استخرهای سهام ارائه می‌دهند.

ساخت، خرید و فروش NFT

توکن غیر قابل تعویض یا NFT یک توکن مبتنی بر بلاک چین است که منحصر به فرد و منحصر به فرد است. منحصر به فرد بودن این توکن ها که می توانند نشان دهنده یک اثر هنری، یک شی فیزیکی یا یک عنصر بازی باشند، آنها را ارزشمند می کند.

فرآیند ساخت و ایجاد توکن‌هایی غیر از سکه، «ضراب‌زنی» نامیده می‌شود. استخراج NFT خیلی گران نیست. اما گاهی اوقات قیمت برخی از NFT ها یک شبه از مرز صد ساله عبور می کند و به ارزش چندین هزار دلار می رسد.

بنابراین در سال های اخیر ایجاد و فروش توکن های منحصر به فرد به یکی از راه های جذاب و محبوب برای کسب درآمد از طریق ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. در این روش ابتدا باید کیف پولی سازگار با پلتفرم ایجاد NFT مورد نظر تهیه کنید. سپس آن را به پلتفرم مربوطه متصل کرده و توکن مورد نظر را ایجاد می کنید. در نهایت، توکن را در یکی از بازارهای NFT لیست می‌کنید و منتظر می‌شوید تا خریدار مناسب پیدا شود.

برای ایجاد NFT می توانید از پلتفرم هایی مانند NFT Art Generator، Fotor، SketchAR، Hotpot و VoxEdit استفاده کنید. سپس می توانید آنها را در بازارهایی مانند Rarible، SuperRare، Art Blocks، Nifty Gateway و Mintable بفروشید.

توکن‌های غیرمثلی را می‌توان اجاره کرد

علاوه بر این، اجاره و کسب سود بدون نیاز به فروش NFT در پلتفرم هایی مانند NFTfi و Nexo امکان پذیر است.

از آنجایی که فرآیند ایجاد و فروش NFT ها نسبتاً ساده و ارزان است، میلیون ها توکن غیر سکه ای وجود دارد که بسیاری از آنها ارزش خاصی ندارند. تنها در صورتی می توانید امیدوار باشید که توکن خود را افزایش دهید و به طور سودآوری بفروشید که یک کمپین تبلیغاتی ویژه در رسانه های اجتماعی راه اندازی کنید یا ارزش NFT خود را به یک دارایی فیزیکی یا اثر هنری خاص گره بزنید.

علاوه بر این، می توانید به سرعت توانایی های مجموعه های برتر و توکن های NFT را شناسایی کنید. به این ترتیب قبل از افزایش قیمت آن ها را خریداری می کنید و منتظر می مانید تا ارزش توکن هایتان افزایش یابد. با این حال، به یاد داشته باشید که هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت دارایی های دیجیتال افزایش یابد یا حتی ثابت بماند. مانند سایر دارایی های بلاک چین، خرید و فروش توکن های غیر سکه ای همیشه با خطرات و احتمال کاهش قیمت همراه است.

جالب است بدانید که اخیراً پلتفرم هایی مانند NFTX و Splinterlands و Polychain Monsters نیز خدمات استیکینگ NFT را ارائه می دهند. این خدمات عملکردی مشابه سرمایه گذاری در سایر ارزهای دیجیتال دارند. یعنی بدون نیاز به فروش توکن منحصر به فرد خود، آن را برای مدت معینی روی یک پلتفرم قفل می کنید و از سود آن بهره مند می شوید.

صنعت دیگری که از توکن‌های غیر سنتی استفاده می‌کند «گیمی‌فای» و «بازی برای پول» است که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

شرکت در بازی های بلاک چین و برنده شدن از طریق بازی (P2E)

«بازی برای پول» یکی از مفاهیم جدیدی است که نه تنها علاقه مندان به ارزهای دیجیتال، بلکه بازیکنان سنتی را نیز به خود جذب کرده است. به طور خلاصه، در بازی های درآمدزایی مبتنی بر بلاک چین، علاوه بر بازی و تفریح، می توانید از طریق ارزهای دیجیتال نیز کسب درآمد کنید. در این بازی‌ها، آیتم‌ها و آیتم‌های کمیاب و ارزشمند درون بازی اغلب به‌عنوان توکن‌های منحصربه‌فردی ارائه می‌شوند که می‌توانید با ایجاد، تجارت و فروش آن‌ها به دست آورید.

بیشتر بخوانید: بازی کنید و برنده شوید. بهترین بازی های بلاک چین

علاوه بر این، در بازی‌ها، می‌توانید ارزش NFT‌های درون بازی خود را افزایش دهید و با انجام وظایف و انجام برخی فعالیت‌ها، ارزش آن‌ها را بیشتر کنید. به عنوان مثال، موجوداتی به نام “اکسی” در بازی “Axie Infinity” می توانند با پرورش، بهبود آنها و شرکت در نبردهای مختلف برای کسب امتیاز ارزش کسب کنند.

همچنین می‌توانیم به پلتفرم‌های Decentraland و Sandbox اشاره کنیم که به شما امکان می‌دهند زمین مجازی بخرید و پس از ارتقا، با فروش یا اجاره آنها درآمد کسب کنید. برخی از بازی‌های درآمدزای محبوب عبارتند از Star Atlas، League of Kingdoms، Illuvium و Gods Unchained.

نحوه کسب درآمد از NFT های درون بازی

برای کسب درآمد از NFT در بازی، دو راه برای فروش یا اجاره NFT وجود دارد. برای فروش توکن منحصر به فرد خود، می توانید آن را برای فروش در بازار درون بازی یا بازارهای ثانویه مانند OpenSea و Rirbell فهرست کنید. بازی هایی مانند Oxy Infinity، HodlGod و Aavegotchi نیز به کاربران این امکان را می دهند که توکن های خود را اجاره کنند و با آنها درآمد کسب کنند. اجاره دهنده توکن نیز درصدی از سود را دریافت می کند.

لازم به ذکر است که مانند سایر حوزه های مبتنی بر ارزهای دیجیتال، بازی های درآمدزا نیز خطراتی را به همراه دارند. به عنوان مثال، NFT تولید شده در بازی شما ممکن است به اندازه کافی قوی نباشد که بتواند خریدار مناسب را جذب کند، یا حتی توسعه دهندگان ارائه و پشتیبانی از بازی را متوقف کنند و توکن های درون بازی شما بی ارزش شوند.

فرهنگ وام و سود

کشاورزی بازده یا “کشاورزی” فرآیند سرمایه گذاری یا وام دادن به ارزهای دیجیتال در ازای سود است. در یک مفهوم گسترده تر، هر شکلی از سود حاصل از دارایی های دیجیتال شما منبع سود محسوب می شود.

پلتفرم های وام دهی مانند Aave یا Compound یا SushiSwap به کاربران کمک می کنند تا توکن های خود را به پلتفرم یا سایر کاربران قرض دهند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری، فرهنگ سود و استخراج نقدینگی; سه روش محبوب برای کسب سود در DeFi

در این فرآیند وام دهی دو طرفه، کاربران وام گیرنده می توانند با نقدینگی بیشتری شروع به معامله کنند. وام گیرندگان موظفند در ازای دریافت وام، قسمت معینی از سود معاملات خود را به وام دهندگان بپردازند. به منظور اطمینان از بازگشت پول وام دهنده، وام گیرنده باید مقدار معینی را به عنوان وثیقه در پلت فرم مسدود کند.

علاوه بر این، پلتفرم‌های تجمیع بازدهی مانند PoolTogether، Convex Finance، و Yearn Finance تلاش می‌کنند تا با متعهد کردن دارایی‌های کاربر برای ارائه نقدینگی به پلتفرم‌های تجاری غیرمتمرکز، سود ایجاد کنند.

کاربرانی که در پلتفرم‌های جمع‌آوری سود شرکت می‌کنند، کار سرمایه‌گذاری توکن‌های خود را بر روی پلتفرم بدون نیاز به تجزیه و تحلیل و انتخاب بهترین پلتفرم برای کسب درآمد ترک می‌کنند. این پلتفرم همچنین بهترین بازگشت سرمایه (ROI) دارایی‌هایشان را در حالی که درصد مشخصی از کارمزد را دریافت می‌کند، به کاربران ارائه می‌دهد.

مانند هر روش دیگری برای کسب درآمد از طریق ارزهای دیجیتال، کشاورزی و وام دهی با خطراتی مانند نوسانات قیمت دارایی و نرخ بهره مواجه است. علاوه بر این، پیچیدگی نسبی معاملات در این پلتفرم‌ها و همچنین دانش ناکافی برخی از کاربران، منجر به پروژه‌های وام و تامین مالی کاذب متعدد و کلاهبرداری شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه پروژه های تقلبی را شناسایی کنیم؟

ایردراپ ارز دیجیتال را دریافت کنید

ارز دیجیتال airdrop توزیع رایگان سکه یا توکن بین دارندگان توکن یا کاربران واجد شرایط است. هدف تیم توسعه توکن یا کارآفرینان Airdrop ممکن است تبلیغات برای راه اندازی یک پروژه جدید یا جذب کاربران بیشتر به شبکه باشد. مقدار توکنی که هر کاربر در Airdrop دریافت می کند به میزان سرمایه گذاری و سهام و همچنین سهم کاربر در شبکه بستگی دارد.

به طور کلی می توان گفت که کسب سود از طریق ایردراپ ساده ترین راه برای کسب درآمد در این لیست است و به حداقل دانش فنی نیاز دارد. با این حال، زمان دریافت Airdrop تحت کنترل کاربر نیست و Airdrops به طور کلی نمی تواند منبع درآمد ثابتی در نظر گرفته شود.

در ایردراپ، یک بلاک چین خاص می تواند تحت یک هارد فورک قرار بگیرد و بر اساس اصول هارد فورک، توکن های جدیدی را به دارندگان توکن شبکه قدیمی اعطا کند. علاوه بر این، کاربران شبکه یا پلتفرم می توانند از ایردراپ های برنامه ارجاع یا «دعوت دوستان» با معرفی کاربران جدید استفاده کنند.

شایان ذکر است که گاهی اوقات کیف پول ها و صرافی های جدید برای جذب کاربران بیشتر و معرفی توکن بومی خود، برنامه های airdrop را طراحی می کنند.

خرید ارزهای دیجیتال و HODLing (HODL)

تقریباً از ابتدای تاریخ ارزهای دیجیتال هودلینگ به عنوان راهی برای کسب درآمد شناخته شده است. “Hold” با یک اشتباه املایی و جابجایی حروف “D” و “L” به همان کلمه انگلیسی “hold” (hold) به معنای نگه داشتن است و به نگهداری طولانی مدت دارایی های دیجیتال در امید به یک بازار صعودی بلند مدت و استفاده از افزایش قیمت.

در واقع هودل یک سرمایه گذاری بلندمدت است که اغلب برای جلوگیری از زیان های ناشی از نوسانات کوتاه مدت استفاده می شود و می توان آن را راهی سودآور برای پس انداز دانست. نگهدارنده یا دارنده دارایی بلندمدت می تواند بدون نیاز به تحلیل بازار در کوتاه مدت سود نسبتاً زیادی به دست آورد و دائماً در موقعیت های خرید و فروش وارد شود.

با این حال، هرگز نباید ماهیت بی ثبات ارزهای دیجیتال را فراموش کنیم و هولینگ همیشه سودآور نیست. گاهی اوقات حتی ارزهای دیجیتال به ظاهر امیدوارکننده یک شبه از بین می روند. این اتفاق اخیراً برای ارز دیجیتال لونا (LUNA) رخ داد و میلیون‌ها دلار سرمایه را از بین برد.

بیشتر بخوانید: چرا لونا سقوط کرد؟ هر آنچه باید در مورد Terra Collapse بدانید

علاوه بر این، نگهدارنده باید صبور باشد و برای مدت نسبتا طولانی به وسایل خود دست نزند. علاوه بر این، احتکار می تواند نقدینگی دارایی های مالک و نقدینگی بازار را کاهش دهد که در بلندمدت می تواند منجر به تورم دارایی شود. اگر شما نیز در کوتاه مدت به سرمایه خود نیاز دارید، احتمالاً هولینگ گزینه مناسبی برای شما نیست.

در این میان، خبر خوب این است که به جای خرید مقدار زیادی از یک توکن، می‌توانید از استراتژی میانگین هزینه دلار (DCA) نیز استفاده کنید. در این استراتژی، شما باید مقدار مشخصی از توکن ها را در فواصل زمانی منظم، مانند هر هفته یا هر ماه، با هدف سرمایه گذاری طولانی مدت خریداری کنید.

به عنوان مثال به جای اینکه در ابتدای سال 12 میلیون تومان بیت کوین وارد شبکه بیت کوین کنید و کسری بودجه داشته باشید، هر ماه یک میلیون تومان بیت کوین خریداری می کنید تا تا پایان سال 12 میلیون تومان بیت کوین داشته باشید. امسال.

نتیجه

در این مقاله متوجه شدیم که علاوه بر خرید و فروش ارزهای دیجیتال، راه‌های زیادی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استخراج، سرمایه‌گذاری، مزرعه‌داری سود، وام دادن، خرید و فروش توکن‌های غیراصیل، P2E، airdrops و huddles اشاره کرد. هر یک از این روش ها برای کاربران خاص با استراتژی های مختلف مناسب است. به عنوان مثال، اگر علاقه ای به سرمایه گذاری بلندمدت ندارید، بهتر است از دردسر دوری کنید یا اگر ترجیح می دهید از راه های سرگرم کننده تری کسب درآمد کنید، پیشنهاد می کنیم گزینه سرمایه گذاری بهینه خود را در بین پلتفرم های بازی برای کسب درآمد جستجو کنید.

علاوه بر این، به یاد داشته باشید که برخی از پلتفرم های معروف ارزهای دیجیتال به دلیل تحریم های بین المللی از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می کنند. بنابراین، قبل از سرمایه گذاری در هر پروتکل، ابتدا اطلاعات پلتفرم را به دقت مطالعه کنید، مطمئن شوید که نیازی به احراز هویت ندارید و ترجیحا با یک آدرس IP غیر ایرانی کار کنید. نکته دیگری که باید در نظر گرفت، نسبت سود به زیان هر سرمایه گذاری است. بنابراین مراقب هرگونه پیشنهاد و ادعای گمراه کننده ای باشید که بیش از حد جذاب به نظر می رسد و درصد سود نامعقولی را ارائه می دهد و قبل از سرمایه گذاری در هر پلتفرمی، تحقیقات خود را در مورد پروژه و تیم توسعه آن انجام دهید.

سوالات متداول

در پایان مقاله به سه سوال متداول در مورد نحوه سودآوری از ارزهای دیجیتال پاسخ می دهیم:

آیا بدون ترید می‌توان از ارزهای دیجیتال درآمد کسب کرد؟

بله، راه های زیادی برای کسب درآمد با ارزهای دیجیتال بدون معامله وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از استخراج، استیکینگ، توکن‌های ناهمزمان، P2E، مزرعه‌داری سود، وام دهی، airdrops و huddles. درصد ریسک و سود هر روش متفاوت است و نیاز به استراتژی های کوتاه مدت یا بلندمدت متفاوتی دارد.

به‌جز معامله، از چه راه‌هایی می‌توان از ارزهای دیجیتال درآمد به‌دست آورد؟

برخی از روش‌های کسب درآمد بدون معامله ارزهای دیجیتال عبارتند از: درآمد غیرفعال از سرمایه‌گذاری، ایجاد توکن‌های منحصربه‌فرد در NFT یا پلتفرم‌های بازی، وام دادن و افزایش سود، سرمایه‌گذاری و شرکت در برنامه‌های ارجاع به امید دریافت ایردراپ، ماینینگ و سرمایه‌گذاری برای کسب درآمد. پول قطعات جدید و هودلینگ

خطر کسب درآمد از ارزهای دیجیتال چقدر است؟

دنیای ارزهای دیجیتال هنوز بسیار پرنوسان و غیرقابل پیش بینی به نظر می رسد و ریسک مربوط به همه روش های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال زیاد است. نوسانات قیمت، مسائل قانونی، مالیات بر درآمد حاصل از تراکنش های ارز دیجیتال، عدم پوشش بیمه ای کافی برای جبران خسارات مالی احتمالی، برگشت ناپذیری تراکنش های ارز دیجیتال، شفافیت و قابلیت ردیابی اطلاعات در شبکه های بلاک چین، حملات سایبری و امکان هک. پلتفرم ها و کیف پول ها ارزهای دیجیتال تنها بخشی از خطرات دنیای نوظهور هستند. ناگفته نماند که به این خطرات، تحریم های اعمال شده بر کاربران مقیم ایران را نیز باید اضافه کنیم. بنابراین، قبل از سرمایه گذاری، تمام جوانب و ریسک های احتمالی را در نظر بگیرید.

این روزها کوره ارزهای دیجیتال داغ است. بسیاری از افراد به دنبال سرمایه گذاری در ارز دیجیتال هستند. هرکسی در هر کجای دنیا می‌تواند بخشی از دارایی‌های خود را وارد بازار ارز دیجیتال کند و با پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری، تجارت را آغاز کند. ارزهای دیجیتال یک کلاس دارایی جدید هیجان انگیز ایجاد کرده اند. اما این بدان معنا نیست که رویکرد ما جدا از آموزش و تحلیل است. در واقع باید برای ورود، تداوم و درک سازوکار این سیستم آستین ها را بالا بزنیم و با تحقیق و استفاده از منابع موجود، در مسیر آموزش ارز دیجیتال قدم بگذاریم. در این قسمت از خانه سرمایه، به طور کلی به مفاهیم اصلی ارزهای دیجیتال می پردازیم. اگر قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال را دارید، این مقاله را از دست ندهید.

آموزش ارز دیجیتال

مانند هر روش آموزشی دیگری، معرفی و آموزش ارز دیجیتال با تبیین مفاهیم اساسی آن ضروری است:

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال پول مجازی، رمزگذاری شده، غیرمتمرکز و مبتنی بر فناوری بلاک چین است. یکی از ویژگی‌های اصلی ارزهای دیجیتال این است که توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی‌شوند و دولت‌ها در مدیریت و نگهداری آن‌ها دخالتی ندارند.

شاید با محبوب ترین سکه ها، بیت کوین و اتریوم آشنا باشید، اما جالب است بدانید که امروزه بیش از 5000 ارز دیجیتال مختلف در گردش هستند.

بسیاری از مردم مانند سایر بازارهای سرمایه گذاری (بازار سهام، فلزات گرانبها و غیره)، ارزهای دیجیتال را راهی سریع برای کسب سودهای بزرگ می دانند. با این حال بد نیست بدانید که ارزهای رمزپایه مبتنی بر سیستمی هستند که در آن امکان پرداخت آنلاین امن وجود دارد، بنابراین می توانید از انواع ارزهای دیجیتال برای خرید کالاها و خدمات مختلف استفاده کنید.

ارزهای رمزپایه مبتنی بر سیستمی برای ارائه پرداخت آنلاین امن هستند. بنابراین حتی می توانید از ارزهای دیجیتال برای خرید کالاها و خدمات مختلف استفاده کنید.

جدای از آن، تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال با قدرت محاسباتی بسیار بالایی تأیید می‌شوند و در مقایسه با سایر روش‌های سنتی، هزینه‌های تراکنش بسیار پایین است.

مقدمه ای بر بیت کوین

بیت کوین که با نام BTC نیز شناخته می شود، اولین پروژه ارز دیجیتال موفقی است که در ژانویه 2009 ایجاد شد. ایده اصلی این ارز توسط شخص یا گروهی ناشناس به نام “ساتوشی ناکاموتو” در برگه سفید بیت کوین ارائه شد. بیت کوین یک فناوری منبع باز است. این بدان معناست که هیچ کس مالک یا کنترل آن نیست. بنابراین، کد منبع آن برای همه در جهان قابل دسترسی است و هرکسی می تواند آن را بررسی و اصلاح کند و در بهبود و توسعه آن مشارکت کند.

بیت کوین نه تنها اولین ارز دیجیتالی است، بلکه محبوب ترین و باارزش ترین در بین آنهاست. از اول مارس 2021، بیش از 18.6 میلیون بیت کوین در گردش است و ارزش کل بازار آن 927 میلیارد دلار برآورد شده است.

در معاملات این ارز از فناوری همتا به همتا استفاده می شود. یعنی وقتی دو نفر با هم معامله می کنند، هیچ بانک یا مرکزی به عنوان واسطه یا شخص ثالث بین آنها وجود ندارد.

بیت کوین نه تنها اولین ارز دیجیتال است بلکه به عنوان محبوب ترین و با ارزش ترین ارز نیز شناخته می شود. از اول مارس 2021، بیش از 18.6 میلیون بیت کوین در گردش است و ارزش کل بازار آن 927 میلیارد دلار برآورد شده است.

آلت کوین چیست؟

پس از موفقیت بیت کوین؛ ارزهای دیجیتال دیگری نیز برای رقابت با آن طراحی و وارد بازار شده اند. سایر ارزهای دیجیتال آلت کوین نامیده می شوند. AltCoin به معنای واقعی کلمه از دو کلمه Alternative و Coin تشکیل شده است و به معنای سکه جایگزین است. برخی از آلتکوین ها عبارتند از: اتریوم، پی کوین، لایت کوین، کاردانو و EOS.

با وجود ویژگی های مشترکی که می توان بین آلت کوین ها و بیت کوین مشاهده کرد، آنها از جنبه های خاصی با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال، برخی افراد از آلت کوین ها برای تولید «بلوک» یا «تأیید مکانیسم اجماع متفاوتی نسبت به بیت کوین» استفاده می کنند. این ارزهای دیجیتال با ارائه ویژگی‌های جدید و اضافی مانند «قراردادهای هوشمند» و «نوسان‌پذیری قیمت» سعی در رقابت با بیت‌کوین دارند.

از آنجایی که آلت کوین ها از بیت کوین مشتق می شوند، قیمت آنها نیز از بیت کوین پیروی می کند. با این حال، کارشناسان بر این باورند که با رشد اکوسیستم های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و توسعه بازارهای جدید در آینده، اقدام قیمت آلت کوین مستقل از سیگنال های معاملاتی بیت کوین خواهد شد.

در حال حاضر ارزش کل ارزهای دیجیتال حدود 1.5 تریلیون دلار است و بیت کوین 60 درصد از ارزش کل بازار را تشکیل می دهد.

بلاک چین و فناوری مورد استفاده

بلاک چین به معنای زنجیره ای از بلوک هاست. اطلاعات در بلوک های جداگانه ذخیره می شود و پس از پر شدن به زنجیره بلوک های قبلی اضافه و متصل می شود. به این ترتیب اطلاعات به ترتیب زمانی به یکدیگر مرتبط می شوند. در واقع می توان گفت که بلاک چین نوع خاصی از پایگاه داده است و تفاوت اصلی آن با یک پایگاه داده معمولی در نحوه ذخیره اطلاعات در آن است.

جالب است که اطلاعات مختلفی را می توان در بلاک چین ذخیره کرد. اما تاکنون بیشترین استفاده از آن به عنوان دفترچه معاملاتی بوده است. بلاک چین از روش های سازماندهی شده برای اطمینان از یکپارچگی داده های تراکنش استفاده می کند و بخش اساسی بسیاری از ارزهای دیجیتال است.

در اکثر ارزهای دیجیتال، بلاک چین به صورت غیرمتمرکز استفاده می شود. بنابراین، داده های وارد شده، یعنی اطلاعات تراکنش، در این نوع بلاک چین قابل حذف یا تغییر نیستند. در واقع، تمام اطلاعات یا تراکنش ها به طور دائم در آنجا ثبت می شوند و برای همه قابل مشاهده هستند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که بلاک چین و فناوری‌های مرتبط بسیاری از صنایع مانند امور مالی و حقوقی را مختل می‌کند.

منظور ما از استخراج ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که تاکنون مشخص است، ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتالی هستند که مانند سایر ارزهای سنتی (فیات پول) توسط بانک‌های مرکزی کشورها چاپ نمی‌شوند. تنها راه برای ایجاد سکه های بیشتر استخراج یا ماین کردن آنهاست.

هر بار که یک ارز دیجیتال خرید و فروش می شود، اطلاعات مربوط به تراکنش در بلاک چین ذخیره می شود. بنابراین، تاریخچه ای از تمام تراکنش ها در بلاک چین وجود دارد. اما برای معتبر بودن تراکنش ها، صحت آنها باید توسط سایر کاربران شبکه یعنی ماینرها تایید شود. فرآیند تأیید تراکنش از هزینه های اضافی جلوگیری می کند و یکپارچگی شبکه را ارتقا می دهد.

استخراج ارز دیجیتال فرآیندی است که در آن ماینرها پس از تایید تراکنش ها و انجام محاسبات ریاضی (هش) از طریق ارز دیجیتال بومی بلاک چین پاداش دریافت می کنند.

در برخی موارد، تعداد کل ارزهای دیجیتال در یک بلاک چین محدود است و این انتشار باعث حفظ و افزایش ارزش ارزهای دیجیتال می شود. به عنوان مثال، تعداد کل بیت کوین ها در بلاک چین بیت کوین 21 میلیون بیت کوین است و تقریباً 19 میلیون بیت کوین تاکنون استخراج شده است.

مبادلات ارز دیجیتال و امنیت

برای خرید، فروش و معامله ارزهای دیجیتال، علاوه بر آشنایی با ارز دیجیتال و نحوه عملکرد آن، اطلاعاتی در مورد روش های ذخیره سازی و مبادله آن نیز ضروری است. در ادامه به این عناصر خواهیم پرداخت:

کیف پول چیست؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟

کیف پول ارز دیجیتال راهی برای ذخیره و بازیابی ارزهای دیجیتال است. شاید بتوانید روش ذخیره ارز دیجیتال در کیف پول را با ذخیره پوشه ها در رایانه تصور کنید. اما در واقعیت، اطلاعات ذخیره شده در کیف پول به موقعیت رمزارز شما در بلاک چین اشاره دارد.

کیف پول دیجیتال می تواند یک دستگاه فیزیکی، نرم افزار، اپلیکیشن، وب سایت آنلاین یا همان خدماتی باشد که توسط صرافی های ارز دیجیتال ارائه می شود.

انواع کیف پول دیجیتال

کیف پول گرم:

مانند سایر نرم افزارهای موبایل و کامپیوتر، می توان آن را دانلود کرد و مستقیماً به اینترنت متصل شد.

مزایای کیف پول داغ:

کیف پول داغ رایگان است و گزینه خوبی برای تراکنش های روزمره است.

معایب: به دلیل ارتباط مستقیم با اینترنت، خطر حملات سایبری و هکرها را به همراه دارد.

انواع: کیف پول رومیزی، موبایلی و وب (صرافی).

مثال: کیف پول موبایل: Trust Wallet، Bitcoin Wallet، GreenAddress، Atomic Wallet، BitPay

کیف پول دسکتاپ: کیف پول اتمی، بیت کوین کور، بیت پی، الکتروم و اکسودوس

کیف پول وب سایت (اکسچنج): کوین بیس، بایننس و…

کیف پول سرد:

کیف پول سرد یک دستگاه کوچک و قابل حمل به سبک USB است. می توانید ارزهای دیجیتال خود را در آنجا بارگیری و حمل کنید.

مزایای کیف پول سرد:

این بهترین گزینه برای ذخیره طولانی مدت دارایی های ارز دیجیتال است زیرا دارایی ها به صورت آفلاین ذخیره می شوند و خطر هک وجود ندارد.

معایب: کیف پول سرد قیمت نسبتا بالایی دارد. امکان از دست دادن آن نیز وجود دارد.

مثال: شرکت Trezor از 60 تا 200 دلار و شرکت لجر از 60 تا 120 دلار متغیر است.

نحوه استفاده از کیف پول دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال به تاجر اجازه می دهد تا با ذخیره کردن کلیدهای خصوصی و عمومی، ارزهای دیجیتال را خریداری کند. با کلید خصوصی کیف پول، می توانید به حساب خود دسترسی داشته باشید و ارزهای دیجیتال خود را به نوع دیگری از ارزهای دیجیتال یا فیات مبادله یا تبدیل کنید.

هنگامی که می خواهید به هر طریقی ارز رمزنگاری شده را خریداری یا دریافت کنید، ابتدا باید یک آدرس منحصر به فرد، ترکیبی از حروف انگلیسی (بزرگ و کوچک) و اعداد صادر شده توسط کیف پول را برای شخصی که ارز رمزنگاری شده را ارسال می کند، ارسال کنید.

در واقع، آدرس کیف پول دیجیتال در دنیای واقعی مانند شماره حساب بانکی شما عمل می کند. به همین دلیل، همانطور که در انتشار شماره حساب بانکی هیچ خطری وجود ندارد، ارائه آدرس کیف پول دیجیتال برای تکمیل فرآیند انتقال پول ضروری است و هیچ خطری برای امنیت دارایی شما ندارد.

آیا ارزهای دیجیتال امن هستند؟

بلاک چین با فناوری پیچیده و فنی خود، کار را برای هکرها دشوار و حتی غیرممکن کرده است. اطلاعات بلاک چین و ورودی‌های بلوک با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری و تکنیک‌هایی مانند رمزگذاری منحنی بیضی، توابع هش و جفت‌های کلید عمومی و خصوصی محافظت می‌شوند.

اما الگوریتم اصلی امنیتی بلاک چین “اثبات کار” است که به طور کلی به عنوان “POW” شناخته می شود. “POW” الگوریتم اجماع اصلی شبکه بلاک چین است که برای تایید تراکنش ها و تولید بلاک های جدید در زنجیره بلاک استفاده می شود.

الگوریتم “POW” بر اساس محاسبات پیچیده ریاضی است. این محاسبات پیچیده توسط کامپیوترهای قدرتمند (ماینرها) انجام می شود و برای حل محاسبات از شبکه پاداش دریافت می کنند.

الگوریتم دیگری که در امنیت بلاک چین دخیل است «اثبات سهام» نام دارد. برخی از بلاک چین ها به گونه ای طراحی شده اند که کاربران می توانند با خرید بخشی از ارز اصلی بلاک چین، سهمی از شبکه را خریداری کنند.

این افراد سهام خریداری شده را به شبکه واگذار می کنند و با شرکت در فرآیند تایید تراکنش، بر اساس ارزش سهام و مدت زمانی که در شبکه قفل شده اند، پاداش دریافت می کنند.

علاوه بر امنیت بالای فناوری بلاک چین، تراکنش ها نیازمند یک فرآیند احراز هویت دو مرحله ای هستند.

به عنوان مثال، برای شروع تراکنش، ابتدا نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید، سپس باید کد امنیتی ارسال شده به ایمیل یا خط تلفن همراه خود را وارد کنید.

برای محافظت از دارایی های خود، باید سیستم احراز هویت دو مرحله ای کیف پول خود را فعال کرده و از رمز عبور مناسب استفاده کنید. جدا از این، نباید رمز عبور و کلیدهای خصوصی و عمومی خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می کنیم آنها را در مکانی امن نگهداری کنید.

امنیت کلیدهای خصوصی بسیار مهم است. زیرا هر کسی که به کلید خصوصی دسترسی داشته باشد می تواند به پول ذخیره شده در کیف پول دیجیتال شما دسترسی داشته باشد و آن را به آدرس کیف پول خود منتقل کند.

به یاد داشته باشید که در بازار ارزهای دیجیتال، هر سرمایه گذار مسئول حفاظت از دارایی های خود است. به این معنی که به دلیل عدم وجود موسسه پشتیبانی رسمی، در صورت سرقت یا مفقود شدن ارز دیجیتال، مسئولیت آن بر عهده شما خواهد بود.

هر آنچه که باید در مورد صرافی ارز دیجیتال بدانید

یکی از نکات اصلی در یادگیری و آموزش ارز دیجیتال، شناخت مبادلات مبتنی بر ارز دیجیتال و استفاده از قابلیت های آن است. اما صرافی ارز دیجیتال چیست؟ صرافی ارز دیجیتال یک بستر آنلاین برای ذخیره و تجارت ارزهای دیجیتال است.

صرافی به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال عمل می کند و برای تکمیل تراکنش ها از معامله گران کمیسیون دریافت می کند. بنابراین می توانید ارزهای دیجیتال خود را در این بازار دیجیتال بخرید، بفروشید و تبدیل کنید.

معروف ترین صرافی های خارجی: Binance، Coinbase، CoinEx، Kraken، Exmo، Huobi Global، Bitfinex، Bitstamp، Gemini، Luno، io، Hotbit و…

معروف ترین صرافی های ایرانی: Baradh، Cryptoland، Nobitex، Valex، Ramzinc، Coinnick، Elixir، Bitistan و Xcoino.

شما می توانید در هر یک از صرافی های ایرانی یا خارجی به دلخواه فعالیت کنید. اما در نظر داشته باشید که در اکثر صرافی ها نمی توانید مقدار زیادی ارز دیجیتال مبادله کنید یا حتی مبلغ مورد نظر را بدون احراز هویت برداشت کنید. اگر قصد دارید مبلغ بیشتری را سرمایه گذاری کنید و در مدت کوتاهی مقدار زیادی پول از حساب ارزی خود به حساب بانکی منتقل کنید یا از طریق معاملات «حاشیه» و «آتی» مبلغی را از بورس وام بگیرید و به نتیجه برسید. معامله. ، باید مراحل را دنبال کنید فرآیند احراز هویت را کامل کنید.

چند نکته طلایی برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال:

صرافی خارجی بدون نیاز به VPN:

اگر می خواهید در بازارهای خارجی فعالیت کنید، صرافی هات بیت گزینه مناسبی در نظر گرفته می شود. زیرا نیازی به انجام مراحل احراز هویت ندارد. می توانید از طریق شماره موبایل و ایمیل ثبت نام کنید. علاوه بر این، برای کار در این تبادل نیازی به VPN ندارید. این معامله یکی از گزینه های درخشان برای سرمایه گذاران مقیم ایران است.

میزان کمیسیون صرافی:

در انتخاب صرافی مناسب به میزان پورسانتی که صرافی در حین معاملات دریافت می کند توجه کنید. در برخی صرافی‌ها، کارمزد تراکنش‌های کریپتو به کریپتو صفر است، اما برای تراکنش‌های مربوط به تبدیل ارز دیجیتال به فیات و بالعکس، کمیسیون دریافت می‌شود.

حداقل مبلغ معامله:

برای خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی ها، حداقل مبلغ معامله بر اساس میزان خرید و فروش شما تعیین شده است. حداقل مبلغ تراکنش در برخی صرافی ها بسیار زیاد است. بنابراین هنگام انتخاب صرافی باید به این نکته توجه کنید

شناخت گروه فعال در صرافی:

نام سکه های اصلی در صرافی های معتبر شناخته شده است و می توانید سوابق آنها را جستجو کنید. بنابراین از عضویت در صرافی هایی که افراد فعال در گروه پشتیبانی آنها شناخته شده نیستند، خودداری کنید.

معایب فعالیت در بازار ارز

به دلیل تحریم، امکان انجام مراحل احراز هویت برای کاربران مقیم ایران وجود ندارد. در این مراحل باید آدرس محل سکونت، عکس مدارک هویتی و … را وارد کنید.

برای ثبت نام و فعالیت در صرافی ها، دسترسی به سایت از طریق VPN و تغییر آدرس IP ضروری است. دسترسی به سایت با همان IP اولیه در هنگام ثبت نام در بازدیدهای بعدی از صرافی ضروری است.

اگر VPN قطع شود و آدرس IP در هر مرحله از تراکنش و ثبت سفارش تغییر کند، صرافی حساب شما را مسدود کرده و دارایی های شما مسدود می شود.

مزایای کار در ارز

در اکثر صرافی های باکیفیت و قابل اعتماد می توان از عملکرد Stop Loss استفاده کرد. با استفاده از این قابلیت می توانید از تراکنش های خود در برابر هرگونه ضرر محافظت کنید. به این ترتیب حد ضرر خود را قبل از شروع معامله تعیین می کنید.

در برخی صرافی ها امکان بیمه دارایی ها وجود دارد. این بدان معناست که اگر هکرها به صرافی حمله کنند، دارایی های شما از طریق بیمه بازگردانده می شود.

مزایای کار در بورس ایران

امکان خرید ارز دیجیتال از طریق ریال

واریز و برداشت مستقیم از حساب ریالی بانک

زبان فارسی سایت

دسترسی به بازارهای جهانی

پشتیبانی 24/7

امکان انجام مراحل احراز هویت

واریز و برداشت در سطوح بالا

امکان پیگیری و شکایت

نحوه خرید ارز دیجیتال در صرافی

در زبان ارزهای دیجیتال به خریداران Takers و به فروشنده ها Maker می گویند. شما می توانید به روش های مختلف پول واریز کرده و ارز دیجیتال خریداری کنید، مثلاً با انتقال پول از بانک به حساب صرافی خود و یا بالعکس، با فروش ارز دیجیتال می توانید متولی ارز دریافت کرده و پول دریافتی را به حساب بانکی خود منتقل کنید.

آموزش گام‌به‌گام خرید ارز دیجیتال از صرافی

طرح کسب و کار خود را مشخص کنید و بر اساس آن یکی از صرافی های معتبر را انتخاب کنید

به یک شبکه اینترنتی امن متصل شوید. (از WIFI در مراکز عمومی استفاده نکنید)

یک حساب کاربری در صرافی مورد نظر ایجاد کنید.

مراحل احراز هویت شخصی که شامل مدارک شناسایی، حساب بانکی، آدرس و شماره تماس و غیره است را دنبال کنید.

ارز فیات (ریال، دلار و …) را از طریق حساب بانکی به حساب خود واریز کنید

نوع و مقدار ارز دیجیتال را مشخص کنید

سفارش خود را در یکی از بخش های Market یا Stop Limit قرار دهید.

در نهایت بهتر است بخشی از ارز خریداری شده را برای تراکنش های جزئی در کیف پول صرافی نگه دارید و بقیه را در یکی از کیف پول های ارز دیجیتال معتبر ذخیره کنید.

بایدها و نبایدهای تجارت

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال فراز و نشیب های زیادی دارد. بدون یادگیری و استفاده از دوره های آموزشی ارز دیجیتال، ریسک از دست دادن سرمایه زیادی را دارید. هنگام معامله حتما به نکات زیر توجه کنید:

تجارت باید

1- ریسک خود را مدیریت کنید.

برای بقا در این بازار، مدیریت ریسک حرف اول را می زند. تکنیک های مختلف مدیریت ریسک مانند Stop-loss به شما امکان می دهد میزان ریسک را در هر معامله محدود کنید. تکنیک دوم این است که در صورت از دست دادن سه معامله متوالی، معامله را برای مدتی متوقف کنید.

2- در سرمایه خود تنوع ایجاد کنید.

تنوع در دنیای تجارت ارزهای دیجیتال کلیدی است. سرمایه گذاری در انواع ارزهای دیجیتال به موفقیت شما کمک می کند. تمام سرمایه و معاملات خود را به یک نوع ارز دیجیتال محدود نکنید. زیرا در غیر این صورت، کاهش ارزش یکی از ارزهای رمزنگاری شده، تمام دارایی های شما را در معرض خطر قرار می دهد.

3- قبل از معامله، تحقیق و بررسی را جدی بگیرید.

اگر قصد سرمایه گذاری مستقیم در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تحقیقات لازم را انجام دهید و در دوره های آموزشی ارز دیجیتال شرکت کنید. هرگز یادگیری را متوقف نکنید و همیشه حتی پس از ورود به بازار به تحقیق و یادگیری ادامه دهید.

اولین قدم قبل از سرمایه گذاری این است که با مطالعه وایت پیپر شرکت، تحقیقات مفیدی انجام دهید. با کسب اطلاعات لازم از وایت پیپر می توانید بهترین روش سرمایه گذاری و پیامدهای احتمالی آن را مشخص کنید.

4- استراتژی مشخص داشته باشید.

احتمالاً با داستان زندگی برخی از افراد مواجه شده اید که با سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ثروت زیادی به دست آورده اند. اما باید بدانید که این بازار راه مطمئنی برای کسب درآمد نیست. برای بقا و موفقیت در بازار ارز دیجیتال، باید یک استراتژی معاملاتی مناسب داشته باشید تا به طور مداوم از بازدهی عالی برخوردار شوید.

از طریق استراتژی، تعیین می کنید که آیا قصد دارید برای بلندمدت سرمایه گذاری کنید یا برای یک دوره کوتاه معامله کنید. از چه شاخص های فنی می خواهید استفاده کنید؟ RSI، MACD یا EMA؟ آیا تصمیم دارید از ربات های معامله گر استفاده کنید یا خیر؟

قبل از هر چیز باید به این سوالات با دقت پاسخ می دادید.

5- حرکات بیت کوین را کنترل کنید:

منظور ما از حرکات بیت کوین اوج و سقوط ارزش آن است. بیت کوین پیشرو در این بازار است و همانطور که قبلا ذکر شد، اکثر آلت کوین ها حرکت بیت کوین را در بازار دنبال می کنند. دلیل اصلی این است که بیت کوین پرکاربردترین ارز دیجیتال در تجارت است. اگرچه بسیاری از صرافی‌ها ارز دیجیتال بومی خود را دارند، مانند ارز دیجیتال BNB در صرافی بایننس. با این حال، بسیاری از جفت ارزهای دیجیتال موجود، مانند BTC/ETH، BTC/LTC، BTC/ADA، و BTC/TRX بر پایه بیت کوین هستند. بنابراین، ضرورت بیت کوین هنگام معامله طیف گسترده ای از ارزهای رمزنگاری شده مشخص می شود.

قبل از شروع معامله، قیمت بیت کوین را بررسی کنید و به دنبال عواملی باشید که می توانند بر قیمت آن تأثیر بگذارند.

6- برای بودجه خود برنامه ریزی داشته باشید.

قبل از سرمایه گذاری، باید بودجه خود را برنامه ریزی کنید. حتی بهترین بازیکنان بازار نیز بیش از هر چیز به بودجه خود توجه می کنند. هرگز سرمایه خود را به خطر نیندازید. با مقدار دارایی های خود وارد بازار شوید که می توانید از دست بدهید.

7- نگاهی بلندمدت داشته باشید.

در بازار ارز دیجیتال، مانند سایر بازارهای سرمایه مبتنی بر ارز فیات، باید سرمایه گذاری بلندمدت را در نظر بگیرید. به جای انتظار بازده بالا هر زمان که نوسانات قیمت را مشاهده کردید، نگاهی بلندمدت به سرمایه گذاری خود داشته باشید.

لطفاً به یاد داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال بسیار ناپایدار است و قیمت ها می توانند هر دقیقه و ثانیه بر اساس تقاضای بازار یا نظرات مقامات در برخی کشورها تغییر کنند. به همین دلیل، کارشناسان توصیه می کنند که تنها بخشی از سرمایه راکد خود را برای مدت طولانی در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید.

زیاد معامله نکنید

1- به دنبال تضمین نباشید.

هیچ تضمینی در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد. این نه تنها برای ارزهای رمزنگاری شده بلکه برای هر بازار سرمایه دیگری مانند بازار سهام نیز صادق است. این بازارها اساساً غیرقابل پیش بینی هستند و بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد.

اما این سوال نباید شما را دلسرد کند، بلکه می تواند انگیزه شما را برای عمل با احتیاط و درایت در معاملات ایجاد کند; و در نهایت لازم است با استفاده از استراتژی ها و روش های معاملاتی مناسب سود و زیان را پیش بینی کرد.

2- بدون برنامه سرمایه‌گذاری نکنید.

درست مثل اینکه بدون برنامه ریزی و بررسی نقشه به مقصد جدیدی سفر نمی کنید. شما نباید سرمایه خود را بدون هدف و برنامه وارد بازار کنید. اساس سرمایه گذاری موفق در هر بازار سرمایه، داشتن یک طرح تجاری است که هدف و نحوه دستیابی به آن را با جزئیات مشخص می کند.

قبل از شروع معامله، از خود بپرسید: «هدف اصلی من چیست؟ و چگونه به این امر خواهم رسید؟ » برنامه ریزی صحیح مستلزم زمان، تحقیق، یادگیری و استفاده از برنامه های آموزشی ارز دیجیتال است. اما اگر بدون برنامه وارد شوید، کاری که انجام می دهید سرمایه گذاری نیست. این یک بازی است.

3- بدون تحقیق رمز ارز نخرید.

قبل از خرید یک نوع خاص از ارز دیجیتال، باید تمام اطلاعات ممکن در مورد آن را جمع آوری کنید. به عنوان مثال: هدف از این ارز دیجیتال خاص چیست؟ چه کسی یا چه کسی پشت همه اینهاست؟ بدون دانستن جزئیات، ارز دیجیتال نخرید.

4- بدون Stop loss معامله نکنید.

تعیین حد ضرر در یک معامله یکی از راه های انجام معاملات موفق است. اگر از این تکنیک استفاده نکنید، نمی توانید برای مدت طولانی در بازار بمانید. تنظیم توقف ضرر به شما امکان می دهد از معاملاتی که مناسب شما نیستند خارج شوید.

5- حریص نباشید.

حرص و طمع دشمن اصلی هر سرمایه گذار است. بهتر است هنگام معامله گری حرص و طمع خود را کنترل کنید. استراتژی های موثر و کارآمد نیز به دلیل طمع سرمایه گذاران به ضررهای بزرگ تبدیل می شوند.

6- احساسی ‌ترید نکنید:

هنگام تصمیم گیری در بازار ارز دیجیتال هرگز احساساتی نباشید. زیرا بدون شک ضرر این گونه معاملات بسیار بیشتر از سود آنها خواهد بود. داشتن ذهنی باز و صبر برای انجام معاملات صحیح و سودآور ضروری است.

جدا از بایدها و نبایدهای ذکر شده، هنگام معامله در بازار ارزهای دیجیتال باید آرام باشید. بسیاری از معامله گران به دلیل نوسانات بازار وحشت می کنند و ممکن است تصمیمات هیجانی بگیرند و متحمل ضرر شوند. یک سرمایه گذار موفق باید از اخبار روزانه بازار ارزهای دیجیتال، آخرین تحقیقات و به روز رسانی ها آگاه باشد.

روش های تایید قیمت ارزهای دیجیتال

برخی از سایت ها قیمت روزانه ارز، مقایسه قیمت و نمودارهای مرتبط و همچنین اطلاعاتی در مورد عرضه اولیه سکه (ICO) ارائه می دهند که به معامله گران امکان می دهد با استفاده از این اطلاعات مفید معامله انجام دهند.

سایت های بررسی قیمت ارزهای دیجیتال:

coinmarketcap.com

tradingview.com

bitinfocharts.com

cryptocompare.com

worldcoinindex.com

جدول زمانبندی قطعات

bitcointalk.org

عوامل زیادی بر قیمت فعلی ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد. دانستن این عوامل به شما کمک می کند تا تجارت خوبی داشته باشید.

عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال

عرضه و تقاضا: میزان عرضه و تقاضا نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال دارد. به عبارت دیگر، هر چه تقاضا بیشتر باشد، قیمت نیز بالاتر است و بالعکس.

هزینه های شبکه: هزینه اصلی تولید ارز دیجیتال، پاداش ماینر است که توسط شبکه و از طریق ارز بومی پرداخت می شود.

پدیده نصف کردن: این اتفاق هر چهار سال یکبار می‌افتد و بر این اساس، پاداش استخراج‌کنندگان به نصف کاهش می‌یابد.

محدودیت: مقدار محدود ارزهای دیجیتال در هر بلاک چین به دلیل منابع محدود منجر به افزایش ارزش دارایی می شود.

کارمزد تایید تراکنش: با افزایش کارمزد تایید تراکنش، ارزش ارزهای دیجیتال نیز افزایش می یابد. در صورتی که تاجر برای تایید تراکنش عجله کند، این هزینه ها به ماینر پرداخت می شود

مقررات و وضعیت ارزهای دیجیتال: در سال‌های اخیر، دولت‌ها تلاش کرده‌اند تا بازار ارزهای دیجیتال را تنظیم کنند. هر چه این قوانین سختگیرتر باشند؛ قیمت ارزهای دیجیتال نیز کاهش خواهد یافت.

نظرات افراد مهم: اغلب شاهد تغییر قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس مصاحبه ها و توییت های افراد با نفوذ هستیم. اگر نظر داده شده مثبت باشد، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می یابد و بالعکس.

رسانه: هر چه رسانه ها زمان بیشتری را صرف معرفی و آموزش در مورد ارز دیجیتال می کنند، آگاهی از این بازار بیشتر می شود و تمایل به سرمایه گذاری در آن افزایش می یابد. با افزایش تقاضا، قیمت نیز افزایش می یابد.

فعالیت سرمایه گذاران سرب (نهنگ): سرمایه گذاران اصلی یا به اصطلاح نهنگ ها افراد یا مؤسساتی هستند که سرمایه زیادی در بازار دارند. سرمایه گذاران می توانند با سرمایه گذاری مبالغ هنگفت یا فروش تمام سرمایه خود بر قیمت ها تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، یک نهنگ با فروش تمام دارایی های خود به ارز دیجیتال، با مقدار زیادی ارز دیجیتال وارد بازار می شود و باعث افت شدید قیمت می شود.

بازار نیوز: با توجه به قدرت زیاد رسانه ها و سرعت بالای انتقال اطلاعات جدید، هرگونه خبر و گزارشی از این بازار بر قیمت آن تاثیر می گذارد. اخبار بازار اولین چیزی است که باید قبل از ورود به معامله به آن توجه کنید.

در دسترس بودن: اگر خرید و فروش ارز به راحتی امکان پذیر باشد، قیمت آن نیز افزایش می یابد. به همین دلیل وقتی یک ارز در لیست صرافی های معتبر قرار می گیرد، ارزش آن افزایش می یابد.

ارزهای رمزپایه با یکدیگر رقابت می کنند: با ورود یک ارز دیجیتال جدید، اگر ارز دیجیتال جدید از همان فناوری استفاده کند که قبلاً در بین سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد، قیمت آن افزایش می یابد. به عنوان مثال، اتریوم و EOS هر دو در قراردادهای هوشمند و تسلط بر dApps با هم رقابت می کنند.

تحلیل های ضروری ارزهای دیجیتال

استفاده از تحلیل کسب و کار برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. در حین یادگیری، آشنایی با این تحلیل ها بخش مهمی از آموزش ارزهای دیجیتال است. برای یافتن فرصت ها تحلیل کنید

تحلیل هایی که برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال به آن نیاز دارید عبارتند از:

تحلیل بنیادی ارز دیجیتال (تحلیل بنیادی)

تحلیل بنیادی اولین بار در سال 1934 با انتشار کتابی در زمینه سرمایه گذاری به نام «تحلیل امنیت» معرفی شد. در این کتاب، نویسندگان استدلال می‌کنند که قبل از سرمایه‌گذاری در هر بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران باید به تمام اصول شرکت پیرامون آن توجه کنند.

سرمایه گذاران باید همه جوانب را در نظر بگیرند و فقط به تعدادی از عوامل موثر بر وضعیت بازار تکیه نکنند.

بر اساس تحلیل بنیادی، بازار ممکن است در ابتدا یک دارایی را بالاتر یا کمتر از ارزش واقعی آن قیمت گذاری کند. اما به مرور زمان و با اصلاح بازار، ارزش واقعی ملک مشخص خواهد شد.

با انجام تحلیل فاندامنتال متوجه خواهید شد که آیا یک دارایی به درستی ارزش گذاری شده است یا خیر. این داستان به شما کمک می کند تا تصمیمات بهتری بگیرید.

از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال بسیار جوان است، به احتمال زیاد ارزهای دیجیتال بیشتر یا کمتر از ارزش واقعی خود ارزش دارند.

با استفاده از تحلیل بنیادی بازار ارزهای دیجیتال، ممکن است متوجه شوید که، برای مثال، ارز دیجیتال «X» بیش از ارزش واقعی آن ارزش دارد و باید از آن اجتناب کنید.

تحلیل فنی ارز دیجیتال (تحلیل فنی)

تجزیه و تحلیل فنی کاملاً کمی و بر اساس معیارهای اندازه گیری است. بر خلاف تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال تنها بر روی حرکت قیمت بازار تمرکز دارد. تحلیل تکنیکال از مدل سازی ریاضی و علوم آماری استفاده می کند و کاربردهای بسیار گسترده ای در خرید و فروش ارز دیجیتال دارد.

سه اصل اساسی در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

داستان تکرار می شود

همه چیز با قیمت پایین در بازار است

قیمت ها بر اساس روند خاصی حرکت می کنند

برای درک حرکات قیمت بازار با استفاده از تحلیل تکنیکال، باید عوامل مختلفی مانند تقاضای گذشته و حال برای ارز دیجیتال، نهادهای نظارتی جهانی و روند اخیر جوامع ارزهای دیجیتال و سایر عوامل را بررسی کنید.

شما می توانید از تحلیل تکنیکال برای درک الگوها، روندها و احساسات بازار و پیش بینی حرکت قیمت با بررسی داده های تاریخی مانند قیمت و حجم معاملات استفاده کنید.

هزاران ارز دیجیتال وجود دارد و تاکنون بیش از 1000 مورد از آنها به پروژه های شکست خورده تبدیل شده اند و ارزهای دیجیتال جدید همچنان به ظهور می رسند. عدم تنظیم بازار ارزهای دیجیتال و همچنین عوامل دیگر می تواند این بازار را به مسیری خطرناک تبدیل کند.

یک تحلیلگر می تواند از تکنیک های کمی و کیفی برای ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری استفاده کند. با استفاده از تحلیل و یادگیری فاندامنتال و تکنیکال و استفاده از دوره های آموزشی ارز دیجیتال می توانید تصمیمات قابل اعتمادتری بگیرید.

مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال مزایای زیادی دارد که در ادامه به 8 مورد از آنها می پردازیم:

1- معامله آسان:

در بازارهای معاملاتی، برای انجام معامله باید کارمزد بالایی بپردازید. این هزینه ها شامل هزینه های دلالی، حق کمیسیون، تشریفات اداری و بسیاری موارد دیگر می شود. اما در تراکنش های ارزهای دیجیتال، واسطه ها حذف می شوند و تراکنش ها به صورت همتا به همتا انجام می شود. این امر امنیت شبکه و شفافیت تراکنش ها را افزایش می دهد.

2- انتقال دارایی:

ارزهای رمزنگاری شده را می توان برای انتقال مالکیت دارایی ها از فردی به فرد دیگر با پرداخت بیت کوین استفاده کرد. تمام مراحل در بلاک چین انجام می شود و به شما کمک می کند تا به راحتی و ایمن تراکنش کنید.

3- محرمانه بودن معاملات:

زمانی که قصد انتقال وجه از حساب بانکی را دارید، تاریخچه دقیق تراکنش که شامل زمان، مبلغ، فرستنده و گیرنده وجه است، در اختیار شما قرار می گیرد.

مزیت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال این است که هر تراکنشی که انجام می دهید منحصر به فرد است. شما می توانید تنها به اندازه ای که می خواهید اطلاعاتی را با طرف دیگر معامله افشا و به اشتراک بگذارید.

تاریخچه مالی و هویت شخصی بخشی از حریم خصوصی معامله گران است و محافظت می شود.

4- کم هزینه تراکنش:

در تراکنش های بانکی برای تمامی تراکنش ها باید کارمزد پرداخت کنید. اگر تراکنش های زیادی انجام دهید، در پایان ماه باید هزینه های زیادی را پرداخت کنید. اما در ارزهای دیجیتال، ماینرها هزینه تایید تراکنش را از شبکه دریافت می کنند و تاجر برای تکمیل تراکنش هزینه ای پرداخت نمی کند. تنها در صورتی که بازرگان بخواهد تراکنش وی از قبل در صف تایید تراکنش توسط ماینرها تایید شود، باید هزینه ای را به ماینر بپردازد.

5- دسترسی آسان به دارایی ها:

اینترنت به کاربران اجازه می دهد ارزهای دیجیتال را به راحتی و با امنیت بالا منتقل کنند. بنابراین، همه افراد با دسترسی به اینترنت می توانند از خدمات ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

به طور کلی دسترسی آسان و سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال بدون یادگیری و آموزش در مورد ارز دیجیتال یک اقدام عجولانه نیست.

6- حفظ اموال:

در سیستم‌های بانکداری سنتی، زمانی که فردی فوت می‌کند، پول موجود در حساب به وراث او واریز می‌شود یا در صورت تخلف از شرایط خدمات بانک، دارایی‌های حساب مسدود شده و دیگر امکان دسترسی وجود نخواهد داشت. . ; اما اگر در بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید، تنها مالک کلید خصوصی و عمومی ملک خود خواهید بود.

7- امنیت بالا:

وقتی در بازار ارز دیجیتال معامله ای انجام می دهید، امکان تخلف و معکوس شدن آن وجود ندارد. با وجود تکنیک‌های رمزنگاری، دستکاری اطلاعات و دارایی‌ها در معاملات ارز دیجیتال در برابر هکرها محافظت می‌شود.

8- تمرکززدایی:

فناوری بلاک چین یک پایگاه داده از سوابق تراکنش است. تمرکززدایی بلاک چین تضمین کرده است که تنها دو طرف معامله، فرستنده و گیرنده، در فرآیند تراکنش دخیل هستند. بنابراین شخص ثالثی برای کنترل تراکنش های شما وجود ندارد.

مشاهده دوره ارز دیجیتال در خانه سرمایه حرفه ای

همانطور که تاکنون مشخص است، اولین و مهمترین عامل موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال، تحقیق، یادگیری و استفاده از دوره ارز دیجیتال است.

در مواجهه با تمایل روزافزون مردم به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، خانه سرمایه تصمیم گرفته است با استفاده از اساتید مجرب و از طریق آموزش های تصویری، روند یادگیری و آموزش افراد علاقه مند به این بازار را تسریع بخشد تا علاوه بر پذیرش ریسک های احتمالی، مانند سرمایه گذاران حرفه ای، سرمایه خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید.

ویژگی های دوره آموزشی ارز دیجیتال در خانه سرمایه:

افرادی که در این کانال ثبت نام کنند همواره از حمایت خانه سرمایه برخوردار خواهند شد.

پذیرفته شدگان پس از اتمام دوره و شرکت در آزمون دو مرحله ای پایان دوره گواهینامه رسمی بین المللی از سازمان فنی و حرفه ای دریافت خواهند کرد.

سرفصل های دوره جامع شامل مجموعه ای از آموزش های مورد نیاز برای ورود به بازار ارز دیجیتال می باشد.

از طریق آزمون دوره ای، علاقه شرکت کنندگان به موضوعات مورد سنجش قرار می گیرد.

دوره آموزشی ارز دیجیتال خانه پایتخت شامل 125 ساعت آموزش مستقیم و زنده از طریق وبینارها و 75 ساعت فیلم آموزشی جداگانه است.

در پایان دوره فیلم های آموزشی در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. بنابراین امکان تماشای نامحدود موضوعات و تماشای مکرر آنها وجود دارد.

در آموزش ارز دیجیتال چه گفتیم و شنیدیم؟

“Cryptocurrency” یک ارز در حال ظهور است که از زمان ایجاد آن در سال 2009 تنها 12 سال می گذرد. ​​این پدیده یک ارز دیجیتال مبتنی بر پایگاه داده بلاک چین است که مستقل از دولت ها رمزگذاری شده و ایمن شده است.

اولین پروژه موفق در حوزه ارزهای دیجیتال «بیت کوین» است. مدتی پس از معرفی بیت کوین، ارزهای دیجیتال یا آلت کوین های دیگری طراحی و راه اندازی شدند.

پس از انتشار چندین هزار آلتکوین، بیت کوین با ارزش ترین آنها باقی مانده است.

شما می توانید با داشتن یکی از انواع کیف پول دیجیتال سرد یا گرم معتبر و استفاده از آدرس کیف پول خود، ارز دیجیتال را از طریق ارز فیات خریداری کنید. برای محافظت از دارایی های خود، محافظت از کلیدهای خصوصی، عمومی و رمز عبور کیف پول خود توصیه می شود.

صرافی‌های ارز دیجیتال سایت‌هایی هستند که با هدف برقراری ارتباط بین خریداران و فروشندگان ایجاد می‌شوند.

به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی ایران، تجارت خارجی بر فعالیت های ایرانیان سختگیرانه است. به همین دلیل، بهترین بستر معاملاتی برای ایرانیان، بورس های اصیل ایرانی هستند.

قبل از ورود به بازار باید قیمت روز را در سایت های مربوطه بررسی کرده و با گذراندن دوره آموزشی ارز دیجیتال و با استفاده از تحلیل فاندامنتال و تکنیکال تراکنش را تکمیل کنید.

بررسی اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال، تحقیق و تفحص، داشتن برنامه، استفاده از استراتژی های موثر و به طور کلی داشتن هدف مشخص از کلیدهای اصلی موفقیت در این بازار است. بنابراین یادگیری مداوم و استفاده از دوره های آموزشی ارز دیجیتال به شما کمک می کند تا سرمایه گذاری های کم ریسکی داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید


(۲۰۸ رای)

۴.۴

۱۲۳۴۵

ترتیبی که برای خواندن مقالات خرید و فروش ارز دیجیتال به شما پیشنهاد میکنیم:

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا