چطور با احساس تنهایی کنار بیاییم

همه ما هر از گاهی احساس تنهایی می کنیم. تنهایی یک احساس شخصی است، بنابراین تجربه هر فردی از تنهایی متفاوت خواهد بود. توصیف رایجی که می توان از تنهایی ارائه داد به شرح زیر است: تنهایی احساسی است که وقتی نیازهایمان برآورده نمی شود هنگام برقراری تماس ها و روابط اجتماعی تجربه می کنیم. اما تنهایی همیشه به معنای تنها بودن نیست. پس چگونه با تنهایی کنار بیایید؟

ممکن است تنها بودن را انتخاب کنید و بدون تماس زیاد زندگی خوشایند و راحت داشته باشید، در حالی که برای دیگران ممکن است تجربه ای تنها و ناخوشایند باشد.

یا ممکن است ارتباطات اجتماعی زیادی داشته باشید یا در یک رابطه باشید و همچنان احساس تنهایی کنید. به ویژه، ممکن است احساس کنید اطرافیان شما را درک نمی کنند یا به شما اهمیت نمی دهند.

در این مقاله بخوانید چرا همیشه احساس تنهایی می کنم؟

یاد گرفتم که بین احساس تنهایی و تنهایی تفاوت وجود دارد. و چگونه گاهی می توانی در تنهایی آرامش داشته باشی، اما در میان جمعیتی پر از مردم احساس تنهایی و تنهایی کنی.

آیا تنهایی یک مشکل روانی است؟

تنهایی به خودی خود یک مشکل روانی نیست، اما ارتباط تنگاتنگی با آن دارد. داشتن مشکلات روانی می تواند باعث شود افراد احساس تنهایی بیشتری کنند.

به عنوان مثال، همه افراد متخصص نیستند و بنابراین ممکن است تصورات نادرستی در مورد معنای خاص برخی از مسائل مربوط به سلامت روان داشته باشند که صحبت کردن در مورد آنها را برای شما دشوار می کند.

یا ممکن است از اضطراب اجتماعی رنج ببرید و شرکت در فعالیت های روزانه با افراد دیگر برایتان مشکل باشد. این می تواند منجر به فقدان ارتباط اجتماعی معنادار و در نتیجه احساس تنهایی شود.

من می خواهم بتوانم با مردم تعامل داشته باشم و ارتباطات جدیدی ایجاد کنم، اما اضطراب مانند یک سد نامرئی است که نمی توانم از آن عبور کنم.

علاوه بر این، احساس تنهایی می تواند تأثیر منفی بر سلامت روان شما داشته باشد، به خصوص اگر این احساسات برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که تنهایی با افزایش خطر برخی مشکلات روانی از جمله افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین، مشکلات خواب و افزایش استرس مرتبط است.

چه عواملی باعث تنهایی می شود؟

تنهایی دلایل زیادی دارد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همیشه نمی توان درک کرد که چه چیزی باعث می شود برخی از تجربیات ما را تنها احساس کنیم.

برای برخی از افراد، برخی رویدادهای زندگی می توانند باعث احساس تنهایی شوند، مانند:

تجربه عزاداری

از دست دادن یک شخص و یک رابطه

بازنشستگی و از دست دادن روابط اجتماعی در محل کار

تغییر شغل و احساس انزوا از همکاران

به دانشگاه بروید

نقل مکان به یک شهر یا کشور جدید به دور از دوستان، خانواده و آشنایان

برخی از افراد در روزهای خاصی از سال مانند تولد یا شب سال نو احساس تنهایی می کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد افرادی که در شرایط خاصی زندگی می کنند یا به گروه های خاصی تعلق دارند، در برابر تنهایی آسیب پذیرتر هستند. مثلا:

افرادی که هیچ دوست و خانواده ای ندارند.

مردم دور از خانواده

تک والد یا مراقب.

گروه های اقلیت که در منطقه ای مجزا و دور از دیگران زندگی می کنند

افرادی که به دلیل بی پولی یا مشکلات دیگر از فعالیت های اجتماعی طرد شده اند.

افرادی که به دلیل ناتوانی یا شرایط سلامت طولانی مدت، از جمله مسائل مربوط به سلامت روان، تبعیض و انگ را تجربه کرده اند.

افرادی که به دلیل جنسیت، نژاد یا گرایش جنسی، تبعیض و انگ را تجربه کرده اند

افرادی که مورد آزار جنسی یا جسمی قرار گرفته اند. برای آنها ممکن است ایجاد روابط نزدیک با افراد دیگر دشوار باشد.

برخی افراد بدون توجه به موقعیت اجتماعی یا تعداد دوستانشان، احساس تنهایی عمیق و مداومی را تجربه می کنند که از درون ناشی می شود و از بین نمی رود.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد این نوع تنهایی را تجربه می کنند. ممکن است احساس کنید نمی توانید خودتان را دوست داشته باشید یا دیگران شما را دوست داشته باشند یا اعتماد به نفس ندارید.

فکر کردن به آنچه باعث می شود احساس تنهایی کنیم می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چگونه با تنهایی کنار بیاییم. برای درک بهتر این مشکل به بررسی راه های مدیریت احساس تنهایی می پردازیم.

چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟

در اینجا چند راه حل برای کمک به ما در کنار آمدن با تنهایی آورده شده است.

این روش برای برخی افراد مفید است. اما به یاد داشته باشید که افراد مختلف موارد متفاوتی دارند و ممکن است بسته به هر کدام به زمان و تلاش بیشتری نیاز داشته باشند. فقط چیزی را که با آن احساس راحتی می کنید امتحان کنید و سعی کنید زیاد به خودتان فشار نیاورید. اگر یکی از روش ها برای شما کار نکرد (یا در حال حاضر امکان پذیر نیست)، می توانید روش بعدی را امتحان کنید یا بعداً به آن بازگردید.

عجله نکن

اگر برای مدت طولانی مجرد بوده اید، حتی اگر قبلاً افراد زیادی را می شناسید، ایده ملاقات با افراد جدید یا صحبت در مورد خودتان می تواند بسیار ترسناک باشد.

اما نیازی به عجله نیست.

سعی کنید با رفتن به یک کافی شاپ، سینما یا در رویدادهای ورزشی با دیگران باشید، اما احساس نکنید که مجبورید با کسی صحبت کنید. گاهی اوقات متوجه می‌شوید که تنها بودن با دیگران می‌تواند تا حدودی احساس تنهایی شما را کاهش دهد.

اگر به کلاس خاصی می روید، می توانید از مدیر کلاس بخواهید که در صورت امکان فقط با تماشای آنها، آنها را همراهی کند.

به محض ورود به جاهایی بروید که نیازی به برقراری ارتباط با دیگران نیست و هرکسی مشغول کار خودش است.

با افراد جدید ارتباط برقرار کنید

اگر به دلیل عدم وجود ارتباطات اجتماعی رضایت بخش در زندگی خود احساس تنهایی می کنید، سعی کنید با افراد بیشتری ملاقات کنید یا با افراد مختلف ملاقات کنید.

سعی کنید بر اساس سرگرمی ها یا علایق خود به یک کلاس یا گروه بپیوندید.

اگر توانایی مالی دارید، کار داوطلبانه راهی عالی برای ملاقات با دیگران است. کمک به دیگران همچنین می تواند واقعاً به بهبود سلامت روان شما کمک کند.

سعی کن صحبت کنی

درک چگونگی مقابله با تنهایی آسان نیست. ممکن است احساس کنید افراد زیادی را می شناسید، اما در واقعیت، با هیچ یک از آنها احساس نزدیکی نمی کنید، با آنها صمیمی نیستید و اهمیت لازم را به شما نمی دهند. در این شرایط، صحبت درباره احساسات خود با دوستان و خانواده می تواند مفید باشد.

اگر صحبت کردن با خانواده یا دوستان برایتان دشوار یا غیرممکن است، می توانید با یک درمانگر صحبت کنید. درمانگر یا مشاور می تواند به شما در مقابله با احساس تنهایی کمک کند.

“شجاع باشید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. لازم نیست شخصی را شخصا بشناسید، می توانید یک پست را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

در جلسات درمانی کمک و صحبت کنید

گفتار درمانی به شما امکان می دهد احساس تنهایی خود را کشف و درک کنید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا راه های مثبتی برای مقابله با تنهایی ایجاد کنید. به عنوان مثال، این درمان می تواند با ایجاد محیطی که در آن می توانید با خیال راحت در مورد مسائل عاطفی خود و چالش های یک رابطه رضایت بخش صحبت کنید، کمک کند.

اگر اضطراب در موقعیت های اجتماعی باعث می شود احساس انزوا کنید، درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند کمک کند. این درمان بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه افکار، باورها و نگرش‌های شما بر احساسات و رفتار شما تأثیر می‌گذارد و به شما مهارت‌های مقابله برای مقابله با مشکلات مختلف را می‌آموزد.

در مقایسه خود با دیگران مراقب باشید

خیلی سخت است که خود را با دیگران مقایسه نکنید. در حالی که همه ما این کار را انجام می دهیم، از سوی دیگر، این مقایسه به ما نشان می دهد که همه چیز همیشه آنطور که به نظر می رسد نیست.

برای مثال، در شبکه‌های اجتماعی، ما فقط آنچه را که دیگران می‌خواهند به اشتراک بگذارند، می‌بینیم، که می‌تواند باعث شود فکر کنیم تنها خودمان احساس تنهایی می‌کنیم.

به یاد داشته باشید که نمی دانید دیگران در خلوت چه احساسی دارند یا در خارج از رسانه های اجتماعی چگونه رفتار می کنند.

اگر در رابطه با دیگران اعتماد به نفس ندارید و فکر می کنید که ممکن است به احساس تنهایی شما کمک کند، دوره عزت نفس ما را دنبال کنید.

“گاهی اوقات من تحت تأثیر اخبار منفی، رسانه های اجتماعی، تلویزیون و شایعات غرق می شوم و احساس تنهایی می کنم و از بیشتر مردم بسیار دور و دور هستم.”

مراقب خودت باش

احساس تنهایی می تواند بسیار استرس زا باشد و تاثیر زیادی بر سلامت کلی شما داشته باشد. این می تواند انجام اقدامات مثبت را برای شما سخت تر کند.

ببینید کدام یک از موارد زیر بر احساسات شما تأثیر می گذارد؟ و آیا کاری برای تغییر آن وجود دارد؟

سعی کنید به اندازه کافی بخوابید. خواب زیاد یا خیلی کم می تواند تاثیر زیادی بر احساس شما داشته باشد.

رژیم غذایی خوبی داشته باشید. خوردن منظم و ثابت نگه داشتن قند خون می تواند تغییرات زیادی در خلق و خو و سطح انرژی شما ایجاد کند.

فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش در بهبود وضعیت روحی شما بسیار مفید است و در برخی افراد به بهبود عزت نفس کمک می کند.

بیرون رفتن گذراندن وقت در فضای سبز برای سلامتی شما مفید است.

ارتباط با حیوانات. وقت گذرانی با حیوانات باعث می شود برخی افراد احساس تنهایی کنند. حیوانات خانگی اغلب برای درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی توصیه می شوند.

از مواد مخدر و الکل خودداری کنید. برخی افراد برای کنار آمدن با مشکلات و احساس تنهایی خود به الکل و مواد مخدر روی می آورند. این مواد ممکن است باعث شوند در لحظه مشکلات خود را فراموش کنید، اما در دراز مدت باعث بدتر شدن وضعیت شما می شوند و مشکلات اساسی تر را حل نمی کنند.

وقتی در طبیعت هستم هرگز احساس تنهایی نمی‌کنم. وقتی به تنهایی در جنگل یا رودخانه قدم می‌زنم، بیشتر از همیشه احساس ارتباط می‌کنم.»

تنهایی یک بیماری انتزاعی نیست که فقط انواع خاصی از افراد را تحت تاثیر قرار دهد. حقیقت این است که تنهایی می‌تواند بر هر فردی – پیر، جوان یا میانسال – در هر مرحله از زندگی تأثیر بگذارد. آنها به تنهایی زندگی می کنند و جوانان با تنهایی دست و پنجه نرم می کنند.

تنهایی میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی این کار را تمام کردید، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید. نکته مهم این است که بدانید چگونه تنهایی را مدیریت کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

پروفایل

آیا تا به حال احساس دلتنگی، افسردگی، طرد شدن، بی ارزشی و تنهایی را تجربه کرده اید؟ ما در جامعه ای زندگی می کنیم که از ما می خواهد همیشه لبخند بر لب داشته باشیم، بنابراین مدیریت غم و اندوه برای ما کمی دشوار می شود. اما غم و اندوه بخشی طبیعی از زندگی هر کسی است. حالا اگر برایتان خیلی سخت است، می توانید از این مقاله ای که برایتان آماده کرده ایم استفاده کنید و نحوه مقابله با تنهایی را یاد بگیرید.

قسمت 1 از 3: آرامش در تنهایی

1. درک کنید که تنها نیستید. همه ما احساس تنهایی می کنیم، اما این به این معنی نیست که شما مشکلی دارید یا بد رفتار می کنید. افراد در دوران گذار زندگی مستعد تنهایی هستند، به خصوص کسانی که سعی در داشتن زندگی بهتر دارند. اگر به نوعی خود را تغییر می دهید، مثلاً راه های جدیدی برای زندگی پیدا می کنید، مطمئناً در جستجوی افراد جدید برای به اشتراک گذاشتن افکار و علایق خود، کمی احساس تنهایی خواهید کرد.

2. در فعالیت های گروهی شرکت کنید. به یک تیم ورزشی بپیوندید یا در کلاس شرکت کنید. برای انجام کارهایی در جامعه داوطلب شوید. اگر فردی خجالتی هستید، حتی اگر مجبورید آنلاین باشید، گروهی برای انجام فعالیت های اجتماعی پیدا کنید و این فعالیت را آنلاین انجام دهید.

3. اجازه ندهید در تنهایی غرق شوید. به جای اینکه همیشه احساس تنهایی کنید، کاری مانند پیاده روی، مطالعه یا دوچرخه سواری انجام دهید تا ذهن خود را به خود مشغول کرده و کمتر احساس تنهایی کنید. فعالیت ها و سرگرمی های جدید را امتحان کنید و از امتحان چیزهای جدید نترسید.

4. فعالیت های اجتماعی خود را از سر بگیرید. در بسیاری از موارد، شریک یا دوست شما دیگر در کنار شما نیست، اما فعالیت ها و سرگرمی هایی که با آنها داشتید همچنان وجود دارد. به عنوان مثال، اگر گاهی با او برای شام یا سینما بیرون می روید، حتی اگر با شما نیست، به تنهایی به سینما یا یک رستوران خوب بروید. اگرچه انجام چنین کارهایی به تنهایی برای اولین بار سخت است، زیرا قبلاً با شخص دیگری این کار را انجام داده اید، اجازه ندهید این عادت شما را متوقف کند. لباس پوشیدن، رفتن به رستوران و انجام کارها به تنهایی عجیب نیست. زمانی که به خاطر بیاورید که چرا این کارها را در گذشته انجام داده اید، می توانید از انجام دوباره آنها لذت ببرید.

5. حیوان خانگی بیاورید: اگر واقعا نمی توانید از خود مراقبت کنید، می توانید حیوان خانگی مانند سگ یا گربه داشته باشید. برای قرن ها، حیوانات خانگی همراهان اهلی شده انسان ها بوده اند، زیرا دریافت عشق و اعتماد یک حیوان می تواند تجربه فوق العاده تکان دهنده ای باشد.

قسمت 2 از 3: بازگشت به جامعه

1. با افرادی که می شناسید تماس بگیرید یا دور هم جمع شوید. حتی اگر نمی‌خواهید در حال حاضر با آن شخص در تماس باشید، ارتباط انسانی ارتباط شما را با افراد بیشتری آسان‌تر می‌کند.

2. در روابط اجتماعی خود ابتکار عمل داشته باشید. برای ارتباط با دیگران، منتظر انجام آن نباشید: خودتان ابتکار عمل را به دست بگیرید. اگر می خواهید، آن شخص را به قهوه یا گپ دعوت کنید. همیشه باید قبل از اینکه دیگران به شما علاقه مند شوند این کار را انجام دهید.

3. زمانی را با خانواده خود بگذرانید. حتی اگر در گذشته رابطه خوبی با یکی از اعضای خانواده نداشتید، آنها ممکن است پیشنهاد شما را برای ارتباط مجدد بپذیرند. می توانید دوستان خود را به دیگران معرفی کنید و با آنها با افراد جدیدی آشنا شوید. این به شما کمک می کند تا کمتر در میان جمعیت احساس تنهایی کنید.

4. به یک گروه آنلاین بپیوندید. گاهی اوقات این می تواند مفید باشد. افکار و تجربیات خود را با آنها در میان بگذارید یا از افرادی که شرایط مشابه شما را تجربه می کنند سؤال بپرسید. انجمن های آنلاین اغلب به شما این امکان را می دهند که در عین حال به دیگران کمک کنید.

قسمت 3 از 3: لذت بردن از تنهایی

1. بین تنها بودن و تنها بودن تمایز قائل شوید. تنها بودن یعنی غمگین بودن تنها بودن. موقعیت تنهایی زمانی است که از این موقعیت راضی باشید. سعی کنید در تنهایی مشکلی نداشته باشید و از آن لذت ببرید. زمان صرف شده در تنهایی می تواند لذت بخش و مفید باشد.

2. خودتان را درمان کنید و برای آن وقت بگذارید. ما معمولا بیشتر وقت خود را به دیگران اختصاص می دهیم و از خود غافل می شویم. اگر دوران تنهایی را پشت سر می گذارید، سعی کنید از آن برای انجام کارهایی که می خواهید به تنهایی انجام دهید، استفاده کنید. تنهایی می تواند یک فرصت فوق العاده باشد و شما باید خوشحال باشید.

3. به باشگاه بروید. زمانی که مشغول هستیم، ورزش و مراقبت از بدن خود معمولاً اولین چیزی است که از آن غافل می شویم. اگر زمان کمتری را با افراد دیگر می گذرانید، سعی کنید زمانی را به ورزش اختصاص دهید. اگر برای ورزش به باشگاه می روید، حتی ممکن است دوستان جدید یا آن شخص خاص را در آنجا ملاقات کنید.

4. یک مهارت جدید بیاموزید. اگر می خواهید از زمان تنهایی خود لذت ببرید و از آن لذت ببرید، یک مهارت جدید بیاموزید. می توانید نواختن ساز، طراحی یا آموزش رقص را یاد بگیرید. یادگیری این مهارت ها با هم به شما امکان می دهد با افراد جدیدی آشنا شوید و احساسات خود را بیان کنید. تنهاییت را به چیزی زیبا تبدیل کن.

نکات آموزشی این بخش:

1- حال و هوای مثبت ایجاد کنید. بدانید که تنهایی می تواند زمان خوبی برای کشف چیزهای جدید، استراحت، یا رشد استعداد و خلاقیت شما باشد. برخی از افراد مشهور زمان زیادی را به تنهایی سپری کرده اند.

2- فراموش نکنید که شما کمی خجالتی هستید زیرا دیگران نیز خجالتی هستند. راحت باشید، دیگران به عیب شما توجه نمی کنند، آنها بیشتر توجه می کنند و روی رفتار و اعمال خود تمرکز می کنند.

3- یاد بگیرید که خودتان شاد باشید. وقتی خودت را دوست داشته باشی در روحیه و چهره ات نمایان می شود. مردم دوست دارند در کنار افراد شاد و با اعتماد به نفس باشند.

4- بدانید که انسان حتی در جمع هم می تواند تنها باشد. ممکن است خانواده، دوستان و آشنایان داشته باشید، اما همچنان احساس تنهایی می کنید. برای برخی افراد، برقراری ارتباط با اطرافیان دشوار است. در این صورت مشاوره گرفتن می تواند مفید و موثر باشد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا